Toon posts:

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 247 248 249 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:28
Hoe dan? Ik heb straks 43 zonnepanelen liggen. Dat is iets te veel in de zomer, en kwam al eerder wat over opslag tegen. Maar dat lijkt nog erg in de Willy Wortel-fase te zitten.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:26:
[...]

Dat lijkt me aardig overdreven. Dan krijg je nog meer groepen (en dus nog drukkere leidingstraten naar de verdeler toe). En welk doel zou je daar mee willen bereiken?
80 meter met leiding 18x2 zorgt er bij mij al voor dat de flow bij verwarmen net zo hoog is als bij SWW (beiden nauwelijks weerstand, dus de WP haalt zijn maximum van 23 l/min).
Heb je een link naar dat artikel? Ben benieuwd naar de motivatie.
Ik dacht dat Carboy de link had gepost maar kan zijn bericht niet meer vinden. Maar de link heb ik nog wel:
https://www.vakbladwarmte...-ontwerp-dan-met-gasketel
Als je je aanmeldt dan kun je 3 gratis artikelen per maand lezen. En dus ook bovengenoemd artikel.
Of stuur mij een PM met je mailadres dan stuur ik het als pdf naar je door.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:04
Ik werk in de bouw, de laatste jaren in de woningbouw (want daar is nu het meeste geld in te verdienen...)
alle vloerverwarming die ik de laatste jaren heb gezien is 10cm hoh, 16, 18 en 20 mm buis.
Je kan maar één keer vv aanleggen, doe het dus gelijk goed!; 10 cm hoh 18 mm buis, heb je altijd voldoende afgifte, kan het daaraan niet meer liggen, niet iedereen heeft het 19 graden in de woonkamer, oudere mensen niet zelden 23°
In mijn eigen huis heb ik 20mm buis gebruikt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• mennojonneke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-01 06:39
Ik heb in mijn nieuwbouw woning alles hoh 150 liggen 16mm buis aanvoer rond de 30 graden. En krijg het prima 22 graden. Meer buis zou in theorie meer warmteafgifte geven maar de warmtepomp kan dat helemaal niet leveren. Heb de vloerverwarming in het beton liggen dus nachtverlaging meer als 1 graad werkt niet zo goed omdat je eerst al het beton weer opwarmt voordat de kamer warm word. Dat duurd simpelweg te lang met een lage aanvoer temperatuur.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mennojonneke schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:32:
Ik heb in mijn nieuwbouw woning alles hoh 150 liggen 16mm buis aanvoer rond de 30 graden. En krijg het prima 22 graden. Meer buis zou in theorie meer warmteafgifte geven maar de warmtepomp kan dat helemaal niet leveren. Heb de vloerverwarming in het beton liggen dus nachtverlaging meer als 1 graad werkt niet zo goed omdat je eerst al het beton weer opwarmt voordat de kamer warm word. Dat duurd simpelweg te lang met een lage aanvoer temperatuur.
Tsja je geeft zelf meteen aan waarom het fout is. Je hebt een extreem hoge Ta voor nieuwbouw nodig. 30gr is bij mij niet eens de voet van de stooklijn bij -15. Dat is een installateursargument: “maar het word toch warm mevrouwtje?” Maar dat mevrouwtje zit met de hogere stroomkosten vsn de lagere COP en hoger waterpompvermogen.

Maargoed, @Andrehj bewijst wel dat het niet altijd nódig is om allout te gaan met HOH, slangdia en groeplengte.

[Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-12-2022 08:56]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:37
Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:35:
Ik zou liever iets te voorzichtig zijn - in mijn (project) nieuwbouwwoning krijgt de vloerverwarming de badkamer niet boven de 16.5 graden nu.
Ligt allemaal keurig volgens de berekening…
Dan is er iets heel erg fout, want hoe kan je badkamer in een moderne goed geïsoleerde woning zo koud worden? Deze zuigt (via de afzuiging) nota bene warme lucht uit de rest van de woning aan. Hier wordt er nergens in huis een kamer meer dan 1 graad kouder dan de rest. Of is het in de rond de badkamer liggende kamers ook maar 16 graden?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
Andrehj schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:37:
[...]

Dan is er iets heel erg fout, want hoe kan je badkamer in een moderne goed geïsoleerde woning zo koud worden? Deze zuigt (via de afzuiging) nota bene warme lucht uit de rest van de woning aan. Hier wordt er nergens in huis een kamer meer dan 1 graad kouder dan de rest. Of is het in de rond de badkamer liggende kamers ook maar 16 graden?
19-19.5 in de omliggende kamers.

Gaat een beetje off topic voor hier, in het project nieuwbouw topic heb ik er vanochtend wat meer over gezegd.

• Andrehj
bbbrumbrum schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 08:52:
[...]

Tsja je geeft zelf meteen aan waarom het fout is. Je hebt een extreem hoge Ta voor nieuwbouw nodig. 30gr is bij mij niet eens de voet van de stooklijn bij -15. Dat is een installateursargument: “maar het word toch warm mevrouwtje?” Maar dat mevrouwtje zit met de hogere stroomkosten vsn de lagere COP en hoger waterpompvermogen.

Maargoed, @Andrehj bewijst wel dat het niet altijd nódig is om allout te gaan met HOH, slangdia en groeplengte.
Zonder te weten waarom @mennojonneke met zo'n hoge Ta draait kun je hier niks van zeggen. Misschien heeft ie wel een zoneregeling die steeds maar een paar groepen open zet, en dus zo'n hoge Ta nodig om te voorkomen dat z'n WP enorm gaat pendelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• Andrehj
Juist voor mensen die hun eigen huis bouwen / ontwerpen is het binnenklimaat enorm belangrijk.
Als het in de omliggende kamers 19 graden is, en in je badkamer 16.5, dan komt er ergens enorm veel kou binnen. Dan kan eigenlijk alleen maar als je daar veel lucht afzuigt, en die lucht niet aanvoert vanaf de overloop, maar door een rooster naar buiten of open raam. En dat is iets wat niet voor niets niet gebruikelijk is.

• Andrehj
natural colour schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 07:34:
Ik werk in de bouw, de laatste jaren in de woningbouw (want daar is nu het meeste geld in te verdienen...)
alle vloerverwarming die ik de laatste jaren heb gezien is 10cm hoh, 16, 18 en 20 mm buis.
Je kan maar één keer vv aanleggen, doe het dus gelijk goed!; 10 cm hoh 18 mm buis, heb je altijd voldoende afgifte, kan het daaraan niet meer liggen, niet iedereen heeft het 19 graden in de woonkamer, oudere mensen niet zelden 23°
In mijn eigen huis heb ik 20mm buis gebruikt.
Heb je je al ooit eens afgevraagd waarom die kleine HoH afstand wordt gebruikt?
Bij nieuwe woningen is dat echt niet meer nodig.
Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.garagebau.de/rechner/fusbodenheizung
Daar kun je de afgifte van VVW mooi uitrekenen. Bij een BENG woning zit je rond de 25 W/m² aan warmtebehoefte. Vul dat in, met "kachel" (dat zijn tegels) als vloerbedekking en kijk naar het resultaat:

Je ziet dat de watertemperatuur bij HoH 10 slechts 0.5°C lager is dan bij HoH 15. Dat is op het rendement van je WP echt verwaarloosbaar, en scheelt in de kosten van de aanleg van de VVW wel aanmerkelijk (HoH 10 vereist anderhalf maal zoveel werk, en anderhalf maal zoveel materiaal).

In mijn geval zou die 0.5°C lagere Ta precies niks uitmaken, omdat ik mijn warmtepomp niet meer lager kan instellen dan de huidige 25 (maar dat is meer iets voor de warmtepomptopics).

Maar uiteindelijk moet iedereen dit natuurlijk voor zichzelf beslissen.

[Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 03-12-2022 10:05]

• Andrehj
Vincm schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:05:
Wat is er mis met grote leidingdiameters en lage HOH (behalve dat het wat meer kost)? Geen bufferbast nodig, lekker grote warmte/koude buffer in je vloeren,
De grootte van de thermische buffer die je vloer vormt, wordt niet bepaald door hoeveelheid water of de HoH afstand, maar van de hoeveelheid beton waar je vloer van gemaakt is.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:35
Andrehj schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:51:
[...]

Heb je je al ooit eens afgevraagd waarom die kleine HoH afstand wordt gebruikt?
Bij nieuwe woningen is dat echt niet meer nodig.
Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.garagebau.de/rechner/fusbodenheizung
Daar kun je de afgifte van VVW mooi uitrekenen. Bij een BENG woning zit je rond de 25 W/m² aan warmtebehoefte. Vul dat in, met "kachel" (dat zijn tegels) als vloerbedekking en kijk naar het resultaat:
[Afbeelding]
Je ziet dat de watertemperatuur bij HoH 10 slechts 0.5°C lager is dan bij HoH 15. Dat is op het rendement van je WP echt verwaarloosbaar, en scheelt in de kosten van de aanleg van de VVW wel aanmerkelijk (HoH 10 vereist anderhalf maal zoveel werk, en anderhalf maal zoveel materiaal).

In mijn geval zou die 0.5°C lagere Ta precies niks uitmaken, omdat ik mijn warmtepomp niet meer lager kan instellen dan de huidige 25 (maar dat is meer iets voor de warmtepomptopics).

Maar uiteindelijk moet iedereen dit natuurlijk voor zichzelf beslissen.
Als je dit herberekend met 20mm slang zal je zien dat 20cm HOH ook ruim voldoende is. Heb hier 20mm liggen op 15cm.

• Andrehj
nokiaan958GB schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:53:
[...]

Ik dacht dat Carboy de link had gepost maar kan zijn bericht niet meer vinden. Maar de link heb ik nog wel:
https://www.vakbladwarmte...-ontwerp-dan-met-gasketel
Als je je aanmeldt dan kun je 3 gratis artikelen per maand lezen. En dus ook bovengenoemd artikel.
In dat artikel wordt vooral gepleit voor 60 meter groepen omdat het beter zou zijn dan de gebruikelijke 120 meter, en omdat het nodig zou zijn om de maximale dT van 5 graden te halen.
In de diverse warmtepomptopics draaien de meesten echter op veel langere lussen dan 60 meter, en halen meestal ook veel lagere dT's dan die 5 graden.
In mijn eigen situatie heb ik een zeer lage flow per groep (slechts rond de 1 l/min door het grote aantal groepen), en toch (met 80 meter groepen) een dT van slechts zo'n 3.5 graden.
Groepen van slechts 60 meter hebben dan vaak maar nadelen dan voordelen.

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:58
Andrehj schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 11:18:
[...]

In dat artikel wordt vooral gepleit voor 60 meter groepen omdat het beter zou zijn dan de gebruikelijke 120 meter, en omdat het nodig zou zijn om de maximale dT van 5 graden te halen.
In de diverse warmtepomptopics draaien de meesten echter op veel langere lussen dan 60 meter, en halen meestal ook veel lagere dT's dan die 5 graden.
In mijn eigen situatie heb ik een zeer lage flow per groep (slechts rond de 1 l/min door het grote aantal groepen), en toch (met 80 meter groepen) een dT van slechts zo'n 3.5 graden.
Groepen van slechts 60 meter hebben dan vaak maar nadelen dan voordelen.
Is het wel, zoals in het artikel wordt beweerd, beter om voor een kunststof verdeler te kiezen het geval van vloerkoeling?

Mijn installateur heeft vloerverwarming hoh 15cm aangeboden. Is hoh 10 cm aan te raden voor vloerverwarming/-koeling?

[Voor 6% gewijzigd door Rien43 op 03-12-2022 15:07]

• ds23man
Rien43 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:05:
[...]

Is het wel, zoals in het artikel wordt beweerd, beter om voor een kunststof verdeler te kiezen het geval van vloerkoeling?

Mijn installateur heeft vloerverwarming hoh 15cm aangeboden. Is hoh 10 cm aan te raden voor vloerverwarming/-koeling?
Bij koeling bestaat de kans dat je condensvorming op je leidingwerk en verdeler krijgt, dat kan roestvorming veroorzaken. Dus hoe minder ijzer hoe beter. Maar stel je niet teveel voor van vloerkoeling, effect is maar een paar graden omdat je anders met lieslaarzen door je huis moet vanwege een bak condens op je vloeren.

• natural colour
ds23man schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:43:
[...]

Bij koeling bestaat de kans dat je condensvorming op je leidingwerk en verdeler krijgt, dat kan roestvorming veroorzaken. Dus hoe minder ijzer hoe beter. Maar stel je niet teveel voor van vloerkoeling, effect is maar een paar graden omdat je anders met lieslaarzen door je huis moet vanwege een bak condens op je vloeren.
Dat is ook wel een beetje overdreven...

Hier de 'hele' zomer met vv en wp het huis (nieuw, vrijstaand) gekoeld, bgg temperatuur was altijd ruim onder de 22°, boven graadje of zo warmer, geen buiten screens.
Nooit condens op de pvc vloer gehad, ik had wél een staande ventilator oscillerend op de vloer gericht, en via de ventilatie kwam de koelte ook boven.
Condens is ook afhankelijk hoe vochtig het buiten is; droge (warme) lucht uit het oosten is wat je wil hebben.
Condens op de toevoerleiding en verdeler had ik wel.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• ds23man
Soms is overdrijven wel eens nodig om te hoge verwachtingen te voorkomen. Qua koeling is een airco zeer veel effectiever.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:18
ds23man schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:09:
Soms is overdrijven wel eens nodig om te hoge verwachtingen te voorkomen. Qua koeling is een airco zeer veel effectiever.
En screens/oriëntatie/ontwerp van de gevel zijn nog veel effectiever ;)
Beetje flauw om hierop in te haken maar om ook in dit topic weer even te benadrukken dat je het hier absoluut met je architect over gehad wilt hebben voordat je gaat beginnen met bouwen. Wij hebben tijdens het bouwen nog een aanpassing gedaan zodat de overstek op het zuiden geen 60cm is maar 1,8m. Helpt al gigantisch veel. (Overstek is in een punt dus minder effectief dan met een plat dak)

• killer8
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:17
Afgelopen vrijdag is de verdiepingsvloer gestort hier:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ziet er goed uit vind ik zelf.

Vervelende was dat de verdeelkast van de wtw aanvoer voor de begane grond gedeeltelijk volgelopen is met beton omdat er een dop losgekomen is.
Members only:

Gelukkig kwamen we hier gisteren achter, en was het beton nog niet helemaal uitgehard. Na een hoop gedoe is alles verwijderd en ziet het er alsnog goed uit al zeg ik het zelf.
Members only:

• Conrado
killer8 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:51:
Gelukkig kwamen we hier gisteren achter, en was het beton nog niet helemaal uitgehard. Na een hoop gedoe is alles verwijderd en ziet het er alsnog goed uit al zeg ik het zelf.
Goed werk! Nachtmerrie van iedere storter :)
Heb je een idee hoe de dop losgekomen is? Die instort-systemen zijn meestal super stevig.

• killer8
Conrado schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:44:
[...]

Goed werk! Nachtmerrie van iedere storter :)
Heb je een idee hoe de dop losgekomen is? Die instort-systemen zijn meestal super stevig.
Op mijn laatste foto iets voor het storten zag je de dop ernaast liggen. De aannemer zegt dat hij hem daarna nog vastgezet heeft maar lijkt niet goed gegaan te zijn of mogelijk toch kapot ofzo. Op de foto van de binnenkant zie je hem ook zitten alsof deze naar beneden gezakt is toen het beton er op kwam. Heel raar, alle andere doppen zaten ook goed vast alleen deze was losgekomen.

Ben wel blij dat we het beton er nog uitgekregen hebben.

Nog een algemene vraag:
Zouden we nog iets aan het stuk beton bij de opening moeten doen wat zichtbaar is, dit steekt niet naar binnen, of heeft dit geen invloed op de lucht/geluid van de WTW?

[Voor 16% gewijzigd door killer8 op 07-12-2022 11:10]

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:11

Sen

<-->

Ik heb al een tijdje zitten zoeken en vraag me af of het nu verplicht is om een rode of blauwe mantelbuis te gebruiken of ook een zwarte mag voor de waterleidingen?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:14
killer8 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:51:
Afgelopen vrijdag is de verdiepingsvloer gestort hier:

***members only***

Ziet er goed uit vind ik zelf.

Vervelende was dat de verdeelkast van de wtw aanvoer voor de begane grond gedeeltelijk volgelopen is met beton omdat er een dop losgekomen is.

***members only***

***members only***
Goed om hiervan bewust te zijn, het duurt bij ons nog even voordat we met de breedplaatvloer van de 1e verdieping aan de slag gaan (de keldermuren worden vandaag gestort), maar zal het maar goed in de gaten houden. Ik vraag me wel af wat je opties zijn als er echt iets volloopt en het wordt niet gezien. Of is het vollopen eenvoudig te spotten?

In dit geval: blijkbaar zit niet de gehele verdeelkast ingegoten waardoor je kon inspecteren?

Ik heb helaas geen idee of een betonoppervlak in je WTW nog nadelige gevolgen heeft.

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• killer8
Batilan schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:56:
[...]

Goed om hiervan bewust te zijn, het duurt bij ons nog even voordat we met de breedplaatvloer van de 1e verdieping aan de slag gaan (de keldermuren worden vandaag gestort), maar zal het maar goed in de gaten houden. Ik vraag me wel af wat je opties zijn als er echt iets volloopt en het wordt niet gezien. Of is het vollopen eenvoudig te spotten?

In dit geval: blijkbaar zit niet de gehele verdeelkast ingegoten waardoor je kon inspecteren?

Ik heb helaas geen idee of een betonoppervlak in je WTW nog nadelige gevolgen heeft.
Eigenlijk is de kans niet groot dat je dit normaal ziet en moet je voor het storten goed controleren of alles dicht zit. Dat is bij ons ook gedaan en dit is bij het storten mis gegaan waarschijnlijk. Ik zag het doordat de doppen aan de onderkant er niet op zaten, waardoor je wat beton eruit zag lopen zoals hieronder:

Hierna ben ik op een trap geklommen en heb ik de boxen gecontrolleerd. Daarna alles er samen met de aannemer uitgehaald.

Bij andere boxen zoals verdeeldozen, spotboxen en speakers moet ik nog afwachten of er nergens iets ingelopen is. Dat kan ik pas zien als de stempels er over een maand vanonder gaan.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 17:07
killer8 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:09:
[...]

Op mijn laatste foto iets voor het storten zag je de dop ernaast liggen. De aannemer zegt dat hij hem daarna nog vastgezet heeft maar lijkt niet goed gegaan te zijn of mogelijk toch kapot ofzo. Op de foto van de binnenkant zie je hem ook zitten alsof deze naar beneden gezakt is toen het beton er op kwam. Heel raar, alle andere doppen zaten ook goed vast alleen deze was losgekomen.

Ben wel blij dat we het beton er nog uitgekregen hebben.

Nog een algemene vraag:
Zouden we nog iets aan het stuk beton bij de opening moeten doen wat zichtbaar is, dit steekt niet naar binnen, of heeft dit geen invloed op de lucht/geluid van de WTW?
Je zou er aluminium of butyl tape op kunnen plakken.
Dan weet je zeker dat er zo min mogelijk vuil zicht echt aan het "poreuze" beton.

• natural colour
Sen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:54:
Ik heb al een tijdje zitten zoeken en vraag me af of het nu verplicht is om een rode of blauwe mantelbuis te gebruiken of ook een zwarte mag voor de waterleidingen?
Bij de invoeren in de meterkast? dan is blauw voor water, rood voor elektra, geel voor gas/ waterstofmengsel, groen voor cai en grijs voor glasvezel.
Op andere plaatsen dan de meterkast wijk je daar niet van af.

• Sen

Sen

<-->

natural colour schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:57:
[...]

Bij de invoeren in de meterkast? dan is blauw voor water, rood voor elektra, geel voor gas/ waterstofmengsel, groen voor cai en grijs voor glasvezel.
Op andere plaatsen dan de meterkast wijk je daar niet van af.
Sorry nee gaat om de gewone waterleidingen niet de invoerbocht.

• Conrado
killer8 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:25:
[...]
Bij andere boxen zoals verdeeldozen, spotboxen en speakers moet ik nog afwachten of er nergens iets ingelopen is. Dat kan ik pas zien als de stempels er over een maand vanonder gaan.
Mijn ervaring is dat er altijd wel iets fout gaat. Ook nog wel op te lossen door een gat door het plafond te boren en vervolgens een pijp over het beton, en onder de afwerkvloer te leggen.

• Conrado
In een heel ander draadje kwam ik deze foto tegen. De rioolpijpen zijn hier op afschot gezet met behulp van metalen plaatjes, die omgezet zijn.

Ik kan die plaatjes echter nergens vinden. Herkennen jullie dit? Vaak worden pijp op afschot gezet door er reststukken PVC onder te plaatsen, en die af te spannen. Alleen loop je dan de kans op luchtbellen in de betonvloer. Dit ziet er simpel en doeltreffend uit.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
Sen schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:54:
mantelbuis is nieteens verplicht ;) ik zou geen rood bij koud gebruiken en geen blauw bij warm , maar zwart is geen probleem. rood en blauw worden vooral gedaan om fouten te voorkomen tijdens de bouw.

[Voor 8% gewijzigd door twain4me op 10-12-2022 10:18]

• Conrado
twain4me schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:15:
[...]
mantelbuis is nieteens verplicht ;)
Het valt me op dat vaak isolatiemantel wordt gebruikt. Is dat niet om aan de salmonella-regels te voldoen?

• twain4me
Conrado schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:22:
[...]

Het valt me op dat vaak isolatiemantel wordt gebruikt. Is dat niet om aan de salmonella-regels te voldoen?
In een vloer met verwarming wordt dat (vooral met koud water) gedaan, een warmwaterleiding mag je volgens de legionella aanbevelingen niet isoleren.

• keeperson
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:57
Conrado schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:35:
In een heel ander draadje kwam ik deze foto tegen. De rioolpijpen zijn hier op afschot gezet met behulp van metalen plaatjes, die omgezet zijn.

[Afbeelding]

Ik kan die plaatjes echter nergens vinden. Herkennen jullie dit? Vaak worden pijp op afschot gezet door er reststukken PVC onder te plaatsen, en die af te spannen. Alleen loop je dan de kans op luchtbellen in de betonvloer. Dit ziet er simpel en doeltreffend uit.
Ik snap dat het niet jouw foto is, maar die metalen buizen lijken mij ventilatie (als deze foto recent is). Is het niet zo dat met deze configuratie je alles woordelijk (zelfs op fluistertoon) tussen die twee ruimtes kan verstaan? :S

• Conrado
keeperson schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:44:
...maar die metalen buizen lijken mij ventilatie (als deze foto recent is). Is het niet zo dat met deze configuratie je alles woordelijk (zelfs op fluistertoon) tussen die twee ruimtes kan verstaan? :S
Ja, dat levert idd overspraak.

• Conrado
Hele andere soort vraag: de energie van onze bouwaansluiting is een ‘verhuizing’, het nieuwe huis aangemeld, het huidige nog niet afgemeld.
Echter dat valt onder één contract.
Wat als ik de bouw verhuis naar een andere aanbieder? Krijgt de bouwaansluiting dan een eigen plafond in 2023?

• killer8
Conrado schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:43:
Hele andere soort vraag: de energie van onze bouwaansluiting is een ‘verhuizing’, het nieuwe huis aangemeld, het huidige nog niet afgemeld.
Echter dat valt onder één contract. Wat als ik de bouw verhuis naar een andere aanbieder. Krijgt de bouwaansluiting dan een eigen plafond in 2023?
Verwacht ik wel maar is mij ook nog niet helemaal duidelijk. Wij hebben 2 losse contracten 1 voor ons bestaande woonhuis en 1 voor onze bouwaansluiting op het kavel. Dit aangezien onze bouw langer dan 3 maanden duurde en we daarom geen gebruik van de verhuisregeling konden maken, aldus de energiemaatschappij. Over deze 2 contracten hebben we 2 keer de 190 euro gekregen in november. We hebben eind november beide aansluitingen veranderd naar een andere energie maatschappij en voor december staat er weer 2 keer 190 euro korting klaar. Lijkt er dus op dat ze op deze manier helemaal los gezien worden en ik verwacht daarom hetzelde voor het prijsplafond.

• Conrado
Hartelijk dank @killer8! Heb je nog ergens speciaals opgelet toen je een andere leverancier koos?

• killer8
Conrado schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:15:
Hartelijk dank @killer8! Heb je nog ergens speciaals opgelet toen je een andere leverancier koos?
In eerste instantie hadden we een extra aansluiting/contract bij onze huidige aanbieder genomen(Oxxio) maar dit ging erg moeizaam omdat alle medewerkers niet begrepen hoe ze een bouwkavel moesten toevoegen, uiteindelijk is het wel gelukt. Daarna zijn de prijzen hiervan heel erg verhoogd en zijn we naar Engie gegaan(voornamelijk op basis van de prijs die 40% lager lag) en hierbij hebben we beide contracten verhuist. Bij Engie ging het heel soepel en begrepen ze gelijk wat we nodig hebben. Verder geen speciale eisen of iets dergelijks gehad behalve het maandbedrag laag instellen door het lage verbruik van de bouwplaats.

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 07:50
Conrado schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:43:
Echter dat valt onder één contract.
Wat als ik de bouw verhuis naar een andere aanbieder? Krijgt de bouwaansluiting dan een eigen plafond in 2023?
Poeh, als ik een tip mag geven: let goed op met het overzetten. Wij hebben hier heel veel gedoe mee gehad bij onze bouw (aug-2020 mrt-2021). Wij hebben het bestaande huis gesloopt en daar nieuw gebouwd. De bouwaansluiting heeft een ander meternummer dan onze oude meter had. En de nieuwe meter had weer een ander nummer dan de bouwaansluiting.
Op het laatst hadden we wel een contract bij een leverancier, maar dat stond op het verkeerde meternummer. Dat ging zo ver dat we zelfs brieven van de netbeheerder kregen dat ze ons de volgende dag zouden afsluiten. Heeft twee maanden geduurd voordat ze daar achter waren.

Gelukkig wel goedgekomen, en ik ken nu een hoop mensen van de servicedesk bij de energieleverancier :p

• ds23man
Even foto's van de meter nummers maken.

• Aurum
  • Laatst online: 22:21
JakeOfOz schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:00:
[...]

Poeh, als ik een tip mag geven: let goed op met het overzetten. Wij hebben hier heel veel gedoe mee gehad bij onze bouw (aug-2020 mrt-2021). Wij hebben het bestaande huis gesloopt en daar nieuw gebouwd. De bouwaansluiting heeft een ander meternummer dan onze oude meter had. En de nieuwe meter had weer een ander nummer dan de bouwaansluiting.
Op het laatst hadden we wel een contract bij een leverancier, maar dat stond op het verkeerde meternummer. Dat ging zo ver dat we zelfs brieven van de netbeheerder kregen dat ze ons de volgende dag zouden afsluiten. Heeft twee maanden geduurd voordat ze daar achter waren.

Gelukkig wel goedgekomen, en ik ken nu een hoop mensen van de servicedesk bij de energieleverancier :p
Wij hebben hetzelfde gehad met die nummers op de meter. Bij ons helaas niet goed gekomen :(. Onze bouwaansluiting had een andere slimme meter nummer dan degene die ze hebben aangesloten in de meterkast.
Liander heilig van overtuigt dat ze dus een nieuwe meter binnen moesten plaatsen en niet gewoon de oude in de bouwstroomkast konden verhuizen. Hierdoor had oxxio eenzeidig het contract opgezegd want we hadden "geen" meter meer volgens hun. Kwam goed uit want we hadden een contract op oude prijzen terwijl net een paar maanden de prijzen omhoog geschoten waren. Dik gedoe met rechtbijstand erbij maar uiteindelijk heeft Oxxio niet toegegeven en zitten we nu variabel bij een andere maatschappij.

• FrankSpin
  • Laatst online: 19:59
Update van onze verdiepingsvloer soap, wat vinden jullie van onderstaande bericht van de aannemer? Lijkt mij een prima oplossing?

Members only:

[Voor 6% gewijzigd door FrankSpin op 12-12-2022 23:06]

• Conrado
@FrankSpin, daar is voor ons niets over te zeggen. Het lijkt over kanaalplaat te gaan, maar wat is de totale vloerdikte (excl. cementdekvloer)?

• nokiaan958GB
  • Niet online
FrankSpin schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:03:
Update van onze verdiepingsvloer soap, wat vinden jullie van onderstaande bericht van de aannemer? Lijkt mij een prima oplossing?

***members only***
Sorry, ik snap de "oplossing" niet.
Blijft hierbij het gekozen ventilatiesysteem gehandhaafd?
Is de totale dikte bij dit voorstel ook 260mm?
Wat is er zichtbaar van deze oplossing als het huis klaar is?

• Sen

Sen

<-->

FrankSpin schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:03:

***members only***
Ehm dus in 260 past het niet dus dan naar 200 dan minimaal 110mm voor rioolbuis denk ik. Dan zit je toch op zijn minst 5cm hoger (die 110 moet ook nog op afschot worden gelegd ws en misschien moet er een andere buis overheen. Als het geen probleem is voor de overige ruimtes ok maar waarom zou je niet gewoon naar een breedplaatvloer gaan als je nu nog kan veranderen naar een andere dikte.

• Deleon78
  • Laatst online: 22:20
Sen schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:18:
[...]

Ehm dus in 260 past het niet dus dan naar 200 dan minimaal 110mm voor rioolbuis denk ik. Dan zit je toch op zijn minst 5cm hoger (die 110 moet ook nog op afschot worden gelegd ws en misschien moet er een andere buis overheen. Als het geen probleem is voor de overige ruimtes ok maar waarom zou je niet gewoon naar een breedplaatvloer gaan als je nu nog kan veranderen naar een andere dikte.
Levertijd en kosten, herberekening, etc.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sen schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:18:
[...]

Als ze een beetje slim geplant hebben zijn alleen de standleiding(en) 110 maar hoeft er door de vloer niet zo’n joekel. Je verdiepingswc moet dan wel bij de standleiding uitkomen.

• Sen

Sen

<-->

bbbrumbrum schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:35:
[...]

Als ze een beetje slim geplant hebben zijn alleen de standleiding(en) 110 maar hoeft er door de vloer niet zo’n joekel. Je verdiepingswc moet dan wel bij de standleiding uitkomen.
Geen idee ;) Wat ik me van zijn tekeningen herinner zaten de toiletten niet boven mekaar maar dat wil natuurlijk niets zeggen over de standleiding.

ander topic:
Ik wil tzt elektrische raamdecoratie hebben aan de binnenkant alleen door mijn raampartij van in totaal 12 meter ofzo kan ik alleen maar via het plafond (de breedplaatvloer) electra geven kan ik daar beter een centraaldoos doen of een spotbox of iets totaal anders?

• twain4me
Sen schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:48:
[...]

Geen idee ;) Wat ik me van zijn tekeningen herinner zaten de toiletten niet boven mekaar maar dat wil natuurlijk niets zeggen over de standleiding.

ander topic:
Ik wil tzt elektrische raamdecoratie hebben aan de binnenkant alleen door mijn raampartij van in totaal 12 meter ofzo kan ik alleen maar via het plafond (de breedplaatvloer) electra geven kan ik daar beter een centraaldoos doen of een spotbox of iets totaal anders?
Kan je dat niet voeden achter de raamdecoratie langs? eventueel achter een afwerk plint langs? misschien eerst raamdecoratie uitzoeken en kijken wat de mogelijkheden zijn. ik heb een paar van dat soort kabels door de "spouw" lopen.

[Voor 3% gewijzigd door twain4me op 14-12-2022 12:43]

• killer8
[...]

ander topic:
Ik laat hetzelfde plaatsen ook voor lange glazen puien, kwam zelf op de Forest Shuttle elektrische gordijnrails. Deze is op 230v en zit een stekker aan die je in de motor steekt. Was weinig over te vinden hoe je dit het beste kan voorbereiden. Uiteindelijk ben ik gegaan voor alleen een buis(19mm) uit het plafond achter het gordijn(gelijk tegen de muur of in de hoek) naar de meterkast. Hierdoor kan dan een elektra kabel met een demontabele stekker die gelijk de motor in kan. Hierdoor ben je redelijke flexibel als je hier een domotica module achter wilt hangen of iets dergelijks. De Forest Shuttle heeft overigens Z-wave ingebouwd dus heb ik alleen 230v nodig maar kan ik het in de toekomst altijd aanpassen als ik zou willen.

Ook hebben we naar luxaflex jaloezien en duette elektrisch gekeken deze komen op andere plekken, hier laat ik een buis uit de dagkant komen(ook naar de meterkast) zodat je deze gelijk kan aansluiten op de bakken. Wel goed opletten aan welke kant van de bak je dit plaatst want je kan niet altijd de motor zijde kiezen.

Centraaldoos is aardig groot maar geeft je wel ruimte, kan je alleen niet makkelijk wegwerken als deze in het zicht zit. Spotbox is heel groot maar ook aardig duur, kan je wel zelf het gat netjes op maat inbouwen. Persoonlijk zou ik alleen een buis doen(zie je het minste) of gelijk een stopcontact in het plafond als je dat makkelijker vind.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:03
Voor onze woning willen we graag zelf een wtw installatie aanleggen.

Bijgevoegd een afbeelding:

Geel: Locatie van WTW-systeem
Groen: Toevoer lijn
Rood: Afvoer lijn

1. Klopt het dat deze groene en rode lijn de hoofdkanalen zijn en dat dat hier dus gerekend mag worden met 5ms?

2. Klopt het dat wanneer we afsplitsen naar beneden dat we dan niet langer praten over een hoofdkanaal maar over een tussenkanaal en dat we dan moeten rekenen met 3ms?

3. Klopt het dat we het beste een geluidsdemper kunnen plaatsen en dat we deze beste direct achter de wtw installatie kunenn plaatsen en dat deze zowel op de toevoer als afvoer kanaal moet komen?

4. Moet het hoofdkanaal voorzien worden van geluidsisolatie?

• Sen

Sen

<-->

badboyqxy schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:42:

[Afbeelding]

1. Klopt het dat deze groene en rode lijn de hoofdkanalen zijn en dat dat hier dus gerekend mag worden met 5ms?

2. Klopt het dat wanneer we afsplitsen naar beneden dat we dan niet langer praten over een hoofdkanaal maar over een tussenkanaal en dat we dan moeten rekenen met 3ms?

3. Klopt het dat we het beste een geluidsdemper kunnen plaatsen en dat we deze beste direct achter de wtw installatie kunenn plaatsen en dat deze zowel op de toevoer als afvoer kanaal moet komen?

Ik heb geen antwoord op je vragen maar de meeste werken tegenwoordig met een verdeelbox en vanuit daar rechtstreeks naar elk punt waarom wil jij zo werken?

• Sen

Sen

<-->

killer8 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:50:
[...]

Ik laat hetzelfde plaatsen ook voor lange glazen puien, kwam zelf op de Forest Shuttle elektrische gordijnrails. Deze is op 230v en zit een stekker aan die je in de motor steekt. Was weinig over te vinden hoe je dit het beste kan voorbereiden. Uiteindelijk ben ik gegaan voor alleen een buis(19mm) uit het plafond achter het gordijn(gelijk tegen de muur of in de hoek) naar de meterkast. Hierdoor kan dan een elektra kabel met een demontabele stekker die gelijk de motor in kan. Hierdoor ben je redelijke flexibel als je hier een domotica module achter wilt hangen of iets dergelijks. De Forest Shuttle heeft overigens Z-wave ingebouwd dus heb ik alleen 230v nodig maar kan ik het in de toekomst altijd aanpassen als ik zou willen.

Ook hebben we naar luxaflex jaloezien en duette elektrisch gekeken deze komen op andere plekken, hier laat ik een buis uit de dagkant komen(ook naar de meterkast) zodat je deze gelijk kan aansluiten op de bakken. Wel goed opletten aan welke kant van de bak je dit plaatst want je kan niet altijd de motor zijde kiezen.

Centraaldoos is aardig groot maar geeft je wel ruimte, kan je alleen niet makkelijk wegwerken als deze in het zicht zit. Spotbox is heel groot maar ook aardig duur, kan je wel zelf het gat netjes op maat inbouwen. Persoonlijk zou ik alleen een buis doen(zie je het minste) of gelijk een stopcontact in het plafond als je dat makkelijker vind.
ik heb op de plek waar ik de raamdecoratie wil (ik denk plisee gordijnen maar we willen liever eerst ervaren zonder en dan een keuze maken) Ik eigenlijk ook een dali dimmer moet wegwerken dus misschien kan ik op de plek waar normaal de centraaldoos zou komen te zitten een grotere inbouwdoos kunnen maken zodat ik daar de dimmer in kan maken en een paar loze leidingen naar de toekomstige raamdecoratie.
Waar ik dan ook Loxone Nano 2 Relay Tree in kan wegwerken zodat het allemaal ook nog een beetje goed samenwerkt.

• killer8
Sen schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:14:
[...]

ik heb op de plek waar ik de raamdecoratie wil (ik denk plisee gordijnen maar we willen liever eerst ervaren zonder en dan een keuze maken) Ik eigenlijk ook een dali dimmer moet wegwerken dus misschien kan ik op de plek waar normaal de centraaldoos zou komen te zitten een grotere inbouwdoos kunnen maken zodat ik daar de dimmer in kan maken en een paar loze leidingen naar de toekomstige raamdecoratie.
Waar ik dan ook Loxone Nano 2 Relay Tree in kan wegwerken zodat het allemaal ook nog een beetje goed samenwerkt.
Om die reden heb ik al deze buizen naar de meterkast gelegd dan kan ik daar al deze modules/dimmers of vergelijkbare apparatuur plaatsen.

Je punt over het eerst ervaren zonder hebben wij ook, om deze reden hebben we gekozen voor alleen een buisje uit het plafond. Indien deze toch niet gebruikt gaat worden zit je niet met een grote doos in je plafond die moeilijk weg te werken is. Wel even een goede plek kiezen, de elektricien had er bij ons namelijk in eerste instantie 1 verkeerd geplaatst waardoor deze altijd in het zicht zou zitten. Gelukkig nog op tijd voor het storten allemaal aangepast.

• badboyqxy
Sen schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:08:
[...]

Ik heb geen antwoord op je vragen maar de meeste werken tegenwoordig met een verdeelbox en vanuit daar rechtstreeks naar elk punt waarom wil jij zo werken?

[Afbeelding]
Het betreft een casco woning met kanaalplaten en de gaten zitten er al en was zo ontworpen, dus heb helaas geen andere keus dan het op deze manier te gaan doen.

• FrankSpin
  • Laatst online: 19:59
Voor de liefhebbers heb ik een set installatie tekeningen van onze woning.
Members only:

• natural colour

[Afbeelding]

Er is niks mee om met spiraalbuis te werken, ga ik ook doen, doe dan wél bij aftakken naar de vertrekken een geluidemper oid anders kun je met-elkaar letterlijk in het hele huis een gesprek voeren (spreekbuis).

• Conrado
Ook ik leg zelf de WTW aan :)

Heb je een berekening waar de in- en uitgaande ventielen moeten komen en hoeveel m3 die moeten verwerken? Hoe ziet je vloerconstructie er uit. Ik werk bij beeldplaat en dan moet je al pijpen >Ø50mm in de constructieve berekening meenemen.

Zoals @Sen al aangeeft werk ik ook met Air Excellent van Ubbink. Met dergelijke systemen - er zijn veel meer leveranciers - kun je de luchtstroom heel goed beheersen.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
Hier bijna alle gordijnen, screens, rol gordijnen etc elektrisch. Heb overal elektra in de dag laten uitkomen (alleen 230 kabel). En of daar rechtstreeks op aangesloten of met een klein lasdoosje er tussen. Die laatste zie je echt niet achter een gordijn en of motor.
Overigens uiteindelijk bij somfy rails terrecht gekomen. Stukken goedkoper dan alle andere varianten en werkt goed. Een forrest rail is wellicht qua uitstraling met wat chiquer maar 300e vs 1000+ was het ons niet waard.
Is wel rts qua aansturing maar met een tahoma box (heb diverse andere somfy producten) en homey ben ik het geheel aan het automatiseren.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-01 14:08
killer8 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:50:
[...]

Om in te haken op het elektrische gordijnen verhaal: wij hebben beneden 2x een Forest shuttle systeem en boven in 1 slaapkamer 2 van de 'eenvoudige' Roedeshop 230V bediende systemen. Voordeel van de eenvoudige systemen is dat de handmatige wandschakelaar makkelijker aan te leggen is. Loze leidingen voor elektrische gordijnen is heel weinig over te vinden op internet. Ik heb ze uit laten komen achter de plaats waar het gordijnpakket hangt op 30 cm onder het plafond. De meeste motoren hangen namelijk verticaal en zijn niet hoger dan 30-40 cm. De Forest Shuttles zijn wel echt duur. Linksom of rechtsom: er zit ook een hele hoop extra functionaliteit op én ze zijn een klap stiller. De mogelijkheid om de Forest Shuttles direct met een app aan te sturen is handig voor als een eventuele centrale domotica controller problemen heeft.

Nog een tip: gordijnen hebben te maken met privacy (afhankelijk van de plaats) en moeten dus altijd werken. Bouw dus altijd meer dan 1 manier om ze te bedienen. Anders zit je geheel volgens Murphy op het verkeerde moment met een open gordijn. :*)

• badboyqxy
natural colour schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:33:
[...]

Er is niks mee om met spiraalbuis te werken, ga ik ook doen, doe dan wél bij aftakken naar de vertrekken een geluidemper oid anders kun je met-elkaar letterlijk in het hele huis een gesprek voeren (spreekbuis).
Heb je voorbeeld waar deze normaal geplaatst worden?
Conrado schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:02:
[...]

Ook ik leg zelf de WTW aan :)

Heb je een berekening waar de in- en uitgaande ventielen moeten komen en hoeveel m3 die moeten verwerken? Hoe ziet je vloerconstructie er uit. Ik werk bij beeldplaat en dan moet je al pijpen >Ø50mm in de constructieve berekening meenemen.

Zoals @Sen al aangeeft werk ik ook met Air Excellent van Ubbink. Met dergelijke systemen - er zijn veel meer leveranciers - kun je de luchtstroom heel goed beheersen.
Heb twee berekeningen 1 van de Selekthuis en 1 van ventilatieland, beiden klopte niet 100% dus deze heb ik zelf moeten corrigeren.

De vloerconstructie is kanaalplaten, wtw kanalen is voor ons nu laatste stap voor de vloerverwarming erin kan, leidingen en elektra zit er nu voor 90% in.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
896gerard schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:13:
[...]

Om in te haken op het elektrische gordijnen verhaal: wij hebben beneden 2x een Forest shuttle systeem en boven in 1 slaapkamer 2 van de 'eenvoudige' Roedeshop 230V bediende systemen. Voordeel van de eenvoudige systemen is dat de handmatige wandschakelaar makkelijker aan te leggen is. Loze leidingen voor elektrische gordijnen is heel weinig over te vinden op internet. Ik heb ze uit laten komen achter de plaats waar het gordijnpakket hangt op 30 cm onder het plafond. De meeste motoren hangen namelijk verticaal en zijn niet hoger dan 30-40 cm. De Forest Shuttles zijn wel echt duur. Linksom of rechtsom: er zit ook een hele hoop extra functionaliteit op én ze zijn een klap stiller. De mogelijkheid om de Forest Shuttles direct met een app aan te sturen is handig voor als een eventuele centrale domotica controller problemen heeft.

Nog een tip: gordijnen hebben te maken met privacy (afhankelijk van de plaats) en moeten dus altijd werken. Bouw dus altijd meer dan 1 manier om ze te bedienen. Anders zit je geheel volgens Murphy op het verkeerde moment met een open gordijn. :*)
forest hebben we ook naar gekeken en dat was ook onze eerste optie, kan ze zelfs tegen inkoopprijs krijgen en uiteindelijk dus voor die van Somfy gekozen. (https://www.poweredblinds.nl/ Nee geen aandelen in, gewoon positief over). Zal er even een filmpje van maken hoe veel geluid ze maken. De aansluiting is bij mij dus zo hoog mogelijk in de dag, zal ik ook even foto van maken :-)
Overigens kunnen wij de gordijnen met afstandsbediening, app, homey en handmatig bedienen

filmpje: YouTube: Somfy gordijnrails
en foto's; Je ziet dus normaal gesproken de lasdoos op geen enkele manier

[Voor 29% gewijzigd door RoelsRules op 15-12-2022 11:25]

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Conrado
De kelder schiet al aardig op. Vandaag de tweede ronde van de technische installatie gedaan, want dat is zo gepland. En tja, dan sta je dus als zelfbouwen bij -8°C 's ochtend op een bouw, waar alles steenkoud is en je vingers zo ongeveer aan het staal vastvriezen. Ondanks de handschoenen..

Ook dat hoort er bij :)

• natural colour
Conrado schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:45:
De kelder schiet al aardig op. Vandaag de tweede ronde van de technische installatie gedaan, want dat is zo gepland. En tja, dan sta je dus als zelfbouwen bij -8°C 's ochtend op een bouw, waar alles steenkoud is en je vingers zo ongeveer aan het staal vastvriezen. Ondanks de handschoenen..

[Afbeelding]
'Wie mooi wil bouwen moet pijn lijden'

• Deleon78

[Afbeelding]
Leuk om een andere kelder te zien! Niet bij stilgestaan dat je elektra in de wanden ook gewoon mee kan storten :)
Ik wilde een industriële look, dus ik heb gewoon kabelgoten langs de buitenwanden.

Succes!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:11
Deleon78 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:22:
[...]

Leuk om een andere kelder te zien! Niet bij stilgestaan dat je elektra in de wanden ook gewoon mee kan storten :)
Ik wilde een industriële look, dus ik heb gewoon kabelgoten langs de buitenwanden.

Succes!
Mooi om te lezen dat jij zo denkt... Ik dacht, waarom niet helemaal meegestort. Dan heb je de contactdoos ook in het beton.

@Conrado Komt er nog een voorzetwand eventueel? Hoe is dat bedoeld voor de electriciteitsdozen?

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Conrado
@Loft De Belgen bouwen van buiten naar binnen. De netten komen op circa 5 cm van de binnen bekisting. De dozen zijn 5 cm plus een ijzerstaaf van 7mm. Als ze maandagochtend de binnen bekisting er tegenaan zetten - zelfde platen als de buitenzijde - drukken de dozen door de veerwerking van de netten tegen de bekisting aan. Werkt perfect.

Verder zie je nog wat sparingen: de ventilatie 125m maak ik zelf: door een mof en schuifmof te gebruiken. De binnen bekisting drukt dan de pijp perfect aan. De waterdoorvoeren zijn van op maat gemaakte buizen van Hakron.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04:11
Conrado schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:53:
@Loft De Belgen bouwen van buiten naar binnen. De netten komen op circa 5 cm van de binnen bekisting. De dozen zijn 5 cm plus een ijzerstaaf van 7mm. Als ze maandagochtend de binnen bekisting er tegenaan zetten - zelfde platen als de buitenzijde - drukken de dozen door de veerwerking van de netten tegen de bekisting aan. Werkt perfect.

Verder zie je nog wat sparingen: de ventilatie 125m maak ik zelf: door een mof en schuifmof te gebruiken. De binnen bekisting drukt dan de pijp perfect aan. De waterdoorvoeren zijn van op maat gemaakte buizen van Hakron.
Ah. Super. dat wist ik niet. Weer iets geleerd ;)
Hoe werkt dat met de gele leidingen? Die liggen dan redelijk dicht aan het oppervlak. Wordt die blauwe doos altijd van de zijkant gevuld, of kan ook van achter?

Wel gaaf dat je zo alles kunt plaatsen en daarna de bekistingswand

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Conrado
De pijp ligt al snel 2cm in het beton ter hoogte van een doos, maar loopt verder achter het net. Dat heeft ook een andere reden want ze mogen niet in de weg van de breedplaat zitten die straks op de rand komt te liggen.

Dit zijn overigens gietdozen. Die hebben oogjes zodat je ze makkelijk kunt binden. De deksels zijn van zacht kunststof zodat ze niet kunnen breken en vollopen.

Het is verder een @&#%-klus. De boel op hoogte en waterpas vastbinden vraagt veel aandacht. Pijp tussen het net doorbuigen is ook een dingetje.

• vdbeke
  • Laatst online: 21:26

[Afbeelding]
Ik ben zelf Belg en heb het ook meegestort in de beton, mooiere afwerking achteraf (vind ik). Ik moet zeggen wel gedurfd om ze los te laten, ik heb ze vastgenageld tegen de bekisting, maar ik heb dan wel overal dubbele of meer potjes (moeten recht staan).

Wij gebruiken dan wel preflex, schuine leidingen zijn not done en ik heb ze zo snel mogelijk naar de buitenkant geleid en vastgebonden aan de binnenkant van de buitenste netten, kwestie van overal te kunnen boren zonder kans te hebben om leidingen te raken.

mooi werk wel! en respect voor de -8. een uurke en ik heb geen gevoel meer in mijn vingertoppen. Dat werkt niet.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Sen

Sen

<-->

[Afbeelding]
Respect ik ben blij dat mijn jaarlijkse (en sinds ik een kind heb 3 jaarlijkse) griep precies deze week had dus ik niet naar buiten hoefde. Maandag gaan we de waterleidingen in het zandbed leggen en dan is het wachten op de staalconstructie die ik pas begin 2023 verwacht.

De staalconstructie was ook nog een meevaller want de staalprijs is sinds mijn eerste offerte aanvraag in maart april bijna gehalveerd.

Het plan was om de electra op de isolatie te leggen in de betonvloer maar omdat ik moet wachten op de staalconstructie mag je het ook in het zandbed leggen? Is wel iets meer werk maar ja tijd genoeg nu.

Dus deze week bezig met dialux en mijn verlichtingsplan

In deze ruimte moet ik dus 14 toe en afvoer punten maken dat is toch niet normaal meer.

[Voor 24% gewijzigd door Sen op 16-12-2022 09:35]

• Conrado
Sen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:34:
[...]
In deze ruimte moet ik dus 14 toe en afvoer punten maken dat is toch niet normaal meer.
Zo zeg, 14? Hoe groot is die ruimte dan wel niet?
Mijn leefruimte is een kleine 90m² en daarin komen 6 openingen.

• Sen

Sen

<-->

Conrado schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:00:
[...]

Zo zeg, 14? Hoe groot is die ruimte dan wel niet?
Mijn leefruimte is een kleine 90m² en daarin komen 6 openingen.
85m2 volgens het bouwbesluittoets document moet ik 56,9 ls aanvoeren en 70ls afvoeren in deze ruimte. Nu kunnen mijn afvoer en toevoer units 50m3h afvoeren en 30m3h toevoeren dat is dus 13,8 en 8,3. Dus

70 /13,8 = 5,07 (dus heb ik er 6)
57/8,3 = 6,85 (dus heb ik er 8)

Is dus 14. Het had dus gekund met 12 richtlijn technisch.

Nu weet ik dat er ook afvoer en toevoer ventielen zijn die 75m3h kunnen afvoeren 50m3h kunnen toevoeren maar dan kom ik ook nooit aan 6. 20,8 voor de 75m3h

70/20,8 = 3,4 dus 4
57/13,8 = 4,2 dus 5

dus 9 zou denk ik minimaal zijn voor ons.

[Voor 17% gewijzigd door Sen op 16-12-2022 10:40]

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-01 20:34

barktus

Moehhhh!

[...]

ander topic:
Elektriciën hier: Loze leiding naar toe laten brengen of voeding vanuit dichtstbijzijnde centraaldoos. Deze een cm of 10/20 van het plafond op de muur laten plaatsen. Als er gordijnen voorkomen zie je dat niet meer. Eventueel kan je er ook voor kiezen een loze leiding schuin in de muur bij het kozijn te laten uitkomen.

My middle finger salutes you.

• barktus

barktus

Moehhhh!

[Afbeelding]
Elektriciëns kennen over het algemeen geen vorstverlet :P

• Conrado
barktus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:52:
[...]
Elektriciëns kennen over het algemeen geen vorstverlet :P
Nou zeg, en dat vertel je me nu pas :P

• barktus

barktus

Moehhhh!

Conrado schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:39:
[...]

Nou zeg, en dat vertel je me nu pas :P
Moest ik zelf ook proefondervindelijk achter komen. Heel de bouw met vorstverlet een paar jaar terug. Maar de elektriciens en loodgieters waren gewoon aan het werk 8)

• ds23man
Maar die werken niet met cement en beton.

• barktus

barktus

Moehhhh!

ds23man schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:51:
Maar die werken niet met cement en beton.
Timmerman ook niet per definitie. Heb je wel eens een stortvloer moeten maken in de vrieskou? Moet je eens een stukje buis proberen te buigen. :P

• Conrado
Sen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:11:
[...]
85m2 volgens het bouwbesluittoets document moet ik 56,9 ls aanvoeren en 70ls afvoeren in deze ruimte. Nu kunnen mijn afvoer en toevoer units 50m3h afvoeren en 30m3h toevoeren dat is dus 13,8 en 8,3. Dus
Met welke materialen werk je dan? Ubbink ventielen halen bijvoorbeeld circa 75 m³/uur binnen de gewenste luchtsnelheden en db's. Die waarden zie ook bij andere leveranciers.

• Sen

Sen

<-->

Conrado schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:25:
[...]

Met welke materialen werk je dan? Ubbink ventielen halen bijvoorbeeld circa 75 m³/uur binnen de gewenste luchtsnelheden en db's. Die waarden zie ook bij andere leveranciers.
Ik had de standaard bekeken https://www.ubbink.com/nl...l-toevoer-metaal-125-wit/

Maar ik ben nu naar prado aan het kijken voor in de woonkamer omdat ik het mooier vind. Weet alleen nog niet of ik het kan verantwoorden naar me zelf toe kwa prijs.

[Voor 9% gewijzigd door Sen op 17-12-2022 08:16]

• Conrado
Ubbink noemde ik omdat we AirExcellent gaan gebruiken maar we gaan waarschijnlijk voor de ventielen van Zehnder.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:46

[Afbeelding]
Ik zie dat je dozen vlecht. Ben je dan niet bang voor roest in het beton/eventueel stucwerk later :?
(bruine roestvlekken)

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:01
Members only:

Instagram: Hus_Yn_Harns - Nieuwbouw

• Conrado
ybos schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:19:
[...]

Ik zie dat je dozen vlecht. Ben je dan niet bang voor roest in het beton/eventueel stucwerk later :?
(bruine roestvlekken)
Dat klopt, die zitten met een 'kruissteek' vast. Uiteindelijk knip je dat weg en het draadje dat eventueel zou kunnen roesten is een heel kleinte (0,6 mm) puntje dat achter de montage van de elektriciteit wegvalt.
We hebben dit al 20 jaar in onze huidige kelder, waar ook alles gestuckt is.

• Conrado
FreezingPixels schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:25:
***members only over vloerverwarming***
Liggen jouw slangen ook op 10 cm afstand?.
Ik zie geen aan/afvoer voor het bad. Als dat boven op de afwerkvloer komt, wil je wat afstand tot de VVW hebben om salmonella te voorkomen.

[Voor 25% gewijzigd door Conrado op 18-12-2022 19:31]

• natural colour
Conrado schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:29:
[...]

[...]

Ik zie geen aan/afvoer voor het bad. Als dat boven op de afwerkvloer komt, wil je wat afstand tot de VVW hebben om salmonella te voorkomen.
Legionella :)

• FreezingPixels
Conrado schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:29:
[...]

[...]

In de woonkamer ligt er een zone van 1.5m rond de buitengevel op 10cm afstand, de rest op 15cm, hal en overloop op 10cm, kantoor 1 op 15cm, kantoor 2 op 10cm, badkamer en apart toilet op 10cm en de slaapkamers allemaal op 15cm. Het eerste idee was alles op 15cm h.o.h en is op m'n verzoek de randzone toegevoegd en nu blijkt er toch ook een hoop op 10cm te zijn gelegd. 18mm buis diameter trouwens.

Bij de ramen is ook nog een extra lus toegevoegd.

Onder het bad zit alleen de afvoer, de aanvoer loopt via het tussen wandje omhoog, risico is dus beperkt.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:49
mooi, komt er zandcement op?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:35
Laatst las ik in een ander topic iets over het niet aanleggen van vloerverwarming onder het bad c.q. niet goed aanleggen van vloerverwarming in de badkamer. Lees het bericht van @Requiem19 Requiem19

Requiem19 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"

• nokiaan958GB
  • Niet online
In een nieuwbouwhuis mag je verwachten dat de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming waarschijnlijk meestal beneden de de 30 graden celsius ligt waardoor er geen opwarming van de watertemperatuur in het bad zal plaatsvinden.

• FreezingPixels
Zandcement inderdaad.
Bas.013 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:56:
[...]

Laatst las ik in een ander topic iets over het niet aanleggen van vloerverwarming onder het bad c.q. niet goed aanleggen van vloerverwarming in de badkamer. Lees het bericht van @Requiem19 Requiem19

Requiem19 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Thanks voor de link, ik ga het bekijken
nokiaan958GB schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:12:
[...]

In een nieuwbouwhuis mag je verwachten dat de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming waarschijnlijk meestal beneden de de 30 graden celsius ligt waardoor er geen opwarming van de watertemperatuur in het bad zal plaatsvinden.
Het water zal inderdaad niet opgewarmd worden maar wel minder snel afkoelen toch? Nou zal het door de vorm van t bad maar minimaal zijn.

• big bang
  • Laatst online: 23:04
FreezingPixels schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:01:
[...]

Zandcement inderdaad.

[...]

Thanks voor de link, ik ga het bekijken

[...]

Het water zal inderdaad niet opgewarmd worden maar wel minder snel afkoelen toch? Nou zal het door de vorm van t bad maar minimaal zijn.
Misschien koelt het iets minder snel af, maar je sifon staat dan ook weer eerder droog.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:37
Ik zou eerder de loze ruimte om het bad volledig willen isoleren.
Dat heeft voor het warmte vasthouden in het bad meer effect.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-01 07:33
battler schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:31:
Kleine update:
Uiteindelijk 6 groepen toegevoegd er is nog plek voor de laadpaal en tuinverlichting/huis en dan zit het wel vol.
[Afbeelding][Afbeelding]

Ledstrip geplaatst in het toilet die later zal worden geschakeld een bewegingsmelder. Een temperatuur en vochtigheids sensor gekocht om via het lora netwerk te monitoren. Dan hoef ik niet elke dag langs om te kijken of we al kunnen verven. Helaas krijg ik hem nog niet aan de praat op het KPN netwerk en er is verder geen gateway in de buurt dus nog even mee spelen.
[Afbeelding][Afbeelding]

Nu de woning bijna af is zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden in de toekomst. Door de overwaarde op onze huidige en nieuwe woning zijn er een aantal mogelijkheden.
  • Hypotheek verhogen en geld investeren
  • Een volgende woning bouwen
  • Optopping op de huidige woning
We zijn meerdere opties aan het onderzoeken maar hier een paar optopping ontwerpen. Veel mensen vinden de eerste 2 ontwerpen het mooist. Wat vinden jullie? Overigens is het nog niet zeker of we de optopping gaan bouwen, het huidige ontwerp vind ik namelijk mooier.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De optopping lijkt er toch echt te gaan komen. We hebben een grof schetsontwerp en plattegrond gemaakt en zijn nu opzoek naar een aannemer. In de de meest ideale situatie een prefab hsb optopping die ze er gewoon op takelen. Iemand ervaring met dit? Of een partij die dit kan? Ook gewoon traditionele aannemer informatie/referenties in de omgeving Rijswijk/Zuid -holland is welkom.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Sen

Sen

<-->

Echt wat een totale hel is het vandaag op de bouwplaats kwa modder en gladheid. Alles is modder nu zelfs stukken waar nog geen 3 weken geleden een grote vrachtwagen had gestaan. Mijn zandbed is nog prima dus dat is mooi.

• Andrehj
Al je inhoud tussen die tags quote niet bepaald handig....

Over je VVW: Zorg vooral in de badkamer voor maximale afgifte! Dit om te voorkomen dat je in zo'n situatie terecht komt: Requiem19 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Ik zou in de badkamer twee zones willen. Hier ligt het HoH 10cm maar dat had ook nog wel naar 7.5 cm gemogen. En dan zeker ook onder (en rondom) zo'n bad doorleggen.

• Andrehj
Sen schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:41:
Echt wat een totale hel is het vandaag op de bouwplaats kwa modder en gladheid. Alles is modder nu zelfs stukken waar nog geen 3 weken geleden een grote vrachtwagen had gestaan. Mijn zandbed is nog prima dus dat is mooi.
Dat noem je nou opdooi. Ondergrond is bevroren en regenwater kan dus niet weg. Elke boer kan je vertellen dat je nu even niet op het land moet komen. Over een paar dagen is het over.

• FreezingPixels
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:50:
[...]

Al je inhoud tussen die tags quote niet bepaald handig....

Over je VVW: Zorg vooral in de badkamer voor maximale afgifte! Dit om te voorkomen dat je in zo'n situatie terecht komt: Requiem19 in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3"
Ik zou in de badkamer twee zones willen. Hier ligt het HoH 10cm maar dat had ook nog wel naar 7.5 cm gemogen. En dan zeker ook onder (en rondom) zo'n bad doorleggen.
Ik ben er toch nog maar even achteraan gegaan. Tijdens het leggen is er vanuit gegaan dat er inbouw bad zou komen en geen vrijstaand bad waardoor dus de vloerverwarming niet is door gelegd. Het leggen is niet door de installateur zelf gedaan maar uitbesteed. Kan gebeuren en wordt netjes aangepast en door gelegd onder/rondom het bad.

• Conrado
De kelderbak is klaar, maar daarmee nog niet al het betonwerk. Nu moet eerst het beton op sterkte komen voordat we daarmee verder kunnen. Na de kerstvakantie starten we met het metselen van de binnenmuren.

Members only:

Nog even een voor en na foto van de installatie. In totaal hebben we 65 elektriciteitsdozen en 12 doorvoeren in de kelderwand zitten en nadat de bekisting werd verwijderd bleken ze er allemaal nog te zitten :)

Members only:
Pagina: 1 ... 247 248 249 Laatste

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee