Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 106 Laatste
Acties:
  • 349.731 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@neographikal juist voor deze temperatuur heb ik de Elga, hij kan makkelijk de boel comfortabel houden.

Binnenkort even de kWh meter vervangen en een youless ertussen.
Dan gaan we de precieze waardes zien.
@Ramon_1984 Jep, sinds gisteren. Er is al twee dagen niemand thuis overdag, interne warmtelast is dus minimaal en dat merk je goed.

@Anoniem: 266924 Nadeel als je alles meet, dan weet je teveel.
Ik zou lekker wat anders gaan doen dan me druk maken over 4 op de 10 runs. Volgens mij is het niet echt iets schokkends.....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

@Oxellaar Eens, het is ook helemaal niet schokkend, als de meetfrequentie lager was zou ik het niet eens zien. Ik maak me er ook niet druk over, ik wil graag begrijpen waar het vandaan komt, het willen begrijpen is mijn drive.
Edit:
UHD monitor/TV bijverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CQZHt46wSAWxbFdNF0PFdSlu/thumb.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 12-09-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nogmaals mijn onbeantwoorde vraagje:

Inmiddels draait mijn Pana 5 KW naar behoren. Vraagje over het vermogen:. deze pendelt tussen de 19 en 30 FR Is dit bij de huidige buitentemperatuur ok en wat betekent het eigenlijk precies.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de WP afgelopen zondag voor de test een tijdje aangehad, maar nagenoeg geen verwarmingsbehoefte en gezien de lage Ta (25Ta bij 15Tb en 30Ta bij -10Tb) gaat dat dus pendelen aardig pendelen :P

Wat me wel opvalt is dat mijn WP terugmoduleert naar zo'n 500Watt, en ik was in de veronderstelling dat het minimale vermogen van mijn WP 4,5kW is, ik kan me niet voorstellen dat ik afgelopen zondag een COP van bijna 10 haalde, dus kan de Zubadan 11,2KW dan verder terugmoduleren als wat de boekjes zeggen :? Iemand hier een verklaring voor?

Ik ben eigenlijk ook op zoek naar zo'n setting welke @Oxellaar aangeeft om een verplichte "wachttijd" in te stellen, maar ik kan deze in de handleiding van mijn hydrobox nog niet vinden.

Wat misschien zou kunnen helpen is de eerder benoemde setting "Aanpass. versch. W/P thermo"

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:24:
Ik heb de WP afgelopen zondag voor de test een tijdje aangehad, maar nagenoeg geen verwarmingsbehoefte en gezien de lage Ta (25Ta bij 15Tb en 30Ta bij -10Tb) gaat dat dus pendelen aardig pendelen :P

Wat me wel opvalt is dat mijn WP terugmoduleert naar zo'n 500Watt, en ik was in de veronderstelling dat het minimale vermogen van mijn WP 4,5kW is, ik kan me niet voorstellen dat ik afgelopen zondag een COP van bijna 10 haalde, dus kan de Zubadan 11,2KW dan verder terugmoduleren als wat de boekjes zeggen :? Iemand hier een verklaring voor?
Die inverters gaan terug naar een 20-30% van het vermogen, de LG doet hier een procent of 20 :)

De Nest stuurt het vrij intelligent aan, weet dat het een warmtepomp is en voorkomt dat 'ie binnen een minuut of 3 weer aan gaat als 'ie uit is gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neographikal schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:26:
[...]

Die inverters gaan terug naar een 20-30% van het vermogen, de LG doet hier een procent of 20 :)

De Nest stuurt het vrij intelligent aan, weet dat het een warmtepomp is en voorkomt dat 'ie binnen een minuut of 3 weer aan gaat als 'ie uit is gegaan :)
Het lijkt mij dan inderdaad dat mijn Zubadan terugmoduleert naar 20% (11.2/.2/5 = 448 Watt).
In het wattage wat ik op geef lopen ook nog 2 pompen mee (primair en secundair).
Als de buitenunit niet loopt verbruikt de WP 120Watt, dit is dus electronica en beide pompen die draaien.

Als de pompen niet draaien verbruikt mijn binnenunit 23Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waterzijdig de groepen nog een keer gekalibreerd, het lijkt opgelost te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Carboy54 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:16:
Nogmaals mijn onbeantwoorde vraagje:

Inmiddels draait mijn Pana 5 KW naar behoren. Vraagje over het vermogen:. deze pendelt tussen de 19 en 30 FR Is dit bij de huidige buitentemperatuur ok en wat betekent het eigenlijk precies.
Iets meer of minder 'gasgeven' van de compressor, vergelijkbaar met het toerental van de motor van een auto.
19 en 30 zijn frequenties van de compressor, niet 1 op 1 voor zo ver ik weet.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 12-09-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-03 21:59
In het LL warmtepomp topic is het vrij stil, dus post ik mijn vraag ook maar even hier.

Ik ben de bijkeuken aan het verbouwen en wil daar nog een Daikin (FTXM) ophangen. Ik ben voornemens om de leidingen in de muur/spouw te frezen. De muren worden toch nog gestuct en ik vind leidingen aan de buitenkant van het huis met een goot niet zo mooi.

Mijn idee is om een PVC buis van 75mm in de muur/spouw te frezen waar ik de koelleidingen, condensafvoer en besturingskabel in kan doen. Aan de bovenkant een 45 graden bocht schuin omhoog naar binnen, en aan de onderkant een 45 graden bocht schuin omlaag naar buiten. Ik zal de leidingen meteen invoeren en laat daarna de stucadoor komen. Na het stucen kan de Daikin dan worden aangesloten door de G-gassen monteur. Voordeel van een PVC buis is dat de leidingen dan nog wat speling hebben.

Is dit zo een goed idee? Of kan ik de leidingen zonder PVC buis in de muur frezen? Wie heeft hier ervaring mee?

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zubadan schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:59:
In het LL warmtepomp topic is het vrij stil, dus post ik mijn vraag ook maar even hier.

Ik ben de bijkeuken aan het verbouwen en wil daar nog een Daikin (FTXM) ophangen. Ik ben voornemens om de leidingen in de muur/spouw te frezen. De muren worden toch nog gestuct en ik vind leidingen aan de buitenkant van het huis met een goot niet zo mooi.

Mijn idee is om een PVC buis van 75mm in de muur/spouw te frezen waar ik de koelleidingen, condensafvoer en besturingskabel in kan doen. Aan de bovenkant een 45 graden bocht schuin omhoog naar binnen, en aan de onderkant een 45 graden bocht schuin omlaag naar buiten. Ik zal de leidingen meteen invoeren en laat daarna de stucadoor komen. Na het stucen kan de Daikin dan worden aangesloten door de G-gassen monteur. Voordeel van een PVC buis is dat de leidingen dan nog wat speling hebben.

Is dit zo een goed idee? Of kan ik de leidingen zonder PVC buis in de muur frezen? Wie heeft hier ervaring mee?
75mm infrezen in puur je muur zal niet gaan als je muur maar 10cm dik is per muur, in de spouw zal wel kunnen maar dan moet je hier maar bij kunnen.
De Koelleiding van de genoemde Daikin FTXM35M (< Gokje) is 3/8 en 1/4 dus dan is 75mm idd ruim bemeten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

10 keer foutloos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d9i4YhCc5wKnd2Am8PUh9pMi/thumb.png

[ Voor 81% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 12-09-2017 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:22
Zojuist de TADO aan de ELGA aangekoppeld.. n.a.v. @Ramon_1984 z'n linkje ;)

Is hier 22,4 graden in huis dus kan "helaas" nog niet stoken en het resultaat zien.
TADO is esthetisch verantwoord en heeft een veel hogere WAF dan de honeywell ^^

En ik kan nu weer per 0.1 graden de thermostaat omhoog gooien, en weer remote enabled.
Kan alleen niet koelen.. wellicht dat ik in de zomer de honeywell bij de elga leg en deze dan tijdelijk aansluit.

[ Voor 29% gewijzigd door Daannn1987 op 12-09-2017 20:46 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:14:
Waterzijdig de groepen nog een keer gekalibreerd, het lijkt opgelost te zijn.
Heb je inzicht in wat het waterzijdig kalibreren doet met de Ta en Tr ten opzichte van Ta_gewenst.
Dre schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:10:
[...]
Blijft Ta onder Ta_gewenst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Dre Mijn voorlopige conclusie over waarom het nu wel goed lijkt te gaan is dat de Tr van alle groepen identiek is. Ik veronderstel dat het soms 'afslaan' werd veroorzaakt doordat er enige variatie v.d. Tr was, kennelijk iets te grote verschillen per groep, er soms wat warmer dan gemiddeld binnen kwam, en de WP 'concludeerde' mission completed. Om vervolgens weer een fractie later iets koeler water 'binnen' te krijgen en de conclusie werd, mission not yet completed. Dit is mijn theorie zoals ik denk dat het werkt. Geen garantie dat het ook daadwerkelijk zo is. Calibratie t.a.v. Ta en Tr ten opzichte van Ta_gewenst zie ik geen verschillen/afwijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05:53
Daannn1987 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:45:
Zojuist de TADO aan de ELGA aangekoppeld.. n.a.v. @Ramon_1984 z'n linkje ;)

Is hier 22,4 graden in huis dus kan "helaas" nog niet stoken en het resultaat zien.
TADO is esthetisch verantwoord en heeft een veel hogere WAF dan de honeywell ^^

En ik kan nu weer per 0.1 graden de thermostaat omhoog gooien, en weer remote enabled.
Kan alleen niet koelen.. wellicht dat ik in de zomer de honeywell bij de elga leg en deze dan tijdelijk aansluit.
Ik ben benieuwd hoe de Elga reageert met de TADO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:35:
[...]

Ik ben benieuwd hoe de Elga reageert met de TADO.
Ik zal verslag uitbrengen wanneer hij zijn werk mag doen :P
Heb zelf het idee dat TADO betere opentherm sturing heeft icm zltv dan de Honeywell maar we gaan het zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Anoniem: 266924
Ta en Tr hebben een directe relatie met elkaar bij een gegeven flow en gegeven vermogen. Variatie in Tr zie je dus ook terug in variatie in Ta.

Kan je bevestigen dat Ta ruim onder de Ta_gewenst bleef ?

Panasonic beweert namelijk:
12.1.2.1
Thermostat Control
Compressor is OFF when Water Outlet Temperature – Internal Water Setting Temperature > 2°C for
continuously 3 minutes.
Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.

Zelf heb ik de indruk dat het eerder > 1°C en geen > 2 °C. Er staan meer fouten in de handleiding, dus ik hoor liever wat de gebruikers ervaren en meten.

[Edit]
Gezien reactie hieronder zal het een meetfout zijn van mijn temperatuur sensor.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 12-09-2017 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
Dre schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:39:
@Anoniem: 266924
Ta en Tr hebben een directe relatie met elkaar bij een gegeven flow en gegeven vermogen. Variatie in Tr zie je dus ook terug in variatie in Ta.

Kan je bevestigen dat Ta ruim onder de Ta_gewenst bleef ?

Panasonic beweert namelijk:
12.1.2.1
Thermostat Control
Compressor is OFF when Water Outlet Temperature – Internal Water Setting Temperature > 2°C for
continuously 3 minutes.
Compressor is ON after waiting for 3 minutes, if the Water Outlet Temperature – Water Inlet Temperature
(temperature at thermostat OFF is triggered) <-3°C.

Zelf heb ik de indruk dat het eerder > 1°C en geen > 2 °C. Er staan meer fouten in de handleiding, dus ik hoor liever wat de gebruikers ervaren en meten.
Klopt exact, twee graden erboven blijft ie draaien, bij de derde graad erboven is ie uit, bij drie graden onder ingestelde temp gaat ie weer aan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:37:
[...]

Ik zal verslag uitbrengen wanneer hij zijn werk mag doen :P
Heb zelf het idee dat TADO betere opentherm sturing heeft icm zltv dan de Honeywell maar we gaan het zien
Elga reageert toch alleen op warmte vraag vanuit je thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Dre Ik heb geen kamerthermostaat, althans als dat is wat de handleiding probeert te vertellen over Thermostat Control. Ik zie tijdens de run een Ta-Tr van 2-3C bij pompstand 2, de standaard waarde. Nee Ta blijft NIET onder Ta_gewenst, hij doet exact wat hem gevraagd wordt.
Edit:
Exact moet eigenlijk 'exact' zijn. De uitgelezen waardes, de eindwaarde is een fractie hoger dan ik zou mogen verwachten volgens de stooklijn. Ik weet niet precies hoeveel dat verschilt. Je stelt een stooklijnwaarde in betekent dit dat dat de Ta betreft of het gemiddelde van Ta en Tr dus (Ta+Tr)/2

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 12-09-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:44:
[...]

Elga reageert toch alleen op warmte vraag vanuit je thermostaat?
Ja daar reageert hij op, maar de thermostaat vraagt een bepaalde temperatuur van de ketel of WP a.d.v. zijn algoritme / ingeleerde data van de woning.
Een goede thermostaat heeft op den duur door hoe snel / langzaam een woning opwarmt en afkoelt en met welke temperatuur hij de woning kan verwarmen.
Daarnaast houd een goede thermostaat een woning constant op temperatuur en zorgt ervoor dat overshoots minimaal zijn door optijd te stoppen met warmtevraag en ook weer op tijd te starten.

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 12-09-2017 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 21:49:
[...]

Ja daar reageert hij op, maar de thermostaat vraagt een bepaalde temperatuur van de ketel of WP a.d.v. zijn algoritme / ingeleerde data van de woning.
Een goede thermostaat heeft op den duur door hoe snel / langzaam een woning opwarmt en afkoelt en met welke temperatuur hij de woning kan verwarmen.
Daarnaast houd een goede thermostaat een woning constant op temperatuur en zorgt ervoor dat overshoots minimaal zijn door optijd te stoppen met warmtevraag en ook weer op tijd te starten.
Dat het buiten maar snel koud mag worden, dan kunnen we zien wat de Elga gaat doen
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 11:24:
.....
Ik ben eigenlijk ook op zoek naar zo'n setting welke @Oxellaar aangeeft om een verplichte "wachttijd" in te stellen, maar ik kan deze in de handleiding van mijn hydrobox nog niet vinden.

Wat misschien zou kunnen helpen is de eerder benoemde setting "Aanpass. versch. W/P thermo"
Ja, dat kan je met genoemde setting instellen, maar ook is het mogelijk de wachttijd te wijzigen.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 12-09-2017 22:59 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:47
Elga is hier nog in diepe slaap. Nog niet kouder als 22 graden geweest in huis.
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 22:58:
[...]

Ja, dat kan je met genoemde setting instellen, maar ook is het mogelijk de wachttijd te wijzigen.
Nu maak je me blij met een dood vogeltje :(

WAAR kan ik die wijzigen ;)

Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 00:16:
[...]

Nu maak je me blij met een dood vogeltje :(

WAAR kan ik die wijzigen ;)
Je bent zo voorspelbaar :)

Moet ik even opzoeken :*)

koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 00:17:
[...]

Je bent zo voorspelbaar :)

Moet ik even opzoeken :*)
De nacht is net begonnen, heb je mooi wat te doen :> :>

Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 00:18:
[...]

De nacht is net begonnen, heb je mooi wat te doen :> :>
Als je nou eens de setting aanpassen verschil WP/thermo op 'on' zet en je zet het vermogen van de WP op 50%. Als je de WP aanzet gaat deze namelijk volgas richting doeltemperatuur en dan terug moduleren. Rustig draaien op halve kracht geeft een veel minder hollen/stilstaan effect.

De setting waar de wachttijd in te stellen is kan ik zo 123 niet vinden, maar dacht 'm ooit gezien te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 03:08
Waarschijnlijk domme vraag, maar waarom heeft @Grolsch last van pendelen met een buffervat ?

Er moet warmtevraag zijn in huis, wp gaat aan, warmt buffer op, en slaat dan af omdat hij threshold snel bereikt heeft. De afgifte groep is hier toch van losgekoppeld ?

Is het dan niet zo dat pas als de buffer temperatuur te veel zakt de wp weer (even) aan gaat ?

Heeft dat zuiver met minimaal vermogen te maken, en dat warmtevraag daaronder zit ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

@jacovn Niet gestelde vragen, zijn de domme vragen. Jouw vraag getuigt van nadenken en willen begrijpen. Hulde !

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@jacovn Heeft iemand de definitie van pendelen? Wanneer is iets pendelen?
Bijvoorbeeld 6 minuten aan en 4 minuten uit is geen pendelen, kan wel als pendelen gezien worden.
Daannn1987 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 20:45:
Je kunt koelen handmatig inschakelen op de Elga zelf, heb je de Honeywell niet voor nodig.
Staat in de handleiding ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Daannn1987
Oxellaar schreef op woensdag 13 september 2017 @ 07:08:
@jacovn Heeft iemand de definitie van pendelen? Wanneer is iets pendelen?
Bijvoorbeeld 6 minuten aan en 4 minuten uit is geen pendelen, kan wel als pendelen gezien worden.

[...]

Je kunt koelen handmatig inschakelen op de Elga zelf, heb je de Honeywell niet voor nodig.
Staat in de handleiding ;)
meer dan 6 starts per uur is bij een CV ketel pendelen meen ik :) Bij een WP is dit volgens mij hetzelfde?

Ah zal de handleiding tzt er maar eens op naslaan dan, scheelt weer!

koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 00:33:
[...]

Als je nou eens de setting aanpassen verschil WP/thermo op 'on' zet en je zet het vermogen van de WP op 50%. Als je de WP aanzet gaat deze namelijk volgas richting doeltemperatuur en dan terug moduleren. Rustig draaien op halve kracht geeft een veel minder hollen/stilstaan effect.

De setting waar de wachttijd in te stellen is kan ik zo 123 niet vinden, maar dacht 'm ooit gezien te hebben.
Het is dus echt een dood vogeltje :+ Met die W/P thermo setting ga ik zeker spelen mocht dat nodig zijn.
De WP draait op dit moment op 50%.
jacovn schreef op woensdag 13 september 2017 @ 02:30:
Waarschijnlijk domme vraag, maar waarom heeft @Grolsch last van pendelen met een buffervat ?

Er moet warmtevraag zijn in huis, wp gaat aan, warmt buffer op, en slaat dan af omdat hij threshold snel bereikt heeft. De afgifte groep is hier toch van losgekoppeld ?

Is het dan niet zo dat pas als de buffer temperatuur te veel zakt de wp weer (even) aan gaat ?

Heeft dat zuiver met minimaal vermogen te maken, en dat warmtevraag daaronder zit ?
Ik heb nog geen last van pendelen, want eigenlijk hoeft de WP nog niet aan :P

In mijn situatie hoeft er geen warmtevraag in huis te zijn, ik werk met naregeling van Danfoss en zet handmatig de WP aan. Ik zou dit ook via de Danfoss kunnen doen, maar dat betekend dat als er iets of iemand in mijn huis aan een thermostaat draait terwijl het buiten 20+ is mijn WP aanspringt.

De WP stuurt niet op buffertemperatuur maar op aanvoer / retour temperatuur.
De buffer "dempt" deze temperatuur. Gaat er een nageregelde groep open, dan krijgt de WP niet rechtstreeks een plons koud water in de retour, maar dit gaat via de buffer. En door de buffer krijgt deze groep een plons warm water uit voorraad.

En het belangrijkste voordeel, de 2 hydraulische circuits zijn gescheiden, dus WP primair draait op een vaste flow (vindt de WP lekker) en m'n afgiftesysteem is ingesteld op flow per groep, dus druk gestuurd door de secundaire pomp als er groepen open en/of dicht gaan.

Vandaag voor test de WP aangezet, temperatuur in de woonkamer en keuken is "gezakt" naar 20 graden, dus ik heb nu woonkamer, keuken, kinderkamer ingesteld op 21 graden, en de badkamer op 23 graden, dus zijn dan ook de 4 groepen welke vanochtend open stonden toen ik naar mijn werk ging.

Ik verwacht met deze relatief hoge buitentemperaturen, en mijn lage stooklijn (30 graden -10 / 25 graden +15) dat de WP wel meerdere keren per uur aan/uit zal gaan, of je dit dan pendelen noemt mag je zelf weten :P

Dit is naar mijn idee op te lossen door de Ta te verhogen, maar dat levert weer een slechtere COP :P

Terug moduleren doet mijn WP ook voldoende (500 Watt elektrisch) dus hier is eigenlijk geen "goede" oplossing voor, er is gewoon onvoldoende warmteverlies in mijn woning met deze temperaturen om de WP permanent te laten pruttelen. Dan had ik een WP moeten hebben met een minimaal vermogen van 200Watt elektrisch en die bestaan volgens mij niet :P

Ik had eigenlijk een setting verwacht ergens dat ik een "minimale" rusttijd kon aangeven. Iets in de trend van "na elke WP run minimaal xx minuten rust".

Ik verwacht eigenlijk ook dat ik eerst de WP een dag moet laten draaien om een goed beeld te krijgen. De gehele vloer moet eerst op temperatuur komen, en dat is niet in een paar uur geregeld, dus ik laat hem vandaag lekker draaien. De weersvoorspellingen zijn niet zo best voor de komende dagen in mijn regio (regen, wind en max 15 graden).

Aangezien ik midden in de weilanden woon vangt mijn woning veel wind, en omdat wij Mechanische ventilatie met ventilatieroosters hebben zal ik meer warmteverlies hebben t.o.v. balansventilatie, maar dat is een bewuste keuze geweest 8)

• Ramon_1984
Terug moduleren doet mijn WP ook voldoende (500 Watt elektrisch) dus hier is eigenlijk geen "goede" oplossing voor, er is gewoon onvoldoende warmteverlies in mijn woning met deze temperaturen om de WP permanent te laten pruttelen. Dan had ik een WP moeten hebben met een minimaal vermogen van 200Watt elektrisch en die bestaan volgens mij niet :P
[/quote]
De Elga kan terug moduleren tot 200w :P

De dipjes zijn een Fibaro/Domoticz probleem, de pomp draait gewoon Fr 25 terwijl Domoticz aangeeft dat er slechts 36W opgenomen wordt. "Fijne" meetapparatuur. Gelukkig een KISS installatie, hoef ik niet x-tallen mogelijke dingen te verdenken.
Edit:
Gelukkig hield ik een slag om de arm of kalibreren de oorzaak was, het leek beter te gaan, maar 'toeval' in de metingen zetten je gemakkelijk op het verkeerde been.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 12:13 ]

Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:04:
[...]

Het is dus echt een dood vogeltje :+ Met die W/P thermo setting ga ik zeker spelen mocht dat nodig zijn.
De WP draait op dit moment op 50%.

[...]

Ik heb nog geen last van pendelen, want eigenlijk hoeft de WP nog niet aan :P

In mijn situatie hoeft er geen warmtevraag in huis te zijn, ik werk met naregeling van Danfoss en zet handmatig de WP aan. Ik zou dit ook via de Danfoss kunnen doen, maar dat betekend dat als er iets of iemand in mijn huis aan een thermostaat draait terwijl het buiten 20+ is mijn WP aanspringt.

De WP stuurt niet op buffertemperatuur maar op aanvoer / retour temperatuur.
De buffer "dempt" deze temperatuur. Gaat er een nageregelde groep open, dan krijgt de WP niet rechtstreeks een plons koud water in de retour, maar dit gaat via de buffer. En door de buffer krijgt deze groep een plons warm water uit voorraad.

En het belangrijkste voordeel, de 2 hydraulische circuits zijn gescheiden, dus WP primair draait op een vaste flow (vindt de WP lekker) en m'n afgiftesysteem is ingesteld op flow per groep, dus druk gestuurd door de secundaire pomp als er groepen open en/of dicht gaan.

Vandaag voor test de WP aangezet, temperatuur in de woonkamer en keuken is "gezakt" naar 20 graden, dus ik heb nu woonkamer, keuken, kinderkamer ingesteld op 21 graden, en de badkamer op 23 graden, dus zijn dan ook de 4 groepen welke vanochtend open stonden toen ik naar mijn werk ging.

Ik verwacht met deze relatief hoge buitentemperaturen, en mijn lage stooklijn (30 graden -10 / 25 graden +15) dat de WP wel meerdere keren per uur aan/uit zal gaan, of je dit dan pendelen noemt mag je zelf weten :P

Dit is naar mijn idee op te lossen door de Ta te verhogen, maar dat levert weer een slechtere COP :P

Ik had eigenlijk een setting verwacht ergens dat ik een "minimale" rusttijd kon aangeven. Iets in de trend van "na elke WP run minimaal xx minuten rust".

Ik verwacht eigenlijk ook dat ik eerst de WP een dag moet laten draaien om een goed beeld te krijgen. De gehele vloer moet eerst op temperatuur komen, en dat is niet in een paar uur geregeld, dus ik laat hem vandaag lekker draaien. De weersvoorspellingen zijn niet zo best voor de komende dagen in mijn regio (regen, wind en max 15 graden).

Aangezien ik midden in de weilanden woon vangt mijn woning veel wind, en omdat wij Mechanische ventilatie met ventilatieroosters hebben zal ik meer warmteverlies hebben t.o.v. balansventilatie, maar dat is een bewuste keuze geweest 8)
Na een wintertje draaien weet je het, zoiets leer je niet in een paar dagen.

• JPvA
  • Laatst online: 04-08-2020
Heren,

Ik ben bezig om een schuur achter het huis te bouwen met een maat van 6x10 meter. Het wordt een hobby schuur waar ik af en toe wat in ga doen en twee auto's stallen. Nu wil ik hem verwarmen maar meer dan vorstvrij en als ik er in bezig wil zijn moet het even wat warmer zijn hoeft het niet te worden. Mijn idee was om in de betonnen vloer vloerverwarming te monteren en een kleine lucht/water pomp te laten monteren.

Wat zou de beste L/W pomp hiervoor zijn?

De stooklijn-instelling 'lijkt' zich op Tr te oriënteren. Ik zou bij de huidige buitenT 27C moeten hebben, de Ta loopt op tot 29 en de Tr=27 op het moment van stoppen.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 23:02
Ik heb de eerste stapjes gezet om de CN105 van de Ecodan uit te lezen.. Maar zoals ik al verwachtte gaat dit niet zonder slag of stoot.

Het starten van de communicatie gaat bij de lucht/lucht middels

const byte CONNECT[CONNECT_LEN] = {0x3f, 0x3f, 0x3f, 0x3f, 0x76, 0x3f, 0x3f, 0x02};

blijkbaar is deze bij de Ecodan anders.

Een ieder die wat beter in deze materie zit wordt vriendelijk "verzocht O+ " even in dit topic te kijken

https://gathering.tweaker...message/52563943#52563943

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZXtP1f5.png

@JPvA Als je niet zeer lang van te voren wilt plannen wanneer je daar bezig wilt zijn, zou ik niet voor een zeer traag afgiftesysteem, vv, kiezen.

@JPvA 60m2 is naar woning-maatstaven 'klein', je hoeft geen 20-21C, vorstvrij+, dat betekent relatief weinig warmtevraag, de 'kleinst' mogelijke zou moeten voldoen lijkt me.

koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 11:57:
[...]

Na een wintertje draaien weet je het, zoiets leer je niet in een paar dagen.
Hoe moet je dit aan 'gewone' stervelingen uitleggen ? Als WP installaties op die manier optimaal werkend gekregen moeten worden dan zie ik het somber in voor de acceptatie van die dingen.

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:17:
[...]

Hoe moet je dit aan 'gewone' stervelingen uitleggen ? Als WP installaties op die manier optimaal werkend gekregen moeten worden dan zie ik het somber in voor de acceptatie van die dingen.
Het is bij een CV ketel ook niet veel anders hoor..
Bij wie thuis draait de CV optimaal?
Zeker icm vvw zijn enorm veel cv ketels slecht tot niet ingeregeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 13-09-2017 12:23 ]

Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:17:
[...]

Een gewone sterveling interesseert zich niet voor het hoe of wat mbt de WP, als de boel maar warm word tegen de beloofde condities.
In het geval van @Grolsch is de praktijk misschien anders dan hij nu denkt. Bij mij gaat met dit weer de WP aan en word het huis warm gaat de WP uit. Vervolgens 2 dagen later weer aan :)
Met 21.7C zitten wij hier nog een paar dagen warm, maar het kriebelt wel om 'm aan te schakelen. Kijken hoe mijn nieuwe setup bevalt en of we echt veel lager dan 30c Ta kunnen.

@koevlaas2 Het probleem zit 'm denk ik in "de beloofde condities".
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:29:
@koevlaas2 Het probleem zit 'm denk ik in "de beloofde condities".
Er zijn voorbeelden te vinden waar dit een probleem bleek te zijn.
Verder vertel ik het mijn klanten eerlijk als ik denk dat het met hun kleine radiatoren niet gaat lukken.

Heb je een concreet voorbeeld @Anoniem: 266924 ?

@Daannn1987 Daar was tot voor kort, althans in de hoofden van mensen ook geen alternatief voor. Op het moment dat je een WP als milieu-vriendelijk alternatief wordt aangeboden en je kWh gebruik gaat door slechte afstelling/lage COP, meer of minder fors hoger uitvallen dan krijgt de WP een onnodig slecht image.

• JPvA
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:04:
@JPvA Als je niet zeer lang van te voren wilt plannen wanneer je daar bezig wilt zijn, zou ik niet voor een zeer traag afgiftesysteem, vv, kiezen.
Goed punt, voordeel van wel vloerverwarming is als je er op een later moment toch meer gebruik van wilt maken dan zit het er al in. Achteraf vloerverwarming monteren is nogal duurder.
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:09:
@JPvA 60m2 is naar woning-maatstaven 'klein', je hoeft geen 20-21C, vorstvrij+, dat betekent relatief weinig warmtevraag, de 'kleinst' mogelijke zou moeten voldoen lijkt me.
Uiteraard klein apparaatje. Heb je een suggestie voor welke?

@koevlaas2 Nee ik heb geen concreet voorbeeld, maar sommige mensen hebben het over 'horror'-verhalen waarbij complete wijken met WPen mislukken omdat de beloftes niet waar worden gemaakt. Dat ligt niet aan de WP maar aan de ondeskundigheid van de installateurs.

@JPvA VV is niet de heilige graal qua afgifte-systeem.

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:33:
@Daannn1987 Daar was tot voor kort, althans in de hoofden van mensen ook geen alternatief voor. Op het moment dat je een WP als milieu-vriendelijk alternatief wordt aangeboden en je kWh gebruik gaat door slechte afstelling/lage COP, meer of minder fors hoger uitvallen dan krijgt de WP een onnodig slecht image.
Eens maar die verantwoording ligt bij de adviseur / monteur. Hoewel het product (WP) ansich hiervan het slachtoffer zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Daannn1987 Juist, dat is mijn min of meer grote zorg.

@JPvA De ELGA welke tot 200W kan terugmoduleren lijkt een aantrekkelijke optie in mijn optiek.

@koevlaas2 Een WP-installatie zou in mijn optiek 'hufterproof' moeten zijn.

• Daannn1987
@Anoniem: 266924 precies, ben sowieso benieuwd hoe dit alles gaat lopen en wat de invloed / sturing vanuit de overheid zal zijn voor het toepassen van WP's in de particuliere sector.

Veel vrienden / kennissen / familie van mij wonen in woningen, waar zonder grote aanpassingen echt geen WP Kan komen te staan wegens problemen met het afgifte systeem.

• Daannn1987
een WP installatie an sich is redelijk hufter proef, het probleem is dat ons afgifte systeem in NL afgestemd is op een CV ketel met HTV en niet op LTV/ ZLTV

@Daannn1987 Daar richt ik mijn energie ook op, het creëren van een afgiftesysteem wat effectief-ZLTV/betaalbaar en zonder/zeer weinig overlast te bezorgen kan worden geïnstalleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 12:49 ]

Misschien kan iemand van jullie me helpen bij het inschatten van kosten mbt het installeren van vloerverwarming in een bestaande woning. Naast kosten speelt de inschatting van de benodigde tijd om e.e.a. te realiseren. Nieuw topic ?
Edit:
Dit om beter in te kunnen schatten waar mijn toekomstige oplossing mee moet kunnen concurreren.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 12:55 ]

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:46:
een WP installatie an sich is redelijk hufter proef, het probleem is dat ons afgifte systeem in NL afgestemd is op een CV ketel met HTV en niet op LTV/ ZLTV
Ben het niet helemaal met je eens, alle hoge temperatuur systemen zijn zo uitgelegd dat een koud huis in twee uur tijd weer warm is. Ga je met deze systemen 24 uur stoken op lage temperatuur dan lukt dat bijna altijd. Heb je al een voorbeeld dat iemand zijn huis niet warm krijgt?
Er zijn namelijk al genoeg voorbeelden dat het andersom wel lukt ondanks dat installateurs zeggen dat het niet kan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:25:
De Elga kan terug moduleren tot 200w :P
Maar de Elga kan geen 11,2 KW leveren bij -10, dus als het echt koud wordt krijg ik met een Elga m'n huis niet warm.

Ook is een Elga niet echt geschikt voor het op temperatuur maken/houden van ons SWW vat van 400 Liter.

Ik zie dat de WP nu runs maakt van 15 minuten, vervolgens een aantal minuten uitgaat, en dan weer aan een nieuwe run begint.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/zuhafr.jpg

Lijkt mij helemaal niet gek met deze Ta en deze Tb en de geringe warmteverliezen.

Dus tot nu toe werkt alles naar behoren :P

@reneeke1970 Ben het met je eens, maar dan zou je mensen bij wijze van spreken geen huiskamerthermostaat moeten geven om te voorkomen dat ze de stookgewoontes welke ze van hun Gas-CV gewend zijn ook op de WP gaan toepassen. Mensen zijn gewoontedieren en als ze het idee hebben dat er energie verspild wordt draaien ze de thermostaat omlaag en klagen vervolgens dat het zo lang duurt voor de boel weer op temperatuur is.

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:03:
@reneeke1970 Ben het met je eens, maar dan zou je mensen bij wijze van spreken geen huiskamerthermostaat moeten geven om te voorkomen dat ze de stookgewoontes welke ze van hun Gas-CV gewend zijn ook op de WP gaan toepassen. Mensen zijn gewoontedieren en als ze het idee hebben dat er energie verspild wordt draaien ze de thermostaat omlaag en klagen vervolgens dat het zo lang duurt voor de boel weer op temperatuur is.
Je moet ze zeker wel de thermostaat laten behouden want die is beter om het proces beheersbaar te houden. Het enige wat jij dan als adviseur moet doen is uitleggen waarom ze van hun gewoonte af moeten stappen. Dat is eenvoudiger dan uitleggen hoe en wat de war is en hoe dat tot drie cijfers achter de komma te berekenen.

1 PVoutput . Dongen NB

• JPvA
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:43:
@JPvA De ELGA welke tot 200W kan terugmoduleren lijkt een aantrekkelijke optie in mijn optiek.
Maar de Elga wordt toch altijd in combinatie met een gasketel gebruikt? Als dat zo is, is dat geen optie, we hebben geen gas meer... >:)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:02
Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:01:
[...]

Maar de Elga kan geen 11,2 KW leveren bij -10, dus als het echt koud wordt krijg ik met een Elga m'n huis niet warm.

Ook is een Elga niet echt geschikt voor het op temperatuur maken/houden van ons SWW vat van 400 Liter.

Ik zie dat de WP nu runs maakt van 15 minuten, vervolgens een aantal minuten uitgaat, en dan weer aan een nieuwe run begint.

[afbeelding]

Lijkt mij helemaal niet gek met deze Ta en deze Tb en de geringe warmteverliezen.

Je bent aan het verwarmen geslagen? Hier door de wind voor het eerst de temperatuur rond de 22 graden vanochtend. Wind staat pal op het huis en dat geeft toch meer afkoeling dan pure kode.

Nu door de zon en divers bakwerk is het al weer een graad opgewarmd.

JPvA schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:12:
[...]

Maar de Elga wordt toch altijd in combinatie met een gasketel gebruikt? Als dat zo is, is dat geen optie, we hebben geen gas meer... >:)
Nee hoor, er zijn mensen hier op het forum die inderdaad begonnen zijn met zo'n combi maar na een jaar de gas-cv hebben verwijderd en de ELGA stand-alone draait.

@reneeke1970 Zoals de huisarts zijn patiënten uitlegt waarom ze die en die ongezonde leefgewoonte moeten veranderen. Dat werkt niet. WAR hoef je niet uit te leggen.
Edit:
Hoeveel uitleg krijgt de koper van een auto met cruise-control over de werking daar van ?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 13:25 ]

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:22:
@reneeke1970 Zoals de huisarts zijn patiënten uitlegt waarom ze die en die ongezonde leefgewoonte moeten veranderen. Dat werkt niet. WAR hoef je niet uit te leggen.
Edit:
Hoeveel uitleg krijgt de koper van een auto met cruise-control over de werking daar van ?
Je hoeft de werking niet te kennen, alleen hoe je hem aan en uit zet, en dat staat in het boekje.
Net zoals bij een kamer thermostaat.

1 PVoutput . Dongen NB

Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:01:
[...]

[afbeelding]

Waarvoor heb je eigenlijk al die runs nodig, je huis is toch zo opgewarmd ?
Doe je watertemperatuur eens omhoog naar 30c minimaal, word de vloer sneller warm en kan de WP ook meer warmte kwijt. Cop wel iets omlaag, maar ach, peanuts.

@reneeke1970 Een 24h draaiende WP zet je niet aan of uit.
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:36:
@koevlaas2 Nee ik heb geen concreet voorbeeld, maar sommige mensen hebben het over 'horror'-verhalen waarbij complete wijken met WPen mislukken omdat de beloftes niet waar worden gemaakt. Dat ligt niet aan de WP maar aan de ondeskundigheid van de installateurs.
Deze is wel de meest bekende: http://deteuge2.nl/tag/warmtepompen/

Ik hoorde de plaatselijke electra installateur er ook over, dat hij bij veel W/W warmtepomp projecten de meterkast moet verzwaren en daarom zelf afzag van überhaupt een warmtepomp.

@koevlaas2 Hoeveel energie dient die x-ton aan massa eerst op te nemen voor de gewenste temperatuur bereikt is. Op de manier waarop dat nu gedaan wordt lijkt me het meest efficiënt.

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:57:
[...]

Ben het niet helemaal met je eens, alle hoge temperatuur systemen zijn zo uitgelegd dat een koud huis in twee uur tijd weer warm is. Ga je met deze systemen 24 uur stoken op lage temperatuur dan lukt dat bijna altijd. Heb je al een voorbeeld dat iemand zijn huis niet warm krijgt?
Er zijn namelijk al genoeg voorbeelden dat het andersom wel lukt ondanks dat installateurs zeggen dat het niet kan.
Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens, maar dan dwalen we weer teveel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jerh schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:14:
[...]

Je bent aan het verwarmen geslagen? Hier door de wind voor het eerst de temperatuur rond de 22 graden vanochtend. Wind staat pal op het huis en dat geeft toch meer afkoeling dan pure kode.

Nu door de zon en divers bakwerk is het al weer een graad opgewarmd.
Zoals ik vanmorgen eerder uitlegde was de temperatuur in onze woning vanochtend 20 graden (kamer en keuken) dus aangezien ik nu echt niet meer kon wachten heb ik hem gewoon aangezet :P

Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan >:) >:)
koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:31:
[...]

Waarvoor heb je eigenlijk al die runs nodig, je huis is toch zo opgewarmd ?
Doe je watertemperatuur eens omhoog naar 30c minimaal, word de vloer sneller warm en kan de WP ook meer warmte kwijt. Cop wel iets omlaag, maar ach, peanuts.
Omdat ik nu alleen op WAR draai, dus de WP blijft draaien tot ik hem met de hand weer uitzet :P

Maar ik zie geen enkel probleem in een WP die 4 x per uur uit/aangaat bij deze omstandigheden (lage Ta, hoge Tb).

Zoals eerder aangegeven kan de compressor dit 80 jaar volhouden ongeveer, dus daar hoef ik het niet om te laten.

[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 13-09-2017 13:40 ]

koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:34:
[...]

Deze is wel de meest bekende: http://deteuge2.nl/tag/warmtepompen/

Ik hoorde de plaatselijke electra installateur er ook over, dat hij bij veel W/W warmtepomp projecten de meterkast moet verzwaren en daarom zelf afzag van überhaupt een warmtepomp.
Dat bedoel ik, dat ligt/lag echt niet aan die W/W WPen, maar aan de ondergedimensioneerde bron als ik het me goed herinner.

Gisteren pauzes tussen de runs van 45min, vandaag veel wind en regen, 35min. BinnenT identiek Ta identiek Tr identiek och hoe simpel kan het toch zijn met WAR.

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:57:
[...]

En daar sla je de spijker op zijn kop.. er zijn zat mensen die misschien 2 uur per dag thuis zijn. Is het het dan waard om de woning de andere 22 uur p/d op temperatuur te houden?

technisch gezien ben ik het met je eens overigens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Daannn1987 2 uur per dag ? Hebben die mensen geen vrije tijd en slapen ze elders ?

• Daannn1987
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:54:
@Daannn1987 2 uur per dag ? Hebben die mensen geen vrije tijd en slapen ze elders ?
Meeste mensen slapen liever met 15 graden in de slaapkamer.. ik zelf ook maar door mijn WTW D en WAF lukt dat niet :+
Misschien is 2 uur lichtelijk overdreven, maar ik ken er heel veel die amper thuis zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
"vroeger" toen wij nog geen kinderen hadden was ons huis warm van 18:00 tot 21:00 (3 uur per dag), meer/vaker waren we niet thuis.

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:13:
"vroeger" toen wij nog geen kinderen hadden was ons huis warm van 18:00 tot 21:00 (3 uur per dag), meer/vaker waren we niet thuis.
En toen had je nog een cv ketel.

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:24:
[...]

Ja en dat is dus het hele punt; Een WP staat geen onregelmatig leven toe icm besparen op stookkosten ;)

@Daannn1987 Een 'perfect' snel afgiftesysteem zal dat wellicht oplossen.
Edit:
Diezelfde mensen kunnen dan ook geen vv hebben, vanwege de traagheid.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 14:41 ]

Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:38:
[...]

Dat bedoel ik, dat ligt/lag echt niet aan die W/W WPen, maar aan de ondergedimensioneerde bron als ik het me goed herinner.
Klopt, de bron was/is te klein en werd compleet koud getrokken waardoor de COP daalde naar onder de 1.
De keten is zo zwak als de zwakste schakel.
Degene die zijn WP overigens niet voor cv ketel ingeruild heeft heeft nu een ruime bron.

@koevlaas2 Wat is trouwens de reden van die lokale elektroman om de groepenkast voor mensen met een W/W WP te verzwaren ?
Edit:
Ik denk het al te weten, hij adviseert gewoon veel te grote WPen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 13-09-2017 14:45 ]

Ramon_1984 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:24:
[...]

Yup, die brande de woning binnen een uur van 16 naar 20 graden :) Dat gaat met een WP natuurlijk nooit lukken.

Andere kant de van de medaille, mijn oude huis koelde in 1 nacht ook af van 21 graden naar 16 graden, dat gaat nu natuurlijk ook nooit meer gebeuren.

Ik ga gewoon lekker experimenteren de komende tijd wat voor onze situatie het beste is.
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:37:
@Daannn1987 Een 'perfect' snel afgiftesysteem zal dat wellicht oplossen.
Edit:
Diezelfde mensen kunnen dan ook geen vv hebben, vanwege de traagheid.
Dat bestaat opzich wel, dan moet je overal IR panelen op gaan hangen, zeer snel, maar voor mij absoluut een nogo, punt 1 ik vind ze foeilelijk (ook al plakt Jan de Bouvrie er een sticker op) en punt 2. ik ervaar stralingswarmte zoals IR panelen doen niet als comfortabel.

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 13-09-2017 14:52 ]

Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:44:
@koevlaas2 Wat is trouwens de reden van die lokale elektroman om de groepenkast voor mensen met een W/W WP te verzwaren ?
Edit:
Ik vermoed dat de COP te laag is, TIB de jaagweg installeert deze warmtepompen overigens niet zelf, daar moet je o.a. BRL6000 voor gecertificeerd zijn tegenwoordig.
En verder weet ik het fijne er ook niet van.

Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 13:56:
[...]

Meeste mensen slapen liever met 15 graden in de slaapkamer.. ik zelf ook maar door mijn WTW D en WAF lukt dat niet :+
Misschien is 2 uur lichtelijk overdreven, maar ik ken er heel veel die amper thuis zijn.
Een VRF installeren, kan je het ene vertrek verwarmen en je slaapkamer koelen.

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:32:
[...]

Ja en dat is dus het hele punt; Een WP staat geen onregelmatig leven toe icm besparen op stookkosten ;)
En toch is dat wel het geval, maar dan moet je een thermostaat hebben die je via app op afstand kunt bedienen, en dan paar uur vantevoren natuurlijk.
En dat in combinatie met een groot buffer vat gaat het prima.
Maar inderdaad handiger word het er niet op.

1 PVoutput . Dongen NB

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 20:35
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:44:
Edit:
Dat zijn gewoon NEN normen, hangt verder af van de WP, niet W/W specifiek. Ik zou met 9KW 1-fase panasonic meer/zwaarder afgezekerde groepen nodig gehad hebben dan nu voor mijn 3-fase Nibe 16KW WP.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
De aversie tegen een thermostaat(naregeling) in de woonkamer snap ik echt niet.
Hier in huis hebben we graag controle over de temperatuur in de woonkamer.
Daarom heb ik een thermostaat (NEST) in de woonkamer die de warmtepomp uitgeschakeld wanneer de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Lekker simpel

In eerste instantie had ik ook alleen een WAR aansturing, ik zag echter dat de warmtepomp daarmee (veel) meer energie verbruikt dan dat ik dat nu heb met een WAR + thermostaat configuratie.
Mijn stookseizoen is (gelukkig) nog niet begonnen,dus mijn ervaring is van afgelopen winter.

Ook voor de nachtverlaging en bij afwezigheid vind ik een thermostaat dat iedereen in/uit huis kan bedienen wel prettig.
Het bedieningspaneel van de WP is daarvoor ondergeschikt, veel te technisch en bedoelt voor informatie/configuratie.

Het is mooi dat het kan (en niet omdat het moet) maar met een goed geïsoleerd huis met een "WAR only" configuratie verbruik je meer/onnodig energie dan met een WAR + thermostaat configuratie.

Voordelen Thermostaat:
De WP kan AAN/UIT gezet worden
Een slimme variant kun je op afstand bedienen
Een slimme variant helpt bij het vinden van een ideaal stookritme
Begrijpelijke interface voor de temperatuur in huis dat iedereen kent
Je bespaart energie omdat de WP pas aan gaat als er echt behoefte is
Comfort gaat omhoog omdat je meer invloed hebt op de temperatuur in huis
Opwarming door de zon, visite en door andere factoren wordt sneller gedetecteerd
Je hebt ook de optie om enkel op WAR te schakelen (zet de thermostaat op max)
Een slimme variant zorgt er uiteindelijk voor dat je dus zorgeloos een warm huis hebt
buiter schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:10:
De aversie tegen een thermostaat(naregeling) in de woonkamer snap ik echt niet.
Hier in huis hebben we graag controle over de temperatuur in de woonkamer.
Daarom heb ik een thermostaat (NEST) in de woonkamer die de warmtepomp uitgeschakeld wanneer de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Lekker simpel

In eerste instantie had ik ook alleen een WAR aansturing, ik zag echter dat de warmtepomp daarmee (veel) meer energie verbruikt dan dat ik dat nu heb met een WAR + thermostaat configuratie.
Mijn stookseizoen is (gelukkig) nog niet begonnen,dus mijn ervaring is van afgelopen winter.

Ook voor de nachtverlaging en bij afwezigheid vind ik een thermostaat dat iedereen in/uit huis kan bedienen wel prettig.
Het bedieningspaneel van de WP is daarvoor ondergeschikt, veel te technisch en bedoelt voor informatie/configuratie.

Het is mooi dat het kan (en niet omdat het moet) maar met een goed geïsoleerd huis met een "WAR only" configuratie verbruik je meer/onnodig energie dan met een WAR + thermostaat configuratie.

Voordelen Thermostaat:
De WP kan AAN/UIT gezet worden
Een slimme variant kun je op afstand bedienen
Een slimme variant helpt bij het vinden van een ideaal stookritme
Begrijpelijke interface voor de temperatuur in huis dat iedereen kent
Je bespaart energie omdat de WP pas aan gaat als er echt behoefte is
Comfort gaat omhoog omdat je meer invloed hebt op de temperatuur in huis
Opwarming door de zon, visite en door andere factoren wordt sneller gedetecteerd
Je hebt ook de optie om enkel op WAR te schakelen (zet de thermostaat op max)
Een slimme variant zorgt er uiteindelijk voor dat je dus zorgeloos een warm huis hebt
Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut pro thermostaat.
Er is ook een nadeel aan dergelijke schakeling, als je huis met vloerverwarming op temperatuur is gaat de boel uit en pas weer aan als de ondergrens van de interne Dt bereikt is, dit kan dagen duren.
Verder zie ik met een kamerthermostaat alleen maar voordelen.

Grolsch schreef op woensdag 13 september 2017 @ 14:50:
[...]

Dat bestaat opzich wel, dan moet je overal IR panelen op gaan hangen, zeer snel, maar voor mij absoluut een nogo, punt 1 ik vind ze foeilelijk (ook al plakt Jan de Bouvrie er een sticker op) en punt 2. ik ervaar stralingswarmte zoals IR panelen doen niet als comfortabel.
Hoeven geen COP=1 IR-panelem met hoge temperaturen te zijn. Weinig massa/water in een perfect geleidend materiaal is ook met een WP in no-time op de gewenste temperatuur.

LittleTycoon schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:10:
[...]

Dat zijn gewoon NEN normen, hangt verder af van de WP, niet W/W specifiek. Ik zou met 9KW 1-fase panasonic meer/zwaarder afgezekerde groepen nodig gehad hebben dan nu voor mijn 3-fase Nibe 16KW WP.
16kW ? Dat moet dan wel een heel groot pand / enorm te compenseren warmteverlies zijn om zo veel capaciteit neer te moeten zetten.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:24:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut pro thermostaat.
Er is ook een nadeel aan dergelijke schakeling, als je huis met vloerverwarming op temperatuur is gaat de boel uit en pas weer aan als de ondergrens van de interne Dt bereikt is, dit kan dagen duren.
Verder zie ik met een kamerthermostaat alleen maar voordelen.
Thermostaat is alleen mooi als hij de stooklijn aanpast zodra doel temperatuur is bereikt.
En dan de warmtepomp sturen op basis van war regeling.

@buiter Als je 24h stookt en de temperatuur constant is waar dient een thermostaat dan voor ?

@Ramon_1984 Stooklijn aanpassen ? Het is juist de bedoeling dat die 'nooit' aangepast hoeft te worden. Set and forget. Tenzij je woning andere thermische eigenschappen krijgt n.a.v. ander afgiftesysteem of verbeteren van isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:36:
@Ramon_1984 Stooklijn aanpassen ? Het is juist de bedoeling dat die 'nooit' aangepast hoeft te worden. Set and forget. Tenzij je woning andere thermische eigenschappen krijgt n.a.v. ander afgiftesysteem of verbeteren van isolatie.
Ik zal de discussie niet aangaan.
Maar een moderne war regeling heeft altijd een na regeling.

@Ramon_1984 Omdat de installateurs niet in staat zijn of niet geïnteresseerd zijn in het correct instellen van de WAR.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 20:35
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:28:
[...]

16kW ? Dat moet dan wel een heel groot pand / enorm te compenseren warmteverlies zijn om zo veel capaciteit neer te moeten zetten.
Hij doet maar 11,5 kw. De fake kw suggestie in de naam is om de prijs op te drijven.

Pand is zeker voldoende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IGCa6s0iWqh8iwO0W8W6HE6c/full.jpg

• reneeke1970
Anoniem: 266924 schreef op woensdag 13 september 2017 @ 15:31:
@buiter Als je 24h stookt en de temperatuur constant is waar dient een thermostaat dan voor ?
Dat zegt ie toch!!! Net als ik maar je wilt het niet zien, omdat je dan veel minder energie verbruikt!!!!

@buiter bedankt voor je mededeling, ik dacht echt dat ik alleen op de wereld was met deze conclusie.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 104 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)