SKiLLa schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:43:
[...]
'Het euvel verhelpt' is grappig geformuleerd; het 'euvel' is er een paar jaar geleden met een firmware upgrade van het Cisco modem er namelijk expliciet door Ziggo ingezet. Dit is een moedwillige, niet gecommuniceerde, eenzijdige beslissing van Ziggo geweest en geen 'technisch euvel'. De firmware template van Cisco laat je die instelling namelijk aan- of uitzetten (aka overriden) als ISP.
Ik zou het echt niet weten. Wat ik wel weet is dat ik refereerde naar de courante modems waarbij die mogelijkheid er wel komt/wordt gefixt. Cisco's zijn inmiddels allemaal antiek en EOL.
En mijn keuze om op hardware van een leverancier te bouwen noem je 'discutabel'; wat 1) irrelevant voor het DNS server verhaal is;
Nou ja nu dus wel want in jouw beleving waren de standaard DNS servers niet afdoende maar je had dus ook niet meer de mogelijkheid om deze aan te passen.
2) ongepast, daar jij mijn situatie & configuratie niet kent;
Snap niet waarom dit ongepast is. Ik stel dat het discutabel is om in dat geval gebruik te maken van de standaard modemrouters van Ziggo juist omdat je dan geen invloed hebt op de instellingmogelijkheden. Lees: ongeacht de situatie zou ik daar niet van afhankelijk willen zijn. Het is betwistbaar of je daarmee de meest optimale situatie creëert. Sterker nog, ik heb er nu als niet-zakelijk klant al voor gekozen om een eigen router te gebruiken met de bijbehorende vrijheden. Ik zou daar mijn business al helemaal niet van laten afhangen. Nogmaals, daarmee zeg ik niet dat jij dat ook niet moet doen. Ik zeg alleen dat het betwistbaar is of dat verstandig is. Dat zijn gewoon valide argumenten.
3) Impliceer je nou dat Ziggo Zakelijk troep is waarop je bij voorbaat niet kunt verder borduren zonder een extra router (met bijbehorende extra aanschaf- en beheerkosten, toegenomen complexiteit, etc.), voor slechts een simpele 'webbrowsing'-uplink in 1 fysieke kantoorruimte ?
Want dat laatste is exact het tegenovergestelde van de marketing uitingen van Ziggo met haar 'Snel, stabiel en veilig zakelijk internet' slogan... Stabiel: alleen met eigen router ? Veilig: alleen met eigen router ? Snel: ja.
Nee, wat ik stel is dat Ziggo zeer goed is in het aan mij leveren van een stabiele internetverbinding en prima TV service maar dat ik Ziggo niet nodig heb om mijn netwerk thuis te managen en dus liever mijn eigen apparatuur kies juist om de redenen die eerder geschetst zijn. Volledige vrijheid op mijn eigen netwerk. Zo heb ik al jaren een prima verbinding en geen issues met DNS (laatste keer was de DDOS een aantal jaar geleden maar dat was een uitzondering).
SKiLLa schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:43:
[...]
PS: Dat de DNS servers zelf - blijkbaar - geen issues hebben, wil niet zeggen dat de klant-beleving net zo is; misschien zit er een rotte node tussen, misschien betreft het een geobased caching DNS server, of is er een switch of router met bitrot op 1 van de planes of een overbelaste firewall die agressief UDP packages dropt als er een te hoge load op het systeem zit; de oorzaak - en jullie netwerk topologie - ken ik niet, de symptomen - op alle client-devices hetzelfde voor de goede orde - helaas wel.
Wie is jullie? De situatie die je schets kan zomaar eens te maken hebben met een defect modem