Daar heb ik ook langer over nagedacht en zover mijn kennis gaat is mijn conclusie de volgende:
Er zijn miljoenen modems in gebruik, zelfs hele oude Cisco's misschien zelfs nog wel Motorola's. Onze wijk heeft een upload van 108Mbps voor 300 modems, dat kan ziggo verhogen tot 216Mbps. Daar lijken ze nav de klacht van mij en de buurman geen aanstalten toe te maken. FM radio is hier recent verwijdert, e.a. zou mogelijk moeten zijn als ze het "bandje" stoppen wat ze nu uitzenden.
Om de voordelen van D3.1 te benutten moet je modem modern zijn, een D3.1 modem. En op dit moment heeft Ziggo alleen een downstream D3.1 profiel. Een GigaNet klant gaat upstream nog over D3.0, dat helpt ook niet in upload verbreding.
Ik geloof niet dat er veel animo is voor het overpriced Gigabit abonnement met slechts 50Mbit upload, niet zoveel dat het een verandering op het net zou gaan geven als D3.1 in beide richtingen door Ziggo is uitgerold.
Samenvattend: De thuiswerk verplichtingen en lockdowns hebben de verkeersrichtingen veranderd, in de ISP netwerken. De huidige D3.0 klanten in het fZiggo gebied kunnen nog verdubbelen qua upload na verwijdering van FM kanalen, dat gaat zeker helpen. Maar de D3.1 uitrol gaat niet op de termijn helpen waar klanten nu problemen ervaren met thuiswerken etc. Bandbreedte honger verdubbelt elk jaar...
D3.1 uitrol met alle noodzakelijke modems is een meer jaren plan, waarbij de klant ook zelfstandig moet kiezen voor het overpriced abonnement. Dat heeft een lange adem nodig.
Schiet er maar eens op, ben benieuwd hoe jullie het zien