Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.701 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16
Voorlopig staat de wp hieer aardig te pendelen bij 10 graden C, aan/uit om de 10 minuten ? Lijkt mij niet goed. Hoe krijg ik dat pendelgedrag eruit ? Ta is 29 en tr is 27 graden.
Knowbody schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:16:
[...]

Wil je lange runs dan moet je geen bemoeial hebben. Dus alleen de buitensensor bepaalt.

Kwestie van de stooklijn correct zien te krijgen. Dit gaat het beste door resultaten met vaste temperaturen te noteren zodat je daar een lijn uit kunt destilleren. Er gaat enige tijd overheen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:35:
[...]

De 7 uur uit (of nachtverlaging zoals je dat noemt) is ook gewoon een noodmaatregel om bij hogere temperaturen het verbruik wat te drukken, meer niet.
Ik kan hem gewoon aanlaten, niemand die hem hoort op 1400W en lager, en dat haalt hij niet nu.

@Verwijderd
Speciaal voor jou. ;)

YouTube: Wp in actie
Wat een service :) Ik mis alleen de voice-over van de 'David Attenborough' van de WPen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:41
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:35:
[...]

De 7 uur uit (of nachtverlaging zoals je dat noemt) is ook gewoon een noodmaatregel om bij hogere temperaturen het verbruik wat te drukken, meer niet.
Ik kan hem gewoon aanlaten, niemand die hem hoort op 1400W en lager, en dat haalt hij niet nu.

@Verwijderd
Speciaal voor jou. ;)

YouTube: Wp in actie
Is het bij jou soms zo dat je

-teveel vermogen hebt
-of te weinig verlies
-dat je met een te hoge Ta werkt vanwege niet 24x7
-dat daardoor de Tretour hoog moet zijn (vanwege dT)
-dat de WP gaat pendelen als Ta flink wordt verlaagd
-omdat Tretour nog niet laag genoeg is

Dat zou je dus kunnen oplossen door met een veel lagere Ta te werken en ook continue te verwarmen. Anders werkt het niet. Geef het de tijd het wordt wel warm.

Als het inderdaad zo is dat jouw woning erg weinig verliest dan heb je (moet je) een vrij vlakke stooklijn.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:37:
ja, maar hij geeft aan dat hij geen btw kan berekenen en zo blijft hij steeds piepen om vanalles. Lukt het jou dan wel om alles ingevuld te krijgen ? Creditaakrt betaling verdwijnt als ik Nederland selecteer.

[...]
Ik wil niets bestellen dus ik ben niet verder gegaan dan het invullen van het NAW gedeelte.
Kan je niet met paypal betalen dan ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:43:
[...]

Wat een service :) Ik mis alleen de voice-over van de 'David Attenborough' van de WPen. ;)
At youre service!
En net op tijd, een half minuutje er na ging hij uit. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:14:
[...]

Is het de hybride uitvoering met de ingebouwde intergas HR ketel?
Ja, daikin Hybride met een 30 kw intergas ketel erin.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16
Ik kom niet verder dan invullen eigen gegevens en dan blokt hij. Adres bestaat al, kan geen btw berekenen en verder kom ik niet.
koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:46:
[...]

Ik wil niets bestellen dus ik ben niet verder gegaan dan het invullen van het NAW gedeelte.
Kan je niet met paypal betalen dan ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:45:
[...]

-teveel vermogen hebt
-of te weinig verlies

Dat zou je dus kunnen oplossen door met een veel lagere Ta te werken en ook continue te verwarmen. Anders werkt het niet. Geef het de tijd het wordt wel warm.

Als het inderdaad zo is dat jouw woning erg weinig verliest dan heb je (moet je) een vrij vlakke stooklijn.
Hahaha, dat is een hele lijst, maar:

1) ja, 100% , het ging namelijk al met een 5kW z-warmtepomp
2) ook, zeker op een beetje zonnige dag, maar het is 10 graden boven 0 dus ja
3) hij draait normaal 24/7 maar wat denk je dat er gebeurd als ik dat op deze setting doe :) en deze setting geeft nog iets looptijd en rendement, uit zou de volgende stap zijn.
4) hoort bij 3
5) ja, nog erger dan nu en de lage Ta doet niets op mijn vloer die uitgelegt is voor bijverwarming, dus ben ik alleen kWh aan het oproken.
6) Tr is de temperatuur van de vloer (25) niks overdreven.

27 word niet warm, van de week getest, nog korter lopen en geen voelbare warmte op mijn vloer, daar is het vermogen (lees hoeveelheid slangen 240mx18) te klein voor.
Stooklijn is vlak inderdaad, bij -3 loopt hij hele lange stukken op het laagste pitje en is het heerlijk in huis.

Zo slecht gaat het toch niet? 4-4.1 kW met 755W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:57:
Ik kom niet verder dan invullen eigen gegevens en dan blokt hij. Adres bestaat al, kan geen btw berekenen en verder kom ik niet.

[...]
Wat ik ervan begrijp is er geen verzendmogelijkheid naar Pay-Bas, moet je morgen maar even in je beste frans vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:45:
[...]

-teveel vermogen hebt
-of te weinig verlies

Als 4kW het minimum vermogen is heb je niet zo veel regelmogelijkheden bij een fatsoenlijk geisoleerde woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:07:
[...]

Als 4kW het minimum vermogen is heb je niet zo veel regelmogelijkheden bij een fatsoenlijk geisoleerde woning.
Toch maar de buren mee verwarmen dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
corsat schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:57:

[...]
Probleem ervaar ik ook, ik heb ze gemaild

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:11:
[...]

Toch maar de buren mee verwarmen dan :+
Ja dat speelde vanmiddag ook al door mijn hoofd. Reken 19.46 per GJ, ruim 10% goedkoper dan SW of zelf met gas verwarmen, zonder vaste kosten in rekening te brengen. Kostprijs van 1kWh uit je PV zal ongeveer 0.06 zijn, met een COP=4 produceer je een kWh warmte voor 0.015, 1GJ kost je dan 4.17. 366% marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:06:
[...]

Ik denk nog een reden gevonden te hebben voor het in jouw ogen 'ongewenste' regelgedrag. Je radiator kan ongeveer 2kW afgeven bij 55/53/20. Hier jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2" blijkt dat de Panasonic thermisch niet lager terug kan regelen dan 55% van 5kW. Je afgiftecapaciteit zal dus linksom of rechtsom omhoog moeten, althans dat is wat ik er uit concludeer. Bij lagere temp neemt de afgifte-capaciteit v.d. radiator verder af waardoor het voor de WP 'helemaal onmogelijk' wordt. Geef mijn mening graag vor een betere.
Dat zijn interessante metingen :)
Het modulatiebereik is erg beperkt blijkbaar. Dan liever een te kleine warmtepomp dan en als het koud is met COP=1 bijstoken. Veel kleiner dan 5 kW bestaat helaas niet.
Meer radiatoren openzetten helpt inderdaad dat de warmtepomp beter regelt, maarja wel meer energieverlies van mijn woning :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:19:
[...]

Het modulatiebereik is erg beperkt blijkbaar. Dan liever een te kleine warmtepomp dan en als het koud is met COP=1 bijstoken. Veel kleiner dan 5 kW bestaat helaas niet.
Meer radiatoren openzetten helpt inderdaad dat de warmtepomp beter regelt, maarja wel meer energieverlies van mijn woning :P
Ja er is naar mijn idee een gat in de markt voor kleine 2-3kW WPen, de in toenemende mate goed geisoleerde woningen hebben daar ruim voldoende aan. Alternatief dat het modulatiebereik naar beneden veeeel groter wordt, geen idee of er natuurkundige wetten zijn die dat in de weg staat, eigenschappen van koelmiddelen bijv.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:19:
[...]

Ja er is ook een 3,5 :) 2 stuks aansluiten dan kan je lekker moduleren van 1,5-7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:24:
[...]

Ja er is ook een 3,5 :) 2 stuks aansluiten dan kan je lekker moduleren van 1,5-7 ;)
1.5 aansluiten op een enkele radiator is nog best veel. Dre moet gewoon meer radiatoren openzetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:24:
[...]

Ook betaalbaar na aftrek van subsidie in vergelijk met de 5kW versies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:26:
[...]

Ook betaalbaar na aftrek van subsidie in vergelijk met de 5kW versies ?
Iets duurder maar je hebt ook meer, wat kost een 7kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een warmtepompboiler lijkt me een goeie match voor @Dre. Buffervat: check. Hoge temperatuur: check. Laag vermogen: check.
Zelfs SWW kan dan als bonusfeature :) helemaal gasloos.
Maar wat doe je dan met de Pana... just in case aangesloten laten voor de volgende ijstijd?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:38:
Een warmtepompboiler lijkt me een goeie match voor @Dre. Buffervat: check. Hoge temperatuur: check. Laag vermogen: check.
Zelfs SWW kan dan als bonusfeature :) helemaal gasloos.
Maar wat doe je dan met de Pana... just in case aangesloten laten voor de volgende ijstijd?
Of, vloer, wand, plafond verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:36:
[...]

Een 9kW kost 520.00 meer dan een 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Of ik moet de Pana inzetten voor een 'lokale stadsverwarming' in de buurt. Even met m'n buren overleggen. Gaatje door de muur in ik zit op hun CV. Is het een beetje redelijk om € 470,- vastrecht p/j en € 22,- per GJ te vragen? Helemaal conform de Niet Minder Dan Anders regeling :P

Maar vloer, wand én plafondverwarming is helemaal mooi _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 20-02-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:45:
Of ik moet de Pana inzetten voor een 'lokale stadsverwarming' in de buurt. Even met m'n buren overleggen. Gaatje door de muur in ik zit op hun CV. Is het een beetje redelijk om € 470,- vastrecht p/j en € 22,- per GJ te vragen? Helemaal conform de Niet Minder Dan Anders regeling :P
Zet een zwembad in de tuin, of hottub :o
Vind de WAF leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:36:
[...]

Welke fabrikant heeft <5kW in zijn assortiment ? Liefst monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:47:
[...]

Ja, daikin Hybride met een 30 kw intergas ketel erin.
Ik vraag dit voor een vriend, die is aan een nieuwe CV ketel toe en wil ook een WP . Deze hybride combinatie is financieel erg aantrekkelijk maar er kleven ook wat nadelen aan.Ik zie op internet maar beperkte info.

De 8kW versie die mistens nodig is lijkt een opgefokte 5kW (Zelfde buiten-binnnenunit maat)
De 8kW versie heeft dan ook een aanzienlijk lagere COP (Een beetje Daikin onwaardig)
Ik vraag mij af of je een warmtemeter in het WP circuit kunt aanbrengen.
Werkt deze ook met WAR? Instelbaarheid van de pomp, kun je een tweede pomp aansturen?

Wie heeft al ervaring met zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:04:
[...]

Lg
http://www.comfortklimaat...warmtepomp-hm031mu42.html

Pana heeft ook een 3kW maar is split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
AUijtdehaag schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:19:
[...]

Het is inderdaad ook deels de koelleidingen die geluid in de binnenunit produceren.
Er zit hier 14 mtr koelleiding tussen buiten en binnenunit, in de grond (in mantelbuis) dus het is niet direkt afkomstig van de buitenunit.

Ik merk dat het resonantie geluid "half" minder wordt, als de WP even in rust gaat, met de waterpomp draaiende.
Binnekort weer eens aan knutselen. ;)
Bij mij zijn het op zeker de koelleidingen, maar ik heb dan ook maar 4 meter...
Maar over die 4 meter worden wel de trillingen van buiten naar binnen doorgegeven.
Waar ik de wp buiten alleen maar hoor blazen, hoor ik hem binnen ook trillen en kan ik die trillingen ook fysiek voelen in de koelleidingen.
Nu heb ik wel eens ergen een post gezien met flexibele aansluitingen voor de koelleidingen, maar die kan ik niet meer vinden...
Iemand hier die het nog weet :?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:24:
[...]

Ja er is naar mijn idee een gat in de markt voor kleine 2-3kW WPen, de in toenemende mate goed geisoleerde woningen hebben daar ruim voldoende aan. Alternatief dat het modulatiebereik naar beneden veeeel groter wordt, geen idee of er natuurkundige wetten zijn die dat in de weg staat, eigenschappen van koelmiddelen bijv.,
Vergeet niet wanneer het er toe doet je aan die grotere meer hebt dan aan een kleine, het is super om met -5 je huis gewoon warm te krijgen op het laagste standje van de wp.

Geen tot weinig geluid
Minder defrost (op 75% van zijn vermogen zit ie in een uurtje dicht)
Laag vermogen uit de meterkast (beter voor een 35a Hz)

Rol-co wacht op filmpjes van pana's, ecodans, elga's, lg's..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan met die apparaten tegen de verzendkosten en een klein beetje, 60.82 http://www.confort-market...96_367_869_1151-4767.html
Eens even de ervaringen met LG beluisteren. Klinkt in ieder geval zeer interessant op het eerste gezicht. Dank voor de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:21
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:34:
[...]

Vergeet niet wanneer het er toe doet je aan die grotere meer hebt dan aan een kleine, het is super om met -5 je huis gewoon warm te krijgen op het laagste standje van de wp.

Geen tot weinig geluid

Mee eens

Volgens mij zijn er maar weinig WP's die thermisch heel ver terug moduleren en bij >10C geen 24/7 meer in zit is ook niet zo erg.

Mijn 6kW Pana's mono's doen bij >10C ook minimaal 3,2kW bij een opgenomen vermogen van 450-460W

Ga nu niet rekenen met dat een vast percentage is, bij lagere temperatuur is de thermische opbrengst minder en zakt deze weg naar 2,7kW voor laagste deellast als ook dat net lijkt of de deellast stappen opschuiven bij lagere Tb, ik krijg bij 2C geen 460W meer voor laagste deellast is eerder iets tussen 520-600W

Als ook regeltechnisch is het veel eenvoudiger met vloerverwarming met veel thermische massa om een WP in laagste deellast met WAR te houden dan enkel met radiatoren (ook met regelbare boosterfans die Tr constant proberen te houden, bij 10C heb ik voor mijn radiatoren uit jaren 70 voldoende aan Ta 29-30C).

Ik zie hier ook 2 WP's voorbij komen, als je die niet nodig hebt voor -10C of om een andere reden, maar enkel om Tb >10C die mag eens gaan rekenen aan de variabele kosten
Naast de investering in een redelijke buffer met eigen transportpomp voor afgiftesysteem of een TSA ( stevige platenwisselaar in tegenstroom)

Twee WP's in de laagste deellast van 460W en standby voor elk van 35W met COP ~6.5-7
Of 1 WP die in mijn geval via TSA beide circuits kan voorzien (schema in sign) op 600-720W en standby 9-10W & 35W met ~COP5.5-6.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:34:
[...]

Geen tot weinig geluid

Ik zat meer aan die andere 94% v.d. draaiuren te denken, kijkend naar de grafiekjes in openingspost. ;)
Die simpele Pana van mij is echt niks aan te zien, geen spannende displays etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag me nog steeds af waarom een WP persé 24*7 moet draaien in alle omstandigheden :? Wat is daar de reden voor :?

De tabel uit de TS geeft naar mijn idee duidelijk aan dat Ta bepalend is voor de COP, en niet zozeer het vermogen van de WP of het type systeem (monoblock of split).

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:57:
[...]

Mee eens

Volgens mij zijn er maar weinig WP's die thermisch heel ver terug moduleren en bij >10C geen 24/7 meer in zit is ook niet zo erg.

Mijn 6kW Pana's mono's doen bij >10C ook minimaal 3,2kW bij een opgenomen vermogen van 450-460W

Ga nu niet rekenen met dat een vast percentage is, bij lagere temperatuur is de thermische opbrengst minder en zakt deze weg naar 2,7kW voor laagste deellast als ook dat net lijkt of de deellast stappen opschuiven bij lagere Tb, ik krijg bij 2C geen 460W meer voor laagste deellast is eerder iets tussen 520-600W

Als ook regeltechnisch is het veel eenvoudiger met vloerverwarming met veel thermische massa om een WP in laagste deellast met WAR te houden dan enkel met radiatoren (ook met regelbare boosterfans die Tr constant proberen te houden, bij 10C heb ik voor mijn radiatoren uit jaren 70 voldoende aan Ta 29-30C).

Ik zie hier ook 2 WP's voorbij komen, als je die niet nodig hebt voor -10C of om een andere reden, maar enkel om Tb >10C die mag eens gaan rekenen aan de variabele kosten
Naast de investering in een redelijke buffer met eigen transportpomp voor afgiftesysteem of een TSA ( stevige platenwisselaar in tegenstroom)

Twee WP's in de laagste deellast van 460W en standby voor elk van 35W met COP ~6.5-7
Of 1 WP die in mijn geval via TSA beide circuits kan voorzien (schema in sign) op 600-720W en standby 9-10W & 35W met ~COP5.5-6.
Mijn historisch gasverbruik beweegt zich rond de 1600m3, dat is 0.592m3/graaddag. Tot +5C heb ik aan 2.8kW capaciteit voldoende van zo'n klein WPje. Ik zou dan de kleine uit kunnen schakelen en de 5kW versie laten draaien en op het moment dat het echt bar en boos koud wordt laat je ze samen draaien. Ik zie geen problemen in de variabele kosten maar misschien zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:20:
[...]

Mijn historisch gasverbruik beweegt zich rond de 1600m3, dat is 0.592m3/graaddag. Tot +5C heb ik aan 2.8kW capaciteit voldoende van zo'n klein WPje. Ik zou dan de kleine uit kunnen schakelen en de 5kW versie laten draaien en op het moment dat het echt bar en boos koud wordt laat je ze samen draaien. Ik zie geen problemen in de variabele kosten maar misschien zie ik iets over het hoofd ?
Ja inderdaad, dat bedoel ik, 2 kleine met gezamelijk vermogen van wat je nodig hebt bij -10 oid. Dus je start met 1 en trekt die het niet meer komt er geen cv bij net als bij de elga maar nog een warmtepomp, liefst zo gemaakt dat hij warmer water nog warmer maakt, dus niet het zelfde als de eerste.
Of parallel maar dan moet de stroming tegelijk door beide wp kunnen met een soort Y splitsing in en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:02:
[...]

Ik zat meer aan die andere 94% v.d. draaiuren te denken, kijkend naar de grafiekjes in openingspost. ;)
Die simpele Pana van mij is echt niks aan te zien, geen spannende displays etc.
Ik denk dat het een iets lager percentage is, maar goed, het is wel zo dat 1-2 klachten die voortvloeien uit die andere 6% van welke aard dan ook langer blijven hangen dan de 94% zonder klacht..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:31:
[...]

Ik denk dat het een iets lager percentage is, maar goed, het is wel zo dat 1-2 klachten die voortvloeien uit die andere 6% van welke aard dan ook langer blijven hangen dan de 94% zonder klacht..... ;)
Ik doelde op deze 94% https://tweakimg.net/g/fo...nl%252FWP-bereik-weer.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:20:
[...]

Mijn historisch gasverbruik beweegt zich rond de 1600m3. Per graaddag is dat 0.592m3/graaddag. Tot +5C heb ik aan 2.8kW capaciteit voldoende van zo'n klein WPje. Ik zou dan de kleine uit kunnen schakelen en de 5kW versie laten draaien en op het moment dat het echt bar en boos koud wordt laat je ze samen draaien. Ik zie geen problemen in de variabele kosten maar misschien zie ik iets over het hoofd ?
Er is geen voordeel om op 1 te draaien ipv 2 en regel technisch is het weer makkelijker om op 1 te draaien, maar niet iedereen heeft een ruimte temperatuur die maar 2-4 graden onder Ta ligt met vloer/wandverwarming
.Je wilt nu niet dat back-up element bijspringt met COP=1 omdat je onder 20C zakt iets specifiek voor Pana mono block.

Twee samen laten draaien is snel gezegd, maar hoe ga je om, met de flow van 600-3200l/h in het afgifte systeem ingeval van twee pana mono blocks of een defrosts die de WA-regeling van beide Pana's beinvloed.
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Domoticz-02.png
Edit: inmiddels aangeslagen, WP kan niet veel lager dan maar langer uit

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 20-02-2017 21:53 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:28:
[...]

Ja inderdaad, dat bedoel ik, 2 kleine met gezamelijk vermogen van wat je nodig hebt bij -10 oid. Dus je start met 1 en trekt die het niet meer komt er geen cv bij net als bij de elga maar nog een warmtepomp, liefst zo gemaakt dat hij warmer water nog warmer maakt, dus niet het zelfde als de eerste.
Of parallel maar dan moet de stroming tegelijk door beide wp kunnen met een soort Y splitsing in en uit.
Stel ik sluit hier mijn WP in serie aan met de ketel of een andere WP dan betekend dit dat als de boel solo draait de aanvoer van deze WP via de retour van de Radiatoren/VV loopt. Ergens zie ik wel voordelen en geen nadelen, zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:41:
[...]

Er is geen voordeel om op 1 te draaien ipv 2 en regel technisch is het weer makkelijker om op 1 te draaien, maar niet iedereen heeft een ruimte temperatuur die maar 2-4 graden onder Ta ligt met vloer/wandverwarming
.Je wilt nu niet dat back-up element bijspringt met COP=1 omdat je onder 20C zakt iets specifiek voor Pana mono block.

Twee samen laten draaien is snel gezegd, maar hoe ga je om, met de flow van 600-3200l/h in het afgifte systeem ingeval van twee pana mono blocks of een defrosts die de WA-regeling van beide Pana's beinvloed.

Ik plaats zo nog een plaatje wacht tot WP weer aanslaat, Ta varieert tussen 20 tot 25C op moment, Tb = 11C
Als er 1 draait, heb ik 1 maal stand-by en pompverlies, 1 i.p.v. 2 lijkt mij voordeliger te zijn.
Ik heb een Ta op dit moment die ongeveer 10C boven ruimtetemperatuur ligt.
Backup-up element begrijp ik niet wat je daar mee bedoeld.
Ik zou ieder 40-60% v.d. groepen kunnen laten bedienen, alleen op het moment dat ze gelijktijdig in gebruik zijn, anders bedient ieder alle groepen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:41:
[...]

Stel ik sluit hier mijn WP in serie aan met de ketel of een andere WP dan betekend dit dat als de boel solo draait de aanvoer van deze WP via de retour van de Radiatoren/VV loopt. Ergens zie ik wel voordelen en geen nadelen, zie ik iets over het hoofd ?
Ik denk niet dat de retour vanaf je radiatoren/vvw door de stilstaand moet gaan maar juist gewoon door de lopende wp, als bij die de Ta zakt omdat hij het niet trekt gaat de 2e aan omdat die op een temperatuur staat dat zolang de eerste nog voldoende warm maakt hij niet aan gaat.
Dus 1e op bijv 32 Ta en 2e op 33-34, zolang de eerste 30 graden blijft maken gaat 2e niet aan, zakt die in temp naar bijv 26-28 komt 2e vanzelf bij en trekt het al wat makkelijker vanwege het warmere water dan 1 krijgt.
Flow blijft voor beide het zelfde aangezien ze in serie staan.

Edit:
Wel beide pompen aansturen met de eerste wp, dus op 1 wp draaien kost je 2 pompen aan vermogen.
Anders gaat het mis met een stilstaande pomp.

Zoiets...

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 20-02-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:49:
[...]
Backup-up element begrijp ik niet wat je daar mee bedoeld.
Zoek maar eens op storingscode H70 voor Pana monobloc, de countdown teller ervoor is elke 29 minuten een check.

Indien trigger zal manueel de reset error moeten drukken, als ook op nieuwe de WP inschakelen voor WP of circulatiepomp weer gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 19:36
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:24:
[...]

Wellicht al veel besproken hier maar ik vind het ook best een interessante gedachtengang.

In plaats van 9kw, wat mij wordt geadviseerd, twee keer 5kw. Mits dat met nog te betalen is.

Met het eerste systeem zou ik de beneden verdieping op temperatuur kunnen houden.
Met het tweede de bovenverdiepingen + sww boiler. Boven heb ik minder behoefte aan warmte en snachts wellicht helemaal geen. Warmte steigt als het goed is nog steeds op en vanwege de goede issolatie van nieuwbouw koelt het boven dan als het goed is niet extreem af.

Een ander voordeel is dat je dan ook de piek in het stroomverbruik van een dikke warmtepomp kunt afvlakken en daardoor waarschijnlijk ten alle tijden ook elektrisch koken, de magnetron en zelfs de oven kunt aanhouden.

En met wat extra leidingwerk heb je meteen ook een backup systeem voor als er een defect is of een systeem storing heeft. Ik weet niet hoe vaak dat voorkomt.

Maar wellicht een oplossing met een (te) gouden randje.

Gaston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:55:
[...]

Ik denk niet dat de retour vanaf je radiatoren/vvw door de stilstaand moet gaan maar juist gewoon door de lopende wp, als bij die de Ta zakt omdat hij het niet trekt gaat de 2e aan omdat die op een temperatuur staat dat zolang de eerste nog voldoende warm maakt hij niet aan gaat.
Dus 1e op bijv 32 Ta en 2e op 33-34, zolang de eerste 30 graden blijft maken gaat 2e niet aan, zakt die in temp naar bijv 26-28 komt 2e vanzelf bij en trekt het al wat makkelijker vanwege het warmere water dan 1 krijgt.

Zoiets...
Aanvoer van de ketel zit aanvoer WP ook op, beide gelijktijdig laten draaien lukt niet.
Wat wel kan is de WP retour op de aanvoer van ketel zetten en de WP aanvoer op de retour van de ketel (lees andere WP), dan krijg je een duw/trek constructie. Echter draait de WP solo dan vind de aanvoer plaats via de retour van de rest van de CV.

Beide machines op bijv. 35c laten draaien werkt denk ik het beste, maar dan alleen op dagen dat je het zeker niet gaat redden. Niet echt WAF proof trouwens, schat pleur even WP2 aan op 35c want ik zie hier op mijn werk dat het begint te sneeuwen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:59:
[...]

Zoek maar eens op storingscode H70 voor Pana monobloc, de countdown teller ervoor is elke 29 minuten een check.

Indien trigger zal manueel de reset error moeten drukken, als ook op nieuwe de WP inschakelen voor WP of circulatiepomp weer gaat lopen.
Zoals ik voorstel om ze aan te sluiten kunnen ze elkaar niet beinvloeden, ik zie geen reden om dan H70 storingscode te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 21:55:
[...]

Zoiets...
Ja leuk, maar eh hoe gaan we dat allemaal monitoren? meer sensoren, OTGW's, enz.....

kan allemaal, maar is ws toch handiger als je die 5kw inruilt voor een wat grotere? Tenzij je een soort backup systeem wilt, incl monitoring. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:02:
[...]

Aanvoer van de ketel zit aanvoer WP ook op, beide gelijktijdig laten draaien lukt niet.
Wat wel kan is de WP retour op de aanvoer van ketel zetten en de WP aanvoer op de retour van de ketel (lees andere WP), dan krijg je een duw/trek constructie. Echter draait de WP solo dan vind de aanvoer plaats via de retour van de rest van de CV.

Beide machines op bijv. 35c laten draaien werkt denk ik het beste, maar dan alleen op dagen dat je het zeker niet gaat redden. Niet echt WAF proof trouwens, schat pleur even WP2 aan op 35c want ik zie hier op mijn werk dat het begint te sneeuwen. :X
Zoals ik hem beschreef gaat ie automatisch, alleen zolang pomp 1 het trekt blijft de ander standby.
Zie mijn edit wat de pompen aan gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene A
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-08 14:20
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:04:
[...]

Fujitsu Waterstage 4,5 kW en deze kan terug moduleren tot 16%

PVOutput = Fujitsu Waterstage WC05 + 5700 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Op 3×25A kan ook nog 17 kW COP=1 verwarming :) Minus dan die 1 a 2 kW voor een 5 kW Panasonic.

Scheelt mij ook weer belastingbetalen voor jullie metsubsidie's :+

En onderhoudsarm. En geen R410A met een GWP van veel.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 20-02-2017 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

H4ldrz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:00:
[...]

Wellicht al veel besproken hier maar ik vind het ook best een interessante gedachtengang.

In plaats van 9kw, wat mij wordt geadviseerd, twee keer 5kw. Mits dat met nog te betalen is.

Met het eerste systeem zou ik de beneden verdieping op temperatuur kunnen houden.
Met het tweede de bovenverdiepingen + sww boiler. Boven heb ik minder behoefte aan warmte en snachts wellicht helemaal geen. Warmte steigt als het goed is nog steeds op en vanwege de goede issolatie van nieuwbouw koelt het boven dan als het goed is niet extreem af.

Een ander voordeel is dat je dan ook de piek in het stroomverbruik van een dikke warmtepomp kunt afvlakken en daardoor waarschijnlijk ten alle tijden ook elektrisch koken, de magnetron en zelfs de oven kunt aanhouden.

En met wat extra leidingwerk heb je meteen ook een backup systeem voor als er een defect is of een systeem storing heeft. Ik weet niet hoe vaak dat voorkomt.

Het randje wordt nog verder verguld want je krijgt 2 maal 2300 subsidie i.p.v. 1 keer. 2 Panasonic 5kW's betaal je in totaal, dus 2 stuks ergens tussen de 1200 en 1500 voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

amarkest schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:03:
[...]

Ja leuk, maar eh hoe gaan we dat allemaal monitoren? meer sensoren, OTGW's, enz.....

kan allemaal, maar is ws toch handiger als je die 5kw inruilt voor een wat grotere? Tenzij je een soort backup systeem wilt, incl monitoring. 8)
U're no fun :) standaard is zo saai..... :+

Het ging btw niet om meer vermogen maar juist minder bij hoge Tb, daarom 2x3kW ipv 1x5-6kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:06:
[...]

Zoals ik hem beschreef gaat ie automatisch, alleen zolang pomp 1 het trekt blijft de ander standby.
Zie mijn edit wat de pompen aan gaat.
Wat jij schreef kan niet met een Ecodan, Ta 33 instellen = 33c leveren of proberen te halen. Met een 2e WP op een lagere instelling schakelt deze uit als de Ta overschreden word. Mijns inziens word dit een Taanvoer jojo die zijn weerga niet kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:07:
Op 3×25A kan ook nog 17 kW COP=1 verwarming :) Minus dan die 1 a 2 kW voor een 5 kW Panasonic.

Scheelt mij ook weer belastingbetalen voor jullie metsubsidie's :+

En onderhoudsarm. En geen R410A met een GWP van veel.
Hahaha, ja hang een 3fase doorstromer op van 400,- ..... Klaar! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:01:
[...]

Hahaha, dat is een hele lijst, maar:

1) ja, 100% , het ging namelijk al met een 5kW z-warmtepomp
2) ook, zeker op een beetje zonnige dag, maar het is 10 graden boven 0 dus ja
3) hij draait normaal 24/7 maar wat denk je dat er gebeurd als ik dat op deze setting doe :) en deze setting geeft nog iets looptijd en rendement, uit zou de volgende stap zijn.
4) hoort bij 3
5) ja, nog erger dan nu en de lage Ta doet niets op mijn vloer die uitgelegt is voor bijverwarming, dus ben ik alleen kWh aan het oproken.
6) Tr is de temperatuur van de vloer (25) niks overdreven.

27 word niet warm, van de week getest, nog korter lopen en geen voelbare warmte op mijn vloer, daar is het vermogen (lees hoeveelheid slangen 240mx18) te klein voor.
Stooklijn is vlak inderdaad, bij -3 loopt hij hele lange stukken op het laagste pitje en is het heerlijk in huis.

Zo slecht gaat het toch niet? 4-4.1 kW met 755W
Of verwar ik jou met een ander. .....denk ut ;)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rene A schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:06:
[...]

Fujitsu Waterstage 4,5 kW en deze kan terug moduleren tot 16%
Gemeten of in de folder met een * onder welke omstandigheden ? Ik als argeloze lezer zie in de folder dat een Panasonic zijn frequentie met 57% kan verlagen en ook dat het electrisch vermogen met 70% terug kan. Hoi denk je dan, dacht ik, dat is geweldig super modulerend. Tot jaari er aan gaat meten en tot een veel genuanceerder beeld komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:13:
[...]

Hahaha, ja hang een 3fase doorstromer op van 400,- ..... Klaar! :+
Waarom niet een buffervat, kan Dre met deze voorraad ook wat uurtjes de radiator blijven voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:12:
[...]

Wat jij schreef kan niet met een Ecodan, Ta 33 instellen = 33c leveren of proberen te halen. Met een 2e WP op een lagere instelling schakelt deze uit als de Ta overschreden word. Mijns inziens word dit een Taanvoer jojo die zijn weerga niet kent.
En wat gebeurd er als die ecodan vol gas loopt en toch de Ta zakt doordat er meer afkoeling is dan vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:14:
[...]

Gemeten of in de folder met een * onder welke omstandigheden ? Ik als argeloze lezer zie in de folder dat een Panasonic zijn frequentie met 57% kan verlagen en ook dat het electrisch vermogen met 70% terug kan. Hoi denk je dan, dacht ik, dat is geweldig super modulerend. Tot jaari er aan gaat meten en tot een veel genuanceerder beeld komt.
Inderdaad, die van mij zegt 48% in zijn scherm, 25Hz in de software en 100% is 1400WAC terwijl maximaal 2500WAC is.
Nou zeg het maar, wat is 16% ? Wattage op laagste vermogen versus hoogste zegt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:06:
[...]

Ik vraag dit voor een vriend, die is aan een nieuwe CV ketel toe en wil ook een WP . Deze hybride combinatie is financieel erg aantrekkelijk maar er kleven ook wat nadelen aan.Ik zie op internet maar beperkte info.

De 8kW versie die mistens nodig is lijkt een opgefokte 5kW (Zelfde buiten-binnnenunit maat)
De 8kW versie heeft dan ook een aanzienlijk lagere COP (Een beetje Daikin onwaardig)
Werkt deze ook met WAR? Instelbaarheid van de pomp, kun je een tweede pomp aansturen?

IKKE ... maar dacht dat je dat wel wist

Google ff de uitgebreide installateur handleiding dat geeft wel een beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:03:
[...]
Zoals ik voorstel om ze aan te sluiten kunnen ze elkaar niet beinvloeden, ik zie geen reden om dan H70 storingscode te krijgen.
In serie?

Dan krijg je inderdaad geen H70 van te koude retour, maar beide laten draaien gaat net zomin, want een defrost ontregeld de WA-geregelingen van de Pana monoblocs.

Stand-by flow is ca 600l/h de circulatiepompen hebben een RPM feedback regeling, de pomp in stand-bye ziet wel degelijk de hogere flow als ook de temperatuur fluctuaties in stand-by moet de Ta nog steeds voldoen aan [-2/+2C hysteresis] voor WA-stooklijn regeling.

Al eens getest hoe snel de Pana monobloc op een temperatuurdaling reageert,?
Ik heb een heat-injector die heb ik terug moeten schalen naar max 0,5C/min temperatuur correctie anders gaat WP door tot max en terug zakken duurt aanzienlijk langer veelal pas na 29 minuten dat PID naar vermogen passend bij de dT gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:16:
[...]

En wat gebeurd er als die ecodan vol gas loopt en toch de Ta zakt doordat er meer afkoeling is dan vermogen?
Dan komt WP2 erbij met 31c Ta ingesteld, Ta loopt op naar 31c, WP2 moduleert terug maar levert toch nog zijn minimale vermogen. Ta loopt nog wat verder op, WP2 schakelt uit en WP1 verliest weer grip > het verhaal begint weer bij stap 1.
Beide WP's op dezelfde instelling zou wel beter werken, 2x minimaal vermogen= best veel vermogen en geen van beide geeft op vanwege een doorslaande Ta.
Als ik dan de boel op 2 thermostaten laat draaien dan schakelen ze ook nog ongeveer gelijktijdig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:21:
[...]

In serie?

Dan krijg je inderdaad geen H70 van te koude retour, maar beide laten draaien gaat net zomin, want een defrost ontregeld de WA-geregelingen van de Pana monoblocs.

Stand-by flow is ca 600l/h de circulatiepompen hebben een RPM feedback regeling, de pomp in stand-bye ziet wel degelijk de hogere flow als ook de temperatuur fluctuaties in stand-by moet de Ta nog steeds voldoen aan [-2/+2C hysteresis] voor WA-stooklijn regeling.

Al eens getest hoe snel de Pana monobloc op een temperatuurdaling reageert,?
Ik heb een heat-injector die heb ik terug moeten schalen naar max 0,5C/min temperatuur correctie anders gaat WP door tot max en terug zakken duurt aanzienlijk langer veelal pas na 29 minuten dat PID naar vermogen passend bij de dT gaat.
Als ze samen draaien hebben ze ieder hun eigen groepen. Onderlinge beinvloeding per definitie onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:23:
[...]

Dan komt WP2 erbij met 31c Ta ingesteld, Ta loopt op naar 31c, WP2 moduleert terug maar levert toch nog zijn minimale vermogen. Ta loopt nog wat verder op, WP2 schakelt uit en WP1 verliest weer grip > het verhaal begint weer bij stap 1.
Beide WP's op dezelfde instelling zou wel beter werken, 2x minimaal vermogen= best veel vermogen en geen van beide geeft op vanwege een doorslaande Ta.
Als ik dan de boel op 2 thermostaten laat draaien dan schakelen ze ook nog ongeveer gelijktijdig uit.
Maar Tr loopt ook op, jij gaat uit dat de Tr het zelfde blijft. Anders zet je de stook curve van de eerste steiler zodat hij bij een koudere temperatuur een Ta moet maken die hij never nooit haalt , dan blijft hij lopen en moduleert de 2e op en neer.
Word het warmer gaat no2 uit, stooklijn van 1 gaat lager en moduleert weer.
Ik denk dat het met ecodans nog wel lukt, pana is ietsjes anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:23:
[...]
Als ze samen draaien hebben ze ieder hun eigen groepen. Onderlinge beinvloeding per definitie onmogelijk.
Met WP bij schakelen via een 3 wegklep op een externe regeling zou kunnen, ik heb niet alle direct aangesloten mogelijkheden geprobeerd.
In tegenstelling tot direct aangesloten is 1 of 2 WP draaien via een buffer als grote open verdeler vrij simpel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene A
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:19:
[...]

Inderdaad, die van mij zegt 48% in zijn scherm, 25Hz in de software en 100% is 1400WAC terwijl maximaal 2500WAC is.
Nou zeg het maar, wat is 16% ? Wattage op laagste vermogen versus hoogste zegt meer.
Ja dat is een goeie. In het schermpje kunnen ze natuurlijk van alles laten zien.
16% = +/- 380 WAC
... = 1900 WAC geen idee welk percentage dat was en wat max is.
Dit haal ik uit pvoutput 6-2-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Leuke gedachte maar volgens mij kun je bij nieuwbouw geen beroep doen op de subsidiepot. Maar wellicht heb ik dat mis.

2 x 5 is duurder dan 1 x 9

En 1 x 9 is waarschijnlijk te veel. Maar dat ligt eraan hoe goed je gaat bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knowbody schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:33:
[...]

Leuke gedachte maar volgens mij kun je bij nieuwbouw geen beroep doen op de subsidiepot. Maar wellicht heb ik dat mis.

En 1 x 9 is waarschijnlijk te veel. Maar dat ligt eraan hoe goed je gaat bouwen ;)
Hoezo 2 maal 5 duurder dan 1 maal 9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:29:
[...]

Maar Tr loopt ook op, jij gaat uit dat de Tr het zelfde blijft. Anders zet je de stook curve van de eerste steiler zodat hij bij een koudere temperatuur een Ta moet maken die hij never nooit haalt , dan blijft hij lopen en moduleert de 2e op en neer.
Word het warmer gaat no2 uit, stooklijn van 1 gaat lager en moduleert weer.
Ik denk dat het met ecodans nog wel lukt, pana is ietsjes anders.
Ik heb ze liever beide op een laag pitje.
Bij vorst heb ik buiten de koude retour uit de vloer ook koud retour uit de radiatoren, de WP hier heeft het zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rene A schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:33:
[...]

Ja dat is een goeie. In het schermpje kunnen ze natuurlijk van alles laten zien.
16% = +/- 380 WAC
... = 1900 WAC geen idee welk percentage dat was en wat max is.
Dit haal ik uit pvoutput 6-2-2017
380WAC is laag, ik denk niet dat de ecodans 5kW onder de 450? Komen? Elga komt in de buurt dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:37:
[...]

Ik heb ze liever beide op een laag pitje.
Bij vorst heb ik buiten de koude retour uit de vloer ook koud retour uit de radiatoren, de WP hier heeft het zwaar.
Heb jij bij vorst zo'n grote dT dan, en ook met 2x 5 kW denk je, daar hadden we het over namelijk, je berekende vermogen door 2 en dat is bij jou 10kW :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb een offerte aanvraag lopen voor het aansluiten van een pana mobobloc bij mijn Hybride HPCube+Basecombinatie. Ze hebben het druk dus moet nogmaals 2 weken wachten.

Zou ik daar dan geen pana bij kunnen plaatsen?

De Cube (2,5kw warmtepomp) haalt standalone op dit moment ongeveer een Ta van 25.(2 a 4 graden bij Tr op) Maar als de ketel bijspringt en er een hogere Ta is dan kan dit ook +5 a 6 graden zijn.

In de winter heb ik ongeveer een Ta van 35 nodig.

Ik dacht de pana dan op Ta 30 te tetten, de Cube maakt er dan34- 35 van. Td is dan ongeveer 6-8 graden. Dus pana krijgt dan 27-29 retour.

In de Cube kan ik een differentie opgeven van hoogste + of - 6 vanaf de stooklijn waarbij de ketel bijspringt of de cube uitgaat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xUVwhxy.png?1

Of kan ik zowieso geen kringetje maken met retour en aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-02 19:36
Knowbody schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:33:
[...]

Twee keer subsidie is mogelijk. Ook bij nieuwbouw.
Twee split units van 5kw van Nefit zijn dan maar 500 euro duurder dan een van 9kw. Dat valt best mee.

Maar er moeten binnen dan ook nog een aantal zaken dubbel uitgevoerd worden toch? Bijvoorbeeld twee keer een buffervat om maar eens wat te noemen. Meer installatiewerk etc.

Gaston

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Om even de voor en nadelen op te sommen:

+ Als er 1 kapot is heb je een 'hot spare'.
+ Je hebt minder minimaal vermogen.
+ Je hebt meer maximaal vermogen.

- 2x aanschaf, onderhoud en afschrijving.
- 2x energie kwijt aan fan, cv pomp e.d.
- 2x WP trekken meer dan 1x 9 KW, maar ik verzeker je in beide gevallen kan er gelijktijdig gekookt/oven/afwasmachine en wasdroger gebruikt worden, met 3 fasen heb je ruim 17 KW wat continue afgenomen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:43:
[...]

Heb jij bij vorst zo'n grote dT dan, en ook met 2x 5 kW denk je, daar hadden we het over namelijk, je berekende vermogen door 2 en dat is bij jou 10kW :) ;)
toevallig had ik tijdens de vorst periode een Dt van 5c bij aanvoer 32c, echter deze warme dagen draai ik met 35c aanvoer is mijn dt alweer 6c. Op dagen als vandaag met 32c aanvoeren betekend een keurige Dt=4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:48:
[...]

Om even de voor en nadelen op te sommen:

+ Als er 1 kapot is heb je een 'hot spare'.
+ Je hebt minder minimaal vermogen.
+ Je hebt meer maximaal vermogen.

- 2x aanschaf, onderhoud en afschrijving.
- 2x energie kwijt aan fan, cv pomp e.d.
- 2x WP trekken meer dan 1x 9 KW, maar ik verzeker je in beide gevallen kan er gelijktijdig gekookt/oven/afwasmachine en wasdroger gebruikt worden, met 3 fasen heb je ruim 17 KW wat continue afgenomen kan worden.
Tegelijk verwarmen en sww maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:51:
[...]

Tegelijk verwarmen en sww maken ;)
Mooiste zou zijn cascade SWW maken, met 10 KW is je water zo warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Pos2007 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:44:
Ik heb een offerte aanvraag lopen voor het aansluiten van een pana mobobloc bij mijn Hybride HPCube+Basecombinatie. Ze hebben het druk dus moet nogmaals 2 weken wachten.

Zou ik daar dan geen pana bij kunnen plaatsen?

De Cube (2,5kw warmtepomp) haalt standalone op dit moment ongeveer een Ta van 25.(2 a 4 graden bij Tr op) Maar als de ketel bijspringt en er een hogere Ta is dan kan dit ook +5 a 6 graden zijn.

In de winter heb ik ongeveer een Ta van 35 nodig.

Ik dacht de pana dan op Ta 30 te tetten, de Cube maakt er dan34- 35 van. Td is dan ongeveer 6-8 graden. Dus pana krijgt dan 27-29 retour.

In de Cube kan ik een differentie opgeven van hoogste + of - 6 vanaf de stooklijn waarbij de ketel bijspringt of de cube uitgaat.

[afbeelding]

Of kan ik zowieso geen kringetje maken met retour en aanvoer?
Als je een bufffer gebruikt en een aparte circulatie voor afgifte is het vrij simpel en kunnen beide buffer verwarmen
Direct aangesloten zonder buffer in serie of parallel is niet zo eenvoudig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:50:
[...]

toevallig had ik tijdens de vorst periode een Dt van 5c bij aanvoer 32c, echter deze warme dagen draai ik met 35c aanvoer is mijn dt alweer 6c. Op dagen als vandaag met 32c aanvoeren betekend een keurige Dt=4
Ik ben verbaasd over jouw hoge dT's. De afgelopen 2 weken altijd een dT van 2C. Alleen in januari toen mijn verdeler nog verkeerd aangesloten was en het de koudste periode was heb ik dT;S van 6-8 gehad, maar nu absoluut niet meer. Dat jouw retour uit je vv zo 'koud' is vind ik ook moeilijk te verklaren, je verbruik is netjes dus daar is niks mis mee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Je hebt toch geen geforceerde koeling in je kruipruimte o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:55:
[...]

Ik ben verbaasd over jouw hoge dT's. De afgelopen 2 weken altijd een dT van 2C. Alleen in januari toen mijn verdeler nog verkeerd aangesloten was en het de koudste periode was heb ik dT;S van 6-8 gehad, maar nu absoluut niet meer. Dat jouw retour uit je vv zo 'koud' is vind ik ook moeilijk te verklaren, je verbruik is netjes dus daar is niks mis mee,
Mijn vloer is gewoon een bodemloze put.
Vorig jaar had ik een 9 KW WP en stookte ik met 35 - 38c aanvoer en de Dt bedroeg 6 - 9c, er is dus al een flinke verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:58:
@koevlaas2 Je hebt toch geen geforceerde koeling in je kruipruimte o.i.d.
Nee, dat niet maar wel 12 kruipruimte ventilatie inmetsel beluchters (of hoe die dingen ook mogen heten).
Fundering is voor ongeveer 1/3 geisoleerd, vloer volledig aan de onderkant beplakt met EPS platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:58:
[...]

Mijn vloer is gewoon een bodemloze put.
Vorig jaar had ik een 9 KW WP en stookte ik met 35 - 38c aanvoer en de Dt bedroeg 6 - 9c, er is dus al een flinke verbetering.
Welke temperatuur meet je in je kruipruimte ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:55:
[...]

Zelfde hier, ik verdenk hem er zelfs al een beetje van dat hij te zuinig is op zijn stroom :) , als die ecodan een dag of 2 staat te brullen gaat zijn dT wel naar beneden of word het snikheet in de kamer.
Ga je knijpen in draaiuren enz dan kom je er steeds net niet.

Met lange runs gaat de dT hier ook omlaag, nu met de korte is hij vrij hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Alles tegelijk met 3 x 25 kan ik bevestigen. Heb nooit gedoe.

Nooit uitval en ik ben fanatiek verbruiker hoor. Een 5 kW fornuis oven die op 2 fasen loopt. Inductiekoken 5 velden 3 fasen. WP op 1 fase. Wasmachine vaatwasser warmtepompdroger het kan allemaal tegelijk. 2 x koelvries. Af en toe de frituur aan.

Mijn pv omvormer is gelukkig wel 3 fasen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:01:
[...]

Welke temperatuur met je in je kruipruimte ?
Geen idee, vorig jaar is er iemand met een warmtecamera komen meten en hij vond de kruipruimte keurig qua temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:01:
Alles tegelijk met 3 x 25 kan ik bevestigen. Heb nooit gedoe.

Nooit uitval en ik ben fanatiek verbruiker hoor. Een 5 kW fornuis oven die op 2 fasen loopt. Inductiekoken 5 velden 3 fasen. WP op 1 fase. Wasmachine vaatwasser warmtepompdroger het kan allemaal tegelijk. 2 x koelvries. Af en toe de frituur aan.

Mijn pv omvormer is gelukkig wel 3 fasen haha
Hoogste dat ik hier gezien heb is +6500 W, in de zomer levert de PV soms -5300W op, nog lang niet in de buurt van de 17000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:01:
[...]

Zelfde hier, ik verdenk hem er zelfs al een beetje van dat hij te zuinig is op zijn stroom :) , als die ecodan een dag of 2 staat te brullen gaat zijn dT wel naar beneden of word het snikheet in de kamer.
Ga je knijpen in draaiuren enz dan kom je er steeds net niet.

Met lange runs gaat de dT hier ook omlaag, nu met de korte is hij vrij hoog.
Je hebt helemaal gelijk Rol-Co, de WP gaat hier in de nacht uit.
Laat ik de boel doordraaien dan blijft de temp oplopen, behalve op de vorst dagen dan mag ik blij zijn met +20c en dan kost dit de hele dag om te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:02:
[...]

Geen idee, vorig jaar is er iemand met een warmtecamera komen meten en hij vond de kruipruimte keurig qua temperatuur.
Zo'n simpel IR-pistool van voor 10-15 euro geeft je inzicht. Bij mij boven de zwevende isolatie 15.3C, er onder 10.3C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:07:
[...]

Zo'n simpel IR-pistool van voor 10-15 euro geeft je inzicht. Bij mij boven de zwevende isolatie 15.3C, er onder 10.3C
Als ik weer werk heb dan koop ik tzt misschien een ir camera, voor nu liggen alle projecten/uitgaven (hoe klein ook) stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene A
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:07:
[...]

Momenteel loopt er een actie, deze kun je onder je telefoon klikken. https://www.qurrent.nl/in...actie-warmtebeeldcamera/#

Voor de liefhebbers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rene A schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:09:
[...]

Momenteel loopt er een actie, deze kun je onder je telefoon klikken. https://www.qurrent.nl/in...actie-warmtebeeldcamera/#

Voor de liefhebbers :)
Deze heb ik zelf. https://www.amazon.de/See...pons&keywords=sleek&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:06:
[...]

Je hebt helemaal gelijk Rol-Co, de WP gaat hier in de nacht uit.
Laat ik de boel doordraaien dan blijft de temp oplopen, behalve op de vorst dagen dan mag ik blij zijn met +20c en dan kost dit de hele dag om te bereiken.
Dat is hier niet anders hoor, waarom denk je dat ik niet op sensor stook......het werkt gewoon niet als het zo traag is.
Dag en nacht aan, 1-2 daagjes wat zwaarder verbruik en dan is het alleen op temperatuur houden, het vermogen van mijn vloer kan het gewoon niet snel warm maken met slechts 30 graden water, dat duurt even een dag.
Maar eenmaal 21 graden heb ik nog slechts 3,5 kW nodig om het warm te houden bij 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:20:
[...]

Dat is hier niet anders hoor, waarom denk je dat ik niet op sensor stook......het werkt gewoon niet als het zo traag is.
Dag en nacht aan, 1-2 daagjes wat zwaarder verbruik en dan is het alleen op temperatuur houden, het vermogen van mijn vloer kan het gewoon niet snel warm maken met slechts 30 graden water, dat duurt even een dag.
Maar eenmaal 21 graden heb ik nog slechts 3,5 kW nodig om het warm te houden bij 0 graden.
Bij mij is het zo'n beetje 4 kw wat de vloer dan nodig heeft, ik zal eens testen want je verhaal klinkt interessant om ook bij mij toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07
H4ldrz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:47:
[...]

Twee keer subsidie is mogelijk. Ook bij nieuwbouw. .................
Geldt dat ook voor particulieren? Ik kan dat op de rvo website niet goed vinden, heb je een link waar dat staat? hoe vaak mag je als particulier subsidie aanvragen?

Ik zat te denken om zo'n panasonic 5kW monobloc en een Midea warmtepompboiler voor SWW te nemen, als ik op allebeide subsidie kan krijgen dan kost me dat nog minder als mijn cv ketel vervangen (die aan eind is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-09 11:59
http://www.solarsolutions...ingen-donderdag-23-maart/

Voor wie het nog niets wist en wat meer wil weten en zien over PV maar zeker ook over warmtepompen (en het verdienmodel ;-))

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JaNuZz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:44:
[...]

Geldt dat ook voor particulieren? Ik kan dat op de rvo website niet goed vinden, heb je een link waar dat staat? hoe vaak mag je als particulier subsidie aanvragen?

Ik zat te denken om zo'n panasonic 5kW monobloc en een Midea warmtepompboiler voor SWW te nemen, als ik op allebeide subsidie kan krijgen dan kost me dat nog minder als mijn cv ketel vervangen (die aan eind is)
Jazeker, kijk even opde eerste pagina, zoekfunctie van je browser subsidie en daar staat de link. Je kunt er zo veel bestellen als je wilt. Je hebt het door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Tomexergie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:06:
[...]

Daikin is ook geen Daikin meer heb ik zo begrepen...... :o

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Knowbody schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:20:
[...]

IKKE ... maar dacht dat je dat wel wist

Google ff de uitgebreide installateur handleiding dat geeft wel een beeld.
Het gaat over de Daikin Altherma Hybride:
Tjonge wat een ingewikkeld ding. Kan een laag opgeleide CV installateur hem wel goed afstellen? Ik zie geen flowmeter dus er is geen indicatie van de warmtemeting WP en dus COP. Tenzij je de warmtemeter in het CV circuit plaatst, maar dan heb je de ketel erbij. Je kunt wel COP testen zonder ketel, maar bij de seizoen levering krijg je het totaal.
De ketel en WP staan in serie dus geen flowproblemen. Het valt mij wel op dat de flow erg laag is en gebaseerd op dT=5.
Wat is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Tomexergie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 01:15:
[...]

Tjonge wat een ingewikkeld ding. Kan een laag opgeleide CV installateur hem wel goed afstellen? Ik zie geen flowmeter dus er is geen indicatie van de warmtemeting WP en dus COP. Tenzij je de warmtemeter in het CV circuit plaatst, maar dan heb je de ketel erbij. Je kunt wel COP testen zonder ketel, maar bij de seizoen levering krijg je het totaal.
De ketel en WP staan in serie dus geen flowproblemen. Het valt mij wel op dat de flow erg laag is en gebaseerd op dT=5.
Wat is jouw ervaring?
Een laag opgeleide CV installateur? :|

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Tomexergie schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 01:15:
[...]

Wat is jouw ervaring?
Ik vind het een super apparaat! Het beste van 2 werelden en ideaal voor nu!

Veel mogelijkheden en een fijn bedienpaneel.

Geen idee hoe de flow wordt gemeten ik kan geproduceerde energie en opgenomen energie uit het menu halen. Hoe accuraat dat is weet ik niet maar ik doe het ermee. Boordcomputers in auto's zijn ook niet accuraat.

Flow is 15l min oftewel 900 m3 hr in WP mode

Dat debiet is te verhogen tot 20

dT is 5K en 10K in cv of hybrid mode.

Een CV monteur kan geen WP afstellen dat weet je toch! ;)

Pagina: 1 ... 15 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)