Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 244 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.631.028 views

Onderwerpen

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-12 17:14
twain4me schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

kan je niet alsnog naar de gemeente met de architect, ik los dit soort dingen meestal gewoon op in een gesprekje, daarbij hoeft niet te worden gedreigt met rechtzaken er hoeft ook geen markeerstift en welstandsnota te worden overtuigd. gewoon een goed verhaal hebben en het gesprek aangaan en bij voorkeur laat ik een al teleurgestelde opdrachtgever thuis, die maken het doorgaans veel te persoonlijk.

overegens vaak bestaan welstandscommissies mede uit (oud) architecten Ik ken er een paar en die zoeken niet zelde daadwerkelijk iemand zijn naam op in het architecten register je staat als je de ontwerper onterecht architect noemt direct met 1-0 achter. niet dat ze er iets mee kunnen en het is kinderachtig, maarja ik waarschuw maar even :+
Dank voor de tips.
Onze architect is wel echt architect en neem aan dat deze de volgende sessie mee gaat.

Ik zie inderdaad dat vrije kavels wel “terughoudende overstek” mag. Dan kan onze overstek wellicht misschien te veel zijn inderdaad.
Was me niet opgevallen en had door de architect wel gezegd moeten worden toen we aankaartte dat we dat wel wilden.

Misschien een suffe vraag, gezien je er meer verstand van lijkt te hebben. Maar zou je mij willen helpen met links naar plaatjes op Google van woningen die er bij beter bij passen? Zodat ik dit kan bespreken en voorleggen met de architect omdat ze vanuit de commissie (nog) geen voorbeelden konden geven.

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:16

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nils7 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:58:
[...]

Dank voor de tips.
Onze architect is wel echt architect en neem aan dat deze de volgende sessie mee gaat.

Ik zie inderdaad dat vrije kavels wel “terughoudende overstek” mag. Dan kan onze overstek wellicht misschien te veel zijn inderdaad.
Was me niet opgevallen en had door de architect wel gezegd moeten worden toen we aankaartte dat we dat wel wilden.

Misschien een suffe vraag, gezien je er meer verstand van lijkt te hebben. Maar zou je mij willen helpen met links naar plaatjes op Google van woningen die er bij beter bij passen? Zodat ik dit kan bespreken en voorleggen met de architect omdat ze vanuit de commissie (nog) geen voorbeelden konden geven.
Die staan toch in het beeld kwaliteits dinges (dat document wat je gaf)

ik doelde meer op het geintegreerde stukje in het verhaal, je merkt aan alles dat ze een moderne vormentaal willen dit ontwerp past daar gewoon maar half bij, zonder dat jaren 30 dak zouden ze het denk ikwel goedkeuren. al zou ik dan ook dat raam rechts boven aanpassen op iets wat meer bij de rest past.
Hiervoor zijn de daken mee ontworpen met het hoofdvolume,
hebben geen overstek (muv vrije kavels, hier is wel een
terughoudende overstek toegestaan) en hebben geïntegreerde
goten.
wellicht zoiets. al ben ik dan nog minder "blij" met het bruine spul ervoor :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FX02BHy21iV_1HiCfApBhWYIXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGZHySqhDW2gL38JlAduWSJT.jpg?f=fotoalbum_large

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:06
Zaak is om samen met je architect goed uit te zoeken waar de woning aan moet voldoen. Als de welstand daar van afwijkt kun je hen vragen op welke gronde het afgewezen wordt.
Als de woning inderdaad voldoet dan zou ik aanvankelijk mijn poot stijf houden. En het gesprek wat harder gaan voeren. Uiteindelijke doel zou wat mij betreft een compromis moeten zijn en dat betekend bewegen van beide kanten (al moet je die beweging soms forceren.)

De reden dat mijn uiteindelijke doel een compromis zou zijn is dat je de gemeente tijdens de bouw ook nodig hebt. Mijn ervaring is dat als jij er een principe kwestie van maakt dat de gemeente dat vervolgends ook doet tijdens de bouw. (Elke controle waar ze recht op hebben uitgevoerd wordt, elke eis gehandhaafd wordt, ect.)

Even een update van andere aard.
Eerder heb ik al in relatie tot materiaalprijzen wat inzichten gegeven. Zojuist is me bij een controle opgevallen dat de materiaal prijs van bouwstaal weer heel kort bij het begrotings bedrag van 1,5 a 2 jaar geleden zit.

Bedrag uit begroting: €113
Piek bedrag: €178.34
Bestel bedrag (afnemende piek): €138,74
Huidige bedrag €117,15

(Prijzen op basis van een BEC 524 x 10mm net en uiteraard ex btw)

Hout lijkt zelfs fors goed koper, destijds een sls 38/170*6000 begroot op €40,68 (ex), deze zou nu €28,17(ex) zijn.... Prijs is op basis van een internet groothandel.

Kan iemand deze prijs daling bevestigen?

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-10 15:53
Woody179 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:33:
Zaak is om...

Even een update van andere aard.
Eerder heb ik al in relatie tot materiaalprijzen wat inzichten gegeven. Zojuist is me bij een controle opgevallen dat de materiaal prijs van bouwstaal weer heel kort bij het begrotings bedrag van 1,5 a 2 jaar geleden zit.

Bedrag uit begroting: €113
Piek bedrag: €178.34
Bestel bedrag (afnemende piek): €138,74
Huidige bedrag €117,15

(Prijzen op basis van een BEC 524 x 10mm net en uiteraard ex btw)

Hout lijkt zelfs fors goed koper, destijds een sls 38/170*6000 begroot op €40,68 (ex), deze zou nu €28,17(ex) zijn.... Prijs is op basis van een internet groothandel.

Kan iemand deze prijs daling bevestigen?
Ik heb dit even nagevraagd bij ons hoe dit zit. Het klopt inderdaad dat bouwstaal flink is gedaald.
Ook de houtprijzen zijn gedaald, en we verwachten dat deze daling nog wel even doorzet.

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
@nils7 Heel herkenbaar dit verhaal wij hebben ook flink moeite gehad met de Welstand we hebben er ruim 3 maanden over gedaan om akkoord te krijgen. Bij ons hadden we ook nog de pech dat er een vervanger kwam voor de eerste beoordelaar. Uiteindelijk vier gesprekken later hebben we nu akkoord gekregen voor de basis.

Bij ons zagen we ook voornamelijk terugkomen dat het meningskwesties zijn en elke beoordelaar had zijn/haar eigen mening op het ontwerp.

Uiteindelijk hebben we buiten de officiële beoordelingen veel met ze gebeld om opties en wijzigingen te bespreken en of dit conform hun zienswijze een toegevoegde waarde zou opleveren aan het geheel of niet. Dit heeft ons wel veel geholpen. Wellicht als tip als je ze kan bellen voordat je wijzigingen doorgeeft aan de architect/tekenaar kun je er wat meer vaart in houden.
nils7 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:18:
Nou.... inmiddels bij de welstand commissie geweest.
En ehm tjah, vooraf wel vrees er voor gehad want je hoort toch wel spook verhalen erover... nou "bluck up" want het is zeker bijna Halloween?

Ze vonden het niet mooi, maar als we dan vragen wat er mis was of voorbeelden vroegen hoe ze het dan wel wilden zien bleef het letterlijk stil.
Eentje uit de commissie wilde zelfs geen balkon/dakterras aan de voorkant (waar niks in de documentatie over staat of het wel of niet mag) want "je gaat daar toch niet zitten" was de opmerking. Que :?

We hebben een L-kap (van bovenaf gezien zeg maar) maar dat mocht ook niet terwijl dit er letterlijk staat in het document:

[...]

Ook vond er eentje dat alle ramen hetzelfde moeten ogen.
Dus beneden lange ramen en boven "halve" zeg maar dat wilt hij niet (staat niks over gedocumenteerd he)
Dus overal of kort of lang... 8)7

Daarnaast werden een handvol insinuaties gemaakt dat we met een pre-fab bouwer werken en het behoorlijk over kwam alsof dat te min was.
Terwijl wij gewoon vrij kunnen bouwen zoals we willen, althans geen belemmeringen voor de PreFab bouwer.

Hebben een hele zure na smaak van dit eerste bezoek.
Want ze komen met allerlei zaken dit niet gedocumenteerd zijn terwijl we ons aan schuin dak, kleuren baksteen etc. hebben gehouden.

Nu gaan we opnieuw rond de tafel zitten en dan toch maar het ontwerp aanpassen wat dan maar iets meer lijkt op de projectbouw woningen die deels onder hetzelfde beeldkwaliteitsplan vallen.
Plus voegen we daar aan toe, het enige wat ze wilden los laten: "eenduidig" whatever that may be.

sorry moest deze rant gewoon even kwijt |:(

• Lwent
Na ruim drie maanden en wat meningsverschillen hebben we eindelijk akkoord gekregen bij de welstand om verder te gaan met het uitwerken van de tekeningen.

We hebben wat concessies moeten maken wat betreft de plannen uiteindelijk mochten we niet:
- breedte 13.3m was te breed hoogte/breedte verhouding zou dan buiten proportie worden (woning dieper maken zou hier geen invloed op hebben) uiteindelijk was 12.8m maximaal toelaatbaar
- parkeerplekken achter de gevel en twee naast elkaar was verplicht hiervan kon onder geen enkele omstandigheid van afgeweken worden
- door de parkeerplekken mochten we niet langer een garage bouwen althans de eisen voor de garage maakte het voor ons niet meer interessant om een garage te plaatsen. we gaan nu een vergunningsvrij object in de achtertuin plaatsen dat kan fungeren als berging/buitenverblijf.
- de zijgevel / achtergevel werd later besloten dat deze alsnog representatief (als voorgevel) uitgevoerd diende te worden.

Geleerde lessen;
- probeer rechtstreeks met de beoordelaar in contact te komen en leg eerst de wijzigingen aan hem voor voordat je ze verwerkt in de tekening.
- boos worden heeft geen zin ;).

Al om al zijn we tevreden met het ontwerp, beetje jammer van de garage maar je kan niet alles hebben in het leven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjUv7StumX6G_l0kWjqPZNzPie4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2mRRPG6o6LTi4yMV7TcYDtlc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86UctPaaIuz5Cw_fo8nP0F_SrjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ymTVVuWdn4hMFpfo7zyAL383.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLrV8fDCs4VKVXvM0cgGSjMA2zU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U5LgS3LLykRf8ZNhJWWzamgf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6lsvX6txNBd50i8pVo2KSQkYG0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jwROga7eAzB89ntUmvZAfTRs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otqd1lYL2cVdKbuKizAJii4RXEs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rd1RB15R249sqEUviPQLaW7t.png?f=user_large

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:52
@Lwent Mag je die garage niet alsnog vergunningsvrij plaatsen? Vergunningsvrij = welstand heeft niets te willen zolang het binnen de regels valt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:10
Lwent schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:01:
Al om al zijn we tevreden met het ontwerp, beetje jammer van de garage maar je kan niet alles hebben in het leven.
Zeer mooie woning, maar er mist toch wel iets heel erg: Een bijkeuken en een (vanuit die bijkeuken van binnenuit bereikbare) garage.
Jij loopt nu vanuit de tuin met je laarzen of klompen aan zo de keuken in. Dat wil je toch niet? En zeker niet bij een woning van dit kaliber.
Ik zou de layout zoals wij die nu hebben (garage → bijkeuken → keuken) nooit meer anders willen. Alles is van binnenuit bereikbaar, laarzen en fietsen in de garage, oude jassen in de bijkeuken en de wat betere in de hal. Vanuit de bijkeuken loop je zo de tuin in, en vanuit de garage ook.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-12 14:00
ybos schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:56:
[...]

Vroeger toen ik nog in de luxe woningbouw zat (op kantoor :P ), lieten wij "sparingen" in de breedplaatvloer opnemen van gipsbeton, veel makkelijker om de sparingen voor de spots te boren. Daarnaast inderdaad gewoon boxen van watervast hechthout meestorten.
Precies dit heb ik nu ook laten doen. Er worden ytong blokken mee ingestort.
Ik heb besloten om met cementboard van 12,5mm kistjes te maken die ik vervolgens met de bijbehorende lijm op de vloer vastlijm en tevens met montageband en slagpluggen ook nogmaals veranker aan de vloer.

Ik ga zaterdag aan de slag. Zal dan nog wel een fotootje posten van de kistjes en op de breedplaat vast gemonteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Krijnemans op 19-10-2022 14:32 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
big bang schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:04:
@Lwent Mag je die garage niet alsnog vergunningsvrij plaatsen? Vergunningsvrij = welstand heeft niets te willen zolang het binnen de regels valt.
Ik ben ook wel benieuwd. Hier gaf de gemeente netjes aan dat de garage duidelijk als vergunningsvrij op tekening moesten zetten, zodat deze niet meegenomen werd de vergunningsaanvraag. Het liefst hadden ze de garage niet eens op tekening gehad.

En iedereen mag een bijgebouw vergunning vrij bouwen als je je aan de regels houdt voor vergunningsvrij bouwen. Dus ben wel benieuwd waarom het überhaupt niet zou mogen.

[ Voor 14% gewijzigd door Morpheusk op 19-10-2022 15:27 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:12
Hij geeft aan dat de parkeerplaatsen verplicht zijn, waardoor de garage niet meer kan of niets meer toevoegt.

• Lwent
Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Zeer mooie woning, maar er mist toch wel iets heel erg: Een bijkeuken en een (vanuit die bijkeuken van binnenuit bereikbare) garage.
Jij loopt nu vanuit de tuin met je laarzen of klompen aan zo de keuken in. Dat wil je toch niet? En zeker niet bij een woning van dit kaliber.
Ik zou de layout zoals wij die nu hebben (garage → bijkeuken → keuken) nooit meer anders willen. Alles is van binnenuit bereikbaar, laarzen en fietsen in de garage, oude jassen in de bijkeuken en de wat betere in de hal. Vanuit de bijkeuken loop je zo de tuin in, en vanuit de garage ook.
@Andrehj Dankjewel! De bijkeuken is inderdaad komen te vervallen gezien onze situatie is een bijkeuken niet direct noodzakelijk. Mijn vriendin wilde het niet en we hebben met een binnenshuis architect een mooi plan gemaakt (dit is niet ingetekend). Middels het kozijn blijft er een mogelijkheid om in de toekomst een doorgang naar buiten te realiseren en de ruimte kan dan nog afgesloten worden.

@big bang We hebben inderdaad nog wel een vergunningsvrije oplossing voor in de achtertuin daar gaan we nu een garage/buitenverblijf realiseren. Naast de woning is helaas geen optie meer door de positionering van de woning.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
Lwent schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:32:
[...]

@Andrehj Dankjewel! De bijkeuken is inderdaad komen te vervallen gezien onze situatie is een bijkeuken niet direct noodzakelijk. Mijn vriendin wilde het niet en we hebben met een binnenshuis architect een mooi plan gemaakt (dit is niet ingetekend). Middels het kozijn blijft er een mogelijkheid om in de toekomst een doorgang naar buiten te realiseren en de ruimte kan dan nog afgesloten worden.

@big bang We hebben inderdaad nog wel een vergunningsvrije oplossing voor in de achtertuin daar gaan we nu een garage/buitenverblijf realiseren. Naast de woning is helaas geen optie meer door de positionering van de woning.
Maar op je oude tekening past de garage er toch ook naast?

Bij ons wordt het gehele linker gedeelte incl. de hal (groene poortdeur) vergunningsvrij gebouwd.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door Morpheusk op 19-10-2022 15:35 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Lwent
Morpheusk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:34:
[...]

Maar op je oude tekening past de garage er toch ook naast?

Bij ons wordt het gehele linker gedeelte incl. de hal (groene poortdeur) vergunningsvrij gebouwd.

***members only***
@Morpheusk Erg mooie woning! dat is inderdaad heel fijn om zo'n groot deel vergunningsvrij te kunnen bouwen zeker ook voor de bouwlèges.

@Morpheusk Het is een nogal ingewikkeld verhaal, laten we zeggen dat de welstand heel veel moeite heeft gedaan zodat we daar geen garage zouden plaatsen, zelfs ons bouwbedrijf had nog niet meegemaakt dat de Welstand met zulke eisen kwam. Achteraf zou dit mogelijkerwijs nog kunnen omdat het vergunningsvrij is echter hebben ze een aantal beperkingen aangedragen zoals dat ze schriftelijk vast hebben laten leggen dat we de ruimte tussen de woning en erfgrens niet mogen bebouwen en elk soort bijgebouw een verplichte kap moet hebben (geen idee of dit überhaupt mag of juridisch stand houdt) We hadden verder geen zin in een ellelang gevecht en vragen we af in hoeverre we daar nog een garage kunnen plaatsen gezien de expliciete schriftelijke eisen. Hier hebben we simpelweg voor de makkelijke weg gekozen en het bouwwerk verder naar achteren gepositioneerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Lwent op 19-10-2022 16:05 ]

• Andrehj
Lwent schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:56:
@Morpheusk Het is een nogal ingewikkeld verhaal, laten we zeggen dat de welstand heel veel moeite heeft gedaan zodat we daar geen garage zouden plaatsen, zelfs ons bouwbedrijf had nog niet meegemaakt dat de Welstand met zulke eisen kwam. Achteraf zou dit mogelijkerwijs nog kunnen omdat het vergunningsvrij is echter hebben ze een aantal beperkingen aangedragen zoals dat ze schriftelijk vast hebben laten leggen dat we de ruimte tussen de woning en erfgrens niet mogen bebouwen en elk soort bijgebouw een verplichte kap moet hebben (geen idee of dit überhaupt mag of juridisch stand houdt) We hadden verder geen zin in een ellelang gevecht en vragen we af in hoeverre we daar nog een garage kunnen plaatsen gezien de expliciete schriftelijke eisen. Hier hebben we simpelweg voor de makkelijke weg gekozen en het bouwwerk verder naar achteren gepositioneerd.
Work around: Hou nu vast rekening met een bijkeuken achter de woning (gelijk met linker gevel). En dan in de hoek daarvan (links achter) bouw je later een garage, aan die bijkeuken vast. Beide vergunningsvrij.

Zo blijft de ruimte tussen woning en erfgrens netjes onbebouwd (maar daar kun je natuurlijk nog wat lager altijd een mooie carport bouwen >:) )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Deleon78 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:32:
Hij geeft aan dat de parkeerplaatsen verplicht zijn, waardoor de garage niet meer kan of niets meer toevoegt.
Die eis voor parkeren komt uit je bestemmingsplan. Dat belet je nog steeds niet om vergunningvrij een garage te plaatsen maar als daarmee je onder het minimum aantal plekken zakt zoals omschreven in het bestemmingsplan, dan kan de gemeente daarop handhaven. Of ze dat daadwerkelijk doen durf ik te betwijfelen, maar kan van gemeente tot gemeente verschillen.

@Lwent in wat voor een document leggen ze die beperkingen vast? In je omgevingsvergunning of bijvoorbeeld in de documenten voor je grondoverdracht?

[ Voor 11% gewijzigd door PaT op 19-10-2022 16:21 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:48 ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:17
FrankSpin schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:16:
[Afbeelding]

Zoals nu lijkt 1ste week van november bg vloer erop, week daarna lijmen muren bg.
Is er een plek voor een vaste camera die elk uur een opname maakt?
De arbeiders zien dat uiteraard als privacy-inbreuk.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• FrankSpin
  • Niet online
.

• Dinsterzz92
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-12 15:07
Gisteravond het fundering advies ontvangen na de sonderingen.
Gezien alles met de hand wordt uitgegraven is elke m2 een groot verschil en wou niet meer dan onnodig afgraven. Bij deze alvast begonnen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDq3wp_c3AK44WXnyT02ZLa52NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/II3kgoxdlK6yX7HXvc3smf3T.jpg?f=fotoalbum_large
Om de moed erin te houden wat renders gemaakt waarvoor we het doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ldlk-mKoUSMmY78T4vivCooF2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FU9Oz10GeyW0VyI91XzR26W7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAHet24o0y04U-X5Aj0WB79MOJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7huXocvaH4jeGyp4soTJUjgz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5bFfWzRWzWt7VsAN1AD0wYtQHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gp6lQIHVXiAwmJh9GzyXPkoV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4c-Qa_gaqy0xNoxP-ixmDP44u2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uvnqgvj0ZUsrSohB644B4EGl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7xIMyQlhD0K2IETHp7uMIy0qxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4adNomeLaEqSz8REoMxSbzKx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3zua5URME9PNcYVT4UVNeEjwus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iSvVOskwntlpKWsRQldxL04Z.png?f=fotoalbum_large

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Na ruim drie maanden en wat meningsverschillen hebben we eindelijk akkoord gekregen bij de welstand om verder te gaan met het uitwerken van de tekeningen.

We hebben wat concessies moeten maken wat betreft de plannen uiteindelijk mochten we niet:
- breedte 13.3m was te breed hoogte/breedte verhouding zou dan buiten proportie worden (woning dieper maken zou hier geen invloed op hebben) uiteindelijk was 12.8m maximaal toelaatbaar
- parkeerplekken achter de gevel en twee naast elkaar was verplicht hiervan kon onder geen enkele omstandigheid van afgeweken worden
- door de parkeerplekken mochten we niet langer een garage bouwen althans de eisen voor de garage maakte het voor ons niet meer interessant om een garage te plaatsen. we gaan nu een vergunningsvrij object in de achtertuin plaatsen dat kan fungeren als berging/buitenverblijf.
- de zijgevel / achtergevel werd later besloten dat deze alsnog representatief (als voorgevel) uitgevoerd diende te worden.

Geleerde lessen;
- probeer rechtstreeks met de beoordelaar in contact te komen en leg eerst de wijzigingen aan hem voor voordat je ze verwerkt in de tekening.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik mis de schoorstenen :+

• Andrehj
Dinsterzz92 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:02:
Gezien alles met de hand wordt uitgegraven is elke m2 een groot verschil en wou niet meer dan onnodig afgraven. Bij deze alvast begonnen [Afbeelding]
Dat is een lekker klusje.... Kun je niet iemand met een graafmachine een halve zaterdag inhuren? Alleen al aan tijd verdien je dat toch makkelijk terug?

• Dinsterzz92
Andrehj schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Dat is een lekker klusje.... Kun je niet iemand met een graafmachine een halve zaterdag inhuren? Alleen al aan tijd verdien je dat toch makkelijk terug?
Dat zou kunnen, ons openbaar onderzoek is reeds afgerond maar de vergunning komt pas mid December. Het huis mogen we al aan graafwerken beginnen enkel de bijbouw nog niet.
dus qua tijd zit het wel goed.
een kraantje kan ik voor 1 dag voor 100€ halen, en zal ik vast wel doen eenmaal ik dieper ga(dit is lang de einddiepte nog niet).

Gek genoeg geniet ik er wel van met de hand graven :D

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Goedkoper dan de sportschool....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:57
Dinsterzz92 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Dat zou kunnen, ons openbaar onderzoek is reeds afgerond maar de vergunning komt pas mid December. Het huis mogen we al aan graafwerken beginnen enkel de bijbouw nog niet.
een kraantje kan ik voor 1 dag voor 100€ halen, en zal ik vast wel doen eenmaal ik dieper ga(dit is lang de einddiepte nog niet).

Als het je 1e keer is huur m dan een halve dag langer om er handig mee te worden :p

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Andrehj
Dinsterzz92 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:54:

Beetje beweging is idd best leuk, maar ik weet van onze eigen bouwtijd dat ik toen chronisch tijd tekort had, vooral ook omdat ik mijzelf in weinig tijd wilde bijscholen tot ventilatie-, installatie-, en warmtepompspecialist. Ook het ontwerp zelf moest nog veel worden bijgestuurd.
In zo'n situatie kun je denk ik beter iemand inhuren die zoiets voor jou uitgraaft, en dan zelf je tijd nuttiger besteden. Maar dat moet uiteraard iedereen voor zichzelf beslissen.

• FrankSpin
  • Niet online
.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12 17:55

Sen

<-->

FrankSpin schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:12:
[Afbeelding]

De mannen hebben aardig door gewekt ondanks het weer.

Vandaag ook trap uitgekozen. Eiken (gesloten) z trap. Komt tussen twee wanden in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kalkzandsteen in het buitenblad?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:14

Rzaan

Altijd zoekende

@FrankSpin
Machtig mooie trap?
Waar is deze showroom als ik vragen mag?

• BlauwPet
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Hier komt een iets aangepaste versie van deze creatie van Frank Penders: https://www.frankpenders....len-design-trap-stolwijk/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AHiP44FkTQzq1CF4PUGDbgi5vC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhYOZRGbDGErGcbl2ax9rOT6.jpg?f=fotoalbum_large

Wordt dan dit (beetje van onderen af gezien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1v4TcU9EfJNfm5bxP7kNa0fwkFY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WN48bAnUI3UlsVHwzmzuda0w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door BlauwPet op 23-10-2022 11:18 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:34
Dinsterzz92 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:02:
Gezien alles met de hand wordt uitgegraven is elke m2 een groot verschil en wou niet meer dan onnodig afgraven. Bij deze alvast begonnen [Afbeelding]
Om de moed erin te houden wat renders gemaakt waarvoor we het doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou mooi een minigraven huren voor een dag. Leuk om te doen en scheelt een hoop gezweet en blaren op de handen
(en misschien regelmatig zuchten: waar ben ik aan begonnen ;) )
[Afbeelding]
Edit: spuit 11, kraantje huren was al genoemd.

Wel fijn dat de zon scheen toen je de renders maakte ;) :+

• ds23man

ds23man

Eenum

Bij het laatste plaatje zit er een deur onder aan de trap.

• Dinsterzz92
ybos schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:02:
[...]

Edit: spuit 11, kraantje huren was al genoemd.

Wel fijn dat de zon scheen toen je de renders maakte ;) :+
Gelukkig, want kunstlicht lukt me nog niet 😅

• Woody179
Makrolon schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:59:
[...]

Als het je 1e keer is huur m dan een halve dag langer om er handig mee te worden :p
Al is het je 10e keer, met zown ding "spelen" is altijd leuk😂

• Dinsterzz92
Woody179 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:59:
[...]

Al is het je 10e keer, met zown ding "spelen" is altijd leuk😂
Tot je 3x een kniklader op zen kant legt, dan is de, lol er wel af 😅

• BlauwPet
ds23man schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:07:
Bij het laatste plaatje zit er een deur onder aan de trap.
Als je een beetje ruimtelijk inzicht hebt dan snap je wel dat dit een perspectief dingetje is hoop ik :) Helaas heb je dat al snel met rendering software, een onnatuurlijk groothoekeffect. HIeronder een wat realistischer plaatje, gezien vanaf de andere kant van de kamer. En nee, er staat geen koelkast direct onderaan de trap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O11OnO-XH6OqxobqC5Rw6KgOR_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuusqWyTnHWprRCHo656b8fg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door BlauwPet op 22-10-2022 15:00 ]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:17
(eigen mening) nu nog een ongedwongen prettige sfeer erin renderen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:14

Rzaan

Altijd zoekende

natural colour schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:59:
Ik vind dat soms ook verneukeratief.
Net als bij woonprogramma's.
'Voor' is bij blauw daglicht
'Na' is bij kunstlicht en liefst kaarsen her en der.
Of 'na' is helemaal opgeruimd (zoals bijna niemand in de praktijk leeft).

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 11:04:
[...]

Ik vind dat soms ook verneukeratief.
Net als bij woonprogramma's.
'Voor' is bij blauw daglicht
'Na' is bij kunstlicht en liefst kaarsen her en der.
Of 'na' is helemaal opgeruimd (zoals bijna niemand in de praktijk leeft).
Die gast van Paleis voor een Prikkie is daar een keer goud eerlijk over.. als mensen de tafel tegen de muur hebben staan zet je hem midden in de kamer en visa versa. uiteindelijk zoeken ze dus bewust naar contrast, voor zowel de opdrachtgevers als de kijkers. en opzich wel begrijpelijk.

Mijn kast staat vol met architectuurboeken zonder mensen op de foto, voor een huis in het midden van niets, helemaal niet zo raar, opzich is het ook bijzonder om modelen in te huren, want de meeste eigenaren zullen niet op een foto zitten te wachten, maar voor publieke gebouwen is het gewoon onnatuurlijk. ik ben in iedergeval blij dat in die interieur programma's de mensen nog niet verbannen zijn :+

• BlauwPet
natural colour schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:59:
Ja, veel beter zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DFNCJMqJEWgK7typsaOY5D5ZQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pldaE5IMTpuWoHxxa2iogYp7.jpg?f=fotoalbum_large

• Woody179
Dinsterzz92 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:10:
[...]

Tot je 3x een kniklader op zen kant legt, dan is de, lol er wel af 😅
Hoe dan???😂

• ds23man

ds23man

Eenum

Om nou een gat in je keukenkast te hebben voor een Senseo :?

• BlauwPet
Ze zijn hier niet snel tevreden. Zo dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSQYUQhDzypjmHa5OvjcvSWzKLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLuFcVYlIJG8sQmg257Ijgok.jpg?f=fotoalbum_large

En nu stop ik er mee hoor, anders zit ik het hele weekend mijn huis te herontwerpen met boerenkeukens in een 2022 "jaren 30 woning", huilende zigeunerjongetjesschildeijen, taatsdeuren, visgraatmotieven, zwarte keuken met zwarte kranen. Ben er wel klaar mee nu.

• ds23man

ds23man

Eenum

Mis nog een paar flessen wijn, volgeschonken wijnglazen en een fijn bokbiertje. :+

• BlauwPet
ds23man schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:02:
Mis nog een paar flessen wijn, volgeschonken wijnglazen en een fijn bokbiertje. :+
Sorry, ik drink geen alcohol. Alleen senseo. En dat kan nu niet maar dankzij jou.

[ Voor 7% gewijzigd door BlauwPet op 22-10-2022 15:05 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

BlauwPet schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Sorry, ik drink geen alcohol. Alleen senseo. En dat kan nu niet maar dankzij jou.
_/-\o_ _/-\o_

• Dinsterzz92
Was anderhalve ton, bak goed vol en dan schuin een helling/ongelijke grond af, gelukkig door dat ie knikt kan je hem terug recht wurmen.
algemene tip:
Neem een kniklader van meer dan anderhalve ton!

Ander nieuws
Vanavond opnieuw naar een aanhanger van 3.5t kijken.
maakt het 'n stuk handiger om materiaal (van veilingen) op te halen

• Woody179
Dinsterzz92 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:09:
[...]

Was anderhalve ton, bak goed vol en dan schuin een helling/ongelijke grond af, gelukkig door dat ie knikt kan je hem terug recht wurmen.
algemene tip:
Neem een kniklader van meer dan anderhalve ton!

Ander nieuws
Vanavond opnieuw naar een aanhanger van 3.5t kijken.
maakt het 'n stuk handiger om materiaal (van veilingen) op te halen
Altijd handig, een tip, pak wel een kipper! (Kipper = kiepaanhanger) Ik heb er ook een (met een bak van 3*1,6m) en zou echt niet meer zonder willen.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:47 ]

• BlauwPet
Vraagje, wat doen jullie met binnen drempels? Ik zit hier in een tijdelijke huur-nieuwbouw, en hier zitten nergens drempels meer onder de binnendeuren, behalve bij de douche en wc. De laminaatvloer die er in zit, loopt in alle kamers gewoon door (zat er dus al bij oplevering).

Nu krijg ik in mijn nieuwe woning op de gehele bg een gevlinderde (woon) betonvloer die dus van kamer doorloopt in de gang (daar zit geen deur tussen) maar aan de gang zit bijv. wel een wc en de garage. De wc wordt betegeld, dan zal ik daar toch een drempel oid moeten maken?

In de garage zal de betonvloer tzt worden voorzien van iets van een epoxy laag dus daar zal dan ook iets van een scheiding moeten komen...

Hebben jullie daar over nagedacht? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet bij had stilgestaan...
Zit nu wel te kijken naar de standaard, conservatieve composiet- en natuurstenen dorpels etc, of zijn er modernere alternatieven? Iets van alu of rvs?

[ Voor 15% gewijzigd door BlauwPet op 23-10-2022 13:49 ]

• JPruissen
  • Laatst online: 12-09-2024
BlauwPet schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:45:
Vraagje, wat doen jullie met binnen drempels? Ik zit hier in een tijdelijke huur-nieuwbouw, en hier zitten nergens drempels meer onder de binnendeuren, behalve bij de douche en wc. De laminaatvloer die er in zit, loopt in alle kamers gewoon door (zat er dus al bij oplevering).

Nu krijg ik in mijn nieuwe woning op de gehele bg een gevlinderde (woon) betonvloer die dus van kamer doorloopt in de gang (daar zit geen deur tussen) maar aan de gang zit bijv. wel een wc en de garage. De wc wordt betegeld, dan zal ik daar toch een drempel oid moeten maken?

In de garage zal de betonvloer tzt worden voorzien van iets van een epoxy laag dus daar zal dan ook iets van een scheiding moeten komen...

Hebben jullie daar over nagedacht? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet bij had stilgestaan...
Zit nu wel te kijken naar de standaard, conservatieve composiet- en natuurstenen dorpels etc, of zijn er modernere alternatieven? Iets van alu of rvs?
Bij ons zitten er tussen de ruimtes in de gevlinderde vloer stips.de overgangen tussen wc en hal en slaapkamer en badkamer zijn gelijk (dus geen drempel). Met het uitsmeren van de vloer is daar regening mee gehouden. De vloer van bv de badkamer ligt nu 13 mm lager. Als daarop de tegels worden gelegd dan is de vloer gelijk of nagenoeg gelijk.

• BlauwPet
Ah ok, daar ben ik dus te laat mee... nogmaals, niet goed over nagedacht. Er moet wel iets komen, want de betonvloer heeft uiteraard exact onder de deurposten krimpscheurtjes. Ondanks wapening etc.

Maar wat voor strips heb je dan? Heb je een foto?

• twain4me

twain4me

BlauwPet schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:45:

Wc's lopen tegenwoordig in hun afwerking meestal gewoon door, vaak naar de garage wel een dorpel maar dat heeft ook met de isolatie schil te maken. met een onderdorpel is de deur beter dicht te maken.
bij de badkamer zie je je het zonder dorpel ook wel, maar dan moet er wel goed afschot zijn een dorpeltje zie je daar vaak voor de zekerheid nog wel.

Voor de garage kan je denk ik wel voor een goating kiezen die vrij dun is, dan is een randje misschien nieteens nodig.

wel een tip probeer dit voor te zijn, je kan bijna alles mooier oplossen als je er eerder aan denkt, bouwvakkers zijn niet helderziende.

• BlauwPet
Hoe lopen wc's dan door in afwerking? Ik neem aan dat de meeste wc's gewoon nog op de vloer betegeld zijn, hoe maak je dan de overgang naar de vloer van bijv. de gang? Met een tegelstrip? Maar die loop je toch zo kapot?

• Andrehj
BlauwPet schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:37:
Hoe lopen wc's dan door in afwerking? Ik neem aan dat de meeste wc's gewoon nog op de vloer betegeld zijn, hoe maak je dan de overgang naar de vloer van bijv. de gang? Met een tegelstrip? Maar die loop je toch zo kapot?
In de gang ook tegels. Dus alleen een kitrandje er tussen.

• BlauwPet
Ja ok, dan begrijp ik het. Hier heb ik dus 2 verschillende vloeren (tegels vs beton) en met verschillende hoogtes, of dezelfde vloer (beton/beton) die onder een deur doorloopt, maar waar al iets van haarscheurvorming in zit exact onder de deurkozijn (doe je niet veel aan helaas, aard vh beestje) en daar moet dus eigenlijk ook wel iets op om die haarscheurtjes te bedekken. Wat zou je dan doen?

Zit nu te kijken naar bijv. een 2 a 3mm dikke aluminium 'drempel' bijv. ipv het conservatieve belgisch hardsteen of composiet spul.

Gezien vanuit de garage, de gang en de deur naar de bijkeuken, en composietsamples voor drempels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeN45-XeunoJ9lOk3V2muaqypwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrVt8mI4KDPK3zv1ZrxBW4Nx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xbTUrGwSjDfX8WcltcdT5fD3_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWDHlWHDKkOJ5S2EGWLRegMr.jpg?f=fotoalbum_tile

Punt is een beetje dat ik toch iets van scheiding/drempel wil en moet hebben, maar eigenlijk die conventionele composiet/steen/marmer dingen niet zo fraai vind... maar ja. Er is niet echt een alternatief denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door BlauwPet op 23-10-2022 17:04 ]

• twain4me

twain4me

BlauwPet schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:53:
Ja ok, dan begrijp ik het. Hier heb ik dus 2 verschillende vloeren (tegels vs beton) en met verschillende hoogtes, of dezelfde vloer (beton/beton) die onder een deur doorloopt, maar waar al iets van haarscheurvorming in zit exact onder de deurkozijn (doe je niet veel aan helaas, aard vh beestje) en daar moet dus eigenlijk ook wel iets op om die haarscheurtjes te bedekken. Wat zou je dan doen?

Zit nu te kijken naar bijv. een 2 a 3mm dikke aluminium 'drempel' bijv. ipv het conservatieve belgisch hardsteen of composiet spul.

Gezien vanuit de garage, de gang en de deur naar de bijkeuken, en composietsamples voor drempels.
[Afbeelding][Afbeelding]

Punt is een beetje dat ik toch iets van scheiding/drempel wil en moet hebben, maar eigenlijk die conventionele composiet/steen/marmer dingen niet zo fraai vind... maar ja. Er is niet echt een alternatief denk ik.
gepolieerd beton kan ook prima in de wc. :9 je ziet best wat tegelstrips gebruikt worden in de vloer, die zijn van metaal en hebben soms een iets andere vorm.

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-12 07:09
BlauwPet schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:37:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTNNtgdQG5ZWhxloOeJkYiebzqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6tavUww8dWkgPmB2HHIstjB.jpg?f=fotoalbum_large
Bij ons zo opgelost. Houtvloer tegen tegels aangelegd. Wel rekening gehouden met hoogte van cementdekvloer. Maar voor jou te laat dan, wellicht voor andere zelfbouwers.

[ Voor 3% gewijzigd door onne op 23-10-2022 17:46 ]

• Andrehj
BlauwPet schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:53:
De dekvloer is als het goed is in de deuropening van de wc gedeeld. Dus moet je ook de bovenliggende tegelvloer op dezelfde plek onderbreken. Dat doet een goede tegelzetter met een kitnaadje ipv een gewone voeg. Als de kleur klopt zie je daar niets van. Zo is het bij ons prima opgelost.
Ook in de woonkamer zitten dilataties in de dekvloer, en daar bovenop in het keramisch parket kitnaden ipv voegen.

• BlauwPet
De wc (en de meterkast) is een iets ander verhaal, die grenst aan een droogloopmat. Die mat ligt 20mm dieper in een 'gat' Tenminste, de mat wordt 20mm hoog en de bovenkant komt dus gelijk met de rest van de gang en dus de wc vloer... Dus de vloer van de wc 'valt' 20mm naar beneden precies na de deuropening. Ik zou tot dat 'ravijn' kunnen doortegelen met de vloertegels van de wc, maar dan wil je daar toch ook nog iets van een tegelprofiel... zou ik daar dan niet toch beter gewoon een drempel in de deuropening leggen?

• Conrado
  • Laatst online: 12:27
Mijn 0-peil komt zo'n 45 cm boven maai veld. De invoerbochten moeten daarbij natuurlijk op de juiste diepte naar buiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Rrq-kxy3JQVVJi_a5jCQSpB7vg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TiNPHO9M9It2D0PHzYLzxAA0.jpg?f=user_large

Nu hebben alle invoerbochten dezelfde hoogte. Ze zijn er tot 12m lang, maar de hoogte blijft steeds 1200mm. Dat is niet genoeg voor de waterbocht, die moet 1500 mm hoog zijn. Verlengen mag niet want: Het is vereist dat de invoerbocht van de meterkast tot de buitenzijde van de fundering uit 1 stuk bestaat.,

Wie weet een oplossing?

Nog een aanvullende vraag. In de richtlijnen staat Mantelbuizen worden niet ingevoerd via toegankelijke ruimtes. Hoe los je dat in een kelder op?

[ Voor 10% gewijzigd door Conrado op 24-10-2022 21:29 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

• Deleon78
Conrado schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:13:
Mijn 0-peil komt zo'n 45 cm boven maai veld. De invoerbochten moeten daarbij natuurlijk op de juiste diepte naar buiten

[Afbeelding]

Nu hebben alle invoerbochten dezelfde hoogte. Ze zijn er tot 12m lang, maar de hoogte blijft steeds 1200mm. Dat is niet genoeg voor de waterbocht, die moet 1500 mm hoog zijn. Verlengen mag niet want: Het is vereist dat de invoerbocht van de meterkast tot de buitenzijde van de fundering uit 1 stuk bestaat.,

Wie weet een oplossing?

Nog een aanvullende vraag. In de richtlijnen staat Mantelbuizen worden niet ingevoerd via toegankelijke ruimtes. Hoe los je dat in een kelder op?
Niet? 😬
Is ook niet gecontroleerd trouwens.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Niet? 😬
Is ook niet gecontroleerd trouwens.
Hier hetzelfde. Installateur zei: doen we altijd zo. NUTS bedrijven kraaien er niet naar.
Zag later pas de exacte voorschriften van t waterschap…

Als je een beter gevoel hebt bij diepere ligging lekker een stuk eraan lijmen. En als backup de gasbuis enzo óok plaatsen.

• Conrado
Tja, probleem is dat je straks hier zo de pijp kunt bekijken...

• Andrehj
bbbrumbrum schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:58:
Als je een beter gevoel hebt bij diepere ligging lekker een stuk eraan lijmen. En als backup de gasbuis enzo óok plaatsen.
Goede tip, heb ik hier ook gedaan. Die gasbuis (doorgetrokken tot de erfgrens) gaan we volgend jaar gebruiken voor glasvezel ( als dat hier eindelijk wordt aangelegd). Scheelt weer graafwerk in de tuin.

• twain4me

twain4me

Conrado schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:13:

[Afbeelding]

Wie weet een oplossing?

ik dacht dat dyka ook afwijkende maten kan maken. maar ik kan het niet terug vinden :/ je kan in iedergeval buis kopen en het laten buigen, persoonlijk zou ik het gewoon verlengen

• Deleon78
Andrehj schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Goede tip, heb ik hier ook gedaan. Die gasbuis (doorgetrokken tot de erfgrens) gaan we volgend jaar gebruiken voor glasvezel ( als dat hier eindelijk wordt aangelegd). Scheelt weer graafwerk in de tuin.
Als het een gekleurde buis is: gaan ze als het goed is niet doen :(

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12 17:55

Sen

<-->

Tibublast kan ze op elke maat maken de water is standaard ook iets hoger omdat de bocht ruimer is.

De buizen zijn zeker op wat langere afstanden wel een beetje buigzaam dus je kan de bocht iets minder maken zodat je toch dieper uit komt.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 107% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:47 ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Geleerde lessen;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke woning :)

Verkijk je niet op de maten. Als 12,8m je buitenmaten zijn, dan worden je woon- en eetkamer 3,8m breed. Dat is vrij smal als je daar een grotere tafel in wilt plaatsen: 2 meter en je hebt aan beide zijde van je eetkamer nog maar 90 cm over. Dan is weinig als je er nog een kast wilt plaatsen of uitstekende lampen aan de muur wilt.

Door het raam aan de zijkant van de woonkamer ben je vrij beperkt met de indeling van de woonkamer. Als je dat raam naar achter verplaatst kan je je bank tegen de buitenmuur zetten en je TV tegen de binnenmuur plaatsen. Je kan dan veel makkelijker het deel van de kamer aan de achterkan betrekken bij de woonkamer. Je apparatuur kan dan ook aan de andere kant van deze muur geplaatst worden, waardoor je geen TV meubel nodig hebt die je woonkamer nog smaller maakt.

Waarvoor dient het uitstekende muurtje bij de woonkamer?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Conrado
twain4me schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:39:
[...]
ik dacht dat dyka ook afwijkende maten kan maken. maar ik kan het niet terug vinden :/ je kan in iedergeval buis kopen en het laten buigen, persoonlijk zou ik het gewoon verlengen
Gelukkig bieden diverse webshops maatwerk: een pijp die 1600 mm hoog is voor pakweg drie tientjes.

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-10 09:21

MRL

Reymen schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 23:24:
Heeft iemand al een prijsverhoging o.i.d. doorberekent gekregen door de oorlog in Ukraine? Ik heb zelf namelijk begin januari een offerte getekend en de aannemer wil nu ivm uitzonderlijke situatie een verhoging doorrekenen van 8%.
Hoe is dit afgelopen? Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de aannemer, ze willen 5 a 10% erbij hebben i.v.m. onvoorziene prijsstijgingen. AOK getekend eind februari dus na invasie Oekraïne. Gaat via Woningborg, er staat geen optie om prijsstijgingen door te berekenen in het contract (er staat in dat dat niet is toegestaan).

Heb aangegeven dat we het geld niet hebben en dat het contractueel niet mogelijk is. Die 10% leek gedurende het gesprek ook niet langer nodig. Boek 7 bepaling en UAV bepaling staan dus niet in onze overeenkomst, wat zouden jullie doen?

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-12 17:03
MRL schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Hoe is dit afgelopen? Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de aannemer, ze willen 5 a 10% erbij hebben i.v.m. onvoorziene prijsstijgingen. AOK getekend eind februari dus na invasie Oekraïne. Gaat via Woningborg, er staat geen optie om prijsstijgingen door te berekenen in het contract (er staat in dat dat niet is toegestaan).

Heb aangegeven dat we het geld niet hebben en dat het contractueel niet mogelijk is. Die 10% leek gedurende het gesprek ook niet langer nodig. Boek 7 bepaling en UAV bepaling staan dus niet in onze overeenkomst, wat zouden jullie doen?
Ik zou er niet zo maar mee akkoord gaan. Het is aan aannemer om aan te te tonen dat prijsverhogingen disproportioneel zijn.
Oftewel de omstandigheden moeten wel van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst door de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet mag worden verwacht.

De aannemer heeft als het goed is ook een percentage risico en winst in zijn prijs zitten, aangezien jij bij prijsverlagingen of meevallers ook geen geld terug krijgt hoef je dus ook niet in mee te betalen als de winst minder wordt.
Ik zou in elk geval de bouw strak in de gaten houden en alles ook op papier communiceren, grote kans dat hij zaken wil gaan besparen door zaken niet of anders (lees goedkoper/mindere kwaliteit) uit te voeren.

• MRL

MRL

Tijgerhaai schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:44:
[...]

Ik zou er niet zo maar mee akkoord gaan. Het is aan aannemer om aan te te tonen dat prijsverhogingen disproportioneel zijn.
Oftewel de omstandigheden moeten wel van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst door de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet mag worden verwacht.

De aannemer heeft als het goed is ook een percentage risico en winst in zijn prijs zitten, aangezien jij bij prijsverlagingen of meevallers ook geen geld terug krijgt hoef je dus ook niet in mee te betalen als de winst minder wordt.
Ik zou in elk geval de bouw strak in de gaten houden en alles ook op papier communiceren, grote kans dat hij zaken wil gaan besparen door zaken niet of anders (lees goedkoper/mindere kwaliteit) uit te voeren.
Bedankt voor je reactie. Ze hebben onder meer verwezen naar de gasprijs (3,50 per kuub, maar dat is inmiddels weer achterhaald toch?) en ze hebben onderstaande toegevoegd in een brief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAJmq4sItSeQMVQwJMSL5y17fmM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vxkxuGLtKtTK3UDdmhsGJMcb.jpg?f=user_large

Verder stond er onderstaande in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CL4SilInWzs_rZat4UxbRXa1hyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeshAOoshAuhp1C8p5KCe0a0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal wel een rund zijn, maar bovenstaande zegt me weinig over de concrete gevolgen voor ons bouwproject.

Nu zitten we in de volgende situatie: van Woningborg begreep ik dat de planacceptatie is afgegeven, maar we beschikken nog niet over het daadwerkelijke certificaat. Ik heb de overeenkomst er nog eens op nageslagen maar de aannemer heeft niet het recht om de overeenkomst te ontbinden, ook heeft hij niet het recht om de prijzen te verhogen. Het enige dat ik tegenkom is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87mWpIf13fBexwXJb7Dm6pBO-4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJRLNPhgmrzu92KxCnU741jk.jpg?f=fotoalbum_large

Formeel weet ik niet dat het plan is geaccepteerd, het bewijs van planacceptatie heb ik ook niet gezien, ik heb het uitsluitend meegedeeld gekregen van Woningborg. Het certificaat van Woningborg is natuurlijk van belang voor de afbouwgarantie. Ik zit eraan te denken om een klein beetje mee te bewegen met de aannemer, voor zover mogelijk binnen ons budget en zeker niet richting de 10% van de aanneemsom, maar daar wel bij te vermelden dat we pas met extra geld over de brug komen als het certificaat er is (anders hebben we bij faillissement van de aannemer geen poot om op te staan immers).

Je merkt terecht op dat ik het goed in de gaten moet houden om na te gaan of ze het juiste leveren. Lastige is alleen wel dat ik geen bouwkundige ben en het dus niet door heb als ze iets afwerken met een inferieure kwaliteit bouwstenen, om maar wat te noemen. Het enige wat ik kan doen is de bouwplaats af en toe bezoeken en kijken of ik ergens merkjes van tegenkom, om dat vervolgens naast de open begroting te leggen. We hebben overigens al wel zo'n 1700 extra betaald voor gevelstenen, dat hebben ze destijds middels een open begroting gespecificeerd. Lijkt me dat ze na die open begroting niet nogmaals over een prijsstijging kunnen beginnen, het lag immers op hun weg om tijdig de prijzen vast te leggen/over te gaan tot het plaatsen van een bestelling.

Voor nu wachten we op de bouw van de woning. Die zou inmiddels bijna moeten starten maar tijdens het gesprek werd ons verteld dat er enkele maanden vertraging is opgetreden. Ik heb aangegeven dat we geen financiële ruimte hebben voor een (flinke) bijbetaling, maar dat we wel kunnen meebewegen door de vergoeding voor de te late start van de bouw niet op te eisen. Heb ook aangegeven dat we door hun vertraging langer te maken krijgen met dubbele lasten, wat invloed heeft op onze financiële ruimte. Ik hoop dat een bijbetaling in zijn geheel achterwege kan blijven, en dat we gewoon schriftelijk kunnen verklaren die vergoeding niet te vragen tot een bepaalde datum (er is nu een datum genoemd, daar wil ik maximaal twee weken bij op tellen, dat scheelt ze toch onder aan de streep een goede 5K).

Nogmaals dank voor je reactie. Mocht iemand anders bovengenoemde situatie herkennen, dan ben ik erg benieuwd naar zijn/haar ervaringen.

• twain4me

twain4me

MRL schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ze hebben onder meer verwezen naar de gasprijs (3,50 per kuub, maar dat is inmiddels weer achterhaald toch?) en ze hebben onderstaande toegevoegd in een brief:

[Afbeelding]

Verder stond er onderstaande in:

[Afbeelding]

Ik zal wel een rund zijn, maar bovenstaande zegt me weinig over de concrete gevolgen voor ons bouwproject.

Nu zitten we in de volgende situatie: van Woningborg begreep ik dat de planacceptatie is afgegeven, maar we beschikken nog niet over het daadwerkelijke certificaat. Ik heb de overeenkomst er nog eens op nageslagen maar de aannemer heeft niet het recht om de overeenkomst te ontbinden, ook heeft hij niet het recht om de prijzen te verhogen. Het enige dat ik tegenkom is dit:

[Afbeelding]

Formeel weet ik niet dat het plan is geaccepteerd, het bewijs van planacceptatie heb ik ook niet gezien, ik heb het uitsluitend meegedeeld gekregen van Woningborg. Het certificaat van Woningborg is natuurlijk van belang voor de afbouwgarantie. Ik zit eraan te denken om een klein beetje mee te bewegen met de aannemer, voor zover mogelijk binnen ons budget en zeker niet richting de 10% van de aanneemsom, maar daar wel bij te vermelden dat we pas met extra geld over de brug komen als het certificaat er is (anders hebben we bij faillissement van de aannemer geen poot om op te staan immers).

Je merkt terecht op dat ik het goed in de gaten moet houden om na te gaan of ze het juiste leveren. Lastige is alleen wel dat ik geen bouwkundige ben en het dus niet door heb als ze iets afwerken met een inferieure kwaliteit bouwstenen, om maar wat te noemen. Het enige wat ik kan doen is de bouwplaats af en toe bezoeken en kijken of ik ergens merkjes van tegenkom, om dat vervolgens naast de open begroting te leggen. We hebben overigens al wel zo'n 1700 extra betaald voor gevelstenen, dat hebben ze destijds middels een open begroting gespecificeerd. Lijkt me dat ze na die open begroting niet nogmaals over een prijsstijging kunnen beginnen, het lag immers op hun weg om tijdig de prijzen vast te leggen/over te gaan tot het plaatsen van een bestelling.

Voor nu wachten we op de bouw van de woning. Die zou inmiddels bijna moeten starten maar tijdens het gesprek werd ons verteld dat er enkele maanden vertraging is opgetreden. Ik heb aangegeven dat we geen financiële ruimte hebben voor een (flinke) bijbetaling, maar dat we wel kunnen meebewegen door de vergoeding voor de te late start van de bouw niet op te eisen. Heb ook aangegeven dat we door hun vertraging langer te maken krijgen met dubbele lasten, wat invloed heeft op onze financiële ruimte. Ik hoop dat een bijbetaling in zijn geheel achterwege kan blijven, en dat we gewoon schriftelijk kunnen verklaren die vergoeding niet te vragen tot een bepaalde datum (er is nu een datum genoemd, daar wil ik maximaal twee weken bij op tellen, dat scheelt ze toch onder aan de streep een goede 5K).

Nogmaals dank voor je reactie. Mocht iemand anders bovengenoemde situatie herkennen, dan ben ik erg benieuwd naar zijn/haar ervaringen.
Ik mis even of ze je een beetje op de hoogte hebben gehouden? zodra ze dat niet hebben gedaan hebben ze volgens mij gewoon pech. want ze ontnemen je de kans om aanpassingen te doen (als ze al gelijk hebben)
Het zal afhankelijk zijn hoe hard je ze nog nodig hebt hoeveel water je bij de wijn kan doen, maar volgens mij is hun "zaak" flinterdun en zou ik persoonlijk erg weinig toegeven. (en met een specialist overleggen als het over veel geld gaat.)

• MRL

MRL

twain4me schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Ik mis even of ze je een beetje op de hoogte hebben gehouden? zodra ze dat niet hebben gedaan hebben ze volgens mij gewoon pech. want ze ontnemen je de kans om aanpassingen te doen (als ze al gelijk hebben)
Het zal afhankelijk zijn hoe hard je ze nog nodig hebt hoeveel water je bij de wijn kan doen, maar volgens mij is hun "zaak" flinterdun en zou ik persoonlijk erg weinig toegeven. (en met een specialist overleggen als het over veel geld gaat.)
Goede vraag; het antwoord luidt nee. Het enige wat ze hebben laten weten is dat de bouw enige vertraging heeft opgelopen. Het laatste bericht daaromtrent is van januari 2022 en daarin wordt met geen woord gerept over prijsstijgingen. In de zomer van 2021 hebben we een offerte gekregen, eind februari hebben we de aanneemovereenkomst getekend, eind oktober krijgen we ineens te horen dat de prijzen fors zijn gestegen. Het lijkt me dat een stijging van het algehele prijspeil al te voorzien was voor februari 2022 en als het problematisch was gebleken in de prognose hadden ze simpelweg de offerte tijdig moeten bijstellen. Wat je zegt, ze hebben ook na het tekenen van die aanneemovereenkomst niets van zich laten horen tot op dit punt. Volgens mij was het ultieme moment om dat te doen het moment geweest voor we naar de notaris gingen.

Zoals Tijgerhaai zegt is het nog belangrijk om ze te vriend te houden, je weet immers niet hoe ze anders gaan beknibbelen op afwerking etc. Ik heb ze nog hard nodig, want de bouw is nog niet gestart en ik wil gewoon een goed huis hebben waar ik tot ruim na mijn pensioengerechtigde leeftijd comfortabel in kan wonen. Je snijdt wel een heel terecht punt aan: de aannemer is zelf verantwoordelijk voor adequate communicatie en de kans om aanpassingen te doen is inmiddels voorbij, de omgevingsvergunning is definitief en we hebben de badkamer etc. al vastgelegd. Het kan niet zo zijn dat de aannemer afgelopen week voor het eerst is gaan rekenen en plots tot de ontdekking kwam dat het toch wel krap gaat worden.

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:47 ]

• MRL

MRL

FrankSpin schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

Ben je van mening dat de aannemer alle prijsstijgingen voor rekening moet nemen?

Kort en goed? Nee. Maar ik wil wel concreet zien waar het knelt bij de aannemer. D.w.z.: voordat ik geld overmaak wil ik zien op welke onderdelen het project onder water staat.

De aannemer heeft ook te maken met prijsstijgingen nadat hij de spullen besteld heeft.

Zo waren de dakpannen die wij in eerste instantie uitgekozen hadden ook onderhevig aan meerdere energie toeslagen. 15%, daarna 22% en uiteindelijk 33%. En bovendien ook steeds weer vertraagd.

Nu gekozen voor een andere pan welke op voorraad lag bij de leverancier. Scheelde ook 3000 ex btw. Uiteraard wordt dat dan ook weer netjes met ons verrekend.

Levert dit geen problemen op i.v.m. de omgevingsvergunning?

Ik zou samen met de aannemer kijken naar alternatieve materialen, wanneer je de prijsstijgingen niet kan dragen. Of kiezen om werkzaamheden uit te stellen en hopen dat inkoop goedkoper wordt
Dat is ook altijd nog een optie, maar het is natuurlijk wel van belang om een woonbaar huis te hebben. Als het installatiewerk bijvoorbeeld deels later plaatsvindt, kan ik daar wel vrede mee hebben, maar ik wil eigenlijk wel gewoon alle kamers maar voorzien hebben van deuren en elektra en alles.

• Woody179
MRL schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan.
Lang niet alles is duurder geworden of nog duurder op het moment.
Betonstaal zit op het zelfde prijspeil als 2 jaar geleden. Sls constructie hout zit daar zelfs ruim onder (twee jaar geleden begroot op +-40 ex btw voor een balk van 170*38*6000 en deze is bij dezelfde leverancier nu 24,06 ex btw.)

Gebakke producten zoals bakstenen en dakpannen zijn wel wat duurder vanwege de hoge gasprijs maar ook daar zijn de prijzen weer redelijk aan het zakken.

Transport zal naar verwachting wel fors duurder worden gezien de verwachte diesel schaarste komende winter.

Dat gezegd hebbende heeft hij ook een communicatie plicht wanneer eventuele prijsstijgingen zich bij hem aandienen.

• MRL

MRL

Woody179 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:02:
[...]

Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan.
Lang niet alles is duurder geworden of nog duurder op het moment.
Betonstaal zit op het zelfde prijspeil als 2 jaar geleden. Sls constructie hout zit daar zelfs ruim onder (twee jaar geleden begroot op +-40 ex btw voor een balk van 170*38*6000 en deze is bij dezelfde leverancier nu 24,06 ex btw.)

Gebakke producten zoals bakstenen en dakpannen zijn wel wat duurder vanwege de hoge gasprijs maar ook daar zijn de prijzen weer redelijk aan het zakken.

Transport zal naar verwachting wel fors duurder worden gezien de verwachte diesel schaarste komende winter.

Dat gezegd hebbende heeft hij ook een communicatie plicht wanneer eventuele prijsstijgingen zich bij hem aandienen.
Dankje! In het hierboven door mij geplakte staatje wat ik van de aannemer kreeg stonden natuurlijk ook nog achterhaalde gasprijzen. Ik hoor ook van diverse mensen in de bouw dat de prijzen weer wat normaler worden. Het vreemde is dat ze zich nu melden met een prijsverhoging, maar niet in augustus toen de gasprijs juist torenhoog was. De bakstenen hebben we al doorberekend gekregen en wat mij betreft hoeven we daar niet nogmaals op bij te leggen. Ze hadden het over prijzen die met 70% gestegen zijn, maar dan wil ik die prijsstijging natuurlijk onderbouwd zien.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat ze gewoon wat aan het rondbellen zijn. Als je van de 10 mensen die je belt uiteindelijk 5 mensen schrik kunt aanjagen zodat ze maar gaan betalen heb je toch weer een flinke extra inkomstenpost die de gestegen prijzen kan compenseren.

Al met al hebben ze contractueel geen poot om op te staan, maar we willen ze natuurlijk wat te vriend houden zodat de toko maar netjes wordt opgeleverd. Heel benieuwd met welk bedrag ze komende week komen, en met welke cijfermatige onderbouwing.

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12 10:37

GerritGekke

Gamechanger

[...]

Al met al hebben ze contractueel geen poot om op te staan, maar we willen ze natuurlijk wat te vriend houden zodat de toko maar netjes wordt opgeleverd. Heel benieuwd met welk bedrag ze komende week komen, en met welke cijfermatige onderbouwing.
Hier nog een leuk artikel van Trip over prijsstijging bij prijsvast werk. Je contract is niet altijd je escape.

Enfin, als je woningborg hebt kan je contact met hen opnemen voor advies. Kan je de aannemer eventueel een andere handreiking doen? Bijvoorbeeld sneller betalen na indienen termijn, of bepaalde materiaal alvast inkopen en betalen? Je wilt natuurlijk de relatie goed houden en dat het werk netjes wordt afgemaakt. Je kan ook een voorstel doen met wel wat extra te betalen, enkele procent ofzo, maar daar ook nog voorwaarde aan stellen. Weekje eerder opleveren?

Stel dat de aannemer tien huisjes aan het bouwen is en wel degelijk te maken heeft gehad met forse verhogingen. En iedereen maar “nee” roept, geld is op en kan niks doen. Dan hoop ik maar dat de aannemer er financieel sterk voor staat. Anders loop je straks ook nog het risico dat ie omvalt. Nou, dan ben je helemaal de klos. Want de woningborg afbouwgarantie gaat je zeer zeker ook geld kosten ;) Of alleen al dat het later opgeleverd wordt, doorlopende kosten etc etc.

 Karma

• MRL

MRL

GerritGekke schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:45:
[...]

Hier nog een leuk artikel van Trip over prijsstijging bij prijsvast werk. Je contract is niet altijd je escape.

Enfin, als je woningborg hebt kan je contact met hen opnemen voor advies. Kan je de aannemer eventueel een andere handreiking doen? Bijvoorbeeld sneller betalen na indienen termijn, of bepaalde materiaal alvast inkopen en betalen? Je wilt natuurlijk de relatie goed houden en dat het werk netjes wordt afgemaakt. Je kan ook een voorstel doen met wel wat extra te betalen, enkele procent ofzo, maar daar ook nog voorwaarde aan stellen. Weekje eerder opleveren?

Stel dat de aannemer tien huisjes aan het bouwen is en wel degelijk te maken heeft gehad met forse verhogingen. En iedereen maar “nee” roept, geld is op en kan niks doen. Dan hoop ik maar dat de aannemer er financieel sterk voor staat. Anders loop je straks ook nog het risico dat ie omvalt. Nou, dan ben je helemaal de klos. Want de woningborg afbouwgarantie gaat je zeer zeker ook geld kosten ;) Of alleen al dat het later opgeleverd wordt, doorlopende kosten etc etc.
Het artikel van Trip had ik al gevonden. Eigenlijk zie ik daarin alleen maar redenen om er niet in mee te hoeven gaan. Art. 6:258 BW biedt alleen soelaas als het gaat om een onvoorziene omstandigheid die na het sluiten van de overeenkomst aan het licht is gekomen; wij hebben de overeenkomst aangeboden gekregen nadat de oorlog in Oekraïne is gestart. Ten tijde van het offreren is gesproken over de vaste prijs, sterker nog: er werd mee geschermd dat ze die aan konden bieden, juist in de onzekere coronatijd. Als de aannemer toch een geslaagd beroep wil doen op voornoemd artikel moeten ze aantonen dat ze in de financiële problemen komen.

De werking van art. 7:753 BW alsmede paragraaf 47 van de UAV zijn contractueel uitgesloten. De aannemer wist bovendien dat de prijzen aan het stijgen waren en heeft desalniettemin een vaste prijs aangeboden. Aan de waarschuwingsplicht is niet voldaan.

We gaan zien wat ze vragen komende week. Een beetje toegeven kan altijd, maar niet tot op het niveau dat we er zelf door in de problem komen.

• Conrado
MRL schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:06:
[...]
We gaan zien wat ze vragen komende week. Een beetje toegeven kan altijd, maar niet tot op het niveau dat we er zelf door in de problem komen.
Zorg dat je inzicht krijgt; met indexen goochelen vind ik niet zo relevant, da’s meer voor de statistiek. Hebben ze bijvoorbeeld brieven van leveranciers met verhogingen? Prijsverhogingen zijn een serieuze zaak, dus mag je verlangen dat dat ook serieus onderbouwd is.
De verhoging is best fors: jij betaald een aanneemsom en niet alleen maar materiaal. Zijn uren ook geïndexeerd? Waarschijnlijk nemen ze ook hun overhead en w+r mee. In dit geval mag je wel verwachten dat de pijn verdeeld wordt.

Kortom: meedenken en huiswerk laten doen :)

• Tijgerhaai
MRL schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Wat is precies je contractuele afspraak qua bouwtijd en welke voorwaarden gelden (AVA, UAV?)
De aannemer heeft dus zelf voor vertraging gezorgd, vertraging leidt in dit geval tot (nog) hoger kosten door prijsstijgingen. Die zijn niet voor jouw rekening.
Verder begreep ik dat je een open begroting hebt, daar mee kan de aannemer helder laten zien waarin de prijsstijgingen zitten. Wil hij meer krijgen, dan ben ik van mening dat hij jou ook de inkoop van bijv dakpannen moet kunnen laten zien. Eventueel kun je samen andere dakpannen uitzoeken die iets gunstiger geprijsd zijn en sneller leverbaar.
Advies is om niet schriftelijk te verklaren dat je van een vergoeding af ziet. Je kunt wel aangeven dat zolang de relatie goed blijft jij niet van plan bent om hier aanspraak op te maken. Maar als zaken escaleren wil je wel ergens een stok achter de deur.

Juist doordat de aannemer zich verschuilt achter indexen en niet gewoon open en eerlijk communiceert ahv de open begroting en met alternatieven komt, doet mij vermoeden dat hij alleen zijn winst wil beschermen.

• MRL

MRL

Tijgerhaai schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:14:
[...]

Wat is precies je contractuele afspraak qua bouwtijd en welke voorwaarden gelden (AVA, UAV?)
De aannemer heeft dus zelf voor vertraging gezorgd, vertraging leidt in dit geval tot (nog) hoger kosten door prijsstijgingen. Die zijn niet voor jouw rekening.
Verder begreep ik dat je een open begroting hebt, daar mee kan de aannemer helder laten zien waarin de prijsstijgingen zitten. Wil hij meer krijgen, dan ben ik van mening dat hij jou ook de inkoop van bijv dakpannen moet kunnen laten zien. Eventueel kun je samen andere dakpannen uitzoeken die iets gunstiger geprijsd zijn en sneller leverbaar.
Advies is om niet schriftelijk te verklaren dat je van een vergoeding af ziet. Je kunt wel aangeven dat zolang de relatie goed blijft jij niet van plan bent om hier aanspraak op te maken. Maar als zaken escaleren wil je wel ergens een stok achter de deur.

Juist doordat de aannemer zich verschuilt achter indexen en niet gewoon open en eerlijk communiceert ahv de open begroting en met alternatieven komt, doet mij vermoeden dat hij alleen zijn winst wil beschermen.
De afspraak is max 135 werkbare dagen en een start op uiterlijk datum X (ze hebben al laten weten de datum niet te kunnen halen). Je punt v.w.b. zelf voor vertraging zorgen en daarmee zelf verantwoordelijk zijn voor de prijsstijgingen in die tijd kan ik goed volgen.

De open begroting geldt slechts op een beperkt onderdeel (palenfundering), voor de hogere prijs hebben we uitsluitend een prijsopgave gezien waarin door de aannemer een prijs werd genoemd, dat was voor ons niet te verifiëren. Ik ben het geheel met je eens dat de aannemer duidelijk moet laten zien wat het kost en dat we zo mogelijk voor een alternatief moeten kunnen kiezen dat goedkoper is.

Het niet schriftelijk verklaren af te zien van de vergoeding begrijp ik. Ik had zelf bedacht dat ik dat zou willen doen tot de door de aannemer genoemde startdatum die ongeveer vijf weken na de uiterste startdatum ligt. Dan heb je het een keer over een vergoeding van vijf weken, maar hou je nog wel pijlen op je boog voor wat betreft verdere vertraging. Ik heb trouwens het idee dat weinig mensen daadwerkelijk aanspraak proberen te maken op die vergoeding, veel van hun klanten geven namelijk aan dat hun woningen te laat zijn opgeleverd, maar niemand lijkt het aan te durven de aannemer erop aan te spreken.

Heel hartelijk dank voor het meedenken. Ik ben echt heel benieuwd met welke prijs ze gaan komen deze week, en hoe ze dan in de wedstrijd zitten tijdens het gesprek. Het venijnige is dat ik nog niet van Woningborg te horen heb gekregen dat het onmogelijk is dat ze het certificaat tegenhouden. Ik werk veel samen met een voormalig bestuurder van Woningborg en hij verklaarde dat de aannemer het vermoedelijk niet kan tegenhouden, maar ja, 'vermoedelijk' is geen absolute zekerheid.

• Conrado
Met de kozijnenleverancier heb ik afgesproken dat in ieder kozijn met bewegende delen een magneetcontact wordt ingebouwd, die ik aanlever. Wat is de beste geschikte plaats daarvoor? Ik denk aan de bovenhoek tegenover het scharnier. Dan wordt het geactiveerd als het raam opendraait of -kiept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhAtAAk4aabeNUmofr5Ral4YQb0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GgsIr56vYoiWXM8kjhhKblEb.jpg?f=user_large

Dat moet ik nu bepalen zodat de elektriciteitpijpen aan de juiste kant van het kozijn komen. Heeft iemand hier ervaring mee, of weet je een betere positie voor de magneetcontacten?

• FrankSpin
  • Niet online
.

• Woody179
Conrado schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:36:
Met de kozijnenleverancier heb ik afgesproken dat in ieder kozijn met bewegende delen een magneetcontact wordt ingebouwd, die ik aanlever. Wat is de beste geschikte plaats daarvoor? Ik denk aan de bovenhoek tegenover het scharnier. Dan wordt het geactiveerd als het raam opendraait of -kiept.

[Afbeelding]

Dat moet ik nu bepalen zodat de elektriciteitpijpen aan de juiste kant van het kozijn komen. Heeft iemand hier ervaring mee, of weet je een betere positie voor de magneetcontacten?
Dit lijkt me wel de meest logische plaats ja.
Uit interesse, heb je een link naar de magneet contacten?

• Woody179
FrankSpin schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag met de aannemer samen naar de installateur geweest. Nog keer alles doorgenomen. Benieuwd of het straks allemaal goed op de tekening staat :-)

Afgezien van spotjes in de kanaalplaten. Nu oplossen met wandspotjes, opbouw rails en verlichting in inbouw kasten
Zijn weer mooie vorderingen. Heb je toevallig een zijaanzicht hoe de balken op de muren liggen en hebben ze nog vilt toegepast tussen de balken en de muur?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Woody179 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:41:
[...]

Zijn weer mooie vorderingen. Heb je toevallig een zijaanzicht hoe de balken op de muren liggen en hebben ze nog vilt toegepast tussen de balken en de muur?
Hoort dat zo?
Ik had edpm o.i.d. verwacht

• Woody179
nokiaan958GB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:34:
[...]

Hoort dat zo?
Quote van een fabrikant:
Bouwvilt 75 van (x-merk) vermindert de kans op puntbelastingen op oneffen plekken tussen vloer en de kalkzandsteen binnenmuur. Hierdoor is er minder kans op scheurvorming in de kalkzandsteenbinnenmuur. Tevens biedt (x-merk) bouwvilt verbetering van de geluidsisolatie, anti-trilling en betere koudebrug isolatie tussen muur en vloer.

Overigens geen ervaring mee vandaar mijn vraag aan Frank.

• FrankSpin
  • Niet online
.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:58
nokiaan958GB schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:34:
[...]

Hoort dat zo?
En ik had foamglass verwacht.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FrankSpin schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:20:
@Woody179 Ik ben zelf nog niet op de bouwplaats geweest afgelopen week. Als ik in de openbegroting kijk zie ik wel bouwvilt benoemd.

Maar als ik de foto's bekijk verwacht ik niet dat ze het hier gebruikt hebben. Staat wel in de begroting, maar is denk ik voor de kanaalplaten.

Heb je vraag wel even bij de aannemer neergelegd :-)

[Afbeelding]

@nokiaan958GB Is het niet zo dat later de spouwisolatie doorloopt tot onder aan het binnenblad?
Vilt leg je inderdaad onder een kanaalplaatvloer en niet onder een broodjesvloer.

• Ernemmer
  • Niet online
buiter schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:29:
[...]

En ik had foamglass verwacht.
Dat zou je kunnen doen, maar dan moet het wel constructief kunnen en kost veel geld en levert heel weinig op.
Ik heb het nog nooit gezien bij een woning.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 02-11-2022 08:42 ]

• nils7
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-12 17:14
Vandaag deze uitspraak https://www.nu.nl/algemee...stikstofuitzondering.html

En dan verwacht je deze maand een uitspraak van de Raad van State over het project waar je Kavel onder valt... :(

NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:58
Ernemmer schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:42:
[...]

Dat zou je kunnen doen, maar dan moet het wel constructief kunnen en kost veel geld en levert heel weinig op.
Ik heb het nog nooit gezien bij een woning.
De laatste rij stenen wordt vervangen door foamglas, zo ingewikkeld is het niet.
Maar het klopt dat het wel enigszins kostbaar is (hoewel: alleen materiaalkosten)

Of het veel/weinig oplevert kan ik niet beoordelen.
Het zou mooi zijn als daar meer (publieke) informatie over beschikbaar zou zijn.

Nu gebeurt het niet omdat men niet beter weet en het doet "zoals altijd".
Mijn buurman heeft het bijvoorbeeld wel gedaan.
Ook hij twijfelt of de effecten groot zijn, maar je kan het anders nooit meer doen.
Zonder thermische onderbreking staat de vloer rechtstreeks in contact met koude grond. (ik vermoed, minder erg dan koude buitenlucht)

• Ernemmer
  • Niet online
buiter schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:52:
[...]

De laatste rij stenen wordt vervangen door foamglas, zo ingewikkeld is het niet.
Maar het klopt dat het wel enigszins kostbaar is (hoewel: alleen materiaalkosten)

Het zou mooi zijn als daar meer (publieke) informatie over beschikbaar zou zijn.

Nu gebeurt het niet omdat men niet beter weet en het doet "zoals altijd".
Mijn buurman heeft het bijvoorbeeld wel gedaan.
Ook hij twijfelt of de effecten groot zijn, maar je kan het anders nooit meer doen.
Zonder thermische onderbreking staat de vloer rechtstreeks in contact met koude grond. (ik vermoed, minder erg dan koude buitenlucht)
Foamglas heeft een veel lagere druksterkte dan kalkzandsteen (1,6 N/mm² ipv 12 N/mm²) , dus je moet het wel meenemen in de constructieberekening. En het kost ongeveer 1500 euro extra per huis.

• twain4me

twain4me

buiter schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:52:
[...]

waarom zou die informatie niet publiek zijn? je zal de moeite moeten nemen om het uit te rekenen. alles wat je daar voor nodig hebt is publiek toegankelijk.

• Tijgerhaai
nils7 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:49:
Vandaag deze uitspraak https://www.nu.nl/algemee...stikstofuitzondering.html

En dan verwacht je deze maand een uitspraak van de Raad van State over het project waar je Kavel onder valt... :(
En voor wie zijn de consequenties wat betreft eventuele prijsstijgingen. Wat dit kon door de aannemer niet voorzien worden.
Pagina: 1 ... 244 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic