Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 245 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.627.389 views

Onderwerpen

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:57
Ernemmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:42:
[...]

Dat zou je kunnen doen, maar dan moet het wel constructief kunnen en kost veel geld en levert heel weinig op.
Ik heb het nog nooit gezien bij een woning.
Geen idee wat het opbrengt eerlijk gezegd. Ik heb het hier wel op tekening staan voor de gevel aansluiting met platdak en voor de fundatie.
Ernemmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:00:
[...]

Foamglas heeft een veel lagere druksterkte dan kalkzandsteen (1,6 N/mm² ipv 12 N/mm²) , dus je moet het wel meenemen in de constructieberekening. En het kost ongeveer 1500 euro extra per huis.
26 euro de strekkende meter in onze offerte.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:42
FrankSpin schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:50:

:

Afgezien van spotjes in de kanaalplaten. Nu oplossen met wandspotjes, opbouw rails en verlichting in inbouw kasten
Leuk om het proces te volgen, wij starten komende week :)

Is er wat misgegaan bij de spotjes in de kanaalplaten? (heb een stukje teruggelezen, maar heb het niet direct ontdekt). Wij zijn nu ook in de afrondende fase voor het ontwerp van de sparingen/verzwakkingen in de kanaalplaten dus interessant om de haken en ogen te vernemen.

Wij krijgen deels spotjes in de kanaalplaten (met name langs de ramen en enkele wanden, maar alleen op 'geselecteerde' locaties. Het hele huis rondom vol spotjes vind ik meestal niet heel mooi (en is ook prijzig met > € 200,- / spotje). We gaan nu vanwege de flexibiliteit in de keuken (boven het kookeiland en ervoor) werken met spotrails. Was er eerst geen voorstander van, maar je bent toch een stuk flexibeler (ook op langere termijn). We moeten nog wel bedenken of we ze in zwart gaan uitvoeren (dus contrasterend) of in wit zodat ze wat minder opvallend aanwezig zijn. Is een kwestie van smaak natuurlijk.

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:47 ]

• keeperson
  • Laatst online: 12-11 16:07
FrankSpin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:18:
@Batilan Nee er is niet iets fout gegaan, maar ik had bepaalde wensen.

Ik wou de spotjes overal dezelfde afstand hebben vanaf de wand. En daarna op andere plekken allemaal in een rechte lijn. Het is dan maar net hoe je kanaalplaten liggen en wat er vervolgens uit de sterkte berekening komt.

Plus wat je aangeeft dat het behoorlijke kostenpost kan zijn wanneer je 40 spots in je woning wilt hebben.
Ik wil ook graag spotjes in mijn woning, maar heb ervoor gekozen om een verlaagd plafond te installeren in die ruimtes. Vanuit de bouw wordt er gemikt op 2,70 m hoogte van de ruimtes, dus dan zou je rond de 2,60 m uitkomen. Was dat bij jou/jullie geen overweging?

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-11 19:20

ChUcKiE

Dus........

Ik wou de spotjes overal dezelfde afstand hebben vanaf de wand. En daarna op andere plekken allemaal in een rechte lijn. Het is dan maar net hoe je kanaalplaten liggen en wat er vervolgens uit de sterkte berekening komt.

Plus wat je aangeeft dat het behoorlijke kostenpost kan zijn wanneer je 40 spots in je woning wilt hebben.
Wij hebben het achteraf (nadat de kanaalplaten lagen gedaan). We hebben met de elektricien rondgelopen en vervolgens bekeken wat er mogelijk was om spotjes in rij, nagenoeg even ver uit elkaar en uit de muur te plaatsen. Uiteindelijk heeft hij dat uitgerekend/uitgetekend en de gaten geboord en later de leidingen ernaar toe getrokken. Dat ging uiteindelijk prima en het resultaat ziet er goed uit.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:59
Ik heb zelf een licht/plafondplan gemaakt omdat we best veel spots(in spotboxen) in ons plafond willen hebben(daarnaast ook nog speakers in een backbox). Uiteindelijk hebben we om deze reden voor een breedplaatvloer gekozen. Het uittekenen was aardig wat werk en de aannemer gaf aan dat hij niet zo vaak zoveel kwijt moest kunnen in een vloer(wtw zit ook niet centraal dus kanalen moesten hier nog tussendoor) maar het is allemaal gelukt en de vloer is een aantal weken geleden besteld.

De vloer wordt nu over 3 weken geleverd en de spotboxen zullen op locatie doorgeboord worden door de aannemer(speaker backboxen worden in beton gegoten bij het storten van de vloer), hierbij wordt ons plan dan aangehouden.

De enige beperking die ik met een dergelijke opzet had was dat de sparingen/spotboxen niet in de stalen liggers konden en dat als de spotbox precies tussen 2 platen uitkwam deze iets verplaatst moest worden. Maar aangezien onze spots 68cm diameter worden is er wat speelruimte hierin.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over deze keuze en waren de concessies door de breedplaatvloer minimaal.

Het plafond zal er als volgt uit gaan zien:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bovenstaande is door de aannemer overgenomen in de dwg voor de breedplaatvloer bestelling.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 134% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:47 ]

• FrankSpin
  • Niet online
.

• Danny755
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-11 17:54
Goedendag. Al vele, vele pagina's meegelezen de afgelopen tijd, omdat wij bezig zijn zelf een nieuwe woning te laten ontwerpen/bouwen. Afgelopen week het eerste presentatie-voorstel bij onze architect ontvangen. Ik ben benieuwd naar jullie mening/inzichten. Al onze wensen qua ruimtes zitten erin verwerkt en we willen veel tuingericht. Alleen komt er aan de achterkant van ons kavel wel een 8-meter hoge kas te staan. (dat is op zich geen probleem, dat zijn we ons hele leven al gewend in deze regio. Alleen is de positie van het huis wel lastig te bepalen voor ons).
Kavelgrootte: ca. 1000 m2. Hierbij de eerste schetsontwerpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8wTLsuT-U9-zwmoHNTLe2nhDeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOD6UPqh1OUtdAuKH5Vi4Ef8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH-st0pGcOhWu3fbQdKR4I2Jjz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8iQDC7UDk1pmo6KDkoOAydi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ds_X6_eWkzeSxdN35ZvssYFQXVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXqcgn1A2rabMCRLySxoVSwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k06H_kd5wPOwMf-KsnTsYvvQsQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QacwBng6uSpmH4Qf1kcpeVcK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqZ_sT0AlmwxpkjzwSQxco5TjQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vkKhVAqbAsuwUZ1pUUIMBACR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpG7z-ho9eH15snwaHIIHLRCbgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mb6xq0JI5iioFe05hhN92FCV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0oalon2wKISNL4ti_zgnWR3fzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JMgHl9yIT6vqf0F4TddIZocI.png?f=fotoalbum_large

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:49
Danny755 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:21:
Ik ben benieuwd naar jullie mening/inzichten.
Leuk ontwerp!

Een paar opmerkingen:
  • Kantoor en bijkeuken zou ik omwisselen. Nu heb je een bijkeuken met veel glas en de loop naar de keuken is onlogisch. Daarnaast is het kantoor klein.
  • Zo'n grote hal dwars door het huis is prachtig, maar kost veel ruimte die je ook anders zou kunnen gebruiken. Ik zou dat eerder bij de kamer trekken waardoor kantoor/bijkeuken groter kan worden.
  • 130cm doorgangen naar keuken en eetkamer vind ik wat beperkt, kan een 'hokjes'; gevoel geven.
  • Is op de 1e verdieping wel met de kap rekening gehouden? Vooral de inloopkast en 2e badkamer lijkt weinig hoogte te hebben.
  • Techniek in de kelder is natuurlijk fijn - doe ik ook - maar ook direct een groot punt van aandacht. Ik zie nergens techniekkokers en je zult met grote pijpen naar het dak moeten. Ook verwarming en water moet gedistribueerd worden. Condenswater moet je ook weer omhoog pompen.
  • Over kelder gesproken: deze is te groot voor prefab, dus dat wordt ter plekke gebouwd (heb ik ook). Echter een kelder onder een deel van het huis vraagt veel constructieve maatregelen omdat de rest stevig gefundeerd moet worden op gedeeltelijke verzakking te voorkomen. Waarom niet de hele hoofdbouw onderkelderen, als je toch bezig bent zijn dat de (extra) kosten niet en het voorkomt funderingsgedoe.
  • Als laatste de gevel opbouw: het lijkt stucwerk op isolatie, maar dat is nog niet op tekening uitgewerkt..
Succes met het uitwerken, leuke tijd is dat :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Danny755
Bedankt voor al je opmerkingen. We nemen alles mee in het vervolgtraject. De kelder was juist wel gebaseerd op prefabelementen begreep ik van onze architect. Daarom kon die ook niet groter worden.

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-10 09:21

MRL

Goedemorgen!

Mijn man en ik zijn druk aan het nadenken over een lichtplan voor de badkamer. Een plafonniere is iets waar ik absoluut geen zin in heb en ik was laatst behoorlijk gecharmeerd van de inbouwspots bij de nieuwe badkamer van een vriend van ons. Zijn badkamer heeft een geheel andere indeling, dus een ordinaire copy paste van zijn lichtplan zat er niet in. Is hier iemand met iets meer zicht op dit soort dingen die zin heeft om mee te denken?

Mocht je mee willen denken, alvast op voorhand heel hartelijk dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZvIecO8jFA3F-sqizxdZpSPHh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/leraliSQJrqyiJAlK0kv2rxI.jpg?f=user_large

• MRL

MRL

Tijgerhaai schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Wat is precies je contractuele afspraak qua bouwtijd en welke voorwaarden gelden (AVA, UAV?)
De aannemer heeft dus zelf voor vertraging gezorgd, vertraging leidt in dit geval tot (nog) hoger kosten door prijsstijgingen. Die zijn niet voor jouw rekening.
Verder begreep ik dat je een open begroting hebt, daar mee kan de aannemer helder laten zien waarin de prijsstijgingen zitten. Wil hij meer krijgen, dan ben ik van mening dat hij jou ook de inkoop van bijv dakpannen moet kunnen laten zien. Eventueel kun je samen andere dakpannen uitzoeken die iets gunstiger geprijsd zijn en sneller leverbaar.
Advies is om niet schriftelijk te verklaren dat je van een vergoeding af ziet. Je kunt wel aangeven dat zolang de relatie goed blijft jij niet van plan bent om hier aanspraak op te maken. Maar als zaken escaleren wil je wel ergens een stok achter de deur.

Juist doordat de aannemer zich verschuilt achter indexen en niet gewoon open en eerlijk communiceert ahv de open begroting en met alternatieven komt, doet mij vermoeden dat hij alleen zijn winst wil beschermen.
We hebben inmiddels een reactie met voorgestelde prijsverhoging, maar exclusief achterliggende verantwoording v.w.b. prijzen/opties om anders keuzes te maken. De uiterlijke begindatum wordt gewaarborgd, maar er staat ook dat zeer waarschijnlijk voor de bouwvak wordt opgeleverd. Ik vraag me af wat ik liever heb, later starten met de bouw in een wat drogere periode en na de bouwvak opleveren zodat er niet net voor de bouwvak wordt gehaast, of dit. Ik moet even goed nadenken over wat haalbaar is, ze geven zelf aan dat de marges zitten op het installatiewerk en dat daar de prijzen niet zijn verhoogd. De bank wil hoe dan ook iets van waarde terug zien voor de hogere prijs, dus ze zullen er haast wel iets tegenover moeten stellen, ook om het voor ons betaalbaar te houden (we hadden een wensenlijstje namelijk, als dat nog bovenop de nu gevraagde € 15.500 komt komen we echt in de knoop).

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Danny755 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 08:21:
Ik ben benieuwd naar jullie mening/inzichten.
Ik zie twee punten die mogelijk heel persoonlijk zijn.
Je zegt dat het huis heel tuingericht is en vervolgens zie ik de bank die naar een muur uitkijkt en de doorloop voor het raam. Nu is de plaasting van de bank gewoon een kwestie van inrichten en wie weet ben je iemand die altijd aan de eetkamertafel of in de woonkeuken zit (die zijn erg licht). Maar misschien is het mogelijk om de doorloop in het midden te maken en de keuken en woonkamer tot aan het raam. Dan trek je een deel van de gang bij de bijkeuken. Maar goed dit zeg ik omdat ik graag op een bank zit...

Het tweede is dat ik een deur zou maken tussen de slaapkamer en de inloopkast/badkamer. Handig als 1 persoon nog wat wil slapen en de ander met licht aan kleren wil uitzoeken. Ook kun je makkelijker wat geluid maken zonder een ander te storen en kun je zonder te storen van badkamer naar inloopkast heen en weer lopen. Misschien een schuifdeur die de muur in verdwijnt of voor de muur langsgaat (inloopkastzijde).

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
FrankSpin schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen beton storten. De installateur mag straks op zijn buik door kruipruimte voor het binnenriool. Jammer dat niet gelukt is om alvast binnenriool te plaatsen.
Ik heb al eens gezien dat de vloerverwarming voor het betonstorten was aangebracht, mogelijk ivm een 'gevlinderde' vloer?
Dit wordt zo een mooie foto serie getiteld "Hoe wordt een huis gebouwd" ;)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• natural colour
MRL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:38:
Goedemorgen!

Mijn man en ik zijn druk aan het nadenken over een lichtplan voor de badkamer. Een plafonniere is iets waar ik absoluut geen zin in heb en ik was laatst behoorlijk gecharmeerd van de inbouwspots bij de nieuwe badkamer van een vriend van ons. Zijn badkamer heeft een geheel andere indeling, dus een ordinaire copy paste van zijn lichtplan zat er niet in. Is hier iemand met iets meer zicht op dit soort dingen die zin heeft om mee te denken?

Mocht je mee willen denken, alvast op voorhand heel hartelijk dank!

[Afbeelding]
In de achterkamer van mijn huis heb ik 4 inbouwspots van 6 Watt in zelf gemaakte behuizingen geplaatst.
Deze zijn geplaatst in 'vierkant' met zijden van 220cm, met de dimmer voluit is er veel te veel licht, meestal draai ik het vermogen terug naar 20% ofzo (tevens 'Dim to Warm')
Voor jullie douche zijn deze spots (SG Lighting Junistar Eco) dus veel te krachtig.
Het licht van de spots is erg goed, zeer goede spreiding en uitstekende kleurweergave van de huid ofzo, het is net gloeilamplicht.
Buiten onder een afdak heb ik van het zelfde merk de 4 Watt Nano (Tilt) toegepast, die zijn klein; 48mm diameter, (33mm ook leverbaar), ook hier heel mooi licht maar ook bij deze ongedimd erg veel licht, echter ook leverbaar in 1 watt.
De Nano kon bij mij (met een Bush-Jeager LED dimmer) alleen gedimd worden met een omvormer voor elke spot en niet 4 spots op één zwaardere omvormer.

Je kan ook denken aan te combineren; 2 stuks van 4 watt en 4 van 1 watt... apart gedimd.
De kleur temperatuur is persoonlijk; ik hou van gloeilamp kleur dat is dus 2700K, 3000K is mij al te wit, 4000K is prima voor een tandarts...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Danny755
ArnaudYK schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:05:
[...]

Ik zie twee punten die mogelijk heel persoonlijk zijn.
Je zegt dat het huis heel tuingericht is en vervolgens zie ik de bank die naar een muur uitkijkt en de doorloop voor het raam. Nu is de plaasting van de bank gewoon een…
Bedankt voor je inzichten. Het hele woonkamer deel voelt nog niet goed. Ik vind het veel te hokkerig en wil meer verbinding met de keuken/meer open ruimte van maken en inderdaad meer tuingericht.
Het tweede is dat ik een deur zou maken tussen de slaapkamer en de inloopkast/badkamer. Handig als 1 persoon nog wat wil slapen….
Dat is een goede tip. Bedankt!

• FrankSpin
  • Niet online
.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
FrankSpin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vloer is gestoord vandaag. Wel fijn een aannemer die strak de planning volgt.

Toen ik aan kwam had het net behoorlijk geregend
Een beetje water op het beton is alleen maar goed.

Het lijkt een vrij dunne laag beton wat er op de broodjesisolatie is gekomen. Hoeveel centimeter heb je er op gekregen?

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 103% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:47 ]

• nokiaan958GB
  • Niet online
FrankSpin schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:06:
@nokiaan958GB

[Afbeelding]

Durf je zo niet te zeggen wat ze nu hebben aangehouden, maar zie detail van constructieberekening. En ze hebben 11m3 beton spramex C20/25 XC3 gestort.
Was gewoon uit nieuwsgierigheid.
Maar dan later nog een dekvloer. Krijg je vloerverwarming?

Zo'n doorsnede is dan wel weer interessant.
PS zou kunnen staan voor polystyreen isolatie. maar isolatie wordt meestal op een tekening met een arcering aangeduid. Maar dan klopt de tekening niet want ik denk dat geen enkele bouwer de binnenmuur op PS gaat bouwen :+
Zal wel duiden op de combinatie van beton met met isolatie O-)

[ Voor 11% gewijzigd door nokiaan958GB op 04-11-2022 22:17 ]

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@nokiaan958GB je kijkt in deze tekening tegen een rib van de ps vloer (of ps combinatievloer) aan.

In het eggie ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://dec-online-res.cloudinary.com/images/c_fit,f_auto,q_auto:eco,w_600/RKBCMS20199415729196/RKBCMS20199415729196.png

Ik heb in mijn huis op de begane grond overigens ook zo'n vloer, maar ik ben er geen fan van. (Maar die is dan ook al 26 jaar oud).

[ Voor 64% gewijzigd door PaT op 04-11-2022 22:27 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-11 16:29
MRL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:41:
[...]

We hebben inmiddels een reactie met voorgestelde prijsverhoging, maar exclusief achterliggende verantwoording v.w.b. prijzen/opties om anders keuzes te maken. De uiterlijke begindatum wordt gewaarborgd, maar er staat ook dat zeer waarschijnlijk voor de bouwvak wordt opgeleverd. Ik vraag me af wat ik liever heb, later starten met de bouw in een wat drogere periode en na de bouwvak opleveren zodat er niet net voor de bouwvak wordt gehaast, of dit. Ik moet even goed nadenken over wat haalbaar is, ze geven zelf aan dat de marges zitten op het installatiewerk en dat daar de prijzen niet zijn verhoogd. De bank wil hoe dan ook iets van waarde terug zien voor de hogere prijs, dus ze zullen er haast wel iets tegenover moeten stellen, ook om het voor ons betaalbaar te houden (we hadden een wensenlijstje namelijk, als dat nog bovenop de nu gevraagde € 15.500 komt komen we echt in de knoop).
Ik zou de start bouw overlaten aan aannemer, anders komt er een wijziging in de overeenkomst op jouw verzoek. Afhankelijk van het weer zal aannemer ook wel een aantal onwerkbare dagen hebben. Mijn ervaring is dat planningen nooit gehaald worden. Zie het meer als richtlijn dan vastomlijnd. Je geeft aan dat de bank de extra waarde wil zien. Mag ik daaruit concluderen dat je extra wilt betalen? Gedurende de bouw zul je vast andere tegenvallers of prijsverhogingen tegen komen. Bijvoorbeeld energiekosten voor de bouw. Ik zou aangeven dat je gewoon niet meer hebt en dat je ook niks bij de bank extra krijgt. De waarde van je huis gaat niet omhoog door hogere bouwkosten. Wel door bij een extra aanbouw. Zorg dat je een goede buffer hebt, ik neem aan dat je ook nog een tuin moet inrichten. Misschien dat je zelf iets in de afbouw kan doen?

• MRL

MRL

natural colour schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:37:
[...]

In de achterkamer van mijn huis heb ik 4 inbouwspots van 6 Watt in zelf gemaakte behuizingen geplaatst.
Deze zijn geplaatst in 'vierkant' met zijden van 220cm, met de dimmer voluit is er veel te veel licht, meestal draai ik het vermogen terug naar 20% ofzo (tevens 'Dim to Warm')
Voor jullie douche zijn deze spots (SG Lighting Junistar Eco) dus veel te krachtig.
Het licht van de spots is erg goed, zeer goede spreiding en uitstekende kleurweergave van de huid ofzo, het is net gloeilamplicht.
Buiten onder een afdak heb ik van het zelfde merk de 4 Watt Nano (Tilt) toegepast, die zijn klein; 48mm diameter, (33mm ook leverbaar), ook hier heel mooi licht maar ook bij deze ongedimd erg veel licht, echter ook leverbaar in 1 watt.
De Nano kon bij mij (met een Bush-Jeager LED dimmer) alleen gedimd worden met een omvormer voor elke spot en niet 4 spots op één zwaardere omvormer.

Je kan ook denken aan te combineren; 2 stuks van 4 watt en 4 van 1 watt... apart gedimd.
De kleur temperatuur is persoonlijk; ik hou van gloeilamp kleur dat is dus 2700K, 3000K is mij al te wit, 4000K is prima voor een tandarts...
Goed om te weten! Onze aannemer biedt 'inbouwspotjes' aan, maar geen idee wat het precies inhoudt, misschien is het ook wel gewoon de aansluiting en moet je er zelf iets in draaien. Niet te warm is inderdaad goed, anders zijn het net de grow lights van mijn exotische planten :)

• MRL

MRL

Tijgerhaai schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:15:
[...]

Ik zou de start bouw overlaten aan aannemer, anders komt er een wijziging in de overeenkomst op jouw verzoek. Afhankelijk van het weer zal aannemer ook wel een aantal onwerkbare dagen hebben. Mijn ervaring is dat planningen nooit gehaald worden. Zie het meer als richtlijn dan vastomlijnd. Je geeft aan dat de bank de extra waarde wil zien. Mag ik daaruit concluderen dat je extra wilt betalen? Gedurende de bouw zul je vast andere tegenvallers of prijsverhogingen tegen komen. Bijvoorbeeld energiekosten voor de bouw. Ik zou aangeven dat je gewoon niet meer hebt en dat je ook niks bij de bank extra krijgt. De waarde van je huis gaat niet omhoog door hogere bouwkosten. Wel door bij een extra aanbouw. Zorg dat je een goede buffer hebt, ik neem aan dat je ook nog een tuin moet inrichten. Misschien dat je zelf iets in de afbouw kan doen?
Goed punt. Misschien is het helemaal niet verkeerd om aan te geven dat ze gewoon moeten starten als ze daar klaar voor zijn. Ik wil ook niet dat ze haastwerk gaan leveren immers. Ik stuur je een DM, want ik deel hier liever niet alles openlijk. Als ze klaar zijn in oktober maar dan wel een topwoning hebben geleverd vind ik het ook allemaal wel prima. V.w.b. de bijbetalingen: dat gaat niet zonder meer en het zal denk ik hoe dan ook buiten de bank om moeten, want de bank gaat natuurlijk uit van een x waarde van het huis.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19
nokiaan958GB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:11:
[...]

Was gewoon uit nieuwsgierigheid.
Maar dan later nog een dekvloer. Krijg je vloerverwarming?

Zo'n doorsnede is dan wel weer interessant.
PS zou kunnen staan voor polystyreen isolatie. maar isolatie wordt meestal op een tekening met een arcering aangeduid. Maar dan klopt de tekening niet want ik denk dat geen enkele bouwer de binnenmuur op PS gaat bouwen :+
Zal wel duiden op de combinatie van beton met met isolatie O-)
Tekening klopt gewoon. Doorsnede is door de balk van de vloer. Zie ook foto bij @PaT

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• woltingb
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-10 22:57
Is aluminium reflectorfolie tussen een betonnen ondervloer en een afwerkvloer van gevlinderd beton waarin vloerverwarming ligt zinvol?
De meningen hierover blijken verdeeld:
- de legger van de afwerkvloer wil het
- de aannemer wil het ook (anders hecht de te storten vloer aan de ondervloer)
- bedrijf wat de vloerverwarming legt acht het niet zinvol.
Goede informatie hierover is lastig te vinden dus wie heeft ervaring op kan wijzen op relevante informatie?

Alvast dank voor de reactie!

• Batilan
woltingb schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:45:
Is aluminium reflectorfolie tussen een betonnen ondervloer en een afwerkvloer van gevlinderd beton waarin vloerverwarming ligt zinvol?
Goede informatie hierover is lastig te vinden dus wie heeft ervaring op kan wijzen op relevante informatie?

Mijn aannemer en installateur willen dat ook, al is het in ons geval meen ik een laagje isolatieplaat (3cm). Ik begrijp dat dit wel de kans op het ontstaan van scheuren in de dekvloer vermindert. Volgens de installateur (die al jaren warmtepompen installeert) heeft het ook als "voordeel" dat het systeem sneller reageert, maar volgens mij wil je in een modern goed geïsoleerd huis liever een traag systeem wat lekker veel warmte (of koelte) kan bufferen? Immers moet de isolatie onder de vloer het echte werk doen qua isolatie, een isolerende laag tussen dekvloer en ondervloer belemmerd extra buffer capaciteit (al wordt het natuurlijk nooit betonkernactivatie :) )

Dit komt ook wel eens langs in de verschillende warmtepomp topics.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Loft schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:08:
[...]

Tekening klopt gewoon. Doorsnede is door de balk van de vloer. Zie ook foto bij @PaT
Ja wellicht klopt hij wel maar hij is niet duidelijk. Er wordt niet inzichtelijk gemaakt hoeveel cm beton boven de balk/ligger moet komen.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 19:40

Heeft het ook niet te maken met de droogtijd van de vloer. Het vocht kan door de reflectorfolie maar één kant op en dat is naar boven. Dat versnelt het drogen volgens mij aanzienlijk.

• Loft
nokiaan958GB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:22:
[...]

Ja wellicht klopt hij wel maar hij is niet duidelijk. Er wordt niet inzichtelijk gemaakt hoeveel cm beton boven de balk/ligger moet komen.
Dat kan in een andere doorsnede ;)
Meestal heb je niet 1 doorsnede, maar meerdere. Tekening kan inderdaad beter, maar we hebben maar een kleine deel van de informatie.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

nokiaan958GB schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:22:
[...]

Dat varieert dan ook bij dit soort vloeren. Bij deze doorsnede zie je de maximale dikte van 9 cm. Naar het midden van het isolatiebroodje toe zal dat afnemen. En dat kan je dan weer zien in een doorsnede die 90 graden gedraaid is.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:57
@woltingb volgens mij zijn in zijn algemeenheid beide opties goed met elk hun voor- en nadeel. Zoals al genoemd door anderen: met reflecterende folie is de reactiesnelheid van de vvw wat hoger maar je buffercapaciteit is wat lager.

Dat gezegd hebbende: in mijn beleving is het gebruikelijk om een gietvloer zwevend te hebben om de kans op scheuren te verkleinen. Dus met folie er onder. Zeker als de uitvoerder van de gietvloer dit ook adviseert, zou ik daar voor gaan.

• Batilan

Ah OK Helder. Ik sprak over kanaalplaat, maar bij ons gaat het om een breedplaatvloer. De aannemer gaf aan dat hij al "voldoende rekening hield" met lichtpunten en spotjes en dat ik niet snel een meerwerkprijs zou krijgen vanuit zijn hoek, dat is nog even afwachten.

De installateur vraagt wel zo'n € 215,- (incl. BTW) voor een spotje terwijl een lichtpunt € 75,- doet. De kosten voor een lichtpunt klaag ik dan niet over, maar vraag me toch af waarom zo'n spotje zoveel duurder is. Het spotje zelf zal het niet zijn. Er wordt dus ook geen spotbox gebruikt; ik begrijp dat ze plaatselijk verzwakkingen maken met KZS of cellenbeton en deze inboren (diameter 70mm), geen idee hoe ze dat dan weer doen met de bekabeling. Maar voor €215-75-5-5-5 (=prijs van spotje - kosten lichtpunt - kosten spotje + lampje + gat zagen) = €125,- mag je toch wel even werk hebben per spotje? Bij de verklaring van de prijs gaf de installateur aan dat er een spotbox gebruikt zou worden, maar dat lijkt dus niet het geval. Ik ben wellicht een "zeikerd", maar wil toch graag begrijpen hoe zo'n prijs tot stand komt (zal wel iets commercieels zijn :+ ).

Bij anderen vergelijkbare ervaringen qua prijzen van "meerwerk" elektra?
keeperson schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:06:
[...]
Ik wil ook graag spotjes in mijn woning, maar heb ervoor gekozen om een verlaagd plafond te installeren in die ruimtes. Vanuit de bouw wordt er gemikt op 2,70 m hoogte van de ruimtes, dus dan zou je rond de 2,60 m uitkomen. Was dat bij jou/jullie geen overweging?
Nee niet echt: we krijgen kamerhoge raam kozijnen, dus dan wordt dat weer lastig, was wel weer handig te combineren geweest met akoestisch plafond: bij een buurman "gehoord", maar dat werkt wonderlijk goed!
ChUcKiE schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:15:
[...]

Wij hebben het achteraf (nadat de kanaalplaten lagen gedaan). We hebben met de elektricien rondgelopen en vervolgens bekeken wat er mogelijk was om spotjes in rij, nagenoeg even ver uit elkaar en uit de muur te plaatsen. Uiteindelijk heeft hij dat uitgerekend/uitgetekend en de gaten geboord en later de leidingen ernaar toe getrokken. Dat ging uiteindelijk prima en het resultaat ziet er goed uit.
Toch mooi dat ze dat in kanaalplaten zo netjes voor elkaar krijgen, lijkt me qua werk dan weer lastiger dan met een breedplaatvloer.

• Vaez
Batilan schreef op maandag 7 november 2022 @ 00:00:
[...]

Ah OK Helder. Ik sprak over kanaalplaat, maar bij ons gaat het om een breedplaatvloer. De aannemer gaf aan dat hij al "voldoende rekening hield" met lichtpunten en spotjes en dat ik niet snel een meerwerkprijs zou krijgen vanuit zijn hoek, dat is nog even afwachten.

De installateur vraagt wel zo'n € 215,- (incl. BTW) voor een spotje terwijl een lichtpunt € 75,- doet. De kosten voor een lichtpunt klaag ik dan niet over, maar vraag me toch af waarom zo'n spotje zoveel duurder is. Het spotje zelf zal het niet zijn. Er wordt dus ook geen spotbox gebruikt; ik begrijp dat ze plaatselijk verzwakkingen maken met KZS of cellenbeton en deze inboren (diameter 70mm), geen idee hoe ze dat dan weer doen met de bekabeling. Maar voor €215-75-5-5-5 (=prijs van spotje - kosten lichtpunt - kosten spotje + lampje + gat zagen) = €125,- mag je toch wel even werk hebben per spotje? Bij de verklaring van de prijs gaf de installateur aan dat er een spotbox gebruikt zou worden, maar dat lijkt dus niet het geval. Ik ben wellicht een "zeikerd", maar wil toch graag begrijpen hoe zo'n prijs tot stand komt (zal wel iets commercieels zijn :+ ).

Bij anderen vergelijkbare ervaringen qua prijzen van "meerwerk" elektra?

[...]

Nee niet echt: we krijgen kamerhoge raam kozijnen, dus dan wordt dat weer lastig, was wel weer handig te combineren geweest met akoestisch plafond: bij een buurman "gehoord", maar dat werkt wonderlijk goed!

[...]

Toch mooi dat ze dat in kanaalplaten zo netjes voor elkaar krijgen, lijkt me qua werk dan weer lastiger dan met een breedplaatvloer.
Bij ons wordt de spotbox in de breedplaatvloer meegenomen door de vloerleverancier. Kost €49,65 ex btw per stuk. Het boren van de gaten zal door de aannemer gebeuren, deze kosten zitten hier volgens mij al in. Kosten van de elektricien weet ik niet exact, hier heb ik alleen een totaalprijs voor het complete huis gehad(21,5k ex btw incl aannemersprovisie). Deze zal de buizen aanleggen en bekabeling doen, het plaatsen van de uiteindelijk spot zal ik zelf doen. Zit hiervoor zelf naar https://www.dmlights.nl/slv_new_tria_68_cs_ls_wit~16CH3 te kijken als spot voor de plafond spots.

• keeperson
  • Laatst online: 12-11 16:07
Batilan schreef op maandag 7 november 2022 @ 00:00:
[...]
Ik heb het even gegoogeld. Er kwam celluloseschuim (gebruiken ze bij LinusTechTips tegen de echo in de warenhuizen) naar voren en schrootjes deluxe. :+ Dus was even benieuwd welke het was. Een vals plafond lijkt mij met name handig om met toekomstige renovaties dingen erachter te kunnen verstoppen.

• FrankSpin
  • Niet online
.

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 20:03
En bij ons ook (eindelijk) de steigers weg, dat geeft meteen een ander beeld van het huis :)

Een sfeer impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1JRv65FQ2XYGFUTpegJr-qxkwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3sSCWEgVAWmwffowRf4vlIm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kK8zUiH-E-a3WzGa_SI3VZqV8fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZRqf8X8niE94yBgnMOpsyWk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qN9FNhY3Jq1l7KXjFIiX-LVzesc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQnyOuvbujSRUDzhlc5SIqQl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdlnY1jaoI6GUeHN9cfSoxPcO1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBSXfogfOumlB3tLTvC3we9n.jpg?f=fotoalbum_tile

Moet buiten nog eea gebeuren en binnen zijn ze aan het schilderen en keuken plaatsen. Vind de afgelopen dagen en weken goed hectisch maar nog een week of wat en dan rust cq in eigen tempo dingen doen!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-11 11:35

Is het niet om de twee vloeren te ontkoppelen zodat je een zwevende dekvloer krijgt?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:08

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Reflectie folie heeft weinig zin bij direct contact tussen de materialen. dan zou ik voor isolatie eerder een paar cm piepschuim nemen. Het voorkomt hechting ook maar beperkt omdat de hoogte verschillen blijven bestaan dus wordt dat vrij bewegen horizontaal al lastiger. ook dan zou ik eerder piepschuim nemen.
voor ontkoppeling bij geluid heeft het helemaal geen functie en ook dan zou ik piepschuim nemen..
Maar staat het niet gewoon ergens in een detail. :?

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 08-11-2022 17:11 ]

• Batilan
twain4me schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:02:
[...]

Reflectie folie heeft weinig zin bij direct contact tussen de materialen. dan zou ik voor isolatie eerder een paar cm piepschuim nemen. het voorkomt hechting ook maar beperkt omdat de hoogte verschillen blijven bestaan dus wordt dat vrij bewegen horizontaal al lastiger. ook dan zou ik eerder piepschuim nemen.
voor ontkoppeling bij geluid heeft het helemaal geen functie en ook dan zou ik piepschuim nemen..
Maar staat het niet gewoon ergens in een detail. uiteindelijk bepaald de persoon die garantie geeft en dat is in dit geval de persoon die het beton gaat storten.
Ik denk dat dat inderdaad een belangrijke overweging is. Bij ons wordt ook een isolatielaag ("piepschuim") van zo'n 3cm toegepast en worden er geen krimpnetten gebruikt. Ben wel benieuwd of dat uiteindelijk goed gaat qua scheuren in de dekvloer (we hebben PVC gepland, dus iedere scheur ga je zien). Ervaringen mee wellicht?

In de huidige woning hebben we vóór een breder deel (de kamer), en smaller deel (verbinding waarop de hal uitkomt) en weer een breder deel (de keuken). Precies op de overgangen van breed naar smal en omgekeerd zijn dwars-scheuren ontstaan die ergerlijk goed zichtbaar zijn in het PVC.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:40
Batilan schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 17:12:
[...]

Ik denk dat dat inderdaad een belangrijke overweging is. Bij ons wordt ook een isolatielaag ("piepschuim") van zo'n 3cm toegepast en worden er geen krimpnetten gebruikt. Ben wel benieuwd of dat uiteindelijk goed gaat qua scheuren in de dekvloer (we hebben PVC gepland, dus iedere scheur ga je zien). Ervaringen mee wellicht?

In de huidige woning hebben we vóór een breder deel (de kamer), en smaller deel (verbinding waarop de hal uitkomt) en weer een breder deel (de keuken). Precies op de overgangen van breed naar smal en omgekeerd zijn dwars-scheuren ontstaan die ergerlijk goed zichtbaar zijn in het PVC.
Precies dat wilde ik dus voorkomen. Hier ook een U-vormige woonkamer. En op de overgangen van het brede naar het smalle deel is hier steeds een dilatatie in de dekvloer aangebracht. De dekvloer is hier overigens wel (licht) gewapend door de netjes waar de VVW-slang op vast zit.
In de vloerafwerking (keramisch parket) is op die dilataties ipv een voeg in het keramisch parket een kitnaad toegepast. En het mooie is dat je daar dus niets van ziet, want die kit heeft precies dezelfde kleur als de voeg. We zijn erg blij met het resultaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:12
MRL schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:41:
[...]

Lekker laten starten. Wij zijn op 1 december begonnen en het huis heeft tijdens de afbouw heel goed kunnen drogen.

Iedere startdatum heeft zijn voor- en nadelen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-11 23:24
Vraag voor de wat ervarenere bouwers. In Amerikaanse framing video's op YouTube zie ik met enige regelmaat het zogeheten zip-system toegepast worden. Effectief betreft het een OSB-plaat met een waterafstotende coating. Nu heb ik op de website van de fabrikant gevonden dat zij geen dealer of verkoop punten hebben in Europa. Weten jullie van een vergelijkbaar product dat wel in de BeNeLux dan wel Europa verkrijgbaar is?

• JPruissen
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2024
RoelsRules schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:15:
En bij ons ook (eindelijk) de steigers weg, dat geeft meteen een ander beeld van het huis :)

Een sfeer impressie:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Moet buiten nog eea gebeuren en binnen zijn ze aan het schilderen en keuken plaatsen. Vind de afgelopen dagen en weken goed hectisch maar nog een week of wat en dan rust cq in eigen tempo dingen doen!
Prachtige woning hoor. Proficiat!!

• Les Paulos
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-09 13:24

Een sfeer impressie:
[Afbeelding]

Inderdaad een prachtige woning! Welk gevelhout heb je gebruikt? wij zijn nog aan het zoeken naar een gevelbekleding die daarop lijkt.

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-11 15:04

Een sfeer impressie:
[Afbeelding]

Zeer geslaagd, mijn complimenten! De lamellen op de bovenetage zijn heel gaaf maar ik ben wel benieuwd hoeveel licht en zicht het wegneemt, hoe ervaar jij het?

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 20:03
Les Paulos schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:40:
[...]

Inderdaad een prachtige woning! Welk gevelhout heb je gebruikt? wij zijn nog aan het zoeken naar een gevelbekleding die daarop lijkt.
Thx!
Is western red cedar en dan meteen vergrijst. Heel licht hout en gaat een leven mee. Hebben we dus ook toegepast op de alu deuren (was eerder ook een vraag van iemand op), zal daar nog wel foto's van toevoegen later.
Diepie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:56:
[...]

Zeer geslaagd, mijn complimenten! De lamellen op de bovenetage zijn heel gaaf maar ik ben wel benieuwd hoeveel licht en zicht het wegneemt, hoe ervaar jij het?
We slapen er pas 3 nachten dus nog niet heel veel ervaring mee maar er komt nog genoeg licht en zicht binnen. Zal, als de ramen schoon zijn, een foto vanuit binnen maken. Overigens is buiten ramen schoonmaken wel een ramp.... Kunt er geen trap tegenaan zetten en een Steel vanaf de grond kan ook niet. Robot gekocht die er net niet tussendoor past....
Zorgen voor later ;)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• i90Edwin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-11 20:01
Woody179 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:56:
Vraag voor de wat ervarenere bouwers. In Amerikaanse framing video's op YouTube zie ik met enige regelmaat het zogeheten zip-system toegepast worden. Effectief betreft het een OSB-plaat met een waterafstotende coating. Nu heb ik op de website van de fabrikant gevonden dat zij geen dealer of verkoop punten hebben in Europa. Weten jullie van een vergelijkbaar product dat wel in de BeNeLux dan wel Europa verkrijgbaar is?
Je bedoeld SIP's? (structurel insulated panels). Een gelijkwaardig systeem welke wij vaak toepassen in de Kingspan SIP panelen. Volledig gecertificeerd in Europa. Kingspan levert alleen aan aannemers die bij hen de een cursus hebben gevolgd, zodat de know-how bij hen bekend is.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:46 ]

• Woody179
i90Edwin schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:12:
[...]

Je bedoeld SIP's? (structurel insulated panels). Een gelijkwaardig systeem welke wij vaak toepassen in de Kingspan SIP panelen. Volledig gecertificeerd in Europa. Kingspan levert alleen aan aannemers die bij hen de een cursus hebben gevolgd, zodat de know-how bij hen bekend is.
Nee sips is een sandwich paneel van osb en piepschuim, het zip systeem is een osb-plaat (met naar het schijnt een zwaardere persing) voorzien van een ademende waterafstotende coating.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Franciesco schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:22:
@woltingb volgens mij zijn in zijn algemeenheid beide opties goed met elk hun voor- en nadeel. Zoals al genoemd door anderen: met reflecterende folie is de reactiesnelheid van de vvw wat hoger maar je buffercapaciteit is wat lager.

Dat gezegd hebbende: in mijn beleving is het gebruikelijk om een gietvloer zwevend te hebben om de kans op scheuren te verkleinen. Dus met folie er onder. Zeker als de uitvoerder van de gietvloer dit ook adviseert, zou ik daar voor gaan.
het kan ook een normale folie zijn, hoeft niet reflecterend

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FrankSpin schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:27:
@i90Edwin nee, de platen waar naar gerefereerd wordt zijn soort osb platen met een coating erop. Deze werk je vervolgens af met een speciale tape. Soort vervanging van de traditionele “house wrap”

Denk niet dat product in Nederland leverbaar is omdat we hier op een andere manier bouwen
Lijkt het meeste op onze groene spaanplaat.
Je zou alleen de structurele en fysische eigenschappen moeten vergelijken om te zien in hoeverre ze gelijkwaardig zijn.

Ze hebben overigens wel een geïsoleerde versie, de Zip-R geloof ik, maar dat is meer als facade isolatie, bovenop de isolatie in het HSB-frame.

• Diepie
We lopen hier langzaam richting de opleverdatum, nog twee weken en dan is het zover *O*

Ik hoop dat ze het allemaal gaan redden want er moet nog best veel gebeuren naar mijn idee :

- De hoofdkeuken moet nog geplaatst worden
- Er moet nog een spiltrap geplaatst worden
- De schilder is nog druk bezig, binnen is hij halverwege, buiten op een kwart.
- Er moet nog behangen worden
- Warmtepomp buitenunit is nog niet geplaatst en aangesloten
- Badkamers zijn nog niet klaar, alle meubels en kastjes moeten nog geplaatst worden.
- Stoomgenerator voor de stoomcabine moet nog geplaatst worden
- Mechanische ventilatie moet nog geplaatst worden
- Rookmelders missen nog
- Vensterbanken binnenzijde moeten nog geplaatst worden (11 om precies te zijn, composiet)

Het wordt wel heel gaaf en we zijn nog steeds superblij met onze aannemer, hij bouwt alsof het zijn eigen huis wordt.

Bijgevoegd nog een paar plaatjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT9_MzwCkVumWuy2rml824r1LLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsvDFw0wnYNM6dVNyUdJY6r4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ei-nI20ltOcaT96b8c3hOA6QnQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8vESgSOoBnpQUcwzoXxa4cJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGyjE-WQ3zjSy7f7z7DvU1xfl8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcK26pnpWsh5nzRQ79KCapPG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQSeuxc1vqSZgrZm_tbW2wO6W3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4zk4y9eEywjxZch59IClHjR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boPFMv8O3w8z-U6B2xt8G6nqaco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1xopuGJXkAsaV49XpnoJ0Kv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9en92BJ3RAZTp_OTlfghRHXjMiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTcS237eiqHf5xCPrJmNhXrc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXrtReD7dvG2k7efvPv-NirX0Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/td7ofT9fITEucL9UksHIgRtG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GByR78Y5CMFCf0YJI35psf_SvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Sb48jNvgoX43nbZoT7qnHS9.jpg?f=fotoalbum_large

• bbbrumbrum
  • Niet online
Diepie schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:08:
We lopen hier langzaam richting de opleverdatum, nog twee weken en dan is het zover *O*

Ik hoop dat ze het allemaal gaan redden want er moet nog best veel gebeuren naar mijn idee :

- Badkamers zijn nog niet klaar, alle meubels en kastjes moeten nog geplaatst worden.
- Rookmelders missen nog
- Vensterbanken binnenzijde moeten nog geplaatst worden (11 om precies te zijn, composiet)

Het wordt wel heel gaaf en we zijn nog steeds superblij met onze aannemer, hij bouwt alsof het zijn eigen huis wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel mooi! Wanneer komen de rest van de PV panelen? >:) >:)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 11:53
Gaaf die laatste foto
Want, je krijgt m er niet meer uit? Vervelend

• Franciesco
Heel mooi @Diepie!
Ik snap dat je uitkijkt naar de oplevering. Hopelijk post je nog eens wat vaker foto's want dan kan ik weer meegenieten :)

• Franciesco
Wellicht heb je het hier al eens genoemd, maar wat voor warmtepomp krijg je?

• Diepie
bbbrumbrum schreef op donderdag 10 november 2022 @ 10:55:
[...]

Heel mooi! Wanneer komen de rest van de PV panelen? >:) >:)
Ha! Voor nu is het genoeg maar wie weet, er is nog wat ruimte voor uitbreiding ;)
Stefke schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:21:

Want, je krijgt m er niet meer uit? Vervelend
:D Hij mag van mij een eigen kamertje hebben hoor, als tie maar genoeg huur betaald O-)
Franciesco schreef op donderdag 10 november 2022 @ 15:44:
Wellicht heb je het hier al eens genoemd, maar wat voor warmtepomp krijg je?
Een Panasonic Aquarea 9kW.

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:34

- Rookmelders missen nog

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig en enigszins jaloersmakend met hoe snel het gaat!

Vraagje ik zie dat je deuren nog wat hoger dan het terrein liggen. Als de grond word opgehoogd komt de zinken regenafvoer dan niet in de grond te liggen?

• Diepie
walletje-w schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:47:
[...]

Prachtig en enigszins jaloersmakend met hoe snel het gaat!

Vraagje ik zie dat je deuren nog wat hoger dan het terrein liggen. Als de grond word opgehoogd komt de zinken regenafvoer dan niet in de grond te liggen?
Als ik inderdaad ervaringen van anderen hoor en ook in dit forum lees, besef ik dat het echt wel snel gaat. Half maart is de eerste paal pas de grond in gegaan. We hebben ontzettend goed weer gehad en dat heeft ook geholpen.

De grond gaat inderdaad flink opgehoogd worden, niet overal tot aan de drempels, deels vangen we het op met vlonders. Maar je hebt wel een goed punt te pakken. Ik begrijp na wat google-werk dat zink niet onder de grond mag en dat lijkt nu wel te gaan gebeuren. Ik ga dit zeker even met de aannemer opnemen. Dank voor de observering!

• Andrehj
walletje-w schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 13:47:
Hmm, dat is bij ons bij alle hemelwaterafvoeren ook het geval. Is dat een (groot) probleem?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:45

- Rookmelders missen nog

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Poah.

En hier komen 4 gezinnen te wonen?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:34
Andrehj schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:55:
[...]

Hmm, dat is bij ons bij alle hemelwaterafvoeren ook het geval. Is dat een (groot) probleem?
Toen ik bezig was met mijn hemelwater afvoer ben ik gaan Googlen en kwam op het volgende: https://www.mijnkluswijzer.nl/zinken-regenpijp-plaatsen/ Hierdoor besloten vlak boven de grond over te gaan op pvc.

Grote disclaimer: ik heb er geen ervaring mee, maar statistisch gezien als een bron 5 jaar noemt als tijdsperiode waarin ze kunnen vergaan het een duidelijke indicatie is dat dit niet een lange termijn oplossing is. Zelfs al zullen er genoeg mensen zijn waar ze al 10 jaar probleemloos in de grond zitten. Nu valt het natuurlijk ook niet zo op als ze lek zijn maar nog in de grond zitten, ik ken weinig mensen die hun HWA iedere 5 jaar uitgraven om te controleren of ze niet lek zijn.

• Conrado
Ook hier gaat zink over in PVC, gebeurt net onder de klinkers dus je ziet het niet,

• natural colour
pentaw1nz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 20:15:
[...]

Poah.

En hier komen 4 gezinnen te wonen?
Deze woning heeft kenmerken van een grote boerderij uit den vorige eeuw, destijds had het personeel een eigen ingang en ook wel een eigen keuken...
Wie weet inwonend personeel? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 12-11-2022 21:49 ]

• FrankSpin
  • Niet online
.

• Woody179
Een sneakpeak van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52KpRCREzZve6ziD4mkZKO3Y14Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GD9FgrGVhr81g5FuRLo1UwaN.jpg?f=fotoalbum_large

Later volgt een uitgebreide update, eerst een beetje bijkomen.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:46 ]

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:55:
[...]

formeel is dat niet de juiste manier nee. of er snel problemen komen hangt ook wel van de grond af, meestal weten de mensen die in de buurt werken het wel, eigenlijk is de standaard oplossing net boven de grond met pvc en daarin zink. dan het eventuele straat werk erop aan laten sluiten en je ziet niets, maargoed het gaat ook wel eens velen jaren prima met een pijp in de grond, het gaat geloof ik mede om de zuurtgraad van de grond.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 16-11-2022 16:12 ]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heeft inderdaad met de zuurtegraad te maken. Een zinken goot leeft ook niet lang met een rieten dak.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:07
ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:41:
Heeft inderdaad met de zuurtegraad te maken. Een zinken goot leeft ook niet lang met een rieten dak.
Rieten daken hebben meestal geen goten maar een flink overstek.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ds23man

ds23man

Eenum

No Hands schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:52:
[...]

Rieten daken hebben meestal geen goten maar een flink overstek.
Dat zou ik niet zo hard roepen, ik ben nu 54 en het voormalige huis van mijn grootouders:

https://www.ververjetwint...onsweg-82-zuidlaren-43440

heeft altijd zinken goten gehad, zelfs als terug zoekt naar de bouwdatum (1912).

• twain4me

twain4me

ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:00:
[...]

Dat zou ik niet zo hard roepen, ik ben nu 54 en het voormalige huis van mijn grootouders:

https://www.ververjetwint...onsweg-82-zuidlaren-43440

heeft altijd zinken goten gehad, zelfs als terug zoekt naar de bouwdatum (1912).
meestal ≠ altijd. je bevestigd zijn bewering alleen maar ;)

• ds23man

ds23man

Eenum

twain4me schreef op woensdag 16 november 2022 @ 17:05:
[...]

meestal ≠ altijd. je bevestigd zijn bewering alleen maar ;)
Heb zelf heel veel riet:

https://www.google.nl/map...833328,101m/data=!3m1!1e3

Dak op de grote schuur ligt alleen al 1250m2 op.

Mijn ervaring met het huis van mijn grootouders was dat elke 20-30 jaar de goten grotendeels vervangen moesten worden. Als je met riet al goten moet hebben: koper!

• Woody179
Bij deze de beloofde update,
Zoals een aantal van jullie weten ben ik bezig om zelf ons huis te bouwen. Naast een werkweek van 40 uur en alle verplichtingen die horen bij een jong gezin is onze bouw er niet een waar je een enorm hoog tempo in moet verwachten.

In mijn laatste (kleine) update van 5 juli gaf ik aan dat ik de ruim 8700kg aan wapening in ontvangst had mogen nemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avuUyy_3V6ah4gpB8eLRxWmKQYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRodeoThoeT57sgJvrVUAnj3.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna brak een tijd aan van sjouwen, zo weegt een wapeningsnet BEC 524 (150x150x10mm) circa 90 kilo en hiervan had ik er ''slechts'' 72 op zijn plek te leggen. Alleen versjouwen was geen optie, nog een poging gewaagd met een kleine shovel maar die viel vanwege diverse redenen af. Uiteindelijk heb ik de hulp in geroepen van een goede vriend. Samen hebben we verspreid over circa 1,5 maand in 6 dagen tijd de wapening op zijn plek gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnUm572Jaovk3-wPMSdn8VU9tGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iq3pdb5fWptclCUy9mSSVlWJ.jpg?f=fotoalbum_large
Eerst een stuk landbouwplastic er in getrokken, klinkers uitgelegd en op hoogte gesteld middels een rotatie laser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgTVszvCkWjk1OeveR6ODRbp0m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0dXz6Pd1KWdWSvP130DHJGvW.jpg?f=fotoalbum_large
Proefopstelling gemaakt om de boven dekking te controleren. Deze moest minimaal 25mm zijn, bij controle was het 24mm. uiteindelijk besloten om de tussenliggers (alle 276stuks) een stukje open te buigen om zo op 30 a 35mm uit te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCqV2s5TbjN_0l6geOMmHW7cMKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYj5NBdBDyWwP4kVY1n7Alto.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlTvK669pUuyZZnoACoXaqhIELI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJk4nYwu4Q9ipkiDFDHEogXA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOK93ofUQnWghaaNKy7Xp6Z0pVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2bh9PqfqXj88B6dVukO51kR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIqv_6RkwvRF1AkVSNT20f7YWKc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkbsVKjC9v5y7fYKCmPNu2RK.jpg?f=fotoalbum_large

Voor wie het interessant vind, deze 72 matjes en 276 tussen liggers zijn in totaal met circa 8000 draadbinders aan elkaar gezet. Enigszins overkill bleek achteraf, maar ja eentje meer kan vast geen kwaad was mijn redernatie op dat moment.

Na het sjouwen kwam een tijd van lassen. Die draadbinders was ik namelijk meer dan zat (er waren inmiddels twee van die trekijzers gesneuveld) en het vooruitzicht om 1800 stekeinden door de boven laag op de onderlaag vast te moeten zetten deed mijn rug al in protest gaan.

Twee stekeinden vormen een paar en dienden om de 15cm in de wapening geplaatst te worden. In totaal goed voor circa 900 paar. Mijn aanname was ten tijde van bestellen dat de wapeningsvorm (een soort omega) niet of zeer lastig door de wapening heen te steken zou zijn en het dus beter/makkelijker zou zijn om ze in twee delen te bestellen. In de praktijk bleek dit echter 100% mee te vallen (leer momentje voor een volgende keer) Ik heb daarop besloten om van te voren er van twee stekeinden alsnog een vast paar te maken.

Malletje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqM5RlFiqKgNFLssl03c4v-qf10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTh4udFBrrPTsHKMKEwHEcD5.jpg?f=fotoalbum_large

En aan het lassen geslagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axCvBIkmeaYfCFD9f0mu8mrrTeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veXUS5746zoP5KUZuFX0uA7i.jpg?f=fotoalbum_large

En nog meer lassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1pQS4TbY7pSLl5Yq2g79TcCKTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJ8WFydHernJsWI9jfc1nVgX.jpg?f=fotoalbum_large

En (je raad het vast niet) nog meer lassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A11KloyMnBz2KBAOQjfyQ3SJZnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwBcXIKbQ2dDDPPRzoE7Kllc.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel het maken van de paren op werkbank hoogte veel werk was maar qua fysieke belasting best mee viel, kon ik niet het zelfde stellen voor het monteren van de paren op de wapening. Dit moest op m'n knieën.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvaMlcxLvS9Zc6kpaIvNFkvXPtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMfLn2ymgFpPV4Pn51XIcq7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Gezien de fysieke belasting kon ik inclusief alle bijkomende werkzaamheden er circa 100 per dag vast zetten. Daarna was het gewoon echt klaar. Na een dag of 6 van op de knieën voorover gebogen werken schoot het me ook dusdanig in de rug dat ik een aantal dagen niks heb kunnen doen. Maar uiteindelijk was het resultaat er wel na (al zeg ik het zelf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXIXJsr4ZnqaU4SKhoFqQHuHs2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/665AdsFocZ4EFbTQi5vZJ0L0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mw0nDJLTxqUI-aTm3qcPFOLG3lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZltkqpZSQTu8OAD8GPoiig5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DRmpj6IH-EL8tnl64Bm3UHR_is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxqlVgYumJCHiCTF25uLeQDN.jpg?f=fotoalbum_large
Door gebrek aan contrast vallen ze hier nog niet heel erg op.

Conform mijn bouwvergunning heb ik een aantal meld / controle momenten waaronder een bij gereedheid van de wapening. Netjes de gemeente op de hoogte gesteld en afgewacht. Twee dage later werd ik door mijn buurman gebeld (lang leve die dorpse tam tam) dat er een vreemde snuiter van de gemeente door de bouwput liep, en of ik daar wel van op de hoogte was. Ik heb hem daarop gebeld en hoewel hij een paar kleine opmerkingen had, zoals het blad van de boom dat inmiddels tussen de wapening lag, gaf hij het groene licht voor het beton.

Na wat afstemmen met de betoncentrale was het afgelopen maandag dan zover. Via via de hulp in geroepen van twee man. Inclusief de machinist van de pomp en ik zei de gek waren we met zijn vieren.
De machinist bediende de pomp, ik stond aan de slang, de een liep met de laser rond voor de hoogte en verdeelde waar nodig en de ander voor het vlakken en trillen van het beton.

De dat zelf was voor mijn doen best strak gepland.
Om 8 uur sochtens werden een aantal rijplaten gelegd voor de beton pomp,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5M6uJV4fgWipIEHv6SAQXCX6ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x2znrOSdSV3FFfJ8rlDkTKgB.jpg?f=fotoalbum_large

Om half 10 was de pomp er,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YLl3N8oyZbvA8eb_ZCM8n1VLEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jmsx4y5hsl5VOE08K02Pgq6O.jpg?f=fotoalbum_large

En om kwart voor 10 de eerste van uiteindelijk negen betonwagens ter plaatse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr3c835qGXNcxLo8KgQYtOBEJRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/neAigimqpRSW7W24JQNaXD4n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WazvSbMnKGmulas85vOmulqnlrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgJ71GlhXRjaYmm2aUR4jCn6.jpg?f=fotoalbum_large

De planning van de betoncentrale liep niet helemaal vlekkeloos, een paar keer een half uur tussen leveringen gehad en een keer zelfs bijna een uur. Des al niet te min zat om 14:30 al het beton er in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lP9EU2WqGIgTrbn3YuN5wH4xt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThKofI7JpPfYDYlAVuzcMBRx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qALi35xu99GaSKtAH9eCLUZtq5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVd5NbTesLIS3TDpPk2AXffR.jpg?f=fotoalbum_large

De fundering (tot nog toe) in cijfers:
circa 250 a 300 kuub afgegraven klei
circa 400Ton aan puin aangevoerd en in lagen verdicht
circa 72m aan bekisting
circa 120 stalen piketten
circa 8200kg aan wapening met het handje versjouwd en gevlochten
en schrik niet 98m3 aan beton..

Hoe nu verder?
Enkele van de volgende stappen zijn:
- Horizontale wapeningsstaven in de stekeinden vlechten/lassen
- Bekisting maken en stellen
- Doorvoeren maken (denk aan: nutsvoorzieningen, warmtepomp, kruipruimte ventilatie, afzuigkap, rioolplan, regenwatertank, div mantelbuizen ect.
- Voorbereiden verlichting in kruipruimte
- Betonstorten (circa 50m3)

• Vaez
Momenteel zijn wij een huis aan het bouwen. In onze fundering/vloer zijn sparingen aangebracht voor ventilatie van de kruipruimte(deze is toegankelijk). Nu geeft de aannemer aan dat deze ventilatie niet meer verplicht is vanuit het bouwbesluit en ze het vaak achterwegen laten tegenwoordig. Of het bij ons verder aangelegd wordt en er roosters komen tussen de bakstenen mogen we zelf kiezen. Wat is jullie ervaring hiermee en waarom hebben jullie dit juist wel of niet gedaan?

Mijn eigen idee nu, is dat het wel handig is om de kruipruimte goed droog te houden doordat de lucht er doorheen blaast. Aan de andere kant is het mogelijk iets nadelig voor de isolatie aangezien er koude lucht onder het huis doorblaast(vloer en fundering is wel geisoleerd met tempex).

• Loft
Woody179 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:02:

....

Mooi verslag. Ik blijf het graag volgen! :)
98m3 -> dus ongeveer 300 m2?

• Stefke
Zoals een aantal van jullie weten ben ik bezig om zelf ons huis te bouwen. Naast een werkweek van 40 uur en alle verplichtingen die horen bij een jong gezin is onze bouw er niet een waar je een enorm hoog tempo in moet verwachten.

Hoe nu verder?
- Doorvoeren maken (denk aan: nutsvoorzieningen, warmtepomp, kruipruimte ventilatie, afzuigkap, rioolplan, regenwatertank, div mantelbuizen ect.
Lekker bezig! Maar jezus, wat een doorlooptijd op deze manier. Heel begrijpelijk, maar wat is het idee dat je een beetje klaar moet zijn? Als ik zie hoe lang t bij ons duurde, zo bouwen nagenoeg in je eentje, dan ben je toch niet in 10 jaar klaar?
En de fysieke belasting... Wij zijn een heel eind klaar, en daar ben ik blij mee. Nog een jaar vol doorbouwen en ik had een probleem gehad (ik was dan ook 16u per dag aan het werk gedurende een jaar of 3). In huis nog een paar kleine projectjes die prima kunnen wachten, en bezig om het tuinhuis van binnen af te werken, ik kan het voor mezelf nu goedpraten om een keer een weekend niet veel te doen.

En wat voor bekisting ga je maken, krijg je op deze plaat weer een soort strokenfundering? edit: o ja, lijkt me logisch met je opstaande staalbeugels.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 17-11-2022 08:31 ]

• Woody179
Loft schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:21:
[...]

Mooi verslag. Ik blijf het graag volgen! :)
98m3 -> dus ongeveer 300 m2?
270m2 uit mijn hoofd, de vloer is gemiddeld genomen 35cm dik.
Stefke schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:13:
[...]

Lekker bezig! Maar jezus, wat een doorlooptijd op deze manier. Heel begrijpelijk, maar wat is het idee dat je een beetje klaar moet zijn? Als ik zie hoe lang t bij ons duurde, zo bouwen nagenoeg in je eentje, dan ben je toch niet in 10 jaar klaar?
En de fysieke belasting... Wij zijn een heel eind klaar, en daar ben ik blij mee. Nog een jaar vol doorbouwen en ik had een probleem gehad. In huis nog een paar kleine projectjes die prima kunnen wachten, en bezig om het tuinhuis van binnen af te werken, ik kan het voor mezelf nu goedpraten om een keer een weekend niet veel te doen.

En wat voor bekisting ga je maken, krijg je op deze plaat weer een soort strokenfundering?
Doorlooptijd mikken we op bewoonbaar na circa 3 jaar. De huidige fase kost erg veel tijd. Deels omdat ik niet heel gek veel ervaring heb met funderingswerk en deels vanwege de grote beton netten. Ik had er op gerekend de netjes machinaal op zijn plek te kunnen leggen. Toen bleek dat dat toch met de hand moest ik opzoek naar hulp. Gelukkig wilde een goede vriend van me graag helpen maar vanwege verschillen in planning ging er meer tijd overheen dan verwacht.

Mijn achtergrond (en affiniteit) ligt bij timmerwerk. Ik verwacht het houten casco daarom relatief snel op te kunnen trekken. De globale planning (afhankelijk van het weer) is als volgt:

Dec - Resterende wapeningswerken
Dec / Jan - Maken prefab bekisting
Feb - Plaatsen prefab bekisting & storten
Mrt - Opbouwen broodjesvloer
Mrt / Apr - Storten drukvloer.
Apr / Mei - Start Hsb

• Stefke
Ah oke, dan zal het inderdaad wat sneller gaan dan mijn houtwerk ;)

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-11 16:48
Ik heb zojuist de verkaveling en prijslijst ontvangen voor een nieuwe wijk hier (Overijssel, regio Zwolle).
Wij zijn geinteresseerd in een vrijstaande woning/los kavel, deze worden te koop aangeboden voor EUR 381 per m (incl. BTW maar ex. notariskosten, aansluiten nutsvoorzieningen, sonderingen)
Kavelgrootte varieert van 343 tot 541m2.

Stel, ik zet een huis neer via Groothuisbouw bijv. (catalogusbouwer) incl. gekoppelde garage, wat is dan het formaat kavel wat ik nodig ga hebben? Wat is praktisch? En iemand ervaring met Groothuisbouw of een andere catalogusbouwer die tips kan delen?

Tnx.

• big bang
  • Laatst online: 08:58
-Muncky- schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:33:

Stel, ik zet een huis neer via Groothuisbouw bijv. (catalogusbouwer) incl. gekoppelde garage, wat is dan het formaat kavel wat ik nodig ga hebben?
Behalve dat dat nogal afhangt van je wensen (groothuis heeft ze in maten en soorten) hangt dat ook veel af van je bouwvlak en bestemmingsplan. Kijk op ruimtelijkeplannen.nl en laat je goed adviseren.
Wat is praktisch? En iemand ervaring met Groothuisbouw of een andere catalogusbouwer die tips kan delen?
Lees dit topic "even" door (mind the quotes, maar voor zo'n beslissing mag er ook wel wat research in zitten). Het belangrijkste is; het moet bij je (wensen) passen. En daar zou ik mee beginnen: wat is mijn budget en wat zijn mijn wensen?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:16
Ik heb zojuist de verkaveling en prijslijst ontvangen voor een nieuwe wijk hier (Overijssel, regio Zwolle).
Wij zijn geinteresseerd in een vrijstaande woning/los kavel, deze worden te koop aangeboden voor EUR 381 per m (incl. BTW maar ex. notariskosten, aansluiten nutsvoorzieningen, sonderingen)

Stel, ik zet een huis neer via Groothuisbouw bijv. (catalogusbouwer) incl. gekoppelde garage, wat is dan het formaat kavel wat ik nodig ga hebben? Wat is praktisch? En iemand ervaring met Groothuisbouw of een andere catalogusbouwer die tips kan delen?

Tnx.
Je hebt geluk, in Zwolle zijn ze dan al verder dan de nieuwbouwprojecten hier, welke keer op keer tegen worden gehouden voor omwonenden. :/
Hier (20 km zuidelijker) zijn ze net begonnen met de eerste fase terwijl de plannen allemaal nog ter inzage liggen. 8)7

Ben je al eens bij Groothuisbouw geweest? Zoniet, zeker een aanrader om die modelwoningen te bekijken.

• Loft

Tnx.
Dat is helaas niet zo te beantwoorden. Veel hangt af van het bouwvlak dat je binnen een kave mag bebouwen, hangt af van het bestemmingsplan of een beeldplan dat een gemeente kan hebben.

Mijn buren hebben ee kavel van 350 m2 (14m breed en 25 diep) en hebben een huis daarop van 8m breed en 14m diep. Het huis staat 4m van de straat af. Achter het huis ook nog een serre van 3m diep en 5m breed. Kortom, geen tuin achter. Niet mijn keuze, maar ze zijn er blij mee.

Ik zou gaan kijken naar huizen daar in de buurt een beoordelen wat jullie mooi vinden.
Er zijn legio voorbeelden wat op een kavel kan.

Succes

• natural colour

Tnx.
Ik ben werkzaam als elektromonteur aan een nieuwbouwproject van 14 woningen;
Alle woningen worden amper afgewerkt opgeleverd; schilderwerk moet bijvoorbeeld door de koper zelf worden uitgevoerd...sommige kopers zijn nu al de zolder van het huis aan het verbouwen, die 2 weken geleden is opgeleverd...
De vraag aan jou is; wat kun je zelf aan een woning doen en zou je dat willen? en is dat bij een catalogus-aannemer bespreekbaar?

• FrankSpin
  • Niet online
.

• big bang
  • Laatst online: 08:58
FrankSpin schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:27:

Lang verhaal kort. Gekozen balansventilatie kon opeens niet meer, en moet nu alternatief komen. Grr..
Geen idee welke afspraken daar over gemaakt zijn, maar ik zou daar niet zonder slag of stoot akkoord mee gaan. Waarom kan dat niet meer nu de vloer er al ligt?

Als het gaat om kanaalplaatvloer vs breedplaatvloer, volgens deze website gaat dat met beide.

[ Voor 18% gewijzigd door big bang op 18-11-2022 17:34 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• ds23man

ds23man

Eenum

Deze week direct contact gehad met de installateur en was niet echt blij na het ophangen van de telefoon.

Blijkbaar wist de installateur niet dat de aannemer al de vloer had gestort. Die was niet blij om dat te horen.

Daarnaast werd opeens over een breedte plaatvloer gerept. Dat was nieuw voor mij want zou altijd al kanaalplaat uitgevoerd worden.

Nog bijzonderder was dat de persoon waarmee ik sprak het verschil tussen beide niet leek te kennen.

Lang verhaal kort. Gekozen balansventilatie kon opeens niet meer, en moet nu alternatief komen. Grr..

De metselaars hadden we ook geen mooi weer bij deze week. Maar ze hebben redelijk wat blokken gelijmd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit hoef je tegenwoordig niet toe te passen in Groningen.

• bbbrumbrum
  • Niet online
ds23man schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 17:34:
[...]

Dit hoef je tegenwoordig niet toe te passen in Groningen.
In Japan ook niet wss. Wat is je punt?

@FrankSpin ventilatieleidingen verwerk je in de verdiepingsvloeren, dus mss gewoon een misverstand?

[ Voor 19% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-11-2022 18:53 ]

• Andrehj
bbbrumbrum schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:47:
@FrankSpin ventilatieleidingen verwerk je in de verdiepingsvloeren, dus mss gewoon een misverstand?
Inderdaad. Bovendien zal het balansventilatiesysteem van @FrankSpin onderdeel zijn van de bouwvergunning. Dat systeem zal er dus moeten komen, en wel in de verdiepingsvloer.
Desnoods de bouw maar stilleggen en met tekenaar, constructeur en installateur om de tafel om dit zsm uit te dokteren. Je hebt maar één keer de kans om dat goed te doen.

Voordeel is wel dat het blijkbaar breedplaat wordt, want daarin is voor balansventilatie veel meer ruimte dan in een kanaalplaatvloer (en qua constructie ben je ook veel vrijer).

Wat mij wel heel erg verbaast is dat er over zoiets in dit stadium van de bouw nog gesteggeld wordt, want zoiets had toch al lang afgetikt moeten zijn?
Aan je bouwvergunning hangt normaliter ook een constructieberekening. En voor zo'n berekening maakt het nogal wat uit of er een breedplaat- of een kanaalplaatvloer voor de verdieping in komt.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 114% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:43 ]

• Conrado
Daarnaast werd opeens over een breedte plaatvloer gerept. Dat was nieuw voor mij want zou altijd al kanaalplaat uitgevoerd worden.
Een breedplaatvloer wordt op maat gemaakt en dient eerst geconstrueerd te worden. Daarbij moeten alle leidingen groter dan ∅50mm bekend zijn. Doorlooptijd is ongeveer 13 weken.
Kortom, als de metselaars al druk aan het lijmen zijn, moet de breedplaat ook al in productie zijn. Hoe moet dan daar nog riool en balansventilatie in?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:07

In mijn laatste (kleine) update van 5 juli gaf ik aan dat ik de ruim 8700kg aan wapening in ontvangst had mogen nemen.[Afbeelding]

Hierna brak een tijd aan van sjouwen, zo weegt een wapeningsnet BEC 524 (150x150x10mm) circa 90 kilo en hiervan had ik er ''slechts'' 72 op zijn plek te leggen. Alleen versjouwen was geen optie, nog een poging gewaagd met een kleine shovel maar die viel vanwege diverse redenen af. Uiteindelijk heb ik de hulp in geroepen van een goede vriend. Samen hebben we verspreid over circa 1,5 maand in 6 dagen tijd de wapening op zijn plek gelegd.

[Afbeelding]
Eerst een stuk landbouwplastic er in getrokken, klinkers uitgelegd en op hoogte gesteld middels een rotatie laser.

[Afbeelding]
Proefopstelling gemaakt om de boven dekking te controleren. Deze moest minimaal 25mm zijn, bij controle was het 24mm. uiteindelijk besloten om de tussenliggers (alle 276stuks) een stukje open te buigen om zo op 30 a 35mm uit te komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor wie het interessant vind, deze 72 matjes en 276 tussen liggers zijn in totaal met circa 8000 draadbinders aan elkaar gezet. Enigszins overkill bleek achteraf, maar ja eentje meer kan vast geen kwaad was mijn redernatie op dat moment.

Na het sjouwen kwam een tijd van lassen. Die draadbinders was ik namelijk meer dan zat (er waren inmiddels twee van die trekijzers gesneuveld) en het vooruitzicht om 1800 stekeinden door de boven laag op de onderlaag vast te moeten zetten deed mijn rug al in protest gaan.

Twee stekeinden vormen een paar en dienden om de 15cm in de wapening geplaatst te worden. In totaal goed voor circa 900 paar. Mijn aanname was ten tijde van bestellen dat de wapeningsvorm (een soort omega) niet of zeer lastig door de wapening heen te steken zou zijn en het dus beter/makkelijker zou zijn om ze in twee delen te bestellen. In de praktijk bleek dit echter 100% mee te vallen (leer momentje voor een volgende keer) Ik heb daarop besloten om van te voren er van twee stekeinden alsnog een vast paar te maken.

Malletje gemaakt:
[Afbeelding]

En aan het lassen geslagen:
[Afbeelding]

En nog meer lassen:
[Afbeelding]

En (je raad het vast niet) nog meer lassen:
[Afbeelding]

Hoewel het maken van de paren op werkbank hoogte veel werk was maar qua fysieke belasting best mee viel, kon ik niet het zelfde stellen voor het monteren van de paren op de wapening. Dit moest op m'n knieën.
[Afbeelding]

Gezien de fysieke belasting kon ik inclusief alle bijkomende werkzaamheden er circa 100 per dag vast zetten. Daarna was het gewoon echt klaar. Na een dag of 6 van op de knieën voorover gebogen werken schoot het me ook dusdanig in de rug dat ik een aantal dagen niks heb kunnen doen. Maar uiteindelijk was het resultaat er wel na (al zeg ik het zelf).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Door gebrek aan contrast vallen ze hier nog niet heel erg op.

Conform mijn bouwvergunning heb ik een aantal meld / controle momenten waaronder een bij gereedheid van de wapening. Netjes de gemeente op de hoogte gesteld en afgewacht. Twee dage later werd ik door mijn buurman gebeld (lang leve die dorpse tam tam) dat er een vreemde snuiter van de gemeente door de bouwput liep, en of ik daar wel van op de hoogte was. Ik heb hem daarop gebeld en hoewel hij een paar kleine opmerkingen had, zoals het blad van de boom dat inmiddels tussen de wapening lag, gaf hij het groene licht voor het beton.

Na wat afstemmen met de betoncentrale was het afgelopen maandag dan zover. Via via de hulp in geroepen van twee man. Inclusief de machinist van de pomp en ik zei de gek waren we met zijn vieren.
De machinist bediende de pomp, ik stond aan de slang, de een liep met de laser rond voor de hoogte en verdeelde waar nodig en de ander voor het vlakken en trillen van het beton.

De dat zelf was voor mijn doen best strak gepland.
Om 8 uur sochtens werden een aantal rijplaten gelegd voor de beton pomp,
[Afbeelding]

Om half 10 was de pomp er,
[Afbeelding]

En om kwart voor 10 de eerste van uiteindelijk negen betonwagens ter plaatse.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De planning van de betoncentrale liep niet helemaal vlekkeloos, een paar keer een half uur tussen leveringen gehad en een keer zelfs bijna een uur. Des al niet te min zat om 14:30 al het beton er in.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

De fundering (tot nog toe) in cijfers:
circa 250 a 300 kuub afgegraven klei
circa 400Ton aan puin aangevoerd en in lagen verdicht
circa 72m aan bekisting
circa 120 stalen piketten
circa 8200kg aan wapening met het handje versjouwd en gevlochten

Hoe nu verder?
Ik zie nergens in je foto's of je tekst isolatie. Hoe wordt je vloer/fundering ergens geïsoleerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Vaez
Ons huis vordert ook goed. Deze week zijn alle porotherm binnenmuren gelijmd, stalen kolommen en liggers geleverd en geplaatst en de betonnen watertank van 10.000 liter bezorgd(regenwater moet zelf op het kavel geregeld worden en er is geen schoonwater riool in onze nieuwe wijk).

Maandag ochtend wordt de breedplaat verdiepingsvloer geleverd en later volgende week zal de installateur de ventilatie kanalen, riolering en waterleidingen hierop aanleggen. Zelf ga ik de speaker backboxen plaatsen(komen 8 speakers in het plafond in de woonkamer) en de elektricien zal de overige elektra voorzien.

Ondertussen ook alle werktekeningen van onze aluminium kozijnen en elektra ontvangen en de laatste details aan het goedzetten. Toch wel erg indruk wekend als je dan eindelijk na 1.5 jaar door een huis met echte muren loopt ipv op een grasveldje of een grote lege betonvloer staat.

Een foto voor de impressie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Woody179
No Hands schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 21:03:
[...]

Ik zie nergens in je foto's of je tekst isolatie. Hoe wordt je vloer/fundering ergens geïsoleerd?
De vloer die nu gestort is, is de vloer van de kruipruimte. Deze is ongeisoleerd en word per woning middels een 9 tal ventilatie openingen natuurlijk geventileerd. De beganegrondvloer wordt een ps-isolatievloer (of vergelijkbaar) met een rc waarde van 5,0 of 6,5.

6,5 heeft uiteraard de voorkeur en hoewel ik twee fabrikanten heb gevonden die het beide wel benoemen in hun brochures ben ik de piepschuimelementen van die waarde nog nergens tegengekomen.

• Brainalyser1st
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-11 21:49
Ik heb een Easydrain compact TAF wall die nog niet vastgezet is. De wanden zijn al betegeld. Eigenlijk had de drain al geplaatst moet zijn voor het betegelen van de wanden omdat de tegels op de drain geplaatst moeten worden. De tegels sluiten nu niet aan op de zijkant van de drain. Hier kunnen we de verlengset TAF extension nog proberen tussen te plaatsen of een strookje tegel. Er komt 1 hele tegel voor de drain te liggen.
Ik ben op zoek naar foto's van een soortgelijke drain en informatie over het plaatsen, kitten en aansluiten van de tegels op de drain. De badkamer wordt uiteindelijk gekit door een kitbedrijf. Uiteraard hebben we de handleiding van Easydrain gelezen maar ik zou nog graag wat info uit de praktijk willen krijgen met foto's.
De vloer voor de drain wordt nog waterdicht gemaakt met kimband en pasta. De verloopmof (PP) wordt niet aangesloten op de pvc pijp die op de foto zichtbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mR4brfx-dfbk-zwJqUU8KzcRFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sWQi2YjcP1OEWyQIG7WtFSw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbogbKb4DP_TC1yJceYkA2Yfgko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0oOS75QPaoKnORybq4hS95P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3kTmdnFKoFvOeNL2uWE9H9oKHUk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eT9FQzVfrklGt317xWTSib1n.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2WxJ1SlTF1QK6p1ajaGURO3Qvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFbBZOGV6YNi9sqgRoJqRcOn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Brainalyser1st op 19-11-2022 09:20 ]

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:34
Vraagje: wij zijn een eigen huis aan het bouwen. Geweldig! houtskeletbouw. We hebben houten (vuren) rachels (38x22mm) bevestigd aan de houten balken, maar nu zegt onze architect dat we dubbele gipsplaten tegen de rachels aan moeten maken ivm brandwerendheid. Maar.. hoe kunnen we dit het beste doen? Zoals onderstaand plaatje (maar dan voor plafonds natuurlijk): dus de bovenste gipsplaat iets minder vaak vast schroeven en de onderste gipsplaat wel 6x per rachel? Zit het dan goed genoeg vast? Of moeten we echt de bovenste gipsplaat 6x per rachel vast schroeven en dan ook de onderste gipsplaat nog een keer 6x? (Dan zitten er dus 12 schroeven per rachel door de bovenste gipsplaat....)

Afbeeldingslocatie: https://www.zelfrenoveren.be/reno/wp-content/uploads/2020/02/afstand-schroeven-796x1024.png

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:41
Doordat je de buitenste laag vast zet met 6 schroeven, zit de eerste laag al vast met meer dan 6.

De 38 is daar in tegen eerder wat smal vind ik, maar kan. Je houdt niet veel speling over.

• woltingb
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-10 22:57
Beste (mede)tweakers,

Voor mijn Triodos hypotheek is een blowerdoortest /luchtdichtheidsmeting nodig(?)
Graag hoor ik jullie goede en minder goede ervaringen met de test.
Is het beter om te meten voor de oplevering van de woning of kan later ook?
Suggesties voor bedrijven in Noord-Oost Nederland die de test uitvoeren zijn ook welkom.

Dank

Bert
Pagina: 1 ... 245 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic