Helaas, veel puin in sommige delen. Het is een industriegebied(je) geweest dat ze her-ontwikkelen.
Garage zou kunnen, maar is met leidingen verre ideaal want die komt 10m van achter mijn huis. Zolder is vanwege het water niet ideaal, mocht het onverhoopt ergens gaan lekken heb je mogelijke problemen. + Mijn zolder is niet echt een zolder, die is in de nok maar ~1,3m hoog. Eigenlijk totaal geen zolder dus.
Tijgerhaai schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:41:
[...]
Als je een kelder alleen voor een warmtepomp neemt dan kan de kelder een stuk kleiner.
Andere optie is om de kelder iets boven maaiveld uit te laten steken en daar omheen de kavel aan te vullen met een deel van de losgekomen grond.
Afvoeren van de grond zelf kost ca 5,50 excl btw per m3, in jouw geval zal dat dan om ca 2000,- gaan. ten opzichte van de kosten voor de hele kelderbouw is dit zeer gering.
Wel heb je bij het afvoeren van grond een schone grond verklaring nodig, dit kost iets van ca 1.500,- (AP04 formulier)
Kelder heeft geen bestemming nog, behalve mancave zonder concrete invulling. Deze zou kleiner kunnen, geen idee of dat nadelige gevolgen heeft met verzakking verschillen tussen kelder - geen kelder?
Ik denk niet dat ik mijn grond mag ophogen vanwege wateroverlast bij de buren. Ik vrees van niet. Mijn buren links en rechts zitten op ongeveer 6 meter.
Hoever het afvoeren een probleem is weet ik (nog?) niet, maar de grondwerker zei wel dat het een dingetje was om offerte voor te maken.
bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:59:
[...]
Kelder voor WP? Het was nog niet duur genoeg?
Met een monoblock heb je enkel boilervat nodig, die heb je ook liggend.
Beetje creatief zijn, die past heus wel ergens op zolder, achter knieschot of onder trap.
Edit: of is het een WWWP? Dan kom je niet om de binnenunit heen. Maar gigantisch zijn die ook niet.
Btw: hier niets betaald voor afvoer grond, enkel uren grondwerker. Hij zei wel dat hij het “eigenlijk” niet mocht afvoeren ivm pfas, dus maar niet doorgevraagd...
Kelder niet alleen voor WP, maar verder nog geen concrete invulling. Mijn vrouw wil graag een ruimte om dansen te oefenen, een stuk mancave, misschien home-gym. Mogelijkheden genoeg.
Dus het enige dat belangrijk is is of het past, verder geen speciale dingen om op te letten?
Het wordt een lucht/water WP.
De grondwerker zegt dat een paar vrachten grond geen probleem is, maar als het in totaal 400m³ is gaat dat niet.