Pierre_nr1 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:47:
@
neeecht Dank voor de link naar het Ziggo spectrum, maar helaas zegt me dat niets. Het is niet mijn vakgebied, zullen we maar zeggen. Kan je misschien een toelichting geven?
Je zegt 'Letterlijk je modem verplaatsen kan al invloed hebben....'. Heb je dan over verplaatsen van centimeters/meters? Met een 1.5m COAX kabel heb ik namelijk niet veel mogelijkheden om te verplaatsen. Kan je wellicht ook hier wat meer over zeggen?
Toelichting, jazeker.
In het spectrum zie je bovenin de Ether, alle signalen welke in de lucht zitten.
Onderin zie je de Ziggo signalen.
Waar je onderin leest: Docsis 3.0 Downlink Data, dat zijn je internet kanalen.
Bovenin zie je dan weer, bijvoorbeeld, rond 760 MHz tot 820 MHz 5G en 4G signalen.
Dit zijn de signalen die je telefoon ontvangt om te downloaden.
Op het spectrum voorbeeld is te zien dat deze signalen behoorlijk hard zijn op mijn lokatie.
Daarom worden de kanalen die Ziggo gebruikt met dezelfde frequentie als de 4G en 5G downlink signalen rond deze frequenties niet gebruikt. Want de signalen worden dus ook via de kabel ontvangen. Niet door Ziggo uitgezonden, maar door een telecommast in de buurt op dezelfde frequentie. En dan wordt de data van Ziggo verstoort.
Het het verschuiven van je modem kan invloed hebben mocht je ergens al heel veel storing hebben.
Maar dan moet je wel precies weten wat je doet.
Een slecht gemonteerde plug kan de signalen in de lucht ontvangen en mixen met het signaal van de kabel.
Soms, door je modem een stukje te verschuiven kan het al een heel stuk schelen. Dit heeft met reflecties te maken, hier ga ik verder niet op in.
Soms je modem van horizontaal naar vertikaal, of andersom, zetten kan ook helpen.
Met goede hardware, AOP, splitters, einddozen en kabels + een goede modem zal je van bovenstaande bijna nooit last krijgen.
De reactie was vooral op @
RobertMe omdat hij zegt dat al aangaf dat mobiele telefonie signalen kunnen storen. Het was meer een uitgebreide versie voor de geïnteresserden,