Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 246 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.610.801 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ChrisM schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:55:
Vraagje: wij zijn een eigen huis aan het bouwen. Geweldig! houtskeletbouw. We hebben houten (vuren) rachels (38x22mm) bevestigd aan de houten balken, maar nu zegt onze architect dat we dubbele gipsplaten tegen de rachels aan moeten maken ivm brandwerendheid. Maar.. hoe kunnen we dit het beste doen? Zoals onderstaand plaatje (maar dan voor plafonds natuurlijk): dus de bovenste gipsplaat iets minder vaak vast schroeven en de onderste gipsplaat wel 6x per rachel? Zit het dan goed genoeg vast? Of moeten we echt de bovenste gipsplaat 6x per rachel vast schroeven en dan ook de onderste gipsplaat nog een keer 6x? (Dan zitten er dus 12 schroeven per rachel door de bovenste gipsplaat....)

[Afbeelding]
Waarom moet dit? Bouw je een flat?

FR gips of Fermacell geen optie?
Twee keer gips is nog steeds dubbele peperkoek. Edit: maar voor een plafond is dit natuurlijk minder erg.
woltingb schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:31:
Beste (mede)tweakers,

Voor mijn Triodos hypotheek is een blowerdoortest /luchtdichtheidsmeting nodig(?)
Graag hoor ik jullie goede en minder goede ervaringen met de test.
Is het beter om te meten voor de oplevering van de woning of kan later ook?
Suggesties voor bedrijven in Noord-Oost Nederland die de test uitvoeren zijn ook welkom.

Dank

Bert
Beste is 1 in ruwbouwfase en 1 als afwerking klaar is. Voor of na oplevering maakt natuurlijk niets uit, dat is een administratieve handeling.

Als je aannemer luchtdicht bouwt heeft hij hier vast wel een mannetje voor.

[ Voor 26% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-11-2022 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:11
bbbrumbrum schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:48:
[...]

Waarom moet dit? Bouw je een flat?

FR gips of Fermacell geen optie?
Twee keer gips is nog steeds dubbele peperkoek. Edit: maar voor een plafond is dit natuurlijk minder erg.
Ja. Ik bouw wel een soort van flat.. 4 woonlagen, hout met een beetje staal, rijtjeswoning. Elke woning in het rijtje is anders, andere bouwtype en constructie en aannemer, maar wel tegen elkaar aan. Het is dus ook een eis ivm brandveiligheid naar en van de buren.

Fermacell kan natuurlijk.. maar architect blijft steeds bij dubbel gipsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 15:45
ChrisM schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:55:
Vraagje: wij zijn een eigen huis aan het bouwen. Geweldig! houtskeletbouw. We hebben houten (vuren) rachels (38x22mm) bevestigd aan de houten balken, maar nu zegt onze architect dat we dubbele gipsplaten tegen de rachels aan moeten maken ivm brandwerendheid. Maar.. hoe kunnen we dit het beste doen? Zoals onderstaand plaatje (maar dan voor plafonds natuurlijk): dus de bovenste gipsplaat iets minder vaak vast schroeven en de onderste gipsplaat wel 6x per rachel? Zit het dan goed genoeg vast? Of moeten we echt de bovenste gipsplaat 6x per rachel vast schroeven en dan ook de onderste gipsplaat nog een keer 6x? (Dan zitten er dus 12 schroeven per rachel door de bovenste gipsplaat....)

[Afbeelding]
Wij hebben zelf ook HSB. We hebben zelf fermacell gipsvezelplaten geplaatst in een enkele rij. Met een enkele rij schijnt het dat je ca 30 min brandwerendheid hebt en bij een dubbele rij is dit 60 min.
Hout brand niet heel snel. Gordijnen branden veel sneller en met die rook moet je al snel het huis uit.
Als een HSB eenmaal brandt dan zal het hele huis verloren gaan vanwege de hoge temperaturen. Misschien beter zo, want het lijkt mij duurder om een stenen huis weer helemaal te renoveren.

De gemeente heeft uiteindelijk ook een controleerde taak (niet dat ze dat echt goed doen). Het is zelfs zo dat als je teveel schroeven plaatst dat dit de brandveiligheid ook weer niet ten goede komt omdat de schroeven warmtegeleiders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:09
Onze nieuwe woning wordt nog voor de kerst opgeleverd, dus het schiet mooi op. Nu was ik gister even op de bouw en het viel me op dat er een enorme koude luchtstroom was uit het plafond waar de gaten zitten voor de spotjes. Dit alleen op de plek waar de dakkapellen zitten. Niet een beetje tocht, maar het waaide echt naar binnen. Heel apart, ze doen hun best om luchtdicht te bouwen, zelfs overal tape tussen kozijnen en muren maar dan bij de spots en dakkapellen alles zo lek als een mandje…. Op die manier heeft de isolatie van de dakkapellen ook niet veel zin. Heb verder in huis WTW ventilatiesysteem.

Ga zo even berichtje sturen naar de aannemer. Wat vinden jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
aartvark013 schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:13:
Onze nieuwe woning wordt nog voor de kerst opgeleverd, dus het schiet mooi op. Nu was ik gister even op de bouw en het viel me op dat er een enorme koude luchtstroom was uit het plafond waar de gaten zitten voor de spotjes. Dit alleen op de plek waar de dakkapellen zitten. Niet een beetje tocht, maar het waaide echt naar binnen. Heel apart, ze doen hun best om luchtdicht te bouwen, zelfs overal tape tussen kozijnen en muren maar dan bij de spots en dakkapellen alles zo lek als een mandje…. Op die manier heeft de isolatie van de dakkapellen ook niet veel zin. Heb verder in huis WTW ventilatiesysteem.

er wordt toch neem ik aan gewoon een blowerdoortest gedaan?

veder is aankaarten wat je is opgevallen nooit een slecht idee.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 20-11-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:42
Zeker aankaarten. Wanneer het plafond dicht is dan is er tegendruk waardoor het niet zo snel naar binnen zal waaien, maar de spotjes zijn een luchtlek dus dan kan het ook naar binnen blazen. Zelfde probleem gehad met een aanbouw toen er nog niet zo werd gelet op luchtdicht bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

FrankSpin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:52:
Volgens mij heb ik het niet goed verwoord.

Maar het is altijd de bedoeling geweest om een kanaalplaat verdiepingsvloer te gebruiken. Alleen op een of andere manier dacht de installateur dat we een breedplaatvloer kregen. Op basis daarvan had die ook een opzet gemaakt voor de balansventilatie met toevoerslangen per ventiel i.c.m. WTW unit Zehnder ComfoAir Q600. Nu is het kwartje opeens bij hun gevallen dat we een kanaalplaatvloer krijgen. Voorstel is dat ze nu een dyka air ventilatiebuizen systeem met 2-zones willen gebruiken.

Hoe is het mogelijk dat ze dit soort fouten maken - ik kan er niet bij met mijn verstand.

Nu moet er weer nieuwe berekening gemaakt worden voor de ventilatie. Dat wordt een behoorlijke vertraging, verwacht niet dat we dit jaar nog verdiepingsvloer gaan leggen.

Aannemer ook aangeschreven, maar nog geen reactie ontvangen.
Wat een ellende zeg. Heeft de aannemer dit gewoon niet goed doorgegeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:59
Fabian schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:50:
Zeker aankaarten. Wanneer het plafond dicht is dan is er tegendruk waardoor het niet zo snel naar binnen zal waaien, maar de spotjes zijn een luchtlek dus dan kan het ook naar binnen blazen. Zelfde probleem gehad met een aanbouw toen er nog niet zo werd gelet op luchtdicht bouwen.
Dat lost het niet op natuurlijk. Als er van buiten wind boven je plafond gaat waaien moet je dat op de plek van het lek oplossen, niet door de gaten van de spotjes dicht te stoppen (met spotjes).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:42
Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:31:
[...]

Dat lost het niet op natuurlijk. Als er van buiten wind boven je plafond gaat waaien moet je dat op de plek van het lek oplossen, niet door de gaten van de spotjes dicht te stoppen (met spotjes).
Ik zeg dan ook nergens dat het dichten van de spotgaten de oplossing is. De opening voor de spots verstrekt het effect van het lek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-06 18:28

Komt zo bekend voor...ik werk in de bouw, laatste jaren in de woningbouw.
Het tocht bijna altijd door de gaten voor de spotjes, met name in HSB bouw.
De isolatieschil om de binnenmuren zou luchtdicht moeten zijn...daar heeft de aannemer geen tijd meer voor, soms ligt de isolatie geheel open...bedenk dat de spouw goed geventileerd wordt en dus in open verbinding staat met de buitenlucht.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:13
FrankSpin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:52:
Volgens mij heb ik het niet goed verwoord.

Maar het is altijd de bedoeling geweest om een kanaalplaat verdiepingsvloer te gebruiken. Alleen op een of andere manier dacht de installateur dat we een breedplaatvloer kregen.
Doe jezelf de coördinatie van de installateur? Zo ja, dan denk ik dat dit een typisch voorbeeld van optimalisatie per bouwpartij is. Anders is het een probleem voor de aannemer.
Voor de aannemer is het veel makkelijker/sneller om kanaalplaten te gebruiken. Daardoor kon hij je een betere prijs geven. Alleen is dat veel lastiger voor de installaties. Omzetten naar breedplaat is nu echt onmogelijk.
De installatie zal erin moeten met de randvoorwaarden van een kanaalplaat vloer. Kijk niet alleen naar de luchtleidingen, maar ook naar afvoeren van riool, waterleidingen en verwarming. Is er een tekening van de kanaalplaat met sparingen gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Zolang kanaalplaten worden gebruikt is het gebruikelijk dat de uiteinden worden dichtgestopt met isolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DVpGALFXj2NNbCMhDE0eDKMfxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/St1RL2iYgzfKd83WpdGfxGCp.jpg?f=fotoalbum_large
Wellicht zijn ze dat vergeten.
Zou eigenlijk verwachten dat de gevelisolatie voor de kanaalplaten langs loopt waardoor de platen mee worden geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:15:
[...]

Zolang kanaalplaten worden gebruikt is het gebruikelijk dat de uiteinden worden dichtgestopt met isolatie.
[Afbeelding]
Zou eigenlijk verwachten dat de gevelisolatie voor de kanaalplaten langs loopt waardoor de platen mee worden geisoleerd.
Denk niet dat er kanaalplaat op een dakkapel ligt… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:15:
[...]

[Afbeelding]
Heb even terug gezocht in mijn foto’s maar lijkt hier ook niet toegepast.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zou die ‘vergeten’ isolatie daar oorzaak van kunnen zijn? Of zijn er andere zaken waar ik naar moet kijken op de foto’s waar ik een mogelijke oorzaak kan vinden?

Edit; zie wel dat ik in het verkeerde topic zit. Aangezien onze woningen een projectbouw woning is

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 20-11-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
SquareOne schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:31:
[...]
...

***members only***

Zou die ‘vergeten’ isolatie daar oorzaak van kunnen zijn? Of zijn er andere zaken waar ik naar moet kijken op de foto’s waar ik een mogelijke oorzaak kan vinden?
Oei, dat is minder.

Bij scheidingsmuren met buren worden bijvoorbeeld ankerloze spouwmuren gebruikt. Maar in ieder geval zou direct contactgeluid onmogelijk moeten zijn. Heb je toevallig een (detail)tekening van de scheiding met de buren?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:51
Hier gaan we de laatste week voor de oplevering in, spannend of ze het gaan halen! Wel veel gebeurd afgelopen week :

Garderobekast onder trap op maat gemaakt :

Voor :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4q2E-51ZHxRh_a550zjA43xnWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNmpMvBunI0r5gRxs0WRenVr.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pv3H4ENOqniHb7TiuKyCwGwlv8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfurByK6CEit7f5lyjiO6Xsp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-mDv4cmSXhhFurjPVS8YtrVO9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3pN6ESSnPKnaJCDBv5wTK4Pb.jpg?f=fotoalbum_large

Behangen op een aantal muren :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cykRKcD_-9HpvYubaqDWw9Dg8_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EmCTaGeiyho69VRyZPFhWBh9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vb89AbP1FmE0LYAOlVICv9kIVtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRHto50Fb9gIrIC2HBpCKTX2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRtk9s4wNTAnsNGcoa1o0Yk9XiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJgc38Sk6KoRFhOKCT6Zaf1B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5d6lNlRpAE2r3UQIw7FXmpDz_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hoAsfIzphbxB6bUnTzlsrNBl.jpg?f=fotoalbum_large

Keuken geplaatst (zo goed als, koelkast is nog niet geleverd) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-EdPG_Ika9VA0oMJ4Obl2JhttE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtIBbKCxoJuLWdB7GzGIaeB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yqf5P1F64XzDXeDo_Jwz77W6oCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZwLzlbGZcPyy8tHyeebdri3.jpg?f=fotoalbum_large

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
Diepie schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:48:
Hier gaan we de laatste week voor de oplevering in, spannend of ze het gaan halen! Wel veel gebeurd afgelopen week :

Garderobekast onder trap op maat gemaakt :

Voor :
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Behangen op een aantal muren :
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Keuken geplaatst (zo goed als, koelkast is nog niet geleverd) :
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig huis hoor. Ik ben erg enthousiast over de trap. Ziet er erg netjes uit. Complimentnen. Alvast veel woonplezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:14
@Diepie Die grote robuuste keukens, wat zal ik er van zeggen. Op zich mooi hoor, maar ze passen eigenlijk alleen in grote boerderij achtige huizen... ...zoals die van jou 8) :*)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:51
JPruissen schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:15:
[...]

Prachtig huis hoor. Ik ben erg enthousiast over de trap. Ziet er erg netjes uit. Complimentnen. Alvast veel woonplezier
Dankjewel, ik ben ook erg tevreden over onze interieurbouwer, supernetjes, goed geprijsd en ook ontzettend goed meedenken over de oplossingen.
big bang schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:30:
@Diepie Die grote robuuste keukens, wat zal ik er van zeggen. Op zich mooi hoor, maar ze passen eigenlijk alleen in grote boerderij achtige huizen... ...zoals die van jou 8) :*)
Dat ben ik helemaal met je eens, dit moet je niet in een rijtjeshuis of moderne woning plaatsen, das geen gezicht. Het is gelukkig volledig onze smaak en het past hier perfect.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:34

ChUcKiE

Dus........

Wie zet er met dit weer bij ventilatiesysteem type C de rooster wat meer dicht? Juist nu merk je dat de koude lucht erdoor binnenstroomt. Zou dat veel problemen opleveren bij een modern (luchtdicht gebouwd) huis?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
ChUcKiE schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:26:
Wie zet er met dit weer bij ventilatiesysteem type C de rooster wat meer dicht? Juist nu merk je dat de koude lucht erdoor binnenstroomt. Zou dat veel problemen opleveren bij een modern (luchtdicht gebouwd) huis?
Luchtdicht met type c? Dat klinkt tegenstrijdig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:34

ChUcKiE

Dus........

Klopt dat is het natuurlijk ook, maar er komt wel zo’n flinke koude luchtstroming naar binnen 😱

Sorry ik lees nu dat je doelt op luchtdicht gebouwd gok ik!?

[ Voor 23% gewijzigd door ChUcKiE op 22-11-2022 12:59 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Was een beetje flauw van me :)
Maar met type C heb je inderdaad instroom van koude lucht uit de roosters. Wij doen ze ook soms minder open dan in de zomer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-06 20:02
Wat bedoel je met problemen, ik zou zeggen meten is weten, dus koop een CO2 meter dan kun je zien of je voldoende ventileert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Nu online
Op verschillende momenten metselen brengt wel een reeel risico op zichtbare verschillen in je gevel.
Balen! Shit happens maar deze heeft wat meer impact dan andere foutjes. Kan allemaal wel opgelost worden gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wat je aan lucht afvoert moet ook aangezogen worden.
Als er van buiten niet genoeg aangezogen kan worden omdat onvoldoende roosters open staan dan wordt lucht onder deuren van aangrenzende ruimtes aangezogen.
In de situatie dat er maar 2 personen thuis zijn en er niet gedouched en gekookt wordt dan is bij ons op de begane grond een rooster half open genoeg om genoeg lucht aan te voeren.
Boven hebben we op elke slaapkamer de roosters halfopen staan. Daar wordt ook het meeste afgezogen als er gedouched wordt.

Je kan het ook berekenen op basis van de instellingen van de ventielen die je hebt en hoeveel die doorlaten, hoe hoog je MV staat en hoeveel je lucht moet aanvoeren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wjmeijer1986
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:28
Een update van onze bouw.

Op 19 mei is men begonnen met het uitgraven van de funderingen en ondertussen is de stelling al weggenomen en as we speak is men bezig aan de binnenafwerking. De voorlopige oplevering staat gepland op 22 februari en de verhuizing/ingebruikname staat gepland op 25/26 maart. We zijn niet meer afhankelijk van het weer voor de resterende werkzaamheden dus dat moet lukken!

Aan de buitenkant moet enkel het voegwerk nog gebeuren alsook nog een stukje afwerking met trespa tussen de sectionaalpoort en het raam van de keuken. De voordeur zit door ons ontwerp aan de zijkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlNzcWjB1773u_4hpoxLQV-Ovvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kAaYVDTx6HGdlrjoXr7GgPVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHaFG8hoxIu4QTlKA8v2zIGn6Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/balO1vQq4BmucJjKt4JN2lXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSO57A3jlKbTPfdu6a-9r71iPmY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQufxkMFN0d8RDB6rbSLhbHQ.jpg?f=fotoalbum_large

De grove aanvullende grondwerken zijn gedaan waarbij de terrassen reeds zijn uitgegraven. Een hoofdterras en een 'laatavondzonterras' aan de achterkant.

Na een serieuze discussie met netbeheerder Fluvius te hebben gehad waarbij je uiteindelijk met je rug tegen de muur staat hebben we ondertussen onze elektrische aansluiting, helaas niet de gewenste 3x400v + N maar 3x230v. Deze gaan we middels een scheidingstransformator omvormen naar 3x400+N om het schakelbord meteen volledig aangepast aan de moderne tijd te kunnen opbouwen.

Dit voorkomt in de toekomst een aanpassing te onzer laste. Binnen 3 a 5 jaar gaat de straat open en komt er 3x400+N te liggen, de aanpassingen die dan moeten gebeuren aan de elektrische huisinstallatie zijn dan niet te onzer laste.

De apparatuur die aangesloten gaat worden op de 400v zijn de inductieplaat, de laadpaal en een warmteweerstand in ons buffervat die net als de laadpaal een smartgrid-koppeling zal hebben.

Waar mogelijk zal de warmteweerstand ons buffervat van 450l middels de zon opwarmen, waar nodig springt de Weishaupt 8 kW warmtepomp bij.

De enige meerwerken die we tot nu toe hebben gehad zijn alle UTP-kabels die we hebben laten doortrekken naar de technische berging op zolder, gezellig bij de warmtepomp en WTW-box. Hier komt dan een 6u serverkastje te hangen met wat gerief van Unifi dat nu nog her en der in onze huidige woning is weggemoffeld ;)

Vorige week is men begonnen aan het isoleren van de tussenvloeren, het plaatsen van de gyproc plafondplaten en het uitwerken van de naden en schroefgaten.

Aansluitend worden de vloeren geplaatst en gevoegd. Op 12 december worden de zonnepanelen en laadpaal geplaatst en als alles volgens planning verloopt wordt 16 december de verwarming opgestart.

Daarna begint het bouwverlof in onze regio in België en kan de woning 2 weken op temperatuur komen en waar nodig uitdrogen. Dat lijkt kort, maar het is een volledige HSB dus er moet geen enorme hoeveelheid vocht naar buiten zoals bij een traditionele bouw.

Daarna kunnen we beginnen aan de schilderwerken en het leggen van het laminaat! De bouwfirma doet vanaf 9 januari weer verder voor de binnenafwerking.

De keuken wordt 23 en 24 januari geplaatst en dan komt het einde in zicht 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wylL1YTH-bBdStT5cVENm8fN5nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFULfy9beVNvASmulUbz2fZO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfmImcIH69L2uZBVYcnRcrWv5Hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYTNsRqg8MIcpsMdyk3L21tz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zldss3Q56Y3PR60szYbiYZ3g6G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/on29Ln1NGQYWX90sLsBnnirV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZnImKNv879yzeXEwL9WshIfX2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/da3v4d2G6ZXhhyWmimTIfFYr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMAlIHuauSgPnN2MY2K_tPDIVUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8ZBcgJFznPJlajbPNDv4K22.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3DdL-wqUNLv1U8GG9Z9Xn2klTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOpfHowpOuo39SYj6XskZB9N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtPSO7mnMFZ07p67Y76jHWwvnms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soGNtBLBFax2RWw084RcDJgb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ql6CXtl9ijO_onvnMMVWwJ5Aupc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbrwvSZZmLRL6IhUZO1PxUlh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrsdDV_lqJYotBKqMmKlpwplqmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHLWzklebqhqXKdUhFOMYOqR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhiXE3ZGUB5m01iXVXt5cE-nQ1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkE8LoZ0WTZyzszyielvoxzE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
wjmeijer1986 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:50:
Aan de buitenkant moet enkel het voegwerk nog gebeuren alsook nog een stukje afwerking met trespa tussen de sectionaalpoort en het raam van de keuken.
[Afbeelding]
Ehm, het voegwerk moet nog, maar de aannemer heeft de steigers alvast weggehaald? Hoe gaat die voeger dan voegen? Vanaf een ladder?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Andrehj schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:04:
[...]

Ehm, het voegwerk moet nog, maar de aannemer heeft de steigers alvast weggehaald? Hoe gaat die voeger dan voegen? Vanaf een ladder?
Blijkbaar met een hoogtewerker heb ik me laten vertellen, het wordt gedaan door een onderaannemer die daar eigen materiaal voor voorziet :)

//Edit:

Ook het enige puntje waarvan we qua timing geen enkel zicht hebben op wanneer dat uitgevoerd gaat worden.

[ Voor 13% gewijzigd door wjmeijer1986 op 23-11-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
wjmeijer1986 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 06:50:
Een update van onze bouw.

Op 19 mei is men begonnen met het uitgraven van de funderingen en ondertussen is de stelling al weggenomen en as we speak is men bezig aan de binnenafwerking. De voorlopige oplevering staat gepland op 22 februari en de verhuizing/ingebruikname staat gepland op 25/26 maart. We zijn niet meer afhankelijk van het weer voor de resterende werkzaamheden dus dat moet lukken!

Aan de buitenkant moet enkel het voegwerk nog gebeuren alsook nog een stukje afwerking met trespa tussen de sectionaalpoort en het raam van de keuken. De voordeur zit door ons ontwerp aan de zijkant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De grove aanvullende grondwerken zijn gedaan waarbij de terrassen reeds zijn uitgegraven. Een hoofdterras en een 'laatavondzonterras' aan de achterkant.

Na een serieuze discussie met netbeheerder Fluvius te hebben gehad waarbij je uiteindelijk met je rug tegen de muur staat hebben we ondertussen onze elektrische aansluiting, helaas niet de gewenste 3x400v + N maar 3x230v. Deze gaan we middels een scheidingstransformator omvormen naar 3x400+N om het schakelbord meteen volledig aangepast aan de moderne tijd te kunnen opbouwen.

Dit voorkomt in de toekomst een aanpassing te onzer laste. Binnen 3 a 5 jaar gaat de straat open en komt er 3x400+N te liggen, de aanpassingen die dan moeten gebeuren aan de elektrische huisinstallatie zijn dan niet te onzer laste.

De apparatuur die aangesloten gaat worden op de 400v zijn de inductieplaat, de laadpaal en een warmteweerstand in ons buffervat die net als de laadpaal een smartgrid-koppeling zal hebben.

Waar mogelijk zal de warmteweerstand ons buffervat van 450l middels de zon opwarmen, waar nodig springt de Weishaupt 8 kW warmtepomp bij.

De enige meerwerken die we tot nu toe hebben gehad zijn alle UTP-kabels die we hebben laten doortrekken naar de technische berging op zolder, gezellig bij de warmtepomp en WTW-box. Hier komt dan een 6u serverkastje te hangen met wat gerief van Unifi dat nu nog her en der in onze huidige woning is weggemoffeld ;)

Vorige week is men begonnen aan het isoleren van de tussenvloeren, het plaatsen van de gyproc plafondplaten en het uitwerken van de naden en schroefgaten.

Aansluitend worden de vloeren geplaatst en gevoegd. Op 12 december worden de zonnepanelen en laadpaal geplaatst en als alles volgens planning verloopt wordt 16 december de verwarming opgestart.

Daarna begint het bouwverlof in onze regio in België en kan de woning 2 weken op temperatuur komen en waar nodig uitdrogen. Dat lijkt kort, maar het is een volledige HSB dus er moet geen enorme hoeveelheid vocht naar buiten zoals bij een traditionele bouw.

Daarna kunnen we beginnen aan de schilderwerken en het leggen van het laminaat! De bouwfirma doet vanaf 9 januari weer verder voor de binnenafwerking.

De keuken wordt 23 en 24 januari geplaatst en dan komt het einde in zicht 😊

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt alsof de sectionaalpoort niet helemaal sluit?
Verder ziet het er goed uit! Veel woonplezier alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjmeijer1986
Krijnemans schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:30:
[...]

Het lijkt alsof de sectionaalpoort niet helemaal sluit?
Verder ziet het er goed uit! Veel woonplezier alvast!
Klopt, door de afwijkende elektrische installatie met scheidingstransformator hebben we nog geen stroom hoewel de meter er al wel hangt. Er is enigszins levertijd op die trafo en tot die tijd wordt de sectionaalpoort nog manueel bediend en zit ze nog niet in de rail van de motor :) eens er elektriciteit is is dit opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:45
Conrado schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:51:
[...]

Ik twijfel en denk aan Porotherm - de holle snelbouwstenen - , scheelt ruim 10K op de hele bouw...
Waarvan ik dacht dat porisostuc mogelijk was. Daar is de constructeur uitgekomen op Porotherm PL25, de aller zwaarste variant. Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom Porisostuc of bijv PM25 niet mogelijk is. Het is niet dat we een flat gaan bouwen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FrankSpin schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:08:
[...]

Aannemer gesproken en die was ook echt stomverbaasd dat de installateur met breedte plaatvloer aankwam zetten. Vanzelfsprekend is dat nu niet meer mogelijk, ook bevestigd door de constructeur.

Doordat de tekenaar van de installateur aannames heeft gedaan en niet goed de beschikbare documentatie heeft gelezen zitten we nu met behoorlijke vertraging. Gelukkig loopt installateur via de aannemer en is dit niet afstemmingsprobleem van onszelf.

Aannemer baalt ook flink. Kalkzandsteen voor etage en de kap was ook al gereed. Moet nu flink worden geschoven met de planning en onderaannemers.

Plan is nu om alvast te beginnen met aanbrengen isolatie en metselen van de gevels.

Lijmen van kalkzandsteen bg is bijna gereed. De timmerlieden zijn nu bezig met plaatsen van de stel kozijnen.

Voorzijde woonkamer

[Afbeelding]

Voorzijde zijbeuk / voordeur bijkeuken
[Afbeelding]

Keuken/eetkamer richting tuin

[Afbeelding]

Vanuit de hal richting woonkamer

[Afbeelding]

Vanuit eetkamer richting woonkamer

[Afbeelding]

Vanuit de woonkamer
[Afbeelding]
dat is een mooi staaltje handjes aftrekken.

Als de instalateur via de aannemer loopt geeft de instalateur de gegevens aan de aannemer om de leiding banen in de kanaalplaten te laten maken. Dat hij geen of de verkeerde gegevens kreeg had en heeft de aannemer dus zijn werk verzuimd. en is het dus niet de schuld van tekenaar van de instalateur. een kanaalplaat fabrikant gaat niet uit zichzelf routes voor instalaties bepalen. en gezien de wachttijden zijn die dingen allang besteld.
ja de instalateur heeft een foutje gemaakt, maar de aannemer had het moeten zien en is verantwoordelijk.. en het vervelend vinden is dan niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 12:37
Morpheusk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:06:
Waarvan ik dacht dat porisostuc mogelijk was. Daar is de constructeur uitgekomen op Porotherm PL25, de aller zwaarste variant. Begrijp eigenlijk niet zo goed waarom Porisostuc of bijv PM25 niet mogelijk is. Het is niet dat we een flat gaan bouwen.
Vraag gewoon even de datasheets met de druksterktes op. Mijn ervaring met de constructeur is dat ze dat niet zomaar 1-2-3 precies paraat hebben en een beetje op ervaring varen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:45
Conrado schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:05:
[...]

Vraag gewoon even de datasheets met de druksterktes op. Mijn ervaring met de constructeur is dat ze dat niet zomaar 1-2-3 precies paraat hebben en een beetje op ervaring varen.
Porotherm PM25 Druksterkte 21 N/mm²
Prootherm PL25 Druksterkte 24 N/mm²
Poriso Stuc 15 N/mm²

Maar dat zegt mij natuurlijk niet zoveel. Maar vind het wel apart. :)

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M v Akkeren
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 20:43
LennartTW94 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:59:
Interessant om mee te lezen over de kozijnen kleurkeuze, type warmtepompen etc.

Wij vinden donkere kozijnen erg mooi en gaan dus voor kunststof kozijnen in antraciet kleur.

Qua warmtepomp begreep ik van Selekthuis dat zij standaard een lucht warmtepomp leveren, model Nefit Bosch Compress 7400i AW. Opinies zijn welkom. Hebben daarnaast besloten voor een 300 liter boiler te gaan aangezien we een dubbele regendouche willen en een groot ligbad.

Warmtepomp buitenunit komt wel in de tuin, hopelijk valt het geluid mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie Monte Titano ;-)

De warmtepompunit buiten is erg stil. Wellicht kan je overwegen om iets van een klein haagje neer te zetten naast je buitenunit. Daarmee zie je hem niet vanaf je terras en het dempt ook eventueel geluid. Als de buitenunit een heel klein beetje opschuift richting de deur dan zou dat moeten passen (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Morpheusk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:05:
[...]

Poriso Stuc 15 N/mm²

Ik heb hetzelfde aan de hand: relatief grote ruimte en overspanningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-04 16:53
Morpheusk schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:05:
[...]

Poriso Stuc 15 N/mm²

Zover ik weet en me het goed herinner;

De PM blokken zijn bestemd voor vermetselen en de PL blokken voor het verlijmen en zijn daardoor ook wat maatvaster. Deze zullen dan ook iets meer kosten. Dat er verschil in druksterkte tussen deze blokken zit is dan weer nieuw voor mij.

TIP: mix niet de PM of PL25 met de PM of PL20 vanwege een andere hoogte van de blokken. De paar honderd (echt) die je bespaart levert je ook een paar honderd aan ergernis op.... Ik dacht een deel waar ik minder druksterkte nodig was uit te voeren in PM20, dit bleek achteraf een verkeerde besparing en heeft enorm veel ergernis extra gekost. Je kunt wel raden waarom; het op maat moeten zagen van veel meer blokken dan gepland, het beter moeten opletten tijdens opperen en het anders uitmeten van de lagenmaat.

Wat wel een ervaring is is dat de 25 versie een stuk drukvaster en kwalitatief veel beter is dan de 20 versie.

Laatste tip; als je het zelf doet neem de lijmversie, dit gaat veel sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
Bij ons hadden sommige binnenwanden dit ook, zelfde kalkzandsteenblokken. Ze werden bij ons tijdens de ruwbouw nog gevuld met PUR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Ernemmer op 25-11-2022 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
FrankSpin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:49:
Zijn dit soort spleten gebruikelijk bij kalkzandsteen? Heeft het een functie? Wordt dit in de ruwbouw nog opgevuld? Of kan er iemand niet goed meten/lijmen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kalkzandsteen staat inderdaad altijd los van elkaar, wordt voor het stucen afgepurt.

Het gebruik van 2 50mm blokken naast elkaar om er een 100mm blok van te maken is wel nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
FrankSpin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:15:
@Aurum en @Ernemmer bedankt. Weer wat wijzer geworden.

@Ernemmer dit hebben ze denk ik gedaan omdat er op dit gedeelte een dubbel kozijn komt. Op onderstaande foto’s kan je het wat beter zien

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat maakt het inderdaad duidelijker en een stuk logischer 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
FrankSpin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:15:
@Aurum en @Ernemmer bedankt. Weer wat wijzer geworden.

@Ernemmer dit hebben ze denk ik gedaan omdat er op dit gedeelte een dubbel kozijn komt. Op onderstaande foto’s kan je het wat beter zien

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het schiet al aardig op (y)
Hoe ga je dat doen met het vloerluik voor dat kozijn? Komt daar later een (droogloop)mat overheen ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
FrankSpin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:29:
@nokiaan958GB Ik denk inderdaad of een droogloopmat of dat er gedeeltelijk door wordt getegeld? Even kijken wat het mooiste lijkt. Het kruipluik bevindt zich in de technische ruimte. Leek mij de handigste plek en is ook meeste uit het zicht.
Ongevraagd advies ;)
Ik zou een droogloopmmat doen. Hebben we hier bij de voordeur gedaan, over kruipluik en werkt top. De hardstenen vloer (tegels vaak ook) wordt spekgald als je met je met je natte schoenen naar binnen gaat.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
FrankSpin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:29:
@nokiaan958GB Ik denk inderdaad of een droogloopmat of dat er gedeeltelijk door wordt getegeld? Even kijken wat het mooiste lijkt. Het kruipluik bevindt zich in de technische ruimte. Leek mij de handigste plek en is ook meeste uit het zicht.
Vraag de installateur dat hij wat mantelbuizen naar de verschillende (overige) technische locaties aanbrengt, bijvoorbeeld de omvormer, laadpaal, tuinhuis, keukeneiland enz, en wat lege buizen naar bijvoorbeeld een access point, data naar allerlei (meest onwaarschijnlijke ) punten, elektrische gordijnen/ screens ... bedenk het nú, als je erin woont is alles afgewerkt en ben je te laat.

Voorbeeld: op mijn werk locatie van 14 woningen zouden omvormers op de zolder geplaatst worden met wifi... data/ utp kabel was niet nodig... nú tijdens de oplevering moet er ineens wél utp naar de omvormer komen! gelukkig hadden wij voor de zekerheid al een lege buis naar de omvormer gebracht...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Even één opmerking; de keuken en de wp (met de SWW-boiler?) liggen ver uiteen, het duurt dan lang voordat er warm water uit de kraan komt...komt er nog een boiler in de keuken? (hotfill via wp)

Flinke klus voor de installateur!

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 26-11-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Conrado
Tijd om onze bouw voor te stellen, want we gaan van start.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:41:
***members only***
Mooi ontwerp, jammer dat je het niet eerder hebt laten reviewen, dus nu maar een opmerking:
Volgens mij is de inrit naar je garage veel te steil. Daar kom je met een auto niet bij op, tenzij je een 4WD Landrover Defender hebt. Een gewone personen auto gaat bij het uitrijden van je garage de grond raken (vergeet niet dat de goot daar nog wat lager ligt dan de garagevloer). Ik heb ook ooit zo'n ontwerp overwogen, en kwam toen tot de conclusie dat ik bij een nog iets langere inrit maar zo'n 1.5 meter naar beneden kon. Jij moet ca 3 meter naar beneden...

Wordt de verdiepingsvloer nog extra ondersteund bij het hoekkozijn? Een vrijdragende vloer is bij zulke grote ramen op een hoek een enorme uitdaging.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 26-11-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Gôh daar heb ik niet aan gedacht :)

Dat is gecheckt en nog eens gecheckt, en weer'es gecheckt. Het is overigens geen 3 meter. Kun je zelfs met een Porsche van af (lang leve SketctUp). Overigens is mijn hellingbaan nu korter...
Wordt de verdiepingsvloer nog extra ondersteund bij het hoekkozijn? Een vrijdragende vloer is bij zulke grote ramen op een hoek een enorme uitdaging.
Er zit heel veel staal in....

[ Voor 36% gewijzigd door Conrado op 26-11-2022 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Nu online
@Conrado
Jemig wat een project! erg mooi ontwerp ook. Van plan om het aan de buitenzijde te stucen of te keimen?

is dit ook je definitieve plattegrond voor binnen? je hebt volgens mij ook nog een flinke ruimte op de 1ste verdieping. Hebben jullie daar nog leuke plannen voor? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Dank je wel @Aurum . Het huis wordt buiten gestuckt. We hebben 14 cm binnenblad en daar komt 23 cm isolatie en stuck tegen aan.

Het ontwerp is alleen in details gewijzigd. We hebben ook nog twee grote dochters en met de huidige woningmarkt zie ik die nog niet 1-2-3 het huis uit gaan. Verder heb ik mijn kantoor boven met een vide naar de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Curtain
  • Laatst online: 18-05 19:37

Curtain

Plannen en Organiseren

***members only***
Jee, @Conrado wat een goeie aanpak en wat een mooi ontwerp. Je snapt dat ik, naar aanleiding van onze chatwisseling van 31 juli, een tikkeltje jaloers ben ;) .Nee hoor, grapje. Je gaat nog een heel drukke tijd tegemoet en de voorbereiding klinkt goed. Heel veel succes en deel lekker veel foto’s!

Weer of geen weer: ik heb de details

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:17
@Conrado mooi ontwerp en mooie plannen. Ik weet niet wat het doel van de kelder is maar ik zie wel een licht koof. In plaats van die koof of als toevoeging zou je de tuin nog wat dynamischer kunnen maken met hoogteverschil zodat de kelder qua uitzicht een wat natuurlijker beeld krijgt. Zeker als ze nu nog aan het graven zijn kan het handig zijn om daar alvast een plan voor te bedenken. De tuin lijkt me groot genoeg voor een dergelijk plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
FrankSpin schreef op zondag 27 november 2022 @ 13:03:
En wat een onderneming om op deze manier te bouwen. Gekozen voor deze aanpak op basis van je ervaring met vorige projecten?
Hoeveel m3 is dit? Gaat wel over de 1200 schat ik zo in.
Ja, echt wel. Of zoals de voorman van m'n bouwploeg het zegt "Nog niet meegemaakt dat een huis niet afkwam".

Ik heb aannemers om offertes gevraagd, en heus m'n best gedaan om er samen uit te komen. Maar dat blijkt voor ons niet te werken. Geen klik, alle bekende vooroordelen gehoord, geen gevoel om samen te werken - elektrische installatie wil ik zelf doen - en onder de streep offertes waarbij we direct aan de beademing konden.
Vooral die klik vind ik belangrijk; ik kies mensen op basis van het vertrouwen om samen te werken en niet omdat ze de allerlaagste offerte hebben. Je moet over een jaar ze ook op je houswarming feestje willen hebben.

Ik bouw dit niet voor een appel en een ei, daar is het de tijd niet voor. Maar, ik ben - ondanks alle prijsverhogingen - toch binnen het oorspronkelijke budget gebleven. Zonder daarbij in te boeten op wat we willen. Het huis is niet kleiner, we gaan voor gestuckte gevels van Sto, aluminium kozijnen, KNX, enzovoort.

Dat kan omdat ik niet een huis bouw, maar mijn huis :)

De kuubs heb ik nog niet geteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-06 15:45

***members only***
Wordt de oprit naar de kelder niet te steil? en heb je rekening gehouden met een pompput om het water af te voeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
Tijgerhaai schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:11:
Wordt de oprit naar de kelder niet te steil? en heb je rekening gehouden met een pompput om het water af te voeren?
Dank voor je reactie en je PM, erg attent. Maar wees gerust :)

Ons huidige huis heeft ook een hellingbaan en wij parkeren de auto altijd in de kelder. Ideaal! Warm in de winter, koel in de zomer, want altijd een graad of 18.

De hellingbaan is van voor-tot-achter gecontroleerd in zowel SketchUp als AutoCAD. De kelder krijgt twee pomputten. In de garage komt de hemelwater pompput met twee pompen en aansluitingen. De eerste naar de HWA, de twee komt achter in de tuin uit. In geval van nood raak ik altijd het hemelwater veilig kwijt.
De tweede pomp komt onder de trap, een Sanibroyeur die het zwart water naar het riool pompt.

Verwarming in een hellingbaan is echt niet nodig. Ten eerste - dat heb ik nu ook - wordt deze ruw gecoat zodat 'ie super stroef is. Het enige probleem is sneeuw. Niet omdat je er dan niet uit komt, maar om er weer in de rijden. Het ziet wit, je wordt te voorzichtig en zo. Daarnaast rij je sneeuw tot ijs. Even de veger er over en klaar is kees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-10-2023
Stort je de pompput mee in de keldervloer? Ik begin binnenkort ook met de bouw van mijn kelder maar kom er niet helemaal uit waar de pompput moet in de kelder of daarbuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ja, mijn pomput wordt onderdeel van de vloer. Ik gebruik 'm alleen voor hemelwater van de goot onder aan de hellingbaan. Heb ik nu ook en dat bevalt perfect.
Daarnaast heb je een laagste punt in de kelder. Na een regenbui tijdens de bouw, pomp je 'm zo weer droog.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
Zo ziet er dat nu in het werk uit:

Members only: Pompput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
FrankSpin schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:56:
@natural colour Mantelbuizen had ik al opgenomen en 3 loze leidingen naar de zolder.

Dit zijn de technische tekeningen van Electra (met mijn mooie aantekeningen erbij)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien ten overvloede maar de symbolen die nu op tekening gebruikt worden voor de wandcontactdozen -> half inbouw, dat wil je niet denk ik :? Even checken lijkt me.
(2 wandcontactdozen in 1 inbouwdoos, lijkt me dat je bij zo'n woning 2 inbouwdozen wil hebben)
eerste voorbeeld dat ik kon vinden:
https://www.voordeligscha...A%20-%20VS%20-%20Shopping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennojonneke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-10-2023
Conrado schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:08:
Zo ziet er dat nu in het werk uit:

***members only***
Hoe groot is de pompput en hoe dik worden de wanden?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 13:20
Alle riolering, ventilatie, waterleidingen, elektra en loze leidingen zijn geplaatst op de breedplaat. Vrijdag zal deze gestort worden.

519 meter 19mm buis en 300 meter 16mm buis is erin gegaan. Alles ligt netjes zoals besproken en goedgekeurd is door onze constructeur en vloer leverancier.

Foto is van gisteren avond dus de losse buis die je nog ziet liggen zit ondertussen wel vast, daarnaast moet er nog heel veel staal op, dit is ook vandaag gebeurd en wordt morgen afgerond
Members only:

Toch wel indrukwekkend na alle voorbereidingen vanuit ons zelf om het dan in het echt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Vaez schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:00:
Alle riolering, ventilatie, waterleidingen, elektra en loze leidingen zijn geplaatst op de breedplaat. Vrijdag zal deze gestort worden.
Top werk; ik heb vandaag de finale CAD-versie bij de breedplaatboer ingeleverd :)

Vraagje: welk merk ventilatieslang heb jij gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 13:20
Conrado schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:28:
[...]

Top werk; ik heb vandaag de finale CAD-versie bij de breedplaatboer ingeleverd :)

Vraagje: welk merk ventilatieslang heb jij gebruikt?
Er is gebruik gemaakt van Hybalans plus 92mm buizen: https://burgerhout.com/nl...flex-kanaal-92-l50m-rood/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hoe ga je leidingen naar je kookeiland krijgen?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
FrankSpin schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:01:
Zijn er opmerkingen over dit leg plan van de vloerverwarming?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

.[Afbeelding]
Bij ons bedrijf komt er nooit vv onder een kookeiland (of staande keukenkasten-wand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En als je badkuip niet geisoleerd is dan zou ik de VV er onder doortrekken, een snel afkoelend bad wordt je niet vrolijk van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
FrankSpin schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:01:
Zijn er opmerkingen over dit leg plan van de vloerverwarming?
  • In je schema ontbreken de lengtes per groep.
  • Geen leidingen onder de trap?
  • De toevoerleidingen naar de groepen zitten strak tegen elkaar. Waarom doe je dat? Dat heeft diverse nadelen, zoals ongewenste warmteoverdracht van aanvoer naar retour, veel extra meters leiding nodig, lokale extra warme zones en de vloer erboven wordt ook niet bepaald sterker.
Ter vergelijking, dit is de tekening die ik drie jaar geleden maakte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpAx6C_CG3OEcl6MmKegV_UMDP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9WT4XSdSrc4Ft2txij2u5YcN.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat alleen direct bij de verdeler de leidingen heel even dicht bij elkaar zitten, maar daarna, doordat ze alle kanten opgaan al heel snel de standaard afstand van 15 cm wordt gehaald.
Ook kun je mooi zien dat ik moeite heb gedaan om bij alle groepen rond de 80 meter uit te komen, wat heel aardig gelukt is (daarom kan ik nu alle groepen op de verdeler dom open zetten, zonder dat ik ergens iets hoeft te knijpen).

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 01-12-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:13:
[...]
  • In je schema ontbreken de lengtes per groep.
  • Geen leidingen onder de trap?
  • De toevoerleidingen naar de groepen zitten strak tegen elkaar. Waarom doe je dat? Dat heeft diverse nadelen, zoals ongewenste warmteoverdracht van aanvoer naar retour, veel extra meters leiding nodig, lokale extra warme zones en de vloer erboven wordt ook niet bepaald sterker.
Ter vergelijking, dit is de tekening die ik drie jaar geleden maakte:
[Afbeelding]
Je ziet dat alleen direct bij de verdeler de leidingen heel even dicht bij elkaar zitten, maar daarna, doordat ze alle kanten opgaan al heel snel de standaard afstand van 15 cm wordt gehaald.
Ook kun je mooi zien dat ik moeite heb gedaan om bij alle groepen rond de 80 meter uit te komen, wat heel aardig gelukt is (daarom kan ik nu alle groepen op de verdeler dom open zetten, zonder dat ik ergens iets hoeft te knijpen).
In het algemene L/W warmtepomp topic is recent een link naar een artikel gepost waarin zelfs een maximale lengte per groep van 60 meter wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nokiaan958GB schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:15:
In het algemene L/W warmtepomp topic is recent een link naar een artikel gepost waarin zelfs een maximale lengte per groep van 60 meter wordt genoemd.
Dat lijkt me aardig overdreven. Dan krijg je nog meer groepen (en dus nog drukkere leidingstraten naar de verdeler toe). En welk doel zou je daar mee willen bereiken?
80 meter met leiding 18x2 zorgt er bij mij al voor dat de flow bij verwarmen net zo hoog is als bij SWW (beiden nauwelijks weerstand, dus de WP haalt zijn maximum van 23 l/min).
Heb je een link naar dat artikel? Ben benieuwd naar de motivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
FrankSpin schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:45:
Zie dat er vaak lengtes tussen de 90 en 100m worden gebruikt bij een 16x2 leiding.
…..
Werken trouwens met een hoh van 10
Mijn installateur houdt max 90m aan. H-0-H 10cm is overal de standaard voor vloerverwarming.

Hij vertelde dat Ø16mm leiding prima is uitgelegd voor verwarmen, voor koelen wordt Ø18 geadviseerd voor een groter contact oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Conrado schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:51:
[...]

Mijn installateur houdt max 90m aan. H-0-H 10cm is overal de standaard voor vloerverwarming.

Hij vertelde dat Ø16mm leiding prima is uitgelegd voor verwarmen, voor koelen wordt Ø18 geadviseerd voor een groter contact oppervlak.
Terwijl je met een WP ook met kleine dT tov ruimtetemp wil werken. Dus uit welke CV-grot ze dat argument getoverd hebben?

Dusja, grotere slang is beter, (meer afgifte) kortere groepen is beter (minder weerstand), kleinere HoH is beter (meer afgifte).
Maar eigenlijk geeft @Andrehj in zn post het al goed aan, persoonlijk zou ik wel bij HoH10 blijven, maar zijn systeem bewijst wel dat het in een goed geisoleerd huis met veel oppervlak ook met minder (HoH15) kan.

Het is zeker niet slecht om mee te nemen, maar slang 20, HoH10 met groeplengtes van 60mtr is natuurlijk echt zwaar overkill, zelfs voor Tweakers.
Hier alles rond de 90mtr met 18mm slang, HoH10. Flow moet ik je nog schuldig blijven, heb een F-serie Pana en de Kamstrup draait nog niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

HOH 10 cm is wel heel extreem voor een goed geisoleerd huis. Heb hier in mijn noodwoning ( aardbevingsschade, lang verhaal) HOH 15 cm liggen in groepen van 15m2, dan zit je zo rond de 100 meter per groep. Gaat probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:51:
Tsja, als je het niet erg vindt om meer te betalen... Zeker als je een modern BENG huis met WTW-ventilatie hebt is dat echt niet nodig. Ik heb alles op 15 cm (behalve een paar plekken, zie de plattegrond hierboven) en haal in de verbruikscijfers van @Tomexergie de hoogste COP van iedereen (afgelopen maand 6.07 voor verwarmen). Dat lijkt me wel voldoende bewijs dat dit prima kan. (Kijk voor de gein maar eens in de afgiftetabellen van de leveranciers, dan kun je het zelf uitrekenen).
10 cm hoh is meer iets voor bestaande woningen.
Bijzondere redenering (ook voor koelen kom je prima weg met 15cm. Maar wil je niet koelen met je warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-06 23:46
ds23man schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:00:
En als je badkuip niet geisoleerd is dan zou ik de VV er onder doortrekken, een snel afkoelend bad wordt je niet vrolijk van.
In een goed geïsoleerd huis waar gewerkt wordt met een lage TA (23 / 28 graden?) gaat vloerverwarming onder een bad van +-40 graden alleen maar actief warmte onttrekken lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Woody179 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:38:
[...]

In een goed geïsoleerd huis waar gewerkt wordt met een lage TA (23 / 28 graden?) gaat vloerverwarming onder een bad van +-40 graden alleen maar actief warmte onttrekken lijkt me?
Als de ruimte onder je bad 5 graden lager is als de temp in je badkamer koelt je bad gewoon sneller af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:35:
[...]

Tsja, als je het niet erg vindt om meer te betalen... Zeker als je een modern BENG huis met WTW-ventilatie hebt is dat echt niet nodig. Ik heb alles op 15 cm (behalve een paar plekken, zie de plattegrond hierboven) en haal in de verbruikscijfers van @Tomexergie de hoogste COP van iedereen (afgelopen maand 6.07 voor verwarmen). Dat lijkt me wel voldoende bewijs dat dit prima kan. (Kijk voor de gein maar eens in de afgiftetabellen van de leveranciers, dan kun je het zelf uitrekenen).
10 cm hoh is meer iets voor bestaande woningen.

[...]
Dit is weer eens een bedrijf dat in oude gewoontes blijft hangen. Ze gaan uit van een vermogen die je nodig hebt om een huis binnen een paar uur bij -10 meer dan 5 graden warmer te krijgen. Zoveel vermogen kan een WP pomp niet eens leveren! In een zeer goed geisoleerd huis met een warmtepomp zal je zelfs met 20 cm HOH nog wel weg komen mits je geen piemelleidinkjes gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-06 23:46
ds23man schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:51:
[...]

Als de ruimte onder je bad 5 graden lager is als de temp in je badkamer koelt je bad gewoon sneller af.
Dat je bad dan afkoelt snap ik.
Maar zonder vloerverwarming zal de ondergrond opgewarmd worden en op een bepaald punt ''verzadigd'' raken. De snelheid waarmee warmte onttrokken wordt aan het bad zal afnemen.
Vloerverwarming zal deze ''verzadiging'' tegen gaan en (weliswaar met een lager tempo doch constant) warmte blijven onttrekken.

Dus bij een baddersessie van zeg 20 minuten ben je dan beter af met vloerverwarming, bij een badder sessie van een uur zonder vloerverwarming. In alle gevallen is het beter om (indien mogelijk) het bad te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Woody179 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:16:
[...]

Dat je bad dan afkoelt snap ik.
Maar zonder vloerverwarming zal de ondergrond opgewarmd worden en op een bepaald punt ''verzadigd'' raken. De snelheid waarmee warmte onttrokken wordt aan het bad zal afnemen.
Vloerverwarming zal deze ''verzadiging'' tegen gaan en (weliswaar met een lager tempo doch constant) warmte blijven onttrekken.

Dus bij een baddersessie van zeg 20 minuten ben je dan beter af met vloerverwarming, bij een badder sessie van een uur zonder vloerverwarming. In alle gevallen is het beter om (indien mogelijk) het bad te isoleren.
Heb hier zelf een groot bad, kunststof. Badkamer op BG, E vloerverwarming en grote radiator. Je wilt niet weten hoe snel dat ding afkoelt. Dus als het even kan isoleren dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:35:
Zeker als je een modern BENG huis met WTW-ventilatie hebt is dat echt niet nodig. Ik heb alles op 15 cm (behalve een paar plekken, zie de plattegrond hierboven) en haal in de verbruikscijfers de hoogste COP van iedereen
Dat heb ik gezien, en dat is een prachtig resultaat (y)
Mijn installateur adviseert anders. Natuurlijk krijg ik 15cm als ik dat wil. Echter, als de cementdekvloer er over ligt en wij klachten hebben dan heb ik er niets aan dat het bij jou uitstekend voldoet :)

Bij dit soort kosten - zeker in verhouding tot de hele WP-installatie - wil ik me geen zorgen maken, want als zelfbouwer heb ik al voldoende zorgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:45:
[...]

Dat heb ik gezien, en dat is een prachtig resultaat (y)
Mijn installateur adviseert anders. Natuurlijk krijg ik 15cm als ik dat wil. Echter, als de cementdekvloer er over ligt en wij klachten hebben dan heb ik er niets aan dat het bij jou uitstekend voldoet :)

Bij dit soort kosten - zeker in verhouding tot de hele WP-installatie - wil ik me geen zorgen maken, want als zelfbouwer heb ik al voldoende zorgen. :)
Dat is een afweging. Ik ben meer van de getallen. Dus ik heb van tevoren uitgerekend (aan de hand van de afgiftetabellen van VVW-leveranciers en diverse websites) wat de afgifte van de vloer bij een bepaalde temperatuur is. In de praktijk blijkt die nog wat hoger te zijn, vooral omdat van VVW-kringen op verdiepingen de uitstraling naar beneden niet wordt meegenomen in die tabellen, maar die is er in de praktijk wel.
Ik had achteraf met 20 cm HoH ook makkelijk uit gekund.
Alleen op plaatsen met extra warmtebehoeft (in mijn geval badkamer, langs hoge ramen en bijkeuken) heb ik 10 cm HoH toegepast.
Vergeet niet dat 10cm HoH 50% meer materiaalkosten en 50% meer werk is dan 15 cm HoH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:24:
[...]

Dat is een afweging. Ik ben meer van de getallen. Dus ik heb van tevoren uitgerekend (aan de hand van de afgiftetabellen van VVW-leveranciers en diverse websites) wat de afgifte van de vloer bij een bepaalde temperatuur is.
Dat vind ik knap van je: Aan technische kennis geen gebrek hier, ik teken nu het staal uit, net zoals de doorvoeren in de kelderwand, riolering, lucht, water, KNX enzovoort. Maar verwarming niet. Ik kan er wel aan rekenen, maar je moet ook nog interpreteren of dat klopt. Simpelweg te weinig kennis.

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 02-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Conrado schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:16:
Dat vind ik knap van je: Aan technische kennis geen gebrek hier, ik teken nu het staal uit, net zoals de doorvoeren in de kelderwand, riolering, lucht, water, KNX enzovoort. Maar verwarming niet. Ik kan er wel aan rekenen, maar je moet ook nog interpreteren of dat klopt. Simpelweg te weinig kennis.
Het is toch echt heel simpel hoor. Je weet aan de hand van de warmteverlies/BENG/EPC berekening al hoeveel verwarmingsvermogen je nodig hebt (anders kun je ook geen WP selecteren). Dat deel je door het aantal verwarmde m². Dan weet je het verwarmingsvermogen per m². Dan pak je gewoon een afgiftetabel erbij (of vult het in op een website), en concludeer je dat je bij dat specifieke vermogen en bij 15 cm HoH aan 25 graden water al genoeg hebt om je keet warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
En er zijn gratis programma’s zoals LoopCAD die je helpen met het intekenen en verdelen van de verschillende zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:24:
[...]

Het is toch echt heel simpel hoor. Je weet aan de hand van de warmteverlies/BENG/EPC berekening al hoeveel verwarmingsvermogen je nodig hebt (anders kun je ook geen WP selecteren). Dat deel je door het aantal verwarmde m². Dan weet je het verwarmingsvermogen per m². Dan pak je gewoon een afgiftetabel erbij (of vult het in op een website), en concludeer je dat je bij dat specifieke vermogen en bij 15 cm HoH aan 25 graden water al genoeg hebt om je keet warm te houden.
Ik zou liever iets te voorzichtig zijn - in mijn (project) nieuwbouwwoning krijgt de vloerverwarming de badkamer niet boven de 16.5 graden nu.

Ligt allemaal keurig volgens de berekening…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Requiem19 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:35:
[...]

Ik zou liever iets te voorzichtig zijn - in mijn (project) nieuwbouwwoning krijgt de vloerverwarming de badkamer niet boven de 16.5 graden nu.

Ligt allemaal keurig volgens de berekening…
badkamer vloeren zijn eigenlijk altijd te klein om voldoende afgifte te geven of de gewenste 22 graden van woningborg te halen, er zijn maar heel erg weinig projecten waar vloerverwarming de enige verwarming is in de badkamer. daarnaast gaan ze er wel vanuit dat de rest van het huis verwarmd wordt de badkamer is immer het afvoerputje van de ventilatie, dus de temp in overige ruimtes heeft ook invloed.

[ Voor 18% gewijzigd door twain4me op 02-12-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:22
twain4me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:43:
[...]

badkamer vloeren zijn eigenlijk altijd te klein om voldoende afgifte te geven of de gewenste 22 graden van woningborg te halen, er zijn maar heel erg weinig projecten waar vloerverwarming de enige verwarming is in de badkamer. daarnaast gaan ze er wel vanuit dat de rest van het huis verwarmd wordt de badkamer is immer het afvoerputje van de ventilatie, dus de temp in overige ruimtes heeft ook invloed.
Hij staat hier op 20 in de badkamer en dat is hij ook. We hebben wel aansluitingen voor extra verwarming maar nog niet nodig geweest.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:07
Wat is er mis met grote leidingdiameters en lage HOH (behalve dat het wat meer kost)? Geen buffervat nodig, lekker grote warmte/koude buffer in je vloeren, kan je warmtepompje lekker z'n minimale vermogen goed kwijt zonder te pendelen.

(edit: typo)

[ Voor 3% gewijzigd door Vincm op 03-12-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Andrehj schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:24:
[...]

Dank je voor de uitleg, goed om te weten (y)

Gelukkig heb ik nog even. Hier is deze week een 'bodempje' gelegd: Een kleine 250 m² keldervloer gemaakt van 80 m³ beton en heel veel staal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Conrado schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:09:
[...]

Dank je voor de uitleg, goed om te weten (y)

Gelukkig heb ik nog even. Hier is deze week een 'bodempje' gelegd: Een kleine 250 m² keldervloer gemaakt van 80 m³ beton en heel veel staal.
past ook veel warmteopslag in _O-
Pagina: 1 ... 246 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic