Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

twain4me schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:57:
koop ontbinden en je geld terug eisen
Vanzelfsprekend, maar ik zei al, er zijn geen lieve opties meer. Het moet jammer genoeg met de harde hand.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19:32
@CurlyMo Als ik je even offtopic een tip mag geven: Probeer niet in details te verzanden.
Jij kocht kabel met blauw, hun leverde kabel zonder blauw. en op die basis ontbind je
Of je blauw nodig hebt vanwege de nen, of je het gewoon een mooiere kleur vindt ,maakt niets uit, en zou ik buiten de discussie houden. Hoe minder ruis, hoe groter de kans dat het kwartje wel valt.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
CurlyMo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:58:
[...]

Vanzelfsprekend, maar ik zei al, er zijn geen lieve opties meer. Het moet jammer genoeg met de harde hand.
Naar de winkel gaan, veel stampij maken zonder agressief te worden. Als ze de politie bellen vertel je de agenten dat de Hornbach zich niet aan de wet houdt. :P

Op maat geknipt of versnipperd; ze hebben gewoon een verkeerd product geleverd en daarmee klaar.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

twain4me schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:29:
@CurlyMo Als ik je even offtopic een tip mag geven: Probeer niet in details te verzanden.
Jij kocht kabel met blauw, hun leverde kabel zonder blauw. en op die basis ontbind je
Of je blauw nodig hebt vanwege de nen, of je het gewoon een mooiere kleur vindt ,maakt niets uit, en zou ik buiten de discussie houden. Hoe minder ruis, hoe groter de kans dat het kwartje wel valt.
Dat snap ik allemaal, het probleem is alleen dat de Hornbach adviezen geeft waar in de toekomst tweakers zoals @kabeltjekabel weer om moet vloeken of erger omdat wat hij dacht dat aarde was opeens nul of fase blijkt te zijn.

• twain4me
Eigenlijk zou je dan een klacht in moeten dienen dat er verkeerd en potentieel gevaarlijk advies wordt gegeven, maar dat zou ik wel los doen van je ontbinding.

• kabeltjekabel
  • Nu online
CurlyMo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:43:
[...]

Dat snap ik allemaal, het probleem is alleen dat de Hornbach adviezen geeft waar in de toekomst tweakers zoals @kabeltjekabel weer om moet vloeken of erger omdat wat hij dacht dat aarde was opeens nul of fase blijkt te zijn.
Ach, afgelopen zaterdag nog een mooie constructie tegen gekomen waarbij er ergens halverweg de woonkamer schijnbaar de grondkabel van de berging aangesloten was. Een zwarte nul, een zwarte fase en de aardlitze lag blank in de doos en was in een gewone lasklem gefrot. :(

Grijs als blauw lig ik dan niet zo wakker van.

Maar dit is natuurlijk gewoon een principekwestie. Hornbach moet gewoon dat spul terugnemen. Laat ze daar maar weer hun toeleverancier op de vingers tikken of een eigen inkoper de schuld geven.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

twain4me schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:52:
Eigenlijk zou je dan een klacht in moeten dienen dat er verkeerd en potentieel gevaarlijk advies wordt gegeven, maar dat zou ik wel los doen van je ontbinding.
Die ontbinding wordt gewoon een officiële brief (in bijlage mail). In de laatste mail heb ik gewoon geschreven dat ik geschokt ben door het advies dat door een 'expert' wordt gegeven tegen de NEN1010 in.
kabeltjekabel schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:57:
[...]
Maar dit is natuurlijk gewoon een principekwestie. Hornbach moet gewoon dat spul terugnemen. Laat ze daar maar weer hun toeleverancier op de vingers tikken of een eigen inkoper de schuld geven.
En de vraag is wat de verzekering ervan zegt mocht er ooit iets mis zijn met de elektrische installatie. Dat vind ik eigenlijk het grootste probleem, want grijs omkatten naar blauw is natuurlijk zo gedaan met een stukje tape.

Brief staat klaar mochten ze afwijzend reageren.

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:19

Zoefff

❤ 

Zoals @twain4me aangeeft zou ik het echt heel zakelijk houden en niet ingaan op het gekke advies. Er zal vast wel ergens een voorwaarde te vinden zijn waar ze dichttimmeren dat advies maar advies is en dat daar geen rechten aan ontleend kunnen worden. Op z'n minst is het een grijze zaak.

Het verkeerd geleverde product is wél een zwart wit kwestie. Op de site staat in de specificaties duidelijk dat het om "Bruin, Blauw, Geel/groen, Zwart" gaat, als daar dan plots Grijs in zit er gewoon het verkeerde product geleverd. Eventueel kan je nog naar punt 5 van het Thuiswinkel Certificaat verwijzen, en desnoods (zie punt 10) een klacht indienen.

En dan mijn perikelen ;)

Ik ben bezig met de indeling van onze meterkast. In totaal worden dit rond de 25 groepen. Zijn er bepaalde standaard methodes waarmee deze groepen over de verschillende ALS'en en fases worden verdeeld? De groepen zijn enigszins logisch ingedeeld "oplopend" per ruimte en verdieping. Het leek me in eerste instantie dus wel slim om de verdeling van de fases steeds op te laten lopen. Dus; groep 1 krijgt L1, groep 2 L2, groep 3 L3, groep 4 L1, groep 5 L2, enzovoort. Hiermee krijgen bijvoorbeeld de groepen in de keuken allemaal verschillende fases, waarmee de belasting netjes verdeeld wordt.

Nadeel van deze methode is dat de volgorde van groepen in de meterkast wel merkwaardig wordt. Op ALS 1 zitten dan groep 1, 4, 7 en 10, die dus ook alle 4 op een totaal andere plek in het huis uitkomen.

Een andere indeling zou zijn om de groepen oplopend over de ALS'en te verdelen, dus op ALS 1 groep 1 t/m 4, enzovoort. Maar nadeel daarvan is dan weer dat bijvoorbeeld een deel van de keuken op 1 fase wordt aangesloten in plaats van verdeeld over alle drie. Krachtgroepen uitgezonderd natuurlijk, maar dat zijn er maar een paar.

Is er een sterke voorkeur voor een van de methodes in het kader van voorspelbaarheid, of maakt het eigenlijk allemaal niet zo veel uit en maak ik me druk om niets? :X

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Zoefff schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:41:
Nadeel van deze methode is dat de volgorde van groepen in de meterkast wel merkwaardig wordt. Op ALS 1 zitten dan groep 1, 4, 7 en 10, die dus ook alle 4 op een totaal andere plek in het huis uitkomen.

Een andere indeling zou zijn om de groepen oplopend over de ALS'en te verdelen, dus op ALS 1 groep 1 t/m 4, enzovoort. Maar nadeel daarvan is dan weer dat bijvoorbeeld een deel van de keuken op 1 fase wordt aangesloten in plaats van verdeeld over alle drie. Krachtgroepen uitgezonderd natuurlijk, maar dat zijn er maar een paar.
Dat laatste dus, groep 1 t/m 4 op een ALS, groep 5 t/m 8 op een ALS enz. Je kunt dan ook gebruik maken van busboards of kamrails om de boel te verbinden en je kast blijft mooi overzichtelijk.

Vervolgens natuurlijk wel kijken dat je de zware verbruikers over de verschillende fasen verdeeld. Je keukenapparatuur zit dan misschien wel op groep 3, groep 7 en groep 11. ;) Wat zou dat?

Dat is een beetje de "norm" die men doorgaans aanhoudt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Reptile209
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:34

Reptile209

- gers -

Xander schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:58:
[...]

Dat laatste dus, groep 1 t/m 4 op een ALS, groep 5 t/m 8 op een ALS enz. Je kunt dan ook gebruik maken van busboards of kamrails om de boel te verbinden en je kast blijft mooi overzichtelijk.

Vervolgens natuurlijk wel kijken dat je de zware verbruikers over de verschillende fasen verdeeld. Je keukenapparatuur zit dan misschien wel op groep 3, groep 7 en groep 11. ;) Wat zou dat?

Dat is een beetje de "norm" die men doorgaans aanhoudt.
Dat, en groepen voor verlichting zo over de ALS spreiden dat er nooit een hele etage teigelijk in het donker zit. Dus bijvoorbeeld gang/overloop op een andere groep dan de kamers.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ok, goed om te weten, thnx! Het is allemaal vrij aardig te beredeneren en bedenken zodat het in ieder geval aan de regels voldoet, maar zonder dit al te vaak gedaan te hebben ontbreekt mij nog wel de kennis wat er in de praktijk echt handig en snel genoeg werkt ;)

Overzicht komt er dan in een aantal lagen. Bovenin monteer ik alle binnenkomende draad op rijgklemmen (80 stuks door de domotica). Dat doe ik wel op volgorde van bijbehorende groep, zodat daar alle N direct kan worden doorverbonden met een kam. Vanuit daar gaat een deel via een KNX actor en een deel direct naar de groep. Daarvoor zit ik te denken aan de VKS04COMBI zodat alles meteen zo veel mogelijk bij elkaar zit en dat er door de busbar weinig draad nodig is om de boel aan te sluiten.

Dan nog iets wat ik me bedenk; in verdeelkasten wordt over het algemeen altijd met bruine draad gewerkt voor alle drie de fases. Is het niet netter om binnen de kast met verschillende kleuren (bruin, zwart, grijs) te werken zodat altijd duidelijk is (en dan vooral voor het afgaande deel van de groep naar de rijgklem) om welke fase het gaat?
Reptile209 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 22:27:
[...]

Dat, en groepen voor verlichting zo over de ALS spreiden dat er nooit een hele etage teigelijk in het donker zit. Dus bijvoorbeeld gang/overloop op een andere groep dan de kamers.
Check, daar had ik al wel een beetje rekening mee gehouden. Lastig nog omdat veel LED verlichting vanuit 1 plek aangestuurd wordt. Dan moet ik de voedingen daar dus eigenlijk weer verdelen over meerdere groepen (en die weer over ALS'en) om te voorkomen dat alles in 1 keer uitvalt. Wat begon als een simpele Excel sheet is al uitgegroeid tot een klein monster 8)7

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:09
Zoefff schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:41:
Zoals @twain4me aangeeft zou ik het echt heel zakelijk houden en niet ingaan op het gekke advies. Er zal vast wel ergens een voorwaarde te vinden zijn waar ze dichttimmeren dat advies maar advies is en dat daar geen rechten aan ontleend kunnen worden. Op z'n minst is het een grijze zaak.

Het verkeerd geleverde product is wél een zwart wit kwestie. Op de site staat in de specificaties duidelijk dat het om "Bruin, Blauw, Geel/groen, Zwart" gaat, als daar dan plots Grijs in zit er gewoon het verkeerde product geleverd. Eventueel kan je nog naar punt 5 van het Thuiswinkel Certificaat verwijzen, en desnoods (zie punt 10) een klacht indienen.

En dan mijn perikelen ;)

Ik ben bezig met de indeling van onze meterkast. In totaal worden dit rond de 25 groepen. Zijn er bepaalde standaard methodes waarmee deze groepen over de verschillende ALS'en en fases worden verdeeld? De groepen zijn enigszins logisch ingedeeld "oplopend" per ruimte en verdieping. Het leek me in eerste instantie dus wel slim om de verdeling van de fases steeds op te laten lopen. Dus; groep 1 krijgt L1, groep 2 L2, groep 3 L3, groep 4 L1, groep 5 L2, enzovoort. Hiermee krijgen bijvoorbeeld de groepen in de keuken allemaal verschillende fases, waarmee de belasting netjes verdeeld wordt.

Is er een sterke voorkeur voor een van de methodes in het kader van voorspelbaarheid, of maakt het eigenlijk allemaal niet zo veel uit en maak ik me druk om niets? :X
Is 25 groepen niet net een gek aantal? Met 24 groepen kom je op 6 aardlekschakelaars, 2 per fase. Met 25 groepen kom je op 2x2 aardlekschakelaars en 1x3 op de fases. Je kunt natuurlijk ook een aardlekautomaat van die laatste groep maken om die laatste aardlekschakelaar niet nodig te hebben. Ik vind het ook best veel. Potentieel heb je 8 groepen van 16 Ampere op een hoofdzekering van 25 Ampere bij normaal gebruik/tarief.

• kabeltjekabel
  • Nu online
[b]Zoefff in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Overzicht komt er dan in een aantal lagen. Bovenin monteer ik alle binnenkomende draad op rijgklemmen (80 stuks door de domotica). Dat doe ik wel op volgorde van bijbehorende groep, zodat daar alle N direct kan worden doorverbonden met een kam. Vanuit daar gaat een deel via een KNX actor en een deel direct naar de groep. Daarvoor zit ik te denken aan de VKS04COMBI zodat alles meteen zo veel mogelijk bij elkaar zit en dat er door de busbar weinig draad nodig is om de boel aan te sluiten.

Dan nog iets wat ik me bedenk; in verdeelkasten wordt over het algemeen altijd met bruine draad gewerkt voor alle drie de fases. Is het niet netter om binnen de kast met verschillende kleuren (bruin, zwart, grijs) te werken zodat altijd duidelijk is (en dan vooral voor het afgaande deel van de groep naar de rijgklem) om welke fase het gaat?
Ja, ofwel 12 groepen op een rijtje en de ALS'en onder, of die blokken van ALS + 4 groepen. Er zijn wel allerlei hippe kamrails met L1,L2,L3, maar gebruikelijk is per vier naast elkaar op een ALS.

Binnen de kast bruin / zwart / grijs gebruiken voor de drie fasen lijkt mij ook logisch, maar het wordt domweg niet gedaan. Op de een of andere manier is grijs daar nog niet doorgedrongen, terwijl het juist bij uitstek een logische plek is dat daar wel te gebruiken. De grote merken doen het niet, de kleine bouwers daarom ook maar niet en het gevolg is dus dat H07V2-K in 6mm^2 in grijs alleen te koop is in dozen van 100 meter... dat gaat je dus €80-100 kosten en daarme kun je dan 200 groepenkasten bedraden. 95% is tenslotte toch kamrails. Het is een veilige schatting dat je daar als elektraman binnen de familie niet aan komt binnen 1 leven. Persoonlijk vind ik het wel een leuk idee, dus als je een doos wilt delen (het klinkt wat fout), dan sta ik daar wel voor open, maar dan wel graag met nog wat gegadigden, want ik zit ook niet op 50 meter te wachten. Misschien Sander Vunderink overtuigen een doosje in te kopen? Overigens wordt er vanaf de meter ook doodleuk bruin + 2x zwart getrokken voor de 3 fasen. Vreemd eigenlijk, want voor de hoofdzekering en na de eindgroepen is, voor zover het 3-fasen is, wel netjes per fase een andere kleur.

Het grappige is ook dat CEE stopcontacten gewoon voorgekleurd zijn met L1 = bruin, L2 = zwart, L3 = grijs en er dan vanuit gaan dat je dan netjes een rechtsdraaiend veld hebt. Maar in de groepenkast doen we alles zwart, mmmokey.

Goedkoopste is nog een 5 aderig Neopreen snoer te ontmantelen, dan heb je alle vijf de kleuren, maar die aders hebben een ander soort isolatie. Is wat tegenstrijdige info over te vinden. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dat wel of niet is toegestaan voor toepassing in verdelers.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 26-02-2019 00:11 (17%)

• Zoefff

Zoefff

❤ 

orf schreef op maandag 25 februari 2019 @ 23:06:
Is 25 groepen niet net een gek aantal? Met 24 groepen kom je op 6 aardlekschakelaars, 2 per fase. Met 25 groepen kom je op 2x2 aardlekschakelaars en 1x3 op de fases. Je kunt natuurlijk ook een aardlekautomaat van die laatste groep maken om die laatste aardlekschakelaar niet nodig te hebben. Ik vind het ook best veel. Potentieel heb je 8 groepen van 16 Ampere op een hoofdzekering van 25 Ampere bij normaal gebruik/tarief.
Ja klopt, het is inderdaad handiger om te zorgen dat dit er 24 worden. Stiekem is dat eigenlijk al zo omdat ik van de 25 ste groep een alamat wil maken die alleen de KNX voeding bedient. Om te voorkomen dat er een situatie ontstaat waarbij een willekeurige ALS uitklapt en daarmee het hele huis lam legt qua bediening.

Het is inderdaad een beste hoeveelheid, maar moet ook een flink huis bedienen. Met twee keukens (elk 6 groepen voorzien), enige logische scheiding qua groepen, losse groepen voor wasmachine / droger kom ik er toch al snel aan.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 00:03:
Ja, ofwel 12 groepen op een rijtje en de ALS'en onder, of die blokken van ALS + 4 groepen. Er zijn wel allerlei hippe kamrails met L1,L2,L3, maar gebruikelijk is per vier naast elkaar op een ALS.
Die kamrails ken ik, maar begrijp ik niet zo goed. Als ik er 3 ALS'en voor hang heb je een fase per ALS die netjes over de 12 groepen verdeeld worden; zo ver kom ik. Maar vervolgens is er één nul die aan alle 12 de groepen hangt. Die wil ik ook per vier op een ALS en niet gezamenlijk. Dus hoe dat in combinatie met zo'n grote kam kan is me een raadsel.
Binnen de kast bruin / zwart / grijs gebruiken voor de drie fasen lijkt mij ook logisch, maar het wordt domweg niet gedaan. Op de een of andere manier is grijs daar nog niet doorgedrongen, terwijl het juist bij uitstek een logische plek is dat daar wel te gebruiken. De grote merken doen het niet, de kleine bouwers daarom ook maar niet en het gevolg is dus dat H07V2-K in 6mm^2 in grijs alleen te koop is in dozen van 100 meter... dat gaat je dus €80-100 kosten en daarme kun je dan 200 groepenkasten bedraden. 95% is tenslotte toch kamrails. Het is een veilige schatting dat je daar als elektraman binnen de familie niet aan komt binnen 1 leven. Persoonlijk vind ik het wel een leuk idee, dus als je een doos wilt delen (het klinkt wat fout), dan sta ik daar wel voor open, maar dan wel graag met nog wat gegadigden, want ik zit ook niet op 50 meter te wachten. Misschien Sander Vunderink overtuigen een doosje in te kopen? Overigens wordt er vanaf de meter ook doodleuk bruin + 2x zwart getrokken voor de 3 fasen. Vreemd eigenlijk, want voor de hoofdzekering en na de eindgroepen is, voor zover het 3-fasen is, wel netjes per fase een andere kleur.
Het is inderdaad gekkigheid om voor die paar stukjes van hoofdschakelaar naar ALS een hele doos 6mm grijs aan te moeten schaffen. Dat doe ik dan wel in het zwart met wat grijze tape aan de uiteinden. Voor het deel vanaf automaat naar rijgklem kan het wel met 2,5mm grijs; dat gaat een stuk sneller qua lengte dus is al snel betaalbaar.

• Xander
  • Nu online
Zoefff schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:12:
[...]

Ja klopt, het is inderdaad handiger om te zorgen dat dit er 24 worden. Stiekem is dat eigenlijk al zo omdat ik van de 25 ste groep een alamat wil maken die alleen de KNX voeding bedient. Om te voorkomen dat er een situatie ontstaat waarbij een willekeurige ALS uitklapt en daarmee het hele huis lam legt qua bediening.
Waarom zou die voeding überhaupt achter een aardlekschakelaar moeten?
Die kamrails ken ik, maar begrijp ik niet zo goed. Als ik er 3 ALS'en voor hang heb je een fase per ALS die netjes over de 12 groepen verdeeld worden; zo ver kom ik. Maar vervolgens is er één nul die aan alle 12 de groepen hangt. Die wil ik ook per vier op een ALS en niet gezamenlijk. Dus hoe dat in combinatie met zo'n grote kam kan is me een raadsel.
Dat gaat natuurlijk niet werken, meerdere aardlekschakelaars aansluiten op dezelfde kamrail.

Zo'n kamrail is bijvoorbeeld bruikbaar met 4-polige aardlekschakelaars, wanneer je groepen niet achter een aardlekschakelaar plaatst of met aardlekautomaten.
Het is inderdaad gekkigheid om voor die paar stukjes van hoofdschakelaar naar ALS een hele doos 6mm grijs aan te moeten schaffen. Dat doe ik dan wel in het zwart met wat grijze tape aan de uiteinden. Voor het deel vanaf automaat naar rijgklem kan het wel met 2,5mm grijs; dat gaat een stuk sneller qua lengte dus is al snel betaalbaar.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onnodig.

Heb je geen L1/L2/L3 coderingen die je op de rijgklemmen kan klikken?

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Xander schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 12:46:
Waarom zou die voeding überhaupt achter een aardlekschakelaar moeten?
Strikt genomen hoeft dat inderdaad niet. Het is hoogstens wat veiliger als ik er met m'n handjes aan zit te knoeien, maar misschien wel wat overdreven ja.
Dat gaat natuurlijk niet werken, meerdere aardlekschakelaars aansluiten op dezelfde kamrail.

Zo'n kamrail is bijvoorbeeld bruikbaar met 4-polige aardlekschakelaars, wanneer je groepen niet achter een aardlekschakelaar plaatst of met aardlekautomaten.
Check. Maar ook dan is dat in NL volgens mij vrij nutteloos voor normale groepen omdat er ook op een 4-polige ALS nog steeds maar 4 eindgroepen mogen worden aangesloten. Voor krachtgroepen kan ik het me wel voorstellen.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onnodig.

Heb je geen L1/L2/L3 coderingen die je op de rijgklemmen kan klikken?
Zou ook kunnen ja. Misschien moet ik ook niet te veel overdrijven, maar ik houd wel van overzichtelijk werken. Zeker omdat het een taakje is dat ik niet alledaags doe is het een goede manier om wat extra controle voor mijzelf in te bouwen :)

• kabeltjekabel
  • Nu online
[...]

De kamrails voor aardlekautomaten gaan direct op de hoofdschakelaar. Ik dacht ze ook wel voor gewone automaten gezien te hebben, maar ik denk dat ik in de war ben met de ABB busboards, daar heb je wel die constructie met een enkel onderdeel dat intern elektrisch in drie delen is. De meerprijs voor een kast vol met aardlekautomaten valt ook wel mee. Is iets van 6 euro per automaat ofzo, uitgaande van Eaton en de prijzen bij sandervunderink.nl
[...]

Doe je dat dan ook in soepele draad?

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

De Hornbach belde vandaag weer na mijn laatste mail. Ze zijn het eens dat deze kabel bedoeld is voor zware industrie. Daarnaast kunnen ze de kleurcombinatie niet garanderen. Die belofte gaat dus van de site. Ook krijg ik eindelijk mijn geld terug.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:11:
Doe je dat dan ook in soepele draad?
Zowel de 2,5 als 6 ben ik van plan om soepel te doen ja. Met de hoeveelheid groepen én de KNX actors ertussen zie ik mezelf niet knoeien met starre draad, laat staan een 6mm2.

@CurlyMo prima oplossing zo toch voor jou? :)

• kabeltjekabel
  • Nu online
CurlyMo schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:36:
De Hornbach belde vandaag weer na mijn laatste mail. Ze zijn het eens dat deze kabel bedoeld is voor zware industrie. Daarnaast kunnen ze de kleurcombinatie niet garanderen. Die belofte gaat dus van de site. Ook krijg ik eindelijk mijn geld terug.
Eind goed, al goed. Grappig dat de Hornbach zelf dus ook problemen heeft met leveranciers die niet specificeren wat ze leveren. Ik denk toch ook omdat 4-aderig mét blauw gewoon erg zeldzaam is.
Zoefff schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 13:54:
[...]

Zowel de 2,5 als 6 ben ik van plan om soepel te doen ja. Met de hoeveelheid groepen én de KNX actors ertussen zie ik mezelf niet knoeien met starre draad, laat staan een 6mm2.

@CurlyMo prima oplossing zo toch voor jou? :)
Grijs soepel 2,5 is net wat minder zeldzaam dan in 6 ja.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 26-02-2019 15:07 (27%)

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18:06

Illusion

(the art of)

kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:06:
[...]

Eind goed, al goed. Grappig dat de Hornbach zelf dus ook problemen heeft met leveranciers die niet specificeren wat ze leveren. Ik denk toch ook omdat 4-aderig mét blauw gewoon erg zeldzaam is.

[...]

Grijs soepel 2,5 is net wat minder zeldzaam dan in 6 ja.
Nou ja, het is gewoon niet de standaard kleurcodering voor 4aderig.
Als je deze kabel bijvoorbeeld bij Draka zou bestellen kan je kiezen uit:
4x2.5: bruin, zwart, grijs, blauw (x-uitvoering)
4G2.5: bruin, zwart, grijs, groen-geel (G-uitvoering)
4G2.5Var: bruin, zwart, blauw, groen-geel (variant-uitvoering)

Als je niet expliciet de var besteld als inkoper, maar gewoon 4G2.5 zoals bij alle andere kabels, dan krijg je er een zonder 0. Maar ze hebben gewoon aparte bestelcodes.
Zie ook: http://drakanl.prysmiangroup.com/catalogus/hult-cca/22017
http://drakanl.prysmiangroup.com/product/825898?pdf=True

Ook in de NPR5310-2017 staan kleurcodes aangegeven:
daar heet de variant met geel/groen+blauw+bruin+zwart: 4AG2,5 Waarbij de A voor afwijking staat.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• xoniq
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 18:24
Uit de TS:
Werk te allen tijde spanningsloos en let op je eigen veiligheid. Hoe je dit doet, lees je bij aansluiten.
Hmm, had afspraak met monteur voor slimme meter, m'n hoofdschakelaar was niet best meer, dus deze even voor de gelegenheid vervangen voordat die monteur kwam. Wel lastig om dan spanningsloos te werken :+, gelukt, maar wel een spannend momentje waarvoor ik de vrouw heb weggestuurd om in alle rust te kunnen werken. Daarna moest ik nog 2 groen die niet in de meterkast passen vervangen door één fornuisgroep en nog een losse groep vervangen door het merk als alle andere groepen zodat de kast weer dicht kon. Nu is het weer helemaal top.

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• twain4me
xoniq schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 00:34:
Uit de TS:

[...]

Hmm, had afspraak met monteur voor slimme meter, m'n hoofdschakelaar was niet best meer, dus deze even voor de gelegenheid vervangen voordat die monteur kwam. Wel lastig om dan spanningsloos te werken :+, gelukt, maar wel een spannend momentje waarvoor ik de vrouw heb weggestuurd om in alle rust te kunnen werken.
Waarom zou je dat doen?

Vraag het gewoon aan de monteur, geef hem een fooi en je loopt geen risico, iedereen blij.
En als je de volgende keer toch iets potentieel gevaarlijks gaat doen, stuur dan de persoon die 112 kan bellen niet weg :P

• xoniq
twain4me schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 00:56:
[...]

Waarom zou je dat doen?

Vraag het gewoon aan de monteur, geef hem een fooi en je loopt geen risico, iedereen blij.
En als je de volgende keer toch iets potentieel gevaarlijks gaat doen, stuur dan de persoon die 112 kan bellen niet weg :P
Dat laatste was niet bijster slim, maar heb dit heel voorzichtig, voorbereid en in alle rust gedaan. Giga LED bouwlamp erbij, 1 draad los, deze doppen tweede draad los, deze doppen, nieuwe hoofdschakelaar erop, en voorzichtig 1 dop eraf, en met uiterst betrouwbaar niet-geleidend gereedschap erin geplaatst, en daarna de volgende.

Als je je kop erbij houdt, en jezelf niet gespannen (heh :+) maakt hiervoor, is het prima te doen. Maar je moet niet denken, even die twee draden eruit, en die in de andere. Nee, 1 eruit, en AFDOPPEN! Zodat je er nooit iets mee kan gebeuren. Dit was ook niet mijn eerste meterkast klusje hoor.

Als ik het mezelf niet toe vertrouw, dan doe ik het ook niet hoor.

Trouwens, heb allemaal EATON spul. Monteur had destijds 3 extra groepen aangelegd voor de keuken. (2 voor kookeiland, inductie etc.), 1 voor vaatwasser en wasmachine, zodat die laatste 2 ook gescheiden zitten van alle andere groepen. Door die onjuiste merk groepen, kon de groepenkast niet meer dicht, en daar heb ik de gelegenheid genomen om de 3 extra groepen dus te vervangen voor een fornuisgroep van EATON en dus een losse groep. Nu is alles weer netjes, en goed nagelopen. Geeft instant een stuk vertrouwen terug omdat ik toch 5 dagen weg ben, en een vrouw en kind thuis heb zitten. Als de meterkast niet helemaal fris is, dan blijft dat een ding die af en toe toch aan je knaagt terwijl je 200km verderop bent voor klant afspraken. "Wat als ..."

xoniq wijzigde deze reactie 27-02-2019 01:10 (26%)

iPhone XR 128GB |  Retina MacBook Pro 13" (2014) |  Apple TV 4K |  Airport Extreme

• kabeltjekabel
  • Nu online
Ik zou niet alleen op een VDE tangetje vertrouwen...

Afdoppen van 6mm^2 en 10mm^2 gaat alleen niet zo makkelijk. Dan moet je specifiek daarvoor spul hebben ingekocht als particulier.
twain4me schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 00:56:
[...]

Waarom zou je dat doen?

Geen enkele garantie dat die dat wil doen. Verder voor de ~€70 besparing op verbroken zegel natuurlijk.
Illusion schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 23:57:
[...]

Nou ja, het is gewoon niet de standaard kleurcodering voor 4aderig.
[...]
Goed samengevat uit mijn eerdere posts :P

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 27-02-2019 01:19 (19%)

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:58
Toch raar... onder spanning gaan werken om een andere hoofdschakelaar erin te zetten terwijl vlak daarna een monteur komt die de spanning eraf haalt...

Gewoon zorgen dat je koffie klaar hebt staan en die monteur een goeie mok aanbieden als hij de spanning eraf heeft. Dan kun je zelf even de HS erin zetten.

Zoiets wilde ik thuis ook doen, maar toen zei de monteur: "Ik vervang je hele meterbord inclusief hoofdzekering, dus je hebt zometeen automaatjes als hoofdzekering. Dan kun je die hoofdschakelaar straks makkelijk zelf doen. En je hebt zelf toch ook wel zin in koffie?" :)

Punctuality is the politeness of kings

• kabeltjekabel
  • Nu online
dreamscape schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:57:
Toch raar... onder spanning gaan werken om een andere hoofdschakelaar erin te zetten terwijl vlak daarna een monteur komt die de spanning eraf haalt...

Gewoon zorgen dat je koffie klaar hebt staan en die monteur een goeie mok aanbieden als hij de spanning eraf heeft. Dan kun je zelf even de HS erin zetten.

Zoiets wilde ik thuis ook doen, maar toen zei de monteur: "Ik vervang je hele meterbord inclusief hoofdzekering, dus je hebt zometeen automaatjes als hoofdzekering. Dan kun je die hoofdschakelaar straks makkelijk zelf doen. En je hebt zelf toch ook wel zin in koffie?" :)
Dat is een leuke upgrade. Meestal moet je daar fors voor dokken.

• dreamscape
kabeltjekabel schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:23:
[...]

Dat is een leuke upgrade. Meestal moet je daar fors voor dokken.
Bij mij werd de aansluiting verzwaard van 1*35 naar 3*25. En mijn kastje met hoofdzekering was niet voorbereid op drie fasen.

Overigens moet je daar meestal ook fors voor betalen, maar in mijn geval moest de hoofdaansluiting gesaneerd worden, dus alles was op kosten van Liander.

Behalve de koffie, dan :)

• Aapie
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
xoniq schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 00:34:
Uit de TS:

[...]

Hmm, had afspraak met monteur voor slimme meter, m'n hoofdschakelaar was niet best meer, dus deze even voor de gelegenheid vervangen voordat die monteur kwam. Wel lastig om dan spanningsloos te werken :+, gelukt, maar wel een spannend momentje waarvoor ik de vrouw heb weggestuurd om in alle rust te kunnen werken. Daarna moest ik nog 2 groen die niet in de meterkast passen vervangen door één fornuisgroep en nog een losse groep vervangen door het merk als alle andere groepen zodat de kast weer dicht kon. Nu is het weer helemaal top.
Daar doen de meesten helemaal niet moeilijk over, laatst nog een groepenkast vervangen en direct naar een slimme meter en 3 fase, ik kreeg rustig de tijd om even de groepenkast te plaatsen.

• kabeltjekabel
  • Nu online
dreamscape schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 22:27:
[...]

Bij mij werd de aansluiting verzwaard van 1*35 naar 3*25. En mijn kastje met hoofdzekering was niet voorbereid op drie fasen.

Overigens moet je daar meestal ook fors voor betalen, maar in mijn geval moest de hoofdaansluiting gesaneerd worden, dus alles was op kosten van Liander.

Behalve de koffie, dan :)
Zo'n asbest kastje ofzo?

• xoniq
dreamscape schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 09:57:

Dat was eerst het idee, echter was ik niet thuis toen de meter vervangen werd. Drukke werk periode, werk momenteel 60 uur per week, dus dat was helaas geen optie, ik kon komende weken niet overdag thuis zijn. Dus ja, het was een overwogen keuze, die gelukt is, achteraf niet verstandig, maar goed, het is gelukt, het is klaar :+

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Een asbestbakje voor de hoofdzekering? ? ?
Eerlijk gezegd nog nooit gezien. In heel oude aansluitingen zag ik daarvoor doorgaans een gietijzer exemplaar, later was het meestal bakeliet. Afgezien van dat asbest tegenwoordig niet meer gebruikt mag worden, zie ik terugkijkend naar het verleden het nut van asbest voor dit doel (brandwerend) ook niet echt.

• dreamscape
Nee, gewoon zo'n zwart bakelieten kastje met hoofdzekering. Volgens mij een vrij smalle versie. Bekabeling was ook maar één fase. Wellicht omdat het een sanering betrof, hebben ze gewoon alles meteen nieuw gedaan.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Ze weten bij de Hornbach ook niet van ophouden?!?

De omschrijving is aangepast maar nu schrijven ze:
In sommige gevallen kan het voorkomen dat deze 4-aderige buitenkabel geleverd wordt zonder blauwe nuldraad, maar met een extra (grijze) fase-/schakeldraad. Hierdoor kan uw ontvangen product afwijken van de hierboven getoonde afbeelding. In dergelijke gevallen kunt u de grijze draad als nuldraad gebruiken. Dit heeft geen invloed op de werking van de buitenkabel.
:F

• kabeltjekabel
  • Nu online
Techneut schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:28:
[...]
Een asbestbakje voor de hoofdzekering? ? ?
Eerlijk gezegd nog nooit gezien. In heel oude aansluitingen zag ik daarvoor doorgaans een gietijzer exemplaar, later was het meestal bakeliet. Afgezien van dat asbest tegenwoordig niet meer gebruikt mag worden, zie ik terugkijkend naar het verleden het nut van asbest voor dit doel (brandwerend) ook niet echt.
Sorry, niet het kastje, maar er zijn wel asbesthoudende hoofdzekeringen geweest.
CurlyMo schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:46:
Ze weten bij de Hornbach ook niet van ophouden?!?

De omschrijving is aangepast maar nu schrijven ze:

[...]

:F
"U kunt bij de Hornbach ook de winkel verlaten zonder uw boodschappen af te rekenen. Dit doet niks af aan de werking van boodschappen"

:X

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 28-02-2019 23:40 (24%)

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Binnenkort komen ze wellicht met hun eigen opstal verzekering.

• dropkikker
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:35
Voor ons huis ben ik op zoek naar een schemerschakelaar en 2 bewegingsmelders. De bewegingsmelders komen op ongeveer 3 meter hoogte te hangen en moeten een bereik hebben van een meter of 6.
Ik heb al een beetje lopen zoeken, maar er zijn zoveel soorten in te krijgen dat ik niet weet welke nu goed zijn.

Kan iemand mij vertellen wat een goed merk is wat ik zou kunnen aanschaffen?

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-11 01:12
dropkikker schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:16:
Voor ons huis ben ik op zoek naar een schemerschakelaar en 2 bewegingsmelders. De bewegingsmelders komen op ongeveer 3 meter hoogte te hangen en moeten een bereik hebben van een meter of 6.
Ik heb al een beetje lopen zoeken, maar er zijn zoveel soorten in te krijgen dat ik niet weet welke nu goed zijn.

Kan iemand mij vertellen wat een goed merk is wat ik zou kunnen aanschaffen?
Misschien ook makkelijk om aan te geven waar je ze exact wilt plaatsen en wat je graag zou willen hebben?
B.v. wil je plafond en/of muur inbouw hebben, of mag/moet het allemaal opbouw zijn.
Is het voor binnen of voor buiten?
Wil je de bewegingsmelder kunnen "overbruggen" d.m.v. een schakelaar > verlichting aan op beweging voor even snel langs/door lopen of continue aan omdat je even in die ruimte bezig moet.

Hier heb je in ieder geval een aantal goede voorbeelden (van een naar mijn mening goed merk):
https://www.steinel.de/nl/sensoren/bewegingsmelders/

• dropkikker
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:35
Het is voor buiten en ze komen onder een kleine overkapping te hangen, ik heb een foto bijgevoegd. De bewegingsmelders komen aan beide kanten van het huis te hangen op de plek waar ook de spotjes hangen.

Ik heb binnenshuis 3 schakelaars zitten waarmee ik de spotjes kan bedienen, de bedoeling van de bewegingsmelders is dat ze alleen even aangaan bij detectie. Of het op of inbouw gaat worden, dat maakt mij niet uit, als het maar goed werkt :)

https://tweakers.net/ext/f/ceQoH1Ekbd6wu4pNxQPvAlSb/thumb.jpg
Annuk schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:44:
[...]

Misschien ook makkelijk om aan te geven waar je ze exact wilt plaatsen en wat je graag zou willen hebben?
B.v. wil je plafond en/of muur inbouw hebben, of mag/moet het allemaal opbouw zijn.
Is het voor binnen of voor buiten?
Wil je de bewegingsmelder kunnen "overbruggen" d.m.v. een schakelaar > verlichting aan op beweging voor even snel langs/door lopen of continue aan omdat je even in die ruimte bezig moet.

Hier heb je in ieder geval een aantal goede voorbeelden (van een naar mijn mening goed merk):
https://www.steinel.de/nl/sensoren/bewegingsmelders/

• LooneyTunes
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 03:46
Cheap ass bij Conrad:
https://www.conrad.nl/p/s...relais-zwart-ip44-1403884
(of bol.com, zelfde prijs)

Ik heb de voorganger (toen er nog Elro op stond) al ruim 13 jaar in de garage hangen als automatisch licht bij het binnenrijden met de motor.
(was ook algemeen te koop bij de bouwmarkten voor rond de €10)
Zit gewoon een enkelpolig relais in.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

kabeltjekabel schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 22:46:
[...]
"U kunt bij de Hornbach ook de winkel verlaten zonder uw boodschappen af te rekenen. Dit doet niks af aan de werking van boodschappen"
Voor een laatste poging vandaag gebeld, maar het blijkt dat het hogere management er al naar gekeken heeft. Als je denkt alles te hebben gehad...

Ik geef het op :)

• Dytzox
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 22-03 10:17
Een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden is het volgende;
Verouderd (en verslechterd) een installatieautomaat en aardlek op basis van zijn leeftijd?
In mijn meterkast zitten ABB HAf s251 automaten (deze met de L karakteristiek, wat tegenwoordig B is). Daarvoor F362 aardlekschakelaar. Deze zijn onderhand meer dan 25 jaar oud (30?).
Vraag meer van in de zin, toekomstig vervangen? :)

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
@Dytzox Zijn die dingen netjes 30mA of 300/500mA?

Wanneer je bezig gaat met een deel van je installatie moet je die aardlek ook aanpassen naar de huidige normen, dus een 30mA.

En ja, aardlekschakelaars kunnen slijten.

• Dytzox
  • Laatst online: 22-03 10:17
@sypie Deze zijn 30mA, dus opzich zit dat goed.
Enkel had ik met name mijn twijfel bij de installatieautomaten i.v.m. hun leeftijd.

Dytzox wijzigde deze reactie 02-03-2019 21:09 (4%)

• BigEagle
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:31
Daarom hoor je ze ook te testen (elke maand dacht ik gelezen te hebben in een handleiding).

Maar dat doet niemand volgens mij... ;)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Dytzox schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:03:
Waarschijnlijk wel type AC. Die mogen sinds 1997 niet meer toegepast worden omdat ze niet goed werken met niet-sinusvormige aardlekfouten. Ik zou deze vervangen door type A. En anders op zijn minst de aanspreektijd en aanspreekstroom (laten) testen natuurlijk. ;)
Enkel had ik met name mijn twijfel bij de installatieautomaten i.v.m. hun leeftijd.
Heb ook niet echt een eenduidig antwoord voor je. Installatieautomaten zijn ook niet zo makkelijk te testen, ook een doorsnee installateur zal daar geen apparatuur voor hebben.

NEN3140 zegt zelfs dat automaten tot 63A niet getest hoeven worden:
5.101.6.8 Door meting moet worden vastgesteld dat de aanspreekstroom en -tijd van aardlekbeveiligingen de toegekende waarden niet overschrijden. De goede werking van de testknop mag pas na de metingen worden gecontroleerd.
5.101.6.9 Door meting moet worden vastgesteld dat de uitschakelkarakteristiek van schakelende beveiligingstoestellen tegen overstroom geen afwijking heeft groter dan de waarde waarbij het risico onaanvaardbaar wordt.
De waarde moet worden ontleend aan de gegevens van de fabrikant of aan normen.
Als geen gegevens beschikbaar zijn kan een afwijking kleiner dan 20 % worden geaccepteerd.
In het algemeen mag in eindgroepen beveiligd met schakelende beveiligingstoestellen tegen overstroom met een nominale stroom van maximaal 63 A de meting achterwege blijven.
Maar ja, dat is natuurlijk geen garantie dat ze niet kunnen falen. :)

De meeste defecten die ik heb gezien bij automaten zijn echter automaten die niet meer in willen schakelen, automaten die trippen door een trilling of een magnetisch veld, etc. Zaken die hooguit lastig zijn maar niet gevaarlijk zeg maar. Maar ook dat geeft jou natuurlijk geen enkele zekerheid. Mij eigenlijk ook niet, want hoe kan ik zeker weten dat die automaten nog adequaat reageren bij kortsluiting en overbelasting? :+

Denk dat ik persoonlijk na een jaar of 30 de hele kast zou vervangen. Die gaat misschien wel meer mankementen vertonen. Broos geworden deksels bijvoorbeeld...

• Jim423
  • Laatst online: 19:07
Dytzox schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:03:
Als de automaten nooit echt zwaar zijn belast en de kast waarin ze hangen koel is zal het meevallen.
Er zit namelijk een bimetaal in wat flink warm wordt richting de rating van de automaat. Zeker i.c.m. een warme meterkast in de zomer worden ze dan langzaam broos, soms zie je zelfs verkleurde plekken op de zijkant zitten. Ook kunnen de contacten wat minder worden als ze in het verleden getripped of inschakeld zijn met een forse inschakelstroom.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Nu online
Als automaten herhaaldelijk afgeschakeld zijn op overbelasting en vooral ook kortsluiting dan zijn ze gewoon versleten. Als de contacten van de schakelaar in de automaat slecht zijn zal hij nog meer opwarmen en eerder afslaan bij overbelasting.

Aardlekschakelaars zit niet voor niks een testknop op.

Verkleurde plekken op de automaat duidt eerder op een slecht contact met een ader... of te goedkoop plastic. Er is een verschil qua materiaal gebruik tussen A-merken en de naamloze zooi. De laatsten hebben een veel lagere ontbrandingstemperatuur.
BigEagle schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 21:08:
Daarom hoor je ze ook te testen (elke maand dacht ik gelezen te hebben in een handleiding).

Maar dat doet niemand volgens mij... ;)
Maandelijks... elke twee maanden, twee keer per jaar, eens per jaar... het verschilt nogal aan wie je het vraagt. Bij de testknopjes zelf staat inderdaad vaak maandelijk. En inderdaad; dat doet bijna niemand. De meeste mensen weten geeneens van het bestaan van die testknop af. Ik test ze ook niet maandelijks hoor.

De reden dat bij een echte test niet eerst de testknop getest mag worden is omdat de boel dan net 'los' is geweest. Test je direct met een installatietester de uitschakeltijd op 30 mA, dan kan het goed zijn dat de eerste (paar) test(s) een veel hogere tijd laten zien. En dat is niet goed. Via die testknop kom je daar niet achter.

• Steephh
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09:19
Ik heb het vermoeden dat er iets niet goed is aan óf mijn huisinstallatie óf mijn CV ketel. Als ik tussen de randaarde en het drukvat van de CV installatie meet dan meet ik 90 volt wisselspanning. Dat verklaart dus meteen waarom ik een schok kreeg toen ik drukvat en bijvoorbeeld een luchtafvoer buis aanraakte.. :P Zou er iets kunnen zijn in de installatie wat dit probleem veroorzaakt (lekstroom icm. een niet functionerende randaarde)?

_@/'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
Steephh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:59:
Ik heb het vermoeden dat er iets niet goed is aan óf mijn huisinstallatie óf mijn CV ketel. Als ik tussen de randaarde en het drukvat van de CV installatie meet dan meet ik 90 volt wisselspanning. Dat verklaart dus meteen waarom ik een schok kreeg toen ik drukvat en bijvoorbeeld een luchtafvoer buis aanraakte.. :P Zou er iets kunnen zijn in de installatie wat dit probleem veroorzaakt (lekstroom icm. een niet functionerende randaarde)?
Is er ergens een apparaat wellicht met een aardklem aangesloten op een radiator? Het is een extreem slecht idee, maar het werd vroeger wel eens geadviseerd wanneer er in een kamer geen randaarde aanwezig was...

• Steephh
dreamscape schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:54:
[...]

Is er ergens een apparaat wellicht met een aardklem aangesloten op een radiator? Het is een extreem slecht idee, maar het werd vroeger wel eens geadviseerd wanneer er in een kamer geen randaarde aanwezig was...
Het betreft een nieuwbouwhuis (opgeleverd in sep 2018) met enkel vloerverwarming. Wat me trouwens op viel was dat wanneer ik de CV ketel eruit trek ik ook geen stroom meer kan meten, dus de oorzaak lijkt in de CV ketel te zitten. Heb maar even een serviceverzoek aangemaakt.. :P

_@/'

• Techneut
  • Niet online
[...]

Inderdaad een buitengewoon slecht idee. Dat waren dan ook alleen maar adviezen van dilettanten.

• Steephh
Wat een mooi woord, die kende ik nog niet.. :P

Anyways, ik heb het op weten te lossen! Het bleek dat een van de aarddraden ondanks dat deze in de meterkast aangesloten op de aardrail aangesloten was op geen enkel stopcontact werkte. Ik heb dit nu weten op te lossen door twee aarddraden elders in de woning met elkaar te verbinden (wellicht niet de meeste nette oplossing) elders in de woning. Hierdoor is overal weer randaarde aanwezig. Dit wordt nog netjes weggewerkt in een lasdoos en achter een plafond.

Het probleem met de ketel is daarmee ook direct verdwenen. Er staat geen 90 volt spanning meer op de drukketel. Het probleem kwam ook slechts voor wanneer de CV ketel aan stond. Een ander apparaat kan dit dan niet veroorzaakt hebben lijkt me.

_@/'

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Steephh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:45:

Anyways, ik heb het op weten te lossen! Het bleek dat een van de aarddraden ondanks dat deze in de meterkast aangesloten op de aardrail aangesloten was op geen enkel stopcontact werkte. Ik heb dit nu weten op te lossen door twee aarddraden elders in de woning met elkaar te verbinden (wellicht niet de meeste nette oplossing) elders in de woning. Hierdoor is overal weer randaarde aanwezig. Dit wordt nog netjes weggewerkt in een lasdoos en achter een plafond.
Je bedoelt toch niet dat je deze knutseloplossing tot een definitieve gaat maken? 8)7
Als het een nieuwbouwwoning betreft heb je nog gewoon garantie. Dus de betreffende installateur opbellen en hem vragen om uit te zoeken waar de aarde onderbroken is.
Maar ook als het geen garantiegeval zou zijn, zou ik zo'n belangrijk probleem echt op willen lossen. Dus gewoon vanaf de meterkast de aardedraad van de betreffende groep volgen, totdat je de plek hebt gevonden waar de draad onderbroken is. Dat kan toch niet zo ingewikkeld zijn?

• kabeltjekabel
  • Nu online
Steephh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 08:59:
Dat zal wel 115 Vac zijn als je ingangsimpedantie van je meter hoog genoeg is.
[...]

Dan hoort dat gewoon weg te vloeien via de aarding van de CV. Als het niet via het stopcontact van de ketel is dan wel via de vereffening in de badkamer.
Steephh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:45:

Het probleem met de ketel is daarmee ook direct verdwenen. Er staat geen 90 volt spanning meer op de drukketel. Het probleem kwam ook slechts voor wanneer de CV ketel aan stond. Een ander apparaat kan dit dan niet veroorzaakt hebben lijkt me.
Doe eens niet :(

Je hebt verdorie een nieuwbouwhuis. Als het goed is is dan alle elektra gewoon bereikbaar. Inderdaad de bedrading van de groep volgen totdat je de onderbrekeking vind. Eventueel de kluns die dat zo opgeleverd heeft er bij halen en tevens verlang dat hij al je wcd's checked op correcte aansluiting van de randaarde.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 04-03-2019 19:53 (7%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:56
Protip voor nieuwbouw: trek je groepenkast open, loop alles na.
De goedkoopste stagiair heeft de boel aangesloten.
Bij mij zat bijvoorbeeld de wasmachine op de zonnepanelengroep (300 mA aardlekautomaat), was de kookgroep op de isolatie geschroefd, miste een nul bij een lichtpunt (alleen draden voor fase en aarde) en klopte de groepenverklaring niet.

'15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• Steephh
kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:52:

Dat zal wel 115 Vac zijn als je ingangsimpedantie van je meter hoog genoeg is.
Ja daar zat ie net ongeveer rond na nog eens de aarde er weer los van te hebben getrokken. :P Hoe kan dat trouwens eigenlijk?
Dan hoort dat gewoon weg te vloeien via de aarding van de CV. Als het niet via het stopcontact van de ketel is dan wel via de vereffening in de badkamer.

Doe eens niet :(

Je hebt verdorie een nieuwbouwhuis. Als het goed is is dan alle elektra gewoon bereikbaar. Inderdaad de bedrading van de groep volgen totdat je de onderbrekeking vind. Eventueel de kluns die dat zo opgeleverd heeft er bij halen en tevens verlang dat hij al je wcd's checked op correcte aansluiting van de randaarde.
Probleem wat ik zie is dat achteraf een groepenkast uitbreiding roet in het eten gaat gooien bij eventuele aansprakelijkheidsstelling van de aannemer. Das volgens mij iets waar men altijd moeilijk doet, hoewel dat níets te maken heeft met de huidige installatie (de desbetreffende groep loopt eerst via een wandcontactdoos in de meterkast naar verschillende plaatsen en tot daar werkt alles prima). Daarom eerst maar ff zelf diagnostiseren, dat vind ik ook net zo interssant. :P

Het gaat al mis bij het stopcontact in de entréé (in die ruimte staat de meterkast ook). Daar staat spanning op de aardedraad (énkel wanneer de CV ketel aan staat). Ik heb het vermoeden dat mogelijk daar de aardedraad niet is aangesloten. Als ik me niet vergis moet alles toch bij elkaar komen boven in het lichtpunt of niet? En de rest van diezelfde groep loopt vanaf daar weer door naar de andere verdiepingen? :9

@Proton_ Goeie tip! Vernoemenswaardige punten die ik zelf al had gevonden:

- Wasmachine/Wasdroger gaan afaik door één buis omhoog. Volgens mij een 16mm buis. De nullen zaten in de meterkast omgedraaid waardoor beide niet werkten. Dat heb ik mijn eigen elektricien destijds even laten oplossen toen hij toch met de meterkast bezig was
- Óveral ligt 16mm flexbuis. Zelfs bij de aansluiting die bedoeld was voor een kookgroep (stond ook op tekening) Maar goed, wat doe je daar aan. Lastig om alles open te breken en als je ze aansprakelijk stelt moet je al je andere mensen 4 weken later laten komen en ik kwam er pas achter ná oplevering.

@Joopieboy hieronder: Wtf.... :o Volgens mij mag ik nog van geluk spreken.

Steephh wijzigde deze reactie 04-03-2019 20:15 (18%)

_@/'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20:12
Ik denk het wel, heb al een keer de hoofdautomaat eruit gehad door de verwarmingsinstallatie en voordat de keuken eruit ging ook al de nodige storingen gehad. :)
Proton_ schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:03:
Bij mij zat bijvoorbeeld de wasmachine op de zonnepanelengroep (300 mA aardlekautomaat), was de kookgroep op de isolatie geschroefd, miste een nul bij een lichtpunt (alleen draden voor fase en aarde) en klopte de groepenverklaring niet.
O dat is tegenwoordig aardig standaard, of ze duwen er stagairs/leerlingen door of een busje polen. Als het maar goedkoop is. Mijn verwarmingsinstallatie met een warmtepomp was zo aangesloten, en niet beveiligd:

En een aftakking van het stopcontact kwam zo erachter vandaan:

In de keuken heb ik de gipswanden volledig eruit gehaald, 1 duim met daarin een 3 kwartsduim, verloopstukje, stukje flexibel, niks was te gek. In de grote slaapkamer hebben ze de hotelschakeling verkeerd uitbedraad, en zo verder.

En dat is dan een groot en bekend elektro installatiebedrijf uit Uden hier, geen goed woord voor over. :)

Edit: nog een paar foto's leedvermaak van de keuken:

Joopieboy wijzigde deze reactie 04-03-2019 20:16 (13%)

• kabeltjekabel
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:03:
Ik ben eigenlijk nog nooit een kloppende groepenverklaring tegengekomen op de huizen waar ik eerder geweest ben na dan.

Hier lag de binnenkomende aarde los tegen de klem :+
Steephh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:09:
[...]

Ja daar zat ie net ongeveer rond na nog eens de aarde er weer los van te hebben getrokken. :P Hoe kan dat trouwens eigenlijk?
CV ketel zal voor de elektronica wel een netfilter hebben. Als je daar geen aarde aansluit komt er de halve netspanning op de geaarde delen te staan. Dat is met desktop computers niet anders. De mate waarin het prikt hangt af van hoeveel mA hij door dat netfilter naar aarde laat vloeien. Bij zo'n aan elkaar gestekkerblokt computer arsenaal kan dat zo 3 mA zijn.

Zie;
[...]
Probleem wat ik zie is dat achteraf een groepenkast uitbreiding roet in het eten gaat gooien bij eventuele aansprakelijkheidsstelling van de aannemer. Das volgens mij iets waar men altijd moeilijk doet, hoewel dat níets te maken heeft met de huidige installatie (de desbetreffende groep loopt eerst via een wandcontactdoos in de meterkast naar verschillende plaatsen en tot daar werkt alles prima). Daarom eerst maar ff zelf diagnostiseren, dat vind ik ook net zo interssant. :P
Zou ik ook doen. Als je maar weet wat je doet en de risico's kent.
[...]
Het gaat al mis bij het stopcontact in de entréé (in die ruimte staat de meterkast ook). Daar staat spanning op de aardedraad (énkel wanneer de CV ketel aan staat). Ik heb het vermoeden dat mogelijk daar de aardedraad niet is aangesloten. Als ik me niet vergis moet alles toch bij elkaar komen boven in het lichtpunt of niet? En de rest van diezelfde groep loopt vanaf daar weer door naar de andere verdiepingen? :9
Stopcontact in de meterkast gaat heus niet via een centraaldoos bij een lamppunt hoor. Dat is ofwel met een aftakblokje rechtstreeks op de automaat en als aparte buis uit de groepenkast ofwel 'ge T-splitst' in een willekeurige andere leiding. Dat je daar 115Vac naar aarde meet op de aarde :P .. wil zeggen dat je wel verbinding hebt naar de CV, maar dat het dichter bij de groepenkast al fout zit. Bijvoorbeeld dat de desbetreffende aardedraad gewoon niet op de aardrail is aangesloten (of niet gestript).
[...]
@Proton_ Goeie tip! Vernoemenswaardige punten die ik zelf al had gevonden:

- Wasmachine/Wasdroger gaan afaik door één buis omhoog. Volgens mij een 16mm buis. De nullen zaten in de meterkast omgedraaid waardoor beide niet werkten. Dat heb ik mijn eigen elektricien destijds even laten oplossen toen hij toch met de meterkast bezig was
Whuuut? :o Je hebt dus in je nieuwbouwhuis twee onafhanekelijke groepen, door een enkele 16mm buis? Haha, heb je al volledig betaald? Niet doen!
[...]
- Óveral ligt 16mm flexbuis. Zelfs bij de aansluiting die bedoeld was voor een kookgroep (stond ook op tekening) Maar goed, wat doe je daar aan. Lastig om alles open te breken en als je ze aansprakelijk stelt moet je al je andere mensen 4 weken later laten komen en ik kwam er pas achter ná oplevering.
Principe kwestie. Hier moet de bouwer gewoon voor bloeden anders leert hij het niet af. Kookgroep moet met 19mm, dat weet iedereen... zou iedereen moeten weten die zich er mee werkt. Eis maar directe oplossing, niet vier weken.

• Steephh
kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:31:
[...]

Ik ben eigenlijk nog nooit een kloppende groepenverklaring tegengekomen op de huizen waar ik eerder geweest ben na dan.

Hier lag de binnenkomende aarde los tegen de klem :+

CV ketel zal voor de elektronica wel een netfilter hebben. Als je daar geen aarde aansluit komt er de halve netspanning op de geaarde delen te staan. Dat is met desktop computers niet anders. De mate waarin het prikt hangt af van hoeveel mA hij door dat netfilter naar aarde laat vloeien. Bij zo'n aan elkaar gestekkerblokt computer arsenaal kan dat zo 3 mA zijn.

Zie;
[Afbeelding]
Thanks! :D Dat maakt eea duidelijk!
Zou ik ook doen. Als je maar weet wat je doet en de risico's kent.
Redelijk :p
Stopcontact in de meterkast gaat heus niet via een centraaldoos bij een lamppunt hoor. Dat is ofwel met een aftakblokje rechtstreeks op de automaat en als aparte buis uit de groepenkast ofwel 'ge T-splitst' in een willekeurige andere leiding. Dat je daar 115Vac naar aarde meet op de aarde :P .. wil zeggen dat je wel verbinding hebt naar de CV, maar dat het dichter bij de groepenkast al fout zit. Bijvoorbeeld dat de desbetreffende aardedraad gewoon niet op de aardrail is aangesloten (of niet gestript).
In de meterkast meet ik geen 115Vac :P Het stopcontact daar is inderdaad 'ge T-splitst'. En daar meet ik tussen fase + aarde ook 230Vac. Op alle andere plaatsen niet. Het stopcontact in de entree ruimte daar meet ik met mijn schroevendraaiertje op de aardlek wel "iets". Ik vermoed dus dat het vanaf de meterkast naar daar al mis is. Hang ik de aarde in de badkamer dus aan de rest dan speelt dit ook niet meer.
Whuuut? :o Je hebt dus in je nieuwbouwhuis twee onafhanekelijke groepen, door een enkele 16mm buis? Haha, heb je al volledig betaald? Niet doen!
Helaas, oplevering was al in september en in de loop van de tijd kwam ik hier steeds achter. Ik weet wel dat ik een volgende keer een uitgebreidere controle qua electra zou doen. Helaas krijg je daar echter niet echt de tijd voor. :P
Principe kwestie. Hier moet de bouwer gewoon voor bloeden anders leert hij het niet af. Kookgroep moet met 19mm, dat weet iedereen... zou iedereen moeten weten die zich er mee werkt. Eis maar directe oplossing, niet vier weken.
Enerzijds is dat zo, echter kost het mij een dag vrij + zelf oplossen is net zo makkelijk. Plus ik kan nu al voorspellen dat die mensen meteen weer de auto in stappen omdat er later aan de installatie is gewerkt door iemand anders dan hun bedrijf waardoor ze geen garantie meer hoeven te geven (weet niet precies de regels, maar volgens mij is die kans wel rëeel).

_@/'

• Jim423
  • Laatst online: 19:07
De entréé is de gang achter de voordeur, dat stopcontact in de muur gaat wel via een centraaldoos.
Die centraaldoos is waarschijnlijk de eerste in line na de groepenkast, daarom is op elk stopcontact nu dus ook aarding aanwezig na het doorverbinden met een andere groep. Uiteraard mag deze situatie niet permanent worden, zijn echte killers.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kabeltjekabel
  • Nu online
Steephh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:47:
[...]

In de meterkast meet ik geen 115Vac :P Het stopcontact daar is inderdaad 'ge T-splitst'. En daar meet ik tussen fase + aarde ook 230Vac. Op alle andere plaatsen niet. Het stopcontact in de entree ruimte daar meet ik met mijn schroevendraaiertje op de aardlek wel "iets". Ik vermoed dus dat het vanaf de meterkast naar daar al mis is. Hang ik de aarde in de badkamer dus aan de rest dan speelt dit ook niet meer.
Dat kan, dat de draad van dat stopcontact in de meterruimte en de draad naar de groepenkast wel in de lasklem zitten in het doosje erachter en die verder het huis in niet.

Die schroevendraaiertjes met lampje direct wegtyfen. Heb je niks aan. De ene keer zie je dat klote lampje niet, de andere keer brand het ding op zwerfstroom. De derde keer is je eeltlaag te dik en werkt het ding helemaal niet.
Steephh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:47:
[...]

Enerzijds is dat zo, echter kost het mij een dag vrij + zelf oplossen is net zo makkelijk. Plus ik kan nu al voorspellen dat die mensen meteen weer de auto in stappen omdat er later aan de installatie is gewerkt door iemand anders dan hun bedrijf waardoor ze geen garantie meer hoeven te geven (weet niet precies de regels, maar volgens mij is die kans wel rëeel).
Daarom ook direct bouwer er bij slepen. Maar weet je het zou zeker, of 'afaik'?

• Steephh
Jim423 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:50:
De entréé is de gang achter de voordeur, dat stopcontact in de muur gaat wel via een centraaldoos.
Die centraaldoos is waarschijnlijk de eerste in line na de groepenkast, daarom is op elk stopcontact nu dus ook aarding aanwezig na het doorverbinden met een andere groep. Uiteraard mag deze situatie niet permanent worden, zijn echte killers.
Yep, dat vermoeden heb ik ook. Echte killers als in: levensgevaarlijk? :X
kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 20:53:

Dat kan, dat de draad van dat stopcontact in de meterruimte en de draad naar de groepenkast wel in de lasklem zitten in het doosje erachter en die verder het huis in niet.

Die schroevendraaiertjes met lampje direct wegtyfen. Heb je niks aan. De ene keer zie je dat klote lampje niet, de andere keer brand het ding op zwerfstroom. De derde keer is je eeltlaag te dik en werkt het ding helemaal niet.
Wat raad jij dan aan om mee te testen?
Daarom ook direct bouwer er bij slepen met de haren. Maar weet je het zou zeker, of 'afaik'?
Afaik. :P Misschien moet ik dat maar gewoon gaan testen. :) Overigens is het probleem nu wel zo dat alles helemaal "af" is. Die leiding vervangen door een 19mm is nu totaal niet meer te doen (en toen de oplevering gedaan was, de interieurbouwer full blown bezig was) kwam ik daar achter. :( Op zo'n moment is het even snel kiezen.

Steephh wijzigde deze reactie 04-03-2019 21:12 (9%)

_@/'

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Nu online
Steephh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:01:
[...]

Als je aan zo'n installatie gaat werken en alleen die ene groep uitschakelt en vervolgens in een centraaldoos e.e.a. lostrekt komt er in jouw constructie opeens 115Vac vanuit een andere groep binnenlekken. Sta je daar fijn op je uitzettrap en krijg je zo'n fijne schok. Het is niet voor niks verboden ..
[...]

Tweepolige spanningstester mét inschakelbare last. Zoiets als Fluke T110 of Benning Duspol Expert. Kun je direct aardlekschakelaars (basaal) testen, doorgang testen, spanningsvrij aantonen zonder zwerfstroom gezeur en betrouwbaar spanningsvrij aantonen.
[...]

Afaik. :P Misschien moet ik dat maar gewoon gaan testen. :)
Sluit dan meteen ook die aarde aan bij/achter die wcd in je meterkast.

Hoe moet ik me dat trouwens voor me zien? Bedrading van twee groepen met gedeelde aarde door 16mm flex? Dat wordt proppen! Is gewoon een kwestie van kijken in de groepenkast.

Voor moderne wasmachine + warmtepompdroger heb je trouwens geen tweede groep nodig.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 04-03-2019 21:27 (9%)

• Reptile209
  • Laatst online: 19:34

Reptile209

- gers -

[...]

Net zo gevaarlijk als aarden op de CV leidingen. Als iemand een keer een aarddraadje losmaakt, zit meteen je hele huis weer zonder aarde. Met een beetje pech komt er net iemand uit de douche en sluit 'iedere zichzelf aan op de radiator of een kraan. Boem.
Bij CV leidingen werkt het ook "altijd goed", totdat een cv monteur een keer een leiding doorhaalt voor een aanpassing. En hij, met z'n tenen nog in het plasje water, zijn haren in een nieuw model heeft staan.
Aarding hoort gewoon op een voorspelbare manier vanaf ieder punt naar de meterkast te lopen. Niet met drie rondjes door het huis.
[...]

Eigenlijk met een duspol, maar die zijn best duur (hoewel: goedkoper dan dood gaan. Ik gebruik zelf ook altijd een spanningstestertje, maar dan met de routine: testen in wcd (lampje werkt, zolen isoleren niet te veel, enz), dan het te meten punt, en dan nog een keer in een wcd om te checken dat het lampje nog steeds werkt (en dus niet onterecht uit bleef). Geen 100%, maar komt een eind.
[...]

Afaik. :P Misschien moet ik dat maar gewoon gaan testen. :)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Steephh
kabeltjekabel schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:09:
[...]

Als je aan zo'n installatie gaat werken en alleen die ene groep uitschakelt en vervolgens in een centraaldoos e.e.a. lostrekt komt er in jouw constructie opeens 115Vac vanuit een andere groep binnenlekken. Sta je daar fijn op je uitzettrap en wordt krijg je zo'n fijne schok. Het is niet voor niks verboden ..
En @Reptile209

Hmm dat zijn inderdaad goede redenen. Het is niet logisch zoals het normaal aangesloten wordt, dus daarom inderdaad oplossen. :P
Tweepolige spanningstester mét inschakelbare last. Zoiets als Fluke T110 of Benning Duspol Expert. Kun je direct aardlekschakelaars (basaal) testen, doorgang testen, spanningsvrij aantonen zonder zwerfstroom gezeur en betrouwbaar spanningsvrij aantonen.
Ik ga eens kijken! Lijken beide goed betaalbaar! :)
Sluit dan meteen ook die aarde aan bij/achter die wcd in je meterkast.

Hoe moet ik me dat trouwens voor me zien? Bedrading van twee groepen met gedeelde aarde door 16mm flex? Dat wordt proppen! Is gewoon een kwestie van kijken in de groepenkast.

Voor moderne wasmachine + warmtepompdroger heb je trouwens geen tweede groep nodig.
Goed punt, echter: dat zat er standaard bij. Groepenverdeling bij oplevering: 1 wasmachine, 1 droger, 1 zonnepanelen, 1 keuken+trapkast, 1 slaapkamers en 1 rest (praktisch alles dus inclusief berging, buiten verlichting, woonkamer, gangen, badkamer en zolder) (6 in totaal)

Het was in mijn geval voor het aansluiten van perilex (kookgroep) een hél om die er doorheen te krijgen, maar het is uiteindelijk gelukt. :P

_@/'

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Nu online
Duspol is gewoon een merknaam van Benning. Beetje reclame in de TS :+ Net zoals Bahco een merk is... de eerste met een verstelbare moersleutel(*).

(*)Zijn ook klotedingen vergeleken met de Knipex sleuteltangen :9
Steephh schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:22:
[...]

En @Reptile209

Hmm dat zijn inderdaad goede redenen. Het is niet logisch zoals het normaal aangesloten wordt, dus daarom inderdaad oplossen. :P
Het hoort gewoon logisch aangesloten te worden. Aarde lenen van een andere groep is dat niet. Zo wordt dat normaal ook niet gedaan.
Reptile209 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 21:14:
[...]

Net zo gevaarlijk als aarden op de CV leidingen. Als iemand een keer een aarddraadje losmaakt, zit meteen je hele huis weer zonder aarde. Met een beetje pech komt er net iemand uit de douche en sluit 'iedere zichzelf aan op de radiator of een kraan. Boem.
Bij CV leidingen werkt het ook "altijd goed", totdat een cv monteur een keer een leiding doorhaalt voor een aanpassing. En hij, met z'n tenen nog in het plasje water, zijn haren in een nieuw model heeft staan.
Aarding hoort gewoon op een voorspelbare manier vanaf ieder punt naar de meterkast te lopen. Niet met drie rondjes door het huis.
Watermetervervangers hebben daarvoor zo'n ding met twee klemmetjes om het "gat" in de leiding elektrisch te overbruggen.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 04-03-2019 21:30 (65%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 4 maart 2019 @ 19:15:
[...]

Je bedoelt toch niet dat je deze knutseloplossing tot een definitieve gaat maken? 8)7
Als het een nieuwbouwwoning betreft heb je nog gewoon garantie. Dus de betreffende installateur opbellen en hem vragen om uit te zoeken waar de aarde onderbroken is.
Maar ook als het geen garantiegeval zou zijn, zou ik zo'n belangrijk probleem echt op willen lossen. Dus gewoon vanaf de meterkast de aardedraad van de betreffende groep volgen, totdat je de plek hebt gevonden waar de draad onderbroken is. Dat kan toch niet zo ingewikkeld zijn?
Knutseloplossing? Veel te vriendelijk woord! Je mag gerust met wat zwaarder geschut knoeiwerk zeggen. In eigen belang zo gauw mogelijk vakkundig oplossen, het waarom is al uiteengezet en je weet nu waar de fout zit. Nog beter voor een overduidelijke leek die de gevaren van deze "oplossingen" niet meteen al ziet, is om dit te laten doen door een vakman!

• Wolly
  • Niet online
Vraagje, ik heb een 4-aderige kabel naar mijn groepenkast getrokken maar ik wil er maar 3 aders van koppelen: 1 aarde en een F&N draad.

Ik begreep dat ik de 4e ongebruikte ader niet mag afdoppen met een lasklemmetje in de groepenkast? Hoe moet ik die ader dan installeren?

In de toekomst komt hij misschien nog van pas, de kabel is een ymvk kabel dus ik kan de ongebruikte ader niet uit de leiding halen.

Wolly wijzigde deze reactie 06-03-2019 09:53 (19%)

• habbekrats
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:05
Wolly schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 09:40:
Vraagje, ik heb een 4-aderige kabel naar mijn groepenkast getrokken maar ik wil er maar 3 aders van koppelen: 1 aarde en een F&N draad.

Ik begreep dat ik de 4e ongebruikte ader niet mag afdoppen met een lasklemmetje in de groepenkast? Hoe moet ik die ader dan installeren?

In de toekomst komt hij misschien nog van pas, de kabel is een ymvk kabel dus ik kan de ongebruikte ader niet uit de leiding halen.
Ik zou er aan beide zijden een lasdop op zetten,beter als een losse draad die rondzweeft.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• kabeltjekabel
  • Nu online

Tja, zo'n losse afgedopte draad is natuurlijk niet alles. Misschien mag het wel als je hem op zo'n DIN rail connector blok laat eindigen?

Wat wil je in de toekomst met een 4e ader? Bij 5-aderig kan ik het me nog voorstellen, maar 4??

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:02
Heren, de materialen voor het installeren van een Laadpaal zijn besteld:

Zappi V1 32A
10 Meter 3x4mm2 YMVK
AardlekAutomaat, 32A, 30mA, C-Kar.

Nu moet ik alleen nog het het geheeld in de meterkast, maar vooral daarbuiten netjes afwerken.

Door het gebrek aan een kruipruimte en loze leidingen moet ik noodgedwongen bij het plafond de meter kast om vanuit daar ongeveer 1.5-2 meter kabelgoot naar de de voordeur te leggen waarna we door het kozijn van de voordeur boren, om buiten met nog pak en 6 meter kabelgoot de weg te vervolgen.

Het idee was om een GGK kabelkanaal te gebruiken wat ik verschillende basis tinten leverbaar is (wss gewoon Ral 9010).

De YMVK kabel is 12 mm dik, maar ik maak me meer zorgen om de straal van de bocht die de kabel maakt als ik hem 90 graden moet buigen in de hoeken. Met ander woorden: Hoe breed moet het kabelkanaal zijn? zodat ik netjes met hoekstukken een bocht van 90 graden kan maken?

Hebben jullie nog andere kabelgoten/kabelkanalen/leidingkanalen die voor deze klus goed zou kunnen gebruiken? Het liefst systemen met de mogelijkheid om netjes in de hoeken te kunnen koppelen, 90 graden (binnen) hoeken en afdekstukken voor het einde etc.

Naast de 12mm kabel moet er overigens nog een CT-klem kabel mee voor Load balancing.

• kabeltjekabel
  • Nu online
Buigradius staat gewoon bij de specificaties van de kabel. Veelal buigradius = 7 a 10x diameter.

• habbekrats
BasvanS schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 23:35:
Heren, de materialen voor het installeren van een Laadpaal zijn besteld:

Zappi V1 32A
10 Meter 3x4mm2 YMVK
AardlekAutomaat, 32A, 30mA, C-Kar.

Nu moet ik alleen nog het het geheeld in de meterkast, maar vooral daarbuiten netjes afwerken.

Door het gebrek aan een kruipruimte en loze leidingen moet ik noodgedwongen bij het plafond de meter kast om vanuit daar ongeveer 1.5-2 meter kabelgoot naar de de voordeur te leggen waarna we door het kozijn van de voordeur boren, om buiten met nog pak en 6 meter kabelgoot de weg te vervolgen.

Het idee was om een GGK kabelkanaal te gebruiken wat ik verschillende basis tinten leverbaar is (wss gewoon Ral 9010).

De YMVK kabel is 12 mm dik, maar ik maak me meer zorgen om de straal van de bocht die de kabel maakt als ik hem 90 graden moet buigen in de hoeken. Met ander woorden: Hoe breed moet het kabelkanaal zijn? zodat ik netjes met hoekstukken een bocht van 90 graden kan maken?

Hebben jullie nog andere kabelgoten/kabelkanalen/leidingkanalen die voor deze klus goed zou kunnen gebruiken? Het liefst systemen met de mogelijkheid om netjes in de hoeken te kunnen koppelen, 90 graden (binnen) hoeken en afdekstukken voor het einde etc.

Naast de 12mm kabel moet er overigens nog een CT-klem kabel mee voor Load balancing.
Ik zou het buiten in slagvaste buis leggen, ik vraag me ook af of ggk buiten kan en goed tegen zon instraling bestand is. Bochten in buis met ymvk kun je open laten of voor gevormde bochten nemen.
Kabel met stuurdraad kan misschien door een 19mm buis anders een 25 mm nemen.

• BasvanS
Slagvaste buis noodzakelijk? of mag het dan ook in Drukklemmen (zonder buis)?

• Theuno
  • Laatst online: 13:36

Theuno

Da Devil Crew

In mijn nieuwbouwwoning heb ik het volgende in mijn meterkast:

Meterkast

Dat ziet er natuurlijk niet netjes uit! Het is de koppeling tussen de gekoppelde rookmelders en het smarthome systeem wat bij oplevering aanwezig is. Natuurlijk supermakkelijk dat alle verlichting aangaat op het moment dat een rookmelder afgaat...
Maar volgens mij is dit niet helemaal conform enige norm. De PCB van de rookmelder zit los in de groepenkast gepropt, en is dan gekoppeld met een binaire ingang van het BuchJaeger free@home systeem.

Nu mijn vraag, is dit inderdaad niet conform norm? Dan maak ik hier een melding van dat er een betere oplossing moet komen.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• Wolly
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:41:
[...]

Tja, zo'n losse afgedopte draad is natuurlijk niet alles. Misschien mag het wel als je hem op zo'n DIN rail connector blok laat eindigen?
Bedoel je een 'rijgklem'?
Wat wil je in de toekomst met een 4e ader? Bij 5-aderig kan ik het me nog voorstellen, maar 4??
Geen idee wat de toekomst brengt, maar ben graag voorbereid 8)

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:21
Losse lasklemmen is niet toegestaan in een meterkast.
Echter wago verkoopt houders om jouw zichtbare lasklemmen vast te zetten op een DIN-rail en dan mag het wel.

Ja kan natuurlijk ook rijgklemmen toepassen.

Al met al verdient het geheel niet de schoonheidsprijs.

• Joopieboy
Theuno schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:14:

[Afbeelding: Meterkast]

Dat ziet er natuurlijk niet netjes uit! Het is de koppeling tussen de gekoppelde rookmelders en het smarthome systeem wat bij oplevering aanwezig is. Natuurlijk supermakkelijk dat alle verlichting aangaat op het moment dat een rookmelder afgaat...
Maar volgens mij is dit niet helemaal conform enige norm. De PCB van de rookmelder zit los in de groepenkast gepropt, en is dan gekoppeld met een binaire ingang van het BuchJaeger free@home systeem.

Nu mijn vraag, is dit inderdaad niet conform norm? Dan maak ik hier een melding van dat er een betere oplossing moet komen.
Dat ken ik ergens van. :X Mijn warmte-installatie was net zo aangesloten... Meterkast mag zo iig niet!

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20:13

Common sense zegt me dat hier van alles en nog wat aan mankeert. Meest logische eerste stap lijkt mij dat ze alles wat niet thuis hoort in de groepenkast in een kabeldoos steken, dan wordt de groepenkast weer overzichtelijk (of niet, omdat er nog meer aan schort).
Wat zijn die groene en witte kabel die je groepenkast in lopen?

• Theuno
  • Laatst online: 13:36

Theuno

Da Devil Crew

Oilman schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:20:
[...]
Wat zijn die groene en witte kabel die je groepenkast in lopen?
Groene is een KNX bus. Die loopt zo ook door het hele huis naar alle schakelaars en diverse lichtpunten.
Wit is een voedingskabel voor het system access point van home automation. Die zit dus ergens in de kast aan een groep geknoopt.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

BasvanS schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:03:
Slagvaste buis noodzakelijk? of mag het dan ook in Drukklemmen (zonder buis)?
Ik zou het in een grijze elektra PVC doen en die netjes vastmaken op de muur. Ziet er zoveel strakker uit dan een stuk XmVK/YmVK in klemmen, dat krijg je lang zo netjes niet als een mooi recht buisje.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Peter86
  • Laatst online: 11:22

Zie twee rode afgeknipte draden zonder bescherming, lasklem of wat dan ook...

En had die monteur niet lasklemmen in een kleiner formaat.

Peter86 wijzigde deze reactie 07-03-2019 11:37 (3%)

• BasvanS
ThinkPad schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:31:
[...]

Ik zou het in een grijze PVC doen en die netjes vastmaken op de muur. Ziet er zoveel strakker uit dan een stuk XmVK/YmVK in klemmen, dat krijg je lang zo netjes niet als een mooi recht buisje.
Was het maar muur - ik heb alleen maar bruin geverfd Kozijn. Vandaar dat ik zoek naar een elegante oplossing.

• habbekrats
leonbong schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:41:
Echter wago verkoopt houders om jouw zichtbare lasklemmen vast te zetten op een DIN-rail en dan mag het wel.

Waar zou i dat moeten lezen ? Je mag niet meerdere draden lassen in een groepenkast met lasdoppen. Gewoon een lasdop om een niet gebruikte ader te isoleren is gewoon toegestaan, er komt ook niemand in je huis van de NEN1010 politie.

• kabeltjekabel
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Bedoel je een 'rijgklem'?

[...]

Geen idee wat de toekomst brengt, maar ben graag voorbereid 8)
Zoiets ja. Heb er hier eentje die van grof-stranded 10mm^2 naar soepel 6 mm^2 gaat, naast de hoofdschakelaar. Is wel een exemplaar met schroefklem.
leonbong schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:41:

Die worden ook meegeleverd met setjes als de Wago 887-952 en 887-953
habbekrats schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:50:
[...]

Waar zou i dat moeten lezen ? Je mag niet meerdere draden lassen in een groepenkast met lasdoppen. Gewoon een lasdop om een niet gebruikte ader te isoleren is gewoon toegestaan, er komt ook niemand in je huis van de NEN1010 politie.
Ergens in die 1000 pagina's waarschijnlijk.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 07-03-2019 19:24 (5%)

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08:29
Wellicht dat mensen hier met mij willen meedenken :) In mijn "eigen" topic de stap naar gasloos aan het voorbereiden. De groepenkast is voor mij een onbekend terrein. Eisen hieraan zullen zijn:
- Warmtepomp Panasonic WH-MDC07H3E5
- Warmtepompboiler Atlantic Explorer 3 270FS
- Wasmachine
- Mechanische ventilatie ITHO CVE-S ECO (perilex)
- Inductiefornuis (Totale aansluitwaarde: 10,2 kW)
- Momenteel 7 groepen in gebruik
- 6400 WP O/W zonnepanelen met 1 fase Growatt 4200 omvormer

Huidige kast ziet er zo uit:
colvano schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:00:
[...]

@koevlaas2 Zou jij even mee willen kijken. De Panasonic WH-MDC07H3E5 en Atlantic Explorer 3 270FS, wat vraagt dat voor aanpassing in meterkast?

Ik kan alleen zeggen wat ik aan ga sluiten, geen idee wat ervoor nodig is. Dit gaat aangesloten worden op de kast:
- Wasmachine
- Momenteel 7 groepen in gebruik

Ik ben in de veronderstelling dat daar een 3-fase aansluiting voor nodig is. Zo niet, beter, scheelt centjes.

Nogmaals, ik snap hier weinig van en kan dus zelf niet inschatten wat precies nodig is.

• kabeltjekabel
  • Nu online
colvano schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:26:
Wellicht dat mensen hier met mij willen meedenken.
Zo te zien heb je nu een 1-fase aansluiting. Fornuizen van 10 kW en hoger zijn eigenlijk altijd 3-fase. Welk fornuis bedoel je precies?

Daarmee zul je dan de aansluiting moeten laten overzetten naar 3-fase en dan heb je ook een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Je hebt nu zo te zien maar 1 aardlekschakelaar (welke type eigenlijk?), dat mag tegenwoordig ook niet meer. Dan wordt het al snel goedkoper de hele kast te vervangen, beetje afhankelijk van of je het zelf doet of laat doen.

Heb je nu smeltzekeringen van de netbeheerder of een automaat?

4200 invoeden met PV; doe je dat nu op een B16? Heb je wel mazzel dat 'ie in blijft.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 07-03-2019 19:39 (14%)

• colvano
kabeltjekabel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:38:
[...]

Zo te zien heb je nu een 1-fase aansluiting. Fornuizen van 10 kW en hoger zijn eigenlijk altijd 3-fase. Welk fornuis bedoel je precies?

Daarmee zul je dan de aansluiting moeten laten overzetten naar 3-fase en dan heb je ook een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Je hebt nu zo te zien maar 1 aardlekschakelaar, dat mag tegenwoordig ook niet meer.

4200 invoeden met PV; doe je dat nu opeen B16? Heb je wel mazzel dat 'ie in blijft.
Het fornuis

Ik zie dat mijn info weer slecht is... Dus hierbij wat meer info :P

Huidige situatie:
- 7 groepen, 1-fase aansluiting
- Wasmachine
- Verder geen bijzonder verbruik, koken op gas

Binnen een maand of 2-3 nog aan te sluiten:

De groepenkast moet dus gereed gemaakt worden voor de aan te sluiten zaken. Mijn zoektocht is nu hoe ik een optimale groepenkast krijg voor dit alles, en wellicht is wie het kan uitvoeren ook mooi meegenomen. _/-\o_

• Xander
  • Nu online
colvano schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:41:
[...]

De groepenkast moet dus gereed gemaakt worden voor de aan te sluiten zaken.
Dat fornuis moet dus op een 3 fasen krachtgroep worden aangesloten. Hiervoor moet je de hoofdaansluiting van de netbeheerder laten aanpassen van 1x35 naar 3x25.

Waarom zou je dan nog een 1-fase PV omvormer willen?

• kabeltjekabel
  • Nu online
Afzuiging heeft hier niks mee te maken. Dat is altijd 1-fase. Zit alleen op Perilex voor de verschillende standen; voeding is enkelfasig. Dat is ook de pest van Perilex... als je die afzuiging wel in een 3-fase Perilex steekt is dat z'n einde. :P

Fornuis zelf kan wel op 1-fase, maar ik merk dat ik weer niet helemaal helder ben. 10 kW op 1x35/40A slaat natuurlijk sowieso nergens op. Moet dus gewoon op 3-fase aansluiting.

L1 op klem 1
L2 op klem 2
L3 op klem 3
klem 4 en 5 bruggen en aan de nul
klem 6 aan aarde
Xander schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:44:

$$

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 07-03-2019 19:55 (21%)

• colvano
Xander schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:44:
[...]

Dat fornuis moet dus op een 3 fasen krachtgroep worden aangesloten. Hiervoor moet je de hoofdaansluiting van de netbeheerder laten aanpassen van 1x35 naar 3x25.

Dank! In eigen topic kreeg ik ook een dergelijk uitgebreide uitleg over de totaal benodigde aansluiting.

1-fase omvormer is behoorlijk goedkoper (50%) en voor nu prima naar mijn idee.
kabeltjekabel schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 19:47:
Afzuiging heeft hier niks mee te maken. Dat is altijd 1-fase. Zit alleen op Perilex voor de verschillende standen; voeding is enkelfasig. Dat is ook de pest van Perilex... als je die afzuiging wel in een 3-fase Perilex steekt is dat z'n einde. :P

Fornuis zelf kan wel op 1-fase, maar ik merk dat ik weer niet helemaal helder ben. 10 kW op 1x35/40A slaat natuurlijk sowieso nergens op. Moet dus gewoon op 3-fase aansluiting.

L1 op klem 1
L2 op klem 2
L3 op klem 3
klem 4 en 5 bruggen en aan de nul
klem 6 aan aarde
Goed om rekening houden met de ventilatie dan :P

• leonbong
habbekrats schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:50:
[...]

Als ik kijk zie ik een Wago lasklem met daarin een blauwe en een zwarte draad.
Dat is gewoon niet fraai.

En nee er is geen NEN1010 politie, je hoort mij ook niet zeggen dat de boel meteen in de hens gaat.
Echter normen zijn bedacht om de handel te bevorderden, als ik dan product afneem waarvoor normen bestaan mag ik verwachten dat deze normen worden nageleefd door commerciële partij.

De vraagsteller vraagt of het zo mag waarbij hij overduidelijk refereert naar standaarden niet of boel in de brand gaat.
Om er zeker van te zijn dat een installatie veilig is zullen de normen moet worden nageleefd of de verkopende partij moet even een onderzoek uitvoeren waarin de gelijkwaardigheid van zijn oplossing wordt aangetoond.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vragen wanneer ze het conform norm opnieuw komen doen
- Losse draden
- los PCB
- losse lasklemmen

Als ze beginnen te morren (kans is groot dat je hoort; 'ja die norm zegt zo veel, zo kan het ook etc.') vragen of ze even op schrijft kunnen zetten dat ze van de Normen afwijken, dan draaien ze wel bij.

Ken dit soort gasten helaas, daar is niets een probleem, moet alles kunnen etc. zolang het er voor zorgt dat ze slordig shit af kunnen raffelen.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• habbekrats
leonbong schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:01:
[...]

Als ik kijk zie ik een Wago lasklem met daarin een blauwe en een zwarte draad.
Dat is gewoon niet fraai.

En nee er is geen NEN1010 politie, je hoort mij ook niet zeggen dat de boel meteen in de hens gaat.
Echter normen zijn bedacht om de handel te bevorderden, als ik dan product afneem waarvoor normen bestaan mag ik verwachten dat deze normen worden nageleefd door commerciële partij.

De vraagsteller vraagt of het zo mag waarbij hij overduidelijk refereert naar standaarden niet of boel in de brand gaat.
Om er zeker van te zijn dat een installatie veilig is zullen de normen moet worden nageleefd of de verkopende partij moet even een onderzoek uitvoeren waarin de gelijkwaardigheid van zijn oplossing wordt aangetoond.

Ik lees hier 1 ongebruikte draad.

• leonbong
Ik zou iets nemen waardoor die ader op een vast punt komt te zitten.
Rijgklem of Lasklem in houder of een aansluitblok enz..

Iets waardoor het niet los in de kast hangt.

• kabeltjekabel
  • Nu online
GoldenSample schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:06:
[...]

Ken dit soort gasten helaas, daar is niets een probleem, moet alles kunnen etc. zolang het er voor zorgt dat ze slordig shit af kunnen raffelen.
Er wordt inderdaad net wat te veel "erkend" gebeund.

• Joopieboy
GoldenSample schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:06:
[...]

Vragen wanneer ze het conform norm opnieuw komen doen
- Losse draden
- los PCB
- losse lasklemmen

Als ze beginnen te morren (kans is groot dat je hoort; 'ja die norm zegt zo veel, zo kan het ook etc.') vragen of ze even op schrijft kunnen zetten dat ze van de Normen afwijken, dan draaien ze wel bij.

Denk je echt serieus dat ze nog terugkomen als de bouw voorbij is. Alles betaald is en geregeld? Die kans is echt nihil...

Iig die ervaring ken ik uit mijn omgeving. En anders zijn er bij veel problemen de trucjes met failliet gaan en 'overgenomen' worden of een dag later een doorstart maken...

Zelfde trucjes hier, en de elektroboer die dan nog bestaat die roept inmiddels van 'in die paar jaar kan zoveel gebeurd zijn, we weten niet wat er bij de vorige bewoner is gebeurd, etc'. Oftewel zoek het maar uit...

• kabeltjekabel
  • Nu online
Joopieboy schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 21:57:
[...]

Denk je echt serieus dat ze nog terugkomen als de bouw voorbij is. Alles betaald is en geregeld? Die kans is echt nihil...

Iig die ervaring ken ik uit mijn omgeving. En anders zijn er bij veel problemen de trucjes met failliet gaan en 'overgenomen' worden of een dag later een doorstart maken...

Zelfde trucjes hier, en de elektroboer die dan nog bestaat die roept inmiddels van 'in die paar jaar kan zoveel gebeurd zijn, we weten niet wat er bij de vorige bewoner is gebeurd, etc'. Oftewel zoek het maar uit...
Hangt er vanaf hoeveel werk je er van wilt maken. Het is dan wel een principe dingetje. Daar moet je van houden. Maar de algemene kwaliteit hangt wel af van een paar mensen die zulke principes hebben. Als niemand zeurt gaan ze gewoon door met meer zooi afleveren. Als extra kosten per geval * pakkans hoger worden dan het algemeen netjes doen gaan ze dat laatste doen.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 07-03-2019 22:11 (18%)

• Joopieboy
Dan moet je een goede rechtsbijstand hebben die er brood in ziet.

Beter voorbeeld, diverse waterschades in het complex door knullig en slecht aanleggen van de vloerverwarming, andere appartementencomplex hetzelfde. Aantal dure schades achter elkaar en uiteindelijk als VVE uit de zoveelste verzekering gekickt en op een zwarte lijst gekomen. Externe onafhankelijke adviseur in de arm genomen, duidelijk dat er constructief iets niet helemaal goed ging, met 2 VVE's gezamenlijk verschillende partijen (of beter gezegd de 'opvolgers') aansprakelijk gesteld. Uiteindelijk hebben we zelfs hiermee gewoon langs de pot gepiest...
Pagina: 1 ... 58 ... 87 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True