Buiten de discussie welke hulpenergie wel en welke niet wordt meegenomen voor de COP.
Is die COP goed meten ook een redelijke uitdaging als je nauwkeuriger dan +/- 5% wilt zijn.
Ik bouw mijn watermeters zelf, rond arduino nano en een ESP8266.
Relatief eenvoudig gaat de de vermogens meting nog, maar warmtemeting is al een stuk lastiger
Wil je de nauwkeurigheid < 1% houden zal je per individuele meting naar beter dan +/- 0,01C temperatuur meting moeten en dat is >16bit ADC
(analoog digitaal converter) voor de resolutie.
Resolutie van 0,01 alleen al voor 6kW Pana is +/-11,6W als vergelijk bijv een DS18B20 is +/- 72.5W, maar eerder het dubbele anders ben je
even bezig met selectieproces voor vinden van een paar
Flowmeting doe ik met el cheapo FS400a, die doen het misschien nog redelijk in een metaal vrij circulatiesysteem, maar met metalen CV systeem , dien je alert te zijn dat ze niet verlopen en 1x jaar onderhoud &controleren of ze nog juiste aangeven
Want hall-sensor werkt met een magneetje, die niet gescheiden (geen IP67) is van het CV-water en kan metaaldeeltjes oppikken wat meer draaiweerstand geeft en je minder impulsen per volume meet
Vandaar ik er 2 per circuit heb na de WP voor de 3-wegklep en tussen 3-wegklep en boiler, die over tijd niet tov elkaar mogen verlopen
Die na de WP kan ik nogeens vergelijken met de flowmeter in het andere circuit door de circuits in serie te zetten via de 4-wegklep.
Of ik daarmee in de buurt kom van een multical 302 voor nauwkeurigheid, geen idee.
Want wat is nu eigelijk de nauwkeurigheid van een kampstrup voor een dT=2-5C?
Tot nu toe heb ik geen nauwkeurigheid daarvan gevonden voor een kleine dT, enkel een typische nauwkeurigheid voor 5-10x zo grote dT
Die voor zijn doel een typische nauwkeurigheid heeft van +/-1,75% bij dT=30C
Voor WP-gebied loopt deze typische nauwkeurigheid gemiddeld op tot +/- 5%, maar;
Kampstrup gebruikt voor flowmeting ultrasoon met "under-sampling" zoals in multical 302 anders zou de ADC te duur worden,
Dat de ADC een sampling rate van 2-16x van de signaal frequentie zou doen en ultrasoon looptijdverschil werkelijk meet en niet berekend, zou de PR anders wel vermelden, zeker voor die prijsklasse
De typische nauwkeurigheid die ze opgeven is +/- 1%, maar wat is die werkelijk met gebruik met WP, is gissen.
Warmtemeters zijn voor warmtenetten en die heeft een andere samenstelling dan CV-water, bijv. Alu-radiatoren kunnen niet gebruikt worden met stadsverwarming wat geen probleem is in een normaal CV-systeem.
Tot diverse hem eens op de testbank zetten en paar honderd lliter CV-water door laat lopen in een vat en terug wegen bijvoorbeeld. Geen idee hoe gevoelig gedeeltelijke golfpatroon DSP is voor gebruikt medium/
De temperatuurmeting is afgestemd op dT=30C en de typische nauwkeurigheid daarvan loopt al rap op voor een kleinere dT met een WP naar ca +/-3,5%
Voor de (theoretische) nauwkeurigheid zou je al tenminste de gebruikte type-ADC dienen te weten.of je deze nog wel mag gebruiken voor dT kleiner dan 10-20% van de doel dT
De Kampstrup's geven tenminste nog plausibele meetwaarden met kleine dT waar andere soms al niet eens meer meten en dat is al mooi meegenomen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant