ArChie schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:11:
[...]
Als VDSL een optie is zou dat zeker een overweging waard zijn. Vanwege het thuiswerken maak ik tegenwoordig vaak gebruik van audio/videoconferencing en dan zijn degenen met haperende verbindingen nagenoeg altijd Ziggo kabel internet klanten. Voor dit soort toepassingen zijn een stabiele upload met weinig overboeking van de capaciteit en latency belangrijk en daar staat kabel internet niet echt om bekend. De ene keer is er bij die personen met haperende AV-conferencing middelen niets aan de hand terwijl ze de volgende keer nauwelijks te volgen zijn.
100% waar, dat ervaar ik ook dat er minder glitches zijn, ook in anderen hun verkeer dus download richting naar mij toe. Je merkt dat op de kabel techniek een pakketje soms even vertraagd is, bij jouw eigen xDSL koperader is dat een niet-gedeelde verbinding en heb je dat effect veel minder snel.
ArChie schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 09:49:
[...]
Ik gebruik de combi glas (Trined (GPON)) en het oude TV pakket (inclusief HD) van Ziggo. Prima combinatie. VDSL is hier sinds kort ook mogelijk wat ik dan vanwege de vrije modem keuze zou verkiezen boven kabel internet en een verplicht Ziggo modem. Een hoge download snelheid wordt in de praktijk namelijk nauwelijks gebruikt. Hoge upload en weinig latency is belangrijker.
[...]
Kon je niet de DTV ontvanger van KPN testen/vergelijken met die van Ziggo? Trined biedt hier DTV via DVB-C (coax) met een volledig FTA basis HD + SD kanalen pakket dat dus met alle TV's in huis zonder gedoe is weer te geven. Uiteindelijk echter niet voor gekozen omdat het Ziggo Sport kanaal ontbreekt en ik een aanvullend abonnement op het Ziggo Sport pakket te duur vind voor alleen Formule 1. Daarom vooralsnog twee providers voor de diensten die ik nodig heb.
Ik heb ook de vrijmodem keuze van KPN getest, en vandaag wil ik nog even bridge testen met de Vigor 165. De Fritzbox 7581 valt mij nog wat tegen, prima modem maar de QoS policy is op ICMP zo strak dat alle mijn smokeping metingen in het honderd lopen. Heb ik een supportcase voor aangemaakt, ben benieuwd.
Jeps ik heb beide ontvangers in huis, 4K KPN en 4K Ziggo, beide zenden niets uit op 4K wat relevant is, dat maakt de test alleen interessant voor lineaire tv in HD.
NEXT is qua GUI en interface (en ontwikkeling) echt superieur aan de KPN ontvanger, snelheid in bedienen is een wereld van verschil. KPN komt wel met een nieuwe GUI in de komende maand.
De KPN iPad app is echt heel traag vergeleken bij Ziggo, en die gebruik ik nog wel regelmatig (bij het ontbreken van een TV op de slaapkamer)
Beide ontvangers functioneren goed, maar wat jij zegt ik heb ook nog 4 oude smartcards (geactiveerd) voor ooit als de kinderen zelf een TV krijgen (?). Hollandsnieuwe voordelen icm Ziggo, en de F1 is toch ook wel leuk om af en toe te kijken.
Het grootste afhaak moment was voor mij de bediening van het IPTV STB kastje, als je iets terug kijkt moet je eerst zelf nog een 10 minuten vooruit spoelen in een onoverzichtelijke GUI waar je niet in blokken vooruit kunt maar alleen met 8x 16x 32x. Voelt als een stap terug naar de oude Humax HDD recorder.
Bij Ziggo is terugspelen echt meesterlijk minimaal aantal minuten voordat het gene start wat je echt wilt zien.
Beeldkwaliteit is prima bij beide, KPN is ook solide het stottert niet oid.
Bijkomend nadeel is dat ik nogal eens pruts aan het netwerk hier thuis en dan bleef TV altijd doorgaan, als je alles over 1 lijntje hebt dan stop alles even en is het stil in huis

.
Kosten spelen ook mee, KPN is 60 en Ziggo 69. En op 69 wil ik eigenlijk niet nog een bedrag stapelen omdat het beter zou zijn qua internet. Ook met het oog op komende glas aansluitingen is de toekomst nog open.
Ik heb mijn testen kunnen doen het was technisch erg fijn, maar pas als je het andere hebt en ontspannen gebruikt, dan weet je pas wat je echt mis