Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 247 248 249 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:28
JakeOfOz schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:00:
Poeh, als ik een tip mag geven: let goed op met het overzetten. Wij hebben hier heel veel gedoe mee gehad bij onze bouw (aug-2020 mrt-2021). Wij hebben het bestaande huis gesloopt en daar nieuw gebouwd.
....
Gelukkig wel goedgekomen, en ik ken nu een hoop mensen van de servicedesk bij de energieleverancier :p
Je had me nog zó gewaarschuwd :)

Morgen gaat de bouw over op een nieuwe leverancier, zodat ons huis én de bouw onder de plafondregelingen vallen. Geen probleem, want - in tegenstelling tot jouw situatie - twee verschillende adressen en meters. Totdat ik vrijdag van de oorspronkelijke energieboer een mailtje kreeg dat ze me als klant bedankten en uitzwaaiden. Dat was wél de bedoeling voor de bouw, maar niet voor ons huis.

Enfin allemaal weer goed gekomen maar probeer deze dagen maar eens iemand aan de lijn te krijgen :(

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23:52
Edit: beter in badkamertopic

[Voor 95% gewijzigd door gdvm op 16-01-2023 00:25]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:44
Edit

[Voor 99% gewijzigd door bottom line op 16-01-2023 07:16]

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:15
Conrado schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Morgen gaat de bouw over op een nieuwe leverancier, zodat ons huis én de bouw onder de plafondregelingen vallen. Geen probleem, want - in tegenstelling tot jouw situatie - twee verschillende adressen en meters. Totdat ik vrijdag van de oorspronkelijke energieboer een mailtje kreeg dat ze me als klant bedankten en uitzwaaiden. Dat was wél de bedoeling voor de bouw, maar niet voor ons huis.

Enfin allemaal weer goed gekomen maar probeer deze dagen maar eens iemand aan de lijn te krijgen :(
Hier hetzelfde, en ik moet ze nog te pakken zien te krijgen. Wat een gedoe :P

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 07:50
Conrado schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Ah, jammer dat het dan toch nog mis gaat. Je zou zeggen dat het geen super-bijzondere actie is voor een energieleverancier, maar blijkbaar gaat het daar toch nog wel eens mis.

Uiteindelijk komt het wel goed inderdaad, maar het levert zo veel gedoe op, zeker tijdens het bouwen van een huis wanneer je toch al wel vrij druk bent.

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:58
Graag jullie advies: Momenteel is een strokenfundering voor ons huis op tekening voorzien, inclusief kruipruimte. De begane grondvloer bestaat uit een combinatievloer. De architect heeft een tweetal kruipluiken ingetekend, waarbij diverse doorgangen in de funderingsbalken gemaakt moeten worden om overal bij te kunnen.
Daarnaast is het aannemelijk dat een groot deel van de uitkomende grond afgevoerd moet worden, wat financieel nadelig is.

Ik ben aan het overwegen om de kruipruimte te laten vervallen en de vakken in de fundering weer vol te storten met grond. Hiermee kunnen de kruipluiken ook komen te vervallen en kost het maken van de funderingsbalken minder tijd.

Onder de begane grond vloer komen wat afvoeren en wat leidingwerk voor koud water.

Nadeel is dat je niet meer bij deze installaties kan. Echter, dit leidingwerk wordt met de kortst mogelijke route naar buiten de woning gebracht, dus het risico dat er iets misgaat in de toekomst acht ik klein. Ook laat ik voldoende mantelbuizen voorzien om later toch nog het e.e.a. te kunnen aanleggen.

De grondwaterstand is trouwens dusdanig dat dit in beide gevangen (geen/wel kruipruimte) geen problemen oplevert.

Wat is jullie advies ten aanzien van het mogelijk laten vervallen van de kruipruimte?

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:59
@Rien43 Ik zou zelf nooit voor een paar duizend euro het gemak van een fijne kruipruimte opgeven. Dit lijkt mij niet het juiste om op de bezuinigen. Hoeveel grond heb je straks nog over als je tuin helemaal is opgehoogd?

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:20
Rien43 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:02:
Graag jullie advies: Momenteel is een strokenfundering voor ons huis op tekening voorzien, inclusief kruipruimte. De begane grondvloer bestaat uit een combinatievloer. De architect heeft een tweetal kruipluiken ingetekend, waarbij diverse doorgangen in de funderingsbalken gemaakt moeten worden om overal bij te kunnen.
Daarnaast is het aannemelijk dat een groot deel van de uitkomende grond afgevoerd moet worden, wat financieel nadelig is.

Ik ben aan het overwegen om de kruipruimte te laten vervallen en de vakken in de fundering weer vol te storten met grond. Hiermee kunnen de kruipluiken ook komen te vervallen en kost het maken van de funderingsbalken minder tijd.

Onder de begane grond vloer komen wat afvoeren en wat leidingwerk voor koud water.

Nadeel is dat je niet meer bij deze installaties kan. Echter, dit leidingwerk wordt met de kortst mogelijke route naar buiten de woning gebracht, dus het risico dat er iets misgaat in de toekomst acht ik klein. Ook laat ik voldoende mantelbuizen voorzien om later toch nog het e.e.a. te kunnen aanleggen.

De grondwaterstand is trouwens dusdanig dat dit in beide gevangen (geen/wel kruipruimte) geen problemen oplevert.

Wat is jullie advies ten aanzien van het mogelijk laten vervallen van de kruipruimte?
Ik heb geen kruipruimte, de fundering is een betonplaat op isolatiemateriaal. Denk als je de kruipruimte laat vervallen wel goed na over je afvoeren en eventuele mantelbuizen.
Koudwaterleidingen liggen overigens meestal niet onder de vloer, maar in de dekvloer.

• Rien43
deejeebv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Ik heb geen kruipruimte, de fundering is een betonplaat op isolatiemateriaal. Denk als je de kruipruimte laat vervallen wel goed na over je afvoeren en eventuele mantelbuizen.
Koudwaterleidingen liggen overigens meestal niet onder de vloer, maar in de dekvloer.
Onze installateur adviseert om de koudwaterleiding aan de koudezijde (dus onder de vloer) te houden. Dan heb je ook geen issues ten aanzien van legionella bij het gebruik van vloerverwarming, waar de koudwaterleiding in de dekvloer bij in de buurt ligt. Is dit een correct advies?

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:37
deejeebv schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Als je vloerverwarming ga toepassen zit je bij waterleidingen in de dekvloer met Legionella
Het beste is deze in de constructievloer op te nemen.
Anders moet je de waterleidingen vrijhouden in de dekvloer met koude zone's (volgens de voorschriften)

Bij breedplaat ligt alles zo veel als mogelijk in het beton.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:20
Rien43 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:18:
[...]

Onze installateur adviseert om de koudwaterleiding aan de koudezijde (dus onder de vloer) te houden. Dan heb je ook geen issues ten aanzien van legionella bij het gebruik van vloerverwarming, waar de koudwaterleiding in de dekvloer bij in de buurt ligt. Is dit een correct advies?
Heb nog even mijn foto's bekeken, de waterleiding ligt inderdaad onder de vloer.

• Rien43
Rob-T6 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Als je vloerverwarming ga toepassen zit je bij waterleidingen in de dekvloer met Legionella
Het beste is deze in de constructievloer op te nemen.
Anders moet je de waterleidingen vrijhouden in de dekvloer met koude zone's (volgens de voorschriften)

Bij breedplaat ligt alles zo veel als mogelijk in het beton.
Bij een combinatievloer is de dekking van de constructieve vloer zo'n 6 cm. Indien de waterleiding in de constructieve vloer (op de wapening) wordt voorzien, zit de waterleiding nog steeds dicht bij de vloerverwarming. Wel zal er bij ons 20mm isolatie tussen de constructieve vloer en de dekvloer worden geplaatst. De beredenering van m'n installateur om de leiding onder de vloer aan te brengen lijkt mij opzich prima. Eens?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rien43 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:02:

Er gaat niets boven een kruipruimte. Als was het alleen al om je reserve dakpannen neer te leggen :+
Groot voordeel is dat bij de bouw alles mooi op afschot wordt opgehangen.
Ik ken een kwestie waarbij een deel van de vloer moest worden gesloopt en onder het huis naderhand grond moest worden afgevoerd omdat er er geen kruipruimte was en de riolering niet was opgehangen :X

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:37
@Rien43
Dat is bij een appartement ook gebruikelijk. De isolatie zorgt voor de scheiding dan idd.

Wij moeten in de praktijk een koude zone van 30 cm rondom een waterleiding houden als deze door de dekvloer komt.

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:22
Ik heb een vraag mbt het voorbereiden voor de stukadoor. We bouwen zelf middels prefab en hebben ervoor gekozen om het stucwerk niet door de aannemer uit te laten voeren maar in eigen beheer (dit scheelde serieus veel geld). Nu is de stukadoor deze week wezen kijken en zijn er nog veel zaken die volgens hem niet geschikt zijn te stucen óf kost hem veel extra werk en materialen.

Hieronder een aantal foto's:
Door de prefab bouwmethode zitten er door het hele huis dit soort bevestigingspunten en uitsparingen waar pvc buizen uitkomen. De stukadoor geeft (denk ik terecht) aan dat hij die gaten niet kan gipsen omdat het ijzwerk mogelijk zorgt voor oxidatie en er op den duur vlekken kunnen ontstaan.

Op een aantal plekken sluiten de muren niet perfect aan waardoor er een vrij diepe / brede kier zit en ook hier een uitsparing tussen de muren.

Voor de toekomst hebben we voorbereidingen getroffen voor een 2e badkamer met een W/K/A aansluiting, Echter willen we dit nu nog niet gaan tegelen dus zal de hele uitsparing moeten worden opgevuld.

Nu heb ik de aannemer gevraagd of ze deze punten alsnog allemaal kunnen afwerken voor de oplevering zodat de stukadoor gelijk aan de slag kan. Die geeft aan dat het kan maar moeilijk in te schatten hoeveel tijd het kost en zegt dat ik moet rekenen tussen de 1750 en 3500e meerkosten incl. materiaal. Dat lijkt me nogal veel.

De stukadoor geeft op zijn beurt aan dat hij niet goed weet wat hij allemaal aantreft na oplevering en hoeveel extra werk het hem zou kosten en wil daarom ook een stelpost toevoegen voor het meerwerk.

Omdat dit mij een klus lijkt die zelf ook te doen is denk ik eraan om zelf een paar dagen aan de slag te gaan om deze punten weg te werken maar twijfel ik over het juiste materiaal / werkwijze:
1) Alle gaten opvullen met purschuim en daarna afsnijden --> was een idee van de stukadoor, maar vraag me af of dit goed vasthoudt.
2)Grote open delen (zoals de kieren) opvullen met gipsplaat. Maar wat is dan de juiste lijm om de gipsplaten op beton te lijmen. Ook hier wil ik zeker weten dat het 10jr blijft zitten. Het zelfde geldt voor de ronde gaten met bevestigingspunten, hier kan ik rondjes gipsplaat in gaan plakken maar blijft dat zitten.
3)Zelf aan de slag met een krimpvrije cementmortel en alle gaten vullen --> Dit moet dan wel nog tijdens de bouw anders mis ik straks veel tijd omdat het dan ook moet drogen en dan moet ik zorgen dat het overal gelijk is aan de muur anders begint de stukadoor daar weer over

Hebben jullie nog tips / ervaring hiermee?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:20
Figaro9 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:20:
Ik heb een vraag mbt het voorbereiden voor de stukadoor. We bouwen zelf middels prefab en hebben ervoor gekozen om het stucwerk niet door de aannemer uit te laten voeren maar in eigen beheer (dit scheelde serieus veel geld). Nu is de stukadoor deze week wezen kijken en zijn er nog veel zaken die volgens hem niet geschikt zijn te stucen óf kost hem veel extra werk en materialen.

Hieronder een aantal foto's:
Door de prefab bouwmethode zitten er door het hele huis dit soort bevestigingspunten en uitsparingen waar pvc buizen uitkomen. De stukadoor geeft (denk ik terecht) aan dat hij die gaten niet kan gipsen omdat het ijzwerk mogelijk zorgt voor oxidatie en er op den duur vlekken kunnen ontstaan.
[Afbeelding]

Op een aantal plekken sluiten de muren niet perfect aan waardoor er een vrij diepe / brede kier zit en ook hier een uitsparing tussen de muren.
[Afbeelding]

Voor de toekomst hebben we voorbereidingen getroffen voor een 2e badkamer met een W/K/A aansluiting, Echter willen we dit nu nog niet gaan tegelen dus zal de hele uitsparing moeten worden opgevuld.
[Afbeelding]

Nu heb ik de aannemer gevraagd of ze deze punten alsnog allemaal kunnen afwerken voor de oplevering zodat de stukadoor gelijk aan de slag kan. Die geeft aan dat het kan maar moeilijk in te schatten hoeveel tijd het kost en zegt dat ik moet rekenen tussen de 1750 en 3500e meerkosten incl. materiaal. Dat lijkt me nogal veel.

De stukadoor geeft op zijn beurt aan dat hij niet goed weet wat hij allemaal aantreft na oplevering en hoeveel extra werk het hem zou kosten en wil daarom ook een stelpost toevoegen voor het meerwerk.

Omdat dit mij een klus lijkt die zelf ook te doen is denk ik eraan om zelf een paar dagen aan de slag te gaan om deze punten weg te werken maar twijfel ik over het juiste materiaal / werkwijze:
1) Alle gaten opvullen met purschuim en daarna afsnijden --> was een idee van de stukadoor, maar vraag me af of dit goed vasthoudt.
2)Grote open delen (zoals de kieren) opvullen met gipsplaat. Maar wat is dan de juiste lijm om de gipsplaten op beton te lijmen. Ook hier wil ik zeker weten dat het 10jr blijft zitten. Het zelfde geldt voor de ronde gaten met bevestigingspunten, hier kan ik rondjes gipsplaat in gaan plakken maar blijft dat zitten.
3)Zelf aan de slag met een krimpvrije cementmortel en alle gaten vullen --> Dit moet dan wel nog tijdens de bouw anders mis ik straks veel tijd omdat het dan ook moet drogen en dan moet ik zorgen dat het overal gelijk is aan de muur anders begint de stukadoor daar weer over

Hebben jullie nog tips / ervaring hiermee?
Grote stukken inderdaad met cementmortel en daarna met knauff afwerken denk ik. Zo hebben wij grof werk aangepakt, maar heb geen andere opties bekeken. Dus ben benieuwd wat anderen zouden doen.

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:25
Deleon78 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Grote stukken inderdaad met cementmortel en daarna met knauff afwerken denk ik. Zo hebben wij grof werk aangepakt, maar heb geen andere opties bekeken. Dus ben benieuwd wat anderen zouden doen.
...en ik zou ijzeren delen behandelen met menie ter voorkoming van oxidatie. Je wil dadelijk geen bruine roestplekken in je voegwerk of stucwerk.
Pagina: 1 ... 247 248 249 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee