Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.340.788 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:28:
[...]Ze hebben je wel mooi opgelicht met zo'n groepenkast zeg.
Is bijna standaard praktijk binnen de nieuwbouw. Om eerder aangegeven reden. Gelukje met die 2 extra fases die wel ingevoerd zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 18-03-2019 21:31 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:30:
[...]

Is bijna standaard praktijk binnen de nieuwbouw. Om eerder aangegeven reden. Gelukje met die 2 extra fases die wel ingevoerd zijn.
dus het valt nog mee .om dit naar 3 fase te krijgen. is het verstandig omdan ook een echte 3 fase kast te nemen?

dus andre hoofschaklaar wat extra groepen er in en dan is die 3 fase en zo als wij hem willen .
of zie ik wat over het hooft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:54
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:34:
[...]

dus het valt nog mee .om dit naar 3 fase te krijgen. is het verstandig omdan ook een echte 3 fase kast te nemen?

dus andre hoofschaklaar wat extra groepen er in en dan is die 3 fase en zo als wij hem willen .
of zie ik wat over het hooft
- Andere hoofdschakelaar
- 3-fase alamat voor je keuken
- Bestaande 2 aardleks op een eigen fase zeten
- Eventueel een extra aardlek en daar de bestaande groepen over verdelen. (zodat je alle 3 de fases een beetje benut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:36:
[...]

- Andere hoofdschakelaar
- 3-fase alamat voor je keuken
- Bestaande 2 aardleks op een eigen fase zeten
- Eventueel een extra aardlek en daar de bestaande groepen over verdelen. (zodat je alle 3 de fases een beetje benut)
dus eigenlijk zo beetje alles aanpassen en verplaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:21:
[...]

[Afbeelding]

Nog 2 zwarte kabel afgetopt met een witte plastic klem
Dat is mooi. Dan kan "iedereen" de aanpassingen doen.

Je hebt dan dus nodig:
- Een 4-polige hoofdschakelaar SBN440
- Een 4-polige B16/0,03 aardlekautomaat voor het fornuis ADM416G

En je zou zoals @Jim423 zegt 2 groepen op de bestaande aardlekschakelaars kunnen bijplaatsen en voor de derde groep een aardlekautomaat kunnen nemen, dus:
- 2x MKS516
- 1x ADA916G

Echter heel netjes is het dan niet. Met 4 groepen op fase 1 en fase 2 en slechts 1 groep op fase 3 wordt het natuurlijk wel een uitdaging om de fasen netjes gelijkmatig te belasten. Beter zou je een derde aardlekschakelaar met 3 nieuwe groepen plaatsen, bijvoorbeeld te koop als set (VKS03combi). En dan natuurlijk kritisch kijken naar de faseverdeling en bestaande groepen anders aansluiten, niet blindelings al je keukenapparatuur op één fase erbij zetten. Dit krijg je echter niet meer in de bestaande kast, met de oplossing van @Jim423 zit die precies helemaal vol.

Misschien even bedenken of je in de toekomst nog uit wilt breiden. Als je die plannen hebt zou ik er direct eenzelfde kast naast hangen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:43:
[...]

Dat is mooi. Dan kan "iedereen" de aanpassingen doen.

Je hebt dan dus nodig:
- Een 4-polige hoofdschakelaar SBN440
- Een 4-polige B16/0,03 aardlekautomaat voor het fornuis ADM416G

En je zou zoals @Jim423 zegt 2 groepen op de bestaande aardlekschakelaars kunnen bijplaatsen en voor de derde groep een aardlekautomaat kunnen nemen, dus:
- 2x MKS516
- 1x ADA916G

Echter heel netjes is het dan niet. Met 4 groepen op fase 1 en fase 2 en slechts 1 groep op fase 3 wordt het natuurlijk wel een uitdaging om de fasen netjes gelijkmatig te belasten. Beter zou je een derde aardlekschakelaar met 3 nieuwe groepen plaatsen, bijvoorbeeld te koop als set (VKS03combi). En dan natuurlijk kritisch kijken naar de faseverdeling en bestaande groepen anders aansluiten, niet blindelings al je keukenapparatuur op één fase erbij zetten. Dit krijg je echter niet meer in de bestaande kast, met de oplossing van @Jim423 zit die precies helemaal vol.

Misschien even bedenken of je in de toekomst nog uit wilt breiden. Als je die plannen hebt zou ik er direct eenzelfde kast naast hangen.
dus groepkast er bij zodat er ruimte is om het netjes te verdelen en de keuken aparaten netjes over de groepen verdelen.

als k de PV set op dak uitbreid kan dan ook gelijk een 3 fase omvormer nemen of moet ik dan de kabels naar de omvormer aanpassen aangezien deze nu 1 fase is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:50:
[...]
als k de PV set op dak uitbreid kan dan ook gelijk een 3 fase omvormer nemen of moet ik dan de kabels naar de omvormer aanpassen aangezien deze nu 1 fase is
Het antwoord op deze vraag hangt nogal van je specifieke configuratie en je plannen af. En daarvoor is een speciaal topic.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:50:
[...]

dus groepkast er bij zodat er ruimte is om het netjes te verdelen en de keuken aparaten netjes over de groepen verdelen.
Dat zou mijn oplossing zijn. Maar dat is dus niet de enige mogelijkheid. ;)
Als er nu maar 3 aders naar de omvormer liggen kun je niet zomaar een 3 fase omvormer plaatsen zonder die kabel/draad te vervangen nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Xander schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:43:
[...]Echter heel netjes is het dan niet. Met 4 groepen op fase 1 en fase 2 en slechts 1 groep op fase 3 wordt het natuurlijk wel een uitdaging om de fasen netjes gelijkmatig te belasten.
Je hebt gelijk maar die gelijkmatige belasting zou ik niet te moeilijk om gaan doen, die hele woonwijk zit nu waarschijnlijk op L1 met de gehele woning op 25A.
Xander schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:07:
[...]

Zouden ze niet eens op zijn minst om-en-om aansluiten, met de buren dus op L2 en L3? ;(
We kunnen altijd hopen maar ik ben er bang voor... :'(

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 18-03-2019 22:11 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:05:
[...]

Je hebt gelijk maar die gelijkmatige belasting zou ik niet te moeilijk om gaan doen, die hele woonwijk zit nu waarschijnlijk op L1 met de gehele woning op 25A.
Zouden ze niet eens op zijn minst om-en-om aansluiten, met de buren dus op L2 en L3? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papafrank99
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 17:27
Jazeker word er wel rekening gehouden met fase verdeling in het net. Deelbaar door drie is L1, +1 is L2, -1 is L3. Word er later een huis tussen gebouwd tja dan kan hij op een fase komen die al in gebruik is door directe buren.
Overigens is dit bij nieuwbouw niet meer van toepassing want alles word tegenwoordig in 3 fase uitgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
papafrank99 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:20:
Jazeker word er wel rekening gehouden met fase verdeling in het net. Deelbaar door drie is L1, +1 is L2, -1 is L3. Word er later een huis tussen gebouwd tja dan kan hij op een fase komen die al in gebruik is door directe buren.
Overigens is dit bij nieuwbouw niet meer van toepassing want alles word tegenwoordig in 3 fase uitgevoerd.
Maar hier komt dus net een casus voorbij waarbij de netbeheerder netjes 3 fasen oplevert, maar teun de beun installateur er een 1-fase groepenkastje knutselt. Het is niet gezegd dat die dezelfde logica hanteert. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
En als je die nieuwe 4P hoofdschakelaar er in zet, check je dan ook even netjes of je een rechtsdraaiend veld op L1 > L2 > L3 hebt :P ?
papafrank99 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:20:
En wat zien we hierboven dan?
Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:30:
[...]

Ik blijf het gewoon naaiballerij vinden. Van mijn part zetten ze de 4 polige hoofdschakelaar ook in het bouwbesluit. Als het zo kinderachtig gaat, dan moet dat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is het ook. In het verleden werd de spanning pas ingeschakeld door de netbeheerder als alles voldeed. Maar met de tekorten in personeel zijn ze daar zo te zien vanaf gestapt.

Overigens ook al is er wel een 3-fase kast aangelegd biedt dit ook nog geen garanties, 2 jaar geleden een app. complex bezocht, hier waren luxe uitgevoerde app. opgeleverd met 1-fase Sauna, IR douche en kookgroep. Je raadt het al deze zaten in elk app. op L3 samen. Overdag was deze fase totaal niet belast maar in de avond klapten er zowel hoofdzekeringen (D02 Gg) als mespatronen uit op L3. Wordt vaak weinig op gelet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:54
kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:30:
En als je die nieuwe 4P hoofdschakelaar er in zet, check je dan ook even netjes of je een rechtsdraaiend veld op L1 > L2 > L3 hebt :P ?
Voor de meeste mensen boeit dat niet. Tenzij je een dikke warmtepomp oid wilt aansluiten.
(Maar goed, die installateur zal dat wel checken en anders t alsnog aan die kant omdraaien)

Ik zou het, omdat het kan en wel zo mooi is, wel checken idd.
Ik blijf het gewoon naaiballerij vinden. Van mijn part zetten ze de 4 polige hoofdschakelaar ook in het bouwbesluit. Als het zo kinderachtig gaat, dan moet dat maar.
Helemaal mee eens. Maar zo zijn er zoveel dingen die gewoon in nieuwbouw dom gedaan worden, simpelweg omdat men tegen/onder kostprijs inschrijft en alles zo binnen de regeltjes toepast (wat er niet staat doen we niet, en als het onlogisch kan en mag doen we dat) zodat de koper wel meerwerk MOET doen.

Daar harde regels voor kan geen kwaad om dit soort vieze praktijken (die volgens de regels dus mogen) eruit te schoppen

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 18-03-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Het is nog maar de vraag of dit zo eigenlijk wel mag; twee losse afgedopte draden in de groepenkast.

Naja, uit praktisch oogpunt is dit een stuk beter dan een 1-fase meter.

En waarom er in de groepenkast geen bruin/zwart/grijs gebruikt wordt snap ik ook nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:43:
Het is nog maar de vraag of dit zo eigenlijk wel mag; twee losse afgedopte draden in de groepenkast.

Naja, uit praktisch oogpunt is dit een stuk beter dan een 1-fase meter.

En waarom er in de groepenkast geen bruin/zwart/grijs gebruikt wordt snap ik ook nog steeds niet.
nou heren bedankt wie voelt zich geroepen om het wel zo aan te leggen als het hoort ;)
ik weet in elk geval genoeg . dus eigenlijk moet die gene die de groepen kast heeft aan gelegt zich dus schamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06
Ik wil de stroomvoorziening op zolder uitbreiden voor de installatie van een aircobuitenunit + extra zonnepanelen.

Huidige situatie.
Ik heb op zolder drie stopcontacten (WCD) binnen 40cm van elkaar zitten die allemaal een aparte groep zijn.
Een voor de droger
Een voor de wasmachine
Een voor zonnepanelen omvormer (jaja nog geplaatst in de tijd dat deze soms nog voorzien zijn van een stekker)

Deze WCD zijn allemaal met flex-PVC 16mm in beton met 2,5mm2 bedraad naar de meterkast.
Nu dacht ik als ik deze draden vervang door 4mm2 in driefase systeem kan ik een verdeler plaatsen op zolder.
1 Buis met 1x4mm2 Bruin / Blauw
1 Buis met 1x4mm2 Zwart / Grijs
1 Buis met 1x4mm2 Groen-Geel

In de meterkast dit aansluiten op 16A (alamat)krachtgroep op zolder met een houten plaat de drie inbouwdozen afdekken met daarop een verdeler geschroefd waarop de draden binnenkomen op 4 polige-schakelaar.
In de verdeler op zolder:
2x16A alamat 1F groep met stopcontacten voor de wasmachine en droger.
1x16A alamat 1F groep voor de zonnepanelen verdeler
1x16A alamat 3F groep voor de aircobuitenunit.

Nu is mijn vraag zo iets mogen omdat door de huidige PVC mogen niet zo veel draden omdat het maar 16mm betreft?
Zou ik het zo mogen oplossen?

Edit
Mijn hoofdzekering is 3x25A D klasse automaat.
Als ik deze tabellen kijk van Hager. http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf
Pagina 43.
Zou 3x20A B klasse in meterkast nog selectief zijn dus dat zou ik ook kunnen plaatsen.

De 1,6 deelfactor die meestal wordt aangehaald geldt eigenlijk alleen voor smeltzekeringen in serie.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 19-03-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb maar vast wat vakmanen benadert voor een offerte . ben benieuwd en dan pakken we de boel ook goed aan .

vakman 1 zegt :

1x hoofschakelaar 3 fase
1x aardlek
1x automaat
1x 3fase automaat

dit zou voldoende moeten zijn volgens hem

prijs is 35 EX p uur
matriaal 200 euro

alles hager

@kabeltjekabel
@Xander
@Jim423

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2019 16:03 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In mijn tuinschuurtje (bouwjaar 2018, net als het huis) is door de aannemer 3x1,5 mm² YMVK in buis gebruikt om twee stopcontacten + lichtpunt aan te sluiten. Nou zal het wel loslopen, het is hooguit een meter, maar mag ik dit weer onder 'niet volgens NEN1010' scharen, omdat stopcontacten met 2.5 mm² bedraad moeten worden?
Intern doorlussen van de schakelaar en stopcontacten is wel met 2.5 mm² VD gebeurd, waardoor er twee maten onder één schroefklem komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 08:23

timovd

Voorsprong door techniek

TLTR: Mag een SFTP naast een 3-fase draad liggen in een zelfde grote kabelgoot?

Ik heb een dikke kabelgoot liggen waar o.a. 400V doorheengaat, maar ook audiokabels. Nu wil ik er een SFTP cat6a kabel inleggen voor AES50 (audio) protocol. Dan moet het volgens specificatie een geisoleerde ethernetkabel zijn. Mag dit naast elkaar in één grote (7x13cm) kabelgoot, of moet de stroomkabel in een aparte goot liggen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:05
leonbong schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:25:
Ik wil de stroomvoorziening op zolder uitbreiden voor de installatie van een aircobuitenunit + extra zonnepanelen.

Huidige situatie.
Ik heb op zolder drie stopcontacten (WCD) binnen 40cm van elkaar zitten die allemaal een aparte groep zijn.
Een voor de droger
Een voor de wasmachine
Een voor zonnepanelen omvormer (jaja nog geplaatst in de tijd dat deze soms nog voorzien zijn van een stekker)

Deze WCD zijn allemaal met flex-PVC 16mm in beton met 2,5mm2 bedraad naar de meterkast.
Nu dacht ik als ik deze draden vervang door 4mm2 in driefase systeem kan ik een verdeler plaatsen op zolder.

In de meterkast dit aansluiten op 16A (alamat)krachtgroep op zolder met een houten plaat de drie inbouwdozen afdekken met daarop een verdeler geschroefd waarop de draden binnenkomen op 4 polige-schakelaar.

Nu is mijn vraag zo iets mogen omdat door de huidige PVC mogen niet zo veel draden omdat het maar 16mm betreft?

Edit
Als ik deze tabellen kijk van Hager. http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf
Pagina 43.
Zou 3x20A B klasse in meterkast nog selectief zijn dus dat zou ik ook kunnen plaatsen.

De 1,6 deelfactor die meestal wordt aangehaald geldt eigenlijk alleen voor smeltzekeringen in serie.
Geen idee of zoiets verboden is, maar zou je zelf een buis willen met alleen een spanning voerende draad zonder aarde/ nul draad erbij, als je dan een keer de boor er in zet............ geen zekering die klapt dan.

Of zit ik ernaast ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ok ik kan natuurlijk ook onderstaand doen.
Buis :
1) Bruin - Blauw
2) Zwart - Groen/Geel
3) Grijs - Groen/Geel

Maar dan is mijn vraag nog beantwoordt mag ik meerdere draden/buizen combineren tot één groep?
Begin (krachtgroep meterkast) en eind (4-polige schakelaar) zijn wel steeds gecombineerd.

Ik heb op mijn werk wel eens gezien dat twee kabels gecombineerd werden tot één. Dat was meestal als een verdeler een verzwaring in vermogen kreeg.
Dan kon de bestaande kabel blijven liggen en dan werd er tweede naast gelegd om de stroomsterkte aan te kunnen.

[ Voor 66% gewijzigd door leonbong op 19-03-2019 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Proton_ schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:09:
In mijn tuinschuurtje (bouwjaar 2018, net als het huis) is door de aannemer 3x1,5 mm² YMVK in buis gebruikt om twee stopcontacten + lichtpunt aan te sluiten. Nou zal het wel loslopen, het is hooguit een meter, maar mag ik dit weer onder 'niet volgens NEN1010' scharen, omdat stopcontacten met 2.5 mm² bedraad moeten worden?
Intern doorlussen van de schakelaar en stopcontacten is wel met 2.5 mm² VD gebeurd, waardoor er twee maten onder één schroefklem komen.
tja, ik gebruik mijn boeren verstand, en vind dan de nen1010 niet interessant.
ik kan niet zien aan een stopcontact of daar 1,5mm of 2,5mm achter zit of wat dan ook.
dus elk stopcontact moet van mij een +/-3,7kW aan kunnen.
(om eerlijk te zijn de meeste apparaten zijn vaak maar 2kW, maar als je op alibaba kijkt dan denk je soms, mmmm is dat wel een verstandig apparaat.)
gewoon omdat er domme sukkels zijn die denken leuk een terrasverwarmer die kan mooi bij dat schuurtje hangen.

verder had ik problemen met de elektra van mijn 20 jaar oude schuurtje, alle kopelpunten/lampen/schakelaars die waren vol gekropen met (dode) oorwormen.
het blijft een onverwarmde ruimte en die zijn altijd vochtiger als verwarmde ruimte.
er kruipen ook meer beestjes rond als in mijn huis.
dat is nooit een lekkere combi met elektra, dus ik heb hem nu maar op een eigen groep gehangen.

dus normen zijn leuk en aardig, maar domme sukkels en vochtige ruimtes, daar kun je niet tegen aan normeren zodat het voor de laagste prijs kan worden aangelecht. ;)

maar wil je het aanpassen of een stok om de aannemer te slaan?
ik zie jouw niet als een typ die een 3,5kW terrasverwarmer zal neer hangen. :?
(zoals je al zegt, het loopt wel los zolang je het weet dat het zo is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 12:37:
[...]

tja, ik gebruik mijn boeren verstand, en vind dan de nen1010 niet interessant.
ik kan niet zien aan een stopcontact of daar 1,5mm of 2,5mm achter zit of wat dan ook.
dus elk stopcontact moet van mij een +/-3,7kW aan kunnen.
(om eerlijk te zijn de meeste apparaten zijn vaak maar 2kW, maar als je op alibaba kijkt dan denk je soms, mmmm is dat wel een verstandig apparaat.)
gewoon omdat er domme sukkels zijn die denken leuk een terrasverwarmer die kan mooi bij dat schuurtje hangen.
Je kan dan de NEN1010 niet interessant vinden, daar heeft natuurlijk niemand een boodschap aan, je installatie moet of je nou hoog springt of laag, m.a.w. met welke argumenten je ook aan komt zetten, er altijd aan voldoen. Dat "in de meeste gevallen" is onzin, want er kan best een keer een zwaarder apparaat op worden gebruikt.

Echter is er helemaal geen reden tot zorgen hierover. Met een kabel van 1,5mm2 voldoe je daar gewoon aan, de toegestane maximum stroom is bij kabel namelijk een stapje hoger. En met in de grond gelegde kabel is dit nog een stap hoger. Kortom, alles voldoet hier gewoon aan de BEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
YMVK 1,5mm2 in open lucht geinstalleerd dus niet gebundeld mag 23A hebben tot 25M.
Lijkt mij prima dus.

Die 2,5mm2 slaat op VD-draad in PVC-buizen.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 19-03-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
timovd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:27:

Ik heb een dikke kabelgoot liggen waar o.a. 400V doorheengaat, maar ook audiokabels. Nu wil ik er een SFTP cat6a kabel inleggen voor EAS50 (audio) protocol. Dan moet het volgens specificatie een geisoleerde ethernetkabel zijn. Mag dit naast elkaar in één grote (7x13cm) kabelgoot, of moet de stroomkabel in een aparte goot liggen?
Kabels (YMVK) zijn voorzien voldoende isolatie.
Je mag ze immers ook alleen met zadels monteren en dan mag je ze gewoon aanraken aan de buitenkant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:11
timovd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:27:

Ik heb een dikke kabelgoot liggen waar o.a. 400V doorheengaat, maar ook audiokabels. Nu wil ik er een SFTP cat6a kabel inleggen voor EAS50 (audio) protocol. Dan moet het volgens specificatie een geisoleerde ethernetkabel zijn. Mag dit naast elkaar in één grote (7x13cm) kabelgoot, of moet de stroomkabel in een aparte goot liggen?
Je klinkt als een audiofiel ? Er zijn daar mooie topics over en heel veel meningen maar ik zou ze in ieder geval scheiden van elkaar ivm mogelijke interferentie. Anders kan je net zo goed 2mm koper gebruiken voor je audio :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 08:23

timovd

Voorsprong door techniek

@GeeMoney, de reden is dat voor AES50 shielded (cat5e en hoger) wordt geadviseerd en dat wil ik ook aanhouden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:03:
heb maar vast wat vakmanen benadert voor een offerte . ben benieuwd en dan pakken we de boel ook goed aan .

vakman 1 zegt :

1x hoofschakelaar 3 fase
1x aardlek
1x automaat
1x 3fase automaat

prijs is 35 EX p uur
matriaal 200 euro

alles hager
Dat is dus een automaat voor je kookplaat en een automaat voor je vaatwasser. Waar gaan die 2 ovens dan heen? Het is mogelijk om 3x automaat te doen alleen dat past dan niet in de huidige kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:06:
[...]

Dat is dus een automaat voor je kookplaat en een automaat voor je vaatwasser. Waar gaan die 2 ovens dan heen? Het is mogelijk om 3x automaat te doen alleen dat past dan niet in de huidige kast.
de extra automaat is neem ik aan voor de airco (5kw ) er zit nog maar weining op de andere groepen dat geen probleem mag zijn . oven heeft nu dus al een eigen groep wist ik niet .
afzuigkap en koelvriezer zijn verdeelt over groep 2 en 5 daar zit wat verlichting op en de technishe ruimte

verder moet ik alles maar aan aannemen aangezien ik er geen verstand van heb. vandaag de vraag

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
ok, hij zal wel weten wat ie doet dan. Zorg wel voor een goede verdeling over de 3 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:16:
ok, hij zal wel weten wat ie doet dan. Zorg wel voor een goede verdeling over de 3 fases.
klinkt als ik zou het anders doen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:03:

vakman 1 zegt :

1x hoofschakelaar 3 fase
1x aardlek
1x automaat
1x 3fase automaat

prijs is 35 EX p uur
matriaal 200 euro

alles hager

@kabeltjekabel
@Xander
@Jim423
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:08:
[...]

de extra automaat is neem ik aan voor de airco (5kw ) er zit nog maar weining op de andere groepen dat geen probleem mag zijn . oven heeft nu dus al een eigen groep wist ik niet .
afzuigkap en koelvriezer zijn verdeelt over groep 2 en 5 daar zit wat verlichting op en de technishe ruimte

verder moet ik alles maar aan aannemen aangezien ik er geen verstand van heb. vandaag de vraag
De vakman is op locatie geweest dan? Hoe weet hij anders dat de oven nu al een aparte groep heeft?

Die airco had je hier nog niet genoemd...

En hoe zit het met aparte groepen voor je vaatwasser en 2e oven?

Die nieuwe aardlekschakelaar, wordt dat een 4-polige voor de kookplaat? Hoe dacht hij die kwijt te kunnen? Of komt de kookplaat niet achter een aardlekschakelaar? (Het zou kunnen dat dit geen eis is, maar dat hangt onder andere af van het stelsel en de aardverspreidingsweerstand, heeft hij iets gemeten?).

€35 p/u is in de huidige markt wel een koopje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:33:
[...]

[...]

De vakman is op locatie geweest dan? Hoe weet hij anders dat de oven nu al een aparte groep heeft?

Die airco had je hier nog niet genoemd...

En hoe zit het met aparte groepen voor je vaatwasser en 2e oven?

Die nieuwe aardlekschakelaar, wordt dat een 4-polige voor de kookplaat? Hoe dacht hij die kwijt te kunnen? Of komt de kookplaat niet achter een aardlekschakelaar? (Het zou kunnen dat dit geen eis is, maar dat hangt onder andere af van het stelsel en de aardverspreidingsweerstand, heeft hij iets gemeten?).

€35 p/u is in de huidige markt wel een koopje!
er zat dus gewoon een lijst in de meter kast 8)7
ja een 4 pollige .
nee niet geweest...

dus voor de 2de oven en vaatwasser toch een aparte groep nemen dan ? dan moet er maar een kast langs komen.

mail van de 2de vak man is compleet anders

1x hooft schakelaar
3 x aardlek
4x automaat
1x 3fase aardlek airco

1x kook automaat

schiet mij maar lek

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2019 16:43 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:39:
[...]

dus voor de 2de oven en vaatwasser toch een aparte groep nemen dan ? dan moet er maar een kast langs komen.
Tot voor kort (2016) moest ieder apparaat >2kW op een eigen groep. Je vaatwasser en oven vallen daar onder lijkt me.

In de laatste nieuwe normen is alles veel vrijblijvender en is dit niet meer expliciet verplicht. In mijn ogen is het echter nog steeds wel verstandig.

Jouw vakman wil een 4-polige hoofdschakelaar, 4-polige aardlekschakelaar en 4-polige automaat inbouwen? Dat zijn al 12 modules, de helft van jouw kast.

De 2 bestaande aardlekschakelaars, 6 automaten en beltrafo zijn samen ook al 12 modules (en dan moet je de kamrails al een stukje inkorten om het zo dicht bij elkaar te monteren). Waar gaat hij de extra groep voor de airco dan laten?

Hier in het topic kwam het advies om de 4-polige aardlekschakelaar en 4-polige automaat te combineren in een 4-polige aardlekautomaat, dat scheelt weer wat ruimte.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:39:
[...]

mail van de 2de vak man is compleet anders

1x hooft schakelaar
3 x aardlek
4x automaat
1x 3fase aardlek airco

1x kook automaat

schiet mij maar lek
"3fase aardlek airco", is dat een aardlekautomaat dan? Welke airco moet er aangesloten worden, is dit een 3-fasen apparaat? 5kW is wel te veel om op een 1-fase groep aan te sluiten achter een 25A hoofdzekering, maar als het apparaat geen 3-fasen is heb je weinig aan de krachtgroep.

Kook automaat alsin een 2x16A kookgroep? Dat is voor platen tot 7,4kW, heb je dus sowieso niets aan.

Kopieer je deze tekst letterlijk uit de offerte? Dan zou ik een ander zoeken. Of gaat er iets verloren in de vertaling? :P

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 19-03-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
Of je neemt enkelfase alamatjes van één module breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:47:
[...]

Tot voor kort (2016) moest ieder apparaat >2kW op een eigen groep. Je vaatwasser en oven vallen daar onder lijkt me.

In de laatste nieuwe normen is alles veel vrijblijvender en is dit niet meer expliciet verplicht. In mijn ogen is het echter nog steeds wel verstandig.

Jouw vakman wil een 4-polige hoofdschakelaar, 4-polige aardlekschakelaar en 4-polige automaat inbouwen? Dat zijn al 12 modules, de helft van jouw kast.

De 2 bestaande aardlekschakelaars, 6 automaten en beltrafo zijn samen ook al 12 modules (en dan moet je de kamrails al een stukje inkorten om het zo dicht bij elkaar te monteren). Waar gaat hij de extra groep voor de airco dan laten?

Hier in het topic kwam het advies om de 4-polige aardlekschakelaar en 4-polige automaat te combineren in een 4-polige aardlekautomaat, dat scheelt weer wat ruimte.

[...]

"3fase aardlek airco", is dat een aardlekautomaat dan? Welke airco moet er aangesloten worden, is dit een 3-fasen apparaat? 5kW is wel te veel om op een 1-fase groep aan te sluiten achter een 25A hoofdzekering, maar als het apparaat geen 3-fasen is heb je weinig aan de krachtgroep.

Kook automaat alsin een 2x16A kookgroep? Dat is voor platen tot 7,4kW, heb je dus sowieso niets aan.

Kopieer je deze tekst letterlijk uit de offerte? Dan zou ik een ander zoeken. Of gaat er iets verloren in de vertaling? :P
dus of die andere automaten of een kast er langs .
airco boer had het gewoon over 16A afzekeren .

dus ik heb echt geen idee meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:58:
[...]

airco boer had het gewoon over 16A afzekeren .

dus ik heb echt geen idee meer.
3x16A inderdaad zat voor een 5kW airco. Tot 11kW zelfs. :)

Oftewel, hoe bedoel je "gewoon 16A afzekeren"?

Als je jezelf met deze zaken inhoudelijk wilt bemoeien zul je jezelf er ook in moeten verdiepen. Op iedere airco unit zit een typeplaatje en er zit ongetwijfeld ook een handleiding bij.

Het aanbod wat je van een vakman ontvangt valt of staat natuurlijk ook met de informatie die jij aanlevert.

Is het wel 5kW elektrisch vermogen? Of 5kW koelvermogen? Daar zit bij een beetje warmtepomp ook een factor 4-5 verschil tussen.

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 19-03-2019 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:01:
[...]

Oftewel, hoe bedoel je "gewoon 16A afzekeren"?

Als je jezelf met deze zaken inhoudelijk wilt bemoeien zul je jezelf er ook in moeten verdiepen. Op iedere airco unit zit een typeplaatje en er zit ongetwijfeld ook een handleiding bij.

Het aanbod wat je van een vakman ontvangt valt of staat natuurlijk ook met de informatie die jij aanlevert.

Is het wel 5kW elektrisch vermogen? Of 5kW koelvermogen? Daar zit bij een beetje warmtepomp ook een factor 4-5 verschil tussen.
ik hoef voor de airco alleen maar 1 groep met 1 automaat te laten plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:04:
[...]

ik hoef voor de airco alleen maar 1 groep met 1 automaat te laten plaatsen
Top! Een 4-polige of een 2-polige?!

Hoe komt vakman 2 dan op het idee om een 3-fasen aardlek te offereren voor die airco? (En serieus alleen een aardlekschakelaar? Of is het een aardlekautomaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:28:
[...]

Ik bedoel waar hij zit aangesloten; hopelijk na de automaat?

Ze hebben je wel mooi opgelicht met zo'n groepenkast zeg.
Dat is de reden dat ik geen 3x25A via optielijst gekozen heb.
Grote kans dat het gewoon standaard zo wordt uitgevoerd.

Kosten vanuit de aannemer waren: 195 euro van 1x40A naar 3x25. Dan was je verplicht je meterkast uit te breiden met 4 extra groepen; 450 euro en loze leiding in keuken bedraden voor perilex aansluiting 295 euro.
Ze weten wel hoe ze geld kunnen verdienen.
Zal je zien dat er straks gewoon standaard 3 fase zit. Dan vervang of ga ik de kast wel uitbreiden na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:09:
[...]

Top! Een 4-polige of een 2-polige?!

Hoe komt vakman 2 dan op het idee om een 3-fasen aardlek te offereren voor die airco? (En serieus alleen een aardlekschakelaar? Of is het een aardlekautomaat?)
2 of 4 geen idee zal k nog wel bij de airco boer vragen

aardlek automaat geen idee hier kwam hij zelf mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:11
T.E schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:12:
[...]

Kosten vanuit de aannemer waren: 195 euro van 1x40A naar 3x25. Dan was je verplicht je meterkast uit te breiden met 4 extra groepen; 450 euro en loze leiding in keuken bedraden voor perilex aansluiting 295 euro.
Zal je zien dat er straks gewoon standaard 3 fase zit. Dan vervang of ga ik de kast wel uitbreiden na oplevering.
Tenzij je installatie over de grenswaarde heen gaat van de “standaard” aansluiting zal je gewoon de standaard krijgen en niet 3x25 verwacht ik.
Achteraf dit alsnog laten uitvoeren kost je dacht ik +- €750,- dus wellicht is het zo gek nog niet om toch die perilex te nemen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
DJSmiley schreef op maandag 18 maart 2019 @ 22:36:
[...]
Voor de meeste mensen boeit dat niet. Tenzij je een dikke warmtepomp oid wilt aansluiten.
De meeste (alle?) warmtepompen worden tegenwoordig door een inverter gestuurd, en daarvoor maakt de draairichting van het veld dus niet meer uit. Alleen voor grote draaistroommotoren is de draairichting van het veld van belang, maar de meeste consumenten hebben dergelijke motoren niet.
Xander schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:01:
[...]
Als je het over een een 5 kW airco hebt, heb je het over het koel- of verwarmingsvermogen. Die trekt uit het net in het slechtste geval 2 kW, en kan makkelijk op een enkele 16A groep.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 19-03-2019 18:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vastopgestelde apparatuur mag in sommige gevallen zonder aardlekschakelaar. Waar waarom zou je dat in vredesnaam doen...

Let op dat je geen "kookgroep" kracht. Hij moet gewoon een krachtgroep installeren voor de kookplaat.
T.E schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:12:
[...]

Je werd dus verplicht dat als pakket van 195 (kosten; 20) + 450 (kosten; 50) + 295 (kosten; 100) = € 940 af te nemen als je 3-fase wilde?
GeeMoney schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:46:
[...]

Tenzij je installatie over de grenswaarde heen gaat van de “standaard” aansluiting zal je gewoon de standaard krijgen en niet 3x25 verwacht ik.
Achteraf dit alsnog laten uitvoeren kost je dacht ik +- €750,- dus wellicht is het zo gek nog niet om toch die perilex te nemen etc.
3x25A is vanuit de netbeheerder gewoon de standaard. Als bouwer de netbeheerder lastig vallen en 1x40A laten plaatsen is gewoon een naaistreek richting de koper. Als je e.e.a. zelf doet kost het je ook achteraf geen €750. Zeker niet als er al gewoon 3 fasedraden je groepenkast binnenkomen.
Techneut schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:26:
[...]
Je kan dan de NEN1010 niet interessant vinden, daar heeft natuurlijk niemand een boodschap aan, je installatie moet of je nou hoog springt of laag, m.a.w. met welke argumenten je ook aan komt zetten, er altijd aan voldoen. Dat "in de meeste gevallen" is onzin, want er kan best een keer een zwaarder apparaat op worden gebruikt.

Echter is er helemaal geen reden tot zorgen hierover. Met een kabel van 1,5mm2 voldoe je daar gewoon aan, de toegestane maximum stroom is bij kabel namelijk een stapje hoger. En met in de grond gelegde kabel is dit nog een stap hoger. Kortom, alles voldoet hier gewoon aan de BEN1010.
Zowel 1,5mm2 als 2,5mm2 onder dezelfde schroefklem deugd anders gewoon niet.
leonbong schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 09:25:

Huidige situatie.
Een voor de droger
Een voor de wasmachine

Edit
Pagina 43.

Waarom zo moeilijk eigenlijk? Je kunt toch ook prima aan het eind van een van die leidingen een PV-verdeler zetten? Of gaat het echt om een hele berg panelen en wil je verliezen elimineren door de nullen van de verschillende fasen eerder aan elkaar te knopen?

Een groep over drie buizen uitsmeren... hmm, dat lijkt me sowieso niet 'logisch en overzichtelijk'.

[ Voor 55% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-03-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 18:44:
Vastopgestelde apparatuur mag in sommige gevallen zonder aardlekschakelaar. Waar waarom zou je dat in vredesnaam doen...

Let op dat je geen "kookgroep" kracht. Hij moet gewoon een krachtgroep installeren voor de kookplaat.

[...]

Je werd dus verplicht dat als pakket van 195 (kosten; 20) + 450 (kosten; 50) + 295 (kosten; 100) = € 940 af te nemen als je 3-fase wilde?

[...]

3x25A is vanuit de netbeheerder gewoon de standaard. Als bouwer de netbeheerder lastig vallen en 1x40A laten plaatsen is gewoon een naaistreek richting de koper. Als je e.e.a. zelf doet kost het je ook achteraf geen €750. Zeker niet als er al gewoon 3 fasedraden je groepenkast binnenkomen.
1 hooft schakelaar naar 4 fase
3x aardlek (2 aanwezig )
4 x groepen keuken 4 automaten
1x automaat voor de airco
1x 4 fase kookgroep

plus de al reeds aanwezigen groepen 6 verplaasten en opdelen over de fases alles in een nieuwe kast met genoeg ruimte denk dat er een 2de kast langs komt

dit zou het moeten zijn dan toch ? mogen die 4 keuken aparaten achter 1 aardlek ?
kookgroep ook nog een extra aardlek ?

dit is wat de laatste mij doorstuurde prijs hoor ik nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

[...]

Jeps. Sterker 2x230 kookgroep daarbij ben je ook verplicht 3x25A optie te nemen. Echt waanzin ten top aangezien dit juist gedaan is voor mensen met 1 fase aansluitingen. Natuurlijk ook wel een beetje om zich in te dekken omdat het fout kan gaan mocht je teveel gebruiken op de fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:17:
[...]

1 hooft schakelaar naar 4 fase
3x aardlek (2 aanwezig )
4 x groepen keuken 4 automaten
1x automaat voor de airco
1x 4 fase kookgroep

plus de al reeds aanwezigen groepen 6 verplaasten en opdelen over de fases alles in een nieuwe kast met genoeg ruimte denk dat er een 2de kast langs komt

dit zou het moeten zijn dan toch ? mogen die 4 keuken aparaten achter 1 aardlek ?
kookgroep ook nog een extra aardlek ?

dit is wat de laatste mij doorstuurde prijs hoor ik nog
Wat is een 4 fase kookgroep nou weer, naja, hij zal wel 4 polig bedoelen. Aardlekautomaat? Of gewone automaat? Ik zou alles achter een aardlekschakelaar of aardlekautomaat willen.

Achter een 30 mA aardlekschakelaar mogen 4 groepen. Als je de optie nog hebt; zet je koelkast/diepvries achter een eigen alamat zodat die geen last hebben van een aardlek elders. Ik heb vaak meer waarde in de diepvriesladen dan in het flappenvak van m'n portemonnee.

2e kast kan. 3 rijen kast kan wellicht ook. Ik weet niet precies wat Hager op dat gebied heeft. Eaton bied een verhoging aan bij Systeem 55 zodat je binnen dezelfde breedte 36 modules kwijt kunt.
T.E schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:26:
[...]

Jeps. Sterker 2x230 kookgroep daarbij ben je ook verplicht 3x25A optie te nemen. Echt waanzin ten top aangezien dit juist gedaan is voor mensen met 1 fase aansluitingen. Natuurlijk ook wel een beetje om zich in te dekken omdat het fout kan gaan mocht je teveel gebruiken op de fase.
Zou dat ook onder koppelverkoop aan te pakken zijn? :+

Wel om te kotsen zeg. Normaliter ben ik nogal tegen extra regeltjes, maar dit is pure naaierij. Als er zulke sloten subsidie kan op E-auto'tjes mag er ook wel een verplichting op gewoon 3-fasig aansluiten. Volgens mij is daar geeneens regelgeving voor nodig; dat kan de netbeheerder vast wel afdwingen. Als je alles stuk voor stuk zou laten doen zou je iemand die daar zoveel extra voor vraagde keihard uitlachen.

De mensen met 1 fase kast boven 3-fase meter zouden ook eens moeten informeren bij de netbeheerder wat die daar van denkt. Wellicht krijg je die wel zo ver dat hij de desbetreffende bouwer gaat naaien door pas de aansluiting te maken als de groepenkast er al hangt zodat zulke streken niet meer doorgaan.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-03-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:32:
[...]

Wat is een 4 fase kookgroep nou weer, naja, hij zal wel 4 polig bedoelen. Aardlekautomaat? Of gewone automaat? Ik zou alles achter een aardlekschakelaar of aardlekautomaat willen.

Achter een 30 mA aardlekschakelaar mogen 4 groepen. Als je de optie nog hebt; zet je koelkast/diepvries achter een eigen alamat zodat die geen last hebben van een aardlek elders. Ik heb vaak meer waarde in de diepvriesladen dan in het flappenvak van m'n portemonnee.

2e kast kan. 3 rijen kast kan wellicht ook. Ik weet niet precies wat Hager op dat gebied heeft. Eaton bied een verhoging aan bij Systeem 55 zodat je binnen dezelfde breedte 36 modules kwijt kunt.

[...]

Zou dat ook onder koppelverkoop aan te pakken zijn? :+

Wel om te kotsen zeg. Normaliter ben ik nogal tegen extra regeltjes, maar dit is pure naaierij. Als er zulke sloten subsidie kan op E-auto'tjes mag er ook wel een verplichting op gewoon 3-fasig aansluiten. Volgens mij is daar geeneens regelgeving voor nodig; dat kan de netbeheerder vast wel afdwingen. Als je alles stuk voor stuk zou laten doen zou je iemand die daar zoveel extra voor vraagde keihard uitlachen.

De mensen met 1 fase kast boven 3-fase meter zouden ook eens moeten informeren bij de netbeheerder wat die daar van denkt. Wellicht krijg je die wel zo ver dat hij de desbetreffende bouwer gaat naaien door pas de aansluiting te maken als de groepenkast er al hangt zodat zulke streken niet meer doorgaan.
haha dus jij hebt je vriezer op een apparte groep zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

[...]

[...]

[...]

Zowel 1,5mm2 als 2,5mm2 onder dezelfde schroefklem deugd anders gewoon niet.

[...]

Waarom zo moeilijk eigenlijk? Je kunt toch ook prima aan het eind van een van die leidingen een PV-verdeler zetten? Of gaat het echt om een hele berg panelen en wil je verliezen elimineren door de nullen van de verschillende fasen eerder aan elkaar te knopen?

Een groep over drie buizen uitsmeren... hmm, dat lijkt me sowieso niet 'logisch en overzichtelijk'.
Ik heb 3F nodig op zolder voor de airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:32:
[...]

dankje ik ga in overleg..

wat zou dit verhaal zon beetje mogen kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:06:
[...]

Ik heb 3F nodig op zolder voor de airco
Opsplitsen heeft ook gevolgen voor het magnetische veld. Hoe dichter bij elkaar, hoe meer het elkaar opheft.
T.E schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 19:39:
[...]

haha dus jij hebt je vriezer op een apparte groep zitten?
Waar ik nu (nog) woon niet. Maar als ik het zelf zou aanleggen zou ik dat absoluut doen. Die zou ik zondermeer op een eigen alamat zetten. Als ik nu loze leidingen naar de keuken had gehad had ik dat hier ook allang uitgevoerd trouwens. Dat maakt het ook heel makkelijk om alles minus diepvries uit te schakelen.

Zo gek is dat toch niet? De suggestie is trouwens al vaker voorbijgekomen van meerdere tweakers.

Wel trouwens dat die uitging door een aardlek van een andere groep. Gelukkig was ik toen thuis.

Overigens heb ik mede daarom ook een A+++ diepvries; die blijven veel langer onder nul bij stroomuitval. En natuurlijk tjokvol; dat helpt daar ook bij. :+
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:12:
[...]

dankje ik ga in overleg..

wat zou dit verhaal zon beetje mogen kosten
Qua arbeidskosten heb ik niet echt een idee. Ik doe eigenlijk bijna alles zelf. Materiaalkosten kun je ook zelf overal opzoeken.

[ Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-03-2019 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-09 06:59

vanDaal

-ismeereentje

Ik ben van plan wat bekabeling in de voortuin te leggen. Aangezien je graven het liefst maar één keer wilt doen (zeker met hoeveelheid groen en bomen), wil ik meteen alles neerleggen wat ik in toekomst nodig heb. Ik heb de volgende doelen:
  • elektriciteit voor openen en sluiten van hek bij oprit
  • elektriciteit voor verlichting (zowel tuin als op het hek)
  • elektriciteit voor een elektrisch auto (pas in de toekomst)
  • water voor sproei installatie
  • netwerk voor camera
Mijn plan is als volgt:
  • Voor de elektriciteit wil twee buizen (Pipelife Kabelflex 50mm) vanuit de kruipruimte onder de oprit en langs de oprit naar voren toe leiden. Eén buis met een standaard 2x2.5mm XMVK-as kabel die bij de lichtpunten (3 tuin, 2 hek) met een grondmof aftakt. Deze kabel is zowel voor het sluiten van het hek en de verlichting bedoeld. Helemaal voorin de tuin, waar de kabel aftakt naar het hek, wil ik een bekisting maken van watervast multiplex van 50mm diep. Daarin wil ik de kabels (ook met mof) verbinden. Reden is dat ik er dan altijd bij kan.
    De tweede buis leg ik rechtstreeks naar voren (naar de bekisting) en laat ik voorlopig leeg. Afhankelijk van de plek van de oplaadpaal en het soort kabel, kan ik daar altijd een kabel doorheen trekken.
  • Voor netwerk wil ik een derde buis gebruiken die ook uitkomt in de bekisting. Hier wil ik dan twee buiten netwerkkabels doorheen trekken.
  • Voor water wil ik een tyleen waterleiding van 32mm over de hele lengte van het perceel leggen. Met aftakkingen waar ik een aantal sproeiers aan wil koppelen. Bij de schuur wil ik dan in de toekomst een puls en een waterpomp plaatsen.
Hieronder een paar plaatjes van elektriciteit, water en netwerk.

Goed plan zo?

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7840/32480377467_7206609a1b_c.jpgPlattegrond_Kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
vanDaal schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:15:
Ik ben van plan wat bekabeling in de voortuin te leggen. Aangezien je graven het liefst maar één keer wilt doen (zeker met hoeveelheid groen en bomen), wil ik meteen alles neerleggen wat ik in toekomst nodig heb. Ik heb de volgende doelen:
  • elektriciteit voor openen en sluiten van hek bij oprit
  • elektriciteit voor verlichting (zowel tuin als op het hek)
  • elektriciteit voor een elektrisch auto (pas in de toekomst)
  • water voor sproei installatie
  • netwerk voor camera
Mijn plan is als volgt:
  • Voor de elektriciteit wil twee buizen (Pipelife Kabelflex 50mm) vanuit de kruipruimte onder de oprit en langs de oprit naar voren toe leiden. Eén buis met een standaard 2x2.5mm XMVK-as kabel die bij de lichtpunten (3 tuin, 2 hek) met een grondmof aftakt. Deze kabel is zowel voor het sluiten van het hek en de verlichting bedoeld. Helemaal voorin de tuin, waar de kabel aftakt naar het hek, wil ik een bekisting maken van watervast multiplex van 50mm diep. Daarin wil ik de kabels (ook met mof) verbinden. Reden is dat ik er dan altijd bij kan.
    De tweede buis leg ik rechtstreeks naar voren (naar de bekisting) en laat ik voorlopig leeg. Afhankelijk van de plek van de oplaadpaal en het soort kabel, kan ik daar altijd een kabel doorheen trekken.
  • Voor netwerk wil ik een derde buis gebruiken die ook uitkomt in de bekisting. Hier wil ik dan twee buiten netwerkkabels doorheen trekken.
  • Voor water wil ik een tyleen waterleiding van 32mm over de hele lengte van het perceel leggen. Met aftakkingen waar ik een aantal sproeiers aan wil koppelen. Bij de schuur wil ik dan in de toekomst een puls en een waterpomp plaatsen.
Hieronder een paar plaatjes van elektriciteit, water en netwerk.

Goed plan zo?

[Afbeelding]Plattegrond_Kabel
mooi plan, ik heb zelf ook een flinke tuin. Ik heb geen moffen maar steeds ca 20 cm bovengronds een waterdichte doos. Kun je er altijd makkelijk bij voor uitbreidingen en storing.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:24:
[...]

Opsplitsen heeft ook gevolgen voor het magnetische veld. Hoe dichter bij elkaar, hoe meer het elkaar opheft.

[...]

Waar ik nu (nog) woon niet. Maar als ik het zelf zou aanleggen zou ik dat absoluut doen. Die zou ik zondermeer op een eigen alamat zetten. Als ik nu loze leidingen naar de keuken had gehad had ik dat hier ook allang uitgevoerd trouwens. Dat maakt het ook heel makkelijk om alles minus diepvries uit te schakelen.

Zo gek is dat toch niet? De suggestie is trouwens al vaker voorbijgekomen van meerdere tweakers.

Wel trouwens dat die uitging door een aardlek van een andere groep. Gelukkig was ik toen thuis.

Overigens heb ik mede daarom ook een A+++ diepvries; die blijven veel langer onder nul bij stroomuitval. En natuurlijk tjokvol; dat helpt daar ook bij. :+

[...]

Qua arbeidskosten heb ik niet echt een idee. Ik doe eigenlijk bijna alles zelf. Materiaalkosten kun je ook zelf overal opzoeken.
nee dat druf ik toch echt niet

2X hooftschakelaar 3 fase voor elke kast 1 verplicht volgende de electricien
1X aardlek (2 aanwezig )
4 xnieuwe automaten
1x kookplaat groep
6 groepen verplaatsen en verdelen over 3 fases bestaande

extra kast zelfde type er bij

dit alles voor 600 euro inc matriaal en factuur alles hager
prima prijs of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:42:
[...]

nee dat druf ik toch echt niet

2X hooftschakelaar 3 fase voor elke kast 1 verplicht volgende de electricien
1X aardlek (2 aanwezig )
4 xnieuwe automaten
1x kookplaat groep
6 groepen verplaatsen en verdelen over 3 fases bestaande

extra kast zelfde type er bij

dit alles voor 600 euro inc matriaal en factuur alles hager
prima prijs of niet ?
Hoofdschakelaar per kast is helemaal niet verplicht. Je hebt gewoon 1 hoofdschakelaar nodig direct na de meter. Of je daar nu 1 kastje of 2 kastjes tegen elkaar bovenhangt maakt niks uit.

Is die "kookplaat groep" een alamat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 22:51:
[...]

Hoofdschakelaar per kast is helemaal niet verplicht. Je hebt gewoon 1 hoofdschakelaar nodig direct na de meter. Of je daar nu 1 kastje of 2 kastjes tegen elkaar bovenhangt maakt niks uit.

Is die "kookplaat groep" een alamat?
ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Volgens mij wel redelijk. Hager is ook best prijzig. Als je zelf het materiaal koopt ben je ook al 300 euro kwijt. Zeker als hij alles qua afgaande groepen en buizen etc. ook netjes aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:20
kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:53:
[...]

Dat kan, dat de draad van dat stopcontact in de meterruimte en de draad naar de groepenkast wel in de lasklem zitten in het doosje erachter en die verder het huis in niet.
En dat was precies het geval. Gisterenavond even het doosje open geschroefd:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/4qiezo_th.jpg

Het lijkt erop dat de aardedraad niet goed in de lasklem klemt (hij schiet steeds los). Ik denk dat ik voorstel bij de bouwer dat ze een of meerdere (of een doosje) lasklemmen opsturen, dan hoeven zij er ook niet voor langs te komen en hoef ik geen dag vrij te nemen. :P

--

Daarnaast twijfel ik nog over iets anders: op dit moment heb ik een 1x 40A huisaansluiting. ik zou in mijn schuurtje graag twéé/drie groepen extra willen (voor wat gereedschap / evt aansluiten apparatuur buitenkeukentje). Leuk is een krachgroep (mocht ik eens bepaald gereedschap op de kop tikken met een dergelijke aansluiting), maar absoluut niet persé nodig. Ik heb overigens al een 5 polige 2,5mm2 YMVK kabel aangeschaft, 2x 50/63mm kabelbeschermingsbuis ligt al in de grond. :)

Nu zou ik in het schuurtje een onderverdeler kunnen plaatsen maar ik begrijp dat ik dan twee aardleks moet plaatsen (in de meterkast vóór de kabel en in de onderverdeler). Hierdoor kom ik met bijvoorbeeld een een ombouw naar 3x 25A op 10A groepen uit (vanwege selectiviteit). 3x 35A vind ik onzinnig duur dus dat ga ik zeker niet doen. :P

Ik kwam bijvoorbeeld hier op uit, maar ik vraag me af in hoeverre dat haalbaar is: https://www.123groepenkast.nl/SuperTip

maar naar mijn idee is het volgende het geval:
- Het gaat níet om 3x 25A maar een zwaardere aansluiting, er wordt namelijk vanuit gegaan dat de bestaande krachtgroep achter aardlekautomaat zit en men heeft het over een B25 krachtgroep in de meterkast te plaatsen. Uitgaande van selectiviteit kan die aardlekautomaat nooit 25A zijn toch, tenzij het een zwaardere aansluiting betreft?
- Óf er wordt geen aanvullende aardlek geplaatst in de onderverdeelkast, slechts een hoofdschakelaar met daarachter de krachtgroep + aanvullende lichtgroepen. Natuurlijk niet erg netjes, maar zou dit mogen?

En klopt het dat een aardlek selectief moet zijn, een hoofdschakelaar altijd gelijk of groter qua vermogen moet zijn dan wat deze af moet kunnen schakelen en dat een eindgroep in een huisaansluiting altijd 16A (of lager) moet zijn?

In theorie kan ik het natuurlijk altijd nog maken als Verwijderd in "Aanpassen in meterkast" maar volgens mij is dat niet helemaal volgens de regeltjes. :9 Óf 3 losse 3-aderige kabels die ieder in mijn meterkast op een eigen groep zitten, eventueel met een krachtgroep er langs (de kabel heb ik toch al). Zonder een aan te sluiten krachtgroep zou ik zelfs mijn 40A aansluiting kunnen laten voor wat het is. :P

De meest praktische oplossing lijkt mij een onderverdeler, maar op dit moment zie ik eigenlijk meer nadelen dan voordelen. En lijkt het praktischer om nog een paar extra YMVk kabels in de buis erbij te leggen en deze in mijn groepenkast binnen aan te sluiten. Wat zouden jullie doen? :)

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 23:00:
Volgens mij wel redelijk. Hager is ook best prijzig. Als je zelf het materiaal koopt ben je ook al 300 euro kwijt. Zeker als hij alles qua afgaande groepen en buizen etc. ook netjes aansluit.
vandaag komt er nog 1 op lokatie kijken .dat wilde deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Steephh schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 09:08:
[...]De meest praktische oplossing lijkt mij een onderverdeler, maar op dit moment zie ik eigenlijk meer nadelen dan voordelen. En lijkt het praktischer om nog een paar extra YMVk kabels in de buis erbij te leggen en deze in mijn groepenkast binnen aan te sluiten. Wat zouden jullie doen? :)
Als je mogelijkheid hebt om 3 YMVK 3x2,5mm² te leggen doe dat. Het is mogelijk om een 3xB20A met een selectieve aardlekschakelaar (S300mA) ervoor te plaatsen in de groepenkast voor de kabel naar de onderverdeler (daar weer B16 automaten met 30mA aardlekschakelaar te plaatsen) echter is dit niet helemaal netjes selectief. Met 3 nieuwe groepen achter 1 of 2 aardlekschakelaars (verlichting op een andere dan apparatuur) en 3x een kabel naar de schuur is gewoon netjes conform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[Afbeelding]

Het lijkt erop dat de aardedraad niet goed in de lasklem klemt (hij schiet steeds los). Ik denk dat ik voorstel bij de bouwer dat ze een of meerdere (of een doosje) lasklemmen opsturen, dan hoeven zij er ook niet voor langs te komen en hoef ik geen dag vrij te nemen. :P
Het draadeinde is ook niet helemaal recht. Die klemmen zijn zo te zien WAGO 2273-208, fijne dingen.
[...]
Daarnaast twijfel ik nog over iets anders: op dit moment heb ik een 1x 40A huisaansluiting. ik zou in mijn schuurtje graag twéé/drie groepen extra willen (voor wat gereedschap / evt aansluiten apparatuur buitenkeukentje). Leuk is een krachgroep (mocht ik eens bepaald gereedschap op de kop tikken met een dergelijke aansluiting), maar absoluut niet persé nodig. Ik heb overigens al een 5 polige 2,5mm2 YMVK kabel aangeschaft, 2x 50/63mm kabelbeschermingsbuis ligt al in de grond. :)

Nu zou ik in het schuurtje een onderverdeler kunnen plaatsen maar ik begrijp dat ik dan twee aardleks moet plaatsen (in de meterkast vóór de kabel en in de onderverdeler). Hierdoor kom ik met bijvoorbeeld een een ombouw naar 3x 25A op 10A groepen uit (vanwege selectiviteit). 3x 35A vind ik onzinnig duur dus dat ga ik zeker niet doen. :P

Ik kwam bijvoorbeeld hier op uit, maar ik vraag me af in hoeverre dat haalbaar is: https://www.123groepenkast.nl/SuperTip

- Het gaat níet om 3x 25A maar een zwaardere aansluiting, er wordt namelijk vanuit gegaan dat de bestaande krachtgroep achter aardlekautomaat zit en men heeft het over een B25 krachtgroep in de meterkast te plaatsen. Uitgaande van selectiviteit kan die aardlekautomaat nooit 25A zijn toch, tenzij het een zwaardere aansluiting betreft?
- Óf er wordt geen aanvullende aardlek geplaatst in de onderverdeelkast, slechts een hoofdschakelaar met daarachter de krachtgroep + aanvullende lichtgroepen. Natuurlijk niet erg netjes, maar zou dit mogen?

En klopt het dat een aardlek selectief moet zijn, een hoofdschakelaar altijd gelijk of groter qua vermogen moet zijn dan wat deze af moet kunnen schakelen en dat een eindgroep in een huisaansluiting altijd 16A (of lager) moet zijn?

In theorie kan ik het natuurlijk altijd nog maken als Verwijderd in "Aanpassen in meterkast" maar volgens mij is dat niet helemaal volgens de regeltjes. :9 Óf 3 losse 3-aderige kabels die ieder in mijn meterkast op een eigen groep zitten, eventueel met een krachtgroep er langs (de kabel heb ik toch al). Zonder een aan te sluiten krachtgroep zou ik zelfs mijn 40A aansluiting kunnen laten voor wat het is. :P

De meest praktische oplossing lijkt mij een onderverdeler, maar op dit moment zie ik eigenlijk meer nadelen dan voordelen. En lijkt het praktischer om nog een paar extra YMVk kabels in de buis erbij te leggen en deze in mijn groepenkast binnen aan te sluiten. Wat zouden jullie doen? :)
Paar meter extra parallele kabels is al snel goedkoper dan een onderverdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

Hebben ze geen goedkoop euroknaller schakelmateriaal gebruikt van één v/d bekende bouwmarkt ketens? Want daar ben ik dergelijke taferelen wel eens vaker tegen gekomen dat deze klemmen niet helemaal goed/fijn zijn.

De voorbeveiliging in de hoofd-groepenkast is niet helemaal verplicht maar wel ten strengste geadviseerd, zodat je in huis je kabel ook kunt afschakelen voor het geval dat je er ooit nog weer mee bezig wilt/moet ;)

Als je wel graag de volle mep in je schuurtje wilt kunnen gebruiken kan je evt. dit nog overwegen >
LET OP! Niet geheel volgens selectiviteit regels > Een B of C25 alamat (selectieve aardlek evt) in je hoofdverdeler > Afgaande 5x2,5mm2 (of slagje dikker heeft wel voorkeur omdat je theoretisch dus meer dan 16A door de kabel kunt gaan trekken) naar je schuurtje > Daar onderverdeler plaatsen "conform normen" met evt. hoofdschakelaar + aardlek schakelaars/alamat's en je groepen.

Waarom ik de B of C alamat noem in de hoofdverdeler is afhankelijk van wat je mogelijk aan gereedschappen wilt aansluiten > machine's zonder softstart klapt een B er vrij snel uit ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Zo, beetje opgeruimd.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tselZKQfaQ6wIWaHhq3PluZu/medium.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y7bSA2FhwHUivJ7bD1u9L5jm/medium.jpg

Tijdens het demonteren viel deze automaat ongeveer uit elkaar, beetje warm geweest ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UnTYcEjW8qCnczMSaWlNBPWQ/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er weer mooi opgeruimd en strak uit zo :)
Tijdens het demonteren viel deze automaat ongeveer uit elkaar, beetje warm geweest ook

[Afbeelding]
En dat is de reden dat ik sws nooit geen Gacia gebruik, ik vertrouw dat merk niet (genoeg), evenals S.E.P. daar heb ik persoonlijk zo nog nooit van gehoord of spul van gezien.
Heb dat merk net eerst eens even moeten googlen en schijnt een "eigen merk" van een soort van importeur te zijn https://schotmanpaneelbouw.eu/nieuws (net onder het de banner van elektro vakbeurs)

Niet om te ranten maar vind bovenstaande 2 merken ff bagitaliserend gezegd van die typsiche chinese meuk wat je van aliexpress en consorten haalt...
Persoonlijk gebruik ik vaak Eaton, is relatief goedkoop en iig wel een vrij bekend en gerenomeerd merk.
Verder ook wel ABB/Häger/Schneider Elec/ETI maar voornamelijk bovenstaande ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:08:
Zo, beetje opgeruimd.

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is dat nu voor geknutsel onderin? Hoeveel fasen komen er binnen? Is dit alles of heb je meer kasten? Ik zie 8? draden op de blokjes onderin.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-03-2019 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Annuk schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:52:
[...]

Ziet er weer mooi opgeruimd en strak uit zo :)

[...]

En dat is de reden dat ik sws nooit geen Gacia gebruik, ik vertrouw dat merk niet (genoeg), evenals S.E.P. daar heb ik persoonlijk zo nog nooit van gehoord of spul van gezien.
Heb dat merk net eerst eens even moeten googlen en schijnt een "eigen merk" van een soort van importeur te zijn https://schotmanpaneelbouw.eu/nieuws (net onder het de banner van elektro vakbeurs)

Niet om te ranten maar vind bovenstaande 2 merken ff bagitaliserend gezegd van die typsiche chinese meuk wat je van aliexpress en consorten haalt...
Persoonlijk gebruik ik vaak Eaton, is relatief goedkoop en iig wel een vrij bekend en gerenomeerd merk.
Verder ook wel ABB/Häger/Schneider Elec/ETI maar voornamelijk bovenstaande ;)
De verkoolde is een Hager :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
B-merk was waarschijnlijk afgefikt met de rest erbij ipv alleen verkoold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:05:
[...]

Je krijgt 3 fasen binnen maar gebruikt er maar één :?
Nee 1 fase, maar die zit vanaf de meter op de blokjes onderin, dan via de later toegevoegde HS weer naar de andere blokjes en vanaf daar naar de rest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Qua verkolen / fikken van automaten;
YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:10:
[...]

Nee 1 fase, maar die zit vanaf de meter op de blokjes onderin, dan via de later toegevoegde HS weer naar de andere blokjes en vanaf daar naar de rest
Ja, ik zag het net te laat, maar had m'n post al aangepost. Je was er snel bij :+

Waarom niet direct van uitgang HS naar kamrail?

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-03-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
kabeltjekabel schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:11:
[...]

Ja, ik zag het net te laat, maar had m'n post al aangepost. Je was er snel bij :+

Waarom niet direct van uitgang HS naar kamrail?
Er hangt nog een kastje naast met een losse alamat. Daarnaast is de HS later toegevoegd omdat ik spanningsvrij wil werken, alleen waren de kabels vanaf de meter te kort :/

[ Voor 15% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 20-03-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zoefff schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:33:
[...]

Dan nog iets wat ik me bedenk; in verdeelkasten wordt over het algemeen altijd met bruine draad gewerkt voor alle drie de fases. Is het niet netter om binnen de kast met verschillende kleuren (bruin, zwart, grijs) te werken zodat altijd duidelijk is (en dan vooral voor het afgaande deel van de groep naar de rijgklem) om welke fase het gaat?

[...]
Bam, gevonden; H07V2-K grijs 6mm2, meterwaren;
https://www.voelkner.de/p...x-6mm-Grau-Meterware.html
€2,28 per meter :/ en sinds een tijdje wil Voelkner niet meer zelf verzenden naar NL (al heb ik daar wel een trucje voor).

Ik denk dat ik de volgende keer een paar meter meebestel.

EDIT: Verhip, Conrad NL heeft het ook gewoon;
https://www.conrad.nl/p/h...m-grijs-per-meter-1524740
Oke... ik vond het bij Conrad DE, maar het bestelnummer werkt hier ook :+
€2,49, maar ja, wie besteld er ooit zonder x% korting daar?

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-03-2019 05:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Zie je ook wat er gebeurt is? De onderste schroef is onvoldoende aangedraaid, daardoor geen gasdichte verbinding, en dus oxidatie van de draad en een te hoge temperatuur. In grotere installaties (busbars) zie je vaak dat schroefverbindingen met een momentsleutel nagetrokken worden.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is alleen van toepassing na heel wat jaren. :) In dit geval heb je een overgangsweerstand gecreëerd en daardoor krijg je een hoop warmte, en kans op brand. Dit soort automaten hebben ook aandraaimomenten, in de industrie vaak verplicht. Bij deze kan het zijn dat het op het component staat en zouden ze met 2Nm aangedraaid moeten worden (dat is echt wat meer dan handvast, echt strakvast).

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Op de nieuwe alamatjes staat inderdaad het aanhaalmoment vermeld. Die verkoolde Hager zat op een kamrail en de schroef zat dusdanig vast dat de behuizing afbrak toen ik 'm los wilde draaien dus heel los zat ie niet :-)

Maar goed, 't is lood om oud ijzer, 't ding gaat de kliko in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-09 23:37
Waarschijnlijk zat hij niet los omdat ie zichzelf al vast geknetterd heeft met een hoop trillingen en warmte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Precies. Die automaten hebben een zelflassend vermogen voor te losse verbindingen. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 05:09:
[...]

€2,28 per meter :/ en sinds een tijdje wil Voelkner niet meer zelf verzenden naar NL (al heb ik daar wel een trucje voor).

Ebay
7,5€ voor 10m H07V2-K 6mm2
of
+/- 1€/m als knipstuk.
https://www.ebay.de/itm/f...m:mzy_cxfhvfr49rWbBwf7O-A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

Zoefff

❤ 

kabeltjekabel schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 05:09:
[...]

Ah, nice en thnx voor het melden! Ik heb er inmiddels alleen al voor gekozen om het maar gewoon met zwarte draad te doen. De 10mm2 (naar fase-verdeelblok) en 6mm2 (naar aardlekschakelaars) zijn nu dus bruin voor L1 en zwart voor L2 en L3. De OCD in mij denkt er aan om de L1 ook nog even te vervangen door een zwarte omdat het er mooier uit ziet, maargoed ;)

Vanaf de automaten is alles dan gewoon bruin naar de rijgklem of KNX actor. Vanaf te actor dan weer altijd zwart naar de rijgklem. Op die manier geeft het verschil bruin / zwart in de kast aan of het een vaste of geschakelde draad is. Zou ik voor de verschillende fases zwart / grijs / bruin gaan gebruiken dan is dat verschil weer wat onduidelijk, mede omdat op de rijgklemmen zowel vaste als geschakelde draden zitten.

Om onder de streep wel duidelijk te hebben welke fases het betreft heb ik een zooi marker strips met nummer en L/N/PE markering gekocht (Phoenix 1050415 en 1050017 voor de PTI klemmen) die op de rijgklemmen komen:

Afbeeldingslocatie: https://www.phoenixcontact.com/assets/images_pr/product_photos/large/95427_1000_int_04.jpg

Heerlijk OCD werkje om in het weekend mee aan de slag te gaan :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 09:21:
[...]

Ebay
7,5€ voor 10m H07V2-K 6mm2
of
+/- 1€/m als knipstuk.
https://www.ebay.de/itm/f...m:mzy_cxfhvfr49rWbBwf7O-A
Dat is H07V-K, geen H07V2-K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@kabeltjekabel
Excuus dan is het bij Ebay ook 2,6€/m
https://www.ebay.de/itm/H...SwVXdcWWjd&frcectupt=true

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 21-03-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daar heb ik m ook het eerst gevonden, maar Voelkner heeft ook een eigen normale webshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Laatst online: 20-09 18:24
Met de verbouwing die straks gaat plaatsvinden had ik vorig jaar al een nieuwe groepenkast geplaatst.

Van oud naar nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/3oc5FZV0Lrbk/360.jpg Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/SbGfEdVQMJgk/360.jpg

Gisterenavond al beetje begonnen met wat zaken in huis los te halen (alle elektra wordt ook vernieuwd) en toen per ongeluk kortsluiting gemaakt.(tussen fase en aarde)

Natuurlijk de automaat en ALS eruit geklapt .. dat werkt dus goed ;)

De automaat was daarna lam .. hendel wil niet naar boven blijven staan - ook zonder spanning ... aardlek kon ik wel terugzetten. Automaatje dus kaput ... deze binnenkort vervangen.
Maar andere groepen achter ALS hadden toch nog geen spanning .... deze fase bleek er helemaal uit te liggen.
Gelukkig heb ik 3 fasen dus niet direct paniek.

Ik bel het landelijke storingsnummer om alvast een afspraak te kunnen maken voor vandaag.
Zegt de man dat de monteur wellicht dezelfde avond nog langs komt want die zijn toch aan het werk.
Ca. uurtje later ... ding-dong ... nieuwe zekering van 25A erin geschroefd en fase is weer aanwezig.

Toch een behoorlijke klap geweest als de automaat het niet overleefd heeft en ook de 25A hoofdzekering eruit geklap is.

Maar we kunnen weer verder ... volgende keer iets beter opletten 8)7

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dan waren het al oudere zekeringen als die er eerst uit gaan als je automaat. Iets met selectiviteit enzo...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Laatst online: 20-09 18:24
En wellicht dat de B16 curve en die van de 25A zekering (traag ??) net niet selectief genoeg zijn in reactietijd bij volle sluiting ?

Of het was toch de leeftijd ... installatie is nog uit begin jaren 70 ....

De monteur was trouwens wel te spreken over de nieuwe groepenkast ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Oystein op 21-03-2019 11:56 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik zou direct om drie nieuwe vragen. Kosten zitten in het voorrijden, niet de zekering.

Smeltzekeringen slijten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oystein schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 11:55:
En wellicht dat de B16 curve en die van de 25A zekering (traag ??) net niet selectief genoeg zijn in reactietijd bij volle sluiting ?

Of het was toch de leeftijd ... installatie is nog uit begin jaren 70 ....

De monteur was trouwens wel te spreken over de nieuwe groepenkast ;)
Voor zover mij bekend komt de karakteristiek van B16 overeen met die van de normale smeltpatroon van 16A. Verder zijn hoofdzekeringen van 25A inderdaad altijd trage patronen. Die combinatie 16A snel - 25A traag zit nog steeds in talloze huisinstallaties en is zondermeer selectief. Die toevoeging "bij volle sluiting" is overbodig, met selectief wordt alle omstandigheden bedoeld. Met allebei snelle patronen zou die selectiviteit niet voldoende zijn, maar dat is dus niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:33
Voor zover ik weet hebben smeltpatronen 16A een karakteristiek die dichter bij een C16 dan een B16 ligt.
De 25A hoofdzekeringen zijn nog trager (D25 ongeveer)
Het is echter wel zo dat smeltzekeringen slijten, zeker van overbelasting (bijvoorbeeld 10min 3850W trekken, daar gaat zo'n zekering niet meteen van stuk. Maar hij wordt wel warmer dan waar ie voor ontworpen is en de smeltdraad wordt dus langzaam dunner. Op een bepaald moment springt ie dan). Voor de hoofdzekering geldt dat natuurlijk ook, en die zou best al eens heel oud kunnen zijn (bij ons heeft de vorige er bijna 40 jaar ingezeten, stond een week/jaartal op). Dan is een goeie sluiting gewoon het laatste duwtje geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Bedenk ook dat een smeltdraad een weerstand wordt bij hoge kortsluitstromen. De automaat doet namelijk nagenoeg niets in het beperken van de kortsluitstroom dus tot de magnetische beveiliging het contact opent bij een volle sluiting (uitschakeltijd) krijgt die smeltdraad de kortsluitstroom/aardsluitstroom voor zijn kiezen. Dit beperken eist echter wel zijn tol van de smeltdraad in warmteontwikkeling. Stel je hebt een redelijk modern TN-C stelstel (voorbereid op WP/BEV laden) en zit je dicht op het trafohuisje heb je een vrij kleine net en circuitimpedantie en dus een grote kortsluit/aardsluitingstroom. Het zou dan zelfs kunnen dat de selectiviteit tussen een B16 en 25A Gg diazed traag (bijna) helemaal weg is. Ze springen dan tegelijk, zeker als de smeltzekering wat ouder is. In dat geval moet er gebruik worden gemaakt van C25A hoofdautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Is er een goede reden om de een of de ander in een meterkast toe te passen? Wat is eigenlijk het verschil (behalve de prijs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Andrehj schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:28:
[...]

Is er een goede reden om de een of de ander in een meterkast toe te passen? Wat is eigenlijk het verschil (behalve de prijs)?
maximale geleider temperatuur is hoger 90 graden en isolatie is beter, draad langs metalen delen leggen is toegestaan. Laatste zal in groepenkasten niet vaak voorkomen maar in installatie kasten komt dit wel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
habbekrats schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 21:57:
[...]
maximale geleider temperatuur is hoger 90 graden en isolatie is beter, draad langs metalen delen leggen is toegestaan. Laatste zal in groepenkasten niet vaak voorkomen maar in installatie kasten komt dit wel voor.
Als de 6mm² kabels in mijn meterkast (op een 3x25A aansluiting) 90°C heet worden worden ga ik mij wel zorgen maken... Voor normaal gebruik is H07V-K prima dus. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:27:
[...]

Als de 6mm² kabels in mijn meterkast (op een 3x25A aansluiting) 90°C heet worden worden ga ik mij wel zorgen maken... Voor normaal gebruik is H07V-K prima dus. Dankjewel.
Uit de OP begrijp ik dat H07V2-K verplicht is.
In een groepenkast wordt volgens de huidige norm NEN-EN-IEC 61439 altijd VDS montagedraad (H07V2-K) (soepele/litze draad) gebruikt tussen de componenten, (dus tussen hoofdschakelaar > ALS en tussen ALS > eindgroep).
Deze draad is altijd tenminste 6mm2 en wordt afgewerkt met de zogenaamde adereindhulzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Wolly schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:36:
[...]
Uit de OP begrijp ik dat H07V2-K verplicht is.
Thanks. Even Googlen op die NEN-IEC norm lijkt dat inderdaad te bevestigen. Dus het wordt H07V2-K in mijn nieuwe meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Andrehj schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:27:
[...]

Die temperatuur is juist belangrijk voor als er iets mis gaat. Ook is H07V-K geen 90C maar 70C, wat te weinig is gezien een tijdens een hete zomer de luchttemperatuur al op kan lopen tot 50 graden in de groepenkast onder belasting. Ik denk dat je met H07V2-K de juiste keuze maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:20
Annuk schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 17:13:
Hebben ze geen goedkoop euroknaller schakelmateriaal gebruikt van één v/d bekende bouwmarkt ketens? Want daar ben ik dergelijke taferelen wel eens vaker tegen gekomen dat deze klemmen niet helemaal goed/fijn zijn.
Het betreft een relatief grote huizenbouwer met een vaste partij voor de elektrische installatie. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat spul gebruikt zouden hebben. Anderzijds hebben ze echt nérgens naar gekeken (zoals dat er op diverse plekken op mijn verzoek 19mm gebruikt moest worden (dit stond op tekening)). :P
De voorbeveiliging in de hoofd-groepenkast is niet helemaal verplicht maar wel ten strengste geadviseerd, zodat je in huis je kabel ook kunt afschakelen voor het geval dat je er ooit nog weer mee bezig wilt/moet ;)

Als je wel graag de volle mep in je schuurtje wilt kunnen gebruiken kan je evt. dit nog overwegen >
LET OP! Niet geheel volgens selectiviteit regels > Een B of C25 alamat (selectieve aardlek evt) in je hoofdverdeler > Afgaande 5x2,5mm2 (of slagje dikker heeft wel voorkeur omdat je theoretisch dus meer dan 16A door de kabel kunt gaan trekken) naar je schuurtje > Daar onderverdeler plaatsen "conform normen" met evt. hoofdschakelaar + aardlek schakelaars/alamat's en je groepen.

Waarom ik de B of C alamat noem in de hoofdverdeler is afhankelijk van wat je mogelijk aan gereedschappen wilt aansluiten > machine's zonder softstart klapt een B er vrij snel uit ;)
Thanks voor je advies! Ik zat eventueel ook nog te denken aan 20A en verderop 16A. Op die manier voldoe ik wel enigzins aan selectiviteit (en kan in theorie minder gauw de hoofdzekering eruit vliegen). Ik begreep ook dat de 1.6x regel voornamelijk stamt uit de tijd van smeltzekeringen en dat dit tegenwoordig een heel ander verhaal is met een modernere meterkast. :P Of het B of C wordt bekijk ik dan nog even.

https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/ <- zie het stukje hier

Daarnaast dacht ik ook dat 2,5mm2 voldoende is voor 16A-25A mits de lengte geen 25 meter overschrijdt.

[ Voor 15% gewijzigd door Steephh op 22-03-2019 09:15 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Steephh schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:04:
[...]

Het betreft een relatief grote huizenbouwer met een vaste partij voor de elektrische installatie. Ik kan me niet voorstellen dat ze dat spul gebruikt zouden hebben. Anderzijds hebben ze echt nérgens naar gekeken (zoals dat er op diverse plekken op mijn verzoek 19mm gebruikt moest worden (dit stond op tekening)). :P

[...]

Thanks voor je advies! Ik zat eventueel ook nog te denken aan 20A en verderop 16A. Op die manier voldoe ik wel enigzins aan selectiviteit (en kan in theorie minder gauw de hoofdzekering eruit vliegen). Ik begreep ook dat de 1.6x regel voornamelijk stamt uit de tijd van smeltzekeringen en dat dit tegenwoordig een heel ander verhaal is met een modernere meterkast. :P Of het B of C wordt bekijk ik dan nog even.

https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/ <- zie het stukje hier

Daarnaast dacht ik ook dat 2,5mm2 voldoende is voor 16A-25A mits de lengte geen 25 meter overschrijdt.
Verhaal van Fritts is mooi maar voor kleine huishoudelijke installaties niet echt interessant .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

Mystikal

It never hurts to help!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/69bbVu446yY6hhReOCg8BzM8/full.jpg

Iemand die antwoord kan geven op deze vraag?

Dat is volgens mij een enkelfase hoofdzekering. Maar ik weet niet hoe je kunt zien op welke stroom die afgezekerd is.

Zie ook:
Mystikal in "Oriënteren zonnepanelen voor op een platdak"

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mystikal schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:08:
[Afbeelding]
Dat is volgens mij een enkelfase hoofdzekering. Maar ik weet niet hoe je kunt zien op welke stroom die afgezekerd is.
Zwarte verklikker = 35A.

Rare groepenkast trouwens... Het oogt allemaal vrij modern, maar er zit geen hoofdschakelaar? (Deze is verplicht sinds september 2005) Er zit links onderin echter wel een sticker "hoofdschakelaar"? 8)7

Daarnaast mogen er maar 4 groepen achter één 30mA aardlekschakelaar, bij jou zijn dat er 5 achter iedere schakelaar (kookgroep telt voor één).

Als je wilt gaan uitbreiden zou ik beide punten meteen wat aandacht geven, ook al hoeft de hoofdschakelaar gezien de leeftijd misschien niet, het is voor jezelf ook wel handig. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Xander op 24-03-2019 12:19 ]

Pagina: 1 ... 60 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.