Iemand enig idee hoe lang je een modem moet uitzetten om een ander IP adres te krijgen?
Nee, geen ban voor valsspelen met online games... Wat wel: mailblokkade door Ziggo voor uitgaande mail.
Hele verhaal:
Vrijdag een dag storing in de wijk, geen internet. Half zeven 's-avonds werkt het weer, modem gaat online en ik zie achteraf in de log dat ik een ander IP adres op mijn router krijg.
En sindsdien, als ik een mail verzend (mailserver in de meterkast, smtp.ziggo.nl als relayserver ingesteld) krijg ik een mail terug:
host smtp.ziggo.nl[212.54.34.9] said: 550 Je IP-adres is geblokkeerd. Er zijn teveel berichten verstuurd. (in reply to RCPT TO command)
En nee, in de tussentijd heb ik niets vreemds gedaan, niets wat aanleiding tot een mailgolf zou geven. Dit is simpelweg een ander IP-adres krijgen wat voorheen geblokkeerd was.
Website van Ziggo heeft er een stappenplan voor: verander je ziggo mail wachtwoord, verander je 'Mijn Ziggo' wachtwoord en binnen een uur ben je gedeblokkeerd.
Niet dus.
En helpdesk snapt het niet. Zondag gebeld, man leek het te snappen maar achteraf heeft 'ie een ticket aangemaakt dat ik een ander wachtwoord wilde instellen.
Net weer helpdesk gebeld en die vrouw snapte er ook weinig van. Kwam uiteindelijk tot een "uw modem is kapot, ik stuur u een nieuw modem toe en dan krijgt u ook een nieuw IP-adres. Mja... lijkt mij een moker om een mug mee dood te slaan - wat dacht je van gewoon het adres deblokkeren?
Maar goed, wellicht dat als ik het modem een nacht uit zet, ik ook al een nieuw adres krijg? Iemand enig idee hoe lang er voor nodig is?
En ook: die nieuwe ConnectBoxen van Ziggo - kunnen die in bridge-mode?