Te routeren tussen bv VLANs?

Daarnaast zal een router bv ook DHCP moeten doen zodat er ook iets van IPs beschikbaar is binnen de VLANs... En uiteraard idem dito voor IPv6, prefixes uitdelen per VLAN.
Overigens vind ik vlan's om iot af te schermen onzin, ben je bang dat je huisgenoten je verlichting hacken?
Of wil je van die iot rotzooi die via Chinese Cloud servers werken, dan ben je echt op de verkeerde weg lijkt mij.
Jij vindt het wellicht onzin. Vele anderen niet. En het gaat niet alleen om Chinese meuk maar ook om westerse meuk. Het is niet alsof westerse merken ineens wel super betrouwbaar zijn of niks met de cloud hebben en nooit beveiligingslekken hebben.
Loadbalacing van twee lijnen (dus geen failover) lukt je met geen enkel consumentenrouter.
Wie had het over consumemten routers? Nogmaals, we zitten hier niet op het Viva forum maar op Tweakers.
Ipv6 en port forwarding bestaat natuurlijk niet, je krijg gewoon van je provider een prefix van bijvoorbeeld /56 en dus 56 ipdressen.
Wel zit in de router een firewall die default alle port blocked dus als je iets van buiten wil, dan moet je dat in de firewall open zetten voor het gewenst ipadres
Een /56 bevat wel iets meer dan 56 IP adressen, specifiek 2^72 adressen. Daarnaast noemde ik het poorten openen, en tussen aanhalingstekens "port forwards". Met begrijpend lezen kon je daaruit al opmaken dat ik bedoelde wat er stond, poorten openen voor IPv6 verkeer. En geen DNAT/destination NAT.
Een router misbruiken als VPN server is zelden een goed idee, daar hebben consumentenrouters gewoon de cpu capaciteit niet voor.
Zie hierboven, Tweakers, niet Viva. En afhankelijk van de behoeften en gebruikte oplossing kan het allemaal best meevallen. Tijdje Wireguard gebruikt op een UniFi Security Gateway (dual core 500MHz uit mijn hoofd) en om van buiten de deur bv Home Assistant te benaderen was dat gewoon prima. Bij familie (met een bedrijfje) staat een EdgeRouter4 met Wireguard en dat is ook prima voor bv cameras te bekijken. Nu zal die EdgeRouter wel iets meer power hebben dan de USG, maar dat is natuurlijk ook geen power house. En recentere consumentenrouters zitten ook al snel quad cores in met snelheden uitgedrukt in GHz.
Maar uiteraard is het altijd mogelijk iets ver gezochts te vinden, maar dan lijkt het me slimmer een post te plaatsen van ik wil dit of dat en hoe los ik dat op.
Is vrij weinig vergezocht aan, zeker op een site als Tweakers.
Als dan een eigen router de oplossing is, prima maar zonder reden een eigen router inzetten lijkt mij zinloos.
Meestal is het zinloos om iets te doen zonder reden. Of dat nu gaat over eigen routers of wat dan ook.