Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds een tijdje heb ik 's avonds wel eens issues met games die laggen, merk het vooral bij Google Stadia.
Netwerk info: Connectbox bridge -> Opnsense -> Ubiquiti wifi / switch

Logs modem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNpmsyY1EyPelo1e8bKObguNA5I=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bbG7BkJYKmow4kCPXZc1RhFx.png?f=fotoalbum_medium

Opnsense gateway health.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwPTJR7a_tomqSDtlS3j2OC35IU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7IyQlBQF3Okwaa6bcb7tUNRl.png?f=fotoalbum_medium

Heb even contact gehad met de live chat in de android app, kan niet veel voor mij betekenen.
Telefonisch contact gezocht, zelfde verhaal. Moest maar bellen las het weer optrad.
Iemand een idee waar dit vandaan komt? Wellicht filevorming omdat iedereen in de straat aan het streamen is? :?

@Gadget Freak Connectbox staat in bridge, opnsense als router, apparatuur zit op een losse switch welke aan de lan poort van de opnsense hangt. Doorgaans is het netwerk zeer stabiel, enkel in de avond hapert het....

[ Voor 8% gewijzigd door Harmen op 19-10-2021 13:36 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
@Harmen
Gemiddeld is er niks aan de hand, het gaat om de uitschieters...

Als je je Connect Box in de bridge mode hebt staan (wat altijd mijn voorkeur heeft), dan moet je niks tussen je modem en router aansluiten. Dus ik zou het eens proberen zonder OPNsense...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadget Freak
Harmen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:21:
@Gadget Freak Connectbox staat in bridge, opnsense als router, apparatuur zit op een losse switch welke aan de lan poort van de opnsense hangt. Doorgaans is het netwerk zeer stabiel, enkel in de avond hapert het....
Aha, de Ubiquity is geen router, maar de OPNsense. Dat is prima!
Misschien heeft jouw wijk een capaciteitsprobleem waar je alleen achter komt als iedereen zit te Netflixen. Misschien eens op allestoringen kijken met jouw postcode. En anders Ziggo bellen, dan mogen ze gaan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik heb mijn contract 2 dagen van te voren verbroken met ziggo. moet ik nog maar 50% over deze 2 dagen betalen? begrijp ik dit goed? gaat over internet thuis en digitale kabel tv. het gekke is dat deze tegelijk zijn ingegaan vorig jaar, maar ik hoeft geen afkoopsom te betalen over internet thuis, maar wel van digitale kabel tv?

Als een Klant het Abonnement wil beëindigen in de
minimum-abonnementsduur, dan betaalt de Klant
in een keer 50% van het resterende bedrag dat de
Klant betaald zou hebben tot aan het einde van de
minimum-abonnementsduur, behalve in het geval
de Klant het Abonnement mag beëindigen op grond
van de Algemene Voorwaarden of de wet.

[ Voor 25% gewijzigd door Farabi op 19-10-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Farabi Ik heb geen idee, dat hangt toch ook af wat je met Ziggo afspreekt bij het beëindigen. Was het niet handiger om die 2 dagen af te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
Farabi schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:14:
ik heb mijn contract 2 dagen van te voren verbroken met ziggo. moet ik nog maar 50% over deze 2 dagen betalen?
Nee. Ziggo is niet in gebreke gebleven, dit was jouw keuze, dus als je hier van tevoren geen afspraken over hebt gemaakt met Ziggo, dan betaal je gewoon het volledige bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Heb met ziggo gesproken. Niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:10
50% van 2 dagen, dat gaat dan ook wel om een euro afkoopsom? Dat je nu contact met ze hebt opgezocht heeft ze al 10x zoveel gekost als die ene euro van het contract te vroeg opzeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:29:
50% van 2 dagen, dat gaat dan ook wel om een euro afkoopsom? Dat je nu contact met ze hebt opgezocht heeft ze al 10x zoveel gekost als die ene euro van het contract te vroeg opzeggen :P
Ik was in de verwarring of het nu 50% was van een jaar, of 2 dagen. Als het van een jaar was geweest, was een belletje wel waard geweest. Het was een kwestie van begrijpend lezen dus.

En over die 2 dagen. Het gaat niet om mijn contract maar om die van mijn ouders. We dachten dat het al afgelopen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:27
Had zo'n Deco M4 Set SmartWifi pods setje besteld (100 euro):
https://www.ziggo.nl/internet/smartwifi-deco/pods

Las toen hier dat mensen ze gratis kregen, dus maar ff gebeld met opzeggingen. En inderdaad: nog een setje toegestuurd gekregen (bruikleen) dus de betaalde kunnen terug. Daarnaast nog 9 maanden 10 euro per maand korting.

Die M4 set werkt echt super trouwens (vervanger van 2x AirPort Extreme).

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:24

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik lees de titel en denk; wauw we krijgen korting op ons abonnement of weet ik het. Komen ze met het volgende:

https://www.totaaltv.nl/n...estaande-klanten-belonen/

Lees ook even de comments. Denk dat Ziggo toch echt iets anders moet bedenken om klanten binnenboord te houden. De prijzen worden elk jaar verhoogd. What's next. Nog hogere prijzen omdat er minder geld binnenkomt (door vertrekkende abonnees) en het geld toch ergens vandaan moet worden gehaald?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gezien mijn bovenstaande issues heb ik de neiging om m'n connectbox de deur te wijzen. Kan je relatief makkelijk een andere modem aanvragen zonder gezeur? Hoe zijn jullie ervaringen, kan dit via de mijn ziggo app chat?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Harmen schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:47:
Gezien mijn bovenstaande issues heb ik de neiging om m'n connectbox de deur te wijzen. Kan je relatief makkelijk een andere modem aanvragen zonder gezeur? Hoe zijn jullie ervaringen, kan dit via de mijn ziggo app chat?
Kan wel maar kost veel moeite. Mail, telefoon, chat, het is allemaal een drama. Ze komen niet verder dan je de mogelijkheid bieden over 4 of 5 dagen een monteur langs te sturen. Daarvoor mag je dan bijna de hele dag thuis blijven want een beetje tijd opgeven kunnen ze ook niet. Uiteindelijk komt er dan iemand die constateert dat hij er niets van snapt, het modem maar een harde reset geeft of, in uitzonderlijke gevallen, omwisselt voor een nieuwe connectbox.

Bij mij heeft het 1,5 maand zeer nadrukkelijk zeuren gekost voor ik ze zover kreeg om een ander type modem op te sturen. En ja, vanaf dat moment is de boel eindelijk weer stabiel. (Probleem is wel bekend bij ze maar waarschijnlijk is de oplossing te kostbaar. Daarom ontkennen ze de echte oplossing heel lang en heb je echt meer druk nodig. )

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:30
Harmen schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:47:
Er staat me iets bij van een topic op de Ziggo Community, waar nogal makkelijk Ubee modems worden aangeboden als vervanger voor een Connectbox.
Let wel op dat het aangeboden Ubee UBC1318ZG modem een is zonder wifi, alleen bekabelde verbindingen.
Zo omzeil je de helpdesk.......

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:43

elsinga

=8-)

Op de Community je wel even inlezen in dat topic en de symptomen noemen die in dat draadje staan. Anders is er de kans dat ze de Ubee niet als oplossing zien. ;)

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Dat is een goede @elsinga , thanks voor de tips. Een eigen router is een deel van de oplossing, toch heb ik nog steeds op bepaalde momenten rare timeouts.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Nu online
Inmiddels een update voor mijn ziggo-connectbox gehad. Of is dat al gemeld hier?
versie CH7465LG-NCIP-6.15.31p1-NOSH

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

JoeZuCK schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:26:
Ik lees de titel en denk; wauw we krijgen korting op ons abonnement of weet ik het. Komen ze met het volgende:

https://www.totaaltv.nl/n...estaande-klanten-belonen/

Lees ook even de comments. Denk dat Ziggo toch echt iets anders moet bedenken om klanten binnenboord te houden. De prijzen worden elk jaar verhoogd. What's next. Nog hogere prijzen omdat er minder geld binnenkomt (door vertrekkende abonnees) en het geld toch ergens vandaan moet worden gehaald?
Zojuist een mail van Ziggo hierover ontvangen met een link naar https://www.priority.nl/r...verged,eligible_converged.

Leuk voor Amsterdammers en Ajax volgers... de rest van de klanten heeft er geen moer aan. Het is wel weer duidelijk hoor Ziggo... Ik wacht op wat er met F1 gaat gebeuren volgend jaar, anders is het na 23 jaar :w Ziggo. Want dit is geen belonen van trouwe bestaande klanten... niet meer dan een paar handjes vol dan in ieder geval.

/azijnliefhebber :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tja, miljoenen trouwe klanten "belonen" door kans te maken op een handjevol prijzen is in mijn ogen ook niet de manier. Geef dan klanten die bijv. 5 jaar klant zijn een gratis tv pakket of klanten die 10 jaar klant zijn 1 maand gratis of iets anders creatief. Dat werkt in mijn ogen beter, ik hoef ook geen voetbal of andere sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Het is trouwens niet voor vaste klanten. Ook nieuwe klanten profiteren gelijk mee.

En het aanbod slaat inderdaad helemaal nergens op. Ik denk dat de meeste Ziggo klanten liever wat anders zien als beloning aan de vaste klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Harmen schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:21:
Sinds een tijdje heb ik 's avonds wel eens issues met games die laggen, merk het vooral bij Google Stadia.
Netwerk info: Connectbox bridge -> Opnsense -> Ubiquiti wifi / switch
Ik kan je smokeping aanraden als je gedetailleerder het gedrag wil zien.

De MDD timeout lijkt geen groot probleem te zijn. Het is wel (als ik het goed lees) een downstream bericht dat verloren gaat (in tegenstelling tot de T3/T4 timeouts). Met smokeping zie je het in ieder geval snel als er congestie speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
jongetje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:01:
Tja, miljoenen trouwe klanten "belonen" door kans te maken op een handjevol prijzen is in mijn ogen ook niet de manier. Geef dan klanten die bijv. 5 jaar klant zijn een gratis tv pakket of klanten die 10 jaar klant zijn 1 maand gratis of iets anders creatief. Dat werkt in mijn ogen beter, ik hoef ook geen voetbal of andere sport.
Gewoon ff bellen dan krijg je dat. M'n broer heeft espn gratis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
jongetje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:01:
Gewoon goede diensten verlenen tegen een goede prijs. Dat is wat ik wil. Ik geil niet op cadeautjes van een marketing afdeling en al helemaal niet op het feit dat een deel van mijn abonnementsgeld besteed wordt aan al dan niet gewenste cadeautjes voor anderen.

(En aan die dienstverlening zelf valt nog genoeg te verbeteren)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
matthijst schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:57:
[...]

Gewoon ff bellen dan krijg je dat. M'n broer heeft espn gratis.
Het gaat erom dat er een site komt voor trouwe klanten en die blijkt een loterij te zijn voor sportliefhebbers. Ik hoef trouwens ook geen espn, ik hoef geen mensen op een veld achter een bal aan te zien rennen. Of rondjes in een auto te zien rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
jongetje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Het gaat erom dat er een site komt voor trouwe klanten en die blijkt een loterij te zijn voor sportliefhebbers. Ik hoef trouwens ook geen espn, ik hoef geen mensen op een veld achter een bal aan te zien rennen. Of rondjes in een auto te zien rijden.
Je wilt vooral zeiken dus, begrijp ik?
Je kan toch ook een andere zender gratis krijgen, kwestie van bellen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
Ik geef niks om gratis zenders, net zoals jongetje.
Gratis Series & Movies, da's interessant!
En een loyaliteitskorting is nog interessanter!

Want nu betaalt Ankona mee aan de korting van nieuwe abonnees...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Ik heb sinds vandaag de Ubee UBC1318ZG, en het viel mij op dat naast de 4 reguliere upstream kanalen van ieder 6.4 MHz breed, ik ook een 15 MHz breed OFDMA upstream kanaal heb. Dit klinkt als een DOCSIS 3.1 enabled upstream kanaal?

Dit is in Utrecht-Centrum. Ik zal later een screenshot posten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jeffrey87 op 22-10-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:06
Vanochtend gebeld, vanwege KPN Glasvezelabonnement (met 6 maanden gratis tv) wilde ik mijn internet downgraden (naar Start) en telefoon aansluiting opzeggen (die gebruik ik toch niet). Dame aan de lijn kon mij daarom 6 maanden een korting van 10 euro geven plus ga ik vanwege opzegging telefonie van 66 naar 62 euro per maand (TV Compleet, vanwege opname/terugkijken en de Ziggo Movies L die ik krijg vanwege voordeel VF abonnement).
Uiteindelijk zal ik dan, naast de nieuwe apparatuur (vanwege nu nog gebruik hd recorder+ smartcards), 108 euro besparen voor een jaar; ik denk dat ik van de week nog maar een keer bel om te kijken of ik er meer uit kan halen

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Laatst online: 13-09 22:29

robertwebbe

Robert Webbe

Jeffrey87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:08:
Ik heb sinds vandaag de Ubee UBC1318ZG, en het viel mij op dat naast de 4 reguliere upstream kanalen van ieder 6.4 MHz breed, ik ook een 15 MHz breed OFDMA upstream kanaal heb. Dit klinkt als een DOCSIS 3.1 enabled upstream kanaal?

De Ubee UBC1318ZG is inderdaad een DOCSIS 3.1 modem. Als je zo’n modem hebt dan ga je ook direct gebruik maken van OFDMA ook al heb je geen Internet Giga abonnement. Utrecht was het eerste gebied in Nederland waar Ziggo overschakelde naar 3.1.

Ik zweer zelf bij dit modem in combinatie met Ubiquiti U6 accesspoints. Ik heb Internet Giga en als ik vlakbij een Speedtest doe haal ik bijna 900 Mbps via WiFi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Aj73HFTCRT_UOckYh3ILaP8_JE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pksWSx4kgzfLIxJGlvSvEp4t.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door robertwebbe op 23-10-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lelytown
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-07 21:36
ik ben gebeld door 0527-755040, de oproep zelf heb ik gemist. Vervolgens ook een SMS ontvangen met het bericht dat ik ben gebeld om het over mijn abonnement te hebben.

Wie heeft dat gehad en kreeg je dan een leuke prijs of praten ze alleen of je tevreden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:08:
Ik ben wel benieuwd naar de frequentie van dat OFDMA kanaal.
Belofte maakt schuld. ;)

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeffrey87
Bij deze, de screenshot!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPS9TpP5s3E-OJckIdtEdhob_z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4fyEBsXn89DAsIyi3Btbt26I.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat hij nog wel in de band onder FM zit, dus het lijkt er op dat Ziggo nog geen gebruik maakt van de vrijgemaakte FM ruimte.

@robertwebbe Klopt, ik weet dat je met een DOCSIS 3.1 modem gewoon op een OFDMA downstream verbindt, ook al heb je geen gigabit abonnement, maar dat Ziggo OFDMA upstream gebruikt, is nieuw, want dit hadden ze voorheen niet.

@neeecht Als jij in een Giganet-enabled gebied woont, zou jij dan eens een capture willen doen?

[ Voor 40% gewijzigd door Jeffrey87 op 23-10-2021 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Jeffrey87 Ah, nu zie ik je punt, natuurlijk weer te snel gelezen… Ik heb alleen (nog) OFDMA op de download.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Imwk_-fafgoOdX3pSFnlObvR3sQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IQO7Pwndec9lSYNbYqgVufkM.jpg?f=user_large

[ Voor 68% gewijzigd door robertwebbe op 23-10-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:01:
Bij deze, de screenshot!

Ik zie dat hij nog wel in de band onder FM zit, dus het lijkt er op dat Ziggo nog geen gebruik maakt van de vrijgemaakte FM ruimte.
Daar was ik ook benieuwd naar. Het is waarschijnlijk nog te vroeg om de ruimte >65 MHz te gebruiken voor upstream. Dan moeten denk ik eerst de filters in de versterkers in de straat omgezet worden. Maar het valt me ook op dat die OFDMA upstream voor een deel beneden de 25 MHz zit. Het gebied waarvan voorheen altijd beweerd werd dat het niet bruikbaar zou zijn omdat er te veel ruis zou zitten. Het werd ook niet gebruikt. Kennelijk kan het met OFDMA dus wel gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Een voordeel van OFDMA is dat het minder gevoelig is voor storingen dan ATDMA, de error correctie is beter. Waarschijnlijk kan daardoor nu wel lager spectrum worden gebruikt.

Daarnaast de verwachting dat op termijn het spectrum voor upload veel groter gaat worden door het vrijkomen van de FM-radioband. En ongetwijfeld zal er nog het nodige in de backbone gebeuren, waarschijnlijk op korte termijn netwerksegmenten splitsen (minder overboeking) en op de lange termijn waarschijnlijk glasvezel naar de straatkasten. In de kast bij ons in de straat heb ik al gezien dat er 3 lege glasvezel mantelbuizen liggen. Er gaat nog wel het een en ander gebeuren met de uploadsnelheid.
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:56
robertwebbe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:04:
Een voordeel van OFDMA is dat het minder gevoelig is voor storingen dan ATDMA, de error correctie is beter. Waarschijnlijk kan daardoor nu wel lager spectrum worden gebruikt.

Daarnaast de verwachting dat op termijn het spectrum voor upload veel groter gaat worden door het vrijkomen van de FM-radioband. En ongetwijfeld zal er nog het nodige in de backbone gebeuren, waarschijnlijk op korte termijn netwerksegmenten splitsen (minder overboeking) en op de lange termijn waarschijnlijk glasvezel naar de straatkasten. In de kast bij ons in de straat heb ik al gezien dat er 3 lege glasvezel mantelbuizen liggen. Er gaat nog wel het een en ander gebeuren met de uploadsnelheid.
*O*
Tegen de tijd dat Ziggo iets met de upload gaat doen ben ik allang weg. En ik moet nog < 3 jaar wachten op glasvezel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 18:07
I.d.d., over 1 1/2 jaar ook hier overal glasvezel en dan wordt het toch een moeilijke zaak voor Ziggo met hun (althans voor mij) dramatische lage upload snelheid.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:39
Waarvoor is upload zo cruciaal eigenlijk? Gamen? Videobellen? ….?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Martinusz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:21:
Niet nader te noemen bezigheden waar een ratio bij komt kijken :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

“Ieder voordeel heb ze nadeel”, bij glasvezel vind ik de tv beleving weer een stuk minder. Bij verschillende mensen die glas hebben, heb ik gezien hoe hun IP-TV box werkt en vind de user interface bij lange niet zo goed als die van Ziggo. Lelijk, ingewikkeld, traag, beperkt.

Veel Tweakers zullen wellicht tv niet meer belangrijk vinden maar de gemiddelde Nederlander kijkt nog veel TV. Een aantal mensen waar ik was gaan na het jaarcontract van de glasvezel weer terug naar Ziggo. Maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

robertwebbe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:29:
“Ieder voordeel heb ze nadeel”, bij glasvezel vind ik de tv beleving weer een stuk minder. Bij verschillende mensen die glas hebben, heb ik gezien hoe hun IP-TV box werkt en vind de user interface bij lange niet zo goed als die van Ziggo. Lelijk, ingewikkeld, traag, beperkt.

Veel Tweakers zullen wellicht tv niet meer belangrijk vinden maar de gemiddelde Nederlander kijkt nog veel TV. Een aantal mensen waar ik was gaan na het jaarcontract van de glasvezel weer terug naar Ziggo. Maar dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.
Je hebt gelijk wat IPTV aanbod betreft.
Maar er is nog een manier van leveren van TV via glasvezel die je nu vergeet: DVB-C over glasvezel (ik weet de naam niet hoe dat heet). Je krijgt glasvezel binnen, dat wordt gesplit naar router en een converter naar DVB-C. De rest gaat over je bestaande coax netwerk. Met dezelfde kijk ervaring als je met Ziggo's DVB-C hebt. Meestal zelfs zonder smartcard vrijwel alles te kijken.
Er is een klein aantal providers die dit leveren, waaronder Trined. Daardoor prima alternatief voor Ziggo.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@remco_k Die aanbieders hebben 2 glasvezels, waarbij op 1 hiervan dvb-c wordt gemoduleerd. Zover ik weet is dit weinig toegepast en wordt het niet meer toegepast vanwege de hoge kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 23-10-2021 19:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

* Upload voor mijn webserver die ik thuis host
* Verzenden van harddisk images naar mijn klanten met test-installaties
* Wedstrijdje ver plassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I1dAV5ozXKwgZflavcDgmW4lOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uuKgnZ1rWRvDKmDgjHWbhxTR.png?f=user_large

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:03
@Jeffrey87
neeecht in "[EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner"
Zo ziet het spectrum er nu nog uit.
Wel inderdaad al ruimte gemaakt dus blijkbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
Jeffrey87 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:01:
Bij deze, de screenshot!

[Afbeelding]

@robertwebbe Klopt, ik weet dat je met een DOCSIS 3.1 modem gewoon op een OFDMA downstream verbindt, ook al heb je geen gigabit abonnement, maar dat Ziggo OFDMA upstream gebruikt, is nieuw, want dit hadden ze voorheen niet.

@neeecht Als jij in een Giganet-enabled gebied woont, zou jij dan eens een capture willen doen?
Lijkt op een hoe laag kunnen we een upload kanaal werkend krijgen test!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

remco_k schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:53:
[...]
Je hebt gelijk wat IPTV aanbod betreft.
Maar er is nog een manier van leveren van TV via glasvezel die je nu vergeet: DVB-C over glasvezel (ik weet de naam niet hoe dat heet). Je krijgt glasvezel binnen, dat wordt gesplit naar router en een converter naar DVB-C. De rest gaat over je bestaande coax netwerk. Met dezelfde kijk ervaring als je met Ziggo's DVB-C hebt. Meestal zelfs zonder smartcard vrijwel alles te kijken.
Er is een klein aantal providers die dit leveren, waaronder Trined. Daardoor prima alternatief voor Ziggo.
Een TV ervaring is meer dan alleen maar DVB-C kanalen. Ziggo biedt ook cloud recording, terugkijken, pauzeren en dat op ook andere apparaten via Ziggo GO. De Horizon user interface is intuïtief en zelfs mijn moeder van bijna 80 kan er nog mee omgaan.

Wat betreft het TV aanbod op glas via DVB-C: Trined is volgens mij de enige en het product is zeer beperkt leverbaar in Nederland. In mijn nieuwe huis heb ik zodadelijk glas van KPN (gpon), glas van Delta (xgs-pon) en helaas is Trined op beide niet leverbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door robertwebbe op 23-10-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
robertwebbe schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:29:
Helemaal mee eens! Qua tv ervaring gaat er niks boven het DVB-C signaal, en liefst zonder een "kastje", dus gewoon snel zappen op je tv met CAM CI+.

Nog niet zo lang geleden was dat een belangrijke reden om bij Ziggo te blijven. Nu kijk ik alleen nog maar lineair naar nieuws en actualiteiten, films en series kijk ik 100% streaming.

Nu blijf ik bij Ziggo omdat ik de CB alleen als modem kan instellen, dus dat ik probleemloos mijn eigen netwerk thuis kan opzetten. KPN en T-Mobile hebben allemaal rare netwerkzaken die het gebruik van eigen apparatuur lastig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Gadget Freak schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:35:
[...]

Helemaal mee eens! Qua tv ervaring gaat er niks boven het DVB-C signaal, en liefst zonder een "kastje", dus gewoon snel zappen op je tv met CAM CI+.

Nog niet zo lang geleden was dat een belangrijke reden om bij Ziggo te blijven. Nu kijk ik alleen nog maar lineair naar nieuws en actualiteiten, films en series kijk ik 100% streaming.

Nu blijf ik bij Ziggo omdat ik de CB alleen als modem kan instellen, dus dat ik probleemloos mijn eigen netwerk thuis kan opzetten. KPN en T-Mobile hebben allemaal rare netwerkzaken die het gebruik van eigen apparatuur lastig maken.
Hoezo? Bij KPN hoef je helemaal geen KPN modem/router te gebruiken. Mijn eigen gekochte Fritz!Box werkt meer dan uitstekend. KPN geeft ook netjes alle info vrij:
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm
Qua internet ben je dus juist veel vrijer om eigen hardware te gebruiken ivm Ziggo.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het lijkt er op dat ze het gebied <262 MHz helemaal vrij van downstream hebben gemaakt. Nu nog de "middenberm" verzetten zodat de vrijgekomen rijstroken voor upstream gebruikt kunnen worden. Ik neem aan dat alle versterkers/verdelers in de straatkasten inmiddels geschikt zijn daarvoor, maar ik heb geen idee hoe het verder gaat. Of er nog een monteur langs moet om de filters om te schakelen of dat op afstand kan... geen idee.

Maar het zal vast niet morgen klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Wat vindt je van cloudopslag/bestandsdeling voor werk, zeker voor grote bestanden.
Voor privé personen backup van persoonlijke aard en die kunnen met grotere foto bestanden etc. gauw oplopen naar de 1 TB.
Ik gebruik beide (encrypted) en ga maar eens met 30 of 50 Mbps 500 GB of groter uploaden.
Thuiswerken is zo'n ding waarbij vaak upload snelheid een belangrijke en helaas een beperkende factor is.
Dat jij slechts behoefte hebt aan wellicht 5 GB cloudopslag is 1 ding maar veel mensen hebben vaak, zowel professioneel als privé, een véél grotere behoefte en daarom is een fatsoenlijke upload snelheid zo belangrijk.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Vraag aan Tweakers die de uploadsnelheid nu te traag vinden: welke snelheid zou Ziggo moeten bieden om tevreden te zijn? Is 100 Mbps dan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:12
snah001 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

...
Thuiswerken is zo'n ding waarbij vaak upload snelheid een belangrijke en helaas een beperkende factor is.
...
als je gebruik maakt van citrix of bijvoorbeeld een dedicated pc op kantoor overneemt dan hoeft er niet zoveel data heen en weer tussen kantoor en thuis. en dan blijft de data ook veilig op het werk. en dan is 10 Mbit upload ruim genoeg voor 2 thuiswerkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
robertwebbe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:41:
Vraag aan Tweakers die de uploadsnelheid nu te traag vinden: welke snelheid zou Ziggo moeten bieden om tevreden te zijn? Is 100 Mbps dan voldoende?
Zo snel mogelijk.
Ik persoonlijk minimaal 100mbit, anders zonde van het geld.
Zit nu op 500/40, zakelijk, midden abo.

Hoe meer upload ik heb, hoe meer services je kan draaien.
Een praktisch voorbeeld hier zou kunnen zijn iets als:http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Maar dan FULL IQ (volledige bandbreedte, raw) dan is het alsof je ergens anders volledig mijn ontvanger kan gebruiken.

Video streams van spectrums die mogelijk gaan veranderen.

Het is heel simpel: Bouw eerst de weg, de (snellere) auto's komen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gemiddeld gezien zou ik uit kunnen met een 6 tot 7 mbit lijntje, zowel up als down. Maar de keren dat je iets moet up of downloaden is elke seconde wachten al te lang. :P Dus minimaal 100mbit, liefst 1000mbit synchroon.
Er zijn nu momenten dat tetheren via telefoon sneller is dan een kabel uit de muur wat upload betreft, dat kan echt niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:08
Op mijn werk zijn we bezig met moden workplace. Daarbij heb je al je applicaties op je laptop draaien en maak je gebruik van cloud services zoals bijvoorbeeld Sharepoint. Daarbij is een hogere upload ook wel fijn. We kunnen ook inloggen op een RDS of VDI omgeving, maar dat werkt toch net ff minder lekker dan direct op de laptop zelf. Dus kom maar op met die hogere upload. Ik heb nu 30MBit up bij Ziggo, opzich voldoende, maar meer mag altijd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

De upload is puur de reden dat ik naar KPN ga overstappen zodra hier glasvezel ligt, heb een tijd terug al akkoord gegeven aan KPN voor het binnen brengen van glasvezel. Ga dan naar een 1000/1000 verbinding.

Ben bij Ziggo met 600 megabit/sec al zeer tevreden over de download, 1000 megabit/sec download heb ik niet per se behoefte aan. Maar de huidige 40 megabit/sec upload bij Ziggo is een lachertje. Ik heb echt niet volcontinu 1000 megabit/sec nodig, maar ik doe regelmatig online backups en dan is die 40 megabit/sec de reden dat alles lang duurt.

Wil Ziggo me als klant houden dan zouden ze toch minimaal de upload moeten vertienvoudigen...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
W1ck1e schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:54:
[...]

als je gebruik maakt van citrix of bijvoorbeeld een dedicated pc op kantoor overneemt dan hoeft er niet zoveel data heen en weer tussen kantoor en thuis. en dan blijft de data ook veilig op het werk. en dan is 10 Mbit upload ruim genoeg voor 2 thuiswerkers.
Helaas gaat dat voor velen niet op........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
TFHfony schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:01:
[...]

Hoezo? Bij KPN hoef je helemaal geen KPN modem/router te gebruiken. Mijn eigen gekochte Fritz!Box werkt meer dan uitstekend. KPN geeft ook netjes alle info vrij:
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm
Qua internet ben je dus juist veel vrijer om eigen hardware te gebruiken ivm Ziggo.
Op zich heb je gelijk, maar het is bij KPN alles of niets: of je neemt die Experia meuk met alle beperkingen, of je zoekt het zelf maar uit, inclusief modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Gadget Freak schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Op zich heb je gelijk, maar het is bij KPN alles of niets: of je neemt die Experia meuk met alle beperkingen, of je zoekt het zelf maar uit, inclusief modem.
Bij xDSL wel. Bij glas is de mediaconverter eigenlijk al je modem en daar hoef je dus alleen maar een router op aan te sluiten. Daarnaast is het juist op vele manieren veel plezieriger om helemaal zelf te kunnen kiezen, zowel qua hoeveelheid kabels als stroomgebruik. Uiteindelijk heb je bij KPN dus juist volledige vrijheid terwijl je bij Ziggo nog altijd aan die "connectbox" meuk vast zit. Of je wil of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
TFHfony schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:15:
[...]

Bij xDSL wel. Bij glas is de mediaconverter eigenlijk al je modem en daar hoef je dus alleen maar een router op aan te sluiten.
Ik wil alleen glasvezel of kabel, dus dit is goed nieuws, handig te weten!

Hoe zit het als je ook tv bij KPN afneemt? Heb je dan nog rare subnetten nodig? Dat is bijvoorbeeld een groot nadeel van ik geloof T-Mobile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Gadget Freak schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Ik wil alleen glasvezel of kabel, dus dit is goed nieuws, handig te weten!

Hoe zit het als je ook tv bij KPN afneemt? Heb je dan nog rare subnetten nodig? Dat is bijvoorbeeld een groot nadeel van ik geloof T-Mobile.
Daar dient je router inderdaad wel mee om te kunnen gaan. TV zit op VLAN 4, internet en telefonie op VLAN 6. in principe staat alles hier uitgelegd: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm
Een router als Fritz!box heeft hier zelfs standaard profielen voor. Andere merken wellicht ook. Werkt uitstekend in ieder geval. De Experiabox zit hier nog in he cellofaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
snah001 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:28:
[...]

Helaas gaat dat voor velen niet op........
ik heb geen idee, maar dat is dan een keuze (van het bedrijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben trouwens benieuwd hoe dat zal gaan met thuisversterkers als de Tratec FRA-752/N die ik hier heb. Ik weet dat er een opvolger is, maar die heeft alleen aan de bovenkant een uitbreiding van het frequentiegebied. Als de "middemberm" die de upstream band van de downstream band scheidt naar boven verlegd wordt om meer upload ruimte te creëren wordt dat ding onbruikbaar. Zouden er voor thuisgebruik versterkers komen waarbij de volle DOCSIS 3.1 upstream frequentieband van 5-204 MHz gebruikt kan worden? Ik heb ze nog niet gezien.

Of gaat het aansluiten van het modem op de 0dB poort van zulk een versterker tot het verleden behoren en gaat dat voortaan altijd via een splitter direct op het AOP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:04:
Ik ben trouwens benieuwd hoe dat zal gaan met thuisversterkers als de Tratec FRA-752/N die ik hier heb. Ik weet dat er een opvolger is, maar die heeft alleen aan de bovenkant een uitbreiding van het frequentiegebied. Als de "middemberm" die de upstream band van de downstream band scheidt naar boven verlegd wordt om meer upload ruimte te creëren wordt dat ding onbruikbaar. Zouden er voor thuisgebruik versterkers komen waarbij de volle DOCSIS 3.1 upstream frequentieband van 5-204 MHz gebruikt kan worden? Ik heb ze nog niet gezien.

Of gaat het aansluiten van het modem op de 0dB poort van zulk een versterker tot het verleden behoren en gaat dat voortaan altijd via een splitter direct op het AOP?
Ik heb het al eerder gemeld, ik heb een hoop uitdagingen gehad met upload/upstream CEC CER counters. Elke monteur die bij mij kwam begon met: die versterker moet er tussen uit. Het moet zonder ook kunnen functioneren. Dat geeft al aan dat er een transitie ingezet lijkt te zijn.

Ik denk dat je voor de TV je TV-poot in de toekomst apart gaat versterken, waarbij een retour versterker niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ziggo wil dat je het modem direct op de splitter op het AOP aansluit en niet via een versterker. Alleen TV aansluitingen zouden via de versterker moeten lopen. Enerzijds omdat als er iets is met de versterker, dat je dan ook geen internet en telefonie meer hebt. En anderzijds toekomstig spectrumgebruik zoals je al schetste. Voorheen verplaatste mensen hun Connectbox wel eens naar bijvoorbeeld de woonkamer om beter WiFi te hebben. Maar nu de smartwifi pods er zijn hoeft dat niet meer. De verbinding tussen AOP en het modem moet dus zo onverstoord mogelijk worden gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 24-10-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:39:
[...]
Ik denk dat je voor de TV je TV-poot in de toekomst apart gaat versterken, waarbij een retour versterker niet meer nodig is.
Als versterkers alleen nog voor TV gebruikt gaan worden, dan vraag ik me af waarom Tratec en Hirschman de moeite hebben genomen om hun versterkers op te waarderen van 862 MHz naar 1,2 GHz. De TVs gaan toch niet zo ver.
robertwebbe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:25:
Ziggo wil dat je het modem direct op de splitter op het AOP aansluit en niet via een versterker. Alleen TV aansluitingen zouden via de versterker moeten lopen.
De monteur die hier iets meer dan twee jaar geleden een Connectbox kwam aansluiten had er geen enkel probleem mee om die net als het vorige modem op de 0dB poort van mij Tratec FRA-752/N aan te sluiten. Met dezelfde moeite had hij er een splitter tussen kunnen prikken, maar dat deed hij niet. Hij zei er ook niets van.
Enerzijds omdat als er iets is met de versterker, dat je dan ook geen internet en telefonie meer hebt.
Mwah.. het is mij in al die jaren één keer gebeurd dat na een netspanningsonderbreking het internet en de TV niet terug kwamen. Het duurde echt geen vijf minuten voordat ik doorhad dat het voedinkje van de versterker het niet overleefd had..
En anderzijds toekomstig spectrumgebruik zoals je al schetste. Voorheen verplaatste mensen hun Connectbox wel eens naar bijvoorbeeld de woonkamer om beter WiFi te hebben. Maar nu de smartwifi pods er zijn hoeft dat niet meer.
En zo is er weer een nieuw verdienmodel gecreëerd... })

Overigens waren er toch ook STBs met een eigen modem?
De verbinding tussen met modem moet dus zo onverstoords mogelijk worden gedaan.
Jaja en daarvoor wordt het idee van overal retourgeschikte aansluitpunten verlaten... Hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Roetzen Voorheen werd inderdaad het modem eventueel nog op de onversterkte versterker poort aangesloten maar sinds dat de nieuwe FRA-752X beschikbaar is gekomen is het beleid blijkbaar gewijzigd. Ik heb daar toen navraag naar gedaan en kreeg toen eerder gegeven antwoorden te horen.

Ik denk dat antenneversterkerfabrikanten met 1218 MHz versies zijn gekomen omdat er settopboxen zijn met ingebouwde internet modems. De Mediabox XL was daar een voorbeeld van maar sinds de laatste software upgrade staat die uit. Degenen die het interne modem gebruikte hebben een Connectbox ontvangen.

@stormfly Een versterker zal ook retourgeschikt moeten zijn voor het settopboxmodem t.b.v. de interactieve diensten.

Zolang er nog DVB-C wordt gebruikt zul je mogelijk nog een versterker moeten gebruiken. Maar ooit zal het een keer full-IP gaan worden, dan is het voorbij. Dat zal waarschijnlijk nog wel een paar jaren duren voordat dit werkelijkheid zal zijn maar stel je eens voor wat je dan wel niet aan bandbreedte hebt. Het netwerk heeft dan 1200 MHz spectrum!

[ Voor 27% gewijzigd door robertwebbe op 24-10-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:12:

@stormfly Een versterker zal ook retourgeschikt moeten zijn voor het settopboxmodem t.b.v. de interactieve diensten.

Zolang er nog DVB-C wordt gebruikt zul je mogelijk nog een versterker moeten gebruiken. Maar ooit zal het een keer full-IP gaan worden, dan is het voorbij. Dat zal waarschijnlijk nog wel een paar jaren duren voordat dit werkelijkheid zal zijn maar stel je eens voor wat je dan wel niet aan bandbreedte hebt. Het netwerk heeft dan 1200 MHz spectrum!
De NEXT heeft een IP stack zonder retourmodem. Bij de XL box, na de software update komt de data ook via IP binnen. De vraag is of dat via het interne coax modem is of via het hoofdmodem (UTP of WiFi)?

Wat je hierboven leest is dat er steeds meer IP content komt. Je dient ergens een keer een transitie in te zetten, naar de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
Dat moet wel via het interne modem gaan want mijn XL (Horizon) heeft absoluut geen verbinding met mijn internetmodem. Zou ook geen doen zijn om na een softwareupdate opeens honderdduizenden Horizon mediaboxen van een internetverbinding via LAN te gaan voorzien.
Roetzen schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:59:
[...]De monteur die hier iets meer dan twee jaar geleden een Connectbox kwam aansluiten had er geen enkel probleem mee om die net als het vorige modem op de 0dB poort van mij Tratec FRA-752/N aan te sluiten. Met dezelfde moeite had hij er een splitter tussen kunnen prikken, maar dat deed hij niet. Hij zei er ook niets van.
Vaak is het signaal dan wel wat hoog (in de zin van +10/+12dBmV downstream en 40dBmV upstream). Het is allemaal geengineered op een 2-deler na het AOP. Individuele verschillen daargelaten. Ondanks dat het weinig kwaad kan zul je altijd een relatief beter signaal hebben voor de versterker tenzij het te laag wordt.

[ Voor 59% gewijzigd door Jim423 op 24-10-2021 18:49 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:12:

Van mij mag DVB-C nog wel even blijven. Het bevalt mij prima met mijn nog net op tijd zelf gekochte CI+ module. En mijn versterkertje dat tot 862 MHz gaat zal ik ook nog wel even lunnen blijven gebruiken. Ja, DVB-C zal ooit wel verdwijnen ten faveure van IP TV, maar of ik dan nog bij Ziggo ben, dat is maar de vraag. En wat die 1200 MHz spectrum van de coax betreft, de fabrikant van het AOP dat hier in gebruik is zegt dat het goed is voor 2000 MHz. Dus die denkt in elk geval dat er nog meer in zit dan 1200 MHz. Maar dan nog. De verkoopman van Delta Fiber die hier momenteel rondloopt om de glasvezel aan te prijzen beweert dat de glasvezel oneindig is in capaciteit. Dat is natuurlijk niet waar, maar het is wel duidelijk dat de potentie van de glasvezel die van de coax ver te boven gaat. Dus we gaan zien hoe dit afloopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De volgende stap voor Docsis 3.1 is 1794 MHz. Ik vermoed dat Ziggo waar mogelijk onderdelen zoals AOP’s, splitters, multitaps, etc. al vervangt voor deze frequenties zodat ze in de toekomst snel kunnen upgraden.

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 24-10-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jim423 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:44:

Vaak is het signaal dan wel wat hoog (in de zin van +10/+12dBmV downstream en 40dBmV upstream). Het is allemaal geengineered op een 2-deler na het AOP. Individuele verschillen daargelaten.
Dan ben ik de uitzondering die de regel bevestigd. Ik heb hier met het Connectbox op de 0dB uitgang van de versterker die dus zonder splitter op het AOP is aangesloten downstream waarden die variëren van 2,2 dBmV tot 4,9 dBmV en upstream waarden van 40 tot 41,5 dBmV. Prima waarden, maar kennelijk niet geengineerd op de 4-5 dB verlies van een splitter op het AOP.
Ondanks dat het weinig kwaad kan zul je altijd een relatief beter signaal hebben voor de versterker tenzij het te laag wordt.
Ik denk niet dat het in mijn geval beter wordt met een splitter op het AOP er tussen
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:48
Weet je, het is ergens gewoon belachelijk om van 500Mbit/s down naar gigabit down te gaan als de upload niet mee groeit. Die gigabit is leuk voor de cijfertjes maar in de praktijk is alles boven de 50Mbit/s download prima werkbaar voor de meeste mensen. Ze kiezen er marketingtechnisch gewoon voor om de download zo hoog mogelijk te krijgen terwijl de meeste klanten daar niets aan hebben en vergeten de lage upload waar mensen wel tegenaan lopen.

Uiteraard wil je beide zo hoog mogelijk en zou 1000/1000 het leukste zijn, dat is immers de max van de meeste NIC's bij consumenten toestellen. Wat ze nu aanbieden is totaal buiten verhouding en dat is het probleem van de meesten hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
Andros schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:17:
... Wat ze nu aanbieden is totaal buiten verhouding en dat is het probleem van de meesten hier.
Dat zijn dus geregistreerde tweakers gebruikers die ziggo als provider hebben. En dat is dus een fractie van alle internet gebruikers in Nederland (en Belgie). Ik denk dat een groot deel van de anderen de upload/download snelheden niet boeit of er problemen mee heeft. En daarmee is de verhoudng voor hen niet "totaal buiten verhouding".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ankona
Maar wie heeft dergelijke snelheden nodig? Ik heb 300/30 bij Ziggo en een gezin met twee tieners. Er wordt dus flink gebruik gemaakt van Netflix, Youtube, Tiktok, Spotify, wat games, social media etc. En zelf kan ik gewoon mijn werk blijven doen via dezelfde verbinding.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Symmetrisch, omdat glasvezel dat ook doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:26:
[...]
Symmetrisch, omdat glasvezel dat ook doet.
Dat is op zich geen reden. Ik kan wel leven met een asymetrische verbinding. Maar wat Ziggo momenteel aan up/down ratio biedt is wel erg weinig. Overigens zijn asymetrische verbindingen al heel oud. Het begon dacht ik met videotext Viditel of hoe heette dat ook weer? 1200/75 Baud. Dat was toen genoeg want over het retourkanaal gingen alleen de toetsaanslagen van de gebruiker . De ADSL aansluitingen waren ook asymetrisch. Met dezelfde gedachtegang er achter. Maar ja, de tijden veranderen en daarmee het gebruik.Maar volledig symetrisch hoeft voor mij voorlopig nog niet. 200/100 is voor mij de komende vijf jaar wel genoeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Dat is een prima reden. Zolang Ziggo geen symmetrische verbindingen aanbiedt, dan is het in mijn ogen inferieur aan glasvezel en dan laat ik de prijs even buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
Roetzen schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:59:
[...]
Mwah.. het is mij in al die jaren één keer gebeurd dat na een netspanningsonderbreking het internet en de TV niet terug kwamen. Het duurde echt geen vijf minuten voordat ik doorhad dat het voedinkje van de versterker het niet overleefd had..
Ha ha, ook 1 keer gehad.
Zoeken en zoeken en toen viel het mij ineens in dat de voeding van de versterker het wel eens begeven kon hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:59
Wat mij betreft minimaal de helft van de download. Maar 200Mbps (op een 500mbit verbinding) is al prima.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
Ik zou al blij zijn als de upload bij Ziggo naar minimaal 100Mbps gaat in de toekomst :) Hoger mag altijd maar dit is wel het minimale...

Verwacht in 2022 toch wel actie van Ziggo op dit gebied...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Nu online
@robertwebbe 150/15Mbit lijntje wat ik nu van Ziggo heb, is goed genoeg voor mij.
Voor mij zou het net als op het mobile netwerk mogen, 150Mbit down haal ik in mijn buurt, en ook dat ongeveer voor de upload, ik zit rond de 80Mbit up, Dus voor mij zou Ziggo met 100Mbit> upload fijn zijn. Een download meer dan 150Mbit is wel lekker natuurlijk.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Jeffrey87 Op een andere lokatie waar ik ook een Ubee UB1318ZG heb staan zie ik nu 6 upsteam kanalen.
4 van 6,4 MHz en 2 van 3,2 MHz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbYWtHFgsoZswErHOoXaEGzlO9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oIBHLDG6eLYxxGVbYBxs9CWU.png?f=user_large

Nu moet ik er wel bij vermelden dat hier een Ziggo Zakelijk abonnement op zit.

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 26-10-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Vandaag basic abonnement afgesloten. Ik hou m'n 50/50 glasvezel er even naast, die zeg ik na verstrijken herroepingsrecht eventueel op. Ben benieuwd of 40/5 in de praktijk misschien 50/20 doet en of er DVB-C van de kabel valt te vissen. In de bevestiging stond wel dat ik internet en TV de eerste maanden voor een habbekrats heb. Lijkt mij een pareltje dit abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom mijn modem sinds vandaag niet meer in, en alleen ipv6 werkt ipv4 werkt niet ik heb de dhcp server uitgezet standaard omdat toch niet verbonden is met andere apparaten behalve mijn router, is er een update geweest ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:24

aex351

I am the one

Chris.nl schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 01:07:
Vandaag basic abonnement afgesloten. Ik hou m'n 50/50 glasvezel er even naast, die zeg ik na verstrijken herroepingsrecht eventueel op. Ben benieuwd of 40/5 in de praktijk misschien 50/20 doet en of er DVB-C van de kabel valt te vissen. In de bevestiging stond wel dat ik internet en TV de eerste maanden voor een habbekrats heb. Lijkt mij een pareltje dit abonnement.
Ziggo levert echt puur de internetsnelheid waarmee ze adverteren is mijn ervaring. 40/5 is dus 40/5, en niet per ongeluk 50/20.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
aex351 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 01:17:
[...]

Ziggo levert echt puur de internetsnelheid waarmee ze adverteren is mijn ervaring. 40/5 is dus 40/5, en niet per ongeluk 50/20.
Misschien was ik iets te enthousiast met m'n topicsearch. Maar ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
robertwebbe schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:59:
@Jeffrey87 Op een andere lokatie waar ik ook een Ubee UB1318ZG heb staan zie ik nu 6 upsteam kanalen.
4 van 6,4 MHz en 2 van 3,2 MHz:

[Afbeelding]

Nu moet ik er wel bij vermelden dat hier een Ziggo Zakelijk abonnement op zit.
Dat is al langer zo in met name fUPC gebied, dit zijn nog ATDMA kanalen, waar ze inderdaad 2x 3,2 MHz hebben ingezet om het effect van interferentie te verminderen.
Chris.nl schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 01:07:
aex351 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 01:17:
[...]

Dit is met het zogenaamde Internet Basic (40/5) abonnement, en zo ken ik nog veel meer mensen met dit abonnement die hetzelfde halen.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/a/7835915058.png

[ Voor 64% gewijzigd door Jeffrey87 op 27-10-2021 08:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoSchaap
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:40

JoSchaap

Had a life, got a modem..

Ziggo's DOCSIS modems worden in mijn ervaring altijd wat ruimer geprovisioned :)

bij mij staat ie ook niet strak op 1024/50 maar vaak op 1030/52

[ Voor 8% gewijzigd door JoSchaap op 27-10-2021 08:31 ]

GamePC : Inv. : GameRoom : YouTube : Steam : Twitch : BattelNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
JoSchaap schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:18:
Ziggo's DOCSIS modems worden in mijn ervaring altijd wat ruimer geprovisioned :)

offtopic:
/humblebrag
Klopt, maar bij het Basic abonnement is het niet zomaar ruim provisioned. Er werd vroeger een abonnement Connect ZZP Instap aangeboden met een snelheid van 25/5, dit abonnement is verhoogd naar 50/20, wat misschien niet geheel toevallig overeenkomt met de snelheid die men nu haalt met het Basic abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Jeffrey87 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:03:
[...]
Dit is met het zogenaamde Internet Basic (40/5) abonnement, en zo ken ik nog veel meer mensen met dit abonnement die hetzelfde halen.
Is dat bij iedereen dan het geval? Of alleen bij sommigen?

JoSchaap schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:18:

Hoe kun je 1029 Mb/s halen? De ethernetpoort op je modem is toch een gigabit poort? Ik kom niet hoger dan 930-940 Mb/s met Inernet Giga op een UBC1318ZG. Ik heb Ziggo hierover gebeld en het antwoord was dt de ethernetpoort nu de beperkende factor is, er gaat ook nog wat overhead vanaf.

[ Voor 49% gewijzigd door robertwebbe op 27-10-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
robertwebbe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:50:
...
Hoe kun je 1029 Mb/s halen? De ethernetpoort op je modem is toch een gigabit poort? Ik kom niet hoger dan 930-940 Mb/s met Inernet Giga op een UBC1318ZG. Ik heb Ziggo hierover gebeld en het antwoord was dt de ethernetpoort nu de beperkende factor is, er gaat ook nog wat overhead vanaf.
wellicht is de ene 'M' gelijk aan 1000x1000 en de andere 'M' 1024x1024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
robertwebbe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 09:50:
De UBC1318ZG ondersteunt link aggregation, aldus Ziggo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

Jeffrey87 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

De UBC1318ZG ondersteunt link aggregation, aldus Ziggo.
jij gaat door voor de wasmachine ;)

1318ZG hangt met 2x gigabit aan mn router rest van het netwerk is 10Gig

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pXF9L79.png

[ Voor 17% gewijzigd door JoSchaap op 27-10-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Werkt dat zomaar? Of moet je hiervoor iets instellen op het modem?

Edit: Ik heb een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro, deze heeft 1 gigabit WAN aansluiting en 1 10Gb-SFP+ WAN aansluiting. Bestaan er interfaces om 2x 1 gigabit te agregeren naar een 10 Gb-SFP+?

[ Voor 59% gewijzigd door robertwebbe op 27-10-2021 13:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoSchaap

JoSchaap

kort door de bocht, Nee; niet zomaar.

Voor zover ik het heb kunnen testen werkt dit enkel met de ubee 1813 in bridge mode. Tevens heb je een router met ondersteuning van WAN bonding en LACP nodig. over het algemeen vind je dat alleen op zakelijk segment routers, en moet hiervoor een eigen config gemaakt worden (is niet echt een wizard voor).

ik heb zelf een MikroTik CCR1009-7G-1C-1S+ achter de ubee hangen en daarin 2 poorten tot 1 ge-bond.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EDfXzCd.png
Het Unify spul heb ik zelf geen ervaring mee, altijd al Tik's gehad

[ Voor 4% gewijzigd door JoSchaap op 27-10-2021 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@JoSchaap Dank voor het delen.

Ik denk dat ik dan even de vrije modemkeuze afwacht, deze is van toepassing na 28 januari 2022. Dan ga ik proberen om een DOCSIS 3.1 modem met 2.5Gbit WAN aansluiting werkend te krijgen en deze via een Mikrotik S+RJ10 aan te sluiten op de SFP+ WAN2 poort van de UDMP.

Inmiddels heb ik de volgende DOCSIS 3.1 modems gevonden met een 2.5Gb WAN ethernet poort:

[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 27-10-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:47
robertwebbe schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:15:
Werkt dat zomaar? Of moet je hiervoor iets instellen op het modem?

Edit: Ik heb een Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro, deze heeft 1 gigabit WAN aansluiting en 1 10Gb-SFP+ WAN aansluiting. Bestaan er interfaces om 2x 1 gigabit te agregeren naar een 10 Gb-SFP+?
In de Netgear AX12 router is het ook mogelijk om 1Gbit + 1Gbit te doen voor de WAN. De functie ziet er op de Netgear zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FB8KGwUJtfHpAxgjyrqbbFKYYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9HRUrtJeApZQzUW7VsoZb2hG.png?f=user_large

Heb helaas geen zakelijk Ubee modem waar mee dit kan, maar de Connectbox Giga, ookal is hier nog geen Giganet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
Deze modems werken gedeeltelijk tot niet op het Ziggo netwerk, omdat het DOCSIS 3.1 modems betreffen met ondersteuning voor DOCSIS 3.0 in plaats van EuroDOCSIS 3.0. Verschil is dat DOCSIS 3.0 alleen 6 MHz kanalen ondersteund, en EuroDOCSIS 3.0 werkt met 8 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Jeffrey87 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:22:
[...]
Deze modems werken gedeeltelijk tot niet op het Ziggo netwerk, omdat het DOCSIS 3.1 modems betreffen met ondersteuning voor DOCSIS 3.0 in plaats van EuroDOCSIS 3.0. Verschil is dat DOCSIS 3.0 alleen 6 MHz kanalen ondersteund, en EuroDOCSIS 3.0 werkt met 8 MHz.
Ik dacht dat vanaf 3.0 er geen aparte EURO variant meer was. Zal vanavond even verder zoeken.

Edit 1: Er is ook een Europees product met een 2.5 Gigabit ethernet poort: De AVM FRITZ!Box 6660.
Alleen heeft die weer een Intel Puma 7 chipset en daar heb ik niet al te goede ervaringen mee.
En hij kan niet in bridge modus gezet worden dus deze gaat het niet worden voor mij.

Edit 2: Ik heb ook nog de Hitron EN2251–HSP gevonden. Helaas ook weer een Puma 7. Veel geklaag erover op reddit.

[ Voor 47% gewijzigd door robertwebbe op 30-10-2021 12:00 ]

Pagina: 1 ... 226 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic