Ik heb een vraag mbt het voorbereiden voor de stukadoor. We bouwen zelf middels prefab en hebben ervoor gekozen om het stucwerk niet door de aannemer uit te laten voeren maar in eigen beheer (dit scheelde serieus veel geld). Nu is de stukadoor deze week wezen kijken en zijn er nog veel zaken die volgens hem niet geschikt zijn te stucen óf kost hem veel extra werk en materialen.
Hieronder een aantal foto's:
Door de prefab bouwmethode zitten er door het hele huis dit soort bevestigingspunten en uitsparingen waar pvc buizen uitkomen. De stukadoor geeft (denk ik terecht) aan dat hij die gaten niet kan gipsen omdat het ijzwerk mogelijk zorgt voor oxidatie en er op den duur vlekken kunnen ontstaan.
Op een aantal plekken sluiten de muren niet perfect aan waardoor er een vrij diepe / brede kier zit en ook hier een uitsparing tussen de muren.
Voor de toekomst hebben we voorbereidingen getroffen voor een 2e badkamer met een W/K/A aansluiting, Echter willen we dit nu nog niet gaan tegelen dus zal de hele uitsparing moeten worden opgevuld.
Nu heb ik de aannemer gevraagd of ze deze punten alsnog allemaal kunnen afwerken voor de oplevering zodat de stukadoor gelijk aan de slag kan. Die geeft aan dat het kan maar moeilijk in te schatten hoeveel tijd het kost en zegt dat ik moet rekenen tussen de 1750 en 3500e meerkosten incl. materiaal. Dat lijkt me nogal veel.
De stukadoor geeft op zijn beurt aan dat hij niet goed weet wat hij allemaal aantreft na oplevering en hoeveel extra werk het hem zou kosten en wil daarom ook een stelpost toevoegen voor het meerwerk.
Omdat dit mij een klus lijkt die zelf ook te doen is denk ik eraan om zelf een paar dagen aan de slag te gaan om deze punten weg te werken maar twijfel ik over het juiste materiaal / werkwijze:
1) Alle gaten opvullen met purschuim en daarna afsnijden --> was een idee van de stukadoor, maar vraag me af of dit goed vasthoudt.
2)Grote open delen (zoals de kieren) opvullen met gipsplaat. Maar wat is dan de juiste lijm om de gipsplaten op beton te lijmen. Ook hier wil ik zeker weten dat het 10jr blijft zitten. Het zelfde geldt voor de ronde gaten met bevestigingspunten, hier kan ik rondjes gipsplaat in gaan plakken maar blijft dat zitten.
3)Zelf aan de slag met een krimpvrije cementmortel en alle gaten vullen --> Dit moet dan wel nog tijdens de bouw anders mis ik straks veel tijd omdat het dan ook moet drogen en dan moet ik zorgen dat het overal gelijk is aan de muur anders begint de stukadoor daar weer over
Hebben jullie nog tips / ervaring hiermee?