0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Hoeveel m2 huis en hoeveel radiatoren heb je er aanhangen ? 5 KW is niet zoveel.Dre schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:37:
[...]
Zeker weten inverter. Lage stand kan ie wel, maar doet ie te weinig. Kijk hier maar naar het verschil in stijgsnelheid van de temperatuur: (tussentijds heb ik nog een beetje zitten experimenteren met de stooklijn-shift, en misschien was dit ook zonder buffer)
[afbeelding]
OF volgas OF laaglast (20 Hz in dit geval). Liever had ik gezien dat ie altijd op laaglast liep.
[...]
De Ta loopt op omdat het minimum vermogen van de Panasonic meer warmte afgeeft dan ik kwijt kan. Het lijkt erop dat de stooklijn +/- 5°C wordt aangehouden. Dus 5°C erboven is uit, en -5°C eronder is weer aan. Maar ook vaak gaat de Panasonic uit bij een kleinere overschrijding. Het is lastig te begrijpen hoe de Panasonic werkt.
Mijn Panasonic kan alleen op WAR stoken, met optioneel een aan/uit thermostaat (noodstop) erop. Het is geen OpenTherm thermostaat die slim kan moduleren. Al hoewel dat ook geen garantie is op goed regelgedrag (zie Elga modulatie problemen).
Hier net vermogen tekort bij koude, dan krijg ik het water niet warmer dan 32c, vandaar mijn vaste aanvoer temp. van 35c bij >5c en 32 bij <0c.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Resonantie. Eigen freq. Draai de bouten van de hydrounit eens een stukje los. Slecht advies maar ik had hetzelfde maar dan met een verdeler.AUijtdehaag schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:55:
Iemand al zijn waterpomp vervangen in de ecodan?
Ik stoor me nog aan het brommend/zoemend geluid (wat doorgegeven wordt aan de behuizing) van de Grundfoss UPM2 15-70 130 in de binnenunit.
Na solid state relais ingebouwd te hebben in de binnenunit en een geluid uitblaas kast voor de buiten unit is dit weer een puntje...(wat een zeikerd ben ik ook he?)
De pomp krijgt een PWM signaal uit de binnenunit. Iemand tips voor een stillere pomp?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dat rubbertje helpt alleen maar als je direct achter de kop van de bout ook een rubber doet.koevlaas2 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:03:
[...]
Gooi er in de binnenunit eens wat geluidisolatie foam omheen, missschien dat dit scheelt.
Kijk of er een rubbertje tussen de bevestiging van de kast en de pomp kan om doorgegeven trilling te elimineren.
Ben blij dat ie bij mij in een apart hok hangt, ik heb er totaal geen last van.
Anders is de bout de brug!
Weet ik, je schreef er vorige week over.Knowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:06:
[...]
Dat rubbertje helpt alleen maar als je direct achter de kop van de bout ook een rubber doet.
Anders is de bout de brug!
Dank voor de herinnering.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Out of the box denken kan ik wel waarderen maar minder gas geven als je een heuvel op moet gaat mij boven de pet. Hoe zou dat moeten werken ? Als ik in het maandelijkse lijstje kijk is jouw productie niet hoog te noemen, develdonk doet in januari het dubbele met dezelfde WP. De WP heeft kennelijk ruim voldoende capaciteit.koevlaas2 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:54:
[...]
Hoeveel m2 huis en hoeveel radiatoren heb je er aanhangen ? 5 KW is niet zoveel.
Hier net vermogen tekort bij koude, dan krijg ik het water niet warmer dan 32c, vandaar mijn vaste aanvoer temp. van 35c bij >5c en 32 bij <0c.
Develdonk laat 'm 24/7 draaien denk ik, bij mij gaat de boel in de nacht uit.Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:09:
[...]
Out of the box denken kan ik wel waarderen maar minder gas geven als je een heuvel op moet gaat mij boven de pet. Hoe zou dat moeten werken ? Als ik in het maandelijkse lijstje kijk is jouw productie niet hoog te noemen, develdonk doet in januari het dubbele met dezelfde WP. De WP heeft kennelijk ruim voldoende capaciteit.
Lagere aanvoer bij slecht WP weer geeft netto meer warmte dan steeds stoppen en hollen met defrost/volgas.
Persoonlijk rij ik zelf zuiniger zonder cruiscontrole dan met , de cruise geeft namelijk gas als je bijv. de tunnel uitgaat en ik laat 'm dan (net als de overige automobilisten) iets terugzakken in snelheid.
Dagen als vandaag gaan overigens prima, dan loopt de boel op een rustig tempo en de kamertemp 'vliegt' omhoog.
Dat klopt met de service manual:reneeke1970 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:50:
[...]
Mijne gaat uit zodra hij twee graden te hoog aan tikt. Wat voor afgifte systeem heb jij omdat je zo makkelijk richting 50 graden gaat?
12.1.2.1 Thermostat Control
Compressor is OFF when Water Outlet Temperature – Internal Water Setting Temperature > 2°C for
continuously 3 minutes.
Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.
12.1.2.2 Thermostat Control (Outdoor Ambient Temperature)
Stops provide heating to room side during high outdoor ambient condition.
Control content:
Heating operation and water pump will turn OFF when outdoor ambient temperature > outdoor thermo off
temperature + 3°C.
(Outdoor thermo off set temperature is set by control panel. Thermo off set temperature is between 5°C ~ 35°C)
Heating operation will resume when Outdoor ambient temperature < Outdoor thermo OFF set temperature + 1°C.
Bij gebruik van SWW wordt het hele verhaal veel complexer (staat ook in service manual beschreven)/
[ Voor 4% gewijzigd door joostmaas op 19-02-2017 20:21 ]
Verwijderd
Je zegt dat je WP te weinig capaciteit heeft, 8 v.d. 24h niet stoken is 33.3% minder, jij produceert 1798kWh en develdonk 3641kWh, ruim 200%, dus iets klopt er naar mijn idee niet. Jouw COP is min of meer gelijk aan die van barteg/corsat/myhttym/develdonk met identieke WPen daar lijk je dus niet echt winst te behalen.koevlaas2 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:17:
[...]
Develdonk laat 'm 24/7 draaien denk ik, bij mij gaat de boel in de nacht uit.
Lagere aanvoer bij slecht WP weer geeft netto meer warmte dan steeds stoppen en hollen met defrost/volgas.
Persoonlijk rij ik zelf zuiniger zonder cruiscontrole dan met , de cruise geeft namelijk gas als je bijv. de tunnel uitgaat en ik laat 'm dan (net als de overige automobilisten) iets terugzakken in snelheid.
Dagen als vandaag gaan overigens prima, dan loopt de boel op een rustig tempo en de kamertemp 'vliegt' omhoog.
Dit is een voorbeeld waarom ruimtecompensatie (kamerthermostaat) niet werkt. Het brein bemoeit zich namelijk met het gaspedaal.Dre schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:37:
[...]
De Panasonic WH-MDC05F3E5 is een V6 voor mijn huis. Het gevolg is dat ie stationair al 150KM/h rijdt. Langzamer krijg ik de Panasonic niet. Tja, dan toch maar die 600 kg stenen achterin de auto gooien om uhm wat rustiger te laten optrekken. En alsnog gaat ie volgas naar de 150 KM/h om er een paar minuten later voorbij het setpoint te klimmen. Gevolg is dat de V6 weer uitgeschakeld wordt tot de volgende cyclus die begint met volgas tot het setpoint, en niet veel later uitschakelt omdat Ta (weer) te hoog is....
Zeker bij hogere aanvoertemperaturen is het minimum vermogen hoog van de Panasonic. Minimum frequentie boven de 20 Hz (33 Hz ofzo). Een groter buffer zit ik niet op de wachten gezien het tragere opwarmen en energieverlies. Ik ben ervan overtuigt dat het regelgedrag van LTV een stuk beter is dan met HTV.
Zet hem eens een tijdje op een vaste aanvoertemp. Je zult na 24 48 72 uur merken dat je een graad lager kunt. Alles warmt lekker door en dan is de verdeler ook geen issue meer.
Zelf maakte ik de fout door te snel aan de instellingen te rommelen. Je moet de massa de tijd geven. Na 24 uur is het nog niet stabiel doorgewarmt. Als de retourtemperatuur oploopt is het goed en krijgt de wp het makkelijker om z'n gewenste delta T te krijgen.
Nog een tip: zet de pompsnelheid van de verdeler op de hoogste stand. Die paar extra watt vallen in het niet t.o.v WP stroomverbruik. Je wilt de duur opgewekte warmte zo goed mogelijk gebruiken dus pomp verdeler moet zoveel mogelijk van het warme water pakken dus pompsnelheid max!
Ik draai de laatste dagen met Ta 33 en Tr 29 a 30
COP ligt boven de 5.
De gemiddelde COP sinds Kerst is 3.62 en zie ik nu snel oplopen.
Buitentemperatuur 3-6 graden
Enige dat buiten een technische oorzaak door mij bedacht kan worden is aanvoertemperatuur, die is bij Develdonk niet al te hoog dacht ik. Bij mij ook niet want de vloer trekt de complete WP koud, vandaar ook mijn idee meer vermogen nodig te hebben.Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:29:
[...]
Je zegt dat je WP te weinig capaciteit heeft, 8 v.d. 24h niet stoken is 33.3% minder, jij produceert 1798kWh en develdonk 3641kWh, ruim 200%, dus iets klopt er naar mijn idee niet. Jouw COP is min of meer gelijk aan die van barteg/corsat/myhttym/develdonk met identieke WPen daar lijk je dus niet echt winst te behalen.
Ja in je vorige stonden je temp. verkeerd om maar goed.koevlaas2 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:17:
[...]
Develdonk laat 'm 24/7 draaien denk ik, bij mij gaat de boel in de nacht uit.
Juist doordat je in de nacht niet stookt komt ie niet boven de 32 want de Tretour moet ie op sleeptouw nemen en die zal ong rond de 27 blijven hangen.
Was die Tr hoger doordat je in de nacht enige temperatuur bleef toevoegen dan zal je zien dat Ta wel omhoog gaat. Ondanks de buitentemp. Zolang de WP maar een delta T van 5 graden max. kan maken.
Hier bij continue stoken neemt de delta T af tot 3 a 4 graden. Nu is het buiten ook minder koud dus dat speelt ook.
Leidingverliezen heb ik ook daarom heb ik de pomp van de Daikin van 15 naar 16 l/min gezet.
Over de cruisecontrol metafoor : daarom zet ik Ta vast! Anders gaat die in de middag omlaag en in de avond omhoog bij minder gunstige omstandigheden. Het nadeel bij WAR is dat de retour temp ook moet zakken. En deze moet weer op sleeptouw als Ta omhoog gaat bij WAR.
Een gejojo van niks.
COP 4,29 gemiddeld wat gewoon netjes is denk ik voor 3-12 graden deze week.
De week ervoor had ik 441kWh aan warmte nodig om de hut warm te houden.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hier in 2 maand al 5500 kW warmte moeten maken.Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:59:
Afgelopen week de standen bijgehouden (zo-zo) 249kWh warmte gemaakt met 58 kWh stroom.
Dat kost flink stroom maar boeit me niets. Gasverbruik is ondanks hybrid niet veel meer voor WP. Meeste gas is voor de douche.
De inschatting is dat het gasverbruik op jaarbasis naar 600 m3 kan. Daarbij kom ik van 2350 m3.
Ertegenover gok ik op max 4000 kWh voor de WP.
1700 x 0.6 vs 4000 x 0.19
Zelfs zonder zonnepanelen bespaar ik €260 aan energiekosten. Dik 20 euro per maand.
Dankzij zonnepanelen gaat het echter aardig richting Nul op de Meter
Verwijderd
Develdonk is 2C lager dan jij hebt, 31om 33C volgens het staatje. Je bedoelt waarschijnlijk dat je WP de vloer koud trekt i.p.v. de vloer trekt de WP koud. Dit gebeurd dan bij een defrost naar ik aanneem ? Ik merk dat ook heel sterk omdat ik geen massa heb en gebruik daarom de standaard aanwezige heater om dat te voorkomen. Kost 4% meer energie op dagbasis wanneer er 8-12 defrosts op een dag zijn. Mijn verwarmingssysteem is in eerste instantie bedoeld om het aangenaam warm te hebben, 2e dat het betaalbaar is en milieuvriendelijk, geen CO2 uitstoot. Of het dan uitsluitend op die dagen 4% meer of minder is qua energieverbruik welke ik toch al zelf opwek vind ik niet van belang.koevlaas2 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:32:
[...]
Enige dat buiten een technische oorzaak door mij bedacht kan worden is aanvoertemperatuur, die is bij Develdonk niet al te hoog dacht ik. Bij mij ook niet want de vloer trekt de complete WP koud, vandaar ook mijn idee meer vermogen nodig te hebben.
Een 70 is ook een flinke zware jongen, kun je het toerental beïnvloeden?AUijtdehaag schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:55:
Iemand al zijn waterpomp vervangen in de ecodan?
Ik stoor me nog aan het brommend/zoemend geluid (wat doorgegeven wordt aan de behuizing) van de Grundfoss UPM2 15-70 130 in de binnenunit.
Na solid state relais ingebouwd te hebben in de binnenunit en een geluid uitblaas kast voor de buiten unit is dit weer een puntje...(wat een zeikerd ben ik ook he?)
De pomp krijgt een PWM signaal uit de binnenunit. Iemand tips voor een stillere pomp?
Zomaar vervangen gaat niet, waarschijnlijk is het PWM signaal niet geschikt voor een ander merk of type pomp.
Sowieso maken hr pompen vaak flink meer geluid dan de conventionele, ze draaien een veel hoger toerental.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Goed bezig dus! Ik ben al een stapje verder en heb alleen nog gas voor koken en gaat nu op een schema van 48m3 per jaar.Knowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:10:
[...]
Hier in 2 maand al 5500 kW warmte moeten maken.
Dat kost flink stroom maar boeit me niets. Gasverbruik is ondanks hybrid niet veel meer voor WP. Meeste gas is voor de douche.
De inschatting is dat het gasverbruik op jaarbasis naar 600 m3 kan. Daarbij kom ik van 2350 m3.
Ertegenover gok ik op max 4000 kWh voor de WP.
1700 x 0.6 vs 4000 x 0.19
Zelfs zonder zonnepanelen bespaar ik €260 aan energiekosten. Dik 20 euro per maand.
Dankzij zonnepanelen gaat het echter aardig richting Nul op de Meter
Alleen de warmtemeter zit er slechts 2 weken tussen, dus kan het totaal van dit seizoen niet zien maar de wp heeft er nu bijna 1600h op zitten.
Ik heb mijn 9kw Nefit Enviline systeem pas 4 dagen draaien...ik laat mijn wp op WAR draaien maar wel met de kamerthermostaat erbij.(op 21graden)Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:59:
Afgelopen week de standen bijgehouden (zo-zo) 249kWh warmte gemaakt met 58 kWh stroom.
s'nachts v/a 23:00 tot 7:00 heb ik 0,5 graden nachtverlaging.
Ik had geen idee hoe het nu bij mij was...,met wat ik uitlees heb ik 280kwh warmte gemaakt met 63kwh aan stroom (COP4,44) dus dat is netjes.
Maar ik heb wel 63kwh verbruikt in 4,5 dag...dit vergeleken met jouw 58 kwh in 7 dagen lijkt mijn verbruik wel wat aan de hoge kant.
In deze 4 dagen zijn er ook al 81 stops geweest,is dat niet een beetje veel?
Komt dit wellicht omdat er ook een kamerthermostaat tussen hangt,en/of dat er nachverlaging word ingesteld?
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
Gewoon traditionele radiatoren. 2 graden uitschakelen zie ik ook vaak inderdaad.reneeke1970 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:50:
[...]
Mijne gaat uit zodra hij twee graden te hoog aan tikt. Wat voor afgifte systeem heb jij omdat je zo makkelijk richting 50 graden gaat?
35 liter water en 90kg staal.Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:55:
[...]
Ik heb dezelfde Panasonic en zie dat gedrag niet, uitsluitend WAR en 24h stoken en Ta < 35C zorgt bij mij in ieder geval, met de ondertussen redelijk correcte stooklijn, voor een zeer gelijkmatige Ta. Wat is trouwens bij benadering de waterinhoud van je afgiftesysteem ?
Verdeler?Knowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:30:
[...]
[...]
Zelf maakte ik de fout door te snel aan de instellingen te rommelen. Je moet de massa de tijd geven. Na 24 uur is het nog niet stabiel doorgewarmt. Als de retourtemperatuur oploopt is het goed en krijgt de wp het makkelijker om z'n gewenste delta T te krijgen.
Nog een tip: zet de pompsnelheid van de verdeler op de hoogste stand. Die paar extra watt vallen in het niet t.o.v WP stroomverbruik. Je wilt de duur opgewekte warmte zo goed mogelijk gebruiken dus pomp verdeler moet zoveel mogelijk van het warme water pakken dus pompsnelheid max!
Geen vloerverwarming hier. Gewoon HTV radiatoren uit de tijd dat alles nog ontworpen werd op 80°C/60°C ofzo. De COP kan ik helaas niet meten, maar hoog zal die wel niet zijn.
Ik verwarm niet mijn hele huis ermee. Mijn woonkamer radiator levert iets meer dan 2 kW bij 55°C/53°C/20°C. Een 5 kW WP kan dus redelijk makkelijk de rest van het huis verwarmen.koevlaas2 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:54:
[...]
Hoeveel m2 huis en hoeveel radiatoren heb je er aanhangen ? 5 KW is niet zoveel.
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 28-02-2017 21:24 ]
Hij staat op stand 2 (via Mitsubishi ingesteld), Stand 1 doe ik liever niet, is wat minder flow, en dat is het me niet waard. Dan loopt hij iets stiller, maar het probleem zit hem in de resonantie naar de kast.Oxellaar schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:22:
[...]
Een 70 is ook een flinke zware jongen, kun je het toerental beïnvloeden?
Zomaar vervangen gaat niet, waarschijnlijk is het PWM signaal niet geschikt voor een ander merk of type pomp.
Sowieso maken hr pompen vaak flink meer geluid dan de conventionele, ze draaien een veel hoger toerental.
Het is hier erg stil in huis, dus een lichte brom is goed waarneembaar. (en je gaat er op letten)
(op het beneden toilet "voel ik zelfs de afzuiging" draaien van de buren, die op zolder hangt)
Van de week eens proberen er wat rubbers tussen de verbindingen te steken.
Het is overigens ook niet enkel de pomp, maar de warmtewisselaar schijnt ook iets te brommen tijdens bedrijf.
Nee, de retour van mijn VV is best koud, die trekt dus bij verwarmen het hele circuit koud, de vloer is hier een erg grote massa. Radiatoren only laten draaien dan warmt de boel best snel op.Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:15:
[...]
Develdonk is 2C lager dan jij hebt, 31om 33C volgens het staatje. Je bedoelt waarschijnlijk dat je WP de vloer koud trekt i.p.v. de vloer trekt de WP koud. Dit gebeurd dan bij een defrost naar ik aanneem ? Ik merk dat ook heel sterk omdat ik geen massa heb en gebruik daarom de standaard aanwezige heater om dat te voorkomen. Kost 4% meer energie op dagbasis wanneer er 8-12 defrosts op een dag zijn. Mijn verwarmingssysteem is in eerste instantie bedoeld om het aangenaam warm te hebben, 2e dat het betaalbaar is en milieuvriendelijk, geen CO2 uitstoot. Of het dan uitsluitend op die dagen 4% meer of minder is qua energieverbruik welke ik toch al zelf opwek vind ik niet van belang.
Na enige uren draaien verbeterd de situatie en kruipt de (VV+radiatoren) retour temp op 4c van de aanvoer.
Sinds Augustus is er 1720 KWH de WP in verdwenen, ik vind het meevallen en verwacht dat ik met minder dan 2400 KWH de winter uitkom.
Het is ook een 9kW natuurlijk, en met temperaturen van +10 graden overdag is het niet vreemd dat hij meer stopt en start, het is alleen zaak om die stop tijden wat te verlengen, dan loopt hij ook weer wat langer na de start en totaal minder start en stops.papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Ik heb mijn 9kw Nefit Enviline systeem pas 4 dagen draaien...ik laat mijn wp op WAR draaien maar wel met de kamerthermostaat erbij.(op 21graden)
Ik had geen idee hoe het nu bij mij was...,met wat ik uitlees heb ik 280kwh warmte gemaakt met 63kwh aan stroom (COP4,44) dus dat is netjes.
Maar ik heb wel 63kwh verbruikt in 4,5 dag...dit vergeleken met jouw 58 kwh in 7 dagen lijkt mijn verbruik wel wat aan de hoge kant.
Komt dit wellicht omdat er ook een kamerthermostaat tussen hangt,en/of dat er nachverlaging word ingesteld?
Ik heb dat hier ook, en ben nog steeds aan het tunen, steeds een stukje beter, maar rond 0 is een mooie temperatuur voor bij, dan loopt hij heel mooi.
Zoveel settings, en niet alles is duidelijk.....
Zet bijna het hele huis dan open, je kan niet verwachten dat je WP op een enkele 2 KW radiator kan draaien.Dre schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Ik verwarm niet mijn hele huis ermee. Mijn woonkamer radiator levert iets meer dan 2 kW bij 55°C/53°C/20°C. Een 5 kW WP kan dus redelijk makkelijk de rest van het huis verwarmen.
Zeker nu niet, door de hoge temp buiten heb je nog meer vermogen en de vraag is lager geworden.
Verwijderd
Die 35l is maar net boven de minimum vereiste hoeveelheid, dat in combinatie met de kennelijk vereiste hoge temperaturen om het warm te krijgen maakt het voor een WP ook wel een zeer uitdagende omgeving.Dre schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Gewoon traditionele radiatoren. 2 graden uitschakelen zie ik ook vaak inderdaad.
[...]
35 liter water en 90kg staal.
[...]
Verdeler?
Geen vloerverwarming hier. Gewoon HTV radiatoren uit de tijd dat alles nog ontworpen werd op 80°C/60°C ofzo. De COP kan ik helaas niet meten, maar hoog zal die wel niet zijn.
[...]
Ik verwarm niet mijn hele huis ermee. Mijn woonkamer radiator levert iets meer dan 2 kW bij 55°C/53°C/20°C. Een 5 kW WP kan dus redelijk makkelijk de rest van het huis verwarmen.
[...]
Afgelopen week (zo-zo op 2,5 uur na) = 40 kWh elektrisch
Week 6 = 90 kWh elektrisch
Om het minder uitdagend te maken, praktisch helaas niet eenvoudig uitvoerbaar vrees ik, verdubbel het radiator-oppervlak en de waterinhoud zo dat je dezelfde hoeveelheid warmte krijgt bij een lagere Ta. Met een Henrad spreadsheet kun je berekenen dat een bepaalde radiator met 50/47/20C 2046W afgeeft en bij 39/35/20 1026W. Met 2 van die jongens dus dezelfde totale afgifte, de Ta daalt 11C wat een verbetering v.d. COP van ruim 20% op zou moeten leveren volgens de Carnot-formule.
Staat jou aanvoertemperatuur niet aan de hoge kant dan?papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Ik heb mijn 9kw Nefit Enviline systeem pas 4 dagen draaien...ik laat mijn wp op WAR draaien maar wel met de kamerthermostaat erbij.(op 21graden)
Dit kan de oorzaak zijn van aantal stops.
Een installateur zal natuurlijk de aanvoertemperatuur nooit te laag instellen.. Anders word hij gebeld dat je het huis niet op temperatuur kunt krijgen, en dat wil hij niet. En dat jij daarvoor meer energie kwijt bent dat merkt hij niet.
Dat is mijn persoonlijke ervaring hier.
PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp
9kW Nefit Enviline,17x Yingli Solar 245Wp panelen.(4085Wp) / 17x Enphase 215 Micro-inverters / Envoy Enlighten Communicatie Gateway,Tonzon vloerisolatie,Schlüter®-BEKOTEC-THERM Vloerverwarming,Panasonic climatcontrole, Nefit HR107,Vera domotica,
Verwijderd
Als de retour van je VV best koud is, dan zul je vrees ik toch richting (bijna)24h stoken moeten, kennelijk verliest je vloer ondanks de grote massa toch veel energie tijdens de nachtverlaging, of minder uren of minder C verlagen.koevlaas2 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:38:
[...]
Nee, de retour van mijn VV is best koud, die trekt dus bij verwarmen het hele circuit koud, de vloer is hier een erg grote massa. Radiatoren only laten draaien dan warmt de boel best snel op.
Na enige uren draaien verbeterd de situatie en kruipt de (VV+radiatoren) retour temp op 4c van de aanvoer.
Sinds Augustus is er 1720 KWH de WP in verdwenen, ik vind het meevallen en verwacht dat ik met minder dan 2400 KWH de winter uitkom.
Tuning of uitvogelen is een deel van de pret nietwaar.Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:38:
[...]
Het is ook een 9kW natuurlijk, en met temperaturen van +10 graden overdag is het niet vreemd dat hij meer stopt en start, het is alleen zaak om die stop tijden wat te verlengen, dan loopt hij ook weer wat langer na de start en totaal minder start en stops.
Ik heb dat hier ook, en ben nog steeds aan het tunen, steeds een stukje beter, maar rond 0 is een mooie temperatuur voor bij, dan loopt hij heel mooi.
Zoveel settings, en niet alles is duidelijk.....
Maar de Nefit draait 4 dagen. In die dagen was de temp zodanig dat er geen defrosts nodig zijn geweest. Als het goed is. Tenzij je vol gas bent gegaan.
Maar goed ik kan niet zeggen dat ik de zuinigste stoker ben gezien de getallen waar anderen mee komen. Elk huis is anders.
De Nefit zou eigenlijk niet af moeten slaan, dus staat de stooklijn nog niet goed. Met ruimtethermostaten heb je dat gedrag nou eenmaal dat ie zou kunnen afslaan. Is ongunstig.
Ja en mogelijk zit er een pompschakelaar op de verdeler die laat in actie komt. Dan gaat de wp pendelen. Been there, done that.Rene A schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:45:
[...]
Staat jou aanvoertemperatuur niet aan de hoge kant dan?
Dit kan de oorzaak zijn van aantal stops.
Een installateur zal natuurlijk de aanvoertemperatuur nooit te laag instellen.. Anders word hij gebeld dat je het huis niet op temperatuur kunt krijgen, en dat wil hij niet. En dat jij daarvoor meer energie kwijt bent dat merkt hij niet.
Dat is mijn persoonlijke ervaring hier.
Bij 24x7 stoken gaat de pompschakelaar ertussenuit bij mij. Scheelt ook nog wat sluimerverbruik
[ Voor 0% gewijzigd door Knowbody op 19-02-2017 22:05 . Reden: Typo ]
Ik werk ook niet met een ruimte thermostaat, dat werkt namelijk niet hier als het zonnetje schijnt, dan blijft hij te lang uit en in de avond te laat met warmen, hij moet de hele dag een beetje warmte in de vloer blijven steken. Gewoon op WAR en daar de curve afstemmen op het warmteverlies van het huis.Knowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:48:
[...]
Tuning of uitvogelen is een deel van de pret nietwaar.
Maar de Nefit draait 4 dagen. In die dagen was de temp zodanig dat er geen defrosts nodig zijn geweest. Als het goed is. Tenzij je vol gas bent gegaan.
Maar goed ik kan niet zeggen dat ik de zuinigste stoker ben gezien de getallen waar anderen mee komen. Elk huis is anders.
De Nefit zou eigenlijk niet af moeten slaan, dus staat de stooklijn nog niet goed. Met ruimtethermostaten heb je dat gedrag nou eenmaal dat ie zou kunnen afslaan. Is ongunstig.
Dat is bij 0 graden buiten aardig. Ik zou hem bij deze temperaturen wat lager zetten. 33 lukt hier prima. Elke graad lager is winst. En daardoor zal startstop gedrag afnemen.papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:47:
Deze staat volgens mij op 35 graden.
Ik heb nog een vraag welke mij bezig houd ...,Knowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:48:
[...]
Mijn wp hangt in de berging van daar moet het 35graden verwarmde water zo'n 12 meter overbruggen om bij de vv verdeler te komen,van af de verdeler is het nog eens zo'n 5 meter tot aan de vloer.
Ik meet bij de VV-verdeler ongeveer 27-28 graden,dus onderweg ben ik al (jammer genoeg) 7-8 graden aan warmte kwijt geraakt...valt dit in een bepaalde tolerantie of is dit te veel verlies onderweg?
Ik weet niet of je alleen vloerverwarming hebt of combi met radiatoren.papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:47:
Deze staat volgens mij op 35 graden.
Probeer langzaam de aanvoertemperatuur te laten zakken / stooklijn. En kijk of je het huis op temperatuur kunt blijven houden.
PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp
Knowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:48:
[...]
Knowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:59:
[...]
Dat is bij 0 graden buiten aardig. Ik zou hem bij deze temperaturen wat lager zetten. 33 lukt hier prima. Elke graad lager is winst. En daardoor zal startstop gedrag afnemen.
Nee,ik alleen VV.Rene A schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:03:
[...]
Ik weet niet of je alleen vloerverwarming hebt of combi met radiatoren.
Probeer langzaam de aanvoertemperatuur te laten zakken / stooklijn. En kijk of je het huis op temperatuur kunt blijven houden.
Dit wil ik,tzt wel gaan uittesten ook wil ik de thermostaat eens buitenspel gaan zetten...
Ik heb nog een vraag welke mij bezig houd ...,
Mijn wp hangt in de berging van daar moet het 35graden verwarmde water zo'n 12 meter overbruggen om bij de vv verdeler te komen,van af de verdeler is het nog eens zo'n 5 meter tot aan de vloer.
Ik meet bij de VV-verdeler ongeveer 27-28 graden,dus onderweg ben ik al (jammer genoeg) 7-8 graden aan warmte kwijt geraakt...valt dit in een bepaalde tolerantie of is dit te veel verlies onderweg?
[ Voor 13% gewijzigd door papaleo op 19-02-2017 22:06 ]
Je hebt helemaal gelijk. Elke vloer verliest per direct warmte zodra de bron stopt. Punt is dat dat niet altijd opgemerkt wordt.Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:48:
[...]
Als de retour van je VV best koud is, dan zul je vrees ik toch richting (bijna)24h stoken moeten, kennelijk verliest je vloer ondanks de grote massa toch veel energie tijdens de nachtverlaging, of minder uren of minder C verlagen.
Ookal verlies je in de nacht weinig graden luchttemperatuur de vloer verliest er wel een paar meer.
Voor de WP vaak nadelig. Ok. De kleine woningen met snelle installaties kunnen anders uitpakken.
Alleen in echt goed geïsoleerde woningen geloof ik in nachtverlaging.
Mijn eigen situatie reken ik daar niet toe. Met triple glas zou het mogelijk kunnen.
Nee hoor, de combinatie vermogen, warmte buiten en niet lager kunnen moduleren geeft de start stops. Ik heb al div temperaturen getest met de temperatuur buiten tussen de 7 en 12 graden en Ta van 27-31.Knowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:59:
[...]
Dat is bij 0 graden buiten aardig. Ik zou hem bij deze temperaturen wat lager zetten. 33 lukt hier prima. Elke graad lager is winst. En daardoor zal startstop gedrag afnemen.
Draait nu boven de 5 graden buiten op 29 graden Ta, alles er onder op 30 graden Ta.
Verwijderd
Je meet zelf die 35C aan het begin en die 27-28C ook ? Of baseer je die 35C op wat de WP zegt dat het is ?papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:03:
[...]
[...]
Als je het beide zelf meet lijkt me dat een onvoorstelbaar groot verlies.
Nee...,dat is zo ik ga er van uit dat ik 35 Ta krijg...omdat de wp zo staat ingesteld,wellicht is dit minder?!Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:07:
[...]
Je meet zelf die 35C aan het begin en die 27-28C ook ? Of baseer je die 35C op wat de WP zegt dat het is ?
Als je het beide zelf meet lijkt me dat een onvoorstelbaar groot verlies.
Ik zelf meet alleen bij de verdeler..
[ Voor 4% gewijzigd door papaleo op 19-02-2017 22:09 ]
Buis isolatie? Het is bij mij een meter of 7 maar heb nog geen halve graad verschil tussen Ta en bij de vvw verdeler.[b]papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:03:[/
Nee,ik alleen VV.
Dit wil ik,tzt wel gaan uittesten ook wil ik de thermostaat eens buitenspel gaan zetten...
Ik heb niks aan warmte in de trap koof
Je verdeler mengt retourwater mee. Dus die 27 is niet representatief. Of meet je op andere wijze? Je situatie lijkt op de mijne behalve die 5 meter.papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:02:
[...]
WP pompsnelheid hoeveel is dat
Verdeler zet de aanvoerknop op 40 graden of standje volopen
Zet de pomp op maximale snelheid!
Hoe is de buisisolatie onderweg? Loopt het door de kruipruimte? Is het 22 mm buis?
Bij mij is om de standaard buisisolatie tonzon folie gewikkeld. Dat leverde 2 graden winst. Ik overweeg nu nog glaswol erom te wikkelen met ducktape. Alles voor de winst. Elke graad die de WP lager kan is bij 24x7 interessant.
Je kunt testen of de regeling beter omgaat met meer afgiftevermogen (=alle radiatoren open).Dre schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Gewoon traditionele radiatoren. 2 graden uitschakelen zie ik ook vaak inderdaad.
[...]
Verbetert het gedrag dan niet, dan zit er weinig anders op dan het apparaat hacken. Quiet mode begrenst het vermogen een beetje, de compressortemperatuur kan hem ook forceren op lagere frequentie (derating) dus die NTC foppen.
Er kunnen best een paar timers in de besturing zitten dat hij bij 5 graden onder setpoint eerst eens 10 minuten vol vermogen gaat draaien en dan pas de PID loop aanzwengelt om transients met koude leidingen te minimaliseren. Met vloerverwarming of met een buffervat is dat misschien zinnig, maar met jouw setup niet.
Verbetert het gedrag wel met meer afgiftevermogen, dan is een buffervat de beste oplossing. Je ontkoppelt dan de opwek en afgifte. Maar ook dan is er een kans dat hij met deze hoge temperaturen in tapwater modus schiet (het regelgedrag lijkt heel erg op mijn gasketel die mijn spaardouche warmhoudt).
Een alternatief kan zijn om je radiator te boosten met wat fans (zie DBE topic), hierdoor gaat de dT in ieder geval omhoog wat wellicht de regeling overtuigt dat hij wel met wat minder vermogen toe kan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Ga dan eerst even zelf meten wat het verschil is bij de WP en de verdeler, dan krijg je waarschijnlijk een reeler beeld van het verlies.papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:09:
[...]
Nee...,dat is zo ik ga er van uit dat ik 35 Ta krijg...omdat de wp zo staat ingesteld,wellicht is dit minder?!
Ik zelf meet alleen bij de verdeler..
Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:11:
[...]
Buis isolatie? Het is bij mij een meter of 7 maar heb nog geen halve graad verschil tussen Ta en bij de vvw verdeler.
Ik heb niks aan warmte in de trap koof
Ja,dat is zoKnowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:12:
[...]
Je verdeler mengt retourwater mee. Dus die 27 is niet representatief. Of meet je op andere wijze? Je situatie lijkt op de mijne behalve die 5 meter.
WP pompsnelheid hoeveel is dat
Verdeler zet de aanvoerknop op 40 graden of standje volopen
Hoe is de buisisolatie onderweg? Loopt het door de kruipruimte? Is het 22 mm buis?
Bij mij is om de standaard buisisolatie tonzon folie gewikkeld. Dat leverde 2 graden winst. Ik overweeg nu nog glaswol erom te wikkelen met ducktape. Alles voor de winst. Elke graad die de WP lager kan is bij 24x7 interessant.

Ik heb nog een deel van de vv-leidingwerk die moet worden geisoleerd...,daar staat al,een afspraak voor geplant in week 9 om dit te doen
Ik denk dan ook dat ik daar zeker nog winst uit gaat halen...
Ik heb de wp tussen 22:30 en 07:00 geheel uit. WAR en thermostaat, net als in jouw situatie.papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:25:
[...]
Verschil tussen mijn verbruik en dat van Rol-co is mijn verbruik sww zit erbij.
http://www.pvoutput.org/c...=42408&sid1=48485&t=d&c=2
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Sorry,maar je link zeg mij nietscrazyharrie schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:17:
[...]
Ik heb de wp tussen 22:30 en 07:00 geheel uit. WAR en thermostaat, net als in jouw situatie.
Verschil tussen mijn verbruik en dat van Rol-co is mijn verbruik sww zit erbij.
http://www.pvoutput.org/c...=42408&sid1=48485&t=d&c=2

Wat zeg dit in Jip en Janneke taal...?
Weet je wel zeker dat je de pomp hoort? Bij mij heb ik meer het idee dat via de gasleiding er resonanties worden doorgegeven. Geluid van de binnenunit is namelijk afhankelijk van het vermogen/toerental van de buitenunit.
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
Dat het wekelijks verbruik aardig stabiel blijft aan de war van Rol-co, ondanks mijn nachtverlaging en thermostaat.papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:21:
[...]
Sorry,maar je link zeg mij niets![]()
Wat zeg dit in Jip en Janneke taal...?
Rol-co vergelijk ik als referentie voor mijn verbruik.
Ik raad je aan om je gegevens ook op pvoutput te plempen.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Klopt als een bus, bij op en aftoeren van de buitenunit resoneert het via de warmtewisselaar.barteg schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:24:
@AUijtdehaag
Weet je wel zeker dat je de pomp hoort? Bij mij heb ik meer het idee dat via de gasleiding er resonanties worden doorgegeven. Geluid van de binnenunit is namelijk afhankelijk van het vermogen/toerental van de buitenunit.
Ik heb de gasleidingen dik in de armaflex gezet, en de in kast geluid isolatieplaten verwerkt.
Is aardig stiller geworden, maar helemaal weg..... nee.
Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350
AUijtdehaag schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:53:
[...]
Abb C11 is erg traag met S0. (uit mijn hoofd 200 imp/kWh)
Deze is 1000 imp/kWh. En dan youless met 2 draadjes op S0
Als ik de specs bekijk van die C11 zegt de handleiding...Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:57:
[...]
C11 is 100 imp/kWh, voor logging niet heel ideaal.
Pulse frequency 1000 imp/kWh
Is 1000 dan alsnog te laag ?
Bron op pagina 33
Pulse led frequency is inderdaad 1000, pulse output frequency wat lager staat is 100wervisser schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:01:
[...]
[...]
Als ik de specs bekijk van die C11 zegt de handleiding...
Pulse frequency 1000 imp/kWh
Is 1000 dan alsnog te laag ?
Bron op pagina 33
Is erg irritant kan ik je melden, ik heb hem er uit gehaald zelfs en weggegeven.
Dus dit is een prima ding dan om te monitoren of moet hij alsnog meer pulsjes geven per kW ?Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:36:
[...]
Pulse led frequency is inderdaad 1000, pulse output frequency wat lager staat is 100
Is erg irritant kan ik je melden, ik heb hem er uit gehaald zelfs en weggegeven.
Irritant dingetje tussendoor... ik kan niet meer op het acroniem achter WAR komen

Dit kan niet kloppen.papaleo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:02:
[...]
Normaal gesproken "verlies" je over het hele circuit 3 tot 5 graden, je kunt niet al 7 á 8 graden "kwijt" zijn van binnenunit naar vloerverdeler, of je moet watergekoelde leidingen hebben
WeersAfhankelijkeRegelingwervisser schreef op maandag 20 februari 2017 @ 07:44:
[...]
Dus dit is een prima ding dan om te monitoren of moet hij alsnog meer pulsjes geven per kW ?
Irritant dingetje tussendoor... ik kan niet meer op het acroniem achter WAR komenIemand ?
[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 20-02-2017 08:02 ]
Nee, 100 is te weinig voor een goede logging imhowervisser schreef op maandag 20 februari 2017 @ 07:44:
[...]
Dus dit is een prima ding dan om te monitoren of moet hij alsnog meer pulsjes geven per kW ?
Irritant dingetje tussendoor... ik kan niet meer op het acroniem achter WAR komenIemand ?
1000 -1600-2000 is beter
Domdomdom, ik had je reactie niet goed gelezen, er staat inderdaad ook 100imp voor output. Ik had enkel naar de frequency waarde gekekenRol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:15:
[...]
Nee, 100 is te weinig voor een goede logging imho
1000 -1600-2000 is beter

Reden van mijn vraag. Wanneer ik 'alles' wil kunnen bijhouden zonder het op te schrijven kom je al gauw op 3 kWh meters en een Kamstrup. Zit een beetje met kosten/baten :-)
Ik gebruik een zelfbouw warmte meter, geen Kamstrup, op basis van een arduino nano (LCD 20x4+ESP8266 (wifi)+ FS400a flow meter en DS18B20 als dompel sensor)wervisser schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:48:
Aan iedereen die bijdraagt aan de WP verbruikstabel. Hebben jullie allemaal een Kamstrup meter op de invoerleiding van de WP zitten of schrijven jullie de waardes over van het display ?
Reden van mijn vraag. Wanneer ik 'alles' wil kunnen bijhouden zonder het op te schrijven kom je al gauw op 3 kWh meters en een Kamstrup. Zit een beetje met kosten/baten :-)
Ik heb 2 in elk circuit omdat ik nog aan sleutelen ben, voor oa meer resolutie met ADS1115 en analoge sensoren als tmp36, als ook dat ik nog een frontend bij moet zoeken, iets anders dan domoticz of in domoticz dien te duiken voor een betere/goede widget voor een warmtemeter
De data worden als leesbare tekst array verzonden zodat je deze ook direct kunt opvragen en laten weergegeven op oa smartphone zonder iets als domoticz, maar het uit testen kost veel tijd om het handiger te krijgen zoals aanleg versus dompelsensor etc
kWh-meters heb je gewoon nodig, ik gebruik deze van youless (sommige al vanaf 2012 in gebruik)
Edit: een aantal functies voor warmtemeter ziten ook in laatste versies van DAL voor netduino van tweaker Willie Wortel
[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 20-02-2017 11:38 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Deze was in die winkel punt 1 niet op voorraad, en punt 2 niet goedkoop ( € 155,00 ).
De goedkoopste die ik kan vinden is in Italië
http://www.shopclima.it/e...per-sistemi-ecodan-c.html
Maar maakt het nog uit in welk Land ik dit ding bestel
Ik heb geen zin in allerlei Italiaanstalige vertalingen
Nee, maakt niet uit. Ik heb hem ook uit italieGrolsch schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:22:
Ik heb zojuist de laatste onderdelen besteld in Duitsland behalve de PAC-WF010-E melcloud module.
Deze was in die winkel punt 1 niet op voorraad, en punt 2 niet goedkoop ( € 155,00 ).
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Mijn waterpomp van de ecodan staat nu op 1 met 17l/min, lijkt nagenoeg dezelfde COP te geven dan op stand 2 met 23 l/min maar op stand 1 heb ik een wp die ik nauwelijks meer hoor.
Mijn vv pomp staat op 2, kan ik als test dus nog op maximal 3 zetten.
Knowbody schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:30:
[...]
Dit is een voorbeeld waarom ruimtecompensatie (kamerthermostaat) niet werkt. Het brein bemoeit zich namelijk met het gaspedaal.
Zet hem eens een tijdje op een vaste aanvoertemp. Je zult na 24 48 72 uur merken dat je een graad lager kunt. Alles warmt lekker door en dan is de verdeler ook geen issue meer.
Ik draai de laatste dagen met Ta 33 en Tr 29 a 30
COP ligt boven de 5.
De gemiddelde COP sinds Kerst is 3.62 en zie ik nu snel oplopen.
Buitentemperatuur 3-6 graden
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Ik vermoed dat er een relais staat te brommen.
barteg schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:24:
@AUijtdehaag
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Hoe krijg ik nu langere runs van de wp bij hogere buiten temperaturen ?
Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:06:
[...]
Nee hoor, de combinatie vermogen, warmte buiten en niet lager kunnen moduleren geeft de start stops. Ik heb al div temperaturen getest met de temperatuur buiten tussen de 7 en 12 graden en Ta van 27-31.
Draait nu boven de 5 graden buiten op 29 graden Ta, alles er onder op 30 graden Ta.
Verwijderd
Ik denk nog een reden gevonden te hebben voor het in jouw ogen 'ongewenste' regelgedrag. Je radiator kan ongeveer 2kW afgeven bij 55/53/20. Hier jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" blijkt dat de Panasonic thermisch niet lager terug kan regelen dan 55% van 5kW. Je afgiftecapaciteit zal dus linksom of rechtsom omhoog moeten, althans dat is wat ik er uit concludeer. Bij lagere temp neemt de afgifte-capaciteit v.d. radiator verder af waardoor het voor de WP 'helemaal onmogelijk' wordt. Geef mijn mening graag vor een betere.Dre schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:25:
[...]
[...]
[...]
Verdeler?
[...]
[...]
Afgelopen week (zo-zo op 2,5 uur na) = 40 kWh elektrisch
Week 6 = 90 kWh elektrisch
Verwijderd
Hoeveel vermogen heeft je WP en hoeveel vermogen heb je op dit moment nodig om de gewenste temperatuur te behalen. Hier jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" kun je lezen dat een Pana tot een minimum van 45% van de nominale waarde kan terugregelen. Is je warmteverlies minder dan dat zal de WP stoppen. Hoe passender je WP capaciteit, niet te groot, hoe minder last je hier van hebt.corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:55:
Vanaf zo'n 2 graden of lagere buitentemperatuur heb ik mijn wp goed draaien, dwz lange runs tot bijna 24/dag. Boven de 2 graden of met temperaturen zoals vandaag ( 8 graden C) draait de wp 1 tot 2 uur en stopt dan telkens. Mijn regeling is op de WAR en een temp opnemer in de koudste kamer van het huis.
[...]
EDIT:
Ik weet niet hoe ver de Mitsubishis terug kunnen regelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2017 13:17 ]
Dat gaat je niet lukken.corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:55:
Vanaf zo'n 2 graden of lagere buitentemperatuur heb ik mijn wp goed draaien, dwz lange runs tot bijna 24/dag. Boven de 2 graden of met temperaturen zoals vandaag ( 8 graden C) draait de wp 1 tot 2 uur en stopt dan telkens. Mijn regeling is op de WAR en een temp opnemer in de koudste kamer van het huis.
[...]
Het vermogen van je WP bepaal je voor "koude" temperaturen, op een gegeven moment wordt het buiten zo warm dat je WP geen 24*7 meer kan draaien, of je moet een WP hebben die 95% kan terugmoduleren, maar die bestaan volgens mij niet, en lijkt me ook niet goed voor de COP.
Wat is het probleem als je WP niet 24*7 draait
Verwijderd
Wat bedoel je met een temp opnemer in de koudste kamer ?corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:55:
[...]
Door je aanvoer temperatuur te verlagen, moet je natuurlijk nog wel ruimte hebben in terug modulatie.corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:55:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 20-02-2017 14:02 ]
Verwijderd
Dan wordt het warmer/te warm en dan zet je gewoon een raam open.koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:58:
[...]
Door je aanvoer temperatuur te verhogen, nu pendelt de WP bij hogere buiten temperatuur omdat het vermogen teveel is.
Sorry, ik dacht dat de WP bij hoge Tb steeds uit ging ivm vermogen teveel, ik heb mijn reactie inmiddels aangepast naar 180c anders.Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:02:
[...]
Dan wordt het warmer/te warm en dan zet je gewoon een raam open.
Verwijderd
Je reactie was op zich wel correct denk ik, het zal waarschijnlijk een terugmoduleer beperking zijn.koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:04:
[...]
Sorry, ik dacht dat de WP bij hoge Tb steeds uit ging ivm vermogen teveel, ik heb mijn reactie inmiddels aangepast naar 180c anders.
Voor de WP heb ik een Kamstrup en een kWh meter met Youless.wervisser schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:48:
Aan iedereen die bijdraagt aan de WP verbruikstabel. Hebben jullie allemaal een Kamstrup meter op de invoerleiding van de WP zitten of schrijven jullie de waardes over van het display ?
Een kWh meter voor de WP plus een voor het heating element (indien aangesloten) lijkt me genoeg; hoe kom je bij 3 meters?
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ik redeneerde een meter voor 1. de binnenunit, 2. het boilerelement en 3. de buitenunit.jaari schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:07:
[...]
Voor de WP heb ik een Kamstrup en een kWh meter met Youless.
Een kWh meter voor de WP plus een voor het heating element (indien aangesloten) lijkt me genoeg; hoe kom je bij 3 meters?
Die Kamstrup is een 302 ? Waarmee/hoe wordt deze uitgelezen ?
De binnenunit word gevoed vanuit de buitenunit, die hoeft niet apart gemonitord te worden.wervisser schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:11:
[...]
Ik redeneerde een meter voor 1. de binnenunit, 2. het boilerelement en 3. de buitenunit.
Oh, dat scheelt weer een Youless + kWh meter. Dank ukoevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:47:
[...]
De binnenunit word gevoed vanuit de buitenunit, die hoeft niet apart gemonitord te worden.
De Kamstrup is inderdaad een Multiical 302 en wordt ouderwetsch met pen en papier naar excel uitgelezen.wervisser schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:11:
[...]
Ik redeneerde een meter voor 1. de binnenunit, 2. het boilerelement en 3. de buitenunit.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
en deze danGrolsch schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:22:
Ik heb zojuist de laatste onderdelen besteld in Duitsland behalve de PAC-WF010-E melcloud module.
https://www.energieclim.c...-mitsubishi-electric.html
Dat is helemaal geen geld!!
Tnx voor de tip, maar direct bestellen
Niet, dat kan alleen als je meer warmte nodig hebt of lager kan moduleren.corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:55:
[...]
Ik heb met deze temperaturen bijna 4kW op zijn laagste vermogen, zoveel warmtevraag heb ik simpel niet dus loopt hij een kwartier elk uur.
Verwijderd
4kW v.d. 7.5kW = 53% is de minimumwaarde, moduleert dus 47% terug ? Waar ik even heel benieuwd naar ben wat is de Ta wanneer de WP start en weer stop. Dus hoeveel variatie er tussen zit.Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:59:
[...]
Niet, dat kan alleen als je meer warmte nodig hebt of lager kan moduleren.
Ik heb met deze temperaturen bijna 4kW op zijn laagste vermogen, zoveel warmtevraag heb ik simpel niet dus loopt hij een kwartier elk uur.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2017 16:14 ]
Ik weet niet of dat ik bij de juiste menu optie zit....,maar ik zie in het menu twee opties voor de
Bediening cv kring;
-RC100H(kamerthermostaat)
-HMC300(wp)
Wanneer ik de instelling kies zonder kamerthermostaat krijg ik een foutmelding?!
cv-bedrijfsregeling;
1) -Buitentemperatuur met voetpunt
2) -Buitentemperatuur geregeld
De installateur heeft/had de stooklijn ingesteld met
Voetpunt 25 graden
Maximale aanvoer 50 graden
Is het beter om mét of zonder voetpunt in te stellen?
Ik heb nu de instelling zonder voetpunt ingesteld met ontwerptemparatuur aanvoer op 40 graden en max aanvoer op 35 graden.
Welke instelling krijgt/heeft nu de voorkeur!
[ Voor 58% gewijzigd door papaleo op 20-02-2017 17:48 ]
jaari schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:06:
[...]
De Kamstrup is inderdaad een Multiical 302 en wordt ouderwetsch met pen en papier naar excel uitgelezen.
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Ik kwam deze nog tegen....
https://gsmalarmsystem.en...8_EN13757_3_Protocol.html
Wie probeert het?
RS232 naar usb kabeltje kan je op iedere hoek van de straat halen.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-02-2017 17:14 ]
Goed lezen, met deze temperaturen, met 3 graden is het al weer iets minder in vermogen.Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:12:
[...]
4kW v.d. 7.5kW = 53% is de minimumwaarde, moduleert dus 47% terug ? Waar ik even heel benieuwd naar ben wat is de Ta wanneer de WP start en weer stop. Dus hoeveel variatie er tussen zit.
Ta bij start is 25-26 graden, instelling is 28 met +10, 29 bij 10-5, 30 bij 5 tot -5.
Verwijderd
Heel erg bedankt. Die instelling van 28, stopt het systeem dan ook werkelijk Ta=28 of bij (Ta+Tr)/2=28 ? Nieuwsgierige eikel he, sorry.Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:12:
[...]
Goed lezen, met deze temperaturen, met 3 graden is het al weer iets minder in vermogen.
Ta bij start is 25-26 graden, instelling is 28 met +10, 29 bij 10-5, 30 bij 5 tot -5.
EDIT:
Voor de volledigheid wat is de dT bij die temperaturen ongeveer ?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2017 17:20 ]
Het is inderdaad ook deels de koelleidingen die geluid in de binnenunit produceren.barteg schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:24:
@AUijtdehaag
Er zit hier 14 mtr koelleiding tussen buiten en binnenunit, in de grond (in mantelbuis) dus het is niet direkt afkomstig van de buitenunit.
Ik merk dat het resonantie geluid "half" minder wordt, als de WP even in rust gaat, met de waterpomp draaiende.
Binnekort weer eens aan knutselen.
Bij mij trillen de leidingen wel behoorlijk maar ja die zijn maar 4m.AUijtdehaag schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:19:
[...]
Het is inderdaad ook deels de koelleidingen die geluid in de binnenunit produceren.
Er zit hier 14 mtr koelleiding tussen buiten en binnenunit, in de grond (in mantelbuis) dus het is niet direkt afkomstig van de buitenunit.
Ik merk dat het resonantie geluid "half" minder wordt, als de WP even in rust gaat, met de waterpomp draaiende.
Wat ook weleens trilt is de deksel van de binnenunit, hier kan je een paar stukjes tochtstrip oid tussen doen.
Geeft niksVerwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:18:
[...]
Heel erg bedankt. Die instelling van 28, stopt het systeem dan ook werkelijk Ta=28 of bij (Ta+Tr)/2=28 ? Nieuwsgierige eikel he, sorry.
Hij stopt niet meteen bij 28 nee, soms gaat hij zelfs een graadje te ver, tenminste, dat zag ik wel eens bij de lager temperaturen, hij mag van mij ook niet gelijk weer warmen als de temp zakt naar 25-26 omdat hij dan helemaal als een gek gaat pendelen, dus heb ik de pomp tijd op 3/20 zodat het altijd 20 min duurt voordat de pomp weer gaat lopen en dus weer start met warmen.
Dat krijg je met deze temperaturen ook niet anders, je zou de curve steiler kunnen zetten bij +5 waardoor het op hogere temperaturen buiten een lagere Ta word en helemaal niet aan gaat.maar ik heb dat getest en gemerkt dat het huis dan heel langzaam af koelt en voorral in de avond / nacht zoals afgelopen week het gewoon 3 graden is dat de vloer wat te laat warmte geeft.
Dus houd ik de Ta wat hoger en pulse de vloer op temperatuur door de dag, dat kost niet veel en als het in de avond kouder word buiten gaat hij vanzelf langer lopen om de 30 graden te maken.
Het blijft een spelletje om het naar je zin te krijgen maar dat is ook de fun.
Edit quote
dT is bij de start 4 volgens mij, net voor stoppen 3 maar ik zal eens kijken bij een run op de kamstrup.
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 20-02-2017 17:37 ]
Heb je nog plaats voor een buffervat ?Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:30:
[...]
Geeft niks
Hij stopt niet meteen bij 28 nee, soms gaat hij zelfs een graadje te ver, tenminste, dat zag ik wel eens bij de lager temperaturen, hij mag van mij ook niet gelijk weer warmen als de temp zakt naar 25-26 omdat hij dan helemaal als een gek gaat pendelen, dus heb ik de pomp tijd op 3/20 zodat het altijd 20 min duurt voordat de pomp weer gaat lopen en dus weer start met warmen.
Dat krijg je met deze temperaturen ook niet anders, je zou de curve steiler kunnen zetten bij +5 waardoor het op hogere temperaturen buiten een lagere Ta word en helemaal niet aan gaat.maar ik heb dat getest en gemerkt dat het huis dan heel langzaam af koelt en voorral in de avond / nacht zoals afgelopen week het gewoon 3 graden is dat de vloer wat te laat warmte geeft.
Dus houd ik de Ta wat hoger en pulse de vloer op temperatuur door de dag, dat kost niet veel en als het in de avond kouder word buiten gaat hij vanzelf langer lopen om de 30 graden te maken.
Nee, maar wil ik ook niet hoor, sterker nog, ik heb eigenlijk geen verwarming nodig bij 10 graden buiten
Het is dik 22,7 graden nu in de kamer.

De pui maar even open gezet
[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 20-02-2017 17:43 ]
Hier komen de familieleden thuis, meteen warmt het huis op.Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:39:
[...]
Nee, maar wil ik ook niet hoor, sterker nog, ik heb eigenlijk geen verwarming nodig bij 10 graden buitenik stop er alleen wat warmte in voor als het 's avonds af koelt.
[afbeelding]
Ben benieuwd hoeveel dagen de wtw aan de kachel uit periode toevoegt, ik hoop op per eind maart.
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:54:
[...]
Wat bedoel je met een temp opnemer in de koudste kamer ?
Is het de hybride uitvoering met de ingebouwde intergas HR ketel?Janar schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:07:
Daikin Altherma 8 kW staat geïnstalleerd![]()
![]()
![]()
Gisteren nog te weinig koudemiddel en een kleine storing. Nu is de monteur geweest en moet het goed zijn.
Het is in ieder geval een consumentenvriendelijk apparaat. De buitenunit is hoorbaar maar zeker niet luid. Dus volgens mij mag het geen overlast geven naar de buren.
Nu nog even leren ermee te werken en zien hoe ik de verwarming wil instellen. Momenteel staat alles automatisch ingesteld, dus ik heb weinig veranderd.
Eerst maar even ervaring opdoen!
Wil je lange runs dan moet je geen bemoeial hebben. Dus alleen de buitensensor bepaalt.corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:55:
[...]
Kwestie van de stooklijn correct zien te krijgen. Dit gaat het beste door resultaten met vaste temperaturen te noteren zodat je daar een lijn uit kunt destilleren. Er gaat enige tijd overheen.
[ Voor 0% gewijzigd door Knowbody op 20-02-2017 18:31 . Reden: Autocorr grrr ]
Sta er niet van te kijken als de compressor de oorzaak is!AUijtdehaag schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:19:
[...]
Het is inderdaad ook deels de koelleidingen die geluid in de binnenunit produceren.
Je kan natuurlijk in dit jaargetijde ook koelen met een aardige EER.Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:39:
[...]
Nee, maar wil ik ook niet hoor, sterker nog, ik heb eigenlijk geen verwarming nodig bij 10 graden buitenik stop er alleen wat warmte in voor als het 'savonds af koelt.
[afbeelding]
Het zal bij jou of voor jou werken en je flikt het ook nog met tamelijk weinig energieverbruik.Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:30:
[...]
Geeft niks
Edit quote![]()
dT is bij de start 4 volgens mij, net voor stoppen 3 maar ik zal eens kijken bij een run op de kamstrup.
Maar je verneukt in mijn ogen het principe omdat je steeds weer opnieuw begint met verwarmen. De nachtverlaging kun je dat toch niet mbv een silent mode laten voortzetten?
Nu compenseer je met hogere Ta. Zo ben je wel even bezig om het naar de zin te krijgen.
Lijkt zo 123 geen probleem, heb je knop 'commander' gebruikt ?corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:32:
Iemand gelukt om deze te bestellen ? Mij lukt het niet in die f.. taal.
[...]
De 7 uur uit (of nachtverlaging zoals je dat noemt) is ook gewoon een noodmaatregel om bij hogere temperaturen het verbruik wat te drukken, meer niet.Knowbody schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:26:
[...]
Het zal bij jou of voor jou werken en je flikt het ook nog met tamelijk weinig energieverbruik.
Maar je verneukt in mijn ogen het principe omdat je steeds weer opnieuw begint met verwarmen. De nachtverlaging kun je dat toch niet mbv een silent mode laten voortzetten?
Nu compenseer je met hogere Ta. Zo ben je wel even bezig om het naar de zin te krijgen.
Ik kan hem gewoon aanlaten, niemand die hem hoort op 1400W en lager, en dat haalt hij niet nu.
@Verwijderd
Speciaal voor jou.
YouTube: Wp in actie
koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:34:
[...]
Lijkt zo 123 geen probleem, heb je knop 'commander' gebruikt ?
Dit topic is gesloten.
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder!