Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 249 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.611.901 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:47
JakeOfOz schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:00:
Poeh, als ik een tip mag geven: let goed op met het overzetten. Wij hebben hier heel veel gedoe mee gehad bij onze bouw (aug-2020 mrt-2021). Wij hebben het bestaande huis gesloopt en daar nieuw gebouwd.
....
Gelukkig wel goedgekomen, en ik ken nu een hoop mensen van de servicedesk bij de energieleverancier :p
Je had me nog zó gewaarschuwd :)

Morgen gaat de bouw over op een nieuwe leverancier, zodat ons huis én de bouw onder de plafondregelingen vallen. Geen probleem, want - in tegenstelling tot jouw situatie - twee verschillende adressen en meters. Totdat ik vrijdag van de oorspronkelijke energieboer een mailtje kreeg dat ze me als klant bedankten en uitzwaaiden. Dat was wél de bedoeling voor de bouw, maar niet voor ons huis.

Enfin allemaal weer goed gekomen maar probeer deze dagen maar eens iemand aan de lijn te krijgen :(

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-06 12:24
Edit: beter in badkamertopic

[ Voor 95% gewijzigd door gdvm op 16-01-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:58
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door bottom line op 16-01-2023 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 13:34
Conrado schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Morgen gaat de bouw over op een nieuwe leverancier, zodat ons huis én de bouw onder de plafondregelingen vallen. Geen probleem, want - in tegenstelling tot jouw situatie - twee verschillende adressen en meters. Totdat ik vrijdag van de oorspronkelijke energieboer een mailtje kreeg dat ze me als klant bedankten en uitzwaaiden. Dat was wél de bedoeling voor de bouw, maar niet voor ons huis.

Enfin allemaal weer goed gekomen maar probeer deze dagen maar eens iemand aan de lijn te krijgen :(
Hier hetzelfde, en ik moet ze nog te pakken zien te krijgen. Wat een gedoe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-06 08:55
Conrado schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Ah, jammer dat het dan toch nog mis gaat. Je zou zeggen dat het geen super-bijzondere actie is voor een energieleverancier, maar blijkbaar gaat het daar toch nog wel eens mis.

Uiteindelijk komt het wel goed inderdaad, maar het levert zo veel gedoe op, zeker tijdens het bouwen van een huis wanneer je toch al wel vrij druk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:37
Graag jullie advies: Momenteel is een strokenfundering voor ons huis op tekening voorzien, inclusief kruipruimte. De begane grondvloer bestaat uit een combinatievloer. De architect heeft een tweetal kruipluiken ingetekend, waarbij diverse doorgangen in de funderingsbalken gemaakt moeten worden om overal bij te kunnen.
Daarnaast is het aannemelijk dat een groot deel van de uitkomende grond afgevoerd moet worden, wat financieel nadelig is.

Ik ben aan het overwegen om de kruipruimte te laten vervallen en de vakken in de fundering weer vol te storten met grond. Hiermee kunnen de kruipluiken ook komen te vervallen en kost het maken van de funderingsbalken minder tijd.

Onder de begane grond vloer komen wat afvoeren en wat leidingwerk voor koud water.

Nadeel is dat je niet meer bij deze installaties kan. Echter, dit leidingwerk wordt met de kortst mogelijke route naar buiten de woning gebracht, dus het risico dat er iets misgaat in de toekomst acht ik klein. Ook laat ik voldoende mantelbuizen voorzien om later toch nog het e.e.a. te kunnen aanleggen.

De grondwaterstand is trouwens dusdanig dat dit in beide gevangen (geen/wel kruipruimte) geen problemen oplevert.

Wat is jullie advies ten aanzien van het mogelijk laten vervallen van de kruipruimte?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:46
Rien43 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:02:
Graag jullie advies: Momenteel is een strokenfundering voor ons huis op tekening voorzien, inclusief kruipruimte. De begane grondvloer bestaat uit een combinatievloer. De architect heeft een tweetal kruipluiken ingetekend, waarbij diverse doorgangen in de funderingsbalken gemaakt moeten worden om overal bij te kunnen.
Daarnaast is het aannemelijk dat een groot deel van de uitkomende grond afgevoerd moet worden, wat financieel nadelig is.

Ik ben aan het overwegen om de kruipruimte te laten vervallen en de vakken in de fundering weer vol te storten met grond. Hiermee kunnen de kruipluiken ook komen te vervallen en kost het maken van de funderingsbalken minder tijd.

Onder de begane grond vloer komen wat afvoeren en wat leidingwerk voor koud water.

Nadeel is dat je niet meer bij deze installaties kan. Echter, dit leidingwerk wordt met de kortst mogelijke route naar buiten de woning gebracht, dus het risico dat er iets misgaat in de toekomst acht ik klein. Ook laat ik voldoende mantelbuizen voorzien om later toch nog het e.e.a. te kunnen aanleggen.

De grondwaterstand is trouwens dusdanig dat dit in beide gevangen (geen/wel kruipruimte) geen problemen oplevert.

Wat is jullie advies ten aanzien van het mogelijk laten vervallen van de kruipruimte?
Ik heb geen kruipruimte, de fundering is een betonplaat op isolatiemateriaal. Denk als je de kruipruimte laat vervallen wel goed na over je afvoeren en eventuele mantelbuizen.
Koudwaterleidingen liggen overigens meestal niet onder de vloer, maar in de dekvloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
deejeebv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Ik heb geen kruipruimte, de fundering is een betonplaat op isolatiemateriaal. Denk als je de kruipruimte laat vervallen wel goed na over je afvoeren en eventuele mantelbuizen.
Koudwaterleidingen liggen overigens meestal niet onder de vloer, maar in de dekvloer.
Onze installateur adviseert om de koudwaterleiding aan de koudezijde (dus onder de vloer) te houden. Dan heb je ook geen issues ten aanzien van legionella bij het gebruik van vloerverwarming, waar de koudwaterleiding in de dekvloer bij in de buurt ligt. Is dit een correct advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:03
deejeebv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Als je vloerverwarming ga toepassen zit je bij waterleidingen in de dekvloer met Legionella
Het beste is deze in de constructievloer op te nemen.
Anders moet je de waterleidingen vrijhouden in de dekvloer met koude zone's (volgens de voorschriften)

Bij breedplaat ligt alles zo veel als mogelijk in het beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:46
Rien43 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Onze installateur adviseert om de koudwaterleiding aan de koudezijde (dus onder de vloer) te houden. Dan heb je ook geen issues ten aanzien van legionella bij het gebruik van vloerverwarming, waar de koudwaterleiding in de dekvloer bij in de buurt ligt. Is dit een correct advies?
Heb nog even mijn foto's bekeken, de waterleiding ligt inderdaad onder de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Rob-T6 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Als je vloerverwarming ga toepassen zit je bij waterleidingen in de dekvloer met Legionella
Het beste is deze in de constructievloer op te nemen.
Anders moet je de waterleidingen vrijhouden in de dekvloer met koude zone's (volgens de voorschriften)

Bij breedplaat ligt alles zo veel als mogelijk in het beton.
Bij een combinatievloer is de dekking van de constructieve vloer zo'n 6 cm. Indien de waterleiding in de constructieve vloer (op de wapening) wordt voorzien, zit de waterleiding nog steeds dicht bij de vloerverwarming. Wel zal er bij ons 20mm isolatie tussen de constructieve vloer en de dekvloer worden geplaatst. De beredenering van m'n installateur om de leiding onder de vloer aan te brengen lijkt mij opzich prima. Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rien43 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:02:

Er gaat niets boven een kruipruimte. Als was het alleen al om je reserve dakpannen neer te leggen :+
Groot voordeel is dat bij de bouw alles mooi op afschot wordt opgehangen.
Ik ken een kwestie waarbij een deel van de vloer moest worden gesloopt en onder het huis naderhand grond moest worden afgevoerd omdat er er geen kruipruimte was en de riolering niet was opgehangen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@Rien43
Dat is bij een appartement ook gebruikelijk. De isolatie zorgt voor de scheiding dan idd.

Wij moeten in de praktijk een koude zone van 30 cm rondom een waterleiding houden als deze door de dekvloer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Ik heb een vraag mbt het voorbereiden voor de stukadoor. We bouwen zelf middels prefab en hebben ervoor gekozen om het stucwerk niet door de aannemer uit te laten voeren maar in eigen beheer (dit scheelde serieus veel geld). Nu is de stukadoor deze week wezen kijken en zijn er nog veel zaken die volgens hem niet geschikt zijn te stucen óf kost hem veel extra werk en materialen.

Hieronder een aantal foto's:
Door de prefab bouwmethode zitten er door het hele huis dit soort bevestigingspunten en uitsparingen waar pvc buizen uitkomen. De stukadoor geeft (denk ik terecht) aan dat hij die gaten niet kan gipsen omdat het ijzwerk mogelijk zorgt voor oxidatie en er op den duur vlekken kunnen ontstaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcak5JHrWcDiMn2ILde9cnLWZ6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UlnKD007GV1W9qdpVyd9M5f8.png?f=user_large

Op een aantal plekken sluiten de muren niet perfect aan waardoor er een vrij diepe / brede kier zit en ook hier een uitsparing tussen de muren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3KkvLTOPuwIQCcAbMVcQn5yYGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wizH4RPKDmTPUQ5pWGm5NGC.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de toekomst hebben we voorbereidingen getroffen voor een 2e badkamer met een W/K/A aansluiting, Echter willen we dit nu nog niet gaan tegelen dus zal de hele uitsparing moeten worden opgevuld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zjqoyEjZ85go2FbGo3b9wVwzwXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WuUtdYqtssZSsh04MyYWINzJ.png?f=user_large

Nu heb ik de aannemer gevraagd of ze deze punten alsnog allemaal kunnen afwerken voor de oplevering zodat de stukadoor gelijk aan de slag kan. Die geeft aan dat het kan maar moeilijk in te schatten hoeveel tijd het kost en zegt dat ik moet rekenen tussen de 1750 en 3500e meerkosten incl. materiaal. Dat lijkt me nogal veel.

De stukadoor geeft op zijn beurt aan dat hij niet goed weet wat hij allemaal aantreft na oplevering en hoeveel extra werk het hem zou kosten en wil daarom ook een stelpost toevoegen voor het meerwerk.

Omdat dit mij een klus lijkt die zelf ook te doen is denk ik eraan om zelf een paar dagen aan de slag te gaan om deze punten weg te werken maar twijfel ik over het juiste materiaal / werkwijze:
1) Alle gaten opvullen met purschuim en daarna afsnijden --> was een idee van de stukadoor, maar vraag me af of dit goed vasthoudt.
2)Grote open delen (zoals de kieren) opvullen met gipsplaat. Maar wat is dan de juiste lijm om de gipsplaten op beton te lijmen. Ook hier wil ik zeker weten dat het 10jr blijft zitten. Het zelfde geldt voor de ronde gaten met bevestigingspunten, hier kan ik rondjes gipsplaat in gaan plakken maar blijft dat zitten.
3)Zelf aan de slag met een krimpvrije cementmortel en alle gaten vullen --> Dit moet dan wel nog tijdens de bouw anders mis ik straks veel tijd omdat het dan ook moet drogen en dan moet ik zorgen dat het overal gelijk is aan de muur anders begint de stukadoor daar weer over

Hebben jullie nog tips / ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 23:13
Figaro9 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:20:
Ik heb een vraag mbt het voorbereiden voor de stukadoor. We bouwen zelf middels prefab en hebben ervoor gekozen om het stucwerk niet door de aannemer uit te laten voeren maar in eigen beheer (dit scheelde serieus veel geld). Nu is de stukadoor deze week wezen kijken en zijn er nog veel zaken die volgens hem niet geschikt zijn te stucen óf kost hem veel extra werk en materialen.

Hieronder een aantal foto's:
Door de prefab bouwmethode zitten er door het hele huis dit soort bevestigingspunten en uitsparingen waar pvc buizen uitkomen. De stukadoor geeft (denk ik terecht) aan dat hij die gaten niet kan gipsen omdat het ijzwerk mogelijk zorgt voor oxidatie en er op den duur vlekken kunnen ontstaan.
[Afbeelding]

Op een aantal plekken sluiten de muren niet perfect aan waardoor er een vrij diepe / brede kier zit en ook hier een uitsparing tussen de muren.
[Afbeelding]

Voor de toekomst hebben we voorbereidingen getroffen voor een 2e badkamer met een W/K/A aansluiting, Echter willen we dit nu nog niet gaan tegelen dus zal de hele uitsparing moeten worden opgevuld.
[Afbeelding]

Nu heb ik de aannemer gevraagd of ze deze punten alsnog allemaal kunnen afwerken voor de oplevering zodat de stukadoor gelijk aan de slag kan. Die geeft aan dat het kan maar moeilijk in te schatten hoeveel tijd het kost en zegt dat ik moet rekenen tussen de 1750 en 3500e meerkosten incl. materiaal. Dat lijkt me nogal veel.

De stukadoor geeft op zijn beurt aan dat hij niet goed weet wat hij allemaal aantreft na oplevering en hoeveel extra werk het hem zou kosten en wil daarom ook een stelpost toevoegen voor het meerwerk.

Omdat dit mij een klus lijkt die zelf ook te doen is denk ik eraan om zelf een paar dagen aan de slag te gaan om deze punten weg te werken maar twijfel ik over het juiste materiaal / werkwijze:
1) Alle gaten opvullen met purschuim en daarna afsnijden --> was een idee van de stukadoor, maar vraag me af of dit goed vasthoudt.
2)Grote open delen (zoals de kieren) opvullen met gipsplaat. Maar wat is dan de juiste lijm om de gipsplaten op beton te lijmen. Ook hier wil ik zeker weten dat het 10jr blijft zitten. Het zelfde geldt voor de ronde gaten met bevestigingspunten, hier kan ik rondjes gipsplaat in gaan plakken maar blijft dat zitten.
3)Zelf aan de slag met een krimpvrije cementmortel en alle gaten vullen --> Dit moet dan wel nog tijdens de bouw anders mis ik straks veel tijd omdat het dan ook moet drogen en dan moet ik zorgen dat het overal gelijk is aan de muur anders begint de stukadoor daar weer over

Grote stukken inderdaad met cementmortel en daarna met knauff afwerken denk ik. Zo hebben wij grof werk aangepakt, maar heb geen andere opties bekeken. Dus ben benieuwd wat anderen zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Deleon78 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Grote stukken inderdaad met cementmortel en daarna met knauff afwerken denk ik. Zo hebben wij grof werk aangepakt, maar heb geen andere opties bekeken. Dus ben benieuwd wat anderen zouden doen.
...en ik zou ijzeren delen behandelen met menie ter voorkoming van oxidatie. Je wil dadelijk geen bruine roestplekken in je voegwerk of stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
JPruissen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:25:
[...]

...en ik zou ijzeren delen behandelen met menie ter voorkoming van oxidatie. Je wil dadelijk geen bruine roestplekken in je voegwerk of stucwerk.
Ah ja, goed punt. Ik had geen staal in de openingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
JPruissen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 00:25:
[...]

Goede tip, naar zoiets was ik inderdaad op zoek voor die bevestigingspunten tegen oxidatie. Het lijkt mij als ik het ijzer hiermee behandel dat de stukadoor de 'kleine' gaten gewoon mee kan smeren, die zijn soms maar 1cm tot 2cm diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Figaro9 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 07:41:
[...]

Goede tip, naar zoiets was ik inderdaad op zoek voor die bevestigingspunten tegen oxidatie. Het lijkt mij als ik het ijzer hiermee behandel dat de stukadoor de 'kleine' gaten gewoon mee kan smeren, die zijn soms maar 1cm tot 2cm diep.
Dat is inderdaad geen probleem. Klein potje kopen en een wegwerpkwastje . Even al het staal goed behandelen met menie en dan doet de stucadoor de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Figaro9 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:20::
De kieren die ik zie kun je prima met PUR vullen. Koop wel een goed pistool, dan kun je nauwkeurig werken. Doen we hier ook om keramische steen op de kelderwanden te laten aansluiten.

Die gaten en kabeldoorvoeren zou ik met gips of cement dichtzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Th@_M@ster
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:25

Waar je bouwmuur aansluitingen heb met een kier zou ik daar ook een gaas doen voor het scheuren en daarna dichtzetten met cement of gips. Kleinere gaten kan je met pur doen maar zou zo veel mogelijk doen met gips of cement.

Waar ijzerwerk zit zou ik behandelen met zinkspray

Ka-tjing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:20
Klein gewetens vraagje... We hebben op de schuine wanden op de 1e verdieping de groene vezelplaten platen zitten die afgewerkt moeten worden. De aannemer heeft een voorstel gedaan om hier gipsplaten overheen te zetten zodat we geen afwerklatten over de platen heen krijgen maar dit is wel weer 2.5k extra.

Uiteindelijk hebben we maar per kamer 1 of max 2 naden waar een lat overheen moet komen.. Wat zouden jullie doen? Ziet t er el cheapo uit als we kiezen voor de afwerklatten? Het gaat om bijna 30m2 aan schuine wand en er komt renovlies overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:10
FreezingPixels schreef op zondag 29 januari 2023 @ 17:58:
Klein gewetens vraagje... We hebben op de schuine wanden op de 1e verdieping de groene vezelplaten platen zitten die afgewerkt moeten worden. De aannemer heeft een voorstel gedaan om hier gipsplaten overheen te zetten zodat we geen afwerklatten over de platen heen krijgen maar dit is wel weer 2.5k extra.

Uiteindelijk hebben we maar per kamer 1 of max 2 naden waar een lat overheen moet komen.. Wat zouden jullie doen? Ziet t er el cheapo uit als we kiezen voor de afwerklatten? Het gaat om bijna 30m2 aan schuine wand en er komt renovlies overheen.
Hoe het eruit ziet is een keuze.

Waar je vooral over moet denken is of je nog iets daarover gaat krijgen. Bijvoorbeeld een verlichtingsrail is weer net ff meer werk als die latjes er zitten.

Persoonlijk zou ik met renovlies kiezen voor de oplossing zonder latjes, omdat je dankzij dat renovlies geen last heb van scheurvorming op de naden van de gipsplaten en het daarmee mooi strak kan worden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Wij hebben het gewoon witgeverfd en wat gaatjes geplamuurd. Ging prima en ziet er prima uit. Het is maar waar je waarde aan hecht :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:24
Wij hebben dit van tevoren met de aannemer / bouwkundige overlegd, en gekozen voor gestucte gipsplaten. Kost wel weer wat, maar dan heb je ook wat.
Wel bijzonder trouwens dat je dit nut pas tegenkomt. Normaliter beslis je zoiets van tevoren, en kies je, als je geen gipsplaat wilt, voor platen die aan de binnenkant al wit zijn. Die zijn maar iets duurder dan de groene.
Is dat niet door de architect / bouwkundige / aannemer aangekaart?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-06 08:51

Afwerklatten kan ook een esthetische keuze zijn. Wij hebben nergens plinten, koplatten om diezelfde reden.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
Andrehj schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Wij hebben dit van tevoren met de aannemer / bouwkundige overlegd, en gekozen voor gestucte gipsplaten. Kost wel weer wat, maar dan heb je ook wat.
Wel bijzonder trouwens dat je dit nut pas tegenkomt. Normaliter beslis je zoiets van tevoren, en kies je, als je geen gipsplaat wilt, voor platen die aan de binnenkant al wit zijn. Die zijn maar iets duurder dan de groene.
Is dat niet door de architect / bouwkundige / aannemer aangekaart?
Dit staat vanaf het begin inderdaad al op de meerwerklijst maar ik moet binnenkort een beslissing maken of we het ook gaan uitvoeren. Uiteindelijk is het, zoals iedereen al aangeeft, een persoonlijke keuze en denk inderdaad dat het gips wordt. Thanks iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Voor ons nieuwe huis hebben wij dakbedekking nodig voor het platte dak. In de toekomst willen wij van dit platte dak een groen dak maken (constructief is hier al rekening meegehouden).

Nu krijg ik hele wisselende verhalen van diverse dakdekkers als het gaat om het type dakbeddekking. De één zweert bij PVC en de andere raadt toch sterk EPDM aan. Op internet lees ik dat EPDM een langere levensduur heeft dan PVC. Echter, van een dakdekker krijg ik te horen dat dit geen realistische inschatting is doordat bij EDPM de naadverbindingen het zwakst zijn en daardoor EPDM korter meegaat dan hetgeen wordt beweerd.

Wat zijn jullie ervaringen als het gaat om type dakbedekking? Zijn er hier mensen die hetzelfde dilemma hebben (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rien43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:50:
Voor ons nieuwe huis hebben wij dakbedekking nodig voor het platte dak. In de toekomst willen wij van dit platte dak een groen dak maken (constructief is hier al rekening meegehouden).

Nu krijg ik hele wisselende verhalen van diverse dakdekkers als het gaat om het type dakbeddekking. De één zweert bij PVC en de andere raadt toch sterk EPDM aan. Op internet lees ik dat EPDM een langere levensduur heeft dan PVC. Echter, van een dakdekker krijg ik te horen dat dit geen realistische inschatting is doordat bij EDPM de naadverbindingen het zwakst zijn en daardoor EPDM korter meegaat dan hetgeen wordt beweerd.

Wat zijn jullie ervaringen als het gaat om type dakbedekking? Zijn er hier mensen die hetzelfde dilemma hebben (gehad)?
EPDM uit 1 stuk geen mogelijkheid? Maw: wat zijn de afmetingen van je dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
bbbrumbrum schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:56:
[...]

EPDM uit 1 stuk geen mogelijkheid? Maw: wat zijn de afmetingen van je dak?
Het is een U-vormig dak, dus geen rechthoek. Het dak is in het totaal 80 m2. Dus het wordt lastig om dit uit één stuk te maken neem ik aan.

Jouw voorkeur zou uitgaan naar EPDM als ik je bericht zo lees?

[ Voor 8% gewijzigd door Rien43 op 30-01-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
FreezingPixels schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:33:
Dit staat vanaf het begin inderdaad al op de meerwerklijst maar ik moet binnenkort een beslissing maken of we het ook gaan uitvoeren. Uiteindelijk is het, zoals iedereen al aangeeft, een persoonlijke keuze en denk inderdaad dat het gips wordt.
Een huis bouwen is gewoon 1.001 beslissingen nemen :)

Mijn uitgangspunt is om te bedenken wat je achteraf niet meer kan of wilt doen. Een eenvoudige radiator in de badkamer kun je later altijd vervangen door een top-design ding. Achteraf met gipsplaten door je bewoonde huis en het dak aftimmeren is wat minder geslaagd.
En dat kun je ook combineren: Zo heb ik achter de gipsplaten de draden naar de Velux ramen lopen om ze electrisch te maken. Het is er echter (nog) niet van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:00
Rien43 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:50:

Hier een groendak met epdm, dat is ook wat de meeste groendak bedrijven aanraden. Aan de andere kant, de meeste schade aan dakbedekking komt door uv licht en dat heb je niet meer als er een groendak op ligt.
nokiaan958GB schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:58:
[...]

Er gaat niets boven een kruipruimte. Als was het alleen al om je reserve dakpannen neer te leggen :+
Groot voordeel is dat bij de bouw alles mooi op afschot wordt opgehangen.
Ik ken een kwestie waarbij een deel van de vloer moest worden gesloopt en onder het huis naderhand grond moest worden afgevoerd omdat er er geen kruipruimte was en de riolering niet was opgehangen :X
Tja, ik ken een verhaal waar de dode muizen ronddreven in de kruipruimte :) . Hier in de hele wijk zijn geen kruipruimtes, omdat de grondwaterstand hoog is.

Het scheelde bij ons in de bouw circa 5K om geen kruipruimte te doen en de aannemer raadde sterk af om een kruipruimte te nemen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:42 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Conrado
Wij zijn druk bezig met de elektro in het kelderdek. Wat ik van mijn vorige bouw heb geleerd is niet 'zomaar' een serie pijpen op een rijtje vast te binden. Het zit dan (te) dicht bij elkaar, nooit op één lijn en je zoekt je - ook jaren later - een ongeluk om iets terug te vinden.

Daarom heb ik strips gebogen met plankjes eraan en daarop een rij klemmen van Schnabl. De pijpen zitten super vast en loodrecht.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pVFJg9dF/KVL11.jpg

Schnabl heeft een heel systeem, hier een voorbeeld van een dubbele rij pijpen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qMHx0ktZ/KVL12.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Conrado schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:19:
Wij zijn druk bezig met de elektro in het kelderdek. Wat ik van mijn vorige bouw heb geleerd is niet 'zomaar' een serie pijpen op een rijtje vast te binden. Het zit dan (te) dicht bij elkaar, nooit op één lijn en je zoekt je - ook jaren later - een ongeluk om iets terug te vinden.

Daarom heb ik strips gebogen met plankjes eraan en daarop een rij klemmen van Schnabl. De pijpen zitten super vast en loodrecht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ziet er mooi uit :) lijm je de bochten? ik buig ze meestal liever, maar soms is door de "minimale radius" wel makkelijk om kant en klare bochten te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
twain4me schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:25:
ziet er mooi uit :) lijm je de bochten? ik buig ze meestal liever, maar soms is door de "minimale radius" wel makkelijk om kant en klare bochten te nemen.
Dankje :)

We hebben héél veel staal in het dek en je hebt nauwelijks de ruimte. Pijpen om tralies buigen en zo, draai ik m'n hand niet voor om. Maar 90° bochten zuiver en niet te krap buigen blijft een dingetje. Daarnaast is dit allemaal prefab voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:48
@Conrado
Ahhh mijn terrein: gele elektriciteitsbuis!
Nogmaals de vraag zijn de bochten gelijmd? je wil niet hebben dat de bochten los schieten als het beton van 1.5 meter hoogte naar beneden stort (het heet niets voor niets betonstorten), daarbij wordt er bij het storten niet gekeken waar men op staat en dat het mss kapot zou kunnen raken...

Overigens 3/4" buis buigen bij temperaturen onder de 5° is geen pretje...dan wordt er heel wat afgepij** :+ (opwarmen van de buis)
Vroeger had je nog Hostaliet buis .. echte Hostaliet buis die echt slagvast was.

[ Voor 11% gewijzigd door natural colour op 03-02-2023 17:53 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
natural colour schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:43:
@Conrado
Nogmaals de vraag zijn de bochten gelijmd? je wil niet hebben dat de bochten los schieten als het beton van 1.5 meter hoogte naar beneden stort (het heet niets voor niets betonstorten).
Ja natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 17:19:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg goed idee, hadden we hier op een paar plaatsen ook moeten doen.
Ik had alleen ipv roestend staal hiervoor RVS, of evt voorgegalvanizeerd (Sendzimir) hiervoor genomen. Nu zit je later in je meterkast tegen die roestende strippen aan te kijken. Ook het beton gaat dat roesten (roest zet nogal uit) van die strippen die uitsteken niet leuk vinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:51:
[...]
Ik had alleen ipv roestend staal hiervoor RVS, of evt voorgegalvanizeerd (Sendzimir) hiervoor genomen.
Ja, dat had ik misschien even moeten uitleggen.

De strips zijn namelijk tijdelijk: na het storten en het uitzetten van de muren, slijp ik de strips door en gaan de bovenste klemmen weg. Later in de bouw komt er een houten achterwand en gaan we met de pijpen omhoog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-06 11:19
Bij ons zijn deze week de aluminium kozijnen geplaatst. Deze moesten voor het metselen geplaatst worden aangezien de kozijnen gedeeltelijk achter het metselwerk zullen staan(architectuur keuze).

Komende week gaat de vloerverwarming erin en eind van de week de dekvloer.

Hierbij wat fotos:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zelf zijn we voornamelijk de afwerking aan het uitzoeken. In onze garage(komen fietsen te staan, ga ik klussen en mogelijk een auto erin) willen we de cementdekvloer coaten/verven(komt geen vloer bovenop). Maar we twijfelen nog wat hier het beste voor gebruikt kan worden, iemand ervaring hiermee? En hebben jullie dit zelf gedaan of laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
Andrehj schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:51:
[...]

Erg goed idee, hadden we hier op een paar plaatsen ook moeten doen.
Ik had alleen ipv roestend staal hiervoor RVS, of evt voorgegalvanizeerd (Sendzimir) hiervoor genomen. Nu zit je later in je meterkast tegen die roestende strippen aan te kijken. Ook het beton gaat dat roesten (roest zet nogal uit) van die strippen die uitsteken niet leuk vinden.
Je kunt ook de strips achterwegen laten. Ik had hier een uitstrooklat gepakt en daar die klemmen op gezet. De leidingen waren na het storten goed uitgelijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06 10:09

codeneos

[...]

Vaez schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:21:
Bij ons zijn deze week de aluminium kozijnen geplaatst. Deze moesten voor het metselen geplaatst worden aangezien de kozijnen gedeeltelijk achter het metselwerk zullen staan(architectuur keuze).

Hierbij wat fotos:

***members only***

Zelf zijn we voornamelijk de afwerking aan het uitzoeken. In onze garage(komen fietsen te staan, ga ik klussen en mogelijk een auto erin) willen we de cementdekvloer coaten/verven(komt geen vloer bovenop). Maar we twijfelen nog wat hier het beste voor gebruikt kan worden, iemand ervaring hiermee? En hebben jullie dit zelf gedaan of laten doen?
Ziet er goed uit!

Wat voor merk kozijnen heb je? Wij zijn op het moment onze kozijnen aan het uitzoeken. De architect had Kawaneer GT72S opgenomen in het bestek maar onze aannemer geeft de voorkeur aan Reynaers SL38. Als het goed is krijgen in de loop van volgende week de precieze details.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
codeneos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:50:
[...]

Ziet er goed uit!

Wat voor merk kozijnen heb je? Wij zijn op het moment onze kozijnen aan het uitzoeken. De architect had Kawaneer GT72S opgenomen in het bestek maar onze aannemer geeft de voorkeur aan Reynaers SL38. Als het goed is krijgen in de loop van volgende week de precieze details.
Dankjewel!

De kozijnen zijn Aliplast Star 75 en de schuifpuien zijn Aliplast Ultraglide. We zijn er erg blij mee.

We merkten zelf bij het uitzoeken dat er enorm veel prijsverschil kan zitten tussen verschillende bedrijven. We zijn ook bij verschillende fabrieken waar ze de profielen verwerken tot kozijnen langs geweest dat gaf ons een goed beeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Vaez op 04-02-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Vaez schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:53:
[...]

Dankjewel!

De kozijnen zijn Aliplast Star 75 en de schuifpuien zijn Aliplast Ultraglide. We zijn er erg blij mee.
Weet je wat de isolatie waarde van de Aliplast kozijnen is? Dat is bij ons nog wel een dingetje, de Kawaneer kozijnen hebben een veel betere u-waarde dan de Reynaers kozijnen.

Onze schuifpui wordt waarschijnlijk een ConceptPatio 155 van Reynaers.

Zodra ze bij ons geplaatst worden, medio mei gok ik, zal ik ook een foto posten. Aluminium kozijnen zie je niet heel vaak, meeste mensen kiezen voor of hout of plastic kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Vaez schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:53:
We merkten zelf bij het uitzoeken dat er enorm veel prijsverschil kan zitten tussen verschillende bedrijven. We zijn ook bij verschillende fabrieken waar ze de profielen verwerken tot kozijnen langs geweest dat gaf ons een goed beeld.
Wij gaan voor Reynaers SL38, maar hebben in onze zoektocht dezelfde ervaring opgedaan. Grofweg het dubbele zijn de uitersten.

Veel alu-'verkopers' met mooie showrooms vol serres en zo. Ze leggen direct de nadruk op het uiterlijk, de kleur, het beslag, hoe mooi alles beweegt en loopt. Geen moment hebben ze 't over de techniek. Beetje type keukenverkopers zal ik maar zeggen.
Uiteindelijk gekozen voor een Reynaers dealer met het buro in de werkplaats. Geen gebakken lucht, wel heel veel details en info dat er echt toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
codeneos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:04:
[...]

Weet je wat de isolatie waarde van de Aliplast kozijnen is? Dat is bij ons nog wel een dingetje, de Kawaneer kozijnen hebben een veel betere u-waarde dan de Reynaers kozijnen.

Onze schuifpui wordt waarschijnlijk een ConceptPatio 155 van Reynaers.

Zodra ze bij ons geplaatst worden, medio mei gok ik, zal ik ook een foto posten. Aluminium kozijnen zie je niet heel vaak, meeste mensen kiezen voor of hout of plastic kunststof.
Ik denk 1.0, dat zegt in ieder geval onze BENG en ook de specificaties van Aliplast zelf. We hebben wel gekozen voor Triple glas met een U waarde van 0.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Conrado schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:17:
[...]

Wij gaan voor Reynaers SL38, maar hebben in onze zoektocht dezelfde ervaring opgedaan. Grofweg het dubbele zijn de uitersten.

Veel alu-'verkopers' met mooie showrooms vol serres en zo. Ze leggen direct de nadruk op het uiterlijk, de kleur, het beslag, hoe mooi alles beweegt en loopt. Geen moment hebben ze 't over de techniek. Beetje type keukenverkopers zal ik maar zeggen.
Uiteindelijk gekozen voor een Reynaers dealer met het buro in de werkplaats. Geen gebakken lucht, wel heel veel details en info dat er echt toe doet.
Keukenverkopers... Daar ben ik echt helemaal klaar mee }:| . Ze verkopen meer korting dan keukens.

Hebben je voor HR+++ of HR++ gekozen? En als je ook puien hebt van Reynaers welk type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cellofaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-06 22:29
Stefke schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:58:
[...]

Misschien anders een laag isolatie (70mm), dan een cement dekvloer (50mm), dan weer een (dunnere) isolatielaag 30mm en dan laminaat al dan niet met een zilverfolie onder het laminaat.

Het gaat om ongeveer 16m2 dus de kosten zullen altijd te doen zijn.
Je kunt overwegen om de vloer uit te vlakken (bijv met zandcement), daar bovenop harde isolatie en dan direct je laminaatvloer. Dan verliest je de minste warmte naar diepere lagen en warmt het laminaat het snelst op.

Ik kan me voorstellen dat 10cm platen harde isolatie een beetje wiebelig kunnen liggen als het toch niet helemaal vlak is, dat zou je kunnen opvangen met een laag van die groene platen die als ondervloer voor laminaat worden gebruikt direct op de dekvloer onder de harde isolatieplaten.

Uitvlakken met fermacell korrels en platen werkt heel fijn, maar kost in verhouding een bak geld in verhouding tot zandcement.

Edit: rijkelijk laat met mijn suggestie zie ik nu. Benieuwd wat er uiteindelijk in is gekomen en of het bevalt

[ Voor 5% gewijzigd door cellofaan op 04-02-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos

codeneos

[...]

Vaez schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:32:
[...]

Ik denk 1.0, dat zegt in ieder geval onze BENG en ook de specificaties van Aliplast zelf. We hebben wel gekozen voor Triple glas met een U waarde van 0.7
Netjes! Reynaers SL38 heeft een Uf vanaf 1.9. Wij hebben voor HR++ (1.0-1.1 Ug) gekozen dus het wordt spannend of we uitkomen met onze Uw waarden met Reynaers ipv Kawaneer. Voor wel een aandachtspuntje, ik geloof dat de Uw maximaal 1.6 mag zijn dus ik ben heel erg benieuwd of dat voor alle ramen gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
codeneos schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:33:
Hebben je voor HR+++ of HR++ gekozen? En als je ook puien hebt van Reynaers welk type?
We hebben maar één schuifpui, een ConceptPatio 130. Het glas wordt HR+++ (U= 0.7).
[b]
Dat is bij ons nog wel een dingetje, de Kawaneer kozijnen hebben een veel betere u-waarde dan de Reynaers kozijnen.
Dat klopt, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo spannend. Het frontaal oppervlak van het kozijn, is klein tov het glas. Ik heb een nogal ingewikkelde 5,5 m hoge voorpui en daar had Kawaneer moeite mee.

Los daarvan, mijn huis is met houten kozijnen voor BENG berekend, en die zitten op U=2,4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
Dat klopt, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo spannend. Het frontaal oppervlak van het kozijn, is klein tov het glas. Ik heb een nogal ingewikkelde 5,5 m hoge voorpui en daar had Kawaneer moeite mee.
Dit klinkt alsof het minder belangrijk is inderdaad.

Enige wat ik bij wil dragen, is dat ik vaker mensen dit hoor zeggen. (niet persoonlijk hoor)
Ug = warmte weerstand glas
Uf = warmteweerstand frame
Waarbij Uf zeker wel vaak onderschat word. 'niet zo spannend want het is maar een klein deel'. Zet je koelkast maar op open voor een klein deel. Dan zie je dat het eigenlijk niet meer uit maakt hoe super geïsoleerd de rest was.

Begrijp me niet verkeerd, super isolatie is goed. Maar dat vergt ook dus super isolatie van het kozijn. En zelfs ook de glasafstandhouders a.k.a Ψ.

Mocht je hier over verder willen lezen. Kan je de wondere wereld van passieve huizen in willen duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman70
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-03-2023
Wanneer ik kijk naar een ‘standaard huis’ bij een zogenaamde catalogusbouwer, valt het mij op dat de constructieve muur tussen de berging en het woongedeelte niet geïsoleerd is (of geen spouwmuur). Is dat gebruikelijk en geeft dat geen ‘koude muur’ vanuit de berging?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6D9AfV1mzLeeKPBzX0d1EUZoNsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViLV1lnEcaF4Ni43Y8TrCmlD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 99% gewijzigd door Janneman70 op 05-02-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:57
Janneman70 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:42:
Wanneer ik kijk naar een ‘standaard huis’ bij een zogenaamde catalogusbouwer, valt het mij op dat de constructieve muur tussen de berging en het woongedeelte niet geïsoleerd is (of geen spouwmuur). Is dat gebruikelijk en geeft dat geen ‘koude muur’ vanuit de berging?

[URL="https://tweakers.net/i/ZWtFtbnH7bt5L4ueu_0vC8GNkIk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ViLV1lnEcaF4Ni43Y8TrCmlD.jpg?f=user_large",,"1"[Afbeelding][/URL]

[Afbeelding]
Je gehele schil incl. garage is toch geïsoleerd? Anders zou het opgaan voor je bijkeuken.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman70
Morpheusk schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:53:
[...]

Je gehele schil incl. garage is toch geïsoleerd? Anders zou het opgaan voor je bijkeuken.
Dat klopt ook wel maar als de deur in de berging open gaat en het daar bijvoorbeeld 5 graden wordt, dan is die ongeisoleerde muur voor mij heel onlogisch. Bij een andere ‘catalogusbouwer’ plaatsen ze hier zelfs een spouwmuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Janneman70 op 05-02-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Janneman70 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:05:
[...]

Dat klopt ook wel maar als de deur in de berging open gaat en het daar bijvoorbeeld 5 graden wordt, dan is die ongeisoleerde muur voor mij heel onlogisch. Bij een andere ‘catalogusbouwer’ plaatsen ze hier zelfs een spouwmuur.
is gewoon een keuze het valt of binnen de schil of er buiten. soms wordt het gedaan omdat je dan meer geisoleerde vierkante meters hebt met maar weinig extra verliesoppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-06 11:42
Vaez schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:21:

Hierbij wat fotos:

***members only***

Mooi werk!

Geef bij de aannemer en uitvoerder nog wel even aan dat ze de hoeken van de kozijnen goed beschermen. Bij ons ging men helaas niet al te voorzichtig met de spullen om en hebben we diverse diepe krassen in de kozijnen en deuren die helaas niet meer te herstellen zijn. Dit is momenteel één van de punten waarover de nog steeds discussiëren met de aannemer die de schade niet wil herstellen. (wat ik op zich wel begrijp want de kosten zijn begroot op 7K en dat zijn vooral de werkuren voor het inbouwen en uitbouwen van de kozijnen. Plus het herstel van het stucwerk. Het tegenvoorstel van 400 euro als schadeloosstelling vinden we echter ook weer belachelijk laag.

Vooral als straks de dekvloeren worden gestort zijn die dikke onhandelbare slangen vol cement funest voor de hoeken van de kozijnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreezingPixels
Het schiet hier lekker op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwEf5MIykY0PqE3R999jkepkaL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9BEt1HeNEu9lvSUm6in4uHT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiP8qGEPdxkXmb8scNpSxPEbWVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C2oUtvn2z57CLeuRsUna7xm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjGlyLuYmQLn5yVAQCD0NwP9Qsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZgEMHu33ruvGl4flTX5FX9P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA4WxI6WxmtEYcQhAW1mL-3eHoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hh4q5gXbmS1pFFnWVJUVJ9se.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Mqi3eypX-h4K4eXXgArq5a4nzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgopEsme9wKarZqTNladvS2i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xO5xy0S4c9OdHR40_c8vGPqaaY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSvDagZn8S2Ipajc8X5U6OY9.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende week gaan de steigers weg en is het wachten op warmer weer zodat het alucobond aangebracht kan worden. Hiervoor moet het warmer zijn dan 10 graden. Nu buitenom het even wachten is kan er binnen ook verder gewerkt worden, afgelopen week zijn de stelkozijnen geplaatst in de badkamer en is er een begin gemaakt met het afmonteren van het leidingwerk voor de vloerverwarming en warmtepomp. Nog 12 weken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door FreezingPixels op 05-02-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
gumtree schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Mooi werk!

Geef bij de aannemer en uitvoerder nog wel even aan dat ze de hoeken van de kozijnen goed beschermen. Bij ons ging men helaas niet al te voorzichtig met de spullen om en hebben we diverse diepe krassen in de kozijnen en deuren die helaas niet meer te herstellen zijn. Dit is momenteel één van de punten waarover de nog steeds discussiëren met de aannemer die de schade niet wil herstellen. (wat ik op zich wel begrijp want de kosten zijn begroot op 7K en dat zijn vooral de werkuren voor het inbouwen en uitbouwen van de kozijnen. Plus het herstel van het stucwerk. Het tegenvoorstel van 400 euro als schadeloosstelling vinden we echter ook weer belachelijk laag.

Vooral als straks de dekvloeren worden gestort zijn die dikke onhandelbare slangen vol cement funest voor de hoeken van de kozijnen.
Goede tip, vervelend dat het bij jullie zo mis gegaan is. Ik heb al bepaalde deuren op slot laten draaien zodat ze niet gebruikt kunnen worden ivm de steiger die er nog achter staat. Daarnaast is de dorpel en hoek van de voordeur beschermd maar het mag nog wel wat meer als ik het van jou zo hoor. Waar is het bij jullie voornamelijk mis gegaan? Buitenhoeken zoals de pui of hoeken bij ramen en deuren waar de slangen/mensen door heengelopen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
Vaez schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Goede tip, vervelend dat het bij jullie zo mis gegaan is. Ik heb al bepaalde deuren op slot laten draaien zodat ze niet gebruikt kunnen worden ivm de steiger die er nog achter staat. Daarnaast is de dorpel en hoek van de voordeur beschermd maar het mag nog wel wat meer als ik het van jou zo hoor. Waar is het bij jullie voornamelijk mis gegaan? Buitenhoeken zoals de pui of hoeken bij ramen en deuren waar de slangen/mensen door heengelopen hebben?
De hoeken van de voordeur en de voordeur zelf ook. De eigen mensen van de aannemer waren met alles zeer voorzichtig. Achteraf zei de aannemer ook dat het een grote fout was om de definitieve deuren al tijdens de afbouwfase te installeren. Verder alle handgrepen en klinken goed in laten pakken. De handen van stukadoor, schilders en de rest zijn in de regel niet vrij van zand, cement of verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman70
Vloerverwarming of LT radiatoren op 1e verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman70
twain4me schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:58:
[...]

is gewoon een keuze het valt of binnen de schil of er buiten. soms wordt het gedaan omdat je dan meer geisoleerde vierkante meters hebt met maar weinig extra verliesoppervlak.
Dus kort samengevat is het niet vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Janneman70 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:53:
[...]

Dus kort samengevat is het niet vreemd?
naja, wat is vreemd, het is gewoon wat je wil. het is niet veel anders dan kiezen tussen een blauwe of rode voordeur. jouw huis jouw feestje ;) Vergeet niet dat garages in nederland vaak als verlenging van het huis worden gezien en niet zo zeer als opslagplek voor een voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Janneman70 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:52:
Vloerverwarming of LT radiatoren op 1e verdieping?
Ligt eraan, voor puur slapen is koelen met VVW voldoende.

Wil je thuiskantoor of studerende kinderen oid waardoor je de temperatuur sneller wilt kunnen veranderen, dan zijn fancoils ideaal.

Dus: sowieso VVW en als je twijfelt ook alvast voorbereiden op plaatsing fancoil.

Maar als kanttekening, als je VVW zoneregeling per kamer heeft en vrij ondiep ligt (of zelfs droogbouw bij HSB) kan ook zeker toereikend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
bbbrumbrum schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:58:
Ligt eraan, voor puur slapen is koelen met VVW voldoende.

Wil je thuiskantoor of studerende kinderen oid waardoor je de temperatuur sneller wilt kunnen veranderen, dan zijn fancoils ideaal.

Dus: sowieso VVW en als je twijfelt ook alvast voorbereiden op plaatsing fancoil.
Ik zou dat laatste zeker niet doen. Want een fancoil betekent weer allerlei complexiteit (en evt efficiencyverlies) in de regeling van je WP. Je moet dan die fancoil op een andere temperatuur draaien als je VVW, om condens op je vloer te voorkomen.

Veel beter is het om op je hoogste verdieping (waar je immers via je WTW ook veel lucht inblaast) een airco te installeren. Die koelt (en ontvochtigt) daar dan de lucht, precies op de verdieping waar de meest warmte binnenkomt, en de WP vanwege geen plafondkoeling via de vloer maar weinig kan koelen.
De rest van de massa koel je dan met de WP, die gewoon op een relaxte 18 graden kan staan en daarmee (vooral 's nachts) een enorm hoge COP haalt.

Deze setup draait hier nu al twee zomers tot zeer grote tevredenheid.

Ipv voorbereiden voor een fancoil kun je dus beter zorgen dat je woning is voorbereid op airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman70
Wanneer het dus alleen om slapen gaat zou vvw een voor de hand liggende keuze zijn? Ik vind het zelf ook wel fijn als er geen radiatoren (lees stofhappers) aanwezig zijn. Maar gezien de snelle opwarming van radiatoren, en dus de ruimtes, raden sommige vvw af. Hoe bereid je een huis / verdieping voor op Airco?

[ Voor 8% gewijzigd door Janneman70 op 05-02-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Janneman70 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:19:
Wanneer het dus alleen om slapen gaat zou vvw een voor de hand liggende keuze zijn? Ik vind het zelf ook wel fijn als er geen radiatoren (lees stofhappers) aanwezig zijn. Maar gezien de snelle opwarming van radiatoren, en dus de ruimtes, raden sommige vvw af.
Bij een nieuwbouwwoning moet je "snel opwarmen" sowieso uit je hoofd zetten. Deze woningen hebben (uitgezonderd HSB) over het algemeen veel thermische massa (beton en steen), dikke isolatie, en een naar verhouding erg laag verwarmingsvermogen.
Dus alles gaat sowieso erg traag.
Even snel verwarmen van een ruimte kun je dus gerust vergeten.
Bovendien is de combinatie van radiatoren en warmtepomp er eentje die je sowieso eigenlijk niet moet willen. Dat wordt alleen gedaan bij bestaande woningen waar men begrijpelijkerwijs niet staat te springen om "even" vloerverwarming aan te leggen.
Bij nieuwbouw is vloerverwarming op alle verdiepingen echt een no-brainer.

Over de snelheid die je bij een goed geïsoleerde woning mag verwachten:
Hier ben ik al blij dat ik vannacht maar ca 0.15 °C aan warmte heb verloren, en dat er vandaag ca 0.3 °C bij komt, zodat ik dit weekend een mooie buffer heb opgebouwd voor volgende week, als het weer wat kouder wordt.
Hoe bereid je een huis / verdieping voor op Airco?
Zorgen dat de leidingen er zijn. Dus zorg dat je bij de binnenunits een afvoer hebt (desnoods verstopt in een muur), zodat je niet met lawaaiige pompjes in de weer hoeft, dat ook de koelmiddelleiding + stuurstroomleiding tussen buitenunit en binnenunit(s) er al ligt, en dat je hebt nagedacht over de stroomvoorziening naar de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:05:
[...]
Zorgen dat de leidingen er zijn. Dus zorg dat je bij de binnenunits een afvoer hebt (desnoods verstopt in een muur), zodat je niet met lawaaiige pompjes in de weer hoeft, dat ook de koelmiddelleiding + stuurstroomleiding tussen buitenunit en binnenunit(s) er al ligt, en dat je hebt nagedacht over de stroomvoorziening naar de buitenunit.
Is voor ons best een dilemma. We hebben een schuine kap zonder dakkappelen, dus geen mogelijkheid boven ergens buitenunits te plaatsen. Verder ook geen platdak of zo. Tja, en aan de gevel is al helemaal geen gezicht.
Wie heeft een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
gumtree schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:23:
[...]

De hoeken van de voordeur en de voordeur zelf ook. De eigen mensen van de aannemer waren met alles zeer voorzichtig. Achteraf zei de aannemer ook dat het een grote fout was om de definitieve deuren al tijdens de afbouwfase te installeren. Verder alle handgrepen en klinken goed in laten pakken. De handen van stukadoor, schilders en de rest zijn in de regel niet vrij van zand, cement of verf.
Bedankt voor de tips. Ik ga ze morgen gelijk met de aannemer bespreken. De voordeur is om deze reden nog niet geleverd, het kozijn echter wel dus die gaan we maar goed afplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:54:
Is voor ons best een dilemma. We hebben een schuine kap zonder dakkappelen, dus geen mogelijkheid boven ergens buitenunits te plaatsen. Verder ook geen platdak of zo. Tja, en aan de gevel is al helemaal geen gezicht.
Wie heeft een idee?
Buiten op de grond naast de buitenunit van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Verwacht je dat je de airco zo erg nodig hebt straks?

Ik ga toch voor een heel deel uit de basis met vloerkoeling voldoende is voor de zomer om het aangenaam te houden.
Een koelkast binnen is natuurlijk ook niet de bedoeling als het buiten heet is, moet wel relatief blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Rob-T6 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:11:
Verwacht je dat je de airco zo erg nodig hebt straks?

Ik ga toch voor een heel deel uit de basis met vloerkoeling voldoende is voor de zomer om het aangenaam te houden.
Ja, dat verwacht/hoop ik ook, maar stel dat het niet voldoende is :?
Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:19:
[...]

Buiten op de grond naast de buitenunit van de WP?
Dat wordt lastig met een brongeboorde WP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Janneman70 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:42:

[Afbeelding]
Goed punt!
De berging valt hier binnen de thermische schil en de ontwerper gaat er van uit dat je deze wilt verwarmen.
Zet je in de berging de verwarming niet aan dan dan krijg je dus kou van die muur.
Ik zou hem zeker (laten) isoleren.

Zitten er boven de berging nog woon/slaapvertrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman70
nokiaan958GB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:45:
[...]

Zitten er boven de berging nog woon/slaapvertrekken?
In het eerste ontwerp niet, maar dit zou nog kunnen. Maakt dat ook nog verschil?

[ Voor 82% gewijzigd door Janneman70 op 06-02-2023 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-06 11:56
cellofaan schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Je kunt overwegen om de vloer uit te vlakken (bijv met zandcement), daar bovenop harde isolatie en dan direct je laminaatvloer. Dan verliest je de minste warmte naar diepere lagen en warmt het laminaat het snelst op.

Ik kan me voorstellen dat 10cm platen harde isolatie een beetje wiebelig kunnen liggen als het toch niet helemaal vlak is, dat zou je kunnen opvangen met een laag van die groene platen die als ondervloer voor laminaat worden gebruikt direct op de dekvloer onder de harde isolatieplaten.

Uitvlakken met fermacell korrels en platen werkt heel fijn, maar kost in verhouding een bak geld in verhouding tot zandcement.

Edit: rijkelijk laat met mijn suggestie zie ik nu. Benieuwd wat er uiteindelijk in is gekomen en of het bevalt
idd ;)

Het is geworden:
- ruw beton
- egalisatie (1-5mm ivm komvorming ruwvloer)
- 12cm XPS isolatie (10 + 2cm in kruislingse lagen onderling verlijmd) (in de onderste 2cm ligt nog electra)
- 18mm OSB (244x122) verlijmd met constructielijm
- 3mm laminaat onderlaag (*)
- laminaat (*)

Het ligt superstabiel, en met de OSB platen nog enigzins betaalbaar (1/3 van fermacellplaten)

(*) Nog te leggen

Laminaat direct op de XPS had denk ik ook wel gekund maar zo is de vloer denk ik wel het stevigst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Janneman70 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:06:
In het eerste ontwerp niet, maar dit zou nog kunnen. Maakt dat ook nog verschil?
Dat is afhankelijk van de constructie van de vloer. Ik onderkelder volledig met onder in een garage die buiten de schil valt. Daarboven slapen we...

Wij werken met een 'zwevende' dekvloer met isolatietussen het betondek en de afwerkvloer. De andere oplossing was het kelderplafond te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4994
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-07-2023
Goedemorgen!

Eindelijk de optie op een bouwkavel, maar nu begint het...
Ik ben de opties aan het onderzoeken om een staalframebouw woning te laten zetten. Heeft er iemand veel ervaring mee en wat zou de motivatie zijn om het vooral wel/niet te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:46
L4994 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:55:
Goedemorgen!

Ik ben de opties aan het onderzoeken om een staalframebouw woning te laten zetten. Heeft er iemand veel ervaring mee en wat zou de motivatie zijn om het vooral wel/niet te doen?
Waarom wil jij het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4994
Terechte vraag!

Op dit moment onderzoeken we 3 opties met 3 verschillende aannemers: eentje traditionele bouw, eentje houtskeletbouw en last but not least, staalframe bouw. Op dit moment lijkt het erop alsof staalframe bouw in ieder geval de meest voordelige gaat zijn. Daarnaast vind ik de snelheid van het bouwtraject en de flexibiliteit van het maken van aanpassingen achteraf ook sterke pré's.

Ik ben starter op de woningmarkt en moet het in m'n eentje bekostigen, dus waar mogelijk wil ik ook wat dingen zelf gaan doen of organiseren. Denk hierbij aan vloerverwarming leggen, smeervloer, gipswanden plaatsen (tenzij het traditionele bouw wordt) en stucwerk.

De aannemer van staalframe bouw is hierin heel flexibel, dus dat speelt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 22:26
L4994 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Terechte vraag!

Op dit moment onderzoeken we 3 opties met 3 verschillende aannemers: eentje traditionele bouw, eentje houtskeletbouw en last but not least, staalframe bouw. Op dit moment lijkt het erop alsof staalframe bouw in ieder geval de meest voordelige gaat zijn. Daarnaast vind ik de snelheid van het bouwtraject en de flexibiliteit van het maken van aanpassingen achteraf ook sterke pré's.

Ik ben starter op de woningmarkt en moet het in m'n eentje bekostigen, dus waar mogelijk wil ik ook wat dingen zelf gaan doen of organiseren. Denk hierbij aan vloerverwarming leggen, smeervloer, gipswanden plaatsen (tenzij het traditionele bouw wordt) en stucwerk.

De aannemer van staalframe bouw is hierin heel flexibel, dus dat speelt ook mee.
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat staalframe bouwen goedkoper is dan traditioneel of HSB. Ik denk wel dat staalbouw zeker voordelen heeft maar wist niet dat dat hem zou zitten in de prijs :o.

Welke maat huis wil je ongeveer gaan bouwen voor jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Staalframe- of staalskeletbouw? Het eerste is een groter type metalstud, het tweede is met H-profielen (en andere profielen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L4994
Aurum schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Dit is de eerste keer dat ik hoor dat staalframe bouwen goedkoper is dan traditioneel of HSB. Ik denk wel dat staalbouw zeker voordelen heeft maar wist niet dat dat hem zou zitten in de prijs :o.

Welke maat huis wil je ongeveer gaan bouwen voor jezelf?
Het gaat om een 2-onder-1 kap woning, van 6x9m buitenmaat per woning, 2 bouwlagen en een kleine bergingszolder. Mijn buurman doet dan uiteraard hetzelfde.
Stefke schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:54:
Staalframe- of staalskeletbouw? Het eerste is een groter type metalstud, het tweede is met H-profielen (en andere profielen)
Staalskeletbouw gaat het inderdaad om. Excuus als ik dat verkeerd verwoord heb, ik ben er nog niet helemaal in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Toen ik bezig was met prijzen (2017/2018) was staalframebouw ongeveer even duur als HSB/SIP, staalframebouw heb ik toen geen prijzen van opgevraagd (wel van CLT houtbouw)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 08-02-2023 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
L4994 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:43:
[...]
Op dit moment onderzoeken we 3 opties met 3 verschillende aannemers: eentje traditionele bouw, eentje houtskeletbouw en last but not least, staalframe bouw.
Zelf bouw ik massief en kan je verder geen vergelijk geven. Wat ik wèl weet is dat je straks drie totaal verschillende offertes hebt, die ook lastig met elkaar te vergelijken zijn. Je weet in iedre geval niet of je de beste / goedkoopste aanbieding hebt.
Stefke schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:45:
Toen ik bezig was met prijzen (2017/2018) was staalframebouw ongeveer even duur als HSB/SIP...
Door de energiecrisis is er veel veranderd, en kan het er nu anders uit zien. Beton, stenen en keramische dakpannen worden hier onder politie-escorte afgeleverd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hr15
L4994 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:55:
Goedemorgen!

Echt ervaring nog niet qua wonen, maar we bouwen momenteel ons huis van staal.
Onze motivatie om met deze methode te bouwen was vooral de uitstraling. Echter de welstand kan er wel wat moeite mee hebben :X

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52677392089_c4b3d7f9fd_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
hr15 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:10:
[...]

Echt ervaring nog niet qua wonen, maar we bouwen momenteel ons huis van staal.
Onze motivatie om met deze methode te bouwen was vooral de uitstraling. Echter de welstand kan er wel wat moeite mee hebben :X

[Afbeelding]
Nee hoor, als je op een bedrijventerrein woont dan kan dit toch best ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Het huis is er zelf verbaasd van :+

maar dit is niet wat er wordt bedoeld met stalenframebouw dit is staalskelet bouw

het verschil zijn de soort profielen die worden gebruikt en hoe die worden gemaakt (koud vs warm gewalst) daarnaast haalt stalenframebouw zijn stijfheid uit de beplating en staalskelet uit windverbanden (die je mooi op de foto kan zien zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Olympialooping schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:16:
[...]

In een woonwijk ook het is immers gewoon een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
Vaez schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Bedankt voor de tips. Ik ga ze morgen gelijk met de aannemer bespreken. De voordeur is om deze reden nog niet geleverd, het kozijn echter wel dus die gaan we maar goed afplakken.
Vandaag te horen gekregen dat de topplaat waarin een diepe kras van een regenpijp die tegen de deur is gevallen niet is te vervangen. Alleen het hang- en sluit werk kan men hergebruiken. Totale kosten voor het vervangen worden voorlopig begroot op bijna 5000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
Olympialooping schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:16:
[...]

Een huis met alleen binnenmuren is ook niet erg aantrekkelijk ;) Ik verwacht nog een gevelafwerking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr15
twain4me schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:37:
Het huis is er zelf verbaasd van :+
Hehe die hebben wij er inderdaad ook al in gezien :P

De ramen waren bij ons dan ook een van de discussiepunten met de welstand.
Ze vonden de bouwstijl het tonen van lef maar dat wilden ze veel meer benadrukken met een volledige glazen gevel aan de kopse kant. Dit zodat men vanaf de straat de bouwstijl veel beter kon zien want deze is vooral zichtbaar aan de binnenzijde. Dat was alleen niet zo goed voor ons budget en had ook niet mijn voorkeur om iedereen naar binnen te kunnen laten kijken.
Dit is een soort van compromis geworden zodat er toch een gevoel van doorkijk is en het huis kijkt terug dachten wij dan O-) . Bij het eerste overleg liepen de ramen nog door naar beneden
maar dit is niet wat er wordt bedoeld met stalenframebouw dit is staalskelet bouw

het verschil zijn de soort profielen die worden gebruikt en hoe die worden gemaakt (koud vs warm gewalst) daarnaast haalt stalenframebouw zijn stijfheid uit de beplating en staalskelet uit windverbanden (die je mooi op de foto kan zien zitten)
Het is inderdaad staalskelet, @L4994 had het al vermeld in een latere post vandaar dat ik een reactie gaf. En wat betreft die windverbanden dat is 1 van die punten waar wij dus voor zijn gevallen met deze bouwstijl :9~
Joris748 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:45:
[...]

Een huis met alleen binnenmuren is ook niet erg aantrekkelijk ;) Ik verwacht nog een gevelafwerking :)
Die afwerking komt er zeker nog, in de vorm van felsplaten en op de kopse kanten een nog te kiezen houtsoort.

Qua reacties op het huis al van alles meegemaakt. Men stopt er echter wel voor om het eens goed te bekijken en of men dan iets mooi vind blijft toch een kwestie van smaak maar het zorgt wel voor leuke gesprekken.

[ Voor 15% gewijzigd door hr15 op 08-02-2023 22:08 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Conrado
Maanden geleden toonde ik dit onderdeel van mij SketchUp-model van onze nieuwbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Rrq-kxy3JQVVJi_a5jCQSpB7vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TiNPHO9M9It2D0PHzYLzxAA0.jpg?f=user_large

Nu zitten de bochten er ook in. Vanuit SketchUp data geëxporteerd naar AutoCAD voor de breelplaat vloer en de kelderwand. Ook de invoerbochten uit SketchUp op maat laten komen. Alles blijkt perfect te passen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZY3X5sJp/KVL13.jpg

De doorvoer door de kelderwand heb ik gemaakt met producten van Kraso. De kragen passen perfect en sluiten de invoerbochten waterdicht af.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/prDScrsq/KVL14.jpg

Aan de buitenkant monteer nog PSI-pluggen, gewoon voor de zekerheid :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Conrado schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:16:
Maanden geleden toonde ik dit onderdeel van mij SketchUp-model van onze nieuwbouw:

[Afbeelding]

Nu zitten de bochten er ook in. Vanuit SketchUp data geëxporteerd naar AutoCAD voor de breelplaat vloer en de kelderwand. Ook de invoerbochten uit SketchUp op maat laten komen. Alles blijkt perfect te passen:

[Afbeelding]

De doorvoer door de kelderwand heb ik gemaakt met producten van Kraso. De kragen passen perfect en sluiten de invoerbochten waterdicht af.

[Afbeelding]

Aan de buitenkant monteer nog PSI-pluggen, gewoon voor de zekerheid :)
Ik zie zie geen gele gasbuis... kennelijk zie jij geen toekomst in waterstof (gas) ;)
De voorstanders en tegenstanders van waterstof staan hier op Tweakers lijnrecht tegen over elkaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
natural colour schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:39:
Ik zie zie geen gele gasbuis... kennelijk zie jij geen toekomst in waterstof (gas) ;)
De voorstanders en tegenstanders van waterstof staan hier op Tweakers lijnrecht tegen over elkaar.
Ik hoop toch echt dat voor-/tegenstanders wat anders te doen hebben dan tegenover elkaar te staan :+

Ik ga voor een brine warmtepomp, 50 zonnepanelen, en drie laadpalen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
FrankSpin schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:29:
Vandaag even rondje gedaan op de bouw.

Wat mij direct duidelijk werd is de betekenis van het woordje ruw in ruwbouw ;-) Dat je af en toe denkt, kan dat niet iets netter. Maar goed er is weer wat progressie. Installateur is gestart, ze zijn begonnen met afdichten van de stel kozijnen en voorbereiding van aanstorten van de verdiepingsvloer. Was deze week helaas te koud om pvc te lijmen.

Vanuit de woonkamer kijkend naar de keuken. Blij met schuifpui aan de achterzijde, veel licht.

[Afbeelding]

Even boven gekeken

[Afbeelding]

Mooie smeerboel rond de stelkozijnen
[Afbeelding]

Gatenkaas bij de keukenwand
[Afbeelding]

Begin van de meterkast
[Afbeelding]

En nu twee dingen waar ik minder blij mee ben. 1 kanaalplaat ligt behoorlijk stuk hoger dan de rest, zo'n 15 a 20 mm hoger. Gelukkig ligt die hoger en niet lager. Maar dit is natuurlijk geen kijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

En een ander puntje is de hoogte van de standaard wcds. Die zitten op 50 a 60cm. Maandag direct maar even bellen dat dit op 30cm moet.
[Afbeelding]
Deze bouw is netjes! er zijn aannemers waar het binnen altijd een rotzooi is; planken, balken, resten steen, isolatie enzovoorts "zet maar binnen neer, daar staat het droog" en ik (de installateur) kan over die ellende heen klauteren om een wcd of centraaldoos te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
natural colour schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:57:
Deze bouw is netjes! er zijn aannemers waar het binnen altijd een rotzooi is; planken, balken, resten steen, isolatie enzovoorts
Ik werk met een team ZZP'ers en direct zijn me twee dingen heel duidelijk: er wordt continue op veiligheid gelet en er wordt continue opgeruimd en gescheiden. Bussen PUR in één krat, plastic in een tweede en restafval apart.
Van de week de installateurs van de WP op het dek gehad: gaten geboord, wat gehakt en pijpen gelegd. Niets opgeruimd of afgewerkt. Hun klus is klaar en de rest zal ze worst zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-05 22:25
FrankSpin schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 20:29:En een ander puntje is de hoogte van de standaard wcds. Die zitten op 50 a 60cm. Maandag direct maar even bellen dat dit op 30cm moet.
[Afbeelding]
Er komt natuurlijk nog iets boven op die ruwe betonvloer, dat kan zo 20 a 30cm zijn. Check ff of er ergens een meterpijl of MP aangegeven staat, dat is een referentie van 1000mm boven je afgewerkte vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacgregorSound schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:23:
[...]

Er komt natuurlijk nog iets boven op die ruwe betonvloer, dat kan zo 20 a 30cm zijn. Check ff of er ergens een meterpijl of MP aangegeven staat, dat is een referentie van 1000mm boven je afgewerkte vloer.
Dat is wel heel veel. 5-10cm is iets gebruikelijker voor de dekvloer.
Pagina: 1 ... 249 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic