Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:
  • 349.584 views

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-04 15:16
reneeke1970 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:45:
[...]

Waarschijnlijk doet de jouwe het ook, alleen die heeft te weinig vermogen tov de hoeveelheid water.
De mijne doet die temp verhoging vol gas maar kruipt maar heel langzaam omhoog. Ik zie dus ook dat frequentie langzaam daalt al voor het doel bereikt is, vanaf doel temp blijft hij op laagste stand totdat hij twee graden te warm word.
Als temperaturen zo hard op en neer schieten heb je gewoon geen water volume of flow. Iets met buffer wel of niet nodig....
De ELGA draait bijna nooit op vol vermogen, zeker niet bij het op temperatuur houden van de woning.. dan komt hij niet eens boven 500watt opgenomen vermogen.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:28
Daannn1987 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:48:
[...]

De ELGA draait bijna nooit op vol vermogen, zeker niet bij het op temperatuur houden van de woning.. dan komt hij niet eens boven 500watt opgenomen vermogen.
Heeft dat ook niet te maken met het feit dat de kamer thermostaat hem vertelt dat ruimte temperatuur maar halve graad afwijkt?
En vol gas is niet altijd het maximale stroom verbruik. Een delta t van 4 graden kan al vol gas zijn. Alleen als het in een hoger temperatuur gebied is moet de compressor de frequentie omhoog schroeven omdat hij het anders niet haalt, en dan loopt wattage flink op

1 PVoutput . Dongen NB

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:53:
[...]

Heeft dat ook niet te maken met het feit dat de kamer thermostaat hem vertelt dat ruimte temperatuur maar halve graad afwijkt?
En vol gas is niet altijd het maximale stroom verbruik. Een delta t van 4 graden kan al vol gas zijn. Alleen als het in een hoger temperatuur gebied is moet de compressor de frequentie omhoog schroeven omdat hij het anders niet haalt, en dan loopt wattage flink op
Ja maar dat is dan toch ook de regeling van de WP?
De kamerthermostaat heeft een vraagtemperatuur en de WP zorgt middels zijn regeling hier aan te voldoen.
DT is hier niet groter dan 2 graden. en temp komt niet boven TA 31 uit.

maargoed de hele regeling van een CV ketel is mij aardig duidelijk, die van de verschillende WP's moet ik nog begrijpen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dre schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:59:
[...]

De vraag is dus waarom kan die ene graad wel op deellast en de voorliggende 5 graden alleen volgas?
Zo is je WP geprogrammeerd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04 16:12
Ramon_1984 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 23:07:
[...]

Gebruik je nog steeds de originele honeywell thermostaat?
Nee, iSense. Vond ik wat gebruikersvriendelijker kwa UI.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:57:
[...]

Ja maar dat is dan toch ook de regeling van de WP?
De kamerthermostaat heeft een vraagtemperatuur en de WP zorgt middels zijn regeling hier aan te voldoen.
DT is hier niet groter dan 2 graden. en temp komt niet boven TA 31 uit.

maargoed de hele regeling van een CV ketel is mij aardig duidelijk, die van de verschillende WP's moet ik nog begrijpen :+
Tja, ik denk als je de CV op dezelfde lage temperaturen instelt dat het nog niet eens veel verschil maakt

1 PVoutput . Dongen NB

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:08:
[...]

Tja, ik denk als je de CV op dezelfde lage temperaturen instelt dat het nog niet eens veel verschil maakt
Ligt aan het type cv en de stappenmodulatie hiervan hoe hij er mee omgaat..
Dus wss niet als bij de WP's afhankelijk van type / merk WP hoe de regeling is

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 14-09-2017 19:40 ]

Anoniem: 266924

Dre schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:59:
[...]
Er is dus 5 graden temperatuur verhoging volgas en 1 graad op deellast.

De vraag is dus waarom kan die ene graad wel op deellast en de voorliggende 5 graden alleen volgas?
HET antwoord weet ik niet. Als je ipv graden Celsius, tijd als paramater zou nemen en jouw situatie met die van anderen vergelijkt is het misschien dat de eerste x sec. op een hoog niveau gedraaid wordt om vervolgens terug te moduleren. Bij jou is de verhouding 5:1. Heel misschien is het met een grotere sloot water 5:20. De aanvankelijke 5 is onveranderd maar vanwege de grotere sloot neemt de rest meer tijd. Dit is allemaal speculatie, dus of het zo is geen idee. "De cyclus" zal waarschijnlijk om voor mij onbekende redenen zo geprogrammeerd zijn.

@Oxellaar @Grolsch Bepaling van stralingsvermogen en de invloed van afstand wordt hier Wikipedia: Omgekeerde kwadratenwet inzichtelijk gemaakt. Jullie genoemde voorbeelden van zeer hoge Ta's hebben hoogst waarschijnlijk te maken met als uitgangspunt laagste investeringskosten en niet de waarschijnlijk belangrijkere optimale TCO.
Laagste investering krijg je met minimaal aantal/m2 panelen.
Optimale TCO waarschijnlijke met een veelvoud aan panelen maar daardoor kun je met een Ta<58C toe waardoor de efficiency v.d. ketel aanmerkelijk beter wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
In dat artikel van jou staat eigenlijk precies wat wij bedoelen.

Namelijk dat straling niet evenredig afneemt naarmate de afstand toeneemt.

Citaat

"een verdrievoudiging van de afstand leidt tot een negenvoudige afname van de stralingsintensiteit."

Daarmee geven ze al aan dat je dus met hoge temperaturen moet gaan werken als je het wil voelen op enige afstand.
Nu zal dat in je woonkamer nog wel meevallen (keer 2 meter van plafond naar plat op de bank positie).

Je huidige oplossing zorgt er wel voor dat je woonkamer blijkbaar op temperatuur komt, maar je huidige oplossing is geen oplossing omdat de meesten niet tegen een plafond met buizen aan willen kijken.

Als je er een plafondsysteem onder gaat maken is je straling nagenoeg weg (om bij je zon filosofie te blijven, optie 1 ga in de zon zitten, optie 2 ga onder een parasol zitten).

Eigenlijk zeg je dat je persé plafondverwarming wilt, en dat ga je nu zo efficiënt mogelijk proberen te doen.

Frees gewoon vloerverwarming in je vloer en hang een thermostaat aan de muur en het probleem is opgelost :P Gewoon gigantisch KISS, proven technology, gigantische lage Ta, mooie COP waardes en ook nog eens betaalbaar :P

back on topic, de installateur heeft vandaag mbv een relais een 3-standen-schakelaar gemonteerd, max vermogen WP kan nu van binnenuit worden ingesteld op 50/75/100%.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan 8)

Ook heeft hij alle leidingen in de technische ruimte geïsoleerd.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:46:
[...]

HET antwoord weet ik niet. Als je ipv graden Celsius, tijd als paramater zou nemen en jouw situatie met die van anderen vergelijkt is het misschien dat de eerste x sec. op een hoog niveau gedraaid wordt om vervolgens terug te moduleren. Bij jou is de verhouding 5:1. Heel misschien is het met een grotere sloot water 5:20. De aanvankelijke 5 is onveranderd maar vanwege de grotere sloot neemt de rest meer tijd. Dit is allemaal speculatie, dus of het zo is geen idee. "De cyclus" zal waarschijnlijk om voor mij onbekende redenen zo geprogrammeerd zijn.
Het is dus onbekend waarom Panasonic deze volgas stand erin geprogrammeerd heeft en waarom deze niet te veranderen is voor de installateur. Mocht het zo zijn dat deze 'volgas regeling' geen technisch nut heeft dan graaf ik het 50 liter buffervat in de tuin omdat de programmeur van Panasonic 'dacht' dat het handig was om zo snel mogelijk bij de gewenste Ta te komen....
Dus een buffervat vanwege een software foutje? Ik ben er niet blij mee.

@Daannn1987
Panasonic MDC05F3E5

@Grolsch @Oxellaar 13m en Ta=85 werkt prima is de ervaring. 13m is 5 verdiepingen. Ta=85 en Tr=75 levert 2.148kW/m2 bij 1/5 v.d. afstand houd je 1/25 van het vermogen over zijnde 86W/m2.
Ik krijg diezelfde waarde bij Ta=30.5 en Tr=28
EDIT:
Het verschil is nog iets groter, op de bank liggend zoals @Grolsch het beschrijft. 13-0.60=12.40 in relatie tot 2.60-0.60=2.00
12.40/2=6.2 en dat in het kwadraat is 38.44
2.148/38.44=55.9W/m2. Dit bereik ik met een Ta=27.5 en Tr=25

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 14-09-2017 21:34 ]

Dre schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:53:
[...]

Het is dus onbekend waarom Panasonic deze volgas stand erin geprogrammeerd heeft en waarom deze niet te veranderen is voor de installateur. Mocht het zo zijn dat deze 'volgas regeling' geen technisch nut heeft dan graaf ik het 50 liter buffervat in de tuin omdat de programmeur van Panasonic 'dacht' dat het handig was om zo snel mogelijk bij de gewenste Ta te komen....

@Daannn1987
Panasonic MDC05F3E5
Zijn er ter wereld geen tweakers die de boel kunnen modden ?
Effe nieuwe firmware erin en voila het kolfje staat naar je hand.
Panasonic Japan al gemaild ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:14
[...]

@Daannn1987
Panasonic MDC05F3E5
Ik heb nu niet het idee dat de Pana bij mij vol gas begint. Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1s09kfeaikcql.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door PeterZ(on) op 14-09-2017 21:07 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

@Dre Maar wat is het financiele 'probleem' wat jer er mogelijk mee oplost, en weet je zeker dat je het probleem uberhaupt daarmee oplost.

@Grolsch Je hebt zeker het stukje Heuga tegels en eigenschappen van koolstof, wat ook voor een spanplafond geldt gemist ?

@Grolsch Het parasol effect heb ik hier besproken als zijnde geen issue met de koolstofhoudende folies. Mocht het je interesseren Anoniem: 266924 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

PeterZ(on) schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:57:
[...]

Ik heb nu niet het idee dat de Pana bij mij vol gas begint. [afbeelding]
Zie ik wat ik denk te zien ? Ik zie een run van ruim 2uur vanwege het wegwerken van 'achterstallige' warmtevraag. Ik noemde bij @Dre de 5:1 of 5:20 verhouding en bij jou is het 5:250, ik doe maar een gooi.
@Anoniem: 266924 , ik geloof je op je woord, maar mij kun je niet overtuigen, kom met iets werkends wat ook nog betaalbaar is en waar de vrouw mee akkoord gaat en misschien hoef je nooit meer te werken en kom je in aanmerking voor de nobel prijs :)

Ik ben gewoon hartstikke tevreden met mijn situatie, mijn vrouw selecteert 21 graden in de kamer en het wordt 21 graden, hoe kiss wil je het hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 14-09-2017 21:30 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• PeterZ(on)
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 21:24:
[...]

Zie ik wat ik denk te zien ? Ik zie een run van ruim 2uur vanwege het wegwerken van 'achterstallige' warmtevraag. Ik noemde bij @Dre de 5:1 of 5:20 verhouding en bij jou is het 5:250, ik doe maar een gooi.
Achterstallig of vooruitlopend, het is maar hoe je het noemen wilt. Na deze run van bijna 3 uur kan ik weer bijna een dag vooruit voordat ik weer een nieuwe run doe met de ZB of, bij het ontbreken van zon zoals vandaag, met de WP.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

@PeterZ(on) Daarom stond het ook tussen haakjes, geen mening over goed of fout, keurige mooie lange run, in mijn situatie kan ik nooit voor- of achterlopen. De actuele runs bepalen direct mijn binnenT.

• reneeke1970
[...]

Mooie grafiek, was bij mij vandaag ook, alleen twee keer zoveel vermogen in de helft van de tijd. De voorraad warmte is voldoende voor de circulatie pomp keer of vier per dag op te laten draaien kwartiertje lang

1 PVoutput . Dongen NB

• Daannn1987
[...]

@Daannn1987
Panasonic MDC05F3E5
Pas je nachtverlaging toe eigenlijk?
Heb je hetzelfde effect als je slechts 0,5 gr verhoging vraagt?

Mijn ideale aluminium radiator zou t.o.v. de hiervoor genoemde Ta=27.5 nog terug kunnen naar Ta=25 als het spreadsheet van Henrad voor radiatoren klopt. Die radiatoren zijn van staal, dus zou in principe nooit tegen kunnen vallen. In een jaren70 woning Ta's welke passen bij de best geiosoleerde woningen anno nu.
Edit:
Alleen jammer dat het nog omgezet moet worden in de werkelijkheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 14-09-2017 22:08 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:56:
[...]

Zijn er ter wereld geen tweakers die de boel kunnen modden ?
Effe nieuwe firmware erin en voila het kolfje staat naar je hand.
Panasonic Japan al gemaild ?
Beide ben ik mee bezig.

Tot vandaag had ik de indruk dat de meeste Tweakers op dit forum het normaal vind dat de warmtepomp volgas loopt tot aan Ta_gewenst. Vandaag blijkt volgas toch niet perfect te zijn voor een inverter WP. Een buffervat zie ik als lapmiddel voor de slechte regeling waar ik last van heb.
[...]

De temperatuur meet ik 1× per minuut.
Hoe vaak meet je het vermogen in die grafiek. En weet je toevallig ook de Ta, Tr en Ta_gewenst ?
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 20:58:
@Dre Maar wat is het financiele 'probleem' wat jer er mogelijk mee oplost, en weet je zeker dat je het probleem uberhaupt daarmee oplost.
De vraag is of het pendelen überhaupt een probleem is. 'We' willen graag lange runs, maar waarom.
Misschien verwacht ik wel veel te veel van een inverter geregelde warmtepomp.
Daannn1987 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:01:
[...]

Pas je nachtverlaging toe eigenlijk?
Heb je hetzelfde effect als je slechts 0,5 gr verhoging vraagt?
Als ik geleidelijk Ta_gewenst verhoog naar iets boven de huidige Ta gaat het soepel. Dus bij elke stookcyclus moet ik eigenlijk Ta_gewenst net ietsje pietsje boven Ta houden. Telkens 1 of 2 graden hoger zetten.
De Panasonic kijkt dus naar het temperatuursverschil tussen Ta_gewenst en Ta. Een verschil van 5°C is teveel blijkt. In combinatie met maar 48 liter water equivalent werkt dat niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Klinkt als een PID regeling met te grote I (=model voor traagheid).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Daannn1987
@Dre ah helder, ik denk dat je hier een van de weinige bent die nachtverlaging toepast (kan het mis hebben).
5 graden is nogal wat om met 5kw weer te overbruggen imo.
Maar dan snap ik ansich wel dat hij volgas gaat brullen.. uiteindelijk zijn zowel de CV ketel en WP nog wel op comfort ingesteld. M.a.w. hij gaat wel proberen om binnen een redelijk tijdsbestek je woning warm te krijgen

@Dre Het is me nu ook althans dat denk ik duidelijker. Je 'stookgedrag/stookvraag' is zoals bij een Gas-CV-ketel en je wilt/hoopt op het gedrag van een 'uitsluitend WAR-gestuurde WP'.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 14-09-2017 22:22 ]

• PeterZ(on)
@Dre De ingestelde Ta is 25 en nog een downschift van 1 dacht ik, is nog van april dit jaar, en verder nog niet aangepast. De Fr is 19/20 de keren dat ik keek. COP geen idee want geen warmtemeter. De wp stopt bij een Ta van 27gr, Tr heb ik niet gekeken maar zal iets van 23/24gr zijn.

De wp is sinds april operationeel en dus heb ik ook nog geen ervaring met hoe het zal gaan als de temperaturen gaan dalen. Op dit moment is draai ik alleen op WAR en zonder buffer en probeer 24/7 21/22gr kamertemperatuur aan te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door PeterZ(on) op 14-09-2017 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:10
Ze gaan mij helpen door het account te resetten. Op een andere manier is het niet mogelijk om Melcloud opnieuw in te stellen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

PeterZ(on) schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:25:
alleen op WAR en zonder buffer en probeer 24/7 21/22gr kamertemperatuur aan te houden.
Hoe kun je dan vooruit warmte produceren ?

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:10
Ik ben mij aan het verdiepen in een mogelijke aanschaf van een warmtepompboiler van 300l die daarnaast de mogelijkheid heeft om via een extra spiraal via de wp het vat te kunnen verwarmen. Voorwaarde wel is dat hij in een ruimte wordt geinstalleerd die gebruikt wordt als slaapkamer. Heeft er iemand tips welk merk ik dan zou kunnen kiezen ?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

• PeterZ(on)
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:33:
[...]

Hoe kun je dan vooruit warmte produceren ?
Heel simpel, mijn buffer is de vloer die zijn warmte gedurende lang tijd afgeeft. Het tegelkachel effect. :)

@PeterZ(on) De boel zodanig goed geisoleerd dat het op die manier reageert ?

• PeterZ(on)
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:36:
@PeterZ(on) De boel zodanig goed geisoleerd dat het op die manier reageert ?
Dat valt nog best tegen, vrijstaand uit 1890 en nageïsoleerd, dus dat kan tegenwoordig heel veel beter. De vloerverwarming ligt in een 6m3 beton en is dus erg traag wat m.i. een groot voordeel is voor een gelijkmatige temperatuur. :)

@PeterZ(on) Of je 33.3% per uur in 3uur om tot 100% te komen of 4.16% per uur maar dan 24uur maakt voor de gelijkmatigheid weinig/niets uit waarbij er makkelijker nacht/dag verschillen opgevangen kunnen worden 3-5.32% bijvoorbeeld.

@PeterZ(on) Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de schommelingen in kamerT bij jouw wijze van 6m3 beton opslag.
Edit:
Op uurbasis zie ik bij mij variaties van .1kWh tot .3kWh terwijl het gemiddelde ongeveer .23kWh is.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 14-09-2017 22:55 ]

• PeterZ(on)
@Anoniem: 266924 Ik kan jouw cijfermatige benadering niet zo volgen. Ik heb het liefst dat de avond de hoogste temperatuur heeft, dus zeg die 22gr en dan mag het tot de andere dag koelen tot 21gr. Dus bij voorkeur maar 1 keer per dag een run met de WP. Alleen bij vorst zal dat iets anders worden maar dat gaan we zien. Daarnaast ook nog een houtkachel die een bijdrage gaat leveren.

Stel 2.1kWh nodig over een dag.
Jouw situatie 3 uur van 700Wh
Alternatief elk uur 87.5W * 24 is ook weer diezelfde 2.1kWh

• PeterZ(on)
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:51:
@PeterZ(on) Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de schommelingen in kamerT bij jouw wijze van 6m3 beton opslag.
Edit:
Op uurbasis zie ik bij mij variaties van .1kWh tot .3kWh terwijl het gemiddelde ongeveer .23kWh is.
Dat is de laatste dagen 1 tot 2 graden en hangt ook sterk af wanneer ik de vloer heb opgewarmd, begin of eind van de middag en al dan niet de houtkachel heb aan gehad.

Je bepaald zelf wanneer de vloer opgewarmd dient te worden ?

• PeterZ(on)
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:59:
Stel 2.1kWh nodig over een dag.
Jouw situatie 3 uur van 700Wh
Alternatief elk uur 87.5W * 24 is ook weer diezelfde 2.1kWh
Dat zou ook kunnen, alleen welk apparaat levert zo'n laag vermogen? Ik had gedacht dat mijn ZB dat kan leveren, alleen zo lang schijnt de zon niet in de winter. Mijn CV levert veel te veel en de WP komt dan het dichtst in de buurt. Mijn eerste idee was de Warmtewinner met een laag vermogen maar die is kennelijk geflopt.

• PeterZ(on)
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 23:00:
Je bepaald zelf wanneer de vloer opgewarmd dient te worden ?
Via de WAR of zelf op de remote of via de IntesisHome als ik niet thuis ben. Als dat niet afdoende is kan ik nog een thermostaat installeren. Het systeem is dermate traag dat het niet aankomt op een uurtje eerder of later aan.

@PeterZ(on) Die 2.1kWh was alleen als rekenvoorbeeld bedoeld, mijn werkelijke huidige verbruik en dat is relatief hoog t.o.v. de meesten, 4-4.5kWh per dag.

PeterZ(on) schreef op donderdag 14 september 2017 @ 23:09:
[...]

Via de WAR of zelf op de remote of via de IntesisHome als ik niet thuis ben. Als dat niet afdoende is kan ik nog een thermostaat installeren. Het systeem is dermate traag dat het niet aankomt op een uurtje eerder of later aan.
Nee OK, maar je zet de WP dus UIT op het moment dat de buffer vol is en beslist zelf wanneer de WP weer AAN gaat.

• PeterZ(on)
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 23:12:
[...]

Nee OK, maar je zet de WP dus UIT op het moment dat de buffer vol is en beslist zelf wanneer de WP weer AAN gaat.
Op dit moment zet ik de WP uit als die met de ingestelde parameters zelf is gestopt, zonde om tot de andere dag 45W te verstoken. Afhankelijk wat de ZB de andere dag doet want dan gaat die warmte de vloer in, en zo niet als vandaag, dan zet ik de WP weer aan. Verder geen idee hoe dat bij lagere temperaturen zal gaan.

Het gasverbruik voor de WP was ongeveer 500m3 en dan nog een M3 hout, die 2,1kWh per dag komt wel bekend voor.

Ik kom van 1600m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
corsat schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:34:
Ik ben mij aan het verdiepen in een mogelijke aanschaf van een warmtepompboiler van 300l die daarnaast de mogelijkheid heeft om via een extra spiraal via de wp het vat te kunnen verwarmen. Voorwaarde wel is dat hij in een ruimte wordt geinstalleerd die gebruikt wordt als slaapkamer. Heeft er iemand tips welk merk ik dan zou kunnen kiezen ?
Maxicool 300LDS
@Noord27 heeft de 200L versie zonder spiraal in zijn garage staan, maar nog niet aangesloten.

Edit: Ik zou er niet naast gaan slapen, of de unit zo programmeren dat deze in de nacht uitblijft.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 15-09-2017 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:25
koevlaas2 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 00:22:
[...]

Maxicool 300LDS
@Noord27 heeft de 200L versie zonder spiraal in zijn garage staan, maar nog niet aangesloten.

Edit: Ik zou er niet naast gaan slapen, of de unit zo programmeren dat deze in de nacht uitblijft.
Waarom zou je een dergelijk groot apparaat incl alle aansluitingen (zijn er aardig veel) in je slaapkamer willen? Er zit een compressor bovenop en die maakt geluid. Als je wil slapen maakt hij waarschijnlijk voor je gevoel veel teveel geluid..

Ik heb de LD4 variant geleverd gekregen van MaxiCool. Al kan ik niet vinden wat het verschil is tussen versie 2, 3 of 4..

@Daannn1987 Ik pas ook nachtverlaging toe. 1 graad om precies te zijn. En dan in 2 stapjes van 0,5 graden laat ik hem weer oplopen. Dat was vanwege dat de stadsverwarming dan niet bij zou springen. En werkt eigenlijk ook heel prettig. Want in de avond (als men meestal minder actief is) mag het best 1 graad warmer zijn als overdag. Maar dat kan straks weer anders liggen als SV er uit is en er ook met een Daikin gestookt kan worden; welke toch sneller verwarmt als lucht-water.

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 15-09-2017 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:20
@Noord27
Voor PASHW008-300LDE-XX die onder diverse namen verkocht wordt, heb ik al eens op gegoogled
versie 2 is met elektrische anode
versie 3 is met elektrische anode + aanpassing pomp (andere ventilator motor en andere behuizing)

Voor versie 4 geen idee, Phnix-e maakt talloze OEM uitvoeringen van de PASHW008 niet enkel in grijs met antraciet/zwarte kleur het serienummer begint nog wel met 817HW15 of 817HW16?

De wijziging zal niet al te groot zijn (ik denk alleen de kleur), anders krijg je iets als Remko RBW 300 met een eigen meldingsnummer voor de ISDE,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Domba ISDE was gekoppeld aan de Phnix. Kleur van het gehele apparaat is lichtgrijs. Zowel tank als de compressor behuizing. Ik heb al een foto geplaatst in dit topic van het apparaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 15-09-2017 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:09
Modbreak:Na dik 10k aan berichten zijn we toe aan een nieuw deel.
Wie is er zo vriendelijk om een nieuw deel aan te maken zodat ik deze dicht kan tikken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb een poging gedaan deel 4 aan te maken :)

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert-Jan1988
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-10-2022
Ha Tweakers, Na een tijdje dit forum te hebben afgespeurd heb ik besloten om mij ook te registreren, Nieuwe gebruiker dus!

Zijn er hier ook toevallig mensen bekend met de firma Power kombi Module? Van forummember Arysti heb ik zijn complete warmtepomp installatie overgenomen, bestaande uit:

Power Kombi Module 7,3 kw met 100 liter buffer
Power Kombi Module 3,5 kw Hygiene boiler 250 liter
8 PVT panelen voor warm water en electra.

En zelf had ik nog 20 dunne film panelen 3200 wp totaal

Momenteel ben ik het gehele spul in de kelder aan het installeren en ben daarom benieuwd of er hier mensen zijn met eenzelfde installatie. om ervaringen oid te kunnen wisselen.

Gert-Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:20
@Noord27
Foto had ik gezien.
Het gaat erom wat op de originele Phnix sticker staan aan model PASHW008-300LDE-??.
Het kan enkel de kleur zijn of model kan al Wifi hebben, zoals die met J? eindigen, zodat je de instellingen en bediening ook via App kunt doen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Sticker laat LD4 zien. Handleiding staat helemaal geen nummer achter LD vermeld.

Enigste die het weet hoe het zit zou MaxiCool moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:09
Modbreak:Daar verder :)

Je hebt overigens niet de UBB-code e.d. gekopieerd, de opmaak en plaatjes worden daarom niet weergegeven. Ik heb daarom de opmaakcode van dit deel naar deel 4 gekopieerd. Mocht je iets hebben aangepast dan zul je dat even opnieuw moeten doen.

Deze gaat op slot :)
Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)