zunrob schreef op maandag 28 februari 2022 @ 22:08:
[...]
Zo'n "Nagravision" die jij benoemde...
Ik heb zojuist even gezocht op Ubee, en zie dat mensen aangeven dat er door de monteur het AOP vernieuwt moet worden. Hoe zit dat precies, wat valt hieraan te vernieuwen?
AOP vervangen hoeft niet perse. Maar DOCSIS 3.1 gebruikt wel weer meer frequenties, waaronder frequenties die "in de lucht" tegenwoordig gebruikt worden door 4G. Gevolg is dus dat een oud AOP mogelijk (/waarschijnlijk?) niet voldoende is afgeschermd hiervoor. Zelfde speelt overigens net zo goed bij de Gigabox die ook DOCSIS 3.1 doet.
Oftewel: plaats de Ubee, en houdt de boel al dan niet wat actiever in de gaten. Mijzelf viel het eigenlijk alleen op doordat het DS lampje vaker blauw brande en na hier informeren bleek dus dat het door de signaal kwaliteit komt. Inloggen in het modem liet dan ook een hele berg aan correctable en uncorrectable fouten zien. Deze bevonden zich dan ook hoofdzakelijk (/veel meer) in de kanalen die dezelfde frequenties als 4G gebruiken. Vorige week AOP laten vervangen en zelf de bekabeling gedaan (nieuwe splitter en kabel van Ziggo ontvangen) en het aantal (un)correctable is nu stuk lager.
Maar in mijn geval was het dan wel een AOP, en los splitter doosje (op muur geschroefd) dat al om en nabij de 20 jaar "in gebruik" was. Dus uit de tijd dat mobiele telefoons net een beetje opkwamen. Toen was met dus nog niet bezig met bv 4G op de 900MHz band
Maar ik heb ook niet het idee dat Ziggo zomaar een monteur laat komen om het AOP te vervangen. Ik had mijn "verhaal" op hun community forum geplaatst met een foto van het AOP etc erbij en daarop reageerden ze "meteen" dat een nieuwe splitter en kabel op de post gingen on zelf te vervangen, en monteur was ingepland voor het vervangen van het AOP. Maar "meer standaard" lijkt te zijn dat ze eerst kijken naar wat je hebt. Als het AOP "goed genoeg" is zullen ze dit ook niet zomaar vervangen maar sturen ze bv alleen een nieuwe splitter en kabel op.
Dus, TL;DR: gewoon in gebruik nemen dat nieuwe modem. Blijk je storing te ondervinden dan kun je dan verder babbelen met Ziggo en zullen zij besluiten of er een nieuw AOP moet komen / mogelijk helpt. (Voornamelijk dus te zien aan het feit dat het modem zelf veel fouten rapporteert in de kanalen op de 4G frequenties).