• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 11:18
DON PAPA schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:13:
[...]

Heb je het wel zo aangesloten?
[Afbeelding]

Of heb je soms alle drie de deco's na de switch aangesloten? Want dat geeft vaak problemen...
Ik heb de deco's niet op die manier aangesloten. In de bijgeleverde handleiding staat dat het zo moet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxXQUlt19Z0h6AXAJnvDWrFH31E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S5LdwnIjKQmVvX6x7VCdEB2R.jpg?f=user_large

Ik heb gisteravond de moed gevonden om de boel opnieuw op te bouwen, ik heb nu 2 deco's aangesloten zoals vermeld in de orginele handleiding en dat gaat vooralsnog goed.

Achteraf is er mogelijk 1 kabel niet 100% fris geweest naar de derde deco. Ik laat het even zo. Op de derde kabel zit nu nog een oude TPlink 'extra bekabeld wifi punt' van Ziggo. Die zendt alleen op 5 GHZ uit en staat verder weg van de deco's. Eens kijken of het nu goed blijft werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:13

DON PAPA

Tweaker-fan

wmeester schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:55:
[...]
Ik heb de deco's niet op die manier aangesloten. In de bijgeleverde handleiding staat dat het zo moet
Klopt, maar omdat dat die "ster opstelling" geregeld problemen gaf met de conectbox van Ziggo, heeft TP-Link later een aangepaste handleiding speciaal voor Ziggo klanten gemaakt (zie link in mijn vorige bericht) waar ze voor een andere aansluit volgorde hebben gekozen bij AP mode. Maar als het goed werkt met de "ster opstelling" uit de bijgeleverde handleiding, dan is er ook geen reden om het te gaan veranderen 😉

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 18-08-2022 10:23 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:19
Als het niet goed werkt met "ster opstelling" heb je imho een goede reden om die meuk gewoon retour te sturen. Zowel je Ziggo router als die Deco accesspoints.

Mja...

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Raymond P schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:23:
Als het niet goed werkt met "ster opstelling"
Daarom heeft TP-Link de ster opstelling ook gewijzigd, juist omdat de "ster opstelling" zoals ze het in eerste instantie in de handleiding in de doos hadden staan, in sommige gevallen niet goed bleek te werkten. Op hun website hebben ze daarom alles gewijzigd naar de "nieuwe" ster opstelling en ook in veel gevraagde vragen staat nu dat de slave deco's altijd achter de main deco geplaatst moet worden. Dus waarom zou je ze terug sturen als het op die manier wel goed werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05tN3BK5_QRbfEB2ouO9UNJZYRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qx3OrvBIzHtv9Kk5C20T0DUW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 18-08-2022 14:12 ]

• Raymond P
@DON PAPA Als jij je netwerk naar dictaat van een accesspoint manual wilt inrichten be my guest.

Een mesh systeem dat een wired backhaul aanbiedt welke je niet over je bestaande netwerk kan laten lopen zonder aanpassingen of kans op loopbacks is imho een flinke flaw.
Mja, dat is vast de reden waarom ze zo goedkoop zijn.

- knip -

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

@Raymond P Ik heb zelf een Orbi960 set in huis staan, ik gaf alleen aan wat eventueel het probleem kon veroorzaken, en wat TP-Link adviseert omdat te voorkomen 😉

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 18-08-2022 13:45 ]

• Raymond P
@DON PAPA We zijn het er dus over eens dat meuk retour ook gewoon een valide oplossing is?
(want dit is wel tweakers.net en geen flair.nl natuurlijk.)

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond P op 18-08-2022 12:38 ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:18
Ik heb er momenteel 12 deco's draaien in de ster opstelling. Dit ervaar ik zelf wel als het meest stabiele.

Bij een daisychain opstelling merkte ik vaak als een deco uitvalt om wat voor reden ook dat de deco's erachter allemaal in mesh blijven hangen en niet meer terug gaan naar de ether omdat de poort status niet veranderd is. Waardoor je ze allemaal een voor een moet opnieuw starten.

Wanneer dit gebeurt met de ster opstelling is alleen een restart van de switch nog en alle deco’s die er achter hangen komen dan weer netjes online via de backhaul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-3xZUgoAjWcLPsBF7HyQ4a-Iiw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I46uKOKM5gdmTZUJkYyejxtc.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sa2i5k0LLzhkgmiYHiG5_Y_CQ2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eB6MdLVKVOsFJVmHmR6TOHwc.png?f=fotoalbum_large

• Raymond P
@ikbenjoeri Mogen we ervan uit gaan dat dit een school/kantoor opstelling is en aangesloten is op iets serieuzere switches met loopback protection?

Of heb je 12 deco's op je ziggo modem aangesloten en hele goede wifi dekking in je vrijstaande mansion?

- knip -

• ikbenjoeri
Raymond P schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:24:
@ikbenjoeri Mogen we ervan uit gaan dat dit een school/kantoor opstelling is en aangesloten is op iets serieuzere switches met loopback protection?

Of heb je 12 deco's op je ziggo modem aangesloten en hele goede wifi dekking in je vrijstaande mansion?
Ubee UBC1318ZG in bridge mode. Mikrotik RB4011iGS+RM als router en op elke verdieping simpele netgear switch met elke zijn eigen backhaul naar de Mikrotik. (ik draai de deco's als access point)

De omgeving draait in een voormalig hotel gebouw.
Elke persoon die internet afneemt krijgt een deco in zijn kamer.

[ Voor 19% gewijzigd door ikbenjoeri op 18-08-2022 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane78
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05 17:51
DON PAPA schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:06:
[...]

Op het Ziggo forum ben ik al verschillende keren tegen gekomen dat het wel degelijk ook problemen gaf bij AP en nadat ze het hadden veranderd zoals op het plaatje in mijn vorige bericht, het prima werkte. Maar ik vind het best, het was maar een tip...

Dit adviseert tp-link trouwens nu bij AP voor Ziggo klanten
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/
Ligt er natuurlijk wel aan of je er een goeie switch aan hebt hangen, hier draait het al een tijd achter een 108e van tplink en gaat als een speer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

ikbenjoeri schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:18:
[...]
Bij een daisychain opstelling merkte ik vaak als een deco uitvalt om wat voor reden ook dat de deco's erachter allemaal in mesh blijven hangen en niet meer terug gaan naar de ether omdat de poort status niet veranderd is. Waardoor je ze allemaal een voor een moet opnieuw starten.
Wanneer dit gebeurt met de ster opstelling is alleen een restart van de switch nog en alle deco’s die er achter hangen komen dan weer netjes online via de backhaul.
DON PAPA schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:38:
[...]
Daarom heeft TP-Link de ster opstelling ook gewijzigd, juist omdat de "ster opstelling" zoals ze het in eerste instantie in de handleiding in de doos hadden staan, in sommige gevallen niet goed bleek te werkten. Op hun website hebben ze daarom alles gewijzigd naar de "nieuwe" ster opstelling en ook in veel gevraagde vragen staat nu dat de slave deco's altijd achter de main deco geplaatst moet worden. Dus waarom zou je ze terug sturen als het op die manier wel goed werkt?
[Afbeelding]
Ik denk dat meer en meer duidelijk wordt wat er precies aande hand is.
Deze Deco's hebben de afhankelijkheid van de master, en moeten een signaal krijgen dat die verbinding tijdelijk weggevallen is. Dat kan alleen door de kabel eruit te halen en weer terug te stoppen.
Mij lijkt dat je dit als bedrijf met Firmware kan oplossen. Maar blijkbaar geen prioriteit.
De workaround komt nogal onwaarachtig over op ons Tweakers, maar het zij zo.

Daarnaast de loop-detection als de ethernet verbinding wegvalt en weer terug komt. Natuurlijk gaat je gehele netwerk daarvan stuiteren als dat niet werkt.
Maar ook dat lijkt me een Firmware fix.
Raymond P schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:50:
welke je niet over je bestaande netwerk kan laten lopen zonder aanpassingen of kans op loopbacks is imho een flinke flaw.
Mja, dat is vast de reden waarom ze zo goedkoop zijn.
Da's dan ook wel een beetje de conclusie die ik trek.

Aan de andere kant, met de randvoorwaarden die TP Link keurig documenteerd, kan het gewoon stabiel werken. En is het niet duur.
Maar ik zou zoiets graag groot op de doos geschreven willen zien voordat ik het kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-05 11:18
DON PAPA schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:38:
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt er inderdaad verdacht veel op dat ik een netwerkloop had. Dns request duurde 10-15 sec voordat ie gedropped werd.

Het werkt nu naar behoren en ben blij dat je me op deze aanvullende handleiding wees.

Alle waar is naar zijn geld (uitzondering daargelaten) en deze kastjes heb ik gratis in bruikleen van Ziggo dus ik vind het verder al lang best 🙂
Uiteindelijk moeten hier wifi6 AP komen van een Ubiquity ofzo maar moet nog even doorsparen 🙂

[ Voor 10% gewijzigd door wmeester op 19-08-2022 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-05 10:23
ikbenjoeri schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:18:
Ik heb er momenteel 12 deco's draaien in de ster opstelling. Dit ervaar ik zelf wel als het meest stabiele.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik krijg vanmiddag ook het ziggo pakket met de Deco M4. Heb jij de ster aansluiting gebruikt zoals ziggo die meestuurt in de handleiding (modem ziggo - switch en op de switch alle deco's) of de nieuwere aanbeveling van TP link (ziggo modem - deco 1 - switch - rest van de deco's)?. Ik wilde de tp link ster aanhouden. Modem - deco 1 - switch. Maar op de switch (1e verdieping) komt dan 1 deco te hangen en nog 2 laptops. Vanuit die switch weer naar een tweede switch op zolder waarop nog een QNAP, pc, laptop en 3e deco worden aangesloten. is dat mogelijk of mogen op beide switches alleen deco's worden aangesloten en geen overige apparatuur. Dan heb ik wel een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Bart1983 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Ik krijg vanmiddag ook het ziggo pakket met de Deco M4. Heb jij de ster aansluiting gebruikt zoals ziggo die meestuurt in de handleiding (modem ziggo - switch en op de switch alle deco's) of de nieuwere aanbeveling van TP link (ziggo modem - deco 1 - switch - rest van de deco's)?. Ik wilde de tp link ster aanhouden. Modem - deco 1 - switch. Maar op de switch (1e verdieping) komt dan 1 deco te hangen en nog 2 laptops. Vanuit die switch weer naar een tweede switch op zolder waarop nog een QNAP, pc, laptop en 3e deco worden aangesloten. is dat mogelijk of mogen op beide switches alleen deco's worden aangesloten en geen overige apparatuur. Dan heb ik wel een probleem.
Ik zou inderdaad de ster indeling doen en je deco in router mode en je ziggo modem in bridge (kan via klantenservice)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:54

robertwebbe

Robert Webbe

@ikbenjoeri Mijn persoonlijke ervaring is dat Connectbox het best het routeren (met WiFi uit) en de TP-Link in accesspoint modus. Alles in ster aangesloten achter de main deco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Bart1983 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Ik wilde de tp link ster aanhouden. Modem - deco 1 - switch. Maar op de switch (1e verdieping) komt dan 1 deco te hangen en nog 2 laptops. Vanuit die switch weer naar een tweede switch op zolder waarop nog een QNAP, pc, laptop en 3e deco worden aangesloten. is dat mogelijk
Ja dat kan prima, ik zou zelf alleen kiezen om de switch achter deco2 en deco3 te zetten (als dat mogelijk is in jouw situatie). Dus Modem (WiFi uit) - deco1 AP (main) - deco2 (slave) - switch - 2 laptops & deco3 (slave) - switch - Qnap PC laptop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kH3PZ3FTX-szjztP7Ei-tWs0kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPvZhUOPPQR5i4iI9EFyYyRr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door DON PAPA op 20-08-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-05 19:53
Ster of Dasychain opstelling ben ik gelukkig niet nodig met mijn Asus XT8. Gewoon aangesloten op de connectbox en ingesteld in AP mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-05 10:23
DON PAPA schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 07:47:
[...]

Ja dat kan prima, ik zou zelf alleen kiezen om de switch achter deco2 en deco3 te zetten (als dat mogelijk is in jouw situatie). Dus Modem (WiFi uit) - deco1 AP (main) - deco2 (slave) - switch - 2 laptops & deco3 (slave) - switch - Qnap PC laptop.

[Afbeelding]
Helaas is ziggo vergeten de deco’s te sturen. Dus die moet ik opnieuw aanvragen na mijn vakantie. Jouw opstelling kan zeker. Ik zal hem zo eens in eerste instantie aansluiten. Omdat ik de vorige keer toen ik bij ziggo zat ook problemen had met de puma chipset ga ik deze keer nog kijken of ik de Connectbox kan inruilen voor een ubee zonder WiFi. Weet je toevallig of die wel router functionaliteit heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bart1983 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:49:
[...]

Helaas is ziggo vergeten de deco’s te sturen. Dus die moet ik opnieuw aanvragen na mijn vakantie. Jouw opstelling kan zeker. Ik zal hem zo eens in eerste instantie aansluiten. Omdat ik de vorige keer toen ik bij ziggo zat ook problemen had met de puma chipset ga ik deze keer nog kijken of ik de Connectbox kan inruilen voor een ubee zonder WiFi. Weet je toevallig of die wel router functionaliteit heeft?
Wat ik er van uit ervaring weet is dat de Ubee 1318 een zeer brakke router functionaliteit heeft. IPv6 poort doorgave werkt niet. Niet aan beginnen zou ik zeggen. In bridge mode met een eigen router is ie naar verluid prima.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Goede ervaring met modem in bridge mode -> Deco (router) -> Switch -> Overige Deco's.
Een Ziggo modem als router gebruiken zou ik niet snel doen. Teveel (security) bugs waarbij je aan de goden bent overgeleverd.

[ Voor 2% gewijzigd door Mr. Jinx op 20-08-2022 21:53 . Reden: Hoi! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Wat is de throughput van zo'n deco in routermode? Ik kan mij niet voorstellen dat die erg hoog zal zijn.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-m4/

[ Voor 66% gewijzigd door DON PAPA op 21-08-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P

- knip -

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Mr. Jinx schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
Een Ziggo modem als router gebruiken zou ik niet snel doen. Teveel (security) bugs waarbij je aan de goden bent overgeleverd.
Kun je dat ook onderbouwen? Ik denk dat Ziggo met de connectbox die internationaal wordt gebruikt beter patched dan die deco of andere consumenten routers. Zeker over een aantal jaar. Ik ken namelijk weinig huis tuin en keuken gebruikers die na de installatie ooit nog inloggen.

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 21-08-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Dit is toch tweakers? Dan ga ik er een beetje vanuit dat je wel de interesse hebt om zelf firmware bij te houden.
Bij de Deco zit een handige app waarmee je alles instelt. Updates installeren gaat daarmee bijna vanzelf en super eenvoudig. Alleen even de app openen. Volgens mij kan het ook automatisch. Je hoeft dus niet apart op een web interface in te loggen.
Vanuit de app beheer je eventueel ook ouderlijktoezicht etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
@Mr. Jinx Het valide punt dat @jongetje maakt is dat het met een modem in beheer van Ziggo geheel automatisch gaat.

Ik ben het overigens wel met je eens dat Ziggo/LibertyGlobal (vooral in het verleden) niet snel (en adequaat) genoeg reageert op CVE's.
Mja, er zijn uberhaubt niet al te veel bedrijven die dat wel doen. En als ze dat wel doen gaat het vrijwel nooit om consumenten producten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fret Raket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-05 05:44
Mr. Jinx schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:52:
Ik heb toevallig vorige week een firmware update gekregen voor de Arris Connectbox. Hij staat bij mij wel in Bridge Mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 09:21
Mijn pa heeft een mail gekregen dat hij zijn oude mediabox kan omruilen voor een Next. Bij die oude mediabox zit ook een smartcard ingebakken, die nu dus gebruikt wordt. In de Next zit geen smartcard zoals bekend. Weet iemand of die smartcard gedeactiveerd wordt of dat je die dan in een tweede tv (met CI-module) kunt gebruiken? De oude mediabox hoeft niet terug en mag naar de milieustraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Saekerhett schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:40:
Mijn pa heeft een mail gekregen dat hij zijn oude mediabox kan omruilen voor een Next. Bij die oude mediabox zit ook een smartcard ingebakken, die nu dus gebruikt wordt. In de Next zit geen smartcard zoals bekend. Weet iemand of die smartcard gedeactiveerd wordt of dat je die dan in een tweede tv (met CI-module) kunt gebruiken? De oude mediabox hoeft niet terug en mag naar de milieustraat.
Geactiveerde Irdeto smartcard kan naar een ander geschikt apparaat, Nagravision smartcard echter niet, deze is gekoppeld aan de hardware waarin deze zit.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hardware-lover schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:05:
[...]

Geactiveerde Irdeto smartcard kan naar een ander geschikt apparaat, Nagravision smartcard echter niet, deze is gekoppeld aan de hardware waarin deze zit.
Ik verwacht dat de vraag meer is of de smartcard geactiveerd blijft? Immers kan Ziggo die ook doodleuk deactiveren omdat de Mediabox niet meer in gebruik is.

Dus technisch gezien kan het in geval van Irdeto, maar of Ziggo het "toestaat" (en dus niet deactiveert) is weer een heel ander verhaal.

Maar @Saekerhett , waarom niet gewoon bij Ziggo vragen? Je kunt ook een CI+ module huren anders. Kost soms €0,50 extra, maar dan heb je het wel. Maar de Next moest je bij TV Start ook extra voor betalen dus wellicht dat de meerprijs van CI+ daarmee vervalt? Enige echte nadeel is dat je dan zelf een CI+ module hebt waar je niks mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobertMe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:41:
[...]
Ik verwacht dat de vraag meer is of de smartcard geactiveerd blijft? Immers kan Ziggo die ook doodleuk deactiveren omdat de Mediabox niet meer in gebruik is.

Dus technisch gezien kan het in geval van Irdeto, maar of Ziggo het "toestaat" (en dus niet deactiveert) is weer een heel ander verhaal.

Maar @Saekerhett , waarom niet gewoon bij Ziggo vragen? Je kunt ook een CI+ module huren anders. Kost soms €0,50 extra, maar dan heb je het wel. Maar de Next moest je bij TV Start ook extra voor betalen dus wellicht dat de meerprijs van CI+ daarmee vervalt? Enige echte nadeel is dat je dan zelf een CI+ module hebt waar je niks mee kunt.
Indien Irdeto (wat ik eigenlijk niet verwacht aangezien in het nieuws kwam dat die stroomslurpende Ziggo Nagravision decoder nu kon worden omgeruild), dan zal dat actief houden beslist geld gaan kosten, Ziggo probeert nu al via verschillende wegen extra geld via zijn klanten binnen te hengelen.

Dus dat laatste wat je voorstelt lijkt het meest voor de hand liggend.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saekerhett schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:40:
Het hangt er vanaf of de mediabox en smartcard eigendom zijn van je vader (dit kan alleen een Irdeto-kaart zijn en alleen in oud Ziggo gebied). Indien dit niet het geval is dan zal deze gedeactiveerd worden.
hardware-lover schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Indien Irdeto (wat ik eigenlijk niet verwacht aangezien in het nieuws kwam dat die stroomslurpende Ziggo Nagravision decoder nu kon worden omgeruild), dan zal dat actief houden beslist geld gaan kosten, Ziggo probeert nu al via verschillende wegen extra geld via zijn klanten binnen te hengelen.
Nee, Irdeto-smartcards kosten geen extra geld als ze actief blijven nadat je een nieuwe bruikleenbox krijgt. Dit kan echter alleen in oud Ziggo gebied en alleen als de smartcard in eigendom was.

Een smartcard welke in een mediabox zit in oud UPC gebied zal nooit geactiveerd blijven nadat de mediabox gedeactiveerd is. Uiteraard kan je altijd een Extra CI+ module huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:04
hardware-lover schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:25:
[...]

Dus dat laatste wat je voorstelt lijkt het meest voor de hand liggend.
Een extra ci+ module in bruikleen kost €2,-. Maar je kunt ook een ci+ module kopen bij de mediamarkt. Hier kun je de “eigen” actieve smartcard (in elk geval de oude @home smartcards werken dan prima) in gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik verwacht dat het n.a.v. deze actie zal zijn; https://www.totaaltv.nl/n...rgieslurper-mediabox-xl-/ en dan is Irdeto sowieso n.v.t. ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pvd01 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:54:
[...]

Een extra ci+ module in bruikleen kost €2,-. Maar je kunt ook een ci+ module kopen bij de mediamarkt. Hier kun je de “eigen” actieve smartcard (in elk geval de oude @home smartcards werken dan prima) in gebruiken.
En de vraag begon dan ook met "blijft de smartcard werken nadat de Next in gebruik is genomen". Die CI+ module lijkt er dus al te zijn.

Zelf hier dezelfde situatie. 3 smartcards in eigendom, eentje zelfs nog een antieke @home van 2005 of zo gok ik. Maar toen ik Ziggo begin dit jaar eens heb gebeld voor korting moest er natuurlijk een nieuw abo komen (stond nog op Alles-in-Een Plus, waarschijnlijk ook van rond die tijd), inclusief Mediabox XL. Doordat ik nog geen 5 smartcards heb ging dat dus gewoon goed, maar als je op 5 zit heb je dus blijkbaar pech en moeten ze eentje deactiveren om een plek voor de Mediabox vrij te maken... Mediabox is na eerste keer aansluiten en wachten op de activatie van Movies & Series XL weer linea recta de doos in gegaan en die staat alweer een maand of 5 stof te happen op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RobertMe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:05:
[...]
En de vraag begon dan ook met "blijft de smartcard werken nadat de Next in gebruik is genomen". Die CI+ module lijkt er dus al te zijn.

Zelf hier dezelfde situatie. 3 smartcards in eigendom, eentje zelfs nog een antieke @home van 2005 of zo gok ik. Maar toen ik Ziggo begin dit jaar eens heb gebeld voor korting moest er natuurlijk een nieuw abo komen (stond nog op Alles-in-Een Plus, waarschijnlijk ook van rond die tijd), inclusief Mediabox XL. Doordat ik nog geen 5 smartcards heb ging dat dus gewoon goed, maar als je op 5 zit heb je dus blijkbaar pech en moeten ze eentje deactiveren om een plek voor de Mediabox vrij te maken... Mediabox is na eerste keer aansluiten en wachten op de activatie van Movies & Series XL weer linea recta de doos in gegaan en die staat alweer een maand of 5 stof te happen op de zolder.
Wat jij schertst heb ik dus meegemaakt, bij verkrijgen Next van 5 naar 4 geactiveerde Irdeto kaartjes. Maar op dit moment zijn er daarvan nog maar 2 actief in gebruik (en eigenlijk vaker niet dan wel), en dit heeft eigenlijk enkel met de Ziggo Go TV app te maken en het aantal actieve Ziggo TV kijkers binnen mijn gezin.

Beide FBC decoders die er nu nog gebruik van maken gaan binnenkort ook op non actief, rest nul actief in gebruik. De Next staat al een tijdje ongebruikt opgeslagen ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
RobertMe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:41:
Maar @Saekerhett , waarom niet gewoon bij Ziggo vragen?
Omdat ik eigenlijk geen slapende honden wakker wil maken wat dat betreft. Ik weet dat Ziggo geen nieuwe smartcards meer activeert, maar ik heb geen idee of ze bestaande geactiveerde smartcards vrij makkelijk gaan deactiveren.
Je kunt ook een CI+ module huren anders. Kost soms €0,50 extra, maar dan heb je het wel. Maar de Next moest je bij TV Start ook extra voor betalen dus wellicht dat de meerprijs van CI+ daarmee vervalt? Enige echte nadeel is dat je dan zelf een CI+ module hebt waar je niks mee kunt.
Dat is nog een mogelijkheid ja, maar ik ben verschrikkelijk allergisch voor extra dingen huren, terwijl de maandprijs al bizar genoeg is.
RobertMe schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:05:
[...]

Klopt. die is al aanwezig.
Doordat ik nog geen 5 smartcards heb ging dat dus gewoon goed, maar als je op 5 zit heb je dus blijkbaar pech en moeten ze eentje deactiveren om een plek voor de Mediabox vrij te maken...
Ja, daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Stel namelijk dat hij om wat voor reden dan ook weer graag naar de CI-module wil, dus zonder 'extra kastje', dan zou dat niet meer kunnen als er een smartcard gedeactiveerd wordt

[ Voor 29% gewijzigd door Saekerhett op 23-08-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saekerhett schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:36:
[...]
Omdat ik eigenlijk geen slapende honden wakker wil maken wat dat betreft. Ik weet dat Ziggo geen nieuwe smartcards meer activeert, maar ik heb geen idee of ze bestaande geactiveerde smartcards vrij makkelijk gaan deactiveren.
Misschien moet je eerst even weten welke decoder het betreft. Als die een mediaboxXL is dan zit er geen losse smartcard in en vervallen daarmee al je vragen. Als er wel een losse smartcard inzit zou ik juist wel even controleren of ze die actief houden. Achteraf kan dit namelijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
jongetje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:15:
[...]

Misschien moet je eerst even weten welke decoder het betreft. Als die een mediaboxXL is dan zit er geen losse smartcard in en vervallen daarmee al je vragen. Als er wel een losse smartcard inzit zou ik juist wel even controleren of ze die actief houden. Achteraf kan dit namelijk niet meer.
Het is zo'n oude Humax waar een losse smartcard in zit. Ik denk dat ik dan toch even Ziggo bel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Saekerhett schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
Het is zo'n oude Humax waar een losse smartcard in zit. Ik denk dat ik dan toch even Ziggo bel.
Dan toch Irdeto. Dat laatste is het meest verstandig.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Kan je ook tegenwoordig in voormalig UPC gebied een Irdeto smartcard aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saekerhett schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:36:
[...]

Smartcards welke in jouw eigendom zijn worden in de basis alleen gedeactiveerd wanneer je je digitale TV product opzegt (dus terug gaat naar Kabel TV of helemaal niets) of wanneer je een nieuw product in bruikleen bestelt en je hebt al 5 actieve smartcards. Dan lever je er 1 in. Maak je niet druk, je maakt geen slapende honden wakker. Eigen smartcards zijn gewoon toegestaan en er zijn er nog tallozen in omloop.
Saekerhett schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

De hamvraag is of de box en smartcard van je vader zijn of dat hij deze in bruikleen heeft gekregen.
dolopfriet schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:49:
Kan je ook tegenwoordig in voormalig UPC gebied een Irdeto smartcard aanvragen?
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Laatst online: 10-05 04:20
Ik word niet enthousiast van het feit dat er na 20 uur geen telefonische klantenservice meer is. Dat chatten gaat nogal moeizaam, zeker als je een storing door wilt geven. Kost wat moeite om over te brengen dat het probleem niet bij mij ligt maar in de buurt en weet nog steeds niet wanneer er een monteur naar de buurt gestuurd gaat worden. En een paar buurtbewoners zonder smartphone kunnen morgen pas bij de klantenservice terecht nu er net na 20 uur een storing ontstond.
Wat mij betreft gewoon weer lekker tot 22 uur een telefonische klantenservice, wel zo handig.

Beetje jammer dat anderhalf uur na het begin van de storing Ziggo hardnekkig vol blijft houden dat er geen storing is terwijl de hele buurt zonder tv en internet zit. Dan zal die monteur voorlopig ook niet op komen dagen. Chatten met iemand die meerdere chats tegelijk doet is niet handig, verkeerde bezuiniging.

[ Voor 21% gewijzigd door Lekker Ventje op 23-08-2022 21:43 ]

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de tijd van analoge tv 20 jaar geleden kon je bij de voorganger van Ziggo 24uur per dag de storingsdienst bellen. Nu 20jaar later heb je televisie, je opnames, je internet en telefoon allemaal over die kabel en de klantenservice is na 20uur gesloten.
Hetzelfde met de bank, die kon ik 20 jaar geleden 24uur per dag bellen en dat is ook voorbij (en alle kantoren worden gesloten).

Best vreemd dat er steeds meer online gaat maar de ondersteuning holt hard achteruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

jongetje schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:38:
Best vreemd dat er steeds meer online gaat maar de ondersteuning holt hard achteruit.
Yep. Dat is omdat er één grote algemene deler is: Er moet geld verdiend worden, zo veel mogelijk. Wat de klant van het product of dienstverlening vindt is veel minder relevant geworden. De investeerders achter partijen weten de risico's daarbij doorgaans precies goed in te schatten (Viaplay is hier een recent voorbeeld van). Snijden in support, kwaliteit en beschikbaarheid, net genoeg en nog een beetje extra. Net niet genoeg voor grote groepen mensen om de dienst op te zeggen want die kunnen niet zonder product X of Y. Wel genoeg voor kleine groep mensen om op te zeggen maar die zijn in het risico ingecalculeerd. En dan krijg je wat jij beschrijft. :) ... of eigenlijk: :N

De tijd van klant is koning is long gone.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 23-08-2022 22:56 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekker Ventje
De tijd van de klant is koning is gegaan maar gelukkig komt glasvezel er aan😄

Sprak nog een buurtbewoner die nog wel iemand na 20 uur aan de lijn kreeg en die medewerker wist precies te vertellen wat en waar er iets in de buurt aan de hand was. Maar de chat weet van niets. Gelukkig doet alles het weer en de storingsite van Ziggo klopt nu ook weer. Die heeft gewoon de hele avond volgehouden dat er géén storing hier in de buurt was. En nu klopt dat ook.

Maar de telefonische helpdesk na 20 uur zal wel niet meer terugkomen. En dat was zoveel makkelijker communiceren.

[ Voor 11% gewijzigd door Lekker Ventje op 23-08-2022 23:06 ]

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Lekker Ventje Eerstelijns support checkt hetzelfde systeem als jij doet.
In de avond zitten daar niet noodzakelijk mensen die meer tools hebben.

Zo'n storing wordt automatisch opgepakt, je hoeft anno 2022 echt niet meer zelf te bellen/melden als de buurt plat gaat.

Is dat leuk? Nee. En dat de storingschecker niet een reflectie is van wat er intern allemaal bekend is is ook ruk.

Je kunt natuurlijk een zakelijke lijn nemen met ditto SLA. Dan mag je 24/7 klagen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
Raymond P schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 04:16:
@Lekker Ventje Eerstelijns support checkt hetzelfde systeem als jij doet.
In de avond zitten daar niet noodzakelijk mensen die meer tools hebben.

Zo'n storing wordt automatisch opgepakt, je hoeft anno 2022 echt niet meer zelf te bellen/melden als de buurt plat gaat.

Is dat leuk? Nee. En dat de storingschecker niet een reflectie is van wat er intern allemaal bekend is is ook ruk.

Je kunt natuurlijk een zakelijke lijn nemen met ditto SLA. Dan mag je 24/7 klagen.
Dan is de service dus een stuk slechter geworden want bij storing verwijst Ziggo de klant zelf naar hun site waarop staat of er een storing is. Voorheen werd je gewoon goed geholpen (mijn ervaring) als er wat aan de hand was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Lekker Ventje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:23:
Dan is de service dus een stuk slechter geworden want bij storing verwijst Ziggo de klant zelf naar hun site waarop staat of er een storing is. Voorheen werd je gewoon goed geholpen (mijn ervaring) als er wat aan de hand was.
Maar iemand moet de eerste zijn om het te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CreativeS schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 06:39:
[...]

Maar iemand moet de eerste zijn om het te melden.
Volgens @Raymond P dus niet, omdat het netwerk daarvoor zelf voldoende monitoring zou moeten doen (ze zouden bv ook een extra stukje hardware in elke straatkast kunnen zetten, dat ook is aangesloten zoals klanten zijn aangesloten, dat vervolgens elke 5 minuten een ping naar Ziggo stuurt. Als ze vervolgens 15 minuten geen ping ontvangen weten ze dat er een storing is).

En zoals @Lekker Ventje ook al aangeeft kon niemand wat melden, omdat de klantenservice gesloten was. En vervolgens alleen nog de chat bereikbaar die doodleuk naar de storingen pagina verwijst. Dus er is geen eerste melder, want elke melder wordt naar de storingen pagina verwezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 07:13:
[...]

Volgens @Raymond P dus niet, omdat het netwerk daarvoor zelf voldoende monitoring zou moeten doen (ze zouden bv ook een extra stukje hardware in elke straatkast kunnen zetten, dat ook is aangesloten zoals klanten zijn aangesloten, dat vervolgens elke 5 minuten een ping naar Ziggo stuurt. Als ze vervolgens 15 minuten geen ping ontvangen weten ze dat er een storing is).
Sterker nog, we gaan steeds meer naar een situatie waarin Ziggo de storing al heeft gedetecteerd nog voordat deze merkbaar is bij een klant. Zal nooit in 100% van de gevallen lukken natuurlijk maar het zorgt wel voor veel meer situaties waarbij een storing niet leidt tot een onderbreking van een dienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 23:50
Sinds vannacht hier (fUPC, regio Nijmegen) ook een OFDMA-kanaal. Modem (Ubee 1318) herstart was nodig om het daarna weer te laten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:44
Heeft iemand ervaring met de Ziggo Next Mini tov de gewone Ziggo Next box?

Ik krijg net bij het verhuizen van mijn abonnement de aanbieding om over te stappen naar de ziggo next mini. Volgens de klantenservice zapt dit kastje even snel als de coax variant, maar ik betwijfel dat.

Op youtube zie ik iemand die hem op wifi heeft aangesloten, hier zie ik weldegelijk iets meer vertraging tov Coax. Maar weet iemand hoe dat zit als ik hem aansluit op UTP? Of kan ik ivm zapsnelheid beter mijn gewone ziggo next op Coax aanhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:54

robertwebbe

Robert Webbe

@NitSuA Er is bij de mini geen verschil in zap snelheid tussen WiFi of LAN. Naar mijn mening gaat zappen vlot en snel genoeg. En sinds de voice remote roep ik gewoon de zendernaam als die een stuk verderop zit. En bij echt ‘zappen’ dan wil ik altijd een paar seconden zien voordat ik door zap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
NitSuA schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:58:
Heeft iemand ervaring met de Ziggo Next Mini tov de gewone Ziggo Next box?
Ik heb beiden lange tijd getest.

Als je de mogelijkheid hebt, ga dan voor de normale Next met Coax en UTP aansluiting.
Het zappen gaat namelijk net iets vlotter dan de Mini.
Bovendien ben je met de Mini sterk afhankelijk van de internet kwaliteit, hierdoor kan het wel eens gebeuren dat er een hapering ontstaat (je krijgt dan 'monentje' in beeld). Dit was bij mij echt sporadisch, maar met de normale Next had ik daar echt nooit problemen mee. Het broadcast principe van coax is erg stabiel en goed, ook als er heel veel mensen tegelijk naar een zender kijken.

Maar ik zeg er ook meteen bij dat het verschil minimaal is, en dat de Mini een perfecte 2e keuze is als je geen coax heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Mr. Jinx schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:32:
[...]
Bovendien ben je met de Mini sterk afhankelijk van de internet kwaliteit, hierdoor kan het wel eens gebeuren dat er een hapering ontstaat (je krijgt dan 'monentje' in beeld). Dit was bij mij echt sporadisch, maar met de normale Next had ik daar echt nooit problemen mee.
[...]
Da's wel bijzonder, omdat alle andere TV Platformen in Nederland eigenlijk allemaal via IP/Internet-techniek gaan. En ik hoor daar nooit iemand over. Natuurlijk zijn er verschillen in kwaliteit/compressie, maar dat het beeld via IP-techniek zou haperen, dat heb ik (buiten bekende/tijdelijk storingen) nog nooit gehoord of zelf ervaren.

Ja en ik snap wat je bedoeld, als iemand nog steeds op DSL zit met 8MBit-down/1Mbit-up, dan is dat niet ideaal. IP-TV trekt het dan net, maar als iemand anders in huis loopt te mailen/browsen, dan stopt de TV.
Maar Ziggo biedt 100MBit als minimum snelheid, dus dat is nooit een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:29
Uiteraard gaat zappen van coax altijd sneller.
Alle kanalen zitten namelijk al in het coax DVB-C signaal en die box hoeft alleen maar van frequentie te veranderen.
Bij IP versie stuurt die box eerst een request om die stream te sturen en als die binnenkomt kan hij hem pas tonen.
Dat duurt per definitie langer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben(V) schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:22:
Uiteraard gaat zappen van coax altijd sneller.
Alle kanalen zitten namelijk al in het coax DVB-C signaal en die box hoeft alleen maar van frequentie te veranderen.
Bij IP versie stuurt die box eerst een request om die stream te sturen en als die binnenkomt kan hij hem pas tonen.
Dat duurt per definitie langer.
Niet vergeten dat er in beide gevallen een buffer is en er eerst een volledig frame ontvangen moet zijn (IIRC is de term een key frame en een i-frame, waarbij een key frame het volledige beeld bevat, en een i-frame alleen de incrementele wijzigingen ten opzichte van het vorige frame). Dus beiden is duurt wel iets langer dan "frequentie veranderen" en "een request en response ontvangen". Waarbij DVB-C ook nog eens oude technieken gebruikt (MPEG-TS) wat wellicht ook trager of zo is dan modernere varianten via IPTV. (Niet alleen v.w.v. codering en container formaat, maar met bv HLS kan die ook vooraan aan een tijdsblok beginnen te downloaden en dus per definitie de eerste bytes een volledig frame zijn, omdat HLS dus zelfstandige video bestanden zijn van bv 10 seconden, die volledig seamless achter elkaar worden geplakt).

Als het zo simpel was als "frequentie veranderen" bij COAX dan was er ook niet een verschil te merken tussen analoge en digitale (/DVB-C) TV. Want ook toen waren er dezelfde kritieken. Analoog "liep voor" en "zapte sneller".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
localhost schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Da's wel bijzonder, omdat alle andere TV Platformen in Nederland eigenlijk allemaal via IP/Internet-techniek gaan. En ik hoor daar nooit iemand over. Natuurlijk zijn er verschillen in kwaliteit/compressie, maar dat het beeld via IP-techniek zou haperen, dat heb ik (buiten bekende/tijdelijk storingen) nog nooit gehoord of zelf ervaren.

Ja en ik snap wat je bedoeld, als iemand nog steeds op DSL zit met 8MBit-down/1Mbit-up, dan is dat niet ideaal. IP-TV trekt het dan net, maar als iemand anders in huis loopt te mailen/browsen, dan stopt de TV.
Maar Ziggo biedt 100MBit als minimum snelheid, dus dat is nooit een probleem.
Ja dat dacht ik ook altijd. Ben zelf ook groot voorstander van IPTV, maar de opbouw van het Ziggo netwerk is niet hetzelfde als bijvoorbeeld een KPN. Met name het gebruik van multicaststreams schijnt anders te werken. Heeft met verdeling van de coax-wijkcentrales te maken.
Ik ken ook mensen met KPN en die hebben inderdaad nooit een hapering. Bij Ziggo met de Mini had ik het wel eens, en was zeker niet de enige. Maar zoals ik al zei, sporadisch, dus niets om je al te druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
RobertMe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Niet vergeten dat er in beide gevallen een buffer is en er eerst een volledig frame ontvangen moet zijn (IIRC is de term een key frame en een i-frame, waarbij een key frame het volledige beeld bevat, en een i-frame alleen de incrementele wijzigingen ten opzichte van het vorige frame). Dus beiden is duurt wel iets langer dan "frequentie veranderen" en "een request en response ontvangen". Waarbij DVB-C ook nog eens oude technieken gebruikt (MPEG-TS) wat wellicht ook trager of zo is dan modernere varianten via IPTV. (Niet alleen v.w.v. codering en container formaat, maar met bv HLS kan die ook vooraan aan een tijdsblok beginnen te downloaden en dus per definitie de eerste bytes een volledig frame zijn, omdat HLS dus zelfstandige video bestanden zijn van bv 10 seconden, die volledig seamless achter elkaar worden geplakt).

Als het zo simpel was als "frequentie veranderen" bij COAX dan was er ook niet een verschil te merken tussen analoge en digitale (/DVB-C) TV. Want ook toen waren er dezelfde kritieken. Analoog "liep voor" en "zapte sneller".
Uiteraard gaat analoog zappen nog sneller want dan is alles analoog en wordt er ook niets gebufferd en hoeft er geen decompressie en decoderen gedaan te worden.

Het verschil zit niet in de verwerking van het video signaal dat moet bij zowel IP als DVB-C gedaan worden.
Het verschil is dat een IP stream eerst via een netwerk request aangevraagd wordt die dan door een server verwerkt moet worden en dan wordt de stream pas naar de aanvrager gestuurd.
Terwijl bij het DVB-C alle streams altijd al aanwezig zijn en populair gezegd alleen afgetapt hoeven te worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben(V) schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

Uiteraard gaat analoog zappen nog sneller want dan is alles analoog en wordt er ook niets gebufferd en hoeft er geen decompressie en decoderen gedaan te worden.

Het verschil zit niet in de verwerking van het video signaal dat moet bij zowel IP als DVB-C gedaan worden.
Het verschil is dat een IP stream eerst via een netwerk request aangevraagd wordt die dan door een server verwerkt moet worden en dan wordt de stream pas naar de aanvrager gestuurd.
Terwijl bij het DVB-C alle streams altijd al aanwezig zijn en populair gezegd alleen afgetapt hoeven te worden.
Alleen zijn er dus wel meer verschillen. Zoals wellicht een andere container waardoor de verwerking wellicht "sneller" gaat, of dat bij IPTV het eerst ontvangen van frame meteen een key frame is dat meteen weergegeven kan worden (+ de opvolgende frames dan) terwijl je bij DVB-C een fractie van een seconde moet wachten totdat het eerste key frame langs komt. En in die fractie van een seconde kan die IPTV request natuurlijk ook al plaatsgevonden hebben. En wellicht is het hele netwerk er ook slimmer in. Dat de IPTV stream via multicast het netwerk in gestuurd wordt en van daaruit regionaal beschikbaar wordt gesteld. Dus dat je niet vanuit Maastricht, Groningen en Amsterdam een IPTV stream opvraagt bij een datacenter in bv Utrecht, maar dat je in Maastricht een stream opvraagt van "regionaal station" Maastricht, in Groningen van "regionaal station" Groningen etc, waardoor de latency daarin ook een stuk lager is.

En/of dat ze de IPTV stream super efficiënt kunnen moduleren / verwerken in het internet signaal waardoor ze niet de stream naar elk modem apart hoeven te sturen maar het modem het als soort van multicast verkeer van de kabel af haalt. (Dus soort van dat het modem het DVB-C signaal oppakt en er een IPTV stream van maakt. Iets dat blijkbaar soort van daadwerkelijk bestaat, want er is een DVB variant voor IPTV en een van de Fritzboxen die je onder de vrije modemkeuze kunt kopen die pakt ook meteen het DVB-C signaal op en maakt daar de IP variant van. Volgens mij had @Chris.nl een review van zo'n modem gemaakt? En kon hij ook TV kijken op zijn Panasonic? TV via de DVB IPTV variant in combinatie met een CI+ module).

In principe zijn er naar mijn idee dus wel een aantal manieren te verzinnen om alsnog IPTV snel te laten zijn. En als ik als totale leek dat al zo uit mijn mouw schudt dan zal iemand die zich daadwerkelijk in dat wereldje bevindt dat ook al lang bedacht hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Volgens mij had @Chris.nl een review van zo'n modem gemaakt? En kon hij ook TV kijken op zijn Panasonic? TV via de DVB IPTV variant in combinatie met een CI+ module).
Nee, dat was @DJMaze met z'n review 🙃

Ik heb zelf wel eens benoemd dat ik (met een internet-only abonnement 'gratis') op m'n android TV met een opslagmedium in de USB via DVB-C (zonder Ci+) ook kan opnemen, timeshiften en schreeuwen "Kijk Kanaal 1" of "Kijk Comedy Central".... Da's weer een ander verhaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Chris.nl op 24-08-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt een hele boel verzinnen, maar zo werkt het gewoon niet.
En heb je het commentaar van @Mr. Jinx niet Gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 21:44
Super, dank jullie wel voor jullie reacties. Interessante inzichten ook over IPTV vs COAX. Het zal mijn OCD wel zijn, maar ik ben ontzettend gehecht aan het snelle zappen met de COAX variant, dus ondanks dat ik daarvoor een extra lange coax kabel moet aanschaffen, kies ik er toch voor om voor de 'oudere' Nextbox te gaan. thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben(V) schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:35:
Je kunt een hele boel verzinnen, maar zo werkt het gewoon niet.
En heb je het commentaar van @Mr. Jinx niet Gelezen?
Jawel "schijnt anders te werken" en "heeft te maken met verdeling van coax-wijkcentrales". Welke informatie haal jij daaruit die ik mis? "schijnt" klinkt meer als "roddel" dan feit. En "verdeling van coax-wijkcentrales" heeft niks te maken met hoe IPTV werkt lijkt mij zo, of in ieder geval geen informatie in dat ene zinnetje.

En verder, tsja. Het zappen is dan, schijnbaar, een ietsje pietsje trager. Maar gevoelsmatig is dat meer afhankelijk van implementatie achtige zaken dan "het is IPTV dus traaaag". Want wat jij aangeeft met "er moet een request gestuurd worden, en daarop moet een antwoord komen" geldt weer alleen voor singlecast en niet voor multicast (KPN deed of doet in ieder geval multicast) dan hoeft er volgens mij ook maar een UDP stream "uitgelezen" te worden (soortgelijk aan een DVB frequentie uitlezen) i.p.v. een request => response route. (Maar KPN had vroeger IPTV ook op een eigen VLAN, tegenwoordig niet meer, dus geen idee verder hoe en wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Weet niet wat jij leest, maar er staat volgens mij duidelijk dat hij beiden uitgebreid heeft uitgetest.
Maar als je perse het voor de hand liggende wilt negeren omdat je een ander antwoordt wilt.....

En multicast is alleen binnen je eigen lan, je kunt natuurlijk geen multicast over het internet doen,.
Multicast kun je niet routeren.

En theoretisch zou Ziggo een modem/router kunnen maken die de DVB-C kanalen omzet in multicast streams op je lan, maar zo doen ze het echter niet en Kpn kan dat helemaal niet.
Even afgezien of je blij zou worden om die meer dan honderd kanalen als multicast op je lan te krijgen.

[ Voor 54% gewijzigd door Ben(V) op 25-08-2022 00:22 ]

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ben(V) schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:51:
En theoretisch zou Ziggo een modem/router kunnen maken die de DVB-C kanalen omzet in multicast streams op je lan, maar zo doen ze het echter niet
Is ook niet te doen. Per kanaal heb je een tuner nodig.
De Fritz!box heeft 4 tuners, je kan dus ook maar 4 zenders tegelijk kijken.
De enige vertraging is de commando's
  1. Apparaat: Hey Fritz! ik wil zender 1
  2. Fritz!: Ok ik stel een tuner in en geef je de data
  3. Apparaat: ontvangt data (buffert) en speelt af
Apparaat kan dus ook een telefoon, tablet, pc, koelkast, etc. zijn.

Ziggo heeft liever dat je hun apparatuur huurt.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 25-08-2022 08:28 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:02
En multicast is alleen binnen je eigen lan, je kunt natuurlijk geen multicast over het internet doen,.
Dat is niet helemaal waar, Multicast kan wel gerouteerd worden alleen doen we dat niet omdat het niet schaalbaar is. Vaak wordt hier een layer2 circuit voor gebruikt en vraagt de IPTV client een Multicast stream aan.

Hiervoor moet de client de multicast groep joinen waar dat kanaal zit, dit kost je die aantal seconden bij het zappen. Dat is voor multi en unicast hetzelfde en is geen beperking van de implentatie.
RobertMe schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

Jawel "schijnt anders te werken" en "heeft te maken met verdeling van coax-wijkcentrales". Welke informatie haal jij daaruit die ik mis? "schijnt" klinkt meer als "roddel" dan feit. En "verdeling van coax-wijkcentrales" heeft niks te maken met hoe IPTV werkt lijkt mij zo, of in ieder geval geen informatie in dat ene zinnetje.
Weet niet wat jij leest, maar er staat volgens mij duidelijk dat hij beiden uitgebreid heeft uitgetest.
Maar als je perse het voor de hand liggende wilt negeren omdat je een ander antwoordt wilt.....

In de basis hebben we het hier over unicast verkeer. Echter, wat RobertMe aangeeft is niet helemaal onzin. Als je de route van begint tot eind bekijkt dan heb je vooral op het laatste coax gedeelte (de laatste 3% van de route) minder bandbreedte beschikbaar. Er is een manier om op basis van een initieel unicast verzoek, een broadcast uit te voeren om het aantal opvolgende unicast verzoeken voor dezelfde content te beperken. Als mijn buurman toch al naar NPO1 aan het kijken was dan is het natuurlijk wat onzinnig als ik ook nog eens een verzoek doe helemaal bij de bron. Je kan dat verder het netwerk intrekken naar bijv. de CMTS. Je hebt dan geen multicast over het internet maar meer een soort proxy server die onderdeel is van een CDN en dus mogelijk al over de content beschikt aangezien er al iemand was die de TV op dat kanaal had gezet. Een soort van hybride unicast/multicast oplossing. 8)

• Ben(V)
Allemaal theorie.
Zo doen ze het gewoon niet, veel te complex.

@Ben(V)

Je hebt gelijk. Nu nog niet. Hoeveelheid IP-verkeer is nog beperkt. Maar de beweging richting all IP die gestart is vereist toch echt wel dat dergelijke concepten uitgewerkt worden om congestie in je access netwerk te voorkomen ;)
Jay-B schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:06:
@Ben(V)

Je hebt gelijk. Nu nog niet. Hoeveelheid IP-verkeer is nog beperkt. Maar de beweging richting all IP die gestart is vereist toch echt wel dat dergelijke concepten uitgewerkt worden om congestie in je access netwerk te voorkomen ;)
Waarom, T-Mobile doet ook routed TV op hun netwerk. Kwestie van voldoende capaciteit en dat werkt prima. Scheelt bij de klant ook wat gedoe met IGMP switches (of juist het ontbreken ervan) wat je bij KPN TV nodig hebt omdat die multicast streams anders over je hele netwerk heen vliegen.
@jongetje Om bandbreedte te besparen die je weer voor andere zaken kan gebruiken? Je kan het netwerk van T-mobile niet 1-op-1 vergelijken met het HFC-netwerk van Ziggo. Appels en peren.
@Jay-B Ik zie niet in waarom dat nu zo verschilt. Of het signaal nu via DSL of GPON glasvezel binnenkomt is zelfs in het geval van GPON bijna vergelijkbaar met coax omdat je 1 vezel deelt met meerdere buren. Uiteindelijk is het gewoon allemaal ip-verkeer en of dat nu over een koperlijn, glasvezel of coax je huis binnenkomt maakt echt niet uit. Sterker nog, de televisie apps van Ziggo werken ook gewoon met routed TV en niet met multicast streams zoals KPN en dat werkt volgens mij prima.
@jongetje maar wordt nog maar door een relatief klein groepje klanten gebruikt. De meeste mensen bij Ziggo kijken toch echt via DVB-C. Alleen met de Next Mini en de Ziggo apps hebben we het over unicast streams. Waarom bandbreedte gebruiken voor allemaal simultane unicast streams als je dat met veel minder dataverbruik slimmer kan doen en dus bandbreedte overhoud voor bijv. Internet of andere diensten. Overigens blijft het vanaf het perspectief van een klant gewoon unicast verkeer. Het is dus eigenlijk een non-discussie. ;)
@Jay-B Ik denk dat het eerlijk gezegd juist minder bandbreedte in een segment kost door iedereen een eigen stream te geven. Nu worden er op elke lijn ruim 150 TV zenders en nog zoveel radio zenders gezet, die niet iedereen kijkt.
Dan kun je alles voor internet reserveren en ben je niet standaard een groot deel kwijt voor DVB-C tv en radio streams.

[ Voor 20% gewijzigd door jongetje op 25-08-2022 10:32 ]

jongetje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:21:
@Jay-B Ik zie niet in waarom dat nu zo verschilt. Of het signaal nu via DSL of GPON glasvezel binnenkomt is zelfs in het geval van GPON bijna vergelijkbaar met coax omdat je 1 vezel deelt met meerdere buren. Uiteindelijk is het gewoon allemaal ip-verkeer en of dat nu over een koperlijn, glasvezel of coax je huis binnenkomt maakt echt niet uit. Sterker nog, de televisie apps van Ziggo werken ook gewoon met routed TV en niet met multicast streams zoals KPN en dat werkt volgens mij prima.
Volgens mij zijn glas en coax juist niet echt te vergelijken? Omdat je bij glas gewoon ethernet verkeer over een glasvezel medium hebt. Bij coax / DOCSYS komt er nog veel meer bij kijken. GPON is dan wel ook een gedeelt medium, maar volgens mij nog steeds niet echt te vergelijken (maar ik meen laatst ook gelezen te hebben dat alleen KPN echt GPON toepast, en de anderen alsnog een dedicated vezel trekken en GPON alleen als "transport protocol" gebruiken, maar de vezel niet delen) Iets dat ook af te zien is aan dat je bij coax een "groot" modem nodig hebt en bij glasvezel, en ook GPON, toe kunt met SFP module in eender welk apparaat dat ondersteund.

En daarnaast dus dat glasvezel een veel grotere capaciteit heeft. T-Mobile zal er niet moeilijk over doen als alle klanten 1Gbit/s willen (v.w.b. infrastructuur). Ik denk dat Ziggo dan toch wel een aardig probleem heeft omdat de bandbreedte dat niet aan kan de laatste stukjes over coax. (Zie ook dat Ziggo volgens mij nog steeds bezig is met uitrollen van Giganet? Terwijl een partij als Delta al XGSPON tot 8Gbit/s levert. De rek bij docsys is er redelijk uit en hogere snelheden moeten komen van nieuwe standaarden die moeilijk / duur te implementeren zijn in de bestaande infrastructuur)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:38:
De rek bij docsys is er redelijk uit en hogere snelheden moeten komen van nieuwe standaarden die moeilijk / duur te implementeren zijn in de bestaande infrastructuur)
Docsis 4.0 kan 10G down en 6G up, en Ziggo is er mee bezig (op hun slakkengang waarschijnlijk).
Maar ja, dan moeten er wel wat DVB-C zenders verdwijnen (vind ik totaal niet erg, maar de andere taal sprekende mensen misschien wel omdat sattelietontvangers aan de gevel niet mogen ivm straatbeeld enzo).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Raymond P
@DJMaze Ik dacht dus direct aan RTL/SBS kijkers tijdens het lezen van je bericht. :+
Maar zo bedoel je het waarschijnlijk niet.

Nu weet ik niet hoe het exact technisch zit, maar afaik is er een overlap aan zenders momenteel. Of zijn de dubbele zenders op 4444/5555 gespiegeld?

- knip -

jongetje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:31:
@Jay-B Ik denk dat het eerlijk gezegd juist minder bandbreedte in een segment kost door iedereen een eigen stream te geven. Nu worden er op elke lijn ruim 150 TV zenders en nog zoveel radio zenders gezet, die niet iedereen kijkt.
Dan kun je alles voor internet reserveren en ben je niet standaard een groot deel kwijt voor DVB-C tv en radio streams.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, klinkt logisch, maar dat was ook niet zozeer het punt. Je stelt je nu een situatie voor waarbij we van de één op andere dag allemaal overgaan naar IPTV. Dat is praktisch onuitvoerbaar. Er zal een lange periode zijn waarbij zowel DVB-C als IPTV ondersteunt moet worden en in dat geval zal je spaarzaam om moeten gaan met je bandbreedte. De ruimte op de kabel is beperkt en zal per fase goed bekeken moeten worden.
DJMaze schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Docsis 4.0 kan 10G down en 6G up, en Ziggo is er mee bezig (op hun slakkengang waarschijnlijk).
Dat bedoel ik dus. Docsis 4 bestaat ook al even, maar Ziggo is nog niet echt bezig met een uitrol daarvan. Dat terwijl op glasvezel in ieder geval 8Gbit/s symmetrisch wel al beschikbaar is en glasvezel waarschijnlijk nog wel "ietsjes" harder dan dat kan. En de krapte op coax is er ook. Als alle klanten (in een straat bv) het 1Gbit/s abo afnemen zal het netwerk daar waarschijnlijk zwaar overbelast zijn / worden als alle klanten dat tegelijkertijd willen gebruiken, simpelweg omdat die bandbreedte niet aanwezig is op coax. Nog naast dat TV allemaal frequenties afsnoept.

Terugkomend op de originele discussie met IPTV kan het voor een partij als Ziggo dus weer wel interessant zijn om dat zo in te richten dat er minder bandbreedte verbruikt wordt over de coax kabel / docsis verhaal. Immers houden ze dan weer meer ruimte over voor de internet diensten. Terwijl een glasvezel aanbieder minder nauw zal kijken naar een paar Mbit meer of minder aangezien die abonnementen vanaf 500Mbit/s tot 8Gbit/s aanbieden en ze bv op wijk niveau ruim voldoende capaciteit over hebben. Waar Ziggo minder capaciteit over zal hebben en ze 100 klanten in een wijk met een 10Mbit/s IPTV streampje de plek "inneemt" voor 3 "Internet Complete" klanten. Waar een glasvezel aanbieder dus niet wakker ligt van een "extra" verbruik van 1Gbit/s. Immers is dat de defacto standaard snelheid die ze aanbieden en kost het dus hoogstens de capaciteit voor één klant meer of minder.

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
DJMaze schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:14:
Maar ja, dan moeten er wel wat DVB-C zenders verdwijnen (vind ik totaal niet erg, maar de andere taal sprekende mensen misschien wel omdat sattelietontvangers aan de gevel niet mogen ivm straatbeeld enzo).
Het is sommige mensen misschien ontgaan, maar we hebben tegenwoordig snel internet, want DVB-S grotendeels overbodig maakt...

Dus met minder DVB-C zenders op de kabel en zonder satelliet aan de gevel kun je toch de hele wereld aan zenders ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
Als alle klanten (in een straat bv) het 1Gbit/s abo afnemen zal het netwerk daar waarschijnlijk zwaar overbelast zijn / worden als alle klanten dat tegelijkertijd willen gebruiken, simpelweg omdat die bandbreedte niet aanwezig is op coax. Nog naast dat TV allemaal frequenties afsnoept.
Het grappige is dat in de praktijk een huishouden maar hele kleine piekjes heeft richting de 1Gbit maar dit over het algemeen helemaal niet nodig heeft (uitzonderingen daargelaten). Is allemaal leuke marketing 1Gbit/s tot zelfs 8Gbit/s bij Delta maar een normaal huishouden kan echt prima met een 100Mbit lijn uit de voeten. Die paar TV Streams, game updates (dat gaat dat misschien iets langzamer) e.d. kost echt nietzoveel.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:03
jongetje schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:31:
Ik denk dat het juist meer bandbreedte kost om iedereen een eigen stream te geven.
stel er zijn 100 kanalen en 200 gebruikers. Die 200 gebruikers kijken op een moment allemaal tv
bij DVB-C: past dat allemaal in de ruimte voor de 100 kanalen.
bij iptv de 200 gebruikers hebben allemaal een eigen stream (ook al zijn er zenders waar meerdere gebruikers naar kijken). Ik heb geen idee hoeveel ruimte er bij dvb-c is gereserveerd voor die 100 kanalen, maar er zal zeker een aantal iptv streams zijn dat samen meer ruimte zou kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:14
DJMaze schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:27:
[...]

Is ook niet te doen. Per kanaal heb je een tuner nodig.
De Fritz!box heeft 4 tuners, je kan dus ook maar 4 zenders tegelijk kijken.
De enige vertraging is de commando's
  1. Apparaat: Hey Fritz! ik wil zender 1
  2. Fritz!: Ok ik stel een tuner in en geef je de data
  3. Apparaat: ontvangt data (buffert) en speelt af
Apparaat kan dus ook een telefoon, tablet, pc, koelkast, etc. zijn.

Ziggo heeft liever dat je hun apparatuur huurt.
De fritzbox heeft een satip servertje.

Je hebt een tuner per "Mux" nodig en in principe niet per kanaal. Binnen een mux zitten meerdere services. 3 tot 4 HD zenders kun je per mux tegenkomen.

Je zegt:
Stel een tuner op deze frequentie (386MHz) met deze symbol rate (6900 kSym/s) en met deze modulation (256 QAM) en geef de streams met PID: 0, 1, 16, 17, 18, 2000, 2001, 2011, 2012, 2013, 2101, 2102, 2103.

Of
Stel een tuner op deze frequentie (386MHz) met deze symbol rate (6900 kSym/s) en met deze constellation (256 QAM) en geef de streams met PID: 0, 1, 16, 17, 18, 2300, 2301, 2311, 2312, 2313, 2401, 2402, 2403.

In beiden gevallen staat de tuner op 386MHz/6900/QAM256, maar door wat simpel filteren kijk je bij de eerste toch iets anders dan mij de tweede. Dat filteren is wel zo handig, want hoeft ook niet meer over de lijn dan er nodig is. Een goede satip server zou deze beiden aanvragen prima met slechts 1 tuner aankunnen!

Met zo'n 34 of 35 tuners zou je daar zijn i.p.v. ~300!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
W1ck1e schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:54:
[...]
Ik heb geen idee hoeveel ruimte er bij dvb-c is gereserveerd voor die 100 kanalen, maar er zal zeker een aantal iptv streams zijn dat samen meer ruimte zou kosten.
Een DVB-C Mux van 8MHz met 256 QAM modulation geeft 51,29 Mbit/s.
Dat keer 34 à 35 keer geeft een slordige 1750 tot 1800 Mbit/s.

Ik gok dat het merendeel daarvan radio en TV is, maar er zit ook nog diverse data services bij.
Groentjuh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

De fritzbox heeft een satip servertje.

Je hebt een tuner per "Mux" nodig en in principe niet per kanaal. Binnen een mux zitten meerdere services. 3 tot 4 HD zenders kun je per mux tegenkomen.

Je zegt:
Stel een tuner op deze frequentie (386MHz) met deze symbol rate (6900 kSym/s) en met deze modulation (256 QAM) en geef de streams met PID: 0, 1, 16, 17, 18, 2000, 2001, 2011, 2012, 2013, 2101, 2102, 2103.

Of
Stel een tuner op deze frequentie (386MHz) met deze symbol rate (6900 kSym/s) en met deze constellation (256 QAM) en geef de streams met PID: 0, 1, 16, 17, 18, 2300, 2301, 2311, 2312, 2313, 2401, 2402, 2403.

In beiden gevallen staat de tuner op 386MHz/6900/QAM256, maar door wat simpel filteren kijk je bij de eerste toch iets anders dan mij de tweede. Dat filteren is wel zo handig, want hoeft ook niet meer over de lijn dan er nodig is. Een goede satip server zou deze beiden aanvragen prima met slechts 1 tuner aankunnen!

Met zo'n 34 of 35 tuners zou je daar zijn i.p.v. ~300!
toon volledige bericht
Way back when (waarschijnlijk meer dan 10 jaar terug) heb ik in mijn "zelfbouw thuisserver" een DVB-C tuner gehad met TVHeadend als software. Die kon inderdaad gewoon meerdere zenders afspelen vanaf de ene tuner, zolang ze dus op dezelfde frequentie zaten.
Groentjuh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:46:
[...]

Een DVB-C Mux van 8MHz met 256 QAM modulation geeft 51,29 Mbit/s.
Dat keer 34 à 35 keer geeft een slordige 1750 tot 1800 Mbit/s.

Ik gok dat het merendeel daarvan radio en TV is, maar er zit ook nog diverse data services bij.
Was die opmerking niet meer in de trant van "als je de DVB-C frequentie vrij maakt en er internet op zet". Oftewel: "hoeveel Mbit/s past op een frequentie". (Bij DVB-C dus blijkbaar die 51,29, en hoeveel bij docsis 3.1 zogezegd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
RobertMe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:52:
Was die opmerking niet meer in de trant van "als je de DVB-C frequentie vrij maakt en er internet op zet". Oftewel: "hoeveel Mbit/s past op een frequentie". (Bij DVB-C dus blijkbaar die 51,29, en hoeveel bij docsis 3.1 zogezegd).
DOCSIS 3.1 kan je daar volgens mij zo'n 2.67 Gbit/s over doen. Maar DVB-C2 kan ook meer dan DVB-C over hetzelfde stukje frequentie sturen. DOCSIS en DVB-C qua mogelijke bandbreedte ontlopen elkaar volgens niet gek veel als van de laatste versie gebruik gemaakt wordt.

Als je een IP-multicast netwerk zou inrichten heb je een groot voordeel dat je in principe enkel de bekeken zenders over de gedeelde coax hebt lopen i.p.v. elke zender zoals nu. Hoeveel dat een werkelijkheid verschilt weet ik niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Groentjuh op 25-08-2022 14:19 ]

Groentjuh schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

DOCSIS 3.1 kan je daar ~2.67 Gbit/s over doen. Maar DVB-C2 kan ook meer dan DVB-C over hetzelfde stukje frequentie sturen.
Zo te zien is DVB-C2 een standaard geworden in 2009? En als ik even DuckDuckGo kom ik heel veel "Ziggo steunt DVB-C2" tegen. Maar niks dat het concreet gebruikt wordt? Dus ik vermoed dat ze dat niet doen dan? Of stiekem toch wel maar is het te onbekend / gewoon onder de DVB-C noemer?
Want als ze het niet gebruiken lijkt mij met de introductie van de Next Mini (IPTV only) sowieso dat ze niet ook nog gaan investeren in een "nieuwe" DVB-C techniek.

• Groentjuh
RobertMe schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 14:16:
[...]

Zo te zien is DVB-C2 een standaard geworden in 2009? Dus ik vermoed dat ze dat niet doen dan? Of stiekem toch wel maar is het te onbekend / gewoon onder de DVB-C noemer?
Ik zie geen DVB-C2, want anders had ik denk ik ook wel 4096QAM in het voorbeeld gaan noemen. Ziggo is niet zo snel. DOCSIS 3.1 zien we ook redelijk recent pas, terwijl dat ook al in oktober 2013 uit kwam.

Ziggo zal best terughoudend zijn met DVB-C2, want TVs met DVB-C (niet 2) tuners wil je ook niet te vroeg van het netwerk af schoppen. Beetje zoals DVB-T naar DVB-T2 van KPN...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Tags NL schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:12:
[...]

Las dat je juistdie rapid-commit op disable moest zetten, heb mijn Edgerouter nu ook werkend met IPv6 en mijn clients erachter met Pihole/Unbound maar niet eenvoudig ;) Heb deze configuratie als voorbeeld gebruikt en aangepast naar mijn situatie

https://gist.github.com/R...872a7c4ffff058ae291ef2627

set firewall ipv6-name WANv6_IN default-action drop
set firewall ipv6-name WANv6_IN description 'WAN inbound traffic forwarded to LAN'
set firewall ipv6-name WANv6_IN enable-default-log
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 10 action accept
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 10 description 'Allow established/related sessions'
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 10 state established enable
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 10 state related enable
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 20 action drop
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 20 description 'Drop invalid state'
set firewall ipv6-name WANv6_IN rule 20 state invalid enable
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL default-action drop
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL description 'WAN inbound traffic to the router'
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL enable-default-log
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 10 action accept
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 10 description 'Allow established/related sessions'
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 10 state established enable
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 10 state related enable
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 20 action drop
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 20 description 'Drop invalid state'
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 20 state invalid enable
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 30 action accept
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 30 description 'Allow IPv6 icmp'
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 30 protocol ipv6-icmp
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 action accept
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 description 'allow dhcpv6'
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 destination port 546
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 protocol udp
set firewall ipv6-name WANv6_LOCAL rule 40 source port 547
set firewall ipv6-receive-redirects disable
set firewall ipv6-src-route disable

set interfaces ethernet eth0 address dhcp
set interfaces ethernet eth0 description Ziggo
set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd no-dns
set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 prefix-id ':1'
set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 service slaac
set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd pd 0 prefix-length /56
set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd rapid-commit disable
set interfaces ethernet eth0 duplex auto
set interfaces ethernet eth0 firewall in ipv6-name WANv6_IN
set interfaces ethernet eth0 firewall in name WAN_IN
set interfaces ethernet eth0 firewall local ipv6-name WANv6_LOCAL
set interfaces ethernet eth0 firewall local name WAN_LOCAL
set interfaces ethernet eth0 ipv6 address autoconf
set interfaces ethernet eth0 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1
set interfaces ethernet eth0 speed auto

set interfaces ethernet eth1 address xxxxxxx/24
set interfaces ethernet eth1 description EdgeSwitch
set interfaces ethernet eth1 duplex auto
set interfaces ethernet eth1 ip enable-proxy-arp
set interfaces ethernet eth1 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert cur-hop-limit 64
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert link-mtu 0
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert managed-flag false
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert max-interval 600
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert name-server '2001:1c01:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx'
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert other-config-flag false
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert prefix '::/64' autonomous-flag true
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert prefix '::/64' on-link-flag true
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert prefix '::/64' valid-lifetime 2592000
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert radvd-options 'RDNSS 2001:1c01:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx{};'
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert reachable-time 0
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert retrans-timer 0
set interfaces ethernet eth1 ipv6 router-advert send-advert true
set interfaces ethernet eth1 speed auto
toon volledige bericht
Thnx voor de reeks commando's!

Vandaag de Ubee toch maar in bridge gezet en de Er-X geconfigureerd om ook de IPv6 DNS servers aan te kunnen passen.

Voor werkend IPv6 met Ziggo DNS was de WAN+2LAN2 wizard al prima. Maar die aanvullende 'dhcpv6-pd no-dns' en 'ipv6 router-advert' instellingen waren nét wat ik nodig had d:)b

Voor wie ooit ook aan het puzzelen slaat, onderstaand stukje kwam ik lastig uit. Ik heb eth0 als WAN en de rest onder switch0 dus voor mij werkt...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
set interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd no-dns

set interfaces switch switch0 ipv6 dup-addr-detect-transmits 1
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert cur-hop-limit 64
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert link-mtu 0
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert managed-flag false
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert max-interval 600
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert name-server '2606:4700:4700::1112'
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert name-server '2620:fe::fe'
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert other-config-flag false
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert prefix '::/64' autonomous-flag true
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert prefix '::/64' on-link-flag true
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert prefix '::/64' valid-lifetime 2592000
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert radvd-options 'RDNSS 2606:4700:4700::1112 2620:fe::fe {};'
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert reachable-time 0
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert retrans-timer 0
set interfaces switch switch0 ipv6 router-advert send-advert true

[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 30-08-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
denk dat Ziggo niet gaat investeren in dvb-c2.. maar eerder op ip over gaat..

chromecast, ziggo go, next mini etc..
en dan zal het wel beginnen met de niche zenders waar mensen een aanvullend abonnement op moeten hebben..

Je kan dan vrij snel 8mhz blokken vrij stampen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:58
Hallo,

Ik heb nu een Media box Next, na een telefoontje met Ziggo krijg ik nu een Next box mini opgestuurd.
Naar mijn idee ga ik hier mee een stap terug of zeker niet voor uit, zeker om dat ik voor in de toekomst met een soundbar de optische uitgang.

Of zie ik dit verkeerd en ga ik er wel op voor uit?
Zo ja waarom zou ik voor de next mini moeten gaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Bedankt _/-\o_

Dus als ik het als niet erg technisch iemand goed begrijp is het verschil in gebruik bijna nihil?

Alleen mis ik wel de optische uitgang en is de oude Next iets sneller met zappen.

Zeker de optische uitgang lijkt me handig omdat ik dan zonder de tv aan te doen in de toekomt radio kan luiteren via een soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:49
timbe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:13:
Zeker de optische uitgang lijkt me handig omdat ik dan zonder de tv aan te doen in de toekomt radio kan luiteren via een soundbar.
En hoe weet je naar welke zender je luistert? En hoe zet je 'm op radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
ikweethetbeter schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Mmmm klopt daar heb je gelijk in 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

Dat kan via de spraakgestuurde afstandbediening, maar daar moet je van houden om zo te werken.
Ooit kon je gewoon het kanaalnummer intoetsen maar Ziggo vond dat dat onhandig was en eruit gehaald moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
jongetje schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:13:
[...]

Dat kan via de spraakgestuurde afstandbediening, maar daar moet je van houden om zo te werken.
Ooit kon je gewoon het kanaalnummer intoetsen maar Ziggo vond dat dat onhandig was en eruit gehaald moest worden.
oke bedankt.

Maar zit ik goed dat verder het verschil tussen de gewone Next en mini heel klein is?
Pagina: 1 ... 264 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic