• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

GeneralX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:10:
De PC rechtstreeks op de connectbox lijkt me ongewenst, dan heb ik dus geen WiFi meer en geen firewall behalve die van Windows. Het modem staat in bridge mode. 40% is inderdaad veel, je hebt dan niets meer aan je verbinding :(
Toeval is het natuurlijk niet. Hemelsbreed liggen de adressen 700m uitelkaar dus de infra zal waarschijnlijk hetzelfde zijn en het modem is natuurlijk hetzelfde model.
EDIT: De PC waarop ik test, hangt bekabeld aan een Miktrotik router met een CAT5e kabel. Tussen PC en router nooit packet loss gehad. De router hangt met een CAT6 met gegoten stekkers aan de Connectbox. Het modem is, zover ik kan vaststellen, niet bereikbaar omdat hij in bridge mode staat. Niet te pingen, wordt niet getoont op traceroutes en kan er niet op inloggen. Als iemand weet hoe ik de Mikrotik router kan instellen zodat ik het modem wel kan pingen, dan houdt ik me aanbevolen. Mijn netwerkkennis gaat niet ver genoeg op dit gebied. I²C, SPI en CAN netwerken zijn meer mijn ding ;(
Het hele idee om met pc of laptop rechtstreeks bekabeld op de connectbox te zitten is juist dat je je eigen installatie zoveel mogelijk uit de loop haalt en het aantal variabelen vermindert. De connectbox heeft toch gewoon een firewall :? Misschien moet hij eerst uit bridge.

Anyways, als je het probleem succesvol bij ziggo wilt beleggen lijkt me dat je hier niet aan ontkomt.

En misschien is de kabel tussen je router en de connectbox wel kapot.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GeneralX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:30:
[...]

Ik weet niet of het handiger is, ik kan traceroute en ping draaien vanuit winbox (voor de niet-Miktrotik gebruikers: ik kan traceroute en ping draaien op de Miktrotik router), dus dan hoef ik het niet te draaien op mijn PC. Dat sluit uit dat het aan mijn PC ligt, of de kabel naar de router toe.

EDIT: Winmtr geeft geen gedetailleerdere informatie dan mijn eerdere traceroute screenshot, dus daar zie ik de meerwaarde niet van. EINDE EDIT

Ik heb op het vorige adres een poos een VM met smokeping heb gedraaid, maar ik weet niet of ik die nog heb. Daarbij vonden de meeste monteurs het lastig om die data te interpreteren. Ik zal Winmtr dan wel even draaien. Wat me niet duidelijk is, is wat je bedoelt met 'waar de loss optreedt'. Dat kan ik je zo wel vertellen: voorbij de router. Maar omdat het modem in bridge mode staat, kan ik er niet op inloggen om de screenshot te maken waar je om vroeg. Ik kan ook niet pingen naar het modem, dus ik kan ook niet aantonen dat het niet aan de CAT6 kabel ligt tussen router en modem, of aan het modem zelf.

EDIT: ik zie net dat 10.255.49.1 een lokaal IP adres is. Zou het kunnen dat het modem (in bridge mode) op dit IP adres zit?
Je kan gewoon in je modem als deze in bridge staat.
Winmtr of ping plotter laat zien bij welke hop de loss ontstaat (ook je router wordt mee genomen), dat is wat anders dan je in je screenshots laat zien. ;)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:22
Jeffrey87 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Je zit waarschijnlijk in oud @Home gebied? Zo ja, dan is dat het IP adres van de CMTS.
Je zou natuurlijk 192.168.178.1 of 192.168.100.1 kunnen pingen?
Bdeankt voor de info over de CMTS. De IP-adressen die je noemt, kan ik wel pingen maar dat levert uitsluitend time-outs op. Het modem is ook niet bereikbaar op een van die adressen.
Help!!!! schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Het hele idee om met pc of laptop rechtstreeks bekabeld op de connectbox te zitten is juist dat je je eigen installatie zoveel mogelijk uit de loop haalt en het aantal variabelen vermindert. De connectbox heeft toch gewoon een firewall :? Misschien moet hij eerst uit bridge.

Anyways, als je het probleem succesvol bij ziggo wilt beleggen lijkt me dat je hier niet aan ontkomt.

En misschien is de kabel tussen je router en de connectbox wel kapot.
Ik kan niet inloggen, dus ook niet controleren of er een firewall aanstaat op het modem, want hij staat in bridge mode, maar Ziggo zegt het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C70VwD7RD34HOTfGwIqu1VBbTg0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m3hScHNiixBGdNKXKseP3RfY.png?f=user_large

Dus hoe vervelend ik het ook vind dat ik packet loss heb; ik ga niet mijn eigen PC rechtstreeks aan het internet hangen. Het lijkt me ongewenst om dat te adviseren aan klanten, dus ik neem aan dat Ziggo dat ook niet van me verwacht. Een snellere manier om te kijken of een kabel stuk is, is met een kabeltest of door een andere kabel aan te leggen. Gelukkig heb ik genoeg packet loss en ethernetkabels om die test uit te voeren en de kabel uit te sluiten. Als Ziggo het wenst, kunnen ze natuurlijk het modem uit bridge mode halen, maar het gaat alleen maar problemen toevoegen want dan moet de Connectbox ook weer firewall, router, switch, DHCP server en AP spelen.
ArcticWolf schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Je kan gewoon in je modem als deze in bridge staat.
Winmtr of ping plotter laat zien bij welke hop de loss ontstaat (ook je router wordt mee genomen), dat is wat anders dan je in je screenshots laat zien. ;)
Ik kan er niet in. Ik stel ook vast dat je een screenshot gemist hebt:
GeneralX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:20:
[...]
En om aan te tonen dat dit niet aan Google ligt, een traceroute naar 1.1.1.1:
[Afbeelding]
Daarbij draai ik deze ping tool nou juist op de router om de kabel tussen mijn PC en mijn Miktrotik router uit te sluiten. Daarom staat 'het IP' van de router er ook niet op. Die is immers geen hop.
Maar hierbij een export van Winmtr :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Hyf5B13ovQv7e8TmZfL13ov76E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gH5PnJnHqVmTTww0u4zFTJdY.png?f=user_large
Opmerkelijk is de packet loss naar de router. Ik kan niet verklaren waar die vandaan komt, dus ik ga in ider geval de kabel tussen de PC en de router verwisselen.

EDIT: hierbij een 'ping' naar waar het modem zou moeten zitten. Voor de duidelijkheid, het internet werkt prima, de eerste paar pings zijn de eerste keer dat ik het modem kan pingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERkMVERGuIaN64Sp11P60ftWhFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QXbRtdqyVFYJd7Dh3QVZIGpG.png?f=user_large
Een nieuwe WinMTR is onderweg nu er een andere ethernetkabel tussen mijn PC en de router zit.

[ Voor 10% gewijzigd door GeneralX op 31-05-2020 19:09 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Je maakt het imho allemaal veel te ingewikkeld. Bel de helpdesk, laat de modem uit bridge halen en ga rechtstreeks op de connectbox testen.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• GeneralX
Help!!!! schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:12:
Je maakt het imho allemaal veel te ingewikkeld. Bel de helpdesk, laat de modem uit bridge halen en ga rechtstreeks op de connectbox testen.
Waarbij je dus bedoelt dat ik ga testen op mijn PC, want de Connectbox heeft niet de mogelijkheid om traceroutes te doen, of wel? En geen mogelijkheid om traffic monitoring te doen. Kan het modem wel pingen?

EDIT: GOTCHA!
Net terwijl ik op zoek ben naar het telefoonnummer van de Ziggo helpdesk, stel ik vast dat de packet loss toeslaat. De kabel tussen mijn PC en mijn Miktrotik router was al vervangen toen dit gebeurde.
Aanvankelijk zei de PUMA tool dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKtlK2S8ERlVPoK2hksXgdNLsao=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/modtspk695QGWHfU8Lv2Jn6A.png?f=fotoalbum_small
Dus ik heb beleefd de waarschuwing genegeerd en zelf een server geselecteerd. Daaruit volgt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pynIZ5RnhN_iK9JWYBYN5_Kgjc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ecmm2pAAHt3O0NcW21SbI4QG.png?f=user_large
Is dit goed?

WinMTR laat dit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8ovaIDa598b1Gl9SW6Phqh5DTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sfcEL5Cg2KCyAQpYyJ81qw89.png?f=user_large
Dus de vorige kabel van PC naar router was inderdaad brak en gaat de prullenbak in.

[ Voor 58% gewijzigd door GeneralX op 31-05-2020 19:20 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

GeneralX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:14:
[...]

Waarbij je dus bedoelt dat ik ga testen op mijn PC, want de Connectbox heeft niet de mogelijkheid om traceroutes te doen, of wel? En geen mogelijkheid om traffic monitoring te doen. Kan het modem wel pingen?
Ja. Je pc met een goede kabel direct op de connectbox aansluiten nadat deze uit bridge is en je deze een hardware reset hebt gegeven.

Je wilt zoveel mogelijk variabelen uitsluiten en ik ga er vooralsnog even vanuit dat je AOP helemaal op orde is.

Als je dan nog een probleem hebt is het ook makkelijker om ziggo te overtuigen dat zij aan de gang moeten.

ps: Ik snap dat je daar geen zin in hebt maar het werkt wel het beste, ook naar ziggo toe.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 31-05-2020 19:18 ]

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-12 08:02
[...]

Als je het modem weer in router mode laat zetten, kun je op http://192.168.178.1 inloggen met de credentials die onderop het modem staan, waarna je vervolgens een ping of traceroute (geen MTR) kan laten uitvoeren vanuit het modem zelf, echter wel met beperkingen (volgens mij maximaal 50 pings ofzo).

Ziggo levert uiteraard alleen ondersteuning op je lijn als je alles in router mode hebt staan, alle apparatuur die er nu achter staat wat betreft routing, daar gaan ze waarschijnlijk over struikelen als je vraagt om een monteur.

• GeneralX
Help!!!! schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:17:
[...]

Ja. Je pc met een goede kabel direct op de connectbox aansluiten nadat deze uit bridge is en je deze een hardware reset hebt gegeven.

Je wilt zoveel mogelijk variabelen uitsluiten en ik ga er vooralsnog even vanuit dat je AOP helemaal op orde is.

Als je dan nog een probleem hebt is het ook makkelijker om ziggo te overtuigen dat zij aan de gang moeten.

ps: Ik snap dat je daar geen zin in hebt maar het werkt wel het beste, ook naar ziggo toe.
Haha, ik was er al bang voor. Ik ben het circus al meerdere keren doorgeweest en weet inmiddels dat mijn eigen APs en router beter presteren. Het uitsluiten van variabelen is mooi, maar mijn betrouwbare hardware uitwisselen met de goedkope meuk van Ziggo is niet helemaal hetzelfde. De reden voor dit topic zijn precies dit soort tips, dus ik ga wel even met ze bellen om bridge mode uit te laten zetten. Mijn ervaring is dat Ziggo helemaal niet aan de gang wil met dit soort dingen, dus alle kleine beetjes helpen
Jeffrey87 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:17:
[...]
Als je het modem weer in router mode laat zetten, kun je op http://192.168.178.1 inloggen met de credentials die onderop het modem staan, waarna je vervolgens een ping of traceroute (geen MTR) kan laten uitvoeren vanuit het modem zelf, echter wel met beperkingen (volgens mij maximaal 50 pings ofzo).
Die 50 pings zijn dus precies het probleem. Ik ben dit circus al eens doorgeweest. Als ik ping vanaf mijn PC, krijgt mijn PC de schuld. En anders de kabel wel. Als ik ping vanaf mijn router, is mijn router of de kabel wel de schuldige. En op het modem moet ik dus snel reageren als er packet loss is. Kan ik dan logjes exporteren, of moet ik dan een screenshotje schieten?

EDIT: hier stond iets over een vlamboog in een lasdoos, maar die had niet met packet loss te maken. Die is er nu namelijk nog steeds. ;(

[ Voor 59% gewijzigd door GeneralX op 31-05-2020 21:31 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Dat circus doet Ziggo idd niks aan. Ze weten wel dat die Puma6 modems er last van hebben, maar gaan die dingen niet massaal afschrijven.
Laatst bij klant met een hitron modem en 5 IP adressen, deed een mtr met bakken packetloss over het internet naar het gateway adres op de modem, wilden ze niks mee doen.

Moet zeggen dat het nu een stuk beter werkt nu ik een VPS met pfsense heb draaien waar alle locaties in ster netwerk op verbinden. Modem heeft veel minder connecties om te beheren.

• GeneralX
Dus ik heb zojuist mijn laptop even rechtstreeks aan het modem gehangen. Modem reboot om een extern IP op de laptop te krijgen en ineens kon ik het modem weer pingen. De interface weigert toegang, omdat iemand anders al een sessie geopend zou hebben. Opmerkelijk. Vervolgens mijn router er weer achter gehangen en beiden een reboot gegeven. Nu kan ik vanaf de router en mijn PC weer pingen naar het modem. |:(
[...]

EDIT: GOTCHA!
Net terwijl ik op zoek ben naar het telefoonnummer van de Ziggo helpdesk, stel ik vast dat de packet loss toeslaat. De kabel tussen mijn PC en mijn Miktrotik router was al vervangen toen dit gebeurde.
Aanvankelijk zei de PUMA tool dit:
[Afbeelding]
Dus ik heb beleefd de waarschuwing genegeerd en zelf een server geselecteerd. Daaruit volgt dit:
[Afbeelding]
Is dit goed?

WinMTR laat dit zien:
[Afbeelding]
Dus de vorige kabel van PC naar router was inderdaad brak en gaat de prullenbak in.
Ja dit is wel matig te noemen, je hebt op de 2e hop al loss. Zoals eerder gezegd, je COAX signaal stort door een onbekende reden periodiek in, is mijn aanname.

Je zou een log bij kunnen houden of je een trend ontdekt.

Die errors uit het modem vroeg ook iemand, die zullen bij packetloss fors oplopen verwacht ik.

In bridge kan je vaak op je modem inloggen via 192.168.100.1

• GeneralX
stormfly schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:42:
[...]

Ja dit is wel matig te noemen, je hebt op de 2e hop al loss. Zoals eerder gezegd, je COAX signaal stort door een onbekende reden periodiek in, is mijn aanname.

Je zou een log bij kunnen houden of je een trend ontdekt.

Die errors uit het modem vroeg ook iemand, die zullen bij packetloss fors oplopen verwacht ik.

In bridge kan je vaak op je modem inloggen via 192.168.100.1
Om wat voor reden dan ook, kom ik dus niet in het modem. Er zou al een sessie zijn.
Ondertussen: hij kan roder!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiThwPBKTYsajl6tzWqnKeGUEYs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v6irlrEAXwGlsdCYizyw3Bia.png?f=user_large

Maar naar het modem gaat alles nog prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRIxleI5RE5qI9UBjurezvq657k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LTW1e5NTpBV1gYMzouoyddUu.png?f=user_large
(de extra hop is mijn router, daar ga ik zsm achteraan om het modem uit bridge mode te laten halen)

[ Voor 16% gewijzigd door GeneralX op 31-05-2020 23:00 ]

GeneralX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:58:
[...]
(de extra hop is mijn router, daar ga ik zsm achteraan om het modem uit bridge mode te laten halen)
Gehehe ja roder dan dit gaat hij niet worden, idd next step bridge en dan kan je direct op het Ziggo forum aangeven wat je al gedaan hebt.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Overigens weet niet of dit al gemeld was, de Ziggo Corona maatregelen:

Consumenten Monteur NIEUWE afspraken miv 1 juni 2020:

De monteur komt wel voor:
Geen beeld of geluid op de primaire tv-kanalen NPO 1, NPO 2 en NPO 3
Op geen enkel apparaat internetverbinding
Niet kunnen bellen via de vaste telefoonlijn en geen mobiel toestel tot beschikking
Wanneer er sprake is van medische spoed

De monteur komt niet voor:
Storing op andere kanalen dan NPO 1, NPO 2 of NPO 3
Storing bij On Demand
Blokkerig beeld
Slechte Wifi-ontvangst op zolder
Lage internetsnelheid. Alle snelheden boven de 20 Mbit/s zijn voldoende.
Geen voicemail of slecht geluid via de vaste lijn
Installaties & extra services

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 01-06-2020 09:09 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
GeneralX schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:30:
[...]
Ik heb op het vorige adres een poos een VM met smokeping heb gedraaid, maar ik weet niet of ik die nog heb. Daarbij vonden de meeste monteurs het lastig om die data te interpreteren. Ik zal Winmtr dan wel even draaien. Wat me niet duidelijk is, is wat je bedoelt met 'waar de loss optreedt'. Dat kan ik je zo wel vertellen: voorbij de router. Maar omdat het modem in bridge mode staat, kan ik er niet op inloggen om de screenshot te maken waar je om vroeg. Ik kan ook niet pingen naar het modem, dus ik kan ook niet aantonen dat het niet aan de CAT6 kabel ligt tussen router en modem, of aan het modem zelf.
Hoewel de monteur smokeping niet kunnen duiden is het voor jezelf waarschijnlijk een goede tool om te debuggen. Dan heb je voor jezelf een overzicht van wanneer de packetloss voorkomt, waarheen deze voorkomt en hoe erg het is.

Jouw screenshots van de loss zien er erg slecht uit. Het zou erg mooi zijn als je in de web ui van het modem kan komen. Of dat met een factory reset kan of in router mode weet ik niet.
Voor hulp bij debuggen helpt routed mode helaas: Er zijn natuurlijk veel klanten waarbij de eigen configuratie deel van het probleem is --- dat wil je als Ziggo niet debuggen als je het kan voorkomen.

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 07:02
ANdrode schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Hoewel de monteur smokeping niet kunnen duiden is het voor jezelf waarschijnlijk een goede tool om te debuggen. Dan heb je voor jezelf een overzicht van wanneer de packetloss voorkomt, waarheen deze voorkomt en hoe erg het is.

Jouw screenshots van de loss zien er erg slecht uit. Het zou erg mooi zijn als je in de web ui van het modem kan komen. Of dat met een factory reset kan of in router mode weet ik niet.
Voor hulp bij debuggen helpt routed mode helaas: Er zijn natuurlijk veel klanten waarbij de eigen configuratie deel van het probleem is --- dat wil je als Ziggo niet debuggen als je het kan voorkomen.
Debuggen kan ook bridged hoor. Alle info is bereikbaar en beschikbaar. Of bedoel je wat anders?

• ANdrode
  • Niet online
Darkz0rs schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:34:
[...]
Debuggen kan ook bridged hoor. Alle info is bereikbaar en beschikbaar. Of bedoel je wat anders?
Dat men liever wil debuggen bij routed mode omdat het een variabele én configuratie fouten uitsluit.
offtopic:
En in dit geval is de web UI niet beschikbaar iirc

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-12 17:57
Mr. Freeze schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:06:
Momenteel ben ik niet thuis, als ik thuis ben en dingen kan proberen zal ik even de isseus die ik ervaar gedetailleerd omschrijven via een pm sturen.
Ik ben wel erg benieuwd naar je bevindingen met AirPlay naar je Sony TV.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:38
RicoK schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd naar je bevindingen met AirPlay naar je Sony TV.
Dat werkt erg goed kan ik je vertellen :) Heb het op mijn AG9 al meerdere malen gebruikt. Ook fijn van de Homekit integratie, TV is te bedienen via Homekit van Apple.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• RicoK
tcviper schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:27:
Dat werkt erg goed kan ik je vertellen :) Heb het op mijn AG9 al meerdere malen gebruikt. Ook fijn van de Homekit integratie, TV is te bedienen via Homekit van Apple.
Bedankt, maar, sorry, waar ik eigenlijk op doelde, zoals te zien enkele posts terug, id hoe Ziggo Go het doet airplayend naar de TV. Dus niet de Apple TV, maar via AirPlay rechtstreeks naar de TV. Zoals ik gisteren was geïnformeerd bij een TV verkoper zou Ziggo er moeite mee hebben, dat gebruikers met de Ziggo Go App makkelijk TV kunnen kijken.

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:38
RicoK schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Bedankt, maar, sorry, waar ik eigenlijk op doelde, zoals te zien enkele posts terug, id hoe Ziggo Go het doet airplayend naar de TV. Dus niet de Apple TV, maar via AirPlay rechtstreeks naar de TV. Zoals ik gisteren was geïnformeerd bij een TV verkoper zou Ziggo er moeite mee hebben, dat gebruikers met de Ziggo Go App makkelijk TV kunnen kijken.
Ah ja ik zit in de beta groep van de ZiggoGO app voor AndroidTV dus heb dat niet via airplay geprobeerd, omdat het natuurlijk niet nodig is dan :P Sorry.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Darkz0rs
RicoK schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Ziggo heeft daar geen moeite mee. Als jij 4k tv wil kijken of in enige kwaliteit. Dan gebruik je de Go app niet. Tv verkopers maken de verhalen steeds mooier.

• GeneralX
Zojuist is het modem uit bridge modus gehaald. Ik wilde een ping starten en mag opgeven hoeveel packets ik wil versturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nv_rMJavh-qNo994TXuL7Xean8U=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Yj9oaVZXuvmhfKNZGRACCmJt.png?f=fotoalbum_medium
Unsigned integer overflow ftw O-)

Een mooie manier om packet loss te verdoezelen, is natuurlijk door de timeouts niet te tonen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBjzHU2Vl8JOTxfkbSMX8ZQJdoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DW87knrOQsoHBGAQBUc5orTc.png?f=user_large
Hm, ik mis er... een stuk of 50:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLck1vj4yjLd4v5_irRMcSF-7Jc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QrQ07kTOFUaIsw48fzt4udua.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door GeneralX op 01-06-2020 15:49 ]

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 09:32
GeneralX schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:41:
Zojuist is het modem uit bridge modus gehaald. Ik wilde een ping starten en mag opgeven hoeveel packets ik wil versturen:
[Afbeelding]
Unsigned integer overflow ftw O-)

Een mooie manier om packet loss te verdoezelen, is natuurlijk door de timeouts niet te tonen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hm, ik mis er... een stuk of honderd?
Packetloss van je eigen lijn meet je NEVER door buiten het netwerk van de provider te gaan.

Packetloss op je eigen verbinding meet je door binnen het netwerk van Ziggo een host te pingen. Zodra je naar buiten gaat kom je in op netwerken van derden uit waar Ziggo GEEN invloed op kan uitoefenen.

Dit is een beetje meten hoe de verbinding oprit openbare weg is door naar Groningen te rijden en op de A28 in de file te staan om vervolgens de gemeente te bellen dat de verbinding oprit - Groningen niet in orde is.

Daarnaast erg leuk dat je pingt. Maar als de host ICMP verkeer als eerste dropt krijg je ook "Packetloss" terwijl er niets loos is.

• ANdrode
  • Niet online
GeneralX schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:41:
[Afbeelding]
Hm, ik mis er... een stuk of 50:
[Afbeelding]
Zie je in het log van het modem (of op andere pagina's) T3/T4 timeouts staan?

Dit duurt lang genoeg om de hele verbinding opnieuw te initialiseren. In dat geval is het waarschijnlijk een probleem op de fysieke laag.

offtopic:
En ja ping naar google.nl is niet ideaal maar in mijn ogen is een ISP er nog steeds voor verantwoordelijk om genoeg capaciteit naar buiten hun eigen netwerk in te kopen... Dus ook als dat de oorzaak zou zijn dan is het geen excuus.

• GeneralX
MediaZoo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Packetloss van je eigen lijn meet je NEVER door buiten het netwerk van de provider te gaan.

Packetloss op je eigen verbinding meet je door binnen het netwerk van Ziggo een host te pingen. Zodra je naar buiten gaat kom je in op netwerken van derden uit waar Ziggo GEEN invloed op kan uitoefenen.

Dit is een beetje meten hoe de verbinding oprit openbare weg is door naar Groningen te rijden en op de A28 in de file te staan om vervolgens de gemeente te bellen dat de verbinding oprit - Groningen niet in orde is.

Daarnaast erg leuk dat je pingt. Maar als de host ICMP verkeer als eerste dropt krijg je ook "Packetloss" terwijl er niets loos is.
Ik ben het met je redenering eens, je hebt een goed punt. Ik heb eigenlijk geen interesse in het pingen van apparatuur voorbij het modem. Daar houdt immers mijn invloed op. Google was een suggestie in dit forum. Ik draaide traceroutes naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8 omdat ik nieuwsgierig was naar de oorzaak van mijn probleem: bij welke hop begint de packet loss? Ping draaide ik om te zien hoe vaak er packet loss optradt. Ik draai nu WinMTR naar de eerste hop in het Ziggo netwerk die niet vrolijk ICMP dropt.
Met een CAT6 kabel met aangegoten stekkers had ik voorheen mijn router en het modem verbonden. Die kabel heb ik in mijn PC gestoken. Verder zijn er nu geen andere apparaten op het netwerk, behalve mijn mobiele telefoon. Constante packet loss naar alle hops was het resultaat, waar er eerst geen packet loss was tussen router en modem.

Ik heb zojuist een gloednieuwe kabel (CAT5e, had ik nog liggen) tussen mijn PC en het modem gestoken. Daarover heb ik ook consequent packet loss naar het modem. Ik zal dan mijn laptop maar aansluiten met een kort stukje "CAT7", want dit gaat nergens over. PUMA6 in actie, vrees ik.

EDIT: zojuist dus de laptop met 20cm aan (vers uit de verpakking gehaalde) CAT7 UTP kabel aangesloten. De (aangegoten) stekkers zullen vast niet helemaal voldoen aan de vereisten voor 10Gbit, maar beter dan dit gaat het niet worden. 2% packet loss gemiddeld naar het modem. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door GeneralX op 01-06-2020 17:12 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:05
Darkz0rs schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:57:
[...]

Ziggo heeft daar geen moeite mee. Als jij 4k tv wil kijken of in enige kwaliteit. Dan gebruik je de Go app niet. Tv verkopers maken de verhalen steeds mooier.
De Go app (Android ecosysteem) is wel érg beperkt in wat je wel en niet kan.
Met name het terugkijken van programma's via een Chromecast is behoorlijk kreupel.
En afaik heb ik ook maar een beperkte zenderlijst ter beschikking in de app.

Bij kamp KPN is dat een stuk beter geregeld.

Als je dat naast elkaar legt kan ik begrijpen waarom iemand de conclusie trekt dat Ziggo TV kijken via Go ontmoedigt.

n.b. Ik heb geen mediabox/horizonding maar maak gebruik van ci+ wat beperkt ondersteund wordt door Ziggo.

- knip -

• GeneralX
ANdrode schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:12:
[...]

Zie je in het log van het modem (of op andere pagina's) T3/T4 timeouts staan?

Dit duurt lang genoeg om de hele verbinding opnieuw te initialiseren. In dat geval is het waarschijnlijk een probleem op de fysieke laag.
Voorlopig nog niet. Wat Pre-RS errors, maar niet meer dan 20 per kanaal.

[ Voor 10% gewijzigd door GeneralX op 01-06-2020 17:25 ]

• ANdrode
  • Niet online
GeneralX schreef op maandag 1 juni 2020 @ 16:59:
[...]
EDIT: zojuist dus de laptop met 20cm aan (vers uit de verpakking gehaalde) CAT7 UTP kabel aangesloten. De (aangegoten) stekkers zullen vast niet helemaal voldoen aan de vereisten voor 10Gbit, maar beter dan dit gaat het niet worden. 2% packet loss gemiddeld naar het modem. 8)7
Je hebt de netwerkadapter en de kabel uitgesloten en opgemerkt dat dit een verschil maakt. Mijn hypothese zou worden dat het geen Puma 6 issue is (dat is veel subtieler) maar juist een probleem op de hop naar het modem toe (waarschijnlijk fysiek).

Heb je andere poorten op het modem geprobeerd?
Heb je geprobeerd om een 100 mbit link met het modem te forceren?

Double check: Volgens mij dropt dit modem geen ICMP, maar @stormfly weet jij zo snel of dit modem ICMP dropped als je het vaak pingt?
ANdrode schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:32:
[...]

Je hebt de netwerkadapter en de kabel uitgesloten en opgemerkt dat dit een verschil maakt. Mijn hypothese zou worden dat het geen Puma 6 issue is (dat is veel subtieler) maar juist een probleem op de hop naar het modem toe (waarschijnlijk fysiek).

Double check: Volgens mij dropt dit modem geen ICMP, maar @stormfly weet jij zo snel of dit modem ICMP dropped als je het vaak pingt?
Nee ik ben niet bekend met een modem wat icmp dropt op het LAN. Wel dat de puma6 chips vroeger wat meer loss hadden op icmp aan de WAN zijde. Maar dat is tot een minimum beperkt in de latere firmware.

Is de conclusie dat de NIC in je pc defect is als je 2% pakt naar het modem in bridge?

Ik blijf erbij er mogelijk iets mis gaat in je coax segment. @GeneralX ICMP naar een locatie als 8.8.8.8 dropt ICMP niet. Omdat Google niet echt rate limit zover ik weet en omdat Google heel dichtbij de ziggo core staat. Daarbij moet ik zeggen dat de output van al je testen wat moeilijk intepreteerbaar is.

Je zou nog PingPlotter met erg tcp test kunnen doen. Maar relevanter zijn de CMTS grafieken die alleen ziggo in kan zien via hun community.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 01-06-2020 19:03 ]

• GeneralX
[...]

Dat klinkt alsof een modem swap het op zou kunnen lossen. Of misschien het AOP. Dus dat is op zich fijn.
[...]
Nu wel. Het verandert niks, incidentele packet loss blijft.

• GeneralX
stormfly schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:00:
[...]

Is de conclusie dat de NIC in je pc defect is als je 2% pakt naar het modem in bridge?
Het zou kunnen, maar mijn laptop en desktop overkomt hetzelfde over LAN. Een macbook en mijn laptop overkomt het ook over 2.4 en 5GHz, zowel via de APs in het modem als mijn eigen APs.
[...]
Ik blijf erbij er mogelijk iets mis gaat in je coax segment. @GeneralX ICMP naar een locatie als 8.8.8.8 dropt ICMP niet. Omdat Google niet echt rate limit zover ik weet en omdat Google heel dichtbij de ziggo core staat. Daarbij moet ik zeggen dat de output van al je testen wat moeilijk intepreteerbaar is.

Je zou nog PingPlotter met erg tcp test kunnen doen. Maar relevanter zijn de CMTS grafieken die alleen ziggo in kan zien via hun community.
Ik zal PingPlotter opzetten en alvast beginnen met een topic te maken op de Ziggo community. In ieder geval wilde ik jullie hartelijk bedanken voor het meedenken. :)

• ANdrode
  • Niet online
[...]

Ik denk dat er mogelijk twee effecten spelen. Maar ik denk dat er genoeg bewijs is om de lan poorten van het modem niet te vertrouwen.

Voor debuggen lijkt het mij handig de issues met ping naar modem (veroorzaakt door het modem, os, nic en kabels zijn uitgesloten) eerst aan te pakken en lijkt een modem swap mij logisch (via ziggo community).

Via wlan testen zou lan poorten ook nog kunnen uitsluiten trouwens.
edit:
Ook issues via WLAN in het modem dus: Dan zou ik het hele modem niet vertrouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 01-06-2020 20:12 ]

• RicoK
Darkz0rs schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:57:
Thanks! Ik kon het mij al niet helemaal voorstellen.
De intentie is om mijn zoon voor zijn verjaardag binnenkort een knappe 4K TV kado (Modeljaar 2020 met Apple AirPlay 2 ingebouwd) te doen. Hij is een xBox Gamer, Youtuber en Netflixer (dit gaat in 4K via de xBox of de Smart TV Apps). Hij wil wel eens naar Ziggo Sport (Totaal) kijken, maar meer TV kijkt ie eigenlijk niet. Dit gaat dan via de Ziggo Go App op zijn iPad via AirPlay. De kwaliteit hiervan is iets minder belangrijk. Als het maar wel mogelijk is.

• Darkz0rs
Raymond P schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:04:
[...]

De Go app (Android ecosysteem) is wel érg beperkt in wat je wel en niet kan.
Met name het terugkijken van programma's via een Chromecast is behoorlijk kreupel.
En afaik heb ik ook maar een beperkte zenderlijst ter beschikking in de app.

Bij kamp KPN is dat een stuk beter geregeld.

Als je dat naast elkaar legt kan ik begrijpen waarom iemand de conclusie trekt dat Ziggo TV kijken via Go ontmoedigt.

n.b. Ik heb geen mediabox/horizonding maar maak gebruik van ci+ wat beperkt ondersteund wordt door Ziggo.
Mijn punt was. Beeldkwaliteit is kreupel. Acceptabel maar geen fullhd. Of KPN dan ze app beter heeft dat kan. Maar dat was de oorsprong niet.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We hebben nu Ziggo Internet Start + TV voor 56,50 euro. Vind het te duur worden voor wat je eigenlijk krijgt, dus ik wilde gaan snoeien. Mijn partner heeft Vodafone en geniet van de voordelen dubbele data en 5 euro korting. Ik kijk naar Ziggo Sport wat gratis wordt gegeven vanwege Vodafone.

Ik heb gekeken naar T-Mobile Thuis, dan zou ik i.c.m. NLZiet op 32 euro per maand zitten, maar dan moet ik daar wel 5 euro van Vodafone en 14,95 euro van Ziggo Sport Totaal bij optellen. Bovendien kan ik dan op de slaapkamer geen tv meer kijken omdat er een CI+ hangt.

Nu was mijn idee om alleen internet bij Ziggo af te nemen, dat is 46,50 euro. Scheelt 10 euro. Schijnbaar houd ik alle voordelen van VodafoneZiggo. Ziggo is bezig met een Android-app (we hebben een Android TV). Zou dat een oplossing kunnen zijn? Of krijg ik geen Ziggo Go wanneer ik alleen internet afneem?

Aan de andere kant heb je het over 10 euro, maar het is ook een kwestie van gunnen. Ziggo heeft veel leuke extra's weg, aan de andere kant zijn ze de afgelopen jaren steeds euro's duurder geworden, dus wat zijn nog gratis extra's? ;)

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:20
THE_BASE schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:42:
We hebben nu Ziggo Internet Start + TV voor 56,50 euro. Vind het te duur worden voor wat je eigenlijk krijgt, dus ik wilde gaan snoeien. Mijn partner heeft Vodafone en geniet van de voordelen dubbele data en 5 euro korting. Ik kijk naar Ziggo Sport wat gratis wordt gegeven vanwege Vodafone.

Ik heb gekeken naar T-Mobile Thuis, dan zou ik i.c.m. NLZiet op 32 euro per maand zitten, maar dan moet ik daar wel 5 euro van Vodafone en 14,95 euro van Ziggo Sport Totaal bij optellen. Bovendien kan ik dan op de slaapkamer geen tv meer kijken omdat er een CI+ hangt.

Nu was mijn idee om alleen internet bij Ziggo af te nemen, dat is 46,50 euro. Scheelt 10 euro. Schijnbaar houd ik alle voordelen van VodafoneZiggo. Ziggo is bezig met een Android-app (we hebben een Android TV). Zou dat een oplossing kunnen zijn? Of krijg ik geen Ziggo Go wanneer ik alleen internet afneem?

Aan de andere kant heb je het over 10 euro, maar het is ook een kwestie van gunnen. Ziggo heeft veel leuke extra's weg, aan de andere kant zijn ze de afgelopen jaren steeds euro's duurder geworden, dus wat zijn nog gratis extra's? ;)
Mijn advies: lekker zo laten. Want als je TV "opzegt", dan weet ik zo niet of je dan nog steeds die sportzenders extra krijgt. Zou kunnen icm met die CI kaart, maar of die blijft behouden bij opzegging, geen idee.

Je krijgt ook Ziggo Go met alleen internet: (je hebt namelijk altijd nog standaard kabelTV, ook bij alleen internet). T-Mobile biedt alleen een kale verbinding met internet aan, waardoor de prijs lager ligt.

Uiteindelijk zit je dus vast aan Ziggo ;)

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:57
THE_BASE schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:42:

Ziggo GO werkt alleen met een actief tv abonnement.

• THE_BASE
  • Niet online
Duidelijk, dan zit ik helemaal vast aan Ziggo. Had nog bedacht om toch voor de 3 maanden 29,95 euro te gaan, maar deze keer laat ik het lopen zonder aan een contract vast te zitten.

Wellicht komt er nog een betere actie ter zijner tijd of is het toch interessanter om de bende op te zeggen wanneer contracten bij Vodafone of KPN aflopen.

Bedankt voor de reacties zo snel!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Mr. Freeze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:49

Mr. Freeze

¡GO!

RicoK schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:57:
[...]

Thanks! Ik kon het mij al niet helemaal voorstellen.
De intentie is om mijn zoon voor zijn verjaardag binnenkort een knappe 4K TV kado (Modeljaar 2020 met Apple AirPlay 2 ingebouwd) te doen. Hij is een xBox Gamer, Youtuber en Netflixer (dit gaat in 4K via de xBox of de Smart TV Apps). Hij wil wel eens naar Ziggo Sport (Totaal) kijken, maar meer TV kijkt ie eigenlijk niet. Dit gaat dan via de Ziggo Go App op zijn iPad via AirPlay. De kwaliteit hiervan is iets minder belangrijk. Als het maar wel mogelijk is.
Zoals beloofd, AirPlay met ziggo go werkt op dit moment eerlijk gezegd prima, maar ik kan me herinneren dat ik met ziggo go en rechtstreeks naar tv AirPlay nogal wat issues gaf, zoals alleen geluid. Op de Apple TV nooit problemen gehad, maar goed, vanavond werkt het dus op mijn Sony tv ook goed. Hopelijk blijft het zo.

XBL gamertag StayingPow3r

• Jeffrey87
THE_BASE schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:08:
Duidelijk, dan zit ik helemaal vast aan Ziggo. Had nog bedacht om toch voor de 3 maanden 29,95 euro te gaan, maar deze keer laat ik het lopen zonder aan een contract vast te zitten.

Wellicht komt er nog een betere actie ter zijner tijd of is het toch interessanter om de bende op te zeggen wanneer contracten bij Vodafone of KPN aflopen.

Bedankt voor de reacties zo snel!
Je zou ook hier eens naar kunnen kijken. (als je 25 Mb genoeg vindt)

https://www.ziggo.nl/pakketten/voordeelpakket-tvi

• THE_BASE
  • Niet online
Jeffrey87 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:18:
[...]

Op zich inderdaad best werkbaar voor wat we ermee doen. Maar geloof dat we daar als bestaande klant niet naar konden downgraden destijds.

• Raymond P
Darkz0rs schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:22:
[...]

Mijn punt was. Beeldkwaliteit is kreupel. Acceptabel maar geen fullhd. Of KPN dan ze app beter heeft dat kan. Maar dat was de oorsprong niet.
Zo kreupel is die beeldkwaliteit niet, als het werkt.

Ongetwijfeld zal het veel beter zijn nadat het geupscaled is naar 4K.
Of zijn er tegenwoordig ook zenders die mensen daadwerkelijk kijken native 4K?

- knip -

• Jeffrey87
THE_BASE schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:27:
[...]

Op zich inderdaad best werkbaar voor wat we ermee doen. Maar geloof dat we daar als bestaande klant niet naar konden downgraden destijds.
Bij deze wel. Ik heb het inmiddels bij verschillende vrienden en familieleden aangevraagd, en dat werkte prima. Je krijgt echter wel een CI+ module ipv Mediabox.

• Darkz0rs
Raymond P schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:33:
[...]

Zo kreupel is die beeldkwaliteit niet, als het werkt.

Ongetwijfeld zal het veel beter zijn nadat het geupscaled is naar 4K.
Of zijn er tegenwoordig ook zenders die mensen daadwerkelijk kijken native 4K?
Tja jij zal het weten. Ziggo go is simpelweg niet 1080p. Of jij dat prima vind is aan jou.

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-12 11:54
Joostje123 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Ziggo GO werkt alleen met een actief tv abonnement.
Huh? Ik heb een internet en bellen abo. Geen TV abo (basis natuurlijk wel anders heb je geen internet), TV gaat via Satelliet.
Maar de Ziggo Go werkt gewoon hoor. Dezelfde zenders als de ongecodeerde DVB-C kanalen.

Ik gebruik het natuurlijk nooit, kijk liever op de setop box...

Maar ik heb het net even getest, ziet er best aardig uit, gestreamed met de Shield.
Uiteraard niet in 1080/50 interlaced maar zo te zien in 1080/50 progressive alleen met een daarvoor te lage bitrate. Ze kunnen beter kiezen voor 720p/50 zoals KPN dat doet voor hun xDSL abonnees.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• videopionier
Darkz0rs schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:19:
[...
...Ziggo go is simpelweg niet 1080p....
Dat is het zo te zien wel, maar de bitrate (fixed 5 Mbit) is daarvoor te laag.
Dan zijn er 2 keuzes: of naar 720p/50 (KPN xDSL), of naar 1080p25 zoals Canal Digitaal dat doet. En waarom geen variable bitrate?

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

• Raymond P
Darkz0rs schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:19:
[...]

Tja jij zal het weten. Ziggo go is simpelweg niet 1080p. Of jij dat prima vind is aan jou.
Het gros van de zenders op dvb-c is sowieso 1080i of lager, op een handje vol zenders na die native 4K uitgezonden worden.

Ik meet een stream van 5 Mb/s van NPO1 naar een Chromecast.
Wat ik niet kan zien is of er mpeg4 zoals op dvb-c (voor 1080i) of een andere (h264?) compressie gebruikt wordt.
Het laatste ligt voor de hand gezien de gebruikte bandbreedte.

- knip -

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:57
videopionier schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:59:
[...]

Huh? Ik heb een internet en bellen abo. Geen TV abo (basis natuurlijk wel anders heb je geen internet), TV gaat via Satelliet.
Maar de Ziggo Go werkt gewoon hoor. Dezelfde zenders als de ongecodeerde DVB-C kanalen.

Maar ik heb het net even getest, ziet er best aardig uit, gestreamed met de Shield.
Uiteraard niet in 1080/50 interlaced maar zo te zien in 1080/50 progressive alleen met een daarvoor te lage bitrate. Ze kunnen beter kiezen voor 720p/50 zoals KPN dat doet voor hun xDSL abonnees.
Oh dan krijg je alleen Nederland 1, 2 en 3?
videopionier schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:59:
[...]

Kan je ons eens wat meer info delen over jouw hobby (aanname ivm je naam) in relatie tot stream kwaliteit. Je geeft aan dat 5Mbit te weinig is voor 1080, echter zie je in heel veel streams tegenwoordig 4Mbit en een beetje verkocht worden als 1080. Dat is op een iPad een behoorlijk scherp beeld en het lijkt mij als leek 1080 te zijn?

Als ik op de NEXT (Ziggo's decoder) een stream terug speel dan kom ik op 7-7,2Mbit uit _/-\o_ ik ervaar eigenlijk geen verlies tov live tv als ik daar als "leek" naar kijk.

Jij geeft aan dat een terugkijk sessie bij KPN 720@50 is, ook op hun Arris moderne kastjes of op de iPad?

• THE_BASE
  • Niet online
Jeffrey87 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:36:
[...]

Bij deze wel. Ik heb het inmiddels bij verschillende vrienden en familieleden aangevraagd, en dat werkte prima. Je krijgt echter wel een CI+ module ipv Mediabox.
Heb een oude Humax staan die ik wil houden voor opnemen, daarnaast al een CI+, dus hoop dat het geen probleem is. Zal ze donderdag eens een belletje geven.

Lijkt mij voldoende voor Netflix, e-mail en surfen.

• Jeffrey87
THE_BASE schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:57:
[...]

Heb een oude Humax staan die ik wil houden voor opnemen, daarnaast al een CI+, dus hoop dat het geen probleem is. Zal ze donderdag eens een belletje geven.

Lijkt mij voldoende voor Netflix, e-mail en surfen.
Je kunt de aanvraag gewoon via de website doen, via de URL die ik je doorgaf.
Het abonnement wordt meestal binnen enkele minuten (soms uren) automatisch aangepast.

Je krijgt dan een CI+ module opgestuurd, en moet je oude ontvanger weer terugsturen.

Als je die Humax toen zelf hebt aangeschaft (dus niet in bruikleen), dan mag je die houden, en kun je de smartcard uit de CI+ module in de Humax gebruiken.

• videopionier
Joostje123 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:08:
[...]
Oh dan krijg je alleen Nederland 1, 2 en 3?
Nee, een hele rits, alleen NPO 1,2,3 zijn in HD evenals het gratis Ziggo Sport kanaal op 14.

Die zelfde kanalen krijg je dus in de Ziggo Go App te zien. (ik heb het niet echt vergeleken, wellicht ontbreken er een paar ivm TV rechten)

• videopionier
stormfly schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:40:
[...]
Kan je ons eens wat meer info delen over jouw hobby (aanname ivm je naam) in relatie tot stream kwaliteit.
Nee het is geen hobby. Videotechniek is mijn vak, al bijna 50 jaar.
Je geeft aan dat 5Mbit te weinig is voor 1080, echter zie je in heel veel streams tegenwoordig 4Mbit en een beetje verkocht worden als 1080. Dat is op een iPad een behoorlijk scherp beeld en het lijkt mij als leek 1080 te zijn?
5Mbit is genoeg voor een 1080i (interlaced) stream, echter die zijn alleen bestemd voor TVs / settop boxen.
Op een IPad of computerscherm wil je geen interlaced plaatje hebben, dat is onbruikbaar bij bewegingen.
Om dezelfde kwaliteit te houden met een progressive stream is grofweg de dubbele bandbreedte / bitrate nodig. Of een andere codec bv H265, maar daar zijn maar weinig devices compatible mee.
Als het er op een IPad goed uitziet, dan is dat de verdienste van Apple. Maar mag je zo'n klein schermpje wel vergelijken met een 55 inch TV (de norm hedendaags)
Als ik op de NEXT (Ziggo's decoder) een stream terug speel dan kom ik op 7-7,2Mbit uit _/-\o_ ik ervaar eigenlijk geen verlies tov live tv als ik daar als "leek" naar kijk.
Dat is dus interlaced, en inderdaad dezelfde bitrate als de normale DVB-C "streams"
Jij geeft aan dat een terugkijk sessie bij KPN 720@50 is, ook op hun Arris moderne kastjes of op de iPad?
Je moet ook hier weer onderscheid maken tussen de normale settopbox streams (interlaced) en de internetstreams (progressive).
De settopbox streams zijn 720p50 voor xDSL klanten en 1080i voor de glaskanalen. De internetstreams heb ik nog niet geanaliseerd.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-12 18:17
stormfly schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:40:
[...]
Kan je ons eens wat meer info delen over jouw hobby (aanname ivm je naam) in relatie tot stream kwaliteit. Je geeft aan dat 5Mbit te weinig is voor 1080, echter zie je in heel veel streams tegenwoordig 4Mbit en een beetje verkocht worden als 1080. Dat is op een iPad een behoorlijk scherp beeld en het lijkt mij als leek 1080 te zijn?

Als ik het goed heb zit je op een ander backend platform als je een Next abbo hebt waardoor je wel 1080p krijgt vanuit de Ziggo Go app, de rest zit op 720p.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-12 11:05
Meer mensen met internet issues op dit moment?

In Rosmalen is op dit moment het internet down, storing is bekend bij Ziggo maar geen ETA.

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 14:46
Dood in Amsterdam 1098XA

• RicoK
In Lelystad, Flevopolder, geen issues.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

videopionier schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:49:
[...]
Nee het is geen hobby. Videotechniek is mijn vak, al bijna 50 jaar.
[...]
5Mbit is genoeg voor een 1080i (interlaced) stream, echter die zijn alleen bestemd voor TVs / settop boxen.
Op een IPad of computerscherm wil je geen interlaced plaatje hebben, dat is onbruikbaar bij bewegingen.
Om dezelfde kwaliteit te houden met een progressive stream is grofweg de dubbele bandbreedte / bitrate nodig. Of een andere codec bv H265, maar daar zijn maar weinig devices compatible mee.
Als het er op een IPad goed uitziet, dan is dat de verdienste van Apple. Maar mag je zo'n klein schermpje wel vergelijken met een 55 inch TV (de norm hedendaags)
[...]
Dat is dus interlaced, en inderdaad dezelfde bitrate als de normale DVB-C "streams"
[...]
Je moet ook hier weer onderscheid maken tussen de normale settopbox streams (interlaced) en de internetstreams (progressive).
De settopbox streams zijn 720p50 voor xDSL klanten en 1080i voor de glaskanalen. De internetstreams heb ik nog niet geanaliseerd.
Something got lost in translation... ;)

Even wat verhelderen (of ik begrijp het niet helemaal goed, dat kan ook).

Live TV via Ziggo middels een DVB-C signaal gaat ± tot zo'n 12Mbit voor de HD kanalen, al dan niet middels VBR, je zult dus duidelijke hogere waarden terugzien bij die 4 HD zenders die open zijn voor iedere Ziggo Abonnee. Ongeacht hoe het signaal bij Ziggo wordt aangeleverd (1080i/720p), ze pushen de HD kanalen in een 1080i resolutie naar hun klanten toe via DVB-C.

De SD zenders, waar jij nu het merendeel van hebt, gaan ± tot 5Mbit via DVB-C, met soms een bedroevende beeldkwaliteit, ongeacht die ±5Mbit.

Misschien bedoel je dit ook zo te zeggen, maar heb ik dat niet helemaal juist begrepen :)

Testing, one, two ...

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Nosfera7u schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:40:
Meer mensen met internet issues op dit moment?

In Rosmalen is op dit moment het internet down, storing is bekend bij Ziggo maar geen ETA.
Het lag even plat ja, ook in Venlo. Mijn NAS klaagde om 13.50 (synologynotification), maar voor mezelf was het tussen 13.00 en 13.30 ergens.

☻/
/▌
/ \

• videopionier
hardware-lover schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:47:
[...]
Live TV via Ziggo middels een DVB-C signaal gaat ± tot zo'n 12Mbit voor de HD kanalen, al dan niet middels VBR, je zult dus duidelijke hogere waarden terugzien bij die 4 HD zenders die open zijn voor iedere Ziggo Abonnee. Ongeacht hoe het signaal bij Ziggo wordt aangeleverd (1080i/720p), ze pushen de HD kanalen in een 1080i resolutie naar hun klanten toe via DVB-C.
Ik heb het nog even gechecked, inderdaad de NPO zenders zijn nog in de ouderwetse hoge bitrate, 12 Mbit.
Van eerdere metingen en discussies weet ik dat voor veel van de overige zenders geldt dat is overgeschakeld naar VBR met de door mij aangehaalde bitrate. Die zal ongetwijfeld ook worden gebruikt voor on demand.
De SD zenders, waar jij nu het merendeel van hebt, gaan ± tot 5Mbit via DVB-C, met soms een bedroevende beeldkwaliteit, ongeacht die ±5Mbit.
Die SD zenders worden nog gecodeerd in Mpeg 2 met een bitrate van 5-6 Mbit. Dat verklaart wellicht.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

videopionier schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:40:
[...]
Ik heb het nog even gechecked, inderdaad de NPO zenders zijn nog in de ouderwetse hoge bitrate, 12 Mbit.
Van eerdere metingen en discussies weet ik dat voor veel van de overige zenders geldt dat is overgeschakeld naar VBR met de door mij aangehaalde bitrate. Die zal ongetwijfeld ook worden gebruikt voor on demand.
[...]
Die SD zenders worden nog gecodeerd in Mpeg 2 met een bitrate van 5-6 Mbit. Dat verklaart wellicht.
Bij veel Ziggo HD zenders wordt idd gebruik gemaakt van een VBR (Variabele BitRate), maar ze liggen toch echt flink hoger dan die 5Mbit. Ze variëren meestal ~ 6-12Mbit, gem. ~9Mbit, dat kan redelijk eenvoudig worden vastgesteld (bij beschikking over het juiste spul) :)

Edit: wat info daarover: https://breedbeeldweetjes...itrates-bij-kpn-en-ziggo/

De bronnen waarnaar wordt verwezen bij het Ziggo gedeelte zijn tamelijk gedateerd. Het is voor mij ook even geleden dat ik de praktische waarden heb gecontroleerd. Maar ach, er iets aan veranderen doet de meting toch niet ;)

[ Voor 16% gewijzigd door hardware-lover op 02-06-2020 14:52 ]

Testing, one, two ...

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-12 11:05
Kixtart schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:00:
[...]

[...]

Het lag even plat ja, ook in Venlo. Mijn NAS klaagde om 13.50 (synologynotification), maar voor mezelf was het tussen 13.00 en 13.30 ergens.
Het was hier ook even terug maar nu weer plat helaas :(

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 23:44

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik kan blijkbaar aan een tweedehands Technicolor 7200 en/of een Cisco EPC(nummer onbekend) komen.

- is dit in fUPC gebied gewoon aan te sluiten? Moet/kan er iets geactiveerd worden?
- is er een voorkeur voor één van de twee, puur qua stabiliteit? in theorie zal ik hem alleen in bridge gebruiken, maar wellicht zet ik hem volledig in en maak ik van de router weer een access point ipv DHCP en alles.

Dit alles om te testen of mijn ouwe Ubee wellicht gewoon het hele probleem is in de stabiliteit hier. Ik wil het nog even vermijden mijn abonnement te vernieuwen aangezien ik nog steeds een prima prijs betaal voor wat ik krijg, en die prijs bij verlenging niet meer mogelijk is.

• THE_BASE
  • Niet online
Jeffrey87 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Je kunt de aanvraag gewoon via de website doen, via de URL die ik je doorgaf.
Het abonnement wordt meestal binnen enkele minuten (soms uren) automatisch aangepast.

Je krijgt dan een CI+ module opgestuurd, en moet je oude ontvanger weer terugsturen.

Als je die Humax toen zelf hebt aangeschaft (dus niet in bruikleen), dan mag je die houden, en kun je de smartcard uit de CI+ module in de Humax gebruiken.
Ook als je klant bent? Meestal gaat dat telefonisch toch?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vanmiddag had ik iets vaags, er waren geen subs bij History, al kan dat natuurlijk een storing zijn. Uiteindelijk bleek het geen storing, maar een kwestie van de subs selecteren m.b.v. de subtitle knop op de afstandsbediening van de decoder.

Google laat zien dat er in de loop der jaren nog wel eens problemen zijn geweest als het gaat om History en ondertiteling, maar dat bij één specifieke zender de subs niet automatisch verschijnen vind ik wel een vaag iets.

Heeft iemand dit wel eens gehad?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• GeneralX
ANdrode schreef op maandag 1 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Ik denk dat er mogelijk twee effecten spelen. Maar ik denk dat er genoeg bewijs is om de lan poorten van het modem niet te vertrouwen.

Voor debuggen lijkt het mij handig de issues met ping naar modem (veroorzaakt door het modem, os, nic en kabels zijn uitgesloten) eerst aan te pakken en lijkt een modem swap mij logisch (via ziggo community).

Via wlan testen zou lan poorten ook nog kunnen uitsluiten trouwens.
edit:
Ook issues via WLAN in het modem dus: Dan zou ik het hele modem niet vertrouwen.
De huidige stand van zaken: de signaalwaarden zijn nu iets beter nadat ik de splitter voor TV signaal heb weggehaald. Blijkbaar moet ik nu geduld hebben tot monteurs van Ziggo weer op pad mogen. Nu ik niet in bridge modus draai, is mijn latency naar de buitenwereld sterk toegenomen (+100 tot +200%) en packet loss is er nog steeds. Dus ik ga dan vriendelijk verzoeken om bridge mode weer aan te zetten, als er verder geen modemtoegang meer nodig is.

Voor de geïnteresseerden, dit is wat de Ziggo Community ervan vindt:
https://community.ziggo.n...ket-loss-connectbox-57276

Tot slot wat leuke kleurtjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NoVje3iegxi2IVsIB4i7wAyG4c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QCFJ2wcQtRSHyXmRZWMO7Ozs.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door GeneralX op 02-06-2020 17:52 ]

• ANdrode
  • Niet online
GeneralX schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:49:
[...]
Voor de geïnteresseerden, dit is wat de Ziggo Community ervan vindt:
https://community.ziggo.n...ket-loss-connectbox-57276
Je post daar nu ook de signaalwaarden. Volgens mij zien deze er goed uit (geen fouten in de downstream en geen timeouts in de upstream). Maar dit wordt mogelijk slechter als het modem langer aanstaat.

Misschien kan je die waarden hier ook nog een keer posten.

Met deze signaalwaarden zou ik niet aan het AOP denken. Het is niet state of the art maar aan de signaal kant gaat het goed. Eerder het modem óf congestie in het coax segment.

Heb je smokeping overwogen? Dit kan in docker. Dan kan je zien hoe de storing zich in de loop van de tijd gedraagt.
Bijvoorbeeld goed voor het debuggen van drukte in de upstream of storing die er maar soms is

• Jeffrey87
THE_BASE schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:43:
[...]

Ook als je klant bent? Meestal gaat dat telefonisch toch?
Gewoon via die link. Dit product krijg je niet telefonisch.

• THE_BASE
  • Niet online
Jeffrey87 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Gewoon via die link. Dit product krijg je niet telefonisch.
Heb gebeld en is omgezet. Werkt prima. Scheelt toch 13,- euro per maand. Bedankt voor de tip!

videopionier schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:49:

Aha dat maakt e.a. helder, is dat een stream van 720p25 bron die gerenderd is naar 720p50 voor xDSL?

Ziggo heeft op de NEXT meen ik 1080i50 voor terugkijken en opnemen en op Ziggo Go hetzelfde als KPN xDSL 720p@50. Dat verklaart ook waarom het beeld op de NEXT zo scherp blijft bij opnames/terugkijken.

Bij Ziggo heb je daardoor geen degradatie bij opnames of terugkijken. Bij KPN is de live feed een multicast stream en terugkijken/opnemen een unicast stream. De waardes welke jij noemt zijn dan voor alles streams generiek bij xDSL?
Pathogen schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:46:
Ik kan blijkbaar aan een tweedehands Technicolor 7200 en/of een Cisco EPC(nummer onbekend) komen.

- is dit in fUPC gebied gewoon aan te sluiten? Moet/kan er iets geactiveerd worden?
- is er een voorkeur voor één van de twee, puur qua stabiliteit? in theorie zal ik hem alleen in bridge gebruiken, maar wellicht zet ik hem volledig in en maak ik van de router weer een access point ipv DHCP en alles.

Dit alles om te testen of mijn ouwe Ubee wellicht gewoon het hele probleem is in de stabiliteit hier. Ik wil het nog even vermijden mijn abonnement te vernieuwen aangezien ik nog steeds een prima prijs betaal voor wat ik krijg, en die prijs bij verlenging niet meer mogelijk is.
In principe kan je onderhandse modems niet laten activeren, tenzij iemand goedgemutst is bij Ziggo. Ik vrees dat je 0 op het rekest krijgt als je belt.

En ja het is helaas niet zo als bij xDSL een open modem cultuur, hij *moet* geactiveerd worden in de backend systemen.

TC7210 for the win.

• GeneralX
ANdrode schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:09:
[...]

Je post daar nu ook de signaalwaarden. Volgens mij zien deze er goed uit (geen fouten in de downstream en geen timeouts in de upstream). Maar dit wordt mogelijk slechter als het modem langer aanstaat.

Misschien kan je die waarden hier ook nog een keer posten.

Met deze signaalwaarden zou ik niet aan het AOP denken. Het is niet state of the art maar aan de signaal kant gaat het goed. Eerder het modem óf congestie in het coax segment.

Heb je smokeping overwogen? Dit kan in docker. Dan kan je zien hoe de storing zich in de loop van de tijd gedraagt.
Bijvoorbeeld goed voor het debuggen van drukte in de upstream of storing die er maar soms is
De signaalwaarden waren al goed. Nu zijn ze prima. Ik begrijp dat 5dBmV op de upload niet meer ok is en daar zat het eerst heel dicht tegenaan (zie ook de link naar het Ziggo Community forum). Dat is dus na het weghalen van de splitter verbeterd. Ik denk ook niet dat het AOP het probleem is. Smokeping heb ik al overwogen, maar ben een beetje terughoudend omdat het opzetten me waarschijnlijk meer tijd gaat kosten dan ik er eigenlijk in wilde steken. EDIT: ja, dat kostte dus een poosje... Maar Smokeping pingt. /EDIT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NW6UlhqJKQODMW7rurWwBt__YV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tt6tzats5EmfMltTAL2F3yfh.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQb5qsQ6973edNT9aSzZlSJ0d6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WFID6ikptxvurFtf9neyPC0v.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1g_YDkuLo0TJaNO-zNHX8gVW2E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/maoN2i0LvZNKmS1Cv8kvnXRv.png?f=user_large

• grun93
  • Laatst online: 20-12 07:42
Jeffrey87 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:18:
Ik vind het een mooi aanbod en ben aan het twijfelen of ik zal downgraden. Eigenlijk is 25 Mb net te weinig, liever 50 of 100 Mb.
De CI+ module zou ik niet gaan gebruiken, alleen de bijgeleverde kaart in m'n eigen Humax 5200c.

• ArcticWolf
  • Niet online
GeneralX schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:28:
[...]

De signaalwaarden waren al goed. Nu zijn ze prima. Ik begrijp dat 5dBmV op de upload niet meer ok is en daar zat het eerst heel dicht tegenaan (zie ook de link naar het Ziggo Community forum). Dat is dus na het weghalen van de splitter verbeterd. Ik denk ook niet dat het AOP het probleem is. Smokeping heb ik al overwogen, maar ben een beetje terughoudend omdat het opzetten me waarschijnlijk meer tijd gaat kosten dan ik er eigenlijk in wilde steken. EDIT: ja, dat kostte dus een poosje... Maar Smokeping pingt. /EDIT

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Veel netter dan deze waarde zul je niet vinden en als je hiervoor ook geen overmatige T3 / post RS errors hebt is het dus niet het modem. Ik heb vele malen erger gehad zonder iets te merken :+ het modem en de CMTS kunnen echt veel compenseren voordat je er iets van merkt. Die 5dBmV is ook maar een waarde, ik heb alle 4 de kanelen in de 5 gehad zonder problemen.
Misschien is het handig als je een CAT5e van je router naar het modem legt, dan sluit je dat ook uit.

het IP adres van het modem in bridge is; 192.168.100.1

• GeneralX
ArcticWolf schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Veel netter dan deze waarde zul je niet vinden en als je hiervoor ook geen overmatige T3 / post RS errors hebt is het dus niet het modem. Ik heb vele malen erger gehad zonder iets te merken :+ het modem en de CMTS kunnen echt veel compenseren voordat je er iets van merkt. Die 5dBmV is ook maar een waarde, ik heb alle 4 de kanelen in de 5 gehad zonder problemen.
Misschien is het handig als je een CAT5e van je router naar het modem legt, dan sluit je dat ook uit.

het IP adres van het modem in bridge is; 192.168.100.1
Hm, ik denk dat je een stukje van het verhaal gemist hebt. Het modem is al twee dagen uit bridge mode en mijn router uitgeschakeld. Ik heb al drie verschillende kabels op alle poorten van het modem geprobeerd, van CAT5e tot CAT7. In bridge mode was de interface van het modem niet te bereiken op de poort die je noemt. Ik kon wel pingen naar het IP address en had geen packet loss op die hop.

Inmiddels draait smokeping al een poosje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF6Ejud-aFdYtIrYIysa_sWtWHw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bKH9ry6s9T6OBR1oT5UXMigy.png?f=fotoalbum_medium
Ik heb nog geen enorme packet loss gezien sinds het draait. Wel heb ik gisteren (helaas voor ik smokeping had draaien) een update van 10GB gedownload voor The Division 2. Zodra de download startte, ging de packet loss naar 8%. Tot grote hilariteit op de Teamspeak server, want iedereen kan het dan meteen horen ;(

[ Voor 24% gewijzigd door GeneralX op 03-06-2020 09:25 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
GeneralX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:20:
[...]

Hm, ik denk dat je een stukje van het verhaal gemist hebt. Het modem is al twee dagen uit bridge mode en mijn router uitgeschakeld. Ik heb al drie verschillende kabels op alle poorten van het modem geprobeerd, van CAT5e tot CAT7. In bridge mode was de interface van het modem niet te bereiken op de poort die je noemt. Ik kon wel pingen naar het IP address en had geen packet loss op die hop.
Bekend dingetje idd, soms duurt het even voordat je die poort kan bereiken :+

Anders zou je het via wifi kunnen proberen?

Mijn CB Arris in Bridge;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KI5JrG8h.png

Hardware versie : 10
Software versie : 9.1.1902.203
Beschikbaarheid : 22 days 12h:17m:57s

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/23O5gEdh.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N3nnhq7h.png

Smokeping naar de Ziggo Gateway waar ik op zit;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SriK1qsh.png

• GeneralX
ArcticWolf schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Bekend dingetje idd, soms duurt het even voordat je die poort kan bereiken :+

Anders zou je het via wifi kunnen proberen?

Mijn CB Arris in Bridge;
[Afbeelding]

Hardware versie : 10
Software versie : 9.1.1902.203
Beschikbaarheid : 22 days 12h:17m:57s

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Smokeping naar de Ziggo Gateway waar ik op zit;
[Afbeelding]
Ik ga het modem voorlopig nog maar even uit bridge mode laten, totdat ik data heb van de 40% packet loss die (zonder regelmaat) voorkomt. Daarna gaat hij weer in bridge mode, want de latency is ronduit slecht te noemen. Daarna zal ik kijken of ik er nog weer in kom, maar ik denk van niet. Dat lukte me op het vorige adres niet toen de connectbox daar in bridge mode stond en het lukte me hier ook niet. Ondanks dat het ding hier meer dan een jaar in bridge mode heeft gedraaid.

Overigens geloof ik niet dat het modem op 4 cijfers nauwkeurig spanning of vermogen of stroom kan meten. De meeste multimeters gaan geen microvolts meten, laat staan dat een modem dat kan. Bijzondere cijfers.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Stoute schoenen aangetrokken en even met Ziggo gebabbeld over het gebruiken van een TC7200 "die ik nog ergens heb liggen". Het antwoord was heel duidelijk: nope, die kunnen(willen) we niet meer activeren, staan niet meer in het systeem.

Wel zag de medewerker een signaalprobleem, dus om uit te sluiten dat het probleem daarin zit komt er een nieuwe opdruksplitter en kabel naar de modem.

Hopelijk lost dat inderdaad het issue op met de random uitvallende modem en de router die daar blijkbaar problemen mee heeft en de wifi er dan uit laat klappen.
Zo niet dan ga ik toch een andere modem bedingen. Dan maar een ConnectBox, als het nou maar eens goed werkt in plaats van om de x dagen/weken ineens krakend en piepend tot stilstand komt.

• GeneralX
Pathogen schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:57:
Hopelijk lost dat inderdaad het issue op met de random uitvallende modem en de router die daar blijkbaar problemen mee heeft en de wifi er dan uit laat klappen.
Zo niet dan ga ik toch een andere modem bedingen. Dan maar een ConnectBox, als het nou maar eens goed werkt in plaats van om de x dagen/weken ineens krakend en piepend tot stilstand komt.
Deze problemen herken ik; bij mijn ouders gebeurd precies hetzelfde. Zijn ook al wel monteurs voor geweest. Is niet beter geworden met een nieuw AOP of nieuwe kabel. ;(

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

GeneralX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:04:
[...]

Deze problemen herken ik; bij mijn ouders gebeurd precies hetzelfde. Zijn ook al wel monteurs voor geweest. Is niet beter geworden met een nieuw AOP of nieuwe kabel. ;(
Ik zie het ook niet magischerwijs verdwijnen, maar goed als ze die eerste stap graag willen nemen vind ik dat prima.
We leven hier al jaren mee, een weekje of twee extra kan er heus wel bij.

• GeneralX
Op het LAN gaat alles nog prima. Router doet netjes wat een router doet, ondanks dat het in een ConnectBox zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klYfllGx9OMhGtikpeMa5aEZk0M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eIFHIfw01gwzxK3v8qaDw4lP.png?f=user_large

Bij de eerste hop voorbij het CMTS gaat het niet zo lekker meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbfXabap8kxywPfQHQ6TrTiW0Gw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ByT11lrhTMBqA2Yb3gliiJIi.png?f=user_large

Het kan natuurlijk aan de COAX-kant nog fout gaan in het modem. Opvallend is dat de logs wel T3 time-outs tonen, maar dat ze in de Upstream niet getoond worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOlaVquDPTjVyYjL_W0_7IIQH9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JWKG3j550bZL1l0C1GO1Mcd8.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmO_t3Fan0THtYJ8HUYHyVb6Hgc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4PZgsXOXtQe2ZsvSLkkYvQm5.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kHxmv11tOSF7gYOu6JKgWyl2pk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s5cXMFDhSFnZEmNRK2jrVdTk.png?f=user_large
Wellicht zijn de statistieken over de upstream gewiped bij het uitschakelen van bridge mode?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOaxVBYmcV_ZBRK7yehHBjj-IhU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0EagXm6TcaNoorRndRDCzMv4.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door GeneralX op 03-06-2020 13:12 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
GeneralX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:55:
Op het LAN gaat alles nog prima. Router doet netjes wat een router doet, ondanks dat het in een ConnectBox zit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het kan natuurlijk aan de COAX-kant nog fout gaan in het modem. Opvallend is dat de logs wel T3 time-outs tonen, maar dat ze in de Upstream niet getoond worden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht zijn de statistieken over de upstream gewiped bij het uitschakelen van bridge mode?
[Afbeelding]
Dat zijn T3 responses voor de downstream, upload wordt apart weergegeven. Dus klopt dat die op 0 staat ;)

Als de T3 errors matchen met de pingloss, dan kan je dat wel wijten aan Ziggo idd. Maar je hebt meer pingloss dan T3 errors dus denk niet dat die T3 errors niet de pingloss veroorzaken.

Volgens mij is het niet handig om die nodes te pingen, dat zijn switches van het core netwerk, die geven niet altijd een response (maar 100% zeker weten doe ik het niet). Je gateway moet wel altijd een response geven.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:09

Racing_Reporter

Contentmaker

grun93 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:18:
[...]

Ik vind het een mooi aanbod en ben aan het twijfelen of ik zal downgraden. Eigenlijk is 25 Mb net te weinig, liever 50 of 100 Mb.
De CI+ module zou ik niet gaan gebruiken, alleen de bijgeleverde kaart in m'n eigen Humax 5200c.
Gewoon iets beter anticiperen op downloads, of de stream. Tuurlijk is hoger lekkerder, maar er is zeker goed mee te leven. Na alle rattenstreken van Ziggo krijgen ze niet mijn extra centjes (:

[ Voor 7% gewijzigd door Racing_Reporter op 03-06-2020 14:48 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• GeneralX
ArcticWolf schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:35:
[...]

Dat zijn T3 responses voor de downstream, upload wordt apart weergegeven. Dus klopt dat die op 0 staat ;)

Als de T3 errors matchen met de pingloss, dan kan je dat wel wijten aan Ziggo idd. Maar je hebt meer pingloss dan T3 errors dus denk niet dat die T3 errors niet de pingloss veroorzaken.

Volgens mij is het niet handig om die nodes te pingen, dat zijn switches van het core netwerk, die geven niet altijd een response (maar 100% zeker weten doe ik het niet). Je gateway moet wel altijd een response geven.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik dacht dat er maar 1 soort T3 time-out was in de DOCSIS standaard. Ik wist niet dat deze op de upstream en de downstream apart worden gelogd. Hoe kan ik zien aan de log of het upstream danwel downstream is?

De dubbele ontkenning in je tweede alinea is wat verwarrend, maar zoals ik het begreep, kan ruis de oorzaak zijn van T3 errors. Ruis kan ook packet loss tot gevolg hebben. Dus de oorzaak van T3 errors en packet loss kan dezelfde zijn?

Ik moet straks toch de PC even uitelkaar hebben om een SD card reader te installeren (lees: de sleuven van een 5.25" bay uitboren) dus ik zal daarna een extra host pingen met Smokeping. Hoe kan ik achterhalen welke van de hops de gateway is? Of refereerde je naar de ConnectBox toen je gateway zei?

EDIT: smokeping staat nog op UTC, dus er is een tijdsverschil van +2 uur van Smokeping naar ConnectBox logs. De timing van T3 time-outs komt niet overeen met de packet loss. Daarvoor worden er teveel packets gedropt.

[ Voor 7% gewijzigd door GeneralX op 03-06-2020 15:17 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
GeneralX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik dacht dat er maar 1 soort T3 time-out was in de DOCSIS standaard. Ik wist niet dat deze op de upstream en de downstream apart worden gelogd. Hoe kan ik zien aan de log of het upstream danwel downstream is?

De dubbele ontkenning in je tweede alinea is wat verwarrend, maar zoals ik het begreep, kan ruis de oorzaak zijn van T3 errors. Ruis kan ook packet loss tot gevolg hebben. Dus de oorzaak van T3 errors en packet loss kan dezelfde zijn?

Ik moet straks toch de PC even uitelkaar hebben om een SD card reader te installeren (lees: de sleuven van een 5.25" bay uitboren) dus ik zal daarna een extra host pingen met Smokeping. Hoe kan ik achterhalen welke van de hops de gateway is? Of refereerde je naar de ConnectBox toen je gateway zei?

EDIT: smokeping staat nog op UTC, dus er is een tijdsverschil van +2 uur van Smokeping naar ConnectBox logs. De timing van T3 time-outs komt niet overeen met de packet loss. Daarvoor worden er teveel packets gedropt.
De gateway van je modem IP, screenshot van m'n router (N66U):
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/nmt9kGo.png

Komt niet voor in de hops.

• videopionier
stormfly schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:39:
[...]

Aha dat maakt e.a. helder, is dat een stream van 720p25 bron die gerenderd is naar 720p50 voor xDSL?
Nee, dat is 1080/50i naar 720p/50 vanwege de bandbreedte reductie (ipv 1080p).
Daar doen de Duitsers het ook al 10 jaar mee.
Bij Ziggo heb je daardoor geen degradatie bij opnames of terugkijken. Bij KPN is de live feed een multicast stream en terugkijken/opnemen een unicast stream. De waardes welke jij noemt zijn dan voor alles streams generiek bij xDSL?
Durf ik niet te zeggen, kan per regio verschillen heb ik begrepen.
Elke regio heeft zijn eigen "edge" servers.

• ANdrode
  • Niet online
GeneralX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:55:
[Afbeelding]
Hopelijk komt dit doordat het een core switch/router is die pings dropped. Want anders is niet niet acceptabel. Kan je deze twee toevoegen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
++ AS1101Atlas
menu = AS1101 Amsterdam
title = AS1101 - Amsterdam (nl-ams-as1101)
host = nl-ams-as1101.anchors.atlas.ripe.net

++ AS1200Atlas
menu = AS1200 Amsterdam
title = AS1200 - Amsterdam (nl-ams-as1200)
host = nl-ams-as1200.anchors.atlas.ripe.net

Die zouden 100% moeten reageren.
GeneralX schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:15:
[...]
Volgens mijn interpretatie wel. Voor een T3 timeout moet er zelfs langere tijd (meerdere pogingen) een uplink pakket niet aankomen. Hopelijk verbeterd één van de echte experts op protocol niveau mij als ik dit verkeerd onthouden heb.

• ArcticWolf
  • Niet online
ANdrode schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:03:
[...]

Hopelijk komt dit doordat het een core switch/router is die pings dropped. Want anders is niet niet acceptabel. Kan je deze twee toevoegen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
++ AS1101Atlas
menu = AS1101 Amsterdam

++ AS1200Atlas
menu = AS1200 Amsterdam

[...]

Volgens mijn interpretatie wel. Voor een T3 timeout moet er zelfs langere tijd (meerdere pogingen) een uplink pakket niet aankomen. Hopelijk verbeterd één van de echte experts op protocol niveau mij als ik dit verkeerd onthouden heb.
Ja ik ben er ook niet heel goed in thuis, maar de het vreemde is dus dat het modem nagenoeg geen RS fouten geeft (pre/post). En ik meen dat een T3 timeout een volledige loss van internet geeft en niet enkel wat packetloss.
Ik heb ook sporadisch wat T3 timeouts in m'n modem staan, die verder niet samen vallen met de ping interval van Smokeping toevallig en m'n counter in het modem staat ook nog steeds op 0.

• grun93
  • Laatst online: 20-12 07:42
Racing_Reporter schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:44:
Gewoon iets beter anticiperen op downloads, of de stream. Tuurlijk is hoger lekkerder, maar er is zeker goed mee te leven. Na alle rattenstreken van Ziggo krijgen ze niet mijn extra centjes (:
Weet iemand of de FUP evenredig is of verband houdt met de downloadsnelheid? Dat een download bij lagere snelheid langer duurt maakt me niet uit.

• Darkz0rs
grun93 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:15:
[...]

Weet iemand of de FUP evenredig is of verband houdt met de downloadsnelheid? Dat een download bij lagere snelheid langer duurt maakt me niet uit.
Fup? Ik heb werkelijk nog nooit iemand daar over gehoord. Volgens mij is dat all niet meer te managen met alle IPTV diensten als Disney en netflix. Volgens mij kan jezelf 24/7 data lurken.

• ArcticWolf
  • Niet online
grun93 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:15:
[...]

Hoeveel terabyte ben je van plan te gaan verstoken? }:O er is geen FUP, al zal Ziggo uiteindelijk wel ingrijpen als je 24/7 je lijn open trekt.

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:18
De laatste keer dat ik waarschuwing heb gehad was nog in chello tijd ;) (2 mb verbinding en dan 320 GB in 1 maand ;) ).

Ik denk ook dat als je de hele verbinding open trekt 24 uur 30 dagen je wel een mail gaat krijgen. Maar dan ben je echt gek bezig. Ik heb wat kennisen die met ziggo flink torrents hosten/delen en flink los gaan en die hebben nog nooit wat van ziggo vernomen. Ik heb ook dagen met 300 GB(update van ps4 en xbox meerdere spellen) gehad maar nooit wat vernomen van ziggo. ;)

• GeneralX
ANdrode schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:03:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
++ AS1101Atlas
menu = AS1101 Amsterdam

++ AS1200Atlas
menu = AS1200 Amsterdam

[...]

Ja, toegevoegd. Van 21:00 tot 23:00 (dus 19:00 tot 21:00 UTC) heb ik Borderlands 2 gespeeld (coop, de packet loss was niet leuk :( ). Alleen de PC was verbonden met het modem. Behalve Borderlands 2, Teamspeak en Docker werd er niet actief data verbruikt. Naar het modem gaat alles prima, totdat ik om 21:00 een stream start. Dan schiet ineens de ping omhoog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myq2OxhtyQ7DdVgVeSNhujPJ2a4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gQELlyTpdcSz1WD7kFrWLqY1.png?f=user_large

De gateway laat packet loss zien, ongeacht dataverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB_L_Nn5oZsVxFROahjHIIboycY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wGyFaNQYisdhuMvPsUGgePhI.png?f=user_large

Daarmee is de rest van het internet dus sowieso de klos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26XpSVcO6EzNlkaWeOk73HS4xH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/as8HQQgmCw4PwQW6GWLlRWPB.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E19DHfyRGibYf9oyaotJLWZp924=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FBPrGvd9GBLh72ZwJF8sqVUx.png?f=user_large

Op het Ziggo Community forum werd dit gemeld als reactie op de logs:
RCS meldingen wil zeggen dat er gekoppelde downstream kanalen uitvallen. T3 fouten wil je ook niet zien aangezien dat wijst op een onstabiele verbinding met de CMTS qua upstream kanalen. De Missing Mandatory MDD TLV melding is een door Ziggo veroorzaakte configuratie fout in de CMTS en slecht nieuws wanneer je een onstabiele verbinding hebt omdat het herstel van de verbinding tussen modem en CMTS dan alleen maar langer gaat duren en je al die tijd geen gebruik kan maken van het Internet. Meldingen met een datum in 1970 wil zeggen dat het modem weer de volledige registratie aan het doorlopen is met de CMTS en ook gedurende die tijd is er geen internet gebruik mogelijk.

Verder heb je een Arris Connectbox die nogal aan het klooien is met de correcte logging en tellingen van T3 en T4 timeouts zoals je zelf al opmerkte. Hoogstwaarschijnlijk zijn er dus nog veel meer meldingen geweest die wijzen op verbindingsproblemen tussen modem en CMTS, maar die vergeet het modem te loggen.

• THE_BASE
  • Niet online
Wellicht toch nog handig om te melden: één telefoontje was voldoende om per direct mijn abonnement te wijzigen van 50Mbps voor 56,50 euro naar 25Mbps voor 43,50 euro (prijzen per 1 juli).

Ik merk werkelijk nergens verschil in met ons internetgebruik: kan prima Netflix of NPO kijken, zelfs met daarnaast nog twee iPhones online.

Uploaden duurt wat langer en een update van iOS of macOS uiteraard ook. Maar voor ons is het prima. Kan me voorstellen dat Tweakers liever wat hoger hebben, maar wellicht twijfel jezelf of voor bekenden nog, het is prima werkbaar.

• elsinga
  • Laatst online: 20-12 09:58

elsinga

=8-)

saharoen schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:18:
[...]

De laatste keer dat ik waarschuwing heb gehad was nog in chello tijd ;) (2 mb verbinding en dan 320 GB in 1 maand ;) ).

Ik denk ook dat als je de hele verbinding open trekt 24 uur 30 dagen je wel een mail gaat krijgen. Maar dan ben je echt gek bezig. Ik heb wat kennisen die met ziggo flink torrents hosten/delen en flink los gaan en die hebben nog nooit wat van ziggo vernomen. Ik heb ook dagen met 300 GB(update van ps4 en xbox meerdere spellen) gehad maar nooit wat vernomen van ziggo. ;)
Er waren tijden dat ik (op ex-Ziggo) 4TB in een maand down deed. Nooit wat van gehoord.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Jeffrey87
THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:43:
Wellicht toch nog handig om te melden: één telefoontje was voldoende om per direct mijn abonnement te wijzigen van 50Mbps voor 56,50 euro naar 25Mbps voor 43,50 euro (prijzen per 1 juli).

Ik merk werkelijk nergens verschil in met ons internetgebruik: kan prima Netflix of NPO kijken, zelfs met daarnaast nog twee iPhones online.

Uploaden duurt wat langer en een update van iOS of macOS uiteraard ook. Maar voor ons is het prima. Kan me voorstellen dat Tweakers liever wat hoger hebben, maar wellicht twijfel jezelf of voor bekenden nog, het is prima werkbaar.
Waarschijnlijk is je upload nog steeds 5 Mbps, dit in tegenstelling tot de 2.5 Mbps die in de productomschrijving staat :)

• THE_BASE
  • Niet online
Jeffrey87 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:08:
[...]

Waarschijnlijk is je upload nog steeds 5 Mbps, dit in tegenstelling tot de 2.5 Mbps die in de productomschrijving staat :)
Daar zou je dus best eens gelijk in kunnen hebben. Blijft dat zo of is dat een foutje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16DDy8sT3ZbYPhPNOEdIiK7aTXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ALMHwOO0ZvrDwDs2j30GVgVI.png?f=user_large

• Jeffrey87
THE_BASE schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:11:
[...]

Daar zou je dus best eens gelijk in kunnen hebben. Blijft dat zo of is dat een foutje?

[Afbeelding]
Dat is al heel lang zo. Mijn zus heeft al jaren (3 of 4 jaar?) hetzelfde abonnement, en heeft ook deze snelheden.

• THE_BASE
  • Niet online
Jeffrey87 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:15:
[...]

Dat is al heel lang zo. Mijn zus heeft al jaren (3 of 4 jaar?) hetzelfde abonnement, en heeft ook deze snelheden.
Keurig. Dank voor je antwoord.

Pagina: 1 ... 167 ... 321 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.

Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic