Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste
Acties:
  • 351.736 views

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
Aziraphale schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:48:
Eventjes een thermostaat-check mbt de Elga. Momenteel heb ik (dankzij de installateur) de Honeywell er aan hangen, maar dat ding vind ik toch verre van ideaal. De schermverlichting gaat lastig aan, waardoor hij lastig af te lezen is en ik vind hem ook erg traag reageren, waardoor hij afgelopen voorjaar de neiging had om 0,5-1 graad door te schieten met verwarmen als de ketel mee ging draaien.

Ik wil dus eigenlijk voor komende winter mijn oude iSense er weer aan knopen, maar moet ik daarvoor nog bepaalde instellingen aanpassen? Of is het gewoon een kwestie van Honeywell demonteren, iSense plaatsen en de draadjes op dezelfde manier aansluiten en draaien maar?
Doorschieten van de thermostaat ligt niet aan de thermostaat zelf, maar aan de afstelling tussen CV en Elga. Ik heb hier zelf de stadsverwarming behoorlijk geknepen staan als die bij mag springen en dat gaat het perfect. Terwijl hij eerst ook door schoot.

Betreffende die Honeywell: heb hem in februari 1x ingesteld en sindsdien niet meer naar om gekeken. Dus prima ding.

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Ik lees hier al een hele tijd mee en heb enkele maanden geleden besloten een Mitsubishi 7,5 kW aan te schaffen. Destijds sterk zitten twijfelen of ik hem uit Spanje ging laten komen of in NL zou kopen. Toch maar dat laatste gedaan. Dat is achteraf niet zo verstandig geweest. Inmiddels meer dan 10 weken geleden heb ik hem besteld bij Comfortklimaat. Op dit moment nog steeds geen warmtepomp. Allerlei onzinnige excuses op het moment dat ik wel iemand aan de lijn krijg, wat overigens in 99% van de gevallen niet zo is. Inmiddels zit ik te dreigen met ontbinden en rechtzaken etc en heb ik er een advocaat opgezet. Ik heb een en ander omtrent installatie met Koevlaas2 besproken, die gaat me hopelijk helpen op het moment dat ik eindelijk iets heb.

Nu dus de vraag: Weten jullie nog een manier om op niet al te lange termijn een Mitsubishi warmtepomp te krijgen. Op de site van Alklima kan ik niet echt vinden wie ze namens hen verkoopt en naar mijn weten verkopen zij niet direct aan consumenten. Het liefst koop ik hem gewoon in NL vanwege levertijden en garanties. Mocht het niet te veel tijd kosten is buitenland wel een optie. Alle koelleidingen en bekabeling etc. liggen al in de grond naar de achterkant van de tuin en die zijn voorbereid op de Ecodan unit die ik besteld had, dus heel veel mogelijkheden om te switchen naar andere systemen heb ik niet. Mijn huis heeft een grondige renovatie ondergaan maar inmiddels is het moment wel daar dat de warmtepomp neergezet moet gaan worden aangezien ik geen andere verwarmingsbron heb en de temperaturen steeds minder aantrekkelijk worden :)

Mocht je dus goede ervaringen hebben qua leverancier, laat het graag even weten!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
godfriedd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:14:
Ik lees hier al een hele tijd mee en heb enkele maanden geleden besloten een Mitsubishi 7,5 kW aan te schaffen. Destijds sterk zitten twijfelen of ik hem uit Spanje ging laten komen of in NL zou kopen. Toch maar dat laatste gedaan. Dat is achteraf niet zo verstandig geweest. Inmiddels meer dan 10 weken geleden heb ik hem besteld bij Comfortklimaat. Op dit moment nog steeds geen warmtepomp. Allerlei onzinnige excuses op het moment dat ik wel iemand aan de lijn krijg, wat overigens in 99% van de gevallen niet zo is. Inmiddels zit ik te dreigen met ontbinden en rechtzaken etc en heb ik er een advocaat opgezet. Ik heb een en ander omtrent installatie met Koevlaas2 besproken, die gaat me hopelijk helpen op het moment dat ik eindelijk iets heb.

Nu dus de vraag: Weten jullie nog een manier om op niet al te lange termijn een Mitsubishi warmtepomp te krijgen. Op de site van Alklima kan ik niet echt vinden wie ze namens hen verkoopt en naar mijn weten verkopen zij niet direct aan consumenten. Het liefst koop ik hem gewoon in NL vanwege levertijden en garanties. Mocht het niet te veel tijd kosten is buitenland wel een optie. Alle koelleidingen en bekabeling etc. liggen al in de grond naar de achterkant van de tuin en die zijn voorbereid op de Ecodan unit die ik besteld had, dus heel veel mogelijkheden om te switchen naar andere systemen heb ik niet. Mijn huis heeft een grondige renovatie ondergaan maar inmiddels is het moment wel daar dat de warmtepomp neergezet moet gaan worden aangezien ik geen andere verwarmingsbron heb en de temperaturen steeds minder aantrekkelijk worden :)

Mocht je dus goede ervaringen hebben qua leverancier, laat het graag even weten!
Bij mijn ouders hebben we hebben we dezelfde unit besteld via comfort klimaat. Hierop zat doodleuk nog een sticker van een spaanse leverancier. besteld via comfort klimaat is dus gewoon grijze import.
iets goedkoper dan een NL model zonder de NL garantie via alkima !.
als ik jou was zou ik de koop ontbinden en direct gaan shoppen in spanje. van het 2,5k prijsverschil kun je best wel een paar garantie gevalletjes hebben :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• godfriedd
Wodan89 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:22:
[...]

Bij mijn ouders hebben we hebben we dezelfde unit besteld via comfort klimaat. Hierop zat doodleuk nog een sticker van een spaanse leverancier. besteld via comfort klimaat is dus gewoon grijze import.
iets goedkoper dan een NL model zonder de NL garantie via alkima !.
als ik jou was zou ik de koop ontbinden en direct gaan shoppen in spanje. van het 2,5k prijsverschil kun je best wel een paar garantie gevalletjes hebben :)
Ik weet inderdaad dat het grijze import is, dat heeft hij zelf toegegeven. Het is echter zo dat hij als NL-leverancier wel verantwoordelijk is voor garantieafhandeling. Niet dat ik daar veel vertrouwen in heb na al het gezeur om het ding überhaupt geleverd te krijgen. Het prijsverschil met Spanje was in mijn geval ca 1000 euro dus dat vond ik nog net acceptabel. Ware het niet dat het dus nogal een onbetrouwbare partij blijkt te zijn.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Noord27 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:18:
[...]

Doorschieten van de thermostaat ligt niet aan de thermostaat zelf, maar aan de afstelling tussen CV en Elga. Ik heb hier zelf de stadsverwarming behoorlijk geknepen staan als die bij mag springen en dat gaat het perfect. Terwijl hij eerst ook door schoot.

Betreffende die Honeywell: heb hem in februari 1x ingesteld en sindsdien niet meer naar om gekeken. Dus prima ding.
Ok, maar hoe kan ik dan die afstelling tussen mijn Elga en mijn Calenta aanpassen? En zelf vind ik de iSense qua bediening prettiger door de draaiknop, dus ik zou hem er sowieso aan willen hangen. Ding ligt hier toch in de kast, dus waarom zou ik het niet doen? ;)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• Noord27
Aziraphale schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:36:
[...]

Ok, maar hoe kan ik dan die afstelling tussen mijn Elga en mijn Calenta aanpassen? En zelf vind ik de iSense qua bediening prettiger door de draaiknop, dus ik zou hem er sowieso aan willen hangen. Ding ligt hier toch in de kast, dus waarom zou ik het niet doen? ;)
Bij onze installatie is er een draaiknop op de leiding van de stadsverwarming gezet die parallel met de elga loopt. Dus daarmee valt in te stellen hoeveel er bij kan stromen, als deze bediend (open) wordt.

Wat wil je met een draaiknop gaan doen? Warmtepomp is eigenlijk 24/7 stoken. Nouja, wij hebben 1 graad nachtverlaging en in 2 stapjes van 0,5 graden doet de elga vrijwel alles. Boven de 0,5 graden springt ketel/SV bij.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Noord27 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:51:
[...]

Bij onze installatie is er een draaiknop op de leiding van de stadsverwarming gezet die parallel met de elga loopt. Dus daarmee valt in te stellen hoeveel er bij kan stromen, als deze bediend (open) wordt.

Wat wil je met een draaiknop gaan doen? Warmtepomp is eigenlijk 24/7 stoken. Nouja, wij hebben 1 graad nachtverlaging en in 2 stapjes van 0,5 graden doet de elga vrijwel alles. Boven de 0,5 graden springt ketel/SV bij.
Aanvankelijk ook met nachtverlaging gewerkt maar uiteindelijk de temp steady op 21 gezet. Vooral in de winter zal dit m.i. een beter rendement geven omdat de WP op een lager pitje draait en minder defrosts (hoewel ik nog geen defrosts mee heb mogen maken, ook niet bij -7).
Daarnaast is mijn woning redelijk goed geisoleerd, wat daarbij ook wel zal helpen.

Dit is mijn theorie, cijfertjes hieromtrent heb ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 07-09-2017 12:19 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

Het zal ongetwijfeld al een keer zijn besproken maar ik heb de volgende vraag bij mijn Pana 5 KW. Wat zijn de functies van de aansluiting van een externe thermostaat.zoals de N. Ik vind in de beschrijving van Panasonic:

For exclusive control of the heating mode via the external room
thermostat, only the phases L and L1 are connected to the terminal
strip. This also effects the Aquarea heat pump series without the
cooling mode

Betekend dit dat ik voor uitsluitend verwarmen iedere simpele aan/uit thermostaat kan gebruiken zoals de Honeywell Chronotherm IV? Of zelfs de ouderwetse kwik thermostaat? :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
@godfriedd Zie de aankoop ongedaan te krijgen en eventuele betaling terug te ontvangen.
Als ik het van achter de PC zo bekijk is de back-office (of medewerker/partner vertrokken) en technische deel uit elkaar.
Vanaf juni zie je klachten en wordt er een administratief medewerker gezocht voor de webshop.
Klimaatwereld is een tijdje offline geweest en uitgeschreven is nu weer terug met KvK nr van Comfortklimaat
Als het een zakelijke partner was kan zoiets wel even duren

[ Voor 24% gewijzigd door Domba op 07-09-2017 12:58 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• godfriedd
Domba schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:43:
@godfriedd Zie de aankoop ongedaan te krijgen en eventuele betaling terug te ontvangen.
Als ik het van achter de PC zo bekijk is de back-office (of medewerker/partner vertrokken) en technische deel uit elkaar.
Vanaf juni zie je klachten en wordt er een administratief medewerker gezocht voor de webshop.
Klimaatwereld is een tijdje offline geweest en uitgeschreven is nu weer terug met KvK nr van Comfortklimaat
Als het een zakelijke partner was kan zoiets wel even duren
Thanks voor de research. Ik had zelf inderdaad wel het vermoeden dat dat hele bedrijf overhoop zou liggen en heb bij de keren dat ik wel iemand aan de lijn kreeg wel signalen opgevangen dat er zoiets aan de hand is. Geld terugkrijgen van een dergelijk bedrijf is echter ook wel een aardige klus vaak en daarnaast moet ik wel gewoon een warmtepomp hebben want het begint urgent te worden nu. Dus alle tips over hoe er op een snelle manier het liefst in NL een 7.5kW Ecodan voor een schappelijke prijs aangeschaft kan worden zijn welkom!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:51
Mijn ecodan binnenunit blijft vreemd doen qua koeling. Laatst was hij weer even heel goed bezig, maar nu lijkt hij gewoon water rond te pompen (eco-stand uitgezet) zonder ook maar een moment te koelen.

Uitlezen thermistors:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/59b1373a7f88d/59b1373a59f17-IMG_8715.thumb.jpg

Ingesteld op 18 graden:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/59b137501a3e4/59b1374fe9a4d-IMG_8716.thumb.jpg

Geen show :(

Overigens lijken thermistor TH1A en TH2 dezelfde temperatuur te meten; die stonden allebei op 28, nu allebei op 27. Kan dat een probleem veroorzaken? TH1A is "Zone 1 room temperature" maar ik heb geen vaste sensor in de woonkamer hangen, TH2 is "Refrigerant return temperature".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jax3v9jfs4vcy.jpg

@koevlaas2 >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Noord27 op 07-09-2017 14:59 ]

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Goedemiddag,

Wie weet er een goede club die een vuilfilter in de een circuit kan plaatsen en ook een platenwisselaar van een warmtepomp (chemisch) kan reinigen ? (graag in de buurt van Utrecht).

Bedank

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Vincm schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:12:
Mijn ecodan binnenunit blijft vreemd doen qua koeling. Laatst was hij weer even heel goed bezig, maar nu lijkt hij gewoon water rond te pompen (eco-stand uitgezet) zonder ook maar een moment te koelen.

Uitlezen thermistors:

[afbeelding]

Ingesteld op 18 graden:

[afbeelding]

Geen show :(

Overigens lijken thermistor TH1A en TH2 dezelfde temperatuur te meten; die stonden allebei op 28, nu allebei op 27. Kan dat een probleem veroorzaken? TH1A is "Zone 1 room temperature" maar ik heb geen vaste sensor in de woonkamer hangen, TH2 is "Refrigerant return temperature".
In je 2e foto staat de Ecodan koelfunctie op pauze, dus deze gaat op deze manier niet koelen.

Hoe creëer je de koelvraag :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Vincm
Grolsch schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:02:
[...]

In je 2e foto staat de Ecodan koelfunctie op pauze, dus deze gaat op deze manier niet koelen.

Hoe creëer je de koelvraag :?
Die pauze doet hij zelf, hij staat namelijk gewoon op 'altijd aan' in het F4 menu:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/59b1518697de0/59b15186718e3-IMG_8719.thumb.jpg

Koelvraag? Hij moet koeling altijd doen op basis van retourwater temperatuur. Bij THW6 en THW7 zie je dat de debiet- en retour temperatuur 22 is. Zelfs als ik 'm instel op 15 graden in plaats van 18 (het is nu buiten een graad of 20 buiten, maar om even het verschil te vergroten) begint hij niet...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Noord27
Past er nog wel een auto in de garage?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Vincm schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:05:
[...]

Die pauze doet hij zelf, hij staat namelijk gewoon op 'altijd aan' in het F4 menu:

[afbeelding]

Koelvraag? Hij moet koeling altijd doen op basis van retourwater temperatuur. Bij THW6 en THW7 zie je dat de debiet- en retour temperatuur 22 is. Zelfs als ik 'm instel op 15 graden in plaats van 18 (het is nu buiten een graad of 20 buiten, maar om even het verschil te vergroten) begint hij niet...
Dat is inderdaad wel gek, bij mij kan het wel "ff" duren, maar binnen 2 minuten begint de Ecodan met koelen.

Het heeft wel gewerkt ooit :?

DS SW2-4 staat goed :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Die garage wordt al bezet door meerdere fietsen en een motorfiets. Alsmede de oude keuken die we verplaatst hebben naar de garage als bijkeuken.

Auto mag op de oprit slapen. >:)

Als het moet past het nog wel overigens. We rijden niet meer de Superb Combi waar ik de SMA mee op kwam halen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 07-09-2017 16:33 ]

• Vincm
Grolsch schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:23:
[...]

Dat is inderdaad wel gek, bij mij kan het wel "ff" duren, maar binnen 2 minuten begint de Ecodan met koelen.

Het heeft wel gewerkt ooit :?

DS SW2-4 staat goed :?
Ja zeker dat hij heeft gewerkt, zie ik ook aan het verbruik per maand. Echter zo weinig dat ik het nauwelijks merk, het kan alsnog best warm worden in huis.

Vreemd genoeg blijf hij laatst een dag of 2-3 koelen nadat de stroom er even af was geweest, maar dat heeft nu ook geen effect meer.
Vincm schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:54:
[...]

Ja zeker dat hij heeft gewerkt, zie ik ook aan het verbruik per maand. Echter zo weinig dat ik het nauwelijks merk, het kan alsnog best warm worden in huis.

Vreemd genoeg blijf hij laatst een dag of 2-3 koelen nadat de stroom er even af was geweest, maar dat heeft nu ook geen effect meer.
Dan heb ik er geen verklaring voor waarom de Ecodan op pauze blijft staan, je hebt er geen thermostaat achterhangen die iets regelt of blokkeert :?

• Vincm
Grolsch schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:25:
[...]

Dan heb ik er geen verklaring voor waarom de Ecodan op pauze blijft staan, je hebt er geen thermostaat achterhangen die iets regelt of blokkeert :?
Nee.. ik had juist een thermostaat (Tado) aangesloten om te kijken of dat het probleem op zou lossen.

SWW blijft ook op 'pauze' staan als de SWW tank op temperatuur is, maar in het geval van de koelmodus blijft hij dus op pauze staan terwijl hij nog lang niet zijn doeltemperatuur heeft bereikt...

Iemand anders nog ideeën?
Vincm schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:35:
[...]

Nee.. ik had juist een thermostaat (Tado) aangesloten om te kijken of dat het probleem op zou lossen.

SWW blijft ook op 'pauze' staan als de SWW tank op temperatuur is, maar in het geval van de koelmodus blijft hij dus op pauze staan terwijl hij nog lang niet zijn doeltemperatuur heeft bereikt...

Via het menu resetten van je ftc en display naar fabrieksinstellingen.
De Ecodan is erg gevoelig voor van alles ben ik achter gekomen toen ik geen debietsensor meer had nadat ik het filter had verschoont. Ondanks dat de WP niets deed deze niet echt uitgezet had.
Met een reset heb ik het probleem toen gelukkig kunnen oplossen.

Moet je wel weer alle instellingen terugzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 07-09-2017 23:47 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vincm schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:35:
[...]

Werkt verwarmen wel :?

Misschien kun je dat nog proberen, ik kan me voorstellen als verwarmen ook niet werkt dat het misschien aan je 3-weg-klep ligt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Is er iemand die een bestelling gaat plaatsen bij confort marker en voor mij een pana thermostaat kan meebestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Noord27 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:51:
[...]

Met die draaiknop wil ik eigenlijk alleen het display in werking zetten en eventueel de temperatuur tijdelijk verhogen, mocht dat nodig zijn. We hebben 24/7 dezelfde temperatuur, dus dat is het punt niet.

De reden dat ik die displayverlichting wil is dat de thermostaat in een open last hangt, maar zodanig handig dat je er niet op kijkt als je er voor staat. Oorspronkelijk was dat niet het geval, maar in mei hebben we een kastenwand gekregen en de zijwand daarvan zit tegen de muur waar de thermostaat aan hangt. Thermostaat verplaatsen kan natuurlijk, maar levert weer een lelijk gat in de wand van de kast op en als het display verlicht is kan gewoon zien wat er op staat. Alleen is het aanzetten van het display van de Honeywell nogal een drama.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
Aziraphale schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:28:
[...]

Met die draaiknop wil ik eigenlijk alleen het display in werking zetten en eventueel de temperatuur tijdelijk verhogen, mocht dat nodig zijn. We hebben 24/7 dezelfde temperatuur, dus dat is het punt niet.

De reden dat ik die displayverlichting wil is dat de thermostaat in een open last hangt, maar zodanig handig dat je er niet op kijkt als je er voor staat. Oorspronkelijk was dat niet het geval, maar in mei hebben we een kastenwand gekregen en de zijwand daarvan zit tegen de muur waar de thermostaat aan hangt. Thermostaat verplaatsen kan natuurlijk, maar levert weer een lelijk gat in de wand van de kast op en als het display verlicht is kan gewoon zien wat er op staat. Alleen is het aanzetten van het display van de Honeywell nogal een drama.
Waarom zet je de elga dan niet op WAR?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:53:
[...]

Nee....Niet weer! :+

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
https://energiepionier.nl...fhankelijke-regeling-war/

Hier lees je een positief verhaal met de elga die op WAR draait, dus het kan wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:04:
[...]

https://energiepionier.nl...fhankelijke-regeling-war/

Hier lees je een positief verhaal met de elga die op WAR draait, dus het kan wel ;)
Zeker kan de Elga dat prima, maar dat is mijn punt niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:08:
[...]

Zeker kan de Elga dat prima, maar dat is mijn punt niet ;)
Ik snap je punt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Grolsch schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 07:42:
[...]

Werkt verwarmen wel :?

Misschien kun je dat nog proberen, ik kan me voorstellen als verwarmen ook niet werkt dat het misschien aan je 3-weg-klep ligt :?
Verwarmen heb ik geen problemen mee gehad (in februari warmtepomp in gebruik genomen), afgelopen maanden natuurlijk niet echt gebruik van gemaakt.
koevlaas2 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 23:11:
[...]

Via het menu resetten van je ftc en display naar fabrieksinstellingen.
De Ecodan is erg gevoelig voor van alles ben ik achter gekomen toen ik geen debietsensor meer had nadat ik het filter had verschoont. Ondanks dat de WP niets deed deze niet echt uitgezet had.
Met een reset heb ik het probleem toen gelukkig kunnen oplossen.

Moet je wel weer alle instellingen terugzetten.
Dan ga ik dat maar doen. Veel afwijkende instellingen zijn er niet behalve de weekklok. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vincm schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:20:
[...]

Verwarmen heb ik geen problemen mee gehad (in februari warmtepomp in gebruik genomen), afgelopen maanden natuurlijk niet echt gebruik van gemaakt.

[...]

Dan ga ik dat maar doen. Veel afwijkende instellingen zijn er niet behalve de weekklok. Thanks voor de tip!
Ik zou dan proberen om te verwarmen, dat kan gewoon met een vaste Ta om te testen.

Zo kun je uitsluiten of het aan het CV gedeelte ligt, of alleen in het koelgedeelte.

Het resetten van de FTC vind ik altijd zo'n oplossing voor als je het echt niet meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Aziraphale Je kunt ook een Remeha eTwist aan je Elga knopen.
Dan kun je op je hem telefoon bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Markprinsen schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:18:
Is er iemand die een bestelling gaat plaatsen bij confort marker en voor mij een pana thermostaat kan meebestellen?
Ik ga binnenkort bestellen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:56:
Weet jij eigenlijk of de TADO het ook doet met de ELGA?
Anders maar eens even proberen... hij ligt hier al een tijdje in de kast sinds plaatsen van de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:37:
[...]

Weet jij eigenlijk of de TADO het ook doet met de ELGA?
Anders maar eens even proberen... hij ligt hier al een tijdje in de kast sinds plaatsen van de WP.
https://techneco.nl/wp-co...-en-thermostaten-v1.7.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 08:53:
[...]

Inderdaad, het is niet voor niets dat WPen zonder ruimtethermostaat geleverd worden. Ruimtethermostaten zijn er naar mijn idee om 'onvolmaakte' instellingen elders recht te trekken. Beter is het naar mijn idee om de oorzaak op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 13-09 09:16
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:13:
[...]

Inderdaad, het is niet voor niets dat WPen zonder ruimtethermostaat geleverd worden. Ruimtethermostaten zijn er naar mijn idee om 'onvolmaakte' instellingen elders recht te trekken. Beter is het naar mijn idee om de oorzaak op te lossen.
Waarop wordt dan de temperatuur van een ruimte gecontroleerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wervisser schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:33:
[...]

Waarop wordt dan de temperatuur van een ruimte gecontroleerd ?
Retour temperatuur.

Start voorwaarden is dan: Buitentemperatuur en gemeten retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wervisser Zoals @Ramon_1984 aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
@Ramon_1984 @Verwijderd Dan gaat dit principe er van uit dat de gemeten retour erg afkoelt bij het verlagen van de buitentemperatuur ? Ik kan mij voorstellen dat bij het verlagen van de temperatuur van de woonkamer de retour temperatuur niet direct erg afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wervisser schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:41:
@Ramon_1984 @Verwijderd Dan gaat dit principe er van uit dat de gemeten retour erg afkoelt bij het verlagen van de buitentemperatuur ? Ik kan mij voorstellen dat bij het verlagen van de temperatuur van de woonkamer de retour temperatuur niet direct erg afneemt.
Het verschil tussen buiten en binnen neemt toe, daardoor zal een woning meer warmte verliezen en daar hoort een andere retour bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wervisser Als de buitenT daalt zal je afgiftesysteem meer moeten leveren om het gewenste niveau te handhaven, gevolg de retour zal dalen, signaal aan de WP om dat te compenseren. Andersom buitenT stijgt, minder te compenseren, weinig daling retour, zolang drempelwaarde niet bereikt, signaal aan WP, wacht nog maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wervisser Het 'probleem' zit in "Ik kan mij voorstellen dat bij het verlagen van de temperatuur van de woonkamer de retour temperatuur niet direct erg afneemt".
Edit:
Met name de woorden direct en erg zijn het 'probleem'.
Je stelt je voor dat het niet 'kan' werken. Dat is een aanname.
Edit2:
Hoe groot zal het verschil in afgegeven vermogen zijn bij identieke Ta.
Situatie 1:
Run 40min Pauze 20min
Situatie 2:
Run 30min Pauze 30min
Het verschil kan natuurlijk ook veel kleiner zijn, 38min en 22. WAR kan zoals bij mij blijkt heel fijnmazig regelen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Verwijderd Klopt helemaal, is een aanname mijnerzijds. Ondanks het meelezen in dit topic is dit niet mijn dagelijkse kost ;-)

Met het risico om in een Aziatisch hoornaarsnest te stappen... is het dan niet beter om (in het algemeen) de kamerthermostaat niet te gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wervisser schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:12:
@Verwijderd Klopt helemaal, is een aanname mijnerzijds. Ondanks het meelezen in dit topic is dit niet mijn dagelijkse kost ;-)

Met het risico om in een Aziatisch hoornaarsnest te stappen... is het dan niet beter om (in het algemeen) de kamerthermostaat niet te gebruiken ?
Naar mijn idee wel, even hiervoor stelde ik dat een ruimtetermosthaat er voor is om minder optimale afstellingen elders te compenseren. Velen/de meesten zijn dat niet met me eens. Egodefensieve reacties naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Verwijderd Die van mij hangt er om de doodsimpele reden, omdat de installateur die heeft opgehangen. Maar eerlijkheidshalve moet ik aangeven dat het een optionele module betreft. Hij zit niet standaard bij mijn model warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@wervisser , normaal gesproken wordt er bij het toepassen van WAR altijd naregeling (bijvoorbeeld thermostaat) toegepast, omdat het je normaal gesproken niet lukt om het huis alleen met WAR comfortabel op temperatuur te krijgen.

Dit heeft ermee te maken dat WAR geen rekening houdt met variabele invloeden zoals zon/wind/regen/veel personen in huis.

Nu zijn er een aantal personen in dit topic (waar @Verwijderd er 1 van is) die het wel gelukt is om het zonder thermostaat of andere vorm van automatische naregeling puur en alleen op WAR te kunnen draaien.

Aangezien je al een thermostaat hebt zou ik zeggen "haal eraf dat ding" en ga het proberen, dan kom je er vanzelf achter of het jou ook gaat lukken!

p.s. optioneel wil niet zeggen dat je het niet nodig hebt, bij CV ketels wordt standaard ook geen thermostaat verkocht, en ook zat er aan mijn binnen en buitenunit geen stekker of aansluitkabel, wat niet wil zeggen dat de apparatuur werkt zonder stroom.

Lees voor de gein ff terug in dit topic op WAR en je komt voldoende leesvoer tegen om deze regenachtige vrijdagmiddag te vullen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wervisser Stel je een ruimte voor waar alle wanden/vloeren/plafond onderdeel zijn van het afgiftesysteem. Vervolgens is de Ta=22 en de Tr=20, dan is de gemiddelde T van al die wanden 21C. We gaan er even vanuit dat de WP met die kleine deltaT overweg kan. Op het moment dat de Tr onder de 20 komt, WP aan, op of boven 20 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Natuurlijk reageert de Tr op "variabele invloeden zoals zon/wind/regen/veel personen in huis" er komen nl. warmtebronnen bij of warmteverliesveroorzakende kwesties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noord27
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/f3rp3hzjqbstw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stooklijnen voor degenen die het uitsluitend met WAR lukt:
@jaari Heel simpel: relatie tussen de Tb en Ta is de stooklijn; 22@10 en 27@-5 volgens jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"
@Verwijderd 25@15 en 35@-5
@develdonk ik hanteer als stooklijn: 0,32 en 10,29. dus bij 0 graden buiten of kouder 32 graden t aanvoer volgens develdonk in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
@Ramon_1984 geen gegevens gevonden wel WAR volgens Ramon_1984 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
@Domba [W25@A15 .. W35@A-10] Shift 3(radiatoren) Shift -1a-2(vv) volgens Domba in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
Ik weet niet zeker of @develdonk uitsluitend op WAR regelt.
De stijlheid/hoek van de stooklijnen verschilt nog al van 0.5 bij mij en 0.33 bij jaari. Ee.a. is naar mijn idee te verklaren uit jaari's bij benadering 2 maal zo grote afgifte-systeem resulterend in lagereTa waardes.
Voorbeeld:
Te compenseren verlies bijv. 2kW
50m2 en Ta=30 levert 40W/m2 is 2kW
100m2 en Ta=26 levert 20W/m2 maar door dubbel oppervlak ook 2kW
Indien er 2.2W verlies gecompenseerd dient te worden ziet het er alsvolgt uit.
50m2 - Ta=31.5 levert 44W is 1.5C hogere Ta totaal 2.2kW
100m2 - Ta=27 levert 44W is 1C hogere Ta totaal ook weer 2.2kW
Edit:
de 2kW en 2.2kW waardes zijn fictief, het gaat om het principe.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 13:30:
@Grolsch Natuurlijk reageert de Tr op "variabele invloeden zoals zon/wind/regen/veel personen in huis" er komen nl. warmtebronnen bij of warmteverliesveroorzakende kwesties.
Dus als de carnavals band binnen komt met twintig man dan geven die binnen een half uur zoveel warmte aan de betonnen vloer zodat het retour water daarvan gelijk paar graden stijgt en daarmee gelijk de wp stopt met verwarmen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ware het niet dat mijn retourtemperatuur echt bar weinig beinvloed wordt door warmteverlies aan de woning, eerder kom ik capaciteit tekort en moet de aanvoer omhoog....

Ik ga de WAR op de LG gebruiken om de aanvoertemp te laten stijgen bij kou buiten om de verliezen te compenseren, maar lang leve de thermostaat voor de rest van het verhaal.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2017 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Even andersom proberen te denken. Onder normale omstandigheden straalt je vloer, bij vv, naar alles wat kouder is, niet naar jou en mij, want 37C, maar naar koudere oppervlaktes, muren ramen ed. Op het moment dat die carnavals band binnenkomt, 37C, zal die de straling v.d. vv geheel of gedeeltelijk vervangen, waardoor de normale daling v.d. Tr geheel of gedeeltelijk wordt opgeheven, signaal naar de WP, stop er maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:28:
@reneeke1970 Even andersom proberen te denken. Onder normale omstandigheden straalt je vloer, bij vv, naar alles wat kouder is, niet naar jou en mij, want 37C, maar naar koudere oppervlaktes, muren ramen ed. Op het moment dat die carnavals band binnenkomt, 37C, zal die de straling v.d. vv geheel of gedeeltelijk vervangen, waardoor de normale daling v.d. Tr geheel of gedeeltelijk wordt opgeheven, signaal naar de WP, stop er maar mee.
Aha zit het zo, zat ik FF verkeerd....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

Exigence

dnkroz

reneeke1970 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:22:
[...]

Dus als de carnavals band binnen komt met twintig man dan geven die binnen een half uur zoveel warmte aan de betonnen vloer zodat het retour water daarvan gelijk paar graden stijgt en daarmee gelijk de wp stopt met verwarmen?
dT tussen vloer en lucht in huis wordt kleiner -> afgiftevermogen daalt (bij gelijkblijvende flow) -> retourtemperatuur stijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Wat een 'verwarmingsinstallatie' dus eigenlijk doet is jouw/mijn warmteverlies naar koudere delen v.d. omgeving beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:32:
[...]

Aha zit het zo, zat ik FF verkeerd....
Dat je dat niet snapt, WAR met geïntegreerde KISS functionaliteit is de oplossing voor al uw klimaatbeheersing problemen. Keuken op zuid met volle bak zon, en woonkamer op noord, met WAR-KISS geen enkel probleem, alles wordt comfortabel dezelfde temperatuur met dit nieuwe systeem.

Ik ben er ook van overtuigd dat we over 5 jaar geen thermostaat of naregeling meer tegen gaan komen bij woningen, ik blijf me erover verbazen dat men dit de afgelopen 30 jaar niet heeft kunnen bedenken :*)

[ontopic]

Back-on-topic, met deze weersomstandigheden begint mijn huis nu toch wel af te koelen, bij jou @jerh :?
Het lijkt wel herfst hier, wind, regen,

Op dit moment in de keuken 21,8, maar in de kinderkamer op noord nog maar 20,2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:43:
[...]

Dat je dat niet snapt, WAR met geïntegreerde KISS functionaliteit is de oplossing voor al uw klimaatbeheersing problemen. Keuken op zuid met volle bak zon, en woonkamer op noord, met WAR-KISS geen enkel probleem, alles wordt comfortabel dezelfde temperatuur met dit nieuwe systeem.

Ik ben er ook van overtuigd dat we over 5 jaar geen thermostaat of naregeling meer tegen gaan komen bij woningen, ik blijf me erover verbazen dat men dit de afgelopen 30 jaar niet heeft kunnen bedenken :*)

[ontopic]

Back-on-topic, met deze weersomstandigheden begint mijn huis nu toch wel af te koelen, bij jou @jerh :?

Op dit moment in de keuken 21,8, maar in de kinderkamer op noord nog maar 20,2 graden.
Haha koelt die oude tocht hut van mij langzamer af dan de jouwe.
Komt door de hond als verwarming denk....
Ik ga snel de vloerverwarming test aansluiten, aanvoer vloer vanaf retour radiator

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch De wasmachinefabrikanten hebben 40-50 jaar op een buitenstaander gewacht om een betere oplossing voor het betonnen contra-gewicht te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:47:
[...]

Ik ga snel de vloerverwarming test aansluiten, aanvoer vloer vanaf retour radiator
Lijkt me een goed plan.
There's no substitute for heating-surface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[ontopic]

_O- _O-

Ik zit hier nu ook op de 21 graden, langzaam maar zeker komt de stookgrens in beeld, hoewel volgende week redelijk zacht word :) Ik wacht nog op mijn sonoff dual om de pomp van de vloerverwarming aan te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/nodered-1.png

Regeling voor mijn tapwater in elkaar gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Pomp op de vv ? Dat hebben WPen toch bij voorkeur niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:47:
[...]

Ik vermoed dat de locatie waar het huis staat er ook het 1 en ander mee te maken heeft.
Ik werd er vannacht zelfs wakker van (en dat gebeurt normaal niet zo snel) zo gigantisch noodweer als het was. Het waaide/stormde zo hard om het huis dat ik het vermoeden had dat er geen pan meer op het huis zat.

* Grolsch heeft 25 jaar in een nieuwbouw gewoond, daar ging het nooit zo tekeer.
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:49:
@Grolsch De wasmachinefabrikanten hebben 40-50 jaar op een buitenstaander gewacht om een betere oplossing voor het betonnen contra-gewicht te bedenken.
Het heeft miljoenen jaren geduurd voordat men erachter kwam dat de aarde rond was, dus wat dat betreft staat ons nog wat te wachten :)

[ontopic]
Ben jij al verder met je plafond :? Als een "geleidend" en betaalbaar materiaal kunnen vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:55:
@Verwijderd Pomp op de vv ? Dat hebben WPen toch bij voorkeur niet ?
Bestaande verdeler, thermostaat open, geen enkel probleem: werkt als een trein.met aanvoertemperaturen van ~30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Morgen hebben we weer een bespreking. Als je meegelezen had was je het materiaal ondertussen bekend.
Edit:
Materiaal/Kostbaar, oplossing supersnel/goedkoop te installeren, het geheel zeer aantrekkelijk.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2017 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:57:
[...]

Bestaande verdeler, thermostaat open, geen enkel probleem: werkt als een trein.met aanvoertemperaturen van ~30 graden.
Pompen kosten geld en verbruiken toch energie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 16:04:
[...]

Pompen kosten geld en verbruiken toch energie ?
En een nieuwe verdeler 500 euro en een dag werk, plus ik heb een overschot van ca 3500kwh. Uw punt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Dan is het inderdaad geen optie om te vervangen. Ik heb mijn 130-150 Euro verdeler in gedachten en die is vanwege uitstekende bereikbaarheid in 1 uurtje te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarnaast vraag ik me af of de warmtepomp wel genoeg flow door het systeem heen drukt dan, met als nadeel dat 'ie waarschijnlijk voluit moet (=leidinggeruis bij gebrek aan buffer). Alles heeft zijn voor en zijn tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Oxellaar . Sorry.......,
Open je dit topic, hele Internet Explorer in de WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan iemand mij vertellen of ik een Flexslang 1 1/4 op een panasonic mono aangesloten krijg ( genoeg ruimte onder de motorkap) en of dit een slang met een ingebouwde bocht moet zijn of dat recht ook past ?
Verder is het geloof ik 1" buitendraad wat de pana aanbied, hier moet dan dus een verloop 1" binnendraad > 1 1/4 buitendraad op en dit alles dus op de WP.

Zijn deze niet veel goedkoper dan die Duitse dingen van 40€ ?
https://www.econo.nl/verbindingsslang-2-x-wartelmoer

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[ontopic]

Misschien nog bouwvocht ? Mijn begin jaren 80 doorwaaiwoning is nog 22,9c, sterker nog de klachten over bloedheet in de nacht gaan niet over buiten :) Zoon klaagt dat z'n kamer te warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het hele huis op dit 63% rv, zal vooral bouwvocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Helaas wacht ik nog steeds op een voor mij belangrijk antwoord. Wellicht wil iemand met thermostaat ervaring de moeite nemen:

Het zal ongetwijfeld al een keer zijn besproken maar ik heb de volgende vraag bij mijn Pana 5 KW. Wat zijn de functies van de aansluiting van een externe thermostaat.zoals de L en N. Ik vind in de beschrijving van Panasonic:

cooling mode

Betekend dit dat ik voor uitsluitend verwarmen iedere simpele aan/uit thermostaat kan gebruiken zoals de Honeywell Chronotherm IV? Of zelfs de ouderwetse kwik thermostaat? :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Carboy54

Is het niet zo?:

9 en 12 gesloten verwarmen :
9 en 11 en 12 open: enkel pomp draaiend
9 en 11 gesloten koelen
Kan die honeywell 230 V schakelen?
En volgens mij moet je de functie eerst activeren.
Quote Domba: Hiervoor activeer je in initial settings [5sec SET+CHECK] wel de eerste positie Room voor RAR anders kijkt die er niet naar om, ook als je deze wilt gebruiken voor switchen tussen verwarmen en koelen.

17 en 18 gesloten, WP aan (GEEN 230V!!!)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2017 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 15:58:
@Grolsch Morgen hebben we weer een bespreking. Als je meegelezen had was je het materiaal ondertussen bekend.
Edit:
Materiaal/Kostbaar, oplossing supersnel/goedkoop te installeren, het geheel zeer aantrekkelijk.
Ik hou het topic redelijk in de gaten, maar ik lees (gelukkig) niet alles 8) Ik zal vanavond thuis je posts ff nazoeken, maar handiger zou zijn als je ff een linkje doorgeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:39:
Helaas wacht ik nog steeds op een voor mij belangrijk antwoord. Wellicht wil iemand met thermostaat ervaring de moeite nemen:

Het zal ongetwijfeld al een keer zijn besproken maar ik heb de volgende vraag bij mijn Pana 5 KW. Wat zijn de functies van de aansluiting van een externe thermostaat.zoals de L en N. Ik vind in de beschrijving van Panasonic:

cooling mode

Dat denk ik wel, maar ik ken geen enkele WP die werkt met een modulerende thermostaat, laat staan OT.

Het is gewoon aan/uit, niet meer, niet minder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Ik dacht dat hij dan op WAR en KISS kon draaien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:59:
@Grolsch
Ik dacht dat hij dan op WAR en KISS kon draaien? ;)
Het is beide, aan en uit en terwijl hij aan is functioneerd war eventueel naar keuze

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Dat is erg verwarrend, maar ik snap het hoor... ;)
Wordt tijd dat de temperaturen gaan zakken, dan kan ik ook gaan spelen (op een ander)
Hij staat gereed...
Nog een leuk aanstuurscriptje verzinnen met 2x zwave flush relais+relais en een nefit easy (voor de info)

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Oxellaar schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:56:
Dat is best een leuke gadget, maar minder leuk qua prijs. En aangezien ik de iSense heb liggen, vind ik het ook niet echt duurzaam om er een bij te halen en dan twee thermostaten werkeloos in de kast te hebben. :)

Ondertussen ben ik er echter nog steeds niet achter of ik die iSense zo in de plaats van de Honeywell kan zetten of dat ik dan in de iSense of op de Elga nog wat met instellingen moet doen.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Domba @AUijtdehaag als ik het goed begrijp is N=nul / L=220V. Dan lijkt mij zoiets goed toepasbaar toch?

https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.268.Aydf1L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Carboy54
Ik zie maar 1 relaiskontakt.
Dus de waterpomp blijft lopen en de WP schakelt niet volledig uit. (met 17+18)
Dus je gebruikt hem dan als maximaal thermostaat (binnen te warm, WP uit, maar pomp blijft lopen)
Dat kan natuurlijk, maar ik heb liever volledige controle erover.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-09-2017 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@AUijtdehaag Klopt. 17+18 gebruik ik voor de bivalente schakeling met mijn CV. Op het moment dat er CV flow wordt geregistreerd voor de keerklep van de CV dan opent het relais en gaat de WP en na 15 sec de waterpomp van de WP uit. Geen hydraulische problemen hierdoor of storingscodes van de Pana zonder buffervat. 2 thermostaten dus waarbij de cv thermostaat aan gaat als de doeltemperatuur van de WP thermostaat niet wordt gehaald. Mijn 2 jaar oude Nefit trendline verzorgt het warme water en mijn Pana is bij strenge vorst onder bemeten denk ik. In de keerklep van de WP ( nr2 dus) zet ik een kleine bypass om mijn WP niet te laten bevriezen. Bovendien is de COP bij -4 op het break- evenpunt ten opzichte van de CV en een dergelijke vorst komt hier aan de kust weinig voor. Die paar M2 gas is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[quote]Aziraphale schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:32:
[...]

Dat is best een leuke gadget, maar minder leuk qua prijs. En aangezien ik de iSense heb liggen, vind ik het ook niet echt duurzaam om er een bij te halen en dan twee thermostaten werkeloos in de kast te hebben. :)

Ondertussen ben ik er echter nog steeds niet achter of ik die iSense zo in de plaats van de Honeywell kan zetten of dat ik dan in de iSense of op de Elga nog wat met instellingen moet doen.... ;)

Isense zou moeten werken.

Of je nog iets moet aanpassen op de Isense thermostaat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:38:
@Domba @AUijtdehaag als ik het goed begrijp is N=nul / L=220V. Dan lijkt mij zoiets goed toepasbaar toch?

https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.268.Aydf1L
Ja zoiets kun je gebruiken, in serie zetten met je andere schakelaar op 17/18

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

17 en 18 zijn potentiaal vrije aan / uit contacten en de externe thermostaat schakelt via de Pana 220v dus in serie lijkt mij niet juist

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 08-09-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:22:
17 en 18 zijn potentiaal vrije aan / uit contacten en de externe thermostaat schakelt via de Pana 220v dus in serie lijkt mij niet juist
Wat jij wilt......
Zeg alleen maar hoe ik hem bedien.
Snap dan alleen niet waarom je CV wel via die 17/18 mag schakelen en een thermostaat met relais niet?

[ Voor 14% gewijzigd door reneeke1970 op 08-09-2017 20:25 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:12:

Dat het moet werken wist ik al... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:26
Ramon_1984 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:12:
[quote]Aziraphale schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 18:32:
[...]

Gewoon vervangen. Werkt prima zonder verdere aanpassingen.
Bij mij staat de thermostaat wel op WAR, maar de ELGA niet: dit was een tip van Techneco, om in sommige situaties te voorkomen dat de Elga niet aanslaat terwijl hij dat wel zou moeten doen, omdat er geen 'warmtevraag'-signaal wordt gegeven vanuit de thermostaat. Het is een beetje krom, maar je regelt zo gewoon nog steeds op ruimte-T.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
[...]

[ontopic]

Niet echt:
temp

Upswing van gisterenavond kwam door de plasma tv, meter nu wat verder weg geplaatst. Het is wel vochtiger en dat voelt wel minder aangenaam. Het moet echt nog een stuk kouder buiten worden, voordat dat echt zoden aan de dijk zet.

Woensdagavond sloeg de koeling nog aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:37:
In het hele huis op dit 63% rv, zal vooral bouwvocht zijn.
Binnenkort the pedal on the metal met je WP en het vocht is zo weg.

Mijn RV is trouwens 65%. Gaat wel omlaag als we verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 08-09-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 20:25:
[...]

Gewoon vervangen. Werkt prima zonder verdere aanpassingen.
Bij mij staat de thermostaat wel op WAR, maar de ELGA niet: dit was een tip van Techneco, om in sommige situaties te voorkomen dat de Elga niet aanslaat terwijl hij dat wel zou moeten doen, omdat er geen 'warmtevraag'-signaal wordt gegeven vanuit de thermostaat. Het is een beetje krom, maar je regelt zo gewoon nog steeds op ruimte-T.
Ok, dan ga ik de boel omzetten! Staat de Elga normaal wel of niet op WAR en welke dipswitch moet ik er eventueel voor omzetten? Volgens mij staat hij er nu niet op (ik heb tenminste geen andere buitenvoeler dan die op de Toshiba), maar even voor de zekerheid. En WAR is in het menu van de iSense terug te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@reneeke1970 bedien jij hem zo? 220v op een aan / uit contact in serie werkt dat echt zonder defecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:26
Aziraphale schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 20:36:
[...]

Ok, dan ga ik de boel omzetten! Staat de Elga normaal wel of niet op WAR en welke dipswitch moet ik er eventueel voor omzetten? Volgens mij staat hij er nu niet op (ik heb tenminste geen andere buitenvoeler dan die op de Toshiba), maar even voor de zekerheid. En WAR is in het menu van de iSense terug te vinden?
B2 op de Elga naar voren (WAR=UIT). Is default. Kan overigens ook aan zonder buitenvoeler, dan gebruikt hij de T-sensor in de buitenunit.

iSense: Menu > Instellingen > Systeem > Regel strategie > OTC

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Mijn dank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 20:41:
@reneeke1970 bedien jij hem zo? 220v op een aan / uit contact in serie werkt dat echt zonder defecten?
Ja waarom niet, volgens boekje is ie daar ook voor. Hij schakelt misschien wel 220 maar niet DE 220 ,hij regelt netjes compressor terug en na tien tellen gaat waterpomp uit. Verders blijft alles in standby.
Het is niet de hoofd voeding die je schakelt.
Zodra je weer inschakelt gaat hij weer circuleren en treed de war weer in werking en hoppa gas met die handel

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 102 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: gaat je post over warmtepompen? Post dan vooral verder! :)