DNS/HTTP/CURL alles kan smokeping ;-) het is maar net hoe je hem inricht laat je niet verleiden door alleen de naam smoke"ping"z1rconium schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:37:
[...]
Smokeping blijft een ping. Een traceroute is ook niets anders dan een ping.
Antwoord uberhaupt alles wel op een ping op het internet ?
Snap ik, maar word je nog niet echt wijzer van in dit geval, want het wandelt over dezelfde paden.stormfly schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:40:
[...]
DNS/HTTP/CURL alles kan smokeping ;-) het is maar net hoe je hem inricht laat je niet verleiden door alleen de naam smoke"ping"
Klopt maar lees mijn post van gisteren maar eens. Je komt altijd op het Google Global Cache uit in Amsterdam. En dan zeer waarschijnlijk degene van Liberty/UPC/Ziggo.z1rconium schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:42:
[...]
Snap ik, maar word je nog niet echt wijzer van in dit geval, want het wandelt over dezelfde paden.
Ga je tracerouten vanaf een lookingglas van een andere ISP dan zal je bij de GGC of native Google peering uitkomen van die specifieke provider. Daar waar de problemen zich niet afspelen, het is immers een specifiek Ziggo/Google probleem. Ziggo zal altijd via dezelfde peering het verkeer op het GGC cluster afleveren, waarschijnlijk kunnen ze deze bulk verkeer niet eens kwijt op andere uplinken anders hadden ze het wel omgerouteerd lijkt me na 4 dagen. Dus ja je travelt altijd over dezelfde paden, as designed.
Zolang Smokeping alles groen rapporteert behalve de Google diensten, is het voor mij een meer dan betrouwbaar meet middel.
Maar ze hebben dus wel meerdere paden, want ik heb nergens last van thuis. En zijn het alleen de Google diensten? (heb niet alles gevolgd).stormfly schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:47:
[...]
Klopt maar lees mijn post van gisteren maar eens. Je komt altijd op het Google Global Cache uit in Amsterdam. En dan zeer waarschijnlijk degene van Liberty/UPC/Ziggo.
Ga je tracerouten vanaf een lookingglas van een andere ISP dan zal je bij de GGC of native Google peering uitkomen van die specifieke provider. Daar waar de problemen zich niet afspelen, het is immers een specifiek Ziggo/Google probleem. Ziggo zal altijd via dezelfde peering het verkeer op het GGC cluster afleveren, waarschijnlijk kunnen ze deze bulk verkeer niet eens kwijt op andere uplinken anders hadden ze het wel omgerouteerd lijkt me na 4 dagen. Dus ja je travelt altijd over dezelfde paden, as designed.
Zolang Smokeping alles groen rapporteert behalve de Google diensten, is het voor mij een meer dan betrouwbaar meet middel.
Hi ja er zijn meerdere IP's in de farm, vaak gebruikten ze routed koppelingen waardoor je in een traceroute ook wel meerdere IP's ziet omdat elke routed koppeling een eigen /30 subnetje heeft.ArcticWolf schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:54:
[...]
Maar ze hebben dus wel meerdere paden, want ik heb nergens last van thuis. En zijn het alleen de Google diensten? (heb niet alles gevolgd).
Ik kom er geen wijs uit waar het zou kunnen liggen, google.nl werkt voor mij prima, .com niet.stormfly schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:47:
[...]
Zit dat dan op een ander cluster van google ? Aan de andere kant, nu.nl heeft ook issues bij mij.
[ Voor 6% gewijzigd door z1rconium op 11-04-2017 11:08 ]
Dat kan je zelf uitvinden door nslookup/ping te gebruiken, antwoord is jaz1rconium schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:07:
[...]
Ik kom er geen wijs uit waar het zou kunnen liggen, google.nl werkt voor mij prima, .com niet.
Zit dat dan op een ander cluster van google ? Aan de andere kant, nu.nl heeft ook issues bij mij.
google.com. 32 IN A 172.217.17.46
google.nl. 176 IN A 172.217.17.35
Ja Nu.nl is ook erg slecht op dit moment dat ervaar ik ook, heb hem vanmorgen wel in smokeping gezet dus helaas geen historie beschikbaar.
Lees net even de laatste paar tweets richting Ziggo, volgens mij hebben ze nog steeds geen flauw idee waar het aan ligt. Wel grappig dat een groot bedrijf als Ziggo zo in het duister kan tasten. 
edit: Skynet?
edit: Skynet?
[ Voor 4% gewijzigd door Silversin op 11-04-2017 11:45 ]
Ik heb sinds een week ook dat regelmatig voor 1-2 minuten mijn internet er compleet uitligt, kan dat hier ook mee te maken hebben? Verder inderdaad ook dat youtube enzo enorm traag zijn maar dat mijn internet er compleet uitknalt vind ik vooral vervelend, iemand die weet of dit er mee te maken kan hebben of hoe ik dit op kan lossen?
Klantenservice bellen en een monteur vragen.destroye schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:49:
Ik heb sinds een week ook dat regelmatig voor 1-2 minuten mijn internet er compleet uitligt, kan dat hier ook mee te maken hebben? Verder inderdaad ook dat youtube enzo enorm traag zijn maar dat mijn internet er compleet uitknalt vind ik vooral vervelend, iemand die weet of dit er mee te maken kan hebben of hoe ik dit op kan lossen?
Hmm lijkt mij niet echt gerelateerd aan problemen die nu spelen, immers dat gaat specifiek om Google diensten die niet bereikbaar zijn.destroye schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:49:
Het lijkt erop dat je modem reset of iets dergelijks. Welke modem heb je?
Kun je de gegevens posten van je up- en down-streams. Staan daar veel errors? Wat zegt het logboek?
Dat is wel heel kort door de bocht.stormfly schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:06:
[...]
Klantenservice bellen en een monteur vragen.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik loop vooruit op de eindconclusie ;-)
Ik heb hier in Ede (Ziggo Zakelijk) ook goed last. Ons intranet (eigen app) maakt voor een aantal functies gebruik van Google diensten en authenticatie en vooral dat laatste mislukt om de haverklap omdat de Google systemen niet snel genoeg bereikbaar zijn.
traceroute to accounts.google.com (172.217.20.109), 64 hops max, 52 byte packets 1 <x.x.x.x> 1.270 ms 0.933 ms 0.883 ms 2 xxx-xxx-xxx-xxx.static.chello.nl (x.x.x.x) 4.069 ms 4.688 ms 2.613 ms 3 10.64.224.1 (10.64.224.1) 15.605 ms 19.680 ms 12.707 ms 4 212.142.3.213 (212.142.3.213) 12.180 ms 11.890 ms 17.424 ms 5 84.116.135.33 (84.116.135.33) 15.129 ms 29.203 ms 15.088 ms 6 84.116.135.34 (84.116.135.34) 17.553 ms 19.573 ms 19.635 ms 7 * * * 8 108.170.241.193 (108.170.241.193) 21.083 ms 20.910 ms 108.170.241.225 (108.170.241.225) 27.854 ms 9 209.85.240.115 (209.85.240.115) 21.508 ms 209.85.240.31 (209.85.240.31) 19.398 ms 209.85.240.115 (209.85.240.115) 18.559 ms 10 * * * 11 * ams17s01-in-f13.1e100.net (172.217.20.109) 35.533 ms 17.820 ms
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Het lijkt vandaag wel iets beter te gaan, maar willekeurig heb ik nog steeds Google zoekopdrachten die meer dan 40 seconden duren , linkjes klikken op de Google resultaten die lang duren en Youtube die nog steeds brak is en veel staat te bufferen.
“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross
Momenteel staat er dit op de website van Ziggo:
--------------
Trage websites
Op dit moment zijn er problemen bekend waarbij sommige webpagina’s traag laden of niet werken. Er wordt gewerkt aan een oplossing, onze excuses voor het ongemak.
Wanneer is het opgelost?
dinsdag 11 april om 23.00
--------------
Gisteren rond 19u Ziggo gebeld en en het meisje van de helpdesk beweerde dat er geen problemen bekend waren. Ik heb uitdrukkelijk gezegd dat dit zelfs nieuws was op tweakers.net en dat dit ook officieel op twitter was bevestigd. De medewerkster beweerde nog steeds dat dat niet bekend was bij hun
Ik ben blij dat in ieder geval ziggo onderkend heeft dat er een probleem is
--------------
Trage websites
Op dit moment zijn er problemen bekend waarbij sommige webpagina’s traag laden of niet werken. Er wordt gewerkt aan een oplossing, onze excuses voor het ongemak.
Wanneer is het opgelost?
dinsdag 11 april om 23.00
--------------
Gisteren rond 19u Ziggo gebeld en en het meisje van de helpdesk beweerde dat er geen problemen bekend waren. Ik heb uitdrukkelijk gezegd dat dit zelfs nieuws was op tweakers.net en dat dit ook officieel op twitter was bevestigd. De medewerkster beweerde nog steeds dat dat niet bekend was bij hun
Ik ben blij dat in ieder geval ziggo onderkend heeft dat er een probleem is
Verwijderd
Ook hier in Houten ondervinden we al een dag of 2-3 problemen met traag ladende pagina's en trage Google services via WIFI. Wij zitten bij ook Ziggo. Gisterenavond klantenservice gebeld en er werd beweerd dat het aan draadloze gebruikers in ons network ligt, die de snelheid naar beneden halen. Niet dus blijkt nu.
Draadloze gebruikers die de snelheid van andere vertragen, die snap ik niet.Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:33:
Gisterenavond klantenservice gebeld en er werd beweerd dat het aan draadloze gebruikers in ons network ligt, die de snelheid naar beneden halen. Niet dus blijkt nu.
(hier overigens nergens last van, gebruik de dns-server van Norton (199.85.126.10) en OpenNic(5.9.49.12))
Als alles draadloos gaat en je hebt het netwerk niet juist ingesteld dan kan dat wel. Zeker als je nog oude apparatuur gebruikt die nieuwere standaarden niet ondersteunt.hjs schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:51:
[...]
Draadloze gebruikers die de snelheid van andere vertragen, die snap ik niet.
(hier overigens nergens last van, gebruik de dns-server van Norton (199.85.126.10) en OpenNic(5.9.49.12))
Hier overigens ook al een paar dagen sluggish internet maar ik dacht dat het aan de bouwwerkzaamheden lag (iets met kabels verplaatsen enzo). Nou ja, dit valt op zich allemaal wel mee. Er is in ieder geval redelijk stabiel internet.
Nee, merp!
Dat je je eigen snelheid ernstig kan hinderen snap ik, maar kan ik dan ook met mijn wifi de snelheid van de hele straat hinderen? (ook buiten bereik van mijn wifi-signaal)PauseBreak schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:53:
[...]
Als alles draadloos gaat en je hebt het netwerk niet juist ingesteld dan kan dat wel. Zeker als je nog oude apparatuur gebruikt die nieuwere standaarden niet ondersteunt.
Hier dezelfde issues als voor de meeste. (ex UPC user, weet niet of dat verschil maakt.)
Google services zijn allen traag en de Ziggo Go app buffert iedere 5 sec, of is een grote bak pixels.
Andere services (ftp, gaming, vpn naar office omgeving) hebben nergens last van en gaan max. snelheid.
Google services zijn allen traag en de Ziggo Go app buffert iedere 5 sec, of is een grote bak pixels.
Andere services (ftp, gaming, vpn naar office omgeving) hebben nergens last van en gaan max. snelheid.
PSN ID: Ancta
Hier ook nog steeds dezelfde problemen met sites en google services. O.a. sites die staan te wachten op fonts.googleapis.com ...
GamiQ, de game notes app met game maps!
Heb net een nieuw modem (connectbox) van ziggo ontvangen. Volgens helpdesk zou dat echt alle problemen oplossen.
Nee dus. Zelfde problemen. Daarnaast voelt het alsof sites zelfs iets trager reageren dan met mijn Technicolor TC7210.
Alleen kan dat natuurlijk ook aan de problemen liggen.
Nee dus. Zelfde problemen. Daarnaast voelt het alsof sites zelfs iets trager reageren dan met mijn Technicolor TC7210.
Alleen kan dat natuurlijk ook aan de problemen liggen.
Met deze plugin kan je goed zien welke sites google services gebruiken en dus affected zijn.
https://chrome.google.com...hjkpfnbhagpmjfkannfbllamg
https://chrome.google.com...hjkpfnbhagpmjfkannfbllamg
Nee, dat zou niet moeten kunnen.hjs schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:04:
[...]
Dat je je eigen snelheid ernstig kan hinderen snap ik, maar kan ik dan ook met mijn wifi de snelheid van de hele straat hinderen? (ook buiten bereik van mijn wifi-signaal)
Nee, merp!
Even een 'cross-post' van de frontpage.
Nu net heb ik op het RIPE Atlas netwerk een meting opgestart met traceroutes van Ziggo IP's (AS9143) naar de Google 'b' DNS server (8.8.4.4). Deze is te vinden op https://atlas.ripe.net/measurements/7997837/. Deze worden iedere 5 minuten herhaald tot 23:00 vannacht.
Eens kijken of hier nog wat interessante zaken uit komen.
Nu net heb ik op het RIPE Atlas netwerk een meting opgestart met traceroutes van Ziggo IP's (AS9143) naar de Google 'b' DNS server (8.8.4.4). Deze is te vinden op https://atlas.ripe.net/measurements/7997837/. Deze worden iedere 5 minuten herhaald tot 23:00 vannacht.
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Hier ook een ex UPC user: ook problemen met internet en de Ziggo Go App (replay TV werkt vaak niet, en soms inderdaad blijft ie bufferen). Ben benieuwd of die problemen met de Go App (Horizon TV) ook met de internet problemen te maken hebben. Gisteren de helpdesk gebeld, maar hun was niets bekend...Ghostley schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:08:
Hier dezelfde issues als voor de meeste. (ex UPC user, weet niet of dat verschil maakt.)
Ping gaat wonderbaarlijk redelijk goed, het gaat mis op applicatie niveau. Of een echt DNS request of een echt webverzoek.ShadowLord schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:43:
Ping naar Google 8.8.8.8 (groen is OK)

DNS request naar Google 8.8.8.8 (paars is NOK)

Stukje historie van de DNS request

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 11-04-2017 16:05 ]
Dan zou het ook een UDP probleem kunnen zijn of een probleem met het verwerken van Anycast requests (in het geval van de Google DNS requests dan).stormfly schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:04:
[...]
Ping gaat wonderbaarlijk redelijk goed, het gaat mis op applicatie niveau. Of een echt DNS request of een echt webverzoek.
Ping naar Google 8.8.8.8 (groen is OK)
[afbeelding]
DNS request naar Google 8.8.8.8 (paars is NOK)
[afbeelding]
Stukje historie van de DNS request
[afbeelding]
De traceroutes lijken allemaal uit te komen in San Jose USA. Tenminste dat is laatste waar nog betrouwbare geo informatie voor is.
Helaas kan ik geen 'DNS traceroute' maken. Wel an ik DNS requests laten doen van de server maar die gaat niets meer laten zien dan je nu zelf al aangeeft. Als iemand nog andere (betere) metingen weet houd ik me aanbevolen (heb toch nog 10 miljoen credits te 'verbranden'
Edit: Oh ja, deze meting pakt alleen metingen vanuit fZiggo gebied. Het selecteren van fUPC probes is aan stuk lastiger aangezien ik het ASN niet weet en deze volgens mij sowieso internationaal gedeeld wordt (en dus niet heel veel gaat zeggen).
[ Voor 9% gewijzigd door ShadowLord op 11-04-2017 16:19 ]
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
AS6830ShadowLord schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:17:
[...]
Dan zou het ook een UDP probleem kunnen zijn of een probleem met het verwerken van Anycast requests (in het geval van de Google DNS requests dan).
Edit: Oh ja, deze meting pakt alleen metingen vanuit fZiggo gebied. Het selecteren van fUPC probes is aan stuk lastiger aangezien ik het ASN niet weet en deze volgens mij sowieso internationaal gedeeld wordt (en dus niet heel veel gaat zeggen).
Die wordt helaas gedeeld door alle UPC gebruikers. Zie deze lijst: https://atlas.ripe.net/pr...&af=&country=#!tab-public
Klopt maar via het kaartje kan je nog wel een NL probe aankiezen ;-)ShadowLord schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:28:
[...]
Die wordt helaas gedeeld door alle UPC gebruikers. Zie deze lijst: https://atlas.ripe.net/pr...&af=&country=#!tab-public
Cool, mijn probe doet ook meeShadowLord schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 15:43:
[ Voor 3% gewijzigd door tiguan op 11-04-2017 16:39 ]
Ik pak nu 100 probes (nou ja, iets minder aangezien er maar iets meer dan 80 zijn in het fZiggo ASN). Handmatig selecteren is een *** klus helaas en daar heb ik even geen tijd voorstormfly schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:35:
[...]
Klopt maar via het kaartje kan je nog wel een NL probe aankiezen ;-)
Wel heb ik nu net twee nieuwe metingen aangemaakt naar google.nl. Een UDP en een TCP traceroute. Deze zouden dus voor het openen van Google.nl een redelijk realistisch resultaat moeten laten zien.
Het zijn: https://atlas.ripe.net/measurements/8000615/ en https://atlas.ripe.net/measurements/8000654/
Een extra meting naar de DNS server aanmaken lukt helaas niet meer. De globale limiet voor jobs naar deze machines zijn op dit moment overschreden.
Lol die van mij staat er ook tussentiguan schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 16:39:
[...]
Cool, mijn probe doet ook meeHeb zelf overigens nergens last van.
Maar is het een voorbarige conclusie om te stellen dat er veel variatie is in de route naar Google toe?
Waardoor je misschien wel kunt uitsluiten dat het een routing/link probleem is maar eerder een applicatie issue bij Google? Kan me er slecht in vinden dat ineens al die internet paden vrijdagavond om 20:30 stuk zijn gegaan

Dan zou het buiten Ziggo liggen
[ Voor 31% gewijzigd door stormfly op 11-04-2017 16:48 ]
Alle fZiggo probes (die up zijn) staan er tussen
De twee van mij (#2462 en #17297) dus ook.
[ Voor 25% gewijzigd door Roetzen op 11-04-2017 17:08 ]
Wat me in ieder geval opvalt bij mijn twee Google.nl metingen is dat al het verkeer van AS6830 (via UPC dus) gerouteerd wordt. Aangezien fUPC ook last heeft van de issues wijst dit eigenlijk gelijk al naar een probleem in het UPC netwerk. Volgens de geolocaties van een aantal traces die ik open heb gehad gaat al het verkeer via Oostenrijk. Mogelijk dat het probleem dan ook daar ergens zit...
Eén van de twee zat oorspronkelijk achter een KPN aansluiting. Nu zit de ene achter een IPv4 only NAT achter NAT. De andere heeft volledig native IPv6. Ze doen dus nog steeds iets anders. RIPE heeft nog niet geklaagd over deze nieuwe configuratie...ShadowLord schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:15:
[...]
Die probes lijken alletwee achter hetzelfde IP te zitten. Is dat geen 'vervuiling' van de database?
Het lijkt erop dat Ziggo de problemen heeft opgelost.
Ik kan weer 8.8.8.8 pingen bijvoorbeeld, en YouTube hangt ook niet meer random.
Daarnaast lijkt alles ook weer op normale snelheid te laden.
Edit: Via Twitter heb ik ook een bericht van Ziggo ontvangen met daarin de bevestiging dat er een wijziging is aangebracht.
Edit 2: 10 minuten later en we zijn weer terug bij af, 8.8.8.8 niet te pingen en Google Services laden weer traag.
Ik kan weer 8.8.8.8 pingen bijvoorbeeld, en YouTube hangt ook niet meer random.
Daarnaast lijkt alles ook weer op normale snelheid te laden.
Edit: Via Twitter heb ik ook een bericht van Ziggo ontvangen met daarin de bevestiging dat er een wijziging is aangebracht.
Edit 2: 10 minuten later en we zijn weer terug bij af, 8.8.8.8 niet te pingen en Google Services laden weer traag.
[ Voor 39% gewijzigd door Dyon_R op 11-04-2017 19:13 ]
Mijn Ziggo internet werkt normaal gesproken zo goed dat ik gisteren mijn modem, router en zelfs laptop de schuld gaf van traag ladende youtube filmpjes 
blijkt het dus het internet te zijn
blijkt het dus het internet te zijn
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data: Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=46 Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=46 Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=9ms TTL=46 Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=46 Ping statistics for 8.8.8.8: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 9ms, Maximum = 12ms, Average = 10ms tracert 8.8.8.8 Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms RT-N66W-1B98 [192.168.1.1] 2 3 ms 7 ms 6 ms 10.254.221.1 3 5 ms 10 ms 12 ms mnd-rc0001-cr101-xe-1-3-1-0.core.as9143.net [213.51.189.252] 4 * * * Request timed out. 5 7 ms 8 ms 8 ms 84.116.135.38 6 7 ms 7 ms 6 ms 74.125.146.228 7 8 ms 7 ms 7 ms 108.170.241.194 8 10 ms 18 ms 9 ms 216.239.47.100 9 10 ms 10 ms 10 ms 72.14.237.98 10 11 ms 8 ms 11 ms 108.170.237.131 11 * * * Request timed out. 12 11 ms 11 ms 10 ms google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8] Trace complete.
*runs
Ik maak al jaren gerbuik van mijn eigen DNS servers.
Aangezien ik (nu) ook issues heb lijkt het mij niet aan DNS te liggen.
Aangezien ik (nu) ook issues heb lijkt het mij niet aan DNS te liggen.
- knip -
traceroute complete nu wel, maar na hop 5 zitten er weer flinke vertragingen in....
Nog steeds problemen hier met sites/YT/Apps
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| traceroute to 8.8.8.8 (8.8.8.8), 64 hops max, 52 byte packets 1 192.168.1.1 (192.168.1.1) 0.851 ms 0.538 ms 0.328 ms 2 10.223.160.1 (10.223.160.1) 6.309 ms 11.713 ms 5.765 ms 3 ht-rc0001-cr102-xe-3-0-5-0.core.as9143.net (213.51.180.50) 10.533 ms 6.404 ms 7.807 ms 4 84.116.135.33 (84.116.135.33) 8.610 ms 8.917 ms 9.721 ms 5 84.116.135.34 (84.116.135.34) 10.310 ms 47.512 ms 10.430 ms 6 * * * 7 108.170.241.195 (108.170.241.195) 10.794 ms 108.170.241.226 (108.170.241.226) 9.768 ms 108.170.241.162 (108.170.241.162) 9.124 ms 8 * 209.85.240.225 (209.85.240.225) 9.940 ms 34.931 ms 9 72.14.237.98 (72.14.237.98) 12.480 ms 74.125.37.130 (74.125.37.130) 14.174 ms 108.170.232.72 (108.170.232.72) 13.359 ms 10 108.170.232.9 (108.170.232.9) 13.701 ms * 12.720 ms 11 * * * 12 google-public-dns-a.google.com (8.8.8.8) 14.355 ms 13.496 ms 13.681 ms |
Nog steeds problemen hier met sites/YT/Apps
GamiQ, de game notes app met game maps!
Volgens mij heeft de zakelijke Hitron modem/router een firmware update gehad. Ik had namelijk altijd problemen met AP isolation/Client isolation. Als ik op 5 GHz WiFi zat kon ik de apparaten op 2,4 GHz niet zien en andersom ook niet. Het viel mij vandaag op, dat dit ineens nu wel werkt.
google service op mijn telefoon en wifi werkt prima. Maar op PC totaal niet. Geen idee wat daar het verschil tussen is?
De Ziggo-DNS is bij mij (Ziggo Utrecht) af en toe niet in staat om Google-domeinen te resolven:
Pingen van Google-IP's gaat hier soms goed, soms niet.
Niet alleen de connectie vanuit hier naar een Google-IP lijkt dus mis te gaan, ook de verbinding tussen Ziggo's DNS-server en die van Google klappert...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| tymac:com.apple.Safari tommy$ nslookup > storage.googleapis.com ;; Got SERVFAIL reply from 89.101.251.228, trying next server ;; Got SERVFAIL reply from 89.101.251.229, trying next server ;; connection timed out; no servers could be reached ...een paar minuten later... > storage.googleapis.com Server Address: 89.101.251.228#53 Non-authoritative answer: storage.googleapis.com canonical name = storage.l.googleusercontent.com. Name: storage.l.googleusercontent.com Address: 172.217.17.144 |
Pingen van Google-IP's gaat hier soms goed, soms niet.
Niet alleen de connectie vanuit hier naar een Google-IP lijkt dus mis te gaan, ook de verbinding tussen Ziggo's DNS-server en die van Google klappert...
net eentje gestart ,heb nog steeds een probleem
zal modem een reset geven en daarna post updaten
zal modem een reset geven en daarna post updaten
code: filename
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data: Request timed out. Request timed out. Request timed out. Request timed out. Ping statistics for 8.8.8.8: Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss), --- tracert 8.8.8.8 Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 2 10 ms 7 ms 8 ms 31-151-112-1.dynamic.upc.nl [31.151.112.1] 3 14 ms 6 ms 8 ms 212.142.54.29 4 * * * Request timed out. 5 9 ms 10 ms 9 ms 84.116.135.38 6 * * * Request timed out. 7 12 ms 12 ms 14 ms 108.170.241.131 8 16 ms 10 ms 26 ms 209.85.255.49 9 * * * Request timed out. 10 12 ms 14 ms 12 ms 108.170.237.135 11 * * * Request timed out. 12 * * * Request timed out. 13 * * * Request timed out. 14 * * * Request timed out. 15 * * * Request timed out. 16 * * * Request timed out. 17 * * * Request timed out. 18 * * * Request timed out. 19 * * * Request timed out. 20 * |
code: tracert na reset
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Tracing route to google-public-dns-a.google.com [8.8.8.8] over a maximum of 30 hops: 1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1 2 9 ms 8 ms 7 ms 31-151-112-1.dynamic.upc.nl [31.151.112.1] 3 9 ms 8 ms 10 ms 212.142.54.29 4 * * * Request timed out. 5 12 ms 8 ms 10 ms 84.116.135.38 6 * * * Request timed out. 7 9 ms 11 ms 8 ms 108.170.241.131 8 10 ms 10 ms 12 ms 209.85.255.49 9 * * * Request timed out. 10 14 ms 13 ms 13 ms 108.170.237.135 11 * * * Request timed out. 12 |
[ Voor 19% gewijzigd door Cyborg3201 op 11-04-2017 20:39 ]
Nog steeds weinig verbeteringen en ik heb ook problemen met Google Earth VR. Op dit moment kan ik geen data voor maps inlezen. Dus feitelijk onbruikbaar.
edit: sinds deze ochtend (12 apr) lijkt het weer te werken
edit: sinds deze ochtend (12 apr) lijkt het weer te werken
[ Voor 17% gewijzigd door CapTVK op 12-04-2017 12:11 . Reden: update op woe 12 apr ]
TF2 GoT http://www.teamfortress.eu
Hier helaas ook nog geen verbetering zichtbaar.
Nu pas kom ik erachter hoeveel al je internetverkeer afhankelijk is van Google / Google verwante producten / diensten. *scary*
Nu pas kom ik erachter hoeveel al je internetverkeer afhankelijk is van Google / Google verwante producten / diensten. *scary*
En nu wordt het steeds slechter, YouTube, app en imbedded video's geven telkens verbindingsproblemen, zoekfuncties doen niets of nauwelijks meer iets, zucht. Hoe moeilijk kan dit zijn sinds vrijdagavond ? Ik snap niet dat Ziggo niet in staat is dit soort interconnect problemen met Google in 4 dagen en counting te pin-pointen en op te lossen.
Als ik via 4G mobiel dit probeer, dan is alles snel en direct maar via een 300/30 bekabeld cat6 dan is het alsof je via 9600 baut modem zit te knutselen...
Als ik via 4G mobiel dit probeer, dan is alles snel en direct maar via een 300/30 bekabeld cat6 dan is het alsof je via 9600 baut modem zit te knutselen...
[ Voor 18% gewijzigd door Breezers op 11-04-2017 21:26 ]
Misschien ligt het wel helemaal niet aan ZiggoBreezers schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:17:
En nu wordt het steeds slechter, YouTube, app en imbedded video's geven telkens verbindingsproblemen, zoekfuncties doen niets of nauwelijks meer iets, zucht. Hoe moeilijk kan dit zijn sinds vrijdagavond ? Ik snap niet dat Ziggo niet in staat is dit soort interconnect problemen met Google in 4 dagen en counting te pin-pointen en op te lossen.
mijn Nexus tablet wil updates downloaden, maar alles met het woord Google erin reageert niet.
Google docs
google keep
google play music
google play newsstand
google sheets
google slides
google text-to-speech
eigenlijk best eng hoeveel diensten/apps google heft
Nog even en ik moet de tv weer aanzetten, of een book gaan lezen...
or worse, go outside and talk to people
Google docs
google keep
google play music
google play newsstand
google sheets
google slides
google text-to-speech
eigenlijk best eng hoeveel diensten/apps google heft
Nog even en ik moet de tv weer aanzetten, of een book gaan lezen...
or worse, go outside and talk to people
[ Voor 17% gewijzigd door Viper® op 11-04-2017 21:21 ]
so true!WTM schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:12:
Hier helaas ook nog geen verbetering zichtbaar.
hier ook nog steeds problemen, helpdesk zegt nu eindelijk wel dat het bekend is en er aan gewerkt wordt voor een oplossing...
[ Voor 14% gewijzigd door freestyler2 op 11-04-2017 21:23 ]
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.
Mobiel met 3/4G is razendsnel met Google diensten, ga jij maar eerst even vertellen dat dit niets met Ziggo te maken heeft....ArcticWolf schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:19:
[...]
Misschien ligt het wel helemaal niet aan Ziggo
Ik heb het e.e.a getest door mijn IPv6 te enablen in mijn bridged router, ik heb nu geen traag/niet ladende google probleem meer. Hij probeerde inderdaad over IPv6 te verbinden naar google.
Ik heb een RT-AC66U, heb IPv6 ingeschakeld in de firmware. Router gereboot, en ik kan ineens zonder problemen Google diensten bereiken... want? IPV6 doet het
.
2a00:1450:400b:c03::8b
16 bytes from 2a00:1450:400b:c03::8b, icmp_seq=0 hlim=56 time=31.157 ms
16 bytes from 2a00:1450:400b:c03::8b, icmp_seq=1 hlim=56 time=31.416 ms
16 bytes from 2a00:1450:400b:c03::8b, icmp_seq=2 hlim=56 time=28.032 ms
16 bytes from 2a00:1450:400b:c03::8b, icmp_seq=3 hlim=56 time=28.226 ms
https://ipv6.google.com werkt ook
http://v6.testmyipv6.com/:
Excellent!
You are successfully using IPv6 to connect to this server!
Your IPv6 address is [ipv6 adres]
Ook in inspect element zie ik in de headers dat hij een IPv6 verbinding heeft gemaakt. Ik heb bij de IPv6 DNS servers in de router dit opgegeven:
2001:4860:4860::8888
2001:4860:4860::8844
http://ipv6-test.com geeft alles ook groen aan, behalve dan dat Type 6to4 geel is.
Ik heb een RT-AC66U, heb IPv6 ingeschakeld in de firmware. Router gereboot, en ik kan ineens zonder problemen Google diensten bereiken... want? IPV6 doet het
Excellent!
Ook in inspect element zie ik in de headers dat hij een IPv6 verbinding heeft gemaakt. Ik heb bij de IPv6 DNS servers in de router dit opgegeven:
http://ipv6-test.com geeft alles ook groen aan, behalve dan dat Type 6to4 geel is.
[ Voor 6% gewijzigd door Falcon93 op 11-04-2017 22:01 ]
Uhm, huh? Met je eigen router? Welk modem heb je van Ziggo? En welke settings gebruik je dan van je ASUS? SLAAC of DHCP voor IPv6 WAN?razRDJ schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:33:
Ik heb het e.e.a getest door mijn IPv6 te enablen in mijn bridged router, ik heb nu geen traag/niet ladende google probleem meer. Hij probeerde inderdaad over IPv6 te verbinden naar google.
Ik heb een RT-AC66U, heb IPv6 ingeschakeld in de firmware. Router gereboot, en ik kan ineens zonder problemen Google diensten bereiken... want? IPV6 doet het.
Excellent!
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ik werd vanmorgen gebeld door Ziggo. Had een klacht neergelegd op Twitter over mijn download snelheden (welke een stuk lager zijn zonder aanleiding sinds een weekje of twee). Afgelopen donderdag een DM met gegevens gestuurd op aanvraag maar daarna was het stil. Tot vandaag dus.
Kreeg het standaard modem herstarten verhaal.
Toen ik hem vroeg naar de status van het nu lopende probleem icm Google wist hij daar gek genoeg helemaal niets van. Ik moest het hem zelfs kort uitleggen (dns'en enz).
Kreeg het standaard modem herstarten verhaal.
Toen ik hem vroeg naar de status van het nu lopende probleem icm Google wist hij daar gek genoeg helemaal niets van. Ik moest het hem zelfs kort uitleggen (dns'en enz).
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Dat heb ik ook gek genoeg. Op mijn Pixel XL werkt vrijwel alles terwijl ik op WiFi zit (Zoeken. Google now. Inbox. Google assistent).legendareN schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 20:31:
google service op mijn telefoon en wifi werkt prima. Maar op PC totaal niet. Geen idee wat daar het verschil tussen is?
Op de andere apparaten in het netwerk werkt het beroerd. Op de Apple tv geeft de YouTube apps zelfs helemaal niets weer.
Bij mij lijkt alles weer normaal te werken. Krijg ook google suggesties in het adres balk van mijn browser opeens.
Ben wel benieuwd of Ziggo gaat vertellen wat er aan de hand was. Na zo een lange storing en meegedaan te hebben met eigenzinnig onderzoek wil ik wel weten wat er aan de hand was.
Ben wel benieuwd of Ziggo gaat vertellen wat er aan de hand was. Na zo een lange storing en meegedaan te hebben met eigenzinnig onderzoek wil ik wel weten wat er aan de hand was.
[ Voor 44% gewijzigd door kazakx op 12-04-2017 06:36 ]
Hebben meer mensen een mail gekregen van onderhoud vannacht om 01:00?
Jeps in alle grafieken lijkt het gerepareerd sinds vannacht
sinds 01:30
Ben wel benieuwd of die onderhoudsemail er landelijk uit is gegaan of alleen regio Utrecht/Midden? Vreemd genoeg was die onderhoudsemail al een week geleden verstuurd, misschien hebben ze e.a. gecombineerd vannacht?

Jeps in alle grafieken lijkt het gerepareerd sinds vannacht
Ben wel benieuwd of die onderhoudsemail er landelijk uit is gegaan of alleen regio Utrecht/Midden? Vreemd genoeg was die onderhoudsemail al een week geleden verstuurd, misschien hebben ze e.a. gecombineerd vannacht?

[ Voor 64% gewijzigd door stormfly op 12-04-2017 07:20 ]
Omdat het bij mij wel gewoon werkt?Breezers schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:28:
[...]
Mobiel met 3/4G is razendsnel met Google diensten, ga jij maar eerst even vertellen dat dit niets met Ziggo te maken heeft....
Naast Ziggo heeft Google ook meerdere paden aan zijn kant.
[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 12-04-2017 07:21 ]
In heb een Technicolor, type weet ik zo niet uit het hoofd. Die staat in bridged mode naar mijn AC66U.tcviper schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 22:38:
[...]
Uhm, huh? Met je eigen router? Welk modem heb je van Ziggo? En welke settings gebruik je dan van je ASUS? SLAAC of DHCP voor IPv6 WAN?
Bij ipv6 settings zet ik het type op ipv6to4 (dhcp) en dan krijgen al mijn apparaten een uniek en publiek v6 adres. En ik kan gezellig over v6 internetten.
Hetzelfde hier (niet de email), alles werkt weer naar behoren. Ben benieuwd naar het officiele statement van Ziggo.stormfly schreef op woensdag 12 april 2017 @ 07:08:
Hebben meer mensen een mail gekregen van onderhoud vannacht om 01:00?
Jeps in alle grafieken lijkt het gerepareerd sinds vannachtsinds 01:30
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier werkt e.e.a. ook weer naar behoren. Ik heb overigens geen bericht gehad (in any way).
Affain, fijn dat het weer werkt!
Affain, fijn dat het weer werkt!
Hoi.
Wat fijn zeg, door Google/Ziggo had ik al dagen last van. Nu hoor ik dat alles werkt, heb ik geen internet
(regio Gooi en Vechtstreek).
Internet, Bellen, Digitale TV, Kabel TV
Status:
We zijn het voor je aan het oplossen
Bekend sinds
woensdag 12 april om 7.45
Wanneer is het opgelost?
donderdag 13 april om 7.39
Meer mensen last van?

Status:
Bekend sinds
Wanneer is het opgelost?
Meer mensen last van?
Standaard zal dan IPv4 worden gebruikt bij een verbinding met een dualstack end point omdat OS'en transitietechnieken via tunnelverbindingen (6to4) niet de voorkeur geven over native verbindingen. Wat er gebeurt bij een timeout zou wel eens interessant kunnen zijn, misschien helpt het dan, ligt er een beetje aan wanneer het fout gaat denk ik. Ik heb trouwens ook 6to4 en het leek niet te helpen tijdens de storing (heb jammer genoeg niet geprobeerd wat er gebeurde wanneer ik IPv6 forceerde).razRDJ schreef op woensdag 12 april 2017 @ 07:19:
[...]
In heb een Technicolor, type weet ik zo niet uit het hoofd. Die staat in bridged mode naar mijn AC66U.
Bij ipv6 settings zet ik het type op ipv6to4 (dhcp) en dan krijgen al mijn apparaten een uniek en publiek v6 adres. En ik kan gezellig over v6 internetten.
Oh ja,... maar dan maakt je router eigenlijk een 'lokaal' soort van IPv6 aan volgens mij, want 6to4 is puur bedoelt om de transitie makkelijker te maken in de zin van dat ie dan IPv6 verkeer over IPv4 stuurt. Das dus niet native IPv6 (SLAAC/DHCP).razRDJ schreef op woensdag 12 april 2017 @ 07:19:
[...]
In heb een Technicolor, type weet ik zo niet uit het hoofd. Die staat in bridged mode naar mijn AC66U.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Hier ook alles plat. Heeft even gewerkt vanmorgen. Bij mij staat 10.00 vandaag als tijd van opgelost.Omnia love schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:44:
Wat fijn zeg, door Google/Ziggo had ik al dagen last van. Nu hoor ik dat alles werkt, heb ik geen internet(regio Gooi en Vechtstreek).
Status:
Bekend sinds
Wanneer is het opgelost?
Meer mensen last van?
Ik ook niets. Niets gehoord van Ziggo over dit probleem.PLeX schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:33:
Hier werkt e.e.a. ook weer naar behoren. Ik heb overigens geen bericht gehad (in any way).
Het volgende staat op de storingspagina van Ziggo:
Maar wat er precies is "rechtgetrokken"?..Het eerder gemelde probleem met websites en diensten als Youtube, Google.nl of Gmail is opgelost. Onze techneuten hebben dit samen met Google rechtgetrokken. Sorry voor het ongemak.
Oke. Mijn apparaten krijgen verder wel een publiek ipv6 adres, ik kan vanuit mijn werk verbinding maken naar mijn webserver over ipv6, of hoort dat niet te kunnen?tcviper schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:23:
[...]
Oh ja,... maar dan maakt je router eigenlijk een 'lokaal' soort van IPv6 aan volgens mij, want 6to4 is puur bedoelt om de transitie makkelijker te maken in de zin van dat ie dan IPv6 verkeer over IPv4 stuurt. Das dus niet native IPv6 (SLAAC/DHCP).
De routering tussen Ziggo en Google verliep niet altijd even goed waardoor sommige ip-adressen moeilijker bereikbaar waren dan anderen.basst85 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:05:
Het volgende staat op de storingspagina van Ziggo:
[...]
Maar wat er precies is "rechtgetrokken"?..
Deze storing had totaal NIETS! met DNS servers van doen. Een DNS server zorgt alleen voor het omzetten van een hostnaam naar IP en andersom. Waarbij de ene DNS server een ander ip aan de zelfde hostnaam kan toewijzen dan de andere. In veel gevallen en vooral bij grotere sites heeft een DNS zelfs meerdere ip-adressen op voorraad voor 1 ip.
Ping/tracen heeft ook land niet altijd zin. Er zijn genoeg servers en routers op internet die een time-out geven terwijl ze gewoon online zijn en hun werk doen. Andersom kan natuurlijk ook dat een server prima te pingen en tracen is maar de diensten die hij moet uitvoeren gewoon niet of traag doet.
Dat er met de routering iets fout ging was in de gemaakte traceroutes prima te zien en vooral dat het niets met de DNS te maken had ook. Ik snap werkelijk niet dat iemand riep dat er iets met de DNS aan de hand was. Die deed zijn werk zoals het moest. Dat sommige routes niet lekker liepen was ook duidelijk zichtbaar maar kan voor Ziggo lastig op te lossen zijn als er niet concreet benoemd wordt welke route naar welk ip slecht loopt. Stel de techneuten hebben daar een DNS server die een goed bereikbaar ip geeft dan wordt het lastig zoeken naar de oorzaak. Bij genoeg meldingen zullen ze wel gaan zoeken, maar ze moeten het wel kunnen reproduceren om op te lossen.
En Tv/Internet/Telefonie werkzaamheden staan totaal los van dit soort storingen. Dat het tegelijk opgelost is is puur toeval. Het moment dat dat soort werkzaamheden aangekondigd worden houdt het in dat er werkzaamheden aan het fysieke netwerk uitgevoerd worden. Dit staat los van routeringsproblemen.
Ik ben bij dat het weer werkt. Ik kreeg overigens ook berichten van YouTube vrienden uit Duitsland dat ze daar ook problemen hadden met het bereiken van bepaalde Google websites.
Een van de (bij)effecten van de storing was dat de Google DNS servers niet goed bereikbaar waren. Aangezien relatief veel Ziggo gebruikers deze DNS servers gebruiken na het DDOS akkefietje een tijd geleden leek het bij die gebruikers op een DNS probleem. Immers de browser melde ineens soms dat er een DNS probleem was.MediaZoo schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:59:
Dat er met de routering iets fout ging was in de gemaakte traceroutes prima te zien en vooral dat het niets met de DNS te maken had ook. Ik snap werkelijk niet dat iemand riep dat er iets met de DNS aan de hand was. Die deed zijn werk zoals het moest.
Ik denk dat daardoor in eerste instantie door velen gedacht werd aan issues met DNS, wat dus niet zo was zoals je al aangaf. Het is dus niet heel erg gek dat een aantal mensen de DNS server verdacht.
Overigens is dat ook de reden dat mijn eerste traceroute op Atlas naar de Google DNS server ging; deze was namelijk bevestigd als een server die netwerkproblemen had bij Ziggo
LOL en ik maar denken waarom www.nu.nl ook zo slecht bereikbaar was ten tijde van de Google issues. Die site is gehost (www.nu.nl ipv nu.nl) bij Google
Aan de DNS naam te zien zijn ze ook klant geweest bij AWS ;-)

Aan de DNS naam te zien zijn ze ook klant geweest bij AWS ;-)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| raceroute www.nu.nl traceroute to nunl.aws.sanomaservices.nl (107.178.244.221), 64 hops max, 52 byte packets 1 172.16.1.1 (172.16.1.1) 1.706 ms 1.850 ms 2.704 ms 2 * * * 3 hvs-rc0002-cr102-xe-3-1-4-0.core.as9143.net (213.51.190.157) 8.614 ms 9.042 ms 9.326 ms 4 nl-ams02a-rc1-ae7-0.aorta.net (84.116.134.90) 10.568 ms 11.552 ms 9.939 ms 5 nl-ams04a-ri2-ae7-0.aorta.net (84.116.134.89) 11.778 ms nl-ams04a-ri2-ae6-0.aorta.net (84.116.135.182) 13.287 ms nl-ams04a-ri2-ae7-0.aorta.net (84.116.134.89) 12.763 ms 6 74.125.51.52 (74.125.51.52) 11.769 ms 10.429 ms 11.184 ms 7 108.170.241.129 (108.170.241.129) 10.248 ms 108.170.241.161 (108.170.241.161) 12.297 ms 108.170.241.129 (108.170.241.129) 11.011 ms 8 216.239.42.3 (216.239.42.3) 10.364 ms 216.239.42.73 (216.239.42.73) 7.980 ms 216.239.42.173 (216.239.42.173) 12.241 ms 9 221.244.178.107.bc.googleusercontent.com (107.178.244.221) 12.235 ms 18.100 ms 10.103 ms |
Krijg zojuist de volgende verklaring vanuit Ziggo Zakelijk:
Goedemiddag meneer/mevrouw,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
We hebben vanaf die dag ongeveer te kampen met een storing met google.
Niet alleen wij maar ook andere providers kunnen (soms) niet google /youtube en andere producten benaderen.
Hopelijk werken alle andere sites wel naar behoren?
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Hoe kan het nou zo zijn, dat iemand een dergelijk antwoord alszijnde een "voldoende" antwoord weet te bestempelen. Daar kun je toch werkelijk niets mee.
Niet alleen wij maar ook andere providers kunnen (soms) niet google /youtube en andere producten benaderen.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Hoe kan het nou zo zijn, dat iemand een dergelijk antwoord alszijnde een "voldoende" antwoord weet te bestempelen. Daar kun je toch werkelijk niets mee.
Hoi.
Het is dat je erbij schrijft dat je dit bericht zojuist hebt gekregen, anders had ik gedacht dat het tegen 17:00 uur liep en de betreffende medewerker graag naar huis wou.PLeX schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:50:
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Ja mooi hè, met zo'n grote storing zie je pas hoe erg Ziggo de boel niet op orde heeft. Het heeft dagen geduurd voordat alle klantenservice eilandjes centraal doorhadden dat er een grote storing was. En daarna pas eenduidig begon met communiceren over hetzelfde verhaal.PLeX schreef op woensdag 12 april 2017 @ 13:50:
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
Ik blijf dat zeer verwonderlijk vinden dat als dit je corebuisness is, je zo slecht je klantenservice op orde hebt. Het zijn blijkbaar allemaal afdelingen/eilandjes die elk in hun eigen domein functioneren. Klanten kiezen anno 2017 niet meer op prijs maar op toegevoegde waarde en service.
Intern communiceren ze blijkbaar niet onderling, maar ook niet naar 2017 maatstaven op socialmedia of aan de telefoon. Ze laten ze als Ziggo BV niets los. Waardoor je als klant het complete gevoel van "algehele chaos" over je heen gestort krijgt en na dag 4 betwijfel je of ze er überhaupt nog mee bezig zijn.
Maar ja omdat die klantenservice zo'n barrière is kan je met dit gevoel ook nergens terecht. Ja de klantenservice bellen met dit verhaal, en je af laten schepen. Ik hou wel van die bedrijven waar de klantenservice manager/afdelingshoofd zelf bereikbaar is. Maar Ziggo kiest ervoor om dit niet te doen en alleen een klantenservice neer te zette. Die ondermaats is en veel te jong studentenpersoneel zonder bevoegdheden om iets voor je te realiseren of te escalaren in de systemen. Terwijl de producten wel goed zijn en stabiel (op een paar core storingen na in Q1 2017) krijg je toch een negatieve ervaring
Maar de prijsverhoging van dit jaar accepteren we natuurlijk weer zonder blikken of blozen

Ik deel die mening deels met je. Het is natuurlijk op dergelijke schaal een lastig proces om goed in elkaar te krijgen. Beginnende met vervelende telefoon-doorkies-menu's tot aan het correct te woord staan van de bellende partij, tot aan de navolging v.w.b. het afronden van een incident of het vervolgens vragen om meer informatie / overleg over de situatie.stormfly schreef op woensdag 12 april 2017 @ 14:09:
[...]
Ja mooi hè, met zo'n grote storing zie je pas hoe erg Ziggo de boel niet op orde heeft. Het heeft dagen geduurd voordat alle klantenservice eilandjes centraal doorhadden dat er een grote storing was. En daarna pas eenduidig begon met communiceren over hetzelfde verhaal.
Ik blijf dat zeer verwonderlijk vinden dat als dit je corebuisness is, je zo slecht je klantenservice op orde hebt. Het zijn blijkbaar allemaal afdelingen/eilandjes die elk in hun eigen domein functioneren. Klanten kiezen anno 2017 niet meer op prijs maar op toegevoegde waarde en service.
Intern communiceren ze blijkbaar niet onderling, maar ook niet naar 2017 maatstaven op socialmedia of aan de telefoon. Ze laten ze als Ziggo BV niets los. Waardoor je als klant het complete gevoel van "algehele chaos" over je heen gestort krijgt en na dag 4 betwijfel je of ze er überhaupt nog mee bezig zijn.
Maar ja omdat die klantenservice zo'n barrière is kan je met dit gevoel ook nergens terecht. Ja de klantenservice bellen met dit verhaal, en je af laten schepen. Ik hou wel van die bedrijven waar de klantenservice manager/afdelingshoofd zelf bereikbaar is. Maar Ziggo kiest ervoor om dit niet te doen en alleen een klantenservice neer te zette. Die ondermaats is en veel te jong studentenpersoneel zonder bevoegdheden om iets voor je te realiseren of te escalaren in de systemen. Terwijl de producten wel goed zijn en stabiel (op een paar core storingen na in Q1 2017) krijg je toch een negatieve ervaring
Maar de prijsverhoging van dit jaar accepteren we natuurlijk weer zonder blikken of blozen
Dat laatste wil ik gerust accepteren dat daar af en toe is verkeerd gaat, eerder zelfs als het om een consumenten product zou gaan. Echter, als je hoog-over communiceert dat je een zakelijke provider bent, je keurige SLA's hebt, en (mag ik hopen) je een service-orgaan ontwikkeld omtrent zakelijke dienstverlening, dan schiet je nu behoorlijk mis.
Ik vind namelijk dat een medewerker die een dergelijk issue afsluit, wel even daadwerkelijk moet afvragen of hij/zij een ticket correct en naar volledigheid weet te tackelen.
Simpelweg zeggen (vrij vertaald), kut voor je, succes verder, fijne dag nog, kan niet meer, zakelijk niet maar particulier ook niet.
Laten we voorop stellen dat ik blij ben dat het issue getackeld is, echter zulke tenenkrommende communicatie.... jugh

Hoi.
*fout
[ Voor 98% gewijzigd door ArcticWolf op 12-04-2017 15:20 ]
Vrij unieke opvatting over klantbenadering hebben ze bij Ziggo.
Ik heb 3 april telefonisch gemeld dat een mailaccount niet meer werkt.
Tussendoor twitterberichten uitgewisseld met mensen die stuk voor stuk oprecht hebben beloofd aan een oplossing te werken.
Gister kreeg ik telefoon van een Ziggo persoon, ook hij kon het niet oplossen. Maar wederom werd de plechtige belofte gedaan dat de afdeling waar het probleem nu naar toe gestuurd wordt het gaat oplossen.
Vanwege toenemend sjagrijn heb ik gister via twitter een screenshot gestuurd van het nog steeds niet werkend mailaccount met daarbij het bericht FYI.
Kreeg ik hedenmiddag dit antwoord :
''Wat fijn dat er gisteren contact is geweest! Wel balen dat het probleem nog niet is opgelost. Ik zou willen dat ik dit proces voor je kon versnellen en ik begrijp dat je ervan baalt. Helaas is het probleem gecompliceerder dan in eerste instantie gedacht, we doen ons best voor je! Groet, Mariska''
Hoe serieus neem je dan je klant ? En nog steeds geen werkend mailaccount.
Ik heb 3 april telefonisch gemeld dat een mailaccount niet meer werkt.
Tussendoor twitterberichten uitgewisseld met mensen die stuk voor stuk oprecht hebben beloofd aan een oplossing te werken.
Gister kreeg ik telefoon van een Ziggo persoon, ook hij kon het niet oplossen. Maar wederom werd de plechtige belofte gedaan dat de afdeling waar het probleem nu naar toe gestuurd wordt het gaat oplossen.
Vanwege toenemend sjagrijn heb ik gister via twitter een screenshot gestuurd van het nog steeds niet werkend mailaccount met daarbij het bericht FYI.
Kreeg ik hedenmiddag dit antwoord :
''Wat fijn dat er gisteren contact is geweest! Wel balen dat het probleem nog niet is opgelost. Ik zou willen dat ik dit proces voor je kon versnellen en ik begrijp dat je ervan baalt. Helaas is het probleem gecompliceerder dan in eerste instantie gedacht, we doen ons best voor je! Groet, Mariska''
Hoe serieus neem je dan je klant ? En nog steeds geen werkend mailaccount.
[ Voor 4% gewijzigd door Fudge op 13-04-2017 10:06 ]
Even een niet storingsgerelateerde Ziggo vraag (jaja, ook die bestaan nog
).
Over een paar maanden ga ik verhuizen van een gebied met (KPN) glasvezel naar een fZiggo gebied waar geen glasvezel te krijgen is. Helaas moet ik dus weer terug naar het koper.
Nu ben ik van plan Ziggo te nemen want via de telefoonlijn kom ik niet boven een erg matige 75Mbit uit. En zelfs die is waarschijnlijk niet eens haalbaar gezien de afstand naar de telefooncentrale.
Ziggo lijkt wel leuke snelheden te bieden en ik wou dan ook gaan voor het 300/30 abonnement. Qua upload vind ik dit nog steeds te laag maar helaas zijn er geen andere opties.
Nu vraag ik me dus wel af hoe gegarandeerd deze snelheid is. En dan heb ik het nog niet eens over overboekingsfactoren in drukke coax segmenten maar over de fysiek haalbare snelheid. Het heeft naar mijn inziens namelijk weinig zin om voor 300/30 te betalen en nooit beven de 200/20 uit te kunnen komen.
Is de snelheid bij Ziggo dus gegarandeerd? En zo niet, waar kan ik er dan achter komen wat de werkelijk te halen snelheden zijn?
Over een paar maanden ga ik verhuizen van een gebied met (KPN) glasvezel naar een fZiggo gebied waar geen glasvezel te krijgen is. Helaas moet ik dus weer terug naar het koper.
Nu ben ik van plan Ziggo te nemen want via de telefoonlijn kom ik niet boven een erg matige 75Mbit uit. En zelfs die is waarschijnlijk niet eens haalbaar gezien de afstand naar de telefooncentrale.
Ziggo lijkt wel leuke snelheden te bieden en ik wou dan ook gaan voor het 300/30 abonnement. Qua upload vind ik dit nog steeds te laag maar helaas zijn er geen andere opties.
Nu vraag ik me dus wel af hoe gegarandeerd deze snelheid is. En dan heb ik het nog niet eens over overboekingsfactoren in drukke coax segmenten maar over de fysiek haalbare snelheid. Het heeft naar mijn inziens namelijk weinig zin om voor 300/30 te betalen en nooit beven de 200/20 uit te kunnen komen.
Is de snelheid bij Ziggo dus gegarandeerd? En zo niet, waar kan ik er dan achter komen wat de werkelijk te halen snelheden zijn?
Komop beetje researchShadowLord schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:05:
Even een niet storingsgerelateerde Ziggo vraag (jaja, ook die bestaan nog).
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb 300/30 (sinds een paar weken, ik ben ook verhuisd) en haal gewoon 300/30. Nou ja, naar speedtest.nl 290/30, maar da's goed genoeg.
De Ziggo Speedtest geeft 15Mbit down, die is duidelijk stoek...
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Bij al mijn vrienden en familie (en mijzelf, 300/30) wordt de maximale snelheid gewoon gehaald. Natuurlijk is alles wel netjes aangesloten conform handleiding en is de snelheid bekabeld getest, maar als je via coax je snelheid niet haalt, is er gewoon ergens iets mis. Bij xDSL is je signaal gewoon een trilling die demping kent, bij coax is het een elektrisch signaal en dat is nu eenmaal een stuk robuuster.ShadowLord schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:05:
...
Mede door dit soort dingen heb ik besloten om geen mail accounts meer bij Ziggo te gebruiken. Toen mijn abonnement per ongeluk door Ziggo werd beëindigd was ik ook het e-mail account dat daarbij was aangemaakt, kwijt. Toen ik opnieuw weer abonnee werd, kon ik niet datzelfde account weer aanvragen. Volgens de helpdesk kon ik dat pas doen, zodra mijn oude abonnement echt compleet uit hun systeem was gesloopt. Nou, ik heb het nog een paar keer geprobeerd, het is ondertussen 4 maanden geleden, maar het kan nog steeds niet.Fudge schreef op woensdag 12 april 2017 @ 15:59:
Vrij unieke opvatting over klantbenadering hebben ze bij Ziggo.
Dat begrijp ik niet.. weet je zeker dat je het goed uitlegd?PhatFish schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:14:
Bij xDSL is je signaal gewoon een trilling die demping kent, bij coax is het een elektrisch signaal en dat is nu eenmaal een stuk robuuster.
Waarom niet? Stel dat het zo zou zijn dan is dat nog altijd beter dan 150/15 toch?ShadowLord schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:05:
Het heeft naar mijn inziens namelijk weinig zin om voor 300/30 te betalen en nooit beven de 200/20 uit te kunnen komen.
Waarom zou je uberhaupt email van je ISP willen gebruiken?tiguan schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:29:
Mede door dit soort dingen heb ik besloten om geen mail accounts meer bij Ziggo te gebruiken. Toen mijn abonnement per ongeluk door Ziggo werd beëindigd was ik ook het e-mail account dat daarbij was aangemaakt, kwijt. Toen ik opnieuw weer abonnee werd, kon ik niet datzelfde account weer aanvragen. Volgens de helpdesk kon ik dat pas doen, zodra mijn oude abonnement echt compleet uit hun systeem was gesloopt. Nou, ik heb het nog een paar keer geprobeerd, het is ondertussen 4 maanden geleden, maar het kan nog steeds niet.
Dit soort problemen heb je ook / *altijd* als je overstapt.
[ Voor 70% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-04-2017 16:44 ]
Heb ook wel gezocht maar kon zo niet een definitief antwoord vinden hierop. Maar bedankt voor de info in ieder geval.martinusz schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:08:
[...]
Komop beetje researchja die snelheden haal je gewoon, marge die ze volgens mij accepteren is 10%. Maar goed bedraad moet je zeker gewoon volle bak halen.
De reden dat ik het vroeg is omdat de huidige bewoner aangaf dat hij een 200Mbit abonnement heeft en dat dat ook de max van de lijn zou zijn in de wijk.
Zowel via de coax als xDSL wordt er een 'trilling' gebruikt hoor. Dit is allemaal QAM (Kwadratuur-amplitudemodulatie).PhatFish schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:14:
Bij xDSL is je signaal gewoon een trilling die demping kent, bij coax is het een elektrisch signaal en dat is nu eenmaal een stuk robuuster.
De modulatietechnieken verschillen niet zoveel van elkaar. Bij coax deel je de lijn met de buren maar is er een stuk meer data mogelijk over die lijn door de constructie die zorgt voor een lagere signal-to-noise ratio. Bij xDSL is de lijn helemaal van jou maar heeft deze last van overspraak met andere lijnen en andere storingsbronnen in de omgeving.
Bij beide hangt je maximum snelheid af van meerdere factoren, maar de belangrijkste is de afstand tot de centrale/wijkkast. Dat is dan ook waar mijn vraag vandaan komt omdat ik geen inzicht heb in hoeveel wijkkasten Ziggo nu werkelijk heeft (en dus wat de maximale snelheidsverwachting is).
Omdat dat dan een erg dure 50/5 upgrade is boven een 150/15 abonnementOlaf van der Spek schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:41:
[...]
Waarom niet? Stel dat het zo zou zijn dan is dat nog altijd beter dan 150/15 toch?
[ Voor 8% gewijzigd door ShadowLord op 12-04-2017 16:53 ]
Hmm betreffende het signaal over coax zou ik het mis kunnen hebben, maar xDSL is toch echt een trilling welke prima zonder spanning werkt. Effectief zijn het modem bij de gebruiker en het modem in de centrale tegen elkaar aan het schreeuwen op frequenties die het menselijk oor niet kan horen. Natuurlijk laat ik het verglaasde deel van de infra dan buiten beschouwing.Olaf van der Spek schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:41:
[...]
Dat begrijp ik niet.. weet je zeker dat je het goed uitlegd?
[...]
Waarom niet? Stel dat het zo zou zijn dan is dat nog altijd beter dan 150/15 toch?
Mijn uitspraak over coax baseer ik op informatie die ik in het verleden heb meegekregen en simpelweg de voltagewaarden die ik per kanaal in het tabelltje van het modem zie ;-)
Edit: Weet je, ik vraag het voor de grap gewoon even na. xDSL weet ik 100% zeker, in ieder geval voordat men met vectoring en pair bonding kwam, aangezien ik tot die tijd zelf 1e/2e lijn helpdeskwerk heb gedaan bij onze grote koperboer. En daar was toch best wat diepgaande kennis voor nodig. Maar voor coax ben ik nu zelf ook wel benieuwd.
[ Voor 17% gewijzigd door PhatFish op 12-04-2017 16:55 ]
...
Je haalt wat termen door elkaar denk ikPhatFish schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:52:
maar xDSL is toch echt een trilling welke prima zonder spanning werkt.
QAM (en dus xDSL en het digitale signaal op de coax) gebruikt een hoog frequente een elektrische trilling (de draaggolf): dit zijn snelle spanningswisselingen op een hoge frequentie. De modulering (en dus de dataoverdracht) komt door de amplitude (het voltage zeg maar) van deze draaggolf te wisselen.
Wat er niet nodig is (en ook niet met coax overigens) is dat er ook nog gelijkspanning op de lijn staat. En ik denk dat je spanningsopmerking daar op slaat.
[ Voor 11% gewijzigd door ShadowLord op 12-04-2017 17:10 ]
De fysieke snelheid is afhankelijk van de configuratie, bij oud-Ziggo 20 down (51Mbps/s) en 4 up (28Mbps/s), en het maximale aantal streams dat je modem kan gebruiken. Bij een Compal is dat 24x8 en een Technicolor 16x8, oudere modems worden niet meer geleverd. Zaken als afstand spelen geen rol.ShadowLord schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:05:
Nu vraag ik me dus wel af hoe gegarandeerd deze snelheid is. En dan heb ik het nog niet eens over overboekingsfactoren in drukke coax segmenten maar over de fysiek haalbare snelheid.
Hier zou je best eens gelijk in kunnen hebben, is onderhand alweer een tijd geleden dat ik in dat wereldje werkte. Staat mij enkel bij dat we naar dB-waarden keken voor linesync en simpelweg nooit naar spanning, tenzij er een vermoeden van defecte infra was.ShadowLord schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:08:
[...]
Je haalt wat termen door elkaar denk ik
QAM (en dus xDSL en het digitale signaal op de coax) is een hoog frequente een elektrische trilling: dit zijn snelle spanningswisselingen op een hoge frequentie.
Wat er niet nodig is (en ook niet met coax overigens) is dat er ook nog gelijkspanning op de lijn staat. En ik denk dat je spanningsopmerking daar op slaat.
Maar goed, eerlijk gezegd maakt het mij weinig uit of ik hier wel of geen gelijk in heb. We gaan zo erg off-topic. Komt er gewoon op neer dat je met Ziggo gewoon aan de max van je abonnement hoort te zitten, in ieder geval op het bekabelde gedeelte. Draadloos gaan we het natuurlijk niet over hebben ;-)
...
Leuk uitgelegd!PhatFish schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:14:
[...]
Bij al mijn vrienden en familie (en mijzelf, 300/30) wordt de maximale snelheid gewoon gehaald. Natuurlijk is alles wel netjes aangesloten conform handleiding en is de snelheid bekabeld getest, maar als je via coax je snelheid niet haalt, is er gewoon ergens iets mis. Bij xDSL is je signaal gewoon een trilling die demping kent, bij coax is het een elektrisch signaal en dat is nu eenmaal een stuk robuuster.
Draadloos heb ik een Asus RC-AC68U voor met een kleine patch dus dat komt goedPhatFish schreef op woensdag 12 april 2017 @ 17:19:
[...]
Hier zou je best eens gelijk in kunnen hebben, is onderhand alweer een tijd geleden dat ik in dat wereldje werkte. Staat mij enkel bij dat we naar dB-waarden keken voor linesync en simpelweg nooit naar spanning, tenzij er een vermoeden van defecte infra was.
Maar goed, eerlijk gezegd maakt het mij weinig uit of ik hier wel of geen gelijk in heb. We gaan zo erg off-topic. Komt er gewoon op neer dat je met Ziggo gewoon aan de max van je abonnement hoort te zitten, in ieder geval op het bekabelde gedeelte. Draadloos gaan we het natuurlijk niet over hebben ;-)
Daarnaast heb ik zelf een simpel principe. Is het mobiel dan draadloos, staat het op een vast plek dan met draad.
Dat je het IPv6 adres ook voor inkomend kunt gebruiken hoort er bij. Ook bij een 6to4 tunnel. En een 6to4 tunnel is wat je hebt. 6to4 heeft aantal nadelen en als het even kan kun je het beter vermijden. Als je niet om een tunnel heen kunt, kun je beter een account nemen bij he.net en een 6in4 tunnel opzetten. Maar dat kunnen we beter bespreken in het Grote IPv6 Topic. Daar is het on-topic...razRDJ schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:50:
[...]
Oke. Mijn apparaten krijgen verder wel een publiek ipv6 adres, ik kan vanuit mijn werk verbinding maken naar mijn webserver over ipv6, of hoort dat niet te kunnen?
Je haalt de snelheid gegarandeerd of je segment moet erg vol zitten (je hebt dan een paar groot verbruikers in je segment) De overboeking ligt meen ik ergens op 700 gebruikers op 800Mbit (16 kanalen). Al heb ik nog nooit meegemaakt dat ik m'n snelheid niet haalde.ShadowLord schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:05:
Even een opmerking daarop: tegenwoordig moet je niet meer puur de afstand naar de wijkcentrale meenemen; veel dsl lijnen lopen via een straatkastje die veel dichterbij je woning staat met actieve apparatuur. Dus die 75Mbit zou je dan wel kunnen halen, soms ligt de snelheid nog hoger.ShadowLord schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:05:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic