Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.722 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:10

Carboy54

Duurzaamheid coach

@reneeke1970 Ik ben verbaasd op klem 9 staat 220 volt en die schakel jij in serie met 17,18 en vervolgens weer met 12 zonder problemen? Als dat juist is waarom de aan/uit thermostaat dan niet rechtstreeks op 17/18. Dat heeft toch hetzelfde effect of zie ik iets over het hoofd?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 21:57:
@reneeke1970 Ik ben verbaasd op klem 9 staat 220 volt en die schakel jij in serie met 17,18 en vervolgens weer met 12 zonder problemen? Als dat juist is waarom de aan/uit thermostaat dan niet rechtstreeks op 17/18. Dat heeft toch hetzelfde effect of zie ik iets over het hoofd?
Dat zei ik toch al, je zet hem in serie met die flow schakelaar van je CV die je op 17/18 aan sluit. Die klem 9 heb ik nooit genoemd, gebruik ik ook totaal niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@reneeke1970 Dat was wel mijn vraag de aansluiting thermostaat maar dan heb ik je verkeerd begrepen!

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:24:
@reneeke1970 Dat was wel mijn vraag de aansluiting thermostaat maar dan heb ik je verkeerd begrepen!
Dat is een thermostaat die tussen koelen en verwarmen schakelt toch?
Ik gebruik hem niet, alleen 17/18 en die is bij mijn weten ook 230 volt want zit een waarschuwings sticker naast geplakt.
Draad brug eraf, relais er op en klaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@reneeke1970 Nee geen 220v het is een potentiaalvrij ( spanningsloos aan/uit) contact. 17 en 18. Het nadeel is dan wel dat je bij 17-18 alles uitschakelt dus ook de vorstbeveiliging. Bij aansluiting op 9-12 ( 220v ) blijft inderdaad de pomp op stand by draaien maar ook de vorstbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:34:
@reneeke1970 Nee geen 220v het is een potentiaalvrij ( spanningsloos aan/uit) contact. 17 en 18. Het nadeel is dan wel dat je bij 17-18 alles uitschakelt dus ook de vorstbeveiliging. Bij aansluiting op 9-12 ( 220v ) blijft inderdaad de pomp op stand by draaien maar ook de vorstbeveiliging.
Nou dat is precies wat je niet wilt dat pomp blijft draaien. Maar volgens mij zit je abuis met de werking. Maar goed kijk maar wat je het handigst vind

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 14:28:
Stooklijnen voor degenen die het uitsluitend met WAR lukt:
@jaari Heel simpel: relatie tussen de Tb en Ta is de stooklijn; 22@10 en 27@-5 volgens jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
@Verwijderd 25@15 en 35@-5
@develdonk ik hanteer als stooklijn: 0,32 en 10,29. dus bij 0 graden buiten of kouder 32 graden t aanvoer volgens develdonk in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
@Ramon_1984 geen gegevens gevonden wel WAR volgens Ramon_1984 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
@Domba [W25@A15 .. W35@A-10] Shift 3(radiatoren) Shift -1a-2(vv) volgens Domba in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Ik weet niet zeker of @develdonk uitsluitend op WAR regelt.
De stijlheid/hoek van de stooklijnen verschilt nog al van 0.5 bij mij en 0.33 bij jaari. Ee.a. is naar mijn idee te verklaren uit jaari's bij benadering 2 maal zo grote afgifte-systeem resulterend in lagereTa waardes.
Voorbeeld:
Te compenseren verlies bijv. 2kW
50m2 en Ta=30 levert 40W/m2 is 2kW
100m2 en Ta=26 levert 20W/m2 maar door dubbel oppervlak ook 2kW
Indien er 2.2W verlies gecompenseerd dient te worden ziet het er alsvolgt uit.
50m2 - Ta=31.5 levert 44W is 1.5C hogere Ta totaal 2.2kW
100m2 - Ta=27 levert 44W is 1C hogere Ta totaal ook weer 2.2kW
Edit:
de 2kW en 2.2kW waardes zijn fictief, het gaat om het principe.
Hajeetje: als antwoord op je vraag: ik gebruik WAR regeling maar dan wel met een thermosstaat binnen die aangeeft of er verwarmt moet worden. Dus als er warmtevraag is gaat de warmtepomp obv buitentemp een bepaalde aanvoer temp afgeven.

Ik heb overigens mij thermosstaat van de muur getrokken (draadloze (lelijke) versie van Toshiba en die gewoon op de kast ergens gegooid in de huiskamer. Zowel koelen (vanaf 24 graden) en verwarmen (21 graden) loopt als een zonnetje en ding hangt enkel in de weg (ik hou van strakke muur zonder tierelantijn).

Ben dus erg blij met setup, COP is prima en een tvt van 5,9 jaar (incl climeleon kast van 670,-).

Nogmaals; allerbeste is wel dat de hele winter lang de vloer continue warm is. Dat is onbetaalbaar.
Heb deze zomer wel de eerder in dit forum gelinkte trillingsdempers er op gezet. Ben benieuwd of dat helpt tegen de resonantie op het houten dak. op naar stookseizoen 2 voor de Mitsubishi en stookseizoen 3 met een warmtepomp :)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:32
koevlaas2 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:36:
Kan iemand mij vertellen of ik een Flexslang 1 1/4 op een panasonic mono aangesloten krijg ( genoeg ruimte onder de motorkap) en of dit een slang met een ingebouwde bocht moet zijn of dat recht ook past ?
Verder is het geloof ik 1" buitendraad wat de pana aanbied, hier moet dan dus een verloop 1" binnendraad > 1 1/4 buitendraad op en dit alles dus op de WP.

Zijn deze niet veel goedkoper dan die Duitse dingen van 40€ ?
https://www.econo.nl/verbindingsslang-2-x-wartelmoer
De 1 1/4"aansluitingen zitten bij ons buiten aan de achterkant van de machine. Jouw flexibele slang knoop je daar dus zo aan vast.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:41
@Carboy54 Zou kunnen enkel voor verwarming, maar bedenk het is een max thermostaat principe.
Ik heb er zelf wel een relais op zitten, maar functie in menu uitstaan,
Gebruik deze mogelijkheid eigenlijk geheel niet omdat ik sinds mei beide units op Tank-mode only heb staan.
Tank-mode only omdat de Auto-Mode van de Pana voor mij te snel aan verwarmen of koelen gaat en ik kan wel in grijpen via pin 17&18 maar dan moet ik hele zomer een relais bekrachtingen.
Ik dien controller van Pana handmatig van HEAT+TANK mode naar COOL+TANK mode te zetten

Ik benodig alleen TANK-mode only op moment voor SWW en combibuffer met hygienespiraal als voorverwarmer SWW om regelmatig op temperatuur 38C te brengen en daarvoor volstaat een drukknop (10-20sec indrukken als er veel SWW wordt verwacht of een relais kortstondig even laten aantrekken om de trigger te zetten).
De drukknop of relais onderbreken even een weerstand van 2200Ohm die ik parallel aan de boiler temperatuur sensor heb staan.
De functie van weerstand is meervoudig, de weerstand zorgt ervoor dat Pana mono niet aanslaat tot water tot <20-21C afgekoeld is in combibuffer en beperkt het opwarmen tot 38C, korte onderbreking zorgt ervoor dat Pana mono start met verwarmen voor tank-mode en langer onderbreking, dan stopt opwarmen niet bij 38C maar verwarmt deze door naar de werkelijke setting in de controler van Pana mono van 52-53C.

Ik heb op beide units deze modificatie alleen met het verschil dat op combibuffer het relais als NC aangesloten is en op boiler als NO. Dat laatste om opwarmen van mijn kleine 50ltr boiler opwarmen evenuit te stellen na SWW tappen als WP nog aankoelen is en buiten nog >30C is.

Ik wil het aantal keer per dag op warme dagen dan beperken, want de 11 ltr die ik heb in de buiten leidingen na SWW opwarmen tot 55C.
Geforceerd afkoelen tot weer 16C, kost extra energie als ook dat de dot warmte, eerst door gehele afgifte systeem gaat voor die weer terug is bij WP is om te koelen. Na SWW verwarmen duurt het ca 3 minuten voor WP weer zijn koelfunctie opneemt terwijl circulatiepomp wel blijft lopen.
Afgelopen zomer ben ik niet aan testen met cool-priority setting in het hoofdmenu toegekomen dan zou deze de boiler via elektrisch element op temperatuur dienen te houden, terwijl WP gewoon blijft door gaan met koelen.

@Verwijderd Geheel WA-regeling wil ik mijn systeem niet meer noemen.
De WA-stooklijn van beide WP's is elk op een andere ruimte afgestemd, die elk ca 25% van de totale woning oppervlak zijn, de helling is gelijk omdat nog niet toe ben om een algo te programmeren die overweg kan met verschillende hellingen in de diverse nodes.
Maar er wordt wel het nodige gestuurd, wat je als naregeling moet zien door de retour-temperatuur te beinvloeden.
Een 600ltr combibuffer die als warmtebuffer wordt gebruikt, die het warmteopwek moment grotendeels loskoppelt van verbruiksmoment en via de Tr opkrikt voor die naar de WP gaat.

Omdat de WA-stooklijn van 6kW Pana Monoblok niet laag genoeg kan voor mij, voor de 20 jaar oude vloer&wandverwarming, zonder extra energiekosten van elektrisch element , gebruik ik voornamelijk de hystersis ruimte en niet pin 17&18 om de WP te sturen.
0-2,7kW warmtebehoefte haal ik uit de warmtebuffer, die ik zo nu en dan met 5-6kW bijvul.
2,5-6kW warmtebehoefte gaat met 1 WP, waarbij ik de vermogensregeling beinvloed via Tr
5-12kW lopen beide volgens WA-regeling, waar ik voor enkele uren het vermogen nog kan verhogen door warmtebuffer leeg te laten lopen, enkel de Ta per circuit volgt de WA-stooklijn daarvan.

Ik moet mijn schema in sign nog wel aanpassen, de TSA is nu vervangen door een 4 wegklep (dubbel L-type)
Als de WP van radiatoren (rechter) in boiler-mode loopt, heeft de combibuffer met hygienespiraal de functie van een ontkoppelbuffer en kan 1 van de 3 andere circulatiepompen (de hulp pompen zijn in grijs) de circulatie voor zowel radiatoren als eventueel vloerverwarming verzorgen, afhankelijk van benodigde vermogen kunnen beide hulp circulatiepompen lopen. Deze hulpcirculatiepompen lopen niet als de WP's in verwarmings mode draaien.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

develdonk schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:58:
[...]

Hajeetje: als antwoord op je vraag: ik gebruik WAR regeling maar dan wel met een thermosstaat binnen die aangeeft of er verwarmt moet worden. Dus als er warmtevraag is gaat de warmtepomp obv buitentemp een bepaalde aanvoer temp afgeven.

Ik heb overigens mij thermosstaat van de muur getrokken (draadloze (lelijke) versie van Toshiba en die gewoon op de kast ergens gegooid in de huiskamer. Zowel koelen (vanaf 24 graden) en verwarmen (21 graden) loopt als een zonnetje en ding hangt enkel in de weg (ik hou van strakke muur zonder tierelantijn).

Ben dus erg blij met setup, COP is prima en een tvt van 5,9 jaar (incl climeleon kast van 670,-).

Nogmaals; allerbeste is wel dat de hele winter lang de vloer continue warm is. Dat is onbetaalbaar.
Heb deze zomer wel de eerder in dit forum gelinkte trillingsdempers er op gezet. Ben benieuwd of dat helpt tegen de resonantie op het houten dak. op naar stookseizoen 2 voor de Mitsubishi en stookseizoen 3 met een warmtepomp :)
Zo regel ik ook de Mitsu, en voor mij werkt dit al 2 stookseizoenen prima. Het aankomende verder fine tunen maar veel verwacht ik er niet meer van.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crazyharrie schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:33:
[...]

Zo regel ik ook de Mitsu, en voor mij werkt dit al 2 stookseizoenen prima. Het aankomende verder fine tunen maar veel verwacht ik er niet meer van.
Lijkt mij ook bijna de enige manier om alles onder controle te houden, war is ontwikkelt om niet teveel energie te verspillen, om bij warm weer niet onnodig warm water te maken, maar het is een onmogelijke vervanger voor een kamer thermostaat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 12:17
reneeke1970 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:42:
[...]

Lijkt mij ook bijna de enige manier om alles onder controle te houden, war is ontwikkelt om niet teveel energie te verspillen, om bij warm weer niet onnodig warm water te maken, maar het is een onmogelijke vervanger voor een kamer thermostaat.
derhalve hangt de thermosstaat in de huiskamer (eigenlijk ligt hij op de kast) om vast te stellen of de ruimtetemp onder de gewenste temp komt. DAN gaat namelijk de mitsu pas aan obv WAR. indien ruimtetemp > gewenste temp doet warmtepomp helemaal niks

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
develdonk schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:57:
[...]

derhalve hangt de thermosstaat in de huiskamer (eigenlijk ligt hij op de kast) om vast te stellen of de ruimtetemp onder de gewenste temp komt. DAN gaat namelijk de mitsu pas aan obv WAR. indien ruimtetemp > gewenste temp doet warmtepomp helemaal niks
Ja ik snap hem helemaal, zo zou ik het ook doen als ik war zou gebruiken.
Een CV met war regeling doet het toch ook zo, puur om niet te warm water hoeven maken vanuit energie besparing gezien.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
De kabels voor de CN105 connector verwacht ik maandag binnen, en dan kijken of ik een vervanger voor Mel2cloud2Domoticz kan maken.. Ecodan2Domoticz ofzo >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Mijn Zubadan had van 9 mei tot nu rust (stroom er af), maar vanochtend was het wat kouder in huis en daarom heb ik hem weer aangezet. Ik moest de tijd opnieuw instellen, maar verder geen enkel probleem. Het was al snel weer aangenaam in huis :).

Vorig jaar was september warmer en toen had ik mijn Zubadan pas op 30 september aangezet. Gelukkig heb ik genoeg PV; sinds de laatste afrekening op 31-1 heb ik alweer ruim 4.000 kWh netto terug geleverd :). Ik ben benieuwd of ik dit op zal krijgen. Ik zal het niet koud krijgen deze winter :o.

NB: ik gebruik nog een klein beetje gas voor warm water (170 m3 sinds 31-1).

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Voor die houden van feitjes als warmteoverdracht

1" SJ235 staal 2,4m2 met wanddikte spiraal 2-3mm vs oude nefit 28kW koperen boiler met 22mm wanddikte spiraal 1,1mm

Combibuffer type EHKSS 2,4m2 SJ235 staal, warmte afname via 8m2 hygienespiraal of 1,8m2 topspiraal
Temperatuurstijging 8C/uur met Pana 6kW, dT=4,7C buffertemperatuur ijlt 9C achter op Ta
(sensor T3-buffer zit net boven onderste spiraal)
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Combibuffer-opwarm.png

28kW koperen Nefit boiler oppervlak onbekend
Temperatuurstijging, opwarmperiode is te snel voor goede meting dT=4,8C boilertemperatuur ijlt ca 2C na op Ta
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Boiler-opwarm.png

Een vat met RVS-spiraal heb ik niet, de warmteoverdacht is ca factor 5 minder dan SJ235 maar de wanddikte is veelal 1 mm, wat weer nodige goed maakt.

Aanvulling: Standaard heb ik een temperatuursensor modificatie met een 2200Ohm weerstand parallel die ik kan onderbreken met een relais, om te starten en eventueel doorverwarmen tot instelling in de controller.
Maar kan ook voortijdig afbreken vanaf buffer temperatuur >38C door relais te sluiten via domoticz, zodat weerstand weer parallel staat.
Overigens zijn deze opwarmingen nog waarbij de verwarmingsafgifte zelf stil ligt, via een 3-wegklep kan ik de gele bypass gebruiken in mijn schema om gelijktijdig warmte te onttrekken aan de buffer voor afgifte systeem.

Bij een Tb 10-15C zit het laatste uur bij volle run COP < 3.0, overall komt nog wel op 3,65 uit Afbeeldingslocatie: http://www.greenwatts.nl/Pictures/Combibuffer-opwarm2.png
Daar WP richting max temperatuur gaat bij doeltemperatuur van 50C wordt de dT kleiner en gaat WP in deellast van af ca 46C buffertemperatuur
Afbeeldingslocatie: http://www.greenwatts.nl/Pictures/Combibuffer-opwarm2-kW.png

[ Voor 35% gewijzigd door Domba op 10-09-2017 15:10 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorlopige conclusie stooklijnen vergelijken:
Je hebt er NIETS aan, althans niet dat er iets te leren valt. Het zegt iets over de relatieve omvang van het afgiftesysteeem in relatie tot het benodigde afgiftevermogen, ik kan er op dit moment in ieder geval helaas niet meer van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de Panasonic spanningsloos is geweest en de tijd niet opnieuw ingesteld is, zolang deze knippert, wordt er niets geregistreerd qua verbruik. Ik keek niet dagelijks de afgelopen maanden, afgelopen dagen wel weer en zag dat er niets veranderde. Domoticz ligt er al een tijdje uit ivm klooien aan mijn computers en VMs. Ik mis nu helaas de nodige gegevens over de afgelopen dagen/weken ...
Edit:
@reneeke1970 De verbruiksgegevens welke ik onlangs gaf kloppen dus niet, zijn in ieder geval te laag, hoeveel, geen idee.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2017 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2017 @ 07:43:
Als de Panasonic spanningsloos is geweest en de tijd niet opnieuw ingesteld is, zolang deze knippert, wordt er niets geregistreerd qua verbruik. Ik keek niet dagelijks de afgelopen maanden, afgelopen dagen wel weer en zag dat er niets veranderde. Domoticz ligt er al een tijdje uit ivm klooien aan mijn computers en VMs. Ik mis nu helaas de nodige gegevens over de afgelopen dagen/weken ...
Edit:
@reneeke1970 De verbruiksgegevens welke ik onlangs gaf kloppen dus niet, zijn in ieder geval te laag, hoeveel, geen idee.
Ja dat kon haast niet anders, 45 watt circuleren 24 uur is meer dan een kWh per dag. Dat gebruik ik om 400 liter op 40 graden te houden.
Dat heb jij weg gegooid. Had je kunnen besparen met simpele thermostaat tussen 17/18

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Na installeren nwe Jaga radiatoren in gang en keuken heb ik ELGA afgelopen week weer 's wakker gemaakt.
Nu hoeft ze niet zo hard te werken, dus stroomverbruik is niet zo hoog.
Manhatten profiel laat zich weer zien in het opgenomen vermogen.
Wat me opvalt is dat ELGA niet verder terugtoert dan 200w.
Weet iemand hoever ELGA terug kan toeren?
Ik kan nl nergens een minimaal opgenomen vermogen van ELGA vinden.
Buitenunit is Toshiba, ELGA software is 12.65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

De Hitachi warmtepomp is inmiddels onderweg. De bedoeling is om deze op de zijkamer te plaatsen.

Ik heb nog een paar vragen:
1. Plaatsen
Wat is de handigste manier om het 120kg apparaat op een plat dak van 1 verdieping hoog te krijgen? Ik zie op internet bijvoorbeeld demontabele ladderliften:

https://www.lemerij.nl/pr...rlift-demontabel-230V-9-m

Of anders iets met een steiger en takel?

2. 2.5mm2 of 4mm2 draad
Ik laat een nieuwe groepenkast plaatsen en een set draad naar boven trekken. Uit dit forum begrijp ik dat het beter is om 4mm2 te plaatsen, ivm WP en extra element.

3. Leidinggoot
Langs de gevel moeten 2x 54mm leidingen lopen. (28mm + 2x13mm isolatie = 54mm) Deze wil ik in een leidinggoot plaatsen. Enig advies voor type leiding goot van minimaal 110mm x 60mm? Ik zie wel van Canalit een systeem, maar daar kan ik weer geen hoekstukken en eindschotten van vinden.
https://www.bengshop.nl/c...8yE8W2ZTp2OIaAjhQEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
amarkest schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:29:
Na installeren nwe Jaga radiatoren in gang en keuken heb ik ELGA afgelopen week weer 's wakker gemaakt.
zijn dit JAGA's met DBE? en wat is je Ta/Tr bij de ELGA of op de radiatoren? volgens mij stuurt de ELGA deltaT tussen Ta en Tr van minimaal 3 graden. en hoe groter het verschil tussen Truimte en Tgewenst, hoe hoger deze deltaT (max. 14 graden).
het beste werkt dus een thermostaat die bij een klein verschil al warmtevraag aangeeft (dan start de ELGA op met een kleine(re) deltaT

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:25
amarkest schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:29:
Toshiba is dacht ik Tot 200w.
Zelf heb ik de carrier uitvoering en tot hoever die terug moduleert weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
BarryH schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:43:
[...]

zijn dit JAGA's met DBE? ....................
Ik gebruik al ruim een jaar, naar tevredenheid, de Isense (v19). gevoeligheid 0,2 , dacht ik.

Jaga DBE in de huiskamer, in keuken en gang zonder DBE.

Ta/Tr verschil bij ELGA varieert van 10 tot 3 c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Ramon_1984 schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:44:
[...]

Toshiba is dacht ik Tot 200w.
Zelf heb ik de carrier uitvoering en tot hoever die terug moduleert weet ik nog niet.
Jup 200w (196 geloof ik, beetje afhankelijk van je pompsnelheid ook natuurlijk) is het laagste wat ik gezien heb.
Gisteren getest of de ELGA nog leefde na z'n lange tijd uit te hebben gestaan.
Aanvankelijjk vroeg ik teveel verhoging dus vond de ELGA dat de CV Ketel het mocht doen, snel wat minder gevraagd en toen ging het goed
https://snapshot.raintank...Tsch8LB3eBwnEW6ra4cOuyh7R

Was ansich niet nodig want was nog 22,5 gr in huis

Voor het eerst dat ik in een run voor een langere tijd 1kw + heb gezien.
Vind de regeling van de ELGA echt mooi om te zien.. moet m'n temp metertje in huis nog even in elkaar solderen (of de TADO weer gaan gebruiken) want mis nu de binnen temp data

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 10-09-2017 13:14 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik gebruik voor zoiets een montagelift met daarop een plaat kan monteren met 4 U-beugels.
De WP zelf zet ik op een karretje met 2 bokwieltjes en 2 zwenkwieltjes, die ik met zelfde lift van pallet op karretje kan tillen en met spanband vastzet.
Die rijdt ik op de plaat en zet deze met spanbanden aan de plaat vast, waar ik ook een op/afrijplaat aan kan bevestigen (inhaken)
De montage lift zelf tui ik met 3 of 4 spanbanden ergens aan, maar dat is beetje afhankelijk van model, die ik gebruik is in laagste stand al 2,9m hoog
2. 2.5mm2 of 4mm2 draad
Zelf gebruik ik 4mm2 voor enkele fase, voor 0,80/m meer wil ik geen verrassing dat in firmware booster en backup gelijktijdig te gebruiken zijn (6kW) , 3 fase 2,5mm2 tot ca 15m lengte
(rent!!, vanwege extra materiaalverbruik, maar al bij de hand gehad dat een merkloze 25meter 5x2,5 uit een bouwmarkt bij continue 2-3kW tussen 35-50oC werd, de PF was ook vrij beroerd, zelf koop ik meestal ELDRA of ander merk)
3. Leidinggoot
Al gezocht op Canalit buitenbocht?
Ik heb tot nu toe enkel voornamelijk regenpijp 70/80mm gebruikt omdat die in verschillende kleuren er is voor stukje bovengronds en bij voorkeur de 80mm vanwege ik de dikkere isolatie gebruik en leiding alleen nog door de buis krijg en flauwe bochten kan maken met 2 x 45graden bochten voor DN25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
amarkest schreef op zondag 10 september 2017 @ 12:57:
[...]

Ik gebruik al ruim een jaar, naar tevredenheid, de Isense (v19). gevoeligheid 0,2 , dacht ik.

Jaga DBE in de huiskamer, in keuken en gang zonder DBE.

Ta/Tr verschil bij ELGA varieert van 10 tot 3 c.
Door de regeling van de ELGA stuurt ie eerst op een grotere deltaT (b.v. 5 of10). Dit leidt tot die sprint in Vermogen. Vervolgens neemt ie af om de deltaT te handhaven en langzaam te laten zakken naar 3 graden. Maar tijdens dat proces zegt je thermostaat: "geen warmtevraag meer" en stopt het proces.

voor mij is de troost dat het gros van de kwh toch verbruikt worden in de periode dat ie vrij continu draait..

Voor een zo vlak mogelijke situatie moet de thermostaat zo snel mogelijk warmtevraag geven. b.v. al warmtevraag bij 0.3 graad boven de gewenste temperatuur. Maar ja, dan blijft het warmer worden. Wellicht iets te doen met een OpenthermGateway om dan de ELGA een aangepaste ruimtetemperatuur te vertellen? (geen idee of dat kan...) of de OpenThermGateway het warmtevraagAAN signaal laten manipuleren.

[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 10-09-2017 14:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:12:
[...]

Jup 200w (196 geloof ik, beetje afhankelijk van je pompsnelheid ook natuurlijk) is het laagste wat ik gezien heb.
Gisteren getest of de ELGA nog leefde na z'n lange tijd uit te hebben gestaan.
Aanvankelijjk vroeg ik teveel verhoging dus vond de ELGA dat de CV Ketel het mocht doen, snel wat minder gevraagd en toen ging het goed
https://snapshot.raintank...Tsch8LB3eBwnEW6ra4cOuyh7R

Was ansich niet nodig want was nog 22,5 gr in huis

Voor het eerst dat ik in een run voor een langere tijd 1kw + heb gezien.
Vind de regeling van de ELGA echt mooi om te zien.. moet m'n temp metertje in huis nog even in elkaar solderen (of de TADO weer gaan gebruiken) want mis nu de binnen temp data
Hier pruttelde de Elga rond de 600w.
Echter op het moment dat hij terug moduleert valt de warmtevraag op de thermostaat weg en stopt hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:34:
[...]

Hier pruttelde de Elga rond de 600w.
Echter op het moment dat hij terug moduleert valt de warmtevraag op de thermostaat weg en stopt hij.
Moduleert hij wel rustig naar de 600 toe?
Hebben hier vloerverwarming dus de warmte komt er langzaam in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:58:
[...]

Moduleert hij wel rustig naar de 600 toe?
Hebben hier vloerverwarming dus de warmte komt er langzaam in
Zal vanavond mijn meting plaatsen.

Hier alleen maar wandverwarming met leem stuc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
BarryH schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:15:
[...]

Door de regeling van de ELGA stuurt ie eerst op een grotere deltaT (b.v. 5 of10). Dit leidt tot die sprint in Vermogen. Vervolgens neemt ie af om de deltaT te handhaven en langzaam te laten zakken naar 3 graden.
Welke invloed zou A1/A3 setting daar op hebben?

radiator hoog versus vloerverwarming laag bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
amarkest schreef op zondag 10 september 2017 @ 15:41:
[...]

in mijn ervaring hebben die alleen invloed op de opentherm aansturing vanuit de ELGA naar de CV ketel toe (de stooklijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
amarkest schreef op zondag 10 september 2017 @ 15:41:
[...]

http://www.familie-kleinman.nl/energie/cv/elga-tips/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft er iemand toevallig een linkje naar een nederlandstalige manual/service manual van de Pana MDC05f3e5 monobloc?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-09-2017 19:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op zondag 10 september 2017 @ 09:33:
[...]

Ja dat kon haast niet anders, 45 watt circuleren 24 uur is meer dan een kWh per dag. Dat gebruik ik om 400 liter op 40 graden te houden.
Dat heb jij weg gegooid. Had je kunnen besparen met simpele thermostaat tussen 17/18
Even miere/centenneuken.
Mijn Domotica weer in de lucht, de genoemde 45W is iets te hoog, echt standby is 10-11W, zelfs de hoogste pompstand vraagt tot mijn verbazing 35W zie screenshot, blijft 24-25W over tijdens de niet-run activiteit. De afgelopen 300min waren de runs 75min. Blijft over mogelijk weggegooid 225/300 van 24h=18uur*25W=0.45kWh a raison van 0.06 of zoals je wilt 0.11 iets minder dan 0.05 Euro per dag. In het stookseizoen wordt het vanwege de toenemende tijd voor runs alleen maar minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TNplbSVryJ8syUc3lm5WGiAB/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:10:
[...]

Even miere/centenneuken.
Mijn Domotica weer in de lucht, de genoemde 45W is iets te hoog, echt standby is 10-11W, zelfs de hoogste pompstand vraagt tot mijn verbazing 35W zie screenshot, blijft 24-25W over tijdens de niet-run activiteit. De afgelopen 300min waren de runs 75min. Blijft over mogelijk weggegooid 225/300 van 24h=18uur*25W=0.45kWh a raison van 0.06 of zoals je wilt 0.11 iets minder dan 0.05 Euro per dag. In het stookseizoen wordt het vanwege de toenemende tijd voor runs alleen maar minder.
[afbeelding]
Hoop het voor je, maar @Domba heeft wel eens gemeten tussen 45 en 160 watt, dus als de jouwe op hoogste stand maar 35 verbruikt heb je een super pomp. Mijne gewoon 45 op laagste stand
Maar tijdens het stook seizoen, lees als het buiten koud is, dan is je energie verlies nog vele malen groter. Maar dat word een zinloze discussie dus beginnen we maar niet aan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Ik begon ook met miereneuken. Maar ik dacht dat jij ook Fibaro/Domoticz had, of vergis ik me ?
Edit:
Hoezo grotere verliezen, langere runs, minder 'doelloos' pompen, hoe kunnen de verliezen dan groter zijn ? Ik denk juist omgekeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EufFRDGen7yHVhQxRsidd8jL/thumb.png

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@reneeke1970
Ik heb 6kW Pana mono's, ook al is het wel de zelfde DC circulatiepomp, maar met iets andere driver instellingen dan de 5kW van @Verwijderd, allemaal kleine beetjes waardoor 5kW F-serie net wat efficiënter is dan de G-serie.

Als je wilt vergelijken met een 5kW Pana mono, zoek dan de metingen van @Dre in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Domba De aanleiding was dat mij iets werd geadviseerd om wellicht onnodige rondpomp verliezen te voorkomen. Nu ik Domoticz weer up en running had viel me op dat die mogelijke verliezen aanmerkelijk lager waren dan gesuggereerd. Allemaal niet zo belangrijk. Waar ik overigens wel heel verbaasd over ben is dat het standby+pompgebruik zelfs in de hoogste stand niet ging afwijken van pompstand 4. Dat kan toch helemaal niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Verwijderd
Dat is wel mogelijk, afhankelijk van de leidingweerstand wordt de flow op een gegeven moment niet meer, als de circulatiepomp niet meer opvoerdruk kan leveren.

Zo had ik vorige jaar na mijn calibratie/ijkings meter er tussen uit was, dat pompstand 5-7 het zelfde waren voor de 6kW in flow en opgenomen vermogen.
Op moment alleen nog pompstand 6&7 die het zelfde zijn, vanwege diverse extra flowmeters en nodige dompel sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:32
Ik probeer mij een beeld te vormen van het gedrag van de circulatiepomp in een 5kW panasonic
Klopt dit overzicht?

- Als de pana zonder externe thermostaat draait, dan loopt de circulatiepomp altijd en houdt de pana het CV circuit op de ingestelde temperatuur. Vorstbeveiling werkt indien nodig
-Als de pana met externe thermostaat draait, dan stopt de circulatiepomp als er geen warmtevraag is. Vorstbescherming actief indien nodig.
-Als de pana met het 'external control' contact uitgeschakeld wordt, dan stopt de circulatiepomp en is de vorstbescherming niet meer actief.

Momenteel ben ik in de weekenden druk bezig met het aansluiten van 3 x 5kW pana's. Waterzijdig tot aan het buffervat is alles aangesloten en afgeperst. Nu de isolatie nog wat uitbreiden en dan het buffervat koppelen aan de CV installatie. Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.. wordt nog een heel fabriekje zo :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:55:
@reneeke1970 Ik begon ook met miereneuken. Maar ik dacht dat jij ook Fibaro/Domoticz had, of vergis ik me ?
Edit:
Hoezo grotere verliezen, langere runs, minder 'doelloos' pompen, hoe kunnen de verliezen dan groter zijn ? Ik denk juist omgekeerd.
[afbeelding]
Je vergist je, ik meet alleen energie met youles en verders niks geen poespas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Een Youless met aparte kWh meter voor de WP geeft hetzelfde effect/inzicht als Domoticz/Fibaro. Maar ik weet niet of je de WP apart meet met de Youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 08:16:
@reneeke1970 Een Youless met aparte kWh meter voor de WP geeft hetzelfde effect/inzicht als Domoticz/Fibaro. Maar ik weet niet of je de WP apart meet met de Youless.
Apart, alleen boiler zit erbij, dan weet ik hoeveel ik verdien haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meting doe ik inmiddels met twee sonoff pow's, data MQTT op gooien en gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Dan kun jij toch ook exact zien hoeveel vermogen gevraagd wordt tijdens 'nodeloos' rondpompen ? Een 6kWer zal het toch niet substantieel slechter doen dan een 5kWer als de pomp zoals @Domba stelt fysiek identiek is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:49:
@reneeke1970 Dan kun jij toch ook exact zien hoeveel vermogen gevraagd wordt tijdens 'nodeloos' rondpompen ? Een 6kWer zal het toch niet substantieel slechter doen dan een 5kWer als de pomp zoals @Domba stelt fysiek identiek is ?
Theorie en praktijk
Dingen die je ziet en niet ziet
Wat je ziet is extra vermogen van pomp en ventilator.
Wat je niet ziet is hoeveel warmte de terras kachel afgeeft.
Wat je dus ook niet ziet is hoeveel er stiekem gecompenseerd word om verlies bij te pompen.
Jullie denken dat goeie cop gelijk is aan het dagelijkse energie verbruik, dat is met een mono beslist niet het geval

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:26:
De meting doe ik inmiddels met twee sonoff pow's, data MQTT op gooien en gaan. :)
Vind je het erg dat ik dit FF niet snap haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Ik lees van alles, maar ik begrijp je punt niet.
COP is output/input. Niet ik maar diverse andere mensen hebben er een Kamstrup aanhangen en weten door te meten wat de WP afgeeft. Om welke reden zou dat met een mono niet het geval zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Bedankt voor de tip van die sonoff dingetjes, kende ze niet, gelijk 6 besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:33:
COP is output/input. Niet ik maar diverse andere mensen hebben er een Kamstrup aanhangen en weten door te meten wat de WP afgeeft. Om welke reden zou dat met een mono niet het geval zijn ?
Lees nog maar eens langzaam wat ik schreef, en dan niet op proffessor niveau bekijken met drie cijfers achter de komma, maar gewoon als een lts studentje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:33:
Volgens mij bedoelt @reneeke1970 dat de COP niet alleen bepaalt wordt door de WP an sich, maar ook de verdere setup (leidingwerk, afgiftesysteem, gevraagde temp etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Daannn1987 Dat weet ik, een groter oppervlak van het afgiftesysteem resulteert in lagere Ta en dat resulteert weer in een hogere COP. Oorspronkelijk ging het om het vermijden van mogelijk onnodige pompverliezen. Ik denk mijn pompverliezen eenvoudig vast te kunnen stellen en dan komen er argumenten langs waar uit zou moeten blijken dat het anders in elkaar steekt. Ik probeer dat te begrijpen maar ik begrijp er helaas niets van, althans niet van de genoemde argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:02:
@Daannn1987 Dat weet ik, een groter oppervlak van het afgiftesysteem resulteert in lagere Ta en dat resulteert weer in een hogere COP. Oorspronkelijk ging het om het vermijden van mogelijk onnodige pompverliezen. Ik denk mijn pompverliezen eenvoudig vast te kunnen stellen en dan komen er argumenten langs waar uit zou moeten blijken dat het anders in elkaar steekt. Ik probeer dat te begrijpen maar ik begrijp er helaas niets van, althans niet van de genoemde argumenten.
Probeer maar eens te berekenen wat het vermogen is van je terras kachel.
Weet je gelijk hoeveel je moet compenseren tijdens zinloos circuleren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:02:
Zet je toch de hele dag de buitendeuren open.. heb je geen pompverlies..
Nadeel is wel dat je de hele dag moet stoken om het nog een beetje behagelijk te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Ik neem aan dat je met terraskachel je monoWP bedoelt ? Ik begrijp je vraag helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Daannn1987 Ik heb geen probleem met mijn pompverliezen, mocht je dat denken, die zijn relatief erg laag.
Edit: slechts 25W.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:08:
@reneeke1970 Ik neem aan dat je met terraskachel je monoWP bedoelt ? Ik begrijp je vraag helaas niet.
Inderdaad die bedoel ik, wat is het vermogen van die kachel?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Hij wordt als 5kWer gespecificeerd bij gestandariseerde buiten- en watertemperaturen.
Edit:
A7W35 en A2W35. De benodigde stroom is in het 1ste geval 0.985A en het 2e 1.28A. De productie is dan 5.00 respectievelijk 4.8kW.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
mightym schreef op maandag 11 september 2017 @ 06:56:
Ik probeer mij een beeld te vormen van het gedrag van de circulatiepomp in een 5kW panasonic
Klopt dit overzicht?

- Als de pana zonder externe thermostaat draait, dan loopt de circulatiepomp altijd en houdt de pana het CV circuit op de ingestelde temperatuur. Vorstbeveiling werkt indien nodig
-Als de pana met externe thermostaat draait, dan stopt de circulatiepomp als er geen warmtevraag is. Vorstbescherming actief indien nodig.
-Als de pana met het 'external control' contact uitgeschakeld wordt, dan stopt de circulatiepomp en is de vorstbescherming niet meer actief.

Momenteel ben ik in de weekenden druk bezig met het aansluiten van 3 x 5kW pana's. Waterzijdig tot aan het buffervat is alles aangesloten en afgeperst. Nu de isolatie nog wat uitbreiden en dan het buffervat koppelen aan de CV installatie. Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.. wordt nog een heel fabriekje zo :)
Ik kan alleen iets zeggen over het gedrag zonder externe thermostaat.
De circulatiepomp loopt voor zolang de buitentemperatuur onder de ingestelde temperatuur waarbij de verwarming tijdens de stand HEAT wordt uitgeschakeld. Ook de vorstbeveiliging werkt dan als de WP is uitgeschakeld vanwege "geen warmtevraag".
De circulatiepomp loopt niet als de WP via de AB op "off" staat. En ik zie dan ook geen "pompschakeling" om te voorkomen dat de circulatiepomp vast gaat zitten bij lange stilstand. Ik ga er van uit dat er dan ook geen vorstbeveiliging actief is maar dat weet ik niet zeker.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:27:
@reneeke1970 Hij wordt als 5kWer gespecificeerd bij gestandariseerde buiten- en watertemperaturen.
Edit:
A7W35 en A2W35. De benodigde stroom is in het 1ste geval 0.985A en het 2e 1.28A. De productie is dan 5.00 respectievelijk 4.8kW.
Dat is het vermogen wat ie aan het water afgeeft. Maar hoeveel geeft ie aan je terras af?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Volgens http://www.wth.nl/Pages/nl-NL/Default/Afgifteberekening kan ik er 29.94m2 oppervlak bij een gemiddelde T van 35C mee verwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mPwh2FF82lxRYd54IQVeuiQJ/thumb.png

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja..... Zei al eerder dit word zinloos onderwerp, ik geef het op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Waar wilde je naar toe, want ik snap de hele exercitie niet. Zal mijn gebrek aan praktisch inlevingsvermogen zijn. Maar waar wringt het dan volgens jou ?
Edit:
Welke aannames kloppen er wellicht niet ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:48:
@reneeke1970 Waar wilde je naar toe, want ik snap de hele exercitie niet. Zal mijn gebrek aan praktisch inlevingsvermogen zijn. Maar waar wringt het dan volgens jou ?
Edit:
Welke aannames kloppen er wellicht niet ?
Je terras kachel geeft stralings warmte af met een bepaald vermogen. Als je zinloos circuleert ben je dat vermogen kwijt, moet je compenseren .

We gaan eten terug naar de lagere school. Je moet met een auto van a naar b en de afstand is 20 km.
De auto heeft aan de brandstof pomp een verlies van 1 liter benzine per uur vanwege lekkage.
Hoe verplaats ik mij van a naar b?
Met de eco meter in het groen, gedurende 1 uur met 20 km per uur?
Of met de eco in het rood gedurende 20 min met 60 km per uur.
Wat verbruikt minste brandstof?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Ik heb je laten zien dat mijn lekkage 25W is in de tijd dat er geen warmte run is, wat ik geen probleem vind. De 5kW presteert volgens opgave onder omstandigheden A7W35 5kW, het verbruik daarbij was 0.98A een COP iets hoger dan 5. In de praktijk halen bijna allemaal een COP van 4 of iets meer. A. er zijn lagere buiten temperaturen waardoor deze minder presteert en er zijn standby/pompverliezen. Uitgangspunt is dat je woning X-hoeveelheid warmte verliest die door de WP gecompenseert dient te worden. Dat krijg door er zo min mogelijk in te stoppen en dat realiseer je door een zo hoog mogelijke COP.
Maar ik denk te begrijpen n.a.v. een eerdere opmerking dat je daar niet in geloofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd ik rest my case.....
Anders komt er straks zoveel commentaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:09
@Verwijderd @reneeke1970 Kunnen jullie niet verder via de DM? Het voegt eigenlijk totaal niets toe aan het topic namelijk. En het is ook zeker niet de eerste keer dat dit gaande is..

:?

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 11-09-2017 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:27:
[...]

Vind je het erg dat ik dit FF niet snap haha
Google Sonoff Pow (banggood heeft ze voor weinig), bestellen, Tasmota firmware erop flashen en je kunt via mqtt verbruik uitlezen en schakelen. :)
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 11:40:
@Verwijderd Bedankt voor de tip van die sonoff dingetjes, kende ze niet, gelijk 6 besteld.
np, het is echt mooi spul :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:14:
[...]

Google Sonoff Pow (banggood heeft ze voor weinig), bestellen, Tasmota firmware erop flashen en je kunt via mqtt verbruik uitlezen en schakelen. :)

[...]

Ja heb ze gevonden. Al weet ik nog niet wat mqtt is....
Maar kwalitatief? Kan dit ding langdurig 3500 watt hebben? Heb daar beetje twijfel bij?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:14:
[...]

[...]

Op de SonOff POW kun je toch ook ESPEASY flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:56
Even snel hier checken: ik ga vanaf de WP 2 x 11m cv-leiding aanleggen van 22mm. Hiervan zal 5m buiten lopen. Klopt het dat ik het voordeligst uit ben met reguliere 22mm cv-leiding, een paar koppelingen en wat buisisolatie? Ik was eerst hard op zoek naar flexibele leiding maar deze kosten vele malen meer en zijn lang niet zo buigbaar qua radius als ik gedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:49
Niek_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 17:49:
Even snel hier checken: ik ga vanaf de WP 2 x 11m cv-leiding aanleggen van 22mm. Hiervan zal 5m buiten lopen. Klopt het dat ik het voordeligst uit ben met reguliere 22mm cv-leiding, een paar koppelingen en wat buisisolatie? Ik was eerst hard op zoek naar flexibele leiding maar deze kosten vele malen meer en zijn lang niet zo buigbaar qua radius als ik gedacht had.
Als je toch voor 22 gaat zou ik geen haakse bochten proberen te maken. Let ook op de isolatie. Ik zou om de buisisolatie nog extra isolatie wikkelen.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Wodan89 schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:10:
[...]

Als je toch voor 22 gaat zou ik geen haakse bochten proberen te maken. Let ook op de isolatie. Ik zou om de buisisolatie nog extra isolatie wikkelen.
Ik ga even kijken hoever ik met de pijpenbuiger kom maar ben bang dat ik niet aan 1 haakse bocht ga ontkomen. Hopelijk heeft dat niet teveel invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 22:49
Niek_ schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:14:
[...]

Ik ga even kijken hoever ik met de pijpenbuiger kom maar ben bang dat ik niet aan 1 haakse bocht ga ontkomen. Hopelijk heeft dat niet teveel invloed.
1 niet echt maar als je er aan gaat rekenen geeft 1 haakse bocht ong de weerstand van 1 m rechte pijp

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Wodan89 schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:16:
[...]

1 niet echt maar als je er aan gaat rekenen geeft 1 haakse bocht ong de weerstand van 1 m rechte pijp
Ik zal eens even kijken, wellicht dat ik er 2 x 45 graden van kan maken als dat minder weerstand oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
Connector(s) voor de Ecodan zijn binnen, ondertussen al aangesloten op een ESP8266, nu kijken of we de data uit kunnen lezen. De standaard libaries zijn voor lucht/lucht modellen, even kijken in hoeverre die zijn aan te passen.

De esp module kan zijn spanning via dezelfde connecter afsnoepen (net als de wifi module). Kunnen we straks wat pcb's laten maken >:)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5eOILqd.png

[ Voor 6% gewijzigd door alberthakvoort op 11-09-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is wijsheid ? Ik denk te zien dat de Tr te snel oploopt, verschil Ta-Tr te klein wordt, afgifte stopt, direct daarna een herstart.
Optie 1 is flow verhogen
Optie 2 is Ta verhogen
Ik neig zelf naar Optie 1, er is in dezelfde tijd meer water te verwarmen, minimaal vermogen ligt vast op ongeveer 2.5kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f0W4E7aEBWqdyYihHP80WL8w/thumb.png

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Inmiddels draait mijn Pana 5 KW naar behoren. Vraagje over het vermogen:. deze pendelt tussen de 19 en 30. Is dit bij de huidige buitentemperatuur ok en wat betekent het eigenlijk precies.

Verder heb ik ivm de bivalente opstelling de volgende vorstbeveiliging gemaakt. In de keerklep van de Pana zit een kleine instelbare bypass welke een kleine hoeveelheid warm water door de WP laat stromen bij stilstand om bevriezing te voorkomen. Zou dit zonder storingscodes werken bij stilstand van de Pana via klem 17-18 ?

https://www.mupload.nl/img/cqimnsjtxnnkf.jpg[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Carboy54
Grappige constructie.
Ik heb een piep klein gaatje geboord in het blad van een neopreen terugslagklep
https://www.installatieva...neopreen-3-4-50000184g026

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:34:
[...]

Ja heb ze gevonden. Al weet ik nog niet wat mqtt is....
Maar kwalitatief? Kan dit ding langdurig 3500 watt hebben? Heb daar beetje twijfel bij?
Ze hebben 1 batch gehad die het inderdaad niet kon hebben, maar het is kwalitatief verder goed spul, dikke traces en zelfs tussen de traces waar de stroom door loopt de print weggeslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:59:
[...]

Ze hebben 1 batch gehad die het inderdaad niet kon hebben, maar het is kwalitatief verder goed spul, dikke traces en zelfs tussen de traces waar de stroom door loopt de print weggeslepen.
Oke klinkt leuk, en simpel om vanalles te loggen. Maar de orginele app is geen succes dan omdat het allemaal geflasht word?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:18:
Wat is wijsheid ? Ik denk te zien dat de Tr te snel oploopt, verschil Ta-Tr te klein wordt, afgifte stopt, direct daarna een herstart.
Optie 1 is flow verhogen
Optie 2 is Ta verhogen
Ik neig zelf naar Optie 1, er is in dezelfde tijd meer water te verwarmen, minimaal vermogen ligt vast op ongeveer 2.5kW
[afbeelding]
Je grafiek heeft geen schaal en ik weet niet wat er te zien is.

Blijft Ta onder Ta_gewenst?

Een buffervat in je tuin plaatsen zou kunnen? :9

Panasonic lijkt volgas te gaan tot aan Taanvoer_gewenst en bij +1 over gewenst gaat ie uit. Vervolgens 5 graden afkoelen en dan weer volgas.
Dit op basis van trail and error bij mijn huis. Geen documentatie beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo kun je meer inderdaad, in mijn geval heb ik er Telegraf/InfluxDB achter hangen waar Grafana in kijkt om de data te loggen. Krijg je van dit soort grafiekjes uit na wat prutswerk:

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/grafana-2.PNG

Vervolgens heb ik nodered en Pimatic draaien voor de domotica/automatisering van zaken. De regeling voor het tapwater zit volledig in nodered (en die voor de automatische zonwering ook):

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/nodered-sww.PNG

(regeling voor de screens ben ik nu mee bezig):
Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/nodered-zonwering.PNG

Voor de aansturing van de warmtepomp voor CV gebruik ik een Nest, maar aangezien ik niet overal tegen die API aan wil proggen en nodered een Nest-plugin heeft:

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/nodered-nest.PNG

Aangezien alles over MQTT heen draait heb je door die abstractie een platform dat hardware-onafhankelijk is. Zolang het MQTT consumeert dan wel publiceert kun je alles aan alles knopen. VM'etje de lucht in trappen met de software en gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2017 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op maandag 11 september 2017 @ 21:18:
Optie 1 is flow verhogen
Optie 2 is Ta verhogen
[afbeelding]
Flow verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ramon_1984 Dat heb ik gisteravond gedaan, en de Ta bij 15C verhoogd. De flow had ik hoger dan standaard omdat dat bij in gebruikname in januari/februari het beste resultaat gaf. Maar ik zie hetzelfde gedrag. Wat is jouw filosofie om de flow te verlagen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Flow verlangen geeft een hogere aanvoertemperatuur, bij gelijk vermogen.
Uiteindelijk dus ook een hogere retour.

@Verwijderd Langer uitschakelen na bereiken retour temperatuur. Zit er geen minimale uitschakeling in de setpoints?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:10:
Panasonic lijkt volgas te gaan tot aan Taanvoer_gewenst en bij +1 over gewenst gaat ie uit. Vervolgens 5 graden afkoelen en dan weer volgas.
Dit op basis van trail and error bij mijn huis. Geen documentatie beschikbaar.
Dit deed de LG ook, maar dat hebben ze gelukkig opgelost, ze waren het er meteen mee eens dat je wat anders van een inverter mag verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oxellaar Als de stooklijn waardes niet wijzigen, zal bij gelijk vermogen, de Ta en Tr toch niet veranderen door het wijzigen van de flow ? Althans ik kan me er geen voorstelling bij maken.
Langer uitschakelen zou het verbeteren ten koste van grotere variatie in kamertemperatuur, het middel is dan naar mijn idee erger dan de kwaal. Geen idee hoe zo'n minimale uitschakeling ingesteld zou kunnen/moeten worden, ik ben er nooit iets over tegen gekomen. Een kleinere WP welke lager kan terugmoduleren lijkt me in de huidige situatie, zeer lage warmtevraag eigenlijk de enige oplossing die zou kunnen werken. 2kWh in de laatste 10 uur terwijl de output minimaal 2.5kW thermisch is. Die 2kWh input zal onder huidige temperatuur omstandigheden ongeveer 10kWh, COP=5, of meer aan output leveren. De minimale thermische capaciteit van de WP is 10uur * 2.5kW=25kWh terwijl er maar 10 nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:33
Oxellaar schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 09:43:
[...]

Flow verlangen geeft een hogere aanvoertemperatuur, bij gelijk vermogen.
Uiteindelijk dus ook een hogere retour.

@Verwijderd Langer uitschakelen na bereiken retour temperatuur. Zit er geen minimale uitschakeling in de setpoints?
Minder flow betekend toch meer tijd om warmte af te geven?
Dan koelt het water juist meer af en is je Tr lager :?

Ik heb geen idee wat hajeetje voor afgifte heeft maar ik kan me voorstellen dat in de overgangsperiode de WP gewoon nog te veel vermogen af wil geven terwijl de omgeving dit (nog) niet kan opnemen.
Hier staat alles nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@buiter Dat was/is mijn redenatie ook. Omdat er te snel uitgeschakeld werd, is flow verhogen, om de overcapaciteit beter te kunnen opnemen de naar mijn idee meest logische oplossing. Maar als de overcapaciteit groter is dan X help dat ook niet meer, er zijn beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn 350 watt plasma kachel was perfect, geen pendel gedrag en mooi 22 graden binnen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Maar die gebruikt/levert in 10 uur 3.5kWh terwijl ik thermisch 10kWh nodig heb en dat met 2kWh doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
buiter schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:02:
[...]

Minder flow betekend toch meer tijd om warmte af te geven?
Dan koelt het water juist meer af en is je Tr lager :?
Klopt, maar je water heeft ook meer tijd om op te warmen in de warmtepomp.
Als de warmtepomp al op minimum vermogen draait en je verlaagd de flow, stijgt de aanvoertemperatuur en na verloop van tijd ook de retour.

@Verwijderd Misschien moet je wisselende ruimtetemperatuur tegengaan door proberen meer massa te verwarmen ipv alleen lucht.

Hier draait de Elga trouwens als een zonnetje. Setpoint is 21c en dat blijft het precies. Hij draait vandaag zo'n 20 minuten per uur met max 500watt.
COP ligt op een 4.5 ongeveer.

[ Voor 25% gewijzigd door Oxellaar op 12-09-2017 10:25 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal wel ja, buitentemperaturen zijn gunstig. Het is hier nog 20,5 in huis dus het zal nog wel een weekje duren voor ik begin met stoken :)
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:13:
Mijn 350 watt plasma kachel was perfect, geen pendel gedrag en mooi 22 graden binnen
In de praktijk valt het verbruik van een plasma nogal mee, of tegen als je het als kachel ziet, net wat je wilt. Die 55" hier doet een 180w gemiddeld, zet in een groot huis geen zoden aan de dijk. Verlies van de boiler tikt waarschijnlijk harder aan door de dag heen :P

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2017 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Oxellaar Heeft de Elga bij jou al draai uren gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oxellaar Massa introduceren om de beperking v.d. terugmodulatie v.d. WP te maskeren, mijns inziens ook weer dat het middel erger is dan de kwaal. Hij slaat bij mij ook 1 keer per uur aan en verbruikt dan 200Wh, 2kWh in de afgelopen 10 uur. Het enige 'vreemde' is dat 4 van de 10keer tijdens de run er een dip optreedt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P2T1DqDnIkpPFLoW5Al1DYgB/thumb.png

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Hier moet de ELGA officieel nog aanslaan, staat op 21 graden maar is nog 21,5 in huis..
Zal één deze dagen wel terugzakken tot 21 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:27:
Dat zal wel ja, buitentemperaturen zijn gunstig. Het is hier nog 20,5 in huis dus het zal nog wel een weekje duren voor ik begin met stoken :)

[...]

In de praktijk valt het verbruik van een plasma nogal mee, of tegen als je het als kachel ziet, net wat je wilt. Die 55" hier doet een 180w gemiddeld, zet in een groot huis geen zoden aan de dijk. Verlies van de boiler tikt waarschijnlijk harder aan door de dag heen :P
Hier ook 55 inch, dan heb ik maar 170 watt kachel dus hi, zal er eens keertje een meter in hangen in de lucht stroom, voelt toch aardig warm aan na aantal uren. En mijn boilers staan binnen dus 0.0 verlies.

Zag gisteren op TV een huis met zwembad, ik schat 40 kuub, en die diende als buffer want zat een warmte wisselaar op aangesloten. Helaas gingen ze niet op details in, ging om het huis.....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 103 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)