Ewivis schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:07:
Punt blijft wel, als een klant moeite doet om te bellen, kunnen ze prima diezelfde korting geven, want hetzelfde geldt hier ook dan, alleen andersom. Je positie verzwakt als iemand weggaat en die van je concurrent wordt sterker. Dus ook bestaande klanten houden is goed voor de concurrentiepositie.
Met de laatste zin ben ik het eens, klantbehoud is idd belangrijk. Klanten die einde contract zijn, willen ze graag houden want die kunnen ieder moment opzeggen mits met een maand opzegtermijn. Voor de moeite van je belletje bieden ze je al de standaard korting aan, dat is mooi meegenomen en snel verdiend. Voor ziggo ook een stukje zekerheid dat je nog een jaartje blijft, want je krijgt wel een nieuw jaarcontract. Win-win voor beiden, iedereen blij.
Voor de rest van je betoog zie ik niet waar het voordeel voor ziggo zit. Je bent klant en je blijft klant, daar verschuift hun marktaandeel niet door. Omdat je dreigt nieuwe klant te worden bij de concurrent wil je de nieuwe klanten korting van ziggo terwijl ze dan zwakker zouden worden, ziggo zou gek zijn als ze dat doen. 'Als' telt niet, je bent pas echt een nieuwe klant als je daadwerkelijk overstapt. Pas dan krijg je nieuwe klanten korting, van de nieuwe provider.
Ik zie dit soort telefoontjes overigens niet zozeer als bedelen, meer als zakelijk onderhandelen. Waardering is belangrijk en leuk maar daar koop je niks voor, je kunt de bakker niet betalen met schouderklopjes. Het is een spel waarbij zij meestal in het voordeel zijn. Op de afdeling retentie (klantbehoud) zitten hun meest ervaren mensen die een lijstje voor zich hebben met wat ze je mogen bieden, bovendien kunnen ze zien welke concurrenten er actief zijn op jouw adres. Bijvoorbeeld of er al glasvezel ligt of binnenkort komt. Het kan geen kwaad om als klant zelf ook alvast wat argumenten op papier te zetten voordat je belt. Overigens vermoed ik dat de meeste klanten helemaal niet bellen en om korting vragen, zelfs niet iedereen op dit forum.
Van mijn kant laat ik het graag hierbij, voordat het meer over economie en marketing gaat dan over ziggo.