Ik ben van KPN glasvezel 1Gbit naar Ziggo complete gegaan. In het dagelijks gebruik merk geheel niets van de overstap. Daarbij ben ik er voor tv fors op vooruit gegaan. De Ziggo next mini is echt vele malen beter dan wat KPN momenteel aanbiedt met TV+.Get!em schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:24:
@CriticalHit_NL mooie vergelijking. Jammer van de problemen.
Ik hoop dat een deel mij gespaard gaat blijven. Ik verhuis volgend jaar naar een gebied waar het ziggo-only is, maar wel 1GB ziggo beschikbaar is.
Ik heb nu KPN glas 1000/1000, heel stabiel. Ben erg benieuwd waar in ik beland met Ziggo.
Ik heb een VP5202 van KPN, het 4K kastje. Die is echt supersnel en kan ik blindelings bedienen. Begin gemist kan ik binnen 5 seconden van het starten van de tv en zappen activeren. Dus daar ben ik juist uiterst tevreden over. Kwaliteit beeld is ook prima.Miki schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:00:
[...]
Ik ben van KPN glasvezel 1Gbit naar Ziggo complete gegaan. In het dagelijks gebruik merk geheel niets van de overstap. Daarbij ben ik er voor tv fors op vooruit gegaan. De Ziggo next mini is echt vele malen beter dan wat KPN momenteel aanbiedt met TV+.
Met ziggo ben ik nog aan het kijken of ik het next kastje zelf of juist een NLziet ga pakken. Al zijn de reviews van NLziet ook niet best.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 12-10-2023 10:22 ]
58 AP's detected, wat weinigCriticalHit_NL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:55:
***members only***
https://www.ravenslair.nl/GoT2/wifi-scan-31032014.jpg (Zonder IMG-tags i.v.m. grootte)
Dit was zo'n 9½ jaar terug....
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hier een tevreden gebruiker van NLZiet. Een jaar geleden inderdaad nog wel eens wat hickups, maar op dit moment draait het prima.Get!em schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:21:
[...]
Ik heb een VP5202 van KPN, het 4K kastje. Die is echt supersnel en kan ik blindelings bedienen. Begin gemist kan ik binnen 5 seconden van het starten van de tv en zappen activeren. Dus daar ben ik juist uiterst tevreden over. Kwaliteit beeld is ook prima.
Met ziggo ben ik nog aan het kijken of ik het next kastje zelf of juist een NLziet ga pakken. Al zijn de reviews van NLziet ook niet best.
Wel moet ik daarbij zeggen dat wij maar beperkt tv kijken en dus aan het basispakket van NLZiet meer dan genoeg hebben. Ben je hardcore, dan zou ik zeker voor Ziggo gaan omdat die een veel mooier pakket hebben en de kwaliteit ook hoog is.
Enige nadeel is dat je maar 1 week vooruit kunt plannen met opnames en moet je series telkens iedere week opnieuw plannen.PatRamon schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:32:
[...]
Vroeger ook de Humax gehad 5050c met 3TB harddisk.
Prima apparaat maar Next! bied toch veel meer opties met opnemen ect.
Eens wordt het tijd om je oude vertrouwde humax van het stroomnet af te halen.
Maarrr de opnames staan wel nu bij jou thuis en kun je die altijd terugkijken, zelfs als je geen Ziggo abo meer hebt, wanneer jij wilt. Met daarnaast de mogelijkheid via FTP de opname op je pc/server te zetten als je echt wat wilt bewaren en dan terugkijken via Plex of Emby.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Inderdaad wel leuk om te zien wat ze allemaal uit de kast trekken om je als klant te behouden, ik heb vandaag ook gebeld voor mijn opzegging, en ze begonnen met 6x 20 euro korting, maar na een gesprek van ruim een half uur, was de eind aanbieding: 12x 50% korting op internet Elite en TV complete + 12 maanden gratis ESPN compleet. Hij snapten er dan ook niks van dat ik dit bod even goed afsloegthisisjazz schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:41:
[...]
Toch wel grappig hoe ze verschillende kortingen geven. Ik heb dus 9 maanden 35 euro korting + ESPN compleet 12 maanden gratis
offtopic:
@CriticalHit_NL: wat is eigenlijk het nut van op een openbaar forum discussiëren en vervolgens alles in members-only tags plaatsen? Gaat naar mijn idee in tegen het hele concept van Tweakers / een openbaar forum. Want de posts bevatten geen (privacy) gevoelige informatie of wat dan ook. Maar maakt de discussie lastig(er) te volgen en sloopt de forum layout (quotes die stuk zijn etc).
@CriticalHit_NL: wat is eigenlijk het nut van op een openbaar forum discussiëren en vervolgens alles in members-only tags plaatsen? Gaat naar mijn idee in tegen het hele concept van Tweakers / een openbaar forum. Want de posts bevatten geen (privacy) gevoelige informatie of wat dan ook. Maar maakt de discussie lastig(er) te volgen en sloopt de forum layout (quotes die stuk zijn etc).
Daarnaast doe je nogal heel wat oordelen over dingen waar je blijkbaar helemaal geen ervaring mee hebt.
Letterlijk niks van wat hier in staat klopt. Ziggo vervangt het AOP gratis. Als je vraagt om het AOP te vervangen dan komen ze het AOP vervangen en niet eigen foute conclusies trekken. En dat oh zo geweldige glasvezellijnte hoeven ze niet bij in de buurt te komen. Ze gaan niet de muur open breken om alleen het binnenwerk van het AOP te vervangenIk ga geen geld uitgeven aan een monteur die 9/10 keer zelf nergens geen zin in hebben om hun werkzaamheden uit te voeren of überhaupt niet op de afgesproken tijden komen opdagen al dan niet met foute conclusies komt waarom iets niet werkt. En dan ook nog het risico lopen dat zo'n monteur per ongeluk het glasvezel lijntje sloopt die ernaast ligt?Sommigen slopen meer dan dat ze repareren en daarna zit je er maar mee. Nee dank u, dat gedonder heb je tenminste niet zoveel bij glasvezel.

Maar sowieso. Ik snap werkelijk waar niet waarom je je de moeite neemt om hier zoveel woorden te besteden aan hoe ruk Ziggo wel niet is terwijl je een "perfecte" glasvezellijn hebt. Dan zeg Ziggo op en je gaat ogenschijnlijk een stuk gelukkiger door het leven.
Want stukken als:
Tonen toch wel aan dat je blijkbaar nogal een grote haat naar Ziggo hebt. Als je de behoefte hebt om het design van het ding zo te omschrijven.Als je kinderen hebt zou ik haast de kinderbescherming bellen want dat ding doet gewoon pijn aan je ogen alsof er speelgoed uit de peuterspeelzaal gejat is.
Er staat er een om de hoekCriticalHit_NL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:11:
Beetje off topic misschien maar dat is wel erg extreem, zou haast denken dat het een flatgebouw is.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat het scannen gedaan werd met een erg gevoelige en niet bepaald legale AWUS036NH (of was het de AWUS036H), die pikt sowieso meer op dan de gemiddelde wifi adapters.
[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 12-10-2023 14:11 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Bekabeld zeker ?Pierre_nr1 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:44:
Ik moet zeggen dat, ondanks de door de monteur gemeten 2 kabelbreuken in mijn verbinding tussen de AOP en de straatkast, de snelheid er behoorlijk in zit.....een heel stuk sneller dan vanmiddag toe de monteur hier nog was. Hier lijkt niet echt veel mis mee, toch?
[Afbeelding]
Wilde het ff zeker weten
Ook dat kloptbie100 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:18:
[...]
Wilde het ff zeker wetenmet wifi haal je die snelheid niet
Gisteren, woensdag, is het dan eindelijk gelukt. Ik kreeg een pushbericht op Ziggo's SmartWifi-app: 'je modem is online, geniet van supersnel internet'. Op MijnZiggo zag ik ook dat mijn 'bestelling' was afgerond. In het log van het modem was ook te lezen dat er een 'profile assignment change' was geweest en een 'registration complete'. Het witte lampje brandde. Upload is 100, download is 860.SeismicCharge schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:46:
Ook hier een rood knipperend lampje en geen internet op het nieuwe Sagem Giga-modem.
In het kort:
Wo: online mijn Max 600/60 abonnement omgezet naar Elite 1000/100.
Do: Sagem ontvangen, maar niet online te krijgen.
Vr: monteur over de vloer, nieuw AOP gemaakt, alles doorgemeten, signalen goed, modem waarschijnlijk niet, nieuwe Sagem gekregen (had hij bij zich in doos). Kan paar uur tot een dagje duren voor dit nieuwe modem verwerkt is.
Za: niet online, helpdesk zegt: 24 uur wachten tot de order doorgezet is
Zo: niet online, helpdesk zegt: 24 uur wachten tot de order doorgezet is, maar zag wel dat oude witte Connectbox-modem nog niet goed afgemeld was, hierbij gedaan.
Ma: niet online, helpdesk ziet de order staan, heeft 'm doorgezet naar 'andere afdeling', moet u vragen 24 uur te wachten.
Di, vandaag: online!!, terwijl het rode lampje nog altijd knippert... De euforie was van korte duur. Wifi heeft een uurtje gewerkt, bekabeld lukte helemaal niet, daarna ging het modem helemaal niet meer online. Helpdesk ziet dat de order nog steeds niet doorgezet is, zegt dat ze niets kunnen pushen of prioriseren, het is nog altijd afwachten, en een hoop andere mensen met mij, bekend probleem.
Tijdens het uurtje dat het werkte kon ik in de console van het modem, nu ook dat niet meer. Helpdesk kon via mac-adres ook uitlezen welke apparaten allemaal met mijn modem zijn verbonden.
Om zeer moedeloos van te worden...
Waarom uiteraard?
Moet je eens met een goede telefoon, een Samsung S23 bijvoorbeeld, een speedtest doen op een Ziggo Sagemcom modem.
WiFi kan zelfs net ietsje sneller gaan!
Hier het record gehaald van 1234 Mbps via WiFi!
https://www.speedtest.net/result/a/9381863188
Kan ook een Samsung S22 Ultra geweest zijn.
Update: Tag @bie100
Wel lekker dat haal ik never nooit niet met die TP-Link Deco M4neeecht schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:13:
[...]
Waarom uiteraard?
Moet je eens met een goede telefoon, een Samsung S23 bijvoorbeeld, een speedtest doen op een Ziggo Sagemcom modem.
Dat is wel een bizarre snelheid, heeft de sagemcom WiFi 6E? Of is dit over WiFi 6 3x MIMO 80HE? Of WiFi 6 2x MIMO 160HE?neeecht schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:13:
[...]
Waarom uiteraard?
S23 WiFi specs:
Wi-Fi. 802.11 a/b/g/n/ac/ax 2.4G+5GHz+6GHz, HE160, MIMO, 1024-QAM.
Sowieso een 160 MHz kanaal. De MIMO settings, kun je die ergens zien?stormfly schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:18:
[...]
Dat is wel een bizarre snelheid, heeft de sagemcom WiFi 6E? Of is dit over WiFi 6 3x MIMO 80HE? Of WiFi 6 2x MIMO 160HE?
S23 WiFi specs:
Het is WiFi 6. Geen WiFi 6E.
De KPN Sagemcom doet ook WiFi6.
Beide halen een linkspeed van 2400 Mbps.
Mij benieuwen wat de KPN v14 gaan doen, met een 4 Gbps abo.
Ik haalde met 2.5gbe amper pieken van boven de 1000 mbit (iperf). Op fast.com op een laptop wel 1.1gbit gehaald via gigabit ethernetstormfly schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:18:
[...]
Dat is wel een bizarre snelheid, heeft de sagemcom WiFi 6E? Of is dit over WiFi 6 3x MIMO 80HE? Of WiFi 6 2x MIMO 160HE?
S23 WiFi specs:
dan klopt de meting dus niet
[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 12-10-2023 20:40 ]
Oef wat een mooie snelheden. Ik zit zelf vast aan een fijne MacBook Air. Deze support slechts 2x2 80HE en dan is 800Mbit/s de maxneeecht schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:32:
[...]
Sowieso een 160 MHz kanaal. De MIMO settings, kun je die ergens zien?
Het is WiFi 6. Geen WiFi 6E.
De KPN Sagemcom doet ook WiFi6.
Beide halen een linkspeed van 2400 Mbps.
Mij benieuwen wat de KPN v14 gaan doen, met een 4 Gbps abo.
Ben benieuwd als ik over een jaar een nieuwe zakelijke laptop heb. Wat daar dan voor snelheden uit komen op 160HE
Na een Google actie trok ik ook de conclusie dat het Sagemcom modem geen WiFi 6E ondersteund. Dank voor de bevestiging.
Fijne klantenservice van Ziggo. Ik belde om het abonnement te pauzeren (ivm verbouwing 4 maanden). Dit kon echter maximaal 3 maanden. Nou ja, beter dan niks. (contract loopt nl door, kan nog niet opzeggen).
Ipv 80, betaal je die 3 maanden 10 euro. Ik zeg top, doen! Krijg ik (gelukkig) de bevestiging via de mail. Staat er doodleuk dat je een NIEUW contract aangaat voor 12 maanden en de eerste 3 maanden slechts 9.95 betaalt. Ik weer bellen. Nee dat is vreemd, moet je niet zo letterlijk nemen...IK vertrouwde het nietm weer bellen nu naar retentie. En idd, je gaat een NIEUW contract aan. Logisch toch zegt ze...Wat een bedrijf....
Ipv 80, betaal je die 3 maanden 10 euro. Ik zeg top, doen! Krijg ik (gelukkig) de bevestiging via de mail. Staat er doodleuk dat je een NIEUW contract aangaat voor 12 maanden en de eerste 3 maanden slechts 9.95 betaalt. Ik weer bellen. Nee dat is vreemd, moet je niet zo letterlijk nemen...IK vertrouwde het nietm weer bellen nu naar retentie. En idd, je gaat een NIEUW contract aan. Logisch toch zegt ze...Wat een bedrijf....
De welbekende sigaar uit eigen doos. Wat een domper. Dan is het een korting in ruil voor een vaste contractperiode.meermarco schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:32:
Fijne klantenservice van Ziggo. Ik belde om het abonnement te pauzeren (ivm verbouwing 4 maanden). Dit kon echter maximaal 3 maanden. Nou ja, beter dan niks. (contract loopt nl door, kan nog niet opzeggen).
Via mijn ziggo kan je denk ik wel alles op lager dan laag zetten? 100mbit abonnement is ook prima in die periode.
@meermarco Dan bel je nu terug en zeg je het op. Dan neem je over 4 maanden een nieuw abonnement.
Dan heb je iig al 110 euro minder betaald (3 x 10 plus 80).
Omdat hij nog niet zijn huidige contractduur heeft uitgezeten, is dat geen optie. Staat in zijn bericht.jongetje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 06:58:
@meermarco Dan bel je nu terug en zeg je het op. Dan neem je over 4 maanden een nieuw abonnement.
Tja, als je weet dat er een verbouwing aankomt waarbij je je abonnement stop wilt zeggen is het niet handig om een jaarcontract aan te gaan. Ik neem aan dat je niet vorige maand hebt besloten om een verbouwing van 4 maanden te gaan doen. Alleen een offerte traject met vergunningen duren minimaal een half jaar tot een jaar.
Aan de andere kant, die 120euro die je die 4 maanden moet betalen zijn toch peanuts op de totale verbouwkosten. Ik verbaas me wel dat je die korting überhaupt hebt gekregen want als je een jaarcontract hebt, dan heb je dit jaar toch sowieso al korting gehad.
Aan de andere kant, die 120euro die je die 4 maanden moet betalen zijn toch peanuts op de totale verbouwkosten. Ik verbaas me wel dat je die korting überhaupt hebt gekregen want als je een jaarcontract hebt, dan heb je dit jaar toch sowieso al korting gehad.
@jongetje
Ik had een jaarcontract (vorig jaar in december verlengd terwijl ik 9 x €35 korting had bedongen.
In augustus of september de laatste korting gehad.
Ik wilde de afgelopen inflatiecorrectie ongedaan maken, en had mijn internetsnelheid verlaagd (was van 400/40 verhoogd naar 500/50, en ik wilde weer 400/40 voor €6 per maand minder, dus €72 voor een jaar).
Dat heeft ertoe geleid dat ik werd gebeld door Ziggo. Of ik niet liever 6 x €20 korting (totaal €120) wilde ipv een lagere snelheid.
Ik zei toen dat ik voor 9 x €35 korting meteen zou bijtekenen voor een jaar.
Volgende aanbod was 9 x €20.
Ik wees op het gat met de gewenste korting, en vertelde ook dat ik bij Odido nog minder zou betalen.
Toen kreeg ik 9 x €35 korting, zonder verdere discussie.
Binnen een jaar tijd tweemaal 9 x €35 korting ontvangen!
Ik had een jaarcontract (vorig jaar in december verlengd terwijl ik 9 x €35 korting had bedongen.
Ik wilde de afgelopen inflatiecorrectie ongedaan maken, en had mijn internetsnelheid verlaagd (was van 400/40 verhoogd naar 500/50, en ik wilde weer 400/40 voor €6 per maand minder, dus €72 voor een jaar).
Dat heeft ertoe geleid dat ik werd gebeld door Ziggo. Of ik niet liever 6 x €20 korting (totaal €120) wilde ipv een lagere snelheid.
Ik zei toen dat ik voor 9 x €35 korting meteen zou bijtekenen voor een jaar.
Volgende aanbod was 9 x €20.
Ik wees op het gat met de gewenste korting, en vertelde ook dat ik bij Odido nog minder zou betalen.
Toen kreeg ik 9 x €35 korting, zonder verdere discussie.
Binnen een jaar tijd tweemaal 9 x €35 korting ontvangen!
Dus je wilde downgraden binnen het jaar van het contract ?ikweethetbeter schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:59:
@jongetje
...
Hoe ? Via de website, via chat of telefonisch ? Blijkbaar gelukt ?
Ik dacht dat ik dat niet mocht dat niet tijdens mijn 12 maanden (loopt tot februari 2024), maar nu ik opnieuw kijk op mijn ziggo lijkt het er op dat ik het wel mag (ik heb start xxl, en kan wijzigen naar start (de andere snelheden zijn bij het wijzigings scherm niet beschikbaar).
Ik zal binnenkort ook maar weer eens bellen. Ik wil ook weer minder uitgeven. Liefst zoveel mogelijk, dus net zoals jou een korting die hoger is dan het tariefverschil (in mijn geval 5 euro per maand).
@W1ck1e
Bij een contractverlenging zit je weer 12 maanden aan Ziggo vast. Binnen bepaalde grenzen kun je wel wijzigen, sneller/meer kan altijd, langzamer/minder beperkt. Van Start XXL naar Start was mogelijk. Verschil was bij mij geloof ik €6.
Wat bij mij ook helpt is dat ik een glasvezelaansluiting in de meterkast heb, en dat Odido bij mij snel internet en tv kan leveren (€40 voor 400 Mbps en €12,50 voor tv bij gebruik van bv een Apple TV). In totaal €52,50 per maand, en de eerste 8 maanden €30. En dat weet Ziggo, en zo niet, dan vertel ik het ze.
Bij een contractverlenging zit je weer 12 maanden aan Ziggo vast. Binnen bepaalde grenzen kun je wel wijzigen, sneller/meer kan altijd, langzamer/minder beperkt. Van Start XXL naar Start was mogelijk. Verschil was bij mij geloof ik €6.
Wat bij mij ook helpt is dat ik een glasvezelaansluiting in de meterkast heb, en dat Odido bij mij snel internet en tv kan leveren (€40 voor 400 Mbps en €12,50 voor tv bij gebruik van bv een Apple TV). In totaal €52,50 per maand, en de eerste 8 maanden €30. En dat weet Ziggo, en zo niet, dan vertel ik het ze.
Wat je zegt is onjuist qua periode, en hoe snel het ineens kan gaan, maar verder totaal niet relevant. Het ging mij erom dat ik het wilde pauzeren (en dat contract dan bijv die 4 maanden extra doorloopt) Zodat je er dus '16 maanden' aan vastzit, en 4 maanden 0 euro betaald.jongetje schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:59:
Tja, als je weet dat er een verbouwing aankomt waarbij je je abonnement stop wilt zeggen is het niet handig om een jaarcontract aan te gaan. Ik neem aan dat je niet vorige maand hebt besloten om een verbouwing van 4 maanden te gaan doen. Alleen een offerte traject met vergunningen duren minimaal een half jaar tot een jaar.
Dat ze zeggen JA DAT KAN, en als je dan zelf kleine letters leest en een nieuw jaarcontract afsluit neigt dat bijna naar oplichting. Notebene 2 mensen zeiden dat het niet zo was. Toen ik vroeg bevestiging via mail svp, werd het stil, en moest ik zelf naar retentie bellen.
Let wel op dat je dat online wijzigen alleen doet als je geen korting meer krijgt. Want anders vervalt wel die korting. Dat is ook de reden waarom ze eerder gaan voor 9 mnd 20 korting i.p.v. 6 mnd 30 korting. Dan kun je dus binnen die 9 mnd niet downgraden (of het kan wel maar is niet gunstig).W1ck1e schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:26:
[...]
Dus je wilde downgraden binnen het jaar van het contract ?
Hoe ? Via de website, via chat of telefonisch ? Blijkbaar gelukt ?
Ik dacht dat ik dat niet mocht dat niet tijdens mijn 12 maanden (loopt tot februari 2024), maar nu ik opnieuw kijk op mijn ziggo lijkt het er op dat ik het wel mag (ik heb start xxl, en kan wijzigen naar start (de andere snelheden zijn bij het wijzigings scherm niet beschikbaar).
Dank je wel voor de waarschuwing: de korting was 3x10 euro (feb, mrt, april) maar daarnaast hebben we 12 maanden gratis movies & series xl. Of ik dat laatste behoud bij een downgrade weet ik nog niet.rvk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:07:
[...]
Let wel op dat je dat online wijzigen alleen doet als je geen korting meer krijgt. Want anders vervalt wel die korting. Dat is ook de reden waarom ze eerder gaan voor 9 mnd 20 korting i.p.v. 6 mnd 30 korting. Dan kun je dus binnen die 9 mnd niet downgraden (of het kan wel maar is niet gunstig).
btw bovenstaand was het geaccepteerde tegenbod op mijn vraag of ze een alternatief hadden voor een downgrade in februari van start xxl naar start (54 euro goedkoper). ziggo's tegenbod was 173 euro waard.
Helaas lijkt het too good to be true. Ik had na het gesprek wel een mailtje gehad over mijn bestelling en dat ik binnen 2 werkdagen een bestelbevestiging krijgen, maar die bleef uit. Vandaag dus maar een belletje gepleegd en ik kreeg helaas een niet zo welwillend aardig iemand: 'Ja, meneer de korting die in het systeem is gezet kan niet. De korting is te hoog en wordt niet geaccepteerd door het systeem. Het maximale wat ik u kan geven is 9 maanden tien Euro korting'. Ik was best wel geïrriteerd, waarom ze mij dat niet laten weten en dat ik er zelf over moet bellen om het te horen. Maargoed, 9 maanden een tientje korting vind ik eigenlijk te weinig. Mijn contract loopt nog tot 1 december, dus ik bel volgende week nog een keer en kijken wie we dan aan de lijn krijgen.vinom schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:30:
[...]
Ik heb zojuist ook gebeld en ik probeerde er 9 maanden 35 Euro korting uit te krijgen, maar dat lukte niet. Ik wilde zelf van Internet Complete naar Start XXL en daar was uiteindelijk het maximale 9 maanden met 20 Euro korting. Best prima zo denk ik.
Ze begon met zes maanden een tientje korting, ja doeiToen zes maanden 20 Euro korting en na een kort chatgesprek met d'r leidinggevende werd het 9 maanden 20 Euro korting.
Ik heb vorige week 9x20 gekregen dus het is pure willekeur. En 6x20 was mij tijdens dat gesprek ook al aangeboden (en had ik vorig jaar ook). Altijd nog meer dan 9x10.vinom schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:31:
[...]
Het maximale wat ik u kan geven is 9 maanden tien Euro korting'.
Gelukkig heb ik hier wel direct de bevestiging binnen na mijn mailtje waar ik op een knop moest drukken. Gaat 2 november in.
[ Voor 15% gewijzigd door rvk op 13-10-2023 16:13 ]
Niet helemaal.rvk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:12:
Ik heb vorige week 9x20 gekregen dus het is pure willekeur.
Wanneer je op jouw adres opties hebt (lees: je hebt beschikking tot glasvezel) dan is er meer korting te halen dan wanneer dat niet het geval is.
Nou - dat vind ik dus reuze meevallen. Hoogste aanbod wat ik heb gekregen is 6 maanden 20 euro korting (Internet Complete). Ik heb toen aangegeven eens goed over mjin glasvezelaanbod na te denken.ikweethetbeter schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:17:
[...]
Niet helemaal.
Wanneer je op jouw adres opties hebt (lees: je hebt beschikking tot glasvezel) dan is er meer korting te halen dan wanneer dat niet het geval is.
Ik blijf erbij, met deze insteek gaat Ziggo zich buiten de markt prijzen. De jeugd van tegenwoordig heeft geen boodschap meer aan een goed, breed TV-aanbod. Zolang de internet-snelheid maar goed is dan is dat voldoende voor Netflix, Videoland en weet ik wat allemaal.
[ Voor 21% gewijzigd door Jewie op 13-10-2023 16:43 ]
Is dat nieuwe Sagemcom modem nog de moeite van het upgraden waard? Verdere ontvangst binnenshuis (zolder bv) of buitenshuis dan de connect box?
Haters everywhere but I don’t really care
Sagemcom modem zeer fijne ervaringen mee.matthijst schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:54:
Is dat nieuwe Sagemcom modem nog de moeite van het upgraden waard? Verdere ontvangst binnenshuis (zolder bv) of buitenshuis dan de connect box?
Op vele locaties mogen installeren als vervanging van de Connectbox (Witte-Aris/Compal)
*Ontvangst zeker beter dan de oudere modems.
**Zet wel smartWifi uit van ziggo... Prut service - Zelf kaneel zoeken en vast zetten.
Zelf de Ubee1318ZG thuis in gebruik,
Zeer tevreden met het Sagemcom modem. Een goede stabiele verbinding, en WiFi6 (dat moet je hardware natuurlijk wel ondersteunen). Ook het bereik is zeer goed.matthijst schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:54:
Hierbij een screenshot met een draadloze(!) meting vanaf mijn iPad Pro 12.9'', deze ondersteunt WiFi6.
:strip_exif()/f/image/zQBVXFTH7fwvKx3jKSkDjEFX.jpg?f=fotoalbum_large)
@PatRamon mijn internetverbinding werkt 100% optimaal met een constante 1000/100, ondanks de kabelschade die de monteur eergisteren had gemeten. Zou hij er naast hebben gezeten? Hij had namelijk een behoorlijk discussie met een collega die het duidelijk niet met hem eens was. En de verbinding is al 2 dagen 100% stabiel. Is het raadzaam contact op te nemen met Ploeg-Go en het graven even op 'on hold' te zetten, en het even een paar weken aankijken? Wat is jouw mening hierover?
Een monteur die kabelschade opmerkt hoeft niet perse kabelschade/breuk te zijn.Pierre_nr1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:40:
[...]
Zeer tevreden met het Sagemcom modem. Een goede stabiele verbinding, en WiFi6 (dat moet je hardware natuurlijk wel ondersteunen). Ook het bereik is zeer goed.
Hierbij een screenshot met een draadloze(!) meting vanaf mijn iPad Pro 12.9'', deze ondersteunt WiFi6.
[Afbeelding]
@PatRamon mijn internetverbinding werkt 100% optimaal met een constante 1000/100, ondanks de kabelschade die de monteur eergisteren had gemeten. Zou hij er naast hebben gezeten? Hij had namelijk een behoorlijk discussie met een collega die het duidelijk niet met hem eens was. En de verbinding is al 2 dagen 100% stabiel. Is het raadzaam contact op te nemen met Ploeg-Go en het graven even op 'on hold' te zetten, en het even een paar weken aankijken? Wat is jouw mening hierover?
Hier ook na aantal bezoeken weer op 2 plekken kabelschade geconstateerd (verleden).
PloegGO kwam met juiste apparatuur en bleek gewoon goed te zijn.
Als jou verbinding 100% in orde is zou ik ploegGO afzeggen of even op holt zetten via hun telefoon(klantenservice).
Juiste informatie kun je uit je modem halen uiteraard.
De Log file + de file met de waardes.
*Zie je in je log veel T3/T4 meldingen dan is er wel wat aan de hand.
**Vaak gebeurt dit in de avond uren als er veel gebruik wordt gemaakt door je wijk.
Maar als je zelf niks merkt met je internet = het prima
Merk je veel hikken of tegenslagen in je connectie of dat je modem vaak reboot = er wel wat aan de hand.
**Aldus mijn mening/bevinding er over
Toch weet je het pas zeker na een meting. Tot er (goed) gemeten is weet je de situatie niet. Zit er ergens een slechte las en heb je reflecties, dan kan dit problemen geven.PatRamon schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 18:48:
[...]
Een monteur die kabelschade opmerkt hoeft niet perse kabelschade/breuk te zijn.
Hier ook na aantal bezoeken weer op 2 plekken kabelschade geconstateerd (verleden).
PloegGO kwam met juiste apparatuur en bleek gewoon goed te zijn.
Zit dit onder de grond dan hangt het mogelijk zelfs af van het weer

De log geeft veel informatie. T3 timeouts betekent dat er 16 pogingen om de signaal sterkte te bepalen vanaf het modem niet zijn aangekomen bij CMTS. T4 timeout komt voor wanneer het modem binnen een bepaalde periode van de centrale geen kans krijgt om deze meting te doen (en waarschijnlijk een signaal probleem van centrale -> modem).Juiste informatie kun je uit je modem halen uiteraard.
De Log file + de file met de waardes.
*Zie je in je log veel T3/T4 meldingen dan is er wel wat aan de hand.
**Vaak gebeurt dit in de avond uren als er veel gebruik wordt gemaakt door je wijk.
Maar als je zelf niks merkt met je internet = het prima
Merk je veel hikken of tegenslagen in je connectie of dat je modem vaak reboot = er wel wat aan de hand.
**Aldus mijn mening/bevinding er over
Bij een T4 timeout reset het modem zich gedeeltelijk.
Als je zelf grote of korte hikjes (in snelheid, op haperingen) merkt (of meet!) dan zou ik bellen wanneer het regelmatig gebeurt. Observeer je soms dat het niet perfect is én zie je T3/T4 timeouts? Zeker bellen
Zie je alleen T3/T4 timeouts? Dat kan periodiek onderhoud zijn. Jij zelf die in de meterkast ergens tegenaan stoot.
Correctable fouten in het modem zijn overigens alleen maar goed. Daarvoor moet je zeker niet bellen.
offtopic:
Ik zit hier in met de "het is 99% glasvezel dan moet het ook de glasvezel ervaring zijn" houding
Ik zit hier in met de "het is 99% glasvezel dan moet het ook de glasvezel ervaring zijn" houding
Ongeveer 15 minuten nadat het modem afgelopen woensdag voor de allereerste keer online kwam, was de verbinding rond de 350/45. De monteur vond dat te laag. Ik vroeg nog : duurt het misschien even voordat de 1000/100 gehaald kan worden? De monteur begon direct te meten en kwam tot de constatering dat er op 1 plek onder de grond kabelschade is, ongeveer 15 meter vanaf de AOP. Ondertussen was hij druk aan het bellen met een collega en er ontstond een hele discussie. Monteur ging vervolgens naar de wijkkast en even later weer terug met de melding dat er op 2 plekken kabelschade was, 1 op 25 meter vanaf de AOP en 1 op 3 meter vanaf de wijkkast. Hij weer bellen, en wederom een hele discussie. Ze waren het merkbaar niet met elkaar eens.ANdrode schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 19:57:
[...]
Toch weet je het pas zeker na een meting. Tot er (goed) gemeten is weet je de situatie niet. Zit er ergens een slechte las en heb je reflecties, dan kan dit problemen geven.
Zit dit onder de grond dan hangt het mogelijk zelfs af van het weer
[...]
De log geeft veel informatie. T3 timeouts betekent dat er 16 pogingen om de signaal sterkte te bepalen vanaf het modem niet zijn aangekomen bij CMTS. T4 timeout komt voor wanneer het modem binnen een bepaalde periode van de centrale geen kans krijgt om deze meting te doen (en waarschijnlijk een signaal probleem van centrale -> modem).
Bij een T4 timeout reset het modem zich gedeeltelijk.
Als je zelf grote of korte hikjes (in snelheid, op haperingen) merkt (of meet!) dan zou ik bellen wanneer het regelmatig gebeurt. Observeer je soms dat het niet perfect is én zie je T3/T4 timeouts? Zeker bellen
Zie je alleen T3/T4 timeouts? Dat kan periodiek onderhoud zijn. Jij zelf die in de meterkast ergens tegenaan stoot.
Correctable fouten in het modem zijn overigens alleen maar goed. Daarvoor moet je zeker niet bellen.
offtopic:
Maar goed, een paar uur later had ik een keurige 1000/100 verbinding en op dit moment nog steeds. Geen hapering of wat dan ook. Geen T3 en geen T4 meldingen, enkele 10-tallen correctable errors en in de netwerkhistorie alleen 'US profile assignment change. US Chan ID......' meldingen.
Wellicht is het verstandig om Ploeg-Go in ieder geval een meting te laten uitvoeren, dan weet ik het zeker.
Heeft hij de kabel gerepareerd dan?Pierre_nr1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:32:
[...]
Ongeveer 15 minuten nadat het modem afgelopen woensdag voor de allereerste keer online kwam, was de verbinding rond de 350/45. De monteur vond dat te laag. Ik vroeg nog : duurt het misschien even voordat de 1000/100 gehaald kan worden? De monteur begon direct te meten en kwam tot de constatering dat er op 1 plek onder de grond kabelschade is, ongeveer 15 meter vanaf de AOP. Ondertussen was hij druk aan het bellen met een collega en er ontstond een hele discussie. Monteur ging vervolgens naar de wijkkast en even later weer terug met de melding dat er op 2 plekken kabelschade was, 1 op 25 meter vanaf de AOP en 1 op 3 meter vanaf de wijkkast. Hij weer bellen, en wederom een hele discussie. Ze waren het merkbaar niet met elkaar eens.
Maar goed, een paar uur later had ik een keurige 1000/100 verbinding en op dit moment nog steeds. Geen hapering of wat dan ook. Geen T3 en geen T4 meldingen, enkele 10-tallen correctable errors en in de netwerkhistorie alleen 'US profile assignment change. US Chan ID......' meldingen.
Wellicht is het verstandig om Ploeg-Go in ieder geval een meting te laten uitvoeren, dan weet ik het zeker.
Welke kabel? Hij heeft Ploeg-Go gebeld en hun opdracht gegeven de kabelschade te repareren. Op 2 plekken moet worden gegraven op de stoep voor mijn deur.
[ Voor 28% gewijzigd door Pierre_nr1 op 13-10-2023 20:51 ]
“kwam tot de constatering dat er op 1 plek onder de grond kabelschade is”
In eerste instantie wel, maar iets later kwam hij tot de constatering dat er op 2 plekken kabelschade is. Een beetje vaag allemaal, en erg chaotisch.ASS-Ware schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:50:
[...]
“kwam tot de constatering dat er op 1 plek onder de grond kabelschade is”
Ik bel maandag Ploeg-Go wel even, en overleg met ze wat het beste is om nu te doen. Ik laat het verder wel aan hun over.
[ Voor 14% gewijzigd door Pierre_nr1 op 13-10-2023 20:58 ]
Heeft hij die andere schade ook gerepareerd?Pierre_nr1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:53:
[...]
In eerste instantie wel, maar iets later kwam hij tot de constatering dat er op 2 plekken kabelschade is. Een beetje vaag allemaal, en erg chaotisch.
Ik begrijp je niet, welke andere schade? Er moet op 2 plekken op de stoep voor mijn deur gegraven worden, de monteur doet dat zelf niet, neem ik aan.ASS-Ware schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:57:
[...]
Heeft hij die andere schade ook gerepareerd?
Hoe ik het lees is er uberhaupt geen schade gerepareerd. Daarvoor is dus juist PloegGo ingeschakeld. De monteur is alleen weg geweest om te overleggen met de monteur bij de straatkast / wijkcentrale / ....ASS-Ware schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:57:
[...]
Heeft hij die andere schade ook gerepareerd?
Precies!RobertMe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:10:
[...]
Hoe ik het lees is er uberhaupt geen schade gerepareerd. Daarvoor is dus juist PloegGo ingeschakeld. De monteur is alleen weg geweest om te overleggen met de monteur bij de straatkast / wijkcentrale / ....
Duidelijk.
Hoe kan je dan met een schade aan de kabel toch op 1000mbit komen?
Hoe kan je dan met een schade aan de kabel toch op 1000mbit komen?
[ Voor 77% gewijzigd door ASS-Ware op 13-10-2023 21:42 ]
Hij zegt toch “In eerste instantie wel”.RobertMe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:10:
[...]
Hoe ik het lees is er uberhaupt geen schade gerepareerd
Ik vind het een vreemd verhaal.
Even goed teruglezen wat ik precies heb geschreven, ik was duidelijk genoeg.......@RobertMe begreep het goed. Niets vreemds aan.ASS-Ware schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:40:
[...]
Hij zegt toch “In eerste instantie wel”.
Ik vind het een vreemd verhaal.
En inderdaad : ondanks de kabelschade haal ik 1000/100. Geen idee waarom, maar wellicht valt de kabelschade mee en merk ik er niets van. (of de metingen waren niet correct).
[ Voor 5% gewijzigd door Pierre_nr1 op 13-10-2023 21:53 ]
Kabelinternet kan best goed overweg met suboptimale situaties. Modems kunnen bijvoorbeeld een kanaal niet gebruiken of een lagere snelheid per kanaal gebruiken (bij docsis 3.1).Pierre_nr1 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:48:
[...]
Even goed teruglezen wat ik precies heb geschreven, ik was duidelijk genoeg.......@RobertMe begreep het goed. Niets vreemds aan.
En inderdaad : ondanks de kabelschade haal ik 1000/100. Geen idee waarom, maar wellicht valt de kabelschade mee en merk ik er niets van. (of de metingen waren niet correct).
Problemen hoeven er ook niet altijd te zijn. Regen, warmte, alles heeft invloed op de fysieke kabel. Het is wat dit betreft veel complexes dan glasvezel.
Door die melding van de monteur weet je nu dat er iets waarschijnlijk niet goed zit. Even laten uitzoeken en je weet het zeker
In het Delta topic kwam anders ook iemand voorbij die vaker problemen had met zijn glasvezelverbinding, en specifiek eigenlijk altijd als het (hard) had geregend. Glasvezel is dus ook niet immuun voor "storingen in de grond" veroorzaakt door, bv, weersomstandigheden.ANdrode schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:08:
Problemen hoeven er ook niet altijd te zijn. Regen, warmte, alles heeft invloed op de fysieke kabel. Het is wat dit betreft veel complexes dan glasvezel.
Die conclusie lijkt me wat voorbarig. Een correlatie is nog geen oorzakelijk verband en een "weergerelateerde storing" hoeft ook geen "storing in de grond" te zijn.RobertMe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:59:
[...]
In het Delta topic kwam anders ook iemand voorbij die vaker problemen had met zijn glasvezelverbinding, en specifiek eigenlijk altijd als het (hard) had geregend. Glasvezel is dus ook niet immuun voor "storingen in de grond" veroorzaakt door, bv, weersomstandigheden.
Sinds geen idee wanneer heb ik Skyshowtime als bonuszender van Ziggo in plaats van HBO. Prima want er lijken leuke series op te staan.
Ik dus via het menu gebladerd en een serie gaan kijken waarvan twee seizoenen beschikbaar waren. Nu is seizoen een af en bij twee moet ik ineens skyshowtime activeren of inloggen.
Kijk ik naar de logootjes bij de afleveringen dan lijkt het er op dat seizoen 1 van Skyshowtime Ziggo en is en seizoen 2 van gewoon Showtime, maar initieel dus wel zeggen dat er twee seizoenen beschikbaar zijn.
Wat is dit voor lamme upsell dode mus zeg.
Edit: bij navraag blijkt dit tijdelijk te zijn en komt de rest later dit jaar. Zou handig zijn om dat ook aan klanten die het afnemen te communiceren..
Ik dus via het menu gebladerd en een serie gaan kijken waarvan twee seizoenen beschikbaar waren. Nu is seizoen een af en bij twee moet ik ineens skyshowtime activeren of inloggen.
Kijk ik naar de logootjes bij de afleveringen dan lijkt het er op dat seizoen 1 van Skyshowtime Ziggo en is en seizoen 2 van gewoon Showtime, maar initieel dus wel zeggen dat er twee seizoenen beschikbaar zijn.

Edit: bij navraag blijkt dit tijdelijk te zijn en komt de rest later dit jaar. Zou handig zijn om dat ook aan klanten die het afnemen te communiceren..
[ Voor 12% gewijzigd door Gonadan op 14-10-2023 01:52 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nouja, volgens mij is er nooit meer benoemd wat het probleem was, als het al is opgelost. Maar nieuwe modems (ja, meerdere) loste niks op. En het vermoeden van meerdere users (waaronder ik meen dezelfde Delta engineer als wat ook heeft geholpen met het XGS-PON + eigen modem verhaal dat ook de frontpage heeft bereikt) was dat het een slechte en/of niet goed afgeschermde ondergrondse las was die bij veel regen dan "onder water kwam te staan".Roetzen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:15:
[...]
Die conclusie lijkt me wat voorbarig. Een correlatie is nog geen oorzakelijk verband en een "weergerelateerde storing" hoeft ook geen "storing in de grond" te zijn.
Het kan best een weergerelateerde storing zijn.Roetzen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:15:
[...]
Die conclusie lijkt me wat voorbarig. Een correlatie is nog geen oorzakelijk verband en een "weergerelateerde storing" hoeft ook geen "storing in de grond" te zijn.
Maar: ze zijn zeldzaam vergeleken met coax. Bij coax moet het AOP elke paar jaar gewisseld worden doordat de fysieke afscherming steeds hoger moet (over de hele keten).
Pak je single mode glasvezel dan heb je APC en UPC en werkt het als je ze onderling wisselt in de praktijk ook. Fysieke infra problemen zijn zeldzaam en vaak pass/fail.
Een probleem dat je in 1x kan constateren merk je makkelijk op
En de uitzonderingen zijn zeldzaam
Zojuist is het docsis punt geupgrade naar 3.1, en zitten we dus op de Elite 1gbps verbinding van Ziggo.
Snelheid is 853mbps met router er tussen. En 923 zonder. Kan het dat een van de routers verouderd is inmiddels?
Model Asus RT-AC87U en RT-AC66U
Vreemd dat de snelheid hoger is als de router boven er tussenuit is?
Snelheid is 853mbps met router er tussen. En 923 zonder. Kan het dat een van de routers verouderd is inmiddels?
[ Voor 9% gewijzigd door stfnz op 14-10-2023 11:50 ]
@stfnz Waarom zou je je verkeer 2 keer door een router sturen en een dubbele NAT daarmee creëren?
Nee hoor, ik zou het vreemder vinden wanneer het met router sneller zou zijn.stfnz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:49:
Zojuist is het docsis punt geupgrade naar 3.1, en zitten we dus op de Elite 1gbps verbinding van Ziggo.
Je router kan blijkbaar niet sneller dan 853 Mbps. Volgens mij kan de rt-ac66u zelfs maar tot 200 Mbps.
Om eerlijk te zijn geen idee, ik snap er allemaal niet veel van en tot nu toe liep het allemaal prima. Maar iets om aan te knutselen dus blijkbaarjongetje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:59:
@stfnz Waarom zou je je verkeer 2 keer door een router sturen en een dubbele NAT daarmee creëren?
We hebben een router beneden, en eentje boven (AC66-U) die dus in AP Mode staat. Hier staat een desktop en een ps5 direct op aangesloten.
Beneden op de andere router haalde ik overigens ook geen 1gb, ik kwam daar ook tot 850. Moet ik nu gaan upgraden? (de upgrade naar elite is tijdelijk, volgend jaar komt hier glasvezel maar ik wou alvast kijken of er iets verouderd is..)
Edit: Nogmaals speedtest met routers er tussen, en nu 916mbps. Dus geen stabiele snelheid. Halen jullie dat wel? Ik zou best nieuwe router er tussen willen zetten. Maar weet niet 100% zeker of het probleem bij de router ligt.
[ Voor 13% gewijzigd door stfnz op 14-10-2023 12:17 ]
Volgens mij is een RT-AC66U wel iets moderner dan dat en kan die wel meer dan 200 Mbps aanW1ck1e schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
Nee hoor, ik zou het vreemder vinden wanneer het met router sneller zou zijn.
Je router kan blijkbaar niet sneller dan 853 Mbps. Volgens mij kan de rt-ac66u zelfs maar tot 200 Mbps.
Hier staat dat ie 836 Mbps aan zou kunnen op WAN.
https://www.smallnetbuild...-gigabit-router-reviewed/
Ik denk dat de RT-AC87 daar qua snelheid nog zelfs onder zit.
https://www.smallnetbuild...igabit-router-first-look/
Allebei in ieder geval onder de 1 Gbps.
Mijn ac-rt66u exemplaar komt niet in de buurt van 200 Mbps:rvk schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:15:
[...]
Volgens mij is een RT-AC66U wel iets moderner dan dat en kan die wel meer dan 200 Mbps aan![]()
Hier staat dat ie 836 Mbps aan zou kunnen op WAN.
https://www.smallnetbuild...-gigabit-router-reviewed/
Ik denk dat de RT-AC87 daar qua snelheid nog zelfs onder zit.
https://www.smallnetbuild...igabit-router-first-look/
Allebei in ieder geval onder de 1 Gbps.

Dit is bedraad op een 400/40 verbinding. De asus is inmiddels vervangen door een synology 1900 router. Zonder traffic control haalt die de 400 wel, maar met komt die ook niet verder dan 230.

[ Voor 14% gewijzigd door W1ck1e op 14-10-2023 12:34 ]
940Mbit/s is de max op een gigabit line ivm overhead van protocollen.stfnz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Om eerlijk te zijn geen idee, ik snap er allemaal niet veel van en tot nu toe liep het allemaal prima. Maar iets om aan te knutselen dus blijkbaar![]()
We hebben een router beneden, en eentje boven (AC66-U) die dus in AP Mode staat. Hier staat een desktop en een ps5 direct op aangesloten.
Beneden op de andere router haalde ik overigens ook geen 1gb, ik kwam daar ook tot 850. Moet ik nu gaan upgraden? (de upgrade naar elite is tijdelijk, volgend jaar komt hier glasvezel maar ik wou alvast kijken of er iets verouderd is..)
Edit: Nogmaals speedtest met routers er tussen, en nu 916mbps. Dus geen stabiele snelheid. Halen jullie dat wel? Ik zou best nieuwe router er tussen willen zetten. Maar weet niet 100% zeker of het probleem bij de router ligt.
916 komt al heel dichtbij.
Ik kan mij voorstellen dat je die 150 Mbps niet mist, dus ik zou de router nu niet vervangen door een sneller model. Misschien heb je straks met glas niet eens een eigen router nodig. De upload van ziggo haal je nu wel al, dus dat is ook geen reden.stfnz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:12:
... Beneden op de andere router haalde ik overigens ook geen 1gb, ik kwam daar ook tot 850. Moet ik nu gaan upgraden? (de upgrade naar elite is tijdelijk, volgend jaar komt hier glasvezel maar ik wou alvast kijken of er iets verouderd is..)
...
Aha, oke. Ja dan maakt het inderdaad niet zo heel veel uit. En zoals eerder aangegeven, dubbele router (zelfs met 1 in AP) is niet optimaal? Wat zou ik anders hier boven gebruiken voor zowel wired/wireless?stormfly schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:36:
[...]
940Mbit/s is de max op een gigabit line ivm overhead van protocollen.
916 komt al heel dichtbij.
Bedankt voor alle reacties overigens!
Ik zou me er niet zo aan storen als de verbinding verder stabiel is. Voordeel is dat je met 1 computer nooit de hele lijn dicht kan trekken en iemand anders (als die er zijn) in de woningen ook nog gewoon kunnen netflixen omdat er nog bandbreedte over isstfnz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:45:
[...]
Aha, oke. Ja dan maakt het inderdaad niet zo heel veel uit. En zoals eerder aangegeven, dubbele router (zelfs met 1 in AP) is niet optimaal? Wat zou ik anders hier boven gebruiken voor zowel wired/wireless?
Bedankt voor alle reacties overigens!
Maar je haalt inderdaad max 940Mbps of je moet je computer aansluiten op de 2,5Gbps poort van het sagem modem, maar dan moeten je kabels en apparatuur het ook ondersteunen maar dan haal je max 1030/40Mbps
Als je binnen echt 1Gbps op de kabel moet hebben (wat ik niet echt voor kan stellen) dan kun je ook nog gewoon met gigabit switches werken. Dus de twee asus routers niet gebruiken om de lijn door te leggen. Je kunt die dan echter nog wel inzetten maar puur als AP en aansluiten op de switches.stfnz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:45:
[...]
Wat zou ik anders hier boven gebruiken voor zowel wired/wireless?
Ps. Bij glasvezel zit je met hetzelfde probleem. Je kunt dan ook de meegeleverde router gebruiken maar die zal qua WiFi ook niet veel verder reiken dan de Ziggo router.
Een router in AP mode (heb niet de gehele discussie gevolgd en weet niet of dat nu voor beide routers aan de orde is of maar 1) geldt exact hetzelfde voor. Consumenten routers zit gewoon een 4 of 5 poorts switch* in die vervolgens met een extra pootje heeft richting de SoC. Waar, zeer waarschijnlijk, de performance problemen pas ontstaan is als er geNAT moet worden (dus router functionaliteit). Immers zal dat switch chipje hetzelfde zijn als wat ook in daadwerkelijk switches zit. En normaal hebben die ook de switching capacity van 2 * aantal poorten Gbit/s.rvk schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:20:
[...]
Als je binnen echt 1Gbps op de kabel moet hebben (wat ik niet echt voor kan stellen) dan kun je ook nog gewoon met gigabit switches werken. Dus de twee asus routers niet gebruiken om de lijn door te leggen. Je kunt die dan echter nog wel inzetten maar puur als AP en aansluiten op de switches.
* soms zit de WAN poort op de switch, soms is deze los aangesloten. Als die op de switch zit is het gewoon softwarematig met VLANs geregeld dat dit verkeer los staat van de overige 4 poorten.
Speedtest snelheden wisselen altijd een beetje. Ik zou vaker testen voordat ik wat over zo'n klein verschil zou willen zeggen.stfnz schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:12:
[...]
Het _kan_ ook aan drukte liggen. In dit geval waarschijnlijk niet in het kabelnetwerk maar bij de speedtest server.
offtopic:
Ik merk hier niets van drukte maar zit dan ook in glasvezelgebied
Ik merk hier niets van drukte maar zit dan ook in glasvezelgebied
Daarom moet je een router die de 1Gbps snelheid niet haalt ook niet gebruiken om een lijn door te leggen naar een andere router of om sowieso de WAN poort te gebruiken en een 1 Gbps computer op de LAN daarvan aan te sluiten.RobertMe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:43:
[...]
Een router in AP mode (heb niet de gehele discussie gevolgd en weet niet of dat nu voor beide routers aan de orde is of maar 1) geldt exact hetzelfde voor.
Je kunt hem wel puur als dom AP gebruiken voor WiFi omdat je daarmee normaal gesproken toch die 1Gbps niet zult halen (dan sluit je hem dus enkel aan op een 1Gbps switch zonder verder bedrade clients daaraan te hangen).
Ik zeg ook niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat de conclusie aan de hand van dit ene voorbeeld wat voorbarig is.ANdrode schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:43:
[...]
Het kan best een weergerelateerde storing zijn.
En overigens heb ik wat moeite met de combinatie van "weergerelateerd" en "grondstoring". Iets wat boven de grond zit kan als het niet goed waterdicht is vol lopen met water als het regent en weer leeg lopen als de regen stopt. Iets wat onder de grond zit kan vol lopen met water, maar zal niet zo makkelijk en snel weer leeg lopen. Zeker niet zo snel dat er een relatie met regen gelegd kan worden.
De coax zit aan zijn fysieke grenzen. Het kost steeds meer moeite er nog wat meer uit te halen. De glasvezel is nog een heel eind van de grenzen verwijderd.Maar: ze zijn zeldzaam vergeleken met coax. Bij coax moet het AOP elke paar jaar gewisseld worden doordat de fysieke afscherming steeds hoger moet (over de hele keten).
Ik bedoel dus dat die naast AP ook prima te gebruiken is als switch. Ook dan zal die normaliter de 1Gbit/s prima halen.rvk schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:54:
[...]
Daarom moet je een router die de 1Gbps snelheid niet haalt ook niet gebruiken om een lijn door te leggen naar een andere router of om sowieso de WAN poort te gebruiken en een 1 Gbps computer op de LAN daarvan aan te sluiten.
Je kunt hem wel puur als dom AP gebruiken voor WiFi omdat je daarmee normaal gesproken toch die 1Gbps niet zult halen (dan sluit je hem dus enkel aan op een 1Gbps switch zonder verder bedrade clients daaraan te hangen).
Hetgeen waarop die waarschijnlijk het eerst de 1Gbit/s niet haalt is het routeren, of potentieel specifiek het NATen. Dus zoals je terecht aangeeft moet je een een "langzame router" niet als router inzetten. Maar je kunt deze waarschijnlijk wel gewoon als eerste en enige apparaat op het Ziggo modem/router aansluiten en dan als AP/switch gebruiken. En dus inderdaad ook niet de WAN poort gebruiken. Tenzij je bv OpenWRT er op draait en de fysieke WAN poort gewoon gebruikt zonder WAN logica. Maar iemand die OpenWRT in zoverre inzet zal wel weten wat die doet
Ha zo. Ik had begrepen uit het eerste bericht dat de AC66-U beneden al in AP mode stond en dus al als switch gebruikt werd. En als die dan nog niet de snelheid haalt het ook een interne betrekking is van het apparaat. Maar ik weet niet of dat ook als zodanig allemaal goed getest is. Je moet dan gewoon met een minimum installatie beginnen en uitbreiden en kijken welk apparaat welke beperking heeftRobertMe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:47:
[...]
Ik bedoel dus dat die naast AP ook prima te gebruiken is als switch. Ook dan zal die normaliter de 1Gbit/s prima halen.
Waarom neem je niet gewoon een FritzBox 6690, draait als een tierelier, volle snelheid op 1Gbs.RobertMe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:47:
[...]
Ik bedoel dus dat die naast AP ook prima te gebruiken is als switch. Ook dan zal die normaliter de 1Gbit/s prima halen.
Hetgeen waarop die waarschijnlijk het eerst de 1Gbit/s niet haalt is het routeren, of potentieel specifiek het NATen. Dus zoals je terecht aangeeft moet je een een "langzame router" niet als router inzetten. Maar je kunt deze waarschijnlijk wel gewoon als eerste en enige apparaat op het Ziggo modem/router aansluiten en dan als AP/switch gebruiken. En dus inderdaad ook niet de WAN poort gebruiken. Tenzij je bv OpenWRT er op draait en de fysieke WAN poort gewoon gebruikt zonder WAN logica. Maar iemand die OpenWRT in zoverre inzet zal wel weten wat die doet
Trouwens na een paar maanden weer teruggezet naar 400Mbs en niemand die het hier merkte...
2 volwassenen en 2 teenagers.... (streamen zich suf!!).
Ik had de originele vraagstelling ook niet helemaal gevolgd en weet ook niet wat de exacte opstelling nu is. Ik reageerde even puur op de "gebruik de router als AP en zet een losse switch in". Maar naar mijn idee zou een losse switch niet hoeven, en zal een oude router die niet op 1Gbit/s kan routeren vast wel als 1Gbit/s switch te gebruiken zijn. Aangezien normaliter in een consumenten router in ieder geval de 4 LAN poorten al een switch zijn en de achterliggende switch-chip 1 lijntje naar de SoC heeft en van daaruit naar de WAN poort gaat (al dan niet met een SoC die offloading mogelijkheden bied waardoor NAT & routing puur hardwarematig gedaan kan worden i.p.v. door het OS die bv NAT tracking in gewone RAM moet plaatsen etc etc).rvk schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:54:
[...]
Ha zo. Ik had begrepen uit het eerste bericht dat de AC66-U beneden al in AP mode stond en dus al als switch gebruikt werd. En als die dan nog niet de snelheid haalt het ook een interne betrekking is van het apparaat. Maar ik weet niet of dat ook als zodanig allemaal goed getest is. Je moet dan gewoon met een minimum installatie beginnen en uitbreiden en kijken welk apparaat welke beperking heeft
Ziggo erg traag hier
30 ping, 200 download en 50 upload
Zou 400 download moeten halen conform abbo.
Ping lijkt enorm hoog?
Heb modem al gereset, what to do?
Heb er geen verstand van verder maar valt wel erg op dat het niet lekker loopt (merk het met online gamen)
Ping lijkt enorm hoog?
Heb er geen verstand van verder maar valt wel erg op dat het niet lekker loopt (merk het met online gamen)
Ik hoef niks te nemen. Heb een Ubee van Ziggo in bridge mode en een TopTon zelfbouw router met 4 (losse, geen switch) 2,5Gbit/s poorten.ewf schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:56:
[...]
Waarom neem je niet gewoon een FritzBox 6690, draait als een tierelier, volle snelheid op 1Gbs.
Trouwens na een paar maanden weer teruggezet naar 400Mbs en niemand die het hier merkte...
2 volwassenen en 2 teenagers.... (streamen zich suf!!).
Volgens mij las je mijn post alsof ik de vraagsteller was? Maar dat ben ik niet en mijn netwerk functioneert prima
Hoe ziet je netwerk eruit?Sleehond schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:03:
Ziggo erg traag hier
Ping lijkt enorm hoog?
Meerdere routers? Etages? AP's?
Wifi of bedraad?
Bekabeling?
Wat zijn andere grootverbruikers?
...
Netwerk? Geen idee geen verstand vanikweethetbeter schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:21:
[...]
Hoe ziet je netwerk eruit?
Meerdere routers? Etages? AP's?
Wifi of bedraad?
Bekabeling?
Wat zijn andere grootverbruikers?
...
1 router van ziggo zelf
3 deco’s op 1 elke etage 1 (deze week van nieuwe firmware voorzien)
PlayStation bekabeld aangesloten, rest van apparaten op wifi
Geen andere grootverbruikers
Ik haal mijn snelheid wel maar ping is van 11 naar 23 gegaan.Sleehond schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:03:
Ziggo erg traag hier
Ping lijkt enorm hoog?
Hier in 3 days 01h:04m:02s.00 -> 34745 Correctables op de OFDM Downstream, Channel ID 33.Pierre_nr1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:13:
Ik heb geen klachten, de verbinding is prima maar iets wat me opviel en waar ik nieuwsgierig naar ben. Ik zie 131315287(131 miljoen) Correcteds (Active Profile) errors onder 'D3.1 Downstream kanalen'. En dit in 6 uur tijd(modem vanmiddag even opnieuw opgestart). Is deze hoeveelheid normaal?
[Afbeelding]
Jou hoeveelheid lijkt me hiermee vergeleken niet normaal.
Dat is inderdaad een ongelooflijk groot verschil.Chris.nl schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:36:
[...]
Hier in 3 days 01h:04m:02s.00 -> 34745 Correctables op de OFDM Downstream, Channel ID 33.
Jou hoeveelheid lijkt me hiermee vergeleken niet normaal.
Ben benieuwd naar meer reacties/meningen.
Pierre_nr1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
Dat is inderdaad een ongelooflijk groot verschil.
Ben benieuwd naar meer reacties.
/f/image/by3vcrpWhN3EPkHYefTEkfUa.png?f=fotoalbum_large)
16 dagen en 4 uur uptime (modem is de Ubee UBC1318ZG).
Jij hebt er dus een 55 miljoen meer op bijna 16 dagen minder

@RobertMe De monteur constateerde inderdaad kabelschade op 2 plekken, op 25 meter vanaf mijn AOP en op 3 meter vanaf de straatkast(deze staat ongeveer 100 meter vanaf mijn woning). Beide plekken op de stoep dus.
De monteur vond het niet nodig om mijn AOP te vervangen(zonder het kapje er vanaf te halen) (Foto van de AOP staat een paar pagina's terug)
Zou het te maken kunnen hebben met het Sagemcom modem, dat wat kritischer/gevoeliger met de verbinding omgaat? Als voorbeeld, ik had bij KPN een modem met zeer veel correctable errors en deze laten vervangen voor een Fritz!box. Met als resultaat dat de correctable errors een heel stuk lager waren dan daarvoor.
De monteur vond het niet nodig om mijn AOP te vervangen(zonder het kapje er vanaf te halen) (Foto van de AOP staat een paar pagina's terug)
Zou het te maken kunnen hebben met het Sagemcom modem, dat wat kritischer/gevoeliger met de verbinding omgaat? Als voorbeeld, ik had bij KPN een modem met zeer veel correctable errors en deze laten vervangen voor een Fritz!box. Met als resultaat dat de correctable errors een heel stuk lager waren dan daarvoor.
Als het alleen kanaal 33 is (/kanaal 30+) dan zijn het de frequenties die door 4G telefonie gebruikt worden. Vrijwel gegarandeerd dat het dan dus komt door 4G straling die de kabel (of AOP, of stekker, of ...) "binnen dringt". Kans dat het door een kabelbreuk(je) komt lijkt mij dan ook klein, immers is de kabel onder de grond ook nog afgeschermd door heel wat aarde. Er vanuit gaande dat je als nieuwe klant ook een nieuwe kabel hebt gekregen om het modem op het AOP aan te sluiten en indien van toepassing een nieuwe kabel naar de TV lijkt mij de meest waarschijnlijke oorzaak dat of de kabel niet goed is aangesloten (op het modem of AOP, of evt de TV kabel), en anders toch het AOP. Mogelijk dat het ook kan komen door een "slechte" aansluiting in de eindversterker / straatkast, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijker dan verouderd AOP of slechte aansluiting binnenshuis.Pierre_nr1 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:07:
@RobertMe De monteur constateerde inderdaad kabelschade op 2 plekken, op 25 meter vanaf mijn AOP en op 3 meter vanaf de straatkast(deze staat ongeveer 100 meter vanaf mijn woning). Beide plekken op de stoep dus.
Als je ook nog oude coax kabels in gebruikt heb kan de oorzaak ook zeer zeker daar in liggen. Zeker als het kabels van 20 jaar terug zijn. Toen bestond 4G nog niet
De groene kabel vanaf mijn AOP naar buiten is zeker meer dan 20 jaar oud. Ik woon in een appartement(2e etage) waarbij de AOP direct aan de buitenmuur zit in de woonkamer. De groene kabel loopt dus vanaf de buitenmuur via een kabelgoot naar beneden, daarna een stukje onder de grond(5 meter tuin) naar de stoep en vervolgens naar de straatkast(ongeveer 100 meter verderop).RobertMe schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:16:
[...]
Als het alleen kanaal 33 is (/kanaal 30+) dan zijn het de frequenties die door 4G telefonie gebruikt worden. Vrijwel gegarandeerd dat het dan dus komt door 4G straling die de kabel (of AOP, of stekker, of ...) "binnen dringt". Kans dat het door een kabelbreuk(je) komt lijkt mij dan ook klein, immers is de kabel onder de grond ook nog afgeschermd door heel wat aarde. Er vanuit gaande dat je als nieuwe klant ook een nieuwe kabel hebt gekregen om het modem op het AOP aan te sluiten en indien van toepassing een nieuwe kabel naar de TV lijkt mij de meest waarschijnlijke oorzaak dat of de kabel niet goed is aangesloten (op het modem of AOP, of evt de TV kabel), en anders toch het AOP. Mogelijk dat het ook kan komen door een "slechte" aansluiting in de eindversterker / straatkast, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijker dan verouderd AOP of slechte aansluiting binnenshuis.
Als je ook nog oude coax kabels in gebruikt heb kan de oorzaak ook zeer zeker daar in liggen. Zeker als het kabels van 20 jaar terug zijn. Toen bestond 4G nog niet
De COAX vanaf het Sagemcom modem is nieuw(was bijgeleverd) en is aangesloten op een POA 254 splitter(ook bijgeleverd).
We merken er zelf helemaal niets van, de verbinding geeft een constante 950/100 bij een speedtest. Het is dat je de verbindingsdata in het modem kan inzien, dat maakt mij nieuwsgierig. Maar soms kan je beter dingen niet weten
[ Voor 6% gewijzigd door Pierre_nr1 op 14-10-2023 22:48 ]
Afgelopen donderdag weer een verlenging aangegaan bij Ziggo. In eerste instantie werd mij 9x10 euro korting aangeboden door de standaard verkoopafdeling. Daar ging ik niet mee akkoord en ben toen door verbonden met de retentie afdeling. Eerste bod was 6x20 en daarna 9x20 waarmee ik akkoord ben gegaan. Ik heb giga internet met start TV. Order bevestiging gekregen met de afspraken.vinom schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:31:
[...]
Helaas lijkt het too good to be true. Ik had na het gesprek wel een mailtje gehad over mijn bestelling en dat ik binnen 2 werkdagen een bestelbevestiging krijgen, maar die bleef uit. Vandaag dus maar een belletje gepleegd en ik kreeg helaas een niet zo welwillend aardig iemand: 'Ja, meneer de korting die in het systeem is gezet kan niet. De korting is te hoog en wordt niet geaccepteerd door het systeem. Het maximale wat ik u kan geven is 9 maanden tien Euro korting'. Ik was best wel geïrriteerd, waarom ze mij dat niet laten weten en dat ik er zelf over moet bellen om het te horen. Maargoed, 9 maanden een tientje korting vind ik eigenlijk te weinig. Mijn contract loopt nog tot 1 december, dus ik bel volgende week nog een keer en kijken wie we dan aan de lijn krijgen.
Hiervoor had Ziggo van een aantal series alleen de eerste 3 delen er op staan als teaser, dat was nog erger.Gonadan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:19:
Sinds geen idee wanneer heb ik Skyshowtime als bonuszender van Ziggo in plaats van HBO. Prima want er lijken leuke series op te staan.
Van welke show mis je seizoen 2? Van bijvoorbeeld Star Trek: Strange New Worlds (2022) mist seizoen 2 nog, Skyshowtime heeft dit wel.... Overigens was er bij het Movries en Series aanbod ook al zo dat series incompleet waren (bv outlander)
Sinds een paar dagen (ik dacht 1 week) is ZiggoGo aangepast dat er een Skyshowtime menu in staat, de content is al 1 of 2 maanden deels eerder aanwezig. Ik kijk niet via een decoder, dus hoe het daar is geregeld weet ik niet.
Niet alles van SkyShowtime staat er op, sommige series lijken wel compleet, zo kan ik van Mayor of Kingstown S2, aflevering 4 starten, als steekproef. Ik dacht dat de yellowstone franchies ook geheel aanwezig was (de tweede helft van seizoen 5 moet nog uitkomen)
Er staan 82 films en series op ZiggoGo van SST, lekker ook door elkaar. Ook voor het oude Ziggo aanbod staat alles door elkaar, er staan ook SST zaken tussen, terwijl dit voorheen was opgedeeld in films en series. Just watch geeft aan dat SST1069 titels heeft, dus er mist nog heel veel.
Ik zit ook te wachten tot het compleet is zodat ik mijn Skyshowtime abo kan gaan opzeggen....
Everything is better with Bluetooth
Is bekend of skyshowtime en "movies & series xl" straks dezelfde inhoud gaan hebben ?jeanj schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:35:
...
Ik zit ook te wachten tot het compleet is zodat ik mijn Skyshowtime abo kan gaan opzeggen....
Ik heb nu m&s xl gratis voor een jaar (nog een paar maanden) en daarnaast skyshowtime voor 3,50 euro.
Als ze gelijk aan elkaar zijn heb ik liever sst dan m&s.
Als ik het goed begrijp komt SST in plaats van het streamings deel van "movies & series (x)l"W1ck1e schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:06:
[...]
Is bekend of skyshowtime en "movies & series xl" straks dezelfde inhoud gaan hebben ?
Ik heb nu m&s xl gratis voor een jaar (nog een paar maanden) en daarnaast skyshowtime voor 3,50 euro.
Als ze gelijk aan elkaar zijn heb ik liever sst dan m&s.
Bron. Er wordt niets gezegd over de linaire zenders van XL, dus die zullen wel blijven is de aanname...
Dus of je neemt "movies & series XL" af als onderdeel van MAX, of je hebt combi voordeel met Vodafone of Hollands Nieuwe voor "movies & series L", dan krijg je SST. Wat de mensen die compleet hebben dan krijgen is even de vraag, die hebben nu "movies & series", ik vermoed dat dat vervalt, of maar dat is speculatie, misschien dat er een beperkt aantal dingen uit het SST gratis voor hen worden.
[ Voor 11% gewijzigd door jeanj op 15-10-2023 10:17 ]
Everything is better with Bluetooth
Dan wordt het tijd dat je je rein gaat verdiepen! Je hebt een probleem op te lossen, grote kans dat het in jouw netwerk zit.Sleehond schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:17:
Netwerk? Geen idee geen verstand van
Welke?1 router van ziggo zelf
Is dat ook de router of alleen modem (bridge mode)?
Is de eerste ook ingesteld als router? Of bridge (alleen wifi access point)?3 deco’s op 1 elke etage 1 (deze week van nieuwe firmware voorzien)
Heb je deze van Ziggo, wordt het beheerd door Ziggo?
Waarop? Op het Ziggo modem of op een Deco?PlayStation bekabeld aangesloten, rest van apparaten op wifi
Hoe zijn de Deco's onderling verbonden?
Dat is mooi.Geen andere grootverbruikers
Blijft de vraag: hoe test je je internet snelheid?
Zo te lezen via wifi, en dan is het van belang hoe je checkt (hoe ver van je router/ap, welk kanaal, welke frequentie, ...).
Even een tegengeluid tov alle snelheidsverhogingen
Nav de introductie van die nieuwe abonnementen (waar je als bestaande klant niet op geattendeerd wordt, laat staan automatisch omgezet, wat ik erg teleurstellend vind en Ziggo imo een steek laat vallen tov trouwe klanten) heb ik mijn internetgebruik en kosten eens onder de loep genomen. Ook met het oog op de beschikbaarheid van glasvezel binnenkort. Kwam eigenlijk tot de conclusie dat we als gezin die giganet snelheid nooit benutten en heb het teruggeschroefd naar 200mbit. Scheelt toch bijna 20 euro per maand. Overweeg zelfs om naar 100mbit te gaan. Kinderen kijken alleen maar YouTube, vrouw Instagram en ik werk veel thuis, maar daar is geen extreem hoge bandbreedte voor nodig. Ga het de komende tijd eens in de gaten houden of ik de teruggang van 1000 naar 200mbit merk 
Zijn er meer mensen die juist weer hun snelheid terugschroeven?
[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 15-10-2023 11:18 ]
Hier ook de snelheid teruggeschroefd, maar dan van 500/50 naar 400/40. Scheelt toch weer 6 euro per maandPalomar schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:11:
Even een tegengeluid tov alle snelheidsverhogingenNav de introductie van die nieuwe abonnementen (waar je als bestaande klant niet op geattendeerd wordt, laat staan automatisch omgezet, wat ik erg teleurstellend vind en Ziggo imo een steek laat vallen tov trouwe klanten) heb ik mijn internetgebruik en kosten eens onder de loep genomen. Ook met het oog op de beschikbaarheid van glasvezel binnenkort. Kwam eigenlijk tot de conclusie dat we als gezin die giganet snelheid nooit benutten en heb het teruggeschroefd naar 200mbit. Scheelt toch bijna 20 euro per maand. Overweeg zelfs om naar 100mbit te gaan. Kinderen kijken alleen maar YouTube, vrouw Instagram en ik werk veel thuis, maar daar is geen extreem hoge bandbreedte voor nodig. Ga het de komende tijd eens in de gaten houden of ik de teruggang van 1000 naar 200mbit merk
Over de lagere abonnementen: Vroeger liep je bij een traag abonnement tegen het punt aan dat de verbinding "vol" zat en alles traag was doordat de bandbreedte vol zat en pakketten in buffers stonden te wachten.Palomar schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:11:
Overweeg zelfs om naar 100mbit te gaan. Kinderen kijken alleen maar YouTube, vrouw Instagram en ik werk veel thuis, maar daar is geen extreem hoge bandbreedte voor nodig. Ga het de komende tijd eens in de gaten houden of ik de teruggang van 1000 naar 200mbit merk
Dit noemt men "bufferbloat" en kon je sterk verbeteren met Active Queue Management/Quality of Service technieken (https://www.bufferbloat.net/projects/, https://www.waveform.com/tools/bufferbloat, https://openwrt.org/docs/...twork/traffic-shaping/sqm). Hiermee werkte zelfs een 50/50 verbinding voor mij zonder problemen. Torrent aan? Browsen gaat nog steeds soepel ✅.
Dit weekend las ik dat DOCSIS 3.1 active queue management verplicht.
Ik heb met het sagemcom modem zitten spelen en de ping neemt amper toe als de upload vol zit. Voor mij is 10mbit up te weinig, maar verder denk ik dat je 100mbit met een modern modem amper merkt
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic