Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.340.723 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:40
Haakse stekker, 50cm 3x2,5mm² H07RNF, contrastekker recht, Sonoff, koelkast stekker en dan ben je er toch? Ombouw tegen de muur schroeven wil niet nee. Al acht ik de kans op brand uiterst nihil.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Jim423 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:01:
Haakse stekker, 50cm 3x2,5mm² H07RNF, contrastekker recht, Sonoff, koelkast stekker en dan ben je er toch? Ombouw tegen de muur schroeven wil niet nee. Al acht ik de kans op brand uiterst nihil.
Een hoop gedoe dus om het écht veilig te krijgen :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nouja, gedoe. Ik heb het in een minuut in elkaar zitten incl. blauwe adereindhulzen.
De vraag is is het het waard. Ben alleen bang dat de behuizing geen vlamdovend plastic is maar de goedkope soort. Bij een (forse) sluiting wordt het dan een lucifer die alles wat ontbrandbaar is eromheen in de fik kan zetten. Als er een T1A250V zekering voor zou zitten was het al een ander verhaal maar dat gaat niet want je koelkast heeft wel tot 10A nodig. Als het een betonnen muur betreft en verder binnen 30cm niets in de buurt (met name naar boven) dan zou ik persoonlijk het wel aandurven. Hoe veilig die dingen in de praktijk gebouwd zijn zou ik verder weinig over durven zeggen, is er geen gerenommeerd alternatief verkrijgbaar?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Jim423 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:26:
Hoe veilig die dingen in de praktijk gebouwd zijn zou ik verder weinig over durven zeggen, is er geen gerenommeerd alternatief verkrijgbaar?
Volgens mij niet. Je hebt Shelly, maar niet als stekkers. Die zijn namelijk niet op ESP8266 basis en zijn dus niet zelf te (makkelijk) flashen. Ik heb nog wel zo'n buiten doos met rondom schroefdraad voor wartels, misschien dat daar wel een Sonoff in past. Dat plastic vliegt niet in de fik. Dank voor je suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:38
CurlyMo schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:29:
Wat is hier de mening over de veiligheid van de Sonoff schakelaars? Ik zou graag zo'n stekkerdoos gebruiken om de koelkast te schakelen, maar ja, 230V en Chinese Ali spul. Zo'n stekkerdoos is natuurlijk niet in zijn eigen omdoos te doen. Hier is de scepsis misschien wat groter dan in de andere topics, dus wat zeggen jullie?

Ik vind net wel dit CE certificaat:
[Afbeelding]
https://www.itead.cc/sonoff-s26-wifi-smart-plug.html

Veilig dus?
Een CE markering is in ieder geval geen keurmerk. heel soms is het nodig een derde partij (notified body) te laten controleren of je werkelijk netjes aan de richtlijn voldaan hebt. Het gaat dan bijvoorbeeld om potentieel gevaarlijke producten.
Vraag is of dit een als een potentieel gevaarlijk product gezien wordt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:00
Jim423 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:55:

@VERNederlander De installateur heeft zegelrecht inprincip en kan dus je aansluiting nakijken. Dit lijkt me wijzer dan veel geld gaan uitgeven voor niets misschien. Het zou best kunnen dat de aansluitcapaciteit 3x50A maximaal is (dus 1x50A omdat je 1 fase gebruikt) maar dat er gewoon een 35A stop in zit waardoor je dus maar 35A van de 50A kan benutten. De hoofdstop moet er toch uit om de hoofdschakelaar te vervangen.
Nog even een terugkoppeling n.a.v. mijn vragen van een maand geleden.

Inmiddels heb ik een installateur met zegelrecht langs gehad om de groepenkast te vervangen. Dus even meegekeken naar de hoofdzekering en ik heb er dus echt een 50A hoofdzekering inzitten. De installateur zei dat hij met enige regelmaat 50A tegenkomt bij Stedin, hij was in ieder geval niet verbaast. De groepenkast is nu uitgerust met 63A hoofdschakelaar/aardleks, dus ik heb het mooi weer op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Als alternatief voor zo'n buitendoos kan je ook deze sets kopen:
Afbeeldingslocatie: https://www.cnx-software.com/wp-content/uploads/2017/10/Sonoff-Waterproof-Case.jpg

Dat plastic ziet er ook redelijk dik uit en lijkt wel een brandje te kunnen tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
VERNederlander schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 22:15:
[...]

Nog even een terugkoppeling n.a.v. mijn vragen van een maand geleden.

Inmiddels heb ik een installateur met zegelrecht langs gehad om de groepenkast te vervangen. Dus even meegekeken naar de hoofdzekering en ik heb er dus echt een 50A hoofdzekering inzitten. De installateur zei dat hij met enige regelmaat 50A tegenkomt bij Stedin, hij was in ieder geval niet verbaast. De groepenkast is nu uitgerust met 63A hoofdschakelaar/aardleks, dus ik heb het mooi weer op orde.
Ok bijzonder. Ik zit zelf alleen maar in Liander gebied dus ik ken het niet. Zou ik ook wel willen 1x50A :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Waarom zou je in vredesnaam je koelkast willen schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46

Reptile209

- gers -

kabeltjekabel schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 00:23:
Hahaha, dat vroeg ik me dus ook al af. Of het moet de 2e koelkast in de schuur zijn, die je vast aanzet als je de Appie inloopt met een boodschappenlijstje voor een feestje ofzo. Maar dan is een stekker inpluggen een hoop minder werk :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 00:23:
Op basis van PV aan laten gaan als experiment om eigen verbruik te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:51

Sr_Ogel

Klop klop klop

Een tijdje terug heb ik hier de vraag gesteld over het aansluiten van een laadpaal. Inmiddels is de laadpaal geïnstalleerd. Waar destijds de vraag over ging was de selectiviteit van de zekeringen.

De situatie zoals hij nu is, is als volgt. Een 35a hoofdzekering met daarachter een C 32 a zekering. (niet selectief). Daarnaast is een Dynamic Power Management module geïnstalleerd die live mijn verbruik meet in huis. Deze module communiceert met de laadpaal. Wanneer in huis het stroomverbruik toeneemt wordt gelijk de laadpaal teruggeschroefd. Wanneer er weer ruimte is om meer vermogen af te nemen wordt het vermogen langzaam weer opgeschroefd.

Omdat de beste man geen zegelrecht had heb ik apart Enexis nog moeten laten komen om de situatie onder de meter te laten controleren. nadat hij vroeg waarom ik geen 3 fase aansluiting had aangevraagd heb ik hem de situatie als hierboven verteld en heeft daar verder geen problemen of kanttekeningen bij gemaakt. Dus voor de monteur van Enexis is de selectiviteit in ieder geval geen argument om de installatie niet goed te keuren en geen zegel aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 11:48
Ik heb op zolder 2 dedicated groepen (voorheen voor wasmachine/droger, deze zijn verhuist naar een andere plek in huis, met nog steeds 2 dedicated groepen ;)). De groepen op zolder zijn standaard L/N/GND, 2,5mm2 in een 5/8" buis. Ivm een PV installatie wil ik hier een omvormer hangen. Omdat de doelstelling is >=5500 WP op te wekken wil ik dus een 3 fasen omvormer. Mijn huis heeft op dit moment een 1 fase meterkast (1x35).
  • Moet ik beide leidingen gebruiken voor de omvormer (zou het liefste maar 1 buis willen 'opofferen'). Internet zegt dat je in 5/8" maximaal 4 draden mag leggen, 3 fase is 5 draden right?
  • Ik heb bij Enexis de keuze tussen 3x25a en 3x35a. Beide kosten ~250euro. De beheerderskosten tussen 1x35 en 3x25 zijn gelijk, maar Wat ik niet goed kan uitvinden is of de netbeheerderskosten stijgen tussen 1x35 en 3x35. Mocht dit niet het geval zijn, is het dan logisch om meteen voor 3x35 te gaan?
  • Moet ik nog een aparte elektricien laten komen als Enexis de aansluiting naar 3 fase heeft omgezet? Of doet Enexis ook het herverdelen van de groepen?

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 13:54

Zoefff

❤ 

Je hebt voor 3 fasen inderdaad 5 draden nodig (L1, L2, L3, N, PE) die niet (als 2,5mm2) bij elkaar in een 16mm buis mogen, nog los van het feit dat het lastig is om zoiets te trekken. De beunhaas in mij zou misschien overwegen om de PE van de andere buis hiervoor te gebruiken zodat je op die manier beide buizen nog voor 2 groepen kan gebruiken, maar ik denk dat je daarmee een hoop NEN normen overtreed :X

Een particulere 3 fase aansluiting is over het algemeen standaard 3x25A. Onze aansluiting wordt beheerd doro Liander en daar zit een (groot) verschil in vastrecht kosten tussen 3x25 en 3x35. Ik kon het daarom niet laten om dat even op te zoeken voor Enexis, maar volgens de tariefbladen op https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven zit er daar ook een groot verschil in. Niet misselijk ook, het scheelt zo'n €600,- per jaar. Ik zou dus lekker voor een 3x25 gaan ;)

Als je de meterkast van 1 naar 3 fasen laat ombouwen ben je zelf verantwoordelijk voor het deel na de meter. Je zal dus zelf een nieuwe hoofdschakelaar moeten (laten) plaatsen, eventueel aardlekschakelaars naar 3 fase upgraden, etc. De netbeheerder zal (moet zelfs) de draden wel aansluiten op de nieuwe hoofdschakelaar, maar zal geen herverdeling van de groepen gaan doen.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:23

timovd

Voorsprong door techniek

Tussen de hoofdschakelaar en de zekering(en) bij mij zit nog een kastje met draden. Toen de monteur (stedin) bij mij kwam, was hij behoorlijk pissig dat ik dit deel niet had voorbereid. Ik had wel een 3-fase hoofdschakelaar voorbereid, maar ik had dus ook de draden vanuit dit kastje naar de hoofdschakelaar moeten verbinden. Toen ik zei dat ik dat niet aan ga komen omdat ik de spanning er niet af kan halen zei hij dat ie zelf maar die kabels ging aansluiten naar de hoofdschakelaar, maar dat hoort mijn taak te zijn. Ik vond en vind het nog steeds vreemd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Zoefff schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:34:
Je hebt voor 3 fasen inderdaad 5 draden nodig (L1, L2, L3, N, PE) die niet (als 2,5mm2) bij elkaar in een 16mm buis mogen, nog los van het feit dat het lastig is om zoiets te trekken. De beunhaas in mij zou misschien overwegen om de van de andere buis hiervoor te gebruiken zodat je op die manier beide buizen nog voor 2 groepen kan gebruiken, maar ik denk dat je daarmee een hoop NEN normen overtreed :X
Dat stukje van de beunhaas in jou snap ik niet? Bedoel je in buis 1 L1,L2,L3,N te leggen en de PE (=aarde neem ik aan?) van buis 2 te gebruiken?
Een particulere 3 fase aansluiting is over het algemeen standaard 3x25A. Onze aansluiting wordt beheerd doro Liander en daar zit een (groot) verschil in vastrecht kosten tussen 3x25 en 3x35. Ik kon het daarom niet laten om dat even op te zoeken voor Enexis, maar volgens de tariefbladen op https://www.enexis.nl/con...iefbladen-netwerktarieven zit er daar ook een groot verschil in. Niet misselijk ook, het scheelt zo'n €600,- per jaar. Ik zou dus lekker voor een 3x25 gaan ;)
Blijkbaar met m'n kont gekeken,3x35a gaan we dus niet doen.
Als je de meterkast van 1 naar 3 fasen laat ombouwen ben je zelf verantwoordelijk voor het deel na de meter. Je zal dus zelf een nieuwe hoofdschakelaar moeten (laten) plaatsen, eventueel aardlekschakelaars naar 3 fase upgraden, etc. De netbeheerder zal (moet zelfs) de draden wel aansluiten op de nieuwe hoofdschakelaar, maar zal geen herverdeling van de groepen gaan doen.
Oke, dus stappenplan is:
  1. Electricien de meterkast laten upgraden
  2. Enexis de aansluiting laten verzwaren
  3. Electricien de groepen te laten herverdelen + PV voorbereiden
  4. PV systeem laten plaatsen
Hoofdschakelaar voor 3 fase snap ik, maar moeten de overige aardlekschakelaars ook geupgrade worden? is toch alleen voor de groepen die echt 3 fase worden?
Heeft iemand een kostenindicatie wat deze uitbreiding over het algemeen kost? Ik zal zo even een foto maken van de opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

ThaStealth schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:14:
[...]

Dat stukje van de beunhaas in jou snap ik niet? Bedoel je in buis 1 L1,L2,L3,N te leggen en de PE (=aarde neem ik aan?) van buis 2 te gebruiken?
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Specifieker bedoelde ik dus dat je in buis 1 groep 1 met L1, L2, L3 en N legt en in buis 2 groep 2 met L, N en PE. En dan dus uit buis 2 de PE nog gebruiken voor groep 1. Maar ik denk dat het niet mag en erg onverstandig is. Het druist ook in tegen het principe dat de installatie voorspelbaar en duidelijk moet zijn. Vergeet maar dat ik het ooit gesuggereerd heb :D
Oke, dus stappenplan is:
  3. Electricien de groepen te laten herverdelen + PV voorbereiden
Hoofdschakelaar voor 3 fase snap ik, maar moeten de overige aardlekschakelaars ook geupgrade worden? is toch alleen voor de groepen die echt 3 fase worden?
Heeft iemand een kostenindicatie wat deze uitbreiding over het algemeen kost? Ik zal zo even een foto maken van de opstelling
De overige aardlekschakelaars hoeven misschien niet veranderd te worden, maar vaak is het zo dat er in oudere (1 fase) installaties een 3 fase ALS gebruikt word waarbij de 3 fases doorgelust zijn. Dat mag volgens mij niet meer en moet je dan dus aanpassen als je andere wijzigingen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
ThaStealth schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:14:
[...]
Oke, dus stappenplan is:
  3. Electricien de groepen te laten herverdelen + PV groep plaatsen
  2. Electricien de groepen te laten herverdelen
  3. + PV groep voorbereiden
  4. Enexis de aansluiting laten verzwaren
  5. PV systeem laten plaatsen
dan hoeft de elektricien maar 1x langs te komen. ;)

de aardlekschakelaars die blijven op 1 fase zitten (van de 3).
het is dan vaak wel gebruikelijk om 3 aardleks te hebben(1 per fase). (maar hoeft niet als niet nodig is in je huis.)

als je het erg simpel doet dan kom je al een heel eind met 500€.
maar hier komt dan nog wel wat extra kosten bij voor de PV groep.

(maar eigenlijk vaag ik me af waarom je naar 3fase wil.
zonnepanelennoob zoekt advies
ik heb zelf al 6,43kWp(+0,7kWp) op gewoon 1x35A.
dit hoeft helemaal geen probleem te zijn, mits je een goed plan maakt. ;)
(sterker nog dit hangt gewoon op een 16A groep, maar dat is een speciale situatie van mijn dak))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
migjes schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:33:
[...]
  2. Electricien de groepen te laten herverdelen
  3. + PV groep voorbereiden
  4. Enexis de aansluiting laten verzwaren
  5. PV systeem laten plaatsen
dan hoeft de elektricien maar 1x langs te komen. ;)
Bij punt 2, doen de overige groepen het dan nog wel totdat Enexis langs komt? Daarom dacht ik dat het verdelen pas kon als ook de 2 fases erbij zijn
de aardlekschakelaars die blijven op 1 fase zitten (van de 3).
het is dan vaak wel gebruikelijk om 3 aardleks te hebben(1 per fase). (maar hoeft niet als niet nodig is in je huis.)
Ik heb nu 17 groepen en 4 aardleks, mijn simpele verstand zegt dat ik iedere aardlek op een eigen fase kan zetten + een losse 3 fase aardlek voor de PV installatie nodig heb. Ik ga ervanuit dat dit voldoende is?
als je het erg simpel doet dan kam je al een heel eind met 500€.
maar hier komt dan nog wel wat extra kosten bij voor de PV groep.

(maar eigenlijk vaag ik me af waarom je naar 3fase wil.
ik heb zelf al 6,43kWp(+0,7kWp) op gewoon 1x35A.
dit hoeft helemaal geen probleem te zijn, mits je een goed plan maakt. ;)
(sterker nog dit hangt gewoon op een 16A groep, maar dat is een speciale situatie van mijn dak))
Because internet says so, 16A is max 3,7kW, aangezien de panelen op ZW moeten komen zonder schaduw zal ik hier (hopelijk..) overheen gaan aangezien de doelstelling 5500WP is. Mocht ik ernaast zitten en het overkill is hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:56

Illusion

(the art of)

ThaStealth schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 09:41:
Ik heb op zolder 2 dedicated groepen (voorheen voor wasmachine/droger, deze zijn verhuist naar een andere plek in huis, met nog steeds 2 dedicated groepen ;)). De groepen op zolder zijn standaard L/N/GND, 2,5mm2 in een 5/8" buis. Ivm een PV installatie wil ik hier een omvormer hangen. Omdat de doelstelling is >=5500 WP op te wekken wil ik dus een 3 fasen omvormer. Mijn huis heeft op dit moment een 1 fase meterkast (1x35).
  • Moet ik beide leidingen gebruiken voor de omvormer (zou het liefste maar 1 buis willen 'opofferen'). Internet zegt dat je in 5/8" maximaal 4 draden mag leggen, 3 fase is 5 draden right?
  • Ik heb bij Enexis de keuze tussen 3x25a en 3x35a. Beide kosten ~250euro. De beheerderskosten tussen 1x35 en 3x25 zijn gelijk, maar Wat ik niet goed kan uitvinden is of de netbeheerderskosten stijgen tussen 1x35 en 3x35. Mocht dit niet het geval zijn, is het dan logisch om meteen voor 3x35 te gaan?
  • Moet ik nog een aparte elektricien laten komen als Enexis de aansluiting naar 3 fase heeft omgezet? Of doet Enexis ook het herverdelen van de groepen?
Als je op korte termijn geen plannen hebt voor extra zware verbruikers, zou ik lekker 2 enkelfase omvormers van elk 2 a 3 kW ophangen.
Hoef je helemaal niks aan te passen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
Illusion schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:49:
[...]

Als je op korte termijn geen plannen hebt voor extra zware verbruikers, zou ik lekker 2 enkelfase omvormers van elk 2 a 3 kW ophangen.
Hoef je helemaal niks aan te passen.
Korte termijn (als in iets op de planning staan): nee, maar ik verwacht wel dat de volgende auto een EV word. In ieder geval voordat de PV installatie afgeschreven is. Daarnaast kook ik nu nog op gas met een vrijstaand gasfornuis, als deze te ver versleten is dan komt er een inductie voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ThaStealth schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:45:
[...]

Bij punt 2, doen de overige groepen het dan nog wel totdat Enexis langs komt? Daarom dacht ik dat het verdelen pas kon als ook de 2 fases erbij zijn
heb je speciale clipjes voor die van een 3fase schakelaar een 1fase maken.
Ik heb nu 17 groepen en 4 aardleks, mijn simpele verstand zegt dat ik iedere aardlek op een eigen fase kan zetten + een losse 3 fase aardlek voor de PV installatie nodig heb. Ik ga ervanuit dat dit voldoende is?
dat is wel flink aantal groepen.
dat kan in principe wel, maar moet dan wel door iemand over nagedacht worden.
(en die moet dan ook even kijken in de meter kast en het huis zelf.
hier tips over geven is vrij onzinnig, ogen ter plaatsen zien meer als wij kunnen gokken.)
Because internet says so, 16A is max 3,7kW, aangezien de panelen op ZW moeten komen zonder schaduw zal ik hier (hopelijk..) overheen gaan aangezien de doelstelling 5500WP is. Mocht ik ernaast zitten en het overkill is hoor ik het graag
een 16A groep springt er nog niet uit met 16,0001A, dat doen ze pas met een factor 1,12 tot 1,13.
dus rond de 17,5A kan nog wel en is gewoon 100% werkend. ;)

veel omvormers geven aan dat ze 4000W zijn, maar dat is vaak niet zo.
(vooral de goedkope omvormers vinden het marketing technisch leuk om zo te schreeuwen. ;) )
eigenlijk is dat 4000VA en dat komt ongeveer uit op 17,5A.

en dan heb je ook nog.
W (of VA) omvormer =! Wp.
je kunt met gemak 30% meer Wp op een omvormer hangen.
(mist wel een aantal voorwaarde.)
4000VA +30% = 5200Wp en je zit nog best oke te werken.

of zoals @Illusion zegt 2 x 1 fase omvormer. d:)b
(heb je zelfs de mogelijkheid om 4x mpp te kunnen gebruiken als nodig is.)
ThaStealth schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:52:
[...]
Korte termijn (als in iets op de planning staan): nee, maar ik verwacht wel dat de volgende auto een EV word. In ieder geval voordat de PV installatie afgeschreven is. Daarnaast kook ik nu nog op gas met een vrijstaand gasfornuis, als deze te ver versleten is dan komt er een inductie voor terug.
een EV, oke dat snap ik.
maar je keuze van EV kan wel bepalen of je liever 1 fase of 3 fase wil.
(niet alle EV's kunnen tof laden met 3 fase, sommige laden beter met 1 fase.)

trap niet in het verhaaltje dat we 3-fase krachtstroom noemen.
krachtstroom is hierin een misleidende term. ;)
(persoonlijk zou ik liever 1x63A willen als 3x25A, daar kan ik gewoon weg meer mee. ;) )

edit:
lol.
ik kijk in de logging en het zonnetje breekt net door.
omvormer doen 3987VA met 16,5A de 16A groep houd het. >:)
(en dit nu al voor vele jaren.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 01-05-2019 12:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:23
Momenteel heb ik mijn groepenkast 9 groepen (installatieautomaat) op 2 aardlekautomaten. Daarnaast zit nog een beltrafo welke 2 slots gebruikt. Dat houdt in dat ik nog 1 slot vrij heb op de groepenkast.

Gezien ik binnenkort zonnepanelen ga krijgen, wil ik mijn meterkast vast voorbereiden hier op. Mijn idee is om de beltrafo er uit te halen (deze wordt niet gebruikt vanwege een Ring deurbel) en hier een extra groep op te zetten, ten behoeve van de zonnepanelen. Zo wordt de last verdeeld van 5 groepen op beide aardlekautomaat.

Mijn vraag hierbij is, of hier iets op tegen is? Mij lijkt het prima te kunnen, maar wil ter bevestiging toch even de vraag stellen aan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
migjes schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:01:
[...]

heb je speciale clipjes voor die van een 3fase schakelaar een 1fase maken.

[...]

dat is wel flink aantal groepen.
dat kan in principe wel, maar moet dan wel door iemand over nagedacht worden.
(en die moet dan ook even kijken in de meter kast en het huis zelf.
hier tips over geven is vrij onzinnig, ogen ter plaatsen zien meer als wij kunnen gokken.)

[...]

een 16A groep springt er nog niet uit met 16,0001A, dat doen ze pas met een factor 1,12 tot 1,13.
dus rond de 17,5A kan nog wel en is gewoon 100% werkend. ;)

veel omvormers geven aan dat ze 4000W zijn, maar dat is vaak niet zo.
(vooral de goedkope omvormers vinden het marketing technisch leuk om zo te schreeuwen. ;) )
eigenlijk is dat 4000VA en dat komt ongeveer uit op 17,5A.

en dan heb je ook nog.
W (of VA) omvormer =! Wp.
je kunt met gemak 30% meer Wp op een omvormer hangen.
(mist wel een aantal voorwaarde.)
4000VA +30% = 5200Wp en je zit nog best oke te werken.

of zoals @Illusion zegt 2 x 1 fase omvormer. d:)b
(heb je zelfs de mogelijkheid om 4x mpp te kunnen gebruiken als nodig is.)

[...]

een EV, oke dat snap ik.
maar je keuze van EV kan wel bepalen of je liever 1 fase of 3 fase wil.
(niet alle EV's kunnen tof laden met 3 fase, sommige laden beter met 1 fase.)

trap niet in het verhaaltje dat we 3-fase krachtstroom noemen.
krachtstroom is hierin een misleidende term. ;)
(persoonlijk zou ik liever 1x63A willen als 3x25A, daar kan ik gewoon weg meer mee. ;) )
Is allemaal toekomstmuziek, maar omdat ik nu wel ermee aan de slag ga heb ik geen zin om over 2-3 jaar weer een electricien te regelen die het in orde komt maken. Haat het om dubbele kosten te maken omdat ik me niet genoeg verdiept heb. Een EV die niet lekker op 3 fase laad kan ik altijd toch op 1 fase laten laden (eventueel door laadpunt aan te passen)?
Als ik een PV systeem neem dan wil ik het wel veilig doen, 17,5A door 2,5mm2 draden zal in veel/alle gevallen goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 10:08
Rgerr schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:04:
Momenteel heb ik mijn groepenkast 9 groepen (installatieautomaat) op 2 aardlekautomaten. Daarnaast zit nog een beltrafo welke 2 slots gebruikt. Dat houdt in dat ik nog 1 slot vrij heb op de groepenkast.

Gezien ik binnenkort zonnepanelen ga krijgen, wil ik mijn meterkast vast voorbereiden hier op. Mijn idee is om de beltrafo er uit te halen (deze wordt niet gebruikt vanwege een Ring deurbel) en hier een extra groep op te zetten, ten behoeve van de zonnepanelen. Zo wordt de last verdeeld van 5 groepen op beide aardlekautomaat.

Mijn vraag hierbij is, of hier iets op tegen is? Mij lijkt het prima te kunnen, maar wil ter bevestiging toch even de vraag stellen aan jullie.
Ten eerste denk ik dat je geen aardlekautomaten hebt maar 2 aardlekschakelaars (een aardlek-automaat is een aardlekschakelaar en installatie-automaat in 1).

Daarnaast mag je voor zoveer ik weet maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar zetten. Dus nee, wat jij voorstelt mag niet. Sterker nog: de huidige situatie voldoet ook al niet aan de huidige eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 10:27

Zoiezo klopt je meterkast niet. Je mag maar maximaal 4 groepen op een aardlekschakelaar zetten. Dus je zit op 1 aardlekschakelaar al ruim over je max. heen en de andere aardlekschakelaar zit ook op zijn max. Dus voor de extra groep zou je dus nog een aardlekschakelaar moeten nemen en daar de nieuwe groep achter zetten en de groep die als 5e groep op 1 van je andere aardlekschakelaars zit ook hier naar toe moeten verplaatsen. Aardlekautomaten zijn zijn anders dan aardlekschakelaars ,dus ik vermoed dat je aardlekschakelaars bedoeld.. en boven de 6 groepen ben je verplicht om een hoofdschakelaar te gebruiken.Ik hoor je namelijk niet over een hoofdschakelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door vincedd op 01-05-2019 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:23
Vloris schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:27:
[...]

Ten eerste denk ik dat je geen aardlekautomaten hebt maar 2 aardlekschakelaars (een aardlek-automaat is een aardlekschakelaar en installatie-automaat in 1).

Daarnaast mag je voor zoveer ik weet maximaal 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar zetten. Dus nee, wat jij voorstelt mag niet. Sterker nog: de huidige situatie voldoet ook al niet aan de huidige eisen.
Dat wist ik niet, maar een extra aardlekschakelaar gaat in mijn huidige meterkast niet passen. Is er een oplossing om die er buiten te plaatsen, met groepen? @vincedd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
Rgerr schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:30:
[...]

Dat wist ik niet, maar een extra aardlekschakelaar gaat in mijn huidige meterkast niet passen. Is er een oplossing om die er buiten te plaatsen, met groepen? @vincedd
er zijn zat uibreidingskastjes. Maar ik denk dat je dat beter aan de vakman over kan laten. maar als de kast wat ouder is , is het misschien beter om hem compleet te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ThaStealth schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:22:
[...]

Is allemaal toekomstmuziek, maar omdat ik nu wel ermee aan de slag ga heb ik geen zin om over 2-3 jaar weer een electricien te regelen die het in orde komt maken. Haat het om dubbele kosten te maken omdat ik me niet genoeg verdiept heb. Een EV die niet lekker op 3 fase laad kan ik altijd toch op 1 fase laten laden (eventueel door laadpunt aan te passen)?
Als ik een PV systeem neem dan wil ik het wel veilig doen, 17,5A door 2,5mm2 draden zal in veel/alle gevallen goed gaan.
somige EV's laden met 1fase 7,2kW, op 3 fase kunnen ze dan maar 1 fase gebruiken en zit je vast op 3,8kW. :-(
(en helaas geen laders voor 5,4kW)

(ik zie trouwens erg weinig problemen om een EV te laden met maar 3,8kW.
je rijd eigenlijk de accu nooit 100% leeg net zo als ik 45 liter benzine tank heb en 99,999% van de tijd maar 35 liter tank bij het tankstation.
ik heb gewoon weg geen zin om het laatste stuk te duwen. >:)
dus in minder dan 12 uur tijd zit hij 99,9999% van de keren wel vol, snel genoeg.
en je kunt ook nog elke dag thuis tanken, dit is gewoon weg heel anders als benzine.
stoer doen van "ik laat met 3fase de auto" laat ik liever over aan sukkels, maar ik weet ook dat sommige mensen wel erg veel rijden en dan is het wel nodig, maar die doen daar beter maar ook niet te stoer over te doen, nergens voor nodig.)

2,5mm, daar zou je best nog 20A door heen kunnen duwen als je er een gebruiker achter zet (dus 20A groep).
maar als je gaat leveren, dan heb je ook nog andere grenzen.
zo moet je ook nog onder de 253V blijven, een beetje V verlies in de kabel + de V nog iets hoger moeten hebben als de netbeheerder om te kunnen leveren + dat de netbeheerder soms meer als 240V levert.
maakt soms een dikkere kabel gebruiken soms wel verstandig.
dan vallen eerst alle PV setjes in jouw wijk uit en dan pas de jouwe en dat kan soms heel tof zijn.

(en in mijn geval moest ik wel naar een dikkere kabel.
niet omdat de omvormer 4000VA levert, maar juist omdat hij ook iets tussen de 400-800VA levert.
dan gaat de omvormer in een soort redding's mode om toch nog effectief te leveren slaat hij af en toe een hz over.
dit geeft een resonantie in je koppelpunten waardoor het koppelen op een kWh meter of meterkast van 2,5mm kabel erg lastig word.
4mm kabel en het koppelt zonder problemen aan alles wat je wil.
er zijn gewoon ook nog andere redenen om het boven de 16A toch een dikkere kabel te gebruiken. ;)
maar ook oppassen dat we hier niet te stoer over doen, soms vatten mensen dit helemaal verkeert op net zo als 3 fase krachtstroom. )

simpel gesteld:
nu met 2 x 1 fase omvormer werken, lijkt mij ook geen probleem.
straks ombouwen naar 3fase en de omvormers verdelen over de fase.
is ook een oplossing.
of gewoon een 40A 1fase aanvragen, dat kan ook vaak zonder veel kosten gebeuren.
(als je echt handig bent krijg je het voor elkaar voor 0€, maar normaal zit er wel een kleine kosten post aan.)
maar als eerste, laat @AUijtdehaag of een ander je PV maar eens goed plannen.
dan zien we beter of het wel nodig is en dit geen onzinnige discussie is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Norm is niet voor niets 2,5mm met max 16A, zeker met een laadkabel naar buiten heb je de lengte en warmte in zo een kabel. Laden van 20 naar 80% gaat misschien wel snel, maar het voldruppelen van de accu dat is wat het langste duurt en dat moet je ook zo nu en dan eens doen voor de levensduur. 3 fase heeft het voordeel dat je 's middags thuis komt, even snel kan laden en dan weer weg kan met een auto die voor een groot deel vol zit. Maar niet iedere auto kan dat nog helaas.

Nadeel zijn ook de kosten voor de aansluiting van de netbeheerder, die liggen wat hoger dan de standaard aansluiting. Een hoger vermogen moet ook maar net kunnen afhankelijk van de kabel die je binnenkrijgt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 07:31:
[...]

Op basis van PV aan laten gaan als experiment om eigen verbruik te verhogen.
En heb je ook uitgerekend wat dat maximaal voor vooreel gaat opleveren en wat voor tvt dat kastje dan heeft? Ik kreeg laatst ook de vraag of ik wist van koelkasten die zoiets ingebouwd hebben. Maar kom op; zo'n A+++ koelkast verbruikt 160 kWh per jaar. Hooguit krijg je de helft ofzo verplaatst van eigen opwek; maar liefst 80 kWH waar je dan (stel salderen vervalt) maarliefst 14 cent per stuk goedkoper uit bent= €11 per jaar. En daar krijg je dan een sinusvormige temperatuur voor terug, waar niet alle voedingsmiddelen even goed tegen kunnen. Ha, bij de Albert Heijn staat zelfs de best verkopende verse-kruiden plant (Basilicum) op de kleinste plank bovenin het vak omdat die niet tegen de temperatuurschommelingen op de laagste plank kan.

Verder zou ik eerder een manier zoeken om het controlpanel van de koelkast op afstand stuurbaar te maken. Dan zet je hem op 4 graden als de zon schijnt en daarbuiten op 6 ofzo. Ik vraag me ook af wat het effect op levensduur gaat zijn als je hem telkens zomaar uitschakeld. Er zit wel een circuit met koelmiddel in, geen lucht he.
Zoefff schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:32:
[...]

Ja dat bedoelde ik inderdaad. Specifieker bedoelde ik dus dat je in buis 1 groep 1 met L1, L2, L3 en N legt en in buis 2 groep 2 met L, N en PE. En dan dus uit buis 2 de PE nog gebruiken voor groep 1. Maar ik denk dat het niet mag en erg onverstandig is. Het druist ook in tegen het principe dat de installatie voorspelbaar en duidelijk moet zijn. Vergeet maar dat ik het ooit gesuggereerd heb :D

[...]

De overige aardlekschakelaars hoeven misschien niet veranderd te worden, maar vaak is het zo dat er in oudere (1 fase) installaties een 3 fase ALS gebruikt word waarbij de 3 fases doorgelust zijn. Dat mag volgens mij niet meer en moet je dan dus aanpassen als je andere wijzigingen gaat doen.
Aarde lenen van andere buis = 2 groepen in 1 buis = mag niet. Als het ook nog eens flexbuis is mag vier keer 2,5 ook al niet.
ThaStealth schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:22:
[...]

Hij bedoeld de EV's die enkel 1-fasig willen laden. Dan heb je dus zo'n 32A lader en dat gaat niet op 3x25A.

Post eens een foto? Vijf groepen op 1 aardlekschakelaar klinkt als zo'n oude smeltzekeringen kast. Of tel je hier een kookgroep als 2? Die tellen namelijk als 1.
migjes schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 12:57:
[...]

somige EV's laden met 1fase 7,2kW, op 3 fase kunnen ze dan maar 1 fase gebruiken en zit je vast op 3,8kW. :-(
(en helaas geen laders voor 5,4kW)

(ik zie trouwens erg weinig problemen om een EV te laden met maar 3,8kW.
je rijd eigenlijk de accu nooit 100% leeg net zo als ik 45 liter benzine tank heb en 99,999% van de tijd maar 35 liter tank bij het tankstation.
ik heb gewoon weg geen zin om het laatste stuk te duwen. >:)
Tja, met benzine is dat heel wat makkelijker op te lossen;
Afbeeldingslocatie: https://www.jerrycanshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/2/0/20lbra.jpg
Range Extender

Laden van 0 naar 45% in 1 minuut! Mag arbo-technisch gedragen worden door 1 persoon. In Frankrijk niet toegestaan gevuld bij je te hebben, in Luxemburg dan weer aangeraden om gevuld bij je te hebben.

[ Voor 59% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-05-2019 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Joopieboy schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 14:23:
Norm is niet voor niets 2,5mm met max 16A, zeker met een laadkabel naar buiten heb je de lengte en warmte in zo een kabel. Laden van 20 naar 80% gaat misschien wel snel, maar het voldruppelen van de accu dat is wat het langste duurt en dat moet je ook zo nu en dan eens doen voor de levensduur. 3 fase heeft het voordeel dat je 's middags thuis komt, even snel kan laden en dan weer weg kan met een auto die voor een groot deel vol zit. Maar niet iedere auto kan dat nog helaas.

Nadeel zijn ook de kosten voor de aansluiting van de netbeheerder, die liggen wat hoger dan de standaard aansluiting. Een hoger vermogen moet ook maar net kunnen afhankelijk van de kabel die je binnenkrijgt. :)
De NEN1010 gaat bij uit van 30 (!) Ampère bij installatiemethode E en 2,5mm2 bij een kabel waarbij twee aders belast zijn. Dus 1-fase opladen. In een driefase belaste kabel is het 25 Ampère.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:43:
[...]

De NEN1010 gaat bij uit van 30 (!) Ampère bij installatiemethode E en 2,5mm2 bij een kabel waarbij twee aders belast zijn. Dus 1-fase opladen. In een driefase belaste kabel is het 25 Ampère.
Dat gaat er vast mooi uitzien, zo met installatiemethode E door je trapgat... :+

Dat is dus kabel, niet in buis, gezadeld met forse luchtspleet langs de muur.

Als je isolatie XLPE is ipv PVC is het zelfs 36A / 30A (1-fase / 3-fase).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:47
Zojuist heb ik even de 4e aardlek (1e van links hieronder) naar fase 3 verplaatst, sinds ~januari kan je in Domoticz namelijk ook het verbruik per fase uitlezen op een DSMR4.0 en dat leek me gezien de nu opgebouwde historie van de afgelopen maanden net een wat gelijkmatiger verdeling over de 3 fasen geven.

Mooi moment om ook even een foto'tje van mijn installatie te delen! Het is een vrij grote installatie, maar voor een gasloze woning met oplaadpunt ook weer niet bijzonder. Opmerkingen, tips en verbeteringen zijn natuurlijk van harte welkom!

De indeling is nu als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/mk_index.png

Zo hangt eea boven de hoofdaansluiting, 3x C25 automaten:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/mk_2.jpeg

Up-close:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/mk_1.jpeg

En weer ingeschakeld:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/mk3.jpeg

De 3 groepen voor de Airconditioners lopen via 3 aparte grondkabels onder het huis en de fundering door naar de zijgevel, waar nog een aparte IP-67 buitenverdeler hangt, deze dient als lastscheider/werkschakelaar voor de Airconditioners en behuist per groep een aparte pulsteller om het verbruik te meten. Hier is inmiddels in 4 jaar tijd al zo'n 12,5 Mwh doorheen gestroomd :9

Ik weet trouwens dat deze automaten niet selectief zijn tov de automaten binnen. Ik zou nog een keer 2 van de units op een 10A kunnen zetten, maar dat boeit me niet zo. Ik was in eerste instantie wel op zoek naar lastscheiders, maar deze waren 2,5x zo duur in 1unit breed uitvoering en niet veel beter qua lastscheidende eigenschappen dan automaten, dus toch maar deze genomen.

De buitenverdeler open:
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/mk_buiten_1.jpg

En weer gesloten waterdicht aan het zijn: >:)
Afbeeldingslocatie: https://rjmanagement.nl/tweakers/mk_buiten_2.jpg

De volgende uitbreiding van de installatie wordt voor een kleine start met PV, namelijk een 2e buitenverdeler bij de schuur met daarin een hoofdschakelaar, indien nodig een type-B aardlek, 2x B6A automaten voor Enphase micro-omvormers voor 2 PV panelen op het dak en een B10A automaat voor de verbruikers in de schuur zelf. Zo is het toch nog een beetje selectief en kan de brandweer of wie dan ook de boel gemakkelijk uitschakelen als ik niet thuis ben en er iets met de panelen mocht gebeuren.

Ik vraag me nog wel af hoe zinvol een type-B aardlek echt is bij de Enphase micro-omvormers, die AC uitvoeren vanaf de panelen en gewoon in een stopcontact zouden mogen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Zoefff schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:34:
Je hebt voor 3 fasen inderdaad 5 draden nodig (L1, L2, L3, N, PE) die niet (als 2,5mm2) bij elkaar in een 16mm buis mogen, nog los van het feit dat het lastig is om zoiets te trekken.
Even een hersenspinsel: als het een rechte lijn is zonder bochten, dan zou je in principe een YMVK met 5x 2,5mm2 er doorheen kunnen trekken. Die is 13mm dik. Eerst netjes recht buigen en veel glijmiddel gebruiken.

Het is natuurlijk een kutklus, maar het lijkt mij dat het kan en mag. Of zie ik iets over het hoofd?

* dreamscape heeft vanuit zijn meterkast in een kaarsrechte lijn een 16mm buis naar de achtergevel gelegd, met het idee daar iets van buitenverlichting mee te voeden. Het is niet echt nodig, maar wellicht kan daar toch een driefasen kabel doorheen voor een 3x16A CEE bij de achtergevel ...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

kabeltjekabel schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:54:
[...]

Dat gaat er vast mooi uitzien, zo met installatiemethode E door je trapgat... :+

Dat is dus kabel, niet in buis, gezadeld met forse luchtspleet langs de muur.

Als je isolatie XLPE is ipv PVC is het zelfs 36A / 30A (1-fase / 3-fase).
Ach ieder zijn ding, zelfs opbouw zou ik niet willen in huis. Maar voor de meesten zou ik die 16A met 2,5 of 25A maar aanhouden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
dreamscape schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:31:
[...]

Even een hersenspinsel: als het een rechte lijn is zonder bochten, dan zou je in principe een YMVK met 5x 2,5mm2 er doorheen kunnen trekken. Die is 13mm dik. Eerst netjes recht buigen en veel glijmiddel gebruiken.

Het is natuurlijk een kutklus, maar het lijkt mij dat het kan en mag. Of zie ik iets over het hoofd?
Dat het past zegt niets over of het mag ;) 5 losse draden passen immers ook. Het gaat erom dat die kabel z'n warmte nauwelijks kwijt kan in 16mm, dat zou ik zeker met 3x16A niet doen. Is het niet mogelijk die pijp te vervangen door m door te schuiven?

Mijn 5x2,5mm kabel naar het oplaadpunt wordt best wel warm na een tijdje laden op 11 of 7,4 KW (2 of 3 fasen vol belast), deze is zo'n 15 meter lang en ligt in 19mm buis onder het huis en de tuin en daarna een stuk bovengronds met "methode E", dus gezadeld aan de muur in de open lucht. Die wordt op het open stuk al rond de 40 graden volgens de infrarood-thermometer na een uurtje op 11kw.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:20:
[...]

En heb je ook uitgerekend wat dat maximaal voor vooreel gaat opleveren en wat voor tvt dat kastje dan heeft? Ik kreeg laatst ook de vraag of ik wist van koelkasten die zoiets ingebouwd hebben. Maar kom op; zo'n A+++ koelkast verbruikt 160 kWh per jaar. Hooguit krijg je de helft ofzo verplaatst van eigen opwek; maar liefst 80 kWH waar je dan (stel salderen vervalt) maarliefst 14 cent per stuk goedkoper uit bent= €11 per jaar. En daar krijg je dan een sinusvormige temperatuur voor terug, waar niet alle voedingsmiddelen even goed tegen kunnen. Ha, bij de Albert Heijn staat zelfs de best verkopende verse-kruiden plant (Basilicum) op de kleinste plank bovenin het vak omdat die niet tegen de temperatuurschommelingen op de laagste plank kan.

Verder zou ik eerder een manier zoeken om het controlpanel van de koelkast op afstand stuurbaar te maken. Dan zet je hem op 4 graden als de zon schijnt en daarbuiten op 6 ofzo. Ik vraag me ook af wat het effect op levensduur gaat zijn als je hem telkens zomaar uitschakeld. Er zit wel een circuit met koelmiddel in, geen lucht he
Vast allemaal waar, maar we zijn ook tweakers. Sommige dingen doen we gewoon omdat het kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CurlyMo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 18:20:
[...]

Vast allemaal waar, maar we zijn ook tweakers. Sommige dingen doen we gewoon omdat het kan ;)
11 euro per jaar versus; aanschaf kastje, meer rot voedsel en verkorte levensduur koelkast.

Doen omdat het kan heeft normaliter nog wat netto voordelen.
ronjansen87 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:03:
Ik vraag me nog wel af hoe zinvol een type-B aardlek echt is bij de Enphase micro-omvormers, die AC uitvoeren vanaf de panelen en gewoon in een stopcontact zouden mogen.
Ik zou omvormers zoeken mét "6 mA verklaring" want type B aardlekschakelaars... zijn nogal duur.

[ Voor 34% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-05-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
-weg mag-

[ Voor 96% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-05-2019 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff

Zoefff

❤ 

dreamscape schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:31:
[...]

De limieten zijn er ook in verband met warmteontwikkeling. Dus ik denk dat het niet mag, ook al zou het je wel lukken. Edit: wat @ronjansen87 zegt dus ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Zoefff op 01-05-2019 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zoefff schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:42:
[...]
De limieten zijn er ook in verband met warmteontwikkeling. Dus ik denk dat het niet mag, ook al zou het je wel lukken. Edit: wat @ronjansen87 zegt dus ;)
Anders afzekeren met 10A.

Qua warmteontwikkeling is 3x10A over totaal 7,5 mm2 een heel stuk minder dan 2x16A over 5mm2

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-05-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
ronjansen87 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:03:
Zojuist heb ik even de 4e aardlek (1e van links hieronder) naar fase 3 verplaatst, sinds ~januari kan je in Domoticz namelijk ook het verbruik per fase uitlezen op een DSMR4.0 en dat leek me gezien de nu opgebouwde historie van de afgelopen maanden net een wat gelijkmatiger verdeling over de 3 fasen geven.

Mooi moment om ook even een foto'tje van mijn installatie te delen! Het is een vrij grote installatie, maar voor een gasloze woning met oplaadpunt ook weer niet bijzonder. Opmerkingen, tips en verbeteringen zijn natuurlijk van harte welkom!
Ik had persoonlijk de kabel aan de linkerkant in buis gedaan en dan gestapeld.
Wat je nu nog kan doen zonder alles los te halen is 1 of 2 van die grijze goten halen die je ook vaak ziet in de besturingstechniek (Hager BA6 uit mn hoofd) en daar de kabels in doen. Misschien nog even dat WCDtje verfraaien. Qua techniek zit het volgens mij wel snor, al zal die 3x25A wel redelijk krap zijn lijkt me op momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Vraag over aardlekschakelaars: Ik heb een groepenkast in huis, die voedt een groepenkast in een werkplaats. Groepenkast in huis heeft uiteraard aardlek beveiligingen, één grote voor 3 fase en 3x 1-fase.

Omdat de 3-fasen kabel naar de loods een onbekende route volgt heb ik in deze ná de 3-fase aardlekschakelaar aangesloten. In de loods zit ook weer een aardlek voor alle groepen, zowel 3-fase als 1-fase.

Onlangs had ik een aardfout, en alle drie de aardlekschakelaars schakelden af. Nu vraag ik me af: voldoe ik eigenlijk wel aan NEN1010? Er kan er nu 3 x 29 mA stroom lopen voor de aardlekbeveiliging activeert.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
AquaPlanning schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:34:
Er kan er nu 3 x 29 mA stroom lopen voor de aardlekbeveiliging activeert.
Waarom denk je dat? Hoeveel kennis heb je van de elektriciteitsleer? Niet bedoeld als belediging, maar er bestaan bij dat gebrek aan kennis nog al wat misverstanden (klok en klepel). Die dingen staan in serie, niet parallel.

[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 02-05-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
ronjansen87 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 17:47:
Dat het past zegt niets over of het mag ;) 5 losse draden passen immers ook. Het gaat erom dat die kabel z'n warmte nauwelijks kwijt kan in 16mm, dat zou ik zeker met 3x16A niet doen. Is het niet mogelijk die pijp te vervangen door m door te schuiven?
Nee, hij zit in de betonnen vloer gegoten, dus vervangen gaat niet meer lukken. Ach, het was ook maar een ideetje en het is zeker niet per se nodig, dus dan gaat er gewoon geen 3x16A naar de achtertuin.

Naar de voorgevel heb ik een 19mm buis liggen, dus daar kan gewoon 5x2,5 doorheen. Daar wil ik later wellicht gebruik van gaan maken voor een oplaadpunt. Achter is dat niet echt nodig.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Jim423 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 22:43:
[...]

Ik had persoonlijk de kabel aan de linkerkant in buis gedaan en dan gestapeld.
Wat je nu nog kan doen zonder alles los te halen is 1 of 2 van die grijze goten halen die je ook vaak ziet in de besturingstechniek (Hager BA6 uit mn hoofd) en daar de kabels in doen. Misschien nog even dat WCDtje verfraaien. Qua techniek zit het volgens mij wel snor, al zal die 3x25A wel redelijk krap zijn lijkt me op momenten.
Dank voor je feedback en de tip! Die hager (BA6 idd!) goten zien er idd wel erg strak uit en kosten de wereld niet. Moet ook zeggen dat ik niet heel gelukkig ben met hoe dat er links nu allemaal bijhangt. Het mag misschien wel, maar fraai is toch anders. Door de installateur die het heeft aangelegd was er helemaal geen ondersteuning/zadels aangebracht of wat dan ook, alles hing gewoon los aan de kast. Nou is er ook niet echt veel ruimte, de kast is maar ~17cm diep en is ook nog eens heel smal, dus heel veel ruimte om het echt netjes te doen heb je niet. Bovendien hebben ze ook niet echt veel ruimte overgehouden in de kabellengte (mijn nieuwere kabels natuurlijk wel, maar wat er al lag kan ik niet veel meer dan 10-15cm terugtrekken en om nou overal een gietmof tussen te gooien is ook wat overdreven. De PVC ogen waar eea nu doorheenloopt heb ik zelf bijgeplaatst. Maar nu er 17 ipv 8 van die kabels hangen houdt dat ook niet echt over. Misschien kan ik Liander ooit zover krijgen om eea ietwat omlaag en naar rechts te plaatsen, maar daar reken ik maar niet op want dat is tegen de voorschriften.

Mbt de scheve WCD en die ouwe uitgedroogde lasdoos; Als er ooit nog een eind komt aan de discussie met Liander over het verwijderen van de gasmeter >:), dan gaat deze lasdoos, WCD, etc een meter omlaag (en nieuw) naar de plek waar nu de gasmeter hangt. Ik heb nog een rijtje nieuwe buiten-WCD's liggen daarvoor.

De 3x 25A houdt inderdaad niet écht over, maar ik zal het er toch mee moeten doen. Bovendien is er nog nooit een hoofdzekering uitgeklapt (je kan namelijk best even kort over de 25A heen met C-automaten). Ik ga echt geen 100 euro per maand meer betalen (plus 1500 eenmalig) voor een upgrade naar 3x 35/40A als dat niet strikt noodzakelijk is O-)

@kabeltjekabel Ik kon vanuit Enphase daar zo snel niets over vinden op internet, dus ik heb ze even een mail gestuurd over die 6mA verklaring. APS heeft die iig wel, maar ik hou niet zo van Franse spullen }:O dus ik ga persoonlijk liever voor Enphase. Dat type-B aardlekken extreem duur zijn was ik al achter! En ik kan ze alleen in 3P+N vinden, niet in 1P+N uitvoering.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Dre schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:43:
[...]

Daar zou ik toch niet op willen draaien.
2,5 mm2 kan 25 Ampere aan, maar beter is boven de 16 Ampere 4mm2 te gebruiken en boven de 25 Ampere 6mm2 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

vincedd schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 12:51:
[...]

Daar zou ik toch niet op willen draaien.
2,5 mm2 kan 25 Ampere aan, maar beter is boven de 16 Ampere 4mm2 te gebruiken en boven de 25 Ampere 6mm2 te gebruiken.
Ik zou het ook niet zo snel doen. Het mag echter wel volgens de NEN1010. Naast wat mag volgens "de norm" heb je ook te maken met factoren als spanningsval en energieverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TemmieT
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-05-2023
Vraag over kruis- en wisselschakelaars:

Is het toegestaan ( in België ) om alle centraaldozen van het hele huis naast de zekeringskast te plaatsen?

[ Voor 47% gewijzigd door TemmieT op 04-05-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Voor een kleine verdeelkast in de garage heb ik zelf wat spul in een ABB Mistral kast gestopt, maar nu loop ik tegen het volgende aan.

Ik heb voorbereide kabels gekocht voor de fases, dus alles zit daar goed. Heb 1 krachtstroom automaat en 1 groep per fase. Maar nu moet ik voor de groepen de nul doorverbinden.
Dat wilde ik oplossen met een kamrail, maar mijn ABB S201 automaatjes ondersteunen die volgens mij niet.
Welke ABB automaten wel?
(Wil/heb geen busboard).
Of moet ik nu doorgaan lussen?
(Dan moet ik dus voor 3 groepen te verbinden de aderhuls spulken gaan kopen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TheGhostInc heb je een duidelijke foto van de onderkant van de automaat? Is deze 1 of 2 modules breed?

Bij ABB hebben veel componenten dubbele schroefklemmen, hebben jouw automaten dat ook? Zie pagina 9 van deze PDF: https://library.e.abb.com...f8988/2CSC400002D0210.pdf

Zie verder vanaf pagina 246 voor kamrails.

Doorlussen met dubbele adereindhulsen of desnoods met aftakblokjes onderin de automaten kan natuurlijk ook.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

TheGhostInc schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:38:
Voor een kleine verdeelkast in de garage heb ik zelf wat spul in een ABB Mistral kast gestopt, maar nu loop ik tegen het volgende aan.

Ik heb voorbereide kabels gekocht voor de fases, dus alles zit daar goed. Heb 1 krachtstroom automaat en 1 groep per fase. Maar nu moet ik voor de groepen de nul doorverbinden.
Dat wilde ik oplossen met een kamrail, maar mijn ABB S201 automaatjes ondersteunen die volgens mij niet.
Welke ABB automaten wel?
(Wil/heb geen busboard).
Of moet ik nu doorgaan lussen?
(Dan moet ik dus voor 3 groepen te verbinden de aderhuls spulken gaan kopen?)
Kijk hier eens bij die kamrails, zoek je zoiets?

https://www.ebay.de/sch/i...0.l1313&_nkw=abb&_sacat=0

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik wil in onderstaand schema een 3 fase dinrail kWh-meter plaatsen om het werkelijke verbruik te meten als overdag de zonnepanelen terugleveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qmKyTzpKd6MejLyuSziY02k9/medium.jpg
Ik plaats hem tussen de aardlekschakelaars en de drie groepen, L1, L2, en L3 is gewoon meter in en meter uit maar hoe kan ik het beste de drie N aansluiten op de Kwh-meter die maar 1N in en uit heeft?
Alle drie naar een aansluitblokje, dan de kWh-meter in, kWh-meter uitgan weer naar een aansluitblokje en dan naar de groepen?
Op de L1, L2 en N boven de hoofdschakelaar worden de 2 alamats van de 2 zonnepanelen sets aangesloten

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Bij de losse KWH meter hier gaat er geen Nul draad door. Wel een aftakking voor de Nul. Dus fase draad door de meter, Nul draad niet onderbreken maar alleen 1 aftakken voor de meter. Geen idee of dit voor jou meter ook geld.

Zoiets, maar dan voor 3 fase.
https://www.google.nl/sea...mhpiv=2&spf=1556985043676
Zit er geen aansluitschema bij je meter ?

[ Voor 35% gewijzigd door Erwin_83 op 04-05-2019 17:51 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:38:
Ik wil in onderstaand schema een 3 fase dinrail kWh-meter plaatsen om het werkelijke verbruik te meten als overdag de zonnepanelen terugleveren.
[Afbeelding]
Ik plaats hem tussen de aardlekschakelaars en de drie groepen, L1, L2, en L3 is gewoon meter in en meter uit maar hoe kan ik het beste de drie N aansluiten op de Kwh-meter die maar 1N in en uit heeft?
Alle drie naar een aansluitblokje, dan de kWh-meter in, kWh-meter uitgan weer naar een aansluitblokje en dan naar de groepen?
Als je zou begrijpen hoe een aardlekschakelaar werkt, dan zou je weten dat dit nooit gaat werken. Je kunt de nul na de aardlekschakelaars nooit meer combineren. Zodra je op 1 aardlekschakelaar belasting hebt zullen ze allemaal trippen. ;)

Plaats die meter vóór de aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:38:
[Afbeelding]
Op de L1, L2 en N boven de hoofdschakelaar worden de 2 alamats van de 2 zonnepanelen sets aangesloten
Wat bedoel je met het werkelijke verbruik? Bruto verbruik?

Ik heb hem hier gelijk na de hoofdschakelaar en de 3 aardlek schakelaars van de pv leveren terug voor de meter op de hoofdschakelaar met de aansluitblokjes voor 2 kabels. Ieder zijn eigen fase.

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 04-05-2019 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rol-Co schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:52:
[...]

Wat bedoel je met het werkelijke verbruik? Bruto verbruik?
Ja bruto, dus wat er op dat moment werkelijk word verbruikt.
Erwin_83 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:50:
Bij de losse KWH meter hier gaat er geen Nul draad door. Wel een aftakking voor de Nul. Dus fase draad door de meter, Nul draad niet onderbreken maar alleen 1 aftakken voor de meter. Geen idee of dit voor jou meter ook geld.

Zoiets, maar dan voor 3 fase.
https://www.google.nl/sea...mhpiv=2&spf=1556985043676
Zit er geen aansluitschema bij je meter ?
Ja maar daar staat de N door de meter, http://www.eastrongroup.c...M72D_user_manual_V1_4.pdf
Xander schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:51:
[...]

Als je zou begrijpen hoe een aardlekschakelaar werkt, dan zou je weten dat dit nooit gaat werken. Je kunt de nul na de aardlekschakelaars nooit meer combineren. Zodra je op meer dan 1 aardlekschakelaar belasting hebt zullen ze allemaal trippen. ;)

Plaats die meter vóór de aardlekschakelaars.
Daarom vraag ik het hier of dit gaat werken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klump4u schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:02:

Daarom vraag ik het hier of dit gaat werken.
Oh? Volgens mij vraag je alleen hoe je het praktische probleem van 3 draden op 1 klem aansluiten oplost. "Ik plaats hem tussen de aardlekschakelaars en de drie groepen" klinkt al als een gegeven.

Maar je antwoord: Doe dat niet. Zet die meter vóór de aardlekschakelaars. Dat lost ook meteen het probleem met aansluiten op toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 04-05-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Xander schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 18:06:
[...]

Oh? Volgens mij vraag je alleen hoe je het praktische probleem van 3 draden op 1 klem aansluiten oplost. "Ik plaats hem tussen de aardlekschakelaars en de drie groepen" klinkt al als een gegeven.

Maar je antwoord: Doe dat niet.
Misschien niet duidelijk geweest dan maar bedankt voor je reactie. Dan komt hij voor de aardlekschakelaars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
@Xander :
De catalogus geeft weinig uitsluitsel. Mijn 3P+1P heeft ze wel, maar die heeft praktisch hetzelfde type nr.
Het was trouwens een 1 module brede automaat.

Zit er niks anders op dan een aderdraadeindklemtangafsplitsverzameldoos en wat kabel te bestellen.
Had al DIN verdeelblokken liggen, gebruik ik die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik heb de kWh-meter er tussen zitten (tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars), groepenkast omgebouwd voor 3-fase. Nu wachten op Enexis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WnArAme7olxnA8UnimtwOaNE/medium.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 05-05-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
klump4u schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:33:
Ik heb de kWh-meter er tussen zitten (tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars), groepenkast omgebouwd voor 3-fase. Nu wachten op Enexis
[Afbeelding]
ik zou zeggen maak eens een schema, volgens de NEN moet een verdeler overzichtelijk zijn en daar voldoet dit niet echt aan.

Waarom zo te zien is de aardlek boven de hoofdschakelaar verkeerd om aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door habbekrats op 05-05-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 21:49
klump4u schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:33:
[Afbeelding]
Wat is het doel van die kWh meter?

Je hoofdmeter meet toch ook? Nu ga je dat dubbel meten... Behalve checken of je hoofdmeter toevallig een verschil heeft zie ik daar niet echt het nut van. (of je moet een draaischijf hebben en het teruggeleverde willen zien)

Overigens: Zit je kookgroep niet aangesloten?

Opm: ik zou de invoeren ook wat netjes maken. Linksboven zie ik een platte goot die ineens lomp overgaat in 5cm flex, zonder een nette koppeling. Kabels staan dus langs de rand van die flex te schuren

Aan de rechterhelft komen diverse stukken kabel gewoon binnen half met buizen, bovenin ook. Het werkt allemaal wel, maar ziet er nogal bij elkaar geprutst uit. Voer de buizen netjes recht in, en als er een gat bij moet vind ik zelf een wartel wel zo netjes.
Links onderin idem,ook daar zou ik de buis laten doorlopen en met een wartel invoeren.

Wel netjes met adereindhulsjes, dus dat ziet er wel goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@DJSmiley
Het gaat om bruto verbruik, dat kan de slimme/digitale niet, daar zit je met direct verbruik en opwek te stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

habbekrats schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:09:
[...]

ik zou zeggen maak eens een schema, volgens de NEN moet een verdeler overzichtelijk zijn en daar voldoet dit niet echt aan.

Waarom zo te zien is de aardlek boven de hoofdschakelaar verkeerd om aangesloten.
Een schema van hoe de kabels zijn aangesloten?
Van hoofdschakelaar naar verdeelblokjes in linkerkast, L1 ,L2, L3 en N.
Op blokje L1 - linker alamat van omvormer1 en draad naar L1 van kWh-meter
Op blokje L2 - rechtera alamat van omvormer 2 en draad naar L2 van kWh-meter
Op blokje L3 - draad naar L3 van kWh-meter
Op blokje N - linker en rechter alamat, de N naar de kWh-meter komt rechtstreeks van de HS.(twinhuls)
Uitgang L1 van kWh-meter naar aardlek rechtsonder
Uitgang L2 van kWh-meter naar aardlek rechtsboven
Uitgang L3 van kWh-meter naar aardlek linksboven
Uitgang N van kWh-meter Twinhuls een naar aardlek rechtsboven en ander naar aardlek linksboven met daar aan een twinhuls naar aardlek rechtsonder.
De aardlek boven de HS was eerst ook zo aangesloten, kan onder of boven.

@DJSmiley doel is inderdaad zoals @Rol-Co beschrijft het bruto verbruik te meten, is meer voor de fun als noodzakelijk, Kookgroep is met kamrails aangesloten maar heb nog geen kookplaat (toekomst)
De kabellinksboven moet inderdaad nog afgewerkt worden, de andere invoeren vind ik nog wel meevallen, boven en rechts van de groepenkast is maar beperkte ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
Ik heb van de week even met een geleende installatietester* door mijn nieuwe huis gelopen om de WCD's te controleren. Dat ging goed, twee defect WCD's gevonden.
1x luie contacten, veel te hoge weerstand en oxidatie, was de was/droger stekker, dus waarschijnlijk heet geweest.
1x geen aarde, gewoon helemaal niet aangesloten in de lasdoos verderop.

Echter meet de tester ook over een Zs(rcd) van ~93 Ohm. Dat leek mij te hoog. Dus ben ik de aardpin eens op gaan zoeken. En die heb ik gevonden.
Deze meet ook Zs(rcd) 93 Ohm... Vanaf een WCD naar de Aardpin is het 0.5 Ohm, dat stuk lijkt dus goed.

Mijn huis is bouwjaar 1963 typische tussenwoning, weet iemand meer van de contructie van deze aardpin, en wanneer iets afkeur is? Moet ik hier iets mee?
Ik denk dat dit al heel lang zo is, alleen ik ben zo gek om het te gaan meten. :+

*van het werk, waarom we deze hebben is vooralsnog onduidelijk. Het is geen installatiebedrijf. Het lijkt geen meetfout, want op het werk is de Zs(rcd) gewoon 1.2 Ohm. (daar kan ik ook normale Zs uitvoeren, want geen aardlek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Waarschijnlijk is het grondwaterpeil gezakt daar in de omgeving, zie je wel vaker. En ja dat heeft effect op je aardpen. Je zou er een pen langs kunnen zetten of laten zetten. Wel goed dat je dat gecontroleerd hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
jeroen3 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 13:57:
Ik heb van de week even met een geleende installatietester* door mijn nieuwe huis gelopen om de WCD's te controleren. Dat ging goed, twee defect WCD's gevonden.
1x luie contacten, veel te hoge weerstand en oxidatie, was de was/droger stekker, dus waarschijnlijk heet geweest.
1x geen aarde, gewoon helemaal niet aangesloten in de lasdoos verderop.

Echter meet de tester ook over een Zs(rcd) van ~93 Ohm. Dat leek mij te hoog. Dus ben ik de aardpin eens op gaan zoeken. En die heb ik gevonden.
Deze meet ook Zs(rcd) 93 Ohm... Vanaf een WCD naar de Aardpin is het 0.5 Ohm, dat stuk lijkt dus goed.

Mijn huis is bouwjaar 1963 typische tussenwoning, weet iemand meer van de contructie van deze aardpin, en wanneer iets afkeur is? Moet ik hier iets mee?
Ik denk dat dit al heel lang zo is, alleen ik ben zo gek om het te gaan meten. :+

*van het werk, waarom we deze hebben is vooralsnog onduidelijk. Het is geen installatiebedrijf. Het lijkt geen meetfout, want op het werk is de Zs(rcd) gewoon 1.2 Ohm. (daar kan ik ook normale Zs uitvoeren, want geen aardlek)
als je 30 mA aardleks hebt is 93 ohm goed. zou wel de fysieke staat van de verbindingen zo goed mogelijk controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
@Joopieboy Dat zou kunnen ja.
@habbekrats De aardlekschakelaars zijb beide 30mA type A, die trippen nominaal. Er zou inderdaad nog steeds 2A foutstroom moeten kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 06:30

Nox

Noxiuz

Mijn pa heeft een schuurtje gekocht met eigen 1x25A aansluiting. Nu moeten daar een paar stopcontacten en TL buizen in.

Alle lampen komen op 1 schakelaar en de stopcontacten staat gewoon altijd stroom op. Geen grote verbruikers verwacht. De 25A hoofdzekering gaat naar een 40A aardlekautomaat vanwaar er weer een 16A automaat op zit. Deze gaat nu naar een wcd.

Wat ik wil doen:

de spanning eraf halen :P

de xmvk naar de wcd los halen en deze in een lasdoos afmonteren. Vanaf daar naar een schakelaar met 4-aderig xmvk, 4x2,5mm² (als dat bestaat met een blauwe nuldraad, anders 5x2,5)

De schakelaar schakelt de fase op de grijze draad of zwarte draad. In de lasdozen verder in de schuur hang ik dan een stuk 3-aderig xmvk en de fase van die kabel (bruin) sluit ik met lasklemmen op de zwarte of grijze ader van de 4-aderige xmvk.

Op de 3-aderige xmvk maak ik dan dubbele wcd's op het plafond waar de lampen op komen. Normale WCD's sluit ik dan weer apart aan vanaf de lasdozen.

Tussen de lasdozen in komt dan 4-aderig xmvk en vanaf de lasdozen naar de WCD's pak ik dan de geschakelde of de ongeschakelde fase. Zo heb ik geen 4-aderige xmvk naar WCD's lopen die sluiting kunnen maken en hoef ik ze niet op kutpunten af te doppen met een lasklem.

Is dit de juiste tactiek? De 4-aderige xmvk maakt een soort van slinger door de hele schuur.

De horizontale delen van de kabel sla ik met spijkerclips gewoon tegen de houten balken. De WCD's voor de verlichting komen dan de stekkers van de tl-bakken in.

De verticale delen van de xmvk doe ik dan wel in slagvaste buis als bescherming.

Is dit de juiste manier? Zo heb ik enkel 2 soorten kabel. De xmvk zal wel grijs hebben maar dat mag ook als schakeldraad geloof ik. Zo hoop ik een beetje vlot de installatie erin te hebben hangen. Losse VD-draden trekken zit ik niet zo op te wachten eigenlijk, de looks boeien niet zo behalve dat het wel veilig moet zijn uiteraard.

De geschakelde stopcontacten hebben dan wel een bruin draadje op een grijs draadje in de lasklem, geen idee of je dan weer speciale xmvk met andere kleuren moet hebben?

Oh, mocht er nog iemand een goede webshop weten of een merk lelijke maar degelijke schakelaars die fijn klussen zijn, evt. met een klepje e.d. is dat welkom. De TU is stervensduur met dit spul zover ik kan zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 05-05-2019 23:31 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Nox

Beste vind ik zelf, maar koop ook bij de TU (60% korting)
https://www.sandervunderink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nox schreef op zondag 5 mei 2019 @ 23:06:
Mijn pa heeft een schuurtje gekocht met eigen 1x25A aansluiting. Nu moeten daar een paar stopcontacten en TL buizen in.

Alle lampen komen op 1 schakelaar en de stopcontacten staat gewoon altijd stroom op. Geen grote verbruikers verwacht. De 25A hoofdzekering gaat naar een 40A aardlekautomaat vanwaar er weer een 16A automaat op zit. Deze gaat nu naar een wcd.

Wat ik wil doen:

de xmvk naar de wcd los halen en deze in een lasdoos afmonteren. Vanaf daar naar een schakelaar met 4-aderig xmvk, 4x2,5mm² (als dat bestaat met een blauwe nuldraad, anders 5x2,5)

De schakelaar schakelt de fase op de grijze draad of zwarte draad. In de lasdozen verder in de schuur hang ik dan een stuk 3-aderig xmvk en de fase van die kabel (bruin) sluit ik met lasklemmen op de zwarte of grijze ader van de 4-aderige xmvk.

Op de 3-aderige xmvk maak ik dan dubbele wcd's op het plafond waar de lampen op komen. Normale WCD's sluit ik dan weer apart aan vanaf de lasdozen.

Tussen de lasdozen in komt dan 4-aderig xmvk en vanaf de lasdozen naar de WCD's pak ik dan de geschakelde of de ongeschakelde fase. Zo heb ik geen 4-aderige xmvk naar WCD's lopen die sluiting kunnen maken en hoef ik ze niet op kutpunten af te doppen met een lasklem.

Is dit de juiste tactiek? De 4-aderige xmvk maakt een soort van slinger door de hele schuur.

De horizontale delen van de kabel sla ik met spijkerclips gewoon tegen de houten balken. De WCD's voor de verlichting komen dan de stekkers van de tl-bakken in.

De verticale delen van de xmvk doe ik dan wel in slagvaste buis als bescherming.

Is dit de juiste manier? Zo heb ik enkel 2 soorten kabel. De xmvk zal wel grijs hebben maar dat mag ook als schakeldraad geloof ik. Zo hoop ik een beetje vlot de installatie erin te hebben hangen. Losse VD-draden trekken zit ik niet zo op te wachten eigenlijk, de looks boeien niet zo behalve dat het wel veilig moet zijn uiteraard.

De geschakelde stopcontacten hebben dan wel een bruin draadje op een grijs draadje in de lasklem, geen idee of je dan weer speciale xmvk met andere kleuren moet hebben?

Oh, mocht er nog iemand een goede webshop weten of een merk lelijke maar degelijke schakelaars die fijn klussen zijn, evt. met een klepje e.d. is dat welkom. De TU is stervensduur met dit spul zover ik kan zien.
Zou het zelf als volgt doen:
• 3 aderige kabel vanuit groepenkast naar eerste lasdoos.
• Vanuit lasdoos met 3 of 5 aderige kabel naar schakelaar (inc wcd evt)
• Vanuit lasdoos naar lamp met 3 aderig (bruin van lamp op zwart van de 5 aderige)
• Vanuit lasdoos met 3 aderige naar wcd's
• zo verder en evt naar volgende lasdoos ook weer met 5 aderig.

zoek even in dit topic is klein poosje terug nog discussie over geweest met 4 aderig zonder blauwe draad e.d.

Wat shop betreft zou ik ook kijken bij www.sandervunderink.nl zoals @Rol-Co ook al zegt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Upgraden naar 1x35A is meestal gratis.
Je bedoeld aardlekschakelaar ipv aardlekautomaat, dat laatste is aardlek en overstroom/kortsluit beveiliging in één module.
Wat ik wil doen:

Ja, dat bestaat, maar alleen als 'variant'. Even zoeken op "Hornbach" in dit topic :+
De standaard uitvoering van 4 aderig met groengeel heeft geen blauw, maar groengeel (duh), bruin, zwart, grijs. Wordt gebruikt voor 3-fase in driehoek / zwevende ster toepassingen en ook wel voor verlichting / schakelaars (tot centraaldoos geen blauw nodig).
De schakelaar schakelt de fase op de grijze draad of zwarte draad. In de lasdozen verder in de schuur hang ik dan een stuk 3-aderig xmvk en de fase van die kabel (bruin) sluit ik met lasklemmen op de zwarte of grijze ader van de 4-aderige xmvk. Op de 3-aderige xmvk maak ik dan dubbele wcd's op het plafond waar de lampen op komen. Normale WCD's sluit ik dan weer apart aan vanaf de lasdozen.
Ik zie lampen gewoon direct aansluiten. Permanent stopcontact aan het plafond is trouwens ook handig. Heb dat hier in de schuur ook voor de zaagtafel. Ook heel makkelijk als noodstop te gebruiken.
Ik zie het probleem niet zo; ongebruikte ader kun je de in lasdoos altijd afdoppen.
Het is maar hoe het uit komt, maar 3-aderig is goedkoper ;)

Vieraderig heeft standaard geen blauw ;) . Vieraderig mét groengeel én blauw heeft geen grijs, wel zwart. Bij kabel mag je bruin ook als schakeldraad gebruiken. Ik zou dus gewoon overal 3-aderig gebruiken en dan vanaf de lampen direct naar de schakelaar.
Gewoon TL armaturen vast bedraden, in kabel mag bruin ook als schakeldraad.
Zoiets?
https://www.sandervunderi...erdicht-schakelmateriaal/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52

Wat ik wil doen:

Een schuur is vaak vochtig.
Wat ik zou doen voor de verlichting is helemaal geen schakeldraad systeem.
Maar zekeringkast een Alamat plaatsen voor de verlichting daaraan een dubbelpolig schakelaar plaatsen dan kan je vanuit daar gewoon 3 aderige kabel (Aarde/Blauw/Bruin) gebruiken naar je verlichting.

Mijn persoonlijk ervaring met goedkope schakelaars van de Gamma buiten of in je schuur naar een paar jaar zijn die van binnen helemaal verroest en plastic broos. Koop gewoon iets van een merk Merten/Busch Jager/ Enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Geen schakeldraadsysteem is helemaal niet nodig, een schakelaar plaatsen is toch altijd het handigst, hoef je niet eerst na te denken als je er heen loopt die automaat even in te schakelen. Voor (min of meer) vochtige ruimten zijn er waterdichte schakelaars en stopcontacten. Over goedkoop schakelmateriaal uit de bouwmarkten wordt verschillend over gedacht, maar waarom zou je voor iets wat jaren mee moet uit zijn op zo goedkoop mogelijk? Daarvoor is er gewoon de vakhandel. Misschien betaal je een beetje meer, maar dat is het ook waard.

PS:
Persoonlijk zou ik waterdicht materiaal altijd gebruiken als het in combinatie is met kabel. Waarom zou je anders in een schuurtje kabel gebruiken in plaats van gewoon buis?

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 06-05-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Techneut schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:55:
Geen schakeldraadsysteem is helemaal niet nodig, een schakelaar plaatsen is toch altijd het handigst, hoef je niet eerst na te denken als je er heen loopt die automaat even in te schakelen. Voor (min of meer) vochtige ruimten zijn er waterdichte schakelaars en stopcontacten. Over goedkoop schakelmateriaal uit de bouwmarkten wordt verschillend over gedacht, maar waarom zou je voor iets wat jaren mee moet uit zijn op zo goedkoop mogelijk? Daarvoor is er gewoon de vakhandel. Misschien betaal je een beetje meer, maar dat is het ook waard.
In de link van kabeltjekabel staat prima spul, en kost je geen nier.
Bij de TU koop ik vaak niko, goed spul en een verademing kwa montage t.o.v bouwmarkt zooi, plus prima spatwaterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

kabeltjekabel schreef op maandag 6 mei 2019 @ 01:50:
[...]

Upgraden naar 1x35A is meestal gratis.
De hoofdzekering is 1x25A (en 2 afgezegelde 25A zekeringen die je niet kan inschakelen). 35A is niet nodig in ieder geval.
[...]

Je bedoeld aardlekschakelaar ipv aardlekautomaat, dat laatste is aardlek en overstroom/kortsluit beveiliging in één module.

[...]

Ja, dat bestaat, maar alleen als 'variant'. Even zoeken op "Hornbach" in dit topic :+
De standaard uitvoering van 4 aderig met groengeel heeft geen blauw, maar groengeel (duh), bruin, zwart, grijs. Wordt gebruikt voor 3-fase in driehoek / zwevende ster toepassingen en ook wel voor verlichting / schakelaars (tot centraaldoos geen blauw nodig).
Ik zie het inderdaad, maar dan gaat er 5-aderig heen. Heb ik een extra schakeldraad liggen voor 'ooit'. Ik zal wel een printje maken met wat ik heb aangesloten voor de volgende gebruiker, over 10 jaar ofzo.
[...]

Ik zie lampen gewoon direct aansluiten. Permanent stopcontact aan het plafond is trouwens ook handig. Heb dat hier in de schuur ook voor de zaagtafel. Ook heel makkelijk als noodstop te gebruiken.
Permanente komt er voor de motor van de roldeur inderdaad. Maar de lampen zelf met VD-draad / xmvk aansluiten gaat hem niet worden. Dat worden gewoon aansluitsnoeren, 3x1,5 met hulsjes prefab bij de winkel vandaan.
[...]

Ik zie het probleem niet zo; ongebruikte ader kun je de in lasdoos altijd afdoppen.
Dat is wel wat ik van plan ben, kan je er nooit per ongeluk spanning op krijgen.
[...]

Het is maar hoe het uit komt, maar 3-aderig is goedkoper ;)
2 tracés van 3 aderig maken met gescheiden centraaldozen is veel extra werk en meer meters kabel. Ik moet eerst een meter of 10 vanaf de meterkast naar het plafond waar de centraaldozen komen te hangen. Als ik dat met 1x 5aderig doe ben ik goedkoper dan met 2x 3 aderig. En dan wil ik gescheiden dozen hebben omdat je anders per ongeluk spanning krijgt op je schakeldraad als je niet snel ziet welke kabel waar heen gaat. (dan is bruin en fase en schakeldraad wat me verwarrend lijkt).
[...]

Vieraderig heeft standaard geen blauw ;) . Vieraderig mét groengeel én blauw heeft geen grijs, wel zwart. Bij kabel mag je bruin ook als schakeldraad gebruiken. Ik zou dus gewoon overal 3-aderig gebruiken en dan vanaf de lampen direct naar de schakelaar.
Dat is een ramp om te installeren, de TL-bakken zijn opbouw en zo'n stugge kabel gaat niet lekker. Ik doe gewoon een prefab kabel soepel met hulsjes op het einde erheen. Als een lamp dan vervangen moet worden kan dat eenvoudig voor een ander. Gewoon stekker erin.
[...]

Gewoon TL armaturen vast bedraden, in kabel mag bruin ook als schakeldraad.

[...]

Zoiets?
https://www.sandervunderi...erdicht-schakelmateriaal/
Thanks voor de link, ziet er prima uit :)
Techneut schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:55:

PS:
Persoonlijk zou ik waterdicht materiaal altijd gebruiken als het in combinatie is met kabel. Waarom zou je anders in een schuurtje kabel gebruiken in plaats van gewoon buis?
Omdat kabel imho makkelijker, sneller en praktischer werkt :P Hoef je geen trekveer door die buizen te halen e.d. En ik heb in 1x 5x2,5mm naar de dozen.
Annuk schreef op maandag 6 mei 2019 @ 00:30:
[...]

Zou het zelf als volgt doen:
• 3 aderige kabel vanuit groepenkast naar eerste lasdoos.
• Vanuit lasdoos met 3 of 5 aderige kabel naar schakelaar (inc wcd evt)
• Vanuit lasdoos naar lamp met 3 aderig (bruin van lamp op zwart van de 5 aderige)
• Vanuit lasdoos met 3 aderige naar wcd's
• zo verder en evt naar volgende lasdoos ook weer met 5 aderig.

zoek even in dit topic is klein poosje terug nog discussie over geweest met 4 aderig zonder blauwe draad e.d.

Wat shop betreft zou ik ook kijken bij www.sandervunderink.nl zoals @Rol-Co ook al zegt.
Zo ga ik het inderdaad maar doen :) lijkt me het beste, die 2e schakeldraad kan ik dan wel een keer gebruiken voor iets anders in de toekomst. Hotelschakeling ofzo voor als er in de vliering een bar komt :P

[ Voor 23% gewijzigd door Nox op 06-05-2019 13:37 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nox schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:33:
[...]
De hoofdzekering is 1x25A (en 2 afgezegelde 25A zekeringen die je niet kan inschakelen). 35A is niet nodig in ieder geval.
Hoe moet dat er uit zien? Je bedoeld een zekering houder 3-fase met maar 1 zekering er in? Of is dit al een moderne aansluiting met automaten?
Nox schreef op maandag 6 mei 2019 @ 13:33:
[...]
Ik zie het inderdaad, maar dan gaat er 5-aderig heen. Heb ik een extra schakeldraad liggen voor 'ooit'. Ik zal wel een printje maken met wat ik heb aangesloten voor de volgende gebruiker, over 10 jaar ofzo.
Dat is altijd goed. :) Dat schatgraven in onbekende installaties is leuk, maar wel tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

Kwam laatst een kast tegen met eaton Pasco D2 en d3. Waarom zou je anno 2019 deze nog gebruiken i.p.v. automaten? Ik Google zo snel even en het prijs verschil is niet extreem ofzo ...

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

kabeltjekabel schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:45:
[...]

Hoe moet dat er uit zien? Je bedoeld een zekering houder 3-fase met maar 1 zekering er in? Of is dit al een moderne aansluiting met automaten?
Deze is een paar maanden terug opgeleverd, rond de jaarwisseling gemaakt denk ik.

Simpel gezegd: 3 automaten naast elkaar van 25A p.s. (zijn simpele enkele automaten, geen driedubbele automaat). De linker automaat is 'vrij' en kan je in- en uitschakelen. De andere 2 automaten hebben een zegel en kan je wel inschakelen maar dan verbreek je de zegel. Die 2 fases zitten ook in de groepenkast maar zijn daar netjes afgedopt. M.a.w: met een knipje heb je een 3x25A aansluiting :+

Als ik er weer ben maak ik wel een fotootje.
[...]

Dat is altijd goed. :) Dat schatgraven in onbekende installaties is leuk, maar wel tijdrovend.
Schatgraven in een onbekende server is niet leuk en tijdrovend. Scheelt als dingen gedocumenteerd zijn :P Waarschijnlijk ben ik zelf degene die over 10 jaar de boel mag gaan veranderen weer.

Daarom ook maar deze units gekozen: https://www.sandervunderi...s-voor-kabeldoos-abb.html

Dan kan je makkelijk nog een extra aansluiting maken vanuit die doos erachter :)

EDIT:

Ik ga trouwens de verlichting met soepel snoer aansluiten, die wago 221 klemmen zien er verdomd handig uit :P Gewoon in de lasdoos aansluiten :o YouTube: WAGO Limited 221 Series - Compact Lever Connector

[ Voor 21% gewijzigd door Nox op 07-05-2019 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Nox schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:07:
Ik ga trouwens de verlichting met soepel snoer aansluiten, die wago 221 klemmen zien er verdomd handig uit :P Gewoon in de lasdoos aansluiten :o YouTube: WAGO Limited 221 Series - Compact Lever Connector
Inderdaad een erg mooi systeem. Je kunt ze zelfs met een dinrail-adapter in je meterkast gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1489577_AB_00_FB/image.jpg?x=600&y=600
Zijn er eigenlijk (behalve de prijs) nadelen aan verbonden om deze koppelingen gewoon in alle lasdozen van je huis te gebruiken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin0101
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-09 21:33
Prima klemmen ja.

Je hebt ze ook zo compleet in een inbouwdoos:
https://www.technischeunie.nl/product/prd1895098027

Vindt het zelf vrij aan de prijs.

Losse klemmen gebruik ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Andrehj schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:49:
[...]

Inderdaad een erg mooi systeem. Je kunt ze zelfs met een dinrail-adapter in je meterkast gebruiken:
[Afbeelding]
Zijn er eigenlijk (behalve de prijs) nadelen aan verbonden om deze koppelingen gewoon in alle lasdozen van je huis te gebruiken?
Prijs?

Je koopt een zak van die dingen voor 3 tientjes ofzo. Heb je van alles wat... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
Als het gewoon solide koper is vind ik Wago 2273 nog wel makkelijker en sneller werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 09:49:
[...]

[Afbeelding]
Ja; formaat. En niet beschikbaar in 8-voudige uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Oilman schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:23:
Als het gewoon solide koper is vind ik Wago 2273 nog wel makkelijker en sneller werken.
Bij het aansluiten zal dat zonder meer kloppen. Maar als je een keertje een ader moet loshalen niet meer, toch?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Andrehj schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:58:
[...]

Bij het aansluiten zal dat zonder meer kloppen. Maar als je een keertje een ader moet loshalen niet meer, toch?
Twist en pull, supermakkelijk

Met montagehandschoenen wordt dat nog makkelijker. Bijv. de Oxxa X-Touch PU-B

In vaste installaties hoef je bijna nooit iets los te halen. Is het iets wat je wel weer moet loshalen; dan gebruik ik inderdaad ook die 221, bijv. bij iets tijdelijk afdoppen of 221 als lichtschakelaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 19:30
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een bestaande ABB HAF meterkast die is uitgebreid met digitalstrom domotica. Op de foto linksonder zie je de digitalstrom meters die op de benodigde automaten zijn aangesloten via de grijze flex buizen. Vandaar loopt de fase en nul weer terug naar boven naar de afgaande groepen. Helaas is de installatie toendertijd een beetje rommelig geworden en kan ik nu niks meer uitbreiden op een voor mij nette oplossing. Is er een manier om er met de bestaande materialen toch nog een nette oplossing te creeeren?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BNpsNOf.jpg

Ik zat te denken om alles zo'n 20 a 40 cm te laten zakken, alleen zit ik met de drie fasen kabel (die dikke grijze). Daarnaast moet ik een oplossing vinden om de afgaande leidingen te verbinden met de automaten en digitalstrom meters.

[ Voor 38% gewijzigd door gassiepaart op 08-05-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-09 22:29
Kan je links niet deze klemmen toepassen:
https://www.sandervunderi...adel-stapelbaar-z8-s.html

en dan verticaal gewoon gladde pijp, alleen de laatste bocht delen flexibel.
Er lopen nu ook een hoop kabels niets te doen. Die zwarte links en een oranje en zwarte die midden oversteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
gassiepaart schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:39:
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een bestaande ABB HAF meterkast die is uitgebreid met digitalstrom domotica. Op de foto linksonder zie je de digitalstrom meters die op de benodigde automaten zijn aangesloten via de grijze flex buizen. Vandaar loopt de fase en nul weer terug naar boven naar de afgaande groepen. Helaas is de installatie toendertijd een beetje rommelig geworden en kan ik nu niks meer uitbreiden op een voor mij nette oplossing. Is er een manier om er met de bestaande materialen toch nog een nette oplossing te creeeren?
[Afbeelding]

Ik zat te denken om alles zo'n 20 a 40 cm te laten zakken, alleen zit ik met de drie fasen kabel (die dikke grijze). Daarnaast moet ik een oplossing vinden om de afgaande leidingen te verbinden met de automaten en digitalstrom meters.
Plaatje niet zichtbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:28:
[...]

Twist en pull, supermakkelijk

Met montagehandschoenen wordt dat nog makkelijker. Bijv. de Oxxa X-Touch PU-B

In vaste installaties hoef je bijna nooit iets los te halen. Is het iets wat je wel weer moet loshalen; dan gebruik ik inderdaad ook die 221, bijv. bij iets tijdelijk afdoppen of 221 als lichtschakelaar :+
Enige wat lastig gaat is als je 5 of 8 draden in hebt zitten en de boel moet dan los, dan lukt het soms maar lastig om te draaien, zeker als de draden wat kort zijn. Alternatief die ik dan toepas is de lasklem kapot drukken met een tang, niet fraai, maar je moet wat en zo weet ik zeker dat ik niet de isolatie van de VD-draad beschadig door daar te hard aan te trekken met een tang.
Lasklem is immers toch al afgeschreven, die worden er niet op ontworpen om hergebruikt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Alles wat ik zelf aansluit alleen maar hersluitbare klemmen zoals de 221 en zijn voorganger.
Als ik nu een centraaldoos open voor het één of ander dan vervang ik meteen de klemmen voor 221. Zeker bij plafonddoos is het makkelijk omdat je er meteen soepel in mag klemmen dus het kabeltje van lamp kan er meteen in geen overgangsklem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 10:08
gassiepaart schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:39:
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een bestaande ABB HAF meterkast die is uitgebreid met digitalstrom domotica. Op de foto linksonder
[...]
[Afbeelding]
Je plaatje doet het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oilman schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:23:
Inderdaad. Niet lopen klooien met die hendeltjes in volle dozen maar prikken en klaar. Compacter, goedkoper, sneller en in 8-voud te krijgen.

Ik heb denk ik in huis maar een paar van die hergebruikbare wago's gebruikt. Ondingen. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gassiepaart
Vloris schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:02:
[...]

Je plaatje doet het niet
nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wago 221 is erg handig met grondkabel, omdat de litze er ook meteen in kan.
Voor VD-verbindingen hebben ze weinig voordelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-09 23:37
Zou jij niet ontzettend veel baat hebben bij een andere behuizing met meerdere dom railsen?

Scheelt je een hoop buizen tussen 2 kasten en het is allemaal netjes weg te werken.

Heb even snel gegoogled, en persoonlijk zou ik denk 2 Hager Vega (VB418P) kasten aan elkaar plakken (of iets dergelijks, wellicht zonder deur)
Kun je een zij-invoer gebruiken voor je hoofdaansluiting. En de rest netjes via de bovenkant laten lopen.

Wil je perse geen (grote) nieuwe aanschaffen doen, dan zou ik de flexbuizen eruit doen. De buizen links stacken zoals @MeTooPV ook zegt.
De grote grijzen lasdozen links kun je vervangen voor iets van de helft van hun formaat, en uitgaande kabels allemaal netjes in buis.

Als je aan de linkerkant genoeg ruimte hebt gemaakt kun je de onderste kast de buis invoer vanaf halen, en vervolgens (strak) tegen de onderkant van de kast linksboven maken. De hoofdschakelaar kun je voeden vanaf een zij-voer en dan heb je ook geen buizen oversteken meer en zit alles in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
milo-vs schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:10:
Zou jij niet ontzettend veel baat hebben bij een andere behuizing met meerdere dom railsen?
Ja, helaas moet dan alles eerst gedomonteerd en opnieuw geinstalleerd worden, met kans op fouten. Uitbesteden zou een optie zijn, zou dat een dag werk zijn?
Heb even snel gegoogled, en persoonlijk zou ik denk 2 Hager Vega (VB418P) kasten aan elkaar plakken (of iets dergelijks, wellicht zonder deur)
Kun je een zij-invoer gebruiken voor je hoofdaansluiting. En de rest netjes via de bovenkant laten lopen.
Dat ziet er inderdaad beter uit dan de ABB HAF kasten, die lijken me minder geschikt voor mijn wensen...
Wil je perse geen (grote) nieuwe aanschaffen doen, dan zou ik de flexbuizen eruit doen. De buizen links stacken zoals @MeTooPV ook zegt.
De grote grijzen lasdozen links kun je vervangen voor iets van de helft van hun formaat, en uitgaande kabels allemaal netjes in buis.
links is net niet genoeg ruimte hiervoor...
Als je aan de linkerkant genoeg ruimte hebt gemaakt kun je de onderste kast de buis invoer vanaf halen, en vervolgens (strak) tegen de onderkant van de kast linksboven maken. De hoofdschakelaar kun je voeden vanaf een zij-voer en dan heb je ook geen buizen oversteken meer en zit alles in 1.
Dat had ik ook bedacht, alleen moet alle digitalstrom groepen door de kast heen en weer....

Ik denk dat de kast vervangen de beste optie is... helaas ook de meest tijdrovende of kostbaarste :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Kan je niet gewoon bovenin van je huidige kast de buisinvoeren verwijderen.
En dan twee HLD16's plaatsen meer daar boven weer de buisinvoeren zodat je derde rij creëert,
Pagina: 1 ... 63 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.