Bij deze de beloofde update,
Zoals een aantal van jullie weten ben ik bezig om zelf ons huis te bouwen. Naast een werkweek van 40 uur en alle verplichtingen die horen bij een jong gezin is onze bouw er niet een waar je een enorm hoog tempo in moet verwachten.
In mijn laatste (kleine) update van 5 juli gaf ik aan dat ik de ruim 8700kg aan wapening in ontvangst had mogen nemen.
Hierna brak een tijd aan van sjouwen, zo weegt een wapeningsnet BEC 524 (150x150x10mm) circa 90 kilo en hiervan had ik er ''slechts'' 72 op zijn plek te leggen. Alleen versjouwen was geen optie, nog een poging gewaagd met een kleine shovel maar die viel vanwege diverse redenen af. Uiteindelijk heb ik de hulp in geroepen van een goede vriend. Samen hebben we verspreid over circa 1,5 maand in 6 dagen tijd de wapening op zijn plek gelegd.
:strip_exif()/f/image/Iq3pdb5fWptclCUy9mSSVlWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst een stuk landbouwplastic er in getrokken, klinkers uitgelegd en op hoogte gesteld middels een rotatie laser.
:strip_exif()/f/image/0dXz6Pd1KWdWSvP130DHJGvW.jpg?f=fotoalbum_large)
Proefopstelling gemaakt om de boven dekking te controleren. Deze moest minimaal 25mm zijn, bij controle was het 24mm. uiteindelijk besloten om de tussenliggers (alle 276stuks) een stukje open te buigen om zo op 30 a 35mm uit te komen.
Voor wie het interessant vind, deze 72 matjes en 276 tussen liggers zijn in totaal met circa 8000 draadbinders aan elkaar gezet. Enigszins overkill bleek achteraf, maar ja eentje meer kan vast geen kwaad was mijn redernatie op dat moment.
Na het sjouwen kwam een tijd van lassen. Die draadbinders was ik namelijk meer dan zat (er waren inmiddels twee van die trekijzers gesneuveld) en het vooruitzicht om 1800 stekeinden door de boven laag op de onderlaag vast te moeten zetten deed mijn rug al in protest gaan.
Twee stekeinden vormen een paar en dienden om de 15cm in de wapening geplaatst te worden. In totaal goed voor circa 900 paar. Mijn aanname was ten tijde van bestellen dat de wapeningsvorm (een soort omega) niet of zeer lastig door de wapening heen te steken zou zijn en het dus beter/makkelijker zou zijn om ze in twee delen te bestellen. In de praktijk bleek dit echter 100% mee te vallen (leer momentje voor een volgende keer) Ik heb daarop besloten om van te voren er van twee stekeinden alsnog een vast paar te maken.
Malletje gemaakt:
En aan het lassen geslagen:
En nog meer lassen:
En (je raad het vast niet) nog meer lassen:
Hoewel het maken van de paren op werkbank hoogte veel werk was maar qua fysieke belasting best mee viel, kon ik niet het zelfde stellen voor het monteren van de paren op de wapening. Dit moest op m'n knieën.
Gezien de fysieke belasting kon ik inclusief alle bijkomende werkzaamheden er circa 100 per dag vast zetten. Daarna was het gewoon echt klaar. Na een dag of 6 van op de knieën voorover gebogen werken schoot het me ook dusdanig in de rug dat ik een aantal dagen niks heb kunnen doen. Maar uiteindelijk was het resultaat er wel na (al zeg ik het zelf).
Door gebrek aan contrast vallen ze hier nog niet heel erg op.
Conform mijn bouwvergunning heb ik een aantal meld / controle momenten waaronder een bij gereedheid van de wapening. Netjes de gemeente op de hoogte gesteld en afgewacht. Twee dage later werd ik door mijn buurman gebeld (lang leve die dorpse tam tam) dat er een vreemde snuiter van de gemeente door de bouwput liep, en of ik daar wel van op de hoogte was. Ik heb hem daarop gebeld en hoewel hij een paar kleine opmerkingen had, zoals het blad van de boom dat inmiddels tussen de wapening lag, gaf hij het groene licht voor het beton.
Na wat afstemmen met de betoncentrale was het afgelopen maandag dan zover. Via via de hulp in geroepen van twee man. Inclusief de machinist van de pomp en ik zei de gek waren we met zijn vieren.
De machinist bediende de pomp, ik stond aan de slang, de een liep met de laser rond voor de hoogte en verdeelde waar nodig en de ander voor het vlakken en trillen van het beton.
De dat zelf was voor mijn doen best strak gepland.
Om 8 uur sochtens werden een aantal rijplaten gelegd voor de beton pomp,
Om half 10 was de pomp er,
En om kwart voor 10 de eerste van uiteindelijk negen betonwagens ter plaatse.
De planning van de betoncentrale liep niet helemaal vlekkeloos, een paar keer een half uur tussen leveringen gehad en een keer zelfs bijna een uur. Des al niet te min zat om 14:30 al het beton er in.
De fundering (tot nog toe) in cijfers:
circa 250 a 300 kuub afgegraven klei
circa 400Ton aan puin aangevoerd en in lagen verdicht
circa 72m aan bekisting
circa 120 stalen piketten
circa 8200kg aan wapening met het handje versjouwd en gevlochten
en schrik niet 98m3 aan beton..
Hoe nu verder?
Enkele van de volgende stappen zijn:
- Horizontale wapeningsstaven in de stekeinden vlechten/lassen
- Bekisting maken en stellen
- Doorvoeren maken (denk aan: nutsvoorzieningen, warmtepomp, kruipruimte ventilatie, afzuigkap, rioolplan, regenwatertank, div mantelbuizen ect.
- Voorbereiden verlichting in kruipruimte
- Betonstorten (circa 50m3)