Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 9 juli 2017 @ 23:50:
Ik heb nu ook Ziggo on Demand. Wat me opvalt is dat TV gemist niet in HD is.

Vraag 1: Biedt Ziggo het gewoon niet in HD aan of ligt het misschien aan mij?

Vraag 2: Hoe werkt het technisch? Wordt er voor mij een dedicated TV kanaal opgezet en ontvang ik het dus via DVB-C of gaat het via de internet verbinding en is het IP TV?
Dat klopt, uitzending gemist is niet in HD.

Er wordt voor interactieve TV (uitzending gemist, On Demand etc.) inderdaad een DVB-C stream op de kabel gezet. De Horizonbox en oude Cisco decoders hebben een eigen modem voor het stuur signaal. Andere decoders zoals de Humax en Samsung die interactief zijn gebruiken hiervoor je internet verbinding via een dongel of UTP.

Hoe het technisch gezien precies werkt weet ik niet, ben wel benieuwd hoeveel van die kanalen er beschikbaar zijn. Als alle buren op al hun decoders een uitzending (gemist/on demand) starten dan zijn op een gegeven moment die kanalen vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Cisco decoder heeft toch juist een DOCSIS modem aan boord om via Internet/IP een stream te starten? Volgens mij zijn alle streams IP based. Maar inderdaad jammer dat het van die slechte kwaliteit is, ik gebruik het daarom niet.

Dynamisch DVB-C streams opzetten lijkt mij niet het geval🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:53
stormfly schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:17:
De Cisco decoder heeft toch juist een DOCSIS modem aan boord om via Internet/IP een stream te starten? Volgens mij zijn alle streams IP based. Maar inderdaad jammer dat het van die slechte kwaliteit is, ik gebruik het daarom niet.

Dynamisch DVB-C streams opzetten lijkt mij niet het geval🙃
Bij zowel De Cisco en Mediabox XL wordt de DOCSIS verbinding gebruikt om de ondemand pagina's op te halen en de stream servers van Ziggo een seintje te geven dat je iets wilt bekijken. Bij de Humax gebeurt dit via de Wifi of vaste verbinding met het reguliere internet.

Nadat er een seintje gegeven is dat je iets wilt zien wordt er op één vande DVB-C streams bedoeld voor OnDemand een stream opgestart welke gericht is aan jouw ontvanger. Deze gaat het vervolgens afspelen. Op IP gebied gebeurt hier niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39
MediaZoo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:51:
[...]

Bij zowel De Cisco en Mediabox XL wordt de DOCSIS verbinding gebruikt om de ondemand pagina's op te halen en de stream servers van Ziggo een seintje te geven dat je iets wilt bekijken. Bij de Humax gebeurt dit via de Wifi of vaste verbinding met het reguliere internet.

Nadat er een seintje gegeven is dat je iets wilt zien wordt er op één vande DVB-C streams bedoeld voor OnDemand een stream opgestart welke gericht is aan jouw ontvanger. Deze gaat het vervolgens afspelen. Op IP gebied gebeurt hier niets mee.
Hoeveel van die streams zijn er dan beschikbaar? En ik neem aan dat deze dan in de straatkast er op gezet worden want anders zit het netwerk zo vol lijkt me.

Zou wel interessant zijn om die streams eens te monitoren (en bekijken }) ) om te zien wat er zo'n beetje gekeken wordt in de buurt. Maar die zullen vast wel encrypted zijn met een user specifieke key...

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EKlvin
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-08 23:49
ArcticWolf schreef op maandag 10 juli 2017 @ 07:46:
[...]

Yep, die chip vertaald het docsis verkeer zeg maar. In bridge doet hij nog steeds hetzelfde, alleen de routerfunctie wordt overgenomen door een andere router.
Ziggo gebeld om het oude non wifi modem weer te laten activeren (ben de activatiecodes kwijt). Kunnen ze dus niet doen. Er komt volgende week maandag een monteur langs met een andere modem zonder puma 6 chip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
ShadowLord schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:08:
[...]

Hoeveel van die streams zijn er dan beschikbaar? En ik neem aan dat deze dan in de straatkast er op gezet worden want anders zit het netwerk zo vol lijkt me.

Zou wel interessant zijn om die streams eens te monitoren (en bekijken }) ) om te zien wat er zo'n beetje gekeken wordt in de buurt. Maar die zullen vast wel encrypted zijn met een user specifieke key...
Er zijn 4 tot 6 streams hiervoor beschikbaar. Die streams worden er in de HUB van de regio bijgeplaatst.

Over monitoring en encrypties verwijs ik je naar @ArChie die weet op dat vlak meer dan ik doe. Ik houdt met meer bezig met de fysieke netwerk laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wauw wat een legacy design ;-) dus zelfs bij de Mediabox XL nog? Maar heb je daar dan een HD stream op de XL box of is dat ook zo magere kwaliteit als voorheen op de Cisco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:27:
[...]

Wauw wat een legacy design ;-) dus zelfs bij de Mediabox XL nog? Maar heb je daar dan een HD stream op de XL box of is dat ook zo magere kwaliteit als voorheen op de Cisco?
Het is exact dezelfde stream...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mr.Master schreef op maandag 10 juli 2017 @ 02:07:
[...]

Topper! Die voedingsadapters gaan wel vaker stuk. In de regel worden modems buiten de versterker om, om deze reden met een splitter vanaf AOP in de meterkast aangesloten. Ene uitgang naar modem, de ander naar FRA752N versterker. En dan nog, deze versterker heeft een 0dB uitgang, die je makkelijk op het modem kwijt kan, indien toegankelijk en er verder weinig op de poorten zit (+0, +2, +4, +8dB). Een keuze. En jij lost dit probleem voortreffelijk op. :)
Tja dit is destijds door een monteur allemaal aangelegd.. Ga ik verder niet mee knutselen.. Andere 12V 1A voeding opgezocht.. Iedereen blij..

Geen idee hoe snel Ziggo is met een vervangende voeding.. En of je die dan nog kado krijgt of ook mag aftikken..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
SMSfreakie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:10:
[...]

Tja dit is destijds door een monteur allemaal aangelegd.. Ga ik verder niet mee knutselen.. Andere 12V 1A voeding opgezocht.. Iedereen blij..

Geen idee hoe snel Ziggo is met een vervangende voeding.. En of je die dan nog kado krijgt of ook mag aftikken..
Een versterker ligt na je AOP en is niet de ontvanger dus mag je zelf regelen en aftikken. Er zullen altijd monteurs zijn die niet zo moeilijk doen, maar een versterker is niet de verantwoording van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op maandag 10 juli 2017 @ 08:02:
[...]

Dat klopt, uitzending gemist is niet in HD.
Jammer, want dan heeft het weinig meerwaarde tov het "gewone" uitzending gemist. Gemiste kans van Ziggo. :(
[...]

Mijn Samsung smart TV maakt verbinding met het LAN via een WiFi verbinding. Er is ook een mogelijkheid om een UTP kabel aan te sluiten
Ik zal tzt ook nog wel een een UTP kabeltje leggen. Maar nu ik weet dat de IP verbinding alleen dient om de zaak te starten en de rest via een DVB-C stream gaat en ik dus nu weet dat het niet aan de WiFi verbinding ligt dat het geen HD is, heeft dat niet direct prioriteit meer.

Bedankt voor de info.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
Roetzen schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:19:
[...]

Jammer, want dan heeft het weinig meerwaarde tov het "gewone" uitzending gemist. Gemiste kans van Ziggo. :(
Welke uitzending gemist van Ziggo bedoel je nu eigenlijk? Via tv-gids terugkijken of via on demand?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gys89
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Martinusz schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:21:
[...]

Welke uitzending gemist van Ziggo bedoel je nu eigenlijk? Via tv-gids terugkijken of via on demand?
Terechte vraag. De oude TV Gemist omgeving van ziggo is inderdaad geen HD. De Replay tv dienst van Ziggo (alleen mogelijk via de Mediabox XL) loopt via de tv gids en is wel in HD kwaliteit zichtbaar. De omvang van beide diensten verschilt ook enorm qua aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:28
MediaZoo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:12:
Een versterker ligt na je AOP en is niet de ontvanger dus mag je zelf regelen en aftikken.
Ziggo leverde deze versterker vroeger zelf als je een Cisco-decoder nam. Ik mag toch veronderstellen dat ze hierop gewoon service bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
hcQd schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:31:
[...]

Ziggo leverde deze versterker vroeger zelf als je een Cisco-decoder nam. Ik mag toch veronderstellen dat ze hierop gewoon service bieden.
Niet meer. Er wordt op Tratec versterkers 3 jaar garantie gegeven. Hierna is het risico net als bij elk consumenten product voor de gebruiker. Het doet er niet aan toe of iets gekregen of gekocht is in deze.

Daarnaast zijn de voorwaarden voor Ziggo veranderd en valt de binnenhuis installatie (alles na het AOP) onder verantwoordelijkheid van de klant en rekent Ziggo kosten voor materialen en arbeid. In enkele gevallen levert Ziggo uit coulance iets langere kabels of nieuwe splitters. Maar basis is het is de klant zijn verantwoording.

Daarnaast wordt het product door Ziggo niet meer aangeboden en geleverd en als leverancier bieden ze hier geen garantie meer op. Dus is er ook geen voorraad van versterkers of voedingen. Die zul je in deze dus zelf moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinusz schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:21:
[...]

Ik bedoel "TV gemist" via Ziggo on demand versus "uitzending gemist" dat door de publieke omroepen wordt aangeboden en die ik op mijn PC of laptop kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Grretverr.. De aangekondigde prijsverhoging op mijn abonnement van €1,95 was al niet echt iets waar ik blij van werd als zuunige Hollander, maar om er op de factuur dan maar gewoon €2,55 van te maken vind ik wel erg kort door de bocht.
[/rant]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Pathogen schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:31:
Grretverr.. De aangekondigde prijsverhoging op mijn abonnement van €1,95 was al niet echt iets waar ik blij van werd als zuunige Hollander, maar om er op de factuur dan maar gewoon €2,55 van te maken vind ik wel erg kort door de bocht.
[/rant]
Dat ligt gewoon aan jezelf. De verhoging hing af van het abonnement en dit had je dus zo kunnen opzoeken en Ziggo heeft alle abonnees ook per email op de hoogte gesteld. Dat jij dit pas op je factuur is opgevallen, geeft voor mij aan dat het probleem niet bij Ziggo maar elders ligt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hann1BaL schreef op maandag 10 juli 2017 @ 12:42:
[...]

Dat ligt gewoon aan jezelf. De verhoging hing af van het abonnement en dit had je dus zo kunnen opzoeken en Ziggo heeft alle abonnees ook per email op de hoogte gesteld. Dat jij dit pas op je factuur is opgevallen, geeft voor mij aan dat het probleem niet bij Ziggo maar elders ligt. :+
Hoewel ik je voor het grootste deel gelijk moet geven (ik vond een mail van 2016 blijkbaar, het is maandag) heb ik géén mail kunnen terugvinden voor deze prijsverhoging.
Waarschijnlijk nog steeds mijn probleem :P de afgelopen maanden zijn druk genoeg geweest om dit soort dingen links te laten liggen.

Ben ik nog steeds niet blij met de verhoging, laten we het daarop houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gys89 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:27:
[...]
Terechte vraag. De oude TV Gemist omgeving van ziggo is inderdaad geen HD. De Replay tv dienst van Ziggo (alleen mogelijk via de Mediabox XL) loopt via de tv gids en is wel in HD kwaliteit zichtbaar. De omvang van beide diensten verschilt ook enorm qua aanbod.
Dus "Replay tv van Ziggo" is niet te gebruiken middels een smart TV met CI+ module?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
MediaZoo schreef op maandag 10 juli 2017 @ 11:12:
[...]

Een versterker ligt na je AOP en is niet de ontvanger dus mag je zelf regelen en aftikken. Er zullen altijd monteurs zijn die niet zo moeilijk doen, maar een versterker is niet de verantwoording van Ziggo.
mooi heb ik die mensen toch even wat euro's bespaart :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 20:18
Roetzen schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:01:
[...]

Dus "Replay tv van Ziggo" is niet te gebruiken middels een smart TV met CI+ module?
Klopt inderdaad, mocht je er dan toch gebruik van willen maken dan zou ik gewoon de ziggogo.tv gebruiken of de Ziggo GO app.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
MediaZoo schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 12:05:
[...]
Als ik een proefupload naar Backblaze doe kom ik ook niet boven de 20 Mbit/s uit. Terwijl ik toch echt 500Mbit/s heb en haal.
Als ik de backblaze speedtest doe haal ik trouwens totaal andere snelheden. Hier scoorde ik over WiFi wel beduidend lager moet ik zeggen.

A connection of 358.9 Mbps upload would backup 3,876 GB in a day
offtopic:
Eerste run, Chrome op Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 21:11
ik ben bezig geweest met de module en Ziggo op de Oled c7. werkte wel en zag ook wel wat verbetering qua beeld. maar ben toch weer naar mijn humax 5200c gegaan. en dat heeft alles te maken met de zenders. ik heb een favoriete lijst aangemaakt en ook geselecteerd, en dat werkte wel. maar als ik b.v direct zendernummer 25 in druk krijg ik xite ipv van Eurosport 2. want ik heb op mijn favoriete lijst Eurosport 2 op 25 gezet..ik kan alleen op Eurosport 2 komen als ik alle kanalen af ga.. Ned 1 tot RTL 7 staan in de volgorde. eigenlijk zou je zendernummers moeten kunnen veranderen op mijn humax als ik dan op kanaal 25 druk krijg ik wel Eurosport 2.. die favorietenlijst werkt wel zoals het moet.. jammer maar helaas..of zie ik iets over het hoofd ?? eigenlijk zou het toch moeten zijn dat ik in mijn favorieten lijst Eurosport 2 op 25 zet ik met mijn afstandbediening 25 in druk op Eurosport 2 zou moeten uitkomen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
@harley2009, uit je verhaal begrijp ik dat er iets niet lukt met de favorietenlijst op je Oled C7 televisie. Ik gok dat je in [LG OLED] Ervaringen & Discussie mede-eigenaren vindt die je hier verder mee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 12:17

stx

ANdrode schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 21:21:
[...]

Als ik de backblaze speedtest doe haal ik trouwens totaal andere snelheden. Hier scoorde ik over WiFi wel beduidend lager moet ik zeggen.

A connection of 358.9 Mbps upload would backup 3,876 GB in a day
offtopic:
Eerste run, Chrome op Windows 10
Dat draait toch in de US East coast, dan test je niet alleen je verbinding van Ziggo, maar ook de hele transatlantische verbinding, lijkt me dus niet echt waardevol om daar te testen. Of mis ik iets? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik haal dit bij Backblaze;
Download

103.2

Mbit/s

Upload

9.5

Mbit/s

Ping

178.4

ms

Jitter

9.5

ms

A connection of 9.5 Mbps upload would backup 103 GB in a day
:+

en dat is op m'n werk (1gbit BT link)
Afbeeldingslocatie: https://www.dslreports.com/speedtest/18370501.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stx schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 23:10:
[...]
Dat draait toch in de US East coast, dan test je niet alleen je verbinding van Ziggo, maar ook de hele transatlantische verbinding, lijkt me dus niet echt waardevol om daar te testen. Of mis ik iets? :)
Afstand maakt weinig uit voor bandbreedte (mits het OS aan TCP window scaling doet, dus ex. XP). Je kan bij grote aftand/round trip tijd de volledige bandbreedte halen als er geen packet loss/congestie is. Het grote verschil is dat bij hogere round trip tijd packet loss veel meer invloed heeft op de throughput.

Aan de andere kant maakt voor mijn echte internetervaring maakt bandbreedte tussen thuis en de router van mijn ISP bij de AMS-IX niets uit. Het gaat om de snelheid van diensten die ik wil bereiken.

Die snelheid volgt uit de peerings en transitverkeer dat ik via mijn ISP kan gebruiken. En wanneer verkeer niet direct via de AMS-IX (peering) loopt* ontstaan er grote verschillen tussen de ISP's.

Als ik de scores zo zie verschilt de score bij de backblaze speedtest erg tussen ISP's. En hij is gevoelig voor OS/verbinding, op OSX/WiFi scoorde ik veel lager dan Windows/LAN.

*: Soms is er geen peeringmogelijkheid, soms is er geen peeringcontract. In beide gevallen moet het verkeer via een andere, vaak tragere, route

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ANdrode schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:06:
Die snelheid volgt uit de peerings en transitverkeer dat ik via mijn ISP kan gebruiken. En wanneer verkeer niet direct via de AMS-IX (peering) loopt* ontstaan er grote verschillen tussen de ISP's.

*: Soms is er geen peeringmogelijkheid, soms is er geen peeringcontract. In beide gevallen moet het verkeer via een andere, vaak tragere, route
Transit is niet trager dan peering. Het enige onderscheid is dat voor transit betaalt wordt en peering meestal gratis is. Technologisch is er geen enkel verschil.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:21:
[...]
Transit is niet trager dan peering. Het enige onderscheid is dat voor transit betaalt wordt en peering meestal gratis is. Technologisch is er geen enkel verschil.
Transit en peering kunnen net zo snel zijn (rtt én throughput).

Technisch zit er wel een verschil.
Bij peering heb je vaak een kortere route. Verkeer gaat (in het NL model) naar een exchange toe en daar via MLPS/switches naar de peer.
Bij transit routes zit de transit partij (en vaak een tweede internet exchange) er tussen. ISP - Transit -
doel.

In de praktijk gebeurt het vaker dat transit routes congested of inefficiënt zijn dan peering routes. En er zijn meerdere transit routes mogelijk [met verschillende kosten], waardoor er een verschil tussen ISP's ontstaat.

Mijn route gaat vanaf de twee ISP's waarmee ik nu kan testen via GTT en is in beide gevallen snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ANdrode schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 11:48:
[...]

Transit en peering kunnen net zo snel zijn (rtt én throughput).

Technisch zit er wel een verschil.
Sorry hoor, maar wat je hier stelt is gewoon niet waar.
Bij peering heb je vaak een kortere route. Verkeer gaat (in het NL model) naar een exchange toe en daar via MLPS/switches naar de peer.

Bij transit routes zit de transit partij (en vaak een tweede internet exchange) er tussen. ISP - Transit -
doel.
Dit werkt alleen als je fysiek co-located bent met een node van het doel-AS. Wanneer je de op een andere locatie staat hebt je alsnog een transport partij nodig. De AMS-IX sleept je verkeer naar de andere kant van de wereld als het moet (via het Connect Remotely partner programma). De delay via de Amsterdam Internet Exchange is dan net zo lang als de delay via een transit partner. En als je doel AS en transit partner co-located zijn is de delay via de transit partner net zolang als via de IX.

De afstand tussen jezelf en de remote-peering node bepaald de delay, niet of het via een IX of transit partner gaat. Die 1 of 2 extra hops maken niet uit. Ter vergelijk, een gemiddelde Internet router heeft een forwarding delay van 15 usec. Dat komt overeen met 3km optisch transport.
In de praktijk gebeurt het vaker dat transit routes congested of inefficiënt zijn dan peering routes. En er zijn meerdere transit routes mogelijk [met verschillende kosten], waardoor er een verschil tussen ISP's ontstaat.
Bij Peering ben je overgeleverd aan de capacity planning processes van twee partijen die overeenstemming moeten bereiken over de tijdstippen en schaal van trunk-upgrades. Dit gaat regelmatig mis, omdat beide partijen budget moeten hebben en investeringsmomenten niet altijd overlappen.

Transit is gebaseerd op een commercieel contract met een leverende partij. Vaak ook nog met bandwidth, drop en jitter SLAs. Ik durf wel te stellen dat transit kwalitatief beter is dan een peering, simpelweg omdat je de leverende partij kan opdragen om trunk-upgrades op een bepaald moment uit te voeren.

Bron: Ik zit al 10 jaar in de peering en transit business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:12:
[...]
Dit werkt alleen als je fysiek co-located bent met een node van het doel-AS. Wanneer je de op een andere locatie staat hebt je alsnog een transport partij nodig. De AMS-IX sleept je verkeer naar de andere kant van de wereld als het moet (via het Connect Remotely partner programma). De delay via de Amsterdam Internet Exchange is dan net zo lang als de delay via een transit partner. En als je doel AS en transit partner co-located zijn is de delay via de transit partner net zolang als via de IX.
In Nederland is het toch gebruikelijk dat peers fysiek co-located (of ring in Amsterdam) zijn met nods van het doel-AS?
De afstand tussen jezelf en de remote-peering node bepaald de delay, niet of het via een IX of transit partner gaat. Die 1 of 2 extra hops maken niet uit. Ter vergelijk, een gemiddelde Internet router heeft een forwarding delay van 15 usec. Dat komt overeen met 3km optisch transport.
Dat bedoelde ik met "kunnen net zo goed zijn" maar jij verwoord dit véél beter. De fysieke propagatietijd domineert [uncongested] de delay.

Daarnaast zie je in een traceroute hops niet als het verkeer op de één of andere manier getunneld wordt. En RTT op routers (traceroute/ping) zegt ook weinig.

offtopic:
En in extreme gevallen zit de delay vooral in het opzetten van de initiële flow doordat er bij connection setup een proces software een beslissing maakt en daarna software defined networking het overneemt.

Research netwerk met idioot-veel bandbreedte en een matige internetervaring tijdens surfen :+
Bij Peering ben je overgeleverd aan de capacity planning processes van twee partijen die overeenstemming moeten bereiken over de tijdstippen en schaal van trunk-upgrades. Dit gaat regelmatig mis, omdat beide partijen budget moeten hebben en investeringsmomenten niet altijd overlappen.
En daarnaast zijn er commerciële belangen. De investering aan de kant van de ISP wanneer een poort te weinig capaciteit heeft is er zowel bij transit als peering? Ik snap wel dat het coördineren van de investering erg lastig tussen partijen zeker als één van de twee er geen acuut belang bij heeft.

Als ik het goed begrijp is er bij het AMS-IX model geen fysieke poort/fiber per peer nodig maar bij private peerings wel? Maar bij AMS-IX hoge maandelijkse kosten per poort.
Transit is gebaseerd op een commercieel contract met een leverende partij. Vaak ook nog met bandwidth, drop en jitter SLAs. Ik durf wel te stellen dat transit kwalitatief beter is dan een peering, simpelweg omdat je de leverende partij kan opdragen om trunk-upgrades op een bepaald moment uit te voeren.

Bron: Ik zit al 10 jaar in de peering en transit business.
Bij transit zijn er [voor consumenten ISP's] juist incentives om de laatste kosten te krijgen. Daardoor gebruik je zo weinig mogelijk transit verkeer en/of kies je een route voor kosten. Een ander soort klant (research, financials) kan anders inkopen én krijgt mogelijk andere voorwaarden.

De route tussen Ziggo en Backblaze lijkt (RIPE atlas tracemon) ook via GTT te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ANdrode schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 13:34:
[...]

In Nederland is het toch gebruikelijk dat peers fysiek co-located (of ring in Amsterdam) zijn met nods van het doel-AS?
Nee hoor. De grote partijen hebben hun peering routers in hun eigen DC staan en gaan met eigen WDM naar de AMS-IX. Alleen de 'middel' partijen co-locaten op AMS-IX locaties. De kleintjes maken juist weer gebruik van remote peering, wat eigenlijk een pseudowire is die door een derde partij geleverd wordt. Met Pseudowires kan je ook fractionele bandbreedte (bijv. 2Gbit) afnemen.
[...]

offtopic:
En in extreme gevallen zit de delay vooral in het opzetten van de initiële flow doordat er bij connection setup een proces software een beslissing maakt en daarna software defined networking het overneemt.
Research netwerk met idioot-veel bandbreedte en een matige internetervaring tijdens surfen :+
De tijd van process- of flow-based switching hebben we al heel lang achter ons gelaten. Tegenwoordig zijn alle flows preprovisioned in de hardware. Zelfs in kleinere routers van 20/30k.
Als ik het goed begrijp is er bij het AMS-IX model geen fysieke poort/fiber per peer nodig maar bij private peerings wel? Maar bij AMS-IX hoge maandelijkse kosten per poort.
Fysiek is er tussen private en public peering geen verschil. Je hebt een fiber naar een ander apparaat. Bij private peering loopt er echter 1 BGP verbinding overheen naar de remote partij, terwijl je richting de AMS-IX tientallen of misschien wel honderden BGP sessies hebt naar alle peers of de route servers (soort BGP-middle-man).

Bij de AMS-IX neem je dus een ook hele fysieke poort af en kan je dus zelf je trunk opschakelen naar het AMS-IX platform. Je hebt dus 'jouw'-kant van de capaciteit onder controle. Dat betekent niet dat de andere kant ook capaciteit heeft.

Ik heb zelf ooit de inschatting gemaakt dat 80~90% van het verkeer over private peerings en transit loopt en 10~20% over exchanges. Dus als je naar het grafiekje van de AMS-IX kijkt, moet je dat 5-10x doen om het totale internet verkeer in Nederland te schatten.

Overigens is een poort op de AMS-IX niet zo duur, hoor.
Bij transit zijn er [voor consumenten ISP's] juist incentives om de laatste kosten te krijgen. Daardoor gebruik je zo weinig mogelijk transit verkeer en/of kies je een route voor kosten. Een ander soort klant (research, financials) kan anders inkopen én krijgt mogelijk andere voorwaarden.

De route tussen Ziggo en Backblaze lijkt (RIPE atlas tracemon) ook via GTT te lopen.
Peering is niet gratis. Je moet investeren in apparatuur en verbindingen en er zit risico aan dat de investering niet optimaal benut wordt. Het kostenverschil tussen peering en transit is tegenwoordig minimaal. Er zijn zelfs mensen in de industrie die zeggen dat peering op den duur zal verdwijnen en dat alles via transit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:49:
[...]
De tijd van process- of flow-based switching hebben we al heel lang achter ons gelaten. Tegenwoordig zijn alle flows preprovisioned in de hardware. Zelfs in kleinere routers van 20/30k.
offtopic:
In dit specifieke geval was het de it security die tot deze architectuur leidde rond 2013. Op deze manier had men érg veel throughput na de initiële set-up en toch een "netwerk-brede" firewall die diep naar pakketten kon kijken.

Voor bepaalde protocollen uitzonderingen. Bijvoorbeeld NFS/AFS werkte alleen naar bepaalde IP ranges toe
Fysiek is er tussen private en public peering geen verschil. Je hebt een fiber naar een ander apparaat. Bij private peering loopt er echter 1 BGP verbinding overheen naar de remote partij, terwijl je richting de AMS-IX tientallen of misschien wel honderden BGP sessies hebt naar alle peers of de route servers (soort BGP-middle-man).
Bedankt voor deze posts trouwens! Deze meer praktische kant van het verhaal kom je vrijwel nergens tegen
Nu snap ik een stuk beter hoe ik de combinatie van statistieken over prefixes die door een AS announced zijn (bgp.he.net) en peering mogelijkheden (PeeringDB) moet interpreteren.
Ik heb zelf ooit de inschatting gemaakt dat 80~90% van het verkeer over private peerings en transit loopt en 10~20% over exchanges. Dus als je naar het grafiekje van de AMS-IX kijkt, moet je dat 5-10x doen om het totale internet verkeer in Nederland te schatten.

Overigens is een poort op de AMS-IX niet zo duur, hoor.
Ik vond een poort op de AMS-IX duur toen ik naar de prijzen keek. De conclusie is waarschijnlijk dat je tientallen gigabits niet per AMS-IX maar via private peering moet afhandelen :+
Peering is niet gratis. Je moet investeren in apparatuur en verbindingen en er zit risico aan dat de investering niet optimaal benut wordt. Het kostenverschil tussen peering en transit is tegenwoordig minimaal. Er zijn zelfs mensen in de industrie die zeggen dat peering op den duur zal verdwijnen en dat alles via transit gaat.
Daarnaast heeft peering nog veel administratieve overhead. Waarbij ik de verhouding tussen de kosten van hardware, golflengtes/fiber en personeel niet kan inschatten.

Die administratie en contracten wil je als grote partij misschien zelf doen (neem: KPN, Vodafone-Ziggo) voor koppelingen met grote partijen maar er is voor één van de partijen geen incentive wanneer het verkeer niet in balans is (cloud dienstverleners, video diensten).

Op de lange termijn lijk peering voor kleine partijen lijkt mij inefficiënt (beheer, poorten) of zelfs onhaalbaar.

Een kleinere partij (neem: een True) heeft afhankelijk van zijn dienstenaanbod geen balans tussen in- en outbound verkeer. Waarom zou je daar als ISP settlement-free mee peeren wanneer het ook geld kan opleveren?
offtopic:
Gaat natuurlijk beetje tegen de filosofie die IX-en hadden maar vertel dat tegen een MBA :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ANdrode schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:37:
Ik vond een poort op de AMS-IX duur toen ik naar de prijzen keek. De conclusie is waarschijnlijk dat je tientallen gigabits niet per AMS-IX maar via private peering moet afhandelen :+
De 'dienst' je bij AMS-IX krijgt wanneer je een poort huurt is connectiviteit naar vele derde partijen. Je kan het bijna beschouwen als partial transit (via de AMS-IX kan je zo'n 30%~40% van global table ontvangen als je met iedereen peert) voor een fixed fee per maand. 'Vroeger' (rond 2000) was dit een erg goede deal, maar wat je nu ziet is dat een 10G poort met 10G CIR ongeveer het zelfde kost, maar dat je dan 100% van de global table ontvangt.

Uiteindelijk is het een capacity management spelletje. Als je 10G verkeer naar een AS hebt, kan je het beste private peeren. Verder moet je altijd 1 of 2 transit providers hebben als backup, al is het tegenwoordig voor veel partijen onmogelijk om al je AMS-IX verkeer via een transit te kunnen weg-douwen in geval van storing.

Meestal ook niet nodig, want als de AMS-IX omvalt, valt ook een deel van je ontvangende netwerken van het Internet, dus eigenlijk hoeft je niet 100% backup capaciteit voor je public peering te hebben.

Grote organisaties die niet 100% backup capaciteit willen bouwen, hebben dan ook vaak een dedicated cap-man team met mensen en software die continue de verkeersbalans berekenen, de routing policies bijwerken, en netwerkuitbreidingen bepalen.
Daarnaast heeft peering nog veel administratieve overhead. Waarbij ik de verhouding tussen de kosten van hardware, golflengtes/fiber en personeel niet kan inschatten.
Ik heb wel een mooi ball-park figuurtje voor je. Reken op 100k€ per 100Gbit over 100km aanschaf, inclusief 2 IP poorten aan beide zijden, inclusief 25k€ jaarlijkse kosten. Voor 10Gbit is dat ongeveer 1/5e (niet alle kosten gaan linear omlaag).
Een kleinere partij (neem: een True) heeft afhankelijk van zijn dienstenaanbod geen balans tussen in- en outbound verkeer. Waarom zou je daar als ISP settlement-free mee peeren wanneer het ook geld kan opleveren?
offtopic:
Gaat natuurlijk beetje tegen de filosofie die IX-en hadden maar vertel dat tegen een MBA :+
Welkom in de wondere wereld van peering disputes.

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 13-07-2017 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[quote]JackBol schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:49:

Je bent goed op de hoogte, ik schatte je niveau al enkele weken geleden in als "werkt in hetzelfde segment/verstand van zaken" 8)
Jeps dus met 1 abonnement op de AMS-IX als ISP kan je vele honderden goedkopere "directe" paden activeren. Die de Transit pay per MB/GB maandelijkse kosten gaan drukken, ik ben niet op de hoogte van hedendaagse prijzen. Maar voor kleine clubs is transit nog steeds vrij prijzig.
Bij de AMS-IX neem je dus een ook hele fysieke poort af en kan je dus zelf je trunk opschakelen naar het AMS-IX platform. Je hebt dus 'jouw'-kant van de capaciteit onder controle. Dat betekent niet dat de andere kant ook capaciteit heeft.
Hmmm nee gisteren avond nog een volle link ontdekt tussen Ziggo en een partij achter Openpeering/NL-IX. Het is dan de vraag wie er vol zit Ziggo met de NL-IX of de verderop.
Private peering zie je steeds meer verschuiven naar "bulk offloading" dus naar een NetFlix, een Youtube, windows update, dat soort data zou je sneller achter een private of peering platform (NL-IX / AMS-IX) scharen dan achter transit.

Als je zelfs browst en traceroutes uitvoert dan gaat eigenlijk het overgrote deel over private peerings of peering platforms. Het buitenland gaat wel vaak over transit.

Ik weet niet of ik helemaal mee ga in je berekeningen. Ik ken ISP's die door het oog van de naald gaan als hun AMS-IX link faalt, dan kan het verkeer er maar net bij op de transit links. Stel dat de beide AMS-IX linken falen dan klapt de transit uit zijn voegen en is hij congested.

Hoe zie jij die verhoudingsfactor? Is waar jij werkt het design zo dat je alle private/public peer-linken eruit kan halen en volledig op Transit zou kunnen draaien in de avonden tussen 18:00 en 23:00?
Voor bulkdata zal blijven op private of peering platforms, maar voor een klein ISP'tje op de hoek worden vandaag de dag niet vaak meer AMS-IX BGP sessie meer gekoppeld. De echte grote ISP's eisen in hun peeringagreement wel eens een minimale traffic flow op de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:17
neeecht schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:33:
[...]

Zeggen dat je hem zelf wel even aansluit.
"230v moest er op die groene kabel toch?"

Moet je eens kijken zo snel ze dan komen.
Dat valt reuze mee, een overspanningsbeveiliging zit er echt wel op daar. Nee, een 30MHz signaal van 100Watt, dat is pas fijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

stormfly schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:23:

Hmmm nee gisteren avond nog een volle link ontdekt tussen Ziggo en een partij achter Openpeering/NL-IX. Het is dan de vraag wie er vol zit Ziggo met de NL-IX of de verderop.
Ik heb niet zo'n hoge pet op van Openpeering/NL-IX :)
Private peering zie je steeds meer verschuiven naar "bulk offloading" dus naar een NetFlix, een Youtube, windows update, dat soort data zou je sneller achter een private of peering platform (NL-IX / AMS-IX) scharen dan achter transit.
Sterker nog, deze partijen zijn al bezig om caches te plaatsen in de netwerken van grote ISPs.
Ik weet niet of ik helemaal mee ga in je berekeningen. Ik ken ISP's die door het oog van de naald gaan als hun AMS-IX link faalt, dan kan het verkeer er maar net bij op de transit links. Stel dat de beide AMS-IX linken falen dan klapt de transit uit zijn voegen en is hij congested.

Hoe zie jij die verhoudingsfactor? Is waar jij werkt het design zo dat je alle private/public peer-linken eruit kan halen en volledig op Transit zou kunnen draaien in de avonden tussen 18:00 en 23:00?
Zie mijn post hierboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geniaal ja ik las net je antwoorden, crosspost ;-)

Jeps die caches zijn ook alweer enkele jaren oud concept, maar Google doet dat maar al te graag.

Nee NL-IX is een beetje budget he ;-) AMS-IX lijkt het allemaal wat beter op orde te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:26:
[...]
Sterker nog, deze partijen zijn al bezig om caches te plaatsen in de netwerken van grote ISPs.
De caches halen druk weg uit het netwerk van de ISP. Aan de ene kant handig. Aan de andere kant kost dit ISPs een revenue stroom, de cache niet accepteren is een machtsmiddel om de de partijen te dwingen om voor betaalde peering te betalen.

In de VS is dit tussen Netflix, Comcast en Verizon behoorlijk geëscaleerd. Tot het punt waar Comcast congestion naar Level 3 liet ontstaan (en Level 3 niet meer als transit provider zag) en dat Verizon langere tijd congestion richting Netflix had.

Op zo'n moment wordt de klant van een ISP het product dat de ISP verkoopt aan Netflix :>

Hier waren goede Ars Technica artikelen over Comcast/Level3 en Comcast/Verizon/Netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ANdrode schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 17:47:
[...]

De caches halen druk weg uit het netwerk van de ISP. Aan de ene kant handig. Aan de andere kant kost dit ISPs een revenue stroom, de cache niet accepteren is een machtsmiddel om de de partijen te dwingen om voor betaalde peering te betalen.

In de VS is dit tussen Netflix, Comcast en Verizon behoorlijk geëscaleerd. Tot het punt waar Comcast congestion naar Level 3 liet ontstaan (en Level 3 niet meer als transit provider zag) en dat Verizon langere tijd congestion richting Netflix had.

Op zo'n moment wordt de klant van een ISP het product dat de ISP verkoopt aan Netflix :>

Hier waren goede Ars Technica artikelen over Comcast/Level3 en Comcast/Verizon/Netflix.
ISPs hebben de caches graag. Hoe dieper in het netwerk, hoe minder ver ze de data hoeven te slepen. In Nederland hebben wel een paar ISPs geprobeerd om paid peering af te dwingen bij de content providers, maar naar mijn weten is er op dit moment geen enkele Europese ISP die ook maar een cent van een OTT krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:06:
[...]
ISPs hebben de caches graag. Hoe dieper in het netwerk, hoe minder ver ze de data hoeven te slepen. In Nederland hebben wel een paar ISPs geprobeerd om paid peering af te dwingen bij de content providers, maar naar mijn weten is er op dit moment geen enkele Europese ISP die ook maar een cent van een OTT krijgt.
Gelukkig :)

In Europa is betaling afdwingen natuurlijk lastiger. Hier is het een iteratief spelletje. (de)peering of peering niet upgraden: link vol. Geen nieuwe peering, verkeer wordt via transit gestuurd. Transit verbinding vol: ook andere diensten hebben last van congestie.

Er zijn vast trucs voor maar wat ik kan bedenken heeft de schijn dat het tegen netneutraliteit in gaat.
Ik denk zelf aan MPLS labels op basis van bron-AS en fysieke link kiezen adhv hash(label), etc

En nog even dit als simpele uitleg over zulke conflicten (zoals in de VS):

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ANdrode schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:36:
[...]

Gelukkig :)

In Europa is betaling afdwingen natuurlijk lastiger. Hier is het een iteratief spelletje. (de)peering of peering niet upgraden: link vol. Geen nieuwe peering, verkeer wordt via transit gestuurd. Transit verbinding vol: ook andere diensten hebben last van congestie.

Er zijn vast trucs voor maar wat ik kan bedenken heeft de schijn dat het tegen netneutraliteit in gaat.
Ik denk zelf aan MPLS labels op basis van bron-AS en fysieke link kiezen adhv hash(label), etc

En nog even dit als simpele uitleg over zulke conflicten (zoals in de VS):
[video]
Ik ben redelijk pro-netneutrality, maar ik wil ook wel een keer de andere kant van de zaak beargumenteren.

Kijk, tussen je huis en KPN of Ziggo ligt inderdaad 100mbit ofzo, maar alle verbindingen vanaf de wijkcentrale tot aan het grote boze internet worden enkel geupgrade wanneer de capaciteit boven een bepaald niveau komt. Vanaf het moment dat je 50 tot 100 gebruikers op een link hebt zitten, wordt hun gedrag namelijk redelijk voorspelbaar.

ISPs moeten dit wel doen, omdat anders de dienstverlening niet meer betaalbaar is. Een gangbare overboeking is tussen de 1:50 en 1:100. (ter vergelijk, een zakelijke 100mbit lijn zonder overboeking kan wel eens 1000 tot 1200 euro per maand kosten).

Deze overboeking was redelijk goed te hanteren, omdat de bandbreedte behoefte van de consument mee groeide met de 'netwerk-moore's-law'. Dat betekende dat de ISP bij elk netwerk lifecycle moment meer routing/switching/optical transport kon kopen voor dezelfde prijs.

Het probleem waar hem de schoen wringt is dat door de OTT partijen zoals Google en Netflix de bandbreedte behoefte harder is gegroeid dan dat apparatuur goedkoper is geworden. De ISPs moeten daarom bij-investeren in extra capaciteit bovenop de normale groei. Hiervoor moet geld beschikbaar gemaakt worden, maar ISP'tje spelen is geen dikke vette marge-business dus dat was al snel een probleem.

Omdat de ISPs de OTTs als oorzaak van het probleem zagen, wilden ze daar de rekening neer leggen. Geen vreemde gedachte dus eigenlijk.

De werkelijke oorzaak van het probleem is dat ISPs je eigenlijk meer bandbreedte verkochten dan ze werkelijk konden leveren (of er te weinig voor vroegen). Maar dit dat kan je ze eigenlijk ook niet kwalijk nemen, want met overboeken door meerdere klanten op 1 verbinding te statmuxen hebben ze het cable/dsl business model gecreëerd die het high-speed internet heeft mogelijk gemaakt. Als je 20 jaar terug in de tijd gaat van ATM en SDH, waren alle klant-verbindingen dedicated gereserveerd in de netwerk core, dat was niet te betalen als consument, waardoor alleen de telefoonlijn een optie was.

Het probleem wordt ondertussen ook wel opgelost. Ten eerste gaan abonnementsprijzen omhoog zodat de inkomsten meer in lijn liggen met de investeringen die een ISP moet doen (veel mensen zullen dit argument niet accepteren, trouwens ;) ). Daarnaast zie je dat de networking business aan het comodotizen is. De prijsdaling van 100G interfaces en optische transponders is enorm hard naar beneden gegaan de laatste tijd onder marktdruk, welke weer nieuwe innovatie heeft mogelijk gemaakt (onder druk wordt alles vloeibaar ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:06:
[...]
ISPs moeten dit wel doen, omdat anders de dienstverlening niet meer betaalbaar is. Een gangbare overboeking is tussen de 1:50 en 1:100. (ter vergelijk, een zakelijke 100mbit lijn zonder overboeking kan wel eens 1000 tot 1200 euro per maand kosten).
Overboeking is ontzettend logisch en totaal onzichtbaar voor consumenten. Ik ben blij dat zakelijke diensten zich op meerdere aspecten kunnen differentiëren van consumenten-diensten (SLA, overboeking, IP's/BGP, etc)

Ik ging/ga er vanuit dat bandbreedte in de periferie van het netwerk lineair schaalt met de piekbelasting. Ik kan mij wel voorstellen dat in de core, vooral op piekmomenten, de hoeveelheid verkeer veel lastiger te behappen is en een andere architectuur vraagt dan jaren geleden.

Als zowel het aantal klanten als de bandbreedte per klant groeit dan bereik je het punt waar 'één centraal DC' niet meer schaalt.
Het probleem waar hem de schoen wringt is dat door de OTT partijen zoals Google en Netflix de bandbreedte behoefte harder is gegroeid dan dat apparatuur goedkoper is geworden. De ISPs moeten daarom bij-investeren in extra capaciteit bovenop de normale groei. Hiervoor moet geld beschikbaar gemaakt worden, maar ISP'tje spelen is geen dikke vette marge-business dus dat was al snel een probleem.

Omdat de ISPs de OTTs als oorzaak van het probleem zagen, wilden ze daar de rekening neer leggen. Geen vreemde gedachte dus eigenlijk.
Als ISP's de kosten eerlijk en transparant bij OTT dienstverleners neerleggen dan zou ik daar minster sterk tegen ageren. Wanneer er een belangenconflict ontstaat (omdat OTT met diensten van de ISP concurreert), terwijl er ook lokale monopolies zijn (geen keuze) dan krijg je snel een onwenselijke situatie.

Daarnaast weet ik niet waar de beperking zit. Throughput in piekuren? Kosten van het volume aan data? Voor buitenstaanders is dit totaal ondoorzichtig.
Het probleem wordt ondertussen ook wel opgelost. Ten eerste gaan abonnementsprijzen omhoog zodat de inkomsten meer in lijn liggen met de investeringen die een ISP moet doen (veel mensen zullen dit argument niet accepteren, trouwens ;) ). Daarnaast zie je dat de networking business aan het comodotizen is. De prijsdaling van 100G interfaces en optische transponders is enorm hard naar beneden gegaan de laatste tijd onder marktdruk, welke weer nieuwe innovatie heeft mogelijk gemaakt (onder druk wordt alles vloeibaar ;) ).
Ik vind de prijsstijging geen probleem zolang de winstmarges redelijk blijven. En/of betalen naar gebruik als dat het echte probleem is én je dan betaald voor datgene wat voor de kosten zorgt. Oftewel datavolume in piekuren, niet bandbreedte.

En het helpt als diensten ontbundeld zijn. Een prijsstijging voor analoge tv + extra sportzender + internet komt bij mij anders aan dan een prijsstijging voor internet.

Waar ik mij aan de fysieke-netwerk-kant over verbaas (beperkte kennis) is dat 100G interfaces nu over grotere afstand werken (in NL veel vezels < 40KM?). Met WDM was er al veel bandbreedte (88 golflengten/vezel?) maar dat is geen commodity.
offtopic:
En WDM is geen rationele keuze als het duurder zijn dan extra fiber, waarvan er in Nederland flink wat ligt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ANdrode schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:41:
Ik vind de prijsstijging geen probleem zolang de winstmarges redelijk blijven. En/of betalen naar gebruik als dat het echte probleem is én je dan betaald voor datgene wat voor de kosten zorgt. Oftewel datavolume in piekuren, niet bandbreedte.
Je mening is een uitzondering, de meeste mensen willen niet extra betalen. Al helemaal niet naar gebruik (databundels / FUP op je vaste lijn, anyone?)
En het helpt als diensten ontbundeld zijn. Een prijsstijging voor analoge tv + extra sportzender + internet komt bij mij anders aan dan een prijsstijging voor internet.
Fully agree.
Waar ik mij aan de fysieke-netwerk-kant over verbaas (beperkte kennis) is dat 100G interfaces nu over grotere afstand werken (in NL veel vezels < 40KM?). Met WDM was er al veel bandbreedte (88 golflengten/vezel?) maar dat is geen commodity.
offtopic:
En WDM is geen rationele keuze als het duurder zijn dan extra fiber, waarvan er in Nederland flink wat ligt?
'Standaard' 100G werkt over een afstand tot 10KM, net als 10G en 1G voorheen. (ja er is een ER en ZR standaard, maar die wordt maar beperkt gebruikt). Verder is fiber leggen bizar duur, 500~1000€ per strekkende meter. Dus ik schat in dat 90% van het signaal dat verder dan 10KM gaat, via WDM is. In steden-ringen vaak CWDM, wat goedkoper is, maar tussen steden altijd DWDM, dat kan je namelijk makkelijker optisch versterken, wat elke 40~80km nodig is.

De kosten van de WDM 'laag 0' apparatuur (muxen, roadms) zijn verwaarloosbaar in het grote geheel. Dat is sowieso maar een eenmalige investering. Waar het echte geld zit, zijn transponders. Die 80 golflengtes die je hebt, kan je inzetten voor 1G, 10G, 100G (of voor fiberchannel zelfs). Wanneer je meer bandbreedte nodig hebt, maar alle golflengtes zijn gebruikt, kun je dus een snellere transponder kopen. Overigens is er ook een break-even point. 1x100G is goedkoper dan +/- 6x10G. Dus op een gegeven moment is het verstandiger om je transponders te upgraden (daarnaast is ECMP een hel, google maar eens op ecmp polarisation en entropy).

Met 100G hebben we verder coherent technologie gekregen. Waar optische transport inefficiënties eerst in het optische domein opgelost werden (met name CD, PMD), kan dit nu in het elektrische domein opgelost worden middels DSP chips. Deze kunnen het optische signaal electronisch 'herconstrueren' zodat het over langere afstand leesbaar wordt (5000~8000 km zonder optisch-electrisch-optische regeneratie is inmiddels mogelijk).

DSP chips ontwikkelen is makkelijker dan geavanceerde lasers maken, er zijn dus veel meer partijen actief geworden in deze markt, wat de kosten van deze techniek is enorm heeft verlaagd (zie hier de comoditization in de transport markt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

hey paar vraagjes over de huidige apparatuur van Ziggo bij een nieuw abo.

Ik ben momenteel KPN alles-in-1 klant, mede vanwege het (voorheen) gratis HBO (nu pluspakket of fox geloof ik) en de 5 euro korting op mobiel abo, verdubbeling van data op mobiel, MB's delen onderling en ook nog gratis onderling bellen. Best een leuke deal.

Echter, komt dat modem van KPN echt m'n strot uit en de internet verbinding klapt er om de haverklap uit. Meerdere malen contact gehad erover, al een nieuw modem gekregen een keer maar van de week weer er uit en nu ben ik het zat.

Ik heb weer Ziggo aangevraagd, ik ga evenveel betalen en omdat ik ondertussen 2 mobiele abo's bij KPN heb, behoud ik mijn extra data, MB's delen en gratis onderling bellen.

De vraag is nu, ik heb de 300mbps internet abo aangevraagd en ik heb nog een oud UBEE modem. Kan ik dat nog gebruiken?

Hoe zit het met de gewone mediabox? Is dat ding nog te vervangen voor iets beters?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
InflatableMouse schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:37:
De vraag is nu, ik heb de 300mbps internet abo aangevraagd en ik heb nog een oud UBEE modem. Kan ik dat nog gebruiken?
Waarschijnlijk niet, maar ligt eraan welk type?
Je krijgt waarschijnlijk de connect box meegestuurd.
Hoe zit het met de gewone mediabox? Is dat ding nog te vervangen voor iets beters?
Wat bedoel je met gewone mediabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Martinusz schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:41:
[...]

Waarschijnlijk niet, maar ligt eraan welk type?
Je krijgt waarschijnlijk de connect box meegestuurd.
Zo'n zwarte met oranje lampjes. Ding werkte voorheen ook met de 300mbps. Nog nooit een probleem mee gehad.
Martinusz schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:41:
[...]

Wat bedoel je met gewone mediabox?
Voor TV. Dat instap model wat niet kan opnemen. Die heet toch mediabox of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossneek
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11-2018
InflatableMouse schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 09:37:

Ik heb weer Ziggo aangevraagd, ik ga evenveel betalen en omdat ik ondertussen 2 mobiele abo's bij KPN heb, behoud ik mijn extra data, MB's delen en gratis onderling bellen.
Helaas voor jou klopt dit niet. Als je de KPN compleet voordelen wilt behouden moet je ook internet en tv van KPN afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
jossneek schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:23:
[...]

Helaas voor jou klopt dit niet. Als je de KPN compleet voordelen wilt behouden moet je ook internet en tv van KPN afnemen.
Klopt wel. Hij houdt zijn voordeel...heb het zelf ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

[...]

Ja, je hebt gelijk zie ik. Maar dat geeft op zich niet. De prijs ligt redelijk gelijk bij andere aanbieders en ik vind KPN mobiel echt super goed werken, echt altijd binenn en buiten 4G, en zonder compleet nog steeds 10GB data (ipv 20, we krijgen 10 al niet eens op).

Geen man overboord dus. Komt dan een tientje bij in prijs totaal. Ik zou es kunnen kijken of we dan met Ziggo/Vodafone beter uit zijn, maar ik twijfel of het Vodafone netwerk zo goed is als KPN (maar dat is geen vraag voor dit topic :P ).
Alternative schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 10:54:
[...]

Klopt wel. Hij houdt zijn voordeel...heb het zelf ook ;)
ow wow. weet je dat echt zeker? Ik zit net nog te checken en ik dachyt dat tie gelijk had :o

[ Voor 15% gewijzigd door InflatableMouse op 14-07-2017 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
InflatableMouse schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 11:12:
ow wow. weet je dat echt zeker? Ik zit net nog te checken en ik dachyt dat tie gelijk had :o
Ja. Moest alleen een sms naar hun sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Nope kpn maakt onderscheid in twee mobiele abonnementen en hun compleet voordelen. Een deel zal hij behouden waaronder, gratis onderling bellen en data delen. 5e korting per abonnement.

En dan heb je ook nog een en set met compleet voordelen als je ook TV etc afneemt. Dat is met die gratis serie en extra data.

Dubbele data vervalt dus wel:) @InflatableMouse

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 14-07-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvanpol
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-03 14:19
Ik dacht dat ik laatst een bericht tegenkwam, dat de prijzen van Foxsports omlaag gaan bij Ziggo..
Weet iemand hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dvanpol schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:43:
Ik dacht dat ik laatst een bericht tegenkwam, dat de prijzen van Foxsports omlaag gaan bij Ziggo..
Wat er nu speelt is dat in oud UPC gebied de licentie voor FOX Sports (Eredivisie) afloopt. Fox wil graag een vergoeding voor elke klant van de provider, lekker makkelijk basis inkomen. Maar in oud Ziggo gebied loopt dat contract nog een paar jaar. Daardoor zit Ziggo in een spagaat als ze verschillende afspraken hebben voor de ene en de andere helft van het verzorgingsgebied. De vraag is wat er uit die onderhandelingen met FOX komt, theoretisch kan het zo zijn dat je daar niet meer naar FOX Sports kan kijken (net zoals Tele2 heeft gedaan, die wilde niet dat alle klanten ervoor moeten betalen omdat dat gewoon veel geld kost als budget provider zijnde).

Tenzij je insider bent is er nog niets bekend over hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 15-09 14:40
Welke modems deelt Ziggo tegenwoordig uit? Mijn TC7210 is niet stabiel. om de drie dagen een reset nodig. Ik wil wel bellen, maar zit ook niet op de Puma Connectbox met gratis bug te wachten, of worden die niet meer geleverd? Weet iemand wat ze uitdelen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Master
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-12-2021

Mr.Master

a dog in the night

valkenier schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:04:
Welke modems deelt Ziggo tegenwoordig uit? Mijn TC7210 is niet stabiel. om de drie dagen een reset nodig. Ik wil wel bellen, maar zit ook niet op de Puma Connectbox met gratis bug te wachten, of worden die niet meer geleverd? Weet iemand wat ze uitdelen nu?
Tegenwoordig de Compal Connectbox dus. De bugs schijnen opgelost te zijn met de nieuwe update: nieuws: Ziggo brengt update uit die problemen packet loss Connect Box moet op...

"What we can do is be aware that devices can be compromised, and anything that has software in it is going to be vulnerable. It's going to have bugs." ~ Avi Rubin ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossneek
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-11-2018
stormfly schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:45:
[...]

Nope kpn maakt onderscheid in twee mobiele abonnementen en hun compleet voordelen. Een deel zal hij behouden waaronder, gratis onderling bellen en data delen. 5e korting per abonnement.

En dan heb je ook nog een en set met compleet voordelen als je ook TV etc afneemt. Dat is met die gratis serie en extra data.

Dubbele data vervalt dus wel:) @InflatableMouse
Klopt, dank voor de correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Mr.Master schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:07:
[...]

Tegenwoordig de Compal Connectbox dus. De bugs schijnen opgelost te zijn met de nieuwe update: nieuws: Ziggo brengt update uit die problemen packet loss Connect Box moet op...
Dat moet ik eerst nog maar zien, of het daarmee is opgelost. Ik wacht het nog wel even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dvanpol schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:43:
Wellicht heb je dit gelezen?
http://www.totaaltv.nl/ni...r-na-nieuwe-overeenkomst/
Dus even afwachten. Ze zullen wel druk aan het onderhandelen zijn. Ze hebben nog even tot 1 aug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Mr.Master schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:07:
[...]
Ik ben benieuwd naar deze firmware. Als ik de changelog zo bekijk dan zijn de problemen in de UI opgelost. Voordat ik geloof dat de issues op netwerk niveau verdwenen zijn wil ik eerst metingen zien.
offtopic:
Ik /dacht/ dat ik al smokeping metingen met dit modem gezien had, maar iemand vult mij vast aan

Kan iemand de Puma 6 test doen met deze firmware? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Laatst online: 15-09 14:09

elsinga

=8-)

valkenier schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:20:
[...]

Dat moet ik eerst nog maar zien, of het daarmee is opgelost. Ik wacht het nog wel even af.
Het is een stuk beter geworden, tenminste zo lijkt het na 1 dag gebruik.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

ANdrode schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:44:
Al gedaan en van heel veel rood naar hier en daar een lichtrood blokje. Vrijwel alle tijden terug naar <100ms.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
[...]

Ik ben benieuwd naar deze firmware. Als ik de changelog zo bekijk dan zijn de problemen in de UI opgelost. Voordat ik geloof dat de issues op netwerk niveau verdwenen zijn wil ik eerst metingen zien.
offtopic:
Ik /dacht/ dat ik al smokeping metingen met dit modem gezien had, maar iemand vult mij vast aan

Ik heb de firmware nog niet (oud Ziggo), ook niet na een handmatige reset van de connectbox zoals gemeld werd in het artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier omgeving Roden ( Drenthe ) oud ziggo ook nog geen nieuwe firmware voor de connectbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
valkenier schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:04:
Ziggo levert ook nog steeds de Ubee EVW321b bij abonnementen tot 40 Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Vandaag meerdere malen internet connectie weg, Windows geeft aan dat er niet verbonden kan worden met de dns server. Omgeving west Brabant, meer mensen vandaag wat instabiele verbindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
_JGC_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 01:14:
Er wordt al een paar jaar gewerkt om "bufferbloat" tegen te gaan. Ik gebruik zelf QoS op basis van fq_codel (standaard op OpenWRT en LEDE), hiermee krijg ik zelfs crappy 7/1 ADSL verbindingen waar een heel kantoor achter zit stabiel qua latency (altijd 30ms) als de upload helemaal vol wordt gepropt.
Een vergelijkbaar algoritme zit in de Eurodocsis 3.1 standaard waarbij CMTS en modem waken over de buffers aan beide kanten.
Toen ik vanavond naar het traffic shaping gedrag van mijn verbinding keek merkte ik dat bij lage RTT naar doelserver het gedrag zoals verwacht was. Bij hoge RTT zag ik een gek effect, ik omschrijf het maar even als "hollen en stilstaan".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uo7gNlv73iMKE9SveJxboyHZ/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/al97xRGkSvaHM6cKXbQJbg48/thumb.png

Ik weet zeker dat ik in deze situatie iets kan winnen met TCP opties tunen en/of QoS. Als ik een resultaat heb dan deel ik het hier.
offtopic:
Als TCP window door zou schalen dan had ik throughput richting de snelheid van mijn verbinding verwacht. Met meerdere threads haal ik deze ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
[knip]

Die test is (bij mij) erg browser afhankelijk zo te zien? Mijn Firefox met een shitload addons bakt er niet al teveel van, maar via Edge, IE11 en Chrome zijn er geen enkele problemen zo te zien, alles groen. Edge het best, daarna IE11 gevolgd door Chrome.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
hardware-lover schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:56:
[...]

Die test is (bij mij) erg browser afhankelijk zo te zien? Mijn Firefox met een shitload addons bakt er niet al teveel van, maar via Edge, IE11 en Chrome zijn er geen enkele problemen zo te zien, alles groen. Edge het best, daarna IE11 gevolgd door Chrome.
Kun je de resultaten laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc9393
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-05-2024
Nieuwe Firmware : CH7465LG-NCIP-4.50.18.23-4-GA-NOSH
https://image.prntscr.com/image/_MoKR_DQSNypbHOFvaR3fQ.png

Tijd om over te stappen naar kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
marc9393 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:19:
Nieuwe Firmware : CH7465LG-NCIP-4.50.18.23-4-GA-NOSH
https://image.prntscr.com/image/_MoKR_DQSNypbHOFvaR3fQ.png

Tijd om over te stappen naar kpn.
Ik krijg vergelijkbare resultaten, zowel op server 9 als 56. Dit terwijl ik een Tecnicolor 7210 heb als modem en tijdens de testen normaal gesproken alles groen is. Ik vermoed dat het gewoon even aan dslreports ligt.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
hardware-lover schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 21:56:
[...]
Hij is mogelijk browser-afhankelijk. In Chrome hoort de test in ieder geval goed te kunnen scoren. Dit is bij een andere provider, over WiFi:

15ms : xxxxxxxxxxxx
16ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx»
17ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx»
18ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
19ms : xxxxxxxxxxxxxx
20ms : x
25ms : x
29ms : x
51ms : x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Mick1990 schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 11:27:
[...]

Ik krijg vergelijkbare resultaten, zowel op server 9 als 56. Dit terwijl ik een Tecnicolor 7210 heb als modem en tijdens de testen normaal gesproken alles groen is. Ik vermoed dat het gewoon even aan dslreports ligt.
Hier ook niet goed met tc7210. Terwijl een ping naar 8.8.8.8 wel normale results geeft (modem net gereboot)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34
Wat een gezeur over de TC modems TC7210: Kijk hier...

Status
System Up Time 105 days 23h:50m:51s
Network Access Allowed

C:\Users\wimvk>pathping 8.8.8.8

Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:
0 xxxxx [192.168.1.106]
1 192.168.1.1
2 10.255.118.1
3 weer-rc0002-cr101-xe-3-1-3-0.core.as9143.net [213.51.187.184]
4 * * *
Computing statistics for 75 seconds...
Source to Here This Node/Link
Hop RTT Lost/Sent = Pct Lost/Sent = Pct Address
0 XXXXX [192.168.1.106]
0/ 100 = 0% |
1 1ms 1/ 100 = 1% 1/ 100 = 1% 192.168.1.1
0/ 100 = 0% |
2 --- 100/ 100 =100% 100/ 100 =100% 10.255.118.1
0/ 100 = 0% |
3 9ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% weer-rc0002-cr101-xe-3-1-3-0.core.as9143.net [213.51.187.184]

Niks mis mee, ik zou de oorzaak toch elders zoeken. Natuurlijk wel in bridge mode met een solide wifi router erachter anders ben je een pannenkoek :)

[ Voor 62% gewijzigd door wvkreg op 15-07-2017 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:31
@wvkreg, je mist het punt. De tests die de anderen draaien zijn TCP (HTTP eigenlijk) tests. Namelijk deze. Modems met Puma6 chipset hebben de onfortuinlijke eigenschap dat ze niet goed overweg kunnen met veel TCP verkeer.

En ping is dus geen TCP, pannenkoek ;) :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Jerrythafast op 15-07-2017 16:31 . Reden: Niet onaardig bedoeld hoor :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:34
Jerrythafast schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:30:
@wvkreg, je mist het punt. De tests die de anderen draaien zijn TCP (HTTP eigenlijk) tests. Namelijk deze. Modems met Puma6 chipset hebben de onfortuinlijke eigenschap dat ze niet goed overweg kunnen met veel TCP verkeer.

Dat is waar, dat is ICMP. Echter....NNTP is wel erg snel bijvoorbeeld. Ik heb ook geen game-lag of andere klachten. Je moet de modem alleen bridgen en niet als router gebruiken volgens mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
wvkreg schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 15:40:
Wat een gezeur over de TC modems TC7210:

Niks mis mee, ik zou de oorzaak toch elders zoeken. Natuurlijk wel in bridge mode met een solide wifi router erachter anders ben je een pannenkoek :)
Mijn TC7210 in bridge, met edgerouter lite, geeft toch geregeld hickups. Nu na een verse modem-reboot is het goed:

Ping TC7210 na reboot

Ik zal opnieuw een rijtje posten over een paar dagen, moet je dan zien. pings tot > 1000ms.

En daar is-tie al:
TC7210 met lag

Bagger. En, nee, dit ligt niet aan mijn router. Rebooten van het modem lost het voor 1-2 dagen op. Rebooten router doet niks hierop. Maar ja een modemswap zal wel een connectbox opleveren, en daar zit ik ook niet op te wachten.

Na modem reboot:
TC7210 na reboot

Wel super irritant dit.. :(

[ Voor 76% gewijzigd door valkenier op 16-07-2017 14:46 . Reden: Update pingtijden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Ik weet niet waar ziggo mee bezig is hoor.
Maar ik heb ook de nieuwe firmware, en mijn modem is zo instabiel geworden als wat.
Ding gaat constant op zijn gat, internet klapt er dus dan niet uit maar bekabeld en wifi stoppen er dan gewoon mee.
Rebootje, ongeveer 15 min vlot werken en hop. Daar gaan we weer.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
valkenier schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 18:28:
[...]

Mijn TC7210 in bridge, met edgerouter lite, geeft toch geregeld hickups. Nu na een verse modem-reboot is het goed:

[afbeelding]

Ik zal opnieuw een rijtje posten over een paar dagen, moet je dan zien. pings tot > 1000ms.
Weet je zeker dat het niet jou router is...? De TC7210 in bridge is de beste combinatie die je kan hebben.

Mijn TC7210 in bridge met N66W (Merlin's)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qfs5SVQ.png
m'n verbinding is nooit idle, dus kan niet perfect groen halen :P

Status
System Up Time 26 days 01h:51m:43s (vanwege splitter update thuis)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xAXhO4c.png

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 15-07-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:37
Ik heb last van dat ik bepaalde websites niet kan bereiken. Ik heb een Connectbox in bridge modus en daarachter een Ubiquiti UniFi Security Gateway. In de USG maak ik gebruik van DNS van Google.

Als ik op 4G dezelfde sites bezoek, dan werkt het prima. Doe ik het via Ziggo dan zijn de sites niet te bereiken, hoe kan ik erachter komen wat precies de oorzaak is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Jerrythafast schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 16:30:

Overigens had de Connect Box bij ICMP (ping) wel last van packet loss maar vooral jitter ('uitschieters') in ping. Ik heb niet getest of dat bij alle protocollen optreed.

Als je 100 pings doet dan vallen er waarschijnlijk een paar weg óf hebben een ping die > 5x het gemiddelde is.

Je moet daarvoor een machine buiten het eigen netwerk pingen. En om uit te sluiten dat het aan de machine waar tegen je test ligt moet je dat vergelijken met een andere machine buiten jouw netwerk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
En toen lag de CB van m'n schoonouders compleet te "slapen" zo ineens totaal geen respons meer.. WiFi verbind niet en bekabeld geeft geen enkele reactie...

Powercycle loste het op.. Maar als dit de nieuwe feature is van de laatste firmware wordt 't niet beter...

[ Voor 84% gewijzigd door SMSfreakie op 16-07-2017 12:36 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Technicolor met software: STF0.76.07 in bridge naar PFSense en middels een GRE tunnel over een andere ISP naar internet.

Pagina kiest server 56 naar Google (8.8.8.8) en verbinding is niet idle.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
28ms : xxxx
29ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
30ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
31ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
32ms : xxxxxxxxxxxx
33ms : xxxxxxxxxxxxxxxx
34ms : xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
35ms : xxxx
36ms : xxx
39ms : x
41ms : x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:28
GioStyle schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:12:
Ik heb last van dat ik bepaalde websites niet kan bereiken. Ik heb een Connectbox in bridge modus en daarachter een Ubiquiti UniFi Security Gateway. In de USG maak ik gebruik van DNS van Google.

Als ik op 4G dezelfde sites bezoek, dan werkt het prima. Doe ik het via Ziggo dan zijn de sites niet te bereiken, hoe kan ik erachter komen wat precies de oorzaak is?
Welke foutmelding krijg je? Iig zijn sites met een brakke DNSSEC-implementatie niet bereikbaar via Google DNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 16 juli 2017 @ 12:12:

Advies niet slechts 1 dns provider kiezen altijd "redundant" er twee verschillende in configureren. Als er een uit ligt werkt alles namelijk gewoon door.

Welke site dan kan ik even testen voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 2 juli 2017 @ 17:47:
[...]

Ik heb toch het sterke vermoeden dat dit nog wel eens gaat verdwijnen en dat we dan allemaal mogen betalen net als nieuwe klanten... Het is volgens mij alleen maar lastig voor Ziggo dat ze nu oude en nieuwe klanten hebben met 2 regelingen.
Zodra ziggo dit gaat doen en ik moet meer gaan betalen dan gaat ook tv hier via glasvezel. Internet via glasvezel heb ik hier al. We wachten het maar af he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 23:12
Zie dat ik deze maand weer een verhoging van de prijs heb gehad, van 56.90 naar 59.45 voor een 50MB Alles-in-1 Basis pakket met Movies and Series XL pakket waar ik niks aan heb met een CI module :(
Een jaar geleden was het nog 52,95 :(

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
audiojunk schreef op zondag 16 juli 2017 @ 16:54:
Zie dat ik deze maand weer een verhoging van de prijs heb gehad, van 56.90 naar 59.45 voor een 50MB Alles-in-1 Basis pakket met Movies and Series XL pakket waar ik niks aan heb met een CI module :(
Gewoon klagen bij opzeggingen, dan krijg je weer een paar maanden korting }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Dan zou ik dat XL pakket eruit gooien.

Sowieso zou ik kijken of je kunt switchen, Connect start met basis TV kost 47,50. Connect complete met basis TV 59,95 heb je 150mbits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 00:27

TRaSH

koffie ?

@audiojunk
Als je het toch niet gebruikt waarom neem je een pakket met Movies and Series XL pakket.
Ik zelf heb 2 weken terug mijn pakket aangepast.
6 maanden voor 34,95 en 6 maanden voor 61,50 voor een Connect MAX+Play Start.
Op jaar basis ben ik nu 100 euro goedkoper uit dan ik was met met Oude Z2+TV Standaard

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 21:47
Wat een karig aanbod bij Movies en Series L (via ziggo + vodafone actie). Maar goed, het is gratis Game of Thrones kijken dus mag niet klagen.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga

elsinga

=8-)

Ik download GoT wel weer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadu
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-05 18:06
Heeft iemand anders problemen met de klantenservice te pakken krijgen de laatste tijd? Ik bel ze, kies de opties om iemand te spreken te krijgen en dan gaat de lijn stil.. geen kies toon, geen verder menu, geen persoon, niets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
deamosreapos in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 10"

Even op terug komen toch ;)
Monteur is geweest. Kreeg kudos voor mijn installatie. Ik was bij al mijn checks 1 stekker vergeten, zo eerlijk moet ik zijn. Die even vervangen maar nog steeds op sommige zenders boven geen signaal. Hij gaf me gelijk dat inkomend signaal op AOP echt op het randje was. Hij is de wijk in gegaan en toen hij terug kwam vertelde hij me dat de hele kast met 5dB omhoog was geschroefd. Dus niet mijn aansluiting, de hele kast. Raad eens? Juist. Gewoon beeld boven daarna.

Het punt wat ik al die tijd probeerde te maken, maar door een aantal hier werd afgedaan als afschuiven richting Ziggo door mij; als er te weinig binnen komt kun je aan installatie doen wat je wil, je gaat geen top signaal krijgen. En ik vind het niet meer dan logisch dat Ziggo ervoor moet zorgen dat er wel een goed signaal binnen komt. Was de monteur volledig met me eens. Aardige vent met genoeg kennis van zaken. Ook kudos voor hem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

Hoezo heb je daar niks aan? Ik kijk Movies en Series XL ook via een CI(+) module hoor :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

mvds schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:54:
[...]

Hoezo heb je daar niks aan? Ik kijk Movies en Series XL ook via een CI(+) module hoor :?
Oud Ziggo gebied zeker. In oud UPC gebied kunnen we geen extra's via CI+. Allemaal geblokkeerd, iets met rechten.....

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:37
hcQd schreef op zondag 16 juli 2017 @ 13:11:
[...]

Welke foutmelding krijg je? Iig zijn sites met een brakke DNSSEC-implementatie niet bereikbaar via Google DNS.
Internet Explorer geeft aan dat er een tijdelijke DNS fout is.

Foutcode: INET_E_RESOURCE_NOT_FOUND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 12:39

mvds

Totally awesome!

AllSeeyinEye schreef op zondag 16 juli 2017 @ 20:42:
[...]

Oud Ziggo gebied zeker. In oud UPC gebied kunnen we geen extra's via CI+. Allemaal geblokkeerd, iets met rechten.....
In deze regio heeft nooit UPC gezeten, dus ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Niet online
mvds schreef op zondag 16 juli 2017 @ 19:54:
[...]

Je televisie moet ook interactieve TV ondersteunen, anders gaat het nog steeds niet werken.
Pagina: 1 ... 32 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic