stin00 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:52:
[...]
Onlangs m'n abonnement verlengd en m'n oude zwarte modem is omgeruild voor een witte Connect box. Ding doet gewoon perfect wat het moet doen, namelijk in bridge modem staan en internet doorgeven

Heb de afgelopen 10 jaar ook nog nooit falende Ziggo hardware gehad, zal nu ook wel weer goedkomen.
Ik heb al heel lang Ziggo, vanaf het begin, was eerst @Home, met snelheden tot 4Mbps ofzo. Ik heb ook al wat (noodzakelijke) modemwissels meegemaakt. De laatste die ik voor de CB's had was een Ubee, en dat was het beste modem wat ik van Ziggo heb gehad. Ik heb alle Ziggo modems altijd in bridge mode gehad, dus ik kan niks zeggen over hun capaciteiten als router of wifi access point.
De CB's zijn in het begin altijd goed. Ze doen probleemloos hun werk als modem. Meer hoeven ze bij mij thuis niet te doen. Het eerste jaar zijn ze prima, als er geen werkzaamheden in de wijk zijn geweest, dan hoef ik mijn modem niet te resetten.
Maar na ruim een jaar begint het. Je staat 's ochtends op, je telefoon heeft wifi (want dat heb je zelf geregeld), maar je kunt het nieuws niet lezen. Je loopt naar de meterkast (of je opent de app van je eigen router), en ziet op je router dat er geen WAN is. CB uitzetten en een halve minuut later weer aanzetten, 2 minuten wachten en je hebt weer internet.
Een maand later hetzelfde. Daarna na een paar weken. Dat gebeurt nog een paar keer. Op een gegeven moment geven de statuslampjes op je CB ook aan dat het fout is, als je geluk hebt. Als je pech hebt, dan zijn alle lampjes op je CB uit. En nee, bij mij was het niet de voeding die kapot was. Die aanname van de "helpdesk" heeft er bij mij voor gezorgd dat ik de laatste keer 3 dagen zonder internet zat. En dat is met thuiswerken en -leren eigenlijk niet te doen.
Ik weet het, mijn verhaal is een n=1 verhaal, maar wel met 3 CB's, en de monteur die na m'n laatste klacht langs is geweest (wat zinloos was, want hij had geen modem welke aan mij was toegekend bij zich) zei dat de 2 grootste problemen bij mensen thuis de CB en de (eigen) coax bekabeling naar de tv waren. Daarna komt pas wifi.