Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• fezoj
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:03
Het was een vaste stekker die in het stopcontact zat, meer niet, daarom denk ik dat er een ontvanger bij de motor moeten zitten.

De kabel moest ingefreesd worden, vandaar 🙈

Zeggen wat je denkt is zilver, weten wat het uitwerkt is goud!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:35
Ik heb nog nooit een motor gezien met 4-aderig welke je omhoog/omlaag kon doen en ook nog een ontvanger in zich heeft. Puur vanwege het feit dat bij aansluiting op een jaloezieschakelaar zowel bruin als zwart geen continu fasedraad is. Hierdoor zou een eventuele ontvanger niks kunnen doen omdat er simpelweg geen netspanning op de motor staat. Met de bruine draad aangesloten doet de handzender ook niets neem ik aan?

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• fezoj
Hmmm.zz apart!

Het zonnescherm had een stekker die langs de muur naar beneden liep. Dit was een “standaard” stekker. Aangezien er in de muur gefreesd was en er daarbij kabels van het buiten stopcontact doorgefreesd waren hebben we besloten om deze kabel dan ook maar door de muur te doen, dus de stekker verwijderd (en weggegooid).

Daarna wilden we alles aansluiten maar daar ontstond het probleem. Wat moet waar/op wat? We probeerden de afstandsbediening wel weer maar ja.... nix!

Vraag is: hoe heeft het gezeten dat het toen wel werkte en nu niet meer?!

Het werkt nu wel op ‘de draadjes wissel’ manier. Wanneer ik de zwarte omruil voor de bruine gaat het zonnescherm weer omhoog.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 08-10 06:12
fezoj schreef op maandag 22 april 2019 @ 11:06:
Hmmm.zz apart!

Het zonnescherm had een stekker die langs de muur naar beneden liep. Dit was een “standaard” stekker. Aangezien er in de muur gefreesd was en er daarbij kabels van het buiten stopcontact doorgefreesd waren hebben we besloten om deze kabel dan ook maar door de muur te doen, dus de stekker verwijderd (en weggegooid).

Daarna wilden we alles aansluiten maar daar ontstond het probleem. Wat moet waar/op wat? We probeerden de afstandsbediening wel weer maar ja.... nix!

Vraag is: hoe heeft het gezeten dat het toen wel werkte en nu niet meer?!

Het werkt nu wel op ‘de draadjes wissel’ manier. Wanneer ik de zwarte omruil voor de bruine gaat het zonnescherm weer omhoog.
En als zwart en bruin beide tegelijk aangesloten zijn in de fase werkt de afstandsbediening wel?

www.highflow.nl

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Arie26 schreef op zondag 21 april 2019 @ 21:11:
[...]

Heb er nu ook lege buizen bij gezet, zodat alle klemmen zijn gevuld en de teksten naar achteren geplaatst.

[Afbeelding]

En onder tussen zit er nog een plafonetje in.
De beltrafo is van ring, voor de netheid heb ik trafo in de kast geplaatst.
Hoe heb je de aarding nu eigenlijk aangesloten? Op je eerste foto komt die links in de hoek van onder af (die witte buis) en zit hij links buiten de kast op de aardrail geschroefd. Maar nu? Hangt daar links naast de kast nou een losse blanke vertinde draad?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fezoj
BTS schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:01:
[...]

En als zwart en bruin beide tegelijk aangesloten zijn in de fase werkt de afstandsbediening wel?
Yeah! Alles erin gepropt en ‘t werkt weer! Zwart en bruin dus samen! Thnx!

fezoj wijzigde deze reactie 22-04-2019 13:17 (39%)
Reden: Opgelost!

• Leudal
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21:52

Leudal

2 X Pana WHMDC05F3E5 72 cpc

fezoj schreef op maandag 22 april 2019 @ 13:12:
[...]

Yeah! Alles erin gepropt en ‘t werkt weer! Zwart en bruin dus samen! Thnx!
Dan zou dat ook moeten werken met rolluiken, zitten nu op een instelbare tijdklok. Dan zou ik die tijdklok willen vervangen door een lichtsensor. Gaan de rolluiken altijd op het goede moment dicht!

• Arie26
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 18-09 19:43
Xander schreef op maandag 22 april 2019 @ 12:09:
[...]

Hoe heb je de aarding nu eigenlijk aangesloten? Op je eerste foto komt die links in de hoek van onder af (die witte buis) en zit hij links buiten de kast op de aardrail geschroefd. Maar nu? Hangt daar links naast de kast nou een losse blanke vertinde draad?
Deze komt vanaf ondere af vanaf een aardrail, zit nu aangesloten op de kast links.
Alles in fase, hey

Teteringen

• Joene.
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 06:14
Ik sta op het punt om een huis aan te kopen met de volgende meterkast aanwezig:

http://i68.tinypic.com/ddn78i.jpg

Ik wil in dit huis op inductie koken, waarbij de kookplaat 3 fasen nodig heeft. Is dat mogelijk met deze meterkast (door deze aan te laten passen). Of is het verstandig om hier een nieuwe meterkast te laten plaatsen?

Welke kosten moet ik hiervoor in gedachten houden?

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 05-10 15:01
@Joene. De aardlekschakelaar is 3 fase echter werden deze vroeger ook regelmatig gebruikt voor 1 fase. Je zou de kast al even open moeten maken om te kijken hoeveel draden er vanuit de meter naar boven komen. Heb je onder de KWH meter een dichte kast of zie je de zekeringen zitten?

Je zult voor de inductie kookplaat een nieuwe kast er bij moeten plaatsen omdat in je huidige geen plaatst meer is. Ik zou deze direct helemaal vervangen/ vervangen laten. Aangezien je ook een tweede aardlekschakelaar nodig hebt. Je mag maar 4 groepen per aardlekschakelaar.

• GJ007
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 29-09 21:53
mag ik 5 aderige kabel (tbv krachtstroom) naar Tuinhuis doen en daar vervolgens een onderverdeelkast maken?

dus een krachtstroomgroep naar tuinhuis en daar 3 groepen 230 van maken?

signature

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:33
GJ007 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:33:
mag ik 5 aderige kabel (tbv krachtstroom) naar Tuinhuis doen en daar vervolgens een onderverdeelkast maken?

Dat mag, hou wel rekening met de afstand en de daarbij horende draaddikte, daarnaast moet je een 3 fase zekering plaatsen vanaf je huidige meterkast naar de onderverdeler.

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• GJ007
En natuurlijk selectief zekeren.
Wilde een 3 fasen alamat plaatsen, en tenminste 4mm2, maar moet even exacte afstand checken.
En dan in het tuinhuis groepenkast met hoofdschakelaar en aantal groepen(evt ook alamat) per fase
Speedfightserv schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:31:
[...]

Dat mag, hou wel rekening met de afstand en de daarbij horende draaddikte, daarnaast moet je een 3 fase zekering plaatsen vanaf je huidige meterkast naar de onderverdeler.

signature

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:30
Joene. schreef op woensdag 24 april 2019 @ 11:45:
Ik sta op het punt om een huis aan te kopen met de volgende meterkast aanwezig:

[Afbeelding]

Ik wil in dit huis op inductie koken, waarbij de kookplaat 3 fasen nodig heeft. Is dat mogelijk met deze meterkast (door deze aan te laten passen). Of is het verstandig om hier een nieuwe meterkast te laten plaatsen?

Welke kosten moet ik hiervoor in gedachten houden?
Je moet wat lager een foto maken. Aan de meter is het wel te zien.

Sowieso; gewoon vervangen die hap. Je hebt nu geen hoofdschakelaar, je enige aardlekschakelaar zal wel type AC ipv A zijn en twee groepen zijn helemaal niet tegen aardlek beveiligd. Als je gaat aanpassen moet je voldoen aan huidige regels.

Groepenkast; hangt beetje van de samenstelling af <400 euro
Verzwaring vanuit netbeheerder is ~200 euro
+ uurloon als je de kast vervangen niet zelf doet.
GJ007 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:33:

Ja, maar drie 3-aderige kabels zijn al snel goedkoper dan 1x5aderig + extra kastje en krachtgroep. Plus dat je niet alledrie meesleept bij problemen bij eentje.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 24-04-2019 18:29 (18%)

• GJ007
kabeltjekabel schreef op woensdag 24 april 2019 @ 18:26:
Ja, maar drie 3-aderige kabels zijn al snel goedkoper dan 1x5aderig + extra kastje en krachtgroep. Plus dat je niet alledrie meesleept bij problemen bij eentje.
Ook weer waar; maar tuinhuis is in dit geval een gastenverblijf waar tzt elektrisch gekookt gaat worden en in het achterhoofd ook de nu CV ketel op gas, vervangen door iets elektrisch.

signature

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 21:19
Nou ik heb potentieel ook een klus erbij.

In woning van mijn ouders 1995 met een 3x25A automaten aanluiting vanuit de netbeheerder zit toch een verouderde kast.

Kast:
Hoofdschakelaar 4 polig.
Krachtgroep 3P+N 16A B Direct aangesloten tbv kookplaat
Groep 1P+N 16A tbv Direct aangesloten tbv wasmachine

Aardlekschakelaar 1F met 6 groepen!!
Vertrekken 4x 16A
Droger 16A
Vaatwasser 16A

Leuk de verdeling over de fases is matig tot slecht.
Niet alle groepen achter een aardlek.
Überhaupt maar één aardlek.

Daarnaast zijn alleen de stopcontacten van droger/vaatwasser/krachtgroep/garage/badkamer/keuken geaard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

fezoj schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:56:
Na een overijverige frees-actie - knutselactiviteit is de stekker van ons weinor zonnescherm een kopje kleiner gemaakt.... en verdwenen. Geen idee meer hoe het zat.... Nu is de stekker, 4 aderig wel aanwezig. 🤓

https://imgur.com/a/DKVzuaA

Het zonnescherm kan wel uit en in, maar dan moeten we een bruin draadje los peuteren en een zwarte erin doen of v.v.

Helaas vindt mijn vrouw het niet een hele mooie oplossing hoewel ze moet beamen dat ‘t gewoon werkt 😇

Twee vraagjes.... voorheen was dit bedienbaar met een weinor bieasy 1M. Voorkeur is dat dit weer lukt... maar random draadjes testen durf ik niet.... is er ook een optie om een inbouwschakelaar EN de afstandsbediening tegelijk te kunnen gebruiken? #voorkeur!
Beetje verkeerd aangesloten... Je mist een schakelaar, want 4 aderige kabel. Motor met ontvanger zijn 3 aderig.

Blauw gewoon doorlussen met de blauwe van stopcontact, aardingsdraad idem.

Bruin en zwart van rolluik zijn naar boven of naar beneden, die moeten dus tussen een schakelaar.

Als je hem draadloos wil moet je de schakelaar vervangen door een relaiskastje.

https://www.bol.com/be/p/...nwering/9200000055627213/

Edit: zwart en bruin samen? Dat heb ik werkelijk nog nooit gezien. En ik plaats al 14j ofzo rolluiken. Gek

Jellabie wijzigde deze reactie 26-04-2019 12:17 (23%)

De Nederbelg !

• BassieB
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 07-10 22:18
Weet iemand waarom ik geen grijze en zwarte 2,5mm vd draad kan vinden bij de bouwmarkten en online? Ik wilde gewoon 5 draden door een 19mm buis trekken voor een krachtgroep, maar dat word zo wel lastig. Of moet ik per se ymvk draad gebruiken?

Heb het antwoord in dit draadje (lol) nog niet kunnen vinden.

Andere vraag gaat over het aanbrengen van buizen in de muur. Ik heb tegen de steenbuitenmuur een laag isolatieschuim en dan 2x 125mm gipsplaat. Geen holle wand dus. Ik moet de bovenste laag gipsplaat vervangen. Dan kan ik eerste de leidingen invriezen in de onderste gipsplaat en dan de nieuwe gipsplaten er tegenaan maken. Dan is het 'mikken' van de plek voor de inbouwdozen wel super lastig. Eerst gipsplaat vernieuwen en dan leidingen frezen en boren voor de inbouwdoos kan ook. Maar dan is er weer veel af te werken in de nieuwe gipsplaat. Iemand ideeën of ervaringen hiermee?

BassieB wijzigde deze reactie 26-04-2019 22:51 (48%)
Reden: 2e vraag toegevoegd

• 0fbe
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 05:42
BassieB schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:46:
Weet iemand waarom ik geen grijze en zwarte 2,5mm vd draad kan vinden bij de bouwmarkten en online? Ik wilde gewoon 5 draden door een 19mm buis trekken voor een krachtgroep, maar dat word zo wel lastig. Of moet ik per se ymvk draad gebruiken?

Het is wel zakelijk te verkrijgen in de groothandel. Ik gebruik het regelmatig.

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13-10 18:19

Andere vraag gaat over het aanbrengen van buizen in de muur. Ik heb tegen de steenbuitenmuur een laag isolatieschuim en dan 2x 125mm gipsplaat. Geen holle wand dus. Ik moet de bovenste laag gipsplaat vervangen. Dan kan ik eerste de leidingen invriezen in de onderste gipsplaat en dan de nieuwe gipsplaten er tegenaan maken. Dan is het 'mikken' van de plek voor de inbouwdozen wel super lastig. Eerst gipsplaat vernieuwen en dan leidingen frezen en boren voor de inbouwdoos kan ook. Maar dan is er weer veel af te werken in de nieuwe gipsplaat. Iemand ideeën of ervaringen hiermee?
https://www.sandervunderi...d-draad-2-5mm2-grijs.html

of gewoon zwart met witte streep

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 01:48

• BassieB

• kabeltjekabel
@BassieB Volgens mij is dat al wel eens langs gekomen. Is online her en der wel te vinden, in bouwmarkten helaas niet nee.
Zwart met witte streep is 1,5mm2 om bij hotelschakelingen en MV de boel nog uit elkaar te kunnen houden, niet om krachtgroepen mee te bedraden.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12-10 06:40
GJ007 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 17:24:
En natuurlijk selectief zekeren.
Wilde een 3 fasen alamat plaatsen, en tenminste 4mm2, maar moet even exacte afstand checken.
En dan in het tuinhuis groepenkast met hoofdschakelaar en aantal groepen(evt ook alamat) per fase

[...]
Hoe selectief wil je/ga je zekeren?
Want wil je goed selectief blijven moet je hoofdaansluiting vermoedelijk ook verzwaard worden ;)

Persoonlijk zou ik voor de kortste klap (en "goedkoopste" oplossing) het als volgt doen:
• In hoofdverdeler een 3F + N C25 (selectieve) alamat (Of een gewone B25, afhankelijk van wat je verder wilt/doet)
• 4x4mm2 + 4mm2 of een 4x6mm2 + 6mm2 grondkabel naar het tuinhuisje/gastenverblijf
• In gastenverblijf een normale groepenkast met 3F + N hoofdschakelaar + aardlekschakelaars + B16 groepen (zowel 1F + N als 3F + N)

• Jim423
Jellabie schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 12:10:
[...]Edit: zwart en bruin samen? Dat heb ik werkelijk nog nooit gezien. En ik plaats al 14j ofzo rolluiken. Gek
Had het ook nog nooit gezien. Zijn ook nog wel wat buismotoren die poef zeggen als je zwart en bruin tegelijkertijd erin steekt dus ik was niet zo happig om dit voor te stellen. Waarschijnlijk intelligente electronica zodat hij universeel te gebruiken is.
Annuk schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 02:26:
[...]

Hoe selectief wil je/ga je zekeren?
Want wil je goed selectief blijven moet je hoofdaansluiting vermoedelijk ook verzwaard worden ;)

Persoonlijk zou ik voor de kortste klap (en "goedkoopste" oplossing) het als volgt doen:
• In hoofdverdeler een 3F + N C25 (selectieve) alamat (Of een gewone B25, afhankelijk van wat je verder wilt/doet)
• 4x4mm2 + 4mm2 of een 4x6mm2 + 6mm2 grondkabel naar het tuinhuisje/gastenverblijf
• In gastenverblijf een normale groepenkast met 3F + N hoofdschakelaar + aardlekschakelaars + B16 groepen (zowel 1F + N als 3F + N)
Gewone automaat moet wel voor gemeten worden i.v.m. afschakeltijden bij aardfout. Selectieve aardlekschakelaar 4P met B25 3F+N is beter. Als je elektrisch wilt gaat koken+verwarmen moet je eigenlijk wel naar 3x35A (3x40A met automaten) qua hoofdaansluiting. Gezien het bij het woonhuis erbij komt. Je zou tijdelijk dan even onselectief kunnen werken 25A-25A tot het zover is.

Jim423 wijzigde deze reactie 27-04-2019 02:35 (53%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• BassieB

Iemand nog ideeën?

• habbekrats
Wat je kunt doen is, de leidingen en de dozen invrezen. De dozen vlak maken met de onderste gipslaag.

Maak een goede tekening en foto met maten waar de dozen zitten. Zet hierna de wand dicht met nieuwe gipsplaat. Als je klaar bent kun je voorzichtig met een grove vijl ,mes, klein zaagje de doos uitsnijden. De verdiepte dozen vul je nu bij met 2 stuks 6 mm verhogingsringen.

Beste zoek van te voren even uit welke merk en type inbouwdozen je neemt i.v.m. de verkrijgbaarheid van diverse maten verhoging ringen.

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 02:29:
[...]

Gewone automaat moet wel voor gemeten worden i.v.m. afschakeltijden bij aardfout. Selectieve aardlekschakelaar 4P met B25 3F+N is beter. Als je elektrisch wilt gaat koken+verwarmen moet je eigenlijk wel naar 3x35A (3x40A met automaten) qua hoofdaansluiting. Gezien het bij het woonhuis erbij komt. Je zou tijdelijk dan even onselectief kunnen werken 25A-25A tot het zover is.
Als de schuur een apart kadastrale kavel is kun je daar beter een eigen 3*25A aansluiting laten maken. Verdien je binnnen twee jaar terug tov verzwaring naar 3*35A

• tomtommie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:01

tomtommie

Alaaf!

Ik ben bezig de elektra in mijn badkamer af te ronden en stoei even met het centraal aardpunt.
Stopcontacten en schakelaars zijn direct naar een schakelkast aangesloten voor domotica, er is dus geen centraaldoos. Nu wil ik de inbouwkranen en aardmat aarden met 6mm2 blanke draad welke ik naar de meterkast trek om daar een centraal aardpunt te maken. Kan ik daar een aarde vanuit de meterkast op dit CAP aansluiten of moet dit vanuit een van de stopcontacten op de badkamer komen?

Thanks!

• Jim423
Beide zaken zijn niet de bedoeling. Wat er eigenlijk moet gebeuren is een CAP in de badkamer (een CAP in de meterkast voor de badkamer voldoet niet aan de overzichtelijkheideis) en je moet dan een tweede (extra) aardedraad hiernaartoe maken vanaf elk stopcontact. Je stopcontacten krijgen dus een aardedraad naar de domoticakast en nog een naar het CAP. (muv scheerstopcontacten). Het CAP in de badkamer aard je vervolgens door een aardedraad naar de meterkast te trekken gezien er geen centraaldoos is waar je dit op kan aansluiten. De aardmat/cv/waterleiding sluit je ook allemaal op dit CAP aan. De reden hiervoor is dat de voeding voor de stopcontacten uit een andere ruimte komt (namelijk de meterkast) dus moet je vereffenen.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 10:49:
[...]Als de schuur een apart kadastrale kavel is kun je daar beter een eigen 3*25A aansluiting laten maken. Verdien je binnnen twee jaar terug tov verzwaring naar 3*35A
Ja is een goede. Heb je ook meteen bemetering voor je gasten.

• Xander
@tomtommie let op dat het CAP in of in ieder geval "bij" de badkamer moet zitten. Als de meterkast er recht onder zit kun je dat met wat fantasie nog wel "erbij" noemen, al vind ik dat een beetje de grenzen opzoeken, aan de andere kant van de woning natuurlijk niet... Normaal plaats je het in een inbouwdoos in de wand van de badkamer.

Het gaat om "plaatselijke aanvullende vereffening" dus dit koppel je niet met de aardrail in de meterkast maar juist "plaatselijk". Bij gebrek aan een centraaldoos met de WCD dus. Als je meerdere groepen in de badkamer hebt, koppel je deze allemaal met het CAP. Ik zou zelfs zo ver willen gaan, dat als je 2 WCD's of een WCD en verlichting op dezelfde groep hebt, maar waarvan de aftakking buiten de badkamer zit (dus 2 aparte leidingen die de badkamer binnen komen), dat je deze allebei apart met het CAP dient te verbinden. Deze vereffening is namelijk juist voor het geval dat een beschermingsleiding onderbroken raakt om alles nog op hetzelfde potentiaal te houden.

TL;DR: Voorzie bij iedere elektraleiding vanaf de eerste doos na het punt waar deze leiding de badkamer binnen komt een leiding naar een aparte inbouwdoos onder de wastafel / achter de spiegel / waar je denkt dat het ding zo min mogelijk opvalt en koppel daar alles met het CAP.
Jim423 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:14:
Het CAP in de badkamer aard je vervolgens door een aardedraad naar de meterkast te trekken gezien er geen centraaldoos is waar je dit op kan aansluiten.
Ik zie niet in waarom je dat nog zou moeten doen. Het is vereffening, geen aarding. De koppeling die je normaal met de centraaldoos maakt is enkel om metalen gestellen van apparatuur die je op de WCD's aansluit of metalen gestellen van vast aangesloten apparatuur (b.v. verlichting) te vereffenen. Als je dat deel maar voor elkaar hebt zit je m.i. goed.

Xander wijzigde deze reactie 27-04-2019 11:27 (19%)

• Jim423
Het is n.m.i. eigenlijk een vervanging voor de draad naar de centraaldoos. Stel er wordt niks vereffend wat uit de centraaldoos komt is deze draad nog steeds verplicht. Waaruit ik concludeer dat het CAP ook nog zelf geaard moet worden op de HAR. (Al dan niet via een CD badkamergroep). Je mag dus geen zwevend netje gaan maken in de badkamer. Je zou kunnen stellen dat de aarding al aanwezig is via alle stopcontacten maar ik zou het toch doen, je wilt geen potentiaalverschillen tussen de vloeren van verschillende ruimtes riskeren. (bij een plotselinge aardfout bijv.) Maar het belangrijkste is indd het vereffenen.

Jim423 wijzigde deze reactie 27-04-2019 11:37 (3%)

• Xander
Jim423 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:36:
Het is n.m.i. eigenlijk een vervanging voor de draad naar de centraaldoos. Stel er wordt niks vereffend wat uit de centraaldoos komt is deze draad nog steeds verplicht. Waaruit ik concludeer dat het CAP ook nog zelf geaard moet worden op de HAR. (Al dan niet via een CD badkamergroep). Je mag dus geen zwevend netje gaan maken in de badkamer. Je zou kunnen stellen dat de aarding al aanwezig is via alle stopcontacten maar ik zou het toch doen, je wilt geen potentiaalverschillen tussen de vloeren van verschillende ruimtes riskeren. (bij een plotselinge aardfout bijv.)
Het mag inderdaad niet zwevend zijn t.o.v. aarde. Dat is normaal ook niet het geval, leuke bijkomstigheid van de koppeling met de centraaldoos. Ik zou inderdaad stellen dat deze koppeling met aardpotentiaal straks al via meerdere wegen beschikbaar is (de WCD's / verlichting) en zou persoonlijk niet meer de moeite nemen om een aparte draad te trekken tussen CAP en HAR. Als die leiding tussen verdeelkast en WCD onderbroken werd door een centraaldoos zou jij hem ook achterwege laten? :P

Het kan hoe dan ook geen kwaad om het wel te doen, dus bij twijfel...
Maar het belangrijkste is indd het vereffenen.
Ik hoop niet dat mensen dat buiten de context gaan lezen, vereffening is m.i. niet belangrijker dan aarding.
Maar het is wel de belangrijkste functie van het CAP inderdaad. Verwarrende naam dan eigenlijk, we moeten het CVP gaan noemen...

• kabeltjekabel
Xander schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 12:14:
[...]

Ik hoop niet dat mensen dat buiten de context gaan lezen, vereffening is m.i. niet belangrijker dan aarding.
Maar het is wel de belangrijkste functie van het CAP inderdaad. Verwarrende naam dan eigenlijk, we moeten het CVP gaan noemen...
Dat is het dus wel. Er gaat pas stroom lopen bij spanningsverschil. Vereffening gaat er om alles op hetzelfde potentiaal te krijgen. Of dat nu 0V (aarde) is of 20V maakt verder niet bijster veel uit.

• MarcelGo
  • Laatst online: 22:06
Vraagje over licht in de schuur, ik heb nu een enkel wcd in de schuur en zou daar graag een combi willen plaatsen van wcd en schakelaar, kan ik dan vanaf de wcd een blauwe door laten lopen naar een lichtpunt en de bruine vanaf wcd naar schakelaar en dan ook door naar lichtpunt?

Of is hier een andere oplossing voor?

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• tomtommie
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:01

tomtommie

Alaaf!

Thanks! Toch nog maar even een doosje geboord en hier de blanke draad en aarde vanuit de wcd naartoe getrokken!

• habbekrats
Eisen voor de beschermende vereffening (potentiaalvereffening) in bad- en doucheruimten
In bepaling 701.415.2 wordt de vereiste aanvullende beschermende vereffening aangegeven. Deze potentiaalvereffening moet alle vreemde geleidende delen verbinden met de beschermingsleidingen van alle toestellen in deze zones.

Alle vereffeningsleidingen en beschermingsleidingen worden verbonden met een binnen de badkamer aangebracht centraal aardpunt. Dit aardpunt moet een voldoende aantal aansluitklemmen hebben voor het opnemen van draden met een doorsnede tot en met 4 mm2.

Per aansluitklem mag maar één draad worden aangesloten. Dit centraal aardpunt wordt meestal achter de spiegel of onder de wastafel aangebracht in een inbouwdoos. Vreemde geleidende delen zijn die delen die oorzaak kunnen zijn van spanningsversleping. Voorbeelden van vreemde geleidende delen zijn:

Metalen cv-leidingen en verwarmingsradiatoren;
Metalen gas- en waterleidingen;
Metalen wanden;
Metalen frames van voorzet- en badkamerwanden;
Metalen douchebakken en badkuipen ook al hebben ze kunststof sifons en afvoerleidingen.

Kunststof leidingen waarin een barrièrelaag van metaal is opgenomen, worden beschouwd als metalen leidingen, tenzij door de wijze van montage gewaarborgd wordt dat er geen geleidende verbinding ontstaat met metalen radiatoren en kranen. Geleidende delen die geen oorzaak kunnen zij van spanningsversleping zijn geen vreemde geleidende delen in de zin van NEN 1010. Ze hoeven dan ook geen deel uit te maken van de potentiaalvereffening. Voorbeelden hiervan zijn:

Deurknoppen en scharnieren;
Ophanghaken;
Metalen raam- en deurkozijnen die geen contact maken met de betonbewapening;
Verwarmingsradiatoren die zijn aangesloten met kunststof cv-leidingen en die geïsoleerd zijn ten opzichte van de bewapening.

Ook de betonbewapening in de vloer van de badkamer moet in de potentiaalvereffening worden betrokken. Dit is vereist volgens bepaling 415.2 van de NEN 1010. Dit geldt alleen wanneer de betonbewapening doorloopt in de vloer naar andere ruimten. Hierbij moet de bewapening intern zijn doorverbonden en er moeten aansluitklemmen zijn aangebracht. In veel gevallen is dit niet of niet meer uitvoerbaar. Voor deze situatie moet boven de bewapening een metalen mat zijn aangebracht die met de potentiaalvereffening is verbonden. De doorsnede van de beschermingsleiding is in de woning gelijk aan de aderdoorsnede van de fase en dus 2,5 mm2.

De doorsnede van de vereffeningsleiding is derhalve ook minimaal 2,5 mm2. Men heeft hierbij de keuze uit 2,5 mm2 als de leiding beschermd is tegen mechanische beschadiging, bijvoorbeeld omdat de leiding is aangebracht in een buis, en ten minste 4 mm2 als de leiding niet tegen mechanische beschadiging is beschermd.

• Matthijs..
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13-10 12:47
In een jaren 30 bovenwoning, Voorburg, wil m’n broertje elektrisch gaan koken. De huidige aansluiting is 1x35A, er ligt al een offerte van Stedin om deze om te zetten naar 3x25A. Nu komt Stedin dit alleen doen als de groepenkast hiervoor geschikt is (4-polige hoofdschakelaar, min 2 aardleks etc.). De huidige kast voldoet zeker niet (geen hoofdschakelaar, één AC-ALS, 3 groepen) en moet vervangen worden.

Nu zou ik dit graag zelf willen doen, maar heb geen zegelrecht en de hoofdstop moet er toch echt uit ivm spanningsloos werken. Lokale erkende installateur gebeld (met zegelrecht), maar die verwijst me naar Stedin, zou via hun storingsdienst moeten. Stedin geeft aan dat het dan het verplaatsen van de aansluiting wordt, wat veel duurder is en geeft als tip om direct zelf naar een installateur met zegelrecht te gaan. Voor zover kastje-muur verhaal.

Mijn voorkeur zou ernaar uitgaan dat een installateur ’s ochtends het zegel eraf haalt, ik dan de kast vervang en de installateur aan het eind van z’n werkdag er een nieuw zegel aan hangt. Voordat ik andere installateurs ga bellen met dit voorstel, heeft dit überhaupt kans van slagen? Of is de gebruikelijke weg wel via de netbeheerder?

• kabeltjekabel
Netbeheerder zit te kletsen want ze sluiten zelf nieuwbouwwijken 3-fasig aan waar er nog geeneens een hoofdschakelaar hangt... waar er vervolgens door de bouwer stiekem een 1-fase kast boven geplaatst wordt. Maar qua uitgangspunt hebben ze het wel goed. Alleen houden ze zichzelf er niet altijd aan.

Je installateur zit ook te kletsen; die kan prima zegel knippen, zekering trekken / uitdraaien en 4-polige hoofdschakelaar plaatsen, zekering weer aan brengen en verzegelen.

Ik zou gaan voor optie C (beetje afhankelijk ook van type aansluiting); zelf hoofdzekering verwijderen, groepenkast vervangen en daarna netbeheerder bellen dat met het stofzuigen van de meterkast in voorbereiding van hun upgrade het zegel is gesneuveld. Of gewoon helemaal je mond houden en de vermoorde onschuld spelen en zeggen dat er helemaal geen zegel hangt. Die netbeheerders moeten maar eens van hun krent afkomen. Altijd flink zeuren dat de hoofdschakelaar je eigen deel is, maar geen mogelijkheid geven daar veilig aan te zitten.... Nieuwe aansluitingen gaan allemaal met automaten ipv smeltzekeringen en die zijn bedienbaar voor de eindgebruiker.

Of optie D; onder spanning werken.

• SjaakBF
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 09-10 22:23
Ik heb zelf de zegel van de aansluitkast doorgeknipt en de groepenkast vervangen, wel de hoofdstop van de net beheerder met rubberen handschoenen en op dikke rubberen schoenzolen verwijdert.
Toen de netbeheerder alles om kwam zetten naar 3x 25 Amp verteld dat ik de zegel had verbroken om veilig te kunnen werken, geen probleem zij hij, veilig werken gaat voor, ik moet toch nieuwe zegels aanbrengen.
Ik zou er dus geen probleem van maken.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:47

timovd

Voorsprong door techniek

@Matthijs.. je kunt prima met een 1x35A elektrisch koken.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• kabeltjekabel
timovd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:49:
Klopt. Maar de grote 5-pits platen zijn 11,1 kW en daar heb je wel 3-fase voor nodig.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01:42

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Ik heb een kamer gehuurd, met een keukentje erin. In die keuken zit een keramische kookplaat met oven eraan vast, met 5 polige perilex-stekker, welke heel handig weggewerkt zit achter het kooktoestel. Deze heeft in de meterkast 3 stoppen. Dit kooktoestel is eigenaar van de particuliere verhuurder, welke ik eigenlijk zo min mogelijk wil lastig vallen, dus ook niet met vragen om een andere.

Ik weet niet hoe lang ik hier blijf wonen, en ik heb (bij een vriendin in haar berging) een zeer goede gasfornuis met elektrische oven staan. Daarnaast heb ik het niet ruim.

Maar elektrisch koken vind ik een rampzalig.

Nu heb ik gezien dat de Ikea een (inbouw) inductiekookplaat heeft voor € 250. Is het mogelijk om deze veilig samen met het kooktoestel op de perilex-stekker aan te sluiten? Dus de kookplaat te monteren bovenop de afdekplaat van het kooktoestel? Die is sowieso al vrij laag, dus voor de hoogte is het niet erg.

Ik kan me voorstellen dat je ze niet tegelijkertijd moet aanzetten, maar dat vind ik niet erg.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Matthijs..
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:41:

Ik zou gaan voor optie C (beetje afhankelijk ook van type aansluiting);

...

Nieuwe aansluitingen gaan allemaal met automaten ipv smeltzekeringen en die zijn bedienbaar voor de eindgebruiker.

Of optie D; onder spanning werken.
Installateur mag dit dus gewoon, duidelijk! Zal er nog eens een andere over bellen. En anders optie C idd. Ga in elk geval niet onder spanning werken met zo's klus.
timovd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:49:
Gaat om een ~11kW plaat, dus 3 fase is wel nodig.

Dank voor de reacties tot dusver!

• kabeltjekabel
ardana schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:17:
Ik heb een kamer gehuurd, met een keukentje erin. In die keuken zit een keramische kookplaat met oven eraan vast, met 5 polige perilex-stekker, welke heel handig weggewerkt zit achter het kooktoestel. Deze heeft in de meterkast 3 stoppen. Dit kooktoestel is eigenaar van de particuliere verhuurder, welke ik eigenlijk zo min mogelijk wil lastig vallen, dus ook niet met vragen om een andere.

Ik weet niet hoe lang ik hier blijf wonen, en ik heb (bij een vriendin in haar berging) een zeer goede gasfornuis met elektrische oven staan. Daarnaast heb ik het niet ruim.

Maar elektrisch koken vind ik een rampzalig.

Nu heb ik gezien dat de Ikea een (inbouw) inductiekookplaat heeft voor € 250. Is het mogelijk om deze veilig samen met het kooktoestel op de perilex-stekker aan te sluiten? Dus de kookplaat te monteren bovenop de afdekplaat van het kooktoestel? Die is sowieso al vrij laag, dus voor de hoogte is het niet erg.

Ik kan me voorstellen dat je ze niet tegelijkertijd moet aanzetten, maar dat vind ik niet erg.
Elektrisch koken is niet rampzalig, maar elektrisch koken niet-inductie is dat wel :+

Euh, is het 1 apparaat, of zit er een soort draadbrug tussen? Met wat mazzel zit de oven op 1 fase en de kookplaat op de andere twee. Je zou dan de kookplaat gewoon los kunnen halen en daar de nieuwe kookplaat kunnen aansluiten.

Ovens veelal max 3,7 kW, dus dat zou moeten kunnen. Hele plaat spanningsvrij is er toch niet bij met stoppen.
Matthijs.. schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 18:42:
[...]

Installateur mag dit dus gewoon, duidelijk! Zal er nog eens een andere over bellen. En anders optie C idd. Ga in elk geval niet onder spanning werken met zo's klus.

[...]

Gaat om een ~11kW plaat, dus 3 fase is wel nodig.

Dank voor de reacties tot dusver!
Ja. Of anders gewoon netbeheerder laten komen, die aan de koffie zetten en zelf even kast vervangen.

Weet je of het 2 stoppen bijplaatsen wordt of vervanging van hoofdzekeringkast?

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01:42

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:13:
[...]

Elektrisch koken is niet rampzalig, maar elektrisch koken niet-inductie is dat wel :+

Euh, is het 1 apparaat, of zit er een soort draadbrug tussen? Met wat mazzel zit de oven op 1 fase en de kookplaat op de andere twee. Je zou dan de kookplaat gewoon los kunnen halen en daar de nieuwe kookplaat kunnen aansluiten.

Ovens veelal max 3,7 kW, dus dat zou moeten kunnen. Hele plaat spanningsvrij is er toch niet bij met stoppen.
Het is 1 apparaat, samen hebben ze 1 stekker. Ik heb het interne gebeuren verder niet bekeken.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• kabeltjekabel
Bekijk dat eerst eens dan.

• Jim423
Ik kan me voorstellen dat het onwenselijk is om het apparaat uit elkaar te gaan halen van de huurwoning. Je zou een plankje kunnen maken met daarop 2x een Perilex WCD met daaraan 1 Perilex aansluitsnoer + stekker die je in de muur steekt. 1 WCD voor het fornuis en 1 WCD voor de ikea plaat. Voldoet niet aan de norm maar inprincipe wel veilig verder mits er 3 16A stoppen in de groepenkast zitten. Ik zou wel de knoppen voor de platen van het fornuis blokkeren zodat je hem niet per ongeluk in kan schakelen onder de afdekplaat.

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:16

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Als je geluk hebt is die perilex in de keuken een 3-fase aansluiting, en is dat huidige ding 2-fase voor de keramische kookplaat en 1 fase voor de oven.

Als dat andere ding ook de oven op 1 groep kan laten draaien, dan kun je het (bijna) 1:1 omwisselen: Inductiekookplaat op 2 fasen, en de oven op de 3e fase.

Overigens kun je eventueel ook een 2e hands inductieplaat scoren, dan ben je voor 100 euro ofzo klaar.

Met wat geluk moet je dus alleen een 'splitter' maken om van de perilex in de wand naar 2 aansluitingen te gaan (je kookplaat en de oven)

• Jim423
Het probleem is dus dat je niet weet op welke fase wat zit. Aders gaan lostrekken raad ik niet aan zonder te meten, stel je nul raakt los kan het interessant worden. (en kleur betekent inprincipe ook niets) Ik weet niet hoeveel kennis Ardana hiervan heeft. De oplossing met het plankje hoef je het apparaat niet voor open te maken. Heeft wel als gevolg dat je de oven en kookplaat niet tegelijkertijd kan gebruiken omdat je 66,6% kans hebt dat ze op dezelfde fase zitten. Maar volgens mij was dat al ingecalculeerd. Zou het wel puur als tijdelijke oplossing gebruiken.
kabeltjekabel schreef op zondag 28 april 2019 @ 00:15:
[...]Hij zegt; 'drie stoppen', dus zou wel heel raar zijn als dat geen 3-fase is.
Hij? :|
De stoppen trekken vind ik inderdaad een goede.

Jim423 wijzigde deze reactie 28-04-2019 20:33 (18%)

• kabeltjekabel
DJSmiley schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:07:
Als je geluk hebt is die perilex in de keuken een 3-fase aansluiting, en is dat huidige ding 2-fase voor de keramische kookplaat en 1 fase voor de oven.

Als dat andere ding ook de oven op 1 groep kan laten draaien, dan kun je het (bijna) 1:1 omwisselen: Inductiekookplaat op 2 fasen, en de oven op de 3e fase.

Overigens kun je eventueel ook een 2e hands inductieplaat scoren, dan ben je voor 100 euro ofzo klaar.

Met wat geluk moet je dus alleen een 'splitter' maken om van de perilex in de wand naar 2 aansluitingen te gaan (je kookplaat en de oven)
Hij zegt; 'drie stoppen', dus zou wel heel raar zijn als dat geen 3-fase is.
Jim423 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:38:
Het probleem is dus dat je niet weet op welke fase wat zit. Aders gaan lostrekken raad ik niet aan zonder te meten, stel je nul raakt los kan het interessant worden. (en kleur betekent inprincipe ook niets) Ik weet niet hoeveel kennis Ardana hiervan heeft. De oplossing met het plankje hoef je het apparaat niet voor open te maken. Heeft wel als gevolg dat je de oven en kookplaat niet tegelijkertijd kan gebruiken omdat je 66,6% kans hebt dat ze op dezelfde fase zitten. Maar volgens mij was dat al ingecalculeerd. Zou het wel puur als tijdelijke oplossing gebruiken.
Slecht idee. Gewoon uitzoeken op welke fase die oven huist. Die zekeringen kun je stuk voor stuk trekken, dus dat is het probleem niet.

L1 er uit draaien > oven aanzetten > geen leven? > Oven op L1
wel leven? > oven uit > L2 er uit ook uit draaien > oven aan > geen leven? > oven op L2
wel leven? > oven waarschijnlijk op L3 > oven uit.
Controleren; L1 en L2 er weer in, L3 er uit > oven aan? Geen leven? Oven inderdaad op L3

Tenzij het zo'n fancy ding is met een control unit die huist op een bepaalde fase en via relais de rest aanstuurt.

Uitzoeken wat wat is moet toch om de nieuwe plaat aan te sluiten. Bij Perilex weet je niks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:05
Gisteren in de keldermuur (van betonblokken) weer een aantal gaten geboord met de dozenboor.

Ik gebruik hiervoor altijd een zelfgemaakte mal van hout voor. Zeker als er meerdere dozen naast elkaar geboord moet worden, zodat ze waterpas en op de juiste onderlinge afstand komen. Ik bedoel niet een aftekenmal, die kan je gewoon kopen en gebruik ik ook om eerst alles af te tekenen. De houten mal gebruik ik zodat de boor niet wegloopt.

Nu heeft mijn dozenboor geen centerboor. Maar toen ik een keer een professionele dozenboor huurde had die ook geen centerboor. Hoe doen jullie dat, met of zonder mal?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Matthijs.. schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 16:29:
Mijn voorkeur zou ernaar uitgaan dat een installateur ’s ochtends het zegel eraf haalt, ik dan de kast vervang en de installateur aan het eind van z’n werkdag er een nieuw zegel aan hangt. Voordat ik andere installateurs ga bellen met dit voorstel, heeft dit überhaupt kans van slagen? Of is de gebruikelijke weg wel via de netbeheerder?
Een lokale erkende installateur doet dat vaak niet, omdat hij niet zelf de kast heeft aangesloten heeft maar wel aansprakelijk is als er iets fout is. (Zegelnummer staat op naam van installateur.
Skidmarks schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:18:
Gisteren in de keldermuur (van betonblokken) weer een aantal gaten geboord met de dozenboor.

[Afbeelding]

Ik gebruik hiervoor altijd een zelfgemaakte mal van hout voor. Zeker als er meerdere dozen naast elkaar geboord moet worden, zodat ze waterpas en op de juiste onderlinge afstand komen. Ik bedoel niet een aftekenmal, die kan je gewoon kopen en gebruik ik ook om eerst alles af te tekenen. De houten mal gebruik ik zodat de boor niet wegloopt.

Nu heeft mijn dozenboor geen centerboor. Maar toen ik een keer een professionele dozenboor huurde had die ook geen centerboor. Hoe doen jullie dat, met of zonder mal?
Met centerboor, als hij heen centerboor heeft dan is een mal wel heel makkelijk ja. En als er met water geboord moet worden kun je beter een vuiniszak/puinzak met ductape aan de muur plakken en die in je bak uit laten komen.

• Matthijs..
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 20:13:

[...]
Ja. Of anders gewoon netbeheerder laten komen, die aan de koffie zetten en zelf even kast vervangen.

Weet je of het 2 stoppen bijplaatsen wordt of vervanging van hoofdzekeringkast?
Durf ik niet te zeggen, er zit wel zo'n zwarte kast die breed genoeg is om 3 stoppen in te plaatsen, maar geen idee wat erin zit (voorbereidingen voor 2 extra stoppen etc). Hoop dat er automaten in komen, zal daar ook zeker om vragen. Anders in ieder geval 3 nieuwe stoppen, niet twee nieuwe plus de oude laten zitten.

• habbekrats
Matthijs.. schreef op zondag 28 april 2019 @ 09:09:
[...]

Durf ik niet te zeggen, er zit wel zo'n zwarte kast die breed genoeg is om 3 stoppen in te plaatsen, maar geen idee wat erin zit (voorbereidingen voor 2 extra stoppen etc). Hoop dat er automaten in komen, zal daar ook zeker om vragen. Anders in ieder geval 3 nieuwe stoppen, niet twee nieuwe plus de oude laten zitten.
maak eens een foto van je kwh meter, ook kun je op je afrekening zien wat voor aansluiting je hebt.

bij een aantal netbeheerders kun je ook met je meternummer de aansluit gegevens inzien.

bv liander https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/capaciteit

habbekrats wijzigde deze reactie 28-04-2019 09:41 (13%)

• Matthijs..
habbekrats schreef op zondag 28 april 2019 @ 09:39:
[...]

maak eens een foto van je kwh meter, ook kun je op je afrekening zien wat voor aansluiting je hebt.

bij een aantal netbeheerders kun je ook met je meternummer de aansluit gegevens inzien.

bv liander https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/capaciteit
nu 1x35A. Wat kabeltjekabeltje vraagt is of de bestaande hoofdzekeringenkast ruimte biedt om er 3x25A zekeringen in te zetten, of dat er sowieso een nieuwe kast (en dan met automaten) geplaatst moet worden. Dat weet ik dus niet.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12-10 06:40
Matthijs.. schreef op zondag 28 april 2019 @ 09:09:
[...]

Ga er maar niet vanuit dat je zekerings-automaten krijgt, dat ga je alleen voor elkaar krijgen als er (flink) wat schort aan de huidige hoofdzekering-kast.
En als je erop staat dat je ze wel krijgt dan zal je daar vermoedelijk ook een flinke rekening voor krijgen.

En wat betreft het eraf halen van een zegel door een erkend installateur, ga er ook maar niet vanuit.
Dan moet het er mogelijk al 1 zijn die je persoonlijk kent en die weet hoe je werkt, anders gaat hij dat niet doen, want hij wordt aangekeken als er wel iets gebeurt wat door onvakkundige installatie is voort gekomen, wat @Noodels ook al zegt.

• habbekrats
Matthijs.. schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:34:
[...]

nu 1x35A. Wat kabeltjekabeltje vraagt is of de bestaande hoofdzekeringenkast ruimte biedt om er 3x25A zekeringen in te zetten, of dat er sowieso een nieuwe kast (en dan met automaten) geplaatst moet worden. Dat weet ik dus niet.
De meeste aansluitkasten zijn vaak al in 3x63A cups uitgevoerd, afhankelijk van de gewenste aansluiting draaien ze er 1 of 3 zekeringen in. Maar vragen en de netwerk beheerder geeft 100% zekerheid.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:54

[Afbeelding]

Met mal of af te tekenen en een centerboor (die moet je vaak los kopen). :)

• StM
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 05:38
Hier nog iemand die elektrisch wil gaan koken ipv gas :)

Ik heb vorig jaar een jaren 80 woning gekocht en de elektrische installatie is op z'n zachts gezegd niet heel ruim bemeten: 1x 35A, 6 groepen met smeltzekeringen, geen hoofdschakelaar.

Het allerliefste zou ik gewoon 4 extra draden naar de keuken trekken om een kookgroep te maken, maar dat is niet heel simpel. De bestaande buizen ga ik het iig niet bij kunnen krijgen en loze leidingen lijken er niet te zijn. De kruipruimte staat vol water en de keuken zit ~9 meter van het luik, met meerdere obstakels er tussen waar je niet zomaar omheen kan. Ik ga er iig niet in en ik denk dat loodgieters er ook geen zin in hebben.

Een grondkabel buitenom leggen is geen optie, want dan zou ik door een stuk gemeente grond moeten.

Ik heb echter al wel 3 groepen in de keuken, al zijn dit gedeelde groepen. Zo staat de koelkast en oven (die ik niet gebruik) samen met de verlichting van de schuur, de vaatwasser is gekoppeld aan de groep voor boven (ik denk dat er een gat dwars door de verdiepingsbetonplaat is gemaakt waarmee die afgetakt is en daarna weggestucd want volgens mij zit er geen doos en ik zie een verkleuring). De laatste groep is van de keukenverlichting en die is gedeeld met de rest van de woonkamer, waar zo goed als niets op zit.

Welke risico's zie ik over het hoofd waardoor het een slecht idee zou zijn om een standaard 7kw plaat op de 2 minst belaste groepen er bij te zetten? Ik weet dat het niet zo hoort, maar totdat ik de woonkamer ga verbouwen (wat nog moet gebeuren, maar wel pas over minstens 6 maanden en het lot van de keuken ben ik nog niet over uit) en ik dus bv een sleuf in de gietvloer kan frezen of iets via het plafond kan doen zie ik niet heel veel andere mogelijkheden.

Eigenlijk het enige echte risico dat ik zie is dat ik per ongeluk een groep zou kunnen overbelasten. Nu ben ik alleen en bv tegelijk koken, laat staan staan op de hoogste stand, en vaatwassen of stofzuigen doe ik toch nooit. Zelfs al zou het gebeuren, dan gaat er een zekering uit, naja dan draaien we weer een nieuwe in en moet ik misschien eens gaan kijken of er iets naar een andere groep moet of dat ik toch echt werk moet gaan maken van het trekken van extra leidingen.

Een ander risico is, is dat een onwetend iemand denkt veilig er aan te kunnen werken wanneer 1 van de 2 groepen afgeschakeld is. Maar ik zou niet weten hoe dat zou kunnen gebeuren.

Sowieso wil ik over een tijdje de hele meterkast er uit trekken en opnieuw opbouwen, al zal er wel eerst een elektricien langs moeten komen om een hoofdschakelaar te plaatsen, want ik acht mezelf dan wel kundig genoeg om veilig aan een stroomloze kast te werken, maar aan een live kast kom ik absoluut niet.

Hoe denken jullie er over? En weten jullie misschien nog betere oplossingen? :)

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:32

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

@StM

Van de zomer op een hele warme dag een klein persoon in wat oude kleding de kabel laten ophalen die je in de keuken al door de vloer hebt geduwd.
Heb ik ook zo gedaan, mijn zoon is een stuk kleiner dan ik. :) en hartje zomer ligt er minder vocht en is een beetje nat niet erg.

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• StM
Er zit ook een rioolpijp dwars onder de vloer. Ik heb nog niet gekeken of je er langs de zijkant omheen kan, maar het riool komt midden in de zijgevel binnen en de WC zit tegen de binnenmuur met de buren aan... Er onder door gaat waarschijnlijk graven worden.

Hoe dan ook is het geen leuk klusje :) En ik weet niet of ik het aan iemand durf te vragen om te doen, met het risico dat er iets gebeurd...

• habbekrats
Ik zou het water eens wegpompen en kijken hoe snel het terug komt. Daarna eens kijken hoe snel het terug komt. Zoals gezegd een klein persoon zoeken, zorg voor genoeg batterij lampen en blijf tijdens de werkzaamheden altijd bij het luik. Mooiste zou zijn als je kunt ventileren met een andere opening.

Neem een grondkabel en leg hem gewoon over de vloer van de kruipruimte en als het kan langs de muren.

• Rol-Co

Rol-Co

StM schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:18:
Er zit ook een rioolpijp dwars onder de vloer. Ik heb nog niet gekeken of je er langs de zijkant omheen kan, maar het riool komt midden in de zijgevel binnen en de WC zit tegen de binnenmuur met de buren aan... Er onder door gaat waarschijnlijk graven worden.

Hoe dan ook is het geen leuk klusje :) En ik weet niet of ik het aan iemand durf te vragen om te doen, met het risico dat er iets gebeurd...
In de zomer is het grondwater een stuk lager, en warm dus water is geen probleem. Wel 1 tip, zet de hoofdschakelaar van de elektra kast uit, mocht er al eens iemand iets gerommeld hebben.

Wat ook helpt is een lengte pvc pijp met een lasdraadje er aan geplakt met ducktape, buig er een haakje aan en als je de kabel in de keuken door voert eerst even aanstrippen en 2 aders aan elkaar knopen.
Dan heb je een buigbare reach van een meter of 6.

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
@StM. Ik heb vorige zomer een ETNA inductieplaat geïnstalleerd op 1 fase (deze kan op 3 verschillende manieren worden aangesloten). Ik moest daarvoor wel een draadbrug verplaatsen en het apparaat via de instellingen op 'low power' zetten. In deze configuratie kan ik niet alle 4 de kookzones tegelijk gebruiken op vol vermogen, maar ik werk meestal maar op 1 kookzone. Van dat 'low power' merk ik overigens niks, wat een verschil met op gas koken. M.a.w. als je kookt met 1 of 2 zones hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken over je zekeringen als jouw inductieplaat ook geschikt is voor 1 fase.

• kabeltjekabel
Met centerboor. En dan niet dusdanig lang uitstekend dat je aan de andere kant van de muur er weer uit komt.

Ik geloof best dat de profi's die dit hele dagen doen het prima redden zonder centreerboor, ik doe dat niet en ga er ook niet aan beginnen het zonder te doen.
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 18:46:
[...]

In de zomer is het grondwater een stuk lager, en warm dus water is geen probleem. Wel 1 tip, zet de hoofdschakelaar van de elektra kast uit, mocht er al eens iemand iets gerommeld hebben.

Wat ook helpt is een lengte pvc pijp met een lasdraadje er aan geplakt met ducktape, buig er een haakje aan en als je de kabel in de keuken door voert eerst even aanstrippen en 2 aders aan elkaar knopen.
Dan heb je een buigbare reach van een meter of 6.
Moet die hoofdschakelaar er eerst komen ;)

Als je aan een stuk rechtdoor kunt, kun je ook een touwtje richting keuken schieten met de kruisboog en dat met een buisje weer opzuigen, zeker als je het allemaal kunt zien vanaf het kruipluik. Touwtje er door, kabel er aan en rijgen maar.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 28-04-2019 19:34 (43%)

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:31:
[...]

Moet die hoofdschakelaar er eerst komen ;)

Als je aan een stuk rechtdoor kunt, kun je ook een touwtje richting keuken schieten met de kruisboog en dat met een buisje weer opzuigen, zeker als je het allemaal kunt zien vanaf het kruipluik. Touwtje er door, kabel er aan en rijgen maar.
Of alle groepen uit, ook goed :)
Mijn ervaring is dat werken vanuit de keuken naar de mk makkelijker is dan andersom.

• StM
Hmm ik zie een paar goede ideeën om toch een kabel te leggen, thanks! :) En idd als het lekker weer is, is het water ook een stuk minder een probleem.

• kabeltjekabel
Maar vanuit de keuken kun je niet met de kruisboog schieten via een gat van 20mm :+

Stadsverwarmingsleidingen (indien van toepassing) zou ik wel vermijden als de pest. Als die volledig lek gaan stroomt je hele kruipruimte vol met water van 90 graden en is de kans klein dat je er levend uit komt.

De vrouwen in mijn familie hebben verder een verbod ingesteld om alleen een kruipruimteklus te doen.

• Xander
kabeltjekabel schreef op zondag 28 april 2019 @ 19:31:
[...]

Met centerboor. En dan niet dusdanig lang uitstekend dat je aan de andere kant van de muur er weer uit komt.
Als je een begin hebt gemaakt kan die centerboor er ook prima weer uit. :) Zou ik voor de zekerheid altijd doen in dunne muurtjes, centerboor voegt na de eerste centimeter toch niets meer toe.

• kabeltjekabel
Xander schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:33:
[...]

Als je een begin hebt gemaakt kan die centerboor er ook prima weer uit. :) Zou ik voor de zekerheid altijd doen in dunne muurtjes, centerboor voegt na de eerste centimeter toch niets meer toe.
Voor de diepte een dikke streep op de gatenzaag of anders de diepteaanslag van de boormachine. Elk gat die boor verwijderen en weer aanbrengen... meh. Het centergat maakt het weghakken van het eiland ook makkelijker.
Jim423 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 23:38:
Hij? :|
De stoppen trekken vind ik inderdaad een goede.
Hij/zij/hen, ik voorzie iedereen van elektra advies :+

• GJ007
Jim423 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 11:14:
[...]

Ja is een goede. Heb je ook meteen bemetering voor je gasten.
Is helaas geen apart kavel

signature

• Jim423
Je kan proberen alsnog te informeren onder naam van je B.V. (waar je gasten boeken) bij je netbeheerder. Er zijn personen die het toch voor elkaar hebben gekregen om op naam van de zaak een tweede 3x25A te krijgen op hetzelfde adres. En anders wordt het toch de OVK.

• GJ007
Jim423 schreef op zondag 28 april 2019 @ 22:46:
Je kan proberen alsnog te informeren onder naam van je B.V. (waar je gasten boeken) bij je netbeheerder. Er zijn personen die het toch voor elkaar hebben gekregen om op naam van de zaak een tweede 3x25A te krijgen op hetzelfde adres. En anders wordt het toch de OVK.
d:)b

signature

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op zondag 28 april 2019 @ 20:32:
Maar vanuit de keuken kun je niet met de kruisboog schieten via een gat van 20mm :+

Stadsverwarmingsleidingen (indien van toepassing) zou ik wel vermijden als de pest. Als die volledig lek gaan stroomt je hele kruipruimte vol met water van 90 graden en is de kans klein dat je er levend uit komt.

De vrouwen in mijn familie hebben verder een verbod ingesteld om alleen een kruipruimteklus te doen.
En vanuit het kruipluik kan je de 20mm niet zien, al helemaal niet met een geïsoleerde vloer. ;)
Maar als je er eerst 4 meter kabel door duwt, of eventueel eerst een 5m touw kan je die wel "haken" met een pvc pijp lengte.
Dan is het nog een kwestie van trekken en opvoeren...

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op zondag 28 april 2019 @ 23:47:
[...]

En vanuit het kruipluik kan je de 20mm niet zien, al helemaal niet met een geïsoleerde vloer. ;)
Maar als je er eerst 4 meter kabel door duwt, of eventueel eerst een 5m touw kan je die wel "haken" met een pvc pijp lengte.
Dan is het nog een kwestie van trekken en opvoeren...
Tuurlijk wel. Je zet gewoon een zaklamp op het gat. Dan kun je het licht zien en schiet je daar heen. Of anders zie je wel de piepschuimkorrels onder het boorgat liggen.

Vervolgens met een dun slangetje aan de stofzuiger of een haakje pak je dat touwtje naar boven door het 20mm gat.

• Rol-Co

Rol-Co

kabeltjekabel schreef op maandag 29 april 2019 @ 00:36:
[...]

Tuurlijk wel. Je zet gewoon een zaklamp op het gat. Dan kun je het licht zien en schiet je daar heen. Of anders zie je wel de piepschuimkorrels onder het boorgat liggen.

Vervolgens met een dun slangetje aan de stofzuiger of een haakje pak je dat touwtje naar boven door het 20mm gat.
En met dat touwtje krijg jij een 5x2,5 door dat gat gestuurd?
Lijk me een hoop getob, maar wie weet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
Rol-Co schreef op maandag 29 april 2019 @ 07:48:
[...]

Kabel dan gewoon van boven de vloer door het gat invoeren. Het touwtje er aan vast om de kabel richting kruipluik te trekken.

• Dennis
  • Laatst online: 23:30
Ik heb het ook wel eens gedaan en het werkt. Maar beter is eerst één VD-draad erdoorheen trekken en daarna de hele bos. Hangt natuurlijk af van de sterkte van je touwtje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

kabeltjekabel schreef op zondag 28 april 2019 @ 21:43:
[...]

Voor de diepte een dikke streep op de gatenzaag of anders de diepteaanslag van de boormachine. Elk gat die boor verwijderen en weer aanbrengen... meh. Het centergat maakt het weghakken van het eiland ook makkelijker.
Eerst alles aftekenen, dan bij alle dozen een begin maken, centerboor d'r uit en dan alles tot diepte boren vind ik als amateur het fijnst werken.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

• Sa.Tan
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-10 16:53
@StM weet je het zeker dat in de keuken geen doos zit? en buis in de meterkast? Ik zit met hetzelfde, ook jaren 80 woning en water in de kruipruimte. Kwam erachter dat ik in de MK het plofondje eruit kon tillen en zag daar meerdere loze buizen en door een 3/4 buis trekveer doorgeduwd die qua afstand met de keuken ongeveer uitkwam en mijn vrouw hoorde daar iets tikken en het bleek dat de doos achter de tegels zat weggewerkt. Daarna was het heel eenvoudig te horen welke tegel hol klonk.
Tis even wat speurwerk en anders de klokpomp in de kruipruimte, heb voor mijn netwerk daar ook moeten vertoeven, maar nu nylontouwen laten hangen zodat ik daar niet weer hoef rond te kruipen. :+

• MarcelGo
MarcelGo schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 13:17:
Vraagje over licht in de schuur, ik heb nu een enkel wcd in de schuur en zou daar graag een combi willen plaatsen van wcd en schakelaar, kan ik dan vanaf de wcd een blauwe door laten lopen naar een lichtpunt en de bruine vanaf wcd naar schakelaar en dan ook door naar lichtpunt?

Of is hier een andere oplossing voor?
Geen tip?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 23:28
In principe kun je dit gewoon googlen, maar vooruit

bruin van WCD naar schakelaar, dan zwart van schakelaar naar lamp en dan blauw terug naar wcd.

En dan mogelijk ook nog aarding verbinden van je lamp.

maartend wijzigde deze reactie 29-04-2019 12:38 (9%)

• MarcelGo
maartend schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:37:
[...]

In principe kun je dit gewoon googlen, maar vooruit

bruin van WCD naar schakelaar, dan zwart van schakelaar naar lamp en dan blauw terug naar wcd.

En dan mogelijk ook nog aarding verbinden van je lamp.
Niet gevonden, maar bedankt, is het verplicht zwart te gebruiken IPV bruin?

• DaTimMan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:19
MarcelGo schreef op maandag 29 april 2019 @ 15:33:
[...]

ja

Psn: timmeltje

• maartend
[...]

- 1ste hit met google.
- ik vraag me af of je het wel zelf moet doen als je het niet op Google kunt vinden en je het blijkbaar echt nog nooit hebt gedaan blijkbaar. Vergeet niet de stop er af te gooien voor je gaat beginnen.

• Techneut
  • Niet online
[...]

Het antwoord heb je inmiddels, maar wat denk je zelf? Als ik vragen van dit kaliber zie, d.w.z. over zoiets elementairs, vraag ik me inderdaad ook af waar de persoon mee bezig is. Je wilt namelijk gewoon niet weten wat iemand met verstand van zaken soms aantreft aan ronduit gepruts als ergens zijn hulp wordt gevraagd.

@maartend,
Met alle goede bedoelingen, versta me goed, je vertelt er het waarom dat zo voorgeschreven is niet bij. En daar ontbreekt het in zulke gevallen nou juist opvallend vaak aan, voor ons is dat volkomen vanzelfsprekend, maar voor volslagen leken blijkbaar helemaal niet.

Techneut wijzigde deze reactie 29-04-2019 18:43 (30%)

• kabeltjekabel
Nee indien kabel.
Kaasplank schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:29:
[...]

Eerst alles aftekenen, dan bij alle dozen een begin maken, centerboor d'r uit en dan alles tot diepte boren vind ik als amateur het fijnst werken.
Ja, dat kan ook. Maar ik heb een centerboor die nog geen cm uitsteekt.
[...]

Als je het touwtje er door hebt kun je vervolgens de trekveer of een VD draad doorrijgen. Zoals hierboven al genoemd is, is het dan makkelijker de kabel met de zwaartekracht mee te doen, anders krijg je problemen met de scherpe rand van het gat onderin de vloer.
Dennis schreef op maandag 29 april 2019 @ 08:03:
[...]

Ik heb het ook wel eens gedaan en het werkt. Maar beter is eerst één VD-draad erdoorheen trekken en daarna de hele bos. Hangt natuurlijk af van de sterkte van je touwtje.
Sowieso geen losse draden in de kruipruimte, dus kabel.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 29-04-2019 16:37 (100%)

• kabeltjekabel
-mag weg-

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 29-04-2019 16:37 (98%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcelGo
maartend schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:14:
[...]

- 1ste hit met google.
- ik vraag me af of je het wel zelf moet doen als je het niet op Google kunt vinden en je het blijkbaar echt nog nooit hebt gedaan blijkbaar. Vergeet niet de stop er af te gooien voor je gaat beginnen.
Nou nou, ik vraag het niet voor niets, ik heb mijn hele werkplaats voorzien van 3 fase 400V, 2 groepen en 2 230V groepen met verschillende wcd's, maar dat is vanaf de groepenkast en dus niet afwijkend van de basis, een lichtpunt toevoegen zonder centraaldoos situatie staat niet echt zo beschreven en ik vroeg het me gewoon af.

@Techneut waar lees je dat mijn lichtpunt 2 keer bruin heeft? Mijn vraag gaat vooral over zwart IPV bruin en of je deze zo van een wcd kan doorzetten.

Maar ik ga bedanken voor dit Topic ;w

• maartend
MarcelGo schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:51:
[...]

Nou nou, ik vraag het niet voor niets, ik heb mijn hele werkplaats voorzien van 3 fase 400V, 2 groepen en 2 230V groepen met verschillende wcd's, maar dat is vanaf de groepenkast en dus niet afwijkend van de basis, een lichtpunt toevoegen zonder centraaldoos situatie staat niet echt zo beschreven en ik vroeg het me gewoon af.
Oke. Dat is dan niet gek. Maar dan begrijp ik niet dat je het niet weet. Als je dat al hebt gedaan, is schakelaar doortrekken vana wcd peanuts voor je.

• Techneut
  • Niet online
MarcelGo schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:51:
[...]

@Techneut waar lees je dat mijn lichtpunt 2 keer bruin heeft? Mijn vraag gaat vooral over zwart IPV bruin en of je deze zo van een wcd kan doorzetten.

Maar ik ga bedanken voor dit Topic ;w
Oké, ik heb dat deel van je vraag in mijn vorige bericht doorgestreept. (Voorlopig) niet verwijderd omdat dan je opmerking aan mij wat onduidelijk zou zijn voor anderen. Ik begrijp denk ik nu je vraag beter dan eerst, namelijk welke kleur de draad moet hebben van de wandcontactdoos naar de lichtschakelaar. Heb ik dat correct begrepen? Zo ja, dan is dat antwoord "zwart" fout (waarschijnlijk was daar ook verkeerd begrepen wat je bedoelde). Dat korte stukje moet zoals je zelf al veronderstelde bruin zijn, je takt als ik het zo lees namelijk af van de bruine draad. En dan natuurlijk van de schakelaar naar de lamp wel zwart.

Techneut wijzigde deze reactie 29-04-2019 18:46 (3%)

• MarcelGo
Nu is er duidelijk geen ruimte meer voor misverstanden😉

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:00

CurlyMo

www.pilight.org

Wat is hier de mening over de veiligheid van de Sonoff schakelaars? Ik zou graag zo'n stekkerdoos gebruiken om de koelkast te schakelen, maar ja, 230V en Chinese Ali spul. Zo'n stekkerdoos is natuurlijk niet in zijn eigen omdoos te doen. Hier is de scepsis misschien wat groter dan in de andere topics, dus wat zeggen jullie?

Ik vind net wel dit CE certificaat:

https://www.itead.cc/sonoff-s26-wifi-smart-plug.html

Veilig dus?

CurlyMo wijzigde deze reactie 30-04-2019 19:38 (24%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@CurlyMo
Shelly1 past misschien wel in de muur?

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Shelly is inderdaad een no-brainer. Voor die inbouw spullen ga ik geen sonoff halen. Echter heeft Shelly geen stekker op basis van de ESP, dus dan toch sonoff, mits veilig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 21:19
CurlyMo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:29:
Wat is hier de mening over de veiligheid van de Sonoff schakelaars? Ik zou graag zo'n stekkerdoos gebruiken om de koelkast te schakelen, maar ja, 230V en Chinese Ali spul. Zo'n stekkerdoos is natuurlijk niet in zijn eigen omdoos te doen. Hier is de scepsis misschien wat groter dan in de andere topics, dus wat zeggen jullie?

Ik vind net wel dit CE certificaat:
[Afbeelding]
https://www.itead.cc/sonoff-s26-wifi-smart-plug.html

Veilig dus?
Een CE-verklaring geef je zelf af als fabrikant dat betekent niet dat ook daadwerkelijk een externe partij iets heeft gekeurd.

In de EU-wetgeving staat omschreven welke type producten voor hun CE-verklaring ook onafhankelijke testen hebben doorstaan.
Als ik op elektrisch apparaat geen kema-keur of dekra of tuv certificaat nummer zie ga ik redelijk vanuit dat niet onafhankelijk naar gekeken heeft.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

leonbong schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:31:
[...]
Als ik op elektrisch apparaat geen kema-keur of dekra of tuv certificaat nummer zie ga ik redelijk vanuit dat niet onafhankelijk naar gekeken heeft.
En het per definitie een slecht idee is er een te gebruiken?

• Jim423
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt maar je zou er een stalen/alu gesloten bakje omheen kunnen doen met de kabels eruit. Dan zit je gewoon safe.

Bedenk wel dat een koelkast enorme stroompieken kent. Ik denk eigenlijk dat de Sonoff geen lang leven beschoren is. Mijn Omron 230V 10A was iig pikzwart vanbinnen (transparant relais) na een half jaar.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Jim423 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:54:
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt maar je zou er een stalen/alu gesloten bakje omheen kunnen doen met de kabels eruit. Dan zit je gewoon safe.
Punt is dus dat zo'n WCD stekker (en dus niet inbouwdoosje) lastig in een ombouw te doen is.

Pagina: 1 ... 62 ... 83 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True