Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:38

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Staat het er niet op? Waarschijnlijk is het 35A

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:12
Mr_gadget schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:23:
Staat het er niet op? Waarschijnlijk is het 35A
Als je de zekering er uit zou draaien staat het ongetwijfeld op de zijkant gedrukt ja. :+ Maar dat gaat niet want de boel is verzegeld...

Aan de voorkant op de houder staat de maximale stroom van de houder (63A).

Gelukkig hebben de verklikkers kleurcodering (16A = grijs, 20A = blauw, 25A = geel, 35A = zwart).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 23:20

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Zwarte verklikker is idd 35A. En 1 zekering. Je kast is nu dus een 1-fase 1x35A installatie

Zoals gezegd
- Je hebt geen hoofdschakelaar: Vermoedelijk een oudere woning, uit de tijd dat het nog niet verplicht was
- Teveel groepen achter 1 aardlekschakelaar

Ik zou je kast uitbreiden/upgraden. Als je naar 3-fase gaat dan heb je 1 extra aardlekschakelaar nodig. Voordeel is dat je dan meteen het probleem van teveel groepen op 1 oplost, want je verdeelt het spulletje opnieuw.

Een hoofdschakelaar plaatsen zou ik dan ook meteen doen. 't wordt wel krap in die kast. Zeker als je er ook nog een groep naast moet zetten voor je PV.
Denk ook aan extra dingen als aardlekschakelaar (bij een EV), kWh meter(s): PV / EV, in de toekomst warmtepomp enz. Afhankelijk van je toekomst is een grotere kast geen slechte investering als je t fysiek kwijt kan. Dan heb je tzt de ruimte om de meuk erin te schroeven zonder weer alles overhoop te halen..

Heb je / plannen voor een EV? Als je een 1-fase EV neemt kan het behouden van een 1x35A soms handiger zijn dan een 3x25A installatie.

Voor je panelen ben je met 1x35A wel beperkt tot zo'n 5700Wp, als je enige vorm van selectiviteit wilt houden (25A automaat).
Een oost-west installatie is dan een betere keuze. Ipv een dikke piek op het hoogtepunt van de dag heb je een constantere opbrengst. Je kan dus af met een kleinere omvormer en aansluiting zonder in te leveren op je opbrengst.
Je kan dan bv prima 7000Wp op een 5kw omvormer (exacte info moet je even in het PV topic opzoeken)

Op de lange termijn ook een verstandigere keuze, als iedereen een zuid-opstelling legt in de wijk zal op de piekmomenten het net teveel spanning krijgen en je omvormer uitschakelen. Met een oost/west is die kans veel kleiner en kun je daadwerkelijk het vermogen ook kwijt.

DJSmiley wijzigde deze reactie 24-03-2019 12:41 (12%)

• Xander
DJSmiley schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:37:
- Je hebt geen hoofdschakelaar: Vermoedelijk een oudere woning, uit de tijd dat het nog niet verplicht was
Vind het wel heel bijzonder dat er wel een label "Hoofdschakelaar" op de kast zit. Het lijkt net alsof de kast standaard met hoofdschakelaar is geleverd maar dat iemand hem er doelbewust een keer uitgehaald heeft. Waarom je dat ooit zou doen...? :P
- Teveel groepen achter 1 aardlekschakelaar

Ik zou je kast uitbreiden/upgraden. Als je naar 3-fase gaat dan heb je 1 extra aardlekschakelaar nodig. Voordeel is dat je dan meteen het probleem van teveel groepen op 1 oplost, want je verdeelt het spulletje opnieuw.

Een hoofdschakelaar plaatsen zou ik dan ook meteen doen.
@Mystikal
Dit zal een kast met busboard zijn, als je de groepen over 3 aardlekschakelaars wilt verdelen zal er ook een ander busboard in moeten (met 3x 4 modules i.p.v. 2x 6 modules). Afhankelijk van de leeftijd van de kast moet dan ook het gehele kunststof binnenwerk vervangen worden, de maat van de busboards is ooit veranderd.

Bij een wijziging naar 3x25 moet er sowieso een hoofdschakelaar geplaatst worden, anders zal de netbeheerder niet willen aansluiten.

• DJSmiley

DJSmiley

Xander schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:42:

@Mystikal
Dit zal een kast met busboard zijn, als je de groepen over 3 aardlekschakelaars wilt verdelen zal er ook een ander busboard in moeten (met 3x 4 modules i.p.v. 2x 6 modules). Afhankelijk van de leeftijd van de kast moet dan ook het gehele kunststof binnenwerk vervangen worden, de maat van de busboards is ooit veranderd.

Bij een wijziging naar 3x25 moet er sowieso een hoofdschakelaar geplaatst worden, anders zal de netbeheerder niet willen aansluiten.
Ik weet niet of het busboard is. Volgens mij bestonden die ABB kastjes ook zonder busboard. (of is ie zonder busboard componenten gebruikt)
Maar idd, busboard zou ook prima kunnen

Ik meen dat bij een 1F busboard de aardleks ook op de bovenste 12U zaten, waarbij de beide aardleks ieder voor 1 zijde zorgen
(Iig, dat was bij mijn vroegere busboard kastje zo, maar die was ook maar 1 rail)

Gezien het stickertje van hoofdschakelaar maar het ontbreken hiervan zou de binnenkant me ook niets verbazen als het een busboard kast is voorzien van non-busboard componentjes en gewoon met kabeltjes/kamrails aangesloten zit.

Pas wat van te zeggen met foto's van de binnenkant.

• Steephh
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 15-07 20:47
Ik vraag me nog iets af. Je moet selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering van de netbeheerder. Echter, valt mij op dat mijn huidige aardlekschakelaars allen 40A zijn (ik heb nu nog 1x 40A aansluiting). Betekent dat dat deze niet volgens de regels zijn aangesloten? Alle eindgroepen tot dusverre zijn overigens B16A's.

_@/'

• DJSmiley

DJSmiley

Steephh schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:55:
Ik vraag me nog iets af. Je moet selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering van de netbeheerder. Echter, valt mij op dat mijn huidige aardlekschakelaars allen 40A zijn (ik heb nu nog 1x 40A aansluiting). Betekent dat dat deze niet volgens de regels zijn aangesloten? Alle eindgroepen tot dusverre zijn overigens B16A's.
Aardlekschakelaar != zekering. (Een hoofdschakelaar overigens ook niet)

die 40A is alleen de maximale stroom die ie mag hebben. Hij zal niet bij 41A uitschakelen 'overbelasting'.

Bij een dikke overbelasting wel, maar dan meer doordat ie wegsmelt :)

Met 16A groepen ben je dus prima selectief tov een 40A hoofdzekering.

Volledige selectiviteit is in NL wel vaker een uitdaging. Volgens die regels kun je bv al geen kleine verdeler in je schuur hangen. B20 naar je onderverdeler en daar wat 16A groepjes is niet volledig selectief.
Je zou dan eigenlijk met 16A naar je schuur moeten, en daar 6A groepjes moeten maken.

DJSmiley wijzigde deze reactie 24-03-2019 13:00 (16%)

• Xander
DJSmiley schreef op zondag 24 maart 2019 @ 12:46:
[...]

Ik weet niet of het busboard is.
Ik nu wel. :+ ABB 0025-050, is een busboard automaat.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje van mijn kant...

Ik kwam er onlangs achter dat ik een 3x35A aansluiting heb. Waarschijnlijk door de vorige eigenaren van het huis aangevraagd ivm een Tesla Roadster die ze hadden.
Echter; de meerprijs ten opzichte van een 3x25A installatie is natuurlijk zeer fors. Je hebt het als ik het wel heb over 229 vs 800 euro per jaar.

Heb volgens mij geen rare zaken in huis die het voor mij nu noodzakelijk maken dat ik die 3x35 aansluiting hou.
Mijn keuken bevat:
- Stoomoven
- Combimagnetron
- Inductieplaat
- Vriezer
- Koelkast
- Quooker

Dus dat zijn op zich wel aardig wat groepen.

Heb verder een 19tal zonnepanelen op een driefase SolarEdge en weinig grootverbruikers.

Kan ik er vanuit gaan dat als mijn groepen nu doen wat ze moeten doen, ik zonder meer over kan naar 3x25?

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:05

timovd

Voorsprong door techniek

@MikeyMan als de grote stroomverbruikers netjes verdeeld zijn over de fasen, is er niets aan de hand om "terug" te gaan naar 3x 25A.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

timovd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:44:
@MikeyMan als de grote stroomverbruikers netjes verdeeld zijn over de fasen, is er niets aan de hand om "terug" te gaan naar 3x 25A.
Vraag is wat je netjes verdeeld noemt... Kom daar niet helemaal uit de logica.

Er zijn vier groepen van 16A mogelijk achter een 40A aardlek. Maar deze zitten dan weer achter 3x25A.
Als we naar de keuken kijken, heb ik de Bora (2x 3,5kw) platen en een Magnetron (3,2kw) nu op één fase zitten, en de rest op een tweede. Werkt nu op zich prima, maar misschien moet daar nog iets in geschakeld worden?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15-07 16:08
Dat is een heel bijzondere verdeling. Normaliter zet je de kookplaat op twee verschillende fasen, en de oven dan op de derde. Dan heb je de grootste verbruikers, die ook nog vaak tegelijk worden gebruikt, al mooi verdeeld.
Als je dan ook de rest van de verbruikers ook nog mooi over de fasen verdeelt, kun je makkelijk op 3 x 25A.
Zo draai ik hier al jaren (ook met een 7.4 kW kookplaat en een hele dikke oven).

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 23:04
Dat rijtje moet zeer makkelijk op 3x25A passen. Hier in de keuken ook een Bora plaat (over 3 fase verdeeld, maar 3e fase is enkel afzuiging), 2 ovens, Quooker en een vaatwasser, gewoon netjes verdeeld en dan gaat dat makkelijk.

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:47
MikeyMan schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:32:
Vraagje van mijn kant...

Ik kwam er onlangs achter dat ik een 3x35A aansluiting heb. Waarschijnlijk door de vorige eigenaren van het huis aangevraagd ivm een Tesla Roadster die ze hadden.
Echter; de meerprijs ten opzichte van een 3x25A installatie is natuurlijk zeer fors. Je hebt het als ik het wel heb over 229 vs 800 euro per jaar.

Heb volgens mij geen rare zaken in huis die het voor mij nu noodzakelijk maken dat ik die 3x35 aansluiting hou.
Mijn keuken bevat:
- Stoomoven
- Combimagnetron
- Inductieplaat
- Vriezer
- Koelkast
- Quooker

Dus dat zijn op zich wel aardig wat groepen.

Heb verder een 19tal zonnepanelen op een driefase SolarEdge en weinig grootverbruikers.

Kan ik er vanuit gaan dat als mijn groepen nu doen wat ze moeten doen, ik zonder meer over kan naar 3x25?
Wat staat er op je afrekening ? 3x25A dan mondje dicht.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

habbekrats schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 18:36:
[...]

Wat staat er op je afrekening ? 3x25A dan mondje dicht.
Geen flauw idee... Woon er pas acht maanden ;)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:48
MikeyMan schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 13:53:
[...]

Vraag is wat je netjes verdeeld noemt... Kom daar niet helemaal uit de logica.

Er zijn vier groepen van 16A mogelijk achter een 40A aardlek. Maar deze zitten dan weer achter 3x25A.
Als we naar de keuken kijken, heb ik de Bora (2x 3,5kw) platen en een Magnetron (3,2kw) nu op één fase zitten, en de rest op een tweede. Werkt nu op zich prima, maar misschien moet daar nog iets in geschakeld worden?
En wat zit er op de derde fase? Verwar je hier fasen met aardlekschakelaars?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:24:
[...]

Ja en nee, ik doelde specifiek op de grootverbruikers in de keuken. Die zijn verdeeld over twee fasen. Heb in totaal 4 aardlekschakelaars verdeeld over drie fasen.

Op 1 als zit dus de bora en de magnetron, op een andere Quooker, vaatwasser en droger, en weer een andere de stoomoven. Rest van de groepen zijn redelijk verdeeld verder.
Kan in theorie wel e.e.a. wisselen, maar dat komt niet echt lekker uit met de kabellengtes in de groepenkasten.

MikeyMan wijzigde deze reactie 29-03-2019 19:39 (14%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 19:24:
[...]

Heb nog even verder gekeken. Lijkt toch niet heel erg lekker verdeeld.

Heb e.e.a. Nagelopen, per fase ziet het er zo uit:
1: Bora Links, Bora Rechts, Magnetron
2: Quooker, Vaatwasser, Droger, Wasmachine
3: Stoomoven

Zonnepanelen zijn via driefasen omvormer op alledrie aangesloten.
Meeste ‘algemene’ groepen zitten op fase 2 verder.

Als ik de maximale aansluitwaardes van al deze apparaten bekijk, kan ik ze natuurlijk nooit tegelijk gebruiken.
Ook met 3x35 ampère zou dat een issue zijn.
Wat is wijsheid? Toch een Bora bij de stoomoven zetten? Of de gok nemen dat dit bij 3x 25A goed gaat?

MikeyMan wijzigde deze reactie 03-04-2019 12:58 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
MikeyMan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:57:
[...]

Heb nog even verder gekeken. Lijkt toch niet heel erg lekker verdeeld.

Heb e.e.a. Nagelopen, per fase ziet het er zo uit:
1: Bora Links, Bora Rechts, Magnetron
2: Quooker, Vaatwasser, Droger, Wasmachine
3: Stoomoven

Zonnepanelen zijn via driefasen omvormer op alledrie aangesloten.
Meeste ‘algemene’ groepen zitten op fase 2 verder.

Als ik de maximale aansluitwaardes van al deze apparaten bekijk, kan ik ze natuurlijk nooit tegelijk gebruiken.
Ook met 3x35 ampère zou dat een issue zijn.
Wat is wijsheid? Toch een Bora bij de stoomoven zetten? Of de gok nemen dat dit bij 3x 25A goed gaat?
Zoals al eerder vermeld: Je verdeling klopt niet. Die Bora Rechts moet naar fase 2, en dan de rest mooi over de fasen verdelen, waarbij ik vooral vaatwasser en Quooker niet op dezelfde fase zou zetten, want die zullen vlak na het eten, als de vaatwasser net aan staat en de quooker weer staat op te warmen (na het voorspoelen) vaak tegelijk hun max vermogen trekken.
Hetzelfde geldt voor de wasmachine en de droger. Die staan vaak overdag tegelijk aan. Dus ook op verschillende fasen. Dit is echter met een moderne warmtepompdroger wel wat minder spannend geworden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op woensdag 3 april 2019 @ 14:27:
[...]

Zoals al eerder vermeld: Je verdeling klopt niet. Die Bora Rechts moet naar fase 2, en dan de rest mooi over de fasen verdelen, waarbij ik vooral vaatwasser en Quooker niet op dezelfde fase zou zetten, want die zullen vlak na het eten, als de vaatwasser net aan staat en de quooker weer staat op te warmen (na het voorspoelen) vaak tegelijk hun max vermogen trekken.
Hetzelfde geldt voor de wasmachine en de droger. Die staan vaak overdag tegelijk aan. Dus ook op verschillende fasen. Dit is echter met een moderne warmtepompdroger wel wat minder spannend geworden.
Ok, vaatwasser en stoomoven zojuist omgewisseld, dat was geen punt. 1 bora naar fase 3 is ook zo geregeld.

Maar vaatwasser en wasmachine scheiden wordt wel een lastige. Heb nogal weinig kabellengte. Mag ik met lasdoppen weken in de meterkast?

Edit: zou zonder geklooi met de kabels een hele aardlekschakelaar over kunnen zetten van 2 naar 3.

Dan zou de verdeling zijn:
1. Bora L, Magnetron
2. Quooker, Stoomoven, Droger
3. Bora R, Vaatwasser, Wasmachine

Dat ziet er redelijk uit denk ik?

Edit2: Stedin heeft inmiddels een planning en offerte afgegeven voor de overstap van 3x35 naar 3x25. Ze geven aan de stoppen te wisselen, maar geen automaten te plaatsen. Iemand een idee of het nog zin heeft om dat toch ergens te proberen voor elkaar te krijgen?

MikeyMan wijzigde deze reactie 03-04-2019 15:17 (22%)

• Oilman
Nee dat mag niet, maar deze aanpassing is een stuk minder noodzakelijk dan diegene die je zojuist al gedaan hebt. Als alternatief zou je natuurlijk ook de Quooker naar de 3e fase kunnen zetten.

Over de combinatie wasmaschine - droger op één fase zou ik mij niet druk maken. Zoveel trekken de moderne machines niet meer en als het al veel is dan is het maar van korte duur.

• Andrehj
MikeyMan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:01:
[...]
1. Bora L, Magnetron
Volgens mij bereik je dan precies datgene wat ik hierboven geadviseerd had.... Prima dus. Zeker als de rest van het huis (kamers, garage etc) dan ook nog netjes over die fasen verdeeld zit.
[...]
Maar vaatwasser en wasmachine scheiden wordt wel een lastige. Heb nogal weinig kabellengte. Mag ik met lasdoppen weken in de meterkast?
Waarom zou je vaatwasser en wasmachine willen scheiden?

Andrehj wijzigde deze reactie 03-04-2019 16:41 (26%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:39:
[...]

Volgens mij bereik je dan precies datgene wat ik hierboven geadviseerd had.... Prima dus. Zeker als de rest van het huis (kamers, garage etc) dan ook nog netjes over die fasen verdeeld zit.

[...]
Waarom zou je vaatwasser en wasmachine willen scheiden?
Nou, dat zit nu allemaal op één en dezelfde fase, vanuit de bouw al denk ik.
Dus die worden daarmee ipv allemaal op fase 2 naar fase 2 en 3 verplaatst.

Bedoelde uiteraard Wasmachine en Droger :)

@Oilman Vind het vooral lastig om een relatie te leggen tussen de verbruikers en de bijbehorende waardes. DWZ, als ik uitga van de aansluitwaarde, zouden de stoppen er drie keer in de week uitgevlogen moeten zijn al :)

MikeyMan wijzigde deze reactie 03-04-2019 16:43 (26%)

• kabeltjekabel
[...]

Ok, vaatwasser en stoomoven zojuist omgewisseld, dat was geen punt. 1 bora naar fase 3 is ook zo geregeld.
Achter wat voor automaat hangt die Bora? Dat is toch gewoon 1 apparaat? Waarom zit die niet achter een krachtgroep dan?

Dan moet je ze weer vastzetten aan de DIN rail.

Edit: zou zonder geklooi met de kabels een hele aardlekschakelaar over kunnen zetten van 2 naar 3.

1. Bora L, Magnetron

Dat ziet er redelijk uit denk ik?
Nee, want je had toch alleen 2P aardlekschakelaars? Dan heb je één apparaat achter twee parallele aardlekschakelaars. Afhankelijk van het aansluitschema van die Bora werkt het helemaal niet of is het op z'n minste een zeer rare manier van installeren.
Edit2: Stedin heeft inmiddels een planning en offerte afgegeven voor de overstap van 3x35 naar 3x25. Ze geven aan de stoppen te wisselen, maar geen automaten te plaatsen. Iemand een idee of het nog zin heeft om dat toch ergens te proberen voor elkaar te krijgen?
Zullen ze wel 500,- extra voor willen ofzo. Tenzij je misschien toevallig nog wat defecten hebt in / aan dat kastje...
Volgens mij was een van de netbeheerders ook (tijdelijk) gestopt met zulke luxevervangingen vanwege hun achterstand.
MikeyMan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:40:
[...]

Nou, dat zit nu allemaal op één en dezelfde fase, vanuit de bouw al denk ik.
Dus die worden daarmee ipv allemaal op fase 2 naar fase 2 en 3 verplaatst.

Bedoelde uiteraard Wasmachine en Droger :)

@Oilman Vind het vooral lastig om een relatie te leggen tussen de verbruikers en de bijbehorende waardes. DWZ, als ik uitga van de aansluitwaarde, zouden de stoppen er drie keer in de week uitgevlogen moeten zijn al :)
25A hoofdzekering is met de marge (+13% ondergrens, +45% bovengrens) erbij 28 tot 36A, kortstondig nog meer.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 03-04-2019 17:58 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BSoDed
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18:26
[...]

...

Ik heb 2,5 week geleden een offerte aangevraagd bij Stedin (via mijnaansluiting.nl) voor het plaatsen van automaten i.p.v. de huidige smeltzekeringen.
Vandaag de offerte binnengekregen: net geen 300 euro.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kabeltjekabel schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:56:
[...]

Achter wat voor automaat hangt die Bora? Dat is toch gewoon 1 apparaat? Waarom zit die niet achter een krachtgroep dan?
Het is een bora classic. Dat zijn in feite drie losse onderdelen. Linker kookplaat, afzuiging en rechter kookplaat. Deze worden ook met normale stekkers aangesloten.
[...]

Dan moet je ze weer vastzetten aan de DIN rail.
Dat wordt best lastig met de huidige kabellengtes. Dan zou ik buiten de meterkast een lasdoos moeten monteren om te gaan verlengen.
[...]

Nee, want je had toch alleen 2P aardlekschakelaars? Dan heb je één apparaat achter twee parallele aardlekschakelaars. Afhankelijk van het aansluitschema van die Bora werkt het helemaal niet of is het op z'n minste een zeer rare manier van installeren.
Dat is met bovenstaande toch beantwoord dan?
[...]

Zullen ze wel 500,- extra voor willen ofzo. Tenzij je misschien toevallig nog wat defecten hebt in / aan dat kastje...
Volgens mij was een van de netbeheerders ook (tijdelijk) gestopt met zulke luxevervangingen vanwege hun achterstand.

[...]

25A hoofdzekering is met de marge (+13% ondergrens, +45% bovengrens) erbij 28 tot 36A, kortstondig nog meer.
Check.

Mocht je nog tips hebben voor de verdeling, houd ik me aanbevolen. De keuken groepen kan ik redelijk makkelijk omhangen. De originele groepen niet.

@BSoDed thanks! Op zich niet echt nodig natuurlijk, maar ik weet pas 100% zeker dat ik meer moet gaan omhangen als er een stop uit vliegt natuurlijk ;)

MikeyMan wijzigde deze reactie 03-04-2019 18:23 (16%)

• asdf25
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 17:11
Morgen komt bij mij de elektriciën alleen twijfel ik nog altijd over het aantal te plaatsen spots en de locatie ervan. Zouden jullie er eens op willen schieten?

LED-lamp: http://futlight.com/produ...ls.aspx?id=223&typeid=101
4W, warm-en koud wit licht en RGB.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Indeling woonkamer, keuken en eetkamer. Tafel staat er alleen niet bij op maar die komt gecentreerd tussen de radiatoren op de rechterwand.

Members only:

Indeling met spots. Heb de keuken er ook ingetekend. Rechts allemaal lage kast, waarvan de eerste 1.40 gedekt worden door een afzuigunit met verlichting. Links 3 hoge kasten van 1.80 hoog en tot aan de voorgevel kast met 80cm blad.

Members only:

In het gangpad van de inloopkast heb ik 3 spots gehangen. De linkerkast komt tot het plafond, de rechterkast tot een hoogte van 1.80-2.00 denk ik ongeveer. Bed komt rechts aan de wand te staan, hierboven heb ik 4 spots geplaatst. In de loop van de deur heb ik twee spots geplaatst, alsmede boven het dressoir.

Kritieke punten:
- Boven de eettafel wil ik voor nu 2 spots neer hangen. Ik heb foto's gezien van woningen waarin meters lang niks aan het plafond hing en dat zag er best kill uit. Daarom wil ik graag 2 voorzieningen in het plafond maken om wellicht in de toekomst (industriële hang) lampen aan het plafond hangen. Wat voor voorziening moet ik dan boven mijn gipsplafond laten maken?

- Heb ik te veel of te weinig spots of moet ik locaties aanpassen?

- Is symmetrie belangrijk? Of zie je daar later weinig meer van. Alles symmetrie maken is lastig bij mij indeling omdat de keuken niet symmetrisch is en je in looppaden licht wil hebben.

- Toekomstbestendigheid van deze setup. Stel ik wil met een twee jaar de indeling aanpassen (eettafel draaien met de ruimte mee) dan moet ik het plafond ook open slopen. Wat voor voorziening kan ik hier voor treffen?

Benieuwd naar jullie input. Dank alvast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:03
@asdf25 vergeleken met mijn spots indeling is het verschil dat jij het als primaire verlichting in wilt zetten en ik alleen als sfeerlicht. Daardoor heb ik minder last vn verschuiven of draaien van tafels en de plaatsing van spots. Ik heb een aantal vaste lichtpunten in het plafond voor “normale” lampen die goed uitkomen in de vrije ruimtes waar wij in gedachten hebben te gaan zitten etc. Ik heb dus weinig advies maar wellicht kan je iets met mijn tekening:

Members only:

GeeMoney wijzigde deze reactie 03-04-2019 19:08 (9%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Ethiron
  • Laatst online: 23:38
Even een korte vraag: in de badkamer van mijn nieuwe jaren 70 appartement wilde ik vanavond de verhuisfitting vervangen voor een plafonnière. Toen ik wat beter in de plafonddoos keek, viel het mij op dat de aarde draden in elkaar gedraaid zijn (alsof ze ooit in een lasdop zaten), en het lijkt wel of de vertinde kabel van het CAP er ook in zit gedraaid.

Hoort dit/kan dit en hoe los ik dit netjes op voordat ik de plafonnière monteer? Normaliter zou ik de aarde draden gewoon in een wago-klem doen, maar door de vertinde kabel die erin gedraaid zit twijfel ik.

Foto:

Ohja, ander leuk feitje: het CAP zit precies achter een radiator |:( 8)7

Alvast bedankt voor de hulp!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 23:43

Illusion

(the art of)

...foutje

Illusion wijzigde deze reactie 04-04-2019 22:07 (98%)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• habbekrats
@Ethiron ik zou daar inderdaad even een lasdop opzetten, kan handig zijn waar die vertinde draad weg komt cq heen gaat.

• Ethiron
Dat kan en mag dus? Zo'n vertinde draad gaat natuurlijk niet in een wago-klem neem ik aan?

• habbekrats
Ethiron schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:14:
Dat kan en mag dus? Zo'n vertinde draad gaat natuurlijk niet in een wago-klem neem ik aan?
Beter van niet in een wago, die draden zijn kort en voor een steeklasdop moeten ze kaarsrecht zijn.
Er zijn wel wago's > 2,5 mm2 https://mijnelektromateri...nsparant-05-6mm2-221-615/

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18:51

ericplan

5180 Wp PV

Een Conex draailasdop is het beste hiervoor.

ZonPHP PVOutput

• Ethiron
Bedankt voor de hulp, dan doe ik er een conex lasdop op!

Ik vroeg me eigenlijk vooral af of het überhaupt oke is dat het cap op deze manier in de centraaldoos is aangesloten, maar dat is dus geen probleem maak ik op uit jullie reacties (mits afgedopt dan).

Thanks!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ethiron schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:22:
Bedankt voor de hulp, dan doe ik er een conex lasdop op!

Ik vroeg me eigenlijk vooral af of het überhaupt oke is dat het cap op deze manier in de centraaldoos is aangesloten, maar dat is dus geen probleem maak ik op uit jullie reacties (mits afgedopt dan).

Thanks!
Volgens mij moest dat CAP vroeger (<2000 ofzo) apart naar de groepenkast bedraad worden. Misschien een verbouwing van later datum?

Wago 221 slikt ook gewoon 4mm^2, er is zelfs een 6mm^2 versie. Die gebruik ik ook aan de uiteinden van grondkabel voor de aardlitze.
MikeyMan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 18:19:
[...]

Het is een bora classic. Dat zijn in feite drie losse onderdelen. Linker kookplaat, afzuiging en rechter kookplaat. Deze worden ook met normale stekkers aangesloten.
Ah, dat maakt het wel makkelijker. Dan kun je e.e.a. gewoon zo herverdelen als het uitkomt.
[...]

Dat wordt best lastig met de huidige kabellengtes. Dan zou ik buiten de meterkast een lasdoos moeten monteren om te gaan verlengen.
Als je aan de bovenkant van een automaat kunt komen kun je meestal ook wel bij de DIN rail komen, of ze zijn heel zuinig geweest. Anders kun je altijd nog de groepen voorzien van andere kamrails om ze meer om en om over de fasen te verdelen.
[...]

Dat is met bovenstaande toch beantwoord dan?
Ja. Wat ik eerder zei komt dan ook te vervallen; allemaal normale 1P + N groepen kun je ongestraft verdelen over de fasen (uiteraard wel max 4 per ALS).
Check.

Mocht je nog tips hebben voor de verdeling, houd ik me aanbevolen. De keuken groepen kan ik redelijk makkelijk omhangen. De originele groepen niet.

@BSoDed thanks! Op zich niet echt nodig natuurlijk, maar ik weet pas 100% zeker dat ik meer moet gaan omhangen als er een stop uit vliegt natuurlijk ;)
Tja, zoveel mogelijk dingen die je tegelijk gebruikt over de verschillende fasen verdelen. Uiteindelijk om je bij maximaal gebruik van alles altijd wel in de problemen. Maar een inductiekookplaat gebruik je maar zeer kortstondig op maximum. Ten eerste omdat nu eenmaal niet alles drooggekookt hoeft te worden en ten tweede omdat de thermische beveiliging van de elektronica anders terugregeld naar een lager vermogen. Ik zou zeggen; Rechts op L1, Links op L2, oven op L3, vaatwasser L1, vrije stopcontacten L2, L3, zoiets. Wasmachine en droger niet op dezelfde fase, zulk soort dingen. Grootverbruikers op stopcontacten in de keuken zijn de waterkoker en koffiezetapparaat. Die eerste houdt het na 4 minuten wel voor gezien omdat dan het water kookt en die tweede is na een soortgelijke tijd ook wel klaar.

Wel is het zo dat als je geregeld tot het randje gaat, de smeltzekering 'slijt'; het kan dus zijn dat hij uiteindelijk door gaat op een moment met relatief lage belasting. Maarja, dat is dan een keer €70 voor een nieuw exemplaar ofzo; voordat je de €500 (schatting) meerprijs voor automaten er uit hebt ben je wel een tijdje verder. Wel zijn automaten natuurlijk veel handiger, want uitval is er altijd op een moment dat het slecht uitkomt.

Bij mijn ouders zitten al meer dan 20 jaar dezelfde 25A hoofdzekeringen. Er is wel menig 16A smeltzekering voor eindgroepen er doorheen gegaan, vooral onder invloed van lasapparaat en terrasverwarmer in de badkamer (1990's IR paneel zeg maar). Die terrasverwarmer was ruim 3 kW ofzo en zat niet op een eigen groep :+ . De eerste 1/3 daarvan is er ook nog elektrisch gekookt (nu gas).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oilman
@asdf25 Ik zou in de keuken de afstand tot de spotjes gelijk houden en die niet centreren boven de maat van je keukenkastjes, dat geeft verschil in lichtintensiteit op je werkoppervlak. Voor boven de eettafel zou ik de spotjes direct laten vervallen en een inbouwdoos kiezen zodat je een lamp op kunt hangen. Zelf heb ik het gipsplafond aan een vuren rachelwerk hangen, om inbouwdozen heb ik aan alle kanten extra latten gemonteerd voordat het gips erop is gegaan, zodoende kan ik een lamp gewoon met een paar houtschroeven monteren.

• bamboe
  • Laatst online: 17:12
Weet iemand hier toevallig iets over de aansluiting bij een 3x25?.
Ik heb daar door een monteur 2 groepen kasten op aan laten sluiten elk voor een verdieping.
helaas is deze verhuist een tijdje geleden en kan ik hem niet meer bereiken.

Nu wil ik een van de stoppen groepen in de meterkast 50 cm verlaatsen, maar als ik er in kijjk dan zie ik dat de twee groepen kasten gelinkt zijn door een dikke blauwe draad (er gaat eerst een van de 3x25 naar de bovenste goepen kast die verplaatst moet worden en dan van die groepen kast naar de groepen kast er onder) Die blauwe tussen die twee groepen kasten kan ik wel verlengen maar van de bovenste groepen kast gaan er dus 2 draden naar de meter (zwart is toevoer stroom en zit op bruin aangesloten en een blauwe) deze moeten bijde langer worden kan je gewoon het bovenste stuk van de meterkast los halen en kan ik die zwarte en blauwe draad verwisselen met een langere (natuurlijk zelfde dikte bij de winkel raade ze aan om de kabel mee te nemen gezien ze meerdere diktes hebben.)

Ik weet niet hoe je de aanvoer onder de meter moet benaderen, moet je het zwarte op hang stuk los maken of moet je de meter los maken van het zwarte ophang plastic. Weet iemand dat toevallig, of is er een flimpje van hoe de 3x25 er uit ziet ? En zou ik 2x een blauw draad naar de meterkast kunnen brengen of kan daar maar 1 van in.

• habbekrats
bamboe schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:33:
Ik heb daar door een monteur 2 groepen kasten op aan laten sluiten elk voor een verdieping.

Nu wil ik een van de stoppen groepen in de meterkast 50 cm verlaatsen, maar als ik er in kijjk dan zie ik dat de twee groepen kasten gelinkt zijn door een dikke blauwe draad (er gaat eerst een van de 3x25 naar de bovenste goepen kast die verplaatst moet worden en dan van die groepen kast naar de groepen kast er onder) Die blauwe tussen die twee groepen kasten kan ik wel verlengen maar van de bovenste groepen kast gaan er dus 2 draden naar de meter (zwart is toevoer stroom en zit op bruin aangesloten en een blauwe) deze moeten bijde langer worden kan je gewoon het bovenste stuk van de meterkast los halen en kan ik die zwarte en blauwe draad verwisselen met een langere (natuurlijk zelfde dikte bij de winkel raade ze aan om de kabel mee te nemen gezien ze meerdere diktes hebben.)

Ik weet niet hoe je de aanvoer onder de meter moet benaderen, moet je het zwarte op hang stuk los maken of moet je de meter los maken van het zwarte ophang plastic. Weet iemand dat toevallig, of is er een flimpje van hoe de 3x25 er uit ziet ? En zou ik 2x een blauw draad naar de meterkast kunnen brengen of kan daar maar 1 van in.
Ik zou maar een deskundige vragen hier naar te kijken. Aangezien de boel zo te lezen niet spanningsloos kan en u dus onder spanning gaat werken, De aansluiting van de meter is verzegeld en mag je niet aan sleutelen.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:32
bamboe schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:33:

Volslagen afblijven, je hebt geen idee wara je mee bezig bent als ik het zo lees.

• bamboe
  • Laatst online: 17:12
Valt wel mee gewone electra is geen probleem, het is het laatste stukje is even lastig maar je hebt gelijk,
die drie draden gaan natuurlijk naar de 3 aan en uit schakelaars en die zitten onder de meter
en niet rechtstreeks er onder, volgens mij als ik die uit zet zou ik daar bij moeten kunnen komen
zonder dat het gevaarlijk is.
Probleem is dat er nergens documentatie over te vinden is.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:32
bamboe schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:50:
Valt wel mee gewone electra is geen probleem, het is het laatste stukje is even lastig maar je hebt gelijk,
die drie draden gaan natuurlijk naar de 3 aan en uit schakelaars en die zitten onder de meter
en niet rechtstreeks er onder, volgens mij als ik die uit zet zou ik daar bij moeten kunnen komen
3 draden onder je meter? Volgens mij heb je het over 3 fase aansluiting. Of 2 fase met aarde. Totaal geen idee wat je bedoelt en jij volgens mij ook niet echt.

Ik heb je verhaal nu 3 maal gelezen (voor elke draad 1) en ik snap het echt niet. Pics maybe?

maartend wijzigde deze reactie 11-04-2019 22:10 (6%)

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Dat laatste is nou juist het probleem. Een deskundige heeft voor deze zaken helemaal geen documentatie nodig. Je zult er dan ook lang naar moeten zoeken, ik vraag me zelfs af of die er sowieso is. Of het zou moeten zijn in de leerboekjes van het praktijkonderwijs. Het is heus geen schande, maar alleen je vraagstelling geeft al aan dat je maar heel weinig van deze materie afweet. Daarom ben ik het ook vierkant eens met de vorige commentaren, in je eigen bestwil afblijven!

• kabeltjekabel
Omdat je vraag zo basaal is dat je dat ofwel weet vanuit een bepaald minimum benodigd kennisniveau of je weet het niet en je moet het laten doen.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:13

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

2 keer blauw is lekker duidelijk voor de volgende :'(

Mag het überhaupt de kasten wel uit elkaar plaatsen?

Onder de meter zitten geen aan/uit schakelaars maar de hoofdzekeringen, blijkbaar een automaat en geen smeltzekering zo te horen.

Oja, een ongelukje met fase draden tegen elkaar geeft je 400 volt (8>

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Xander
Probleem is dat de meter eigendom is van de netbeheerder en dat de aansluitklemmen achter een verzegelde kap zitten. Hier mag je zelf dus simpelweg niets mee. Daarvoor moet een installateur met zegelrecht komen.

• Skidmarks
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15-07 15:58
In mijn huis uit 1983 heeft de vorige bewoner zelf de kelder verbouwd. Hierbij nam hij het niet zo nauw met de regels. Vandaag de hele kelder gestript en kwam daar wat mooie elektra prutswerk tegen bij het verwijderen van een plafond.

Ik vermoed dat er destijds een tekort aan pvc buis was want hij vond het blijkbaar niet nodig die te gebruiken.

En als je dan geen buizen gebruikt dan natuurlijk ook de draden klem onder een houtenlat vastschroeven tegen het ruwe beton plafond...

Ook kwam ik nog vd draad die zonder buis in de muur weggestuct was tegen en later overging in soepeldraad. Ben blij dat ik het nu zelf opnieuw en goed kan maken. Best wel beetje gevaarlijk zo.

• kabeltjekabel
Kun je meteen randaarde meenemen. Wat een geknoei inderdaad.

Huis uit 1983 en een kelder? Dat is wel zeldzaam.

• Skidmarks
  • Laatst online: 15-07 15:58
De kelder loopt ook onder het volledige huis 7 x 10 meter en is ca 215 cm hoog. Het is inderdaad zeldzaam zeker dat ik er met mijn 1,95 meter goed kan staan.

Randaarde ontbrak inderdaad ook, heb nu alles gestript tot het originele centraaldoos systeem en daar is gelukkig niet aan geknoeid.

Toen ik de b.g. aan het verbouwen was kwam ik ook al wat ellende tegen. De soepele aardedraad voor de elektra in de tuin was binnen om een c.v. buis losjes gewikkeld. Inbouw stopcontacten onder de keukenkastjes zaten rechtstreeks in de bodem van het kastje (spaanplaat) geschroefd zonder doos.

Alles wat de bewoner er later bij heeft gemaakt was dramatisch.

• Sa.Tan
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16-07 12:07
Tja, sommigen nemen het niet zo nauw met de voorschriften; ik ben in het verleden eens een waslijn van vd draad tegengekomen onder spanning voor een hokje in de tuin. Moeder vond het handig om daar de was op te hangen!
Elk geval geeft het wel voldoening om de kelder nu te verbeteren en volgens de norm op te waarderen.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

Ik wil mijn 1 fase groepenkast ombouwen naar 3x25, wat is genoeg, 40a hoofdschakelaar of 63a?

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• habbekrats
klump4u schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 13:20:
Ik wil mijn 1 fase groepenkast ombouwen naar 3x25, wat is genoeg, 40a hoofdschakelaar of 63a?
25,32,40,63 is allemaal goed.

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

habbekrats schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 13:42:
[...]

25,32,40,63 is allemaal goed.
Oké, dan wordt het een 40a

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live Altantic Explorer 270 Live

• Oystein
  • Laatst online: 20:19
Ik had al eerder genoemd dat ik mijn hele benedenverdieping ga verbouwen incl. alles nieuw aanleggen.

2 weken geleden begonnen met slopen en ondertussen de eerste stapjes met het opbouwen ... de inbouwdozen monteren ...

Vorige week is een bedrijf geweest die alles kwam zagen en frezen, o.a. een nieuw gat voor de deur maar voor dit topic relevant ook sleuven voor elektra.

Ik had al netjes een mal gemaakt om de inbouwdozen per 2 op een bepaalde vaste afstand van elkaar te houden en netjes op de muur aangegeven.
Zij komen met een flinke dozenboor van 85 mm en op het zicht worden de gaten (ongeveer) naast elkaar geboord en de sleuven daarna ook uit de losse hand.

Uiteindelijk heb ik er nog flink werk aan om alles passen te krijgen ... zowat elk gat (25 st.) moet nabehandeld worden ... zou het komen doordat ik alle tuiten vervangen heb van 16 naar 19 mm ??

Om alles strak en waterpas te krijgen een alu hoek profieltje geboord en daar de dozen aangezet om met snelgips het vast te kunnen zetten ... in dit geval blijkt snelgips best snel gips te zijn ;-)
Geen tijd om te treuzelen maar wel per groep van 6, 4 of 2 dozen apart een beetje gips aangemaakt.

Zoals het gefreesd was:

En nadat ik met de haakse slijper en beitel e.e.a. passend had gemaakt:

Ik heb alleen nog geen foto gemaakt met het gips maar dat komt binnenkort ... we kunnen tenminste weer verder :*)

• Dennis
  • Laatst online: 14:01
@Oystein die tuiten scheelt wel iets maar dit is ook een kwestie van verkeerde mal gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oystein
Ik had de sleuven bewust voor 19 mm leiding laten frezen ... dat er dan dikkere tuitjes op zitten lijkt me logisch ... maar blijkbaar houden ze daar geen rekening mee ...

De mal (houten plank) die ik had gemaakt was alleen voor de onderlinge afstand tussen de dozen en boven elke doos een uitsparing in de plank zodat ze zien door de zwarte verf (spuitbus) dat elke doos een eigen leiding / sleuf moet hebben.

• Dennis
  • Laatst online: 14:01
Je had beter deze kunnen gebruiken: https://www.elektrototaal...afobox-aftekenmal-4134899

Heb ik destijds ook gedaan.

• Oystein
Ik betwijfel of het bedrijf dat de sleuven gefreesd heeft dan wel nauwkeuriger zou hebben gemikt 8)7

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

@Oystein 3 afdekramen 2 voudig erop ? Is er geen afdekraam 6 voudig te krijgen in de serie die je wil ? Lijkt mij iets mooier staan, of er moet een kast voor komen ofzo.

• Oystein
Inderdaag 3x 2-voudig ... achteraf gezien komen ze redelijk dicht op elkaar te zitten dus dat had beter (iets verder uit elkaar ?) gekund.
Tussen de 2-voudige raampjes zit straks 2,5 cm.

Niko gaat maar tot 5-voudig ....

Ik heb nog een set van 6 zoals deze en van 4 (2x2) maar die komen allemaal niet echt in het zicht.
Verder komen er redelijk veel 2-voudige dus hou het wel makkelijk universeel :*)

• kabeltjekabel
6-voudig raampje heb ik ook nog nooit van gehoord. Maar waarom 6 sleuven? Wordt dit het invoerpunt van een 11.2 systeem ofzo?

• Erwin_83

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

6 voudig zie je niet vaak, maar volgens Google is het wel mogelijk.

Vanwaar de 6 sleuven ben ik ook wel benieuwd naar. Een wcd kan je doorlussen, tenzij je ze over verschillende groepen wil.

• Arie26
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:09
Oystein schreef op maandag 15 april 2019 @ 09:57:
Ik had al eerder genoemd dat ik mijn hele benedenverdieping ga verbouwen incl. alles nieuw aanleggen.

Uiteindelijk heb ik er nog flink werk aan om alles passen te krijgen ... zowat elk gat (25 st.) moet nabehandeld worden ... zou het komen doordat ik alle tuiten vervangen heb van 16 naar 19 mm ??
In het vervolg 2 dozen boven elkaar boren, heb je het probleem van aansluiten niet meer.
Erwin_83 schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:25:

Vanwaar de 6 sleuven ben ik ook wel benieuwd naar. Een wcd kan je doorlussen, tenzij je ze over verschillende groepen wil.
Idd, data, coax en audio ?
Data/coax kan je combineren in 1 doos

Arie26 wijzigde deze reactie 15-04-2019 19:47 (52%)

Teteringen

• kabeltjekabel
Arie26 schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:42:
[...]

In het vervolg 2 dozen boven elkaar boren, heb je het probleem van aansluiten niet meer.
Je bedoelt een loos extra gat? Beetje overkill

• Arie26
kabeltjekabel schreef op maandag 15 april 2019 @ 20:00:
[...]

Je bedoelt een loos extra gat? Beetje overkill
Kan je niet tegen opwerken. En zo’n gat is zo geboord.

Teteringen

• Oystein
+ een paar euro extra voor elk extra boorgat ;(

Maar het is allemaal goed gekomen en de gips is keihard .. deze dozen komen nooit mee los 8)

En de eerste leidingen liggen er :)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:56
Dat muurtje is leuk voor een volgende bewoner die nietsvermoedend een fotolijstje wil ophangen. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Oystein
Je moet je niet teveel laten afleiden door de huidige staat .... veel zaken zullen straks anders zijn oOo

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 00:37

Reptile209

- gers -

dreamscape schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 13:51:
Dat muurtje is leuk voor een volgende bewoner die nietsvermoedend een fotolijstje wil ophangen. ;)
Je komt ook wel een beetje uit een ei als je die 6 inbouwdozen ziet zitten, en dan toch eigenwijs de boorhamer op de muur erboven zet... dan verdien je niet beter :X

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
Reptile209 schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 14:34:
Je komt ook wel een beetje uit een ei als je die 6 inbouwdozen ziet zitten, en dan toch eigenwijs de boorhamer op de muur erboven zet... dan verdien je niet beter :X
Nee, dat soort prutsers met twee linkerhanden werkt niet met boorhamers, maar doorgaans met spijkers en een hamer. Kan net zo goed misgaan natuurlijk.

Je zou ze de kost moeten geven, het volk dat compleet clueless is als het om kluswerk gaat. Die timmeren gewoon een roestige spijker in de muur boven een stopcontact.

• kabeltjekabel
Roest isoleert, dus dat is dan weer beter dan een blanke spijker.

• Oystein
Wij doen deze grote verbouwing ( huis uit 1928, huidige staat uit begin jaren 70 ) omdat wij hier hopelijk nog heel lang zullen wonen en dan mag je het meteen goed doen natuurlijk.
Hopelijk gaan wij er pas over 40 jaar (ben nu 52) horizontaal uit.

Ik zal bij mijn testament een USB stick doen met alle verbouw foto's ... tegen die tijd zullen .JPG's en USB toch nog steeds ondersteund worden ?? ... . _O-

• kabeltjekabel
Ik denk dat de vraag eerder is of die stick nog wel leesbaar is.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22:05
Erwin_83 schreef op maandag 15 april 2019 @ 19:25:

gokje: met domotica aanstuurbare wcd

• dreamscape
twain4me schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:37:
[...]

gokje: met domotica aanstuurbare wcd
Dan kun je toch nog steeds doorlussen? Eén buis voor je voeding en een voor stuursignalen. Maar ik vermoed dat het iets wordt voor een HT-installatie, met extra netwerk, coax en aansluitingen voor speakers. Wellicht zelfs nog HDMI naar een beamer?

@Oystein Daarom heb ik bij onze verbouwing ook veel foto's geschoten van het leidingwerk. Bij mijn vorige huis heeft dat al nut gehad, want daar zaten ook een paar vreemde leidingen in de muur. Heb de hele handel op de mail gegooid naar de nieuwe eigenaar en die was daar best blij mee.

• Oystein
Het wordt een combinatie van domotica ( van elke 2 WCD's is eentje geschakeld ), dubbele LAN, CAI en dedicated audio groepen.
Ik heb bijvoorbeeld al een muziek streamer en mijn TV heeft ook een netwerk aansluiting ... WiFi is leuk maar bedraad is beter :)

Hier meer info over de domotica kast die in de garage komt (daar zit ook de meterkast) :
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58277902

Aan de andere kan van de kamer heb ik zo ook 6 inbouwdozen om de flexibiliteit te houden de hele zithoek om te gooien en dan ook alles direct aan te kunnen sluiten zonder verlengkabels door de hele kamer heen.

Ik zal ze nu niet alle 12 meteen aansluiten dus een paar worden in eerste instantie blindplaten.

Zo komen meer loze leidingen zodat ik bijvoorbeeld ooit een koelkast met netwerk aansluiting ook een LAN poort kan geven. Wie weet komt het nooit maar wie weet wat je over 10-20 jaar nodig hebt ??

Ik probeer het zo future-proof mogelijk te maken.

• Sa.Tan
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16-07 12:07
Heb ik in de beginjaren negentig ook met een nieuw te bouwen woning gedaan (woon er niet meer) Ook met diverse LAN, CAI, Audio en alarm systemen aangelegd. Na dertig jaar volstaat het nog steeds aan deze tijd.
Wat dat betreft gaat het nog niet zo snel en krijg je er zeker geen spijt van.

• Arie26
Deze heb ik vorig jaar vervangen thuis

Teteringen

• Joopieboy
  • Laatst online: 22:08
Leuk, ziet er netjes uit. Dankbaar werk altijd.
Maar 0 uitbreidingsmogelijkheden?

• Jim423
  • Laatst online: 23:57
Kan nog een alamat naast de aardlekschakelaars.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Arie26
Joopieboy schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:53:
Kan altijd nog een kast naast >:)
Maar ik zou nog groepen kunnen combineren 12 groepen in een standaard tussenwoning is ruim voldoende.
Vaatwasser
Combi-oven
Wasmachine
Droger
Pv-panelen
Schuur
Keuken 2x
Woonkamer
Verdieping
Zolder
Domotica

Arie26 wijzigde deze reactie 17-04-2019 22:21 (14%)

Teteringen

• kabeltjekabel
Dat is gewoon voor later zorg.

• habbekrats
Beltrafo eruit mieteren weer een plekje vrij.

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op donderdag 18 april 2019 @ 06:27:
[...]

Beltrafo eruit mieteren weer een plekje vrij.
En dan? Los op de muur schroeven?

• Brains
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:55
Arie26 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:17:

[Afbeelding]
Hoe heten de buisklemmen/zadels waarmee je de buizen tot aan de groepenkast vast zet? Ik heb een setje zadels eronder zitten, maar die lijnen niet netjes uit met de buisinvoer van de groepenkast. Op de foto lijkt het goed uit te komen en er zijn twee etages met zadels.

Toch even wat verder doorgezocht:
Hager 8 voudige buisklem vision VKG83T

Brains wijzigde deze reactie 19-04-2019 08:48 (7%)

• Rob Z
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20:08
http://www.hager.nl/produ...klemmen/vkg83t/168272.htm

Hier te koop: https://www.sandervunderi...isklem-vision-vkg83t.html

Edit: oh je had 'm al ;)
(recent voor mezelf aangeschaft ook)

Rob Z wijzigde deze reactie 19-04-2019 11:38 (8%)

• habbekrats
kabeltjekabel schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 02:57:
[...]

En dan? Los op de muur schroeven?
voor 2 tientjes een losse trafo lijkt mij goedkoper dan een extra groepenkast met 1 alamatje

• Joopieboy
Dan heb je alsnog te weinig ruimte voor een extra aardlek met een automaat. Een 5e automaat mag je volgens de NEN niet plaatsen achter een aardlekschakelaar. Nu heb ik hier thuis met de verbouwing van de keuken ook gefoeteld, maar goed.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:22
Joopieboy schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:33:
Dan heb je alsnog te weinig ruimte voor een extra aardlek met een automaat. Een 5e automaat mag je volgens de NEN niet plaatsen achter een aardlekschakelaar. Nu heb ik hier thuis met de verbouwing van de keuken ook gefoeteld, maar goed.
Er zij gewoon 1 module brede alamatjes

2x270Wp JA-Solar op APS YC500i / 6x Canadian Solar cs3k-295p 295Wp op Goodwe1500NS / 11x Ja Solar Mono315Wp op GoodWe 3000NS verwacht: Kona EV premium Acid Yellow (september 2019)

• Joopieboy
Natuurlijk zal daar een oplossing voor zijn om in nood nog iets te kunnen bijplaatsen, maar dan? Dan zit je net zoals bij mij thuis met een volle groepenkast. 10 jaar geleden had je net zoals bij mij thuis in het appartement ook niet kunnen verwachten dat er 3 aardleks en 13 groepen in zouden zitten. Waarom dan niet nu, nu je de kans hebt even een slag groter te pakken. Kosten zijn het bijna niet, je bent toch bezig. Scheelt je een hoop ellende voor de toekomst. :)

• Jim423
Het is natuurlijk vloeken in de kerk maar zolang jij je verlichting netjes hebt uitgestippeld (elke etage verlichting verdeeld) zie ik eigenlijk geen problemen met 5 of 6 groepen achter 1 aardlekschakelaar. Die hele regel is nogal onzinnig omdat het ook goed mogelijk is 4 verlichtingsgroepen achter 1 aardlekschakelaar te plaatsen en 4 groepen met witgoed achter de tweede. Dan kan alles vermogenstechnisch goed verdeeld zijn maar zit alsnog (bijna) je hele huis in het donker bij een aardfout. De regel van minimaal 2 aardlekschakelaars vind ik dan wel weer een goede.

Jim423 wijzigde deze reactie 20-04-2019 10:42 (4%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Joopieboy
Ik zou zeggen stuur een mail of brief naar de NEN. :)

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17:02
Arie26 schreef op woensdag 17 april 2019 @ 15:17:

[Afbeelding]
Mooie kast. Ik kan ook wel genieten van die rij stopcontacten die in lijn staan met de klemmen ernaast. Maar goed, iedereen zo z'n afwijking.

• Techneut
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:33:
Eén puntje van kritiek, het Nederlands Normalisatie Instituut kent tientallen normen op alle mogelijke gebieden, waaronder de NEN1010 met de voorschriften voor elektrische laagspanningsinstallaties. Hoogstwaarschijnlijk bedoel je die, maar enkel "de NEN" betekent alleen maar NEderlandse Norm en vertelt dus niet welke en zelfs niet op welk terrein (bouwkunde, werktuigbouwkunde en ook heel veel niet technische zaken). In dit vakgebied zijn er trouwens ook meer, waaronder niet onbelangrijk die voor veilig werken. Dus al te veel afkorten is niet altijd even zinvol, enkel er 1010 achter zetten kost maar heel weinig moeite.

• dreamscape
Maar als iets volgens artikel x uit de NEN1010 verse y jaartal z niet mag, dan mag het niet volgens de NEN.

Dus Joopie heeft eigenlijk wel gelijk. ;)

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:29:
[...]

voor 2 tientjes een losse trafo lijkt mij goedkoper dan een extra groepenkast met 1 alamatje
Euh ja, dan wel. Lege kastjes beginnen bij 4 tientjes ofzo.
Nee hoor, @Arie26 heeft volgens mij de ABB variant daarvan;
https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html

Die zijn net wat anders qua schroefposities

• habbekrats
kabeltjekabel schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 22:59:
[...]

Euh ja, dan wel. Lege kastjes beginnen bij 4 tientjes ofzo.

[...]

Nee hoor, @Arie26 heeft volgens mij de ABB variant daarvan;
https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html

Die zijn net wat anders qua schroefposities
Nee allleen een losse trafo geschikt om zo aan de muur te schroeven

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arie26
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 april 2019 @ 22:33:
[...]

Dat is gewoon voor later zorg.
Heb er nu ook lege buizen bij gezet, zodat alle klemmen zijn gevuld en de teksten naar achteren geplaatst.

En onder tussen zit er nog een plafonetje in.
De beltrafo is van ring, voor de netheid heb ik trafo in de kast geplaatst.

Arie26 wijzigde deze reactie 21-04-2019 21:12 (15%)

Teteringen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fezoj
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18:23
Na een overijverige frees-actie - knutselactiviteit is de stekker van ons weinor zonnescherm een kopje kleiner gemaakt.... en verdwenen. Geen idee meer hoe het zat.... Nu is de stekker, 4 aderig wel aanwezig. 🤓

https://imgur.com/a/DKVzuaA

Het zonnescherm kan wel uit en in, maar dan moeten we een bruin draadje los peuteren en een zwarte erin doen of v.v.

Helaas vindt mijn vrouw het niet een hele mooie oplossing hoewel ze moet beamen dat ‘t gewoon werkt 😇

Twee vraagjes.... voorheen was dit bedienbaar met een weinor bieasy 1M. Voorkeur is dat dit weer lukt... maar random draadjes testen durf ik niet.... is er ook een optie om een inbouwschakelaar EN de afstandsbediening tegelijk te kunnen gebruiken? #voorkeur!

fezoj wijzigde deze reactie 22-04-2019 09:57 (3%)
Reden: Netjes maken...

Zeggen wat je denkt is zilver, weten wat het uitwerkt is goud!

• Jim423
Wat zat er voor de sloopactie op die plek? Ik verwacht iets van een ontvanger/knop omdat gezien de 4 aderige kabel er waarschijnlijk geen ontvanger in de motor zit. Als dit correct is zou ik klikaanklikuit plaatsen. Hier heb je dan een wireless muurbediening bij en afstandsbedieningen. Een jaloezie schakelaar combineren met die klikaanklikuit is niet mogelijk volgens mij. Bijv. ASUN-650.

Pagina: 1 ... 61 ... 74 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True