Sinds DOCSIS 3.1 is er geen aparte Euro versie meer. Dit omdat er nu gebruik gemaakt wordt van subcarriers, en er geen 6 of 8 MHz kanalen meer gebruikt worden.robertwebbe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:45:
[...]
Ik dacht dat vanaf 3.0 er geen aparte EURO variant meer was. Zal vanavond even verder zoeken.
Maar een modem dat op een EU kabelnetwerk wordt gebruikt moet nog wel Euro DOCSIS 3.0 compatibel zijn. Dus die modems voor de Amerikaanse markt zijn hier nog niet bruikbaar.Jeffrey87 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:52:
[...]
Sinds DOCSIS 3.1 is er geen aparte Euro versie meer. Dit omdat er nu gebruik gemaakt wordt van subcarriers, en er geen 6 of 8 MHz kanalen meer gebruikt worden.
Dat probeerde ik ook in mijn eerdere post uit leggen. DOCSIS 3.1 is tegenwoordig overal hetzelfde, maar de backwards compatibility met de 3.0 versie is nog wel regio gebonden.Roetzen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 18:13:
[...]
Maar een modem dat op een EU kabelnetwerk wordt gebruikt moet nog wel Euro DOCSIS 3.0 compatibel zijn. Dus die modems voor de Amerikaanse markt zijn hier nog niet bruikbaar.
Sinds deze maand 'verplicht' klant bij Ziggo met een internet only giga verbinding, maar heb tot nu toe niet een al te beste ervaring met ze. Op de website behandelen ze je als een kind waarbij zoveel mogelijk naar de faq wordt verwezen en vaak ook nog in een loopje, een simpel ik wil iemand spreken via telefoon is er niet bij en dan wordt je door tig keuze menu's geleid waarbij bij veel opties ook gewoon de verbinding verbreken na een nietszeggend kort antwoord.
En wanneer je uiteindelijk iemand aan de lijn hebt mogen ze niet niets doen en moet je het maar uitzoeken op hun community forum... Veel opties staan blijkbaar standaard uit in het modem en als je deze wilt veranderen moet je dus maar net weten dat het bestaat en dan ook nog actief ergens vragen of dit aangezet kan worden, echter om onduidelijk reden dus niet telefonisch want ze mogen je niet helpen als dit uit staat...Ik heb nu een IPv4 only iets aangevraagd zodat ik in ieder geval weer kan werken met port forwarding.
Zijn er meer die hier bij Ziggo tegenaan lopen?
Ik kan niet wachten tot ze hier over een half jaartje beginnen met het 1gbit glasvezelnetwerk via KPN.
En wanneer je uiteindelijk iemand aan de lijn hebt mogen ze niet niets doen en moet je het maar uitzoeken op hun community forum... Veel opties staan blijkbaar standaard uit in het modem en als je deze wilt veranderen moet je dus maar net weten dat het bestaat en dan ook nog actief ergens vragen of dit aangezet kan worden, echter om onduidelijk reden dus niet telefonisch want ze mogen je niet helpen als dit uit staat...Ik heb nu een IPv4 only iets aangevraagd zodat ik in ieder geval weer kan werken met port forwarding.
Zijn er meer die hier bij Ziggo tegenaan lopen?
Ik kan niet wachten tot ze hier over een half jaartje beginnen met het 1gbit glasvezelnetwerk via KPN.
"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999
Ik heb een modem gevonden met
- EuroDOCSIS 3.0 + DOCSIS 3.1
- Bridged mode
- 2.5 Gbit ethernet
- Broadcom wifi chipset (Broadcom logo is duidelijk herkenbaar op de FCC foto's van de binnenkant)
Technicolor CGA4236
Alleen... nergens te koop...
- EuroDOCSIS 3.0 + DOCSIS 3.1
- Bridged mode
- 2.5 Gbit ethernet
- Broadcom wifi chipset (Broadcom logo is duidelijk herkenbaar op de FCC foto's van de binnenkant)
Technicolor CGA4236
Alleen... nergens te koop...

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 27-10-2021 22:39 ]
Verhuizen naar Polen, daar betaal je omgerekend ongeveer 20 euro voor 1.2Gb en krijg je dit modem erbij.
https://www.vectra.pl/oferta/4051/
Zouden er in Polen misschien ook een soort van Markplaats zijn waarop je deze kunt kopen?
Vast wel, maar dan? Ik dacht dat ziggo modems geactiveerd moeten worden, er komt wat meer bij kijken dan alleen maar inprikken. Laatst was hier een monteur over de vloer en die was geruime tijd bezig voor hij een ander modem aan de loop had.robertwebbe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 01:19:
Zouden er in Polen misschien ook een soort van Markplaats zijn waarop je deze kunt kopen?
Ik verwacht dat Ziggo straks komt met een lijstje van eisen waaraan een modem moet voldoen. En als je er dan eentje hebt, zal je denk ik het serienummer en de MAC adressen aan de klantenservice door moeten geven zodat deze geprovisioned kan worden.
Ik zou dat maar even afwachten tot het rond is, straks heb je over 2 jaar nog niets aan je poolse modem.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Goede vraag, 1:10 is al voldoende voor normaal gebruik voor een normaal gezin. Voor Tweakers ligt deze behoefte anders. Ik denk dat het bij Ziggo met name knelt in de oversubscription waarde in het coaxnetwerk. 300-500 modems op een netwerk met maximaal nog geen 250Mbit upload (zie mijn eerder posts voor tabel). De oplossing is hier meer D3.1 modems uitrollen zodat de D3.0 upload minder hoog belast wordt.robertwebbe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:41:
Vraag aan Tweakers die de uploadsnelheid nu te traag vinden: welke snelheid zou Ziggo moeten bieden om tevreden te zijn? Is 100 Mbps dan voldoende?
Ik ben daar vetrokken met de melding "als ik de 1:10 verdeling altijd zou halen, zou ik tevreden zijn" Maar zoals je terug kunt lezen behaalde ik slechts 50% van mijn 1:10 verhouding en dan voelt de prijs niet in verhouding.
//kijkje in de andere keuken//
Als ik jouw zoektocht zo zie naar alle modems dan besef ik hoeveel geluk ik nu heb met KPN. Vrije modem keuze op xDSL, eigen pfSense router. En een bonding verbinding 200/60, KPN sluit tegenwoordig blijkbaar met de hoogst mogelijke upload snelheid, aan om Ziggo nog meer onder druk te zetten. 2 jaar geleden was mijn redundante verbinding (naast Ziggo) van KPN over één aderpaar 200/30 en nu 200/60 over twee paren.
[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 28-10-2021 09:57 ]
De overboeking zou op zich niet zo zeer het probleem moeten zijn, want ik ken genoeg (stedelijke) situaties waar het gewoon prima werkt.stormfly schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:54:
[...]
Goede vraag, 1:10 is al voldoende voor normaal gebruik voor een normaal gezin. Voor Tweakers ligt deze behoefte anders. Ik denk dat het bij Ziggo met name knelt in de oversubscription waarde in het coaxnetwerk. 300-500 modems op een netwerk met maximaal nog geen 250Mbit upload (zie mijn eerder posts voor tabel). De oplossing is hier meer D3.1 modems uitrollen zodat de D3.0 upload minder hoog belast wordt.
Het is echter zo dat Ziggo het niet zo nauw neemt met het splitsen van nodes bij capaciteitsproblemen.
Zo was er bij mij in de buurt een capaciteitsprobleem in de upstream, waardoor ik een groot deel van de dag slechts een fractie van de upload snelheid haalde. Het heeft een hele lange tijd (ca. 4 maanden!) geduurd voordat Ziggo actie ondernam, en de node heeft afgesplitst om capaciteit te creëren.
Inmiddels is alles weer koek en ei.
@robertwebbe
Ziggo had ooit een registratiesysteem waarbij je een activatie code kreeg die gekoppeld was aan je klantnummer. Prikte je een nieuw modem in dan kwam je op een registratie pagina waar je die activatie code kon invoeren en dan was het in een paar minuten gepiept. Die activatiecode werkte niet alleen voor modems door Ziggo opgestuurd, maar het werkte ook voor mijn destijds (Nov 2016) op marktplaat gescoorde Ubee EVW321b waarmee ik toen IPv6 verkreeg. Dat was in fZiggo gebied. Ziggo zou dat systeem zo weer kunnen invoeren voor het aansluiten van eigen modems. Echter...
@Jim423
Het lijkt mij inderdaad verstandig nog maar even te wachten met modems kopen. Het lijkt er nu weliswaar echt te komen die vrije modemkeuze, maar Ziggo verzet zich al jaren met hand en rand daartegen en tot dusver met succes. Dit speelt al vele jaren en iedere keer heeft Ziggo het weer weten te rekken. Dus wie weet wat Ziggo de komende drie maanden nog uit de hoge hoed weet te toveren om er weer onderuit te komen. Ik heb goede hoop dat het er nu wel komt, maar ik wacht toch nog maar even met een modem kopen totdat ik zeker weet dat ik het ook kan gebruiken.
Ziggo had ooit een registratiesysteem waarbij je een activatie code kreeg die gekoppeld was aan je klantnummer. Prikte je een nieuw modem in dan kwam je op een registratie pagina waar je die activatie code kon invoeren en dan was het in een paar minuten gepiept. Die activatiecode werkte niet alleen voor modems door Ziggo opgestuurd, maar het werkte ook voor mijn destijds (Nov 2016) op marktplaat gescoorde Ubee EVW321b waarmee ik toen IPv6 verkreeg. Dat was in fZiggo gebied. Ziggo zou dat systeem zo weer kunnen invoeren voor het aansluiten van eigen modems. Echter...
@Jim423
Het lijkt mij inderdaad verstandig nog maar even te wachten met modems kopen. Het lijkt er nu weliswaar echt te komen die vrije modemkeuze, maar Ziggo verzet zich al jaren met hand en rand daartegen en tot dusver met succes. Dit speelt al vele jaren en iedere keer heeft Ziggo het weer weten te rekken. Dus wie weet wat Ziggo de komende drie maanden nog uit de hoge hoed weet te toveren om er weer onderuit te komen. Ik heb goede hoop dat het er nu wel komt, maar ik wacht toch nog maar even met een modem kopen totdat ik zeker weet dat ik het ook kan gebruiken.
Precies dat! Ik had toen een Cisco EPC3925 waarmee ik geen IPv6 kon krijgen, en een Ubee EVW321b kreeg ik niet van Ziggo, dus heb ik er toen eentje via MP gescoord. Vervolgens netjes met die code kunnen activeren, en gaan!Roetzen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:43:
@robertwebbe
Sinds vandaag kuunen de 2 routers/ap die ik bekabeld met het ziggo modem heb verbonden opeens niet meer connecten. Ze hebben beiden een vast ip adres, werken in hetzelfde subnet als de modem en gebruiken de dhcp server van het modem. Nu kan ik wel via wifi connecten met de routers maar krijg geen ip adres en kan dus verder niets. Als ik het ip adres probeer te benaderen via het ziggo modem is er geen reactie.
Iemand enig idee wat hier gebeurd of veranderd kan zijn? En uiteraard hoe ik het oplos?
Iemand enig idee wat hier gebeurd of veranderd kan zijn? En uiteraard hoe ik het oplos?
Hoe werkt dat eigenlijk? Dat bandbreeedte opgeteld wordt snap ik. Maar valt de hele link uit als je een van beide kabels er uit knipt (vgl raid 0, disk weg, array dood), of werkt ie dan maar op halve kracht (vgl raid 1)?JoSchaap schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:54:
kort door de bocht, Nee; niet zomaar.
Voor zover ik het heb kunnen testen werkt dit enkel met de ubee 1813 in bridge mode. Tevens heb je een router met ondersteuning van WAN bonding en LACP nodig. over het algemeen vind je dat alleen op zakelijk segment routers, en moet hiervoor een eigen config gemaakt worden (is niet echt een wizard voor).
ik heb zelf een MikroTik CCR1009-7G-1C-1S+ achter de ubee hangen en daarin 2 poorten tot 1 ge-bond.
[Afbeelding]
Het Unify spul heb ik zelf geen ervaring mee, altijd al Tik's gehad
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik wacht ook zeker met de aanschaf van een eigen modem tot het moment dat het duidelijk is dat het kan en wat de regels zijn.
Wat ik mij nog wel afvraag is hoe het nu zit met fZiggo en fUPC. Als je nu verhuist van gebied dan krijg je nieuwe modems. Ik vermoed dat deze nu (nog) administratief gekoppeld zijn aan een gebied maar dat zal dan straks waarschijnlijk ook niet meer van toepassing zijn. Anders zou je ook problemen krijgen met het activeren van modems die je op martkplaats koopt.
Helaas zie ik nog wel dat vrienden nog wel eens een verkeerde conclusie trekken. Als ze speedtesten doen ze dat via de wifi en dan zit daar de beperkende factor. Als ik dan een bekabelde speedtest doe, haal ik het wel. De oplossing is tegenwoordig makkelijk, oude wifi meuk vervangen voor de smartwifi pods. Ik adviseer iedereen (lees: niet tweaker) om deze te huren bij Ziggo, deze oplossing werkt veel beter dan de oude wifiboosters.
Op de Ziggo community zie ik nu dat klagende klanten een UBC1318ZG krijgen als ze in gigabit gebied zitten. Daardoor krijgen ze ook het OFDM kanaal erbij wat zorgt voor extra capaciteit (wat je zelf ook al suggereerde).
Maar voor jou is dit nu allemaal te laat, jij bent overgestapt naar KPN. Ben benieuwd of je over een jaar toch weer terugkeert omdat Ziggo dan inmiddels een behoorlijke update heeft gehad op de upload.
Wat ik mij nog wel afvraag is hoe het nu zit met fZiggo en fUPC. Als je nu verhuist van gebied dan krijg je nieuwe modems. Ik vermoed dat deze nu (nog) administratief gekoppeld zijn aan een gebied maar dat zal dan straks waarschijnlijk ook niet meer van toepassing zijn. Anders zou je ook problemen krijgen met het activeren van modems die je op martkplaats koopt.
Mijn ervaring is toch anders. Als ik een speedtest doe op Ziggo internet bij mijzelf of vrienden, dan haal ik 99% de geadverteerde snelheid. Een paar jaar geleden was dit zeker nog wel anders, vooral op prime-time kon je minder halen vanwege de overboeking in het segment. Volgens mij heeft de update naar EuroDOCSIS 3.0 al heel veel verbeterd, heeft Ziggo best wel wat klanten verloren aan glas en is er vast nog wel het een en ander gesplitst in het netwerk.stormfly schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:54:
[...]
Goede vraag, 1:10 is al voldoende voor normaal gebruik voor een normaal gezin. Voor Tweakers ligt deze behoefte anders. Ik denk dat het bij Ziggo met name knelt in de oversubscription waarde in het coaxnetwerk. 300-500 modems op een netwerk met maximaal nog geen 250Mbit upload (zie mijn eerder posts voor tabel). De oplossing is hier meer D3.1 modems uitrollen zodat de D3.0 upload minder hoog belast wordt.
Helaas zie ik nog wel dat vrienden nog wel eens een verkeerde conclusie trekken. Als ze speedtesten doen ze dat via de wifi en dan zit daar de beperkende factor. Als ik dan een bekabelde speedtest doe, haal ik het wel. De oplossing is tegenwoordig makkelijk, oude wifi meuk vervangen voor de smartwifi pods. Ik adviseer iedereen (lees: niet tweaker) om deze te huren bij Ziggo, deze oplossing werkt veel beter dan de oude wifiboosters.
Op de Ziggo community zie ik nu dat klagende klanten een UBC1318ZG krijgen als ze in gigabit gebied zitten. Daardoor krijgen ze ook het OFDM kanaal erbij wat zorgt voor extra capaciteit (wat je zelf ook al suggereerde).
Maar voor jou is dit nu allemaal te laat, jij bent overgestapt naar KPN. Ben benieuwd of je over een jaar toch weer terugkeert omdat Ziggo dan inmiddels een behoorlijke update heeft gehad op de upload.
[ Voor 68% gewijzigd door robertwebbe op 28-10-2021 12:24 ]
Uiteraard gebruiken die niet de dhcp van de modem als ze een vaste ip hebben. Ze geven gewoon al het verkeer door (dus ook dhcp verkeer) aan de eigen clients.saphuis schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:53:
Sinds vandaag kuunen de 2 routers/ap die ik bekabeld met het ziggo modem heb verbonden opeens niet meer connecten. Ze hebben beiden een vast ip adres, werken in hetzelfde subnet als de modem en gebruiken de dhcp server van het modem.
Heb je de 2 ap's al eens uit een aangezet? Daarna de modem ook eens uit en aanzetten als het eerste niet werkt (en 5 min wachten want die dingen zijn niet zo snel). Daarna zou je naar de kabels kunnen kijken. Tevens zou je een client ook eens op een vaste ip en subnetmask kunnen zetten en dan de modem proberen te bereiken.
Uiteraard had ik de routers, het modem en daarna opnieuw de routers al herstart. En na opnieuw een herstart van het router werkt het opeens weer.rvk schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:05:
[...]
Uiteraard gebruiken die niet de dhcp van de modem als ze een vaste ip hebben. Ze geven gewoon al het verkeer door (dus ook dhcp verkeer) aan de eigen clients.
Heb je de 2 ap's al eens uit een aangezet? Daarna de modem ook eens uit en aanzetten als het eerste niet werkt (en 5 min wachten want die dingen zijn niet zo snel). Daarna zou je naar de kabels kunnen kijken. Tevens zou je een client ook eens op een vaste ip en subnetmask kunnen zetten en dan de modem proberen te bereiken.
Thx voor je reactie, case closed.
Leuke interactie zo, verstandige keuze over het modem. Helaas zijn er niet heel veel modems te koop voor DOCSIS voor een particulier. Ik spraak een Duitse Tweaker en hij gebruikt de FritzBox voor DOCSIS.robertwebbe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:05:
Ik wacht ook zeker met de aanschaf van een eigen modem tot het moment dat het duidelijk is dat het kan en wat de regels zijn.
Ja dat zijn zeker nog gescheiden systemen, volgens mij gaat dat eind dit jaar wel verbeteren. Als je in modem test clubjes zit dan worden de firmwares ook per fZiggo en fUPC uitgerold.Wat ik mij nog wel afvraag is hoe het nu zit met fZiggo en fUPC. Als je nu verhuist van gebied dan krijg je nieuwe modems. Ik vermoed dat deze nu (nog) administratief gekoppeld zijn aan een gebied maar dat zal dan straks waarschijnlijk ook niet meer van toepassing zijn. Anders zou je ook problemen krijgen met het activeren van modems die je op martkplaats koopt.
Klopt het is 100% gebied gedreven, net zoals T-Mobile waarbij er zeer goede maar ook echt hele slechte gebieden zijn qua snelheden. Het is geluk hebben, mijn jaren 70 wijk verjongd en zit ramvol jonge gezinnen en thuiswerkers. Een hele andere data behoefte dan toen ik hier 10+ jaren geleden kwam wonen en het gros van de buren grijs was.Mijn ervaring is toch anders. Als ik een speedtest doe op Ziggo internet bij mijzelf of vrienden, dan haal ik 99% de geadverteerde snelheid. Een paar jaar geleden was dit zeker nog wel anders, vooral op prime-time kon je minder halen vanwege de overboeking in het segment. Volgens mij heeft de update naar EuroDOCSIS 3.0 al heel veel verbeterd, heeft Ziggo best wel wat klanten verloren aan glas en is er vast nog wel het een en ander gesplitst in het netwerk.
Gebruikt Ziggo nu nog EuroDOCSIS 3.0 of DOCSIS 3.0?
Een nodesplit is vrij kostbaar, het heeft te maken met een aantal factoren:
-Is er nog een glas port vrij op de CMTS in de POP? (zijn dure kaarten)
-Ligt er een vrije glasvezel van de POP naar de wijk? (kan tijdrovend zijn)
-Past het allemaal in de huidige kast, vergunningen?
Deze wijk heeft al 2 nodes, met slechts 300 modems per segment. En toch trekt iets of iemand dit segment tijdens werkdagen qua upload tegen de grens dat de CMTS moet gaan loadbalancen.
Dat is een verstandige stap, dank voor het delen, gewaardeerde informatie. Zover mijn kennis reikt zit er in D3.0 niet meer bandbreedte per node. Node splitsing, of het verplaatsen van data naar D3.1 is de oplossing om meer upload te creeren. Het blijft een feit dat je een klant met een D3.0 verbinding technisch niet heel veel upload kan bieden, misschien nog een upgrade naar 50Mbit/s up.Op de Ziggo community zie ik nu dat klagende klanten een UBC1318ZG krijgen als ze in gigabit gebied zitten. Daardoor krijgen ze ook het OFDM kanaal erbij wat zorgt voor extra capaciteit wat je zelf ook al suggereerde.
Node splitsing is relaltief duur zoals eerder geschetst, zeker als je het wegzet tegen het feit dat een D3.1 modem uitrol (47euro stuk) al de juiste verlichting kan brengen.
Er komt hier KPN glasvezel, nu met 6maanden vertraagd maar wel onderweg. Mijn hart is van nature erg oranje gekleurd, zeker op basis van de NEXT als TV box. Heb er ook nog Hollandsnieuwe abonnementen bij, waardoor ik bij Ziggo in de quadplay propositie viel.Maar voor jou is dit nu allemaal te laat, jij bent overgestapt naar KPN. Ben benieuwd of je over een jaar toch weer terugkeert omdat Ziggo dan inmiddels een behoorlijke update heeft gehad op de upload.
Als je eenmaal om bent, heeft bij mij wat jaren geduurd, is TV kijken via NLZiet en native internet een gevoel van keuzevrijheid.
KPN voelt verder geautomatiseerd en doorontwikkeld, bij Ziggo is het altijd een ticket naar een ander team waar je op wacht. De wat logge houding van Ziggo houdt mij op afstand, bijvoorbeeld een simpel script draaien om de uploaders in mijn wijk te identificeren op basis van volume, en te voorzien van een D3.1 modem lukt ze niet om mij als klant te behouden. Enkele maanden geleden was er nog geen D3.1 upload, I know maar e.a. had wel kunnen helpen naar de toekomst.
Zoals @Jeffrey87 al antwoordde: het is nog EuroDOCSIS 3.0.stormfly schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Gebruikt Ziggo nu nog EuroDOCSIS 3.0 of DOCSIS 3.0?
Het heeft te maken met de kanaalbreedte van de (ATDMA) kanalen. In Amerika zijn de kanalen 6 MHz breed omdat ze NTSC gebruiken. In Europa hebben we PAL en dan is een kanaal 8 MHz breed.
Bij 3.1 wordt deze kanaalbreedte helemaal los gelaten met OFDM / OFDMA.
In deze presentatie wordt dit mooi uitgelegd.
[ Voor 10% gewijzigd door robertwebbe op 28-10-2021 13:03 ]
Dat 6 MHz (NTSC) en 8 MHz (PAL/SECAM) is nog iets van vroeger met analoge TV, en om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van de frequentiecapaciteit zijn er toen 2 systemen ontwikkeld: DOCSIS met 6 MHz carriers en EuroDOCSIS met 8 MHz carriers.robertwebbe schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:57:
[...]
Zoals @Jeffrey87 al antwoordde: het is nog EuroDOCSIS 3.0.
Het heeft te maken met de kanaalbreedte van de (ATDMA) kanalen. In Amerika zijn de kanalen 6 MHz breed omdat ze NTSC gebruiken. In Europa hebben we PAL en dan is een kanaal 8 MHz breed.
Bij 3.1 wordt deze kanaalbreedte helemaal los gelaten met OFDM / OFDMA.
In deze presentatie wordt dit mooi uitgelegd.
Tegenwoordig is het overgrote deel van de HFC netwerken over op DVB-C of ATSC (Noord-Amerika, niet te verwarren met NTSC), en is deze kanaalbreedte niet meer zo van toepassing, vandaar dat DOCSIS 3.1 gebruik maakt van grotere, meer flexibelere carriers.
Overigens is (of was) er 1 netwerk in Nederland dat (in bepaalde regio's?) DOCSIS 3.0 gebruikte: Caiway.
[ Voor 8% gewijzigd door Jeffrey87 op 28-10-2021 13:43 ]
Ik vind 300 modems al een klein segment. In mijn ogen is het probleem vooral dat er ondanks de lage upload (1:10) abonnementen verkocht worden met een hoge upload ten opzichte van de netwerk-capaciteit.stormfly schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Een nodesplit is vrij kostbaar, het heeft te maken met een aantal factoren:
-Is er nog een glas port vrij op de CMTS in de POP? (zijn dure kaarten)
-Ligt er een vrije glasvezel van de POP naar de wijk? (kan tijdrovend zijn)
-Past het allemaal in de huidige kast, vergunningen?
Deze wijk heeft al 2 nodes, met slechts 300 modems per segment. En toch trekt iets of iemand dit segment tijdens werkdagen qua upload tegen de grens dat de CMTS moet gaan loadbalancen.
Met deze overboekingsratio's houdt je segmenten die problemen hebben. Vooral als je gebruikers bij elkaar hebt (thuiswerkers + de call van 10:00 bv
Ik ben wel benieuwd hoe de verdeling van de upload gaat. Iedereen eerlijk delen? Iedereen een zelfde percentage van de bandbreedte? Degene met de torrents met de meeste flows de meeste bandbreedte?
Fair punt dat ze dit gewoon kunnen doen en zo goedkoope en betere ervaring kunnen bieden. Misschien komt het nog. Daarnaast moet de klant dan wel accepteren dat ze geen WiFi meer hebben vanuit het modem?KPN voelt verder geautomatiseerd en doorontwikkeld, bij Ziggo is het altijd een ticket naar een ander team waar je op wacht. De wat logge houding van Ziggo houdt mij op afstand, bijvoorbeeld een simpel script draaien om de uploaders in mijn wijk te identificeren op basis van volume, en te voorzien van een D3.1 modem lukt ze niet om mij als klant te behouden. Enkele maanden geleden was er nog geen D3.1 upload, I know maar e.a. had wel kunnen helpen naar de toekomst.
Dat is inderdaad wat ik wilde verwoorden, dank voor de verheldering. De netwerkcapaciteit blijft erg beperkt als je het plot op bandbreedte die beschikbaar is. Als we voor het gemak Wikipedia kopiëren dan heb je per segment 216Mbit up, dan is één klant met 50Mbit up ineens +/- 25% van je netwerk capaciteit.ANdrode schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:49:
[...]
Ik vind 300 modems al een klein segment. In mijn ogen is het probleem vooral dat er ondanks de lage upload (1:10) abonnementen verkocht worden met een hoge upload ten opzichte van de netwerk-capaciteit.
/f/image/5MWyZOR9wpZyeYFs1Iz5PAaU.png?f=fotoalbum_large)
De GigaBox heeft wel WiFi dat is de consumenten D3.1 variant.Fair punt dat ze dit gewoon kunnen doen en zo goedkoope en betere ervaring kunnen bieden. Misschien komt het nog. Daarnaast moet de klant dan wel accepteren dat ze geen WiFi meer hebben vanuit het modem?
[ Voor 30% gewijzigd door stormfly op 28-10-2021 22:06 ]
Het tweede. al verlies je wel wat snelheid.The Eagle schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:58:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk? Dat bandbreedte opgeteld wordt snap ik. Maar valt de hele link uit als je een van beide kabels er uit knipt (vgl raid 0, disk weg, array dood), of werkt ie dan maar op halve kracht (vgl raid 1)?
Als ik een van de 2 poorten naar de Ubee uitzet; merk ik dat de verbinding op max 750~ download doorgaat ipv de gewoonlijke 1030 op de speedtest
links in de grafiek 2 speedtestjes op 1 kabel, daarna met beide (en dus de bonding) actief

[ Voor 4% gewijzigd door JoSchaap op 28-10-2021 23:07 ]
GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET
Die brief heb ik ook gehad, nu ongeveer 2 maand geleden. Was bang dat ik de normale Connectbox zou gaan krijgen. Maar tot mijn verbazing zat er een Connectbox Giga in de doos. Die draait nu 2 maand meer dan prima en met de extra Docsis streams was het capaciteit probleem nu ook opgelost.FreshMaker schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:16:
Ik kreeg deze morgen een brief van Ziggo ( Zakelijk )
Er is dus een nieuw modem onderweg, maar helaas geen duidelijkheid over type / mogelijkheden.
[Afbeelding]
Mag aannemen, dat met een zkaleijk abonnement de mogelijkheid blijft bestaan om de boel in bridge te houden .. ?
Tot mijn spijt moet ik de UBEE1318 regelmatig herstarten. Elke 2 weken ongeveer een keertje. Hebben meer mensen daar last van?
Enkele details:
Hardware Version 2.73.1
Software Version 12.5.8008.S15.ZIGGO
System Up Time 7 days 19h:03m:42s.00
Board Temperature 64.0 degree Celsius
Enkele details:
Hardware Version 2.73.1
Chris.nl schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 01:07:
Vandaag basic abonnement afgesloten. Ik hou m'n 50/50 glasvezel er even naast, die zeg ik na verstrijken herroepingsrecht eventueel op. Ben benieuwd of 40/5 in de praktijk misschien 50/20 doet en of er DVB-C van de kabel valt te vissen. In de bevestiging stond wel dat ik internet en TV de eerste maanden voor een habbekrats heb. Lijkt mij een pareltje dit abonnement.
Ziggo Internet Basic lijkt in fUPC-gebied daadwerkelijk 40/5 te zijn, maar in fZiggo-gebied 50/20. Zo waren althans de eerdere ervaringen.robertwebbe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:50:
[...]
Is dat bij iedereen dan het geval? Of alleen bij sommigen?
Heeft iemand Internet Basic al eens gespot inclusief Ziggo Go (en dus zonder CI+ of Mediabox)? Dat zou nog een mooie tussenstap zijn tussen Internet Basic en het Voordeelpakket. Breedbandwinkel lijkt hem ook niet te hebben.
Bij de hogere snelheden is het in de prijsvergelijker wél mogelijk om voor zes euro extra Ziggo Go bij het losse internet-pakket te nemen.
Iemand een idee waarom ik bij een ping naar Google DNS wisselende TTL krijg?
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=58
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=117
Terwijl een andere DNS server (Quad9) wel dezelfde TTL krijgt:
Reply from 9.9.9.9: bytes=32 time=22ms TTL=58
Reply from 9.9.9.9: bytes=32 time=13ms TTL=58
Reply from 9.9.9.9: bytes=32 time=11ms TTL=58
Reply from 9.9.9.9: bytes=32 time=12ms TTL=58
Dus het lijkt niet aan de LAN kant te liggen maar iets wat bij Ziggo er voor zorgt dat het verkeer via verschillende routes loopt?
Dus het lijkt niet aan de LAN kant te liggen maar iets wat bij Ziggo er voor zorgt dat het verkeer via verschillende routes loopt?
Dat OFDMA upstream kanaal waar ze hier in de buurt mee aan het "experimenteren?" zijn, levert regelmatig problemen op. Zo zie ik regelmatig time-outs op dat kanaal in de logging van het modem, en staat de status ineens op partial US service, terwijl de ATDMA kanalen gewoon locked blijven.
Dat idee heb ik dus ook, het duurt soms ook heel lang voordat het modem een volledige lock op alle upstream kanalen heeft na een reboot, en dan zie je in het modem ook dat het OFDMA kanaal enorm veel time-outs geeft.Roetzen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:27:
@Jeffrey87
Misschien toch te veel ruis op die lage frequenties?
8.8.8.8 is geen (DNS) server. Het is een loadbalancer die alle requests verdeeld over de 3457548 servers die er achter zitten. Dat doet Quad9 ook, maar blijkbaar op een manier waarbij je altijd dezelfde server terug krijgt.Lord_Dain schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:46:
Iemand een idee waarom ik bij een ping naar Google DNS wisselende TTL krijg?
Dinsdag wordt ik aangesloten, nieuwbouw '19, volgens mij in fZiggo gebied. Zal 't laten weten.TexMex schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:02:
[...]
[...]
Ziggo Internet Basic lijkt in fUPC-gebied daadwerkelijk 40/5 te zijn, maar in fZiggo-gebied 50/20. Zo waren althans de eerdere ervaringen.
Ik vraag me dan wel af waar die ruis in dat frequentiegebied vandaan komt. Ik heb er vanuit mijn achtergrond niet direct een verklaring voor.Jeffrey87 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:10:
[...]
Dat idee heb ik dus ook, het duurt soms ook heel lang voordat het modem een volledige lock op alle upstream kanalen heeft na een reboot, en dan zie je in het modem ook dat het OFDMA kanaal enorm veel time-outs geeft.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met zo'n. OFDMA upload kanaal.
In fUPC gebieden gebruikt Ziggo 2x 3.2 MHz kanalen om die ruimte op te vullen, en dat had ook te maken met ruis. In fZiggo gebied is die ruimte vrij, maar testen ze nu dus met OFDMA.Roetzen schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:50:
[...]
Ik vraag me dan wel af waar die ruis in dat frequentiegebied vandaan komt. Ik heb er vanuit mijn achtergrond niet direct een verklaring voor.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met zo'n. OFDMA upload kanaal.
Wat ook opvalt is de zeer lage power op dat kanaal.
/f/image/4fyEBsXn89DAsIyi3Btbt26I.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Jeffrey87 op 30-10-2021 20:05 ]
Power is per 1.6 MHz voor OFDMA. (dus dat is dan -6 dB tov de 6,4 MHz kanalen)Jeffrey87 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:03:
[...]
Mogelijke tip?
Ik ging gisteren voor de gein eens kijken welke (zakelijke) snelheden Ziggo nu heeft.
Ik liep het wijzig abo menu door en zag dat Giga maar 65,00 kost ipv 77,50 euro ex btw per maand!
Ik zou dan binnenkort Giga + TV Start + Bellen hebben voor 73 euro ex btw!
Ik ging gisteren voor de gein eens kijken welke (zakelijke) snelheden Ziggo nu heeft.
Ik liep het wijzig abo menu door en zag dat Giga maar 65,00 kost ipv 77,50 euro ex btw per maand!
Hallo Arnie,ArnieNFW schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:33:
Tot mijn spijt moet ik de UBEE1318 regelmatig herstarten. Elke 2 weken ongeveer een keertje. Hebben meer mensen daar last van?
Enkele details:
Hardware Version 2.73.1
volgens mij ligt de reden in het laatste detail:
64 graden celsius is volgens mij te warm (bij die temperatuur val jij ook om).
Krijgt je modem wel genoeg lucht, om af te koelen ? Zorg dat er genoeg ruimte om het apparaat heen is.
en om je vraag te beantwoorden:
ik heb een cisco dus ik zou het niet weten
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 01-11-2021 09:39 ]
60 euro als je een 3 jarig contract neemt.neeecht schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:12:
Mogelijke tip?
Ik zit met dezelfde hardware en software versie al 22 dagen up.ArnieNFW schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:33:
Enkele details:
Hardware Version 2.73.1
De gemiddelde temperatuur is hier 56 gr, en dat is in een afgesloten RVS behuizing.
Ik vermoed dat de hoge temperatuur een hint kan zijn van je probleem.
*edit* W1ck1e was mij al voor zie ik
Heb je al eens geprobeerd om het modem naar factory defaults te resetten?
[ Voor 8% gewijzigd door JoSchaap op 01-11-2021 13:06 ]
W1ck1e schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:38:
[...]
volgens mij ligt de reden in het laatste detail:
64 graden celsius is volgens mij te warm (bij die temperatuur val jij ook om).
Krijgt je modem wel genoeg lucht, om af te koelen ? Zorg dat er genoeg ruimte om het apparaat heen is.
en om je vraag te beantwoorden:
ik heb een cisco dus ik zou het niet weten
Ik zag ergens anders in dit forum iemand met 59 graden; daarom heb ik er geen aandacht aan besteed. Maar hij zit keurig met 2 schroefjes aan de wand, ik zal er eens wat afstandsbusjes tussen plaatsen en eventueel (daarna) een ventilator. Thnx voor de tips - mocht het werken laat ik het hier weten.JoSchaap schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:00:
[...]
Ik zit met dezelfde hardware en software versie al 22 dagen up.
De gemiddelde temperatuur is hier 56 gr, en dat is in een afgesloten RVS behuizing.
Ik vermoed dat de hoge temperatuur een hint kan zijn van je probleem.
*edit* W1ck1e was mij al voor zie ik
Heb je al eens geprobeerd om het modem naar factory defaults te resetten?
ContracttermijnJeffrey87 schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:00:
[...]
60 euro als je een 3 jarig contract neemt.
Hieronder vindt u een overzicht met de contracttermijn per abonnement.
Zakelijk Internet Giga Xtra, Bellen en TV Start maandelijks opzegbaar
SmartWifi pod gratis in bruikleen bij uw Zakelijk Internet Xtra pakket maandelijks opzegbaar
SmartWifi pod gratis in bruikleen bij uw Zakelijk Internet Xtra pakket maandelijks opzegbaar
Niet gevraagd om die wifi spul.
Wel leuk om mee te spelen.
Mooi een Docsis 3.1 modem dus. Even mee spelen, en als de upload ruk blijft, gewoon weer terug naar trager/goedkoper abo.
Post komt morgen, benieuwd of ik ook nieuwe media box ofzo krijg. Maar geen behoefte aan opzich.
@Jeffrey87 nog geen OFDMA upload kanaal in de regio Amsterdam en Zaanstad.
Chris.nl schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 01:07:
Vandaag basic abonnement afgesloten. Ik hou m'n 50/50 glasvezel er even naast, die zeg ik na verstrijken herroepingsrecht eventueel op. Ben benieuwd of 40/5 in de praktijk misschien 50/20 doet en of er DVB-C van de kabel valt te vissen. In de bevestiging stond wel dat ik internet en TV de eerste maanden voor een habbekrats heb. Lijkt mij een pareltje dit abonnement.
Inmiddels aangesloten in fZiggo gebied.TexMex schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:02:
Ziggo Internet Basic lijkt in fUPC-gebied daadwerkelijk 40/5 te zijn, maar in fZiggo-gebied 50/20. Zo waren althans de eerdere ervaringen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JPAy2ftU7S9Ce7ez0Jpjl5ae.png?f=user_large)
Ook DVB-C staat op de lijn, niet slecht voor 32,50 p/m. Als er de komende dagen niets geks gebeurd blijf ik bij Ziggo.
Jammer dat de connectbox zo beperkt is qua instelmogelijkheden, kom ik wel omheen. Wel geinig dat ik de pricewatch: PowerWalker DC SecureAdapter 12V weer kan gebruiken als modem-voeding/UPS. 20min stroomloos getest, de connectbox bleef stabiel doorgaan.
[ Voor 12% gewijzigd door Chris.nl op 03-11-2021 00:02 ]
Iemand al een glasvezel aansluiting van Ziggo?
(Met een media converter van glasvezel naar coax)
Zo ja wat zijn de ervaringen?
Wat voor Hardware krijg je?
[ Voor 24% gewijzigd door xares op 02-11-2021 15:50 ]
Ik ga opzeggen bij Ziggo, had een jaarcontract maar het bevalt niet en sinds gisteren bij T-Mobile een glasverbinding. Klopt het dat ik bij resterende looptijd van 3 maanden binnen contract ik de helft moet afbetalen als afkoopsom? Iemand hier toevallig al ervaring mee? Ik vind het prima hoor, het is maar 3 maandjes, echter als ik de volle mep moet betalen dan houd ik liever nog 3 maanden de verbinding in stand, altijd handig een backup.
Iemand enig idee waarom de latency naar Cloudflare 1.1.1.1 zo verschrikkelijk slecht is sinds vorige week? Heb een average van 40ms, hiervoor was het rond de 15ms.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| ❯ traceroute 1.1.1.1 traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 30 hops max, 60 byte packets 1 _gateway (172.22.192.1) 0.161 ms 0.132 ms 0.124 ms 2 RT-AC68U-C2D8.router (10.0.0.1) 0.468 ms 0.875 ms 0.546 ms 3 192.168.178.1 (192.168.178.1) 2.882 ms 2.445 ms 2.437 ms 4 j139001.upc-j.chello.nl (24.132.139.1) 22.860 ms 20.529 ms 24.274 ms 5 212.142.51.205 (212.142.51.205) 24.451 ms 24.492 ms 24.715 ms 6 asd-tr0021-cr101-be112-2.core.as33915.net (213.51.7.92) 24.597 ms 24.505 ms 24.496 ms 7 nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net (213.51.64.186) 24.628 ms 19.004 ms 17.460 ms 8 bundle-ether1.amstr1.amsterdam.opentransit.net (193.251.150.95) 58.800 ms 60.143 ms 58.835 ms 9 cloudflare-1.gw.opentransit.net (193.251.150.136) 60.958 ms 60.875 ms 60.871 ms 10 one.one.one.one (1.1.1.1) 58.743 ms 60.247 ms 58.871 ms |
[ Voor 73% gewijzigd door clx_ op 02-11-2021 22:08 ]
Mijne is zo (tracert)clx_ schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:08:
Iemand enig idee waarom de latency naar Cloudflare 1.1.1.1 zo verschrikkelijk slecht is sinds vorige week? Heb een average van 40ms, hiervoor was het rond de 15ms.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ❯ traceroute 1.1.1.1 traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 30 hops max, 60 byte packets 1 _gateway (172.22.192.1) 0.161 ms 0.132 ms 0.124 ms 2 RT-AC68U-C2D8.router (10.0.0.1) 0.468 ms 0.875 ms 0.546 ms 3 192.168.178.1 (192.168.178.1) 2.882 ms 2.445 ms 2.437 ms 4 j139001.upc-j.chello.nl (24.132.139.1) 22.860 ms 20.529 ms 24.274 ms 5 212.142.51.205 (212.142.51.205) 24.451 ms 24.492 ms 24.715 ms 6 asd-tr0021-cr101-be112-2.core.as33915.net (213.51.7.92) 24.597 ms 24.505 ms 24.496 ms 7 nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net (213.51.64.186) 24.628 ms 19.004 ms 17.460 ms 8 bundle-ether1.amstr1.amsterdam.opentransit.net (193.251.150.95) 58.800 ms 60.143 ms 58.835 ms 9 cloudflare-1.gw.opentransit.net (193.251.150.136) 60.958 ms 60.875 ms 60.871 ms 10 one.one.one.one (1.1.1.1) 58.743 ms 60.247 ms 58.871 ms
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| 1 2 ms 1 ms 1 ms 192.168.178.1 2 * * * Request timed out. 3 23 ms 21 ms 13 ms gn-rc0002-cr102-et117-251.core.as33915.net [213.x.x.x] 4 16 ms 15 ms 14 ms asd-tr0021-cr101-be150-10.core.as9143.net [213.x.x.x] 5 16 ms 17 ms 21 ms nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net [213.51.64.186] 6 41 ms 43 ms 44 ms bundle-ether1.amstr1.amsterdam.opentransit.net [193.251.150.95] 7 39 ms 48 ms 53 ms cloudflare-1.gw.opentransit.net [193.251.150.136] 8 44 ms 42 ms 38 ms one.one.one.one [1.1.1.1] |
In de modem zelf (connectbox)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1) from x.x.x.x. hops max, 38 byte packets 1 * * * 2 213.x.x.x 10.000 ms 10.000 ms 10.000 ms 3 213.x.x.x 10.000 ms 20.000 ms 10.000 ms 4 213.x.x.186 20.000 ms 20.000 ms 10.000 ms 5 193.251.150.95 40.000 ms 30.000 ms 20.000 ms 6 193.251.150.136 20.000 ms 30.000 ms 30.000 ms 7 1.1.1.1 30.000 ms 30.000 ms 30.000 ms [trace_route finish !] |
[ Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 02-11-2021 22:47 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
Krijg in principle hetzelfde als ik op Windows tracert gebruik. Ook hetzelfde resultaat bij iemand die ik ken. ~40ms naar Amsterdam is vrij triest. Ik krijg nog lagere latency naar Hetzner in DuitslandMel33 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:42:
[...]
Mijne is zo (tracert)
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 ms 1 ms 1 ms 192.168.178.1 2 * * * Request timed out. 3 23 ms 21 ms 13 ms gn-rc0002-cr102-et117-251.core.as33915.net [213.x.x.x] 4 16 ms 15 ms 14 ms asd-tr0021-cr101-be150-10.core.as9143.net [213.x.x.x] 5 16 ms 17 ms 21 ms nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net [213.51.64.186] 6 41 ms 43 ms 44 ms bundle-ether1.amstr1.amsterdam.opentransit.net [193.251.150.95] 7 39 ms 48 ms 53 ms cloudflare-1.gw.opentransit.net [193.251.150.136] 8 44 ms 42 ms 38 ms one.one.one.one [1.1.1.1]

Dan lijkt dat dus echt op een experiment in Utrecht.neeecht schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:52:
@Jeffrey87 nog geen OFDMA upload kanaal in de regio Amsterdam en Zaanstad.
Jeffrey87 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:54:
[...]
Dan lijkt dat dus echt op een experiment in Utrecht.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rlRq43bHShmJydOQhvd35zYV.jpg?f=user_large)
Ja, je betaald dan 3x de helft van je aboprijs aan kostenLord_Dain schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 21:22:
Ik ga opzeggen bij Ziggo, had een jaarcontract maar het bevalt niet en sinds gisteren bij T-Mobile een glasverbinding. Klopt het dat ik bij resterende looptijd van 3 maanden binnen contract ik de helft moet afbetalen als afkoopsom? Iemand hier toevallig al ervaring mee? Ik vind het prima hoor, het is maar 3 maandjes, echter als ik de volle mep moet betalen dan houd ik liever nog 3 maanden de verbinding in stand, altijd handig een backup.
of 3x volledig als je blijft voor 3 maanden
Ik heb sinds kort een fenomeen dat opgenomen films in mijn samsung c7140, ineens uit mijn opnamelijst verdwenen zijn, als ik er bijv maar 20min van heb gekeken en er later, of een dag later weer naar wilde kijken
1 jaar geleden kreeg ik de melding dat de film vanwege opname rechten niet meer af te spelen is, (recent opgenomen films dan weliswaar) als ik hem kort had bekeken, en nog wel in mijn opnamelijst aanwezig bleef, wissen was dan maar de optie.
Maar nu sinds kort is het dus gewoon al helemaal gewist van de lijst en hdd.
(Dit alles nu is dan alleen met heel recent opgenomen programma’s)
(Kheb tv start en kan niet opnemen volgens het abbo.)
Maar met een smartcard van een maat, kan ik dat wel, en dus opnames van 2 jaar terug nog weer kijken. Die staan gewoon op de hdd en zijn meer dan 1 jaar oud en die blijven er wel op staan, en zijn wel af te spelen als je hem niet hebt afgekeken. Ook zonder smartcards of abbo.
Maar met recente programma’s dus niet, en heb ik dit fenomeen.
Zit ziggo in mijn samsung decoder te rommelen en te wissen? (Kheb hem op lan op me modem aangesloten ivm on demand enz)
Het ding heeft zelf ook een modem en cc nr(dus connectie met ziggo ook dus via de coax)
1 jaar geleden kreeg ik de melding dat de film vanwege opname rechten niet meer af te spelen is, (recent opgenomen films dan weliswaar) als ik hem kort had bekeken, en nog wel in mijn opnamelijst aanwezig bleef, wissen was dan maar de optie.
Maar nu sinds kort is het dus gewoon al helemaal gewist van de lijst en hdd.
(Dit alles nu is dan alleen met heel recent opgenomen programma’s)
(Kheb tv start en kan niet opnemen volgens het abbo.)
Maar met een smartcard van een maat, kan ik dat wel, en dus opnames van 2 jaar terug nog weer kijken. Die staan gewoon op de hdd en zijn meer dan 1 jaar oud en die blijven er wel op staan, en zijn wel af te spelen als je hem niet hebt afgekeken. Ook zonder smartcards of abbo.
Maar met recente programma’s dus niet, en heb ik dit fenomeen.
Zit ziggo in mijn samsung decoder te rommelen en te wissen? (Kheb hem op lan op me modem aangesloten ivm on demand enz)
Het ding heeft zelf ook een modem en cc nr(dus connectie met ziggo ook dus via de coax)
[ Voor 25% gewijzigd door Mel33 op 03-11-2021 23:37 ]
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
@Mel33 Deze decoder heeft toch geen modem maar utp aansluiting om in het netwerk te hangen of via de WiFi dongle?
Daarnaast kan Ziggo een ander profiel meesturen via irdeto naar je smartcard. Bijzonder dat dat nu wordt gedaan naar mensen met eigen apparatuur. Wat zegt de helpdesk van Ziggo hierover?
Daarnaast kan Ziggo een ander profiel meesturen via irdeto naar je smartcard. Bijzonder dat dat nu wordt gedaan naar mensen met eigen apparatuur. Wat zegt de helpdesk van Ziggo hierover?
jongetje schreef op donderdag 4 november 2021 @ 06:51:
@Mel33 Deze decoder heeft toch geen modem maar utp aansluiting om in het netwerk te hangen of via de WiFi dongle?
[ Voor 12% gewijzigd door Jeffrey87 op 04-11-2021 06:58 . Reden: nevermind, verkeerd gelezen, ik ga nog even verder slapen ]
Ervaringen zullen er nog niet heel veel zijn. Het klinkt allemaal spannender dan het is. Er verandert verder niets aan de hardware die je krijgt.xares schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:47:
Iemand al een glasvezel aansluiting van Ziggo?
En dat weet je uit betrouwbare bron of iemand die je kent? Want een glas aansluiting in huis lijkt me toch echt wel een andere aansluiting te hebben dan een coax kabel en dus ook een ander modem.Jay-B schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:03:
[...]
Ervaringen zullen er nog niet heel veel zijn. Het klinkt allemaal spannender dan het is. Er verandert verder niets aan de hardware die je krijgt.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
@tcviper Het enige wat Ziggo met dat soort glas doet is er een mediaconverter opzetten waardoor het weer coax wordt en je DVB-C en een docsis modem krijgt, netzoals elke andere klant. Ipv dat de glasvezel in de straat/wijk wordt omgezet naar coax gebeurd dit dan in je woning.
Oh, naja... goed om te weten thanks 😀jongetje schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:12:
@tcviper Het enige wat Ziggo met dat soort glas doet is er een mediaconverter opzetten waardoor het weer coax wordt en je DVB-C en een docsis modem krijgt, netzoals elke andere klant. Ipv dat de glasvezel in de straat/wijk wordt omgezet naar coax gebeurd dit dan in je woning.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ja via utp heb ik het interactieve aangesloten.jongetje schreef op donderdag 4 november 2021 @ 06:51:
Kzal vanmiddag eens kijken of ik het CCnr en dhcp gedeelte in het menu nog zie.
Kls heb ik er nog niet over gebeld.
Ik zit ook in amsterdam (en heb ziggo) en zie hier wat cloudflare aan het doen was in die periodeclx_ schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:08:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ❯ traceroute 1.1.1.1 traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 30 hops max, 60 byte packets 1 _gateway (172.22.192.1) 0.161 ms 0.132 ms 0.124 ms 2 RT-AC68U-C2D8.router (10.0.0.1) 0.468 ms 0.875 ms 0.546 ms 3 192.168.178.1 (192.168.178.1) 2.882 ms 2.445 ms 2.437 ms 4 j139001.upc-j.chello.nl (24.132.139.1) 22.860 ms 20.529 ms 24.274 ms 5 212.142.51.205 (212.142.51.205) 24.451 ms 24.492 ms 24.715 ms 6 asd-tr0021-cr101-be112-2.core.as33915.net (213.51.7.92) 24.597 ms 24.505 ms 24.496 ms 7 nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net (213.51.64.186) 24.628 ms 19.004 ms 17.460 ms 8 bundle-ether1.amstr1.amsterdam.opentransit.net (193.251.150.95) 58.800 ms 60.143 ms 58.835 ms 9 cloudflare-1.gw.opentransit.net (193.251.150.136) 60.958 ms 60.875 ms 60.871 ms 10 one.one.one.one (1.1.1.1) 58.743 ms 60.247 ms 58.871 ms

overige DNS servers niet. dus puur een issue op de 1.1.1.1 loadbalancer
Uit betrouwbare bron en ik doe aan bronbeschermingtcviper schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:09:
[...]
En dat weet je uit betrouwbare bron of iemand die je kent? Want een glas aansluiting in huis lijkt me toch echt wel een andere aansluiting te hebben dan een coax kabel en dus ook een ander modem.
Ziggo gebruikt hiervoor RFoG, een techniek waarbij je hetzelfde signaal dat normaal over coax wordt verzonden, kunt versturen over een glasvezel. Bij de klant wordt een converter geplaatst die de glasvezel omzet naar coax, en waar vervolgens de gebruikelijke Ziggo apparatuur op kan worden aangesloten.tcviper schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:09:
[...]
En dat weet je uit betrouwbare bron of iemand die je kent? Want een glas aansluiting in huis lijkt me toch echt wel een andere aansluiting te hebben dan een coax kabel en dus ook een ander modem.
Ohja, ik wilde je nog vertellen:Jeffrey87 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:03:
[...]
In fUPC gebieden gebruikt Ziggo 2x 3.2 MHz kanalen om die ruimte op te vullen, en dat had ook te maken met ruis. In fZiggo gebied is die ruimte vrij, maar testen ze nu dus met OFDMA.
[Afbeelding]
Een 15800 kHz breed signaal op frequentie 15325 kHz komt in de breedte uit op maximaal: 23225 kHz
Het eerste docsis 3.0 upload signaal in fUPC is boven 25 MHz:
http://x264.nl/dump/ziggo...ull-2021-10-12-zoomed.jpg
Hier kan het OFDMA signaal ook prima ingezet worden.
En omdat het zo goed is met fout correctie, kan het ook prima gebruikt worden.
fZiggo 4x 6.4 MHz, fUPC 2x 3.2 MHz + 4x 6.4 MHz upload kanalen, had sowieso al meer upload moeten kunnen leveren. Maar zal inderdaad een ruis dingetje zijn.
Maar goed, het hele gebied boven 64 MHz is nu vrij tot 204 MHz.
204-250 MHz is ook vrij, maar dat wordt mogelijk voor iets anders gebruikt in de toekomst.
Meer upstream of meer downstream is vast ook mogelijk.
5-204 MHz kan nu dus worden ingezet voor de upstream signalen.
Voor de download is ook nog veel te zeggen, tot 1218 MHz kunnen OFDM downstream docsis 3.1 signalen erbij gezet worden, en eventueel tot 1794 als uiterste in de spec.
Laat dat nou ook precies de grens te zijn van de Airspy R2.
We gaan nu tot 980 MHz, dus er kan nog veel download snelheid bij!
Of in ieder geval veel meer capaciteit, hopende dat we ooit 1000/500mbit of zelfs 1000/1000mbit krijgen!
(Of glas, dan Ziggo de deur uit.)

Je hebt gelijk, dus scratch dat idd maar, want ik heb in mijn cisco decoder die cc zien staan.jongetje schreef op donderdag 4 november 2021 @ 06:51:
Maar dat er opgenomen films, wel in 1 keer volledig te kijken zijn maar niet met een onderbreking van een paar uur of een dag, want dan is hij nu van de hdd af gehaald, dat is wel raar. de decoder is van mij en de hdd ook, en ik kan dus wel 2 jaar geleden opgenomen films blijven afspelen. kzal als ik tijd heb een klantenservice bellen, want dit ding c7140 hebben ze niet eens meer in beheer of uitgave.
[ Voor 25% gewijzigd door Mel33 op 04-11-2021 15:35 ]
Dat moet nog blijken. Vandaar het "experiment" in Utrecht. Heel gunstig zier het er nog niet uit.neeecht schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:47:
[...]
Hier kan het OFDMA signaal ook prima ingezet worden.
En omdat het zo goed is met fout correctie, kan het ook prima gebruikt worden.
Nog niet overal. Het uitschakelen van de FM band in heel het land is nog niet voltooid.Maar goed, het hele gebied boven 64 MHz is nu vrij tot 204 MHz.
Het gebied 204-258 MHz is de "middenberm" die de upload van de download scheidt. Die is vrij breed om de filters een beetje hanteerbaar en betaalbaar te houden. Technisch zou het smaller kunnen maar dan worden de filters duurder, groter en kwetsbaarder. De huidige "middenberm" van 65-85 MHz, is relatief nog iets breder. Als men besluit dat het hele gebied tot 204 MHz voor upload zak worden gebruikt, dan zal 204-258MHz niet gebruikt gaan worden.204-250 MHz is ook vrij, maar dat wordt mogelijk voor iets anders gebruikt in de toekomst.
Maar niet allebei tegelijk. Men kan schuiven met de "middenberm" maar dat is het dan.Meer upstream of meer downstream is vast ook mogelijk.
Daar lijkt het wel naar toe te gaan. Maar zeker is het nog niet.5-204 MHz kan nu dus worden ingezet voor de upstream signalen.
Ik moet nog zien dat dat er ooit nog van komt. Want...We gaan nu tot 980 MHz, dus er kan nog veel download snelheid bij!
Of in ieder geval veel meer capaciteit, hopende dat we ooit 1000/500mbit of zelfs 1000/1000mbit krijgen!
Precies. Er zal een moment komen dat het verder uitmelken van de kabel niet meer economisch rendabel is, omdat er dan overal glas ligt.(Of glas, dan Ziggo de deur uit.)
Even een update naar aanleiding van mijn eerdere OFDMA upstream problemen. Ik heb contact gehad met Ziggo, die zagen deze problemen ook, en hebben een monteur langs gestuurd.Jeffrey87 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:16:
Dat OFDMA upstream kanaal waar ze hier in de buurt mee aan het "experimenteren?" zijn, levert regelmatig problemen op. Zo zie ik regelmatig time-outs op dat kanaal in de logging van het modem, en staat de status ineens op partial US service, terwijl de ATDMA kanalen gewoon locked blijven.
Vandaag is het modem geswapt voor hetzelfde type, en de problemen zijn verholpen, de OFDMA upstream lockt nu in één keer zonder time-outs.
@Jeffrey87 Heb je nu een Connectbox Giga of weer een Ubee UBC138ZG?
[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 04-11-2021 21:23 ]
Weer een Ubee, ze moesten het wel apart op de werkbon er bij zetten, aangezien monteurs standaard geen Ubee in de bus hebben. In dit geval was het een monteur die normaal op zakelijke tickets rijdt.robertwebbe schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:23:
@Jeffrey87 Heb je nu een Connectbox Giga of weer een Ubee UBC138ZG?
Nog voordat de monteur kwam, werd ik gebeld door een monteur die vanuit huis de tickets doorloopt, om te kijken of dat sommige problemen opgelost kunnen worden zónder dat er een huisbezoek nodig is. Ik had uitgelegd wat ik ervaarde, en hij was ook verrast door het zien van het OFDMA upstream kanaal. Hij vond het een interessante, en heb nog even uitgebreid met hem gesproken. Uiteindelijk besloot hij om iemand langs te sturen. Vanmiddag is er dus iemand geweest, die heeft z'n QAM analyzer aan het AOP gehangen, alles zag er prima in orde uit, en gelijk heeft hij het modem geswapt. Binnen 10 minuten stond ie weer buiten.
[ Voor 44% gewijzigd door Jeffrey87 op 04-11-2021 21:33 ]
Al jaren klant van Ziggo (oude UPC klant). Paar dagen geleden een mailtje ontvangen voor 3x TP Link Deco M4 gratis in bruikleen. Geen kleine letters met extra kosten, dat terwijl je normaal gesproken €2,50 per maand voor moet betalen. Aan de andere kant, Ziggo heeft sinds een paar maanden geleden de prijzen verhoogd.
Hoe dan ook, ik heb de hoofd TP Link Deco M4 via bridge mode aangesloten op de Mediabox XL ter vervanging voor de Asus AC66U router. De laatst genoemde krijgt al een tijdje geen updates meer en ook niet via 3rd party software zoals Merlin. Vervolgens de overige twee verspreid in de woning (draadloos). Niet de beste oplossing, maar heb nu overal goed bereik en hopelijk nog goede ondersteuning via TP Link
Hoe dan ook, ik heb de hoofd TP Link Deco M4 via bridge mode aangesloten op de Mediabox XL ter vervanging voor de Asus AC66U router. De laatst genoemde krijgt al een tijdje geen updates meer en ook niet via 3rd party software zoals Merlin. Vervolgens de overige twee verspreid in de woning (draadloos). Niet de beste oplossing, maar heb nu overal goed bereik en hopelijk nog goede ondersteuning via TP Link
En nu even wat anders. De icoontjes van de HUMAX 5500 na indrukken "Info".
Ziggo geeft sinds maandag j.l. een aantal regionale zenders in HD door. Ongecodeerd. Dus uiteraard wilde ik zien of ik ze op mijn wat oudere "HD ready" slaapkamer TV met HUMAX 5500 ook in HD te zien kreeg. De 56cm TV doet zelf maximaal 720p dus heel makkelijk is het aan het beeld niet altijd te zien. Maar gelukkig bieden de icoontje die rechts onder in beeld verschijnen na het indrukken van de "I" toets op de AB uitkomst. Er staat bij de betreffende zenders inderdaad duidelijk een icoontje voor HD en 1080i. Tot zo ver alles goed.
Maar er staan nog veel meer icoontjes en ik kan in de handleiding alleen het icoontje voor teletekst vinden. Het icoontje voor beeldformaat is vanzelfsprekend. De icoontjes voor Dolby, ondertiteling en, Audio Description heb ik inmiddels zelf uitgevogeld. Maar er blijven er twee over:
1) Twee overlappende blauwe ringen.
2) Een afgeplat roze cirkeltje met in rood een getal. Meestal 4, maar 6, 9, 12 en 16 heb ik ook gezien..
Heeft iemand enig idee wat die icoontjes betekenen?
Ziggo geeft sinds maandag j.l. een aantal regionale zenders in HD door. Ongecodeerd. Dus uiteraard wilde ik zien of ik ze op mijn wat oudere "HD ready" slaapkamer TV met HUMAX 5500 ook in HD te zien kreeg. De 56cm TV doet zelf maximaal 720p dus heel makkelijk is het aan het beeld niet altijd te zien. Maar gelukkig bieden de icoontje die rechts onder in beeld verschijnen na het indrukken van de "I" toets op de AB uitkomst. Er staat bij de betreffende zenders inderdaad duidelijk een icoontje voor HD en 1080i. Tot zo ver alles goed.
Maar er staan nog veel meer icoontjes en ik kan in de handleiding alleen het icoontje voor teletekst vinden. Het icoontje voor beeldformaat is vanzelfsprekend. De icoontjes voor Dolby, ondertiteling en, Audio Description heb ik inmiddels zelf uitgevogeld. Maar er blijven er twee over:
1) Twee overlappende blauwe ringen.
2) Een afgeplat roze cirkeltje met in rood een getal. Meestal 4, maar 6, 9, 12 en 16 heb ik ook gezien..
Heeft iemand enig idee wat die icoontjes betekenen?
Zie pagina 15 van de handleiding van een vergelijkbaar model.
[ Voor 8% gewijzigd door Tochjo op 06-11-2021 10:45 ]
Daar zie ik niks over het icoontje met de twee blauwe ringen en het icoontje met het rode getal.Tochjo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:44:
Zie pagina 15 van de handleiding van een vergelijkbaar model.
De 2 blauwe ringen staan volgens mij voor Stereo.Roetzen schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:53:
[...]
Daar zie ik niks over het icoontje met de twee blauwe ringen en het icoontje met het rode getal.
BBC One, BBC Two en AT5 staan hier ook HD op DVB-C. Géén idee of die er ook fris bij zijn gekomen, had dinsdag j.l. pas afgestemd.Roetzen schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:37:
En nu even wat anders.
Ziggo geeft sinds maandag j.l. een aantal regionale zenders in HD door. Ongecodeerd.
AT5 HD is er maandag j.l. fris bij gekomen. BBC 1 en 2 waren al een paar maanden ongecodeerd in HD te zien op kan 61 en 62,. BBC 1 en 2 SD (kan 952 en 953) zijn maandag verdwenen.Chris.nl schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:46:
[...]
BBC One, BBC Two en AT5 staan hier ook HD op DVB-C. Géén idee of die er ook fris bij zijn gekomen, had dinsdag j.l. pas afgestemd.
Multi audio dus...Jeffrey87 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:42:
[...]
De 2 blauwe ringen staan volgens mij voor Stereo.
Het is gewoon het hele Cloudflare netwerk. Vandaag ook weer problemen en zelfs packet loss hier en daar. Zelfs als ik een Cloudflare Spectrum tunnel IP pak zoals 172.65.255.231 krijg ik een average latency van 55ms nu.JoSchaap schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:43:
[...]
Ik zit ook in amsterdam (en heb ziggo) en zie hier wat cloudflare aan het doen was in die periode
[Afbeelding]
overige DNS servers niet. dus puur een issue op de 1.1.1.1 loadbalancer
Regio Utrecht:clx_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 18:35:
[...]
Het is gewoon het hele Cloudflare netwerk. Vandaag ook weer problemen en zelfs packet loss hier en daar. Zelfs als ik een Cloudflare Spectrum tunnel IP pak zoals 172.65.255.231 krijg ik een average latency van 55ms nu.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| traceroute to 1.1.1.1 (1.1.1.1), 50 hops max, 64 byte packets 1 192.168.0.1 (192.168.0.1) 4.56 ms 5.26 ms 4.75 ms 2 * * * 3 hvs-rc0002-cr102-et106-251.core.as33915.net (213.51.196.45) 20.50 ms 15.00 ms 19.20 ms 4 asd-tr0021-cr101-be155-10.core.as9143.net (213.51.158.110) 16.90 ms 14.00 ms 22.40 ms 5 nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net (213.51.64.186) 18.60 ms 15.20 ms 19.40 ms 6 bundle-ether1.amstr1.amsterdam.opentransit.net (193.251.150.95) 60.10 ms 60.40 ms 64.30 ms 7 cloudflare-1.gw.opentransit.net (193.251.150.136) 63.50 ms 60.10 ms 67.10 ms 8 one.one.one.one (1.1.1.1) 58.40 ms 58.60 ms 77.00 ms |
Het gaat al mis op de koppeling met Open Transit (Orange), dus waarschijnlijk niet Cloudflare in het algemeen.
[ Voor 5% gewijzigd door Jeffrey87 op 07-11-2021 20:07 ]
@Jeffrey87 de nieuw Connect Box Giga is echt een veel betere modem dan zijn voorgangers!
Na 6 dagen online:
Kanaal 29: 826000000
Fouten voor RS: 4
Fouten na RS: 0
Zo goed als geen errors meer! Het enige kanaal met errors, de rest allemaal 0 0.
Verder hier alles hetzelfde gebleven. Okay de meegeleverde splitter en kabel gebruikt, maar ik zou nog een slechte muur splitter moeten hebben.
Het grappig is dat dit kanaal op 826 MHz opzich geen mobiele signalen heeft. Geen downlink en geen uplink. Dus zijn alleen wat mogelijk hoge carrier signalen errors, maar zo weinig, echt super.
Zolang je AOP en Splitters dus 5 - 2000 MHz kunnen doorlaten beide kanten op, zit je zelfs met wat oudere aansluitingen prima! Heel interessant om het verschil te zien.
Ter verduidelijking, de oude modem Aris wilde nog wel eens uitvallen.
Vooral wanneer de telefoon op de lader ging en de 5G signalen werden gebruikt.
Nu geen errors meer, heel goed!
Na 6 dagen online:
Zo goed als geen errors meer! Het enige kanaal met errors, de rest allemaal 0 0.
Verder hier alles hetzelfde gebleven. Okay de meegeleverde splitter en kabel gebruikt, maar ik zou nog een slechte muur splitter moeten hebben.
Het grappig is dat dit kanaal op 826 MHz opzich geen mobiele signalen heeft. Geen downlink en geen uplink. Dus zijn alleen wat mogelijk hoge carrier signalen errors, maar zo weinig, echt super.
Zolang je AOP en Splitters dus 5 - 2000 MHz kunnen doorlaten beide kanten op, zit je zelfs met wat oudere aansluitingen prima! Heel interessant om het verschil te zien.
Kreeg vandaag een aanbieding van Ziggo om te switchen naar hun Gigabyte (1Gbit down/50 up) dat hier pas beschikbaar is gekomen.
6 maanden zonder prijsverhoging en dan de normale prijs voor de rest van het abo jaar.
Zit meer op verhoging van de upload te wachten dus of dit wel zo'n goed idee is.....
Wel weer goed dat de Connect Box Giga het goed schijnt te doen maar mijn TC7210 doet het ook prima in bridge met daarachter een Asus AX 88U met Merlin firmware en Diversion erop draaiend.
Tja wat te doen....?
6 maanden zonder prijsverhoging en dan de normale prijs voor de rest van het abo jaar.
Zit meer op verhoging van de upload te wachten dus of dit wel zo'n goed idee is.....
Wel weer goed dat de Connect Box Giga het goed schijnt te doen maar mijn TC7210 doet het ook prima in bridge met daarachter een Asus AX 88U met Merlin firmware en Diversion erop draaiend.
Tja wat te doen....?
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
waar is "hier" en wat is je huidige verbinding ?snah001 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:11:
Kreeg vandaag een aanbieding van Ziggo om te switchen naar hun Gigabyte (1Gbit down/50 up) dat hier pas beschikbaar is gekomen.
...
Heerlen en 300/30.W1ck1e schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:30:
[...]
waar is "hier" en wat is je huidige verbinding ?
Binnen 2 jaar ligt hier overal glasvezel.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
eerlijk beantwoorden : als je gigabit NODIG zou hebben, waarom heb je nu dan niet al 600/40 ?snah001 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:12:
[...]
Heerlen en 300/30.
Goed om te horen dat dit modem je goed bevalt.neeecht schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:23:
@Jeffrey87 de nieuw Connect Box Giga is echt een veel betere modem dan zijn voorgangers!
Na 6 dagen online:
Ik heb echter begrepen dat dit modem een Intel Puma 7 chipset heeft, welke een groot deel van de 'bugs' uit de Puma 6 serie heeft geërfd, dus volgens mij heeft dit modem ook de bekende jitter problemen.
De hogere upload van 50Mbit zou de enige valide reden zijn.W1ck1e schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:23:
[...]
eerlijk beantwoorden : als je gigabit NODIG zou hebben, waarom heb je nu dan niet al 600/40 ?
Als die aanbieding scherper zou zijn geweest dan had ik er wellicht echt over nagedacht maar nu denk ik niet interessant.
Mijn advies:snah001 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:12:
[...]
Heerlen en 300/30.
Tot dan: blijf zitten waar je zit en verroer je niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Roetzen op 09-11-2021 11:50 ]
Dat hebben ze blijkbaar ook al opgelost. Met de Aris connect box ook al.Jeffrey87 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:31:
[...]
Goed om te horen dat dit modem je goed bevalt.
Ik heb echter begrepen dat dit modem een Intel Puma 7 chipset heeft, welke een groot deel van de 'bugs' uit de Puma 6 serie heeft geërfd, dus volgens mij heeft dit modem ook de bekende jitter problemen.
Tenminste hier nooit meer last van.
De Giga box nog even afwachten, maar nu een week online en zeer stabiel.
Hopen dat de docsis 3.1 (upload) kanalen gauw komen!
Stel de verwachtingen maar niet te hoog, dat voorkomt teleurstelling. Als het experiment met dat 3.1 upload kanaal op 15 MhZ een succes wordt zal dat misschien wat verlichting kunnen geven maar de echte klap moet toch komen van de frequenties tussen 65 MHz en 204 MHz. Ik verwacht niet dat ze daar iets mee gaan doen voordat overal in Nederland de analoge radio verdwenen is van de kabel. En dan gaat het echt niet meteen de volgende dag volle bak..neeecht schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:00:
[...]
Hopen dat de docsis 3.1 (upload) kanalen gauw komen!
En dan nog even dit:
Na het afschakelen van de analoge TV is er nog één analoog TV signaal op de kabel Op 862 MHz staat een analoog TV signaal waarop een frequentie spectrum van de upload band (5-65 MHz) re zien was. Ik schrijf "was" want het signaal is er nog wel maar het is nu een beeld van een computer met een foutmelding. Er zit veel ruis op, de lettertjes zijn moeilijk te lezen, maar "communication error" kan ik er nog net uit halen. Dat is al een paar weken zo.
Ik had gehoopt er ook wat activiteit te zien van dat 3.1 upload kanaal op 15 MHz. Maar helaas...
Na het afschakelen van de analoge TV is er nog één analoog TV signaal op de kabel Op 862 MHz staat een analoog TV signaal waarop een frequentie spectrum van de upload band (5-65 MHz) re zien was. Ik schrijf "was" want het signaal is er nog wel maar het is nu een beeld van een computer met een foutmelding. Er zit veel ruis op, de lettertjes zijn moeilijk te lezen, maar "communication error" kan ik er nog net uit halen. Dat is al een paar weken zo.
Ik had gehoopt er ook wat activiteit te zien van dat 3.1 upload kanaal op 15 MHz. Maar helaas...
Binnenkort is voor Ziggo gebruikers binnen een jaar.Roetzen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:43:
[...]
Stel de verwachtingen maar niet te hoog, dat voorkomt teleurstelling. Als het experiment met dat 3.1 upload kanaal op 15 MhZ een succes wordt zal dat misschien wat verlichting kunnen geven maar de echte klap moet toch komen van de frequenties tussen 65 MHz en 204 MHz. Ik verwacht niet dat ze daar iets mee gaan doen voordat overal in Nederland de analoge radio verdwenen is van de kabel. En dan gaat het echt niet meteen de volgende dag volle bak..
Ziggo heeft de mazzel dat KPN geen glas wil aanleggen. Anders was het er al begin 2022 denk ik.
Volgens mij was dit een testkanaal voor monteurs om het upstream signaal vanuit de headend te kunnen analyseren. Tegenwoordig kunnen de monteurs alles met hun laptop zien, dus lijkt mij dat dit kanaal overbodig is (geworden).Roetzen schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:52:
En dan nog even dit:
Zo heb ik het ook begrepen. Toen de analoge TV van de kabel ging en ik zag dat dit ene analoge signaal dacht ik bij mijzelf: "waarom blijft dit signaal wel staan? Er zijn toch vandaag de dag wel betere methodes om de monteurs van die informatie te voorzien?"Jeffrey87 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:01:
[...]
Volgens mij was dit een testkanaal voor monteurs om het upstream signaal vanuit de headend te kunnen analyseren. Tegenwoordig kunnen de monteurs alles met hun laptop zien, dus lijkt mij dat dit kanaal overbodig is (geworden).
Dus waarom zetten ze het nu niet gewoon uit?
gisteravond positief verrast door Ziggo.
Werd gebeld door Ziggo met de mededeling dat ik al x jaar klant ben. Daarna een paar vragen over wat ik van Ziggo vond (internet, televisie en wat voor mobiel abonnement ik heb).
Na afloop van het gesprek, vroeg de medewerker of hij nog wat voor mij kon betekenen. Ik vroeg of hij nog een leuke aanbieding heeft. En ja dat had hij.... ik kon kiezen uit 1 jaar GRATIS sport, of film (2 keuzes).
Ik heb gekozen voor het 1 jaar GRATIS Film1 pakket.
Op zich leuk dat ze dit doen... (helaas zat er niks in qua internet snelheid)
Werd gebeld door Ziggo met de mededeling dat ik al x jaar klant ben. Daarna een paar vragen over wat ik van Ziggo vond (internet, televisie en wat voor mobiel abonnement ik heb).
Na afloop van het gesprek, vroeg de medewerker of hij nog wat voor mij kon betekenen. Ik vroeg of hij nog een leuke aanbieding heeft. En ja dat had hij.... ik kon kiezen uit 1 jaar GRATIS sport, of film (2 keuzes).
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Ja ;leuk. Maar wat is het addertje onder het gras? Krijg je een nieuw contract en zit je dan weer een jaar een Ziggo vast? Of mag je nog steeds per maand opzeggen?MAdD schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:57:
gisteravond positief verrast door Ziggo.
Ligt, of komt er glasvezel in jouw buurt?
Ik heb een tijdje terug een vergelijkbare aanbieding gekregen: Omdat we al movies & series xl hadden (a 12 euro per maand) kregen we de aanbieding om film1 te nemen (10 euro) met daarbij gratis voor een jaar movies & series xl. Dat gratis jaar zou ook blijven als ik film1 binnen het jaar zou opzeggen, waardoor ik vanaf dat moment gratis movies & series xl zou krijgen. Dus sowieso 2 euro korting per maand.Roetzen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:03:
[...]
Ja ;leuk. Maar wat is het addertje onder het gras? Krijg je een nieuw contract en zit je dan weer een jaar een Ziggo vast? Of mag je nog steeds per maand opzeggen?
Ligt, of komt er glasvezel in jouw buurt?
Geen adders, geen andere aanpassingen in abonnement,.
De aanleiding was dat ik belde met een vraag, na daarmee geholpen te zijn kwam de medewerker met de aanbieding.
In landgraaf is volgens mij nog geen glasvezel aanbieder aktief, en onze maximale verbinding is sinds kort Gigabit. (we hebben start: 75/10)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic