Zolang het duurt... Bij een volgende update kan deze zo alles weer vernachelen. Heb dit ook een keer of 4 gehad, nu bewust geen netwerk meer op de horizon..Teletekst schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:21:
[...]
Even een update van mijn router en vreemde ip adressen. Het bleek uiteindelijk inderdaad aan de horizon mediabox te liggen. Zodra ik deze box met mijn router verbond ging de mediabox ook ip adressen uitgeven terwijl ik dhcp uit had staan.
Inmiddels opgelost door mediabox terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Daarna kon ik via de laptop handmatig instellingen doen op de mediabox. Vervolgens weer aangesloten op de router. En nu werkt alles naar wens.
Ik heb op de mediabox geen netwerk ingesteld. Dus ik hoop dat het goed blijft gaan. Maar uiteraard blijft dit afwachten.Shaggie_NB schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:59:
[...]
Zolang het duurt... Bij een volgende update kan deze zo alles weer vernachelen. Heb dit ook een keer of 4 gehad, nu bewust geen netwerk meer op de horizon..
Krijg net een mailtje dat de prijzen voor mij weer met 2,55 p/m omhoog gaan. Ik heb TV + internet Z2, wat een paar jaar geleden het middelste pakket was, en ga dan nu 57 euro betalen. Ik vind dit best aan de hoge kant, maar ze hebben afgelopen jaren ook de snelheid verhoogd van 80/8 naar 150/5 ofzo.
Vervolgens klik ik op een linkje in de mail, en onderaan die pagina staat "als je wilt overstappen naar aanleiding van de prijsverhoging kan dat kosteloos t/m 30 juni".
Ja nee dankje, waarom stuur je die mail dan pas op 5 juli?
Verder vind ik het gek dat er geen tussenweg is, je pakt internet met 40/4 (waarvan ik niet weet of we dat snel genoeg gaan vinden) of 150/15 (wat wel een beetje overkill is).
Ik weet niet goed of ik nu moet blijven of overstappen naar 40/4. Is dat snel genoeg voor lag-free online gamen enzo?
Vervolgens klik ik op een linkje in de mail, en onderaan die pagina staat "als je wilt overstappen naar aanleiding van de prijsverhoging kan dat kosteloos t/m 30 juni".
Ja nee dankje, waarom stuur je die mail dan pas op 5 juli?

Verder vind ik het gek dat er geen tussenweg is, je pakt internet met 40/4 (waarvan ik niet weet of we dat snel genoeg gaan vinden) of 150/15 (wat wel een beetje overkill is).
Ik weet niet goed of ik nu moet blijven of overstappen naar 40/4. Is dat snel genoeg voor lag-free online gamen enzo?
Hier precies het zelfde ....striner schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:17:
Krijg net een mailtje dat de prijzen voor mij weer met 2,55 p/m omhoog gaan. Ik heb TV + internet Z2, wat een paar jaar geleden het middelste pakket was, en ga dan nu 57 euro betalen. Ik vind dit best aan de hoge kant, maar ze hebben afgelopen jaren ook de snelheid verhoogd van 80/8 naar 150/5 ofzo.
Ja nee dankje, waarom stuur je die mail dan pas op 5 juli?![]()
Alleen in de mail staat wel
Ook vraag ik mij af waarom dit juridisch gezien allemaal mag. Als ik een contract aanga als consument kan ik ook niet halvewegen het contract zeggen. "Ik betaal 2.50€ minder per maand. Staat het u niet aan dan kunt u het contract ontbinden per x". Het is gewoon belachelijk dat bedrijven dit wel ongestraft mogen doen maar consumenten niet. Als ik tijdens het contract opzeg krijg ik een boete in de zin van recterende maanden in 1x betalenGoed om te weten
•
Heeft u na 26 juni 2017 uw abonnement(en) aangepast? Dan zijn deze aanpassingen nog niet meegenomen in dit bericht.
•
Op uw factuur van september staat de prijswijziging. Die bekijkt u in Mijn Ziggo.
•
Uw abonnement aanpassen of opzeggen door deze prijswijziging? Dat kan kosteloos tot 1 september 2017.
[ Voor 29% gewijzigd door Jboy1991 op 05-07-2017 11:37 ]
Latency (lag) heeft vrijwel niets met bandbreedte te maken. Een online spel zal niet veel bandbreedte vragen cq. gebruiken maar is wel erg afhankelijk van de latency. Je router, modem en verbinding van Ziggo in het algemeen tellen op dat vlak dus. Met een 40/4 verbinding moet je ook vandaag de dag prima online kunnen gamen.striner schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:17:
Echt een non-discussie/vraag, bij het aangaan van je abbo ben je er namelijk mee akkoord gegaan dat er prijsverhogingen kunnen plaatsvinden. Oftewel lees de voorwaarden voordat je wat aangaat.Jboy1991 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:25:
Ook vraag ik mij af waarom dit juridisch gezien allemaal mag. Als ik een contract aanga als consument kan ik ook niet halvewegen het contract zeggen. "Ik betaal 2.50€ minder per maand. Staat het u niet aan dan kunt u het contract ontbinden per x". Het is gewoon belachelijk dat bedrijven dit wel ongestraft mogen doen maar consumenten niet. Als ik tijdens het contract opzeg krijg ik een boete in de zin van recterende maanden in 1x betalen
Float like a butterfly, sting like a bee.
Nee jou reactie is een aanvulling wil je zeggen. Iets kan wel in een voorwaarden staan maar dit houdt bij lange na niet in of het juridisch mag.Martinusz schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:25:
[...]
Echt een non-discussie/vraag, bij het aangaan van je abbo ben je er namelijk mee akkoord gegaan dat er prijsverhogingen kunnen plaatsvinden. Oftewel lees de voorwaarden voordat je wat aangaat.
Ik durf te wedden dat in 99.99% van alle voorwaarden op jouw abonnementen deze clausule zit. Dit is zo'n beetje de meest gangbare clausule in AV's...Jboy1991 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:33:
[...]
Nee jou reactie is een aanvulling wil je zeggen. Iets kan wel in een voorwaarden staan maar dit houdt bij lange na niet in of het juridisch mag.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Klopt die clausule staat er inderdaad in. Alleen wat mij strookt is dat ik geen alternatief heb om over te stappen. Adsl lijntje trekt hier maar 4mbs dus dit kan ik geen alternatief noemen. In huis amper 4g bereik dus dat is ook geen optiedaxy schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:02:
[...]
I
Ik durf te wedden dat in 99.99% van alle voorwaarden op jouw abonnementen deze clausule zit. Dit is zo'n beetje de meest gangbare clausule in AV's...
M.a.w je kan je afvragen of een bedrijf dat voor mij nu een monopolie positief heeft wel prijsverhogingen mag doorvoeren wat niet op de inflatie slaat.
Maar ik ben geen jurist dus geen idee of het klopt wat ik allemaal zeg.
Ah, dat is een andere discussie. Niet of dit middels AV mag (ik ga er voor het gemak van uit dat dat gewoon mag), maar of Ziggo juridisch gezien een monopolie heeft. Het feit is dat er wel degelijk alternatieven zijn. Je noemde ADSL en 4G al voor internet. Daarnaast is er nog Digitenne en Sateliet voor TV. Dus nee, Ziggo heeft geen monopoliepositie. Dat de alternatieven niet kunnen leveren wat jij wilt/verwacht, dat is weer een heel andere discussieJboy1991 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:17:
[...]
Klopt die clausule staat er inderdaad in. Alleen wat mij strookt is dat ik geen alternatief heb om over te stappen. Adsl lijntje trekt hier maar 4mbs dus dit kan ik geen alternatief noemen. In huis amper 4g bereik dus dat is ook geen optie
M.a.w je kan je afvragen of een bedrijf dat voor mij nu een monopolie positief heeft wel prijsverhogingen mag doorvoeren wat niet op de inflatie slaat.
Maar ik ben geen jurist dus geen idee of het klopt wat ik allemaal zeg.
Je kunt natuurlijk een 4G router dichter bij de zendmast zetten (of ergens anders een aansluiting nemen waar je VDSL snelheid wel goed is) en een straalverbinding opzetten naar je huis. Maar ja, of je dat wilt is aan jou. Eerlijk gezegd wordt ik een beetje moe van al het geklaag na iedere prijsverhoging...

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Nee ik verwacht niet dat Ziggo een legal afdeling dit even heeft laten uitzoeken en dat Ziggo zomaar prijsverhogingen doorvoerd.Jboy1991 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:33:
[...]
Nee jou reactie is een aanvulling wil je zeggen. Iets kan wel in een voorwaarden staan maar dit houdt bij lange na niet in of het juridisch mag.

Dat je de prijsverhoging niet leuk vindt prima, maar kom niet met van die rare opmerkingen/vragen. Jij neemt een dienst af van Ziggo, niemand heeft je verplicht om die dienst af te nemen, bij die dienst zitten voorwaarden, die jij allemaal hebt geaccepteerd door de dienst af te nemen. Als je het daar niet mee eens bent, prima, maar dan moet je dus een andere dienst gaan afnemen (wat ook prima kan, want je krijgt de mogelijkheid om op te zeggen van Ziggo).
Kom in ieder geval niet aan met deze kolder:
Dat de alternatieven voor jou niet voldoende zijn, dat kan natuurlijk niet het probleem van Ziggo zijn, dan moet je naar de KPN's van deze wereld gaan klagen dat ze niet meer kunnen leveren.Jboy1991 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:25:
Als ik een contract aanga als consument kan ik ook niet halvewegen het contract zeggen. "Ik betaal 2.50€ minder per maand. Staat het u niet aan dan kunt u het contract ontbinden per x".
TLTR: Zeg het contract op als je het er niet mee eens bent.
Of een 8mbit ADSL lijntje zo fijn is, en glas komt hier niet meer dankzij KPN.Martinusz schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:38:
[...]
Nee ik verwacht niet dat Ziggo een legal afdeling dit even heeft laten uitzoeken en dat Ziggo zomaar prijsverhogingen doorvoerd.![]()
Dat je de prijsverhoging niet leuk vindt prima, maar kom niet met van die rare opmerkingen/vragen. Jij neemt een dienst af van Ziggo, niemand heeft je verplicht om die dienst af te nemen, bij die dienst zitten voorwaarden, die jij allemaal hebt geaccepteerd door de dienst af te nemen. Als je het daar niet mee eens bent, prima, maar dan moet je dus een andere dienst gaan afnemen (wat ook prima kan, want je krijgt de mogelijkheid om op te zeggen van Ziggo).
Kom in ieder geval niet aan met deze kolder:
[...]
Dat de alternatieven voor jou niet voldoende zijn, dat kan natuurlijk niet het probleem van Ziggo zijn, dan moet je naar de KPN's van deze wereld gaan klagen dat ze niet meer kunnen leveren.
TLTR: Zeg het contract op als je het er niet mee eens bent.
Nee, niemand verplicht mij om Ziggo te nemen, maar een gedegen andere alternatief is er niet.
Zoals ik al aangaf heb ik wel problemen. Ga er eigenlijk ook vanuit dat er geen mensen zijn die deze waarden posten zonder problemen.Martinusz schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:25:
[...]
Heb je problemen?
Of gaat iedereen nu zijn waarden posten (zonder problemen)
Je kan het toch proberen? Je kan naar beneden gaan, en als het voor jou te langzaam is upgrade je weer naar 150. Je mag gezien de kostenwijziging gewoon naar beneden en Ziggo zal je met open armen ontvangen als jij weer besluit omhoog te gaanstriner schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:17:
Voor mij is deze verhoging ook wel de druppel. Ik begon 5 jaar geleden op 40 Mbps (toen nog het middelste pakket), is nu wel opgelopen naar 150(?) maar ik ga 'weer' naar 40Mbps, wat nu het laagste pakket is. De hogere snelheid gebruik ik nu toch praktisch nooit, en op 40Mbps kon ik toendertijd prima m'n dingen doen.
Edit: Als ik op Mijn Ziggo z2 naar Z1 veranderd krijg ik direct een foutmelding
[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 05-07-2017 14:39 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Verwijderd
Op 40mbit kan je zat toe bij normaal gebruik. Als gezin hebben we altijd het basispakket gehad en dat gaat prima. Gamen gaat met 40mbit goed. Downloaden wat langzamer maar ik wacht iets langer wat ik niet erg vindt. Voor de rest zitten er twee mobieltjes op WiFi, de Pi is bekabeld en de pc ook. 40/4 is heel goed te doen tenzij je echt die 10 minuten niet kan wachten of elke dag tientallen gigabytes naar binnen trekt.
Komt dat niet omdat Z1/Z2/Z3 niet meer bestaat en alle pakketten nu anders heten en andere hoeveelheden data bieden?Nat-Water schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:33:
[...]
Edit: Als ik op Mijn Ziggo z2 naar Z1 veranderd krijg ik direct een foutmelding. Blijkbaar willen ze het niet graag dat ik dat doe, dan maar bellen.
Dat pakket bestaat niet meer ze dwingen je haast om naar een andere pakket over te stappen anders krijg je veel minder korting.Nat-Water schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:33:
[...]
Je kan het toch proberen? Je kan naar beneden gaan, en als het voor jou te langzaam is upgrade je weer naar 150. Je mag gezien de kostenwijziging gewoon naar beneden en Ziggo zal je met open armen ontvangen als jij weer besluit omhoog te gaan.
Voor mij is deze verhoging ook wel de druppel. Ik begon 5 jaar geleden op 40 Mbps (toen nog het middelste pakket), is nu wel opgelopen naar 150(?) maar ik ga 'weer' naar 40Mbps, wat nu het laagste pakket is. De hogere snelheid gebruik ik nu toch praktisch nooit, en op 40Mbps kon ik toendertijd prima m'n dingen doen.
Edit: Als ik op Mijn Ziggo z2 naar Z1 veranderd krijg ik direct een foutmelding. Blijkbaar willen ze het niet graag dat ik dat doe, dan maar bellen.
Geef het beestje een naam. Z1, Internet start, we praten over hetzelfde.
Maar nee, dat is het niet. Als ik namelijk een Mediabox aanvink (heb ik nu niet, hoef ik niet) + het laagste internetpakket werkt het wel
. Wel met 20 euro activatiekosten erbij.
Alleen het laagste internetpakket aanvinken werkt niet.
Maar nee, dat is het niet. Als ik namelijk een Mediabox aanvink (heb ik nu niet, hoef ik niet) + het laagste internetpakket werkt het wel

Alleen het laagste internetpakket aanvinken werkt niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Nat-Water op 05-07-2017 14:58 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Landelijke storing Ziggo?
Wie bevestigt of ontkent ?
Ziggo vooralsnog telefonisch onbereikbaar..
In Groningen ligt de boel al de hele dag plat. We zitten daar weer op 20Mbit backup adsl. Websites vliegen naar binnen 
Gaat iets te vaak mis met Ziggo momenteel. Die backup lijn wordt te vaak gebruikt
Gaat iets te vaak mis met Ziggo momenteel. Die backup lijn wordt te vaak gebruikt
Volgens ziggo is er niets aan de hand.
Ik vrees voor landelijke DNS problemen
Via VPN geen last? Dat wist ik nog niet, interessant! Dan is het dus echt een TCP connectie (handshake?) probleem.ANdrode schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 22:06:
[...]
Helaas, ik weet geen oplossing.
Wat wel werkt: Een ander modem (niet Puma 6) of al het verkeer via VPN sturen…
Je zou dan wel je signaalwaardes moeten opzoeken op het moment dat je problemen ervaart hewvkreg schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 09:59:
[...]
Merci! Ik had de laatste tijd wel wat drops in snelheid in downstream naar 150Mbps. Voor de rest ok, sorry voor het vervuilen van het topic
Kan ik ontkrachten. Ik zit ook in het land, gebruik Ziggo DNS maar geen problemen.boyette schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:01:
Volgens ziggo is er niets aan de hand.
boyette schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 20:39:
Landelijke storing Ziggo?
Een landelijke storing komt nagenoeg nooit voor. Al zou er al een DNS storing zijn is het slecht een deel van het land wat issues ondervind. Daarnaast vraag ik me af hoe je met 1 aansluiting constateert dat Ziggo een landelijke storing heeft?Let op:
Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe en mag achterwege gelaten worden.
Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing
En definieer Ziggo telefonisch onbereikbaar? Zolang je in het keuze menu komt is Ziggo bereikbaar en moet je simpelweg geduld hebben als je in een wachtrij staat. Dit heeft niet met bereikbaarheid te maken. Pas als het algemene nummer geen reactie geeft is er een storing. Ziggo heeft meerdere callcentra waarnaar je doorgezet kan worden via het keuze menu. Het zou wel erg toeval zijn als zowel Leeuwarden, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen en Maastricht eruit liggen.
Als de algemene voorwaarden, waar je akkoord mee bent gegaan, juridisch bezwarend zouden zijn geweest dan hadden we dat wel gemerkt bij een groot bedrijf als Ziggo.Jboy1991 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:25:
[...]
Hier precies het zelfde ....
Alleen in de mail staat wel
[...]
Ook vraag ik mij af waarom dit juridisch gezien allemaal mag. Als ik een contract aanga als consument kan ik ook niet halvewegen het contract zeggen. "Ik betaal 2.50€ minder per maand. Staat het u niet aan dan kunt u het contract ontbinden per x". Het is gewoon belachelijk dat bedrijven dit wel ongestraft mogen doen maar consumenten niet. Als ik tijdens het contract opzeg krijg ik een boete in de zin van recterende maanden in 1x betalen
Daarnaast kun je gewoon 2,50 minder betalen. Ziggo maakt dan gebruik van hetzelfde principe waar jij recht op hebt: ontbinding van het contract. Dat recht heb je omdat je de prijsverhoging niet hoeft te accepteren.
Verwijderd
Iemand een idee hoe lang het duurt voor er een eindfactuur opgemaakt wordt? Ben al op 21-6 vertrokken bij Ziggo en nog steeds radiostilte...
Een leverancier mag zelf bepalen waar het korting op geeft. En dwang? Je krijgt geleverd wat je afgesproken hebt voor de afgesproken prijs. Kortingen daarentegen heb je niet afgesproken met Ziggo, dat is een gunst die Ziggo je naar welbehagen kan verstrekken. Bijvoorbeeld om bepaalde producten te stimuleren. En 'geen korting krijgen' valt ook moeilijk te zien als een 'pistool tegen je hoofd' (zijnde dwang).cangri schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:53:
[...]
Dat pakket bestaat niet meer ze dwingen je haast om naar een andere pakket over te stappen anders krijg je veel minder korting.
Het ging er meer om het internet pakket z1 als je die nog wilt behouden of deze nog hebt dat je er weinig profijt meer van hebt. En dat ze daarop geen korting geven wel op de nieuwe pakketten... dus met andere woorden ze dwingen je wel stap je niet over geen korting.... dat is net als het socialisme ze DWINGEN JE 😉 moderne dictatuur🙄 maar goed dit is offtopicEdgarz schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:25:
[...]
Een leverancier mag zelf bepalen waar het korting op geeft. En dwang? Je krijgt geleverd wat je afgesproken hebt voor de afgesproken prijs. Kortingen daarentegen heb je niet afgesproken met Ziggo, dat is een gunst die Ziggo je naar welbehagen kan verstrekken. Bijvoorbeeld om bepaalde producten te stimuleren. En 'geen korting krijgen' valt ook moeilijk te zien als een 'pistool tegen je hoofd' (zijnde dwang).
Verwijderd
Ik meen dat deze komt op het moment van de rekening, dat is meestal rond die tijd opgemaakt, dus ik denk pas rond 15 / 20 juli.Verwijderd schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:24:
Iemand een idee hoe lang het duurt voor er een eindfactuur opgemaakt wordt? Ben al op 21-6 vertrokken bij Ziggo en nog steeds radiostilte...
Nogmaals, Ziggo is een commercieel bedrijf dat zijn product assortiment stuurt met oa kortingen. Je hebt geen afspraak met Ziggo dat je altijd korting ontvangt. Ziggo levert jou internet, TV en telefonie. En die kun je gewoon blijven afnemen. Ze zijn geen leverancier van het product 'korting'. Ze dwingen je nergens toe, korting is geen te leveren dienst en je krijgt gewoon het product dat je afgesproken hebt.cangri schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:32:
[...]
Het ging er meer om het internet pakket z1 als je die nog wilt behouden of deze nog hebt dat je er weinig profijt meer van hebt. En dat ze daarop geen korting geven wel op de nieuwe pakketten... dus met andere woorden ze dwingen je wel stap je niet over geen korting.... dat is net als het socialisme ze DWINGEN JE 😉 moderne dictatuur🙄 maar goed dit is offtopic
En dat is juist niet socialistisch, maar zo kapitalistisch als het maar kan. Socialisme zegt namelijk dat iedereen recht heeft op dezelfde korting en er geen voorkeur bestaat voor bepaalde groepen burgers.
Nee maar als je dan overstapt op het andere pakket van hun dan is alles mogelijk en dan heb je wel afspraken met ze over kortingen maar goed volgens mij snap je me punt niet als je op het oude blijft schiet je er niets mee op dus je word gedwongen om over te stappen wil je die aanbieding ook krijgen want op het oude systeem kan dit niet meer dus geen korting en ze leveren maar je kan of de volle pond betalen of de actiekorting....Edgarz schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:40:
[...]
Nogmaals, Ziggo is een commercieel bedrijf dat zijn product assortiment stuurt met oa kortingen. Je hebt geen afspraak met Ziggo dat je altijd korting ontvangt. Ziggo levert jou internet, TV en telefonie. En die kun je gewoon blijven afnemen. Ze zijn geen leverancier van het product 'korting'. Ze dwingen je nergens toe, korting is geen te leveren dienst en je krijgt gewoon het product dat je afgesproken hebt.
En dat is juist niet socialistisch, maar zo kapitalistisch als het maar kan. Socialisme zegt namelijk dat iedereen recht heeft op dezelfde korting en er geen voorkeur bestaat voor bepaalde groepen burgers.
Nee, jij begrijpt mij niet: Korting is geen 'recht'. Het is gunst van de aanbieder. De prijs op het kaartje is je 'recht', net zoals in een winkel. Daar hebben in de uitverkoop bepaalde artikelen een kaartje met x % korting. De nieuwe collectie daarentegen is gewoon volle prijs. Of ga je nu beweren dat een winkel in de uitverkoop ook nieuwe artikelen verplicht moet verkopen met x % korting omdat het bepaalde artikelen met korting verkoopt? Probeer het eens zou ik zeggen, het is immers sale tijd. Wordt lachen...cangri schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:50:
[...]
Nee maar als je dan overstapt op het andere pakket van hun dan is alles mogelijk en dan heb je wel afspraken met ze over kortingen maar goed volgens mij snap je me punt niet als je op het oude blijft schiet je er niets mee op dus je word gedwongen om over te stappen wil je die aanbieding ook krijgen want op het oude systeem kan dit niet meer dus geen korting en ze leveren maar je kan of de volle pond betalen of de actiekorting....
Wachttijden waren enorm deze avond. Ongebruikelijk.MediaZoo schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:08:
[...]
[...]
Een landelijke storing komt nagenoeg nooit voor. Al zou er al een DNS storing zijn is het slecht een deel van het land wat issues ondervind. Daarnaast vraag ik me af hoe je met 1 aansluiting constateert dat Ziggo een landelijke storing heeft?
En definieer Ziggo telefonisch onbereikbaar? Zolang je in het keuze menu komt is Ziggo bereikbaar en moet je simpelweg geduld hebben als je in een wachtrij staat. Dit heeft niet met bereikbaarheid te maken. Pas als het algemene nummer geen reactie geeft is er een storing. Ziggo heeft meerdere callcentra waarnaar je doorgezet kan worden via het keuze menu. Het zou wel erg toeval zijn als zowel Leeuwarden, Rotterdam, Utrecht, Nijmegen en Maastricht eruit liggen.
Allestoringen gaf aan dat er een storing was.
Ziggo na 2 uur bellen heeft ook aangegeven dat er een vermoeden is van mogelijke DNS problemen.
Wordt morgen vervolgd
Nergens last van gehad vanavond, Netflix en internet doen het prima 
nam alle tijd en hoorde het verhaal goed aan. Omdat ik de avond ervoor de boel even reset had, wilde ik even afwachten met een nieuwe monteur. Dat was prima, notitie werd gemaakt, voor het geval het straks toch terugkomt, dan kan ik alsnog een monteur gratis laten langskomen. Wel prettig dat ze de hele geschiedenis in kunnen zien en de medewerker dus ook wist dat dit probleem eerder had gespeeld.
Het duurde even, maar het contact was dan wel erg prettig
Gistermiddag gebeld door Ziggo, bekwaam iemand aan de lijn ook wel prettigMartinusz schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 08:34:
Zondag maar berichtje via webcare gestuurd, waar je vroeger binnen paar uur antwoord krijgt, is dat tegenwoordig pas na paar dagen(nog steeds geen reactie) Het nut van die webcare support is daarmee eigenlijk verdwenen.
Het duurde even, maar het contact was dan wel erg prettig
[ Voor 86% gewijzigd door Martinusz op 06-07-2017 08:49 ]
Verwijderd
Weet iemand of er altijd een aop tussen moet zitten of dat bijvoorbeeld splitter rechtstreeks op groene kabel kan? Heb nu een oude aop lijkt wel Vq6100 r van volcom. Is deze wel geschikt? Hoor graag van jullie
Signaal technisch hoeft het natuurlijk niet. 1 Bliksem inslag of een "handige buur" en niet de juiste spullen gebruiken en al je apparatuur is gefrituurd zonder dat de verzekering uitkeert.Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:31:
Weet iemand of er altijd een aop tussen moet zitten of dat bijvoorbeeld splitter rechtstreeks op groene kabel kan? Heb nu een oude aop lijkt wel Vq6100 r van volcom. Is deze wel geschikt? Hoor graag van jullie
Een AOP heeft meerdere functies. 1 Daarvan is de (dubbel)galvanische scheiding ofwel spanningsonderbreker. Een VQ601R volstaat prima. Het is geen "oud" AOP. Het is bij enorm veel fUPC klanten in gebruik als AOP zonder problemen. Heb je een AOP met 1 ingang 2 uitgangen (geen splitter maar AOP VQ330) dan moet je die laten vervangen, deze hebben veel bekende problemen. Heb je een 2-weg splitter direct op de groene kabel geïnstalleerd dan is dat niet handig gedaan. Werken zal het maar optimaal is het zeker niet. Daarnaast moet een goed werkende installatie geaard zijn. Komt de kabel in de meterkast binnen dan doe je het op de aardepen, niet op water/gasleidingen, heb je geen aardepen of zit het AOP in de woonkamer dan kies je voor een enkel galvanisch gescheiden AOP of maakt de dubbelgalvanisch gescheiden AOP enkelvoudig gescheiden door de mantel direct door te verbindingen met de groene kabel. Dan wordt er geaard middels een aardepen in de eindversterker.
Verwijderd
Bedankt voor de reactie. Wat voor aop is ziggo geschikt want mijn modem zit nu achter aop en achter splitter..
Je kunt beter zelf even een foto plaatsen van hoe het nu zit dan kunnen we een advies geven...Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:27:
Bedankt voor de reactie. Wat voor aop is ziggo geschikt want mijn modem zit nu achter aop en achter splitter..
Het AOP wat de monteur van Ziggo plaatst, ik zou niet zelf gaan investeren.Verwijderd schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 12:27:
Ik heb een Tratec TRP-10/MI in de meterkast, maar hier loopt zover ik kan zien geen eigen aardedraad naar toe. Hoe moet deze installatie dan goed geaard worden? Er hangt nog geen Ziggo apparatuur, die komt pas 1 augustus want ik ben nu nog aan het verbouwen.MediaZoo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 11:57:
Daarnaast moet een goed werkende installatie geaard zijn. Komt de kabel in de meterkast binnen dan doe je het op de aardepen, niet op water/gasleidingen, heb je geen aardepen of zit het AOP in de woonkamer dan kies je voor een enkel galvanisch gescheiden AOP of maakt de dubbelgalvanisch gescheiden AOP enkelvoudig gescheiden door de mantel direct door te verbindingen met de groene kabel. Dan wordt er geaard middels een aardepen in de eindversterker.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Lekker een monteur laten komen om de installatie "af te ronden". Dat AOP is al een dagje ouder en kan gewoon geaard worden door het kapje eraf te halen en een aardedraad te trekken. Maar volgens de Ziggo specs is dit AOP niet geschikt voor de Ziggo diensten en zal een monteur hem ook vervangen. Daarnaast kan het nooit kwaad een monteur te laten komen die gratis is om te installatie na te lopen.
En voor de beeldvorming, die aardedraad loopt dan naar het klemmenstrookje waar ook alle aardedraden samenkomen van de waterleiding/groepenkast/aardpen etc. Zit vaak achter je gasmeter/stadsverwarming.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik wacht het voorstel van Ziggo wel af over de monteur (er is nu überhaupt nog niets geleverd), anders kan ik het in het uiterste geval altijd nog wel zelf doen. Maar ik vermoedde al dat deze AOP een upgrade behoefde gezien de in dit topic geposte voorbeelden, alhoewel deze in mijn ogen relatief jong is (1998). Maar ja, ik ben dan ook nog de twee-gats aansluitingen gewend zoals bij veel jaren 70 huizen (en ouder) in de woonkamer binnenkomen (woon nu in een appartement uit 1974), dus alles is voor mij 'nieuw'MediaZoo schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 17:05:
Lekker een monteur laten komen om de installatie "af te ronden". Dat AOP is al een dagje ouder en kan gewoon geaard worden door het kapje eraf te halen en een aardedraad te trekken. Maar volgens de Ziggo specs is dit AOP niet geschikt voor de Ziggo diensten en zal een monteur hem ook vervangen. Daarnaast kan het nooit kwaad een monteur te laten komen die gratis is om te installatie na te lopen.
Die heb ik al lang gevonden (en opnieuw aangesloten) bij het vervangen van de meterkast, dus dat komt wel goedJim423 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 17:35:
En voor de beeldvorming, die aardedraad loopt dan naar het klemmenstrookje waar ook alle aardedraden samenkomen van de waterleiding/groepenkast/aardpen etc. Zit vaak achter je gasmeter/stadsverwarming.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Nog meer mensen met een random hoge ping? Bij het pingen naar bv. Google vaak rond de 12 en na ongeveer 20 pings een paar pings van 500 ms. Getest in cmd.
Bij games krijg ik het ook helaas, uit het niets een ping van 300+. Download snelheid is ook maar 80 van de 150.
Heb alles al van het stroom afgehaald en daarna opnieuw opgestart. Modem van bridge afgehaald en direct op het modem getest met een kabeltje en wifi. Kabels verwisselt maar geen verbetering
Bij games krijg ik het ook helaas, uit het niets een ping van 300+. Download snelheid is ook maar 80 van de 150.
Heb alles al van het stroom afgehaald en daarna opnieuw opgestart. Modem van bridge afgehaald en direct op het modem getest met een kabeltje en wifi. Kabels verwisselt maar geen verbetering
ConnectBox modem?razRDJ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 07:30:
Nog meer mensen met een random hoge ping? Bij het pingen naar bv. Google vaak rond de 12 en na ongeveer 20 pings een paar pings van 500 ms. Getest in cmd.
Bedraad haal je ook maar 80 van de 150?razRDJ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 07:30:
Connectbox kan de ping verklaren, maar bovenstaande is ook niet in orde.
[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 07-07-2017 08:22 ]
Misschien een far reach en heel specifiek, maar toen ik dit issue had, had ik het op mijn desktop wel, maar op mijn laptop niet. Na lang zoeken en zelfs met de Ziggo professional service gebeld te hebben (die remote konden inloggen maar het ook niet wisten), kwam ik erachter dat voor de externe HDD van WD die ik op mijn desktop had aangesloten een programmaatje draaide dat om de zoveel seconden een ping naar een server deed om te checken of hij een online backup moest maken. Toen ik dat programmaatje eraf had gegooid was het weg.razRDJ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 07:30:
Nou, vanaf 22 juni speelt dit al en nog steeds is het niet opgelost. Op mijn mail komt niet eens een antwoord en nav bovenstaand bericht kreeg ik een PM van Ziggo Webcare. Daar meer info gegeven en een tool laten draaien op hun verzoek maar ook daar blijft het nu stilduderuud schreef op zondag 25 juni 2017 @ 13:57:
Al vanaf donderdag middag zijn er problemen om sommige websites te benaderen. Veel collega's van mij hebben hetzelfde probleem om onze citrix omgeving vanuit huis te benaderen. Al verschillende dns servers geprobeerd maar dat helpt niet.
Waardeloos. Ziggo neemt het niet echt serieus en stuurt me van kastje naar de muur.
Moest maar een mail sturen. Uiteraard gedaan inclusief trace waar duidelijk in te zien is dat het ergens in het Ziggo netwerk fout gaat maar tot heden niks gehoord.
Omgeving Ede trouwens.
Via mijn werk is dit ook geëscaleerd maar we horen gewoon niks. Meld dan iig dat het een moeilijk iets is ofzo en dat het langer gaat duren maar alles wat naar Ziggo gaat verdwijnt in een zwart gat.
In de praktijk betekend het dat alle collega's met een Ziggo lijn niet thuis kunnen werken. en dat zijn er best veel
Al een ETA van Ziggo wanneer ze de echte patch voor ConnectBox uitrollen? Gisteren was echt drama in Battlefield 1. Uitschieters naar 300 af en toe en packetloss.
Is er eigenlijk een modem die de lag problemen niet heeft? Zo ja, heeft het zin om mijn modem te laten omruilen? Ik heb zelf een Hitron modem maar ervaar ook veel en vaak problemen de laatste tijd.
@19JM81, alleen de Connect Box en Hitron hebben voor zover ik weet last van de PUMA6 bug. Ik betwijfel of het zin heeft te vragen om hem om te ruilen, want als ze dat al doen is de kans heel groot dat je dan alsnog één van beide krijgt.
Balen zeg, problemen duren nu al zo lang...
Geen connectbox. Een of een andere technicolor, type weet ik zo niet uit het hoofd.
Een vraag van geheel andere orde.
Afgelopen weken werd ik gebeld met nummer onderdrukt. In de meeste gevallen is dit een organisatie die mij iets probeert te verkopen en negeer ik dergelijke oproepen.
Maar goed, gisteren werd ik weer gebeld en nam ik op. Of mevrouw sprak met de heer of mevrouw "....".
Nu lijkt het mij dat als je een mannenstem hoort je spreekt met de heer "....", maar dat doet er nu niet toe.
Vervolgens stelde mevrouw zich voor als een medewerker van Ziggo en was haar verzoek of de bij Ziggo bekende gegevens, waaronder het e-mailadres nog overeenkwamen.
Ik heb het hele verhaal afgekapt, want ik voelde enerzijds een verkooppraatje aankomen en anderzijds vind ik het raar dat Ziggo om mijn gegevens vraagt, waaronder een e-mailadres, terwijl men maandelijks een factuur stuurt via de mail met daarop alle juiste gegevens.
Iemand van jullie ook ervaring met dergelijke telefoontjes vanuit Ziggo?
Afgelopen weken werd ik gebeld met nummer onderdrukt. In de meeste gevallen is dit een organisatie die mij iets probeert te verkopen en negeer ik dergelijke oproepen.
Maar goed, gisteren werd ik weer gebeld en nam ik op. Of mevrouw sprak met de heer of mevrouw "....".
Nu lijkt het mij dat als je een mannenstem hoort je spreekt met de heer "....", maar dat doet er nu niet toe.
Vervolgens stelde mevrouw zich voor als een medewerker van Ziggo en was haar verzoek of de bij Ziggo bekende gegevens, waaronder het e-mailadres nog overeenkwamen.
Ik heb het hele verhaal afgekapt, want ik voelde enerzijds een verkooppraatje aankomen en anderzijds vind ik het raar dat Ziggo om mijn gegevens vraagt, waaronder een e-mailadres, terwijl men maandelijks een factuur stuurt via de mail met daarop alle juiste gegevens.
Iemand van jullie ook ervaring met dergelijke telefoontjes vanuit Ziggo?
Meer mensen problemen met internettoegang? Verschillende dns-servers geprobeerd, het probleem lijkt me bij Ziggo te zitten. Veel time-outs en kan geen enkele pagina fatsoenlijk bereiken. Pc 7071
EDIT: Lijkt nu beter te gaan, maar nog steeds veel time-outs. Hit & miss.
EDIT: Lijkt nu beter te gaan, maar nog steeds veel time-outs. Hit & miss.
[ Voor 16% gewijzigd door RHPJS op 07-07-2017 19:58 ]
Mijn auto maakt ook vreemde geluiden bij diverse snelheden, het probleem lijkt in mijn auto te zitten...RHPJS schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:46:
Meer mensen problemen met internettoegang? Verschillende dns-servers geprobeerd, het probleem lijkt me bij Ziggo te zitten. Veel time-outs en kan geen enkele pagina fatsoenlijk bereiken. Pc 7071
Welk modem heb je? Welke signaalwaardes heb je? Wat zeggen de traceroutes naar diverse locaties? Welke pagina's kun je niet bereiken? Of ook wel geef zoveel mogelijk informatie in plaats van een onliner...
Dubbelpost
[ Voor 98% gewijzigd door RHPJS op 07-07-2017 20:24 ]
Excuus, ik was nog bezig met e.e.a. toen ik dit postte. Screenshot krijg ik niet geupload, maar diverse websites als Tweakers, Google, Twitter en Ziggo geven van de 30 keer pingen 5 - 10 keer een time-out. Tracen gaat soms goed, maar vaker met veel time-outs naar eerder genoemde websites, voor zover ik merk hebben alle pagina's die ik regelmatig bezoek er last van.MediaZoo schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 19:59:
[...]
Mijn auto maakt ook vreemde geluiden bij diverse snelheden, het probleem lijkt in mijn auto te zitten...
Welk modem heb je? Welke signaalwaardes heb je? Wat zeggen de traceroutes naar diverse locaties? Welke pagina's kun je niet bereiken? Of ook wel geef zoveel mogelijk informatie in plaats van een onliner...
Edit: screenshot
Edit 2: screenshot
[ Voor 21% gewijzigd door RHPJS op 07-07-2017 20:52 ]
Nog steeds problemen met random hoge pings en lage snelheden. Ik heb direct op de modem getest, met diverse kabels en laptop's/computers.
Ik heb de Technicolor modem normaal in bridge mode zitten zodat ik mijn eigen router kan gebruiken, deze ertussen weggehaald en weer in Router mode gezet. Zelfde resultaten.
ik haal 50 Mbit van 150 gemiddeld, na restart van de Technicolor is het 5 minuten weer goed. Daarna zakt alles weer in (snelheid & hoge ping).
Modem is 4 jaar oud onderhand, eerste keer dat ik deze problemen heb.
Direct ping vanuit mijn eigen router (tweakers.net en google)
Probleem speelt sinds gisteravond, woon in Friesland.
Geen idee of die PUMA test hier goed voor is, maar dit ziet er niet goed uit...

Dit is mijn downstream in de Technicolor router
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
| Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=29ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=11ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=109ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=49ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=125ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=41ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=11ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=78ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=8ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=13ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=26ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=11ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=22ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=33ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=13ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=11ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=12ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=11ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=13ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=13ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=13ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=12ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=471ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=273ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=378ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=271ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=400ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=371ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=56ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=14ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=12ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=13ms TTL=54 Reply from 216.58.212.163: bytes=32 time=29ms TTL=54 |
Ik heb de Technicolor modem normaal in bridge mode zitten zodat ik mijn eigen router kan gebruiken, deze ertussen weggehaald en weer in Router mode gezet. Zelfde resultaten.
ik haal 50 Mbit van 150 gemiddeld, na restart van de Technicolor is het 5 minuten weer goed. Daarna zakt alles weer in (snelheid & hoge ping).
Modem is 4 jaar oud onderhand, eerste keer dat ik deze problemen heb.
Direct ping vanuit mijn eigen router (tweakers.net en google)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| PING tweakers.net (31.22.80.152): 56 data bytes 64 bytes from 31.22.80.152: seq=0 ttl=55 time=12.088 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=1 ttl=55 time=15.218 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=2 ttl=55 time=22.764 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=3 ttl=55 time=11.487 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=4 ttl=55 time=13.534 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=5 ttl=55 time=15.516 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=6 ttl=55 time=173.385 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=7 ttl=55 time=13.924 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=8 ttl=55 time=20.370 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=9 ttl=55 time=10.432 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=10 ttl=55 time=13.414 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=11 ttl=55 time=70.403 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=12 ttl=55 time=41.936 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=13 ttl=55 time=13.545 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=14 ttl=55 time=97.337 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=15 ttl=55 time=20.018 ms 64 bytes from 31.22.80.152: seq=16 ttl=55 time=14.247 ms time=20.924 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=17 ttl=55 time=13.342 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=18 ttl=55 time=205.767 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=19 ttl=55 time=38.024 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=20 ttl=55 time=13.094 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=21 ttl=55 time=63.436 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=22 ttl=55 time=41.899 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=23 ttl=55 time=13.480 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=24 ttl=55 time=36.354 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=25 ttl=55 time=42.435 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=26 ttl=55 time=13.002 ms 64 bytes from 172.217.20.67: seq=27 ttl=55 time=13.211 ms |
Probleem speelt sinds gisteravond, woon in Friesland.
Geen idee of die PUMA test hier goed voor is, maar dit ziet er niet goed uit...

Mooi. Ziet er goed uit, maar post eens je upstream?razRDJ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:49:
[afbeelding]
En hoe ziet het lijstje met T3/T4 time outs eruit? Ook posten.
"What we can do is be aware that devices can be compromised, and anything that has software in it is going to be vulnerable. It's going to have bugs." ~ Avi Rubin ~
Ik schat in dat je toe bent aan een monteur, wat zei de Ziggo helpdesk toen ze je modem op afstand inspecteerde?razRDJ schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:49:
Nog steeds problemen met random hoge pings en lage snelheden. Ik heb direct op de modem getest, met diverse kabels en laptop's/computers.
Ik heb een abbo voor 300 download en 40 upload. Ik kom aan rond de 20 upload bekabeld??!! Ik weet dat ze zeggen 'tot 20 Mbit' uploadsnelheid maar dit is gewoon de helft. Hebben anderen ook deze ervaring?
http://youtu.be/gEABifBgwi8
Waar upload je naartoe? Ik heb hier een glasvezel verbinding 500/500 maar ik mag soms ook in mijn handjes knijpen als ik 25+ haal. Lang niet iedere "ontvanger" staat open voor de 40 Mbit/sVideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:39:
Ik heb een abbo voor 300 download en 40 upload. Ik kom aan rond de 20 upload bekabeld??!! Ik weet dat ze zeggen 'tot 20 Mbit' uploadsnelheid maar dit is gewoon de helft. Hebben anderen ook deze ervaring?
Ik backup naar Backblaze cloudservice en die staan wijd open. In reguliere snelheidstests haal ik 20 of zelfs 18-19 Mbit. Download is wel rond de 300 maar ik ben meer geinteresseerd in uploadsnelheden met veel videobestanden die ik moet backuppen.
Heb je het met een ander apparaat bekabeld geprobeerd? Zit er nog iets tussen? Een switch? Een router? Of is je device rechtstreeks aangesloten op het modem? Werk je onder Windows? Zo ja, voer eens een snelheidstest uit door in de veilige modus op te starten met netwerkmogelijkheden? Post eens de waarden van de upstream van je modem.VideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:50:
Ik backup naar Backblaze cloudservice en die staan wijd open. In reguliere snelheidstests haal ik 20 of zelfs 18-19 Mbit. Download is wel rond de 300 maar ik ben meer geinteresseerd in uploadsnelheden met veel videobestanden die ik moet backuppen.
"What we can do is be aware that devices can be compromised, and anything that has software in it is going to be vulnerable. It's going to have bugs." ~ Avi Rubin ~
Als ik een proefupload naar Backblaze doe kom ik ook niet boven de 20 Mbit/s uit. Terwijl ik toch echt 500Mbit/s heb en haal. Denk eraan dat systemen zowel bij de internet providers als de content providers er op gericht zijn richting de gebruiker en niet de andere kant op. Daarom kun je prima met 300Mbit/s downloaden van zo'n dienst maar de upload is dan enorm traag. Dit fenomeen zie je bij vrijwel elke dienst. Daarom is het willen van een synchroon upload ook vaak niet nodig. Puur omdat je niet meer snelheid kan halen dan de andere zijde accepteert. Het ligt in deze dus aan de dienst en niet aan Ziggo.VideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 11:50:
De tests die ik doe zijn onafhankelijk van Backblaze, algemene tests zoals Internetspeed en dergelijke. Ik zit rechtstreeks op het modem, bekabeld. Dan kom ik tussen de 18 en 20 Mbit uit- hoe zit dat dan?
Bovendien heb ik van andere Backblaze gebruikers gehoord dat ze 6TB in een week konden uploaden dus er zijn veel snellere uploadsnelheden te halen vanuit Backblaze. Daar ligt het dus niet aan.
Bovendien heb ik van andere Backblaze gebruikers gehoord dat ze 6TB in een week konden uploaden dus er zijn veel snellere uploadsnelheden te halen vanuit Backblaze. Daar ligt het dus niet aan.
Maar ga eens even in op mijn vorige post dan? Of wil je niet geholpen worden?VideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:30:
De tests die ik doe zijn onafhankelijk van Backblaze, algemene tests zoals Internetspeed en dergelijke. Ik zit rechtstreeks op het modem, bekabeld. Dan kom ik tussen de 18 en 20 Mbit uit- hoe zit dat dan?
Backblaze zit in de USA met z'n servers toch? Je doorvoer is enorm afhankelijk van latency.
Verder weet ik niet wat de QoS algoritmes in je modem zijn. Ik heb hier 40/4, als ik QoS op de router inschakel haal ik 3Mbit upload. Modem is een wat oudere Cisco, die heeft ook QoS, maar niet toereikend. Moderne modems implementeren ook fq_codel, dat kost je upload maar latency blijft gelijk.
Verder weet ik niet wat de QoS algoritmes in je modem zijn. Ik heb hier 40/4, als ik QoS op de router inschakel haal ik 3Mbit upload. Modem is een wat oudere Cisco, die heeft ook QoS, maar niet toereikend. Moderne modems implementeren ook fq_codel, dat kost je upload maar latency blijft gelijk.
Sorry, ja! Ik werk ook met PC maar de backups komen van een een iMac. Interessant: de test op de PC gaf daarstraks rond de 20 Mbit aan en nu vanaf de iMac iets boven de 30 Mbit! Dat vind ik wel (net) acceptabel. Allebei de PC's zijn rechtstreeks op het modem aangesloten.Mr.Master schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:49:
[...]
Maar ga eens even in op mijn vorige post dan? Of wil je niet geholpen worden?
Dit kwam uit de test:
Upload: 32.4
Ping: 191.1
Jitter: 34.6
Ook als je de volledige upload niet haalt bij één applicatie [waar ik wel vaak > 100 mbit haal] dan heeft een richting synchrone upload voordelen.MediaZoo schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 12:05:
[...]
Daarom is het willen van een synchroon upload ook vaak niet nodig. Puur omdat je niet meer snelheid kan halen dan de andere zijde accepteert. Het ligt in deze dus aan de dienst en niet aan Ziggo.
De verbinding blijft sneller (ping blijft veel lager), meerdere applicaties kunnen tegelijkertijd uploaden, en bij een dienstverlener die een goede verbinding heeft met jouw ISP haal je veel hogere snelheden.
Meer dan 30 mbit is voor mij niet nodig om mijn backups te kunnen doen. Ik vind het echter wel fijn als mijn internetverbinding tijdens die moment snel blijft
Oké. En hoe zijn de waarden van je upstream? Deze kun je uit de webinterface van het modem halen, door daar op in te loggen en naar het tabblad [upstream] te gaan. Want aan de downstream waarden van je eerdere post zie ik niets geks.VideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 13:59:
[...]
Sorry, ja! Ik werk ook met PC maar de backups komen van een een iMac. Interessant: de test op de PC gaf daarstraks rond de 20 Mbit aan en nu vanaf de iMac iets boven de 30 Mbit! Dat vind ik wel (net) acceptabel. Allebei de PC's zijn rechtstreeks op het modem aangesloten.
Dit kwam uit de test:
Upload: 32.4
Ping: 191.1
Jitter: 34.6
Ping wordt niet lager bij meer bandbreedte... Een ping is de response tijd tussen jou en de gepingde device. Of je hier nu een 512kbit/s lijn voor gebruikt of een 1gbit/s lijn de response tijd zal bij een gelijk medium gelijk blijven. Glasvezel heeft een snellere response omdat het medium een lagere latency heeft maar niet omdat het meer bandbreedte heeft.ANdrode schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 14:10:
[...]
Ook als je de volledige upload niet haalt bij één applicatie [waar ik wel vaak > 100 mbit haal] dan heeft een richting synchrone upload voordelen.
De verbinding blijft sneller (ping blijft veel lager), meerdere applicaties kunnen tegelijkertijd uploaden, en bij een dienstverlener die een goede verbinding heeft met jouw ISP haal je veel hogere snelheden.
Meer dan 30 mbit is voor mij niet nodig om mijn backups te kunnen doen. Ik vind het echter wel fijn als mijn internetverbinding tijdens die moment snel blijft
Het aantal Mbit/s geeft alleen aan hoeveel gegevens er tegelijk over de verbinding getransporteerd kunnen worden. Niet de snelheid waarop deze reageert.
Zie het als een snelweg. Je mag er max 120 km/u, omdat dat de limiet van de infra is. Dat houdt in dat je in 1 uur 120 km aflegd bij gelijke snelheid. Is er 1 baan beschikbaar @ 120 kan kan er 1 auto per keer. Zijn er 10 banen beschikbaar dan kun je 10 auto's tegelijk naast elkaar sturen. De auto's gaan niet sneller maar er kunnen meer auto's tegelijk rijden. Een data verbinding heeft een response tijd en kan een max. hoeveelheid data transporteren. Hoe meer Mbit/s hoe meer data, maar response zal niet sneller worden.
Ter illustratie:
Dit is via een 512/512Kbit/s verbinding van Caiway
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Tracing route to www.google.nl [216.58.206.99] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.254 2 7 ms 7 ms 7 ms 172.17.128.1 3 9 ms 7 ms 9 ms cn-gd-gvd-cr10-te22.caiw.net [62.45.30.81] 4 8 ms 8 ms 8 ms 72.14.223.133 5 8 ms 8 ms 7 ms 108.170.241.205 6 9 ms 11 ms 11 ms 209.85.255.214 7 15 ms 14 ms 14 ms 209.85.142.167 8 14 ms 13 ms 12 ms 216.239.58.2 9 14 ms 12 ms 13 ms 108.170.246.129 10 13 ms 13 ms 13 ms 216.239.58.221 11 13 ms 13 ms 12 ms lhr25s14-in-f3.1e100.net [216.58.206.99] |
Dit via een Trined 500/500 Mbit/s verbinding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Tracing route to www.google.nl [216.58.206.99] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms FRITZL [192.168.1.1] 2 9 ms 2 ms 2 ms Hosted-By.xenosite.net [62.212.131.82] 3 1 ms 1 ms 12 ms Hosted-By.xenosite.net [62.212.131.81] 4 2 ms 2 ms 2 ms core1.ams.net.google.com [80.249.208.247] 5 2 ms 3 ms 2 ms 108.170.241.204 6 14 ms 32 ms 32 ms 209.85.254.49 7 9 ms 11 ms 8 ms 108.170.237.243 8 9 ms 8 ms 8 ms 64.233.175.112 9 8 ms 8 ms 8 ms 108.170.246.129 10 9 ms 9 ms 9 ms 216.239.58.221 11 8 ms 8 ms 8 ms lhr25s14-in-f3.1e100.net [216.58.206.99] |
Of een 4G verbinding van T-Mobile
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| Tracing route to www.google.nl [172.217.17.99] over a maximum of 30 hops: 1 2 ms 2 ms 2 ms 192.168.43.1 2 * * * Request timed out. 3 * * * Request timed out. 4 * * * Request timed out. 5 * * * Request timed out. 6 * * * Request timed out. 7 26 ms 21 ms 21 ms 84.241.225.42 8 * * * Request timed out. 9 37 ms 25 ms 23 ms 62.157.248.5 10 89 ms 32 ms 26 ms 217.239.40.117 11 291 ms 33 ms 31 ms 80.157.202.26 12 284 ms 24 ms 22 ms 108.170.241.129 13 312 ms 34 ms 35 ms 108.170.236.223 14 302 ms 33 ms 38 ms ams15s29-in-f3.1e100.net [172.217.17.99] |
[ Voor 42% gewijzigd door MediaZoo op 08-07-2017 14:51 ]
@MediaZoo je gaat aan het punt van @ANdrode voorbij. Wanneer je upstream verzadigd is met clouduploads, wordt je verbinding wel degelijk trager omdat er bijvoorbeeld minder ruimte over blijft om 200 HTTP requests te doen om nu.nl te laden (ik noem maar wat). Of dit effect ook zichtbaar is bij een minimalistisch dingetje als ping weet ik niet.
Om dit te testen zou je eens een continu ping kunnen draaien op jouw Caiway verbinding en dan tegelijkertijd een bestand van enkele tientallen MB's naar een cloudprovider proberen te uploaden. Wellicht gaat tijdens de upload je ping wel degelijk iets omhoog. Die vertraging wordt in dat geval dan in het modem al opgelopen omdat daar de flessenhals zit.
Om dit te testen zou je eens een continu ping kunnen draaien op jouw Caiway verbinding en dan tegelijkertijd een bestand van enkele tientallen MB's naar een cloudprovider proberen te uploaden. Wellicht gaat tijdens de upload je ping wel degelijk iets omhoog. Die vertraging wordt in dat geval dan in het modem al opgelopen omdat daar de flessenhals zit.
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 37100000 46 5.120 64qam 10
2 23300000 45 2.560 64qam 12
3 30200000 46 2.560 64qam 11
4 57800000 46 5.120 64qam 7
5 44000000 46 5.120 64qam 9
6 50900000 46 5.120 64qam 8
Uiteraard gaat je ping omhoog op het moment dat je verbinding verzadigd is. Er kan immers maar een beperkte hoeveelheid data over je verbinding en zolang er geen QoS ingesteld is heeft al het verkeer gelijke prioriteit. Er wordt dan gewoon afgehandeld op volgorde van aanbieden en tja dat levert vertraging op. Net als je op die ene snelweg waar je 120km/u rijdt 100 auto's tegelijk aanbiedt. Dan duurt het even voordat al die auto's over de weg zijn. Hoe meer rijstroken en dus bandbreedte hoe sneller de auto's op internet datapakketjes afgehandeld worden. Maar bij een lege weg (lees verbinding) gaan de auto's (data) er niet sneller overheen.Jerrythafast schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 15:49:
@MediaZoo je gaat aan het punt van @ANdrode voorbij. Wanneer je upstream verzadigd is met clouduploads, wordt je verbinding wel degelijk trager omdat er bijvoorbeeld minder ruimte over blijft om 200 HTTP requests te doen om nu.nl te laden (ik noem maar wat). Of dit effect ook zichtbaar is bij een minimalistisch dingetje als ping weet ik niet.
Neemt niet weg dat bij test naar deze cloudprovider ook bij een 500Mbit/s upload 20 Mbit/s haalt. Belangrijk is dan ook om te weten dat een verbinding zo snel is als de langzaamste schakel. Je kunt 100Gbit/s hebben als de andere kant maar 1 Kbit/s accepteert gaat het echt niet sneller dan die 1 Kbit/s. Wat nu ook speelt bij de cloud dienst. Het kan gewoon niet sneller zolang de andere kant niet sneller accepteert.
Heb je mijn post niet goed gelezen, MediaZoo? Hoe kan iemand 6TB in een week uploaden met 20 Mbit/s? Het probleem ligt niet bij de cloud dienst.
Beste tweakers, ik heb het forum flink lopen afstruinen maar ik heb niks kunnen vinden. Sinds deze week ben ik in het bezit van de Ziggo connect box modem. Ik kom van een ubee modem in bridge modus waar ik nooit problemen mee heb gehad.
Mijn pc's heb ik altijd achter een VPN (PIA) staan omdat ik dit zelf prettiger vind, qua internet snelheid (200Mbit) heb ik daar nooit hinder mee ondervonden en het verschil in snelheid is dan ook minimaal.
Echter heb ik met het nieuwe modem een probleem. Zonder VPN werkt alles meer dan prima, van bestanden van het web downloaden tot enkele torrent bestanden downloaden zoals Linux en RemixOS.
Op het moment dat ik mijn VPN aan doe en een torrent wil downloaden dan begint het probleem. De internet snelheid zakt in tot 10Mbits en het modem zelf is zo goed als niet meer te bereiken via 192.168.178.1. Bij de buren die dezelfde modem hebben gekregen is precies hetzelfde probleem aan de gang. Ik heb ziggo gebeld en het modem in bridge modus laten zetten wat niet heeft geholpen.
Is er iemand met dezelfde ervaring?
Mijn pc's heb ik altijd achter een VPN (PIA) staan omdat ik dit zelf prettiger vind, qua internet snelheid (200Mbit) heb ik daar nooit hinder mee ondervonden en het verschil in snelheid is dan ook minimaal.
Echter heb ik met het nieuwe modem een probleem. Zonder VPN werkt alles meer dan prima, van bestanden van het web downloaden tot enkele torrent bestanden downloaden zoals Linux en RemixOS.
Op het moment dat ik mijn VPN aan doe en een torrent wil downloaden dan begint het probleem. De internet snelheid zakt in tot 10Mbits en het modem zelf is zo goed als niet meer te bereiken via 192.168.178.1. Bij de buren die dezelfde modem hebben gekregen is precies hetzelfde probleem aan de gang. Ik heb ziggo gebeld en het modem in bridge modus laten zetten wat niet heeft geholpen.
Ook prima. Zowel up als downstream lijken met deze momentopname in orde. Wat voor modem heb je? (merk/model)VideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 17:15:
Gebundelde upstream-kanalen
neeecht in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9"EKlvin schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:53:
Beste tweakers, ik heb het forum flink lopen afstruinen maar ik heb niks kunnen vinden. Sinds deze week ben ik in het bezit van de Ziggo connect box modem. Ik kom van een ubee modem in bridge modus waar ik nooit problemen mee heb gehad.
neeecht in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 9"
neeecht in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 10"
neeecht in "[Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 10"
Zelfde probleem. Het is gewoon troep. Maar Ziggo wilde niet luisteren. Nu is het een mega dure strop aan het worden en de prijsverhogingen kosten ook alleen maar klanten. Dus tja.... Oude modem houden.
Of de mega mazzel hebben dat de Hitron modem het wel prima doet.
Volgens mij ligt dat ook aan die drama Puma 6 chip.EKlvin schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:53:
Ik heb je probleem gelezen en heb je mijn reactie ook gezien? Ik heb een 500Mbit/s uplink en haal ook maar 20Mbit/s naar de cloud dienst die je gebruikt bij een test. Als je op speedtest.net wel de volle 40Mbit/s haalt ligt het probleem zeker niet bij Ziggo. Dan kun je tegen Ziggo schoppen wat je wilt en roepen dat het niet aan de cloud dienst ligt. Maar je verbinding is dan gewoon in orde.VideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:44:
Heb je mijn post niet goed gelezen, MediaZoo? Hoe kan iemand 6TB in een week uploaden met 20 Mbit/s? Het probleem ligt niet bij de cloud dienst.
Nogmaal het internet is zo snel als de langzaamste schakel. Als er niet meer dan 20Mbit/s ergens geaccepteerd wordt op de route naar de cloud dienst wordt het niet meer dan die 20Mbit/s tot die beperking wordt opgeheven. Ziggo is niet voor het hele internet verantwoordelijk maar slechts tot aan het einde van zijn netwerk bij AMS-IX of andere peering locatie/netwerk, daarna kan Ziggo niets voor je doen maar is het voor de tegen partij.
*knip*. Hou het ff een beetje vriendelijk.MediaZoo schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:11:
[...]
Ik heb je probleem gelezen en heb je mijn reactie ook gezien? Ik heb een 500Mbit/s uplink en haal ook maar 20Mbit/s naar de cloud dienst die je gebruikt bij een test. Als je op speedtest.net wel de volle 40Mbit/s haalt ligt het probleem zeker niet bij Ziggo.
[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 10-07-2017 08:45 ]
Ziggo Connect Box- ik heb een Pro abonnement.Mr.Master schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:01:
[...]
Ook prima. Zowel up als downstream lijken met deze momentopname in orde. Wat voor modem heb je? (merk/model)
Je hebt nog nooit ergens naar toe 40Mbit/s gehaald?
[ Voor 25% gewijzigd door rens-br op 10-07-2017 08:48 ]
*knip* Zonder informatie over je wijze van testen en de resultaten kunnen we je ook niet helpen.
[ Voor 51% gewijzigd door rens-br op 10-07-2017 08:48 ]
*knip*MediaZoo schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:27:
*knip*
Zonder informatie over je wijze van testen en de resultaten kunnen we je ook niet helpen.
[ Voor 59% gewijzigd door rens-br op 10-07-2017 08:48 ]
Ik snap het niet. Je hebt een probleem en post hier berichten voor hulp. Echter is de informatie te beperkt om je echt goed te helpen. Meerdere mensen waaronder ik willen je helpen, maar je moet ons wel de genoeg informatie geven om je te helpen. Ik maar ook anderen helpen je door te testen maar ook uit te leggen dat verbindingen naar de USA aan veel factoren onderheven zijn.VideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:37:
[...]
Ik heb niet zoveel aan jouw 'hulp': roepen dat het niet aan Ziggo ligt omdat jij niet meer dan 20Mb kan uploaden helpt mij niet erg... Ik heb volgens mij genoeg andere info gegeven dus verdraai en simplificeer niet. Liever nog: focus je hulp maar op iemand anders...
Dit is de reactie die je hierop terug geeft... Dan komt direct bij mij de vraag: Wil je geholpen worden of kom je je probleem droppen om vervolgens je onvrede verder op de mensen die je kunnen helpen te uiten?
Je staat weinig open voor het vinden van de oplossing en reageert hier vervolgens op deze manier op. Ik wens je succes met je "probleem".
Je moet ook wel geholpen willen worden, je informatie vertrekking is niet geweldig en je enige argument is dat iemand anders (wie?) 6TB in een week kan uploaden.VideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:37:
[...]
Ik heb niet zoveel aan jouw 'hulp': roepen dat het niet aan Ziggo ligt omdat jij niet meer dan 20Mb kan uploaden helpt mij niet erg... Ik heb volgens mij genoeg andere info gegeven dus verdraai en simplificeer niet. Liever nog: focus je hulp maar op iemand anders...
Als het dan mogelijk niet aan de ziggo verbinding ligt, wat goed mogelijk lijkt als je speedtest wel hoger gaat, maar aan de dienst, dan kan dat opeens niet? Waarom is dat uitgesloten?
Bij mij schommelen clouddiensten ook enorm, soms gaan ze als een trein en soms niet. Ligt er ook maar aan hoe druk het bij zo'n dienst is.
Hm. Ik vrees dit antwoord:VideoWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:16:
[...]
Ziggo Connect Box- ik heb een Pro abonnement.
Zeker gezien je aangeeft het op beide apparaten te hebben, met een netwerkkabel ertussen.ArcticWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:03:
Volgens mij ligt dat ook aan die drama Puma 6 chip.
Beide zijn nog steeds Up-and-RunningReflector schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:08:
Sinds gisteren heb ik de Horizon Box. Voordat ik deze aansloot even met UPC Ziggo gebeld om te vragen of ik mijn losse modem kon blijven gebruiken. Dat kon, en was toen ik telefonische bestelde ook al zo ingesteld. Prima!
Nu is het zo dat ik zowel via de modem als de Horizon Box het internet op kan. Ik zie dan ook 2 verschillende ip-adressen als ik naar zo'n site als 'mijn ip' ga.
Wordt de modem in de Horizon later nog uitgeschakeld of blijft dit zo?
Een snelle verbinding tot de AMS-IX of in speedtests is alleen geen garantie voor een snelle verbinding met dienstverleners. Jouw ISP is verantwoordelijk voor welke peerings en transit verbindingen ze aanbieden én voor het verzekeren van genoeg capaciteit.MediaZoo schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:11:
[...]
Nogmaal het internet is zo snel als de langzaamste schakel. Als er niet meer dan 20Mbit/s ergens geaccepteerd wordt op de route naar de cloud dienst wordt het niet meer dan die 20Mbit/s tot die beperking wordt opgeheven. Ziggo is niet voor het hele internet verantwoordelijk maar slechts tot aan het einde van zijn netwerk bij AMS-IX of andere peering locatie/netwerk, daarna kan Ziggo niets voor je doen maar is het voor de tegen partij.
Soms zijn gewoon commerciële redenen voor een ISP om geen snelle verbinding naar een aanbieding aan te bieden. Wij weten allemaal nog dat Netflix in fUPC gebied een maand slecht werkte en dat dit "magisch" was opgelost toen Ziggo weer peering met Netflix deed.
En ik ken geen consumenten ISP die al hun verkeer via premium transit providers routeert…
In dit geval geloof ik dat de verbinding met backblaze traag is [ik kan het nu niet testen]. Maar dat is geen argument om te claimen dat een hogere upload/symmetrische verbinding geen zin heeft.
Mijn ervaring is dat browsen "traag" wordt/ping extreem omhoog schiet wanneer een groot deel van de upload gebruikt wordt (ping van < 20 naar > 150). Dat kan je met QOS oplossen maar dat is lastig wanneer er bulk verkeer over een vaak gebruikt protocol gaat (neem HTTPS).
offtopic:
Overigens wordt het verschil in latency tussen glasvezel en kabel in mijn ogen vooral veroorzaakt door het modem (Puma 6) of de routering in het netwerk. Pas wanneer je naar echt snelle toepassingen toe gaat (beurshandel) maakt de latency en fysieke route van de transportlaag uit
Overigens wordt het verschil in latency tussen glasvezel en kabel in mijn ogen vooral veroorzaakt door het modem (Puma 6) of de routering in het netwerk. Pas wanneer je naar echt snelle toepassingen toe gaat (beurshandel) maakt de latency en fysieke route van de transportlaag uit
Dit.ANdrode schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 23:16:
Mijn ervaring is dat browsen "traag" wordt/ping extreem omhoog schiet wanneer een groot deel van de upload gebruikt wordt (ping van < 20 naar > 150).
Klopt als een bus, mijn ervaring net zo. Daarom is de upload zeer zeker van belang. Bij coax is de upload asymmetrisch, bij glas symmetrisch. Heeft te maken met capaciteit, maar met de komst van
EuroDOCSIS 3.1 zal er wel veranderingen komen inzake upload is mijn verwachting.
En daar nog bovenop de omzetting van elektrisch naar optisch en andersom. Bij glas heb je optisch in zijn geheel. Bij coax wordt heb je te maken met dat laatste stukje coax (elektrisch signaal) in het netwerk, wat mijns inziens ook iets meer latency geeft. Vanaf de node (waar optisch/elektrisch plaatsvindt) tot aan consument is koper/coax (dus vanaf groepsversterker naar eindversterker en klant).offtopic:
QoS algoritmes met alleen poortreserveringen zijn niet meer van deze tijd. Het probleem met pingtijden die omhoog knallen als de upload vol zit komt door buffering: jij knalt met 1Gbit/s de buffers van je modem of router vol, de modem of router moet vervolgens maar zien hoe dat door een 40Mbit pijp past. Hoe kleiner de internetpijp, hoe groter dit probleem wordt.
Er wordt al een paar jaar gewerkt om "bufferbloat" tegen te gaan. Ik gebruik zelf QoS op basis van fq_codel (standaard op OpenWRT en LEDE), hiermee krijg ik zelfs crappy 7/1 ADSL verbindingen waar een heel kantoor achter zit stabiel qua latency (altijd 30ms) als de upload helemaal vol wordt gepropt.
Een vergelijkbaar algoritme zit in de Eurodocsis 3.1 standaard waarbij CMTS en modem waken over de buffers aan beide kanten.
Wat betreft glas vs coax: in theorie wint glas altijd, in de praktijk is er geen verschil. Het voordeel van het ontbreken van modems wordt bij de meeste glasvezel aanbieders volledig teniet gedaan door het te tunnelen met PPPoE. Allereerst gaat dat ten koste van de standaard MTU grootte waardoor routers moeten knoeien met MSS Clamping, ten tweede is PPPoE op de meeste routers uitgevoerd in userspace, meestal single threaded.
Er wordt al een paar jaar gewerkt om "bufferbloat" tegen te gaan. Ik gebruik zelf QoS op basis van fq_codel (standaard op OpenWRT en LEDE), hiermee krijg ik zelfs crappy 7/1 ADSL verbindingen waar een heel kantoor achter zit stabiel qua latency (altijd 30ms) als de upload helemaal vol wordt gepropt.
Een vergelijkbaar algoritme zit in de Eurodocsis 3.1 standaard waarbij CMTS en modem waken over de buffers aan beide kanten.
Wat betreft glas vs coax: in theorie wint glas altijd, in de praktijk is er geen verschil. Het voordeel van het ontbreken van modems wordt bij de meeste glasvezel aanbieders volledig teniet gedaan door het te tunnelen met PPPoE. Allereerst gaat dat ten koste van de standaard MTU grootte waardoor routers moeten knoeien met MSS Clamping, ten tweede is PPPoE op de meeste routers uitgevoerd in userspace, meestal single threaded.
Heel goede post (en je kent de achtergrond goed). Toch even twee kanttekeningen 
Ik wist niet dat dit in DOCSIS 3.1 zit
. Daar ben ik erg blij mee. Dit heeft meer impact op de praktische snelheid van een internetverbinding dan het puur sneller maken van de verbinding.
@de rest: Goede introductie van bufferbloat in een oude Google Tech Talk:
Mijn verbinding lijkt MTU > 1536 te ondersteunen (ping, ping6). Sommige ISP's lossen dit dus goed op.
Ik vind het ontzettend jammer dat OpenWRT/LEDE geen hardware nat/tunneling kunnen ondersteunen omdat de fabrikanten dit doen met proprietary code. Er zou een raspberry pi-voor-routers moeten komen (dus open hardware nat driver)
_JGC_ schreef op zondag 9 juli 2017 @ 01:14:
offtopic:
En het begon in cerowrt – alleen nu moet je kiezen voor LEDE
Ik wist niet dat dit in DOCSIS 3.1 zit
Een deel van de glasvezelproviders ondersteunt tegenwoordig RFC4638 waardoor MTU 1536 is. Ik verwacht dat het PPPoE tunnelen in de routers van glasvezel ISP's in hardware moet gebeuren - de CPU van een thuisrouter heeft te weinig kracht om honderden mbit/s aan NAT te doen, laat staan PPPOE.Wat betreft glas vs coax: in theorie wint glas altijd, in de praktijk is er geen verschil. Het voordeel van het ontbreken van modems wordt bij de meeste glasvezel aanbieders volledig teniet gedaan door het te tunnelen met PPPoE. Allereerst gaat dat ten koste van de standaard MTU grootte waardoor routers moeten knoeien met MSS Clamping, ten tweede is PPPoE op de meeste routers uitgevoerd in userspace, meestal single threaded.
Mijn verbinding lijkt MTU > 1536 te ondersteunen (ping, ping6). Sommige ISP's lossen dit dus goed op.
offtopic:
Als je wilt stuur ik via DM een .pcapng en kan ik ook andere testjes voor je draaien. Ik weet dat IPv6 niet fragment dus ik ben erg verbaasd dat ik met ICMPv6 > 1536 iets terugkrijg
Als je wilt stuur ik via DM een .pcapng en kan ik ook andere testjes voor je draaien. Ik weet dat IPv6 niet fragment dus ik ben erg verbaasd dat ik met ICMPv6 > 1536 iets terugkrijg
Ik vind het ontzettend jammer dat OpenWRT/LEDE geen hardware nat/tunneling kunnen ondersteunen omdat de fabrikanten dit doen met proprietary code. Er zou een raspberry pi-voor-routers moeten komen (dus open hardware nat driver)
Sinds een dag of tien heb ik een nieuwe TV, een Samsung UE40KU6020. Met CI+ module. Nu kan ik de TDF in HD bekijken. Prachtig!
Ik heb nu ook Ziggo on Demand. Wat me opvalt is dat TV gemist niet in HD is.
Vraag 1: Biedt Ziggo het gewoon niet in HD aan of ligt het misschien aan mij?
Vraag 2: Hoe werkt het technisch? Wordt er voor mij een dedicated TV kanaal opgezet en ontvang ik het dus via DVB-C of gaat het via de internet verbinding en is het IP TV?
Ik heb nu ook Ziggo on Demand. Wat me opvalt is dat TV gemist niet in HD is.
Vraag 1: Biedt Ziggo het gewoon niet in HD aan of ligt het misschien aan mij?
Vraag 2: Hoe werkt het technisch? Wordt er voor mij een dedicated TV kanaal opgezet en ontvang ik het dus via DVB-C of gaat het via de internet verbinding en is het IP TV?
Zo.. Net nog even een kennis weer online geholpen...voeding van de antenneversterker (technetix fra-752) overleden..
Tja dan wil de ubee niet meer online komen..
Gelukkig thuis in de rommel al nog geschikte voeding. Die er tussen en weer internet
Gelukkig thuis in de rommel al nog geschikte voeding. Die er tussen en weer internet
404 Signature not found
Dus dit betekent dat zelfs in bridge modus alles over die Puma 6 chip loopt?ArcticWolf schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 19:03:
[...]
Volgens mij ligt dat ook aan die drama Puma 6 chip.
Dit is trouwens het resultaat wanneer ik torrents gebruik en ik een ping test in het modem uitvoer:
20 packets transmitted, 18 packets received, 10% packet loss
round-trip min/avg/max = 30.000/56.842/140.000 ms
Er komen dus waardes voorbij van 140ms. Deze lijken mij toch wel aan de hoge kant? Als ik hier dan nog is mijn VPN bij aanzet dan zakken de snelheden in naar 20Mbits en stop het modem eigenlijk gewoon met functioneren...
Met andere woorden moet ik dus hopen dat ziggo mijn oude ubee modem weer kan/wil activeren...
[ Voor 52% gewijzigd door EKlvin op 10-07-2017 00:46 ]
Topper! Die voedingsadapters gaan wel vaker stuk. In de regel worden modems buiten de versterker om, om deze reden met een splitter vanaf AOP in de meterkast aangesloten. Ene uitgang naar modem, de ander naar FRA752N versterker. En dan nog, deze versterker heeft een 0dB uitgang, die je makkelijk op het modem kwijt kan, indien toegankelijk en er verder weinig op de poorten zit (+0, +2, +4, +8dB). Een keuze. En jij lost dit probleem voortreffelijk op.SMSfreakie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 00:12:
Zo.. Net nog even een kennis weer online geholpen...voeding van de antenneversterker (technetix fra-752) overleden..
Het is me duidelijk dat je veel verder gaat, de diepte in, en materie waar ik zeer zeker veel van kan opsteken. Klasse. Dit is dat beetje meer: tweakers.ANdrode schreef op zondag 9 juli 2017 @ 12:21:
Heel goede post (en je kent de achtergrond goed). Toch even twee kanttekeningen
[...]
offtopic:
Ik wist niet dat dit in DOCSIS 3.1 zit. Daar ben ik erg blij mee. Dit heeft meer impact op de praktische snelheid van een internetverbinding dan het puur sneller maken van de verbinding.
[video]
[...]
Een deel van de glasvezelproviders ondersteunt tegenwoordig RFC4638 waardoor MTU 1536 is. Ik verwacht dat het PPPoE tunnelen in de routers van glasvezel ISP's in hardware moet gebeuren - de CPU van een thuisrouter heeft te weinig kracht om honderden mbit/s aan NAT te doen, laat staan PPPOE.
offtopic:
Lekker man. Blijf posten
Yep, die chip vertaald het docsis verkeer zeg maar. In bridge doet hij nog steeds hetzelfde, alleen de routerfunctie wordt overgenomen door een andere router.EKlvin schreef op maandag 10 juli 2017 @ 00:26:
[...]
Dus dit betekent dat zelfs in bridge modus alles over die Puma 6 chip loopt?
Dit is trouwens het resultaat wanneer ik torrents gebruik en ik een ping test in het modem uitvoer:
20 packets transmitted, 18 packets received, 10% packet loss
round-trip min/avg/max = 30.000/56.842/140.000 ms
Er komen dus waardes voorbij van 140ms. Deze lijken mij toch wel aan de hoge kant? Als ik hier dan nog is mijn VPN bij aanzet dan zakken de snelheden in naar 20Mbits en stop het modem eigenlijk gewoon met functioneren...
Met andere woorden moet ik dus hopen dat ziggo mijn oude ubee modem weer kan/wil activeren...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic