LOTG schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:01:
[..]
Ik vind het grafisch zo slecht nog niet, ik vind eerder de controls lastig. Het speelt als een fastpaced PC shooter (wat het ook is) en dat maakt dat ik nog wel eens dood ga door dat ik niet snel genoeg kan kijken waar ik heen ga en dus ergen naar beneden flikker. Zelfde met melee attacks. Je raakt snel het overzicht kwijt, en vijanden staan dan ineens achter je na een aanval.
Vandaar ook "relatief" tussen haakjes. Ik vind 't zeker indrukwekkend voor al dat grafisch geweld wat voorbij komt. 't zet meteen de standaard voor ports op de Switch. Als je deze game vergelijkt met b.v. Snakepass (ziet er ook niet uit, terwijl erg grafisch technisch niks interessants gebeurd), of check de reviews van Rime die vrijdag uitkomt (ik heb 'm al zien liggen in de winkels overigens), daar gebeurd ook weinig op technisch gebied, maar toch een erg slechte framerate, iets waar je bij Doom geen last van hebt.
Controls, tjah.. don't get me started. Dit is de eerste (pure) FPS die ik op een console speel met een traditionele controller sinds............ Perfect Dark (op de N64 dus). Dat was m'n grootse zorg voor ik Doom kocht: is 't speelbaar voor mij?
Ik kan met 3 besturingen overweg:
- mouse + keyboard
- Wii-stijl motion controls
- N64 controller besturing.
De huidige gangbare dual stick controls kan ik niet echt mee overweg, ik kan niet goed met m'n rechterduim richten. Dus ik probeerde de controller layout voor linkshandigen, maar dat bleek ook niet te werken, 't lijkt nog steeds niet op de N64 controller besturing, heeft z'n eigen quirks die niet kloppen (springen met A), en games zoals Splatoon hebben me laten wennen aan het bewegen met de linker stick.
Gevolg: ik start de game op, begin de single player campaign, en ging 3 keer dood in de allereerste kamer. Ik wilde met beide sticks zowel richten als bewegen, en ik raakte zo in de war dat ik niet vooruit kwam en naar 't plafond liep te staren..
Inmiddels toch maar de standaard controller layout gaan gebruiken, kostte wat hoofdpijn / motion sickness, net als Splatoon, omdat ik moest wennen aan een totaal, voor mij, unintuïtieve besturing, maar 't went. Ik kan nog steeds niet goed aimen met rechts, en dat zal ik nooit goed kunnen ook, gelukkig is bij Doom goed kunnen bewegen belangrijker dan kunnen goed kunnen schieten, in ieder geval in de single player (soms is 't net een platformer). Ik heb Doom dan ook totaal verkeerd zitten spelen door in de eerste 2 levels alles lopen te melee-en (later wordt dat lastiger), en in multiplayer is niet voor niks de
n00btube grenade launcher m'n standaard wapen.
Make lovecraft not warcraft.