Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
MAdD schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:57:
gisteravond positief verrast door Ziggo.

Werd gebeld door Ziggo met de mededeling dat ik al x jaar klant ben. Daarna een paar vragen over wat ik van Ziggo vond (internet, televisie en wat voor mobiel abonnement ik heb).

Na afloop van het gesprek, vroeg de medewerker of hij nog wat voor mij kon betekenen. Ik vroeg of hij nog een leuke aanbieding heeft. En ja dat had hij.... ik kon kiezen uit 1 jaar GRATIS sport, of film (2 keuzes).

Ik heb gekozen voor het 1 jaar GRATIS Film1 pakket.

Op zich leuk dat ze dit doen... (helaas zat er niks in qua internet snelheid)
Een tijdje geleden ben ook ik benaderd, echter met een aanbieding voor een sneller abonnement welke niet in hun standaard abonnement zit. Het zou gaan om een verdubbeling van de snelheden voor 5 euro in de maand meer. Ik ben er destijds niet op in gegaan omdat mijn huidige snelheden 75/10 voldoende zijn en ik een nieuw contract aan ging. Heb het afgewimpeld omdat ik wel een nieuw contract wil aan gaan maar juist korting wil op de huidige belachelijk hoge prijs.
Tevens ben ik het nog steeds niet eens met het feit dat ik 50 cent per maand betaal sinds de verhoging tov het standaard abonnement omdat ik gebruik maak van een CI+ kaart welke zij hebben geleverd als zijnde mijn eigendom. Maar daarin houden ze vast dat dit zeker niet het geval kan zijn. Ik kan het abo omzetten naar met decoder dan krijg ik een kastje thuis gestuurd. Maar wil geen kastjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
Roetzen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:03:
[...]

Ja ;leuk. Maar wat is het addertje onder het gras? Krijg je een nieuw contract en zit je dan weer een jaar een Ziggo vast? Of mag je nog steeds per maand opzeggen?

Ligt, of komt er glasvezel in jouw buurt?
Geen addertje on het gras, gratis pakket, maandelijks opzegbaar.
Er ligt hier geen glasvezel (en twijfel of het er ooit gaat komen in de wijk), in Zoetermeer

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UntamedNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-08 21:00

UntamedNL

Drumming

Kreeg zojuist een e-mail van Ziggo dat ik als bestaande klant jaar lang gratis die WiFi Pods kan gebruiken. 2 stuks(normaal 2,50pm). Staat bij maandelijks opzegbaar. Ben wel benieuwd hoe dat werkt dus heb ze besteld. Meerdere van jullie deze mail gekregen / deze dingen in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

UntamedNL schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:19:
Kreeg zojuist een e-mail van Ziggo dat ik als bestaande klant jaar lang gratis die WiFi Pods kan gebruiken. 2 stuks(normaal 2,50pm). Staat bij maandelijks opzegbaar. Ben wel benieuwd hoe dat werkt dus heb ze besteld. Meerdere van jullie deze mail gekregen / deze dingen in gebruik?
Ja die blijven maandelijks opzegbaar, als ze niet bevallen kun je ze zo weer opzeggen

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:43
Wij hebben de pods ook besteld gisteren en vandaag ontvangen. Moet ze alleen nog even plaatsen, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 12:17
Doe jullie zelf een lol en lees heel goed de bevestigingsmails door, als daar ook maar iets staat over een contractduur (12 maanden) meteen aan de bel trekken en aangeven dat je hier niet mee akkoord bent.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mijn internet wordt ieder uur onderbroken voor <30 seconden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bK_A9_63j8MaON21_KTh-l2yOf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7a2bnOi04vy1cgf3d29WvDhE.png?f=fotoalbum_large

Dit komt omdat op dat tijdstip het modem een DHCP refresh doet voor haar publieke IP-address.

Dit is natuurlijk:

1. Super irritant als je in een remote meeting zit
2. onbegrijpelijk dat je internet er even uit ligt bij een DHCP request

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9rjVj8f3jUWaGQdjqNOLR03QoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R7PAAH4QRloPOPAEN3BQ9b7p.png?f=user_large

Dit plaatje laat zien dat de lease hooguit iedere ~7 dagen wordt ververst en als dat 's nachts gebeurd dan is dat niet zo erg. Maar soms staat de refresh van de DHCP op 1 uur en dan begint de ellende.

Alleen een reboot of een harde factory reset kan helpen om het ding weer op een DHCP lease van 7 dagen te krijgen. Super vervelend.

Ik heb vandaag een nieuw modem (zelfde model/type) toegestuurd gekregen en geïnstalleerd.

Dat hielp uiteraard niet.

Mijn vraag: hebben mensen met zo'n gigabit modem hier ook last van? Herkennen zij het probleem?

Mijn test setup bestaat uit wat simple scriptjes op verschillende machines die een TCP-ping doen naar google, evilcorp, microsoft, 1.1.1.1 enzovoort. Die stuurt de meet data naar Graphite en de data wordt weergegeven in grafana.

- de DHCP lease informatie kun je in je modem vinden onder: beheer --> informatie --> onderaan.

Nu is het zo dat ik best een fancy thuisnetwerkje heb met VLANS, maar ik ben 100% overtuigd dat dit geen enkele invloed heeft. Ik heb een keer getest met het netwerk fysiek afgekoppeld en 1 client op WIFI: zelfde probleem.

Ik heb een zakelijk abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:54
Q schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:14:
...
Daarom: wat zegt de helpdesk ? (je betaalt er immers voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:55

[Afbeelding]

Dit komt omdat op dat tijdstip het modem een DHCP refresh doet voor haar publieke IP-address.

Dit is natuurlijk:

1. Super irritant als je in een remote meeting zit
2. onbegrijpelijk dat je internet er even uit ligt bij een DHCP request

[Afbeelding]

Dit plaatje laat zien dat de lease hooguit iedere ~7 dagen wordt ververst en als dat 's nachts gebeurd dan is dat niet zo erg. Maar soms staat de refresh van de DHCP op 1 uur en dan begint de ellende.

Alleen een reboot of een harde factory reset kan helpen om het ding weer op een DHCP lease van 7 dagen te krijgen. Super vervelend.

Ik heb vandaag een nieuw modem (zelfde model/type) toegestuurd gekregen en geïnstalleerd.

Dat hielp uiteraard niet.

Mijn vraag: hebben mensen met zo'n gigabit modem hier ook last van? Herkennen zij het probleem?

Mijn test setup bestaat uit wat simple scriptjes op verschillende machines die een TCP-ping doen naar google, evilcorp, microsoft, 1.1.1.1 enzovoort. Die stuurt de meet data naar Graphite en de data wordt weergegeven in grafana.

- de DHCP lease informatie kun je in je modem vinden onder: beheer --> informatie --> onderaan.

Nu is het zo dat ik best een fancy thuisnetwerkje heb met VLANS, maar ik ben 100% overtuigd dat dit geen enkele invloed heeft. Ik heb een keer getest met het netwerk fysiek afgekoppeld en 1 client op WIFI: zelfde probleem.

Ik weet niet of ik hetzelfde probleem heb, maar wel herkenbaar. Ziggo Zakelijk met connect box.
elke dag valt dagelijks een aantal keer de verbinding super traag of weg en laad internet niet meer (wifi, hebben helaas geen bekabeling in huis)

Ziggo zegt: ligt niet aan het internet tot het modem. neem een Wifi versterker (pod) om het beter te verdelen.

Bereik binnen ons huis met houten vloeren is prima (op zolder zelfs 300+ Mbit), en ongeacht waar je zit valt het weg. Bij mij en mijn vriendin op de Apple laptops, Telefoons etc.

Modem staat niet in een kast, gewoon bij de tv/ aansluit punt.

Nu vraag ik mij af of een Versterker dan überhaupt gaat helpen. Volgens Ziggo wel, want hij verdeeld het beter over de apparaten.

Qua apparaten hebben wij 2 laptops, 1pad, 2 telefoons, chroomcast, een baby camera en 4 Nest brandmelders op ons netwerk. (lijkt mij niet zo veel?)

Ook is door Ziggo ons netwerk gesplitst naar een los 2,4 en 5 netwerk omdat hij boven steeds de 2,4 pakte en de snelheid erg traag was hierdoor...

Het Modem is door ziggo ook al van IPV6 Naar 4 gezet ( zou beter communiceren met apple)

Problemen blijven zich voordoen, en meer dan: neem een versterker komen ze bij de help desk niet. Zodat je dus weer je abbo omhoog mag gooien zonder garantie dat het echt werken zal.

Wat is jullie visie? Zal een versterker echt werken? of Lijkt dit een ander probleem zoals het verhaal hier boven? Mijn kennis is helaas beperkt qua netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:13
@Q @Passie-m Hebben jullie 2 dhcp’s in je netwerk aan staan?
Lijkt er wel op iig

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:55

rvk

Ik denk dat je hier oorzaak en gevolg die elkaar haalt. Een lease renew zorgt niet voor een onderbreking in de verbinding. Halverwege de leasetijd wordt er de nieuwe lease gevraagd en onderhandeld.

Ik denk dat er dus een ander probleem is waardoor je ook een kortere lease krijgt (en die zorgt ook voor de onderbreking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
offtopic:
Ik heb zelf op dit moment een Lan issue, sinds de modem firmware update, mijn netwerkkaart in mijn pc heeft opeens maar 100mbit ipv 1000mbit, en dat zit alleen in mijn windows pc vreemd genoeg.
Ergens heeft een windows update dit probleem veroorzaakt. Ik krijg het tot nu toe niet weer op 1000mbit full duplex, wat ik ook doe het helpt niets. Modem herstarten, pc en modem herstarten, netwerk-kaart drivers opnieuw installeren. Full duplex handmatig instellen. Niks helpt tot nu toe.
Ik ben nu al zover dat ik een andere ssd even ga aansluiten en windows herinstalleren ga, kijken of dat het lan probleem verhelpt.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:20
[...]
Ik herken dit niet, terwijl ik dagelijks toch urenlang achter de computer zit. Ik heb een goedkoop gigadeal abonnement (niet-zakelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Mel33 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:55:
Lijkt er wel op iig
Heb geen idee. Neem aan dat ziggo dit kan uitlezen? Zal het even navragen via de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Passie-m schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:33:
[...]

Modem staat niet in een kast, gewoon bij de tv/ aansluit punt.
-
Wat is jullie visie? Zal een versterker echt werken? of Lijkt dit een ander probleem zoals het verhaal hier boven? Mijn kennis is helaas beperkt qua netwerk.
Is dat het echte aansluitpunt of zit die in de meterkast, vervolgens doorgetrokken naar een aansluitpunt TV woonkamer? Anders zou je um toch in de meterkast moeten proberen, grote kans dat ie dan stabiel(er) is.

Ik heb géén ervaring de Ziggo versterkers. Als je storingen zich ook voordoet bij goede ontvangst lijkt dat imo overbodig. Mijn persoonlijke voorkeur is goed geplaatste bedrade accesspoint(s) gebruiken en WiFi uitschakelen op de Connectbox, maar dat heeft wellicht niets met jou issue te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MAdD schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:05:
[...]

Geen addertje on het gras, gratis pakket, maandelijks opzegbaar.
Mooi! (Eerlijk gezegd had ik ik wel een addertje verwacht)
Er ligt hier geen glasvezel (en twijfel of het er ooit gaat komen in de wijk), in Zoetermeer
Waarom denk je dat? De glasvezelboeren zijn druk bezig heel Nederland te verglazen. Waarom zouden ze Zoetermeer overslaan?

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
Roetzen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:20:
[...]

Mooi! (Eerlijk gezegd had ik ik wel een addertje verwacht)

[...]

Waarom denk je dat? De glasvezelboeren zijn druk bezig heel Nederland te verglazen. Waarom zouden ze Zoetermeer overslaan?
Ze slaan Zoetermeer niet over.. alleen denk ik de wijk waar ik woon ;)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Chris.nl schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:15:
[...]

Is dat het echte aansluitpunt of zit die in de meterkast, vervolgens doorgetrokken naar een aansluitpunt TV woonkamer? Anders zou je um toch in de meterkast moeten proberen, grote kans dat ie dan stabiel(er) is.

Ik heb géén ervaring de Ziggo versterkers. Als je storingen zich ook voordoet bij goede ontvangst lijkt dat imo overbodig. Mijn persoonlijke voorkeur is goed geplaatste bedrade accesspoint(s) gebruiken en WiFi uitschakelen op de Connectbox, maar dat heeft wellicht niets met jou issue te maken.
Bij onze jaren 30 woning hebben ze hem van buiten via de kelder/ kruipruimte direct door getrokken naar de woonkamer via vloer. Dit is dus ons "vaste" punt in de woning.

er is eerder wel eens een monteur geweest en die heeft destijds niks geks hieraan geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22:14
Weet iemand hoe lang het duurt voordat Ziggo het signaal afsluit na opzegging van het abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
handoff schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:09:
Weet iemand hoe lang het duurt voordat Ziggo het signaal afsluit na opzegging van het abonnement?
Kan jaren duren, kan volgende week gebeurd zijn. Monteur gaat er niet speciaal voor langs de wijkkast, that's it. Volgens mij laten ze je liefst nog aangesloten staan, omdat dat makkelijkst is in de toekomst.

Hier een woning uit '19, had eerst glasvezel, zit pas net bij Ziggo. Ziggo dacht dat ik al signaal had, moest zelf de klantenservice verwittigen dat alles nog niet werkt. Monteur kwam me vertellen dat ze het stofkapje er nog af had moeten halen in de wijkkast en dat het jammer van VodafoneZiggo was dat 'de aanname was' dat ik al aangesloten zat. Dit geeft me wel een indruk van kans dat het DVB-C signaal er lang op blijft staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

W1ck1e schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:33:
[...]

Daarom: wat zegt de helpdesk ? (je betaalt er immers voor)
Die weet niet wat DHCP is en de monteur ook niet.
Mel33 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:55:
Lijkt er wel op iig
Niet aan mijn kant: ik draai achter het modem een eigen Linux router met DHCP alleen op het interne VLAN, nog even geverifieerd.

Ik heb het probleem ook als de UTP er uit ligt en ik gewoon met 1 client test via WIFI.
rvk schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:00:
[...]

Ik denk dat je hier oorzaak en gevolg die elkaar haalt. Een lease renew zorgt niet voor een onderbreking in de verbinding. Halverwege de leasetijd wordt er de nieuwe lease gevraagd en onderhandeld.

Ik denk dat er dus een ander probleem is waardoor je ook een kortere lease krijgt (en die zorgt ook voor de onderbreking).
Wat ik zie is dat precies op het moment dat de lease verloopt mijn internet er even uit ligt dus deze details maken niet zo uit. Dit is iets ook wat over de coax interface zal lopen, mijn netwerk zit er niet tussen.

Ik begrijp dat het zo zou moeten werken zoals je het beschrijft, maar blijkbaar gaat er iets mis.
grun93 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:19:
[...]

Ik herken dit niet, terwijl ik dagelijks toch urenlang achter de computer zit. Ik heb een goedkoop gigadeal abonnement (niet-zakelijk).
Tja, om het echt te weten kun je beter op zijn minst een ping laten lopen en kijken wat er gebeurt op het moment dat je modem's dhcp lease verloopt.

Op dit moment heb ik een lease van 5+ dagen dus voorlopig zal ik nergens last van hebben - totdat de lease plotseling ieder uur weer ververst moet worden...

Opeens worden al die mailings over glasvezel in de wijk toch wel steeds interessanter.... :>

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 12-11-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Laatst online: 20:55

rvk

Q schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:06:
[...]
Wat ik zie is dat precies op het moment dat de lease verloopt mijn internet er even uit ligt dus deze details maken niet zo uit. Dit is iets ook wat over de coax interface zal lopen, mijn netwerk zit er niet tussen.

Ik begrijp dat het zo zou moeten werken zoals je het beschrijft, maar blijkbaar gaat er iets mis.
De lease zou inderdaad gewoon niet mogen verlopen. Op 50% zou de client n.l. om een nieuwe lease moeten vragen (en krijgen). Dat gebeurd schijnbaar niet. Natuurlijk wordt de verbinding wel verbroken als de lease echt afgelopen is maar dat zou dus niet mogen gebeuren. Wel raar dat je daarna wel gewoon weer een ip krijgt. De dhcp server geeft dus schijnbaar wel adressen uit maar reageert om de een of andere reden niet op renew requests.

https://lazyadmin.nl/home-network/dhcp-lease-time/

Kun je eens kijken hoeveel kleiner die uitgegeven leasetijd elke keer wordt? Dus checken na het verlopen hoeveel kleiner de nieuwe lease tijd is.

Ps. Kun je in de logs van de modem iets zien over "DHCP RENEW sent - No response for IPv4" o.i.d.?

[ Voor 4% gewijzigd door rvk op 12-11-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:40
@Q Je hebt vast een Asus Router... Dat is een bekend issue met Asus en Connectboxen. Het schijnt dat een ubee 1318ZG wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

valkenier schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:49:
@Q Je hebt vast een Asus Router... Dat is een bekend issue met Asus en Connectboxen. Het schijnt dat een ubee 1318ZG wil helpen.
Gokken is zinloos. Ik draai een HP Microserver Gen10 + Linux als een router, maar die heeft hier niets mee te maken. Ik draai (nog) niet in bridge modus. De router zit dus in de 192.168.178.0/24 range van het private netwerk van de modem. Ik gebruik wel de DMZ feature wat bijna equivalent is aan bridge modus.
rvk schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:21:
Ps. Kun je in de logs van de modem iets zien over "DHCP RENEW sent - No response for IPv4" o.i.d.?
Voorlopig (komende 5 dagen) verloopt te lease niet. Wat me wel al opvalt is dat ik wel deze melding zie voorbij komen in het enige log van de modem wat ik kan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dgidWG9m4gxADoBUdi0YciQ1eU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RRNlfqGv3W3pXbWdDmUDPlid.png?f=user_large

Dat is met een gloed nieuw modem. Wat ik ga uitzoeken is of op de een of andere manier DHCP requests/replies in mijn interne netwerk uitlekken naar het modem vanwege de VLANs. Het lijkt me onzin, maar volgens mij ben ik tot nu toe de enige in NL met dit issue.

Als iemand eens zou willen kijken in de modem logs:

Geavanceerde instellingen --> hulpmiddelen --> netwerkstatus --> netwerklog

Edit:ik heb naar de mac addressen gekeken en ik zie niets geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus010
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 13:29
Goedemiddag allen, wij zijn bezig met de bouw van een nieuw huis en ik twijfel of ik TV wil gaan kijken via Ziggo en dus door de gehele woning coax moet laten trekken of dat we besluiten om via een andere provider via glasvezel TV te gaan kijken. Dan hoeven we alleen maar UTP te trekken door de hele woning.

Wat is jullie advies/ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Martinus010 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:28:
Goedemiddag allen, wij zijn bezig met de bouw van een nieuw huis en ik twijfel of ik TV wil gaan kijken via Ziggo en dus door de gehele woning coax moet laten trekken of dat we besluiten om via een andere provider via glasvezel TV te gaan kijken. Dan hoeven we alleen maar UTP te trekken door de hele woning.

Wat is jullie advies/ervaring?
Als het huis nog gebouwd wordt er je er nog invloed op hebt, laat dan ruimte voor allebei. Laat ipv 16 mm buis, 19 mm buis leggen van de meterkast naar alle verdiepingen/kamers en zorg dat de bochten ruim zijn en de uiteinden toegankelijk. Dan kan je er naar behoefte van alles door trekken. Om te beginnen coax en utp, maar later misschien ook glasvezel. Denk ruim, leg je niet voor de komende 30 jaar vast op wat nu op dit moment de beste keuze lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus010
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-07 13:29
Roetzen schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:39:
[...]

Als het huis nog gebouwd wordt er je er nog invloed op hebt, laat dan ruimte voor allebei. Laat ipv 16 mm buis, 19 mm buis leggen van de meterkast naar alle verdiepingen/kamers en zorg dat de bochten ruim zijn en de uiteinden toegankelijk. Dan kan je er naar behoefte van alles door trekken. Om te beginnen coax en utp, maar later misschien ook glasvezel. Denk ruim, leg je niet voor de komende 30 jaar vast op wat nu op dit moment de beste keuze lijkt.
Scherp, bedoel je dan twee draden door die 19 mm buis trekken of dat je in de toekomst kan wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Martinus010 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:01:
[...]
Scherp, bedoel je dan twee draden door die 19 mm buis trekken of dat je in de toekomst kan wisselen?
Allebei maar vooral het laatste. Door een 16 mm buis kun je al wel coax en utp trekken als er niet al te veel bochten in zitten. Er is zelfs combikabel coax+utp in de handel. Maar met 19 mm gaat het makkelijker en zou je er zelfs nog een glasvezeltje bij kunnen trekken. Als het toegankelijk is kunt ook later wisselen Bijvoorbeeld cat6 vervangen door cat9 als dat in de toekomst wenselijk zou zijn.

Als het beton nog gestort moet worden kost een extra 19 mm buis bijna niets. Dus denk ruim!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 00:51

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Q schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:55:
[...]

Gokken is zinloos. Ik draai een HP Microserver Gen10 + Linux als een router, maar die heeft hier niets mee te maken. Ik draai (nog) niet in bridge modus. De router zit dus in de 192.168.178.0/24 range van het private netwerk van de modem. Ik gebruik wel de DMZ feature wat bijna equivalent is aan bridge modus.

[...]

Voorlopig (komende 5 dagen) verloopt te lease niet. Wat me wel al opvalt is dat ik wel deze melding zie voorbij komen in het enige log van de modem wat ik kan vinden.

[Afbeelding]

Dat is met een gloed nieuw modem. Wat ik ga uitzoeken is of op de een of andere manier DHCP requests/replies in mijn interne netwerk uitlekken naar het modem vanwege de VLANs. Het lijkt me onzin, maar volgens mij ben ik tot nu toe de enige in NL met dit issue.

die melding heb ik hier ook altijd (en dan draai ik in bridge met eigen router).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A9Fb5r8.png

maakt verder niets uit voor de werking van je verbinding :)

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

JoSchaap schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 18:23:
[...]

die melding heb ik hier ook altijd (en dan draai ik in bridge met eigen router).

[Afbeelding]

maakt verder niets uit voor de werking van je verbinding :)
Thanks, dan is die melding geen issue inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Q schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:55:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Ik zou je mac adressen even verwijderen hier, ivm beveiligingen risico
Mac-adres X:X:X:X:6E:52 is van een Arris device
Mac-adres X:X:X:X:E0:8A is van een Casa Systems device (iets met wifi misschien)
Zet die apparaten eens uit, kijken of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Mel33 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 23:37:
[...]

Ik zou je mac adressen even verwijderen hier, ivm beveiligingen risico
Mac-adres X:X:X:X:6E:52 is van een Arris device
Mac-adres X:X:X:X:E0:8A is van een Casa Systems device (iets met wifi misschien)
Zet die apparaten eens uit, kijken of dat helpt.
Bedankt hoor, je bedoelt het goed maar ik zie geen security risico.
Het Arris device is mijn modem. Het andere macadres is mogelijk iets upstream van het modem in het netwerk van Ziggo.

Het eerste systeem uitzetten zorgt er voor dat ik geen internet meer heb :+ en het 2e systeem uitzetten zou mogelijk tot celstraf kunnen leiden. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
@Q misschien kan je 't best je modem toch in bridge zetten. Dit zou 't meest stabiel moeten zijn, je hebt er al een eigen router achter hangen en je netwerkkennis is top. DMZ of dubbel-nat gedoe (wat an sich géén probleem hoeft te zijn) VLAN's met hun eigen DHCP service/pools?, etc. Wat je doet vraagt eigenlijk om bridge imo.

Als je wat tijd besteed aan het eventueel opnieuw instellen na bridge, zit je er denk ik prettiger bij dan aftellen tot de volgende WAN DHCP refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@Chris.nl Zodra mijn nieuwe buren hun eigen internet aan de praat hebben en ze van mijn wifi af gaan, zal ik de boel omzetten naar bridge modus om te kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:56
Hele Ziggo Connect Box Giga was offline. En gewoon niets werkte meer.
Leek wel of mijn TCP overbelast was ofzo.

https://allestoringen.nl/storing/ziggo/

Er is iets gebeurt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
neeecht schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:27:
Hele Ziggo Connect Box Giga was offline. En gewoon niets werkte meer.
Leek wel of mijn TCP overbelast was ofzo.

https://allestoringen.nl/storing/ziggo/

Er is iets gebeurt....
Hier in Utrecht nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Gek probleem hier. Ik zal even kort de thuissituatie beschrijven.

Een Asus RT-AC87U als router en DHCP. Die verbindt met een linksys gigabit switch. Door naar het patch paneel en naar alle wall outlets. Mijn wireless gaan via unifi access points. Voor dit alles zat tot vorige week een Connectbox met een 500mbit aansluiting. Daarnaast is het hele huis CAT6.

Tot vorige week dus altijd netjes tussen de 480-500mbps gehaald. Nieuwe Connectbox Giga aangesloten en in de eerste test een laptop gepakt en bij de eerste speedtest pakte ik 880mbps direct op de connectbox giga. Prima dus…

Sinds ik de connectbox giga lin bridgemodus heb gezet stopt het bij 260-280mbps op alle werkstations en gameconsoles in huis. Dus meerdere devices en kabels etc getest voor de zekerheid. Ik heb dit direct op mijn Asus router getest en op de switch. Uiteraard ook alles even herstart.

Komt iemand dit bekend voor? Kan het een duplex issue zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Kenny_026 schreef op maandag 15 november 2021 @ 14:38:

Sinds ik de connectbox giga lin bridgemodus heb gezet stopt het bij 260-280mbps op alle werkstations en gameconsoles in huis. Dus meerdere devices en kabels etc getest voor de zekerheid. Ik heb dit direct op mijn Asus router getest en op de switch. Uiteraard ook alles even herstart.

Komt iemand dit bekend voor? Kan het een duplex issue zijn?
Volgens mij wordt je bij het in bridge zetten van je router in een andere IP subnet gegooid met alleen IP4 support. Wellicht dat het verkeer ook over een andere route gaat waar ergens een bottleneck zit? Dat zou je eenvoudig kunnen testen door hem weer uit bridge te halen en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Lord_Dain schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:26:
[...]

Volgens mij wordt je bij het in bridge zetten van je router in een andere IP subnet gegooid met alleen IP4 support. Wellicht dat het verkeer ook over een andere route gaat waar ergens een bottleneck zit? Dat zou je eenvoudig kunnen testen door hem weer uit bridge te halen en te testen.
Ik heb het probleem een beetje weten te pinpointen naar mijn asus rt-ac87u. Als ik die ertussenuit haal kom ik op gigabit snelheden.

Verklaard alleen niet waarom ik met de 500mbit connectbox van ziggo wel 500mbit haalde en nu met de nieuwe slechts 250mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dus met die Asus en oude disconnectbox haal je 500mbit, maar met de nieuwe slechts 250? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Kenny_026 schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:47:
[...]

Ik heb het probleem een beetje weten te pinpointen naar mijn asus rt-ac87u. Als ik die ertussenuit haal kom ik op gigabit snelheden.

Verklaard alleen niet waarom ik met de 500mbit connectbox van ziggo wel 500mbit haalde en nu met de nieuwe slechts 250mbit.
Zit er op je Asus router (Qos sectie) niet ook een speedtest die direct de test doet vanaf je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
jadjong schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:49:
Dus met die Asus en oude disconnectbox haal je 500mbit, maar met de nieuwe slechts 250? 8)7
Vaag he, ik weet het. Ik zie nu wel dat er een nieuwe firmware klaar staat.

Deze Asus router is een gigabit router. Dus zelfs als we het oude connectbox verhaal loslaten is het vreemd dat er van de gigabit slechts 250mbit over blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Lord_Dain schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:52:
[...]

Zit er op je Asus router (Qos sectie) niet ook een speedtest die direct de test doet vanaf je router?
Goeie! Ga ik straks ook effe testen als de kids op bed liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-09 22:13
Ik heb ook 2 smart wifi pods binnen gekregen (Gratisch was het toverwoord).
Alleen wil ik even sparren over de beste plaatsing/setup in huis.

Momenteel is het:

2e verdieping: Wifi lijkt goed genoeg.
1e verdieping: IPtime router functioneert als AP (Bedraad met connectbox). En zorgt ook voor ethernet verbinding voor mijn wifiloze PC en NAS
Begane grond: Connectbox in huiskamer (1 kabel naar smart TV, 1 kabel naar mediabox Ziggo)
Meterkast: niets, alleen doorlussing van kabels

Wat kan het worden?

2e verdieping: niets
1e verdieping: Smartpod + switch (voor WiredPC + NAS)
Begane grond: Smartpod + switch (voor tv/mediabox)
Meterkast: Connectbox in meterkast

Ik zie het voordeel van de pods nog niet echt :+ .

Ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
@Lord_Dain , firmware upgrade voor mn router, fabrieksinstellingen en het probleem was opgelost. Heel vreemd.

Bedankt voor het meedenken 🙏

Edit: ik kom het meer tegen met asus routers op de ziggo community. Blijkbaar speelt QoS een grote rol in dit verhaal. Maar het is vervelend dat er nergens een verklaring te vinden is. Zoveel kun je niet instellen naast aan en uit.

[ Voor 44% gewijzigd door Kenny_026 op 15-11-2021 18:29 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• NLCrEaTiVe
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:27
Belangrijke informatie voor modems in bridge-modus
Ziggo voegt IPv6-ondersteuning toe

Beste meneer, mevrouw,

Staat je modem thuis in de bridge-modus? Dan is het belangrijk dit bericht goed te lezen. We gaan namelijk IPv6 bij je activeren. Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn. Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid.

IPv6 over 2 weken

Over 2 weken gaan we IPv6 voor je activeren. Zorg daarom dat je het volgende doet (pak voor de zekerheid de handleiding van je eigen router erbij):

1. Controleer in de instellingen van je router of IPv6 geactiveerd is.
Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

2. Controleer de firewall-instellingen van je router.
Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

3. Bij sommige routers: zet Prefix Delegation aan.
Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Wanneer je de aanpassingen hebt gedaan reboot je je router. IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem. Daarna ben je klaar en veilig.

Meer weten?
Het beste check je de handleiding van je router. Heb je thuis zelf niet het modem in bridge-functie gezet, deel dit bericht dan met degene die dat heeft gedaan. Die zal je vast wel weer willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:10
NLCrEaTiVe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:11:

Beste meneer, mevrouw,

Staat je modem thuis in de bridge-modus? Dan is het belangrijk dit bericht goed te lezen. We gaan namelijk IPv6 bij je activeren. Je modem in bridge-modus krijgt IPv6-ondersteuning om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn. Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid.

IPv6 over 2 weken

Over 2 weken gaan we IPv6 voor je activeren. Zorg daarom dat je het volgende doet (pak voor de zekerheid de handleiding van je eigen router erbij):

Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Wanneer je de aanpassingen hebt gedaan reboot je je router. IPv6 komt beschikbaar over 2 weken, wanneer we IPv6 hebben geactiveerd op je Ziggo modem. Reboot over 15 dagen ook je Ziggo modem. Daarna ben je klaar en veilig.

Meer weten?
Het beste check je de handleiding van je router. Heb je thuis zelf niet het modem in bridge-functie gezet, deel dit bericht dan met degene die dat heeft gedaan. Die zal je vast wel weer willen helpen.
Zo, wat tof. Kreeg je deze mail net van Ziggo? Het zal dan vast om een gefaseerde uitrol gaan. Maar dat het nu in bridgemode mogelijk gaat zijn om de volle /56 op je eigen router te krijgen is een hele toffe ontwikkeling.
Heeft dit misschien toch te maken met de vrije routerkeuze? Of is dat ver gezocht?

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLCrEaTiVe
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:27
jk-5 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:14:
[...]

Zo, wat tof. Kreeg je deze mail net van Ziggo? Het zal dan vast om een gefaseerde uitrol gaan. Maar dat het nu in bridgemode mogelijk gaat zijn om de volle /56 op je eigen router te krijgen is een hele toffe ontwikkeling.
Heeft dit misschien toch te maken met de vrije routerkeuze? Of is dat ver gezocht?
Deze kwam net in de mailbox. Ik weet niet of het met vrije routerkeuze te maken heeft, maar zou het wel begrijpen. Dan stappen toch net wat minder mensen over naar een eigen apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 07:39

Beste meneer, mevrouw,

IPv6 over 2 weken

Meer weten?
Net ook exact dezelfde mail gehad. Dit klinkt goed, eindelijk native IPv6.

Wel 1 nadeel; nu moet ik wel uitzoeken hoe ik dit het beste kan gaan configureren in mijn router (USG). Maar dat is gelukkig een leuke uitdaging om te doen als echte Tweaker :D

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 09:44
...
Ook dit e-mailtje net ontvangen. Ben beniewd of dit vlekkeloos gaat werken met mn Synology RT2600AC router.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 16-11-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

[..]
Ik wil het gaan melden bij T.net, maar dat kan helaas enkel met link.

Hopelijk pakt de redactie het op, genoeg die hun modem in bridge hebben staan. :)

Desondanks blijft het een onding, hoog energieverbruik en instabiel als je de verbindingen opengooit zoals met torrents.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow771
HollowGamer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:27:
[...]

Hopelijk pakt de redactie het op, genoeg die hun modem in bridge hebben staan. :)
Ik heb het al gemeld zonder link. Je kon gewoon op 'doorgaan' klikken en ik heb de orginele e-mail voor de redactie ook voor ze beschikbaar gesteld middels een private link.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
Ik heb even gecheckt bij Ziggo. Ze gaan vanaf halverwege November (nu dus) de aanpassing communiceren naar klanten. Vanaf begin december 2021 gaan ze het daadwerkelijk activeren. Het geldt alleen voor fZiggo gebied. Alle klanten die nu in bridge staan hebben de mail gekregen. Na begin december kunnen alle bestaande bridgemode klanten ipv6 krijgen, en ook alle klanten die vanaf dan overgaan naar bridge.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Laatst online: 15:56
ShadowLord schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:21:
[...]

Net ook exact dezelfde mail gehad. Dit klinkt goed, eindelijk native IPv6.

Wel 1 nadeel; nu moet ik wel uitzoeken hoe ik dit het beste kan gaan configureren in mijn router (USG). Maar dat is gelukkig een leuke uitdaging om te doen als echte Tweaker :D
USG configureren is echt super makkelijk, daar ga je binnen 5 minuten klaar mee zijn!
IPv6 op je WAN aan zetten (DHCPv6), prefix /56 en vervolgens IPv6 op je LAN netwerk aanzetten (PD, IPv6 RA) en je bent klaar 😀

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:10

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kreeg hier ook de mail. Zo te lezen kan m'n router (OPNSense) hier prima mee overweg, echter zie ik wel veel opties wat ik nog niet kan verklaren. Eerst maar even verdiepen in de materie, neem aan dat je op een later punt kan switchen van v4 naar v6. :+

Begrijp dat men op termijn over moet op ipv6, maar wat heb ik als consument hieraan?

[ Voor 17% gewijzigd door Harmen op 16-11-2021 15:40 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ahja eindelijk ipv6 met bridge.. Maar mis ik er nou iets van?

Neen...

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow771
Harmen schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:37:
Begrijp dat men op termijn over moet op ipv6, maar wat heb ik als consument hieraan?
Zodat wij consumenten allemaal nog vollop gebruik kunnen maken van het Internet de komende jaren aangezien, zoals het Ziggo email zelf aangeeft, het aantal beschikbare IPv4 addressen gewoon opraakt. Dit is al járen bekend als wereldwijd probleem.... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow771 op 16-11-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbartels
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-04 18:38
Ik neem aan dat veel techneuten/gebruikers de modem in bridge hebben om met een eigen router ook een server te draaien. Belangrijker dan IPv6 in bridge vind ik dat IPv4 blijft werken voor een mail/web/... server.

netjukebox - the flexible media share

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Gaat iedereen dan nu over op DS-Lite, i.e. Carrier-Grade NAT?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Dit is goed nieuws, tenzij het DS-Lite of CG-NAT wordt, want ik wil wel graag mijn IPv4 adres kunnen blijven benaderen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdavids
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 17:14
Is dit 'former Casema/Ziggo'-gebied (volgens mij was daar al dual-stack, routed mogelijk), of ook 'former UPC'-gebied (waar nu DS-Lite routed is uitgerold en waar brdged al die tijd niet mogelijk was)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Sebazzz schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:12:
Dit is goed nieuws, tenzij het DS-Lite of CG-NAT wordt, want ik wil wel graag mijn IPv4 adres kunnen blijven benaderen.
Ja, want voor zover ik weet is het tot op heden nog zo geweest dat de enige manier om ipv6 te krijgen, DS-Lite was toch? Hopelijk is het nu full dual stack, maar ik zie het ook wel gebeuren dat ze dit gebruiken om mensen meer te laten betalen voor een zakelijk abo, of het als add-on aan te bieden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dit is voor mij een nare aankondiging. Begrijp me niet verkeerd, het is geweldig dat ik IPv6 krijg en mijn machines straks direct kan benaderen, maar daar had ik mijn netwerk nog niet op ingesteld. Bij IPv4 is de NAT functie een mooie obfuscator waardoor je machines onzichtbaar zijn vanaf het internet en je er mee weg kan komen dat je netwerkconfiguratie niet helemaal dichtgetimmerd zit. Dat is in IPv6 dus niet zo. Je router configureren om adressen uit te delen is nu het minste van de problemen. Dat is 5 minuten werk. Het probleem is dat ik nu voor mijn hele netwerk mijn security echt op orde moet gaan brengen en dat dit niet meer met trial & error kan worden gedaan. En dat in 2 weken, terwijl die tijd al besproken was. Als deze aankondiging nu 2 maanden van te voren was gekomen, dan had ik rustig de tijd kunnen nemen voor het opstellen van een security plan en de uitrol ervan.

Tevens wordt er helemaal niks gezegd in de mail over wat dit betekent voor mijn huidige IPv4 adres. Ik vraag mij af of dit nu betekent dat ik straks niks meer vanuit huis kan hosten omdat mijn IP adres niet meer direct bereikbaar zal zijn.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

ocf81 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:18:

Tevens wordt er helemaal niks gezegd in de mail over wat dit betekent voor mijn huidige IPv4 adres. Ik vraag mij af of dit nu betekent dat ik straks niks meer vanuit huis kan hosten omdat mijn IP adres niet meer direct bereikbaar zal zijn.
Er staat toch vrij duidelijk in de mail:
Hiermee krijgt iedereen met Internet van Ziggo, los van hoe hun modem staat ingesteld, binnenkort de beschikking over IPv4 en IPv6. Je bent daarmee op de toekomst voorbereid.
Dus beide... als je IPv6 niet wil is het simpelweg aan jou om dit uitgeschakeld te laten. Totdat ze ooit IPv4 eruit schoppen maar dat zal nog wel even duren.

[ Voor 37% gewijzigd door Bastien op 16-11-2021 16:21 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 15:41

BioHazard

*\o/*

Bastien schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:20:
[...]

[...]

Dus beide... als je IPv6 niet wil is het simpelweg aan jou om dit uitgeschakeld te laten. Totdat ze ooit IPv4 eruit schoppen maar dat zal nog wel even duren.
De vraag is alleen even of IPv4 nog direct aan de klant aangeboden wordt in deze constructie, of alleen via Carrier Grade NAT oid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jk-5
mdavids schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:14:
Is dit 'former Casema/Ziggo'-gebied (volgens mij was daar al dual-stack, routed mogelijk), of ook 'former UPC'-gebied (waar nu DS-Lite routed is uitgerold en waar brdged al die tijd niet mogelijk was)?
Net contact gehad met Ziggo, die hebben bevestigd dat het alleen om fZiggo gebied gaat. Helaas voor de fUPC'ers onder ons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Misschien lees ik niet goed maar wat moet de wan instelling in mn router nu worden (Asus met merlin fw)?
- Native
- Statisch ipv6 (vast niet)
- passthrough
- FLET's Ipv6 service
- Tunnel 6to4
- Tunnel 6in4
- Tunnel 6rd

Iemand meer informatie wat het moet zijn? Ik vermoed tunnel 6to4??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jk-5
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:14:
[...]

Ja, want voor zover ik weet is het tot op heden nog zo geweest dat de enige manier om ipv6 te krijgen, DS-Lite was toch? Hopelijk is het nu full dual stack, maar ik zie het ook wel gebeuren dat ze dit gebruiken om mensen meer te laten betalen voor een zakelijk abo, of het als add-on aan te bieden.
Ziggo is al een tijdje (bestaande en voormalig DS-Lite) klanten aan het wegmigreren van DS-Lite naar Full dualstack. Niet alleen ik zelf maar een aantal collega's hebben dit ook meegemaakt. Het zal me dan niks verbazen dat ze om die reden hier ook full dualstack aanhouden.

Daar komt ook bij, gemixt bridgen, voor ipv4 over een tunnel en voor ipv6 native is erg lastig, vrijwel onmogelijk te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
Dr.Roelski schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:22:
Misschien lees ik niet goed maar wat moet de wan instelling in mn router nu worden (Asus met merlin fw)?
- Native
- Statisch ipv6 (vast niet)
- passthrough
- FLET's Ipv6 service
- Tunnel 6to4
- Tunnel 6in4
- Tunnel 6rd

Iemand meer informatie wat het moet zijn? Ik vermoed tunnel 6to4??
Ik verwacht native, omdat alle andere opties het sowieso niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 20:05
jk-5 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:22:
[...]

Net contact gehad met Ziggo, die hebben bevestigd dat het alleen om fZiggo gebied gaat. Helaas voor de fUPC'ers onder ons
Dank je voor het contacten en jammer dat Ziggo het niet voor alle klanten wilt activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 14-09 07:39
daxy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:37:
[...]

USG configureren is echt super makkelijk, daar ga je binnen 5 minuten klaar mee zijn!
IPv6 op je WAN aan zetten (DHCPv6), prefix /56 en vervolgens IPv6 op je LAN netwerk aanzetten (PD, IPv6 RA) en je bent klaar 😀
Inmiddels gedaan inderdaad. Na de post hier gelijk even Google ingedoken en met de handleiding van Ubiquiti zelf al ingesteld. Enige wat ik extra moest opzoeken is wat ik voor IPv6 Prefix ID mocht invullen, maar dat is bij Ziggo dus een getal van 0 t/m 255 (i.v.m. de 8 bit ruimte tussen de /56 prefix en de /64 lokale adressen).

Wel fijn dat je in de USG/UniFi interface dus ieder netwerk z'n eigen prefix kan geven :)

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

[...]
Sorry, maar voor mij is die quote tamelijk nikszeggend. Er wordt niet duidelijk gemaakt welk beleid ik nu kan verwachten. Wordt er nu van mij ook verwacht dat ik IPv6 ga gebruiken, of is het optioneel? Geen woord. Gaan we nu zien dat IPv4 CG-NAT wordt? Geen woord.
[...]

Met alle respect, dit is een interpretatie. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat dit ook door Ziggo zo wordt uitgelegd. Er is wel een redelijke kans dat je gelijk hebt hoor. Maar dit soort aankondigingen gaan ook gepaard met beleidswijzigingen. Die moet Ziggo ook gewoon duidelijk en compleet uitleggen. De mail doet dat niet.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyFocus
  • Laatst online: 15-06 11:23

FuzzyFocus

May the thong be with you...

Ik kreeg ook net de IPv6 mail. Mijn Connectbox staat in bridge modus.

Wat moet ik nu instellen op mijn TP-Link AX73:
  • Static IP
  • Dynamic IP (SLAAC/DHCPv6)
  • PPPoE
  • 6-to-4
  • Pass Through (bridge)
Ik neem aan Dynamic IP ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4RUql6IINwlb7rVQrRtLA3NH0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XLhg5QzNvQLzkkhiimANVjvZ.png?f=user_large

En daarna ???
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juLaooewTvGS11OQRKu5n1vk-z8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qqym3PUCODxLg9ibZ4H2jxwU.png?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door FuzzyFocus op 16-11-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

UTMachine schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:25:
[...]

Dank je voor het contacten en jammer dat Ziggo het niet voor alle klanten wilt activeren.
Het is geen willen denk ik, gezien we het nog steeds over twee verschillende gebieden hebben.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjeno
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08 16:02
jk-5 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:34:
Het geldt alleen voor fZiggo gebied.
Nu woon ik in fZiggo gebied (ik heb de facturen van Ziggo van vóór de fusie met UPC nog liggen), maar een tijdje terug bleek dat ze mijn gebied een jaar of wat geleden hebben omgebouwd naar fUPC. Argh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Net even gebeld met Ziggo om een definitief en bindend antwoord te krijgen.
Er wordt voorlopig geen verplichting voor het gebruik van IPv6 adressen doorgevoerd.
IPv4 blijft bereikbaar, er komt voorlopig geen CG-NAT.
Als er verandering in dit beleid komt, zal dit worden gecommuniceerd met de klanten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:59:
Net even gebeld met Ziggo om een definitief en bindend antwoord te krijgen.
Er wordt voorlopig geen verplichting voor het gebruik van IPv6 adressen doorgevoerd.
IPv4 blijft bereikbaar, er komt voorlopig geen CG-NAT.
Als er verandering in dit beleid komt, zal dit worden gecommuniceerd met de klanten.
Toch is het opmerkelijk dat in de mail voorkomt: "om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn".
Tot dusver werd steeds beweerd dat ZIggo nog ruim voldoende IPv4 heeft voor haar klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Roetzen schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:12:
[...]

Toch is het opmerkelijk dat in de mail voorkomt: "om voorbereid te zijn op het moment dat de IPv4-adressen op zijn".
Tot dusver werd steeds beweerd dat ZIggo nog ruim voldoende IPv4 heeft voor haar klanten.
Ja, dat is inderdaad wel een teken aan de wand. Laten we hopen dat op IPv4 gebied de dingen voorlopig blijven zoals ze zijn. Het zou toch wel vervelend zijn als ze de beleidswijzigingen voor IPv4 net zo rücksichtslos aankondigen als deze verandering. Dan doel ik vooral de communicatie zelf als het gaat om de implementatietermijn en de volledigheid van de communicatie. Dat er een noodzaak is snap ik an sich nog wel.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk717
  • Laatst online: 11-09 20:05
Roetzen schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:12:
[...]

Ik verwacht meer dat dit hem gaat zitten dat zij genoeg IPv4 adressen hebben voor hun technische klanten, de meeste zullen het niet eens merken als ze achter een NAT komen te zitten, en zo hebben ze genoeg IPv4 adressen voor de meer technische gebruikers die niet zonder kunnen.

Ik wil mijn IPv4 adres absoluut niet kwijt, ik host thuis development servers voor de games die ik host en omdat het oudere source engine games zijn kan het joinen enkel met een IPv4 adres. Als ze dat blokkeren zou ik direct gaan bellen dat ik een echt IPv4 adres terug moet hebben.

En Ziggo zal best weten dat er gebruikers zijn die je direct verliest als ze dit door voeren zonder een optie op IPv4 te behouden, zeker gezien de bridged mode klanten juist de technische klanten zijn. Dus met een beetje mazzel houdt ik een IPv4 adres en krijg ik er een echt IPv6 adres boven op. Anders dan heb ik liever weer enkel IPv4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HollowGamer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:27:
[...]

Dat is gelukt: nieuws: Ziggo gaat vanaf december IPv6 ondersteunen bij modems in bridgemodus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:15
Werkt IPv6 ook voor oude brigde only modems zoals UbeeEVM320B ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38

robertwebbe

Robert Webbe

FuzzyFocus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:48:
Ik kreeg ook net de IPv6 mail. Mijn Connectbox staat in bridge modus.

Wat moet ik nu instellen op mijn TP-Link AX73:
  • Static IP
  • Dynamic IP (SLAAC/DHCPv6)
  • PPPoE
  • 6-to-4
  • Pass Though (bridge)
Ik neem aan Dynamic IP ???

[Afbeelding]

En daarna ???
[Afbeelding]
Keuze 1: Dynamic IP
Keuze 2: DHCPv6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

plizz schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:27:
Werkt IPv6 ook voor oude brigde only modems zoals UbeeEVM320B ?
Kijk even in je modem of je IPv6 instellingen ziet staan. Als ze er staan en je zit in voormalig Ziggo gebied, dan gaat het werken.
Blijkbaar allen de Connectboxen en de Ubee UBC1318ZG.

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 16-11-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuzzyFocus
  • Laatst online: 15-06 11:23

FuzzyFocus

May the thong be with you...

robertwebbe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:39:
[...]

Keuze 1: Dynamic IP
Keuze 2: DHCPv6
Dank... en aan de LAN kant (tweede plaatje)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

jk-5 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:22:
[...]
Mij is verteld dat klanten in voormalig UPC het ‘ergens’ volgend jaar krijgen. Ze blijven bewust vaag met de datum om geen valse verwachtingen te kweken. Mogelijk zitten er nog wat onzekerheden in het project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

FuzzyFocus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:44:
[...]

DHCPv6 SLAAC + RDNSSD

[ Voor 5% gewijzigd door robertwebbe op 16-11-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ocf81 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:18:
Het probleem is dat ik nu voor mijn hele netwerk mijn security echt op orde moet gaan brengen en dat dit niet meer met trial & error kan worden gedaan.
Dat valt toch wel mee? Stel de firewall in de router in om alleen binnenkomend IPv6-verkeer door te laten voor al in stand gebrachte verbindingen, geen nieuwe verbindingen, van binnen naar buiten wel toestaan. Dan heb je het belangrijkste achter de rug :)

Zo begin ik altijd zelfgeschreven (IPv4- en IPv6-)firewalls op de router-pc.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Raven schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:10:
[...]

Dat valt toch wel mee? Stel de firewall in de router in om alleen binnenkomend IPv6-verkeer door te laten voor al in stand gebrachte verbindingen, geen nieuwe verbindingen, van binnen naar buiten wel toestaan. Dan heb je het belangrijkste achter de rug :)

Zo begin ik altijd zelfgeschreven (IPv4- en IPv6-)firewalls op de router-pc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E16OmjAWUQzB-I1iFm6N7SqhSzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mqAlKq28g8XSHzVRuwAk2XBh.png?f=fotoalbum_large
would like a word....

Ik wil natuurlijk wel dat mijn VM's bereikbaar worden.

[ Voor 60% gewijzigd door ocf81 op 16-11-2021 18:57 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

Mijn modem, een Ubee EVW3200, staat al jaren in bridge-mode, maar ik heb geen mail van Ziggo ontvangen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

ocf81 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:12:
[...]

[Afbeelding] would like a word....

VPN met AES-256 encryptie is niet voldoende?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Not Found"
ocf81 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:12:
Zie vorige post (Videopac), VPN naar systeem binnen je netwerk, vanaf daar VNC verbinding opzetten zodat je maar 1 poort van buiten naar binnen open hoeft te gooien.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 16-11-2021 18:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, het script van het forum valt er ook over bij het checken. Ik snap niet waarom. Andere plaatjes die ik daar host worden werden in het verleden gewoon weergegeven. Het wordt op http gehost, maar dat zou gewoon moeten werken. Als ik http://rotjes.bangblog.eu/Rack2021.jpg in de adresbalk gooi, doet ie het gewoon bij mij. Zowel TOR als firefox. Ik heb het nu ook op https gezet, maar dat zou eigenlijk niks uit moeten maken.
Raven schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:19:
[...]
Zie vorige post (Videopac), VPN naar systeem binnen je netwerk, vanaf daar VNC verbinding opzetten zodat je maar 1 poort van buiten naar binnen open hoeft te gooien.
Ik ga toch echt niet mijn game servers achter een VPN gooien. Dat zou de bereikbaarheid ervan nogal beperken. Maar misschien mis ik iets van wat je probeert te vertellen?

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 16-11-2021 18:27 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@ocf81 Google eens op Let's Encrypt en zet https aan :P , gebruik hier al jaren een Let's Encrypt wildcard certificaat binnen het netwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 16-11-2021 18:28 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Raven schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:27:
@ocf81 Google eens op Let's Encrypt en zet https aan :P , gebruik hier al jaren een Let's Encrypt wildcard binnen het netwerk.
Ja, dit host ik dus niet zelf, omdat mijn primaire email er ook aan gekoppeld is. Zo'n belangrijke dienst kan ik maar beter uitbesteden aan een professionelere partij. Mijn eigen gepruts zou alleen maar ongelukken veroorzaken.

Anyways, even terug naar waar we het over hadden voordat we het over technisch geneuzel met het plaatsen van plaatjes gingen hebben. Ik wil voor mijn game servers graag wel dat de VM's die ik heb publiek bereikbaar zijn. Hoe werkt dat met een VPN?

[ Voor 21% gewijzigd door ocf81 op 16-11-2021 18:48 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Je gebed is verhoord @Roetzen, volgens mij ben jij degene die het langst om IPv6 vraagt. Volgens mij al sinds je eerste Viditel modem.

[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 16-11-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ocf81 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:29:
[...]

Ja, dit host ik dus niet zelf, omdat mijn primaire email er ook aan gekoppeld is. Zo'n belangrijke dienst kan ik maar beter uitbesteden aan een professionelere partij. Mijn eigen gepruts zou alleen maar ongelukken veroorzaken.
offtopic:
Een "professionele" partij die nog http gebruikt? :X

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Raven schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:00:
[...]

offtopic:
Een "professionele" partij die nog http gebruikt? :X
De webhosting an sich en de mail die daar aan hangt. Zelf hosten van dat soort zaken is vragen om problemen. Ja, ik plaats doorgaans alles qua plaatjes in de http map. De plaatjes die ik plaats zijn echt niet zo spannend. Maar misschien toch maar eens over op https. Overigens ging het forum net zo hard over de zeik met https://rotjes.bangblog.eu/Rack2021.jpg ...

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 16-11-2021 19:04 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:15
Videopac schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:15:
Mijn modem, een Ubee EVW3200, staat al jaren in bridge-mode, maar ik heb geen mail van Ziggo ontvangen.
Geld alleen voor de Connectboxen, TC7210 en de Ubee 1318. Alle overige modems krijgen dat niet.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
FuzzyFocus schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:44:
SLAAC + RDNSSD

Dat is voor lokale netwerken met redelijk moderne clients vaak prima. Alleen antieke software kan nog geen DNS servers configureren zonder stateless-DHCPv6. Mocht je nog een Windows 7 hebben die je ook op IPv6 wilt met IPv6-DNS server zet dan stateless-DHCPv6 erbij aan.
Nee. DHCPv6 is gewoon fout op je LAN anno 2021; je hebt namelijk geen routers in het LAN, maar apparaten, die hebben een adres nodig en dat doe je het beste met SLAAC. Prefixes uitdelen (voor routers) doe je met DHCPv6-PD en dat is waarom je dat op je WAN-kant wel aanzet naar Ziggo.

[ Voor 22% gewijzigd door gertvdijk op 16-11-2021 19:12 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:59:
Je gebed is verhoord @Roetzen, volgens mij ben jij degene die het langst om IPv6 vraagt. Volgens mij al sinds je eerste Viditel modem.

[Video: 7 augustus Viditel (1980)]
Dat viditel modem was niet mijn eerst modem. Daarvoor had ik al een eigenbouw 300 Bd modem. ;-)

Maar ik heb al meer dan 5 jaar native IPv6 van Ziggo, Dus wat Ziggo betreft was mijn gebed al lang verhoord. Dat ze het nu ook icb met bridge mode gaan aanbieden is inderdaad een aangename verrassing. Maar mijn wantrouwende geest vindt het wel toevallig dat ze het net nu doen nu de datum van de vrije modemkeuze in zicht komt. Het zal toch niet voorsorteren zijn op een ultieme poging de vrije modemkeuze alsnog om zeep te helpen? :?

Pagina: 1 ... 228 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic