Tijgerhaai schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:44:
[...]
Ik zou er niet zo maar mee akkoord gaan. Het is aan aannemer om aan te te tonen dat prijsverhogingen disproportioneel zijn.
Oftewel de omstandigheden moeten wel van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst door de wederpartij naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet mag worden verwacht.
De aannemer heeft als het goed is ook een percentage risico en winst in zijn prijs zitten, aangezien jij bij prijsverlagingen of meevallers ook geen geld terug krijgt hoef je dus ook niet in mee te betalen als de winst minder wordt.
Ik zou in elk geval de bouw strak in de gaten houden en alles ook op papier communiceren, grote kans dat hij zaken wil gaan besparen door zaken niet of anders (lees goedkoper/mindere kwaliteit) uit te voeren.
Bedankt voor je reactie. Ze hebben onder meer verwezen naar de gasprijs (3,50 per kuub, maar dat is inmiddels weer achterhaald toch?) en ze hebben onderstaande toegevoegd in een brief:
Verder stond er onderstaande in:
Ik zal wel een rund zijn, maar bovenstaande zegt me weinig over de concrete gevolgen voor ons bouwproject.
Nu zitten we in de volgende situatie: van Woningborg begreep ik dat de planacceptatie is afgegeven, maar we beschikken nog niet over het daadwerkelijke certificaat. Ik heb de overeenkomst er nog eens op nageslagen maar de aannemer heeft niet het recht om de overeenkomst te ontbinden, ook heeft hij niet het recht om de prijzen te verhogen. Het enige dat ik tegenkom is dit:
Formeel weet ik niet dat het plan is geaccepteerd, het bewijs van planacceptatie heb ik ook niet gezien, ik heb het uitsluitend meegedeeld gekregen van Woningborg. Het certificaat van Woningborg is natuurlijk van belang voor de afbouwgarantie. Ik zit eraan te denken om een klein beetje mee te bewegen met de aannemer, voor zover mogelijk binnen ons budget en zeker niet richting de 10% van de aanneemsom, maar daar wel bij te vermelden dat we pas met extra geld over de brug komen als het certificaat er is (anders hebben we bij faillissement van de aannemer geen poot om op te staan immers).
Je merkt terecht op dat ik het goed in de gaten moet houden om na te gaan of ze het juiste leveren. Lastige is alleen wel dat ik geen bouwkundige ben en het dus niet door heb als ze iets afwerken met een inferieure kwaliteit bouwstenen, om maar wat te noemen. Het enige wat ik kan doen is de bouwplaats af en toe bezoeken en kijken of ik ergens merkjes van tegenkom, om dat vervolgens naast de open begroting te leggen. We hebben overigens al wel zo'n 1700 extra betaald voor gevelstenen, dat hebben ze destijds middels een open begroting gespecificeerd. Lijkt me dat ze na die open begroting niet nogmaals over een prijsstijging kunnen beginnen, het lag immers op hun weg om tijdig de prijzen vast te leggen/over te gaan tot het plaatsen van een bestelling.
Voor nu wachten we op de bouw van de woning. Die zou inmiddels bijna moeten starten maar tijdens het gesprek werd ons verteld dat er enkele maanden vertraging is opgetreden. Ik heb aangegeven dat we geen financiële ruimte hebben voor een (flinke) bijbetaling, maar dat we wel kunnen meebewegen door de vergoeding voor de te late start van de bouw niet op te eisen. Heb ook aangegeven dat we door hun vertraging langer te maken krijgen met dubbele lasten, wat invloed heeft op onze financiële ruimte. Ik hoop dat een bijbetaling in zijn geheel achterwege kan blijven, en dat we gewoon schriftelijk kunnen verklaren die vergoeding niet te vragen tot een bepaalde datum (er is nu een datum genoemd, daar wil ik maximaal twee weken bij op tellen, dat scheelt ze toch onder aan de streep een goede 5K).
Nogmaals dank voor je reactie. Mocht iemand anders bovengenoemde situatie herkennen, dan ben ik erg benieuwd naar zijn/haar ervaringen.