Ook niet als je de twee grijze lasdozen vervangt voor iets dat de helft zo groot is (Google mini lasdoos). Als ik dat een beetje goed inschat zou je dan mooi uit kunnen komen.gassiepaart schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:32:
links is net niet genoeg ruimte hiervoor...
Ik zou graag wat advies inwinnen voor de volgende situatie:
- Nieuwbouw woning, komende maand wensen voor installaties doorgeven.
- Standaard komt de woning met 3x25 ampere groepenkast
- Woning wordt voorzien van warmtepomp (2 groepen)
- 3 lichtgroepen
- 1 kookgroep (7.4kw)
- 1 groep voor vaatwasser
- 1 groep voor wasmachine
- 1 groep voor droger
- 1 groep voor pv
Onze situatie
- Keuken: - 2x oven (3.6 kw), inductieplaat (7.4kw), afzuiging (160w), vaatwasser (2.4kw), koelkast (90w), vriezer (120w), Opwarm/warmhoudlade (600w).
- Wasmachine, droger
- In de toekomst elektrische verwarming op zolder aanbrengen
- Wil graag elektrische auto opladen via 3 fase, (11kw).
- Op de woning komen standard 4 excuus panelen ( 1 pv groep). Dit wil ik na oplevering uitbreiden naar 10 of 16 panelen (afhankelijk van schaduw inval woning buren)
- Na oplevering wil ik achter in de tuin een schuur + overkapping plaatsen (4x9). Hier wil ik op een oost/west opstelling zonnepanelen plaatsen. Dit zullen er 16 a 20 zijn.
Kan ik bovenstaande af met de standaard groepenkast, of is het noodzakelijk om dit te upgraden naar 3x35 ampere? Dit wil ik eigenlijk voorkomen i.v.m. hogere vastrechtkosten.
Daarnaast hoeveel extra groepen zou ik nodig hebben om de standaard oplevering aan te passen naar onze wensen?
- 3 lichtgroepen
- 1 kookgroep (7.4kw)
- 1 groep voor droger
- 1 groep voor pv
Onze situatie
- Keuken: - 2x oven (3.6 kw), inductieplaat (7.4kw), afzuiging (160w), vaatwasser (2.4kw), koelkast (90w), vriezer (120w), Opwarm/warmhoudlade (600w).
- Wasmachine, droger
- Op de woning komen standard 4 excuus panelen ( 1 pv groep). Dit wil ik na oplevering uitbreiden naar 10 of 16 panelen (afhankelijk van schaduw inval woning buren)
- Na oplevering wil ik achter in de tuin een schuur + overkapping plaatsen (4x9). Hier wil ik op een oost/west opstelling zonnepanelen plaatsen. Dit zullen er 16 a 20 zijn.
Kan ik bovenstaande af met de standaard groepenkast, of is het noodzakelijk om dit te upgraden naar 3x35 ampere? Dit wil ik eigenlijk voorkomen i.v.m. hogere vastrechtkosten.
Daarnaast hoeveel extra groepen zou ik nodig hebben om de standaard oplevering aan te passen naar onze wensen?
[ Voor 10% gewijzigd door FrankSpin op 08-05-2019 13:22 ]
Volgens mij zijn er opties genoeg.leonbong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:51:
Kan je niet gewoon bovenin van je huidige kast de buisinvoeren verwijderen.
En dan twee HLD16's plaatsen meer daar boven weer de buisinvoeren zodat je derde rij creëert,
Bestaande situatie kan ook rechts onder de bestaande kast uitgebreid worden met een HLD16, dan kunnen de aardlekautomaten (?) van de laadpaal en de warmtepomp hier naar toe verhuizen, beltrafo kan hier ook direct heen. Eventueel de 3 3P+1N aardlekschakelaars vervangen door 3 2-polige aardlekschakelaars, dat scheelt veel ruimte. Kunnen alle aardlekschakelaars direct naast de hoofdschakelaar gemonteerd worden.
Op deze manier maak je ruimte om direct naast de automaten de domotica te kunnen plaatsen, dat voorkomt die enorme wirwar aan draad in de meterkast.
@gassiepaart Die los hangende lasklemmen mag niet op deze manier. Die moeten aan de DIN rails bevestigd worden met het onderdeel dat op de vorige pagina nog vermeld is een paar posts hoger dan die van jou.
Links zit een keukenkast, das dat past echt niet. Die mini lasdozen kunnen sowieso handig zijn, mocht ik de grote dikke grijze 3 fasen hoofdkabel willen verplaatsen naar beneden voor een zij-ingang, ben alleen bang dat hier geen vijf lasklemmen in passen (linkse doos is kookgroep met totaal 5 aders)milo-vs schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:00:
[...]
Ook niet als je de twee grijze lasdozen vervangt voor iets dat de helft zo groot is (Google mini lasdoos). Als ik dat een beetje goed inschat zou je dan mooi uit kunnen komen.
Zijn 2-polige aardlekschakelaars dan beter? Waarom is dat niet in eerste instantie gedaan, installatie is opgeleverd in 2017, daarna domotica toegevoegd....Oilman schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:39:
[...]
Volgens mij zijn er opties genoeg.
Bestaande situatie kan ook rechts onder de bestaande kast uitgebreid worden met een HLD16, dan kunnen de aardlekautomaten (?) van de laadpaal en de warmtepomp hier naar toe verhuizen, beltrafo kan hier ook direct heen. Eventueel de 3 3P+1N aardlekschakelaars vervangen door 3 2-polige aardlekschakelaars, dat scheelt veel ruimte. Kunnen alle aardlekschakelaars direct naast de hoofdschakelaar gemonteerd worden.
Wat kan ik het beste doen met draad wat hierdoor te kort wordt, als er te weinig overlengte is?Oilman schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:39:
Op deze manier maak je ruimte om direct naast de automaten de domotica te kunnen plaatsen, dat voorkomt die enorme wirwar aan draad in de meterkast.
Ja dat verbaasde mij ookOilman schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:39:
@gassiepaart Die los hangende lasklemmen mag niet op deze manier. Die moeten aan de DIN rails bevestigd worden met het onderdeel dat op de vorige pagina nog vermeld is een paar posts hoger dan die van jou.

[ Voor 56% gewijzigd door gassiepaart op 08-05-2019 14:04 ]
De wago oplossing is de goedkoopste in dit geval.
Rijgklemmen kan ook maar veel meer werk.
3x35 slaat nergens op veel te duur.FrankSpin schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:20:
- 3 lichtgroepen
- 1 kookgroep (7.4kw)
- 1 groep voor droger
- 1 groep voor pv
Onze situatie
- Wasmachine, droger
Weet je zeker da die warmtepomp geen krachtgroep vereist?
Die kookplaat moet je met krachtgroep aansluiten ipv kookgroep.
Meterkast
- 4 polige hoofdschakelaar
- 1x 4Polig Aardlek met daarachter geschakeld (ALS 3F)
- 1x Krachtgroep tbv kookplaat
- 1x Krachtgroep tbv warmtepomp (gokje van mij)
- 1x Krachtgroep tbv laadpaal
- 1x ALS 1F op fase 1
- 1x Wasmachine
- 1x Lichtgroep
- 1x Oven 1
- 1x ALS 1F op fase 2
- 1x Droger
- 1x Lichtgroep
- 1x Oven 2
- 1x ALS 1F op fase type B
- 1x Vaatwasser
- 1x Lichtgroep
- 1x PV groep
Ik zou een flinke kast laten plaaten waarin je later nog lekker werkruimte hebt. Dus niet zo'n mini ABB busboard ding. Maar eerder zo iets
https://www.vekto.nl/medi...6943c2b1e9/4/x/4x18-1.jpg
Een eaton medusa ofzo die zijn ook lekker diep met redelijk wat ruimte achter de din-rail wat handig is voor werken met draden.
[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 08-05-2019 15:45 ]
Je kunt ook eens kijken naar lege Eaton Medusa kast, die zijn er in 2 smaken zo:gassiepaart schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:42:
[...]
Links zit een keukenkast, das dat past echt niet. Die mini lasdozen kunnen sowieso handig zijn, mocht ik de grote dikke grijze 3 fasen hoofdkabel willen verplaatsen naar beneden voor een zij-ingang, ben alleen bang dat hier geen vijf lasklemmen in passen (linkse doos is kookgroep met totaal 5 aders)
[...]
Zijn 2-polige aardlekschakelaars dan beter? Waarom is dat niet in eerste instantie gedaan, installatie is opgeleverd in 2017, daarna domotica toegevoegd....
[...]
Wat kan ik het beste doen met draad wat hierdoor te kort wordt, als er te weinig overlengte is?
[...]
Ja dat verbaasde mij ookZijn er nog andere DIN -rail oplossingen dan deze van Wago?
• 3 x 12 modules (22 x 55 cm)
• 3 x 24 modules (44 x 55 cm)
Waarbij ik denk ik voor de 2e (de grote) zou kiezen mits je die kwijt kunt, dan heb je voorlopig nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden.
Wat betreft de Wago's zou ik mogelijk toch kijken naar rijgklemmen/doorvoer klemmen.
Weet niet of je op je domotica sturing meerdere gelijke aansluitingen hebt (1 schakelaar/signaal is b.v. op 3 verschillende plekken het licht aan), maar dan kan je evt. makkelijk door-koppelen met dergelijke rijg/doorvoer klemmen, maar het is maar net wat men praktisch en/of fijn vind
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik ben voornemens mijn groepenkast om te gaan bouwen van 1 naar 3 fase. Het is een ABB kast met Busboard. Ik weet dat ik een nieuwe 4P hoofdschakelaar nodig heb en een 3P ALS + 3P groep voor de grootverbruiker. Daarnaast heb ik nog 3 standaard ALSen met alle 3 groepen.
Ik vraag me alleen even af hoe ik nu kan verdelen over de fasen wanneer ik er dit busboard in zet. Ik begrijp dat dit busboard twee secties van 6 posities heeft. Maar hoe werkt de verdeling naar de fase nu precies? Als ik daar een automaat in prik, op welke fase komt hij dan uit? Of is het L1/L2/L3/L1/L2/L3 x 2?
Of kan ik gewoon de 1 fase busboards houden en die achter een 1 fase ALS zetten en zo verdelen? Of sluit ik van een 6 positie segment maar 1 fase aan op de 1P ALS?
De 3P ALS & groep gaan niet via het busboard qua aansluiting.
Ik vraag me alleen even af hoe ik nu kan verdelen over de fasen wanneer ik er dit busboard in zet. Ik begrijp dat dit busboard twee secties van 6 posities heeft. Maar hoe werkt de verdeling naar de fase nu precies? Als ik daar een automaat in prik, op welke fase komt hij dan uit? Of is het L1/L2/L3/L1/L2/L3 x 2?
Of kan ik gewoon de 1 fase busboards houden en die achter een 1 fase ALS zetten en zo verdelen? Of sluit ik van een 6 positie segment maar 1 fase aan op de 1P ALS?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Daarom noem ik ook de montagehandschoenen. Die hebben een wat rubberachtige laag op de vingers en handpalm en dan heb je supergoed grip overal op zodat je geen draden met de tang hoeft te vernaggelen.Oilman schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:16:
[...]
Enige wat lastig gaat is als je 5 of 8 draden in hebt zitten en de boel moet dan los, dan lukt het soms maar lastig om te draaien, zeker als de draden wat kort zijn. Alternatief die ik dan toepas is de lasklem kapot drukken met een tang, niet fraai, maar je moet wat en zo weet ik zeker dat ik niet de isolatie van de VD-draad beschadig door daar te hard aan te trekken met een tang.
Lasklem is immers toch al afgeschreven, die worden er niet op ontworpen om hergebruikt te worden.
Appartement? Vanwege de voeding die van bovenaf komt? Kun je ook bij het andere uiteinde van die dikke kabel?gassiepaart schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:39:
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een bestaande ABB HAF meterkast die is uitgebreid met digitalstrom domotica. Op de foto linksonder zie je de digitalstrom meters die op de benodigde automaten zijn aangesloten via de grijze flex buizen. Vandaar loopt de fase en nul weer terug naar boven naar de afgaande groepen. Helaas is de installatie toendertijd een beetje rommelig geworden en kan ik nu niks meer uitbreiden op een voor mij nette oplossing. Is er een manier om er met de bestaande materialen toch nog een nette oplossing te creeeren?
[Afbeelding]
Ik zat te denken om alles zo'n 20 a 40 cm te laten zakken, alleen zit ik met de drie fasen kabel (die dikke grijze). Daarnaast moet ik een oplossing vinden om de afgaande leidingen te verbinden met de automaten en digitalstrom meters.
Ik zou de koelkast en vriezer samen op een eigen aardlekautomaat zetten.FrankSpin schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 13:20:
- 3 lichtgroepen
- 1 kookgroep (7.4kw)
- 1 groep voor droger
- 1 groep voor pv
Onze situatie
- Wasmachine, droger
Upgraden naar 3x35A is niet nodig.
Kookplaat achter krachtgroep, niet kookgroep.
Type B aardlekschakelaar is niet nodig. Zoek gewoon een omvormer met 6 mA verklaring.leonbong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:30:
[...]
3x35 slaat nergens op veel te duur.
Weet je zeker da die warmtepomp geen krachtgroep vereist?
Die kookplaat moet je met krachtgroep aansluiten ipv kookgroep.
MeterkastJe kan overwegen om PV groep een krachtgroep van te maken met een 3F omvormer of afhankelijk waar de PV-omvormer komt een PV-verdeler op een individuele groep plaatsen.
- 4 polige hoofdschakelaar
- 1x 4Polig Aardlek met daarachter geschakeld (ALS 3F)
- 1x Krachtgroep tbv kookplaat
- 1x Krachtgroep tbv warmtepomp (gokje van mij)
- 1x Krachtgroep tbv laadpaal
- 1x ALS 1F op fase 1
- 1x Wasmachine
- 1x Lichtgroep
- 1x Oven 1
- 1x ALS 1F op fase 2
- 1x Droger
- 1x Lichtgroep
- 1x Oven 2
- 1x ALS 1F op fase type B
- 1x Vaatwasser
- 1x Lichtgroep
- 1x PV groep
Ik zou een flinke kast laten plaaten waarin je later nog lekker werkruimte hebt. Dus niet zo'n mini ABB busboard ding. Maar eerder zo iets
https://www.vekto.nl/medi...6943c2b1e9/4/x/4x18-1.jpg
Een eaton medusa ofzo die zijn ook lekker diep met redelijk wat ruimte achter de din-rail wat handig is voor werken met draden.
6 automaten achter een aardlekschakelaar mag in Nederland toch niet.Inspired schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:00:
Ik ben voornemens mijn groepenkast om te gaan bouwen van 1 naar 3 fase. Het is een ABB kast met Busboard. Ik weet dat ik een nieuwe 4P hoofdschakelaar nodig heb en een 3P ALS + 3P groep voor de grootverbruiker. Daarnaast heb ik nog 3 standaard ALSen met alle 3 groepen.
Klopt. Maar zeg ook nergens dat ik dat van plan ben toch? Zit op max drie automaten per ALS. Of begrijp ik je opmerking niet goed?kabeltjekabel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:10:
6 automaten achter een aardlekschakelaar mag in Nederland toch niet.
Mijn vraag is of ik gewoon de 1 fase busboards kan gebruiken of naar 3 fase busboards moet. En als dat laatste het geval is, hoe kan ik dan groepen verdelen op een drie fase busboards? Of verspringt de fase per positie?
[ Voor 37% gewijzigd door Inspired op 08-05-2019 18:25 ]
Je kunt gewoon de 1 fase busboards blijven gebruiken.Inspired schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:20:
[...]
Klopt. Maar zeg ook nergens dat ik dat van plan ben toch? Zit op max drie automaten per ALS. Of begrijp ik je opmerking niet goed?
Mijn vraag is of ik gewoon de 1 fase busboards kan gebruiken of naar 3 fase busboards moet. En als dat laatste het geval is, hoe kan ik dan groepen verdelen op een drie fase busboards? Of verspringt de fase per positie?
Op een 3 fase busboard verspringt de fase inderdaad per positie (L1, L2, L3, L1, L2, L3 en nog een keer). Met dat busboard kun je dus hooguit 8 groepen verdeeld over twee 4-polige aardlekschakelaars aansluiten.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Die 1-fase busboards zijn toch gewoon per vier apart bedraad? Dan kun je die ook prima op 3-fase gebruiken.Inspired schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:20:
[...]
Klopt. Maar zeg ook nergens dat ik dat van plan ben toch? Zit op max drie automaten per ALS. Of begrijp ik je opmerking niet goed?
Dank @Xander en @kabeltjekabel. Dit wilde ik inderdaad even zeker weten. De pinout van de busboards kon ik nergens vinden. Ook niet in de datasheet bij ABB. En op de foto van het busboard zag ik ook niet echt een aanduiding. Dank.
Hallo,
Wij hebben een nieuwe keuken gekocht die begin juni wordt geleverd. Nu hebben we net de koof voor de inbouwunit gemaakt en daar komen ook spotjes in. We hebben 3 dimbare spotjes gekocht van Philips.
Nu is de onderlinge afstand tussen deze spotjes met de draden maximaal 150cm. De spotjes zitten ook ongeveer op 150cm, maar doordat er een afzuigunit tussen zit waar de draad omheen moet, komen we zo'n 20cm te kort. Ik wil dus graag 2 draadjes (zwart en rood) verlengen.
Kan iemand aangeven of ik daar 0,14mm of 0,20mm draad voor nodig heb?
https://www.allekabels.nl/zwakstroom/montagedraad.html
En waarmee kan ik die kabels weer het beste aan elkaar krijgen?
Mijn idee is om de kabel te verlengen voor de connector met het spotje. Of is er een betere oplossing mogelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Wij hebben een nieuwe keuken gekocht die begin juni wordt geleverd. Nu hebben we net de koof voor de inbouwunit gemaakt en daar komen ook spotjes in. We hebben 3 dimbare spotjes gekocht van Philips.
Nu is de onderlinge afstand tussen deze spotjes met de draden maximaal 150cm. De spotjes zitten ook ongeveer op 150cm, maar doordat er een afzuigunit tussen zit waar de draad omheen moet, komen we zo'n 20cm te kort. Ik wil dus graag 2 draadjes (zwart en rood) verlengen.
https://www.allekabels.nl/zwakstroom/montagedraad.html
En waarmee kan ik die kabels weer het beste aan elkaar krijgen?
Mijn idee is om de kabel te verlengen voor de connector met het spotje. Of is er een betere oplossing mogelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken.
350 mA zal wel geen van beide zijn. Eerder 0,5mm2
Ja, ik wil deze er tussen zetten: https://www.allekabels.nl...7bdb6107b590ea4222e80f1a2kabeltjekabel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:42:
350 mA zal wel geen van beide zijn. Eerder 0,5mm2
1.1mm. Kern 0.14mm2
en 4 wago 221 lasdoppen.
Waarom wil je van die waanzinnig dunne kabels gebruiken? Heb je wel eens 0.14 mm² aangesloten? Ik zou in de verlichting niet dunner gaan dan 0.75mm², of, als het echt moet, 0.5 mm².Pakhaas schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:19:
Bovendien hoort de bedrading afgestemd te zijn op de maximale stroomsterkte die je trafo kan leveren, niet op de stroom die de LED op kan nemen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb er geen verstand van, dus kom ik hier advies vragen. Kan dus ook geen antwoord geven op je vragen. Welke kabel adviseer jij dan?Andrehj schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:53:
[...]
Waarom wil je van die waanzinnig dunne kabels gebruiken? Heb je wel eens 0.14 mm² aangesloten? Ik zou in de verlichting niet dunner gaan dan 0.75mm², of, als het echt moet, 0.5 mm².
Bovendien hoort de bedrading afgestemd te zijn op de maximale stroomsterkte die je trafo kan leveren, niet op de stroom die de LED op kan nemen.
Dat hangt, zoals hierboven gezegd, in eerste instantie van je trafo af. Stel dat die 10A kan leveren, dan heb je dus al minimaal 1 mm² nodig.
En als je dat weet zou ik gewoon zwart-rood luidsprekersnoer halen bij de lokale bouwmarkt of elektronicawinkel. 1 meter bestellen wordt wel wat duur in de verzendkosten lijkt me zo.
Edit: bovenstaand ben ik ervan uitgegaan dat het hier 12V spots betreft, maar klopt dat wel?
En als je dat weet zou ik gewoon zwart-rood luidsprekersnoer halen bij de lokale bouwmarkt of elektronicawinkel. 1 meter bestellen wordt wel wat duur in de verzendkosten lijkt me zo.
Edit: bovenstaand ben ik ervan uitgegaan dat het hier 12V spots betreft, maar klopt dat wel?
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 08-05-2019 20:00 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
ABB Rijgklemmen kan ik zo snel niet vinden en heb ik ook geen ervaring mee, heb je een voorbeeld van een product welke ongeveer hetzelfde werkt als die wago's?leonbong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:10:
De wago oplossing is de goedkoopste in dit geval.
Ja soort van een appartement, maar dan wel met alles wat een doorsnee huis ook heeft (plus wat meer)kabeltjekabel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:10:
[...]Appartement? Vanwege de voeding die van bovenaf komt? Kun je ook bij het andere uiteinde van die dikke kabel?
Die dikke kabel gaat naar een gang meterkast waar nog een slimme meter en faseschakelaars hangen en bereikbaar voor de brandweer. Hoezo?
Wat ik zelf niet snap is dat de warmtepomp en laadpaal niet achter de aardlekschakelaars zitten, waarom niet? blijkbaar zitten deze achter een aardlekautomaat....
[ Voor 3% gewijzigd door gassiepaart op 08-05-2019 20:36 ]
Gaat hier om 3x 4,5w spotjes. Geen idee hoeveel V dat is.Andrehj schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 19:58:
Dat hangt, zoals hierboven gezegd, in eerste instantie van je trafo af. Stel dat die 10A kan leveren, dan heb je dus al minimaal 1 mm² nodig.
Dit staat op de led driver die er voor zorgt dat alle 3 leds tegelijk worden gedimd

Ik heb hier nog wel genoeg kabels liggen waarmee ik de versterker aan onze boxen heb aangesloten. Kan ik het daar ook mee doen en is dat ook brandveilig???
Staat op 2x 1.5 QMM transparant.
[ Voor 23% gewijzigd door Pakhaas op 08-05-2019 20:37 ]
Lijkt mij meer dan genoeg, gelukkig een klein stukje waar je niet teveel verlies hebt...Pakhaas schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:27:
Ik heb hier nog wel genoeg kabels liggen waarmee ik de versterker aan onze boxen heb aangesloten. Kan ik het daar ook mee doen en is dat ook brandveilig???
Ja ik heb hier nog wel 6m ongebruikt liggen, daar haal ik wel 20cm af. Of bedoelde je op een andere manier verlies?gassiepaart schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:38:
[...]
Lijkt mij meer dan genoeg, gelukkig een klein stukje waar je niet teveel verlies hebt...
Het wordt weggewerkt in een koof, waar een alu spirobuis loopt en wat glaswol (onbrandbaar) zit. Moet ik mij nog zorgen maken om de warmte?
[ Voor 25% gewijzigd door Pakhaas op 08-05-2019 20:40 ]
Er zijn tig fabrikanten die rijgklemmen maken waarvan de bekendste met kwaliteitsspul zijn:gassiepaart schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:05:
[...]
ABB Rijgklemmen kan ik zo snel niet vinden en heb ik ook geen ervaring mee, heb je een voorbeeld van een product welke ongeveer hetzelfde werkt als die wago's?
Wago
Weidmuller
Phoenix contact
Hager

of
die nieuwe van Wago met hendels en drukknoppen voor openen super!!

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 08-05-2019 20:52 ]
Klopt het gebruiken van omvormer met 6mA is voorkomt het toepassen van type B ALS maar die zijn niet zo duur meer.kabeltjekabel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:10:
[...]
Daarom noem ik ook de montagehandschoenen. Die hebben een wat rubberachtige laag op de vingers en handpalm en dan heb je supergoed grip overal op zodat je geen draden met de tang hoeft te vernaggelen.
[...]
Appartement? Vanwege de voeding die van bovenaf komt? Kun je ook bij het andere uiteinde van die dikke kabel?
[...]
Ik zou de koelkast en vriezer samen op een eigen aardlekautomaat zetten.
Upgraden naar 3x35A is niet nodig.
Kookplaat achter krachtgroep, niet kookgroep.
[...]
Type B aardlekschakelaar is niet nodig. Zoek gewoon een omvormer met 6 mA verklaring.
In steeds meer woningen heb je nu ook steeds geschakelde voedingen dus toekomst wordt type B toch wel verplicht vermoed ik.
Maar inderdaad misschien nu wat overdreven.
[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 08-05-2019 21:06 ]
Niet zo duur meer? Waar haal jij die dan?leonbong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:05:
[...]
Klopt het gebruiken van omvormer met 6mA is voorkomt het toepassen van type B ALS maar die zijn niet zo duur meer.
In steeds meer woningen heb je nu ook steeds geschakelde voedingen dus toekomst wordt type B toch wel verplicht vermoed ik.
De goedkoopste type B aardlekschakelaar die de Technische Unie momenteel op voorraad heeft is €633 bruto. Daar krijg ik dan weliswaar 49% korting op maar goedkoop zou ik het niet willen noemen. Voor dat geld haal je een complete groepenkast voor de gemiddelde woning.
Een twee polige iskra kost 200 is inderdaad een hoop. In Dld zijn ze wel wat goedkoper.
[ Voor 53% gewijzigd door leonbong op 08-05-2019 21:28 ]
Als je Chint in je groepenkast toelaat ben je voor €144 klaar:
https://www.laadpaal24.nl...hint-type-b-40a-4pol-30ma
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Niet zo duur meer? Euh, wat?leonbong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:05:
[...]
Klopt het gebruiken van omvormer met 6mA is voorkomt het toepassen van type B ALS maar die zijn niet zo duur meer.
Pffft, 49% korting. Is de TU ook van de Mandemakers groep ofzo?Xander schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 21:18:
[...]
Niet zo duur meer? Waar haal jij die dan?
De goedkoopste type B aardlekschakelaar die de Technische Unie momenteel op voorraad heeft is €633 bruto. Daar krijg ik dan weliswaar 49% korting op maar goedkoop zou ik het niet willen noemen. Voor dat geld haal je een complete groepenkast voor de gemiddelde woning.
Totaal onbekend merk, in ieder geval voor mij. En alsnog 100 euro duurder dan een A-merk Type A aardlekschakelaar.Proton_ schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:05:
Als je Chint in je groepenkast toelaat ben je voor €144 klaar:
Iskra is toch niet onbekend. Half Nederland heeft kWh meters vanuit netbeheerder van dit merk. Duits en bestaat al heel lang.
https://www.superflink.nl...-type-b-10ms-ce-10ka.html
€216
Chint is ook niet onbekend maar zou ik niet als A merk willen bestempelen.
Tja TU prijzen zijn al jaren niet serieus te nemen.
https://www.superflink.nl...-type-b-10ms-ce-10ka.html
€216
[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 09-05-2019 08:46 ]
Ik keek net eens naar de tarieven van Liander voor de upgrade 1-fase > 3 fase. Ik zat nog met €200 in m'n hoofd. Maar dat was in 2017... 2018; €242 en nu (2019) al €280.
Die Iskra is geen 140 euro maar 340.leonbong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:20:
Iskra is toch niet onbekend. Half Nederland heeft kWh meters vanuit netbeheerder van dit merk. Duits en bestaat al heel lang.
[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-05-2019 23:36 ]
Ben al een tijdje in bezit van een Google Home Mini waar ik dan ook verschillende lampen en stekkers aan gekoppeld heb.
Nu kwam ik op het idee om ook de rolluiken/zonwering te koppelen aan Google Home. (Is een rolluik met zo'n 'naar-boven-naar-beneden drukschakelaar')
Online vond ik deze: https://www.alternate.nl/html/product/1504349 , maar kon er weinig overige info over vinden. Heeft iemand ervaring met dit soort schakelaars?
Heb ik verder nog wat nodig om deze aan mn Home Mini te koppelen? Andere ideeën?
Nu kwam ik op het idee om ook de rolluiken/zonwering te koppelen aan Google Home. (Is een rolluik met zo'n 'naar-boven-naar-beneden drukschakelaar')
Online vond ik deze: https://www.alternate.nl/html/product/1504349 , maar kon er weinig overige info over vinden. Heeft iemand ervaring met dit soort schakelaars?
Heb ik verder nog wat nodig om deze aan mn Home Mini te koppelen? Andere ideeën?
XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™
@Nielless
Lekker x-posten.
Maar het domotica topic heeft hier waarschijnlijk ruime info.
Fibaro roller shutter 3 tussen schakelaar en zonwering
Lekker x-posten.
Zag nadat ik deze post had gemaakt dat deze op de verkeerde plek stond..leonbong schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:53:
@Nielless
Lekker x-posten.

Thanks voor de info!
XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™
Die wago topjob ziet er goed uitleonbong schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:51:
[...]
Er zijn tig fabrikanten die rijgklemmen maken waarvan de bekendste met kwaliteitsspul zijn:
Wago
Weidmuller
Phoenix contact
Hager
[Afbeelding]
of
die nieuwe van Wago met hendels en drukknoppen voor openen super!!
[Afbeelding]
230V en 24V vallen allebei onder de term laagspanning.
Je mag toch ook een beltrafo in stoppenkast hebben, dan zitten draden toch ook bij elkaar in de buurt.
Je moet voor die bel gewoon kabel gebruiken met isolatiewaarde geschikt voor 230 en dan is er niks aan de hand.
Je mag toch ook een beltrafo in stoppenkast hebben, dan zitten draden toch ook bij elkaar in de buurt.
Je moet voor die bel gewoon kabel gebruiken met isolatiewaarde geschikt voor 230 en dan is er niks aan de hand.
[ Voor 66% gewijzigd door leonbong op 09-05-2019 10:34 ]
omdat ik op het moment maar 3 groepen achter een als heb hangen en 1 zonder als (wasmachine) en de meterkast zo oud als de weg naar Rome is ben ik me aan het oriënteren om te kijken wat het gaat kosten om de meterkast te gaan vervangen op eigen kosten (ik wacht momenteel op een reactie van de woningbouw of ze hier zelf nog willen investeren/huurverhoging)
Op het moment werk ik met inductie welke op 230 aangesloten kan worden maar bij meerdere pitten aan het ''switchen'' is tussen de verschillende pitten.
Idee is om naar 8 groepen te gaan zodat ik een kook groep kan aansluiten met perilex en een aparte kabel naar zolder kan trekken voor eventueel zonnenpanelen (ook afwachtend van de woningbouw)
Verder is momenteel de keuken, huiskamer op 1 groep aangesloten wat ik wil gaan scheiden.
Net zoals de zolder en alle slaapkamers op 1 groep aangesloten
(waarvan ik nu hier ook de kookplaat op heb gezet omdat hier de minste belasting onder hangt)
Nu ben ik even gaan kijken maar schrik toch redelijk van de prijsverschillen tussen verschillende meterkasten met exact dezelfde inhoud.
aangezien er geen hoofdschakelaar aanwezig is nu kan ik het niet zelf vervangen (geen zegelrecht) dus ben ik genoodzaakt om iemand in te huren (elektrotechniek opleiding gehad dus de meterkast vervangen durf ik wel maar niemand gaat dat afzegelen voor mij natuurlijk)
de 2 meterkasten waar ik momenteel naar kijk zijn de volgende
Relatief duur maar de kookgroep zit in de ALS wat ik een mooie oplossing vind.

goedkoper geen poespas maar gewoon netjes
Op het moment werk ik met inductie welke op 230 aangesloten kan worden maar bij meerdere pitten aan het ''switchen'' is tussen de verschillende pitten.
Idee is om naar 8 groepen te gaan zodat ik een kook groep kan aansluiten met perilex en een aparte kabel naar zolder kan trekken voor eventueel zonnenpanelen (ook afwachtend van de woningbouw)
Verder is momenteel de keuken, huiskamer op 1 groep aangesloten wat ik wil gaan scheiden.
(waarvan ik nu hier ook de kookplaat op heb gezet omdat hier de minste belasting onder hangt)
Nu ben ik even gaan kijken maar schrik toch redelijk van de prijsverschillen tussen verschillende meterkasten met exact dezelfde inhoud.
aangezien er geen hoofdschakelaar aanwezig is nu kan ik het niet zelf vervangen (geen zegelrecht) dus ben ik genoodzaakt om iemand in te huren (elektrotechniek opleiding gehad dus de meterkast vervangen durf ik wel maar niemand gaat dat afzegelen voor mij natuurlijk)

Wat is nu precies je vraag @AjDuLion?
Ik begrijp uit je post dat je momenteel 4 groepen hebt, 1 ALS en verder niets... Zijn er momenteel zaken bij elkaar gestoken in de groepenkast? Dat je deze 4 groepen zo eenvoudig omgooit naar 8, of was je van plan de boel open te gooien?
Anders zou wellicht een aanpassing (dan wel volledig nieuw, dan wel slecht enkele componenten erbij) naar een hoofdschakelaar en een fornuisgroep.
Een fornuisgroep wordt immers gezien als 1 groep, en er mogen 4 groepen op 1 ALS. Mocht je dingen kunnen splitten van de 4 groepen, en eventueel grootverbruikers loskrijgen heeft dat natuurlijk voorkeur, maar probeer alleen de haalbaarheid aan te kaarten.
Ik begrijp uit je post dat je momenteel 4 groepen hebt, 1 ALS en verder niets... Zijn er momenteel zaken bij elkaar gestoken in de groepenkast? Dat je deze 4 groepen zo eenvoudig omgooit naar 8, of was je van plan de boel open te gooien?
Anders zou wellicht een aanpassing (dan wel volledig nieuw, dan wel slecht enkele componenten erbij) naar een hoofdschakelaar en een fornuisgroep.
Een fornuisgroep wordt immers gezien als 1 groep, en er mogen 4 groepen op 1 ALS. Mocht je dingen kunnen splitten van de 4 groepen, en eventueel grootverbruikers loskrijgen heeft dat natuurlijk voorkeur, maar probeer alleen de haalbaarheid aan te kaarten.
[ Voor 23% gewijzigd door milo-vs op 09-05-2019 12:15 ]
Verlies is bij dit soort vermogens verwaarloosbaar, zeker bij een beetje normale draaddiameters.Pakhaas schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 20:39:
[...]
Ja ik heb hier nog wel 6m ongebruikt liggen, daar haal ik wel 20cm af. Of bedoelde je op een andere manier verlies?
Nee. Die draad is prima en, mits netjes aangesloten, wordt dit echt niet warm. Je trafo betreft een current driver. Die stuurt gewoon op stroom en heeft daarbij een maximaal voltage.Het wordt weggewerkt in een koof, waar een alu spirobuis loopt en wat glaswol (onbrandbaar) zit. Moet ik mij nog zorgen maken om de warmte?
Wel even letten op plus en min. Dus het zou wel handig zijn als je draad daar een markering voor heeft, als die markering er niet is, zou ik een andere draad gebruiken.
de huidige meterkast is er een met nog smeltzekeringen en valt niet meer uit te breiden (ik zou inderdaad een groep erbij kunnen zetten als ik ergens nog een smeltzekering houder vind)milo-vs schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:13:
Wat is nu precies je vraag @AjDuLion?
volgens de regels zou er dan alleen ook een hoofdschakelaar geplaatst moeten worden die er nu niet is.
al met al ''moet'' je dan al snel naar een nieuwe meterkast toe.
er valt tot 6 groepen opnieuw in te delen (huiskamer/keuken/fornuisgroep/slaapkamers/badkamer/zolder
veel zit nu in de 3 groepen bij elkaar gestoken.
dan hou ik nog 2 groepen over voor eventuele zonnenpanelen/wtw (maar dat is vooruitkijken voor de woningbouw aangezien ik hooguit de zonnenpanelen nog zou doen maar een wtw zie ik de woningbouw de komende 20 jaar niet doen hier)
mijn vraag is meer wat maakt het verschil van de beide meterkasten zo groot en zijn er nog alternatieven ?
zodra ik ermee aan de slag ga moet ik in iedergeval naar een hoofdschakelaar en nieuwe groepen toe, het zou zonde zijn om er nu alleen maar 4 te installeren en niet uit te breiden.
Voor de keuken heb ik hier in huis al 5 groepen
Wasmachine
Vaatwasser
Combi-Oven
Gedeelde groep met gang + overloop boven + afzuig en 2 stopcontacten (Nespresso + Keukenmachine)
Keuken groep: Koelkast, diepvries, Verlichting en 2 x stopcontact (Broodrooster + waterkoker)
Nu komt er in de keuken een Quooker. Op welke (liefst bestaande) groep kan/mag ik deze
aansluiten?
Wasmachine
Vaatwasser
Combi-Oven
Gedeelde groep met gang + overloop boven + afzuig en 2 stopcontacten (Nespresso + Keukenmachine)
Keuken groep: Koelkast, diepvries, Verlichting en 2 x stopcontact (Broodrooster + waterkoker)
Nu komt er in de keuken een Quooker. Op welke (liefst bestaande) groep kan/mag ik deze
aansluiten?
Als ik het zo bekijk denk ik dat je toevallig 2 uiterste hebt te pakken. Andere merken zitten rond de 300 euro. Componenten hebben dezelfde werking. Denk dan ook (heb hier persoonlijk geen ervaring mee) dat het puur op installatiegemak en hoe een merk in de markt ligt hetgeen is dat er voor zorgt dat er zon prijsverschil is.
Er zijn uiteraard alternatieven, ik zou eens kijken naar ABB. Heb meerdere van deze kasten gemonteerd en vind het zelf er als een van de meest nette uitzien. Is allemaal functioneel en zit er een beetje tussen qua prijs
Er zijn uiteraard alternatieven, ik zou eens kijken naar ABB. Heb meerdere van deze kasten gemonteerd en vind het zelf er als een van de meest nette uitzien. Is allemaal functioneel en zit er een beetje tussen qua prijs
[ Voor 25% gewijzigd door milo-vs op 09-05-2019 12:50 ]
Een boiler van een Quooker of dergelijk apparaat zit al gauw tussen de 1500 en 2000 watt. Persoonlijk zou ik er het liefst een aparte groep van maken, maar in jou geval zou ik hem het liefst op de keukengroep steken (waterkoker verwacht ik niet dat je die nog gebruiken gaat 😏). Echter als je toch al naar de groepenkast gaat, is een groep bijstellen, mits de kast enigszins recent is, zo gebeurt.BasvanS schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:40:
Wasmachine
Vaatwasser
Combi-Oven
aansluiten?
Belangrijkste is eigenlijk om te weten welk type Quooker je aan hebt geschaft. I.v.m het vermogen van het apparaat.
sorry voor de 2 posts achter elkaar. Ik was een beetje enthousiast
[ Voor 9% gewijzigd door milo-vs op 09-05-2019 12:53 ]
Quooker Combi+, aansluitwaarde 2000 Watt meen ik. Word bij langdurig gebruik gevuld met heet water van de CV ketel. Zal dus nooit erg lang zijn vermogen verbruiken denk ik. Zonder Kruipruime is extra groepen leggen geen pretje, Heb al wel een Attema 40 goot over het plafond lopen voor een extra groep buiten (laadpaal) die ik zou kunnen verlengen naar de keuken (Mogen 2 groepen in dacht ik).milo-vs schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:46:
[...]
Een boiler van een Quooker of dergelijk apparaat zit al gauw tussen de 1500 en 2000 watt. Persoonlijk zou ik er het liefst een aparte groep van maken, maar in jou geval zou ik hem het liefst op de keukengroep steken (waterkoker verwacht ik niet dat je die nog gebruiken gaat 😏). Echter als je toch al naar de groepenkast gaat, is een groep bijstellen, mits de kast enigszins recent is, zo gebeurt.
Belangrijkste is eigenlijk om te weten welk type Quooker je aan hebt geschaft. I.v.m het vermogen van het apparaat.
sorry voor de 2 posts achter elkaar. Ik was een beetje enthousiast
Broodrooster, Koelkast, diepvries, Quooker en 7 led spotjes.. moet kunnen toch?
Dat had ik ook laatst, hier bij Enexis €253,00, ik heb het maar aangevraagd, heb het nog niet meteen nodig maar over enkele jaren heb ik er misschien spijt van. Kreeg nog bericht dat er bodemonderzoek nodig was omdat ze een nieuwe kabel van de straat moeten leggen naar de meter. Hier is nog alles per 2 huizen aangesloten.kabeltjekabel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:36:
Ik keek net eens naar de tarieven van Liander voor de upgrade 1-fase > 3 fase. Ik zat nog met €200 in m'n hoofd. Maar dat was in 2017... 2018; €242 en nu (2019) al €280
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Als je vaatwasser geschikt is voor Hotfill zou je die ook nog kunnen aansluiten op de CV of boiler, dan zou ik m juist daarop zetten.BasvanS schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:32:
[...]
Quooker Combi+, aansluitwaarde 2000 Watt meen ik. Word bij langdurig gebruik gevuld met heet water van de CV ketel. Zal dus nooit erg lang zijn vermogen verbruiken denk ik.
All-electric.
@BasvanS ik denk dat je prima wegkomt, chique is anders, maar die optie is er niet altijd.
Met een geïsoleerde schroevendraaier kun je vaak tussen de hoofdzekering en de (jouw) meterkast een en ander loskoppelen. Maak even een foto van teller t/m huidige kast.AjDuLion schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:06:
...
...
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
timovd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:09:
[...]
Met een geïsoleerde schroevendraaier kun je vaak tussen de hoofdzekering en de (jouw) meterkast een en ander loskoppelen. Maak even een foto van teller t/m huidige kast.
denk dat deze vlieger niet opgaat hier...
[ Voor 9% gewijzigd door AjDuLion op 09-05-2019 19:16 ]
Nope... Helaas. Is het een idee om er alvast een 3-fase hoofdzekering in te doen? Stel dat je dit later besluit, is het gemakkelijker. Ga je het niet gebruiken, kan het geen kwaad.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
is een idee alleen is en blijft het een huurhuis waar ik het allemaal waarschijnlijk zelf zal moeten uithalen kwa kosten, zag net wel dat er al voorbereid is op 3 fase dus het is absoluut geen gek idee.timovd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:19:
Nope... Helaas. Is het een idee om er alvast een 3-fase hoofdzekering in te doen? Stel dat je dit later besluit, is het gemakkelijker. Ga je het niet gebruiken, kan het geen kwaad.
Ik zou idd de kast 3-fase maken. 3-fase hoofdschakelaar en 3 aardlekautomaten erin, groepen verdeel je daarover.
Mocht je dan tzt over gaan naar een 3-fase aansluiting dan hoef je alleen maar een paar draadbrugjes te vervangen. Kwa kosten scheelt het minimaal als je het nu doet.
Je zou zelfs de huidige kast apart kunnen houden en tzt weer terugzetten. De meeste woningbouwverenigingen die ik ken gaan dit soort dingen niet betalen, of er iets voor geven.
Zelf ook een tijdje met een 3fase kast op een 1-fase aansluiting gedraaid. Ik had die vantevoren al vervangen.
In mijn geval ook zelf gedaan. Had geen hoofdschakelaar, maar wel de beschikking over goede handschoenen (geschikt tot 1000V). Heb het onder spanning gedaan, ader voor ader. Enige risico wat ik liep was de hoofdzekering
Mocht je dan tzt over gaan naar een 3-fase aansluiting dan hoef je alleen maar een paar draadbrugjes te vervangen. Kwa kosten scheelt het minimaal als je het nu doet.
Je zou zelfs de huidige kast apart kunnen houden en tzt weer terugzetten. De meeste woningbouwverenigingen die ik ken gaan dit soort dingen niet betalen, of er iets voor geven.
Zelf ook een tijdje met een 3fase kast op een 1-fase aansluiting gedraaid. Ik had die vantevoren al vervangen.
In mijn geval ook zelf gedaan. Had geen hoofdschakelaar, maar wel de beschikking over goede handschoenen (geschikt tot 1000V). Heb het onder spanning gedaan, ader voor ader. Enige risico wat ik liep was de hoofdzekering
[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 09-05-2019 19:29 ]
klopt ideaal gezien wil ik het inderdaad zo hebben dat er een schakelaar onder komt (welke dan blijft) en dat ik de kast gewoon kan ombouwen bij verhuizen.DJSmiley schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:29:
Ik zou idd de kast 3-fase maken. 3-fase hoofdschakelaar en 3 aardlekautomaten erin, groepen verdeel je daarover.
helaas niet de beschiking over zulke handschoenen en dat is me nou net iets te link om te gaan doen zonder
Aardlekautomaat gebruiken we als aanduiding voor aardlekschakelaar en overstroom/kortsluitbeveiliging in één. Je bedoeld gewone aardlekschakelaars. Voor nog geen 10 euro extra per groep en 1,5 meer ruimtegebruik heb je overigens een kast met aardlekautomaten.DJSmiley schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:29:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-05-2019 20:36 ]
Is er een manier om een Meanwell HLG led voeding netjes in een kast te plaatsen op een din rail?

Hoe weet je dat van de Combi+? Bij onze nieuwe keuken in juni komt ook een quooker combi+ en zover wij weten, wordt er bij warm water vraag direct de cv aangezet. Zo lang het warme water nog niet beneden is wordt er kokend water met koud gemend. Zodra het water van de cv beneden is, wordt daar van getapt.BasvanS schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:32:
[...]
Quooker Combi+, aansluitwaarde 2000 Watt meen ik. Word bij langdurig gebruik gevuld met heet water van de CV ketel. Zal dus nooit erg lang zijn vermogen verbruiken denk ik. Zonder Kruipruime is extra groepen leggen geen pretje, Heb al wel een Attema 40 goot over het plafond lopen voor een extra groep buiten (laadpaal) die ik zou kunnen verlengen naar de keuken (Mogen 2 groepen in dacht ik).
Broodrooster, Koelkast, diepvries, Quooker en 7 led spotjes.. moet kunnen toch?
Hoe weet jij dat dat enige tijd duurt? Zou wel mooi zijn, want is zonde dat steeds cv aanspringt voor niks.
Dat is ook de reden dat wij misschien de combi+ willen ombouwen naar de gewone combi, waar je dus alleen nog koud water kan mengen met kokend om warm te krijgen. Dit kunnen we pas doen bij vervanging van de badkamer, omdat daar de warmwaterleiding langsloopt.
Dat kan toch meteen na installatie? Je hebt in je keuken aanvoer van warm en koud water. Dan sluit je de Quooker toch gewoon aan op de koude leiding?Pakhaas schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:01:
Dat is ook de reden dat wij misschien de combi+ willen ombouwen naar de gewone combi, waar je dus alleen nog koud water kan mengen met kokend om warm te krijgen. Dit kunnen we pas doen bij vervanging van de badkamer, omdat daar de warmwaterleiding langsloopt.
Of gaat het om stilstaand water in die leiding en legionella? Afhankelijk van stroming is het wellicht handig om daar rekening mee te houden.
Ik heb in mijn huis twee extra kogelkranen toegevoegd in de warmwaterleiding naar beneden. Eén onder de ketel op de eerste verdieping en één in de trapkast net na de aftakking naar het toilet. Inmiddels hebben we op het toilet warm en koud water en in de keuken komt het warm water van de Grohe Duo. Die tweede kraan is dus dicht.
Dergelijke boilers hotfill aansluiten is mijns inziens onzin. Alleen handig wanneer je echt heel veel handafwas doet (mijn Grohe is pas na 11 liter koud) en toch direct warm water wilt. Op alle andere momenten tap je heet water en levert de ketel koud water. Maar slaat toch die gasbrander volkomen zinloos aan...
* dreamscape beseft dat dit eigenlijk iets is voor het grote topic voor Water huisinstallaties deel 1...
Punctuality is the politeness of kings
Veel handiger om die gewoon op een eigen groep te zetten.BasvanS schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:40:
Wasmachine
Vaatwasser
Combi-Oven
aansluiten?
Zeker als je toch al apart naar de meterkast gaat, kun je daar netzogoed een automaat bijplaatsen.
Een Quooker wordt gevuld met koud water, niet met warm water uit een andere bron.BasvanS schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 14:32:
[...]
Quooker Combi+, aansluitwaarde 2000 Watt meen ik. Word bij langdurig gebruik gevuld met heet water van de CV ketel. Zal dus nooit erg lang zijn vermogen verbruiken denk ik.
Klopt, maar bij de combi+ wordt de cv aangesproken bij warmwater vraag. Zodra warm water beneden is, zal er geen kokend water meer getapt worden uit de quooker.Wolly schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:11:
[...]
Een Quooker wordt gevuld met koud water, niet met warm water uit een andere bron.
Idd ivm legionella. Wij kunnen nu de warm water kraan niet afsluiten. Die loopt via de badkamer. In oktober gaan we de badkamer aanpakken. Dan kunnen we gelijk de warmwaterleiding in de badkamer splitsen.dreamscape schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 22:54:
[...]
Dat kan toch meteen na installatie? Je hebt in je keuken aanvoer van warm en koud water. Dan sluit je de Quooker toch gewoon aan op de koude leiding?
Of gaat het om stilstaand water in die leiding en legionella? Afhankelijk van stroming is het wellicht handig om daar rekening mee te houden.
Ik heb in mijn huis twee extra kogelkranen toegevoegd in de warmwaterleiding naar beneden. Eén onder de ketel op de eerste verdieping en één in de trapkast net na de aftakking naar het toilet. Inmiddels hebben we op het toilet warm en koud water en in de keuken komt het warm water van de Grohe Duo. Die tweede kraan is dus dicht.
Dergelijke boilers hotfill aansluiten is mijns inziens onzin. Alleen handig wanneer je echt heel veel handafwas doet (mijn Grohe is pas na 11 liter koud) en toch direct warm water wilt. Op alle andere momenten tap je heet water en levert de ketel koud water. Maar slaat toch die gasbrander volkomen zinloos aan...
* dreamscape beseft dat dit eigenlijk iets is voor het grote topic voor Water huisinstallaties deel 1...
Euh, wat preciestimovd schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 19:09:
[...]
Met een geïsoleerde schroevendraaier kun je vaak tussen de hoofdzekering en de (jouw) meterkast een en ander loskoppelen. Maak even een foto van teller t/m huidige kast.
Verschilt een beetje per woningbouwverenigingen. Sommigen hebben wel een saneringsprogramma, ook omdat anders bewoners gaan kloten met 20A schroefautomaten enzoAjDuLion schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:06:
omdat ik op het moment maar 3 groepen achter een als heb hangen en 1 zonder als (wasmachine) en de meterkast zo oud als de weg naar Rome is ben ik me aan het oriënteren om te kijken wat het gaat kosten om de meterkast te gaan vervangen op eigen kosten (ik wacht momenteel op een reactie van de woningbouw of ze hier zelf nog willen investeren/huurverhoging)
Als dat zo'n 4 kW plaat is veranderd dat natuurlijk niet. Of heb je een teruggeregelde 7 kW plaat?AjDuLion schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:06:
Dat is in meer huizen zo. Ook veelal niet zo makkelijk te veranderen vanwege ingegoten leidingen. Zolder soms wel, langs de riolering mee omhoog.AjDuLion schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:06:
Tja, de A-merk componenten zijn wat duurder.AjDuLion schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:06:
Netbeheerder komt gewoon een zegel zetten hoor voor ~70 euro.AjDuLion schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:06:
Kookgroep in de ALS? Waar heb je het over?AjDuLion schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:06:
Het wordt een stuk goedkoper als je het bij 7 groepen + kookgroep houdt, dan hoef je geen derde aardlekschakelaar.AjDuLion schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:06:
[Afbeelding]
Ik heb nu een 3x25A huisaansluting en wil een 32A laadpaal gaan aansluiten voor een 64KW accu in de auto.
Ik begreep van Enexis dat ik op deze hoofdzekering maximaal met 16A kan laden als ik een fase helemaal vrij maak.
Dit zou op 18 uur laad tijd uit komen dit is te lang.
De auto is staat maximaal 10 uur per ag voor het huis.
Als ik de maximale laad snelheid zou willen gebruiken moet ik naar 3x50A wat dan weer een flinke verhoging betekend voor de kosten voor de aansluiting.
Als ik i.p.v. naar 3x50A naar 3x35A ga kan ik maximaal op 25A laden wat de laadtijd op 12 uur doet uitkomen.
Weet iemand of het mogelijk is om een bestaande installatie dus met schroef hoofdzekeringen om te laten bouwen naar een Automaat zodat ik voor de maandelijkse aansluitkosten van 3x35A aansluiting naar 3x40A aansluting kan want dan is de auto in 9 uur opgeladen wat dan weer een acceptabele tijd is gezien de afstanden die ik rijd en de tijd dat de auto voor de deur staat.
Bij de meeste klanten is helaas geen laadpaal aanwezig.
Ik begreep van Enexis dat ik op deze hoofdzekering maximaal met 16A kan laden als ik een fase helemaal vrij maak.
Dit zou op 18 uur laad tijd uit komen dit is te lang.
De auto is staat maximaal 10 uur per ag voor het huis.
Als ik de maximale laad snelheid zou willen gebruiken moet ik naar 3x50A wat dan weer een flinke verhoging betekend voor de kosten voor de aansluiting.
Als ik i.p.v. naar 3x50A naar 3x35A ga kan ik maximaal op 25A laden wat de laadtijd op 12 uur doet uitkomen.
Weet iemand of het mogelijk is om een bestaande installatie dus met schroef hoofdzekeringen om te laten bouwen naar een Automaat zodat ik voor de maandelijkse aansluitkosten van 3x35A aansluiting naar 3x40A aansluting kan want dan is de auto in 9 uur opgeladen wat dan weer een acceptabele tijd is gezien de afstanden die ik rijd en de tijd dat de auto voor de deur staat.
Bij de meeste klanten is helaas geen laadpaal aanwezig.
[ Voor 9% gewijzigd door RVerheijden op 10-05-2019 07:28 ]
@RVerheijden
Vastrecht 3x25 is 200,-
Vastrecht 3x35 is 600,-
Dus moet je niet willen, met een 3 fase lader kan je 16A laden dus bijna 50A
Vastrecht 3x25 is 200,-
Vastrecht 3x35 is 600,-
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Helaas heeft de auto maar een een fase laad aansluiting dus dat gaat helaas niet.
De baas betaald de aanpassingen en de verbruikte KWH maar de kosten voor de aansluiting komen voor mijn rekening en daarom wil ik die zo laag mogelijk houden.
De baas betaald de aanpassingen en de verbruikte KWH maar de kosten voor de aansluiting komen voor mijn rekening en daarom wil ik die zo laag mogelijk houden.
@RVerheijden
In het Kona/Niro topic hebben de meesten een loadbalancing paal die veilig 23A trekt op een 25A aansluiting.
Een andere optie is een variant van
https://www.juice-technology.com/juice-phaser?lang=en oid.
In het Kona/Niro topic hebben de meesten een loadbalancing paal die veilig 23A trekt op een 25A aansluiting.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt voor de info ik zal dit opnemen met het bedrijf dat komt voor een kostenberekening voor de laadpaal.
Beide zouden goede opties zijn als het bedrijf dat de leasemaatschappij inschakeld deze kunnen regelen.
Beide zouden goede opties zijn als het bedrijf dat de leasemaatschappij inschakeld deze kunnen regelen.
250 voor 3x25 vs 950 voor 3x35Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:36:
@RVerheijden
Vastrecht 3x25 is 200,-
Vastrecht 3x35 is 600,-
https://www.liander.nl/co...n/tarieven2019/?ref=18661
Of het gewoon echt goed doen en DC lader kopen voor je auto. Die heeft zelf een 3F aansluiting en als uitgang CHAdeMO of CCS stekker.RVerheijden schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:38:
Helaas heeft de auto maar een een fase laad aansluiting dus dat gaat helaas niet.
Kost ergens tussen de 4 en 6k€ voor een 15kW versie bijvoorbeeld de ecotap.
Is iets wat ik zou overwegen als ik zo'n kia of jaguar heb die alleen 1F kunnen laden met interne lader.
[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 10-05-2019 08:48 ]
En wat kan de auto maximaal laden dan? 32A?RVerheijden schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:38:
@kabeltjekabel
Ja zie dat het bij stedin ook omhoog geschoten is, 225,- vs 899,- wow.
De Combi+ word dus wel met warm water gevoed. Maar ik ga in een ander topic maar eens uitzoeken waarom ik dit nodig zou hebben. Wellicht handig om deze toch op de koudwater leiding aan te sluiten.Wolly schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 23:11:
[...]
Een Quooker wordt gevuld met koud water, niet met warm water uit een andere bron.
Wat betreft de Quooker aansluiten: Een extra groep is echt geen optie, ik ga dan toch voor de minder nette optie die goed mogelijk is: Quooker bij de de broodrooster + verlichting + Koel/vries
Euh, nee hoor. De Combi+ voegt via een mengventiel kokend water uit het reservoir toe aan de warmwaterleiding zolang de aanvoer vanaf de CV ketel of boiler nog niet warm is. Het reservoir zelf wordt alleen maar op de koudwaterleiding aangesloten.BasvanS schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:26:
[...]
De Combi+ word dus wel met warm water gevoed. Maar ik ga in een ander topic maar eens uitzoeken waarom ik dit nodig zou hebben. Wellicht handig om deze toch op de koudwater leiding aan te sluiten.
Zie ook de handleiding op pagina 8 of 9.
Offtopic: Resultaat is exact gelijk, maar jij hebt gelijkkeesroeiboot schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 10:19:
[...]
Euh, nee hoor. De Combi+ voegt via een mengventiel kokend water uit het reservoir toe aan de warmwaterleiding zolang de aanvoer vanaf de CV ketel of boiler nog niet warm is. Het reservoir zelf wordt alleen maar op de koudwaterleiding aangesloten.
Zie ook de handleiding op pagina 8 of 9.
Er word steeds minder energie geleverd door de Quooker maar dit word geregeld bij de output, niet bij de input.
Klopt niet.BasvanS schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:26:
[...]
De Combi+ word dus wel met warm water gevoed. Maar ik ga in een ander topic maar eens uitzoeken waarom ik dit nodig zou hebben. Wellicht handig om deze toch op de koudwater leiding aan te sluiten.
Wat betreft de Quooker aansluiten: Een extra groep is echt geen optie, ik ga dan toch voor de minder nette optie die goed mogelijk is: Quooker bij de de broodrooster + verlichting + Koel/vries
Hier zie je hoe die werkt:

Dat is al jaren zo hoor. Zie hier 2015;Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 09:00:
[...]
En wat kan de auto maximaal laden dan? 32A?
@kabeltjekabel
Ja zie dat het bij stedin ook omhoog geschoten is, 225,- vs 899,- wow.
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2015
Wat wel omhoog geschoten is, is het tarief om van 1-fase naar 3-fase te gaan. Dat was altijd ~200 euro, nu ~280
Eigenlijk zouden ze daar korting voor moeten geven als je het tegelijk doet met als de meter toch vervangen wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-05-2019 12:22 ]
Stedin niet, was altijd iets van 600,- en omzetten van 1x35 naar 3x25 koste mij 187,10 wat ook een standaard bedrag was volgens die monteurs.kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:21:
[...]
Dat is al jaren zo hoor. Zie hier 2015;
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/tarieven2015
Wat wel omhoog geschoten is, is het tarief om van 1-fase naar 3-fase te gaan. Dat was altijd ~200 euro, nu ~280
Eigenlijk zouden ze daar korting voor moeten geven als je het tegelijk doet met als de meter toch vervangen wordt.
Liander heeft alle jaarlijke kosten op 1 hoop gegooid, Stedin splitst ze uit. Daar is het dan (2015);Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:24:
[...]
Stedin niet, was altijd iets van 600,- en omzetten van 1x35 naar 3x25 koste mij 187,10 wat ook een standaard bedrag was volgens die monteurs.
https://www.stedin.net/~/...even-kv-elektriciteit.pdf
€20+€18+€152+€34 = €224 tm 3x25A
Voor 3x35A is de som dan;
€20+€18+€126+€34 = €832
Bij Liander is dat gewoon direct uit 1 tabel €211 en €915
Welk jaar heb jij naar 3x25 laten ombouwen?
Aangevraagd juni 2017, uitgevoerd jan 2018.kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:35:
[...]
Liander heeft alle jaarlijke kosten op 1 hoop gegooid, Stedin splitst ze uit. Daar is het dan (2015);
https://www.stedin.net/~/...even-kv-elektriciteit.pdf
€20+€18+€152+€34 = €224 tm 3x25A
Voor 3x35A is de som dan;
€20+€18+€126+€34 = €832
Bij Liander is dat gewoon direct uit 1 tabel €211 en €915
Welk jaar heb jij naar 3x25 laten ombouwen?
Op eigen verzoek zo laat, of konden ze niet eerder
Tja, ze zullen de tarieven voor het omzetten wel omhoog gedaan hebben omdat ze werk zat hebben. En bij Liander moet er natuurlijk iemand betalen voor het klimaatneutrale hoofdkantoor...
Nee geen eigen verzoek, er was wat discussie ontstaan of het wel kon, de kabel in de straat was 4mm2 en over 45M. Schouwer zegt kan niet en moet een andere kabel worden, stedin zegt het kan wel volgens de technische man bij hun. Maar ik had al betaald, foto's gemaakt alles dus dan snap ik wel dat stedin zegt dat het kan.kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:42:
[...]
Op eigen verzoek zo laat, of konden ze niet eerder![]()
Tja, ze zullen de tarieven voor het omzetten wel omhoog gedaan hebben omdat ze werk zat hebben. En bij Liander moet er natuurlijk iemand betalen voor het klimaatneutrale hoofdkantoor...
Als 1x35A kan, kan 3x25A ook.Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 12:58:
[...]
Nee geen eigen verzoek, er was wat discussie ontstaan of het wel kon, de kabel in de straat was 4mm2 en over 45M. Schouwer zegt kan niet en moet een andere kabel worden, stedin zegt het kan wel volgens de technische man bij hun. Maar ik had al betaald, foto's gemaakt alles dus dan snap ik wel dat stedin zegt dat het kan.
Dat is 70A over 8mm2 of 75A over 12mm2. Eenmaal raden waar de minste verliezen optreden..
Wellicht is alles wat aangepast en ruimer geworden, maar wat mij betreft heeft Stedin toch wel gelijk hier. Zouden ze anders ook de kabel upgraden als je bij 1-fase bleef

De 1x35A zat dubbel ader aangesloten, 3x25 zit enkel ader aangesloten, dus ik kan 75A trekken over een 4x4mm2 kabel van 45mkabeltjekabel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:00:
[...]
Als 1x35A kan, kan 3x25A ook.
Dat is 70A over 8mm2 of 75A over 12mm2. Eenmaal raden waar de minste verliezen optreden..![]()
Wellicht is alles wat aangepast en ruimer geworden, maar wat mij betreft heeft Stedin toch wel gelijk hier. Zouden ze anders ook de kabel upgraden als je bij 1-fase bleef

Bij de berekeningen is uitgegaan van:
Een draaistroomketen met nul met een spanning van 230/400V
Grondtemperatuur: 15 C°
Gelijktijdigheidsfactor: 0.6
Max. spanningsverlies: 5%
s.w.w.: 1.0
Aantal belaste aders: 3
Cos phi: 0.95
Fasespanning: 230 Volt
NEN 1010 vijfde druk: Tabel 52-C4K7, Tabel 52-D2 en Tabel 52-D3
Dubbel ader aangesloten?Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:17:
[...]
De 1x35A zat dubbel ader aangesloten, 3x25 zit enkel ader aangesloten, dus ik kan 75A trekken over een 4x4mm2 kabel van 45m
[Afbeelding]
Ofwel; kan prima.Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:17:
[...]
De 1x35A zat dubbel ader aangesloten, 3x25 zit enkel ader aangesloten, dus ik kan 75A trekken over een 4x4mm2 kabel van 45m
[Afbeelding]
Wat bedoel je met 'dubbel ader aangesloten'? Twee keer op fase, twee keer op nul en twee ongebruikte zekeringhouders?

Ja
Heb je goed gekeken? 75A over 45 meter en 4mm2 ?Ofwel; kan prima.
Ja inderdaad 2 fasedraden op 1 houder, nul weet ik niet zeker of er ook 2 gebruikt waren.Wat bedoel je met 'dubbel ader aangesloten'? Twee keer op fase, twee keer op nul en twee ongebruikte zekeringhouders?
Zo zitten alle huizen hier, om de 35A te kunnen doen op 4mm2
Ja want die 75A die jij noemt is per ader 25A.
Bij 3F+N is voor vermogen van 17kW per fase maar 25A, dus dat gaat makkelijk.
Bij 3F+N is voor vermogen van 17kW per fase maar 25A, dus dat gaat makkelijk.
Ja, want 3x25A is geen 3x75A. Zekeringwaarde is gewoon 25Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:42:
[...]
Ja
[...]
Heb je goed gekeken? 75A over 45 meter en 4mm2 ?
Toevallig met doorlussen naar buren? Dat zie ik wel vaker.Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:42:
[...]
Ja inderdaad 2 fasedraden op 1 houder, nul weet ik niet zeker of er ook 2 gebruikt waren.
Zo zitten alle huizen hier, om de 35A te kunnen doen op 4mm2
In elke gegeven kabel met 4 aders is een 3-fase belasting veel gunstiger. Zoals ik al zei; 70A over 8mm2 of 75A over 12mm2
[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-05-2019 15:57 ]
Nee geen doorlussen, ieder eigen kabel maar wel andere fase.kabeltjekabel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:55:
[...]
Ja, want 3x25A is geen 3x75A. Zekeringwaarde is gewoon 25
[...]
Toevallig met doorlussen naar buren? Dat zie ik wel vaker.
In elke gegeven kabel met 4 aders is een 3-fase belasting veel gunstiger. Zoals ik al zei; 70A over 8mm2 of 75A over 12mm2
Maar ik dacht tot 40m. Maar goed het zit nu zo en was goed volgens de netontwerper. Beetje jammer dat het een half jaar duurde.
[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 10-05-2019 16:20 ]
Hebben ze nog gegraven dan? Of gewoon twee zekeringen er bij gedraaid?Rol-Co schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:19:
[...]
Nee geen doorlussen, ieder eigen kabel maar wel andere fase.
Maar ik dacht tot 40m. Maar goed het zit nu zo en was goed volgens de netontwerper. Beetje jammer dat het een half jaar duurde.
Ja aders om gezet op de 2 lege houders en in de hoofdkast van de straat ook. Daar zit 50A had hij het over. Beide buren ook plat voor 2 uurkabeltjekabel schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 16:27:
[...]
Hebben ze nog gegraven dan? Of gewoon twee zekeringen er bij gedraaid?
Heb je wel waar voor je geld gekregen
Ik loop tegen het volgende aan, met een Eltako EUD61NPN-230V krijg ik de puls drukker niet correct aangesloten.
Schakelmateriaal is een Jung 531EU.
De dimmer is voor een serie led lampjes die achter een trafo zitten die dimbaar is.
https://www.google.com/ur...Vaw2Npj1kagmu72cpHIdx6lRU
Aan de hand van dit pdf volg ik het aansluitschema. Maar of er gebeurt niks of (1*) de stop gaat er uit als ik de puls drukker bedien.
Wat heb ik gedaan; YouTube filmpje bekeken van Elektroshop, die geeft aan de nul door te kussen op de dimmer. Heb ik ook geprobeerd zonder resultaat.
Mis ik iets als leek?
Edit: als toevoeging: bij aanschaf nog specifiek gevraagd of de drukker correct was en deze geen nul nodig had. Dit was niet nodig volgens de verkoper. Anders was de Jung 533EU de juiste geweest
Schakelmateriaal is een Jung 531EU.
De dimmer is voor een serie led lampjes die achter een trafo zitten die dimbaar is.
https://www.google.com/ur...Vaw2Npj1kagmu72cpHIdx6lRU
Aan de hand van dit pdf volg ik het aansluitschema. Maar of er gebeurt niks of (1*) de stop gaat er uit als ik de puls drukker bedien.
Wat heb ik gedaan; YouTube filmpje bekeken van Elektroshop, die geeft aan de nul door te kussen op de dimmer. Heb ik ook geprobeerd zonder resultaat.
Mis ik iets als leek?
Edit: als toevoeging: bij aanschaf nog specifiek gevraagd of de drukker correct was en deze geen nul nodig had. Dit was niet nodig volgens de verkoper. Anders was de Jung 533EU de juiste geweest
[ Voor 11% gewijzigd door BTS op 10-05-2019 18:12 ]
www.highflow.nl
Geen idee. Kun je misschien delen hoe je het nu hebt aangesloten? Sommige leken hebben moeite om schema's naar de praktijk te vertalen.BTS schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:08:
Mis ik iets als leek?
Gaat ik morgen voor u doen, het ligt nu weer in de kast.Xander schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:25:
[...]
Geen idee. Kun je misschien delen hoe je het nu hebt aangesloten? Sommige leken hebben moeite om schema's naar de praktijk te vertalen.
Laat ik het anders stellen: https://info.elektroshop....immer-eud61npn-uc-eltako/
Is dit correct voor mijn type dimmer? (Dit is namelijk een uitgebreide uitleg van de UC variant)
www.highflow.nl
Nee, jouw dimmer heeft namelijk geen A2 contact. Het aansluitschema wijkt dus iets af...BTS schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 18:45:
[...]
Gaat ik morgen voor u doen, het ligt nu weer in de kast.
Laat ik het anders stellen: https://info.elektroshop....immer-eud61npn-uc-eltako/
Is dit correct voor mijn type dimmer? (Dit is namelijk een uitgebreide uitleg van de UC variant)
Als je behalve de draad uit je pulsdrukker(s) ook een nuldraad hebt aangesloten op A1 dan is het wonderbaarlijk dat de zekering maar 1x is gesprongen, dat zou je iedere keer dat je de pulsdrukker bedient verwachten. Tenzij de pulsdrukker na die ene keer meteen kapot is gegaan.
[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 10-05-2019 19:03 ]
Nadat de zekering gesprongen was heb ik de pulsdrukker zonder dimmer aangesloten. Toen ging de verlichting aan. Ook de dimmer nagekeken en er is niks doorgebrand.Xander schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:01:
[...]
Nee, jouw dimmer heeft namelijk geen A2 contact. Het aansluitschema wijkt dus iets af...
Als je behalve de draad uit je pulsdrukker(s) ook een nuldraad hebt aangesloten op A1 dan is het wonderbaarlijk dat de zekering maar 1x is gesprongen, dat zou je iedere keer dat je de pulsdrukker bedient verwachten. Tenzij de pulsdrukker na die ene keer meteen kapot is gegaan.
www.highflow.nl
Dat lijkt me wel een heel inefficiënte frequentieomvormer. Er gaat 11 kW (3*230*16*1) in en er komt 5,8 kW (1*230*25*1) uit. Of de specs kloppen nietProton_ schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 07:41:
@RVerheijden
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 10-05-2019 19:34 ]
Het ding gebruikt maar 2 fasen denk ik...Dre schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:32:
[...]
Dat lijkt me wel een heel inefficiënte frequentieomvormer. Er gaat 11 kW (3*230*16*1) in en er komt 5,8 kW (1*230*25*1) uit. Of de specs kloppen niet
Dat verwacht ik niet, want ze zeggen "Unbalanced loads – we take this problem very seriously". Dan zullen ze wel 3-fase belasten.
@Dre
De techspecs laten wat te wensen over, waarom staat daar niet gewoon het opgenomen vermogen...?Benefits
Much faster charging of single-phase electric cars by two-phase drawing.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.