Ben(V) schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:27:
[...]
Er maar een heel beperkte markt voor hoge upload snelheden, want als dat voor grote aantallen belangrijk zou zijn zou Ziggo in hoog tempo marktaandeel verliezen.
De gemiddelde gebruiker zit helemaal niet te wachten op hoge upload snelheden.
Als dat de redenatie van Ziggo zou zijn, dan zou ik direct opzeggen. Hoezo gaat Ziggo voor mij bepalen waar ik wel en niet op zit te wachten. En dat onder het argument van "gemiddeld gebruikt niemand het".
Ben(V) schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:43:
Tja en de bandbreedte van Docsis 3.1 is al 10Gbps down en 2 Gbps up(Docsis 4 is al 6 Gbps up), dus Ziggo zou wel gek zijn om die laatste meters van wijkkast naar huis te gaan vervangen.
Gewoon de mensen die dat soort snelheden willen hebben een Docsis 3.1 of eventueel een Docsis 4 modem geven.
Volg je een beetje wat er gebeurd? Die Docsis 3.1-modems worden massaal uitgerold. Ook voor het langzaamste abonnement. Als iemand met een oud modem de klantenservice belt, wordt direct zijn modem vervangen.
Gevolg is dat er massaal klachten volgen die met Docsis 3.0 nog niet boven water kwamen: Wegvallende verbindingen, lagere snelheden, maanden lange frustratie bij klanten ("mijn oude modem deed het perfect").
Soms is de oorzaak de kabels van Ziggo, meestal is het de interne bekabeling bij de mensen thuis. Kabels en spltters die al jaren storingsvrij werken gaan opeens "virtueel stuk" doordat er Docsis 3.1 modems ingezet worden.
Momenteel volgt de volgende "ronde": De Docsis 3.1 Upload wordt geactiveerd. Ook daar weer hetzelfde riedeltje als er een wijk omgezet wordt.
Kortom, weinig goodwill: Storingen, Lage upload snelheden, maand-tarieven rijzen de pan uit, de Latency gaat nog steeds niet naar beneden en de klantenservice kan zich nog steeds niet in de klant verplaatsen om problemen op te lossen.
En ik snap dit dit noodzakelijk om volledig naar Docsis 3.1 te gaan, maar ik vraag met af of dit niet het technische eindstation is. Gaat Docsis 4.0 storingsvrij zijn? Die gaat vast nog verder het "onderste uit de kan" proberen te halen, met nog meer storingen tot gevolg.
En die storingen, er is ook geen pijl op te trekken.
Er zitten keurige tellertjes in het modem, soms kan dat een aantal dagen gewoon op 0 blijven stan, het werkt dus zoals Docsis 3.1 moet werken. En op sommige dagen stottert de verbinding meerdere keren per uur en gaan de tellertjes omhoog. Allemaal zonder aanleiding binnenhuis, dus moet de storing daarbuiten liggen. Maar je komt nooit met de klantenservice tot dat technische niveau. Frustratie ten top.
En dit bovenstaande klinkt heel erg zoals KPN de DSL-dienst benaderde: Net zo lang uitknijpen totdat de rek er echt helemaal uit is. Tot pair-bonding aan toe, met het dubbele aantal storing tot gevolg (immers 2 lijnen). En eindelijk valt het kwartje: glasvezel.