Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 272 Laatste
Acties:
  • 2.621.239 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:46
Ernemmer schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:24:
Zonwerende zijn ze wel, maar ze zijn niet echt warmtewerend, rolluiken wel.
Warmtewering doe je toch met het glas van je ramen? Met louvre luiken aan de buitenkant komt iig de zon niet meer door je ramen naar binnen.
Dat is met een rolluik ook ... Dus waarom zou dat "meer" warmtewerend zijn dan Louvre luiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:35
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
duvekot schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:45:
[...]

Warmtewering doe je toch met het glas van je ramen? Met louvre luiken aan de buitenkant komt iig de zon niet meer door je ramen naar binnen.
Dat is met een rolluik ook ... Dus waarom zou dat "meer" warmtewerend zijn dan Louvre luiken?
Die luiken zijn open waardoor de warme lucht direct tegen je raam komt. En bewegende lucht geeft veel meer warmte af dan stilstaande lucht.
Met rolluiken is de lucht tegen het raam kouder en warmt het binnen minder op.
Rolluiken hebben ook nog het voordeel dat ze wat isoleren in de winter.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 09-08-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:00
Ernemmer schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Die luiken zijn open waardoor de warme lucht direct tegen je raam komt.
Ik geloof helemaal dat je gelijk hebt, maar het oog wil ook wat. Louvre panelen geven echt sfeer, rolluiken zijn (naar mijn smaak) het andere uiterste 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
onne schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Ik geloof helemaal dat je gelijk hebt, maar het oog wil ook wat. Louvre panelen geven echt sfeer, rolluiken zijn (naar mijn smaak) het andere uiterste 😊
Ik vind ze ook niet echt mooi, maar dat was de vraag niet. Ik zou zelf alleen rolluiken nemen als ik ze in de spouw kan wegwerken zodat ze niet zo opvallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 09-08-2020 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:00
[...]

Die luiken zijn open waardoor de warme lucht direct tegen je raam komt. En bewegende lucht geeft veel meer warmte af dan stilstaande lucht.
Dat extra isolerend effect zal in de zomer ook beperkt zijn met HR++(+) glas. Belangrijkste is dat de zon niet direct op de ruit schijnt.

Je kunt ook zeggen dat de lucht achter het rolluik extra opwarmt, omdat de warmte niet weg kan.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Dat extra isolerend effect zal in de zomer ook beperkt zijn met HR++(+) glas. Belangrijkste is dat de zon niet direct op de ruit schijnt.

Je kunt ook zeggen dat de lucht achter het rolluik extra opwarmt, omdat de warmte niet weg kan.
Dat kan je zeggen, maar als je het gaat berekenen is het niet zo.

Kijk maar eens naar de rc van glas en dan dat van een rolluik.

Hr+++ glas 1,8
Louvre luiken, 0
Rolluik, 1,3

Dan zie je zelf ook wel dat rolluiken goed werken qua isolerend effect.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 09-08-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ernemmer schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Dat kan je zeggen, maar als je het gaat berekenen is het niet zo.

Kijk maar eens naar de rc van glas en dan dat van een rolluik.

Hr+++ glas 1,8
Louvre luiken, 0
Rolluik, 1,3

Dan zie je zelf ook wel dat rolluiken goed werken qua isolerend effect.
Rc waarde zegt hier alleen wat over het verlies van warmte van binnen naar buiten. Want Louvre helpen zeker wel tegen warmte van buiten naar binnen, ondanks hun Rc waarde van 0. Dit is 0 omdat een Louvre natuurlijk lek als een mandje is, wat negatief is voor het vasthouden van warmte. Een zonnescherm heeft ook Rc van 0 maar ook die schaduw helpt tegen warmte van buiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Z___Z op 09-08-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Rc waarde zegt hier alleen wat over het verlies van warmte van binnen naar buiten. Want Louvre helpen zeker wel tegen warmte van buiten naar binnen, ondanks hun Rc waarde van 0. Dit is 0 omdat een Louvre natuurlijk lek als een mandje is, wat negatief is voor het vasthouden van warmte. Een zonnescherm heeft ook Rc van 0 maar ook die schaduw helpt tegen warmte van buiten.
Isolatie werkt natuurlijk ook de andere kant op, dus zodat het binnen niet opwarmt als het buiten warm is.
Dat luiken de zon tegenhouden klopt, maar rolluiken werken beter tegen het opwarmen van je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 17:53
Piet91 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:32:
[...]

Ik wist dat men hier in dit topic zou los gaan. _O-
Tweakers zijn helaas nogal vaak het type dat hun eigen mening als waarheid ziet.

Maar goed; als je het een beetje samenvat over een apart toilet:
+ Men kan tegelijk badkamer en toilet gebruiken
+ Geen last van geur in badkamer en wat hygiënischer
- Toilet in badkamer kan handiger zijn met (kleine) kinderen
- Je moet er ruimte voor hebben; moet logisch in je plattegrond passen.
- Duurder

Voor jezelf dus de afweging maken wat je belangrijker vind.
Bedankt voor deze samenvatting. Ik had er niet aan gedacht om de zoekfunctie te gebruiken.

Heb besloten om deel 2 te gaan lezen vanaf pag. 1. We staan nog helemaal aan het begin van het proces, de bestemming van de grond moet nog gewijzigd, maar alles doorgaat zijn we wel zeker van een kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:09
Vraagje: wij willen met dergelijke beugels een werkblad (55x130) ophangen aan de wand van onze badkamer, met twee waskommen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pf2Ob_qry53tAi8TynoLXro8EnA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8R9c9hoASaJwSHqj7qLutB6k.jpg?f=user_large
In principe kan dat direct in onze SIP wand, dan schroef ik feitelijk in 15mm osb.

Ik twijfel een beetje aan de draagkracht van het 15mm osb voor zoiets.
In principe is het geen enorm gewicht maar toch.

Alternatief is dat ik eerst een stuk zwart stuk MDF tegen de muur bevestigd (schroeven), en dan daar de beugels tegenaan zet. Dan heb ik meer vlees, die plaat zie je niet onder het werkblad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-08 14:15
[...]

Ik dacht juist dat ik in mijn zoektocht een tijdje geleden naar screen vs rolluiken gelezen had dat het achter de screens, doordat er geen ventilatie is, op kan warmen tot 70 graden. Dan zal 70 graden misschien een extreem geval zijn, klinkt het ook wel plausibel dat de stilstaande lucht toch opwarmt. Zo'n rolluik weerkaatst nooit alle energie.

Ook zou ik verwachten dat bewegende lucht juist warmte opneemt of iig opgewarmde lucht verplaatst? Anders snap ik niet waarom het zo lekker is voor de ventilator of meet een koel briesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sivvis schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:51:
[...]

Ik dacht juist dat ik in mijn zoektocht een tijdje geleden naar screen vs rolluiken gelezen had dat het achter de screens, doordat er geen ventilatie is, op kan warmen tot 70 graden. Dan zal 70 graden misschien een extreem geval zijn, klinkt het ook wel plausibel dat de stilstaande lucht toch opwarmt. Zo'n rolluik weerkaatst nooit alle energie.

Ook zou ik verwachten dat bewegende lucht juist warmte opneemt of iig opgewarmde lucht verplaatst? Anders snap ik niet waarom het zo lekker is voor de ventilator of meet een koel briesje.
En screen is iets anders dan een rolluik, die eerste is open en de tweede is dicht.

Ik heb op school geleerd dat stilstaande lucht heel moeilijk warmte kan overdragen, denk maar eens aan luchtkussentjes isolatie of die tonzon vloerisolatie.

Eigenlijk is die ventilator ook wel een goed voorbeeld, bewegende lucht verplaatst energie waardoor je dus afkoelt en stilstaande lucht niet.
En waar het andersom werkt is in je hete lucht oven, waar de ventilator draait om de warme over te brengen van het verwarmingselement naar je afbakbroodje.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 09-08-2020 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voordat ik misschien een nieuw topic start, hier toch even een poging: Hoe komt iemand in Nederland tegenwoordig aan een stok grond waar je op mag bouwen? En dan doel ik op een stuk land voor 1 vrijstaand huis voor eigen gebruik.

Ik zie overal van die belachelijk hoge vraagprijzen voor een stukje land. En als ik op dijkweggetjes tussen kleine steden rijd dan zie ik grote stukken land waar niks mee gebeurt (ook geen boerderijen).

Zijn er wegen te bewandelen om gewoon een stuk grond te kopen en d'r een huis op te bouwen? Ik snap dat er bestemmingsplannen zijn, en ik weet ook dat je een aanvraag kan indienen om deze te wijzigen. Maar hoe vaak wordt zoiets gehonoreerd?

Normale kavels zijn maar mondjesmaat beschikbaar en d'r zitten meestal lange wachttijden op. Iets kopen in een mooi gebied wordt al snel iets wat is weggelegd voor miljonairs of stelletjes met allebei een stevig inkomen (artsen, advocaten, etc.)

Als ik kijk naar de materiaalkosten en aannemerskosten voor het bouwen van een vrijstaande villa (niet te groot) dan is dat zelfs voor mijzelf goed te doen. Maar een stuk land wat ik dan wil kopen kost direct al 4 ton. Mijn maximale hypotheek in mijn eentje is 440k :D

Dus, waar begin je eigenlijk? Funda en Google helpen ook niet echt verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Met alle respect, maar als jij niet snapt hoe dit werkt zou ik er niet aan beginnen ;)

Je kan en mag niet zomaar een bunder weiland kopen voor 80K en daar op gaan bouwen.

Dan zul je er eerst woonbestemming op moeten krijgen, Google maar eens ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 15:42
Kijk eens in Oost-Groningen, kan je genoeg bouwgrond laten zien van rond de 100 euro de m2. In de randstad of andere gebieden een stukje agrarisch grond omzetten naar bouwgrond? Gaat je niet lukken, als het te doen was zou iedereen het namelijk al doen, inclusief mensen die veel meer geld, en veel meer verstand dan jou hiervan hebben.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:20
Blue-eagle schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:57:
Voordat ik misschien een nieuw topic start, hier toch even een poging: Hoe komt iemand in Nederland tegenwoordig aan een stok grond waar je op mag bouwen? En dan doel ik op een stuk land voor 1 vrijstaand huis voor eigen gebruik.

Ik zie overal van die belachelijk hoge vraagprijzen voor een stukje land. En als ik op dijkweggetjes tussen kleine steden rijd dan zie ik grote stukken land waar niks mee gebeurt (ook geen boerderijen).

Zijn er wegen te bewandelen om gewoon een stuk grond te kopen en d'r een huis op te bouwen? Ik snap dat er bestemmingsplannen zijn, en ik weet ook dat je een aanvraag kan indienen om deze te wijzigen. Maar hoe vaak wordt zoiets gehonoreerd?

Normale kavels zijn maar mondjesmaat beschikbaar en d'r zitten meestal lange wachttijden op. Iets kopen in een mooi gebied wordt al snel iets wat is weggelegd voor miljonairs of stelletjes met allebei een stevig inkomen (artsen, advocaten, etc.)

Als ik kijk naar de materiaalkosten en aannemerskosten voor het bouwen van een vrijstaande villa (niet te groot) dan is dat zelfs voor mijzelf goed te doen. Maar een stuk land wat ik dan wil kopen kost direct al 4 ton. Mijn maximale hypotheek in mijn eentje is 440k :D

Als jij alleen een hypotheek kan krijgen van 440k :D dan ben je niet dom denk ik. Even logisch denken en Googlen heb je je antwoorden zo :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-06 17:41

Leandra66

is onmogelijk

Op Funda kun je gewoon op bouwgrond selecteren.
https://www.funda.nl/kaar...300951,5.2000000000000135
Ik heb hier de selectie tot € 200.000 gedaan, want met een budget van max € 440.000 gaat het krap worden als je er ook nog een woning op gebouwd wilt hebben (en een keuken, vloeren en gordijnen in die woning)

Maar ik denk dat je je vooral verkijkt op de bouwkosten, die vanafprijzen zijn ook niet meer dan dat, en voor de prijzen waarmee ze adverteren heb je eigenlijk altijd de net-niet versie van een huis.
Maar als je verder niet zo'n verwend kreng bent als ik en een vurenhouten trap in je vrijstaande woning prima vindt dan kan het idd.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 107% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Helaas kan je enkel proberen meer geld te verkrijgen of uitwijken naar een streek waar het aanbod ruimer is en de vraag kleiner. Helaas zijn dit meestal streken waar minder werkgelegenheid is.

De droom van een vrijstaand huis te bouwen heb ik ook laten varen door de schaarsheid van geschikte bouwgrond. Het is voor mij dus een zelfbouw hoekwoning geworden. Het was dat of uitwijken naar slechter bereikbare streken voor zowel werkgelegenheid als mijn familie/vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweedehans
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:46
Verwijderd schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 17:37:
[...]

In dit geval is je mening toch gewoon waarheid. Je vindt het smerig of niet, je vindt het handig of niet, je vindt het uitzien of niet, je wil het wel of niet.....niemand die hier een ander wil of gaat overtuigen. Dat komt iedere 100 pagina's weer langs, de zoekfunctie had hetzelfde laten zien. Als je beide situaties gehad hebt dan heb je een voorkeur of niet. Denk dat de meeste bouwers hier ook niet hun allereerste huis bouwen en dus wel weten wat ze prettig vinden. Net zoals ik nooit kleine kinderen mee zou nemen in de wensen bij een bouw. Die worden rap zelfstandig en dan heb je enkel kamers of een tweede badkamer nodig })
Je kan natuurlijk "smerigheid" bediscussieren, maar ben op de hoogte van de "toilet plume"

https://en.wikipedia.org/wiki/Toilet_plume

Bij het doorspoelen van het toilet (zonder de deksel eerst naar beneden te doen), verspreiden zich de bacteriedeeltjes door de lucht. Die vervolgens ook op je tandenborstel komen.

Voor mij reden te meer om voor een apart toilet te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Deleon78 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:17:
[...]

Op funda staat echt maar een piepkleine selectie. Nou ja, "stond" in ieder geval. Geen idee of dat verbeterd is.
Ja, dat kan wel, maar voor iemand die geen flauw idee heeft is Funda een prima beginpunt.
Je hebt dan iig een beetje een idee van de m² prijzen per regio, want het is echt niet zo dat je in bijvoorbeeld Amersfoort nog ergens een kavel gaat vinden waarop gebouwd mag worden en die dan € 450 per m² kost, tenzij het een kavel is van 10.000 m², dus dat komt dan ook weer boven budget.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• najim_el
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05-2021
Hallo allemaal,

In deze topic staat handige informatie, waarvoor dank allen. We zijn druk bezig met de ontwerpfase van onze woning. Hieronder het ontwerp. Wat vinden jullie hiervan en welke tips hebben jullie?

Inmiddels willen we e.a. anders:
Een terras op de tweede verdieping.
Geen balkon aan de voorzijde op de eerste verdieping, maar eventueel een balkon op het bijgebouw. Dit bespaart kosten.
Badkamer op de eerste verdieping verplaatsen naar waar nu de wc en trap naar tweede verdieping staat.
Trap naar tweede verdieping verplaatsen naar waar nu de badkamer staat
Geen carport, ivm kosten en ook ivm daardoor minder licht aan voordeur/hal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaOkoo4id4Smn6zQcUM6IDC6rhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YWHfwh4BLtFlxKyQGTlryfHz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iIvAPraP6Zf389THRL8DMVSUpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hRR0KhItXdif6Trik4SoJBZM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5x6qfYqtn2soE_y2bKTvw56HbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LleFSL245baIdwhDM8csejXB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35S4O_NM_ehLdidB-H5O34BQ7xc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eGAqcp4HryVNuomCl1jd2DgA.png?f=user_large

[ Voor 1% gewijzigd door najim_el op 10-08-2020 13:01 . Reden: herstel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 102% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
Eens met bovenstaande over het balkon. Ik zou 'm nooit gebruiken (we hebben er nu één waar enkel heel af en toe een wasrek staat) maar het staat mooi in het ontwerp.

Ik vind alleen de badkamer ontzettend klein voor een huis met zoveel kamers. Het is natuurlijk maar net waar je prioriteiten liggen en bij ons is mooie badkamers er één van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:21
Waar gaat je leidingwerk e.d. doorheen voor de badkamers en toiletten en dergelijk?

Plus zoals ze al aangeven heb je nu zowel een balkon als een dakterras wat beiden functioneel gezien erg klein zijn m.i. Ik zou het aanraden om een bijkeuken te nemen als je een dakterras wil. Ik wil er niet aan denken om voor elk drankje naar de koelkast beneden moet of als ik een paar dingen wil bereiden/afmaken als ik boven ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:38
Hoi, ik zit met een vraag.

Mijn pa is qua gezondheid redelijk maar heeft binnen enkele jaren waarschijnlijk meer zorg nodig.
Ik weet dat een verzorgingshuis niet wenselijk is voor hem, maar als het uiteindelijk zover is dan zal die wel toegeven.

Nu zaten we te denken om een woning te bouwen die geschikt is voor dubbele bewoning zodat wij komende jaren voor mijn pa kunnen zorgen/ontlasten.

We staan nog echt aan het begin en het is nog zeker geen klare zaak dat we dit willen doorzetten.

Maar wat me opvalt is dat veel kavels maar beperkt bebouwd mogen worden.
Bijvoorbeeld maximaal 750m3 inhoud +evt een schuur/garage.

Maar ik zit te kijken naar huizen van 1000-1200m3 inhoud.

In hoeverre is het onderhandelbaar met de gemeente om de woning groter te bouwen dan in brochures staat aangegeven??

Ik heb het dan voornamelijk over kavels buitenaf.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:29
verstappen33 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:42:
Nu zaten we te denken om een woning te bouwen die geschikt is voor dubbele bewoning zodat wij komende jaren voor mijn pa kunnen zorgen/ontlasten.
Zoektermen zijn kangoeroewoning en mantelzorgwoning. Volgens mij zijn de voorwaarden best wel soepel voor die laatste categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@verstappen33 Jouw vraag heb ik geen antwoord op, maar ik weet wel dat je naast een hoofdgebouw vaak nog een bijgebouw mag plaatsen.

Daar zitten ook grenzen aan qua afmetingen en hoogte. Weet ook niet hoe het zit met bewoning daarvan etc.. maar wellicht iets om even naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN

Mijn pa is qua gezondheid redelijk maar heeft binnen enkele jaren waarschijnlijk meer zorg nodig.
Ik weet dat een verzorgingshuis niet wenselijk is voor hem, maar als het uiteindelijk zover is dan zal die wel toegeven.

We staan nog echt aan het begin en het is nog zeker geen klare zaak dat we dit willen doorzetten.

In hoeverre is het onderhandelbaar met de gemeente om de woning groter te bouwen dan in brochures staat aangegeven??

Staat allemaal op ruimtelijkeplannen.nl beschreven wat je allemaal mag. Ook in hoeverre je mag uitwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Wat ik zo snel gevonden heb is dat eventuele mantelzorg woningen ook weer afgebroken dienen te worden.

Mijn insteek is om dit blijvend te maken, en mocht mijn vader ooit overlijden dit gedeelte bij ons aan te trekken.

Hier wil ik tijdens de bouw al rekening mee houden dat dit makkelijk en ook indeling technisch te realiseren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748

Maximale inhoud is vaak bepaald door het bestemmingsplan. Gemeentes kunnen daardoor moeilijk maatwerk leveren.

Ik zou de extra benodigde ruimte zoeken binnen de mogelijkheden van een bijgebouw.

Andere optie: zet een tijdelijke prefab mantelzorgwoning op je perceel meer.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Joris748 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Maximale inhoud is vaak bepaald door het bestemmingsplan. Gemeentes kunnen daardoor moeilijk maatwerk leveren.

Ik zou de extra benodigde ruimte zoeken binnen de mogelijkheden van een bijgebouw.

Het doel uiteindelijk is zijn woningdeel bij ons aan te trekken mocht hij over 10 jaar overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:56

ChUcKiE

Dus........

Zo hebben ze dat bij ons in de straat ook gedaan ja. Probleem zit hem volgens mij in de eerder genoemde voorwaarde dat je de mantelzorgwoning zal moeten afbreken als mantelzorg niet meer aantoonbaar is.
Zo'n Prefab woning haal je dan "gewoon" weer weg en kan eventueel ergens anders weer ingezet worden.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:03

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
verstappen33 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

Het doel uiteindelijk is zijn woningdeel bij ons aan te trekken mocht hij over 10 jaar overlijden.
Mantelzorg is in de regel vaak toegestaan in een los gebouw (met Max afmetingen) en met de eis dat je het weer sloopt als ze mantelzorg niet meer bestaat. De kans dat jouw gemeente wilt afwijken en dat jij dus permanent groter bouwt is klein. Maar alleen navraag bij de gemeente gaat je daar antwoord op geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
Deleon78 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:39:
Een balkon op de 1e met overhang is een uitstekende manier om hitte buiten te houden. Het geeft ook mooie diepte aan het gebouw, vind ik. Ik zou hem alleen nooit gebruiken.
Wat ga je met de enorme ruimte tussen woonkamer en keuken doen ("boven" de hal)?
Heb je ergens een fatsoenlijke technische ruimte?
Hoe vaak ga je een dakterras gebruiken? Zal je niet gewoon lekker in de tuin gaan zitten? Dakterras.kan ook extra constructieve eisen stellen (lees:kosten). Dakterras mag ook niet altijd zomaar ivm privacy van buren (even nakijken).

Succes met het mooie traject!
@Deleon78 Bedankt voor je reactie. We weten nog niet wat we met de ruimte tussen de woonkamer en keuken gaan doen. We dachten aan een groot schilderij, openhaard of zoiets. Waar denk jij aan? Een technische ruimte willen we op de tweede verdieping, die is inderdaad nog niet getekend. De meterkast zit onder de trap in de hal op de begane grond.

Het dakterras is bedoeld voor gebruik bij mooi weer. De achtertuin is gelegen op het noordoosten , vandaar dat een dakterras op het zuid westen gewenst is. Daar kunnen we zitten, barbecueen, de kinderen kunnen in een zwembadje etc. De voortuin is ook op het zuid westen gelegen, echter daar kijk je naar de voortuin van de buren. Hoe denk jij hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
Dengra schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:25:
Eens met bovenstaande over het balkon. Ik zou 'm nooit gebruiken (we hebben er nu één waar enkel heel af en toe een wasrek staat) maar het staat mooi in het ontwerp.

Ik vind alleen de badkamer ontzettend klein voor een huis met zoveel kamers. Het is natuurlijk maar net waar je prioriteiten liggen en bij ons is mooie badkamers er één van.
@Dengra bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens, ziet er mooi uit maar men gebruikt het nauwelijks. De badkamer is klein , maar ik zou niet weten waar ik hem zou moeten plaatsen icm drie slaapkamers waar een bed, bureau en kast in past. Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
xminator schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:36:
Waar gaat je leidingwerk e.d. doorheen voor de badkamers en toiletten en dergelijk?

Plus zoals ze al aangeven heb je nu zowel een balkon als een dakterras wat beiden functioneel gezien erg klein zijn m.i. Ik zou het aanraden om een bijkeuken te nemen als je een dakterras wil. Ik wil er niet aan denken om voor elk drankje naar de koelkast beneden moet of als ik een paar dingen wil bereiden/afmaken als ik boven ben.
@xminator Bedankt voor je reacite. Ik zou het niet weten, ik ga dit navragen bij de architect. Het dakterras vind ik best groot zo. De bijkeuken is inderdaad noodzakelijk, bedankt voor deze aanvulling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Daar was ik al bang voor.
Dan maar op zoek naar een kavel waar je wel een kast van een huis op mag bouwen.

Maarja via funda kom ik niet echt veel verder dan.
Misschien eens contact zoeken met makelaars die meer zicht hebben op de voorwaarden voor bebouwen op een kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:56

ChUcKiE

Dus........

verstappen33 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:05:
Daar was ik al bang voor.
Dan maar op zoek naar een kavel waar je wel een kast van een huis op mag bouwen.

Maarja via funda kom ik niet echt veel verder dan.
Misschien eens contact zoeken met makelaars die meer zicht hebben op de voorwaarden voor bebouwen op een kavel.
Geen idee welke regio je woont....maar zoiets?
https://www.funda.nl/koop...-87352532-elzenstraat-14/

Voor ons helaas te duur om daar nog een ruim woonhuis op te gaan laten bouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door ChUcKiE op 10-08-2020 16:11 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
najim_el schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:00:
Hallo allemaal,

In deze topic staat handige informatie, waarvoor dank allen. We zijn druk bezig met de ontwerpfase van onze woning. Hieronder het ontwerp. Wat vinden jullie hiervan en welke tips hebben jullie?

Inmiddels willen we e.a. anders:
Een terras op de tweede verdieping.
Geen balkon aan de voorzijde op de eerste verdieping, maar eventueel een balkon op het bijgebouw. Dit bespaart kosten.
Badkamer op de eerste verdieping verplaatsen naar waar nu de wc en trap naar tweede verdieping staat.
Trap naar tweede verdieping verplaatsen naar waar nu de badkamer staat
Geen carport, ivm kosten en ook ivm daardoor minder licht aan voordeur/hal

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je niet veel te weinig bergruimte door die speelhoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
verstappen33 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

Waarom wil jij de mantelzorgwoning graag bij je hoofdwoning trekken?

Is het een optie om met functies gaan schuiven?

Zo maar een scenario:
  • Mantelzorgwoning in (gedeelte) van bijgebouw
  • Inpandige berging/garage in hoofdgebouw
Als de mantzorgwoning niet meer nodig is, dan trek je de inpandige berging bij je woonverblijf en komt het bijgebouw vrij voor ander gebruik.

Door nu hier bouwkundig al rekening mee te houden, kan die omschakeling met een kleine verbouwing te realiseren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Joris748 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Waarom wil jij de mantelzorgwoning graag bij je hoofdwoning trekken?

Is het een optie om met functies gaan schuiven?

Zo maar een scenario:
  • Mantelzorgwoning in (gedeelte) van bijgebouw
  • Inpandige berging/garage in hoofdgebouw
Als de mantzorgwoning niet meer nodig is, dan trek je de inpandige berging bij je woonverblijf en komt het bijgebouw vrij voor ander gebruik.

Door nu hier bouwkundig al rekening mee te houden, kan die omschakeling met een kleine verbouwing te realiseren zijn.
Dat is een optie, maar niet echt wenselijk maar ik zal het zeker overwegen.

Ik denk dat de optie van @ChUcKiE meer mogelijkheden bied. Alleen is dit kavel in de verkeerde regio.
Wij zoeken het meer in de regio Twente/Achterhoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23

Verschilt heel erg per gemeente. Er zijn gemeentes waar je probleemloos een complete zorgwoning mag plaatsen, onder de voorwaarde dat het tijdelijk. Er zijn er ook waar je al blij mag zijn dat je met een tweede huishouden op hetzelfde adres gaat wonen (dat is hoe het is waar ik ga bouwen).
Je zult daarvoor dus zowel naar de planvoorschriften als naar gemeentelijk beleid moeten kijken.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
ybos schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:10:
[...]

Heb je niet veel te weinig bergruimte door die speelhoek?
@ybos Klopt. We zitten er zelfs aan te denken om de berggruimte weg te halen en de speelhoek groter te maken. De berggruimte kan ook in de achtertuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
najim_el schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:00:
Hallo allemaal,

Dingen waar ik snel aan denk:
  • Geen wc op de bovenste verdieping, die zou ik wel voorzien, zeker met het oog op een terras.
  • Een douchekamer op de bovenste verdieping is ook wel praktisch.
  • Het makkelijkste is als de 'afvoerruimtes' (badkamers, wc's, wasruimte) boven elkaar zitten, dan kun je makkelijker weg met de afvoerbuizen. Zelfde verhaal voor de ventilatiebuizen, die zuigen immers ook allemaal af in diezelfde ruimtes.
  • Terras op een hogere verdieping is leuk, maar oppassen met inkijk bij buren en dergelijke.
  • Terras achteraan in de tuin kan alternatief zijn om toch een terras met zon te hebben met de ligging van je perceel.
najim_el schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:32:
[...]

@ybos Klopt. We zitten er zelfs aan te denken om de berggruimte weg te halen en de speelhoek groter te maken. De berggruimte kan ook in de achtertuin?
Of de speelruimte weg en de bergruimte groter, fietsen, extra koelkast, diepvries, gaat snel.. Spelen kan ook in de achtertuin? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@najim_el

Kinderen spelen vaak op/rond de plek waar je zelf ook bent. Mocht je in de keuken zitten, dan wordt er nog wel gebruik gemaakt van de ingetekende speelhoek. Maar als je zelf in de woonkamer zit ...

Zou de speelhoek bij de berging trekken en het tussenstuk tussen woonkamer en eetkamer van slim opbergsysteem voor het kinderspeelgoed voorzien. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar die speelhoek wordt niet tot in de lengte van jaren gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
[quote]theredone51 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:43:
[...]

Dingen waar ik snel aan denk:
  • Geen wc op de bovenste verdieping, die zou ik wel voorzien, zeker met het oog op een terras.
  • Een douchekamer op de bovenste verdieping is ook wel praktisch.
  • Het makkelijkste is als de 'afvoerruimtes' (badkamers, wc's, wasruimte) boven elkaar zitten, dan kun je makkelijker weg met de afvoerbuizen. Zelfde verhaal voor de ventilatiebuizen, die zuigen immers ook allemaal af in diezelfde ruimtes.
  • Terras op een hogere verdieping is leuk, maar oppassen met inkijk bij buren en dergelijke.
  • Terras achteraan in de tuin kan alternatief zijn om toch een terras met zon te hebben met de ligging van je perceel.
@theredone51 Bedankt voor het delen van je gedachtes, goede aandachtspunten! Een terras achteraan in de tuin kan, maar de zon zal daar niet schijnen ben ik bang. De achtertuin is 4,50 meter diep, wel 10 meter breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
Joris748 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:50:
@najim_el

Kinderen spelen vaak op/rond de plek waar je zelf ook bent. Mocht je in de keuken zitten, dan wordt er nog wel gebruik gemaakt van de ingetekende speelhoek. Maar als je zelf in de woonkamer zit ...

Zou de speelhoek bij de berging trekken en het tussenstuk tussen woonkamer en eetkamer van slim opbergsysteem voor het kinderspeelgoed voorzien. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar die speelhoek wordt niet tot in de lengte van jaren gebruikt.
@Joris748 We hebben 3 jonge kinderen, allemaal onder de 4 jaar. We zitten dus veel in de keuken. Het staat genoteerd als speelhoek, maar de bedoeling is dat daar ook een tv, bank en speelhoek komen. De kinderen kunnen dan daar tv kijken en makkelijk naar de tuin in en uit. De woonkamer aan de andere kant is meer voor ons als ouders bedoeld zodat we in de avond of bij bezoek rustig tv kunnen kijken/kunnen zitten als de kinderen slapen/spelen.

Een opbergsysteem tussen de woonkamer en keuken is een idee, echter te ver van de speelhoek denk ik. Ook kan zo'n opbergsysteem prima in de speel/tv hoek als we de berggruimte weglaten denk je niet? Ik vind het lastig om te kiezen tussen een bergruimte vs groter woongedeelte (speel/tv hoek).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dengra
najim_el schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

@Dengra bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens, ziet er mooi uit maar men gebruikt het nauwelijks. De badkamer is klein , maar ik zou niet weten waar ik hem zou moeten plaatsen icm drie slaapkamers waar een bed, bureau en kast in past. Wat denk jij?
Ik zou de werkkamer naar de speelkamer verplaatsen en de vrijgekomen ruimte bij de badkamer betrekken, je bent toch al van plan om de trappen boven elkaar te plaatsen.

Tussen de keuken en woonkamer zou je zoiets voor je kinderen kunnen creëren:

https://lifs.nl/2020/01/v...bouwwoning-heerhugowaard/

Met wat extra bergruimte toevoeging uiteraard. Lijkt mij een prima muur daarvoor.

Wij hebben op dit moment twee zitkamers, één met open haard en één met tv. De praktijk is dat we de open haard kant nooit gebruiken zonder bezoek. We zitten altijd met z'n allen in het kleinste gedeelte met de tv. In het nieuwe huis gaan we dus juist terug naar 1 zitkamer. De zolder wordt de nieuwe speelruimte, al het speelgoed gaat naar boven.

Edit: je zou het washok dan naar de 1e verdieping kunnen verplaatsen en op de 2e verdieping een extra douche/wasbak plaatsen. Denk dat je daar heel blij mee bent als je kinderen ouder worden.

Edit2: overigens vind ik dat je voor het ontwerp het balkon en de carport moet houden :). Maar ik begrijp de overweging om ze weg te halen!

[ Voor 30% gewijzigd door Dengra op 10-08-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
Dengra schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:20:
[...]

Ik zou de werkkamer naar de speelkamer verplaatsen en de vrijgekomen ruimte bij de badkamer betrekken, je bent toch al van plan om de trappen boven elkaar te plaatsen.

Tussen de keuken en woonkamer zou je zoiets voor je kinderen kunnen creëren:

https://lifs.nl/2020/01/v...bouwwoning-heerhugowaard/

Met wat extra bergruimte toevoeging uiteraard. Lijkt mij een prima muur daarvoor.

Wij hebben op dit moment twee zitkamers, één met open haard en één met tv. De praktijk is dat we de open haard kant nooit gebruiken zonder bezoek. We zitten altijd met z'n allen in het kleinste gedeelte met de tv. In het nieuwe huis gaan we dus juist terug naar 1 zitkamer. De zolder wordt de nieuwe speelruimte, al het speelgoed gaat naar boven.

Edit: je zou het washok dan naar de 1e verdieping kunnen verplaatsen en op de 2e verdieping een extra douche/wasbak plaatsen. Denk dat je daar heel blij mee bent als je kinderen ouder worden.

Edit2: overigens vind ik dat je voor het ontwerp het balkon en de carport moet houden :). Maar ik begrijp de overweging om ze weg te halen!
@Dengra Bedankt voor de tips en de link! Daar kan ik zeker wat mee! Een van onze doelen is natuurlijk ook overwaarde creëren. Als een balkon en carport daarbij helpen ben ik het helemaal met je eens! Echter de carport zal wel het licht verminderen in de hal/voordeur zijde , denk je niet? En als je overwaarde wilt creëren zou je dan sommige dingen totaal anders / niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

verstappen33 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:19:
[...]

Ik denk dat de optie van @ChUcKiE meer mogelijkheden bied. Alleen is dit kavel in de verkeerde regio.
Wellicht zou je een tweekapper kunnen bouwen die eruitziet als één woning, boerderijstijl of schuurwoning, en dan één ingang maar voorbij de voordeur de boel opsplitsen en dan hoeft die verdeling niet specifiek 50/50 te zijn?
Misschien is de gemeente wat toeschietelijker als je het een kangoeroewoning noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
najim_el schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:41:
[...]

@Dengra Bedankt voor de tips en de link! Daar kan ik zeker wat mee! Een van onze doelen is natuurlijk ook overwaarde creëren. Als een balkon en carport daarbij helpen ben ik het helemaal met je eens! Echter de carport zal wel het licht verminderen in de hal/voordeur zijde , denk je niet? En als je overwaarde wilt creëren zou je dan sommige dingen totaal anders / niet doen?
Ik denk niet dat het balkon en de carport direct bijdragen aan het creëren van overwaarde maar ik vind ze echt bij het ontwerp passen en denk dat het geheel wat saaier wordt als je ze weghaalt.

Ik denk zelf dat de buitenkant er überhaupt minder toe doet wanneer je bestaande bouw koopt. Wij hebben nu een enorm lelijk maar groot huis, met een mooie royale tuin op een prachtige locatie. Die laatste 3 punten wogen voor ons dus zwaarder dan hoe het eruit ziet.

Behoudens de eerder aangestipte punten denk ik dat de indeling er goed uitziet. Logisch, goed gebruik van de ruimte. Lijkt me heerlijk al die rechte muren, wij moeten een zadeldak en dat vind ik lastig met de ruimte boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
verstappen33 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:54:
Wat ik zo snel gevonden heb is dat eventuele mantelzorg woningen ook weer afgebroken dienen te worden.

Mijn insteek is om dit blijvend te maken, en mocht mijn vader ooit overlijden dit gedeelte bij ons aan te trekken.

Hier wil ik tijdens de bouw al rekening mee houden dat dit makkelijk en ook indeling technisch te realiseren is.
Wij mochten 75m2 vergunningsvrij aanbouwen naast de 750m3 voor het huis. Lijkt me dat je daarmee dan toch wel een eind zou kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
verstappen33 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:19:
[...]

In Twente is genoeg betaalbare grond te vinden, hoeveel m2 wil je en voor hoeveel geld?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• misty79
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Bij ons starten ze volgende week met de woning (kangoeroe). Gewoon een groot huis 10x13 met 1 voordeur en binnen een linkergedeelte voor ons en rechter gedeelte voor ouder. Betekend dat onze woonkamer niet heel groot wordt en het kangoeroegedeelte ook niet groot is. Maar veel is er ook niet nodig. Wij hebben dan wel weer een hele grote 1e verdieping. En een gedeelde bijkeuken met was en droog en voorraad.
Bij ons moest je wel binnen de kaveleisen bouwen.

Misty79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:16
@najim_el

Een aantal willekeurige dingen die me te binnen schieten vanuit m'n eigen proces bij het zien van je plattegrond. Ik hoef er absoluut geen antwoorden op, maar misschien wat ter overweging.

- Wat doe je met de ruimte direct buiten de hal op de begane grond? Persoonlijk vind ik dit het nadeel van de U-vorm. In mijn ogen heb je een heel stuk waar je weinig mee kan, behalve van zithoek naar keuken lopen.
- Wil je een speelhoek in de keuken? Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar ik vind het ook prettig als ik in de woonkamer kan zitten met zicht op een speelhoek. Misschien nog wel liever dan vanuit de keuken.
- Als je een inloopkast hebt met kleding aan 1 zijde, heb je dan niet heel veel "verkeersruimte" in die kast? Korter maar breder lijkt me efficienter.
- Wat doe je met de ruimte onder de trap naar de bovenverdieping?
- Je hebt de werkkamer op de 1e verdieping. Heb je daar niet liever 1 van de slaapkamers van de bovenverdieping? Dat scheelt mogelijk een hoop geloop naar badkamer en WC.
- Hoe groot is je tuin? Ga je echt op een balkon/dakterras zitten? Als je geen terras op de 1e verdieping doet (bereikbaar vanaf de bovenste) scheelt dat ook een stuk gang/overloop.
- Hoe is je huis georienteerd? Ik zie op 2 kanten veel glas en op 1 niks. Is dat logisch verdeeld? Wil je nog iets met zonnewering?
- Heb je een technische ruimte? Bergruimte? Je hebt geen klassieke zolder waar dit allemaal kan
- Waar laat je je was? In de wasruimte is niet veel plek. Zeker niet als er een droogrek bij moet. En omkleden doe je wss vooral op de 1e verdieping.
- Er zit een slaapkamer direct boven de ouderslaapkamer. Speelt dat een rol voor geluid?
- Staat er nou een bank in de ouderslaapkamer? Ga je daar echt zitten of is het meer een opbergplek voor kleding?
- Wat doe je naast je meterkast? Is dat de kapstok?
- Als je werkkamer naar de begane grond gaat.. kan je dan de meters van de 2e verdieping toevoegen aan de 1e, en gelijk maken aan de begane grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
Karp schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:56:
@najim_el

Een aantal willekeurige dingen die me te binnen schieten vanuit m'n eigen proces bij het zien van je plattegrond. Ik hoef er absoluut geen antwoorden op, maar misschien wat ter overweging.

- Wat doe je met de ruimte direct buiten de hal op de begane grond? Persoonlijk vind ik dit het nadeel van de U-vorm. In mijn ogen heb je een heel stuk waar je weinig mee kan, behalve van zithoek naar keuken lopen.
- Wil je een speelhoek in de keuken? Ik weet niet hoe het bij jou gaat, maar ik vind het ook prettig als ik in de woonkamer kan zitten met zicht op een speelhoek. Misschien nog wel liever dan vanuit de keuken.
- Als je een inloopkast hebt met kleding aan 1 zijde, heb je dan niet heel veel "verkeersruimte" in die kast? Korter maar breder lijkt me efficienter.
- Wat doe je met de ruimte onder de trap naar de bovenverdieping?
- Je hebt de werkkamer op de 1e verdieping. Heb je daar niet liever 1 van de slaapkamers van de bovenverdieping? Dat scheelt mogelijk een hoop geloop naar badkamer en WC.
- Hoe groot is je tuin? Ga je echt op een balkon/dakterras zitten? Als je geen terras op de 1e verdieping doet (bereikbaar vanaf de bovenste) scheelt dat ook een stuk gang/overloop.
- Hoe is je huis georienteerd? Ik zie op 2 kanten veel glas en op 1 niks. Is dat logisch verdeeld? Wil je nog iets met zonnewering?
- Heb je een technische ruimte? Bergruimte? Je hebt geen klassieke zolder waar dit allemaal kan
- Waar laat je je was? In de wasruimte is niet veel plek. Zeker niet als er een droogrek bij moet. En omkleden doe je wss vooral op de 1e verdieping.
- Er zit een slaapkamer direct boven de ouderslaapkamer. Speelt dat een rol voor geluid?
- Staat er nou een bank in de ouderslaapkamer? Ga je daar echt zitten of is het meer een opbergplek voor kleding?
- Wat doe je naast je meterkast? Is dat de kapstok?
- Als je werkkamer naar de begane grond gaat.. kan je dan de meters van de 2e verdieping toevoegen aan de 1e, en gelijk maken aan de begane grond?
@Karp Toch even antwoord op je vragen, omdat ik benieuwd ben naar je mening/reactie. Hoop dat het duidelijker is zo. Daarnaast ook een andere plattegrond.

Boekenkast / opbergkasten of groot schilderij en grote vazen. Speel/tv hoek is gewenst, maar inmiddels denken we ook aan een kantoor of grote bergruimte. De Inloopkast moet korter en breder inderdaad. De voorzijde is georienteerd op het zuid/westen en de achterzijde op het noord/oosten. De technische ruimte moet op de tweede verdieping komen, die is nog niet getekend inderdaad. De wasruimte moet inderdaad groter en is logischer inderdaad op de eerste verdieping. Echter vanwege het mogelijke geluid dachten we aan de tweede verdieping. Tegenover de trap komt in de hal de garderobe, schoenenkast. De werkkamer moet inderdaad naar de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nD1-Fq2VrMBE8CxGxCTFUk3AUgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X4OWzXa0QdJVWFQmsAuxlxZC.png?f=user_large

Wat vinden jullie van deze indeling voor de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Als je ruimte voelt voor een TV kamer en een zwembad dan zou ik vooral een specialist inhuren die er veel meer van weet. En dan zou een plek voor een tweede auto ook meer in lijn zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• najim_el
Karp schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:42:
Als je ruimte voelt voor een TV kamer en een zwembad dan zou ik vooral een specialist inhuren die er veel meer van weet. En dan zou een plek voor een tweede auto ook meer in lijn zijn lijkt me?
@Karp wat voor specialist bedoel je? de schetsen die ik plaats zijn van architecten. Echter wij moeten natuurlijk zelf beslissen wat en waar we iets willen? Of bedoel je een intereur designer? Vwb de auto mogen er idd twee auto's geparkeerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
najim_el schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:24:
[Afbeelding]

Terras voor lijkt me vrij nutteloos. Verwacht je dat je naast je auto een drankje gaat doen? Er is ook geen avond zo’n op die plek meer.

Glas op glas hoek klinkt als een dure oplossing, is wel mooi natuurlijk.

Je berging ziet er klein uit, zeker als je ook geen bergzolder hebt. Ziet er niet uit dat daar 5 fietsen in passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
Ik zou van een architect verwachten dat die meedenkt met de indeling van de woning.

Jullie moeten zeker zelf beslissen. Maar ik zou beslissen over abstractere wensen zoals "we willen graag een plek om 's avonds te eten". De architect mag invullen hoe dat opgelost wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa159
  • Laatst online: 16-08 17:48
[Afbeelding]

Leuk ontwerp. Persoonlijk zou ik de keuken en woonkamer omwisselen. Ik vind uitzicht op de tuin en privacy belangrijker wanneer ik in de woonkamer zit. Dan ben je meteen dichter bij de TV\speelhoek voor de kids.

Glas-op-glas hoeken lijken in de renderingen van de buitenkant er niet te zijn. Ik zie gewoon bakstenen bij de hoeken. Glas op glas zonder pilaren kan wel, maar is volgens mij een dure optie. Dat beinvloed de constructie enorm.

Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk. Kijk of jullie zelf iets meer in de keuken of woonkamer leven.

Weet je hoeveel bruto m3 de woning is?

[ Voor 20% gewijzigd door Alfa159 op 11-08-2020 10:39 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Ben een groot fan van zwembaden, maar in dit geval zou ik 'm weglaten.
Wat er nu getekend staat is kleiner dan dit:
https://www.funda.nl/koop...17-virulylaan-28/#foto-28
De bruikbaarheid is dan beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
[Afbeelding]

Wil niet bot overkomen, maar de woonkamer en het terras slaan nergens op. Uitzicht op de auto?
Toilet grenzend aan de woonkamer zou ik ook niet doen ivm geluid.
Waar komt de installatie? (warmtepomp + boiler gaat behoorlijk ruimte innemen)
Glas-glas hoek ?! Hoe ondersteund men de vd vloer en de wanden daarboven? Architect over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Deleon78 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Wat is hier nou weer mis mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAM6nazuss631r_HME_ilwrZgU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zRlsCV2H0O6e9JdxFK8bwCcQ.png?f=user_large

Mis niet, maar gaat behoorlijk extra kosten qua constructie lijkt mij. Bovenliggende vloer + wand moet ergens door gedragen worden.
En dit is ook nog eens een woning met 2 verdiepingen toch?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Ik hou er niet van om negatief te doen, maar wat ik enorm jammer vind in dit ontwerp is dat het nog niet verder komt dan de standaard projectwoning beukmaat van 570.... en dat vindt men dan al "een fijne, brede woning".
Ik vind het helemaal niets, zeker niet voor een vrijstaande woning en dat al die projectwoningen die breedte hebben was voor ons de reden om niet voor een projectwoning te gaan, want ik kan helemaal niets met die 570 breedte (onze jaren 70 tweekapper was al 640 breed van binnen).

Dus tenzij de kavel een maximale woningbreedte van 650 cm hanteert (wat ik redelijk bizar zou vinden voor een kavel voor een vrijstaande woning), snap ik dit echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
[Afbeelding]

Een berging die geen aansluiting heeft met / tot de keuken? Dat is vrij nutteloos in mijn optiek, ik zou nog altijd die tv kamer gewoon er bij trekken als berging. Een berging van net geen 5m2? Dat is een voorraadkast, zeker als er nog fietsen, diepvries, ... in moeten.

Als ik zo'n ontwerpen zie, dan vraag ik me wel eens af of die architecten alleen werken in 'mooi' in plaats van in 'nuttig / praktisch' :+ "Beach gevoel" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Overigens heeft ons ontwerp ook een U-vorm maar het stuk tussen de keuken en woonkamer is wel 425 diep, dus dat wordt gewoon de eetkamer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

theredone51 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Een berging die geen aansluiting heeft met / tot de keuken? Dat is vrij nutteloos in mijn optiek, ik zou nog altijd die tv kamer gewoon er bij trekken als berging. Een berging van net geen 5m2? Dat is een voorraadkast, zeker als er nog fietsen, diepvries, ... in moeten.

Als ik zo'n ontwerpen zie, dan vraag ik me wel eens af of die architecten alleen werken in 'mooi' in plaats van in 'nuttig / praktisch' :+ "Beach gevoel" :D
Nou zitten wij tijdelijk in een huurappartement waar we gelukkig de grootste berging hebben, wij hebben 7m² en de overigen vrijwel allemaal 5m²
Met 3 personen en dus 3 fietsen en een tafelmodel vriezertje en dan tegen de achterwand nog twee Besta-elementen en een stapel velgen (in doos) is het wel redelijk vol.
Er staat ook nog een Black&Decker workmate en een paar verhuisdozen maar het is niet dat er nog makkelijk een 4de fiets bij zou kunnen bijvoorbeeld.
Sterker nog: ik weet zeker dat we een probleem zouden hebben gehad als we een berging van 5m² hadden gehad :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Deleon78 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Een iets bredere blik mag wel:
In de randstad vind je geen kavel van 1000m2 wat nog betaalbaar is.
De definitie van vrijstaand gaat niet uit van een minimale beukmaat of minimal kavelgrootte.
Niet iedereen wil enorme kamers (vind ik zelf bv maar niets) dus dan hoeft het niet erg groot.

Maar goed, je kan de posts die je niet interesseren toch gewoon overslaan in plaats van mensen die een mooie uitdaging aangaan en voor wie het misschien een droom die werkelijkheid wordt is, af te doen als minderwaardig. Het voegt niks toe.
Bij een beukmaat van 570 kan die blik noot heel breed worden :+ ;)
Vrijstaand hoeft toch niet noodzakelijkerwijs op een kavel van minstens 1.000m²?
Daarbij valt mijn post, die behoorlijk subtiel is, aardig in het niet bij wat sommige anderen ervan zeggen.

En ik vind het oprecht jammer dat als je een architect de opdracht geeft een huis te ontwerpen dat het ontwerp dan nog zo 'standaard" is qua maatvoering.

[ Voor 3% gewijzigd door Leandra66 op 11-08-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Een bijkeuken/berging met wasmachine en droger. Hebben jullie die liever bereikbaar vanaf gang (en dus trap) of vanaf de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leandra66 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Bij een beukmaat van 570 kan die blik noot heel breed worden :+ ;)
Vrijstaand hoeft toch niet noodzakelijkerwijs op een kavel van minstens 1.000m²?
Daarbij valt mijn post, die behoorlijk subtiel is, aardig in het niet bij wat sommige anderen ervan zeggen.

En ik vind het oprecht jammer dat als je een architect de opdracht geeft een huis te ontwerpen dat het ontwerp dan nog zo 'standaard" is qua maatvoering.
Punt van @Deleon78 is dat sommige kavels nou eenmaal weinig meer toelaten dan de standaard maatvoering en dat die om een reden standaard is. En binnen die beperkingen (als die er zijn) helpt het niet een ontwerp daarop af te kraken, immers daar kun je weinig meer aan veranderen.

Daar zijn iets meer details voor benodigd, maar je moet gewoon filteren welk commentaar nuttig is en welk minder. Dat van dat zwembad vond ik wel een goede. Als je enkel een klein badje kwijt kunt zou ik niet snel daar een vast zwembad plaatsen, maar voor anderen is dat alsnog flinke luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:23:
[...]

Punt van @Deleon78 is dat sommige kavels nou eenmaal weinig meer toelaten dan de standaard maatvoering en dat die om een reden standaard is. En binnen die beperkingen (als die er zijn) helpt het niet een ontwerp daarop af te kraken, immers daar kun je weinig meer aan veranderen.

Daar zijn iets meer details voor benodigd, maar je moet gewoon filteren welk commentaar nuttig is en welk minder. Dat van dat zwembad vond ik wel een goede. Als je enkel een klein badje kwijt kunt zou ik niet snel daar een vast zwembad plaatsen, maar voor anderen is dat alsnog flinke luxe.
Dat staat toch ook gewoon in mijn post, over de maximale woningbreedte die de kavel toestaat, letterlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
Deleon78 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Wat is hier nou weer mis mee?
Er zitten inderdaad een paar flinke overstekken in de 1e verdiepingsvloer. Daar is niet is mis mee, maar het kan nogal kosten verhogend werken. Heb dit wel eens opgelost met een betonwand op de verdieping. Vooral aan de voorkant kraagt nu de halve vloer uit. (Stuk tot de pui met de glazen hoek en dan nog het stuk boven het terras, de stippellijn)) Dat is wel heel veel. Het lijkt nu iets teveel op een wip.

Best wel een kans dat er straks toch een kolom komt, of achter je gevel in de glazen hoek of op de hoek van de woning. En dat kan best wel een flinke kolom worden, ø150 ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46

Wij hebben onze woning zo gebouwd dat mijn schoonpa bij ons zou kunnen komen wonen echter is hij vorige week overleden aan de gevolgen van zijn zeer agressieve vorm van dementie. Iets wat we uiteindelijk toch niet zelf hadden kunnen doen. In zijn laatste fase had hij 24 uur per dag zorg nodig.

Wel is de bovenwoning dus als zorgwoning/mantelzorg woning ingericht met:
  • - brede deuren
  • - brede trap (bijna 1,20 (zodat er een traplift geïnstalleerd kan worden)
  • - extra brede douche ruimte met muren i.p.v glas wanden voor de bevestiging beugels
  • - extra brede toilet ruimte zodat je met een rolstoel kunt verplaatsen
De woning is ook dusdanig ingericht dat eventueel een 24-uurs verzorg(st)er had kunnen blijven slapen, dus aparte slaapkamer met alle aansluitingen. We hebben aan de optie van een vrijstaande mantelzorg unit gedacht maar ook dit was een kostbaar verhaal. Compleet met alle aansluitingen en warmte voorzieningen kwamen we ook al snel uit op een bedrag rond de 100K.

De woning wordt nu ingericht als vakantiewoning/gastenverblijf. Er is een eigen opgang + voordeur. dus dat is voor ons wel prettig. We zitten gelukkig in een toeristisch gebied dus verhuur zou dus geen probleem moeten opleveren.

In nederland zou ik echt kijken naar de regels omtrent mantelzorg woningen, mits er een medische indicatie is mag bijna alles en is er in de meeste gevallen niet eens een omgevingsvergunning nodig. Je moet het alleen wel melden en vraag goed na of je voor de mantelzorgwoning een huisnummer kunt aanvragen (dat levert je misschien weer extra toeslagen op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
Karp schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:20:
Een bijkeuken/berging met wasmachine en droger. Hebben jullie die liever bereikbaar vanaf gang (en dus trap) of vanaf de keuken?
Hier heb ik de deur vanuit de gang dichtgemaakt om een nieuwe deur te maken vanuit de keuken. Een bijkeuken moet mijns inziens naast de keuken staan want:
- Daar staat de koelkast voor alles wat niet in de 'kleine' koelkast in de keuken komt. Groenten etc. die je enkel 's avonds nodig hebt voor het diner, dat heeft geen nut om die voor een hele week op te slaan in je keuken in de koelkast. Ook de voorraad drank staat in die koelkast, wederom omdat dat teveel plaats inneemt in de keukenkoelkast.
- Daar staat de diepvries, wederom praktischer als je daar vanuit de keuken rechtstreeks naar toe kunt.

Als je er alleen maar een wasmachine / droger zet (die er bij ons ook staan trouwens), dan hangt het meer af van hoe dat lekker uitkomt met de rest van de ruimtes me dunkt.

[ Voor 10% gewijzigd door theredone51 op 11-08-2020 14:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
theredone51 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Hier heb ik de deur vanuit de gang dichtgemaakt om een nieuwe deur te maken vanuit de keuken. Een bijkeuken moet mijns inziens naast de keuken staan want:
- Daar staat de koelkast voor alles wat niet in de 'kleine' koelkast in de keuken komt. Groenten etc. die je enkel 's avonds nodig hebt voor het diner, dat heeft geen nut om die voor een hele week op te slaan in je keuken in de koelkast. Ook de voorraad drank staat in die koelkast, wederom omdat dat teveel plaats inneemt in de keukenkoelkast.
- Daar staat de diepvries, wederom praktischer als je daar vanuit de keuken rechtstreeks naar toe kunt.

Als je er alleen maar een wasmachine / droger zet (die er bij ons ook staan trouwens), dan hangt het meer af van hoe dat lekker uitkomt met de rest van de ruimtes me dunkt.
Als je zelf bouwt heb je meestal een aardige ruimte voor de keuken. Als je een 180 cm koelkast hebt, zou je al je boodschappen toch wel erin kwijt moeten kunnen. Misschien een extra koelkast in de bijkeuken voor drank tijdens een feestje. Zelfde geldt voor de vriezer. Een 180 cm vriezer kan je al serieus veel eten in kwijt. Tenzij je een heel varken koopt heb je niet snel een extra vriezer nodig.

Voor was apparatuur zou ik als het even kan altijd ervoor kiezen om die op de 1e verdieping te zetten. Dat is waar je de vuile was produceert en de schone was weer opbergt. Dus verplaatsen naar de begane grond en naar boven is imho een overbodige beweging. De enige reden om wel beneden te wassen, is als je het wasgoed buiten wil ophangen en geen balkon bouwt op de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Z___Z schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

De enige reden om wel beneden te wassen, is als je het wasgoed buiten wil ophangen en geen balkon bouwt op de 1e verdieping.
Oneens. Als je op een dag wat wassen wil draaien is het veel praktischer om dicht bij de apparaten te zitten, dan wanneer je trappen op moet.

Bij ons gaat was en droog naar de begane grond. Dat maakt het veel laagdrempeliger om iets van het ene in het andere apparaat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Als je zelf bouwt heb je meestal een aardige ruimte voor de keuken. Als je een 180 cm koelkast hebt, zou je al je boodschappen toch wel erin kwijt moeten kunnen. Misschien een extra koelkast in de bijkeuken voor drank tijdens een feestje. Zelfde geldt voor de vriezer. Een 180 cm vriezer kan je al serieus veel eten in kwijt. Tenzij je een heel varken koopt heb je niet snel een extra vriezer nodig.

Voor was apparatuur zou ik als het even kan altijd ervoor kiezen om die op de 1e verdieping te zetten. Dat is waar je de vuile was produceert en de schone was weer opbergt. Dus verplaatsen naar de begane grond en naar boven is imho een overbodige beweging. De enige reden om wel beneden te wassen, is als je het wasgoed buiten wil ophangen en geen balkon bouwt op de 1e verdieping.
Wij hebben ook niet genoeg aan 1 180cm koelkast hoor. Hebben er nog 1 staan in de garage.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
[...]

Wij hebben hier met 2 een 180 cm koelkast en 180 cm diepvries al volledig vol zitten. In de koelkast is wel 2 planken voorzien voor drank, maar de rest is voedsel. Een 180cm koelkast voor in de keuken vind ik daarentegen weer minder praktisch in de keuken op 1 of andere manier, maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk.

Voor wat betreft de was, wij hebben verschillende vrienden met nieuwbouwhuizen (hier in BE is dat nog goed te doen) en veel maken er gebruik van een waskoker. De 'bijkeuken' of wasplaats staat dus recht onder de badkamer en via een gat in de vloer / achter een luik / ... gooi je de was zo van de eerste verdieping in een mand op de begane grond. Als ik ooit moest bouwen, dan lijkt me dat ook wel iets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ok wel een beetje off topic, maar nu ben ik wel benieuwd wat er allemaal in jullie koelkast zit dat je meer dan 1 koelkast van 180 gebruikt. Ligt er voor meerdere weken eten in? De meeste spullen die in de koelkast gaan, gaan sowieso niet zo lang mee. Enige wat ik me wel kan voorstellen is dat je niet spullen eerst in de kast hoeft te zetten en later moet verplaatsen naar de koelkast. Maarja je moet dan van de ene koelkast naar de andere verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Het gaat om 180 cm hoog toch?
Wij hadden in het oude huis een koelvriescombinatie van 177 cm hoog met 2 vriesladen en dat is met een gezin wel wat beperkt. (koelgedeelte 224 ltr, vriesgedeelte 57 ltr)
De koelkast was soms ook wat krap, dus ik had gedacht een koelkast en een vriezer van 180 hoog in het nieuwe huis, maar ik heb besloten dat het gewoon twee koelvriescombinaties moeten worden; ieder 3 vriesladen (80 ltr) en daarboven koelgedeelte (194 ltr).
Aan de ene kant in de keuken (bij het fornuis) vlees en groenten en andere zaken die je bij het koken nodig hebt, aan de andere kant (bij de spoelbak) drinken, broodbeleg, fruit, ijsjes en andere zaken die je de rest van de dag eet en drinkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:02
Z___Z schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:56:
Ok wel een beetje off topic, maar nu ben ik wel benieuwd wat er allemaal in jullie koelkast zit dat je meer dan 1 koelkast van 180 gebruikt. Ligt er voor meerdere weken eten in? De meeste spullen die in de koelkast gaan, gaan sowieso niet zo lang mee. Enige wat ik me wel kan voorstellen is dat je niet spullen eerst in de kast hoeft te zetten en later moet verplaatsen naar de koelkast. Maarja je moet dan van de ene koelkast naar de andere verplaatsen.
Nou er zijn mensen die een hele plank in de koelkast met bier hebben, en een plank met allemaal sausjes, een plank met flesjes water, etc. Mensen doen vaak 1 keer in de week boodschappen, dan heb je een bloemkool, een krop sla en een zak appels. Dan schiet het al mooi op.
Wij redden ook alles prima mat 1 koelkast met 3 vrieslades onderin. Geen bier, geen sausjes, water uit de kraan, eigen groentetuin, 2 keer per wee boodschappen doen.
Vriezers zitten vaak zinloos vol met ouwe troep. Als je die gaat leegeten zit er vaak voor weken eten in.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Z___Z schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:56:
We hebben twee koelvriescombinaties. 1 in de keuken en 1 in de garage. Kweet niet wat er allemaal in ligt want ik doe de boodschappen niet. Maar in die van de garage staat iig mijn bier en liggen er ijsjes 😂

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Alfa159
  • Laatst online: 16-08 17:48
Even van de koelkasten en vriezers:

Merkt een van jullie al beweging in de prijzen van de bouwkosten? De prognose van de DBD voorspelt een daling. Ik ben benieuwd of degene die in het offerte traject zitten merken dat de aannemers meer korting/ruimte beginnen te geven om opdrachten binnen te halen.

https://www.bdb.nl/Docume...adfiles.ashx?idnv=1690045

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Vandeweek krijg ik de offerte pas van de graafwerkzaamheden voor mijn kelder, maar de beste man heeft mij al wel laten weten dat de grond eronder toch wel een probleem(pje) gaat worden. Nou is bij een kelder van 8,5x15m een flinke hoeveelheid grond om vanaf te komen, dus dit zou mogelijk wel eens roet in het eten kunnen gooien voor wel kelder / niet kelder, of wel kelder maar kleiner?

Als ik geen kelder neem zit ik alleen met een warmtepomp / installatie ruimte die ik ergens anders kwijt moet.

Iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen? Zelf zat ik te denken misschien onder de trap? Daar zit nu de trap naar de kelder, maar die zal er dan dus niet zijn. Ik alleen niet wat belangrijk is voor de locatie van de binnen unit behalve de afmetingen of waar je op moet letten, bijvoorbeeld herrie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qoljIRTCMqO_wbARwiMeX9C4cI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/njt9bv5P6Xvb0yEjw54m6QHB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOtk-GSMKatGnjjh0ee0iNZIL2c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6Nd6a9si3hd24krXvlwRNI3N.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Sivvis schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:53:
Vandeweek krijg ik de offerte pas van de graafwerkzaamheden voor mijn kelder, maar de beste man heeft mij al wel laten weten dat de grond eronder toch wel een probleem(pje) gaat worden. Nou is bij een kelder van 8,5x15m een flinke hoeveelheid grond om vanaf te komen, dus dit zou mogelijk wel eens roet in het eten kunnen gooien voor wel kelder / niet kelder, of wel kelder maar kleiner?

Als ik geen kelder neem zit ik alleen met een warmtepomp / installatie ruimte die ik ergens anders kwijt moet.

Iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen? Zelf zat ik te denken misschien onder de trap? Daar zit nu de trap naar de kelder, maar die zal er dan dus niet zijn. Ik alleen niet wat belangrijk is voor de locatie van de binnen unit behalve de afmetingen of waar je op moet letten, bijvoorbeeld herrie.

[Afbeelding][Afbeelding]
In de garage of op zolder?
Maar wellicht is het idd mogelijk om onder de trap een soort kelderkast te maken als de kelder niet doorgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Leandra66 op 14-08-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Alfa159 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:11:
Even van de koelkasten en vriezers:

Merkt een van jullie al beweging in de prijzen van de bouwkosten? De prognose van de DBD voorspelt een daling. Ik ben benieuwd of degene die in het offerte traject zitten merken dat de aannemers meer korting/ruimte beginnen te geven om opdrachten binnen te halen.

https://www.bdb.nl/Docume...adfiles.ashx?idnv=1690045
Ik denk zelf dat de prijzen nog niet gaan zakken. De Coronagevolgen moeten eerst doordringen naar ontslagen en na de WW komen de gedwongen verkopen van woningen. Daarmee zal het werk voor kleine aannemers afnemen (die bouwen vaak de mooiere huizen) en de prijs zal dan misschien iets zakken. (of ze gaan voor de grote aannemers werken) De grote aannemers zullen voorlopig nog niet zakken, want er zijn veel huizen nodig en er is niet genoeg personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerhaai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 12:13
Sivvis schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:53:

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je een kelder alleen voor een warmtepomp neemt dan kan de kelder een stuk kleiner.
Andere optie is om de kelder iets boven maaiveld uit te laten steken en daar omheen de kavel aan te vullen met een deel van de losgekomen grond.
Afvoeren van de grond zelf kost ca 5,50 excl btw per m3, in jouw geval zal dat dan om ca 2000,- gaan. ten opzichte van de kosten voor de hele kelderbouw is dit zeer gering.
Wel heb je bij het afvoeren van grond een schone grond verklaring nodig, dit kost iets van ca 1.500,- (AP04 formulier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Tijgerhaai schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:41:
[...]

Als je een kelder alleen voor een warmtepomp neemt dan kan de kelder een stuk kleiner.
Andere optie is om de kelder iets boven maaiveld uit te laten steken en daar omheen de kavel aan te vullen met een deel van de losgekomen grond.
Afvoeren van de grond zelf kost ca 5,50 excl btw per m3, in jouw geval zal dat dan om ca 2000,- gaan. ten opzichte van de kosten voor de hele kelderbouw is dit zeer gering.
Wel heb je bij het afvoeren van grond een schone grond verklaring nodig, dit kost iets van ca 1.500,- (AP04 formulier)
Kelder voor WP? Het was nog niet duur genoeg?

Met een monoblock heb je enkel boilervat nodig, die heb je ook liggend.
Beetje creatief zijn, die past heus wel ergens op zolder, achter knieschot of onder trap.

Edit: of is het een WWWP? Dan kom je niet om de binnenunit heen. Maar gigantisch zijn die ook niet.

Btw: hier niets betaald voor afvoer grond, enkel uren grondwerker. Hij zei wel dat hij het “eigenlijk” niet mocht afvoeren ivm pfas, dus maar niet doorgevraagd...

[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-08-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sivvis
Deleon78 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Je kan wat boeren met veel land kunnen benaderen. Als de grond niet vol met puin zit, zijn ze er misschien wel blij mee.
Helaas, veel puin in sommige delen. Het is een industriegebied(je) geweest dat ze her-ontwikkelen.
Leandra66 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:24:
[...]

In de garage of op zolder?
Maar wellicht is het idd mogelijk om onder de trap een soort kelderkast te maken als de kelder niet doorgaat.
Garage zou kunnen, maar is met leidingen verre ideaal want die komt 10m van achter mijn huis. Zolder is vanwege het water niet ideaal, mocht het onverhoopt ergens gaan lekken heb je mogelijke problemen. + Mijn zolder is niet echt een zolder, die is in de nok maar ~1,3m hoog. Eigenlijk totaal geen zolder dus.
Tijgerhaai schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:41:
[...]

Kelder heeft geen bestemming nog, behalve mancave zonder concrete invulling. Deze zou kleiner kunnen, geen idee of dat nadelige gevolgen heeft met verzakking verschillen tussen kelder - geen kelder?

Ik denk niet dat ik mijn grond mag ophogen vanwege wateroverlast bij de buren. Ik vrees van niet. Mijn buren links en rechts zitten op ongeveer 6 meter.

Hoever het afvoeren een probleem is weet ik (nog?) niet, maar de grondwerker zei wel dat het een dingetje was om offerte voor te maken.
bbbrumbrum schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

Kelder voor WP? Het was nog niet duur genoeg?

Met een monoblock heb je enkel boilervat nodig, die heb je ook liggend.
Beetje creatief zijn, die past heus wel ergens op zolder, achter knieschot of onder trap.

Edit: of is het een WWWP? Dan kom je niet om de binnenunit heen. Maar gigantisch zijn die ook niet.

Btw: hier niets betaald voor afvoer grond, enkel uren grondwerker. Hij zei wel dat hij het “eigenlijk” niet mocht afvoeren ivm pfas, dus maar niet doorgevraagd...
Kelder niet alleen voor WP, maar verder nog geen concrete invulling. Mijn vrouw wil graag een ruimte om dansen te oefenen, een stuk mancave, misschien home-gym. Mogelijkheden genoeg.

Dus het enige dat belangrijk is is of het past, verder geen speciale dingen om op te letten?

Het wordt een lucht/water WP.

De grondwerker zegt dat een paar vrachten grond geen probleem is, maar als het in totaal 400m³ is gaat dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66

Leandra66

is onmogelijk

Sivvis schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:16:
[...]

Garage zou kunnen, maar is met leidingen verre ideaal want die komt 10m van achter mijn huis. Zolder is vanwege het water niet ideaal, mocht het onverhoopt ergens gaan lekken heb je mogelijke problemen. + Mijn zolder is niet echt een zolder, die is in de nok maar ~1,3m hoog. Eigenlijk totaal geen zolder dus.
Nee, als de garage los van het huis ligt is dat allemaal wat minder qua oplossing.
En een zolder van 1.30 hoog schiet dan ook niet op.
Maar als het een Lucht/Waterpomp wordt, hoeveel binnenruimte heb je dan concreet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Sivvis schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 17:16:
[...]

Helaas, veel puin in sommige delen. Het is een industriegebied(je) geweest dat ze her-ontwikkelen.
Daar zal wel PFAS in zitten, of een sterk vermoede. Dan wordt verplaatsen lastig.
Pagina: 1 ... 145 ... 272 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic