Fibaro roller shutter 3 tussen schakelaar en zonwering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 08:43
Ik heb een zonwering met schakelaar en wil daar een fibaro roller shutter 3 tussen zetten. Dit is niet mijn specialiteit en heb zitten puzzelen met de kabels maar ik heb er nog niet genoeg vertrouwen in. Kan iemand die hier meer over weet mijn aansluitschema nakijken? Het is belangrijk te weten dat de vorige bewoners het niet zo nauw namen met de kleur van schakeldraden. Ik weet dus niet zeker wat wel of geen schakeldraad is.

Op de afbeelding zie je aan de linkerkant een foto van de huidige werkende situatie en rechts een aansluitschema gebaseerd op een diagram van de fibaro roller shutter 3. Ik heb paarse letters gebruikt om de kabels aan te duiden en gele letters om ingangen aan te duiden. Ik denk zelf dat het aansluitschema moet werken maar ben hier dus niet zeker van.

Ik hoop dat iemand het snapt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ik heb de FRS 2, maar de aansluiting is hetzelfde. PE is de aarde, die staat los van de FRS. Er gaat geen fase naar de motor. In de meeste schakelaars kan je 2 draden kwijt, dus de fase kan je zonder wago doorlussen. Voor de nul heb je die wel nodig (FRS en motor).

Ik had 4 draden naar de motor (bruin, blauw, zwart en aarde). Bruin en zwart waren voor op/neer en moeten dus op Q1 en Q2.

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 16-04-2019 20:59 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, daar hebben ze een mooi zooitje van gemaakt qua kleuren inderdaad. die PE is overigens een makkelijke: aarde.

Maar het klopt toch niet helemaal hoor. Je hebt rechts H en I bij de fase aansluitingen voor je motor staan, maar dat zijn eigenlijk toch echt G en J die je onderbreekt en er de Fibaro module "tussen" hangt.

Dus van je schakelaar naar je fibaro module lopen 2 stukjes schakeldraad en van je fibaro module naar je motor lopen ook 2 schakeldraden.

Eigenlijk is het heel simpel:

De fasedraad moet je met een lasklem splitsen naar 2 draden: 1 voor de L van je Fibaro module en 1 voor de "H" ingang van je schakelaar.
De nuldraad moet je met een laskleim splitsen naar 3 draden: 1 voor de N van je Fibaro module en 1 voor de N van je motor. In jouw geval lijkt het erop dat je schakelaar verlichting heeft en daarvoor ook een nul heeft. Klopt dat?
De rest zijn schakeldraden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Aparte schakelaar. Waarom staat er 12V achterop?

Het is wel hobby aangesloten inderdaad, er mist een draad of hij is zonder aarde aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:03:
Aparte schakelaar. Waarom staat er 12V achterop?

Het is wel hobby aangesloten inderdaad, er mist een draad of hij is zonder aarde aangesloten
Ja, is inderdaad wel een aparte schakelaar. Ik vermoed dat er verlichting in zit op 12 volt ofzo. De motor moet gewoon 230V zijn, want die zit met een lasklem aan de nul.

Euh..... dat typenummer is voor een transformator???
https://www.tme.eu/nl/det...matoren/hahn/bv-202-0159/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
0 is 0, 12V of niet. Hoe is de buismotor aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:10:
0 is 0, 12V of niet. Hoe is de buismotor aangesloten?
Volgens mij is dat typenummer voor een circuit board trafo, waarschijnlijk toch voor geintegreerde verlichting. De input van het spul is namelijk wel gewoon 230V.

Dat zou ook verklaren waarom het ding een nul nodig zou hebben.

Als het een 12V motor zou zijn, dan hebben we het over DC.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 08:43
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:57:
Zo, daar hebben ze een mooi zooitje van gemaakt qua kleuren inderdaad. die PE is overigens een makkelijke: aarde.

Maar het klopt toch niet helemaal hoor. Je hebt rechts H en I bij de fase aansluitingen voor je motor staan, maar dat zijn eigenlijk toch echt G en J die je onderbreekt en er de Fibaro module "tussen" hangt.

Dus van je schakelaar naar je fibaro module lopen 2 stukjes schakeldraad en van je fibaro module naar je motor lopen ook 2 schakeldraden.

Eigenlijk is het heel simpel:

De fasedraad moet je met een lasklem splitsen naar 2 draden: 1 voor de L van je Fibaro module en 1 voor de "H" ingang van je schakelaar.
De nuldraad moet je met een laskleim splitsen naar 3 draden: 1 voor de N van je Fibaro module en 1 voor de N van je motor. In jouw geval lijkt het erop dat je schakelaar verlichting heeft en daarvoor ook een nul heeft. Klopt dat?
De rest zijn schakeldraden.
Mijn dank is groot, het werkt! Het enige dat niet goed werkt is de oude schakelaar. Op de schakelaar zitten 3 knoppen (omhoog, stop, omlaag). Ik hoor wel een elektrische klik als ik op de knoppen druk maar hij reageert alleen op de omlaag knop. Zou dit nog gefixed kunnen worden denken jullie of zou dit moeten kloppen.
Pagina: 1