Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste
Acties:
  • 349.587 views

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-04 15:16
reneeke1970 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:55:
[...]

En toch is dat wel het geval, maar dan moet je een thermostaat hebben die je via app op afstand kunt bedienen, en dan paar uur vantevoren natuurlijk.
En dat in combinatie met een groot buffer vat gaat het prima.
Maar inderdaad handiger word het er niet op.
Onze definities van onregelmatig leven zullen wel anders zijn..
In mijn optiek weten mensen die een druk /onregelmatig leven hebben niet van te voren wanneer ze thuis zijn.
Mijn TADO heeft ook aanwezigheids detectie, en als ik dit zou gebruiken kan deze gaan stoken naar mate ik dichterbij bij huis kom..
Met een aanwarmtijd van een paar uur icm de WP werkt dat niet natuurlijk

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 13-09-2017 15:57 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

buiter schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:10:
De aversie tegen een thermostaat(naregeling) in de woonkamer snap ik echt niet.
Hier in huis hebben we graag controle over de temperatuur in de woonkamer.
Daarom heb ik een thermostaat (NEST) in de woonkamer die de warmtepomp uitgeschakeld wanneer de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Lekker simpel

In eerste instantie had ik ook alleen een WAR aansturing, ik zag echter dat de warmtepomp daarmee (veel) meer energie verbruikt dan dat ik dat nu heb met een WAR + thermostaat configuratie.
Mijn stookseizoen is (gelukkig) nog niet begonnen,dus mijn ervaring is van afgelopen winter.

Ook voor de nachtverlaging en bij afwezigheid vind ik een thermostaat dat iedereen in/uit huis kan bedienen wel prettig.
Het bedieningspaneel van de WP is daarvoor ondergeschikt, veel te technisch en bedoelt voor informatie/configuratie.

Het is mooi dat het kan (en niet omdat het moet) maar met een goed geïsoleerd huis met een "WAR only" configuratie verbruik je meer/onnodig energie dan met een WAR + thermostaat configuratie.

Voordelen Thermostaat:
De WP kan AAN/UIT gezet worden
Een slimme variant kun je op afstand bedienen
Een slimme variant helpt bij het vinden van een ideaal stookritme
Begrijpelijke interface voor de temperatuur in huis dat iedereen kent
Je bespaart energie omdat de WP pas aan gaat als er echt behoefte is
Comfort gaat omhoog omdat je meer invloed hebt op de temperatuur in huis
Opwarming door de zon, visite en door andere factoren wordt sneller gedetecteerd
Je hebt ook de optie om enkel op WAR te schakelen (zet de thermostaat op max)
Een slimme variant zorgt er uiteindelijk voor dat je dus zorgeloos een warm huis hebt
Gelukkig is het merendeel van gebruikers/experts het erover eens dat een thermostaat noodzakelijk is, en ik ben het dan ook 100% met je eens.

Inhoudelijk heb ik eigenlijk ook geen eens zin meer om de discussie aan te gaan. Iedereen heeft er z'n zegje over gedaan.

Zelf heb ik thuis dus 7 thermostaten geregeld door een Danfoss, maar ik denk toch dat ik de Danfoss regelaar binnenkort ga aansluiten op de WP.

Geen enkele groep warmtevraag, WP uit.
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:25:
[...]

Hoeven geen COP=1 IR-panelem met hoge temperaturen te zijn. Weinig massa/water in een perfect geleidend materiaal is ook met een WP in no-time op de gewenste temperatuur.
We blijven benieuwd naar je oplossing, het laatste wat ik vernomen heb van jij ZLTV IR plafondverwarming met absorberende werking is dat je een goedkoop materiaal gevonden hebt, maar volgens mij zit het nog niet aan het plafond :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Anoniem: 266924

@reneeke1970 Jouw thermostaat kan een WP beter/efficiënter regelen dan de WAR v.d. WP zelf, althans dat is de stelling. Ik zie daar geen mogelijkheden voor en bewijzen is voor mij en jou naar ik aanneem lastig.

• Daannn1987
koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:55:
[...]

Een VRF installeren, kan je het ene vertrek verwarmen en je slaapkamer koelen.
Ok ok fair enough. Met mijn middelen in de woning lukt het niet.. technisch zijn er altijd oplossingen te vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:51
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:31:
@buiter Als je 24h stookt en de temperatuur constant is waar dient een thermostaat dan voor ?
24h per dag stoken zou ik pas doen als ik 24h per dag die behoefte zou hebben....
Die behoefte heb ik niet: ik slaap, ik werk en soms ben ik ook ergens anders.
Ook de rest van het gezin heeft een soortgelijk ritme.
Op dat soort momenten hoeft mijn huis dus niet dezelfde temperatuur te hebben.

De WAR is mijn ogen een goed afgeregelde WP die er voor zorgt dat je huis warm wordt/blijft met wisselende buiten temperaturen.
De thermostaat komt bovenop de WAR want die bepaald of er warmtebehoefte is.
buiter schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:04:
[...]

24h per dag stoken zou ik pas doen als ik 24h per dag die behoefte zou hebben....
Die behoefte heb ik niet: ik slaap, ik werk en soms ben ik ook ergens anders.
Ook de rest van het gezin heeft een soortgelijk ritme.
Op dat soort momenten hoeft mijn huis dus niet dezelfde temperatuur te hebben.

De WAR is mijn ogen een goed afgeregelde WP die er voor zorgt dat je huis warm wordt/blijft met wisselende buiten temperaturen.
De thermostaat komt bovenop de WAR want die bepaald of er warmtebehoefte is.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden _/-\o_

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:28
Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:56:
[...]

Onze definities van onregelmatig leven zullen wel anders zijn..
In mijn optiek weten mensen die een druk /onregelmatig leven hebben niet van te voren wanneer ze thuis zijn.
Mijn TADO heeft ook aanwezigheids detectie, en als ik dit zou gebruiken kan deze gaan stoken naar mate ik dichterbij bij huis kom..
Met een aanwarmtijd van een paar uur icm de WP werkt dat niet natuurlijk
Jawel, met een groot warm buffer vat wat klaar staat, bij mild weer heb ik één graad verhoging per half uur, bijna nog sneller dan met CV, bij flinke koude loopt dit op naar 2.5 uur voor één graad verhoging omdat 35/40 graden dan gewoon te weinig is

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:59:
@reneeke1970 Jouw thermostaat kan een WP beter/efficiënter regelen dan de WAR v.d. WP zelf, althans dat is de stelling. Ik zie daar geen mogelijkheden voor en bewijzen is voor mij en jou naar ik aanneem lastig.
Nee de thermostaat regelt de wp zeker niet efficiënter, maar hij bespaart wel energie.
Vanwege het feit dat hij bij mild weer vele uren per dag de terras kachel uit zet!!
Maar daar beginnen we niet weer over want heeft niks met wp te maken en dan word de schoolmeester weer boos

1 PVoutput . Dongen NB

Ramon_1984 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:30:
[...]

Thermostaat is alleen mooi als hij de stooklijn aanpast zodra doel temperatuur is bereikt.
En dan de warmtepomp sturen op basis van war regeling.
Dat doet hij ook, kamer op temperatuur aanvoer naar roomtemp :+
WAR kreeg ik hier niet naar believen en ben hier dus heel snel vanaf gestapt, ik zweer nu bij een vaste Ta.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Shift 5 testje. Tr=23C 16:53 Tr=31C 17:26. 8C verhoging in 33min. Ta gaat van 26C naar 34C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BCom2OB9AEObY8mPuIsTTTF2/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pQjISkgKQAgYTcdw4cv2Zvfo/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/raydJJ7O6llGGetFMJBTzcwt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gqs6aCNxxhTIRtYYXjtHMees/thumb.jpg

[ Voor 122% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 18:10 ]

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:28:
[...]

Jawel, met een groot warm buffer vat wat klaar staat, bij mild weer heb ik één graad verhoging per half uur, bijna nog sneller dan met CV, bij flinke koude loopt dit op naar 2.5 uur voor één graad verhoging omdat 35/40 graden dan gewoon te weinig is
Als je installatie er naar is, zou het zo kunnen werken inderdaad. Maar niet iedereen heeft een buffervat etc.
Anyhow mijn punt was dan ook dat een WP (bij een normale situatie) gedragverandering van de gebruiker vereis ten opzichte van een CV ketel.
Maar je mag het daar uiteraard mee oneens zijn :)
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:34:
Shift 5 testje. Tr=23C 16:53 Tr=31C 17:26. 8C verhoging in 33min. Ta gaat van 26C naar 34C
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Dat is wel een behoorlijke verhoging binnen afzienbare tijd? Wat is het opgenomen vermogen van de WP tijdens zon run

BTW is je lens nou zo vies of wat zijn al die zwarte spikkels :')

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 13-09-2017 17:43 ]

@Daannn1987 570-670W continu. voor 33min in totaal ongeveer 0.340kWh. Vuil, de unit ligt in de schuur/garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Daannn1987 Ik heb er een beetje afgestofte bijgezet voor je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 17:56:
@Daannn1987 570-670W continu. voor 33min in totaal ongeveer 0.340kWh. Vuil, de unit ligt in de schuur/garage.
Hier een greep van eerder dit jaar toen de ELGA nog ingezet werd. Zoals je ziet heb ik moeite om over de 25gr TA te komen
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/c2whytpdl/Schermafbeelding_2017-09-13_om_18.19.51.png

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:56:
De dipjes zijn een Fibaro/Domoticz probleem, de pomp draait gewoon Fr 25 terwijl Domoticz aangeeft dat er slechts 36W opgenomen wordt. "Fijne" meetapparatuur. Gelukkig een KISS installatie, hoef ik niet x-tallen mogelijke dingen te verdenken.
Edit:
Gelukkig hield ik een slag om de arm of kalibreren de oorzaak was, het leek beter te gaan, maar 'toeval' in de metingen zetten je gemakkelijk op het verkeerde been.
Hebben we hierbij ook de verklaring voor je extreem lage pompvermogen wat hier recent gepost werd.
Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:46:
een WP installatie an sich is redelijk hufter proef, het probleem is dat ons afgifte systeem in NL afgestemd is op een CV ketel met HTV en niet op LTV/ ZLTV
Warmtepompen zijn ontworpen om met veel en veel liters water te werken, omdat ze veelal volgas starten tot aan Ta. Mijn voorkeur zou zijn om de warmtepomp geschikt te maken voor de bestaande afgifte systemen, en niet andersom.

Ik zie veel regeltechnische problemen met de Elga / Panasonic conform het "manhattan profiel".
Het goed bedoelde advies om meer liter toe te voegen klinkt mij als 500 kg stenen achterin de auto te gooien om het 'volgas' optrekken te dempen.

Een temperatuursensor in de referentieruimte lijkt me noodzakelijk om een stabiele temperatuur te krijgen. Helaas werken de meeste warmtepompen alleen met een domme aan/uit thermostaat in plaats van modulerende. De Elga heeft dan modulerend, maar bakt er regeltechnisch vaak niks van blijkt uit dit forum.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 13-09-2017 18:29 ]

Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:21:
[...]

Hier een greep van eerder dit jaar toen de ELGA nog ingezet werd. Zoals je ziet heb ik moeite om over de 25gr TA te komen
[afbeelding]
Opgenomen vermogen is behoorlijk onder max, wat veroorzaakt dat je niet hoger komt, de afbeelding suggereert dat er ruimte genoeg is om hoger te gaan.

Dre schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:25:
[...]

Hebben we hierbij ook de verklaring voor je extreem lage pompvermogen wat hier recent gepost werd.
Dat pompvermogen was het stand-by pompvermogen, op het moment dat er een run is is dat natuurlijk hoger. Ik kan voor de zekerheid 2 Fibaro's even omwisselen om zeker te zijn.

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:39:
[...]

Opgenomen vermogen is behoorlijk onder max, wat veroorzaakt dat je niet hoger komt, de afbeelding suggereert dat er ruimte genoeg is om hoger te gaan.
Hij kan wel hoger hoor, maar wat ik bijzonder vindt is hoe snel het bij jou op termperatuur komt.
Dit is een link van eerder deze week toen ik de ELGA even aan geslingerd had:

Om 9:07 heeft de CV er wat warmte in gepompt (vroeg teveel verhoging), maar daarna blijft de temp redelijk steady ondanks dat hij op een zeker moment op vol vermogen draait:
https://snapshot.raintank...Np9hREroNau0zadLW6paOLdPj

@Daannn1987 Hoe ziet je afgiftesysteem er uit ?

• Daannn1987
BGG
VVW 4 groepen op ±60m2, HOH 15cm. ingefreesd
1 kleine Jaga radiator van 100cm woonkamer
1 kleine jaga radiator van 100 cm hal

1e Verdieping
1 handdoekradiator

Dre schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:25:
[...]
Mijn voorkeur zou zijn om de warmtepomp geschikt te maken voor de bestaande afgifte systemen, en niet andersom.

Ik zie veel regeltechnische problemen met de Elga / Panasonic conform het "manhattan profiel".
Het goed bedoelde advies om meer liter toe te voegen klinkt mij als 500 kg stenen achterin de auto te gooien om het 'volgas' optrekken te dempen.

Een temperatuursensor in de referentieruimte lijkt me noodzakelijk om een stabiele temperatuur te krijgen. Helaas werken de meeste warmtepompen alleen met een domme aan/uit thermostaat in plaats van modulerende. De Elga heeft dan modulerend, maar bakt er regeltechnisch vaak niks van blijkt uit dit forum.
Een kat zich als een hond laten gedragen is lastig/onmogelijk.
Een WP van uit de aard van zijn eigenschappen wil een sloot water en een lage temperatuur om optimaal te functioneren.
Edit:
Ik denk dat @Bram-Bos geen/nauwelijks klachten over de regeling heeft, hij heeft dan ook een adequaat afgifte systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:48:
[...]

Een WP van uit de aard van zijn eigenschappen wil een sloot water en een lage temperatuur om optimaal te functioneren.
Wedden dat ik een kat woef kan laten zeggen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:46:
[...]

BGG
VVW 4 groepen op ±60m2, HOH 15cm. ingefreesd
1 kleine Jaga radiator van 100cm woonkamer
1 kleine jaga radiator van 100 cm hal

1e Verdieping
1 handdoekradiator
ter vergelijk 50m2 20mm hoh 10cm niet ingefreesd maar vrijhangend/-stralend. Ik hoef geen betonmassa van x-ton naar een hoger energetisch niveau te tillen. Ik heb bij wijze van spreken instant-heat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:51:
[...]

ter vergelijk 50m2 20mm hoh 10cm niet ingefreesd maar vrijhangend/-stralend. Ik hoef geen betonmassa van x-ton naar een hoger energetisch niveau te tillen. Ik heb bij wijze van spreken instant-heat.
Snap wat je bedoelt, maar indirect zegt het ook dat je je warmte niet zo goed kwijt kunt in de lucht als ik in mijn beton?

Ik stop meer energie in mijn huis dan jij binnen tijd X
Daarentegen komt het wel langzamer vrij

@Daannn1987 Niet zo goed ? Wat is het criterium om te zien of er goede of slechte afgifte is. De stijging van de ruimteT of de snelheid waarmee de volgende run uitgevoerd wordt ? De zon kan zijn stralingswarmte zelfs in het luchtledig kwijt, op 10km hoogte bij -40C en vervolgens op aarde 20-30C. Ik weet zo goed als zeker dat mijn ruimteT aanmerkelijk sneller stijgt dan met ingefreesde leidingen. Let wel we bouwen muren om ons te beschermen tegen de kou, vervolgens gebruiken we dat min of meer identieke materiaal om warmte naar ons over te brengen ? Beetje vreemd eigenlijk.

@Daannn1987 Zo ziet een stralend plafond er uit. 0 belemmering om het af te geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nPl47QhJiDvyxICHWPLMS0z0/thumb.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Al ongeveer een jaar........ Huwelijk nog goed?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:10
Het stookseizoen staat weer voor de deur en Corsat schuift weer aan. Hier in het huis niets verandert, geen verbouwingen of aanpassingen gedaan. Wel ben ik mijn melcloud id kwijtgeraakt, en ik dacht ik maak even een nieuwe aan, bij scan id loop ik vast, Hij herkent het id echter met mijn oude gegevens en ik heb een nieuw email adres ivm provider wissel. Ik kom nu niet meer verder en loop op alle mogelijke manieren vast, iemand een idee of dit an de hand gehad ? Overdragen van de apparatuur lukt ook niet want er wordt steeds verwezen naar mijn oude mail adres wat niet meer toegankelijk is.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

@reneeke1970 Alles is relatief zelfs tijd is dat naar ik me meen te herinneren. Overigens 10 januari 2017 ingebruikname, valt toch nog mee ? Pas 8 maanden !

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:29:
@reneeke1970 Alles is relatief zelfs tijd is dat naar ik me meen te herinneren. Overigens 10 januari 2017 ingebruikname, valt toch nog mee ? Pas 8 maanden !
Oh 8 maanden, ja dat zou mijn schatje ook nog wel pikken.
Maar zonder gekheid dat jij een plafond voor schandaal hebt maakt niemand wat uit. Maar wat ik me afvraag is of jou systeem wat je zo hard promoot als geweldig, of dat nou eigenlijk in praktijk wel bruikbaar is?
Zul jij zeggen dat weet je toch aan de hand van mijn resultaten, maar het is nu niet af.
Dus gaat het nog werken met een afgewerkt plafond?
Want zo wil niemand het natuurlijk.
Dus maak er eens wat onder, en als het dan nog werkt heb je gat in de markt!

[ Voor 41% gewijzigd door reneeke1970 op 13-09-2017 19:57 ]

1 PVoutput . Dongen NB

corsat schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:29:
Het stookseizoen staat weer voor de deur en Corsat schuift weer aan. Hier in het huis niets verandert, geen verbouwingen of aanpassingen gedaan. Wel ben ik mijn melcloud id kwijtgeraakt, en ik dacht ik maak even een nieuwe aan, bij scan id loop ik vast, Hij herkent het id echter met mijn oude gegevens en ik heb een nieuw email adres ivm provider wissel. Ik kom nu niet meer verder en loop op alle mogelijke manieren vast, iemand een idee of dit an de hand gehad ? Overdragen van de apparatuur lukt ook niet want er wordt steeds verwezen naar mijn oude mail adres wat niet meer toegankelijk is.
Helpdesk Alklima misschien.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:12
koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:34:
[...]
Deze is wel de meest bekende: http://deteuge2.nl/tag/warmtepompen/

Ik hoorde de plaatselijke electra installateur er ook over, dat hij bij veel W/W warmtepomp projecten de meterkast moet verzwaren en daarom zelf afzag van überhaupt een warmtepomp.
In basis was het daar niet eens de installateur, maar het project ontwerp/bouw, woningen die maar ca de helft aan energie benodigde op papier dan in de praktijk en met die bizarre EPC bonus kan je bij collectieve warmtenetten wat isolatie weglaten.
Relatief ondiepe bronnen tot 60m die dan op in storten staan vanwege de benodigde dubbel vraag in de praktijk van de wijk
Enkele zijn ook ingestort, er zijn wel nieuwe voor zijn geslagen, maar dan niet met meer capaciteit, rekeninghoudend met de werkelijke vraag.

Voor dat lauwe water kan gewoon tot max tarief volgens warmtewet in rekening gebracht worden en stroomkosten voor oa de WP om er bruikbare warmte van te maken, zijn wel voor de gebruiker.

€1000-1600/jaar dokken voor een ringleiding met onvoldoende capaciteot aan lauw water, waar je minimaal 15 jaar aan vast zit terwijl lucht gratis is,
De stroomkosten voor de WP en circulatiepompen heb je in beide gevallen en dan is L/W WP waarschijnlijk zelfs nog zuiniger,

Van de data die ik heb van ander project met idem dubbel verbruik tov ontwerp op papier voor koop, halen met 1kWh electra geen 4kWh warmte op jaarbasis.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@reneeke1970 Er wordt aan een betere geïntegreerde oplossing gewerkt leidingen en afwerking in een. 1 hele grote aluminium radiator, afgewerkt in elke gewenste kleur. Dus wat er nu zit gaat er in principe weer helemaal uit. Het is mooi les materiaal geweest. Maar zo ver ben ik nog niet. Ik wil een montage systeem waarbij 50m2 in 1 dag gemonteerd kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:08
koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:49:
[...]

Wedden dat ik een kat woef kan laten zeggen ?
Dat kan een kat maar 1x toch ?

Kun je het 2x ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jacovn schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:27:
[...]

Dat kan een kat maar 1x toch ?

Kun je het 2x ?
Met het kattelijk wel ja :)

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:01:
@Daannn1987 Niet zo goed ? Wat is het criterium om te zien of er goede of slechte afgifte is. De stijging van de ruimteT of de snelheid waarmee de volgende run uitgevoerd wordt ? De zon kan zijn stralingswarmte zelfs in het luchtledig kwijt, op 10km hoogte bij -40C en vervolgens op aarde 20-30C. Ik weet zo goed als zeker dat mijn ruimteT aanmerkelijk sneller stijgt dan met ingefreesde leidingen. Let wel we bouwen muren om ons te beschermen tegen de kou, vervolgens gebruiken we dat min of meer identieke materiaal om warmte naar ons over te brengen ? Beetje vreemd eigenlijk.
Hoe sneller je TA / TR op temperatuur is hoe minder temperatuur je verliest onderweg lijkt mij.. Aka minder afgifte.

Ik geloof wel dat jou RuimteT sneller opwarmt dan die van mij, maar dat zegt nog niets over de afgifte.
Herinner je de discussie nog dat alle opgenomen warmte in wat voor materiaal dan ook uiteindelijk weer losgelaten wordt?

Ik snap je punt wel, toch doen de cijfertjes andere resultaten laten zien m.i.
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 19:12:
@Daannn1987 Zo ziet een stralend plafond er uit. 0 belemmering om het af te geven.
[afbeelding]
nice

Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:38:
[...]

Hoe sneller je TA / TR op temperatuur is hoe minder temperatuur je verliest onderweg lijkt mij.. Aka minder afgifte.

Ik geloof wel dat jou RuimteT sneller opwarmt dan die van mij, maar dat zegt nog niets over de afgifte.
Herinner je de discussie nog dat alle opgenomen warmte in wat voor materiaal dan ook uiteindelijk weer losgelaten wordt?

Ik snap je punt wel, toch doen de cijfertjes andere resultaten laten zien m.i.
Als bewoner wil je een verwarmde ruimte, cq. minder energieverlies van jezelf 37C naar diezelfde ruimte. Om het eerst via een stralingsbeperkende laag, je vloer, op te slaan lijkt me ..... Een koof om een radiator plaatsen beperkt de afgifte van die radiator, metsel zo'n radiator in een muur met een afdeklaag van 5cm, wat zal het resultaat zijn ?
Op http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening als je Ta=35 en Tr=33 ingeeft resulteert dat in een oppervlakteT van die vloer van 27.9. Ik daarentegen krijg die temperatuur gewoon zonder enige blokkade in mijn kamer. Als mijn 50m2 aluminium radiator werkelijkheid is kan ik met Ta=29 Tr=27 dezelfde oppervlakteT halen als bij vv Ta=35 en Tr=33. Ta is daarmee 6C lager wat in een rendementsverbetering van 12% moet/zal resulteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 18:55:
[...]

Snap wat je bedoelt, maar indirect zegt het ook dat je je warmte niet zo goed kwijt kunt in de lucht als ik in mijn beton?

Ik stop meer energie in mijn huis dan jij binnen tijd X
Daarentegen komt het wel langzamer vrij
Klopt als een bus, lucht is een isolator en geen geleider.

klein citaatje:
Veel isolatiematerialen bestaan voor het grootste gedeelte uit lucht. Lucht is een goede isolator (warmtegeleiding erdoor gaat moeilijk) als je er maar voor zorgt dat het niet vrij kan stromen (waaien of tochten, dan gaat het warmtetransport namelijk sneller door convectie).
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:27:
@reneeke1970 Er wordt aan een betere geïntegreerde oplossing gewerkt leidingen en afwerking in een. 1 hele grote aluminium radiator, afgewerkt in elke gewenste kleur. Dus wat er nu zit gaat er in principe weer helemaal uit. Het is mooi les materiaal geweest. Maar zo ver ben ik nog niet. Ik wil een montage systeem waarbij 50m2 in 1 dag gemonteerd kan worden.
Aha, maar goed dat niet alle Tweakers zijn overgestapt op je revolutionaire afgiftesysteem ;)

Je wilt dus eigenlijk een grote radiator (van aluminum) aan je plafond maken.

Aluminium is inderdaad een veel betere warmtegeleider als lucht, en het werkt snel. maar ik voorzie wel een aantal "problemen"

Aluminium is erg duur
Juist het coaten van aluminium beperkt weer de warmteafgifte.

Ik zit in de "staalhandel", stel kamer van 50m2 van 2mm aluminium plaatmateriaal moet je toch al snel denken aan een dikke 1000 euro aan materiaalkosten, en dan is er nog niets aan gedaan. (netto inkoop plaatmateriaal).

Stralingspanelen worden ook veelal gemaakt van aluminium.

Maar we laten ons weer verrassen :) En we denken hier in oplossingen en niet in problemen 8)

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:52:
[...]

Als bewoner wil je een verwarmde ruimte, cq. minder energieverlies van jezelf 37C naar diezelfde ruimte. Om het eerst via een stralingsbeperkende laag, je vloer, op te slaan lijkt me ..... Een koof om een radiator plaatsen beperkt de afgifte van die radiator, metsel zo'n radiator in een muur met een afdeklaag van 5cm, wat zal het resultaat zijn ?
Op http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening als je Ta=35 en Tr=33 ingeeft resulteert dat in een oppervlakteT van die vloer van 27.9. Ik daarentegen krijg die temperatuur gewoon zonder enige blokkade in mijn kamer. Als mijn 50m2 aluminium radiator werkelijkheid is kan ik met Ta=29 Tr=27 dezelfde oppervlakteT halen als bij vv Ta=35 en Tr=33. Ta is daarmee 6C lager wat in een rendementsverbetering van 12% moet/zal resulteren.
wth.nl gaat niet op met ingefreesde vvw... mijn leidingen liggen hoogstens 5 mm diep (op meeste punten minder)

Ben heel benieuwd naar je alu radiator van 50m2.. daar geloof ik ook zeker wel in (zo ook in je huidige setup).
Ik kijk op dit moment puur naar cijfertjes van jou en van mij en probeer te verklaren waar de verschillen vandaan komen

@Grolsch Lucht is een slechte geleider, vacuüm nog slechter, maar geleiding is maar 1 v.d. 3 vormen van warmte overdracht, straling heeft geen materie nodig, de straling v.d. zon bereikt ons door het luchtledig, is op 10km hoogt -40C en resulteert in 20-30C op het moment dat het materie raakt, de aarde.

@Grolsch Hoeveel mag 50m2 ZLTV aluminium verwarming kosten als jet vergelijkt met, bestaande bouw, verwijderen bestaande vloer, frezen, 500mtr leiding, vloer weer egaliseren, nieuw zeg maar wat laminaat. Alles moet ontruimd worden, na hoeveel dagen is de woning weer bewoonbaar en wat heeft deze exercitie gekost. 1.000,00 inkoop materiaal is inderdaad veel, als je de montage in een dag kunt doen zonder dat het huis leeg gehaald hoeft te worden, 's avonds weer up and running wat kost dat dan in totaliteit.

Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:58:
[...]

wth.nl gaat niet op met ingefreesde vvw... mijn leidingen liggen hoogstens 5 mm diep (op meeste punten minder)

Ben heel benieuwd naar je alu radiator van 50m2.. daar geloof ik ook zeker wel in (zo ook in je huidige setup).
Ik kijk op dit moment puur naar cijfertjes van jou en van mij en probeer te verklaren waar de verschillen vandaan komen
Je kunt in dat model de afwerklaag instellen.
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:00:
@Grolsch Lucht is een slechte geleider, vacuüm nog slechter, maar geleiding is maar 1 v.d. 3 vormen van warmte overdracht, straling heeft geen materie nodig, de straling v.d. zon bereikt ons door het luchtledig, is op 10km hoogt -40C en resulteert in 20-30C op het moment dat het materie raakt, de aarde.
De zon heeft een Ta van 5780 K, dit valt buiten het bereik van de gemiddelde WP.

Stralingspanelen hebben niet voor niets veelal een hoge Ta en laat dat nu net niet wenselijk zijn bij een WP.

[ Voor 98% gewijzigd door Grolsch op 13-09-2017 21:17 ]

Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:06:
@Grolsch Hoeveel mag 50m2 ZLTV aluminium verwarming kosten als jet vergelijkt met, bestaande bouw, verwijderen bestaande vloer, frezen, 500mtr leiding, vloer weer egaliseren, nieuw zeg maar wat laminaat. Alles moet ontruimd worden, na hoeveel dagen is de woning weer bewoonbaar en wat heeft deze exercitie gekost. 1.000,00 inkoop materiaal is inderdaad veel, als je de montage in een dag kunt doen zonder dat het huis leeg gehaald hoeft te worden, 's avonds weer up and running wat kost dat dan in totaliteit.
50m2 v v kost +/- € 2000,- in 1 dag klaar.

Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:58:
[...]
Hoe probeer je de cijfertjes met elkaar te vergelijken ? Mijn warmteverlies, jaren 70 woning, met alleen vloerisolatie in de vorm van reflecterende bubbeltjes folie, zal (veel) hoger liggen dan een modernere woning. Ik had 1600m3 gas nodig alleen voor verwarmen.

• Domba
Mijn 6kW Pana Mono is intelligenter dan ik verwacht had.

Iemand een idee welke setting ik moet hebben voor doorverwarmen tot buffer tot 38C als HEAT-mode actief is? (Ik heb dit gedrag nog nergens gelezen)

WP warmt buffer niet door tot 38C als buitentemperatuur <16C is, de grens die ik heb staan vanaf die temperatuur of lager dient WP verwarmingsbedrijf op te nemen.
Op moment het buiten wel >16C is verwarmt die wel door.

WP staat op HEAT+TANK, zonder enige priority settings en 100% WA-regeling
Ik dacht dat ik programma fout had gemaakt in mijn domotica-regeling/senario, maar ook met stekker eruit zie ik onderstaande.
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Opwarmen-buffer170912-1.png

Aanvulling: waar buffer staat dien je boiler functie te lezen, normaal is WP direct aangesloten en gaat niet via de buffer.

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 13-09-2017 21:18 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:09:
[...]

50m2 v v kost +/- € 2000,- in 1 dag klaar.
Incl. de prijs van nieuwe vloerbedekking/laminaat/tegels ?

Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:07:
[...]

De zon heeft een Ta van 5780 K, dit valt buiten het bereik van de gemiddelde WP.

Stralingspanelen hebben niet voor niets veelal een hoge Ta en laat dat nu net niet wenselijk zijn bij een WP.

Maar genoeg gefilosofeerd, back on topic, warmtepompen, daar ging het hier over volgens mij :P
Toch nog even als het mag, ik heb uiteraard de zon op reflecterende folie met een IR camera bekeken, dan kom je op heel normale/gangbare waardes.
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:06:
Ik verwacht dat zo'n aluminium radiator welke jij voor ogen hebt ergens rond de 5K gaat kosten voor 50m2. Het idee is goed, maar zowel praktisch als financieel zal het niet echt uitvoerbaar zijn.

Maar genoeg gefilosofeerd, back on topic, warmtepompen, daar ging het hier over volgens mij :P

Conclusie van mijn getest vandaag met de WP, ruimtes warmen goed op met de WP, groepen lopen dicht, door de zon warmen de ruimtes nog verder op, geen warmtebehoefte, WP loopt alleen het buffervat warm te houden met als gevolg veel aan/uit van de warmtepomp

Toen alle groepen dicht gelopen waren runs van max 5 minuten, 1 minuut pauze en dus weer een run van 5 minuten. ik tel 12 start>stops binnen 1 uur op het einde van de dag :P

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik wil het E verbruik van de Elga wat beter gaan monitoren....
Heb het volgende aangeschaft....

-DZT kWh meter met S0 output
-Youless LS110
-TP-Link TL-WR802N
-Kastje om heel de zooi in te bouwen...

Ben van plan om de Youless te koppelen aan mn Enelogic account, waar ook mijn E en G verbruik naartoe gaat. Ik kan een derde Youless toevoegen, zo krijg ik een mooi trendje van het verbruik.

Iemand een beter idee? Niet al teveel scriptjes oid, heb te weinig tijd om me daar in te gaan verdiepen.
Ben ooit bezig geweest om mij E en G verbruik te monitoren met m'n Synology, maar dat is op niets uitgelopen.

@koevlaas2 €2000,- is al vrij veel, voor 4 a 500 minder moet ook wel lukken toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 13-09-2017 21:21 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:10:
[...]

Hoe probeer je de cijfertjes met elkaar te vergelijken ? Mijn warmteverlies, jaren 70 woning, met alleen vloerisolatie in de vorm van reflecterende bubbeltjes folie, zal (veel) hoger liggen dan een modernere woning. Ik had 1600m3 gas nodig alleen voor verwarmen.
De snelheid in het oplopen van de TA en TR probeer ik te begrijpen / verklaren... daar begon het allemaal mee. Helemaal niet bedoelt als verwijt of wat dan ook.

Maargoed WP Related.. de temperatuur in huis hier is nog niet laag genoeg, dus de Elga mag nog even relaxen. 21.96 graden as we speak

@Daannn1987 Ik zag het ook niet als verwijt hoor, ik probeerde alleen je gedachtengang/logica te volgen.
Oxellaar schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:20:
Ik wil het E verbruik van de Elga wat beter gaan monitoren....
Heb het volgende aangeschaft....

-DZT kWh meter met S0 output
-Youless LS110
-TP-Link TL-WR802N
-Kastje om heel de zooi in te bouwen...

Ben van plan om de Youless te koppelen aan mn Enelogic account, waar ook mijn E en G verbruik naartoe gaat. Ik kan een derde Youless toevoegen, zo krijg ik een mooi trendje van het verbruik.

Iemand een beter idee? Niet al teveel scriptjes oid, heb te weinig tijd om me daar in te gaan verdiepen.
Ben ooit bezig geweest om mij E en G verbruik te monitoren met m'n Synology, maar dat is op niets uitgelopen.

@koevlaas2 €2000,- is al vrij veel, voor 4 a 500 minder moet ook wel lukken toch?
Heb je geen Youless LS120 al in gebruik :?

Deze kun je namelijk via P1 aansluiten op je slimme meter en S0 op een losse KWH meter en beide loggen naar enelogic.

Zo doe ik het ook op dit moment, m'n Youless meet zowel totaal verbruik als verbruik WP.

Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:11:
[...]

Incl. de prijs van nieuwe vloerbedekking/laminaat/tegels ?
Laminaat kan je gewoon terug leggen, maar excl. nieuwe tegels oid.
Oxellaar schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:20:

Bovenkant bandbreedte (die tussen de € 1600 en € 2000,- ligt).

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:26:
[...]

Heb je geen Youless LS120 al in gebruik :?

Deze kun je namelijk via P1 aansluiten op je slimme meter en S0 op een losse KWH meter en beide loggen naar enelogic.

Zo doe ik het ook op dit moment, m'n Youless meet zowel totaal verbruik als verbruik WP.
Slimme meters heb ik niet en hoef ik niet, ik heb een hekel aan nutteloze dingen ;)
Ik heb al een jaar of 5 een Youless op E en G meter, die zijn al gekoppeld aan Enelogic.
Heb op MP een LS110 voor een paar tientjes gekocht en soldeer daar de S0 bedrading op voor de S0 uitgang van de kWh meter.
Maar nee, ik heb geen LS120.

koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:37:
[...]

Laminaat kan je gewoon terug leggen, maar excl. nieuwe tegels oid.

[...]

Bovenkant bandbreedte (die tussen de € 1600 en € 2000,- ligt).
Een deel v.d. mensen kan het terugleggen maar er zijn natuurlijk ook mensen met vloerbedekking/linoleum/parket/tegels en in al die gevallen is het tussen de aaaa en zzzz aan materiaal per m2 plus het leggen. Een van de redenen dat ik 10 jaar geleden geen vloerverwarming wilde was omdat ik net een kapitaal aan parket had uitgegeven, dat nog een keer gaan betalen was geen optie.

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 21:46:
[...]

Een deel v.d. mensen kan het terugleggen maar er zijn natuurlijk ook mensen met vloerbedekking/linoleum/parket/tegels en in al die gevallen is het tussen de aaaa en zzzz aan materiaal per m2 plus het leggen. Een van de redenen dat ik 10 jaar geleden geen vloerverwarming wilde was omdat ik net een kapitaal aan parket had uitgegeven, dat nog een keer gaan betalen was geen optie.
Je kunt wel een paar uitersten gaan zoeken om te verantwoorden dat jij een perfect systeem hebt maar vergeet het maar. Je gaat niet voor duizenden aan plafond hangen als twee radiators in de kamer hetzelfde bereiken.

Maar goed jou hobby en je kunt maar ergens mee bezig zijn. Vind het jammer dat je niet eerst heel eenvoudig je eigen systeem afwerkt om aan te tonen dat het werkt.

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970 2 radiators hebben niet het gewenste oppervlak om een lage Ta mogelijk te maken, dus minder/niet geschikt in combinatie met een WP.
Dat afwerken kost per saldo in mijn ogen veel te veel geld. Als ik iets meer uitgeef heb ik alles in een keer opgelost. Spanplafonnetje kost ongeveer 70.00/m2
@Grolsch schatte de 50m2 radiator op 5K
Daar zit maar 1.500,00 tussen en het resultaat van die aluminium radiator zal veel beter zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 22:09 ]

@Grolsch Jouw hoge temperatuur stralingspanelen, wat een WP inderdaad niet wil, hoe verhoudt zich de oppervlakte van die panelen zich tot het vloeroppervlak ? Vast geen 1:1

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 22:12 ]

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04 16:12
[...]

Edit:
Ik denk dat @Bram-Bos geen/nauwelijks klachten over de regeling heeft, hij heeft dan ook een adequaat afgifte systeem.
Ik heb sinds de printplaat-update inderdaad geen klachten meer.
Dat 'adequate afgiftesysteem' van mij heeft overigens maar heel weinig waterinhoud (ik schat zo'n 40 liter) en een flow van ruk (< 500 l/m). De massa van het leem (± een ton) maakt denk ik het verschil.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

@Bram-Bos Het verwarmde oppervlak van je leemwand denk ik. Als die wand 3 keer zo dik zou zijn geeft deze daardoor niet meer of minder warmte af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Juist...verwarming in een laag stilstaande lucht.
Wat was er ook al weer met stilstaande lucht :?

@Oxellaar Dat er geen convectie is. Maar dat hoeft ook niet, als je maar voldoende straling hebt. Lucht is een slechte geleider en daarmee een slechte warmte overdrager.
Edit:
Iedereen was het er 8 maanden geleden over eens dat plafondverwarming niet ging werken, warmte stijgt op, die slangen met lauw water gaan nooit je kamer verwarmen. etc etc

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 22:24 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Anoniem: 266924 Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd hoor :+

Ik kan me gewoon erg slecht voorstellen dat er voldoende stralingswarmte vanaf komt. Zeker met een spanplafond ervoor.

Is daar eigenlijk een goede methode voor om te meten/berekenen?

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:10
De mail is verstuurt, hopelijk kunnen ze mij helpen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming

Oxellaar schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:35:
@Anoniem: 266924 Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd hoor :+

Ik kan me gewoon erg slecht voorstellen dat er voldoende stralingswarmte vanaf komt. Zeker met een spanplafond ervoor.

Is daar eigenlijk een goede methode voor om te meten/berekenen?
Ik heb zelf proefjes gedaan door IR-folie met een temperatuur van 34C onder verschillende folies op verschillende afstand te leggen en te meten welke temperatuur ik aan de andere zijde van de folie krijg, met laminaat heb ik dat ook gedaan. Het verlies is heel aanmerkelijk minder dan bij vloerverwarming. De folies scheelt maar 1 a 2 graden bij een afstand van 10-20cm
Edit:
Die folie bestaat uit koolstof, hetzelfde materiaal waar carbon-fiber, koolstofdraad, en het verwarmingselement van de IR-folie uit bestaat. Die koolstof heeft zeer goed warmte/energie absorberende eigenschappen. Over de gunstige eigenschappen is ergens, geen idee meer waar een verhaal waar IR-panelen een voormalig kerkgebouw verwarmden er was echter 1 groot probleem iedereen had steenkoude voeten, toevallig legde men daar Heuga tegels neer waarvan de achterzijde een teerachtige(koolstof) laag heeft om de vezels bij elkaar te houden, iedereen was super verrast over de werking daarvan, iedereen had in een keer warme voeten.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 22:55 ]

corsat schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:44:
[...]

De mail is verstuurt, hopelijk kunnen ze mij helpen.
Succes.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-04 11:33
Geluid warmtepomp:

Heeft iemand al ervaring met een goede geluidsreductie dmv een omkasting van de buitenunit?

@Oxellaar Als je warmte voorstelt als een GSM/RadioZender signaal, want energie overdracht gaat middels electromagnetische straling. Altijd van hoog energetisch, warm snel bewegende moleculen, naar laag energetisch, koud. Richting is niet van belang. Warmte is elektromagnetische straling, op het moment dat je een tunnel inrijdt, tegenwoordig opgelost, kun je die straling minder goed ontvangen dan bovengronds. Alles wat zich tussen zender en ontvanger bevindt verstoord de overdracht. Hooglans aluminiumfolie, achter glas geplakt ook wel spiegel genoemd is een voorbeeld van het reflecteren van zichtbaar licht in dat geval, maar dat werkt ook zo in het IR spectrum

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-04 20:59
Bram-Bos schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:13:
[...]

Ik heb sinds de printplaat-update inderdaad geen klachten meer.
Dat 'adequate afgiftesysteem' van mij heeft overigens maar heel weinig waterinhoud (ik schat zo'n 40 liter) en een flow van ruk (< 500 l/m). De massa van het leem (± een ton) maakt denk ik het verschil.
Gebruik je nog steeds de originele honeywell thermostaat?

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984
Ik geloof niet dat de thermostaat ook maar enig effect heeft op de regeling van de Elga.

Ik merkte geen verschil tussen Honeywell of Etwist

@Anoniem: 266924 dat stralingswarmte werkt weet ik uit ervaring.
Stralingspanelen op 13 meter hoogte van 85c werkt prima, maar vreselijk kostbaar ivm slechte rendement van HR ketel ivm noodzakelijke hoge aanvoertemperatuur.
Dat moest namelijk, bij lage temperaturen is er nagenoeg geen stralingswarmte.

Dus de wijze zoals jij het hebt toegepast, daar geloof ik niet helemaal in.
Ik ben benieuwd hoeveel kW er daadwerkelijk aan straling en convectie afzonderlijk worden afgegeven.

[ Voor 87% gewijzigd door Oxellaar op 14-09-2017 07:01 ]

Oxellaar schreef op woensdag 13 september 2017 @ 23:09:
@Ramon_1984
Ik geloof niet dat de thermostaat ook maar enig effect heeft op de regeling van de Elga.

Ik merkte geen verschil tussen Honeywell of Etwist

@Anoniem: 266924 dat stralingswarmte werkt weet ik uit ervaring.
Stralingspanelen op 13 meter hoogte van 85c werkt prima, maar vreselijk kostbaar ivm slechte rendement van HR ketel ivm noodzakelijke hoge aanvoertemperatuur.
Dat moest namelijk, bij lage temperaturen is er nagenoeg geen stralingswarmte.

Dus de wijze zoals jij het hebt toegepast, daar geloof ik niet helemaal in.
Ik ben benieuwd hoeveel kW er daadwerkelijk aan straling en convectie afzonderlijk worden afgegeven.
Als je het aantal stralingspanelen verdubbeld kun je afgiftetemperatuur dienoverkomstig verlagen en heb je dezelfde hoeveelheid straling. Alles boven 0K heeft electromagnetische straling.
Ik kan het vergelijken door mijn huidige kWh verbruik te vergelijken met het vroegere m3 verbruik. De factor 2 werkt en in plaats van grote HT radiatoren heb ik nu ZLTV welke bij 27C maar over een veel groter oppervlak veel comfortaber is dan het ooit met mijn radiatoren geweest is.

@Oxellaar Is het hier warm ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gEJqEhcflrethx4o4SqtC84O/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t7Q5mh8aIIYKuZag05Td39NA/thumb.jpg
Edit:
Het geloof kan ik je er helaas niet bijgeven.

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 23:47 ]

Ik heb de Fibaro's omgewisseld, eens kijken wat er met de dipjes gebeurd. Wat ik nu pas zag in Domoticz bij de Fibaro stekker 'from device' of 'computed' ingesteld moet worden. Ze stonden/staan op from device, wat mag het verschil tussen die 2 zijn ?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 14-09-2017 00:00 ]

@Oxellaar Als warme lucht opstijgt, lagere soortelijke massa, de warmte wordt op het hoogste punt opgewekt. Hoeveel convectie kan er dan zijn ?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 14-09-2017 00:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-04 15:55
Kunnen we misschien een apart topic openen voor WP geschikte afgiftesystemen?

Fibaro's omwisselen heeft geen effect gehad, nu om 'Computed' i.p.v. 'from device' gezet, eens kijken of dat invloed heeft.

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 07:24:
Fibaro's omwisselen heeft geen effect gehad, nu om 'Computed' i.p.v. 'from device' gezet, eens kijken of dat invloed heeft.
Je moet from device hebben dan kun je de totall in de gaten houden, de fibaro doet in dit geval doorgeven wat het totale verbruik is.

Computed berekent domoticz het verbruik aan de hand van de waarde die fibaro doorgeeft.. Als de fibaro dus bijvoorbeeld als laatst 500w doorgaf, en dan 10 uur z'n verbinding verliest, zul je volgens computed 5kw verbruikt hebben terwijl hij ondertussen wellicht veel lager heeft gedraaid.

[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 14-09-2017 07:34 ]

@Daannn1987 OK dank je.

• Daannn1987
Die 10.230 kw is waar je naar moet kijken, dat is het totale verbruik sinds aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/4ia0gts55/Schermafbeelding_2017-09-14_om_08.07.45.png

@Daannn1987 Dat was me wel helder, het probleem met die dingen is dat hij bijv. 35W als huidig verbruik aangeeft terwijl de WP op datzelfde moment rond de 500W staat af te nemen FR 27
De vraag is nu, ligt het aan de Fibaro's of aan Domoticz. Ik heb deze week wat andere meters besteld eens kijken wat die doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 14-09-2017 08:27 ]

• Daannn1987
@Anoniem: 266924 klopt, ben niet zo'n fan van die fibaro dingen.. misschien is die van mij te ver weg van de z-wave usb stick maar ik verlies vrij vaak de verbinding.

Fibaro wall plug ding hangt op zolder bij de ELGA, Z-wave stick in de meterkast.. feitelijk alleen trapgat wat overbrugt moet worden.

@Daannn1987 Als de verbinding wegvalt dan neem ik aan dat het huidig verbruik ook als 0W wordt weergegeven/geregistreerd.

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:30:
@Daannn1987 Als de verbinding wegvalt dan neem ik aan dat het huidig verbruik ook als 0W wordt weergegeven/geregistreerd.
Nee helaas :) Blijft gewoon op de laatste waarde staan.

As a matter of fact ben ik nu ook mijn verbinding kwijt, en zie ik nog steeds dezelfde waardes als die ik eerder postte.. terwijl ik inmiddels een kleine stooksessie heb gehad

[ Voor 23% gewijzigd door Daannn1987 op 14-09-2017 08:33 ]

@Daannn1987 Dan heb je dus eigenlijk een gekalibreerde meter nodig om te kunnen bepalen welke verschillen er onder welke omstandigheden optreden. Een tijd terug ook zo iets 'onverklaarbaars' bij @jaari Voor de meting van de Ta en Tr heeft hij een Kamstrup een IR-pistool/thermometer en de meters van de WP zelf. Dat die 3 niet gelijk zijn alla, maar als je naar Ta-Tr keek waren de verschillen enorm. Acceptabel is naar mijn idee dat de een zowel Ta als Tr .xC te hoog of te laag aangeeft, maar dat bleek helemaal niet het geval te zijn. Je moet dan maar aannemen dat de Kamstrup het gekalibreerde apparaat de juiste waardes aangeeft.

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:40:
@Daannn1987 Dan heb je dus eigenlijk een gekalibreerde meter nodig om te kunnen bepalen welke verschillen er onder welke omstandigheden optreden. Een tijd terug ook zo iets 'onverklaarbaars' bij @jaari Voor de meting van de Ta en Tr heeft hij een Kamstrup een IR-pistool/thermometer en de meters van de WP zelf. Dat die 3 niet gelijk zijn alla, maar als je naar Ta-Tr keek waren de verschillen enorm. Acceptabel is naar mijn idee dat de een zowel Ta als Tr .xC te hoog of te laag aangeeft, maar dat bleek helemaal niet het geval te zijn. Je moet dan maar aannemen dat de Kamstrup het gekalibreerde apparaat de juiste waardes aangeeft.
Jup waarheid als een koe :)
COP zegt ook niet zoveel maar daar was iedereen ondertussen wel over uit denk ik.
Dergelijke metingen zijn alleen handig voor jezelf in mijn optiek.. om te kunnen kijken of een eventuele wijziging in het systeem impact heeft op het rendement.

Ondertussen om 8:38 heeft de Fibaro wall plug zich weer gemeld, bijna een uurtje offline geweest.

@Daannn1987 Je opmerking over COP verbaasd mij enigszins. Ik weet, geef 5 mensen hetzelfde boek te lezen, hoor van ieder afzonderlijk waar het boek over ging en je hoort ook in ieder geval deels verschillende verhalen, of bij het herlezen van een boek wordt dat ook regelmatig ervaren.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Daannn1987 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:08:
[...]

Die 10.230 kw is waar je naar moet kijken, dat is het totale verbruik sinds aangesloten
[afbeelding]
Ben nieuwsgierig :+ , sinds wanneer is dat ?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

• Daannn1987
TvanW schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:34:
[...]

Ben nieuwsgierig :+ , sinds wanneer is dat ?
Dit is sinds ergens in de zomer juli ofzo.. (heeft ook een tijdje uitgestaan).
De . is eigenlijk een ,
dus 10 kw en 230 wattjes :)

Heb de fibaro al langer in gebruik maar, ergens in juli was hij paar dagen onbereikbaar dus moest ik 'm resetten :F

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:56:
@Daannn1987 Je opmerking over COP verbaasd mij enigszins. Ik weet, geef 5 mensen hetzelfde boek te lezen, hoor van ieder afzonderlijk waar het boek over ging en je hoort ook in ieder geval deels verschillende verhalen, of bij het herlezen van een boek wordt dat ook regelmatig ervaren.
COP kun je gewoon niet 1 op 1 vergelijken, teveel factoren die de COP beinvloeden zowel negatief als positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Daannn1987 Helemaal eens, het zegt meer over het afgiftesysteem, hoge of lage Ta nodig, dan over de WP zelf.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Kwam dit tegen https://www.installatie.n...epomp-in-woonhuisvariant/
Dit is de grote uitvoering, wellicht komt er ook een kleinere versie voor huishoudens.

Innovatieve warmtewisselaar, 3 keer gas rondom water.
http://www.mitsubishi-ele..._NL_040-ATW_QAHV-2017.pdf

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Oh gelukkig maar :X je begreep mijn vraag :)

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik kreeg net bericht uit Polen over mijn boiler:

Dit was de tekst:

'so you want a new tank ?'

Dus ik dacht dit word een spelletje truth or dare :)
Meteen er achteraan dit mailtje:

'to which address shall we send it ?'

Lijkt dus voorlopig dat het helemaal goed gaat komen en de Polen goede service kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:56:
Buiten de discussie welke hulpenergie wel en welke niet wordt meegenomen voor de COP.
Is die COP goed meten ook een redelijke uitdaging als je nauwkeuriger dan +/- 5% wilt zijn.
Ik bouw mijn watermeters zelf, rond arduino nano en een ESP8266.
Relatief eenvoudig gaat de de vermogens meting nog, maar warmtemeting is al een stuk lastiger
Wil je de nauwkeurigheid < 1% houden zal je per individuele meting naar beter dan +/- 0,01C temperatuur meting moeten en dat is >16bit ADC (analoog digitaal converter) voor de resolutie.
Resolutie van 0,01 alleen al voor 6kW Pana is +/-11,6W als vergelijk bijv een DS18B20 is +/- 72.5W, maar eerder het dubbele anders ben je even bezig met selectieproces voor vinden van een paar

Flowmeting doe ik met el cheapo FS400a, die doen het misschien nog redelijk in een metaal vrij circulatiesysteem, maar met metalen CV systeem , dien je alert te zijn dat ze niet verlopen en 1x jaar onderhoud &controleren of ze nog juiste aangeven
Want hall-sensor werkt met een magneetje, die niet gescheiden (geen IP67) is van het CV-water en kan metaaldeeltjes oppikken wat meer draaiweerstand geeft en je minder impulsen per volume meet
Vandaar ik er 2 per circuit heb na de WP voor de 3-wegklep en tussen 3-wegklep en boiler, die over tijd niet tov elkaar mogen verlopen
Die na de WP kan ik nogeens vergelijken met de flowmeter in het andere circuit door de circuits in serie te zetten via de 4-wegklep.

Of ik daarmee in de buurt kom van een multical 302 voor nauwkeurigheid, geen idee.
Want wat is nu eigelijk de nauwkeurigheid van een kampstrup voor een dT=2-5C?
Tot nu toe heb ik geen nauwkeurigheid daarvan gevonden voor een kleine dT, enkel een typische nauwkeurigheid voor 5-10x zo grote dT

Die voor zijn doel een typische nauwkeurigheid heeft van +/-1,75% bij dT=30C
Voor WP-gebied loopt deze typische nauwkeurigheid gemiddeld op tot +/- 5%, maar;

Kampstrup gebruikt voor flowmeting ultrasoon met "under-sampling" zoals in multical 302 anders zou de ADC te duur worden,
Dat de ADC een sampling rate van 2-16x van de signaal frequentie zou doen en ultrasoon looptijdverschil werkelijk meet en niet berekend, zou de PR anders wel vermelden, zeker voor die prijsklasse
De typische nauwkeurigheid die ze opgeven is +/- 1%, maar wat is die werkelijk met gebruik met WP, is gissen.
Warmtemeters zijn voor warmtenetten en die heeft een andere samenstelling dan CV-water, bijv. Alu-radiatoren kunnen niet gebruikt worden met stadsverwarming wat geen probleem is in een normaal CV-systeem.
Tot diverse hem eens op de testbank zetten en paar honderd lliter CV-water door laat lopen in een vat en terug wegen bijvoorbeeld. Geen idee hoe gevoelig gedeeltelijke golfpatroon DSP is voor gebruikt medium/

De temperatuurmeting is afgestemd op dT=30C en de typische nauwkeurigheid daarvan loopt al rap op voor een kleinere dT met een WP naar ca +/-3,5%
Voor de (theoretische) nauwkeurigheid zou je al tenminste de gebruikte type-ADC dienen te weten.of je deze nog wel mag gebruiken voor dT kleiner dan 10-20% van de doel dT

De Kampstrup's geven tenminste nog plausibele meetwaarden met kleine dT waar andere soms al niet eens meer meten en dat is al mooi meegenomen.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

Edit:
De eigenschappen van de warmtepomp begrijp ik dan onvoldoende.
Kijkend naar mijn meetwaarden van een externe sensor zie ik volgas tot aan Ta en bij Ta+1°C gaat ie uit. Er is dus 5 graden temperatuur verhoging volgas en 1 graad op deellast.
De hoeveelheid liters en radiatoren in mijn systeem is in de hele grafiek hetzelfde. Waarom kan die ene graad wel op deellast en de voorliggende 5 graden alleen volgas?
Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://photouploads.com/images/e13720.png

De vraag is dus waarom kan die ene graad wel op deellast en de voorliggende 5 graden alleen volgas?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 14-09-2017 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Dre schreef op donderdag 14 september 2017 @ 17:59:
[...]

De eigenschappen van de warmtepomp begrijp ik dan onvoldoende.
Kijkend naar mijn meetwaarden van een externe sensor zie ik volgas tot aan Ta en bij Ta+1°C gaat ie uit. Er is dus 5 graden temperatuur verhoging volgas en 1 graad op deellast.
De hoeveelheid liters en radiatoren in mijn systeem is in de hele grafiek hetzelfde. Waarom kan die ene graad wel op deellast en de voorliggende 5 graden alleen volgas?
Zie plaatje:
[afbeelding]

De vraag is dus waarom kan die ene graad wel op deellast en de voorliggende 5 graden alleen volgas?
Vreemde regeling als je het mij vraagt.. welke WP heb je ? En herkennen andere met dezelfde WP dit ook?

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:06:
[...]

Vreemde regeling als je het mij vraagt.. welke WP heb je ? En herkennen andere met dezelfde WP dit ook?
Vind het heel normaal, mijne doet het ook, gelukkig wel, behalve dat hij twee graden boven setpoint blijft hangen, wat volgens documentatie ook zo behoort te zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:28:
[...]

Vind het heel normaal, mijne doet het ook, gelukkig wel, behalve dat hij twee graden boven setpoint blijft hangen, wat volgens documentatie ook zo behoort te zijn
Ok, de ELGA doet dit sowieso niet, deze doet alles laag en traag.. en dat is niet echt wat ik zie in het schema + uitleg hierboven.
Regelstrategie loopt dus nogal uiteen?

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 18:32:
[...]

Ok, de ELGA doet dit sowieso niet, deze doet alles laag en traag.. en dat is niet echt wat ik zie in het schema + uitleg hierboven.
Regelstrategie loopt dus nogal uiteen?
Waarschijnlijk doet de jouwe het ook, alleen die heeft te weinig vermogen tov de hoeveelheid water.
De mijne doet die temp verhoging vol gas maar kruipt maar heel langzaam omhoog. Ik zie dus ook dat frequentie langzaam daalt al voor het doel bereikt is, vanaf doel temp blijft hij op laagste stand totdat hij twee graden te warm word.
Als temperaturen zo hard op en neer schieten heb je gewoon geen water volume of flow. Iets met buffer wel of niet nodig....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)