De Puma-chipsets, feitelijk allemaal, zijn fabrieks-af defect.
Er zit een inherente ontwerpfout in de chips die voor problemen zorgt zoals bovenmatige packet loss; hoge latency spikes; en algehele vastlopers.
DOCSIS kabelmodems werken op een bundel kanalen; waar elk kanaal een beperkte capaciteit heeft, maar meerdere tegelijk gebruiken de bandbreedte hoger maakt en dus de theoretisch haalbare snelheid hoger legt. Dat schaalt gewoon in de breedte door en door.
De Puma-chipsets hebben eigenlijk te weinig capaciteit in hun hardware ingebakken zitten om alle data die over de nominale hoeveelheid up/downstream kanalen loopt die ISPs moeten gebruiken om hun geadverteerde snelheden haalbaar te maken, tijdig te kunnen verwerken. Zo'n chipset heeft hardware-buffers om pieken op te kunnen vangen; maar die buffers zijn eindig en op de Puma's
klein. (
Te klein zouden sommigen zeggen; Intel heeft daar flink lopen beknibblen op de fabricagekosten.)
Die buffers lopen snel vol; en dan begint het gezeik. Packets kunnen niet meer ontvangen of verstuurd worden; latency loopt hoog op omdat wat er nog
wel doorkomt, telkens achterop de buffers en achterin de wachtrij aangeschoven wordt; etc.
Dit is een hardware-defect waarvan Intel zelf uiteindelijk ook schoorvoetend toegegeven heeft dat het een fout ontwerp is geweest;
en dat het niet middels software te fixen valt.
Het enige wat je via software kunt doen, en wat Ziggo vziw ook gedaan heeft, is nog meer extra buffers toevoegen in de (veel tragere) software-kant en binnen de software van de modem proberen het netwerkverkeer dusdanig te
shapen met extra QoS scheduling dat je piekbelasting zo lang mogelijk probeert te vermijden. En dat trucje an sich levert al weer extra latency op, natuurlijk. En het feit dat de afhandeling van verkeer op een hoger niveau deels via software moet lopen die op een generieke CPU draait, betekent natuurlijk ook: meer stroomverbruik.
Ziggo zal deze problemen overigens glashard ontkennen.
Ik had net zelf ook iemand aan de lijn (want mij gaan ze ook een nieuw modem sturen) die stellig beweerde dat er in het begin inderdaad wel wat problemen zijn geweest met de Puma chipsets, maar dat dat allemaal al jaren gepatched en opgelost was. Heb ze toen ook even deftig gewezen op het feit dat een paar maand geleden mijn ouders nog de zakelijke Ubee modem aangevraagd hebben als workaround, omdat de Arris Connectbox die zij gekregen hadden die problemen dus nog steeds gewoon had.
Mocht je specifiek een ander modem willen; als je geluk hebt tref je iemand aan de telefoon die weet hoe e.e.a. werkt en dat voor je kan regelen. Maar kans is groot dat als je belt, en daarbij ook nog serieus genomen wordt, je richting de Ziggo Community site gewezen wordt om daar een ticket aan te maken - want de Ziggo mensen die daar actief zijn kunnen kennelijk meer voor elkaar krijgen dan de support desk.
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:07:
[...]
Dus als ik van die enorme witte baksteen af wil, moet ik een giga abonnement nemen? We hebben zaterdag een nieuw modem ontvangen. Geen idee welke dat is, behalve dat hij wit is (en ik dus begrijp dat dat oude meuk is, om oude meuk te vervangen...)
Een witte behuizing betekent vziw inderdaad dat je een oude Connectbox (Compal of Arris) in de maag gesplitst hebt gekregen. (Grote grap is dat dat ding niet eens DOCSIS 3.1 draait; maar vziw nog steeds DOCSIS 3.0.)
De nieuwe Sagemcom is schijnbaar trouwens ook niet zaligmakend; heeft ook nog de nodige kinderziektes. Maar is in tegenstelling tot de derde-rangs Compal/Arris troep in elk geval stabiel te krijgen. (Fabrieksreset uitvoeren -> uit bridge modus halen -> terug in bridge modus zetten. Done. Wat eigenlijk hint naar het feit dat het probleem hier niet bij de hardware of software zit; maar bij Ziggo die de modems out-of-the-box fout afgeconfigureerd uitlevert.)
Als je zelf een router voert met WiFi, of alles bekabeld doet en geen boodschap hebt aan WiFi - dan is de zakelijke Ubee modem waarschijnlijk wat je zou willen hebben.
Kan ik ook beamen. Ik heb net Ziggo gebeld omdat ook ik de brief ter vervanging modem heb ontvangen, en wilde navragen wat voor modem er voor mij aan zat te komen. Konden ze nog niet direct zien omdat de order nog niet aangemaakt was; maar vermoedelijk zou het de nieuwe Sagemcom worden met de Broadcom chipset.
[
Voor 20% gewijzigd door
R4gnax op 15-11-2022 11:39
]