Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 248 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.604.831 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-04 20:03
Elektrabuizen doorgeveerd? (ivm mogelijke verstopping)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Conrado schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:53:
De kelderbak is klaar, maar daarmee nog niet al het betonwerk. Nu moet eerst het beton op sterkte komen voordat we daarmee verder kunnen. Na de kerstvakantie starten we met het metselen van de binnenmuren.

***members only***

Nog even een voor en na foto van de installatie. In totaal hebben we 65 elektriciteitsdozen en 12 doorvoeren in de kelderwand zitten en nadat de bekisting werd verwijderd bleken ze er allemaal nog te zitten :)

***members only***

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 24-12-2022 17:00 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06
natural colour schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:59:
Elektrabuizen doorgeveerd? (ivm mogelijke verstopping)
Dat moet ik nog doen. Mooie klus voor de kerstvakantie. Daarvoor moet ik ook alle dozen even loskappen....

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:50:
[...]

Al je inhoud tussen die tags quote niet bepaald handig....

Over je VVW: Zorg vooral in de badkamer voor maximale afgifte! Dit om te voorkomen dat je in zo'n situatie terecht komt: Requiem19 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Ik zou in de badkamer twee zones willen. Hier ligt het HoH 10cm maar dat had ook nog wel naar 7.5 cm gemogen. En dan zeker ook onder (en rondom) zo'n bad doorleggen.
Was ik opzich ook van plan maar 75mm h.o.h. heeft volgens mij niet zo heel veel extra afgifte tov 100 h.o.h. het beton kan het denk ik niet snel genoeg afgeven bij een lage aanvoer temp? Tot nu toe denk ik dat een stuk wandverwarming (zeker in mijn kleinste badkamer) de enige haalbare oplossing is zonder electrische radiatoren te gebruiken. }:|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:02
We zijn druk bezig met het creëren van een nieuwe woning en graag willen we jullie mening, wat slimmer en handiger en mooier zou kunnen.
Gaat om een vrijstaande woning in Assen (Kloosterakker). Ik en mijn vrouw en samen met twee kinderen van 3 en 5 jaar oud gaan er wonen.
Vanuit het beeldregieplan moet er gebouwd worden met een plat dak en (oker) gele steen. De aanvraag voor de omgevingsvergunning voor de gemeente moet nog gebeuren.

Isolatie Begane grond RC 5, muren 5,5 en dak 7,3
Ramen tripple glas Ug 0,7
Verwarming Bodemwarmte pomp met op alle etage vloerverwarming.
Sanitairwarmwater (SWW) overweeg ik een doorstroombuffervat met RVS ribbel of koperen spiraal.
Verder zal er een ventilatie WTW geïnstalleerd worden.
Wens is ook om op het dak een groendak te creëren. Belasting zou geen probleem moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byxzOV7T0iYRFVdzknApvWPrjC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuoxF27tKvC5VWLThRjUislE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eK4olLQz8cb9LEmE9mOc_No_Dyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8pf2fmqYR5m0sN9a3N7TfCN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgHXNwgv5WJ8IGQOgkbV0EyZWb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2B4r3g6k7o9TrDHqF9tuyMUv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-04 20:00
@Epep Beter om je familienaam en adres in de afbeeldingen te blurren. Je geeft mijn inziens wel heel veel info weg over naam en toekomstige woonplek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:07
@Epep

Altijd leuk om nieuwe plannen te zien! en harstikke leuk dat jullie een nieuw huis gaan bouwen. Ik heb 1 tip als ik zo naar je binnenhuis plattegronden kijk.

Kijk of er spannendere indelingen mogelijk zijn voor bijvoorbeeld de begane grond. Als ik er zo naar kijk is hij 1 op 1 overgenomen van een random cataloguswoning/projectbouw. Als je dan toch alles zelf mag kiezen en bepalen zou ik desnoods met een architect/binnenhuis architect eens gaan zitten voor wat frisse en creatieve indelingen :)

Edit: Als er voor jullie uitkomt dat dit de beste vorm is jullie je er het prettigste bij voelen is dat natuurlijk ook prima :) ze zijn inderdaad niet voor niets standaard zie reactie @Deleon78.

[ Voor 16% gewijzigd door Aurum op 27-12-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:17
Aurum schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:55:
@Epep

Altijd leuk om nieuwe plannen te zien! en harstikke leuk dat jullie een nieuw huis gaan bouwen. Ik heb 1 tip als ik zo naar je binnenhuis plattegronden kijk.

Kijk of er spannendere indelingen mogelijk zijn voor bijvoorbeeld de begane grond. Als ik er zo naar kijk is hij 1 op 1 overgenomen van een random cataloguswoning/projectbouw. Als je dan toch alles zelf mag kiezen en bepalen zou ik desnoods met een architect/binnenhuis architect eens gaan zitten voor wat frisse en creatieve indelingen :)
In principe ben ik het met je eens, maar er zijn niet voor niks clichés en standaard indelingen natuurlijk… Soms werken die gewoon het beste.

(En zeker, dat is onder constraints die er nu misschien niet zijn, dus zeker een architect inschakelen. Zelfs de vorm van de bgg is nu als een standaard woning met garage!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie1998
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:28
@Epep Ik zie dat de voorkant van het huis ongeveer naar het noorden staat, waarom dan geen oost west opstelling voor de zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Epep Triple glas met een Ug van 0.7 kan tegenwoordig beter: 0.5 of 0.4 is er b.v. ook. Aangezien je behoorlijk wat glasoppervlak krijgt het overwegen waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
Epep schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:45:

Sanitairwarmwater (SWW) overweeg ik een doorstroombuffervat met RVS ribbel of koperen spiraal.
Wens is ook om op het dak een groendak te creëren. Belasting zou geen probleem moeten zijn.
Bij deze isolatiegraad (goed bezig!) zal je verwarmingsvermogen hooguit 5 kW zijn. Dan is een bodemwarmtepomp naar verhouding erg duur. L/W is dan veel economischer en je bespaarde geld daarvan kun je beter in zonwering investeren.
Raffstores kun je in het ontwerp nu nog mooi meenemen (zodat ze opgetrokken in de spouw verdwijnen).
En vergeet de airco niet op de zolderverdieping, die ga je ondanks de zonwering nog steeds nodig hebben.
Gelukkig kun je zonwering en airco makkelijk betalen van de wijziging van W/W naar L/W.

PV zou ik inderdaad zeker met oost/west-schansen doen, dan kun je ook veel meer vermogen op de kleine dakje kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2022 14:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:07
@Epep Ik zie dat de woonkamer op het noorden is gericht en er een grote eetkeuken komt. Nu zitten sommige mensen (schijnbaar) altijd in de eetkeuken, maar zo niet dan zou ik die twee omwisselen. Dan zit je ook meer zon en achtertuin gericht. Geeft ook iets meer privacy.
Je kunt dan ook de drievoudige schuifpui aan de noordkant wat verkleinen (meer ruimte voor aanrecht/kastjes). Ondanks triple glas isoleert een muur veel beter en ramen aan de noordkant zijn altijd een warmteverlies (aan zuidkant kan het ook een warmtebron zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:59:
[...]

Bij deze isolatiegraad (goed bezig!) zal je verwarmingsvermogen hooguit 5 kW zijn. Dan is een bodemwarmtepomp naar verhouding erg duur. L/W is dan veel economischer en je bespaarde geld daarvan kun je beter in zonwering investeren.
Raffstores kun je in het ontwerp nu nog mooi meenemen (zodat ze opgetrokken in de spouw verdwijnen).
En vergeet de airco niet op de zolderverdieping, die ga je ondanks de zonwering nog steeds nodig hebben.
Gelukkig kun je zonwering en airco makkelijk betalen van de wijziging van W/W naar L/W.
Het voordeel van W/W is dan weer dat je daar ook mee kan koelen in de zomer. Zonwering op de zuidkant is wel aan te raden.

Verder zou ik voor de binnen indeling alleen de badkamer op de 2e verdieping vervangen door alleen een toilet. En de ruimte die je over houdt gebruiken voor een wastafel en plek voor een koffiezetapparaat. Aangezien je die verdieping gaat gebruiken voor werk en hobby, en niet om te slapen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:05
RocketKoen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:08:
Het voordeel van W/W is dan weer dat je daar ook mee kan koelen in de zomer. Zonwering op de zuidkant is wel aan te raden.
  1. Dat kan met L/W ook (met COP ~10 's nachts ook nog bijzonder efficiënt)
  2. Stroom wordt in de zomer toch goedkoop.
  3. Maar koelen gaat toch het best met een airco omdat die ook ontvochtigt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
We zijn druk bezig met het creëren van een nieuwe woning en graag willen we jullie mening. Wat slimmer en handiger zou kunnen.
Gaat om een vrijstaande woning in Assen (Kloosterakker). Ik en mijn vrouw en samen met twee kinderen van 3 en 5 jaar oud gaan er wonen.
Vanuit het beeldregieplan moet er gebouwd worden met een plat dak en (oker) gele steen. De aanvraag voor de omgevingsvergunning voor de gemeente moet nog gebeuren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat ook al is opgemerkt, ik mis wat extra's aan het ontwerp, met name de buitenkant ziet er niet uit spannend uit ( :o )
Wáár is de voordeur bijvoorbeeld? alleen als ik de indeling bekijk weet ik het;
De dakrand..." ineens is het budget van de metselaars op en plakken we er hoekstrip op" gekheid een beetje maar dat gevoel krijg ik wel...
Niet te bang zijn met aparte/ andere ideeën aan een ontwerp.
In de duurste wijk van Leeuwarden zijn woningen van 6-8 ton neergezet die zó uit een catalogus lijken te komen, ziet er niet uit.

YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
@Epep
Ik sluit me aan bij eerdere opmerking: het ontwerp mist spanning en lijkt 1-op-1 overgenomen te zijn van de gemiddelde projectwoning, met als enig verschil dat de lange linker muur - in projectbouw de scheiding met de buren - ook ramen heeft. Ook met het platte dak kan wat fantasierijker ontworpen worden. Voor letterlijk hetzelfde geld, kan het anders.
Wat dan bijvoorbeeld? Nou je hebt een schuinlopend kavel, dat had in het ontwerp kunnen terugkeren bijvoorbeeld.

Echter, het wordt jullie huis en als dit is wat je wilt is het prima. Dat bepaal je zelf natuurlijk :)

Groot voordeel van zo'n 'standaard' opzet is dat het efficiënt in elkaar zit. De opstelling van de warmtepomp, valt daar letterlijk buiten, want die staat wat achteraf. Da's niet optimaal voor je warmte voorziening. Ik zou kijken of die dicht tegen het centrale trappen/leidingdeel geplaatst kan worden. Bijvoorbeeld dor een soort inpandige bijkeuken of door de garage wat breder te maken.
Verder draait de zon mooi om je huis heen, zorg dat je vooraf over koeling/beschutting hebt nagedacht.

Succes met het ontwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik rakel de (plaats van) meterkast nog maar weer eens op.

Ik had het gisteren met iemand over de plaats van de meterkast in hun - te bouwen - woning.
Dit was altijd 3 meter vanaf de voordeur.
Daarna werd dit 3 meter vanaf een toegangsdeur. (dus kan dan ook in de garage, bijkeuken etc.).

Nu zit ik hier weer even rond te zoeken maar de eisen/richtlijnen zijn weer veranderd als ik het goed begrijp?
De meest recente versie is NEN 2768+A2:2022; die kan ik echter niet inlezen.
(ja; tegen betaling van €76 8)7 ).

Wat ik wel kan vinden is o.a. dit:
  • De maximale afstand van de meterruimte tot aan de hoofdtoegangsdeur wordt verruimd naar 4,5 meter (dit was 3 meter). Daarmee kan de indeling van de vloerplannen van, met name compacte, woningen worden geoptimaliseerd. Brandweer Nederland heeft hiermee ingestemd. Deze wijziging is ook in NEN 7244-10:2021
  • Er is een nieuwe term 'hoofdtoegangsdeur' geïntroduceerd om bij woningen met verschillende toegangsdeuren (voordeur, achterdeur, garagedeur) te specificeren bij welke deur de meterruimte moet komen. Dit bleek in de praktijk onduidelijk.
Ene kant dus voordeel dat afstand groter mag en aan de andere kant nadeel dat de meterkast dus weer bij de voordeur lijkt te moeten komen. (nogmaals; kan de letterlijke tekst/specifering niet lezen).

We hebben hier Enexis en als ik hun richtlijnen bekijk (lekker up-to-date dat ze geen keus hebben voor meterkast zonder gasaansluiting...) staan daar nog altijd de 'oude' voorwaarden:
De meterruimte is vanaf de hal of gang – direct vanaf een toegang – te bereiken. Hij ligt niet meer
dan 3 meter van deze toegang verwijderd en op hetzelfde niveau.
Kijk; uiteindelijk is het Enexis die je meterkast wel of niet gaat goedkeuren en dat lijkt nu dus nog gunstig (ze hebben het- nog - niet over een hoofdtoegangsdeur), maar dit kan natuurlijk in (nabije) toekomst veranderen.
Zie ook:
Het is het streven van de netbeheerders in ons land om deze aanpassingen per 1 januari 2023 in de IWUN-vouwbladen te hebben verwerkt. De vouwbladen zijn een praktische vertaling van NEN 2768.
Dat zou voor hun niet gunstig zijn, want ik had ze juist gewezen op het feit dat ze de meterkast naar de bijkeuken zouden kunnen verplaatsen.
(Dan was de gang 'opgeruimd' en alle techniek (meterkast, warmtepomp, waterontharder, netwerk etc.) bij elkaar in 1 ruimte).

Mochten ze dat willen kunnen ze te zijner tijd natuurlijk even Enexis bellen of dat kan, maar hoe zien jullie dit nu? (bijvoorbeeld de Tweakers die de NEN wel kunnen inlezen).
Betekent dit nu voorgoed weer meterkast bij de voordeur en niet meer elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:45
We zijn druk bezig met het creëren van een nieuwe woning en graag willen we jullie mening, wat slimmer en handiger en mooier zou kunnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de lijn hetgeen al is vermeld, denk nog eens goed over de plattegrond van de begane grond na. Een iets grotere hal, meer ruimte voor de kapstok, schoenen, tassen etc.. En eventueel een wand met dubbele schuifdeuren tussen de woonkamer en de keuken. Overigens neem ik aan dat dit nog niet de gewenste keuken indeling is? Ik zou dit al wel intekenen. En nadenken over de zonwering voor de zuidgevel.
En op de verdieping een aparte toilet ruimte. En als je toch 2 badkamers ontwerp, dan 1 met directe verbinding met de ‘master bedroom’. En de andere badkamer voor de kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossboss
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-04 07:57
Verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door Crossboss op 27-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Piet91 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:54:

Ik had het gisteren met iemand over de plaats van de meterkast in hun - te bouwen - woning.
Daarna werd dit 3 meter vanaf een toegangsdeur. (dus kan dan ook in de garage, bijkeuken etc.).

Nu zit ik hier weer even rond te zoeken maar de eisen/richtlijnen zijn weer veranderd als ik het goed begrijp?

[...]

Ene kant dus voordeel dat afstand groter mag en aan de andere kant nadeel dat de meterkast dus weer bij de voordeur lijkt te moeten komen. (nogmaals; kan de letterlijke tekst/specifering niet lezen).

We hebben hier Enexis en als ik hun richtlijnen bekijk (lekker up-to-date dat ze geen keus hebben voor meterkast zonder gasaansluiting...) staan daar nog altijd de 'oude' voorwaarden:

[...]

Kijk; uiteindelijk is het Enexis die je meterkast wel of niet gaat goedkeuren en dat lijkt nu dus nog gunstig (ze hebben het- nog - niet over een hoofdtoegangsdeur), maar dit kan natuurlijk in (nabije) toekomst veranderen.
Zie ook:

[...]

Dat zou voor hun niet gunstig zijn, want ik had ze juist gewezen op het feit dat ze de meterkast naar de bijkeuken zouden kunnen verplaatsen.
(Dan was de gang 'opgeruimd' en alle techniek (meterkast, warmtepomp, waterontharder, netwerk etc.) bij elkaar in 1 ruimte).

Mochten ze dat willen kunnen ze te zijner tijd natuurlijk even Enexis bellen of dat kan, maar hoe zien jullie dit nu? (bijvoorbeeld de Tweakers die de NEN wel kunnen inlezen).
Als je dat soort dingen wil weten, stuur dan Enexis die vraag.
Hieronder het antwoord van Enexis om onze meterkast te verplaatsen naar de garage.
Onze aansluiting is nu nog een bouwaansluiting, vandaar dat het een verhuizing is.
Beste meneer Buiter,

U informeert of het mogelijk is de elektriciteitsaansluiting op uw adres te verplaatsen naar de garage. Ik begrijp dat u de mogelijkheden met ons wilt afstemmen

Over het algemeen is het mogelijk een aansluiting te situeren in een garage. Echter moet deze ten tijde van storingen goed toegankelijk zijn. Dit middels een toegangsdeur, welke niet elektrisch is. De richtlijnen waaraan de meterkast moet voldoen zijn via uw installateur verkrijgbaar.

Voor de definitieve beoordeling en het opstarten van het offertetraject is mijn advies uw wensten in te dienen via www.mijnaansluiting.nl. U kiest voor de optie 'wijzigen aansluiting'. Vervolgens geeft u uitleg van de situatie en voegt u de tekening bij. De situatie wordt sowieso vooraf met u besproken.

Ik ga ervan uit dat u via de genoemde weg uw plannen kenbaar kunt maken. Veel succes met de werkzaamheden.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
buiter schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:41:
[...]

Hieronder het antwoord van Enexis om onze meterkast te verplaatsen naar de garage.
Onze aansluiting is nu nog een bouwaansluiting, vandaar dat het een verhuizing is.

[...]
Is de meterkast al verplaatst? Dergelijke reactie geeft je iets om op te staan, maar 1) er zit nog genoeg ruimte in de bewoording om alsnog nee te zeggen en 2) de schouwende en uitvoerende partij heb je nog niet mee.
Lastig dat ze het zo onduidelijk maken :/

Ik vermoed dat het wel goed komt, maar je weet het pas als het werk uitgevoerd is! En dan nog afhankelijk van de mensch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
buiter schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:41:
Ja, uiteraard. Komt het zover (dat ze ook daadwerkelijk de meterkast niet bij de voordeur willen) dan kunnen ze Enexis wel even bellen.
Was dus ook meer een vraag aan de Tweakers die hier (al) meer van af wisten.

Maar het was ook deels een opmerking omdat de plaats van de meterkast toch regelmatig in dit topic langskomt en met die door mij genoemde teksten lijkt de vrije plaatsing dus deels uitgebreid te worden (grotere afstand vanaf toegangsdeur) maar ook beperkt (vanaf de hoofdtoegangsdeur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnaudYK
Piet91 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:54:

Zoals gezegd, vraag Enexis. Maar ik heb ook even in die norm gekeken. Dit zijn de eisen uit NEN 2768+A2:2022.

Voor de meterruimte voor laagbouw (3.16) geldt het volgende:
a) De meterruimte moet zich op hetzelfde niveau bevinden als de voordeur.
b) De meterruimte moet met een deur kunnen worden afgesloten.
c) De deur van de meterruimte moet zich bevinden in de (verkeers)ruimte direct achter de voordeur
en moet altijd goed toegankelijk zijn.
d) Het hart van de deur van de meterruimte mag maximaal 4,5 m verwijderd zijn van de voordeur, zie
figuur 2b.
e) De toegang van de meterruimte moet minimaal 700 mm breed zijn en een minimale hoogte van
2 050 mm gerekend vanaf de dekvloer
Als aan een van bovenstaande eisen niet kan worden voldaan, dan mag alleen worden afgeweken als
vooraf toestemming van brandweer/veiligheidsregio en de desbetreffende netbeheerder(s) is
gegeven.

Het lijkt er dus op dat het in principe achter de voordeur moet tenzij er afwijkende afspraken worden gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Geloof mij, de brandweer/veiligheidsregio gaat helemaal niets vinden van jouw meterkast. Vroeger stond die maat van 3 meter ook in het bouwbesluit met het idee dat de brandweer dan snel een huis stroomloos kon maken. In de praktijk gebeurde dat zelden waardoor die eis daar vervallen is.
Als een woning echt stroomloos gemaakt moet worden bellen ze de netbeheerder om het blok/straat stroomloos te maken als het moet.

Heb je dus alleen je netbeheerder nog om toestemming te vragen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@ArnaudYK
Dank u. Die tekst is helder; volgens NEN dus meterkast op maximaal 4.5 vanaf de voordeur/hoofdtoegangsdeur en niet meer een willekeurige toegangsdeur.

Dus hopelijk houdt Enexis nog even een tijd vast aan de oude/huidige normen en kunnen ze (als ze dat willen) de meterkast alsnog in de bijkeuken situeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:38
Enexis kijkt naar de locatie tov een toegangsdeur, niet noodzakelijk de voordeur.
Hier was het voor de vergunning noodzakelijk de aanvraag te doen met een meterkast binnen 3 m van de voordeur om vervolgens het anders te bouwen... Het daadwerkelijk bouwen kijkt enexis naar en dus niet tov de vergunning.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:32

Rzaan

Altijd zoekende

Als je een nieuw huis bouwt, is het zeker de moeite waard om te kijken naar de lokatie van de meterkast.
Helaas is veranderen bij bestaande bouw stervensduur, en het duurt een eeuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 19:44
Piet91 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:59:
@ArnaudYK
Dank u. Die tekst is helder; volgens NEN dus meterkast op maximaal 4.5 vanaf de voordeur/hoofdtoegangsdeur en niet meer een willekeurige toegangsdeur.

Dus hopelijk houdt Enexis nog even een tijd vast aan de oude/huidige normen en kunnen ze (als ze dat willen) de meterkast alsnog in de bijkeuken situeren.
En stel dat je toch de meterkast ergens anders wil hebben :?
Dan maak je gewoon een klein kastje wat nét aan de norm voldoet met alleen een hoofdschakelaar en ga je dan met een dikke kabel door naar de daadwerkelijke meterkast, klaar.
(er vanuitgaande dat de netbeheerder automaten als hoofd"zekering" plaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ybos schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:37:
[...]

En stel dat je toch de meterkast ergens anders wil hebben :?
Dan maak je gewoon een klein kastje wat nét aan de norm voldoet met alleen een hoofdschakelaar en ga je dan met een dikke kabel door naar de daadwerkelijke meterkast, klaar.
(er vanuitgaande dat de netbeheerder automaten als hoofd"zekering" plaatst)
die net aan de normkast is dan nog best groot. 240* 77* 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 19:44
twain4me schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:00:
[...]

die net aan de normkast is dan nog best groot. 240* 77* 35
Die je dan ook prima als bergkast kan gebruiken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

ybos schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:03:
[...]

Die je dan ook prima als bergkast kan gebruiken oid.
gebruik hem dan gewoon als meterkast. meestal is het hele idee van een meterkast elders dat je dan ruimte kan besparen en een deur minder hebt in de gang. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
twain4me schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:24:
[...]

gebruik hem dan gewoon als meterkast. meestal is het hele idee van een meterkast elders dat je dan ruimte kan besparen en een deur minder hebt in de gang. :+
Je moet gewoon je garagedeur de voordeur noemen op de tekeningen en daar een deurbel neerhangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Oops

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 28-12-2022 22:03 ]

• ArnaudYK
RoelsRules schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:06:
Enexis kijkt naar de locatie tov een toegangsdeur, niet noodzakelijk de voordeur.
Hier was het voor de vergunning noodzakelijk de aanvraag te doen met een meterkast binnen 3 m van de voordeur om vervolgens het anders te bouwen... Het daadwerkelijk bouwen kijkt enexis naar en dus niet tov de vergunning.
Let wel op. Deze NEN norm is 1 november 2022 gepubliceerd/van kracht gegaan. Ervaringen uit het verleden zijn dus geen garantie voor de toekomst. Het is wel de vraag wat Enexis en andere netbeheerders nu doen (nog even vasthouden aan de oude norm of gelijk al de nieuwe/aangepaste norm toepassen).

Edit: als ik kijk bij Stedin en Enexis verwijzen ze nog naar een document uit 2019 waar gesproken wordt over een toegangsdeur en 3 meter.

[ Voor 8% gewijzigd door ArnaudYK op 29-12-2022 17:06 ]

• Conrado
Piet91 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:59:
@ArnaudYK
Bel ze op, mail een schets wat je wilt en vraag om toestemming/bevestiging. Ik heb tijdens de vergunningsfase en de bouwaansluiting regelmatig contact met ze gehad en dat verliep heel soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ArnaudYK schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:02:
[...]

Let wel op. Deze NEN norm is 1 november 2022 gepubliceerd/van kracht gegaan. Ervaringen uit het verleden zijn dus geen garantie voor de toekomst. Het is wel de vraag wat Enexis en andere netbeheerders nu doen (nog even vasthouden aan de oude norm of gelijk al de nieuwe/aangepaste norm toepassen).

Edit: als ik kijk bij Stedin en Enexis verwijzen ze nog naar een document uit 2019 waar gesproken wordt over een toegangsdeur en 3 meter.
Hebben ze inmiddels wel een E-only MK inrichting? Al jaren de norm in nieuwbouw, maar geen richtlijnen voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
bbbrumbrum schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:18:
[...]

Hebben ze inmiddels wel een E-only MK inrichting? Al jaren de norm in nieuwbouw, maar geen richtlijnen voor te vinden.
In de norm helaas alleen nog inrichting voor MK met gas- of met warmteaansluiting. Beetje suf als je een norm reviseert in 2022..

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:43
Het jaar is weeral bijna ten einde, misschien nog eens de tijd om een update te posten :)

HSB is dan toch eens gekomen, normaal vorig jaar, maar ...
Bedrijf absoluut niet over te spreken, gebrek aan communicatie, offertes aanpassen en meer als alleen wat besproken is ed... afspraken niet nakomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN6VD3xSz8exOPvbE3hfZOvdc2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vx5z2DicvdT0vHMnrMR9lFtG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZY2fsTeaEOHEGmMekEpjfDwCVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJlfjkTjFtQYGVp8e3KymF7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5yrf75Cg5RfOjVG8SRTcKzDXE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBD84TQAV39rGcjlfjsjgTkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUILNE4wxGdNR3KZCusJuxnZWSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4hbCxw1qw1m1N8iHU7TKoMe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fb9N6DxehAmalg-iZpU_pMNPY9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6zUtoYw19vnRHLu1FMeiK0Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq3bLXTpA2LpjoYoDOeHPj1gzm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVjGsMInPBdxSuAKmIgzU1sr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HR9z6ROrT_AK_Subp81DCwBm8A8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGBYZrLNoCeE3BzEIqEzwZ3t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6A3BqjkNpm9BZESLRRIPvlW8kng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIBrOILRUlG8vzdFwkCPhahQ.jpg?f=fotoalbum_large

nu het boven droog is, de elektriciteit in de kelder afgewerkt. Lampen gehangen, stopcontacten in de muren geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEROj3a8gyyCrn9Ww5pER781McM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAF2bgmpeSCaY36hAvCLjjEK.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenmuren staan ook, verder zit de riolering er al een tijdje in, sanitair leidingen.

Begin volgend jaar komen de ramen, dan is het eerst de padoek plaatsen, zodoende de buitenkant "af" is

Fijn eindejaar allemaal!

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

ArnaudYK schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:16:
[...]

In de norm helaas alleen nog inrichting voor MK met gas- of met warmteaansluiting. Beetje suf als je een norm reviseert in 2022..
Overigens gaat een Nen norm hier niet over maar wel het bouwbesluit. Het Huidige bouwbesluit loopt al 2 NEN revisies achter, momenteel heb je te maken met de versie uit 2015. En verder gaat het bouwbesluit uit van de privacynormen en zal het wat hen betreft boeien dat een meterkast 5 meter verder geplaatst is na een toegangsdeur in een verkeersruimte zoals een garage of schuur.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
ds23man schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:58:
[...]

Overigens gaat een Nen norm hier niet over maar wel het bouwbesluit. Het Huidige bouwbesluit loopt al 2 NEN revisies achter, momenteel heb je te maken met de versie uit 2015. En verder gaat het bouwbesluit uit van de privacynormen en zal het wat hen betreft boeien dat een meterkast 5 meter verder geplaatst is na een toegangsdeur in een verkeersruimte zoals een garage of schuur.
De eisen voor ligging meterruimte staan niet meer in het bouwbesluit 2012 (nog wel bouwbesluit 2003). Van het bouwbesluit mag het dus overal. Het gaat er dus om wat de (privaatrechtelijke) eisen zijn van de eigen netbeheerder wil die je aansluiten op het net. Die zal al snel naar de NEN norm verwijzen. Maar je hebt gelijk dat een NEN norm op zichtzelf geen wettelijke status heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens mij staat in het huidige bouwbesluit dat de Nen2020:2015 geldig is en daarmee heeft het automatisch een wettelijke status. Kern van het verhaal is dat een meterkast direct toegankelijk moet zijn via een verkeersruimte. Dat houdt in dat een hal die alleen via een verblijfsruimte te bereiken is, niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
Ik kan maar 1 referentie vinden in het bouwbesluit naar NEN 2768:

Art 6.9
Een te bouwen bouwwerk met een in artikel 6.10 bedoelde aansluiting op het distributienet voor gas heeft, voor die aansluiting, leidingdoorvoeren en een mantelbuis die voldoen aan NEN 2768.

Dus op dat vlak heeft ie wettelijke status. Als je dan doorklikt kom ik overigens op de 2018 versie van die NEN norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 10:21
Wij wonen sinds 1 december op ons nieuwe stekkie en superblij mee! Omdat ik mijn oude huis in de verhuur heb, ben ik de afgelopen maand daar nog erg druk geweest om het netjes op te leveren. Beetje stucen, schilderen en schoonmaken. Sinds de kerst echt in het nieuwe huisje bezig om het netjes te maken en in te richten. Veel werk nog maar ontzettend blij met hoe het geworden is.

Ook de eerste missers komen al boven tafel, plekken waar lichtknoppen missen of op een andere plek hadden gemoeten, hoofdthermostaat in de verkeerde ruimte (inmiddels opgelost door een draadloze thermostaat) en een stoomcabine waarbij de stoomtoevoer dusdanig is uitgevoerd waardoor je niet op het bankje kunt zitten. Daarnaast lijkt de ruimte te groot voor de stoomgenerator, de temperatuur is niet hoger te krijgen dan 37 graden en dat duurt al anderhalf uur. Puntje

Hier en daar zijn nog wat zaken meteen opgepakt door de aannemer, wat kleine plekjes die niet mooi geschilderd waren. Raampje wat niet goed sloot. Vlieringtrap die ingekort moest worden. Allemaal klein spul en super opgelost.

Wat ik wel vervelend vind, is dat ik er gisteravond achter gekomen ben dat de omvormer van de panelen al sinds het moment van intrekken uit stond. Waarom deze uit stond en wie het gedaan heeft is een raadsel maar ik heb dus de hele maand december niets gegenereerd. Ik ga dit maar even bij de aannemer voorleggen hoe we hier mee omgaan :?

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Diepie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:40:
Wat ik wel vervelend vind, is dat ik er gisteravond achter gekomen ben dat de omvormer van de panelen al sinds het moment van intrekken uit stond. Waarom deze uit stond en wie het gedaan heeft is een raadsel maar ik heb dus de hele maand december niets gegenereerd. Ik ga dit maar even bij de aannemer voorleggen hoe we hier mee omgaan :?
Niet netjes uiteraard, maar gelukkig is december de minste maand om stroom op te wekken, dus heel veel heb je niet gemist lijkt me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
Ik heb met ruim 6000Wp in december 61,5 kWh opgewekt, dat is 3 tientjes ofzo.. Ik zou dus gewoon de omvormer aanzetten en er verder niks van vinden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Inderdaad een gevalletje leven en laten leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waar hing die thermostaat trouwens? Op het schijthuis? :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Wij wonen sinds 1 december op ons nieuwe stekkie en superblij mee! Omdat ik mijn oude huis in de verhuur heb, ben ik de afgelopen maand daar nog erg druk geweest om het netjes op te leveren. Beetje stucen, schilderen en schoonmaken. Sinds de kerst echt in het nieuwe huisje bezig om het netjes te maken en in te richten. Veel werk nog maar ontzettend blij met hoe het geworden is.

Ook de eerste missers komen al boven tafel, plekken waar lichtknoppen missen of op een andere plek hadden gemoeten, hoofdthermostaat in de verkeerde ruimte (inmiddels opgelost door een draadloze thermostaat) en een stoomcabine waarbij de stoomtoevoer dusdanig is uitgevoerd waardoor je niet op het bankje kunt zitten. Daarnaast lijkt de ruimte te groot voor de stoomgenerator, de temperatuur is niet hoger te krijgen dan 37 graden en dat duurt al anderhalf uur. Puntje

Hier en daar zijn nog wat zaken meteen opgepakt door de aannemer, wat kleine plekjes die niet mooi geschilderd waren. Raampje wat niet goed sloot. Vlieringtrap die ingekort moest worden. Allemaal klein spul en super opgelost.

Toon ons wat foto's van jou stekkie! mag ook de tekening zijn, foto's up-loaden is heel eenvoudig (geworden),
foto's van de techniek doen het altijd goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
No Hands schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Ik heb met ruim 6000Wp in december 61,5 kWh opgewekt, dat is 3 tientjes ofzo.. Ik zou dus gewoon de omvormer aanzetten en er verder niks van vinden.
Ik zit op 9600 Wp tegen 83 cent de kwh dus het zal iets meer zijn maar financieel ga ik er zeker geen punt van maken. Ik vind het alleen vervelend dat ik er zelf achter moet komen dat dat ding uit staat. Stel nou dat ik zelf niet even onderzoek had verricht dan was ik bij de jaarafrekening niet blij geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diepie
natural colour schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Toon ons wat foto's van jou stekkie! mag ook de tekening zijn, foto's up-loaden is heel eenvoudig (geworden),
foto's van de techniek doen het altijd goed :)
Ik heb in dit topic al veel foto's gepost dus er moet genoeg te vinden zijn. Je kunt ook nog even op mijn kuula site kijken, daar heb ik ook wat 360 foto's en normale foto's geplaatst van de voortgang.

https://kuula.co/share/co...vr=0&zoom=1&sd=1&thumbs=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:34
Diepie schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Ik zit op 9600 Wp tegen 83 cent de kwh dus het zal iets meer zijn maar financieel ga ik er zeker geen punt van maken. Ik vind het alleen vervelend dat ik er zelf achter moet komen dat dat ding uit staat. Stel nou dat ik zelf niet even onderzoek had verricht dan was ik bij de jaarafrekening niet blij geweest.
Verbaas mij dat je er nu pas achter komt, ik monitor mijn opbrengst dagelijks. Lijkt me ook een punt dat je dat bij oplevering controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Diepie Tip: regelmatig (minimaal 1x per week als je het mij vraagt) kijken naar de zonnepaneelopbrengst is en blijft verstandig. Je zult niet de eerste zijn die pas na vele weken/maanden er achter komt dat de omvormer kapot is gegaan, er problemen zijn met een te hoge netspanning waardoor de omvormer af en toe uitschakelt of andere problemen.

Bij sommige omvormers (iig van SMA) kun je instellen dat je elke dag een mailtje krijgt van de voorgaande dagopbrengst. Ik vind dat prettig en een snelle manier om elke dag even te kijken of het systeem naar verwachting presteert. En dat is maar goed ook want ik heb in zowel 2022 als 2021 problemen gehad met twee systemen, maar dankzij het regelmatig bekijken van de opbrengst vroeg ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
deejeebv schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:39:
[...]

Verbaas mij dat je er nu pas achter komt, ik monitor mijn opbrengst dagelijks. Lijkt me ook een punt dat je dat bij oplevering controleert.
Ik heb pas sinds een paar dagen internet/WiFi in huis (via de buurman nog maar het werkt ;)) en dus de mogelijkheid om te monitoren.

Wij tweakers zijn daar ook in geïnteresseerd en betrokken maar ik ken genoeg mensen die hier niets mee te maken willen hebben en er op vertrouwen dat het werkt. Het is dus niet vanzelfsprekend dat iemand dit dagelijks bijhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
Franciesco schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:40:
@Diepie Tip: regelmatig (minimaal 1x per week als je het mij vraagt) kijken naar de zonnepaneelopbrengst is en blijft verstandig. Je zult niet de eerste zijn die pas na vele weken/maanden er achter komt dat de omvormer kapot is gegaan, er problemen zijn met een te hoge netspanning waardoor de omvormer af en toe uitschakelt of andere problemen.

Bij sommige omvormers (iig van SMA) kun je instellen dat je elke dag een mailtje krijgt van de voorgaande dagopbrengst. Ik vind dat prettig en een snelle manier om elke dag even te kijken of het systeem naar verwachting presteert. En dat is maar goed ook want ik heb in zowel 2022 als 2021 problemen gehad met twee systemen, maar dankzij het regelmatig bekijken van de opbrengst vroeg ontdekt.
Vanaf nu ga ik hem zeker regelmatig monitoren, ik verwacht bij elke zonnestraal ;)
Ik ben wel van de grafiekjes en cijfertjes dus nu het eenmaal kan ga ik hem nauwlettend in de gaten houden, mailtjes zijn daarbij niet nodig, die ben ik voor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:07
We zijn al aardig ver met het bouwen van ons huis. Nu hebben we eerder een lichtplan gemaakt voor het gehele huis. Binnenkort komt het dak erop en daarna ook het plafond erin.

Waar we niet helemaal uit komen is het plaatsen van de spots in onze badkamer(we hebben 2 badkamers maar het gaat om de grote onderaan). Hierin zit een daklicht van 150x100cm en door dit daklicht is het aardig moeilijk om de spots zo te plaatsen dat je overal voldoende licht hebt. Ook zal er verlichting in de spiegel boven de wastafel zitten.

Zelf zijn we op het volgende uitgekomen(gele bolletjes zijn spots, oranje is afzuiging wtw). Hebben jullie nog advies? Het gaat om een gips plafond dus het enige wat ons beperkt in de plaatsing is de balklaag(maar hier kunnen we op het moment ook nog wel een aanpassing voor vragen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJWdB-xE5yBp8DeR0-pZ-qC8rBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ym8p1cGD0NUyFZ8ApWfCD2mD.png?f=fotoalbum_large

We hebben rekening gehouden dat de spots niet boven het bad komen ivm schijnen in je ogen als je in bad ligt. Dat de spots niet boven een regendouchekop zitten ivm schaduw en dat ze niet precies boven onze douchewand zitten(om deze reden is de middelste spot rechts niet met links uitgelijnd).

Hebben jullie nog advies? En zou het aantal spots genoeg licht geven?(we gaan GU10 spots plaatsen dus kunnen de sterkte nog kiezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Vaez schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:46:
We zijn al aardig ver met het bouwen van ons huis. Nu hebben we eerder een lichtplan gemaakt voor het gehele huis. Binnenkort komt het dak erop en daarna ook het plafond erin.

Waar we niet helemaal uit komen is het plaatsen van de spots in onze badkamer(we hebben 2 badkamers maar het gaat om de grote onderaan). Hierin zit een daklicht van 150x100cm en door dit daklicht is het aardig moeilijk om de spots zo te plaatsen dat je overal voldoende licht hebt. Ook zal er verlichting in de spiegel boven de wastafel zitten.

Zelf zijn we op het volgende uitgekomen(gele bolletjes zijn spots, oranje is afzuiging wtw). Hebben jullie nog advies? Het gaat om een gips plafond dus het enige wat ons beperkt in de plaatsing is de balklaag(maar hier kunnen we op het moment ook nog wel een aanpassing voor vragen).

[Afbeelding]

We hebben rekening gehouden dat de spots niet boven het bad komen ivm schijnen in je ogen als je in bad ligt. Dat de spots niet boven een regendouchekop zitten ivm schaduw en dat ze niet precies boven onze douchewand zitten(om deze reden is de middelste spot rechts niet met links uitgelijnd).

Hebben jullie nog advies? En zou het aantal spots genoeg licht geven?(we gaan GU10 spots plaatsen dus kunnen de sterkte nog kiezen)
Wij hebben Tradfri spotjes erin geplaatst (Hue kan ook). Je ze gewoon in en uit schakelen met de schakelaar, maar als je in bad gaat (bij ons niet dagelijks) kan je een scène inschakelen. Bij onze spots kan je de kleurwarmte instellen, de helderheid en uiteraard bepaalde spots uitschakelen. Als ik bad ga zijn maar 2 van de 6 spots aan, met lage helderheid.

Voor ons werkt dat prima, voor dagelijks gebruik wil je toch eigenlijk alle spots aan :) Althans in onze ervaring.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:14
Vaez schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:46:

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVB5Ua9nvOooBM_3UcvWlLpgBGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtykNikSzLy7lHqL1GjqWB9r.jpg?f=fotoalbum_large

Wat de boven buurman inderdaad zegt, als je slimme lampen hebt kan je ze dimmen hoe je wilt. Daardoor zou ik er toch voor kiezen om de spots uit te lijnen en recht boven het bad te plaatsen. Daarnaast is er nog meer verlichting mogelijk in de badkamer, een indirecte ledstrip onder de plint van het bad, indirecte verlichting onder het wastafel meubel, verlichting in de spiegel etc. Hierdoor ben je minder afhankelijk van je plafond spots.

Wij hebben straks 7 hue spots in de badkamer, helaas krijg ik de spot boven de douche niet anders geplaatst dus daar krijgen we wel schaduw van de douchekop. Daarnaast nog een hoop indirecte verlichting in de meubels en spiegel. In bad zullen we de spots dimmen en alleen de indirecte verlichting gebruiken en ook snachts een scene maken waarbij de spots gedimd blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZckL6rbPZt2z-baDZ3CrKmanzMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9bLUP87vdFOrlAhIn6MOl1h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKpvVebCt-rubXG0ADtX4n630_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WGfXVXMyCqKeSB3xNnQuRPkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVB5Ua9nvOooBM_3UcvWlLpgBGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtykNikSzLy7lHqL1GjqWB9r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Hoe ziet een mens er uit met een spot recht boven hem/haar?

[ Voor 94% gewijzigd door Deleon78 op 07-01-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-04 18:36
FreezingPixels schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Wat de boven buurman inderdaad zegt, als je slimme lampen hebt kan je ze dimmen hoe je wilt. Daardoor zou ik er toch voor kiezen om de spots uit te lijnen en recht boven het bad te plaatsen. Daarnaast is er nog meer verlichting mogelijk in de badkamer, een indirecte ledstrip onder de plint van het bad, indirecte verlichting onder het wastafel meubel, verlichting in de spiegel etc. Hierdoor ben je minder afhankelijk van je plafond spots.

Wij hebben straks 7 hue spots in de badkamer, helaas krijg ik de spot boven de douche niet anders geplaatst dus daar krijgen we wel schaduw van de douchekop. Daarnaast nog een hoop indirecte verlichting in de meubels en spiegel. In bad zullen we de spots dimmen en alleen de indirecte verlichting gebruiken en ook snachts een scene maken waarbij de spots gedimd blijven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie badkamer!! Welk materiaal hebben jullie , naast het blauw/ groene tegelwerk, op de wanden gebruikt? En wat voor vloerafwerking is gehanteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:07
Bedankt voor alle input. Goede tips mbt indirecte verlichting en het uitschakelen van spots dmv slimme verlichting.

Waar ik nog erg aan twijfel, is het nou wel of niet aan te bevelen ook spots boven de wastafel te plaatsen aangezien hier ook al spiegel verlichting zit?

De spot rechts naast de wastafel zit nu wat vreemd, aan de andere kant zit deze binnen de douchewand/cabine, waardoor deze er eigenlijk buiten valt.

Wat is jullie advies mbt tot spots boven de wastafel?(en misschien ook wel boven de wc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Vaez schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:26:
Bedankt voor alle input. Goede tips mbt indirecte verlichting en het uitschakelen van spots dmv slimme verlichting.

Waar ik nog erg aan twijfel, is het nou wel of niet aan te bevelen ook spots boven de wastafel te plaatsen aangezien hier ook al spiegel verlichting zit?

De spot rechts naast de wastafel zit nu wat vreemd, aan de andere kant zit deze binnen de douchewand/cabine, waardoor deze er eigenlijk buiten valt.

Wat is jullie advies mbt tot spots boven de wastafel?(en misschien ook wel boven de wc)
Wij hebben spiegelverlichting en een plafonniere. Ik, en mijn vriendin ook, zouden volgende keer iets meer licht willen bij de wastafel. Even wat in de spiegel bestuderen (uhhh) of make-up af/op zou dan net iets beter gaan. Of spots de oplossing zijn weet ik niet :)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Elja
  • Laatst online: 11-04 07:58
De afgelopen maanden ben ik hier niet meer zo actief, maar tijdens het bouwen van mijn huis in 2021 heb ik er erg veel aan gehad!

Vanavond heb ik eindelijk eens een filmpje gemaakt van alle opnames die ik voor, tijdens en na de bouw van ons huis heb gemaakt. Leek me leuk die nog even met jullie te delen. :)

Met 20 minuten voor velen van jullie waarschijnlijk te lang. :)

We hebben onze woning door Groothuisbouw laten bouwen (de GH2).
Het bouwen met hun is ons erg goed bevallen en we wonen inmiddels al zo'n anderhalf jaar met plezier in ons huisje.

Elja

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 08:03
Elja schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:50:

Het bouwen met hun is ons erg goed bevallen en we wonen inmiddels al zo'n anderhalf jaar met plezier in ons huisje.

Elja
Net of ik naar de demo woning kijk ;)

Wij zijn niet met ze in zee gegaan. Wij wouden graag een aantal optische aanpassingen die ook wel invloed op de constructie kunnen hebben. Kort samengevat een glazenpui bij de entree en de vide naar de dakgoot toe. Je moet in hun straatje blijven en zodra je enigszins gaat personaliseren met eigen wensen en aanpassingen is het vaak niet mogelijk. Paste niet in het productie proces en na wat aandringen krijg je een prijs voor je kiezen die nergens opslaat. Maar goed dat is dan het 'concept' wel fijn dat het goed bevallen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gaat lekker snel dat prefab spul! Hangt de warmtepomp niet te dicht tegen de muur? Meeste fabrikanten adviseren 20-30cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:26
Elja schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:50:
De afgelopen maanden ben ik hier niet meer zo actief, maar tijdens het bouwen van mijn huis in 2021 heb ik er erg veel aan gehad!

Vanavond heb ik eindelijk eens een filmpje gemaakt van alle opnames die ik voor, tijdens en na de bouw van ons huis heb gemaakt. Leek me leuk die nog even met jullie te delen. :)

Met 20 minuten voor velen van jullie waarschijnlijk te lang. :)

Elja
Leuk om te zien! Gaat lekker snel, hoe hebben ze de isolatie op de hoeken opgelost aangezien dat niet helemaal in verband gedaan was?

Ik zou willen dat wij zoiets hadden kunnen doen maar in de weg naar ons terrein zitten een aantal akelige bochten waar geen grote vrachtwagen doorheen kan, dus we hebben alles met de hand gedaan (ook de fundering, met een betonmolen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elja
thefox154 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:20:
[...]

Net of ik naar de demo woning kijk ;)

Wij zijn niet met ze in zee gegaan. Wij wouden graag een aantal optische aanpassingen die ook wel invloed op de constructie kunnen hebben. Kort samengevat een glazenpui bij de entree en de vide naar de dakgoot toe. Je moet in hun straatje blijven en zodra je enigszins gaat personaliseren met eigen wensen en aanpassingen is het vaak niet mogelijk. Paste niet in het productie proces en na wat aandringen krijg je een prijs voor je kiezen die nergens opslaat. Maar goed dat is dan het 'concept' wel fijn dat het goed bevallen is!
Ja, je moet inderdaad niet teveel afwijken van wat ze aanbieden. Het viel ons uiteindelijk nog wel mee wat er aan aanpassingen mogelijk was. Wij vonden het beperkte aantal keuzes dat we moesten maken ook juist wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
ds23man schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:30:
Gaat lekker snel dat prefab spul! Hangt de warmtepomp niet te dicht tegen de muur? Meeste fabrikanten adviseren 20-30cm.
Het is 13 cm, ik heb het even nagemeten. :)
Verder heb ik er geen verstand van wat vereist/gewenst is.
Hij doet het vooralsnog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Elja schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Het is 13 cm, ik heb het even nagemeten. :)
Verder heb ik er geen verstand van wat vereist/gewenst is.
Hij doet het vooralsnog prima.
Dat staat in de installatiehandleiding. Bij Vaillant is dat minimaal 20cm bij alleen verwarmen en groter als er ook mee gekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
Jron667 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:18:
[...]
Leuk om te zien! Gaat lekker snel, hoe hebben ze de isolatie op de hoeken opgelost aangezien dat niet helemaal in verband gedaan was?

Ik zou willen dat wij zoiets hadden kunnen doen maar in de weg naar ons terrein zitten een aantal akelige bochten waar geen grote vrachtwagen doorheen kan, dus we hebben alles met de hand gedaan (ook de fundering, met een betonmolen).
Ahja, alles is nog afgespoten met een soort isolatieschuim. Dat zit dan toevallig weer net niet in de video. Alhoewel, waarschijnlijk te zien bij het metselwerk.

Ons kavel ligt ook achter een bochtige weg. Werd notitie van gemaakt dat ze met de kleine vrachtwagens moesten komen. Voor de boorwagen voor de boorpalen werd speciaal een machine ingehuurd.

Maar wellicht toch minder krap dan bij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:26
Elja schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:25:
[...]

Ahja, alles is nog afgespoten met een soort isolatieschuim. Dat zit dan toevallig weer net niet in de video. Alhoewel, waarschijnlijk te zien bij het metselwerk.

Ons kavel ligt ook achter een bochtige weg. Werd notitie van gemaakt dat ze met de kleine vrachtwagens moesten komen. Voor de boorwagen voor de boorpalen werd speciaal een machine ingehuurd.

Maar wellicht toch minder krap dan bij jullie.
Haha, ik denk het wel. We hebben ook een maximale hoogte van ongeveer 2.5 meter en de maximale lengte die de bocht kan maken is zes meter. Bij de entree van onze weg in het dorp staat een grote rots die uitsteekt, daar kan je dus niet omheen. Tevens staan er langs de weg kurkeiken met overhangende takken, die mag je dus niet even snoeien (beschermd, en hoge boetes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-04 18:36
Voor ons nieuwe houtskeletbouw-woning zijn wij op zoek naar zwarte / donkere houten gevelbekleding. Onze voorkeur gaat uit naar gepotdekseld cq. zweeds rabat. Omdat de betreffende gevel een WBDBO-eis heeft van 30 min., zal deze gevelbekleding moeten voldoen aan brandklasse B. Dit maakt de zoektocht naar een geschikte gevelbekleding al een stuk ingewikkelder.

Een aantal opties die wij hebben bekijken:

Thermisch gemodificeerd hout (zweeds rabat)
+ Echt hout, dus qua looks niet te overtreffen
- Voldoet niet aan brandklasse B, waardoor deze nog extra brandvertragend gecoat moet worden
- Onderhoudsgevoelig (1x in de 5 jaar volledig opnieuw coaten / schilderen). Dit is voor ons geen dealbreaker, maar wel iets om rekening mee te houden.

Keralit
+ Komt qua looks in de buurt van echt hout
- Materiaal is kunststof, waardoor deze niet voldoet aan brandklasse B

Hardieplank (https://www.jameshardie.n...velbekleding/hardie-plank)
+ Voldoet aan brandklasse A (dus ruimschoots voldoende)
+ Onderhoudsarrm
- Na een tweetal planken te hebben besteld, vinden wij de uitstraling een beetje kunstmatig (met name als de zon erop schijnt zie je de planken meer glimmen).

Heeft iemand ervaring met houten gevelbekleding in combinatie met de eis van brandklasse B? Of heeft iemand tips voor een goede gevelbekledig?
Wij vinden het belangrijk dat de gevel een zo natuurgetrouwe houtlook heeft (anders gaan wij ons er na verloop van tijd aan storen).

Uiteindelijk neigen wij naar echt hout dat brandvertragend is behandeld. Echter, op internet zie ik niet direct mogelijkheden hiervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door Rien43 op 09-01-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rien43 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:31:
Voor ons nieuwe houtskeletbouw-woning zijn wij op zoek naar zwarte / donkere houten gevelbekleding. Onze voorkeur gaat uit naar gepotdekseld cq. zweeds rabat. Omdat de betreffende gevel een WBDBO-eis heeft van 30 min., zal deze gevelbekleding moeten voldoen aan brandklasse B. Dit maakt de zoektocht naar een geschikte gevelbekleding al een stuk ingewikkelder.

- Voldoet niet aan brandklasse B, waardoor deze nog extra brandvertragend gecoat moet worden
- Onderhoudsgevoelig (1x in de 5 jaar volledig opnieuw coaten / schilderen). Dit is voor ons geen dealbreaker, maar wel iets om rekening mee te houden.

Keralit

+ Onderhoudsarrm
- Na een tweetal planken te hebben besteld, vinden wij de uitstraling een beetje kunstmatig (met name als de zon erop schijnt zie je de planken meer glimmen).

Heeft iemand ervaring met houten gevelbekleding in combinatie met de eis van brandklasse B? Of heeft iemand tips voor een goede gevelbekledig?
Wij vinden het belangrijk dat de gevel een zo natuurgetrouwe houtlook heeft (anders gaan wij ons er na verloop van tijd aan storen).

Uiteindelijk neigen wij naar echt hout dat brandvertragend is behandeld. Echter, op internet zie ik niet direct mogelijkheden hiervoor.
Volgens mij moet de samengestelde gevel aan brandklasse B voldoen en maakt de brandklasse van de buitenste laag niet veel uit. Dus als je achter je gevelbekleding iets met klasse B doet kan je gewoon Zweeds rabat op je gevel monteren.
https://www.brandveilig.c...o-van-houten-gevels-63639

ps. er is een nieuw bouwbesluit 2023 met misschien andere eisen, ik ben er nog niet ingedoken, maar als je al een vergunning hebt maakt dat niet veel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 09-01-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 07:26

Keralit

+ Onderhoudsarrm

Shou Sugi Ban is brandvertragend, al weet ik niet of dat onder een bepaalde klasse valt. Het is immers al verkoold

Prijzig is t ook, behalve als je t zelf doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Keralit

+ Onderhoudsarrm

Heb je al overleg gehad met je hsb bouwer? 30 min is echt zo spannend niet. klasse b voor het gevel materiaal heb je (uit mijn hoofd , dus na(laten) kijken) alleen nodig als je gevel boven de 13 meter komt.

edit: stond ookal in de link van @Ernemmer :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FreezingPixels
En we zijn weer wat verder met de bouw, het dak blijkt toch wel een dingetje :+ De bouwers zijn er ondertussen al bijna 2 weken met de dakpannen bezig, aan 1 kant zitten ze er nu bijna op. Het wordt wel heel erg mooi en de mannen zijn super precies en doen er echt alles aan om het perfect te maken. Ze hadden natuurlijk nooit verwacht dat ze zo lang met de pannen bezig zouden zijn maar het resultaat mag er zijn O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqAidMAERmHmLCjagqDorEnIawA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ft3NEOG43KxbXa1alo8xIDGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLjfgoh3FfyxTUmimX6lEYcsdvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yj3qaa1OuroH6ukvdoJwGuuQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpZ4bxk1_fYkV6mk9p7lviTc07I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/StXjJPTqyuHuBfGw0tABnPF0.jpg?f=fotoalbum_large|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlCNoFHKk9jHN5rGDU_rpNm1eTI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rjkA1hFWKwK50PF9Y7nf4aZ.jpg?f=fotoalbum_large

De dag na kerst is de vloer nog gestort dus die heeft ondertussen al wat kunnen uitharden en het lijkt gelijk een stuk meer af binnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miHQZEnH7Q6SnC5MU5-89IOhWX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnYGx0RQERL9LWuLtAFnbfZm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvsZUtQ34JK6t4USQ1MBmKkLBRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nYPpjhuE93dtvksoaY1EIJW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Was die sleuvenfrezer bezopen? 8)7 Dit is nu een huis waar een leidingzoeker standaard in de meterkast moet hangen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
ds23man schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:10:
Was die sleuvenfrezer bezopen? 8)7 Dit is nu een huis waar een leidingzoeker standaard in de meterkast moet hangen....
:D Daarom heb ik juist bij de tv alle leidingen er omheen laten trekken zodat ik straks niet in de problemen kom met een muurrbeugel van de tv. Rest van het leidingwerk zit allemaal op een plek waar ik nooit ga boren. Daarnaast heb ik een behoorlijk archief aan foto's nu dus ik weet precies waar alle leidingen lopen.

Dit is een beetje het nadeel van al het elektra van boven over de bleedplaatvloer laten lopen en dan 'door' de muur heen naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

FreezingPixels schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:31:
[...]

:D Daarom heb ik juist bij de tv alle leidingen er omheen laten trekken zodat ik straks niet in de problemen kom met een muurrbeugel van de tv. Rest van het leidingwerk zit allemaal op een plek waar ik nooit ga boren. Daarnaast heb ik een behoorlijk archief aan foto's nu dus ik weet precies waar alle leidingen lopen.

Dit is een beetje het nadeel van al het elektra van boven over de bleedplaatvloer laten lopen en dan 'door' de muur heen naar beneden.
En dat archief draag je over als je het huis verkoopt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezingPixels
ds23man schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:44:
[...]

En dat archief draag je over als je het huis verkoopt?
Als er om gevraagd wordt wel maar het huis bouw ik toch echt voor mijzelf en voor m'n gezin en niet voor de verkoop. Als ik dat wel had gedaan dan had ik hele andere keuzes gemaakt en waren de kosten van dit huis aanzienlijk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04 00:17
@FreezingPixels

Ik heb contact gehad met verschillende vloerenboeren voor een betonvloer afgevlinderd.

Die willen dat in ieder geval de stukadoor geweest is.

Bij jou niet?

En hadden de mannen van de dakpannen zoveel extra tijd nodig door de vlakke pan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
Rob-T6 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:53:
@FreezingPixels

Ik heb contact gehad met verschillende vloerenboeren voor een betonvloer afgevlinderd.

Die willen dat in ieder geval de stukadoor geweest is.

Bij jou niet?

En hadden de mannen van de dakpannen zoveel extra tijd nodig door de vlakke pan?
Er komt nog een tegelvloer overheen dus dit is nog niet de finale vloer. De vlakke pan zorgt inderdaad voor extra tijd maar ook de uitlijning van het geheel is veel uitzoekwerk geweest. Veel pannen moeten op maat gezaagd worden en aan elkaar gelijmd worden. Ik had het hele dak op de panmaat uitgetekend inclusief dakramen etc maar uiteindelijk is er een andere pan op gekomen en bleek de praktijk toch iets anders dan m'n computer model...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrpb2cCGyTzhtAjIlEMBCM5Kk6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFceSHmupwWBzbJOjXdWs5HP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
FreezingPixels schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:31:
[...]

Dit freeswerk is vooral makkelijk voor de installateur, die was vlot klaar. Frezen doe je altijd in een rechte lijn, in principe verticaal boven de inbouwdoos. Soms een stukje horizontaal indien nodig. En dus niet in dit soort knutselbochten. Heeft niets met breedplaatvloeren te maken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04 00:17
@FreezingPixels
Praktijk is altijd net lastig idd. Het ziet er wel strak uit zo.

Met een tegelvloer is het idd logisch

@hesselbeertje
Meestal frezen ze een flauw bochtje erin, klemmen de buizen makkelijker 😉. Ook komen ze uit een gasbeton blokje in de breedplaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
Rob-T6 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 21:03:
@FreezingPixels
Praktijk is altijd net lastig idd. Het ziet er wel strak uit zo.

Met een tegelvloer is het idd logisch

@hesselbeertje
Meestal frezen ze een flauw bochtje erin, klemmen de buizen makkelijker 😉. Ook komen ze uit een gasbeton blokje in de breedplaat.
Ik weet het, ik heb als installateur al heel wat meters gefreesd de afgelopen jaren. Maar nog nooit zoals op de foto's. En als ik mensen inhuur die dat wel zo doen krijgen ze het zeker te horen.

@FreezingPixels verder nette bouw hoor, dit is een detail dat je niet weer ziet. Maar als vakman jeukt het gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 11-01-2023 21:10 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karelkale
  • Laatst online: 23-04 13:05
FreezingPixels schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Er komt nog een tegelvloer overheen dus dit is nog niet de finale vloer. De vlakke pan zorgt inderdaad voor extra tijd maar ook de uitlijning van het geheel is veel uitzoekwerk geweest. Veel pannen moeten op maat gezaagd worden en aan elkaar gelijmd worden. Ik had het hele dak op de panmaat uitgetekend inclusief dakramen etc maar uiteindelijk is er een andere pan op gekomen en bleek de praktijk toch iets anders dan m'n computer model...

[Afbeelding]
Ga je stucen? Zo ja, doe je dit nadat je tegelvloer erin ligt?
De stukadoor gaat rondrijden met een rolsteiger etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
karelkale schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:09:
[...]

Ga je stucen? Zo ja, doe je dit nadat je tegelvloer erin ligt?
De stukadoor gaat rondrijden met een rolsteiger etc.
Ja stucen en daarna renovlies. De vloer komt er in na stucen maar voor het renovlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

Ohhh het is gewoon de zandcementvloer het leek meer een betoncire afwerking. Ik mag hopen dat je de dakpannen gasten per karwei betaald en niet per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:26:
Ik mag hopen dat je de dakpannen gasten per karwei betaald en niet per uur.
Betalen per uur krijg je eigenlijk altijd wel mooier werk dan met een aangenomen prijs imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Ernemmer schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:29:
[...]

Betalen per uur krijg je eigenlijk altijd wel mooier werk dan met een aangenomen prijs imo.
Maar bouwers die al 2 weken bezig zijn met dakpannen leggen. Dat is dus op zijn minst 160 uur en bouwers kan ook 3 personen zijn. Dan heb je het over +-8000 euro aan arbeidskosten. Ik laat trouwens bijna alles op uurbasis doen en dat heeft mij al aardige besparingen opgeleverd en vaak inderdaad een beter resultaat. Maar het rare is dat ze toch nog af en toe snel snel doen omdat ze naar huis willen of iets anders. Bij mijn buren waren ze met zijn 4en in 1 dag klaar. En dit was wel een vlakke dakpan maar niet dat opstaand randje.

[ Voor 31% gewijzigd door Sen op 12-01-2023 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sen schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Maar bouwers die al 2 weken bezig zijn met dakpannen. Dat is dus op zijn minst 160 uur en bouwers kan ook 3 personen zijn. Dan heb je het over +-8000 euro aan arbeidskosten
Wat ik op de foto zie is niet echt een standaard dakje, geen idee hoeveel werk het hele dak is.

Maar het feit blijft dat het werk er beter uit komt te zien als de bouwers geen haast hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 12-01-2023 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-04 07:26
FreezingPixels schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 19:34:
[...]

Mooi streven :) Ik heb hetzelfde gedaan, bij ons is t wel gelukt om zonder gezaagde pannen te werken _/-\o_ Maar wij hebben dan ook geen andere pan genomen. Ik moest wel bij alle pannen een "gietrandje" wegslijpen omdat de netto legmaat door dat randje niet overeenkwam met de opgegeven maat.
Gelukkig geen last van arbeidskosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Laatst online: 21:07
@FreezingPixels
Heb je trouwens wel goten als je dakpannen zo naarbeneden doorlopen? of is dit dan niet nodig of zijn ze kunstig verstopt op de foto's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Net weer een uurtje mijn bouwput kunnen afpompen. Op de plekken waar de staalconstructie moet komen zijn nu gaten in het zandbed en die lopen dus bij zo'n bui als vandaag goed vol. Het geeft zoveel voldoening om een uur bezig te zijn en een dag later gewoon niets van te zien is omdat het weer op het zelfde peil is.

Voordeel met deze regen is dat ik wel kon zien dat ik 1 stuk van 50 bij 30 cm niet goed had uitgevlakt want daar stond geen water.

[ Voor 17% gewijzigd door Sen op 12-01-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:47
Voor de mensen die zelf het huis gebouwd hebben, voornamelijk zonder aannemer.
Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe woonverzekering en de meeste verzekeringen dekken geen constructie of bouwfouten. Vaak is dat logisch natuurlijk omdat een aannemer die verantwoordelijkheid draagt. Ons huis is wel ontworpen door een architect en volledig doorgerekend door een constructeur die deels de verantwoordelijkheid dragen.
Maar toch vraag ik me af of er een verzekering is waarbij bouwfouten wel meegenomen worden. Zeker in ons geval waarbij er voor ons bouwers een groter risico is door het experimentele karakter van de woning en we beginnende bouwers zijn met relatief weinig ervaring. Dat hier een hogere maandprijs aan vast zit is logisch natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 07:53
walletje-w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:21:
Voor de mensen die zelf het huis gebouwd hebben, voornamelijk zonder aannemer.
Ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe woonverzekering en de meeste verzekeringen dekken geen constructie of bouwfouten. Vaak is dat logisch natuurlijk omdat een aannemer die verantwoordelijkheid draagt. Ons huis is wel ontworpen door een architect en volledig doorgerekend door een constructeur die deels de verantwoordelijkheid dragen.
Maar toch vraag ik me af of er een verzekering is waarbij bouwfouten wel meegenomen worden. Zeker in ons geval waarbij er voor ons bouwers een groter risico is door het experimentele karakter van de woning en we beginnende bouwers zijn met relatief weinig ervaring. Dat hier een hogere maandprijs aan vast zit is logisch natuurlijk.
Zoek je niet een CAR verzekering voor particulieren?

Random voorbeeld: Verzekeringskaart van Interpolis

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:47
Een CAR verzekering hebben we gehad gedurende het bouwprocess inderdaad. Maar nu we er wonen en het geen bouwplaats meer is hebben we die laten verlopen en gaan we weer door op een normale woonverzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 07:53
Ah zo. Ik denk dat je dat risico deels zelf moet dragen inderdaad. Een ondernemer neemt dat risico normaal gesproken op zich (al moet je dat geld daar nog maar zien te halen, dat lukt ook lang niet altijd). Door zelf te bouwen betaal je niet voor de diensten van de aannemer, maar neem je ook een beetje risico op je.

Zorg dat je alles goed vast legt wat je bouwt, zodat je later aan kunt tonen dat het fatsoenlijk gedaan is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:34
big bang schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:10:
Ah zo. Ik denk dat je dat risico deels zelf moet dragen inderdaad. Een ondernemer neemt dat risico normaal gesproken op zich (al moet je dat geld daar nog maar zien te halen, dat lukt ook lang niet altijd). Door zelf te bouwen betaal je niet voor de diensten van de aannemer, maar neem je ook een beetje risico op je.

Zorg dat je alles goed vast legt wat je bouwt, zodat je later aan kunt tonen dat het fatsoenlijk gedaan is.
Meestal is de aannemer verzekerd via Bouwgarant of Woningborg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezingPixels
Aurum schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:43:
@FreezingPixels
Heb je trouwens wel goten als je dakpannen zo naarbeneden doorlopen? of is dit dan niet nodig of zijn ze kunstig verstopt op de foto's? :)
Er zijn geen goten, om het huis leggen we drainage aan met grind. Eerst maar even zien hoe dat gaat, we laten in ieder geval de zijgevels wel impregneren en mocht t toch een zootje worden dan kunnen we altijd nog een goot maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
walletje-w schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:21:
Je bent eigenlijk nooit voor constructie fouten verzekerd, daarvoor is de leverancier verantwoordelijk, Indien je werkt met een aannemer is deze in principe het aanspreekpunt. Toch ben je als zelfbouwer niet rechteloos, want je spreekt dan de verantwoordelijke leverancier aan. Dat is dus private rechtelijk en gaat vaak via de rechtsbijstandverzekering.

In mijn huidige huis had ik - af en toe - last van lekkage. Het dak bedrijf verweet dat iedereen, behalve het bedrijf zelf natuurlijk. Rechtsbijstand vond dat een interessante zaak, zeker gezien het mogelijke schadebedrag. Specialist ingehuurd die aantoonde wat er verkeerd was gegaan en uiteindelijk alles in de minne geschikt.

Pagina: 1 ... 248 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic