Toen de monteur op bezoek is geweest was het signaal rond de +14dBmv. Dit kon geen kwaad zei hij. Sinds afgelopen donderdag is het signaal +16dBmv. Ons hele gebouw wordt door 1 eindversterker gevoed en die stond goed afgesteld. De groene kabels zijn korter wat het hoge signaal verklaard. Monteur heeft mij een demper gegeven van 6db. Mijn waardes zitten nu rond de +10dBmV en de upstream rond de 50dBmV. randje dus. vdstaak heeft gezegd zolang er geen problemen zijn het zo te laten. 2 mensen die er verstand van hebben ga ik niet tegen spreken. Weet niet of jij monteur bent of bij Ziggo werkt. Anders hoor ik graag je mening. De laatste weken gaan de signaalwaardes sowieso op en neer. Misschien en hopelijk zakt de downstream nog wat. Kan niet nog meer dempen, want dan gaat de upstream eraan.Jim423 schreef op zondag 21 april 2019 @ 18:22:
[...]
Ik ben het er niet mee eens. Boven de +10dBmV (QAM256) krijg je al risico's, +16dBmV is echt veel te hoog. Ik heb al Horizon klachten ervaren wanneer je boven de +8 - +9 dBmV instuurt. De range is -15 tot +15 dus met +16 net op het werkbare randje. Bij +20dBmV Rx kan er (in mijn ervaring) wel op lange termijn schade optreden. De TC7200 handleiding geeft als Max. signal input level: +15dBmV. Echter ga je een Max. 3680 Watt verdeelslof ook niet continu met zo'n vermogen belasten. Ik zou dit signaal toch echt wel superhoog benoemen. Het signaal is ongewijzigd (op een dB na) hier al een jaar na analoge afschakeling dus zoals vdstaak aangeeft lijkt me dit een broodje aap. Zou dus ook betekenen dat het signaal in ieder geval op de UHF band op zo'n 81dBuV binnenkomt op je AOP, dit was in het verleden dan 86dBuV PAL. Dit zal elke weldenkende monteur afkeuren dus ik begrijp niet waarom ze dit zo laten, volgens mij was de Ziggo norm op het AOP ook iets van 77dBuV max. PAL. (zie op Google: Ziggo binnenhuis blauwdruk pagina 12). Wanneer de norm wordt gehanteerd zou je dus 9dB zakken en komt je modem dus op +7dBmV Rx te staan wat keurig is. Gezien je upstream van 43dBmV Tx kan je probleemloos een splitter voor je modem toevoegen en 1 uitgang 75ohm termineren (ongebruikt) maar dit lost het probleem natuurlijk niet op.
[ Voor 5% gewijzigd door blueface op 21-04-2019 20:05 ]