Acties:
  • +2 Henk 'm!
BartNL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb een brief gehad waarin Ziggo schrijft dat mijn Ziggo TV box bij update in Januari aan Ziggo netwerk moet hangen en anders mogelijk niet meer werkt. Mijn TV box hangt altijd aan internet maar dat is Delta glasvezel. Alleen wanneer glasvezel er uit zou liggen is het Ziggo internet. Ik ga het wel zien?
Dat is toch een beetje waar het om ging? Dat Ziggo blijkbaar een check toevoegt om te controleren of de settopbox ook op een Ziggo internet verbinding hangt (om te voorkomen dat die wordt uitgeleend aan huishoudens zonder Ziggo maar met nog "prik op de kabel"). En volgende stap zal vast wel worden dat ze gaan controleren of de settopbox van klant X ook actief is op de internet verbinding van klant X. Zodat niet 2 Ziggo klanten bv een duur sport pakket kunnen delen door een tweede settopbox af te nemen op het huishouden met het sport abo maar de box te plaatsen bij het huishouden met het goedkopere abo.

Maar dat zegt dus niks over het afschakelen van DVB-C. Alleen dat Ziggo een Ziggo internet verbinding gaat vereisen op deze settoboxen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Ik heb een brief gehad waarin Ziggo schrijft dat mijn Ziggo TV box bij update in Januari aan Ziggo netwerk moet hangen en anders mogelijk niet meer werkt. Mijn TV box hangt altijd aan internet maar dat is Delta glasvezel. Alleen wanneer glasvezel er uit zou liggen is het Ziggo internet. Ik ga het wel zien?
Router zo configureren dat de TV box wel over de juiste verbinding naar buiten gaat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:53:
[...]
Maar dat zegt dus niks over het afschakelen van DVB-C. Alleen dat Ziggo een Ziggo internet verbinding gaat vereisen op deze settoboxen.
Maar dan begint het wel op koppelverkoop te lijken. Ik overweeg om als ik komend jaar glasvezel heb van Delta om Ziggo aan te houden voor alleen de TV en Internet af te nemen van Delta. Maar dat zou dan qua TV niet meer altijd werken? Ik denk dat als Ziggo dit doorzet, er genoeg gevallen zullen zijn om hier een "kwestie" van te maken...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:03:
[...]

Maar dan begint het wel op koppelverkoop te lijken. Ik overweeg om als ik komend jaar glasvezel heb van Delta om Ziggo aan te houden voor alleen de TV en Internet af te nemen van Delta. Maar dat zou dan qua TV niet meer altijd werken? Ik denk dat als Ziggo dit doorzet, er genoeg gevallen zullen zijn om hier een "kwestie" van te maken...
Maar dat was het altijd al? Zonder internet van Ziggo kun je alleen KabelTV krijgen, en ik meen dat je dan ook geen settopbox krijgt (omdat je toch alleen de onversteutelde kanalen kunt ontvangen en geen toegang hebt tot Replay etc).
De enige abonnementen met een settopbox zijn TV Start, TV Complete en TV Max. En die kon je ten alle tijden alleen maar afsluiten met "internet + TV" of "Alles in Een". In die zin veranderd er dus niks.

Edit:
Of de huidige situatie dan ook al als koppelverkoop bestickerd moet worden houd ik mij verder buiten.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 24-12-2022 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
[...]

Discussie ging over DVB-C dat gestopt zou worden, misschien had ik jou daarin niet moeten quoten omdat jij het dus over Ziggo-IPTV hebt.

Dat een Ziggo IPTV-Box alleen maar gaat werken icm Ziggo-internet lijkt me logisch. Zou eigenlijk al vanaf het begin zo hebben moeten werken.

Ik denk ook niet dat je mag verwachten dat een T-Mobile IPTV-Animo ontvanger beeld geeft via een Ziggo internet aansluiting. (om maar een voorbeeld te noemen).

Ja, in jou situatie onhandig. Maar als je je netwerk anders inricht (dat je TV-Box internet krijgt via je Ziggo aansluiting) kan je weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:03:
[...]

Maar dan begint het wel op koppelverkoop te lijken.
Maar je hebt idd toch internet van Ziggo, anders krijg je geen Next of Next mini.

Daarnaast, probeer maar eens TV bij T-MOBILE oid af te sluiten zonder internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:07:
[...]
Maar dat was het altijd al? Zonder internet van Ziggo kun je alleen KabelTV krijgen, en ik meen dat je dan ook geen settopbox krijgt (omdat je toch alleen de onversteutelde kanalen kunt ontvangen
Ik heb al sinds 2008 "digitale TV". Eerst via Casema wat later Ziggo werd. Met een eigen smartcard. Eerst met een apart kastje, sinds een jaar of vijf met een smart TV en eigen CI+ module. Dat werkte en werkt voor lineaire TV nog steeds zonder InterNet verbinding.
en geen toegang hebt tot Replay etc)
Met de smart TV kwam er ook "Ziggo on demand" bij. Daarvoor is wel een internet verbinding nodig. Of dat werkt met een niet Ziggo internet verbinding weet ik niet. Ik heb ook NPO plus. Ik weet niet beter of dat werkt met elke internet verbinding.
.
De enige abonnementen met een settopbox zijn TV Start, TV Complete en TV Max. En die kon je ten alle tijden alleen maar afsluiten met "internet + TV" of "Alles in Een". In die zin veranderd er dus niks.
Ik heb geen settop box van Ziggo, maar voor wie dat wel heeft was de huidige situatie dan misschien altijd al koppelverkoop. Maar omdat Ziggo tot nog niet zo lang geleden feitelijk een quasi monopolie had op "snel" internet was dat nog geen punt. Bijna iedereen die TV had van Ziggo, had ook Internet van Ziggo.
Edit:
Of de huidige situatie dan ook al als koppelverkoop bestickerd moet worden houd ik mij verder buiten.
De situatie verandert door de opkomst van glasvezel. Er komt echte concurrentie en het zal voor meer mensen aantrekkelijk worden niet alle diensten bij één leverancier af te nemen. Dus kun je er denk ik op wachten tot iemand er een "kwestie" van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:25:
[...]

Maar je hebt idd toch internet van Ziggo, anders krijg je geen Next of Next mini.
Ik heb geen next mini, en die hoef ik ook niet want mijn Samsung 4K smart TV met eigen CI+ modlule bevalt mij prima. Ja, ik heb internet van Ziggo. Nog wel. Maar misschien wordt dat anders als Delta hier klaar is met graven.
Daarnaast, probeer maar eens TV bij T-MOBILE oid af te sluiten zonder internet.
Zonder Internet IP TV afnemen zal inderdaad niet gaan. Maar waarom moet ik dat internet dan ook afnemen van de content leverancier? Of andersom? Er is geen technische reden voor. De combinatie NLziet, Netflix en internet via een willekeurige provider werkt prima. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik tot de conclusie kom dat koppelen van de content aan de internet provider koppelverkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:31:
[...]

Ik heb al sinds 2008 "digitale TV". Eerst via Casema wat later Ziggo werd. Met een eigen smartcard. Eerst met een apart kastje, sinds een jaar of vijf met een smart TV en eigen CI+ module. Dat werkte en werkt voor lineaire TV nog steeds zonder InterNet verbinding.
Andere situatie. Je hebt dan überhaupt geen settopbox van Ziggo dus doet die settopbox die je niet hebt ook geen check op een Ziggo internet verbinding. Daarnaast verkoopt Ziggo ook al heel wat jaren (zeker 5+) geen losse smartcards meer.
En voorwaarde voor het hele "TV kijken via Ziggo zonder internet van Ziggo" blijft natuurlijk dat je wel nog een werkende coax verbinding hebt. Kans bestaat natuurlijk dat als een monteur in een straatkast aan het werk is die meteen de kabels naar inactieve aansluitingen uittrekt. Als Ziggo zo'n goede boekhouding heeft van welk adres op welke aansluiting zit.
[...]

Met de smart TV kwam er ook "Ziggo on demand" bij. Daarvoor is wel een internet verbinding nodig. Of dat werkt met een niet Ziggo internet verbinding weet ik niet. Ik heb ook NPO plus. Ik weet niet beter of dat werkt met elke internet verbinding.
Dat "rode knop" verhaal, voor on-demand, loopt meen ik ook over DVB-C en niet via internet. Dus zal ook werken op een Ziggo TV aansluiting, zonder internet van Ziggo.
[...]

Ik heb geen settop box van Ziggo, maar voor wie dat wel heeft was de huidige situatie dan misschien altijd al koppelverkoop.
Het was altijd al koppelverkoop. Bepaalde abonnementen (TV Start/Complete/Max) kon je nooit afsluiten zonder internet van Ziggo. Alleen bij KabelTV kan dat. En wat jij hebt is een antiek abonnement dat in leven wordt gehouden. Zelf had ik voor 2010 al een "Alle in Een Plus" abonnement. En pas toen ik begin dit jaar zelf mijn abo verlengd heb is dat over gezet naar wat ze nu verkopen. En v.w.b. TV leek het dan op TV Start (toegang tot versteutelde kanalen, Ziggo Go etc) alleen dan zonder settopbox. Nu dan formeel Internet Complete met TV Start. Mediabox XL ontvangen, aangesloten, geactiveerd, en weer in de doos gestopt. TV kijken gebeurd nog steeds met de oude smartcard en CI module. En ook hier laatst een brief in de bus m.b.t. de Mediabox XL. Wordt niet gebruikt, zal vanaf datum X een update vereisen om nog te functioneren. Gebruik je hem niet? Prima, gebruik je hem wel? Zet hem dan ook eens aan om te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:43:
[...]

Zonder Internet IP TV afnemen zal inderdaad niet gaan. Maar waarom moet ik dat internet dan ook afnemen van de content leverancier? Of andersom? Er is geen technische reden voor. De combinatie NLziet, Netflix en internet via een willekeurige provider werkt prima. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik tot de conclusie kom dat koppelen van de content aan de internet provider koppelverkoop is.
Maar je bent niet verplicht om TV via Ziggo af te nemen (bv Delta biedt ook IPTV aan, maar dus ook een NLZiet die kabel/provider/leverancier onafhankelijk is), noch verplicht om Ziggo internet af te nemen als je TV van Ziggo wilt ontvangen (KabelTV abo. Met mitsen en maren dat je geen on demand hebt en niet alle zenders in HD zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@RobertMe

TV Start is eventueel nog wel los te verkrijgen zonder internet van Ziggo. Tegenwoordig standaard met een CI+ Module. Maar met een prijs van € 29,45 per maand is het inderdaad niet echt aantrekkelijk vergeleken met de pakketprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:31:

[...]

De situatie verandert door de opkomst van glasvezel. Er komt echte concurrentie en het zal voor meer mensen aantrekkelijk worden niet alle diensten bij één leverancier af te nemen. Dus kun je er denk ik op wachten tot iemand er een "kwestie" van maakt.
Wat bedoel je precies met er een "kwestie" van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:52:
Daarnaast verkoopt Ziggo ook al heel wat jaren (zeker 5+) geen losse smartcards meer.
Nee, helaas niet. Ik vond dat juist zo'n fijn systeem.
En voorwaarde voor het hele "TV kijken via Ziggo zonder internet van Ziggo" blijft natuurlijk dat je wel nog een werkende coax verbinding hebt. Kans bestaat natuurlijk dat als een monteur in een straatkast aan het werk is die meteen de kabels naar inactieve aansluitingen uittrekt.
Als ik Ziggo betaal voor TV, dan zal dat dat niet gebeuren want dan is het geen inactieve aansluiting.
Dat "rode knop" verhaal, voor on-demand, loopt meen ik ook over DVB-C en niet via internet. Dus zal ook werken op een Ziggo TV aansluiting, zonder internet van Ziggo.
Beeld en geluid gaan inderdaad via DVB-C, maar er is daarnaast een commandoverbinding met Ziggo om de selectie te doen. En daarvoor is wel internet nodig. Ik weet niet of daarvoor Ziggo Internet vereist is.
[...]
Maar je bent niet verplicht om TV via Ziggo af te nemen (bv Delta biedt ook IPTV aan, maar dus ook een NLZiet die kabel/provider/leverancier onafhankelijk is), noch verplicht om Ziggo internet af te nemen als je TV van Ziggo wilt ontvangen (KabelTV abo. Met mitsen en maren dat je geen on demand hebt en niet alle zenders in HD zijn).
Maar ik wil TV van Ziggo houden vanwege de DVB-C. Uiteraard met de HD zenders zoals ik die nu heb met mijn oude smart card uit de Casema tijd. In de loop van volgend jaar krijg ik glasvezel. Het zou dan aantrekkelijk kunnen zijn internet via glasvezel te nemen en de TV via Ziggo te houden. Maar ja, als dat straks niet meer kan omdat ze helemaal stoppen met de ondersteuning van CI+ en ik verplicht wordt een settop box van Ziggo te nemen die het alleen nog doet in combinatie met een Ziggo internet abo, dan moet ik mijn knopen gaan tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:25:
[...]
Wat bedoel je precies met er een "kwestie" van maken?
Het aanhangig maken bij de geschillencommisie van de ACM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:39:
[...]

En wat is dan het geschil. Dat Ziggo je geen los tv product wil verkopen? Waar staat geschreven dat Ziggo een los tv product moet verkopen zonder internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
jongetje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:47:
[...]En wat is dan het geschil. Dat Ziggo je geen los tv product wil verkopen? Waar staat geschreven dat Ziggo een los tv product moet verkopen zonder internet?
ik denk dat dat geschil kansloos is. Daarnet met Ziggo klantenservice gebeld en die weten niet van een koppeling die je verplicht Ziggo internet af te nemen om Ziggo TV te kijken. Volgens de klantenservice is de Ziggo brief "Blijf tv kijken, sluit de Mediabox Next aan op Ziggo internet" in die zin misleidend. Volgens medewerker klantenservice bedoelen ze een voldoende goede internet verbinding. Hij gaf wel als tip dat ik bij "zwart beeld" dan misschien even op Ziggo verbinding moe t wat op mij dan weer niet geruststellend overkomt.
Diezelfde medewerker van de klantenservice gaf aan intern aanhangig te maken of de Ziggo communicatie wel juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:39:
[...]

Zoals @jongetje al aangaf heeft dat niet zoveel zin. Wat velen niet weten is dat koppelverkoop alleen verboden is als de verkoper voor één van de gekoppelde producten/diensten een aanmerkelijke marktmacht heeft. Het Cbb heeft in eerdere zaken waarbij de ACM probeerde de kabel open te gooien al bepaald dat Ziggo geen aanmerkelijke marktmacht heeft voor TV (voor internet is dat al helemaal niet zo). Het is om die reden niet in strijd met de wet om op deze manier de diensten gekoppeld aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BartNL schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:15:
[...]

ik denk dat dat geschil kansloos is. Daarnet met Ziggo klantenservice gebeld en die weten niet van een koppeling die je verplicht Ziggo internet af te nemen om Ziggo TV te kijken. Volgens de klantenservice is de Ziggo brief "Blijf tv kijken, sluit de Mediabox Next aan op Ziggo internet" in die zin misleidend. Volgens medewerker klantenservice bedoelen ze een voldoende goede internet verbinding.
Dan zou het wel handig zijn als ze dat dan ook zo opschrijven.
Hij gaf wel als tip dat ik bij "zwart beeld" dan misschien even op Ziggo verbinding moe t wat op mij dan weer niet geruststellend overkomt.
Mij ook niet want dat klinkt dan alsof je die Ziggo internet verbinding nodig hebt om te activeren of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:42:
[...]
Zoals @jongetje al aangaf heeft dat niet zoveel zin. Wat velen niet weten is dat koppelverkoop alleen verboden is als de verkoper voor één van de gekoppelde producten/diensten een aanmerkelijke marktmacht heeft.
Ik wist dat inderdaad ook niet. Maar... In 99% van Nederland is Ziggo de enige die DVB-C aanbiedt. Dat klinkt toch best als "aanmerkelijke marktnacht".
Het Cbb heeft in eerdere zaken waarbij de ACM probeerde de kabel open te gooien al bepaald dat Ziggo geen aanmerkelijke marktmacht heeft voor TV
Maar daar is het laatste woord nog niet over gesproken. Er is een congsie die met TV toegang tot de kabel wil in Amsterdam. Misschien lukt het deze keer wel.
voor internet is dat al helemaal niet zo). Het is om die reden niet in strijd met de wet om op deze manier de diensten gekoppeld aan te bieden.
Dat weten we natuurlijk pas zeker als iemand er een "kwestie" van maakt en het bij de ACM of een andere relevante instantie neerlegt en er een bindende uitspraak volgt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:16:
[...]

Ik wist dat inderdaad ook niet. Maar... In 99% van Nederland is Ziggo de enige die DVB-C aanbiedt. Dat klinkt toch best als "aanmerkelijke marktnacht".
DVB-C is geen product/dienst. De dienst die Ziggo levert is TV, en daarvoor is ruim voldoende concurrentie. Zo kun je alles wel zo specifiek maken dat het om een monopolie gaat. Netflix is de enige die serie X levert, is dat dan ook een monopolie? Om maar eens een zijstraat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Roetzen KPN is de enige die DVB-T aanbied en Canal digital de enige met DVB-S (met Nederlandstalige zenders).
Volgens mij sla je een beetje door en zijn er belangrijkere zaken dan je vast te houden aan de techniek. Zeker nu ook Ziggo langzaam overschakelt naar IPtv. Uiteindelijk is het voor de provider veel eenvoudiger om alles IP te maken. Dat zie je ook op je mobiel, daar is vanaf 4G ook alles IP only.
Uiteindelijk wil je tv kunnen kijken en kan dat via een app op je tv, een kastje of via een chromecast, appletv etc. Lijkt mij juist een enorme vooruitgang en een chromecast werk je eenvoudig weg achter je tv, kun je direct alle apps van je streamingdiensten op zetten.

Ik denk dat de mensen het veel vervelender vonden dat FM werd afgeschakeld en ze een kastje moesten aansluiten op hun radio.

Dat gezegd hebbende kun je de komende jaren prima tv kijken via dvb-c en is er nog geen enkele reden om je nu al druk te maken. Ik zou er persoonlijk alleen geen 30euro per maand voor over hebben voor alleen een dvbc signaal. Dan zijn er veel goedkopere manieren om tv te kijken. Of via nlziet en aanvullende diensten. Of via je glasvezel provider die ook tv diensten levert.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 24-12-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:17
Ik kreeg net ook het Ziggo telefoontje, contact loopt bijna af, dus verwachtte een aanbod. Dat was niet het geval, deze medewerker was alleen maar benieuwd of alles nog goed functioneerde. Toch maar zelf met de afdeling retentie bellen.

Edit: even gebeld met retentie. Beste deal met goedkope tv en 200/20 internet is 6*20 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door zunrob op 24-12-2022 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:19
@jongetje Voordeel van DVB-C is vooral de beeldkwaliteit en het feit dat je met de TV-eigen tuner kunt werken. Al die kastjes zijn alleen een vorm van klantenbinding/gedongen winkelnering. Dit alles om te voorkomen dat Ziggo, KPN etc. verworden tot enkel aanbieders van infrastructuur, wat veel minder winstgevend is.

Ik ga het binnenkort merken: volgende week over naar Ziggo (van KPN) met een Next Mini, dus IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nooit begrepen hoe ze dat monopolie voor elkaar gekregen hebben.
Volgens mij sla je een beetje door en zijn er belangrijkere zaken dan je vast te houden aan de techniek. Zeker nu ook Ziggo langzaam overschakelt naar IPtv.
Ik gaf al aan dat als DVB-C er uit gaat dat voor mij een reden minder is om bij Ziggo te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:28:
[...]
Ik heb nooit begrepen hoe ze dat monopolie voor elkaar gekregen hebben.
nieuws: KPN verkrijgt licentie Digitenne tot 2030 na terugtrekken tweede partij

Imo wel top dat KPN via DVB-T2 NPO1,2,3 en twee regionale zenders ongecodeerd uitzend. Voordat ik bij Ziggo zat keek ik zo gratis m'n NPO. DVB-C geeft wel iets mooier beeld en veul meer gratis zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris.nl schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:45:
[...]

[URL="https://tweakers.net/nieuws/113111/kpn-verkrijgt-licentie-digitenne-tot-2030-na-terugtrekken-tweede-partij.html"]
Imo wel top dat KPN via DVB-T2 NPO1,2,3 en twee regionale zenders ongecodeerd uitzend. Voordat ik bij Ziggo zat keek ik zo gratis m'n NPO. DVB-C geeft wel iets mooier beeld en veul meer gratis zenders.
Dat gratis doorgeven van NPO em regionale zenders is onderdeel van de DVB-T licentie. Is niet aardig maar zijn zo toe verplicht. En die van de gratis dvb-c zenders snap ik niet. Je hebt namelijk een abonnement nodig om die te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:53:
[...]

Dat gratis doorgeven van NPO em regionale zenders is onderdeel van de DVB-T licentie. Is niet aardig maar zijn zo toe verplicht. En die van de gratis dvb-c zenders snap ik niet. Je hebt namelijk een abonnement nodig om die te kunnen zien.
Klopt dat dit part of the deal is, top dat dit dus zo gaat.

Ik heb een internet-only abonnement van €35 bij Ziggo, DVB-C krijg ik in m'n beleving er gratis bij (klopt dat een abonnement nodig is)

Voorheen had ik 50/50 glasvezel bij T-Mobile voor €30 en keek ik dus gratis via DVB-T2. Ziggo heeft toch m'n voorkeur ivm DVB-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was in 2017. Ik ga wat verder terug, naar 2006 toen de analoge TV uit de aether ging. Hoe heeft (toen nog PTT) het voor elkaar gekregen dat bij de verdeling van de toen vrijgekomen frequentieruimte alles in één kavel werd gestopt zodat er een monopolie op DVB-T ontstond?
Imo wel top dat KPN via DVB-T2 NPO1,2,3 en twee regionale zenders ongecodeerd uitzend.
De in 2006 uitgeschakelde analoge zenders waren ook ongecodeerd en gratis te ontvangen. Dat dat voor de publieke zenders dat zo zou blijven was een voorwaarde voor de omschakeling naar DVB-T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:07
Roetzen schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:44:
[...]
Dat was in 2017. Ik ga wat verder terug, naar 2006 toen de analoge TV uit de aether ging. Hoe heeft (toen nog PTT) het voor elkaar gekregen dat bij de verdeling van de toen vrijgekomen frequentieruimte alles in één kavel werd gestopt zodat er een monopolie op DVB-T ontstond?
De exploitatie van Nederlandse (publieke) etherzenders was in handen van de Nozema. In 2004 is die constructie veranderd en is de Nozema gesplitst in Nozema Services (voor de zenders) en een mastenbedrijf, NOVEC.

Nozema Services is al snel na verzelfstandiging overgenomen door KPN en werd toen KPN Broadcast Services.

Ik kan geen bron leveren, maar ongetwijfeld is tegen het einde van de Nozema een opdracht voor bijvoorbeeld 12 of 15 jaar gegeven voor het verzorgen van het zenderpark voor de publieke omroepen: landelijk en regionaal (alsmede de lokale zender AT5). Zie daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Op 24 november heb ik telefonisch een abonnement afgesloten met blackfriday korting. De dame van Ziggo gaf aan dat het abbo pas in ging vanaf het moment van aansluiten (ivm nieuwe woning). Ik heb hem vervolgens op 15 december aangesloten, maar krijg nu een factuur vanaf 26 november. Ik heb al contact opgenomen, maar nu geven ze aan dat de bedenktijd van 14 dagen alleen in gaat op het moment van aansluiten.

Wat kan ik nu het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
mattdice schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:17:
Ik heb hem vervolgens op 15 december aangesloten, maar krijg nu een factuur vanaf 26 november.
Ik heb een ingangsdatum opgegeven (maand na bestellen) en die hebben ze ook gehanteerd. Dus vreemd is het wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pythoon1977
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:28
CreativeS schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:54:
[...]

Ik heb een ingangsdatum opgegeven (maand na bestellen) en die hebben ze ook gehanteerd. Dus vreemd is het wel...
Idem hier. En dat was vandaag...

Mijn huidige Ziggo-abonnement stopte vandaag en die van mijn vriendin ging vandaag in. Dus de horizon-box eruit en nu dus met een andere modem en een Next mini. Effe alles vervangen vanochtend en het werkte zoals verwacht. Na 17 jaar abonnee geweest te zijn (en weinig succes bij retentie), nu dus een keer met 'korting'.
Het was afgelopen week wel effe doorkijken omdat ik nog wat dingen opgenomen had die nu dus kwamen te vervallen. Maar ook dat is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:01

FreakNL

Well do ya punk?

Vorige jaar tijdens Corona ESPN erbij genomen. Nu kan ik weer gewoon naar het stadion. Ik ga altijd uit en thuis en andere clubs interesseren me niet. Dus dat ESPN kan er weer uit. Was ik een beetje laks mee dus pas 20 oktober opgezegd, is eraf sinds 20 november…

Uiteraard blijf ik betalen, heb nu alweer 2 periodes betaald , december 2022 en januari 2023 7(8)7

Ik moet daar zelf ook ook scherper op zijn (zie het nu pas), maar WTF, hoe moeilijk kan het zijn. Dit soort dingen gaat echt al jaren fout bij Ziggo en soms heb ik het idee dat het express gaat…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bmwfan008
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01-2023
Chris.nl schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:07:
[...]

Klopt dat dit part of the deal is, top dat dit dus zo gaat.

Ik heb een internet-only abonnement van €35 bij Ziggo, DVB-C krijg ik in m'n beleving er gratis bij (klopt dat een abonnement nodig is)

Voorheen had ik 50/50 glasvezel bij T-Mobile voor €30 en keek ik dus gratis via DVB-T2. Ziggo heeft toch m'n voorkeur ivm DVB-C
Nee je krijgt niks gratis, ziggo levert simpelweg geen internet-only, ze vinden dat technisch "onmogelijk".

De naam internet only is puur marketing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bmwfan008 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:47:
[...]
Nee je krijgt niks gratis, ziggo levert simpelweg geen internet-only, ze vinden dat technisch "onmogelijk".
"ongecodeerde DVB-C kanalen" is nu eenmaal onverenigbaar met "wel internet maar helemaal geen TV". Dus dat " technisch onmogelijk" is geen mening, het is gewoon een feit.
De naam internet only is puur marketing.
What's in a name? Hoe zou jij het noemen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

'Internet only' lijkt mij een prima naam. Je betaald alleen voor het internet. Dat er een zut FTA DVB-C kanalen bij komen op dezelfde kabel is een technische keuze die hoort bij andere Ziggo abbo's, geen marketing van 'Internet only'. Van de TV kanalen moeten de NPO 1,2,3 kanalen verplicht voor elke Ziggo TV klant te kijken zijn.

Je kan al die FTA kanalen net zo gratis kijken als de FTA kanalen op DVB-T2 (Digitenne) of DVB-S2 (Satelliet). Die laatste betreft het honderden kanalen. Meestal buitenlands.
Bij T2 en S2 heb je helemaal geen abbo nodig om te kunnen ontvangen, wel de juiste hardware. Bij DVB-C heb je minimaal iets van een abbo bij Ziggo nodig, omdat je kabel anders fysiek niet eens aangesloten wordt. (Uitzonderingen daargelaten uiteraard, die zijn er ook genoeg).

[ Voor 46% gewijzigd door remco_k op 26-12-2022 13:48 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remco_k schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:40:
Van de TV kanalen moeten de NPO 1,2,3 kanalen verplicht voor elke Ziggo TV klant te kijken zijn.
Voor internet only klanten hoeven helemaal geen kanalen beschikbaar te zijn.

Elke tv aanbieder in Nederland met meer dan x klanten moet de must carry zenders doorgeven. Dat is NPO1 tm 3, de regionale, maar ook de Belgische publieke zenders. Meer kun je lezen op: https://www.rijksoverheid...jk-en-divers-media-aanbod
Maar dat is niet voor Ziggo maar voor elke tv aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

jongetje schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:04:
[...]

Dat schrijf ik ook niet.
Ik schrijf:
voor elke Ziggo TV klant
Met de nadruk op TV. Dus daar valt internet only niet onder.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 26-12-2022 15:07 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remco_k schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:06:

Met de nadruk op TV. Dus daar valt internet only niet onder.
Ik toch ook niet. Snap niet waarom je specifiek NPO noemt voor de TV klanten. Er moeten namelijk minimaal 30 zenders beschikbaar zijn voor elke tv klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Eh, wel?
jongetje schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:04:
[...]
Daar reageer ik op. Het andere deel van je reactie liet ik links liggen omdat dat m.i. niet een discussie punt is. Maar here goes:
Snap niet waarom je specifiek NPO noemt voor de TV klanten. Er moeten namelijk minimaal 30 zenders beschikbaar zijn voor elke tv klant.
Ja. Waarvan van die 30 minimaal de NPO dus verplicht is. De rest is vrije keuze.
Van de website in jouw link:
Dit minimum is inclusief de publieke omroepen (must-carry zenders). De bedrijven moeten in ieder geval alle publieke televisiezenders en radiokanalen van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroepen aanbieden. Verder mogen zij de kanalen zelf invullen. Zolang het 30 zenders zijn in totaal.
Daarom noem ik dus specifiek NPO en heb ik het niet over die 30 zenders want die zijn helemaal niet relevant in de discussie die plaatsvond.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Weet iemand of ziggo iets aan het wijzigen is met ip adressen ?

Ik had al zeker +5 jaar een vast ip adres modem in bridge mode en eigen router.

Ik merk sinds de afgelopen paar dagen dat mijn ip adres telkens anders is, wat voor mij knap lastig is ik beheer wat externe systemen waar ik alleen vanf een specifiek adres bij kan en dat werkt nu dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thijs B schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:21:
Ik merk sinds de afgelopen paar dagen dat mijn ip adres telkens anders is, wat voor mij knap lastig is ik beheer wat externe systemen waar ik alleen vanf een specifiek adres bij kan en dat werkt nu dus niet meer.
Dat het jaren niet veranderde is natuurlijk geen garantie. Bij elk onderhoud kan dit natuurlijk wijzigen, zeker als de DHCP server aan vervanging toe is bij Ziggo.

Maar als het zo belangrijk is, dan betaal je toch een paar euro meer voor een zakelijk abonnement met een vast ip-adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thijs B schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:21:
Weet iemand of ziggo iets aan het wijzigen is met ip adressen ?

Ik had al zeker +5 jaar een vast ip adres modem in bridge mode en eigen router.
Hier is mijn IPv4 adres op 9 december j.l. zonder enige traceerbare aanleiding veranderd. Merkwaardigerwijs bleef de IPv6 prefix ongewijzigd. Vreemd want bij zeldzame vorige IPv4 wijzigingen was er altijd wel een aanleiding te traceren, zoals een modemwissel, een frimware update of een wat langer durende netspanningsonderbreking. Maar nu gebeurde het ogenschijnlijk spontaan midden op de dag. Het is wel bij dat ene incident gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:39
@jongetje @Roetzen

Ik constateerde hedenochtend hetzelfde. Nieuw IPv4 en gelijk gebleven IPv6.

Er is geen aanleiding, noch communicatie van Ziggo. Het eerste is geen probleem, het laatste wel (minder netjes).

Nou ja, vandaag de diverse dynamicDNSsen en domain namen maar eens omzetten. Zat ik niet op te wachten, maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
MariosCube schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:40:
@jongetje @Roetzen

Ik constateerde hedenochtend hetzelfde. Nieuw IPv4 en gelijk gebleven IPv6.

Er is geen aanleiding, noch communicatie van Ziggo. Het eerste is geen probleem, het laatste wel (minder netjes).

Nou ja, vandaag de diverse dynamicDNSsen en domain namen maar eens omzetten. Zat ik niet op te wachten, maar ok.
ah ik ben dus niet de enige, ik heb al in 3 dagen 2x een ander extern ip gekregen, komende tijd even aankijken of er nieuws vanuit ziggo komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Thijs B schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:45:
[...]

ah ik ben dus niet de enige, ik heb al in 3 dagen 2x een ander extern ip gekregen, komende tijd even aankijken of er nieuws vanuit ziggo komt.
Ziggo hoeft daarover toch geen nieuws te geven? Ziggo geeft geen garanties op vast ip adres bij niet zakelijke abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jongetje @Roetzen
Was jij in de veronderstelling dat je vooraf geïnformeerd wordt als je ip-adres verandert ondanks dat in de voorwaarden staat dat dit zonder kennisgeving kan veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je hebt een consumenten abo? En daarmee heb je geen "recht" op een vast IP adres. Waarom zou Ziggo hier dan over moeten communiceren?

Ziggo heeft honderdduizenden(?) aansluitingen, dan gaan ze echt niet voor max 10% van de klanten een mailtje de deur uit doen dat hun IP adres veranderd is en daarmee 90% van de klanten een of andere onbegrijpelijke mail sturen.

edit:
Blijkbaar spuit 11

Interessanter vraagstuk is dan: zitten jullie bv allemaal in fUPC gebied waar Ziggo volgens mij de laatste tijd veel meer onderhoud heeft gedaan?

* RobertMe heeft jaaaren hetzelfde IP adres gehad, en is misschien 3 of 4 jaar terug spontaan een keer veranderd en sindsdien ook alweer al die tijd hetzelfde. En toen was het ook een "grote" wijziging. Van 84.x naar 217.x. Grote kans dat ze toen in de regio een ander blok zijn gaan inzetten om de routering binnen het netwerk te verbeteren of iets dergelijks. En niet zomaar een "lease was verlopen en nu heb je een nieuwe".

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:53:
[...]

Interessanter vraagstuk is dan: zitten jullie bv allemaal in fUPC gebied waar Ziggo volgens mij de laatste tijd veel meer onderhoud heeft gedaan?
Negative. fZiggo hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:53:

Dat is een goede vraag. Al jaren hebben ze een technische beperking en zijn firmware releases bij modemtesten eerder uitgerold in fZiggo dan in fUPC. Ze hebben een aantal maal gezegd dat ze dat dit jaar gelijk gingen trekken. Zouden de nieuwe CMTSen/firmware/(oid) hebben in die gebieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Ik vind het vrij normaal dat je bij een grote kabel provider gewoon een min of meer vast ip adres hebt en beetje onzinnig dat je daarvoor een zakelijk abbo moet afnemen.

Technish is dat ook allemaal niet zo moeilijk al zetten ze maar de dhcp lease time op 8uur ofzo dan heb je al fetielijk een vast ip.

Zeker omdat we al vele jaren dit gewoon hebben en ja het kan een enkele keer wijzigen dat boeit ook niets maar nu lijkt het om de dag te wijzigen en dat is wel zeer vervelend.

Als dit zo blijft zullen er vast meer mensen zich melden, maar goed misschien is er helemaal niks aan de hand en is dit even tijdelijk ivm onderhoud ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thijs B schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:04:
Ik vind het vrij normaal dat je bij een grote kabel provider gewoon een min of meer vast ip adres hebt en beetje onzinnig dat je daarvoor een zakelijk abbo moet afnemen.

Technish is dat ook allemaal niet zo moeilijk al zetten ze maar de dhcp lease time op 8uur ofzo dan heb je al fetielijk een vast ip.

Zeker omdat we al vele jaren dit gewoon hebben en ja het kan een enkele keer wijzigen dat boeit ook niets maar nu lijkt het om de dag te wijzigen en dat is wel zeer vervelend.

Als dit zo blijft zullen er vast meer mensen zich melden, maar goed misschien is er helemaal niks aan de hand en is dit even tijdelijk ivm onderhoud ofzo.
Je kunt er van alles van vinden, maar voor een vast ip adres moet je bij Ziggo een zakelijk abonnement afsluiten. Misschien verandert het de komende vier jaar weer helemaal niet. Zelf wil ik mijn NAS van buiten kunnen benaderen. Daarvoor heb ik DDNS ingeregeld. Ik heb geen zin in verassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thijs B schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:04:
Deze volg ik niet. Een lease time in deze context heeft niet zoveel effect op je ip-adres. Of je hem nou op 1 uur zet of op 2 dagen. Ja in theorie kan hij bij een uur nog vaker veranderen. Maar bij een lease tijd van 8 uur kan dat nog steeds elke 4 uur :+
Mwahh.... Zal wel meevallen. De meeste tweakers en zelfbenoemde netwerkexperts weten dat Ziggo al sinds jaar en dag dynamische adressen voert en zijn hier op voorbereid. De grootste groep gebruikers, waaronder ikzelf, boeit het echt niet. Zo lang de verbinding maar blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

@Jay-B Ik heb al jaren Ziggo (sinds 2006) en in al die tijd is mijn ip-adres hooguit 3 keer gewijzigd. Een keer door verhuizing en een andere keer door een wijziging in het Ziggo netwerk. Dus ja, het is dynamisch maar niet zo dynamisch dat het heel vaak wijzigt. Bij mij dan tenminste. ;)

Ik woon trouwens in de Noordoostpolder en daar zijn ze niet zo actief volgens mij. :P

[ Voor 13% gewijzigd door sjaool op 27-12-2022 13:37 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Niet online
Jay-B schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:37:
[...]

Deze volg ik niet. Een lease time in deze context heeft niet zoveel effect op je ip-adres. Of je hem nou op 1 uur zet of op 2 dagen. Ja in theorie kan hij bij een uur nog vaker veranderen. Maar bij een lease tijd van 8 uur kan dat nog steeds elke 4 uur :+

[...]
Normaal gesproken zal je device het ip voordat de lease expired is vernieuwen en dan krijg je weer hetzelfde adres terug van de dhcp server en dan heb je feitelijk een semi vast ip adres, op die manier heb ik en ik vermoed velen, daardoor al jaren hetzelfde adres en dat is voor sommige toepassingen gewoon erg handig.

Maar goed heb net in mijn router gekeken en alles herstart en zie dat het externe ip nu wel hetzelfde bleef en een lease krijgt van 7 dagen. Dus ik vermoed toch wel dat de oorzaak iets van onderhoud was bij ziggo en klanten zoals ik weer een semi vast ip adres hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Thijs B mijn punt was meer dat het verlengen van de lease time niet heel veel effect heeft op hoe vast je IP is. Tenzij je je router constant van het stroom haalt maar dat lijkt me ongebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonderTaal
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-09 17:13
meesje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:07:
[...]

Je kunt er van alles van vinden, maar voor een vast ip adres moet je bij Ziggo een zakelijk abonnement afsluiten. Misschien verandert het de komende vier jaar weer helemaal niet. Zelf wil ik mijn NAS van buiten kunnen benaderen. Daarvoor heb ik DDNS ingeregeld. Ik heb geen zin in verassingen.
Het is veiliger om zoiets als zerotier of tailscale te gebruiken. Dan maakt het niet uit of je IP verandert, en is het ook niet open voor de wereld. Er zijn veel exploits tegen NAS-apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
TexMex schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:00:
@RobertMe

TV Start is eventueel nog wel los te verkrijgen zonder internet van Ziggo. Tegenwoordig standaard met een CI+ Module. Maar met een prijs van € 29,45 per maand is het inderdaad niet echt aantrekkelijk vergeleken met de pakketprijzen.
Iemand ervaring met deze en "Kabel TV"? Tegenwoordig levert Ziggo geen optionele CI module meer bij Kabel TV. Maar ze promoten wel met "meer dan de helft in HD Kwaliteit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
RobinF schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:54:
[...]
Iemand ervaring met deze en "Kabel TV"? Tegenwoordig levert Ziggo geen optionele CI module meer bij Kabel TV. Maar ze promoten wel met "meer dan de helft in HD Kwaliteit".
ik heb TV Start Next en daar zit dan kabel TV bij. Via een HD Homerun kan ik de vrije DVB-C kanalen kijken. De beeld kwaliteit van o.a. de publieke omroepen (NLD, BE, D, GB) is volgens mij HD en die van de commerciëlen (RTL, SBS) zo te zien SD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
RobinF schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:54:
[...]

Chris.nl in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"

Komt er globaal op neer dat alles HD is, behalve de commerciële zenders van sbs, rtl, net5 en veronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BartNL schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:42:
[...]

ik heb TV Start Next en daar zit dan kabel TV bij. Via een HD Homerun kan ik de vrije DVB-C kanalen kijken. De beeld kwaliteit van o.a. de publieke omroepen (NLD, BE, D, GB) is volgens mij HD en die van de commerciëlen (RTL, SBS) zo te zien SD.
De ongecodeerde DVB-C kanalen zijn vrijwel alle in SD. Alleen NPO 1, 2 en 3 en Paramount Network zijn in HD. Dit is een kleine verandering t.o.v. voorheen. Toen was het Ziggo Sport kanaal ook in HD.
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv
Via je Next is wel vrijwel alles in HD.
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!
meesje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:00:
[...]

De ongecodeerde DVB-C kanalen zijn vrijwel alle in SD. Alleen NPO 1, 2 en 3 en Paramount Network zijn in HD. Dit is een kleine verandering t.o.v. voorheen. Toen was het Ziggo Sport kanaal ook in HD.
[Het Ziggo sport kanaal is nog steeds ongecodeerd HD.
Van de 61 kanalen die ik zie op mijn slaapkamer TV (Alleen ongecodeerd DVB-C) zijn er 13 kanalen in SD, De overige 48 zijn allemaal HD. Onder de 13 SD kanalen zijn de NL commerciële zenders, Ketnet, het testbeeld en de lokale kanalen Regio90TV, RTV Soest en Gooi TV.

Dus de grote meerderheid is echt HD.

Ik vraag me overigens af waaom de NL commerciële zenders nog steeds SD zijn in het ongecodeerde pakket. Het HD signaal is wel beschikbaar en wordt ook gedistribueerd. Dat HD en SD naast elkaar distribueren kost alleen maar extra bandbreedte en wie heeft daar voordeel van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Roetzen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:44:
[...]
Ik vraag me overigens af waaom de NL commerciële zenders nog steeds SD zijn in het ongecodeerde pakket.
Om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen extra apparatuur (decoders, CI_ modules, etc, ) huren. Is allemaal extra omzet.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TFHfony schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:56:
[...]

Om te zorgen dat zo veel mogelijk mensen extra apparatuur (decoders, CI_ modules, etc, ) huren. Is allemaal extra omzet.
Ah, inside info? ;)

Kan ook onderdeel zijn van contracten natuurlijk. De andere zenders waren ook niet allemaal ineens in HD. Discovery bv is volgens mij een van de recentere toevoegingen als ik het mij goed herinner? Kan dus best dat met de tijd RTL & Talpa ook in HD worden. Voor Ziggo is dat natuurlijk ook een voordeel: nu zullen ze deze zenders dubbel moeten uitzenden. En als ze deze gewoon onversleuteld in HD op de kabel kunnen gooien, eenmalig, maakt dat weer wat frequenties vrij. Note: ik heb eerlijk gezegd geen idee of die andere zenders nu eenmalig, onversleuteld, worden uitgezonden, of dat bv een NPO, Discovery, ... nog allemaal dubbel worden uitgezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Van de 61 kanalen die ik zie op mijn slaapkamer TV (Alleen ongecodeerd DVB-C) zijn er 13 kanalen in SD, De overige 48 zijn allemaal HD. Onder de 13 SD kanalen zijn de NL commerciële zenders, Ketnet, het testbeeld en de lokale kanalen Regio90TV, RTV Soest en Gooi TV.

Ik vraag me overigens af waaom de NL commerciële zenders nog steeds SD zijn in het ongecodeerde pakket. Het HD signaal is wel beschikbaar en wordt ook gedistribueerd. Dat HD en SD naast elkaar distribueren kost alleen maar extra bandbreedte en wie heeft daar voordeel van?
Goed om te weten. Bijzonder dat ze hun webpagina’s niet goed bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:11:
[...]

En als ze deze gewoon onversleuteld in HD op de kabel kunnen gooien, eenmalig, maakt dat weer wat frequenties vrij.
Het antwoord staat er al boven. Is gewoon extra inkomsten, anders gaan veel mensen hun pakket downgraden. Anders hadden ze die kanalen allang verwijdert.

Maargoed, ik denk persoonlijk dat Ziggo binnen 5 jaar stopt met dvbc en gefaseerd overgaat op iptv met de next mini (en opvolgers) en de diversen apps. Maargoed, dat is pure speculatie van mijn kant. Maar ik vind e uitrol en de push naar de next mini wel erg pro actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TFHfony schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:56:
[...]

Zouden er echt veel klanten zijn die extra gaan betalen om de reclame van de NL commerciële zenders in de slaapkamer in HD te zien? Ik in elk geval niet.

Ik dacht eigenlijk dat het oorspronkelijke idee van commerciële TV was dat het voor de kijker "gratis" was en dat de inkomsten uit de reclame komen. Dus als ze Ziggo meer geld wil vangen laten ze dan een groter deel van de reclameïnkomsten opeisen in ruil voor het doorgeven van de reclame van de commerciële zenders.
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Roetzen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:52:
[...]

Zouden er echt veel klanten zijn die extra gaan betalen om de reclame van de NL commerciële zenders in de slaapkamer in HD te zien? Ik in elk geval niet.
Nee ik ook niet.
Maar daar gaat het niet om, het gaat juist om de primaire kijkplek, de woonkamer. Daar willen ze meer aan verdienen -> dus een upsell naar een duurder abbo om daar alles HD te kunnen zien met een kastje (Next) of met een huur CI module per maand. In de slaapkamer is deels HD en de rest SD uiteraard voor de meeste wel prima. Dat is dan óók de kracht van Ziggo: ze gebruiken dat als een soort vendor lock-in. Want bij vrijwel elke andere provider dien je dat met extra kastjes + maandhuur op te lossen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:52
Roetzen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:52:
[...]

Ik dacht eigenlijk dat het oorspronkelijke idee van commerciële TV was dat het voor de kijker "gratis" was en dat de inkomsten uit de reclame komen. Dus als ze Ziggo meer geld wil vangen laten ze dan een groter deel van de reclameïnkomsten opeisen in ruil voor het doorgeven van de reclame van de commerciële zenders.
...
Commerciële zenders verschillen van publieke omdat de staat er geen geld in pompt. De publieke omroepen worden gedeeltelijk overeind gehouden met belastinggeld, in ruil bieden ze in opdracht van de overheid ook programma's met inhoud die een kleine groep mensen aan spreekt en commercieel niet rendabel zijn maar wel een goede kwaliteit bieden. De commerciële zenders hoeven dit uiteraard niet te doen en bieden vooral amusement dat kijkers trekt zodat ze hun advertentieruimte kunnen verkopen. Hoe meer kijkers, hoe duurder de advertenties op tv.

Dit staat verder los van de distributie van de kanalen, blijkbaar zijn genoeg mensen bereid om maandelijks te betalen om deze zenders te zien, waarom zouden ze het dan weggeven? Veel Britse tv is bv FTA, hier is dat nooit zo geweest. Het is gewoon een kwestie van wat de gek er voor geeft :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remco_k schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:02:
[...]
Want bij vrijwel elke andere provider dien je dat met extra kastjes + maandhuur op te lossen.
Die tijd is allang voorbij. Bij alle dsl en glasproviders, maar ook Ziggo, kun je voor de tv een app. Gebruiken (als die er is) en anders koop je eenmalig bijv een googletv. Dat kost je niets extra's per maand. Bij tmobile krijg je zelfs korting als je niets huurt maar met eigen spullen werkt.

[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 28-12-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
meesje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:25:
[...]
Goed om te weten. Bijzonder dat ze hun webpagina’s niet goed bijhouden.
dacht al dat er wat mis was met mijn ogen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:28:
Die tijd is allang voorbij. Bij alle dsl en glasproviders, maar ook Ziggo, kun je voor de tv een app. Gebruiken (als die er is) en anders koop je eenmalig bijv een googletv. Dat kost je niets extra's per maand. Bij tmobile krijg je zelfs korting als je niets huurt maar met eigen spullen werkt.
Moeten zie die app niet opzettelijk grondig slechter maken :+ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Piet91 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:33:
[...]

Moeten zie die app niet opzettelijk grondig slechter maken :+ ...
Op Apple-devices werkt de app goed hoor.
Zelfs al een hele tijd niet opnieuw hoeven inloggen.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 17:28
-

[ Voor 100% gewijzigd door Lisadr op 28-12-2022 16:39 . Reden: Onjuist topic ]

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:01

FreakNL

Well do ya punk?

meesje schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:07:
[...]

Ik had denk ik al 4 jaar hetzelfde IP.

Met een modem wissel eerder deze maand kreeg ik een nieuwe IP.
FreakNL in "[Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10"

Deze is nu alweer sinds die tijd hetzelfde.

Maar het boeit me ook niet zo, remote toegang via VPN gaat middels een DDNS met korte TTL en mijn domain name host A record (tbv webserver) is met een CNAME aan die DDNS gekoppeld.

Ik moet echt actief kijken of mijn WAN IP gewijzigd is, anders heb ik het niet eens in de gaten.

Beveiliging van remote toegang middels IP whitelisting is ook gewoonweg ouderwets. Dan kun je beter 2FA inrichten.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 28-12-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

In welke regio woon je (fUPC of fZiggo)? Mijn schoonmoeder woont in fUPC. Bij haar zag ik met haar nieuwe tv echt wel maar een paar HD zenders en de rest allemaal SD. Dit werd op haar tv keurig linksboven in de hoek aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:09:
[...]
In welke regio woon je (fUPC of fZiggo)?
Utrechtse Heuvelrug. fZiggo
Mijn schoonmoeder woont in fUPC. Bij haar zag ik met haar nieuwe tv echt wel maar een paar HD zenders en de rest allemaal SD. Dit werd op haar tv keurig linksboven in de hoek aangegeven.
Vreemd. Ik meende dat het zo langzamerhand overal gelijkgetrokken was en dat er alleen nog verschillen waren voor de lokale zenders.

Ik zie bij de HD zenders op mijn Humax 5500 (dat ding dat je gratis kreeg bij het afschakelen van de analoge TV) in het lijstje met het zenderoverzicht de HD zenders als zodanig gemarkeerd. Ik kan niet verklaren waarom de TV van jouw schoonmoeder wat anders zegt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:02:
[...]

Utrechtse Heuvelrug. fZiggo

[...]

Vreemd. Ik meende dat het zo langzamerhand overal gelijkgetrokken was en dat er alleen nog verschillen waren voor de lokale zenders.

Ik zie bij de HD zenders op mijn Humax 5500 (dat ding dat je gratis kreeg bij het afschakelen van de analoge TV) in het lijstje met het zenderoverzicht de HD zenders als zodanig gemarkeerd. Ik kan niet verklaren waarom de TV van jouw schoonmoeder wat anders zegt,
Je tv heeft geen ingebouwde dvb-c tuner?
Destijds ooit ook eens de coax uit mijn Ziggo mediabox gehaald en direct in de tv geplugd. Toen had ik alleen NPO en Ziggo Sport in HD. Kennelijk is dat in het fUPC gebied niet veranderd (ik zit ook in een dergelijk gebied). Het lijstje met zenders is voor fUPC nog actueel: https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv
Kennelijk loopt fZiggo weer voorop. :) Destijds ook al met interactieve tv diensten via je tv zonder een los kastje.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
Per vandaag ga ik over naar Ziggo. Ik heb het zwarte smartwifi modem aangesloten, deze staat nu rood te knipperen. Klopt het dat het signaal er in de loop van de dag op komt, zijn daar vaste tijdslots voor?
Heb gezocht in dit topic maar kon het niet vinden.

Verder: ik heb een Mijn Ziggo account aangemaakt met mijn klantnummer. Ik kan inloggen, maar krijg daarna een foutmelding:
We kunnen op dit moment jouw gegevens niet ophalen. Probeer het later nog een keer.
Fout code: 002

Werkt je Mijn Ziggo account pas als je aansluiting actief is?

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 21:57

• Chris.nl
  • Niet online
musicfreak schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:19:
Per vandaag ga ik over naar Ziggo. Ik heb het zwarte smartwifi modem aangesloten, deze staat nu rood te knipperen. Klopt het dat het signaal er in de loop van de dag op komt, zijn daar vaste tijdslots voor?
Heb gezocht in dit topic maar kon het niet vinden.
Als je DVB-C kan ontvangen zit de kabel goed aangesloten in de wijnkast (maniertje om te testen). Als geen ontvangst hebt zal een monteur je kabel nog fysiek moeten aansluiten.

Bij ingaan van mijn abonnement moest ik zelf doorgeven dat ik nog niet aangesloten was, terwijl het systeem zei dat dit wél zo was. Monteur wist me te vertellen dat "het stofkapje" idd nog op mijn aansluiting zat.
Verder: ik heb een Mijn Ziggo account aangemaakt met mijn klantnummer. Ik kan inloggen, maar krijg daarna een foutmelding:
We kunnen op dit moment jouw gegevens niet ophalen. Probeer het later nog een keer.

Weet ik niet.

• musicfreak
Dank voor de snelle reacties!
@Jeuvie Nee dat snap ik, maar ik dacht dat dit vanzelf zou gaan komen in de loop van de dag. Maar dat is niet zoals het werkt begrijp ik? Geen signaal nu = monteur nodig wellicht?

@Chris.nl Ik kan nog even testen of ik DVB-C signaal heb maar ik verwacht het niet eigenlijk.
Overigens ligt er in mijn meterkast geen wijn. Wel lekker koud daar dus misschien nog een idee... :*)

[ Voor 3% gewijzigd door musicfreak op 29-12-2022 09:45 ]

musicfreak schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:19:

Zodra je aansluiting actief is kan het tot 24 uur duren voordat alles in Mijn Ziggo is bijgewerkt.
musicfreak schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:36:
Dank voor de snelle reacties!
@Jeuvie Nee dat snap ik, maar ik dacht dat dit vanzelf zou gaan komen in de loop van de dag. Maar dat is niet zoals het werkt begrijp ik? Geen signaal nu = monteur nodig wellicht?
Kan natuurlijk zijn dat de monteur vandaag nog langs de straatkast komt maar daar zou ik niet op wachten. Gewoon even bellen en aangeven dat het modem niet online komt. En misschien toch even controleren of er al geen prik op de kabel staat. Er kunnen andere redenen zijn waarom je modem niet online komt. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jay-B op 29-12-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicfreak
Jay-B schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:50:
En misschien toch even controleren of er al geen prik op de kabel staat.
D.m.v. de DVB-C test bedoel je? Of op een andere wijze?
musicfreak schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:56:
[...]

D.m.v. de DVB-C test bedoel je? Of op een andere wijze?
Het is nu al 40-45 minuten later. Mijn advies zou in dergelijk gevallen zijn: gewoon even de telefoon pakken.
meesje schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:38:
[...]

Je tv heeft geen ingebouwde dvb-c tuner?
Nee, het is een erfstukje van mijn moeder. Minstens tien jaar oud. Geen DVB-C tuner, wel "HD Ready". Max 720p, dat is nog goed genoeg voor de slaapkamer.
Destijds ooit ook eens de coax uit mijn Ziggo mediabox gehaald en direct in de tv geplugd. Toen had ik alleen NPO en Ziggo Sport in HD. Kennelijk is dat in het fUPC gebied niet veranderd (ik zit ook in een dergelijk gebied).
Toch verbaast het me. Het is al weer een flink aantal jaren geleden dat de netwerkcodes en de kanaalindeling voor de TV in heel Ziggo Nederland gelijk getrokken werden. Heb je wel de juiste netwerkcode ingevoerd? 4444 voor alleen de ongecodeerde zenders. Misschien nog even opnieuw laten scannen met code 4444?

Roetzen schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:42:
[...]

Nee, het is een erfstukje van mijn moeder. Minstens tien jaar oud. Geen DVB-C tuner, wel "HD Ready". Max 720p, dat is nog goed genoeg voor de slaapkamer.

[...]

Toch verbaast het me. Het is al weer een flink aantal jaren geleden dat de netwerkcodes en de kanaalindeling voor de TV in heel Ziggo Nederland gelijk getrokken werden. Heb je wel de juiste netwerkcode ingevoerd? 4444 voor alleen de ongecodeerde zenders. Misschien nog even opnieuw laten scannen met code 4444?
Het heeft geen hoge prio, maar ik zal eens een keer weer de coax direct in mijn tv pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zoals eerder aangegeven heb ik deze gratis (in bruikleen) een Deco M4 mesh systeem toegestuurd gekregen. Vandaag de hoofd unit geïnstalleerd en netjes het advies van Ziggo (conform bijgevoegde handleiding) gevolgd: WiFi uit op modem/router (in meterkast) en mesh systeem als Access point instellen. Dit laatste was ik wel vergeten wat resulteerde in vage problemen en vreemde ip adressen (192.168.68.x i.p.v. 192.168.1.x). Soms is het gewoon RTFM :) want deze stap (kiezen voor Access Point ipv router) stond gewoon in de handleiding beschreven.
De hoofd unit staat in de woonkamer en is bekabeld verbonden met de modem/router in de meterkast. Zo heb ik in ieder geval geen WiFi meer dat al gelijk afgeremd wordt door de meterkast.
Later deze week de andere units maar in gebruik nemen. In ieder geval de tweede (op 1e verdieping, ook bekabeld). Maar ik heb nog geen idee wat te doen met de derde. Als ik deze al ergens neer zet is dit altijd zonder utp. Hebben jullie nog tips voor de derde unit? De eerste dus in de woonkamer aan de voorkant van de woning. De tweede op de 1e verdieping aan de achterkant van de woning. Maar de derde?
Al met al heb ik hoge verwachtingen. Regelmatig viel bij ons het WiFi weg. Dit was dan niet voor een enkel apparaat. Vaak vielen gelijktijdig de stream op de Apple TV en een tweetal iPads weg. En al deze apparaten op zeer korte afstand van de meterkast.

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 20:12
@meesje Ik kan je niet adviseren, maar ben wel erg benieuwd naar de resultaten.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Heb 4 units in mijn woning staan, normaliter allemaal bekabeld aangesloten middels een switch, maar door wat problemen met een kabel nu tijdelijk 1 even draadloos aangesloten. Werkt perfect, 3 units bekabeld en 1 draadloos. Heb hier nog nooit gemerkt dat mijn netwerk wegviel, dus werkt als een zonnetje bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
paar dagen geleden mijn abbo maar eens verhoogt naar 1000/50..alleen tja door de beperkingen op de netwerk poort van de Ubee 1318ZG krijg ik er "netto" (speedtest,usenet etc) er maar 950mbits door..

nu staat de ubee in bridge... maar ik kan denk ik niet een 2 LAN poorten op dat ding gebruiken richting m'n server? :-)

m'n server kan ik wel 2 interfaces tot samenvoegen..doet die voor m'n LAN side ook prima.. :-)
echter ik kan op de ubee niks instellen daarvoor, wat ik op m'n switch wel kan..

snap dat je op een "single" datastream nooit meer dan de maximale poortsnelheid haalt maar met "multiple" zou je dan toch in theorie een 2gbit link met het modem moeten kunnen maken?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:35:
paar dagen geleden mijn abbo maar eens verhoogt naar 1000/50..alleen tja door de beperkingen op de netwerk poort van de Ubee 1318ZG krijg ik er "netto" (speedtest,usenet etc) er maar 950mbits door..

nu staat de ubee in bridge... maar ik kan denk ik niet een 2 LAN poorten op dat ding gebruiken richting m'n server? :-)

m'n server kan ik wel 2 interfaces tot samenvoegen..doet die voor m'n LAN side ook prima.. :-)
echter ik kan op de ubee niks instellen daarvoor, wat ik op m'n switch wel kan..

snap dat je op een "single" datastream nooit meer dan de maximale poortsnelheid haalt maar met "multiple" zou je dan toch in theorie een 2gbit link met het modem moeten kunnen maken?
Link aggregation wordt ondersteund door dit modem: https://community.ziggo.n...k-Aggegration/td-p/719840 maar dan moet die dus in bridge draaien.

Vergeet daarbij ook niet dat LAG geen maximale snelheid van 2/3/4Gbit/s geeft maar van 2/3/4x 1Gbit/s. Één verbinding blijft over één kabel gaan. Hetzelfde als dat als je met de auto op een enkelbaansweg rijdt met 80KM/u je niet 160KM/u mag/kunt rijden als er een tweede baan bij komt. Maar er op dat moment dus wel twee autos naast elkaar 80KM/u kunnen rijden. LAG geeft dus alleen voordeel bij meerdere verbindingen omdat het verkeer alleen dan verdeeld kan worden over de verschillende poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:37:
[...]

Link aggregation wordt ondersteund door dit modem: https://community.ziggo.n...k-Aggegration/td-p/719840 maar dan moet die dus in bridge draaien.

Vergeet daarbij ook niet dat LAG geen maximale snelheid van 2/3/4Gbit/s geeft maar van 2/3/4x 1Gbit/s. Één verbinding blijft over één kabel gaan. Hetzelfde als dat als je met de auto op een enkelbaansweg rijdt met 80KM/u je niet 160KM/u mag/kunt rijden als er een tweede baan bij komt. Maar er op dat moment dus wel twee autos naast elkaar 80KM/u kunnen rijden. LAG geeft dus alleen voordeel bij meerdere verbindingen omdat het verkeer alleen dan verdeeld kan worden over de verschillende poorten.
ha het kan dus... alleen zie ik nergens in de webinterface een optie d'r toe? of doet die dit automatisch?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:10:
[...]

ha het kan dus... alleen zie ik nergens in de webinterface een optie d'r toe? of doet die dit automatisch?
Dat had ik inderdaad ook al zitten zoeken, en niet gevonden :P Mogelijk dat het weer uit de firmware gehaald is? Of het automatisch herkend kan worden weet ik niet. Lijkt mij (zonder ervaring met LAG) van niet in ieder geval. Ik mag toch aannemen dat het aan beide kanten ingesteld moet worden. Mogelijk dat je in de Ziggo Community de vraag in dat topic kwijt kunt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:26:
[...]

Dat had ik inderdaad ook al zitten zoeken, en niet gevonden :P Mogelijk dat het weer uit de firmware gehaald is? Of het automatisch herkend kan worden weet ik niet. Lijkt mij (zonder ervaring met LAG) van niet in ieder geval. Ik mag toch aannemen dat het aan beide kanten ingesteld moet worden. Mogelijk dat je in de Ziggo Community de vraag in dat topic kwijt kunt? :)
zal het van de week gewoon eens testen ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:31
RobertMe schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 07:37:
[...]

Inderdaad LAG geeft alleen meer bandbreedte, niet meer snelheid.
En alleen als de src en dst MAC, IP of poortnummers gunstig hashen. Geen idee hoe intelligent de spullenboel is, maar het kan dus voorkomen dat alsnog alles over 1 interface gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Eerder deze week heb ik de het nieuwe SmartWifi modem ontvangen, en deze aangesloten ter vervanging van de oude Connectbox. Als ik nu mijn desktop opstart, duurt het steeds ongeveer 30 seconden tot 1 minuut voordat deze internetverbinding heeft. De desktop is aangesloten met ethernet kabel. Bij de oude Connectbox had ik altijd per direct internetverbinding bij het opstarten van mij PC. Hebben jullie enig idee wat hier de oorzaak en oplossing voor kan zijn?

Boris96

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Boris96 : ik neem even aan dat je windows draait. en de modem ook router is en met dhcp adressen uitdeelt. misschien heeft je pc nog een adres van je oude modem, en daardoor de oude dhcp server zoekt.
doe eens "ipconfig /release" en "ipconfig /renew" op de commandline.

anders meer informatie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:11:
@Boris96 : ik neem even aan dat je windows draait. en de modem ook router is en met dhcp adressen uitdeelt. misschien heeft je pc nog een adres van je oude modem, en daardoor de oude dhcp server zoekt.
doe eens "ipconfig /release" en "ipconfig /renew" op de commandline.

anders meer informatie geven.
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik windows 10, en de modem is ook router.
Het renewen van mijn IP lijkt niet te helpen.
Wat mij nog opviel is dat de pc aangeeft met "Netwerk 2" verbonden te zijn, in plaats van gewoon "Netwerk".

Boris96

Pagina: 1 ... 278 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic