Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.340.792 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Joopieboy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:14:
Dan moet je een goede rechtsbijstand hebben die er brood in ziet.
Je kunt e.e.a. ook zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Joopieboy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:57:
[...]

Denk je echt serieus dat ze nog terugkomen als de bouw voorbij is. Alles betaald is en geregeld? Die kans is echt nihil...

Iig die ervaring ken ik uit mijn omgeving. En anders zijn er bij veel problemen de trucjes met failliet gaan en 'overgenomen' worden of een dag later een doorstart maken...

Zelfde trucjes hier, en de elektroboer die dan nog bestaat die roept inmiddels van 'in die paar jaar kan zoveel gebeurd zijn, we weten niet wat er bij de vorige bewoner is gebeurd, etc'. Oftewel zoek het maar uit...
Tja ik heb dit topic niet door gespit om te kijken of hij zijn 5% van de koopsom al vrij gegeven heeft. Verder als je echt je tanden er in zet kan je best een eind komen. Nee dat is niet altijd makkelijk maar voor duizenden euro's afkopen komt gewoon voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56

Theuno

Da Devil Crew

Joopieboy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:57:
[...]

Denk je echt serieus dat ze nog terugkomen als de bouw voorbij is. Alles betaald is en geregeld? Die kans is echt nihil...
Het huis waar ik het over heb is 3 maanden geleden opgeleverd. 5% koopsom is nog achtergehouden voor andere punten.
Tot nu toe super tevreden over de service na oplevering, dus ik ben er niet bang voor dat ze hier ook netjes voor terugkomen.
kabeltjekabel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 22:10:
[...]
Als niemand zeurt gaan ze gewoon door met meer zooi afleveren.
Ik ga in ieder geval een melding maken, en zal jullie op de hoogte houden!

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In toilet heb ik een bewegingsschakelaar voor de verlichting.
Zie onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NVXhtc6/IMG-0996.jpg

Volgens mij zit hier een soort dimmer in dus altijd een gloeilamp gebruikt. Totdat deze stuk ging heb ik er een niet-dimbare ledlamp ingezet. Was blijkbaar ook geen probleem. Onlangs is echter stroom er af geweest i.v.m. installatie zonnepanelen en kreeg ik die niet-dimbare ledlamp niet meer aan de praat (wisselend aan / uit of knipperend).

Prima, was me al een raadsel dat een niet-dimbare ledlamp het doet, dus ik heb nu een dimbare ledlamp gekocht van 11Watt. Deze krijg ik goed werkend echter deze zoemt. Ik heb alle 4 de modussen van de schakelaar geprobeerd, maar dat helpt niet.

Wat is het probleem?
- Wattage van de dimbare led-lamp te laag? Want onder de 25 VA (Kan deze waarde direct omgezet worden naar 25 Watt?)
- Goedkope / slechte ledlamp, ergens een betere kopen.
- Anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Berker 8512 11 00 zou "dimbare 230V retrofit-LEDlampen van 5 tm 70 W moeten doen.

Compatibiliteit tussen dimmers en LED lampen is altijd irritant en er is een grote hoeveelheid junklampen in omloop. Al die flikkerende dimbare meuk van de Ikea bijvoorbeeld...

Aan de andere kant; laatst 9 Philips MasterLED GU10 spots aan een dimmer van 25 euro gehangen en ik kan het hele bereik flicker-free gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:46
Cheesy schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:14:
In toilet heb ik een bewegingsschakelaar voor de verlichting.
Zie onderstaande afbeelding:
[Afbeelding]

Volgens mij zit hier een soort dimmer in dus altijd een gloeilamp gebruikt. Totdat deze stuk ging heb ik er een niet-dimbare ledlamp ingezet. Was blijkbaar ook geen probleem. Onlangs is echter stroom er af geweest i.v.m. installatie zonnepanelen en kreeg ik die niet-dimbare ledlamp niet meer aan de praat (wisselend aan / uit of knipperend).

Prima, was me al een raadsel dat een niet-dimbare ledlamp het doet, dus ik heb nu een dimbare ledlamp gekocht van 11Watt. Deze krijg ik goed werkend echter deze zoemt. Ik heb alle 4 de modussen van de schakelaar geprobeerd, maar dat helpt niet.

Wat is het probleem?
- Wattage van de dimbare led-lamp te laag? Want onder de 25 VA (Kan deze waarde direct omgezet worden naar 25 Watt?)

- Goedkope / slechte ledlamp, ergens een betere kopen.
- Anders ;)
deze werkt met vermogen 25-400VA dus een 11 watt lamp gaat zoals je geconstateerd hebt niet goed werken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:53:
[...]

deze werkt met vermogen 25-400VA dus een 11 watt lamp gaat zoals je geconstateerd hebt niet goed werken.
Een regeltje lager kijken bij de specs
Dimbare 230 V retrofit-led lampen
5 ... 70W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:55:
[...]

Een regeltje lager kijken bij de specs

[...]
Ja dat klopt, alleen heb ik inmiddels ervaring dat wat Berker beweerd niet helemaal klopt, en dat de lamp knippert of herrie maakt. Dit vooral met de opbouw van de ledlamp te maken hoe de 230V naar laagspanning gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:47
Ik ben aan het overwegen om van 1x 35a naar 3x 25a te gaan.
Lastig is dat het een appartement betreft en de 3x 25 vanaf de begane grond zal moeten komen door het trappenhuis naar enkele verdiepingen hoger waar mijn meterkast zit.

Mijn vraag is hoe dik is zo'n 3x 25 in zo'n geval en hoe ziet dat eruit en wordt dat bekabeld? Ik vraag het omdat er nog wel wat oude loze leidingen zitten die weggesloopt zouden kunnen worden waar dan misschien die nieuwe leiding in past. (het is oudbouw met houten vloeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Weet je zeker dat je meterkast al niet van alle drie de fasen is voorzien, ook al wordt er op dit moment maar één gebruikt. Dat is gedurende heel veel jaren namelijk gebruikelijk. Opwaarderen naar driefasen is dan maar een fluitje van een cent. Verder wordt ongeacht nieuw of reeds bestaand de doorsnede van de kabel (inderdaad een kabel) bepaald door de netbeheerder passend bij die 25A of 35A, daar hoeft de gebruiker zich niet druk over te maken, (even een kleinigheid, want iedereen begrijpt het wel, gebruik hiervoor de volgende keer de hoofdletter A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:47
Techneut schreef op zondag 10 maart 2019 @ 22:50:
Weet je zeker dat je meterkast al niet van alle drie de fasen is voorzien, ook al wordt er op dit moment maar één gebruikt. Dat is gedurende heel veel jaren namelijk gebruikelijk.
Dat weet ik vrij zeker ja, bij de begane grond komt 3 fasen aan en dan gaat er 1 fase naar elk van de drie bovenliggende appartementen. Punt is dat ik zelf zal moeten betalen voor het trekken van een 3x 25A kabel dus ik vraag me af hoe dik die is en of daar nog een mantelbuis oid omheen moet. Ik namelijk zou een en ander kunnen voorbereiden om de hopelijk de prijs te drukken die ze hiervoor in rekening gaan brengen, ik neem aan dat zoiets op offertebasis gebeurt? Wanneer ze bestaande gaten kunnen gebruiken en niet nieuw door de vloeren hoeven boren zal dat hun werk makkelijker maken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
ASW1 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 23:07:
[...]

Dat weet ik vrij zeker ja, bij de begane grond komt 3 fasen aan en dan gaat er 1 fase naar elk van de drie bovenliggende appartementen. Punt is dat ik zelf zal moeten betalen voor het trekken van een 3x 25A kabel dus ik vraag me af hoe dik die is en of daar nog een mantelbuis oid omheen moet. Ik namelijk zou een en ander kunnen voorbereiden om de hopelijk de prijs te drukken die ze hiervoor in rekening gaan brengen, ik neem aan dat zoiets op offertebasis gebeurt? Wanneer ze bestaande gaten kunnen gebruiken en niet nieuw door de vloeren hoeven boren zal dat hun werk makkelijker maken lijkt me.
Waar zit je meter en waar zitten je hoofdzekering(en)? Met wat mazzel is het deel van de netbeheerder gewoon al volledig 3-fase en moet je alleen zelf in overleg met buren // VVE het stukje naar je eigen toko trekken.

3x25A zou prima moeten kunnen door 5x4mm^2, even er vanuit gaande dat je aarde ook erbij krijgt door dezelfde kabel. Dat is 14mm externe diameter.

Of er 3-fase is doorgelegd tot aan elk appartement hangt een beetje van bouwtype en bouwjaar af. Sommige panden met studentenstudio's is er zelfs 3-fase tot in de groepenkast gelegd, andere soortgelijke panden van hetzelfde bouwjaar hebben ze 'haasje over' gedaan en de drie fasen verdeeld over drie woonlagen. Scheelt geen kloot in kabeldoorsnede trouwens, want dan pakken ze 3x6 of 3x10. Lokatie van meters, schakelaars en zekeringen verschilt ook enorm, zeker bij appartementen.
habbekrats schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:09:
[...]

Ja dat klopt, alleen heb ik inmiddels ervaring dat wat Berker beweerd niet helemaal klopt, en dat de lamp knippert of herrie maakt. Dit vooral met de opbouw van de ledlamp te maken hoe de 230V naar laagspanning gemaakt wordt.
Dat kan ook aan de lamp liggen. Ik heb laatst wat Philips MasterLED Value spots aan een dimmer van 25 euro gehangen; die werken het gehele bereik flicker-free (aldus telefoon camera), terwijl nagenoeg alle Ikea lampen bij 90% al beginnen te flikkeren met bijgeleverde dimmer...

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-03-2019 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 22:44

Sosabowski

nerd

Momenteel een meterkast met een 3x25A aansluiting aan de buitenkant. Momenteel is er aan de binnenkant 1 krachtstroomaansluiting voor de kookplaat. Stel dat ik een laadpaat wil plaatsen; komt deze op een eigen automaat achter de hoofdzekeringen of kan ik deze delen met de bestaande kookplaat?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 10:13
Sosabowski schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:19:
Momenteel een meterkast met een 3x25A aansluiting aan de buitenkant. Momenteel is er aan de binnenkant 1 krachtstroomaansluiting voor de kookplaat. Stel dat ik een laadpaat wil plaatsen; komt deze op een eigen automaat achter de hoofdzekeringen of kan ik deze delen met de bestaande kookplaat?
Op een eigen zekering, anders heb je zeker load balancing nodig.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sosabowski schreef op maandag 11 maart 2019 @ 13:19:
Een laadplaat?

Die komt dan ook gewoon op een eigen automaat. Niet delen; dat is totaal niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:00
Vraag.

Ik zit midden in de verbouwing en ben op zoek naar oplossing voor het volgende.

De eettafel die ik plaats maak ik zelf, er komt een boardgametafel in. In die gametafel zit verlichting dat via een stekker op een stopcontact moet worden aangesloten (tafel moet kunnen worden verplaatst als we 8 eters krijgen). Dat stopcontact MOET in de vloer. Echter, ik wil hem wegwerken in het parket. Dus op dat stopcontact komt een verwidjerbaar plaatje te zitten dat het stopcontact afdekt asl het niet in gebruik is.

Ik snap dat ik niet zomaar een stopcontact in de vloer kan plaatsen. 1 maal een glas om en de stop knalt er uit. Wat kan en mag wel? Ik heb een vloerdikte van ong 5 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:54
kabeltjekabel schreef op maandag 11 maart 2019 @ 20:02:
[...]

Een laadplaat?

Die komt dan ook gewoon op een eigen automaat. Niet delen; dat is totaal niet handig.
Los daarvan, een kookplaat zit meestal achter een normale aardlek.

Afhankelijk van het type laadpaal moet die achter een type B aardlek dus vaak mag ie al nieteens erachter. Los daarvan is het idd niet handig, want als je met 16A laad blijft er 0A over voor je kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoe komt het dat kabels met 4 kernen vaak (of nooit?) nuldraad hebben? Bij as-buitenkabels weet ik dat het aardschild de 3e (aarde)draad is.

Maar hier bijvoorbeeld? https://www.bouwmaat.nl/h...it-3-m/product/0000475669

- Fase
- Aarde
- Schakel
- Grijs; waar wordt die überhaupt voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Het zijn in basis kabels voor motoren op krachtstroom. 3 fasen + aarde. Op bestelling is er wel een kabel met blauw te krijgen, maar meestal kun je dan goedkoper een 5x2.5 kopen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
sOid schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:14:
Hoe komt het dat kabels met 4 kernen vaak (of nooit?) nuldraad hebben? Bij as-buitenkabels weet ik dat het aardschild de 3e (aarde)draad is.

Maar hier bijvoorbeeld? https://www.bouwmaat.nl/h...it-3-m/product/0000475669

- Fase
- Aarde
- Schakel
- Grijs; waar wordt die überhaupt voor gebruikt?
Die kabel lijkt mij een aansluitkabel voor een 3-fase (motoren, kachels enz, iig dingen die geen nul nodig hebben)

Bruin = L1
Zwart = L2
Grijs = L3
Geel/groen = Aarde

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 13-03-2019 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@hesselbeertje @DJSmiley
Aah, juist. Vandaar dat zwart ook 2.5mm2 is. Wist trouwens niet dat er apparaten zijn die geen nul nodig hebben. Hoe werken die dan? Zonder kun je toch geen stroomkring maken?

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:
- Vanuit lasdoos (vd-draad) naar led tl-armatuur
- In armatuur schakel, nul en aarde aansluiten
- Ik wil echter in het armatuur zelf een las maken; aan de andere kant wil ik eruit voor een stopcontact. Die moet ik natuurlijk niet op de schakeldraad aansluiten

Als ik het goed begrijp dan kan ik het beste een 5-aderige nemen en de grijze negeren? Of de grijze als nul gebruiken (en als dusdanig labelen).

Of is er een betere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sOid schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:44:
@hesselbeertje @DJSmiley
Aah, juist. Vandaar dat zwart ook 2.5mm2 is. Wist trouwens niet dat er apparaten zijn die geen nul nodig hebben. Hoe werken die dan? Zonder kun je toch geen stroomkring maken?
Dit is echt afgelopen week nog langs gekomen, met die 4-aderige kabel zonder blauw.

Je kunt de belasting aanbrengen tussen de verschillende fasen in plaats van tussen fase en nul. Er staat dan 400V over de verbruiker in plaats van 400 230. En daarmee heb je gewoon een kring.
sOid schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:44:
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende:
- Vanuit lasdoos (vd-draad) naar led tl-armatuur
- In armatuur schakel, nul en aarde aansluiten
- Ik wil echter in het armatuur zelf een las maken; aan de andere kant wil ik eruit voor een stopcontact. Die moet ik natuurlijk niet op de schakeldraad aansluiten

Als ik het goed begrijp dan kan ik het beste een 5-aderige nemen en de grijze negeren? Of de grijze als nul gebruiken (en als dusdanig labelen).

Of is er een betere oplossing?
Grijs niet als nul gebruiken. Als je het stopcontact ook achter de schakelaar houdt kun je met 3-aderig af.

Als je de wcd permanent wil en de TL geschakeld, dan ofwel 4-aderig variant met blauw of inderdaad 5-aderig. In dat laatste geval ligt het voor de hand grijs niet te gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-03-2019 23:56 . Reden: 400 moet 230 zijn, thx @Jim423 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:37
kabeltjekabel schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:56:
[...]
Je kunt de belasting aanbrengen tussen de verschillende fasen in plaats van tussen fase en nul. Er staat dan 400V over de verbruiker in plaats van 400. En daarmee heb je gewoon een kring.
Pssst in plaats van 230V.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@kabeltjekabel Hm, wel gezocht maar niet gevonden. Zoekfunctie van GoT is ook niet je-van-het. En kwam via Google ook niks tegen. Misschien iets voor de openingspost?

Anyway, tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:42

Reptile209

- gers -

maartend schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:57:
Vraag.

De eettafel die ik plaats maak ik zelf, er komt een boardgametafel in. In die gametafel zit verlichting dat via een stekker op een stopcontact moet worden aangesloten (tafel moet kunnen worden verplaatst als we 8 eters krijgen). Dat stopcontact MOET in de vloer. Echter, ik wil hem wegwerken in het parket. Dus op dat stopcontact komt een verwidjerbaar plaatje te zitten dat het stopcontact afdekt asl het niet in gebruik is.

Ik snap dat ik niet zomaar een stopcontact in de vloer kan plaatsen. 1 maal een glas om en de stop knalt er uit. Wat kan en mag wel? Ik heb een vloerdikte van ong 5 cm.
https://www.google.com/se...30j0i22i10i30.C8_ZrMRMzJ4

Ik zie zat opties voor inbouw, ook wel die aardig waterdicht zijn als ze dicht zitten. Ik denk alleen dat als er een stekker in zit, er toch wel een risico blijft dat er dan water in komt. Mits goed geaard zou dat geen ramp moeten zijn: dan klapt alleen je aardlek er uit en zal je moeten zorgen dat de boel weer droog wordt. En je vertrouwt in dat geval volledig op je aarding en aardlek.

Of je moet er een "bakje" overheen zetten als de stekker er in zit, dat eventueel water wegleidt van de stekker. Voorkomt meteen dat je met je voeten de stekker aanschopt onder de tafel.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
In scholen hebben ze ook vaak stopcontacten in de vloer, maar dan achter zo'n dekseltje met een kier voor de kabels; dan kun je nooit tegen een stekker aanschoppen. Dat ga je alleen niet redden met 5 cm.
sOid schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:31:
@kabeltjekabel Hm, wel gezocht maar niet gevonden. Zoekfunctie van GoT is ook niet je-van-het. En kwam via Google ook niks tegen. Misschien iets voor de openingspost?

Anyway, tnx!
Zoek maar op '4-aderig' in dit topic.

Kom je o.a. ook deze tegen;
kabeltjekabel in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Om even terug te komen op die kleuren; grijs in het huidige stelsel is voor de 3e fase of als schakeldraad. Bij uitzondering ook toegestaan als 2e nul in het geval van een 5-aderige kabel bij een 2L2N kookgroep en als nulgeleider in een stuurstroomketen bij een 2 tm 5 aderige kabel zonder blauw. Er is nog een uitzondering, maar die valt buiten de scope van dit topic.

Let wel op dat in installaties van voor 1970 grijs de aarde is!

[ Voor 41% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-03-2019 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
maartend schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:57:
Vraag.

https://www.allekabels.nl...word=vloerwandcontactdoos

Hoer staan er genoeg, ik denk alleen dat je 5 cm diepte wat krap is.

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1259514-0/vloercontactdoos-kleur-edelstaal.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
Ik wil m'n meterkast een klein beetje opruimen, 't was een pestbende, 't is nu al ietsjes opgeruimd na het toevoegen van een hoofdschakelaar, maar ik kom nu ruimte te kort op de aansluitblokjes onderaan.

De voeding vanaf de meter zit namelijk op 2 aansluitblokjes, vanaf daar door naar de hoofdschakelaar, daarvandaan terug naar de overige blokjes voor fase/nul.

Ik wil nu de (bejaarde) mix van alamatjes vervangen door nieuwe en dan netjes via een kamrail onderverdelen, maar de alamat die ik gebruik (de nieuwe dus) heeft zo te zien geen losse aansluiting voor draad+kam.

Is het toegestaan draad+kam in dezelfde klemopening te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat kan geeneens anders; de kam moet ergens z'n voeding vandaan halen.

Ik moet nog automaten zien waar je niet 6mm^2 + kam kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
mwah, je kan beredeneren dat het vaak uit een ALS komt, dan de kam op naar losse automaten :-)

Waarom er dan geen kammen bestaan met een klemschroef aansluiting voor kabel is mij dan ook een raadsel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 22:44

Sosabowski

nerd

Op de wiki pagina Aardlekschakelaar lees ik

"Het aansluiten van enkelfasige eindgroepen op een driefasige (vierpolige) aardlekschakelaar van 30 mA wordt afgeraden"

Met een 3x25A aansluiting thuis heb je toch altijd enkelfasige groepen achter een driefasige aardlekschakelaar? Of zie ik iets over het hoofd? Of proberen ze hier te sturen naar aardlekautomaaten ipv een gedeelde aardlekschakelaar?

In mijn huidige installatie van 8 groepen waarvan er slechts 3 achter een aardlekschakelaar zit; Is het dat verstandig om er 1 bij te plaatsen of juist over te stappen naar aardlekautomaten? Of kunnen beide binnen 1 groepenkast bestaan. Installatie is uit 1997.

edit:
https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling
Maakt het al iets duidelijker. Als ik het goed lees is de nette manier dus een 2pollige aardlekschakelaar per fase of idd aardlekautomaten.

[ Voor 18% gewijzigd door Sosabowski op 14-03-2019 13:49 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:27
2-polige aardlek's waren even verplicht volgens de nieuwe NEN1010 en dat is sinds de laatste update afgezwakt tot een advies.

Overigens mag je zowel achter een 2- als 4-polige aardlekschakelaar slechts 4 groepen hangen, dus je bent in de meeste gevallen beter af met 2-polige aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Voor zover nog niet duidelijk, dit afraden heeft een zuiver theoretische achtergrond. Bij een driefasen installatie is het namelijk niet helemaal denkbeeldig dat in alle drie de fasen tegelijkertijd een aardfout optreedt. Door het onderlinge 120° fasenverschil is de kans groot dat de somstroom van die aardfouten nagenoeg nul is. Met natuurlijk tot gevolg dat er geen afschakeling plaats vindt.

Ik ben alleen maar theoreticus, d.w.z. niet werkzaam in het installatievak. Maar zijdelings heb ik begrepen dat dit korte tijd een verbod was en nu enkel een advies. Dat zal te maken hebben met dat de kans op die gelijktijdigheid maar gering is. En dat die kans bij een echte driefasengroep nog kleiner is omdat daarvoor dat verbod niet gold, c.q. niet geldt.

Het is me niet bekend in hoeverre dat heeft meegespeeld met dit verbod/advies, maar er is natuurlijk ook een praktisch bezwaar. Bij meerdere groepen achter één aardlekschakelaar worden ook groepen uitgeschakeld die niets met de aardfout hebben te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:42
Techneut schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:33:

Het is me niet bekend in hoeverre dat heeft meegespeeld met dit verbod/advies, maar er is natuurlijk ook een praktisch bezwaar. Bij meerdere groepen achter één aardlekschakelaar worden ook groepen uitgeschakeld die niets met de aardfout hebben te maken.
Dit is natuurlijk altijd aangezien je dus 4 groepen maximaal achter een aardlekschakelaar plaatst. Of je moet ervoor kiezen om voor alles een Aardlekautomaat te gebruiken, maar dat is een beetje overkill.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:56:
mwah, je kan beredeneren dat het vaak uit een ALS komt, dan de kam op naar losse automaten :-)

Waarom er dan geen kammen bestaan met een klemschroef aansluiting voor kabel is mij dan ook een raadsel :P
Goed bedacht, alleen gaat het hier om aardlekautomaten, die krijgen niet hun voeding van aardlekschakelaars. Je kunt hooguit de alamats naast de hoofdschakelaar op een kam zetten, maar dan je gewoon heel maf bezig met bovenin voeden op de HS of onderin afgaand op de alamats.
Sosabowski schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:35:
Op de wiki pagina Aardlekschakelaar lees ik

"Het aansluiten van enkelfasige eindgroepen op een driefasige (vierpolige) aardlekschakelaar van 30 mA wordt afgeraden"

Met een 3x25A aansluiting thuis heb je toch altijd enkelfasige groepen achter een driefasige aardlekschakelaar? Of zie ik iets over het hoofd? Of proberen ze hier te sturen naar aardlekautomaaten ipv een gedeelde aardlekschakelaar?

In mijn huidige installatie van 8 groepen waarvan er slechts 3 achter een aardlekschakelaar zit; Is het dat verstandig om er 1 bij te plaatsen of juist over te stappen naar aardlekautomaten? Of kunnen beide binnen 1 groepenkast bestaan. Installatie is uit 1997.

edit:
https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling
Maakt het al iets duidelijker. Als ik het goed lees is de nette manier dus een 2pollige aardlekschakelaar per fase of idd aardlekautomaten.
Nee, dat hoeft niet altijd, je kunt met 3x25A ook prima drie enkelfase aardlekschakelaars gebruiken. Voor de centenknijpers in de bouw is het echter voordeliger om alles tm 8 groepen achter twee vierpolige aardlekschakelaars te schroeven.
Techneut schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:33:
Voor zover nog niet duidelijk, dit afraden heeft een zuiver theoretische achtergrond. Bij een driefasen installatie is het namelijk niet helemaal denkbeeldig dat in alle drie de fasen tegelijkertijd een aardfout optreedt. Door het onderlinge 120° fasenverschil is de kans groot dat de somstroom van die aardfouten nagenoeg nul is. Met natuurlijk tot gevolg dat er geen afschakeling plaats vindt.
Nee, niet een identiek aardlek tegelijk op 3 verschillende fasen. Hoe wil je dat ooit voor elkaar krijgen met enkelfase eindgroepen?

Dit gaat om(#) bijvoorbeeld een capacitieve lekstroom (90 graden voor) van de netfilters uit je serverpark in de kelder die allemaal lekken van L1 naar aarde. Stel dat dat bij elkaar 10 mA is; dan resulteerd 30 mA lekstroom in L2 in een totaal van ~22 mA; dat is nog onder de 30 mA en dus hoeft de ALS normconform niet af te schakelen(*). En die grens van 30 mA is bewust gekozen. Dat is namelijk de grens tussen geen blijvende schade en kans op hartstilstand en overige permanente orgaanschade.

(*)Mag wel; Het is 30 mA -15+0
(#)Voorbeeld ook uitgewerkt in NPR5310:2017 deel 531

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:34
In onze nieuwbouwwoning (in aanbouw) is er een lekkage geweest, waardoor er het nodige water in de meterkast terecht is gekomen. De groepenkast stond nog niet onder spanning, maar het water droop van de automaten en aardlekschakelaars.
Ik vertrouw de boel niet meer (corrosie op contacten, hogere overgangsweerstand, kans op oververhitting, wellicht ook contacten die blijven plakken), maar heb zo'n vermoeden dat de aannemer niet zomaar alle componenten wil vervangen.

Kortom: ik ben op zoek naar argumenten om de aannemer te kunnen overtuigen. Heeft iemand wellicht een bron waarin wordt aangegeven dat in een dergelijk geval de boel niet meer veilig is?
Of kan de installateur de componenten testen (overgangsweerstand, afschakeltijd) om aan te tonen dat de boel nog correct functioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Out.of.Control schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:07:
In onze nieuwbouwwoning (in aanbouw) is er een lekkage geweest, waardoor er het nodige water in de meterkast terecht is gekomen. De groepenkast stond nog niet onder spanning, maar het water droop van de automaten en aardlekschakelaars.
Ik vertrouw de boel niet meer (corrosie op contacten, hogere overgangsweerstand, kans op oververhitting, wellicht ook contacten die blijven plakken), maar heb zo'n vermoeden dat de aannemer niet zomaar alle componenten wil vervangen.

Kortom: ik ben op zoek naar argumenten om de aannemer te kunnen overtuigen. Heeft iemand wellicht een bron waarin wordt aangegeven dat in een dergelijk geval de boel niet meer veilig is?
Of kan de installateur de componenten testen (overgangsweerstand, afschakeltijd) om aan te tonen dat de boel nog correct functioneert?
Als de aannemer het niet wil vervangen laat hem dan maar een formele brief ondertekenen dat hij als zijnde vakbekwaam persoon verklaard dat er x,y gebeurd is en dat hij vanuit zijn wijsheid garandeerd dat er niks mis mee is. Vervolgens kun je nog eens te raden gaan bij je verzekeringsmaatschappij, die hebben daar wellicht ook wel zo hun bedenkingen bij...

Afschakeltijd van aardlekschakelaars is te testen, maar wel nadat ze enige tijd "in" gestaan hebben. Zo'n meting is nutteloos als je hem net al hebt afgeschakeld.

Overgangsweerstand is ook wel te testen, al zou ik zo niet weten binnen welke grenzen dat moet zitten. Voor de aardlekschakelaars is het 15<x<30 mA en <300 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:50:
[...]

Goed bedacht, alleen gaat het hier om aardlekautomaten, die krijgen niet hun voeding van aardlekschakelaars. Je kunt hooguit de alamats naast de hoofdschakelaar op een kam zetten, maar dan je gewoon heel maf bezig met bovenin voeden op de HS of onderin afgaand op de alamats.

[...]
Ja precies, ik wil ook niet bovenaf invoeden, dus een kamrail met schroefaansluiting zou ideaal zijn. 6 alamatjes op de rail, 6mm soepel naar de HS en gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 15:50:
<knip>
Nee, niet een identiek aardlek tegelijk op 3 verschillende fasen. Hoe wil je dat ooit voor elkaar krijgen met enkelfase eindgroepen?
<knip>
Helemaal eender hoeft daarvoor natuurlijk ook niet. Ik had dat misschien wat anders moeten verwoorden. Maar het is wel zo wel dat je de situatie kan hebben de afzonderlijke stromen of één er van duidelijk boven die aanspreekgrens zit(ten), maar de kans niet helemaal denkbeeldig is dat op welke manier dan ook de somstroom er onder blijft Zo las ik het ook op een website over de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Diamundo

Quack.

Diamundo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:52:
Hallo Tweakers,

Bij mij(n ouders) in het huis is de wifi een beetje een houtje-touwtje netwerk. I know, elektra-topic - het gaat over bekabeling! Mijn slaapkamer zit op de verste hoek boven de garage en krijgt daardoor geen wifi. We hebben hiervoor wifi-repeaters geprobeerd, maar die is na enige tijd versleten. Toen is er een powerline adapter gekomen, vanuit de meterkast naar mijn slaapkamer. Echter houdt die om de haverklap er mee op, en kan ik of tot een halfuur wachten totdat hij zelf de verbinding weer vindt, of op de reset-knop drukken. Nou word ik daar een klein beetje kriebelig van.

Ik wil dus graag een Cat6 kabel trekken. Dit heb ik ook al gedaan naar de slaapkamer boven de woonkamer, voordeel daarbij was dat er een niet-gebruikte coax-kabel naartoe ging. Deze is vastgemaakt aan, en vervangen door, de nieuwe cat-6 kabel, en werkt prima. Als ik dit trucje wil doen naar mijn slaapkamer is er echter één probleem: er is geen loze leiding of coax-kabel.

Aangezien ik daarnaast ook niet weet wélke leiding ik hebben moet, en hoe 't zit met stroom, interferentie tussen stroomkabels en ethernetkabels, vraag ik mij af wie ik dan moet bellen of mailen.
Qua lengte, zal het op een 15 a 20 meter uitkomen, denk ik. Ik ben bereid om hier wel enkele honderden euro's (bekabeling, afwerking, man-uren, etc) voor neer te leggen.

Wie kan mij helpen?
Tijdje geleden, maar een update:

Volgens pa is alle bekabeling in het huis zo goedkoop mogelijk gelegd, en horen zij overal waarschuwingen voor brandgevaar in de muren ofzo... "je ziet het niet als ergens wat smelt".
Nu ben ik daar niet zozeer bang voor maar punt blijft, aan of bij die kabels wordt niet geklust.

Nou is de powerline verbinding (pricewatch: Devolo dLAN 500 AV Wireless+ Starter Kit) vanaf de meterkast naar mijn slaapkamer ook gestorven, ze krijgen in ieder geval na een stuk of wat resets (of reboots, weet ik niet) geen verbinding meer met elkaar (basisstation + ontvanger).

Een ethernetkabel in wat voor vorm of locatie komt er dus niet, er hangen twee WiFi repeaters (2x pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density Mesh Point + 1x pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density WiFi Router) en er hangt een router als accesspoint op de bovenverdieping aan de andere kant van het huis, wel middels een ethernetkabel (via loze leiding) aan de router in de meterkast.

En er is geen (of vrij weinig) interesse vanuit mijn ouders om iets te doen, gezien ik bijna afgestudeerd ben en (o.a. door dit soort 'discussies') daarna niet lang in huis blijf wonen (of op mijzelf, of naar het buitenland). Mijn broertje aast al wel sinds we hier 10 jaar terug naartoe verhuisd zijn op mijn kamer en 'die redt zich wel met [een wifi repeater]'. Pa zit nu wel te kijken naar de prijzen van de pricewatch: Ubiquiti AmpliFi High Density Mesh Point en overweegt nog zo'n eentje aan te schaffen.

Wat adviseert het wijze GoT in mijn situatie?

Ik denk na over de woorden van het leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03
Diamundo schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:39:
[...]
Het juiste topic zoeken! Dit topic gaat over elektra-installaties. Voor je wifi-problemen zul je elders hulp moeten zoeken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diamundo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

Diamundo

Quack.

Andrehj schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Het juiste topic zoeken! Dit topic gaat over elektra-installaties. Voor je wifi-problemen zul je elders hulp moeten zoeken.
Goed punt, heb je wel gelijk in. Het was begonnen als elektra-vraag, vandaar dat ik erop reageerde. Sorry!

Ik denk na over de woorden van het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Volgende week komt de stukadoor de badkamermuren stucen, dus dit weekend de elektra en potentiaalvereffening in de badkamer.

Ik heb hier al eerder wat vragen over gesteld. Nogmaals dank @kabeltjekabel en @Jim423 voor jullie eerdere adviezen!

En ja, ik laat de hele installatie keuren als ik klaar ben. Groepenkast heb ik samen met vriend (die er overigens meer van weet dan ik, al weet ik inmiddels ook wel het een en ander) vervangen toen ik van 1 naar 3 fasen ging. Hoofdzekering door installateur met zegelrecht laten verwijderen, en toen hij aan het eind van de dag terugkwam heeft hij een blik geworpen op de nieuwe groepenkast en het oké bevonden ;) De monteur van de netbeheerder die de 3-aansluiting kwam leggen idem dito.

Hoe dan ook, ik wil graag onderstaand schema nog even aan jullie voorleggen.

Wat ik wil vereffenen met 6mm2 aarddraad (is makkelijker te krijgen dan 4mm2, en 6mm2 mag ook toch?)
- Wandsteun van wastafelkraan
- Wandsteun van douchekraan
- Douchegoot
- Radiator (al weet ik nog niet hoe; de radiator hangt er nog niet. Suggesties? Draad achter toekomstige plek uit laten komen?)
- Aardemat met vloerverwarming

Wat ik niet ga vereffenen:
- Inbouwreservoir; is straks helemaal weggewerkt achter tegels dus daar kun je toch niet bij

@kabeltjekabel , je schreef eerder dat je kranen per stuk moet vereffenen. Om er zeker van te zijn dat ik je goed begrijp; je bedoelt dus in mijn geval de wastafelkraan en douchekraan apart he? En niet de warm- en koudwaterleiding apart per kraan (dus 4x totaal).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G1b7nCS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sOid schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:20:
Wat ik wil vereffenen met 6mm2 aarddraad (is makkelijker te krijgen dan 4mm2, en 6mm2 mag ook toch?)
Correct. De eis is minstens 2,5mm2 beschermd of minstens 4mm2 onbeschermd.
- Wandsteun van wastafelkraan
- Wandsteun van douchekraan
- Douchegoot
- Radiator (al weet ik nog niet hoe; de radiator hangt er nog niet. Suggesties? Draad achter toekomstige plek uit laten komen?)
- Aardemat met vloerverwarming
Voor radiatoren zijn diverse klemmen beschikbaar, hangt een beetje af van het type radiator. Je kunt inderdaad in de buurt van de radiator een draad uit de muur laten komen. Er is ook zoiets als een 'designradiatorklem' waarmee je op de aansluitmoer een draad kunt bevestigen.

Zie ook hier;
https://www.sandervunderi...materiaal/aardmaterialen/

Heb je een metalen ventilatie leiding / buis?

Mocht je een wasmachine of zoiets op eigen groep in de badkamer hebben staan moet je ook naar het stopcontact daarvan een vereffeningsleiding trekken.
Wat ik niet ga vereffenen:
- Inbouwreservoir; is straks helemaal weggewerkt achter tegels dus daar kun je toch niet bij
Ja, en je hebt neem ik aan ook geen metalen toilet, dus dan mag dat ja. Maar wat als je later zo'n metalen plaat met knoppen voor doortrekken wilt?
@kabeltjekabel , je schreef eerder dat je kranen per stuk moet vereffenen. Om er zeker van te zijn dat ik je goed begrijp; je bedoelt dus in mijn geval de wastafelkraan en douchekraan apart he? En niet de warm- en koudwaterleiding apart per kraan (dus 4x totaal).
Die kranen blijft een discussiepunt, zeker als er kunststof leidingen gebruikt worden. Als er een deugdelijke elektrische verbinding is tussen leidingen en kraan volstaat het 1 leiding of de kraan zelf te vereffenen. Is die deugdelijke verbinding er niet dan wel beide leidingen of als die leidingen toch niet bereikbaar zijn; enkel de kraan.

Kunststof leidingen met een metalen binnenlaag moeten worden beschouwd als metalen leidingen trouwens.

Ik ga er trouwens van uit dat je de waterleidingen als volledig inbouw uitvoerd?
Diamundo schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:39:
[...]

Ik deed zulk soort dingen gewoon zelf met m'n broer als m'n ouders weg waren. Maar daar was alleen de vloer naar de kelder van beton.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-03-2019 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:05
De drukplaat voor de wc is over het algemeen toch van kunststof, al dan niet metaal/chroom kleurig. Dus dat geleid toch niet dan?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 23:21:

Correct. De eis is minstens 2,5mm2 beschermd of minstens 4mm2 onbeschermd.
Dank!
Voor radiatoren zijn diverse klemmen beschikbaar, hangt een beetje af van het type radiator. Je kunt inderdaad in de buurt van de radiator een draad uit de muur laten komen. Er is ook zoiets als een 'designradiatorklem' waarmee je op de aansluitmoer een draad kunt bevestigen.
Die designklemmen kwam ik inderdaad tegen. Inclusief een filmpje van de leverancier. Ziet er goed uit, en ga ik bestellen.
Heb je een metalen ventilatie leiding / buis?
Ja. Maar die zit in het plafond. Daar kun je dus niet bij. Dan hoeft het toch niet? (Ik was van plan om een RVS ventiel te nemen, maar als ik een plastic ventiel neem zit ik natuurlijk helemaal safe.)
Mocht je een wasmachine of zoiets op eigen groep in de badkamer hebben staan moet je ook naar het stopcontact daarvan een vereffeningsleiding trekken.
Wasmachine staat in een aparte ruimte, dus in mijn situatie niet relevant.
Ja, en je hebt neem ik aan ook geen metalen toilet, dus dan mag dat ja. Maar wat als je later zo'n metalen plaat met knoppen voor doortrekken wilt?
Voor het inbouwreservoir in de badkamer heb ik deze plaat: https://www.badkamerwinke...neel-mat-chroom-115883kn1

"De Geberit Sigma30 bedieningsplaat, in de kleur chroom/matchroom, [...] is deze uit hoogwaardig kunststof vervaardigde drukplaat eenvoudig te bedienen."

Kunststof dus. Dan lijkt het me hetzelfde verhaal als bij de ventilatiebuis?
Die kranen blijft een discussiepunt, zeker als er kunststof leidingen gebruikt worden. Als er een deugdelijke elektrische verbinding is tussen leidingen en kraan volstaat het 1 leiding of de kraan zelf te vereffenen. Is die deugdelijke verbinding er niet dan wel beide leidingen of als die leidingen toch niet bereikbaar zijn; enkel de kraan.

Kunststof leidingen met een metalen binnenlaag moeten worden beschouwd als metalen leidingen trouwens.

Ik ga er trouwens van uit dat je de waterleidingen als volledig inbouw uitvoerd?
Klopt; volledig inbouw. Kunststof (met extra mantel) met aluminium kern. In de kelder wel een paar meter koper overigens (mooier dan slangen) dus wellicht moet ik daar ook maar een aardklemmetje op zetten.

_____

Aangezien ik de laatste ben in dit topic, edit ik m'n eigen reactie maar ;)

Net aan het einde van de klusdag nog even in de badkamer gekeken. De muurbeugel van de douchekraan wil ik zo vereffenen (met radiatorblokje, let niet op de draad; is nog niet de juiste).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uuHxYGU.jpg

Bij de douchekraan heb ik echter een probleem. De installateur heeft het al dichtgesmeerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0NLX6ba.jpg

Ik kan het weer open bikken, maar dit inbouwdeel zit erachter: Afbeeldingslocatie: https://www.badkamerwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/0/40010186blauwk.JPG

Wat voor klem kan ik daar in hemelsnaam op gebruiken? Het is immers afgerond.

[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 15-03-2019 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Erwin_83 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 06:38:
De drukplaat voor de wc is over het algemeen toch van kunststof, al dan niet metaal/chroom kleurig. Dus dat geleid toch niet dan?
En als je die wilt vervangen door een metalen exemplaar is het leuk om daar wel een vereffeningsdraad te hebben. Maargoed, dat is luxe en 'what if'.
sOid schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:20:
[...]

Ja. Maar die zit in het plafond. Daar kun je dus niet bij. Dan hoeft het toch niet? (Ik was van plan om een RVS ventiel te nemen, maar als ik een plastic ventiel neem zit ik natuurlijk helemaal safe.)
Wat voor mega-hoog plafond heb je dan in de badkamer :? Bij een plafondhoogte van 2,6m kan ik probleemloos zo de ventielen uit het plafond pakken.
[...]

Voor het inbouwreservoir in de badkamer heb ik deze plaat: https://www.badkamerwinke...neel-mat-chroom-115883kn1

"De Geberit Sigma30 bedieningsplaat, in de kleur chroom/matchroom, [...] is deze uit hoogwaardig kunststof vervaardigde drukplaat eenvoudig te bedienen."

Kunststof dus. Dan lijkt het me hetzelfde verhaal als bij de ventilatiebuis?
Nee, kunststof, en daarmee hoeft het niet vereffend te worden.
[...]

Klopt; volledig inbouw. Kunststof (met extra mantel) met aluminium kern. In de kelder wel een paar meter koper overigens (mooier dan slangen) dus wellicht moet ik daar ook maar een aardklemmetje op zetten.
Ja, en dat is de pest met kunststof. Er wordt ook vaak geroepen dat het niet nodig is als aangetoond kan worden dat het niet geleid, maar hoe...
Net aan het einde van de klusdag nog even in de badkamer gekeken. De muurbeugel van de douchekraan wil ik zo vereffenen (met radiatorblokje, let niet op de draad; is nog niet de juiste).

[Afbeelding]
Klinkt goed.
Bij de douchekraan heb ik echter een probleem. De installateur heeft het al dichtgesmeerd.
Twee douchekranen?
[Afbeelding]

Ik kan het weer open bikken, maar dit inbouwdeel zit erachter: [Afbeelding]

Wat voor klem kan ik daar in hemelsnaam op gebruiken? Het is immers afgerond.
Met zo'n klem er omheen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27
Ik ben voornemens binnenkort een laadpaal te (laten) plaatsen bij mijn garage. Afstand meterkast <> garage ongeveer 35 meter. Reken daar nog een meter of 5-10 bij voor het aan beide zijden aansluiten. Kabellengte dus 40-45 meter.

Ik ga voorlopig op 1 fase laden, 16A. Dit omdat mijn auto op 1 fase laadt, op 16A of 32A. Mijn huisaansluiting is 3x25A, dus laden op 1 fase 16A. Om toch goed voorbereid te zijn op de toekomst, wil ik direct een kabel aanleggen voor 3 fasen, en eventueel hoger aantal ampere. Dus: YMVK-as, 4x6mm2 (prima toch, gezien te overbruggen afstand en toekomstig te verwachten aantal Ampere?).

Daarnaast wil ik direct de reguliere stroomvoorziening richting de garage vernieuwen. Dat is uiteraard hetzelfde aantal meters. YMVK-as, 4x2,5mm2.

Ik wil de kabel(s) in een mantelbuis leggen (zo'n rode polyetheen buis met een trekdraad erin). Vraag is nu:
  1. Leg ik één mantelbuis of leg ik er 2 (voor elke kabel 1). Redenen voor 2 aparte buizen zijn mogelijk de warmteontwikkeling en de mogelijkheid tot toekomstige vervanging van één van beide kabels?
  2. Welke diameter moet de mantelbuis / moeten de mantelbuizen hebben? Bij 2 aparte buizen dacht ik aan Ø75mm per stuk (met name om de kabel er ook gemakkelijk doorheen te krijgen en in geval van 4x6mm2 in verband met mogelijk warmteontwikkeling). Is dat overgedimensioneerd?
  3. Wat zou de minimale diameter moeten zijn bij één buis, als het antwoord bij vraag 1 is dat het prima in 1 buis kan?
Alvast dank voor jullie reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kan makkelijk een nieuwe kabel langs een bestaande kabel trekken, dwz het kan gewoon in 1 buis. 75mm lijkt me prima. Het belangrijkste is dat er niet teveel bochten in zitten, het liefst eigenlijk alleen op invoer/uitvoer omhoog. Ik verwacht overigens niet dat je de kabels ooit hoeft te vervangen dus ik zou me er niet blind op staren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:24
Binnenkort wil ik mijn groepenkast laten vervangen en ik heb nog een vraag over de hoofdschakelaar i.c.m. hoofdzekering aangezien ik hier nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Als hoofdzekering heb ik volgens Stedin een 1x50A gemonteerd. Nu worden de meeste groepenkasten geleverd met een 40A hoofdschakelaar, maar ik zou hier ook meteen een 63A hoofdschakelaar kunnen laten plaatsen.

De vragen:
- Is dit handig of misschien zelfs noodzakelijk? Of maakt het eigenlijk niet uit.
- Zo ja, moet er dan ook nog bekabeling in diameter omhoog?

(Groepenkast komt verder uit 2 Aardlek, 6 normale groepen en 1 kookgroep te bestaan)

[ Voor 6% gewijzigd door VERNederlander op 17-03-2019 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@VERNederlander Als je 1x50A hebt, het je ook een hoofdschakelaar nodig die dat aan kan. Dan mag 40A beslist niet. Maar val je met 1x50A niet in een heel hoog vastrechttarief? Ik dacht dat het normale tarief maar tot 1x40 of 3x25 ging? In dat geval kun je namelijk beter omschakelen naar 3x25 en jezelf erg veel geld besparen door het lagere vastrecht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Tot 1x80A meen ik. Desondanks lijkt het me zeer sterk dat er een 50A i.p.v. een 35A stop in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
1 fase tm 35A smeltzekering en 40A automaat en 3-fase tm 3*25A zitten in hetzelfde tarief. 1*50A zit wel degelijk in het hogere tarief. Dat zou ik direct laten ombouwen naar 3*25A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@VERNederlander
Apart is dat je bij stedin geen 1x50A kunt aanvragen.
Kan een aansluiting van vroeger zijn, je moet dan op je afrekening kijken wat je betaald aan capaciteits tarief.
Als het gelijk aan 1x35 of 3x25 is zou ik het zo laten.

Je hebt dan wel een iets zwaardere hoofdschakelaar nodig en interne bedrading ff checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Ik dacht, kom, dat zoek ik even op, maar op de site van Stedin staat alleen ">1x10A" en geen maximum. Lekker handig, zo weet je dus nog niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:24
Dank voor de reacties. Allereerst de hoofdzekering van 50A, ik lepel puur op wat ik via de Stedin Website te weten ben gekomen over mijn aansluiting. Alleen zelf controleren zie ik niet zo zitten, dus de printscreen achter de tumbnail is het beste wat ik heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/glIfdAuyhz0STCnGMq0Am0VM/thumb.png

Wat betreft vastrecht valt 1x10A t/m 1x80A in hetzelfde tarief bij Stedin als ik de eindafrekening van Vandebron mag geloven. Ik betaal ongeveer wat Stedin zelf aangeeft per jaar voor deze aansluiting, in 2017-2018 ongeveer €230,- per jaar. Op mijn eindafrekening staat ook de volgende tariefklasse:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UYFoNs5rxKnRxmO5YSYyaUpP/thumb.png

@Andrehj : Op basis van bovenstaande informatie zou ik dus een 63A hoofdschakelaar moeten vragen. Aangezien hier de installateur ook niet standaard vanuit gaat, zal ik dit specifiek moeten meegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door VERNederlander op 17-03-2019 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oh dat is maf. Andere netbeheerders rekenen alles boven de 1*40 en 3*25 tot een hoger tarief.

Volgens mij moet je dan ook 63A aardlekschakelaars hebben. Is dan voordeliger alamats te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-03-2019 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ook Liander heeft geen hoger tarief t/m 1x80A. Of dit moet zeer onlangs gewijzigd zijn maar als ik hun site bekijk lijkt het er niet op.

@VERNederlander De installateur heeft zegelrecht inprincip en kan dus je aansluiting nakijken. Dit lijkt me wijzer dan veel geld gaan uitgeven voor niets misschien. Het zou best kunnen dat de aansluitcapaciteit 3x50A maximaal is (dus 1x50A omdat je 1 fase gebruikt) maar dat er gewoon een 35A stop in zit waardoor je dus maar 35A van de 50A kan benutten. De hoofdstop moet er toch uit om de hoofdschakelaar te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:41:
Oh dat is maf. Andere netbeheerders rekenen alles boven de 1*40 en 3*25 tot een hoger tarief.
De meeste volgens mij juist niet hoor. Enexis iig ook niet. Die hebben maar één consumententarief voor 1 fase >10A en dat is hetzelfde tarief als 3x25A.

Zie https://www.enexis.nl/con...0tarieven%20zoekt%20u_2_2

Vraag me wel af of je nu een 1x80A aansluiting zou krijgen als je die zou vragen. :+ Maar mocht je er van oudsher nog één hebben dan is het tarief iig gelijk. :)
Volgens mij moet je dan ook 63A aardlekschakelaars hebben. Is dan voordeliger alamats te doen.
Inderdaad, alles moet dan voor >50A geschikt zijn (dus 63A), de hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en interne bedrading / kamrails / busboards.

Tenzij de stroom door achterliggende componenten begrensd wordt. Een 40A aardlekschakelaar met daar achter 2x 16A automaten mag wel, aangezien de stroom daar wordt beperkt tot 2x16=32A. Daar nog een derde automaat toevoegen mag dan weer niet...

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 17-03-2019 20:03 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oeps, dan zit ik er naast. Toch wat last van bitflip in de bovenkamer schijnbaar :+

Maar ach, met 1x80A kun je alsnog je 11 kW kookplaat niet aansluiten in de meeste gevallen, met 3x25A wel.
Xander schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:00:
[...]
Tenzij de stroom door achterliggende componenten begrensd wordt. Een 40A aardlekschakelaar met daar achter 2x 16A automaten mag wel, aangezien de stroom daar wordt beperkt tot 2x16=32A. Daar nog een derde automaat toevoegen mag dan weer niet...
In dat geval ben je netzogoed 4 modules breed kwijt voor twee groepen, en qua centen bij aanschaf van een complete kast ben je dan beter af met 100% alamats.

Hoe zit dat eigenlijk met appartementen waar helemaal geen hoofdzekering zichtbaar is? Laatst nog een mooi pareltje tegengekomen met een onverzegelde kast met 3 fase voeding (netjes op de klemmenstrook onderin een Holec kastje), geen hoofdschakelaar en alles aangesloten op 1 fase achter 2P DIN-rail kWh meter met draadloze uitlezing. Was bj 2006
Dat maakt het wel héél makkelijk om te frauderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
VERNederlander schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:19:
Dank voor de reacties. Allereerst de hoofdzekering van 50A, ik lepel puur op wat ik via de Stedin Website te weten ben gekomen over mijn aansluiting. Alleen zelf controleren zie ik niet zo zitten, dus de printscreen achter de tumbnail is het beste wat ik heb.

[Afbeelding]

Wat betreft vastrecht valt 1x10A t/m 1x80A in hetzelfde tarief bij Stedin als ik de eindafrekening van Vandebron mag geloven. Ik betaal ongeveer wat Stedin zelf aangeeft per jaar voor deze aansluiting, in 2017-2018 ongeveer €230,- per jaar. Op mijn eindafrekening staat ook de volgende tariefklasse:

[Afbeelding]

@Andrehj : Op basis van bovenstaande informatie zou ik dus een 63A hoofdschakelaar moeten vragen. Aangezien hier de installateur ook niet standaard vanuit gaat, zal ik dit specifiek moeten meegeven.
Groot voordeel kan zijn als je een elektro auto koopt die 1 fase geladen moet worden probleemloos 32-35A kunt laden.
Zoveel euro meer is een 63A hoofdschakelaar en bedrading nou ook weer niet als jue het over 30 jaar bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:01:
Hoe zit dat eigenlijk met appartementen waar helemaal geen hoofdzekering zichtbaar is? Laatst nog een mooi pareltje tegengekomen met een onverzegelde kast met 3 fase voeding (netjes op de klemmenstrook onderin een Holec kastje), geen hoofdschakelaar en alles aangesloten op 1 fase achter 2P DIN-rail kWh meter met draadloze uitlezing. Was bj 2006
Dat maakt het wel héél makkelijk om te frauderen.
Ook als er geen hoofdzekering zichtbaar is moet die voeding natuurlijk ergens beveiligd zijn en moeten de achterliggende componenten geschikt zijn voor de maximale stroom. ;)

Of bedoelde je qua aansluittarief? Dit klinkt niet als een voeding van de netbeheerder maar gewoon als eigen klant installatie. Zie je vaker in die studentverzamelgebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op zondag 17 maart 2019 @ 22:20:
[...]

Ook als er geen hoofdzekering zichtbaar is moet die voeding natuurlijk ergens beveiligd zijn en moeten de achterliggende componenten geschikt zijn voor de maximale stroom. ;)

Of bedoelde je qua aansluittarief? Dit klinkt niet als een voeding van de netbeheerder maar gewoon als eigen klant installatie. Zie je vaker in die studentverzamelgebouwen.
Nee, qua zekering. Dan zou er dus ergens een (max.) 40A automaat verstopt moeten zitten.

Was oorspronkelijk inderdaad gebouwd voor verhuur aan studenten.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-03-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zondag 17 maart 2019 @ 22:25:
[...]

Nee, qua zekering. Dan zou er dus ergens een (max.) 40A automaat verstopt moeten zitten.
Die kabel moet ergens vandaan komen, daar zal ongetwijfeld een zekering zitten.

Het was misschien een streng waar meerdere appartementen op aangesloten zijn? Gezien de 3-fasen voeding waar maar 1 fase van gebruikt werd? Dan kun je op een 3x40A groep alsnog makkelijk 6 studentenwoningen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik zal de volgende keer eens achter het verlaagde plafond op de gang koekeloeren. ;)

Het verbaasd me sowieso hoe e.e.a. wordt uitgevoerd in zulk soort panden. Deze had zelfs twee loze leidingen die elk uitkwamen in een open doos onder de gootsteen. Wat een luxe. Maar de stopcontacten waren dan weer allemaal hoog en half-opbouw. En sowieso schaars. Bij dé logische plek om een tafel neer te zetten zaten alleen lichtschakelaars.

Nu zit daar dus wel een wcd, zo'n superlelijk halfopbouw wcd + dubbele schakelaar. Maarja, er waren drie inzendingen;

1 (van eigenaar); achter de plint kruipdoor sluipdoor naar de keuken met een stekkerblok
2 (van mij); de dozenboor in de muur en 2-3 wcd's + de schakelaars full-size in een 4-5 voudig raampje, volledig inbouw. :+
3 (van kennis van eigenaar); die halfopbouw wcd + dubbele schakelaar

Eigenaar wilde 0,0 risico lopen op moeten bijwerken van de (bleek later; holle) wand, maar we waren het er allemaal wel over eens dat dat stekkerblok een slecht idee was.

[ Voor 148% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-03-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:09:
[...]

Ik zal de volgende keer eens achter het verlaagde plafond op de gang koekeloeren. ;)
Of op zoek naar de hoofdverdeelkast? Zo'n complex heeft toch wel ergens een centrale laagspanningsruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:11:
[...]

Of op zoek naar de hoofdverdeelkast? Zo'n complex heeft toch wel ergens een centrale laagspanningsruimte?
Allicht. Zal eens rondkijken als ik er weer ben. Wel handig om te weten, zeker als die zekering gedeeld wordt met de buren. Al zou ik zelf meer geneigd zijn de boel even om te schroeven naar een andere fase mochten die niet uitvallen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
En dan ook weer terugschroeven eh anders loopt de boel scheef.
In de kelder zit een laagspanningsrek met mespatronen, heb hier een foto van een pand met als eigenaar de drieletterige studentendienst, overigens kun je hier (als het goed is) onmogelijk bijkomen tenzij je een monteur bent of huismeester. Als dit hoger dan 35A patronen zijn moet er bij elk app. een hoofdzekering 40A zitten.

5443545

3x400A voeding:

45454

Beetje buiten de scope van dit topic maar misschien toch even interessante achtergrond ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 17-03-2019 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ziet er mooi uit.

Die hoofdzekering bij het app. zelf zit er dus niet (of boven dat plafond in de gang). Lijkt me toch sterk dat ze elk appartement individueel bedraden vanuit een centrale ruimte om er daar maar een slappe 35A op te hebben.

Naja, of per drie appartementen dan, waarbij elk van de drie op een andere fase zit en er toch een enkele 5-aderige kabel gebruikt wordt.

Soortgelijk gebouw heb ik overigens ook gezien waarbij in elk appartement wél een hoofdschakelaar en hoofdzekering (C40 1P) zit. Wederom in onverzegelde kast met DIN-rail kWh meter die na de hoofdschakelaar zit :o. Daar wordt echter in het groepenkastje van elk appartement maar 1 fase geleverd.

[ Voor 21% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-03-2019 23:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zondag 17 maart 2019 @ 23:51:
Lijkt me toch sterk dat ze elk appartement individueel bedraden vanuit een centrale ruimte om er daar maar een slappe 35A op te hebben.

Naja, of per drie appartementen dan, waarbij elk van de drie op een andere fase zit en er toch een enkele 5-aderige kabel gebruikt wordt.
Zo'n opzet zie je toch best wel vaak hoor. ;)

Veelal met verticale strengen. Afhankelijk van de grootte van het pand misschien niet alles uit één centrale ruimte maar dan uit meerdere.

De voeding zwaar afzekeren en per appartement een zekering ertussen kan natuurlijk ook en zie je ook veel. Dat is bijvoorbeeld hoe een netbeheerder installaties in appartementen aan zou leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:00:
[...]

Zo'n opzet zie je toch best wel vaak hoor. ;)

Veelal met verticale strengen. Afhankelijk van de grootte van het pand misschien niet alles uit één centrale ruimte maar dan uit meerdere.
Ja, maar dan ga je toch niet 5-aderig verder naar elk appartement? Bij de eerste plaats je dan een dikke lasdoos en van daaruit verder met 3x 3-aderig.

Als zo'n complex dan met VVE in de particuliere sector terecht komt; wordt er dan per appartement de gangbare vaste kosten in rekening gebracht? Of gewoon centraal en dan grootverbruikers matsprijs? :+

[ Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-03-2019 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee dat is niet handig, heb je weer meerdere rollen kabel nodig etc. Er wordt gewoon dezelfde kabel gebruikt door het gehele pand en de fases worden gewoon doorgelast. Als de netbeheerder alleen de voeding aflevert dan is de 3x35A met 3 of 6 app boven elkaar een gebruikelijke setup zoals Xander al aangeeft. Ik zie dan vaak geen hoofdschakelaar al hoort die wel. Een backoffice regelt de afrekening per app, echter is dit geen VVE denk ik maar via de eigenaar, deze studenten of MLK panden zijn natuurlijk allemaal huur. (vaak ook met subsidie). Daar doe ik natuurlijk verder 0,0 mee. Deze complexen worden compleet genoveerd voor ze naar particulier toe gaan, waarschijnlijk krijgen alle app. dan direct een kWh meter via de netbeheerder.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 18-03-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
In een gewoon appartement zal het gewoon 3 fase zijn, anders zijn ze mooi de sigaar als de bovenste etage 3x25A wil afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op maandag 18 maart 2019 @ 17:45:
In een gewoon appartement zal het gewoon 3 fase zijn, anders zijn ze mooi de sigaar als de bovenste etage 3x25A wil afnemen.
Bij studentenverhuur zeggen ze dan gewoon 'computer zegt nee'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de nog aan te leggen keuken wil ik zelf de kabels naar de meterkast trekken

er is nu geen keuken groep aanwezig

in de keuken komt een inductie plaat 11KW
2 ovens
koelvries combie
vaatwasser

alleen voor de inductie moet een aanpassing komen of moet er meer bij ?
nu zit er een koel kast en oven in de keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd: inductiekookplaat, ovens en de vaatwasser allemaal op een eigen groep.

Dus 1x 5x2,5mm² en 3x2,5mm² leggen.

Koel/vriescombi kan op een normale groep erbij.

Heb je nu al een 3-fasenaansluiting? Anders kun je ook de netbeheerder nog laten langskomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:16:
@Verwijderd: inductiekookplaat, ovens en de vaatwasser allemaal op een eigen groep.

Dus 1x 5x2,5mm² en 3x2,5mm² leggen.

Koel/vriescombi kan op een normale groep erbij.

Heb je nu al een 3-fasenaansluiting? Anders kun je ook de netbeheerder nog laten langskomen. ;)
ja die zit er nieuwbouw pand .

welke automaten schaf ik daar voor aan ? heb een hager groepe kast
de electrschien knoop het alleen in de meter kast aan voorwerk en aanschaf dien ik zelf te doen op eigen verzoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:18:
[...]

welke automaten schaf ik daar voor aan ? heb een hager groepe kast
de electrschien knoop het alleen in de meter kast aan voorwerk en aanschaf dien ik zelf te doen op eigen verzoek
Foto van de kast?

Is wel relevant om te weten of je nog groepen kunt bijplaatsen achter de bestaande aardlekschakelaars, of er 4 polige aardlekschakelaars zijn waar de groep voor de kookplaat achter zou kunnen etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:27
Jim423 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 12:34:
Je kan makkelijk een nieuwe kabel langs een bestaande kabel trekken, dwz het kan gewoon in 1 buis. 75mm lijkt me prima. Het belangrijkste is dat er niet teveel bochten in zitten, het liefst eigenlijk alleen op invoer/uitvoer omhoog. Ik verwacht overigens niet dat je de kabels ooit hoeft te vervangen dus ik zou me er niet blind op staren.
Een overvloed aan bochten ga ik proberen te voorkomen. Ik zal echter toch minimaal 2 bochten moeten maken. Een beetje ruim leggen moet voldoende uitkomst bieden. En: vóór het definitief leggen alvast de kabel doorvoeren scheelt ook. Daar naast verwacht ik ook niet dat ik ooit nog iets moet vervangen, maargoed, nu al opties onmogelijk maken is ook weer zo wat..

"Anderen" onderschrijven het idee van 1 buis, en dan 75 mm buitendiameter (binnendiameter = 62 mm volgens de site) voor 1x YMVK-as 4x6mm2 en 1x YMVK-as 4x2,5mm2? Warmte ontwikkeling is geen issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:21:
[...]

Foto van de kast?

Is wel relevant om te weten of je nog groepen kunt bijplaatsen achter de bestaande aardlekschakelaars, of er 4 polige aardlekschakelaars zijn waar de groep voor de kookplaat achter zou kunnen etc. ;)
Evnentueel zou de stop contact verwijdert worden geen idee waarom zon ding daar zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZbzXQFYphOZIsNnqYdpFxuz9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Geef eens een foto van de automaten onder de meter want ik zie eigenlijk geen 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd dat is een één-fase kast, geen driefasen...

Daar kun je geen 11kW fornuis op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:33:
@Verwijderd dat is een één-fase kast, geen driefasen...

Daar kun je geen 11kW fornuis op aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YP0E8lFsJXPAGzQD9xNh4Bxg/thumb.jpg

Is dit geen 3 fase dan ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Weer een heerlijk 1-fase kastje op 3x25A. Nieuwbouw...
Foto van de meter? Zal wel 3-fase zijn gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat wel ja... Maar je hebt geen 4-polige hoofdschakelaar zitten. 7(8)7

Ze prutsen ook maar wat af tegenwoordig in de bouw. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:38:
[...]

Dat wel ja... Maar je hebt geen 4-polige hoofdschakelaar zitten. 7(8)7

Ze prutsen ook maar wat af tegenwoordig in de bouw. :/
zeg mij niks ben er niet thuis in wat zou er dan anders moeten ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De kast is 1-fase, dwz hij is maar op 1 van de 3 ''groepen'' fases die je onder de meter ziet aangesloten.
De kast moet aangepast worden naar een 3-fase kast met een andere hoofdschakelaar en aansluiting op de e-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:37:
Weer een heerlijk 1-fase kastje op 3x25A. Nieuwbouw...
Foto van de meter? Zal wel 3-fase zijn gok ik.
geknipte foto fase 3 meter

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:41:
De kast is 1-fase, dwz hij is maar op 1 van de 3 ''groepen'' fases die je onder de meter ziet aangesloten.
De kast moet aangepast worden naar een 3-fase kast met een andere hoofdschakelaar en aansluiting op de e-meter.
moet dit dan door iemand van stedin of gewoon door een goede electroschien gedaan worden .
klinkt als een behoorlijke ding

anders krijg ik nooit genoeg vermorgen voor de kookplaat neem ik aan

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2019 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ok, de meter is iig wel driefase. Houdt dus wel in dat je sowieso een nieuwe hoofdschakelaar en installateur met zegelrecht nodig hebt om deze op de e-meter aan te sluiten. Hoeft niet persé door Stedin. Voor de 11kW kookplaat adviseer ik een 16A 4P 30mA alamat, groep F4 en F8 uitbreiden met een nieuwe automaat B16A, vaatwasser op een eigen 16A 30mA alamat. De 2 aardlekschakelaars + vaatwasser alamat kun je dan verdelen over de 3 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
Waarom zegelrecht? Zijn hoofdzekeringen zijn automaten, dus die kun je gewoon uitschakelen. En dan kun je daarna hartstikke safe de hoofdschakelaar vervangen.

Tenminste... Of zouden fase 2 en 3 ook gewoon op de meter al niet aangesloten zijn? Dat zou wel een heel sneue bezuiniging zijn...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:45:
[...]

moet dit dan door iemand van stedin of gewoon door een goede electroschien gedaan worden .
klinkt als een behoorlijke ding

anders krijg ik nooit genoeg vermorgen voor de kookplaat neem ik aan
Door een elektricien (met zegelrecht). Je kan in een 1fasenkast wel een kookgroep aansluiten (vrienden van mij hebben dat ook), maar ik heb zo m'n twijfels of dat wel verstandig is in een modern huis. Zou bij nieuwbouw al helemaal voor een 3fasenkast gaan.

Maar goed, de andere heren in dit topic hebben hier meer kennis van :)

Ik ben gisteren bezig geweest met de potentiaalvereffening in de badkamer. Wat ik heb vereffend:
- Douchegoot (aan 't bestaande oogje)
- Douchekraan (met radiatorklemmetje)
- Ventilatiebuis (met bandaardklem, toch maar gedaan, dank @kabeltjekabel)
- Aardmat (althans, die ligt er nog niet, maar de kabel al wel)
- Radiator
- Wastafelkraan (moet ik nog klemmen)

Fotootje van het CAP:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0mFalGj.jpg

Voor de wastafelkraan heb ik een stuk vrij gehakt. Wat voor klem zal ik hier omheen doen? Een bandaardklem? Of gewoon een buisklem? Iemand een idee? Diameter is niet zo heel groot, maar het heeft een wat ovale vorm.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2zVYQ4D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:47:
Ok, de meter is iig wel driefase. Houdt dus wel in dat je sowieso een nieuwe hoofdschakelaar en installateur met zegelrecht nodig hebt om deze op de e-meter aan te sluiten. Hoeft niet persé door Stedin. Voor de 11kW kookplaat adviseer ik een 16A 4P 30mA alamat, groep F4 en F8 uitbreiden met een nieuwe automaat B16A, vaatwasser op een eigen 16A 30mA alamat. De 2 aardlekschakelaars + vaatwasser alamat kun je dan verdelen over de 3 fases.
ok dat wordt dus wel een andere aanpassing dan ik voor ogen had . wat mag zo iets kosten ?

dus er is ook compleet andere kast nodig ?

heb dit ook nog invloed op mijn omvormer voor de PV set die er nu hangt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dreamscape schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:50:
Waarom zegelrecht? Zijn hoofdzekeringen zijn automaten, dus die kun je gewoon uitschakelen. En dan kun je daarna hartstikke safe de hoofdschakelaar vervangen.

Tenminste... Of zouden fase 2 en 3 ook gewoon op de meter al niet aangesloten zijn? Dat zou wel een heel sneue bezuiniging zijn...
hoe komt ik daar achter ? zodat het gelijk goed kan gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kap er even afhalen en kijken naar de kabels die naar onder verdwijnen richting de meter. Of dat er 2 of 4 zijn. Ik vermoed blauw/bruin vanaf de onderkant hoofdschakelaar en verder niets.
Niks verder aanraken in de kast. Kookgroep kan niet want 11kW is een 3-fase plaat. Heeft verder geen invloed op je omvormer voor de PV.
joost.peeters schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:28:
[...]"Anderen" onderschrijven het idee van 1 buis, en dan 75 mm buitendiameter (binnendiameter = 62 mm volgens de site) voor 1x YMVK-as 4x6mm2 en 1x YMVK-as 4x2,5mm2? Warmte ontwikkeling is geen issue?
Lastige, ik ken namelijk de isolatie niet van die mantelbuis. Tot 3x16A op de 4x6mm² zit ik in ieder geval ruim binnen de marge echter 3x25A op de 4x6mm² plus 3x16A op de 4x2,5mm² zit wel op het randje (96m), methode D in de grond gelegd mag in ieder geval wel nog alleen in zo'n mantelbuis is het iets geisoleerder natuurlijk. Kortom wil je dat vermogen in de toekomst gaan gebruiken is het misschien wijs ze beide toch in een eigen mantelbuis te stoppen. Al zal de 4x2,5mm² natuurlijk in de praktijk niet langdurig met 11kW belast worden.

[ Voor 83% gewijzigd door Jim423 op 18-03-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:55:
[...]

ok dat wordt dus wel een andere aanpassing dan ik voor ogen had . wat mag zo iets kosten ?

dus er is ook compleet andere kast nodig ?

heb dit ook nog invloed op mijn omvormer voor de PV set die er nu hangt ?
Als je geluk hebt zit binnenin je kast wel elke fase op een klem. Dan moet je alleen de hoofdschakelaar vervangen en een 3-fase aardlek plaatsen (alamat is makkelijker) voor je kookgroep.

En ja, het is een zielige besparing. Je kan nu maar 25A gebruiken. Een 3-fase kast is zeker een paar euro duurder. En dat kunnen ze mooi als meerwerk opgeven voor de hoofdprijs.

Post eens een foto van de binnenkant?

Ow ja, die WCD naast je kast, als ik de foto zie voldoet die ook niet helemaal. Dat ding lijkt direct op het hout te zitten. Wat het nut van 5cm flex is snap ik ook ff niet.
Spijkerclips zijn ook een no-go. Die dingen drogen snel uit en de handel springt dan zo van de wand. (Meen dat dat tegenwoordig ook niet meer mag)
Welke beun heeft dat stopcontact erop geschroefd?

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 18-03-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:01:
[...]

Als je geluk hebt zit binnenin je kast wel elke fase op een klem. Dan moet je alleen de hoofdschakelaar vervangen en een 3-fase aardlek plaatsen (alamat is makkelijker) voor je kookgroep.

En ja, het is een zielige besparing. Je kan nu maar 25A gebruiken. Een 3-fase kast is zeker een paar euro duurder. En dat kunnen ze mooi als meerwerk opgeven voor de hoofdprijs.

Post eens een foto van de binnenkant?

Ow ja, die WCD naast je kast, als ik de foto zie voldoet die ook niet helemaal. Dat ding lijkt direct op het hout te zitten. Wat het nut van 5cm flex is snap ik ook ff niet.
Spijkerclips zijn ook een no-go. Die dingen drogen snel uit en de handel springt dan zo van de wand. (Meen dat dat tegenwoordig ook niet meer mag)
de gene die heeft laten bouwen . huis was gebouwd voor iemand die hem in de verhuur wilde zetten dat is uit eindelijk niet gelukt . dus wij konden dit kopen met nog ruimte onder de vraagprijs .
dus ja het mocht hier en daar niks kosten (badkamer met douchebak is zo 1900 )
Jim423 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 20:57:
Kap er even afhalen en kijken naar de kabels die naar onder verdwijnen richting de meter. Of dat er 2 of 4 zijn. Ik vermoed blauw/bruin vanaf de onderkant hoofdschakelaar en verder niets.
Niks verder aanraken in de kast. Kookgroep kan niet want 11kW is een 3-fase plaat. Heeft verder geen invloed op je omvormer voor de PV.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xLY1Sck3wpuq4ERV1uUCyAf7/full.jpg

Nog 2 zwarte kabel afgetopt met een witte plastic klem

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oh dat is mazzel hebben, dan kan het helemaal zonder zegelrecht. 2P HS eruit en 4P HS er in. Die wcd zou ik ook eruit knikkeren; zonde van de ruimte.

Waar zit die beltrafo nou? Toch niet op die kam he?
DJSmiley schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:01:
[...]

Omdat ze natuurlijk het dunne flexibele snoer van dat stekkerblok eraf gehaald hebben en de flex de losse aders van de YMVK beschermed omdat ze de mantel van de YMVK niet kwijt konden in het mini-gat dat het originele snoer achterliet.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-03-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:26:
Oh dat is mazzel hebben, dan kan het helemaal zonder zegelrecht. 2P HS eruit en 4P HS er in. Die wcd zou ik ook eruit knikkeren; zonde van de ruimte.

Waar zit die beltrafo nou? Toch niet op die kam he?

[...]

Omdat ze natuurlijk het dunne flexibele snoer van dat stekkerblok eraf gehaald hebben en de flex de losse aders van de YMVK beschermed.
rechts onder in de groepe kast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 21:28:
[...]

rechts onder in de groepe kast
Ik bedoel waar hij zit aangesloten; hopelijk na de automaat?

Ze hebben je wel mooi opgelicht met zo'n groepenkast zeg.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-03-2019 21:29 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.