Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:40
Sumuhtsop schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:30:
[...]

Dit was vanavond dus exact de oplossing bij ons na de ontvangst van de “nieuwe” router:

uit bridgemode laten halen en daarna weer in bridgemode zetten.

De aardige ziggo mdw was zelf even verrast dat ik deze info van het ziggo forum had maar was blij met mijn input hierop.

Zorgelijk dat dit op grote schaal een “issue” is echter fijn dat de oplossing/ quick fix relatief simpel is.
Ik had de zelfde issue. Ik heb hard reset uitgevoerd van 10 seconden waarna de modem opnieuw start in router mode en zodra de config ingeladen is wordt deze gereboot in bridge mode en dan duurt het nog 10-15 minuten voordat de verbinding online komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
DON PAPA schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Dat klopt, het is ook een heel normaal woord wat in het woordenboek word beschreven als "iemand die slecht werk levert" en dat onderbouw ik 9/10 keer ook netjes met voorbeelden (zoals je daar ook kan lezen). ;)

[Afbeelding]
Ik denk niet dat woorden.org op die manier te gebruiken is. Volgens die logica kun je zakkenwasser ook aan je 'normale' woordenschat toevoegen :X.

edit:
Wat betekent zakkenwasser?
'iemand die (juten) zakken schoonwast en weer voor gebruik gereed maakt' en 'een sullig persoon die alles fout doet'

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 23-10-2022 15:44 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:08:
Ik denk niet dat woorden.org op die manier te gebruiken is. Volgens die logica kun je zakkenwasser ook aan je 'normale' woordenschat toevoegen :X.
Nee, want de Van Dale zet daar keurig 'scheldwoord' bij.
zak·ken·was·ser (de; m/v/x; meervoud: zakkenwassers)
1
(scheldwoord, informeel) sufferd, klootzak
Zakkenwasser / klootzak is een echt scheldwoord. Prutser niet.
prut·ser (de; m/v/x; meervoud: prutsers)
1
iem. die niets kan
Misschien ligt dit aan jouw perceptie, maar misschien moet jij het woordenboek eens wat beter doorkammen voordat je zulke uitspraken jegens @DON PAPA doet.

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 23-10-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:19
CreativeS schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Nee, want de Van Dale zet daar keurig 'scheldwoord' bij.

[...]

Zakkenwasser / klootzak is een echt scheldwoord. Prutser niet.

[...]

Misschien ligt dit aan jouw perceptie, maar misschien moet jij het woordenboek eens wat beter doorkammen voordat je zulke uitspraken jegens @DON PAPA doet.
Het probleem zal hem vooral liggen in het beledigende karakter lijkt mij. Niet zozeer of een woordenboek iets als scheldwoord identificeert. Ik ging specifiek in op de screengrab van woorden.org. Maar op vandale kun je ook van alles vinden zonder dat erbij wordt vermeld dat iets een scheldwoord is. Dus de website van de Vandale icm de vermelding 'scheldwoord' lijkt me eerlijk gezegd ook geen zinnige bron om vast te stellen of iets binnen community richtlijnen valt.
Ik ben totaal geen partij in de hele hetze en ben ik totaal niet bekend met het Ziggo community forum. Zo ver ik weet heb ik hem niets misdaan en kan hij prima voor zichzelf spreken. Het woord prutser kan flink verkeerd vallen en mensen hebben tegenwoordig een kort lontje... Dat staat los van Ziggo.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:04:
<<Argumenten om te vergoelijken...>>
Als ze hun werk gewoon eens deden, dan was er ook geen aanleiding voor. Als ik zulk gepruts afleverde en er zelf niets aan deed om het op te lossen... dan kan ik naar een andere afdeling. Nu heb ik gelukkig per project tussen de 100 en 200 uur beschikbaar, maar toch. Het is niet zo dat dit pas sinds enkele weken bekend is.

Het zijn prutsers. En als ze er nou eens wat aan deden, dan mogen ze klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-09 23:01

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

Een goedenavond Tweakers.

Ik heb een "Internet Complete en Kabel TV" abonnement van Ziggo, waarmee ik sinds de snelheidsverhoging van deze zomer een snelheid van 350Mbit down en 35Mbit up zou moeten bereiken. Nu kwam ik er vandaag achter dat die snelheidsverhoging bij mij niet doorgevoerd lijkt te zijn, of in ieder geval niet merkbaar is. Bij herhaaldelijke tests met speedtest.net blijft mijn snelheid haken op 300/30; soms een fractie meer, meestal ietsje minder. Uiteraard heb ik voor de zekerheid ook al meerdere malen mijn modem herstart.

Meteen gebeld met Ziggo, en nadat de scriptlezer aan de andere kant een factory reset op het modem had uitgevoerd (die geen snelheidsverschil opleverde) wist hij mij te vertellen dat het aan mijn Cisco EPC3928 modem lag, omdat dit een oud model is dat de hogere snelheden niet meer aan kan. Nou is de EPC3928 inderdaad een ouder model, maar volgens de specificaties moet ie 350/35 gewoon prima aankunnen. Bovendien zou het wel erg toevallig zijn dat de werkelijke topsnelheid van dit modem EXACT hetzelfde is als de oude snelheid van mijn abonnement (300/30).

De helpdeskmedewerker bood mij aan om een nieuw modem op te sturen, een Connectbox oftewel SmartWifi modem. Dat modem is echter onbruikbaar voor mij omdat Ziggo, in hun wijsheid, de optie heeft uitgezet om het LAN subnet te wijzigen naar iets anders dan 192.168.x.x, en ik heb een thuisnetwerk dat volledig is ingericht op 10.x.x.x.

Uiteraard zou ik hier omheen kunnen werken door het rotding in bridge-modus te laten zetten. Dat is wat mij betreft echter een laatste redmiddel; ik wil het liefst gewoon een enkel apparaat in mijn meterkast en niet een aparte modem en router. Bovendien moet ik dan een nieuwe router/WAP aanschaffen. Ik heb ook geen zin om Ziggo volledig te omzeilen door een eigen modem te kopen, tenzij ik echt geen andere optie heb.

Ik weet niet zeker wat nu mijn volgende stap moet zijn. Het lijkt mij eerlijk gezegd onzin dat het aan mijn oude modem ligt dat ik de hogere snelheid niet haal, maar tegelijkertijd kan ik het op dit moment ook niet 100% uitsluiten. Is er soms iemand op dit forum die óók nog een ouwe EPC3928 gebruikt, en wél gewoon 350/35 haalt? Ik hoor het graag, dat zou mij munitie geven bij de helpdesk om nog eens goed naar andere mogelijke oorzaken te kijken.

Ik zou ook kunnen proberen om een ander modem van Ziggo los te peuteren, zoals de "Smartwifi Giga" of het nieuwe zwarte modem met Wifi 6. Ik heb echter geen flauw idee of deze modems het wél toelaten om het LAN subnet te wijzigen. Kan hier iemand dat soms bevestigen?

Bedankt!

Don't be afraid to waste your time... just waste it well

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vlix schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:38:
Een goedenavond Tweakers.

Ik heb een "Internet Complete en Kabel TV" abonnement van Ziggo, waarmee ik sinds de snelheidsverhoging van deze zomer een snelheid van 350Mbit down en 35Mbit up zou moeten bereiken. Nu kwam ik er vandaag achter dat die snelheidsverhoging bij mij niet doorgevoerd lijkt te zijn, of in ieder geval niet merkbaar is. Bij herhaaldelijke tests met speedtest.net blijft mijn snelheid haken op 300/30; soms een fractie meer, meestal ietsje minder. Uiteraard heb ik voor de zekerheid ook al meerdere malen mijn modem herstart.

Meteen gebeld met Ziggo, en nadat de scriptlezer aan de andere kant een factory reset op het modem had uitgevoerd (die geen snelheidsverschil opleverde) wist hij mij te vertellen dat het aan mijn Cisco EPC3928 modem lag, omdat dit een oud model is dat de hogere snelheden niet meer aan kan. Nou is de EPC3928 inderdaad een ouder model, maar volgens de specificaties moet ie 350/35 gewoon prima aankunnen. Bovendien zou het wel erg toevallig zijn dat de werkelijke topsnelheid van dit modem EXACT hetzelfde is als de oude snelheid van mijn abonnement (300/30).

De helpdeskmedewerker bood mij aan om een nieuw modem op te sturen, een Connectbox oftewel SmartWifi modem. Dat modem is echter onbruikbaar voor mij omdat Ziggo, in hun wijsheid, de optie heeft uitgezet om het LAN subnet te wijzigen naar iets anders dan 192.168.x.x, en ik heb een thuisnetwerk dat volledig is ingericht op 10.x.x.x.

Uiteraard zou ik hier omheen kunnen werken door het rotding in bridge-modus te laten zetten. Dat is wat mij betreft echter een laatste redmiddel; ik wil het liefst gewoon een enkel apparaat in mijn meterkast en niet een aparte modem en router. Bovendien moet ik dan een nieuwe router/WAP aanschaffen. Ik heb ook geen zin om Ziggo volledig te omzeilen door een eigen modem te kopen, tenzij ik echt geen andere optie heb.

Ik weet niet zeker wat nu mijn volgende stap moet zijn. Het lijkt mij eerlijk gezegd onzin dat het aan mijn oude modem ligt dat ik de hogere snelheid niet haal, maar tegelijkertijd kan ik het op dit moment ook niet 100% uitsluiten. Is er soms iemand op dit forum die óók nog een ouwe EPC3928 gebruikt, en wél gewoon 350/35 haalt? Ik hoor het graag, dat zou mij munitie geven bij de helpdesk om nog eens goed naar andere mogelijke oorzaken te kijken.

Ik zou ook kunnen proberen om een ander modem van Ziggo los te peuteren, zoals de "Smartwifi Giga" of het nieuwe zwarte modem met Wifi 6. Ik heb echter geen flauw idee of deze modems het wél toelaten om het LAN subnet te wijzigen. Kan hier iemand dat soms bevestigen?

Bedankt!
Jouw oude Cisco kan slechts een handvol DOCIS kanalen aan ( 8 stuks), veel minder dan moderne modems(32 stuks). Als er in jouw wijk op die 8kanalen zo'n 60% belasting is dan is het mogelijk dat in die 8 kanalen jij niet aan de 350Mbit komt in de resterende 40%. Stel dat je een modern modem zou hebben dan heb je het vier dubbele aantal kanalen. En de moderne modems hebben ook DOCSIS 3.1 ondersteuning waar nog meer bandbreedte beschikbaar is.

8 kanaaltjes en dan haal je max 440Mbit, een wijksegment is zo'n 300-500 modems groot, plot dat eens op mijn bovenstaande uitleg. Als jij je snelheid wilt halen moet je bij 499 huizen briefjes door de deur doen dat je om 20:00 scherp een speedtest wilt doen en zij niet mogen internetten, dan haal je het :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA_T_vIx167qCRpXuVajf8S4Eys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UTcmxRVJYeth8gCdksbOrdx8.png?f=fotoalbum_large

Vergelijken met andere Cisco's heeft dan ook geen nut, tenzij ze bij je buren staan in hetzelfde wijk segment.

Spaar je de energie, en stop die energie in het omkatten van je thuisnetwerk. Wat je zou willen weten is: welke courante CB is wel in staat om het LAN subnet te wijzigen.

PS: overigens meten we alleen bedraad, dat doe jij ook toch :9 ?

[ Voor 22% gewijzigd door stormfly op 23-10-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlix

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

Dank voor de uitleg! Ik wist niet dat dat zo werkte met die kanalen. Maar toch vallen de stukjes voor mij nog niet helemaal op hun plek...
stormfly schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:02:
Jouw oude Cisco kan slechts een handvol DOCIS kanalen aan ( 8 stuks), veel minder dan moderne modems(32 stuks). Als er in jouw wijk op die 8kanalen zo'n 60% belasting is dan is het mogelijk dat in die 8 kanalen jij niet aan de 350Mbit komt in de resterende 40%. Stel dat je een modern modem zou hebben dan heb je het vier dubbele aantal kanalen. En de moderne modems hebben ook DOCSIS 3.1 ondersteuning waar nog meer bandbreedte beschikbaar is.

8 kanaaltjes en dan haal je max 440Mbit, een wijksegment is zo'n 300-500 modems groot, plot dat eens op mijn bovenstaande uitleg. Als jij je snelheid wilt halen moet je bij 499 huizen briefjes door de deur doen dat je om 20:00 scherp een speedtest wilt doen en zij niet mogen internetten, dan haal je het :+
Klinkt allemaal plausibel, maar zou ik dat probleem met mijn oude 300/30 snelheid dan niet ook al moeten hebben? Zoals ik schreef haal ik die snelheid redelijk netjes en consistent: schommelt tussen pakweg 292/26 en 300/30.
Spaar je de energie, en stop die energie in het omkatten van je thuisnetwerk.
Dat is voor mij echt een dealbreaker, helaas. Ik heb teveel zooi draaien op 10.x.x.x, en bovendien weiger ik Ziggo mij voor te laten schrijven welk LAN subnet ik moet gebruiken.
Wat je zou willen weten is: welke courante CB is wel in staat om het LAN subnet te wijzigen.
Klopt, dat zou ik inderdaad heel graag willen weten!
PS: overigens meten we alleen bedraad, dat doe jij ook toch :9 ?
Uiteraard! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vlix schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:46:

Klinkt allemaal plausibel, maar zou ik dat probleem met mijn oude 300/30 snelheid dan niet ook al moeten hebben? Zoals ik schreef haal ik die snelheid redelijk netjes en consistent: schommelt tussen pakweg 292/26 en 300/30.
Je noemde geen exacte getallen, haal je ook wel eens 325 oid? Of max 305 oid, er zit iets aan burst in een profiel maar geen 50Mbit.

Soms kon je aan de image naam ook een snelheidsprofiel ontleden. Anyway die Cisco uit uitlopend, geloof nooit dat ze daar nog uren aan gaan besteden.

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 23-10-2022 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
@vlix Ik heb sinds vorige week de nieuwe 2.5Gbit modem van ziggo ". Sagemcom F@st 3896". Ter vervanging van mijn cisco 3928. Dat was op initiatief van ziggo: het oude modem was verouderd. Dat stond in in een brief. Ik verwachtte echter een witte connectbox, zeker na een belletje van mij daarover.

Wat jij wil weten: mijn nieuwe modem staat niet toe om de lan range iets anders te maken dan 192.168.x.0.

Volgens mij heb je verschillende opties:
50 Mbit snelheidswinst laten lopen (totdat je het modem moet vervangen)
netwerk anders inrichten dan 10.0.0.0
toch een eigen router gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlix

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

stormfly schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:55:
Je noemde geen exacte getallen, haal je ook wel eens 325 oid? Of max 305 oid, er zit iets aan burst in een profiel maar geen 50Mbit.
Tijdens een test tikt ie wel eens 304 à 305 down aan, en 30,8 up. Nooit veel meer dan dat, en het gemiddelde van de testrun is altijd lager dan die maxima. Daardoor heb ik ook het gevoel dat de kunstmatige cap nog steeds de bottleneck is en niet het modem zelf.

Ik heb ook een topic geopend op het ziggo communityforum. Daar wist men te vertellen dat de snelheidslimieten worden bepaald door zogeheten "service flows", en dat die mogelijk nog niet waren bijgewerkt voor mijn type modem. Dat zou verklaren waarom ik nog steeds een harde cap op 300/30 lijk te hebben. Tegelijkertijd zeggen ook zij dat mijn modem sowieso dicht tegen zijn theoretische maximumsnelheid zit (althans downstream) ivm weinig kanalen.
W1ck1e schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:10:
Wat jij wil weten: mijn nieuwe modem staat niet toe om de lan range iets anders te maken dan 192.168.x.0.
Sh!t! :'(
Maar bedankt, goed om te weten. Tenzij die "service flows" alsnog aangepast worden, zal ik dus toch een eigen router of zelfs eigen modem moeten gaan kopen.

Overigens zal mij de verhoging van de downstream een biet wezen. Ik wil vooral die verhoging van de upstream van 30 naar 35Mbps. Dus als die service flows aangepast worden, en ik netjes mijn 35Mbps up haal, maar mijn downstream blijft hangen op niet veel meer dan ie nu is, dan ben ik toch al een blije tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vlix schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:31:
[...]
Overigens zal mij de verhoging van de downstream een biet wezen. Ik wil vooral die verhoging van de upstream van 30 naar 35Mbps. Dus als die service flows aangepast worden, en ik netjes mijn 35Mbps up haal, maar mijn downstream blijft hangen op niet veel meer dan ie nu is, dan ben ik al een blije tweaker.
Met de 3928 ga je nooit meer halen dan wat je nu haalt. Wil je die hogere upload dan zal je toch echt het nieuwe modem moeten aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 05:29
vlix schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:46:
Dat is voor mij echt een dealbreaker, helaas. Ik heb teveel zooi draaien op 10.x.x.x, en bovendien weiger ik Ziggo mij voor te laten schrijven welk LAN subnet ik moet gebruiken.
Als je niet wilt dat Ziggo jou dicteert hoe je thuisnetwerk eruit ziet, maak dan je eigen thuisnetwerk!

Met andere woorden: laat een nieuw modem komen (bij voorkeur geen CB maar een Ubee), laat 'm in de bridge mode zetten. Het modem is dan alleen modem, de router staat uit. Je mag maar één netwerkpoort gebruiken, en daar sluit je je eigen router op aan.

Overigens ben ik ooit probleemloos overgestapt van een 10.x.y.z-LAN naar een 192.168.y.z-LAN. Je zou het nu al kunnen voorbereiden door al je apparaten op DHCP te zetten. Vaste adressen toewijzen doe je in je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlix

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

ikweethetbeter schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:36:
Als je niet wilt dat Ziggo jou dicteert hoe je thuisnetwerk eruit ziet, maak dan je eigen thuisnetwerk!

Met andere woorden: laat een nieuw modem komen (bij voorkeur geen CB maar een Ubee), laat 'm in de bridge mode zetten. Het modem is dan alleen modem, de router staat uit. Je mag maar één netwerkpoort gebruiken, en daar sluit je je eigen router op aan.
Ik ben mij ervan bewust dat ik een zelf gekochte router of modem+router kan plaatsen (zie mijn eerste post in dit draadje). Ik had dat laatste redmiddel echter graag vermeden, omdat ik dan extra geld moet uitgeven, en in het geval van een Ziggo modem + aparte zelf gekochte router, ook een extra apparaat in mijn meterkast heb. Helaas lijkt er niets anders op te zitten, dus ga ik binnenkort maar eens een Fritz!box 6660 bestellen, denk ik. En natuurlijk vooral hopen dat er nou snel eens glasvezel gelegd wordt in mijn wijk zodat ik eindelijk kan afstappen van dat takkeZiggo.
ikweethetbeter schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:36:
Overigens ben ik ooit probleemloos overgestapt van een 10.x.y.z-LAN naar een 192.168.y.z-LAN. Je zou het nu al kunnen voorbereiden door al je apparaten op DHCP te zetten. Vaste adressen toewijzen doe je in je router.
Ik weet dat het kan, maar ik wil het niet ;). Ik heb allerlei virtuele servers draaien op statische adressen in verschillende subnetten binnen 10.0.0.0/24, en dat moet zo blijven. DHCP is geen reële optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
vlix schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:25:
[...]

Ik ben mij ervan bewust dat ik een zelf gekochte router of modem+router kan plaatsen (zie mijn eerste post in dit draadje). Ik had dat laatste redmiddel echter graag vermeden, omdat ik dan extra geld moet uitgeven, en in het geval van een Ziggo modem + aparte zelf gekochte router, ook een extra apparaat in mijn meterkast heb. Helaas lijkt er niets anders op te zitten, dus ga ik binnenkort maar eens een Fritz!box 6660 bestellen, denk ik. En natuurlijk vooral hopen dat er nou snel eens glasvezel gelegd wordt in mijn wijk zodat ik eindelijk kan afstappen van dat takkeZiggo.
Die 6660 is een kabelmodem. Je kan ook nog overwegen een 4040 te nemen en dan je Ziggo modem in bridge. Een stuk goedkoper.

Ik heb die setup al een tijd draaien naar volle tevredenheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 24-10-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlix

vlix

Slee-jur, Slee-jur!

Kalentum schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:56:
Die 6660 is een kabelmodem. Je kan ook nog overwegen een 4040 te nemen en dan je Ziggo modem in bridge. Een stuk goedkoper.

Ik heb die setup al een tijd draaien naar volle tevredenheid.
Heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar dan heb ik weer een extra apparaat in mijn meterkast, met waarschijnlijk toegenomen stroomverbruik. Keuzes, keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:16

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Zijn er hier ook mensen met een Ziggo MKB abbo? Sinds gistermiddag is er een non-regionale storing, heb ik begrepen. Ik heb geen ping en Ziggo kan mijn modem ook niet bereiken. De tech aan de lijn gaf aan meerdere mensen hiermee aan de telefoon te hebben gehad, maar dat het niet gebonden leek aan een specifieke regio :?
Wel vervelend zo, want ik kan op dit moment dus niet thuis inloggen. Heb voor thuiswerken wel een extra databundel op mijn Vodafone abbo gekregen voor twee weken, maar alleen omdat ik belde, blijkbaar.
Dus heb je zo een storing, dan loont het om even te bellen, kenbaar te maken dat je een probleem hebt en daarmee mogelijk extra data op je Vodafone abbo te krijgen. Werkt alleen met een Vodafone abbo.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vlix schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar dan heb ik weer een extra apparaat in mijn meterkast, met waarschijnlijk toegenomen stroomverbruik. Keuzes, keuzes...
Maar met de modem in bridge en een eigen router kunt je dan wel die router houden met alle instellingen als je ooit overgaat naar glasvezel. Alleen het WAN kabeltje overprikken en Klaar is Kees. (Als de glasvezelboer je een modem geeft wat in bridge kan of als je een ONT kunt gebruiken.) Inderdaad, keuzes maken...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
vlix schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:00:
[...]

Over het stroomverbruik zou ik me niet zoveel zorgen maken. Stel dat het 3,5 W extra verbruik oplevert dan heb je het over 30 kWh. Als je 40ct/kWh betaalt, dan is dat dus 12 euro per jaar extra. Een 6660 kost 120 euro meer dan een 4040.

http://www.tpcdb.com/product.php?kwhprice=4&id=7373

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 08:42
ElCondor schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:04:
Zijn er hier ook mensen met een Ziggo MKB abbo? Sinds gistermiddag is er een non-regionale storing, heb ik begrepen. Ik heb geen ping en Ziggo kan mijn modem ook niet bereiken. De tech aan de lijn gaf aan meerdere mensen hiermee aan de telefoon te hebben gehad, maar dat het niet gebonden leek aan een specifieke regio :?
Wel vervelend zo, want ik kan op dit moment dus niet thuis inloggen. Heb voor thuiswerken wel een extra databundel op mijn Vodafone abbo gekregen voor twee weken, maar alleen omdat ik belde, blijkbaar.
Dus heb je zo een storing, dan loont het om even te bellen, kenbaar te makend at je een probleem hebt en daarmee mogelijk extra data op je Vodafone abbo te krijgen. Werkt alleen met een Vodafone abbo.
Ja! Hier ook een in de Provincie Groningen, Nuis.

Ook niet pingbaar, modem is wel online maar het lijkt erop dat er niks door wil. Gateway ip is ook niet bereikbaar vanaf een andere isp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

nautaonline schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Ja! Hier ook een in de Provincie Groningen, Nuis.

Ook niet pingbaar, modem is wel online maar het lijkt erop dat er niks door wil. Gateway ip is ook niet bereikbaar vanaf een andere isp.
Gedeelde smart :)
Ik probeer de hele ochtend al mijn thuisnetwerk te bereiken, maar tot nu toe, no dice...

Ben benieuwd wat de oplostijd gaat zijn. Het waren wel hele specifiek gelijkende klachten, dus ergens zal er een overeenkomst zijn. Ik had wel afgelopen vrijdag een gepland onderhoud in de agenda staan. Jij ook toevallig @nautaonline ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hulliex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 13:44
ElCondor schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:04:
Dus heb je zo een storing, dan loont het om even te bellen, kenbaar te makend at je een probleem hebt en daarmee mogelijk extra data op je Vodafone abbo te krijgen. Werkt alleen met een Vodafone abbo.
Ja, hier precies hetzelfde probleem.
Treedt op sinds gistermiddag 15:16 hier.
Vanochtend helpdesk gebeld. Het was een bekend probleem bij MKB klanten (met een Internet PRO abonnement)
Zou in de loop van de ochtend opgelost zijn.
Zojuist (14:00) weer gebeld. Het was toch een iets groter probleem, bij een hele grote groep MKB klanten. Schijnt inderdaad een landelijk probleem te zijn.
Gelukkig hebben we nog een DSL erlangs liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

hulliex schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:11:
[...]

Ja, hier precies hetzelfde probleem.
Treedt op sinds gistermiddag 15:16 hier.
Vanochtend helpdesk gebeld. Het was een bekend probleem bij MKB klanten (met een Internet PRO abonnement)
Zou in de loop van de ochtend opgelost zijn.
Zojuist (14:00) weer gebeld. Het was toch een iets groter probleem, bij een hele grote groep MKB klanten. Schijnt inderdaad een landelijk probleem te zijn.
Gelukkig hebben we nog een DSL erlangs liggen.
Lekker dan. :( Groot landelijk probleem dus... Helaas is het voor mij een zakelijke verbinding die ik via mijn werkgever op mijn thuis adres heb kunnen laten aanleggen. Ik heb er dus niets naast liggen.. *ouch*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nautaonline
@ElCondor ik durf het niet te zeggen, het zou kunnen. Uptime van het modem was wel 4 dagen, wellicht inderdaad onderhoud.

Deze lijn delen we met een aantal in het buitengebied (via p2p) WiFi links, doe zelf alleen het beheer er voor.

Heb ze nu toch ook maar aangedragen een backup lijntje te nemen.. die paar euro per maand extra verdiend zich snel terug.. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Usul_Atreides
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-09 23:41
Net contact gehad met ziggo.
Het probleem is opgewaardeerd naar 'major incident'.

Echter...
- geen idee wat de oorzaak is
- geen idee waar in het netwerk het fout gaat
- geen idee wanneer het probleem is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nautaonline
Sinds 15:45 zie ik dat de verbinding weer terug is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

nautaonline schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:56:
Sinds 15:45 zie ik dat de verbinding weer terug is :)
Heh, ik dacht toen ik weg ging van werk, nou vanavond niets te doen vanuit thuis. Beetje pr0n kijken, want dt is het enige wat ik nog lokaal heb staan O-) , maar wat schetst mijn verbazing, inderdaad, ik kom thuis en alles werkt weer! Joechei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 13:57
Zojuist update 4.43 ontvangen op de Next. Geluid lijkt aanzienlijk beter van kwaliteit. Veel duidelijker gesproken woord. Is dat correct of verbeelding? Ziggo website is niet echt duidelijk wat de verbeteringen zijn.

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
Lees net dat Viaplay nu in NL meer dan 1 miljoen betalende kijkers heeft.
Dat wil zeggen dat ze dit jaar c.a. 150 miljoen Euro ermee binnen harken (met de kortingsactie van het begin meegeteld) en geeft alleen maar aan wat voor blunder Ziggo begaan heeft door niet hoog genoeg te bieden voor de F1 rechten.
Daar komen de komende jaren nog wel problemen bij want de glasvezel concurrenten werken keihard aan het verder verglazen van de wijken waar die nog niet ligt.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
snah001 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:47:
Lees net dat Viaplay nu in NL meer dan 1 miljoen betalende kijkers heeft.
Dat wil zeggen dat ze dit jaar c.a. 150 miljoen Euro ermee binnen harken (met de kortingsactie van het begin meegeteld) en geeft alleen maar aan wat voor blunder Ziggo begaan heeft door niet hoog genoeg te bieden voor de F1 rechten.
Daar komen de komende jaren nog wel problemen bij want de glasvezel concurrenten werken keihard aan het verder verglazen van de wijken waar die nog niet ligt.
Niet iedereen zit een heel jaar abonnement uit. En niet iedereen betaalt de volle mep, dus die 150 miljoen wordt volgens mij niet gehaald. De bieding ging volgens mij als volgt: de geintresseerden konden 1 enkel bod uitbrengen. En als je dan geen idee hebt wie de anderen zijn en wat ze kunnen bieden dan wordt het moeilijk om het juiste bod te doen. Dan zou ik het dus geen blunder willen noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
W1ck1e schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Niet iedereen zit een heel jaar abonnement uit. En niet iedereen betaalt de volle mep, dus die 150 miljoen wordt volgens mij niet gehaald. De bieding ging volgens mij als volgt: de geintresseerden konden 1 enkel bod uitbrengen. En als je dan geen idee hebt wie de anderen zijn en wat ze kunnen bieden dan wordt het moeilijk om het juiste bod te doen. Dan zou ik het dus geen blunder willen noemen.
Dus is het een gok. Zou Ziggo de F1 wel binnengehaald hebben door veel meer te bieden, dan waren er wel weer mensen geweest die zeiden dat ze teveel geboden hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Roetzen Inderdaad, tegenwoordig kunnen anderen voor sommigen het nooit goed genoeg doen. En de prijs voor klant zou dan niet veel minder geweest zijn. Dus boos zijn op LibertyMedia omdat ze het zo hebben gedaan ?

[ Voor 40% gewijzigd door W1ck1e op 25-10-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@snah001 Ik vind 1 miljoen betalende klanten echt enorm hoog want er zijn ook genoeg die via formule1 of via hun provider kijken (waar viaplay ook een deel voor afstaat). En ook veel mensen die het niet kijken.
Daarnaast is het geen pure winst. De organisatie, studio, presentatoren, camera mensen, geluidsmensen etc. etc. moeten ook betaal worden. Plus een streamingplatform met apps om het bij de kijker thuis te krijgen. Ik denk dat je je daarop enorm verkijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
W1ck1e schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:59:
@Roetzen Inderdaad, tegenwoordig kunnen anderen voor sommigen het nooit goed genoeg doen. En de prijs voor klant zou dan niet veel minder geweest zijn. Dus boos zijn op LibertyMedia omdat ze het zo hebben gedaan ?
Ik vind het overigens helemaal niet erg dat Ziggo de F1 rechten heeft verloren. Ik kijk er toch niet naar, dus laten degenen die het wel graag willen zien er dan ook maar expliciet voor betalen.

Een evenement wat zo veel milieu impact heeft past gewoon niet meer in deze tijd. Maar dat is een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Ik vind het overigens helemaal niet erg dat Ziggo de F1 rechten heeft verloren. Ik kijk er toch niet naar, dus laten degenen die het wel graag willen zien er dan ook maar expliciet voor betalen.
Maar Ziggo heeft dit jaar (en vorig jaar) wel gewoon een flinke prijsverhoging doorgevoerd. Dus maakt dat nu echt uit? Want die miljoenen die ze gereserveerd hadden voor de F1 rechten zijn nog steeds niet terug gevloeid naar de klanten (middels geen prijsverhoging / ...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:36:
[...]
Maar Ziggo heeft dit jaar (en vorig jaar) wel gewoon een flinke prijsverhoging doorgevoerd. Dus maakt dat nu echt uit? Want die miljoenen die ze gereserveerd hadden voor de F1 rechten zijn nog steeds niet terug gevloeid naar de klanten (middels geen prijsverhoging / ...).
Ja, Ziggo heeft de jaarlijkse snelheid- en prijsverhoging ook dit jaar gewoon doorgevoerd. Net als de anderen. ,
Alles wordt altijd gewoon duurder, daar kun je je dan wel over opwinden, maar daar ben ik al lang mee opgehouden, het heeft totaal geen zin. Van mij mag Ziggo overigens ook stoppen met sponsoren van Ajax. De besparing die dat oplevert zal ik ook wel niet direct terugzien. Het weze zo. Als ik straks glasvezel heb kan ik met de voeten stemmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:56

arnova

weet veel, maar niet alles

Weet iemand of je bij dat nieuwe Sagemcom F3896 modem de DHCP server kan uitschakelen EN het IP subnet kan aanpassen (van 192.168.178.x -> 192.168.1.x) ? Anders moet ik hem nl. in bridge laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:37
arnova schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:15:
Weet iemand of je bij dat nieuwe Sagemcom F3896 modem de DHCP server kan uitschakelen EN het IP subnet kan aanpassen (van 192.168.178.x -> 192.168.1.x) ? Anders moet ik hem nl. in bridge laten zetten.
Oplossing staat in dit draadje:
https://community.ziggo.n...t-niet/m-p/941016#M122688

Edit: Oplossing toegevoegd

[ Voor 22% gewijzigd door Jeuvie op 29-10-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstoop
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:24
Ik zit met een issue met Ziggo en zoek een ander kanaal dan het telefoonnummer om echt goed geholpen te worden.

Situatie: wij gingen verhuizen, ik kon toen zowel opzeggen en een nieuw abo met korting nemen, of bellen om verhuizing door te geven en daarbij zelf korting 'onderhandelen'. Ik ben voor het tweede gegaan. Er werd me mooie korting beloofd, etc. Nu zit ik in een situatie dat de verhuizing wel doorgevoerd is, maar de korting niet. Ik heb inmiddels 5 keer teruggebeld (!) en elke keer gehoord dat het door een interne error kwam, maar daarbij beloftes 'dat het nu echt goed komt'. Inmiddels staat die notitie van korting ook bij mijn dossier zodat het verhaal echt duidelijk is maar:

Goed kwam het tot op heden niet.

Na die 5 keer bellen en een tijdje in de wacht staan, het verhaal uitleggen en doorgestuurd worden naar een andere afdeling, heb ik geen geloof meer in bellen. Dus bovenstaande vraag: hoe kom ik er nou echt door bij ze? Welk kanaal werkt wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:11
jwstoop schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:11:
Ik zit met een issue met Ziggo en zoek een ander kanaal dan het telefoonnummer om echt goed geholpen te worden.

Situatie: wij gingen verhuizen, ik kon toen zowel opzeggen en een nieuw abo met korting nemen, of bellen om verhuizing door te geven en daarbij zelf korting 'onderhandelen'. Ik ben voor het tweede gegaan. Er werd me mooie korting beloofd, etc. Nu zit ik in een situatie dat de verhuizing wel doorgevoerd is, maar de korting niet. Ik heb inmiddels 5 keer teruggebeld (!) en elke keer gehoord dat het door een interne error kwam, maar daarbij beloftes 'dat het nu echt goed komt'. Inmiddels staat die notitie van korting ook bij mijn dossier zodat het verhaal echt duidelijk is maar:

Goed kwam het tot op heden niet.

Na die 5 keer bellen en een tijdje in de wacht staan, het verhaal uitleggen en doorgestuurd worden naar een andere afdeling, heb ik geen geloof meer in bellen. Dus bovenstaande vraag: hoe kom ik er nou echt door bij ze? Welk kanaal werkt wel goed?
Ik zou voor hun community forum gaan.
https://community.ziggo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
je zou de chat kunnen proberen. dan heb je het ook gelijk zwart op wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik begin het idee te krijgen dat Ziggo hier meer concurrentie verwacht
(er ligt al een tijdje glasvezel van Delta Fiber Netwerk).

Al eerder promotiepost, en vandaag een brief dat we gratis SmartWifi pods mogen krijgen
"Gewoon, omdat we blij met je zijn". ( :r )
In ons geval de TP-Link Deco M4 (we hebben een Ubee EVW3200 in bridge modus).
Geloof dat ik dit in dit topic al eerder van Tweakers heb gelezen.

Na 5 minuten inlezen op internet mogen ze die houden. Geen webinterface, verplicht TP-Link account, geen aparte SSID's voor 2.4 en 5GHz. en manier van aansluiten in AP's modus is ook halfslachtig.

Neuh, liever korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Wij krijgen een jaar lang gratis Film1. Dan hebben we volgens mij alle pakketten (gratis) a staat ESPN Compleet niet tussen de toegankelijk pakketten ook al hebben wij die bij afsluiten van het abonnement wel gekregen aangezien we Ziggo Sport Totaal toch al bij TV Max kregen... porno-, homo- en pakketten met Aziatisch geneuzel hoeven we sowieso niet. Delta Fiber ligt hier al sinds jaren in de meterkast, maar is behalve de snelheid totaal geen concurrent. We hebben tot mei 2023 nog 50% Sprinters-korting... nog meer korting zal wel het zelfde als met de energierekening worden: we krijgen geld toe.

[ Voor 95% gewijzigd door CreativeS op 29-10-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
Piet91 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:03:
Ik begin het idee te krijgen dat Ziggo hier meer concurrentie verwacht
(er ligt al een tijdje glasvezel van Delta Fiber Netwerk).

Al eerder promotiepost, en vandaag een brief dat we gratis SmartWifi pods mogen krijgen
"Gewoon, omdat we blij met je zijn". ( :r )
In ons geval de TP-Link Deco M4 (we hebben een Ubee EVW3200 in bridge modus).
Geloof dat ik dit in dit topic al eerder van Tweakers heb gelezen.

Na 5 minuten inlezen op internet mogen ze die houden. Geen webinterface, verplicht TP-Link account, geen aparte SSID's voor 2.4 en 5GHz. en manier van aansluiten in AP's modus is ook halfslachtig.

Neuh, liever korting.
Ja je mag ze houden tot je het abbo stopt bij ziggo, dat las ik op hun aanbieding bij die gratis pods, oh wacht het zijn geen pods, het zijn 3 stuks apparaten en zo groot als grote keukenrollen.
Maar idd weer een account bij weer een commercieel bedrijf die inzicht heeft.
Wil ik niet, en ik heb ze bij mijn verzameling in de doos gezet toen dat account werd gevraagd. Als dat in toekomst zonder account kan, kijk ik wel weer. Wifi is met alleen de modem van ziggo net aan voldoende, vooralsnog.
We hebben twee soorten SmartWifi pods. De drie ‘kokers’ van TP Link (Deco M4). En de zeshoekige pods die zonder snoer rechtstreeks in het stopcontact gaan. Ze geven je beide een perfecte wifi-ervaring. Ze zien er anders uit, maar doen in kwaliteit niet voor elkaar onder.

[ Voor 11% gewijzigd door Mel33 op 28-10-2022 21:36 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Familie van mij heeft een nieuw modem ontvangen met aan mij de vraag om dat te installeren. Echter komt deze niet up. Ik heb de initiële configuratie kunnen doorlopen (SSID instellen) waarna die herstart en na ~15 minuten up zou moeten zijn met een wit lampje. Echter blijft deze blauw knipperen. Heeft iemand hier toevallig een idee wat dat überhaupt betekent? Want bij Ziggo op de website is het al blijkbaar te moeilijk om dit te vermelden. Het gaat daarbij om het nieuwe modem, van Segacom. (Overigens zeker weten niet op een Giga verbinding, wat ik ook al verassend vind. Oude is wel een Technicolor dus daadwerkelijk oud(er)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe Lijkt erop dat er iets niet goed gaat bij de automatische activatie van het modem. Je kan het beste even contact opnemen met de klantenservice. Overigens komt het vaker voor dat Ziggo dit modem stuurt naar klanten zonder Giga. Voornamelijk naar klanten die op een druk segment zitten. Omdat het nieuwe modem Docsis 3.1 ondersteunt wordt zo de capaciteit beter verspreid en profiteert iedereen op hetzelfde segment ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:27:
@RobertMe Lijkt erop dat er iets niet goed gaat bij de automatische activatie van het modem. Je kan het beste even contact opnemen met de klantenservice. Overigens komt het vaker voor dat Ziggo dit modem stuurt naar klanten zonder Giga. Voornamelijk naar klanten die op een druk segment zitten. Omdat het nieuwe modem Docsis 3.1 ondersteunt wordt zo de capaciteit beter verspreid en profiteert iedereen op hetzelfde segment ervan.
Uurtje aan de lijn gehangen. Medewerkster heeft aan het begin wat gemompeld van activering. Maar het was nog een oud AOP waarvoor ik sowieso moest bellen (in brief staat via website, website verwees uiteindelijk naar bellen voor afspraak). Tijdens het wachten al daarnaar gevraagd. Eerst hield ze beetje af alsof ze eerst door het "geen internet" verhaal heen moest voordat ze monteur kon inplannen. Toen ik nog eens vroeg wilde ze alles van het AOP weten. Die kon ze niet vinden in het systeem, videobellen (Ziggo stuurt dan SMS met een link). En toen gaf ze aan dat ik "het los kon draaien". En zowaar bleek er een losse splitter sluitend op het AOP te zitten. Na omsteken kwam die vervolgens wel online.

De splitter in kwestie? UMU-1006:
Afbeeldingslocatie: https://www.bgb.nl/files/product/2859-2696b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Uurtje aan de lijn gehangen. Medewerkster heeft aan het begin wat gemompeld van activering. Maar het was nog een oud AOP waarvoor ik sowieso moest bellen (in brief staat via website, website verwees uiteindelijk naar bellen voor afspraak). Tijdens het wachten al daarnaar gevraagd. Eerst hield ze beetje af alsof ze eerst door het "geen internet" verhaal heen moest voordat ze monteur kon inplannen. Toen ik nog eens vroeg wilde ze alles van het AOP weten. Die kon ze niet vinden in het systeem, videobellen (Ziggo stuurt dan SMS met een link). En toen gaf ze aan dat ik "het los kon draaien". En zowaar bleek er een losse splitter sluitend op het AOP te zitten. Na omsteken kwam die vervolgens wel online.

De splitter in kwestie? UMU-1006:
[Afbeelding]
Leuk dat je dit deelt, dit verhaal neem ik mee in mijn parate kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:54:
[...]

Leuk dat je dit deelt, dit verhaal neem ik mee in mijn parate kennis.
Jup. Ik was ook blij geweest als ik eerder deze ervaring van iemand anders gelezen had met zo'n "verborgen" splitter.

Had ik dat geweten was het een klusje van een half uur. Nu ruim twee uur daar geweest. Want uiteraard niet meteen bellen. Instellen => kan 15 minuten duren. Op een gegeven moment stroom eraf gehaald en weer er op. Weer 15 minuten wachten. Toch maar eens bellen dan. Paar minuten in de wacht, en alles bij elkaar telefoongesprek van 40 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:44
Na alles bij elkaar ongeveer 17 jaar klant bij Ziggo te zijn geweest stap ik volgende maand over naar KPN.

Ik kreeg vanuit Ziggo onder andere de melding dat mijn Ziggo (@home) emailadressen na 6 maanden definitief verwijderd worden.
Gebeurt dit tegenwoordig ook echt?

In het verre verleden, zo'n 12 jaar geleden, ben ik namelijk eens eerder 2 jaar bij Ziggo weggeweest, en na die 2 jaar kwam ik weer terug, en ja hoor mijn emailadressen werkten nog gewoon en gebruik ik tot op heden ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om de les overigens compleet te maken: de splitter is in deze afbeelding "gedraaid". Je ziet hier dus de achterkant. De IEC(?) stekker, hier rechts, zit dus aan de achterkant, links, in de aansluiting op de doos. Dat geval dat je links op de splitter ziet is vervolgens een "pen" / "sluiting" die je vast draait op de deksel van de daadwerkelijke AOP doos. De splitter zit dus echt vast en moet je iets tegen de klok in draaien (gaat vrij makkelijk) en daarna kun je hem dus los trekken (/"stekkers uit elkaar"), ging dan weer stroefjes waardoor ik wat twijfelde of ik wel goed zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Mainuz schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:02:
Na alles bij elkaar ongeveer 17 jaar klant bij Ziggo te zijn geweest stap ik volgende maand over naar KPN.

Ik kreeg vanuit Ziggo onder andere de melding dat mijn Ziggo (@home) emailadressen na 6 maanden definitief verwijderd worden.

In het verre verleden, zo'n 12 jaar geleden, ben ik namelijk eens eerder 2 jaar bij Ziggo weggeweest, en na die 2 jaar kwam ik weer terug, en ja hoor mijn emailadressen werkten nog gewoon en gebruik ik tot op heden ook nog.
Ook een vraag die ik heb. Ziggo inmiddels 4 maand weg op mijn adres, mail werkt nog wel.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@RobertMe Als je googlet via de nog werkende oude verbinding naar "ziggo modem aansluiten" kan je een handleiding voor precies dat vinden. Als je dan er op de juiste manier doorheen klikt kan je langs de volgende pagina komen https://www.ziggo.nl/klan...et-ik/umu-01-of-umu-1006/
Nu had ik niet die aansluiting, maar ter voorbereiding van de installatie van mijn nieuwe snelle smart wifi modem (ter vervanging van mijn oude cisco), heb ik mij wel even ingelezen op de ziggo website. Daardoor was ik binnen 15 minuten weer online. Mijn aansluiting is trouwens maar 200/20, meer heb ik niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
W1ck1e schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:18:
@RobertMe Als je googlet via de nog werkende oude verbinding naar "ziggo modem aansluiten" kan je een handleiding voor precies dat vinden. Als je dan er op de juiste manier doorheen klikt kan je langs de volgende pagina komen https://www.ziggo.nl/klan...et-ik/umu-01-of-umu-1006/
Nu had ik niet die aansluiting, maar ter voorbereiding van de installatie van mijn nieuwe snelle smart wifi modem (ter vervanging van mijn oude cisco), heb ik mij wel even ingelezen op de ziggo website. Daardoor was ik binnen 15 minuten weer online. Mijn aansluiting is trouwens maar 200/20, meer heb ik niet nodig.
In dit geval was het "* dingdong *. Ik heb een nieuw modem ontvangen van Ziggo en moet binnen 14 dagen geactiveerd worden. Wil je mee komen?". Inlezen gaat dan nogal lastig. En de handleiding die erbij zat maakt dus geen vermelding hiervan.

Edit: lees ik op die pagina nu goed dat het dan alsnog om een verouderd AOP gaat en dit vervangen moet worden? Dat had de medewerkster dan ook mogen aankaarten 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 29-10-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:20:
Ik heb een nieuw modem ontvangen van Ziggo en moet binnen 14 dagen geactiveerd worden. Wil je mee komen?". Inlezen gaat dan nogal lastig.
Nee is ook een antwoord en dan valt de opmerking "Binnen 14 dagen? Dan lees ik mij even in en kom er zo snel mogelijk bij je op terug." heel erg mee ;) Er zijn erg weinig mensen waarvoor ik direct spring. Doe ik niet voor mij 'baas' en zeker niet voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:20:
Edit: lees ik op die pagina nu goed dat het dan alsnog om een verouderd AOP gaat en dit vervangen moet worden? Dat had de medewerkster dan ook mogen aankaarten 8)7
Assumption is the mother of all fuck-ups. Never assume. Je moet alles zelf voorkauwen. Weinig verwachten, groot vreugd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Maar ik begrijp net als @RobertMe dat er met de klservice gebeld moet worden voor een ander aop voor die modems. Of niet?
Heb je een Connectbox Giga of zwart Smartwifi modem?
Heb je een van deze modems? Bel dan onze klantenservice voor een nieuwe hoofdaansluiting. Anders is de ontvangst en snelheid van je internetsignaal niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40
AOP vervangen aanvragen kan je ook via het Ziggo forum doen. Ziggo houdt verder niet bij wie welk AOP in huis heeft denk ik, dus daar moet je zelf even achteraan.

Als je een verouderde AOP hebt is het sowieso wel slim om deze te laten vervangen. De monteur die het hier heeft gedaan zei dat er telkens meer storing vanuit de ether is en de nieuwe AOP daar beter tegen beschermd is, ook al heb ik zelf maar de gewone Connectbox.

[ Voor 45% gewijzigd door tiguan op 29-10-2022 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tiguan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:57:
AOP vervangen aanvragen kan je ook via het Ziggo forum doen. Ziggo houdt verder niet bij wie welk AOP in huis heeft denk ik, dus daar moet je zelf even achteraan.
Ze houden het niet bij. Maar als de medewerkster, op beeld, het AOP wilt zien, en vervolgens met het verhaal komt aanzetten dat dat een splitter is die er op zit etc dan weet ze dus ook welk AOP er onder zit. En had dus ook kunnen weten dat het verouderd is op basis daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mainuz schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:02:
Ja, ik heb Ziggo nog nooit grapjes horen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 16:24
Mel33 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:10:
[...]

Ook een vraag die ik heb. Ziggo inmiddels 4 maand weg op mijn adres, mail werkt nog wel.
Handig om even op de Ziggo website te kijken dan :)

Quote: "Kan ik mijn e-mailadres van Ziggo behouden als ik opzeg of overstap naar een andere provider?
Nee, dat is niet mogelijk. We zorgen er wel voor dat je nog 6 maanden toegang hebt tot je e-mail. Op deze manier kun je bijvoorbeeld mails van je oude Ziggo e-mailadres doorsturen naar een eventueel nieuw e-mailadres. Het automatisch doorsturen van e-mails kun je zelf instellen. Volg hiervoor ons stappenplan.

Tip: bewaar je wachtwoord aangezien je dit na je opzegging niet meer kunt aanpassen in Mijn Ziggo."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@SirMemeAlot Ja dat is bekend, én gelezen van de 6maand retentie.
Onze vraag was of het blijft bestaan zoals het geval was bij @Mainuz circa 12 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Mel33 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

Ja je mag ze houden tot je het abbo stopt bij ziggo, dat las ik op hun aanbieding bij die gratis pods, oh wacht het zijn geen pods, het zijn 3 stuks apparaten en zo groot als grote keukenrollen.
Maar idd weer een account bij weer een commercieel bedrijf die inzicht heeft.
Wil ik niet, en ik heb ze bij mijn verzameling in de doos gezet toen dat account werd gevraagd. Als dat in toekomst zonder account kan, kijk ik wel weer. Wifi is met alleen de modem van ziggo net aan voldoende, vooralsnog.

[...]
Ik heb de deco's ook maar gebruik ze wel. Het account is een apart mail adres waar ik volgens mij geen mail op binnen krijg van hen. Bij mij maken de deco's gebruik van mijn pihole dns server. Van de deco's zie ik alleen verkeer naar facebook.com, live.com, youtube.com, netflix.com, amazon.com, linkedin.com. Geen idee waarom maar ik vind dat niet zo spannend. Op mijn router zie ik dat de hoeveelheid verkeer van de afgelopen maand 5 MByte is van de 951 GByte van mjn totale internet verkeer. Ik heb geen idee wat ze daar mee kunnen.

Ik weet wel dat ik heel erg blij ben met de deco set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Live.com is gestopt. Dus dat die er is dat vind ik al verdacht.

Ach nee ik wil gewoon wifi en geen heel bedrijf bij mijn prive in-huis netwerk.

We gaan straks zover dat je op je gasstel nog een account moet maken. Dan weten ze of ze aardappel gas of groente gas aan je moeten sturen. Haha

Je koopt dat ding maar het is niet van jou. Ik lijk wel gek als ik daaraan begin mee te werken.
Nee ik stop daarmee. Lijkt mij verstandig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Mel33 https://outlook.live.com/owa/ is gewoon nog in de lucht.
Volgens mij overdrijf je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
W1ck1e schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:02:
@Mel33 https://outlook.live.com/owa/ is gewoon nog in de lucht.
Volgens mij overdrijf je
Het hele @live.com domein is gestopt bij Microsoft
Outlook pakt dat op idd.
Ik vind het overdreven om voor elk device dat op het net komt daarmee een account te maken en een lijntje naar de fabriek te leggen.

Commerciële bindings uitbuiting ligt op de loer.
Elk 5 jaar een nieuw device kopen en je hebt alles gekoppeld aan tp link. Dus ach ja je meld je dan maar weer aan tp link.
Wasmachines tv’s maar 10jaar goed hooguit.
Man wat een troep zijn/maken die commerciële parasieten voor de hele wereld.
Jij en ik moeten dat stoppen en niet gaan promoten. Kuch kuch ijzerlucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Mel33 Van mij moet jij helemaal niks, ik nuanceer alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:44
jongetje schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Ja, ik heb Ziggo nog nooit grapjes horen maken...
Ik ook niet maar vraag me af of ze (nu wel) echt de moeite nemen om de emailadressen van vertrekkende klanten te verwijderen. Mijn ervaring in het (verre) verleden is dus dat ze daar destijds ook mee "dreigden" maar het vervolgens niet deden.
Over 7 maanden ben ik er zelf achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mainuz Ik zou het risico niet nemen om dat mailadres te blijven gebruiken 😉.

Die providermail zien de providers als een manier van klanten binnenhouden. Ik raad ook iedereen om een onafhankelijke email dienst te gebruiken. Dat maakt het overstappen veel eenvoudiger. Ik gebruik dan ook nog voip wat het nog makkelijker (en goedkoper) maakt. Geen gedoe meer met nummerportatie, gewoon overprikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:35:
@Mainuz Ik zou het risico niet nemen om dat mailadres te blijven gebruiken 😉.

Die providermail zien de providers als een manier van klanten binnenhouden.
Je kunt overal sinistere bedoelingen achter zoeken, ik denk niet dat het providermail in aanvang specifiek bedoeld was als klantenbinder. Het was gewoon bedoeld als dienst aan de klant. Nu er overal concurrentie komt, heeft het natuurlijk wel klantenbinding als neveneffect.
Ik raad ook iedereen om een onafhankelijke email dienst te gebruiken. Dat maakt het overstappen veel eenvoudiger.
Het heeft zijn voor en tegens.Het vergt wat meer kennis van zaken om e-mail op te zetten met een eigen domein. Voor de Tweakers hier geen probleem, maar tante Truus wordt dan al weer snel afhankelijk van het handige neefje.
Ik gebruik dan ook nog voip wat het nog makkelijker (en goedkoper) maakt. Geen gedoe meer met nummerportatie, gewoon overprikken.
Hier idem, maar dat is toch wat anders dan e-mail. Bij een wisseling van provider kun je je telefoonnumer in principe meenemen.

Mijn buurman is ZZPer. Hij heeft een e-mail adres van Ziggo. Nu hij voor de keus staat om over te gaan op glasvezel wordt zijn keuze beperkt. Zijn klanten kennen zijn Ziggo e-mail adres. Hij had natuurlijk 15 jaar geleden al een eigen domein moeten registreren en een e-mail adres op moeten zetten bij een onafhankelijke e-mail dienst. Maar hij wist niet dat dat kon en ik kon hem er ook niet bij helpen want toen was hij mijn buurman nog niet. Hij blijft nu maar bij Ziggo tot zijn pensioen over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Roetzen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:58:
[...]
...
Mijn buurman is ZZPer. Hij heeft een e-mail adres van Ziggo. Nu hij voor de keus staat om over te gaan op glasvezel wordt zijn keuze beperkt. Zijn klanten kennen zijn Ziggo e-mail adres. Hij had natuurlijk 15 jaar geleden al een eigen domein moeten registreren en een e-mail adres op moeten zetten bij een onafhankelijke e-mail dienst. Maar hij wist niet dat dat kon en ik kon hem er ook niet bij helpen want toen was hij mijn buurman nog niet. Hij blijft nu maar bij Ziggo tot zijn pensioen over een paar jaar.
En dan heeft hij het probleem alsnog. Mijn advies zou zijn om toch nu al een eigen domein met email adres te registreren. Klanten van zzp'ers hebben wellicht toch de behoefte om na het pensioen van de zzp'er deze te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W1ck1e schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:27:
[...]
En dan heeft hij het probleem alsnog. Mijn advies zou zijn om toch nu al een eigen domein met email adres te registreren. Klanten van zzp'ers hebben wellicht toch de behoefte om na het pensioen van de zzp'er deze te benaderen.
Nee, dan is het niet meer zijn probleem maar het probleem van die (ex) klant. Die mag dan wat meer moeite doen om hem te vinden. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Roetzen Met onafhankelijk bedoel ik onafhankelijk van je provider. Dus met een Gmail, Yahoo, outlook etc. Mailadres kun je ook makelijker overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

jongetje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:58:
@Roetzen Met onafhankelijk bedoel ik onafhankelijk van je provider. Dus met een Gmail, Yahoo, outlook etc. Mailadres kun je ook makelijker overstappen.
Zo had ik dat ook begrepen en zo heb ik dit nu ook gedaan (y)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:58:
Een Gmail adres kun je inderdaad ook zonder problemen behouden bij wisselen van toegangs provider. Echter:

1) Ik houd mij verre van Gmail & co. Die doen dingen met e-mail waar ik mij niet in kan vinden.

2) Het gebruik van Gmail & co zal ik nooit aanraden aan een ZZPer. Dat maakt geen professionele indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
Roetzen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:42:
[...]

2) Het gebruik van Gmail & co zal ik nooit aanraden aan een ZZPer. Dat maakt geen professionele indruk.
Die stigmatisering ben ik het écht niet mee eens. Ja, als tech-savvy bedrijf kan je niet aankomen met een visitekaartje zonder website en een @home mailadresje.
Maar als de zelfstandige timmerman ervoor kiest om daar allemaal van af te zien dan heeft die bij mij direct een streepje voor.

Mja, geengmail.nl is vrij zie ik...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond P schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:59:
[...]
Maar als de zelfstandige timmerman ervoor kiest om daar allemaal van af te zien dan heeft die bij mij direct een streepje voor.
Het maakt inderdaad wel uit of het om een timmerman of een ICTer gaat. Maar toch zal ik mijn ZZP buurman (geen timmerman en ook geen ICTer) niet aanraden een @home adres te nemen voor die paar jaar dat hij nog actief zal zijn. @ziggo adres is prima..
Mja, geengmail.nl is vrij zie ik...
LOL :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejong7
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 00:06
Ik heb bij Ziggo een Internet Complete abonnement (350/50) met een oud modem (Cisco DPC3925) in bridge- modus en een ongeveer even oude router (D-Link 4B90), wat tot nu toe prima heeft gefunctioneerd.
Vorige week kreeg ik een brief van Ziggo dat het modem vervangen moet worden. Ik heb maar even gebeld om te voorkomen dat ik de beruchte Connect Box zou krijgen en dat heb ik gelukkig weten te voorkomen.
Ik krijg nu het nieuwe “zwarte” modem - de Sagemcom - opgestuurd.
Mijn vraag is: Is het nog zinvol om het nieuwe modem in bridge-mode te laten zetten en daar de oude D-Link router achter te hangen of volstaat het om alleen het Sagemcom modem te gebruiken?
Iemand een idee? Alvast heel hartelijk dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dejong7 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:09:
Mijn vraag is: Is het nog zinvol om het nieuwe modem in bridge-mode te laten zetten en daar de oude D-Link router achter te hangen of volstaat het om alleen het Sagemcom modem te gebruiken?
Iemand een idee? Alvast heel hartelijk dank!
Ik zou het eerst met de Sagemcom in router mode proberen en die oude D-Link router terzijde zetten. Ik heb de Sagemcom al een tijdje en ik kan er alles mee doen wat ik wil. Met de Sagemcom krijg je ook IPV6 en ik vermoed dat je oude D-Link router dat net als je huidige Cisco modem niet ondersteunt. Er gaat echt een hele nieuwe wereld voor je open met IPv6.

Je hebt overigens kans dat Ziggo het Sagemcom modem al in bridge heeft gezet, want dat doen ze meestal als de te vervangen modem in bridge staat. Laat het nieuwe modem dan uit bridge halen en zie hoe het bevalt, Je kan altijd weer terug naar bridge mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejong7
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 00:06
Roetzen schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:25:
[...]

Ik zou het eerst met de Sagemcom in router mode proberen en die oude D-Link router terzijde zetten. Ik heb de Sagemcom al een tijdje en ik kan er alles mee doen wat ik wil. Met de Sagemcom krijg je ook IPV6 en ik vermoed dat je oude D-Link router dat net als je huidige Cisco modem niet ondersteunt. Er gaat echt een hele nieuwe wereld voor je open met IPv6.

Je hebt overigens kans dat Ziggo het Sagemcom modem al in bridge heeft gezet, want dat doen ze meestal als de te vervangen modem in bridge staat. Laat het nieuwe modem dan uit bridge halen en zie hoe het bevalt, Je kan altijd weer terug naar bridge mode.
Ok, bedankt! De D-Link ondersteunt wel IPv6, maar als 'ie niet echt nodig is laat ik hem net zo lief weg. Ik ben benieuwd naar IPv6, ik wist niet dat dat zoveel verschil uitmaakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Ik krijg hier net een email van Ziggo binnen over het gratis inruilen van mijn (oude Pace) mediabox voor een Next Mini, nu begrijp ik dat er geen coax kabel meer nodig is en de Next Mini alleen een ethernet of wifi nodig heeft. Nu is mijn vraag gebruikt die Next Mini voor zijn IPTV stream een deel van mijn internet snelheid of krijgt de box een apart blok via mijn connectbox en blijft mijn internetsnelheid 350/35 Mbit/s als ik tv zit te kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 05:29
@Pjotrofsky
Een stream kost 5 tot 15 Mbps, dus even plat gezegd: wat boeit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pjotrofsky schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:34:
Ik krijg hier net een email van Ziggo binnen over het gratis inruilen van mijn (oude Pace) mediabox voor een Next Mini, nu begrijp ik dat er geen coax kabel meer nodig is en de Next Mini alleen een ethernet of wifi nodig heeft. Nu is mijn vraag gebruikt die Next Mini voor zijn IPTV stream een deel van mijn internet snelheid of krijgt de box een apart blok via mijn connectbox en blijft mijn internetsnelheid 350/35 Mbit/s als ik tv zit te kijken?
Gewoon van je internet, net als neflix, Videoland, prime etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pjotrofsky @stormfly

Niet per definitie. Binnen Docsis kan je op dynamische wijze extra service flows creëren juist voor dit doel. Het IPTV verkeer loopt dan via deze tijdelijke service flow wat inhoudt dat je dit niet merkt in je internetverbinding. Op soortgelijke wijze wordt VoIP ook behandeld. Zou anders een lastig gesprek worden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Jay-B op 02-11-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op woensdag 2 november 2022 @ 08:51:
@Pjotrofsky @stormfly

Niet per definitie. Binnen Docsis kan je op dynamische wijze extra service flows creëren juist voor dit doel. Het IPTV verkeer loopt dan via deze tijdelijke service flow wat inhoudt dat je dit niet merkt in je internetverbinding. Op soortgelijke wijze wordt VoIP ook behandeld. Zou anders een lastig gesprek worden ;)
Nee niet per definitie, maar wel in de praktijk. De adressen voor de NEXT zijn gewoon DNS lookups waar een unicast verbinding naar toe wordt opgezet. Dat gaat van je normale bandbreedte af, bij VOIP begrijp ik dat voor Ziggo hotspot ook; omdat het direct op je COAX modem zit en je daar een aparte serviceflow voor kunt maken in het HFC gedeelte.

Het HFC gedeelte is toch niet IP-aware, hoe classificeert een eigen router op de WAN port dat het IPTV is? Kennen alle diverse Ziggo modems de IP reeksen van de IPTV NEXT servers en komen die in een andere flow in de translatie van Ethernet naar HFC?

Ben benieuwd naar jouw gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:05
Ik lees namelijk een beetje tegenstrijdige berichten https://community.ziggo.n...ik-next-mini/td-p/1042038

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Niet online
Ik denk dat dit geregeld wordt door Quality of service in het modem. De gegevensstromen van en naar de decoder krijgen dan voorrang boven het andere internetverkeer, maar het gaat wel van je normale bandbreedte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Onlangs had ik het hier over recorders zoals die van VU+.
Werd er eigenlijk best enthousiast van.
Met een schuin oog houd ik toch wel Marktplaats e.d. in de gaten of er een keer een leuke deal van langskomt, maar valt vooralsnog vrij tegen.

Terwijl je juist zou denken dat het nu - financieel gezien - interessant zou worden om zo'n ding 2e-hands te kopen. Immers DVB-C bij Ziggo heeft z'n langste tijd gehad * dus je zou denken dat de marktwaarde van
DVB-C decoders/recorders zou dalen. Immers bij uitschakeling van DVB-C bij Ziggo zijn die in Nederland nauwelijks meer te gebruiken (alleen nog bij Trined en Caiway?).

* DVB-C heeft z'n langste tijd gehad:
- Alle andere ISP's bieden - op enkele uitzonderingen na - uitsluitend IPTV aan.
- De standaard decoder bij Ziggo is nu IPTV.
- Losse smartcards worden niet meer verkocht of geactiveerd.
- Regelgeving heeft ervoor gezorgd dat de consument eigen hardware mag kiezen bij DVB-C, maar niet bij IPTV; voor een ISP als Ziggo dus extra reden om van DVB-C af te stappen.
- Steeds strengere DRM-eisen van contentproviders.

Nou zal het DVB-C signaal morgen niet uitgeschakeld zijn, maar zou - in theorie - morgen Ziggo persbericht naar buiten kunnen brengen dat ze over x-tijd beginnen in de eerste gebieden het DVB-C signaal uit gaan schakelen (net zoals ze gedaan hebben met analoge TV en radio).
Ze zitten immers al actief klanten IPTV-decoders te pushen (en niet CI-modules) wat niet nodig zou zijn als DVB-C nog lang blijft.

Gezien deze ontwikkelingen toch huiverig voor om teveel voor een DVB-C recorder neer te leggen -O- ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik heb er ook totaal geen moeite mee als Ziggo volledig afstapt van DVB-C.

En iedereen die nu roept, dan ga ik gelijk weg! Prima, maar besef dat een andere aanbieder ook geen DVB-C biedt en als je gaat vergelijken naar de platforms met betrekking tot IPTV, komt de Next mini met zijn interface denk ik als beste uit de bus.
Daarnaast zou het verstandig zijn als Ziggo ook op de Ziggo Go app, de beeldkwaliteit op smart televisies drastisch opschroeft. KPN gaat nu zelfs al UHD met HDR aanbieden op zijn televisie app.
Dan heeft Ziggo op dat gebied nog een aanzienlijke achterstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dolopfriet schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:34:
Ik heb er ook totaal geen moeite mee als Ziggo volledig afstapt van DVB-C.

En iedereen die nu roept, dan ga ik gelijk weg! Prima, maar besef dat een andere aanbieder ook geen DVB-C biedt
Reken deze jongen daar ook maar bij. Ik vind DVB-C juist het sterke punt van Ziggo. Het is één van de redenen dat ik bij Ziggo blijf voor de TV, ook al ligt er hier straks glasvezel. Inderdaad de andere aanbieders doen ook geen DVB-C, maar die hebben weer andere voordelen.
en als je gaat vergelijken naar de platforms met betrekking tot IPTV, komt de Next mini met zijn interface denk ik als beste uit de bus.
Mijn 4K smart Samsung TV met eigen CI+ module bevalt mij prima. Alles met één afstandbediening en geen losse kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:13:
[...]

Nee niet per definitie, maar wel in de praktijk. De adressen voor de NEXT zijn gewoon DNS lookups waar een unicast verbinding naar toe wordt opgezet. Dat gaat van je normale bandbreedte af, bij VOIP begrijp ik dat voor Ziggo hotspot ook; omdat het direct op je COAX modem zit en je daar een aparte serviceflow voor kunt maken in het HFC gedeelte.

Het HFC gedeelte is toch niet IP-aware, hoe classificeert een eigen router op de WAN port dat het IPTV is? Kennen alle diverse Ziggo modems de IP reeksen van de IPTV NEXT servers en komen die in een andere flow in de translatie van Ethernet naar HFC?

Ben benieuwd naar jouw gedachten?
Ook niet in de praktijk. Docsis werkt op laag 1/2 van het OSI-model. Het is dus niet heel relevant wat er op laag 3 gebeurt. Identificatie van het verkeer vindt plaats op laag 2. Het hangt een beetje van het modem af maar de aparte serviceflow is ook daadwerkelijk te zien in de technische info van het modem.
easyriider schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:52:
Ik denk dat dit geregeld wordt door Quality of service in het modem. De gegevensstromen van en naar de decoder krijgen dan voorrang boven het andere internetverkeer, maar het gaat wel van je normale bandbreedte af.
QoS is maar een algemene term maar in feite is een aparte service flow ook een manier om de QoS te kunnen waarborgen. Bij een aparte service flow gaat dat echter niet van je reguliere bandbreedte af. Het vereist wel dat de CMTS hier een stukje ruimte voor reserveert. Daarom zal in deze toepassing dit bij voorkeur dynamisch gebeuren. Is er sprake van IPTV verkeer dan zal deze service flow opgezet worden. Is het verkeer er niet dan kan de CMTS deze capaciteit voor andere zaken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk het niet. Was bij de gewone Next namelijk niet zo. Tenzij je kunt aantonen dat het nu wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:26:
[...]

Ook niet in de praktijk. Docsis werkt op laag 1/2 van het OSI-model. Het is dus niet heel relevant wat er op laag 3 gebeurt. Identificatie van het verkeer vindt plaats op laag 2. Het hangt een beetje van het modem af maar de aparte serviceflow is ook daadwerkelijk te zien in de technische info van het modem.
Okey, hoe herkent het modem dan de juiste data voor deze serviceflow vanuit een unicast TCP verzoek vanuit de NEXT mini? En hoe gaat dat samen met bridge modems?

Ben gewoon nieuwsgierig :9

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 02-11-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stormfly Heb het even opgezocht, want had het ook niet helemaal meer helder, maar het kan dus wel op basis van IP. In de praktijk een combinatie van eigenschappen in de IP-packets (zoals source en destination IP) alsook eigenschappen in de Ethernet frame. :)
stormfly schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:13:
[...]
Ja dus. Service flows zijn gedefineerd in de config file die het modem ontvangt. In feite kent elk modem dus de voorwaarden voor het opzetten van de service flow.

[ Voor 51% gewijzigd door Jay-B op 02-11-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:19:
@stormfly Heb het even opgezocht, want had het ook niet helemaal meer helder, maar het kan dus wel op basis van IP. In de praktijk een combinatie van eigenschappen in de IP-packets (zoals source en destination IP) alsook eigenschappen in de Ethernet frame. :)

[...]

Ja dus. Service flows zijn gedefineerd in de config file die het modem ontvangt. In feite kent elk modem dus de voorwaarden voor het opzetten van de service flow.
Aha helder! Ik betwijfel alleen of dit zo geïmplementeerd is. Omdat op de ziggo community wordt aangeven dat de next mini blokjes in beeld geeft bij een Speedtest. (Kan natuurlijk ook het WiFi zijn wat congested raakt door de Speedtest.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
We hebben hier, nog steeds, issues met Android tv's en Chromecasts en het opnieuw moeten inloggen voor bijna elke sessie.

Alles is up to date. Heeft iemand de magische oplossing?

Edit: voor de duidelijkheid, m'n vraag gaat over de Ziggo Go TV app.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond P op 03-11-2022 07:58 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Raymond P Die ervaring heb ik niet. Niet met mijn philips 55oled706/12 tv, ook niet met mijn verschillende chromecasts: model 2, 3 & 4k. Opnieuw aanloggen op de app op de tv komt alleen voor na een update van de app (maar ook niet altijd)

Welke apparatuur gebruik jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@W1ck1e Google Chromecasts with Google TV (4K en HD), Sony Bravia met Google TV.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Raymond P welk model tv (of heeft sony er maar 1) ?
Of gebruik je alleen maar de app op de chromecast ? (dan boeit het niet)
Jouw chromecast met google tv heb ik ook nog, en ook daar heb ik geen problemen.

[ Voor 64% gewijzigd door W1ck1e op 03-11-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@W1ck1e Neenee, Sony maakt meer TV's.
Het betreft een X90j. Uit 2021 dus, draaiend op Google TV 10.

- knip -

Pagina: 1 ... 271 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic