Over USB C:
Ja je moet een goeie kabel hebben als je gaat laden met hoog vermogen via usb-c
Met een usb power meter heb ik gemeten hoe de switch normaal oplaad via een krachtige usb lader met en zonder quick charge en een verloop stukje voor het foppen van o.a. samsung en apple apparaten voor sneller te laden.
Tot dusver heb ik de switch niet anders zien doen dan gewoon 5V 1,5A laden, wat eigenlijk best mager is. Goedkope smartphones zitten vaak op 1A, tablets van o.a. Apple al op ~2,4A.
Een lader die ik heb van een nivida shield portable, geeft super stabiel stroom af waarbij het voltage altijd binnen USB spec valt ongeacht de belasting, in tegenstelling tot apple laders waarbij het voltage flink omlaag gaat. Als ik de switch daar op aansluit kan ik het net voor elkaar krijgen om sneller te laden dan dat de switch leegloopt tijdens het spelen van zelda. Het voltage zit dan net op 5,15V met 1,5A = 7,725W in tegenstelling tot 7,5W.
De lader van de switch zelf doet iets speciaals. Waarschijnlijk heeft Nintendo geen andere "standaard" gebruikt en gewoon zelf iets gebakken. De switch zegt dan tegen de lader "hoi ik ben een switch", de lader "hoi ik ben een switch lader" en boem 15V op die kabel. Het zelfde gaat zo met quick charge.
Maar goed, conclusie: jammer dat de switch maar met 1,5A laad op ieder ander normale lader. Als je dan iets kapot wilt maken dan moet je toch wel echt de meest bizar brakke kabel ter wereld hebben gevonden wil dat mis gaan.
Ik heb het hier dan wel over usb-a naar usb-c kabels overigens.
Ik heb nog een usb-c naar usb-c kabel in bestelling staan om te proberen of dat sneller gaat met laden. Mijn powerbank heeft een usb-c specifieke uitgang met max 3A, wie weet... Daarvoor heb je dan wel weer een goede kabel nodig
Edit
Nog even voor de duidelijkheid. Het probleem met de usb-c kabels gaat specifiek over de usb-c power delivery mode. Ik wacht nog op zo'n kabel om te kijken of de switch die mode misschien gebruikt, maar ik verwacht eigenlijk van niet. Met een usb-a naar usb-c kabel loop je sowieso geen gevaar aangezien de switch daar te traag voor laad.
[
Voor 12% gewijzigd door
wootah op 08-03-2017 01:00
]