Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.324.156 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Oilman schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:16:
Ik weet niet hoe vrolijk de elektricien van deze werkwijze wordt en hoeveel het je op gaat leveren (of uiteindelijk zelfs extra gaat kosten).

Die ene pijp is wel 19 mm zonder flex? Dat is namelijk een vereiste. Daarnaast zullen we op z'n minst een foto van de inhoud van je kast nodig hebben. Je weet zeker dat er 3x25A binnen komt in de meterkast?
er komt 3x25 binnen nieuwbouw pand :)

is een vriend die dit buiten zijn werktijd even aansluit voor me kost me een bak bier :) het is zijn vak gebied

pijp inderdaad 19mm zonder flexstuk
wat wil je zien van de meter kast dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jim423 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 22:11:
Als het bij een kookgroep wel mag dan is grijs geen vaste kleur eigenlijk. Uiteraard is het netter (en duidelijker) om blauw te gebruiken. Overigens zie ik die kookgroep met grijs alleen nog maar in ouwe NEN, staat die ook nog in in de NEN1010:2015 @kabeltjekabel ? (blad 39 NPR?) Bepaling 514.3.1.1 lijkt toch redelijk streng, en er staat niet dat dit voor een kookgroep niet geldt?
Uit NPR5310:2017;
4.8 Toepassing van kleuren
[...]
4.8.3 Nieuwe Installaties
[...]
De grijs gekleurde installatiedraad of ader mag niet worden toegepast als nulleiding of als
beschermingsleiding. Uitzonderingen op deze regel zijn, onder bepaalde voorwaarden,
[...]
— de aansluiting van een fornuisgroep gevoed uit een eenfasevoeding met een vijfaderige kabel.
In dit laatste geval is het toegelaten de grijze ader in een vijfaderige kabel toe te passen als nulleiding van
een groep, op voorwaarde dat deze aan de uiteinden van een blauwe krimpkous of adertule wordt voorzien.
Een vijfaderige kabel met twee blauwe aders is namelijk niet opgenomen in HD 308 S2.
[...]
Ahaa!
Anoniem: 279475 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 08:16:
voor ons te nieuw plaatsen keuken hebben er een electra aanpassing nodig .

de kookplaat is 11KW ik heb nog 1 vrij pijp naar de keuken van uit de meter kast .en in de groepen kast is er nog zat ruimte 6 vrij plekken

wat is er nodig

ik wil alles zelf aanschaffen en klaar maken en dan laten aansluitten door de electrcien
1x3P+N B16A 0,03A aardlekautomaat

Relevante lengte in groengeel, bruin, zwart, grijs, blauw 2,5mm2 installatiedraad.

Mooie CEE 5P 16A wandcontactdoos;
https://www.sandervunderi...ctdoos-5p-3p-n-e-16a.html
en bijbehorende stekker;
https://www.sandervunderi...ctstop-5p-3p-n-e-16a.html

Indien daarvoor geen ruimte, dan Perilex

Aangezien je 0,0 details gepost hebt weet ik niet of je wel of niet een inbouwdoos voor Perilex hebt in de keuken.

Dan nog aansluitsnoer voor je alamat. Maar aangezien je ook 0,0 details over je groepenkast hebt gegeven weten we niet of dat met een simpel Y snoertje is op te lossen of dat je allerlei creative rijgsels moet maken met duo adereindhulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:46
Half Nederland kleurt en koust draden naar een ander kleur, mag niet weet iedereen. Op zich heb ik er ook niet zo'n bezwaar tegen behalve aarde Gl/Gr omkleuren dat doe ik nooit.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Maar omgekeerd. Een kabel waar groen-geel ontbreekt. Mag je dan om b.v. een andere draad aan weerszijden een stukje groen-gele kous schuiven en die draad voor aarde gebruiken? Of bij oude kabel om de witte ader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25
Werkt dat? Ja. Mag het? Weet ik niet. Is het een goed idee: mwah, als je het zelf thuis doet en er niet meer aankomt kan het op zich weinig kwaad. Wel goed checken dat je de juiste geleider markeert aan beide kanten....
edit: en nu niet met het brandverzekering-verhaal aankomen aub :P

In België zou ik het ivm AREI keuring niet aanraden trouwens.

[ Voor 23% gewijzigd door S0epkip op 11-02-2019 21:28 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op maandag 11 februari 2019 @ 20:45:
Half Nederland kleurt en koust draden naar een ander kleur, mag niet weet iedereen. Op zich heb ik er ook niet zo'n bezwaar tegen behalve aarde Gl/Gr omkleuren dat doe ik nooit.
In sommige gevallen mag het wel.

Techneut schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:19:
Maar omgekeerd. Een kabel waar groen-geel ontbreekt. Mag je dan om b.v. een andere draad aan weerszijden een stukje groen-gele kous schuiven en die draad voor aarde gebruiken? Of bij oude kabel om de witte ader?
NEN1010:2015;
514.3.1.2 Beschermingsleiding
Beschermingsleidingen moeten worden aangeduid met de kleurencombinatie groen-geel, en deze
kleurencombinatie mag voor geen enkel ander doeleinde worden toegepast.

[...]
514.3.4 Aanduiding van aders in meeraderige kabels en snoeren
[...]
Voor kabels en snoeren met meer dan vijf aders moet elke geleider worden aangeduid met kleuren of cijfers
volgens NEN-EN-IEC 60445. Geleiders die zijn aangeduid met nummers en die worden toegepast als
beschermings- of nulleiding, moeten aan elk uiteinde zijn gekenmerkt met respectievelijk groen-geel of
blauw.
NPR5310:2017;
4.8.2 De kleur grijs in installaties van vóór 1970
Bij wijzigingen in installaties van vóór 1970 behoort er rekening mee te worden gehouden dat in deze
installaties de kleur grijs de functie van beschermingsleiding kan hebben. Bij een uitbreiding van de
installatie moet dus de grijze installatiedraad en/of de grijze ader van de nieuwe kabel niet worden
verbonden met de grijze installatiedraad en/of de grijze ader van de kabel in de bestaande installatie.

Om verwarring te voorkomen verdient het aanbeveling de grijze draad of ader van de bestaande groep met
groen-gele krimpkous of tape te merken.

S0epkip schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:26:
Werkt dat? Ja. Mag het? Weet ik niet. Is het een goed idee: mwah, als je het zelf thuis doet en er niet meer aankomt kan het op zich weinig kwaad. Wel goed checken dat je de juiste geleider markeert aan beide kanten....
edit: en nu niet met het brandverzekering-verhaal aankomen aub :P

In België zou ik het ivm AREI keuring niet aanraden trouwens.
Gewoon niet beunen. Hoop van harte dat een volgende koper het onder 'verborgen gebrek' drukt ;). Was laatst ook eentje die dacht maar even geen vereffening in z'n badkamer aan te leggen... |:(

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-02-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Ben bezig met het bouwen van een nieuwe woning. Vraag me af hoe we het beste 230V en 24V t.b.v. LED verlichting kunnen combineren? Dit vooral met het oog op het een beetje acceptabel houden van de kosten van de E-installatie. Uitgebreid verhaal vind je hier.
Bij voorbaat veel dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:20
bartvb schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 19:26:
Ben bezig met het bouwen van een nieuwe woning. Vraag me af hoe we het beste 230V en 24V t.b.v. LED verlichting kunnen combineren? Dit vooral met het oog op het een beetje acceptabel houden van de kosten van de E-installatie. Uitgebreid verhaal vind je hier.
Bij voorbaat veel dank!
Waarom maak je geen gebruik van 230V spots?
Die krijg ik in mijn nieuwbouw over de hele begane grond a 5watt per stuk. Laat maar. Al kan je vastblijven houden aan een bepaald systeem maar er lijken mij andere (handigere) alternatieven beschikbaar.
Anyway, negeer mijn opmerking :)

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 13-02-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 19:28:
@sOid Ik zie zoiets niet staan in de basismethodes installatie. Is het niet netter om de gaten als een oplopende trap te boren onderin de meterkast en de leidingen tegen elkaar tegen de muur te beugelen tot zo'n 15cm hoog? De bovenste leiding buigt dan verticaal af naar het eerste WCD, de 1nabovenste naar het tweede WCD etc. De voeten van keukenkastjes zitten wel een aantal cm naarbinnen dus dat moet wel loslopen.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 00:08:
[...]

In 52.B.17 is er echter wel sprake van een correctiefactor voor meeraderige kabel / meerdere stroomketen in een "Enkele laag op wand, vloer of ongeperforeerde kabelbaansystemen".

Ook al mag het zou ik wel heel erg oppassen met stopcontacten op de vloer. Erg kwetsbaar voor vocht van bovenaf.
@Jim423 en @kabeltjekabel Late reactie heren, sorry. Dank voor de tips. Een vervolgvraag hierop, en nog een ongerelateerde elektravraag.

Het is voor mijn situatie veel handiger om de leidingen ín de cementdekvloer te laten lopen. Dus vanaf meterkast onderaan de vloer in (ik kan ong 3cm in de dekvloer frezen), vanaf daar verdelen over de keuken en dan op de muren weer omhoog. Uiteraard geen lasdozen etc op plekken waar ik niet bij kan. De sleuven vul ik weer met zandcement of flexibele tegellijm (zoals bij vloerverwarming). Ik zou hiervoor, voor de zekerheid, wel slagvaste buizen gebruiken. Of eventueel YMVK-as kabels. Mag dit zo?

Badkamer
Nog een paar vragen over het CAP in de badkamer.
1. Wat moet ik precies vereffenen? Ik denk: wapeningsnet waarop vloerverwarming is bevestigd en RVS douchegoot. De waterleidingen niet (slangen), de kraan ook niet (inbouw) en het inbouwreservoir ook niet (staat deels in zandcement dekvloer en verder natuurlijk afgewerkt met platen en tegels).
2. Mag ik de draden naar het CAP met elkaar verbinden? Dus: klemmetje op douchegoot, 6mm2 aardedraad naar het wapeningsnetje, daar verbinden met een klemmetje en vanaf daar verder naar het CAP.
3. Moet de verbinding vanuit het CAP naar de centraaldoos een aparte leiding zijn? Of mag dit ook: aardedraad > CAP > stopcontact daarboven > centraaldoos. Dat zou me namelijk (frees)werk schelen. De aardedraad wordt in deze situatie dus in het CAP verbonden met de aardedraad (VD) die ook voor de stopcontacten is bedoeld.

Wellicht is punt 3 wat cryptisch omschreven. In dat geval maak ik wel even een schetsje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sOid schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:02:
[...]

[...]

@Jim423 en @kabeltjekabel Late reactie heren, sorry. Dank voor de tips. Een vervolgvraag hierop, en nog een ongerelateerde elektravraag.

Het is voor mijn situatie veel handiger om de leidingen ín de cementdekvloer te laten lopen. Dus vanaf meterkast onderaan de vloer in (ik kan ong 3cm in de dekvloer frezen), vanaf daar verdelen over de keuken en dan op de muren weer omhoog. Uiteraard geen lasdozen etc op plekken waar ik niet bij kan. De sleuven vul ik weer met zandcement of flexibele tegellijm (zoals bij vloerverwarming). Ik zou hiervoor, voor de zekerheid, wel slagvaste buizen gebruiken. Of eventueel YMVK-as kabels. Mag dit zo?
Volgens mij mag je tegenwoordig zelfs YMVK rechtstreeks in beton ingieten... echt te gek voor woorden, maar de bereikbaarheid van leidingen is een vereiste wat ook gesneuveld is in de laatste wijzigingen. Wel staat er iets over dat het niet aangeraden is.

Ik zou het houden bij VD in normale (gele) buis. Slagvast maakt de buis dikker, en dan wordt de dekvloer daarboven weer dunner. Dat ingieten mag voor zover ik weet gewoon.
[...]
Badkamer
Nog een paar vragen over het CAP in de badkamer.
1. Wat moet ik precies vereffenen? Ik denk: wapeningsnet waarop vloerverwarming is bevestigd en RVS douchegoot. De waterleidingen niet (slangen), de kraan ook niet (inbouw) en het inbouwreservoir ook niet (staat deels in zandcement dekvloer en verder natuurlijk afgewerkt met platen en tegels).
Waarom denk je dat je de waterleidingen niet hoeft te doen? Meestal zit er in die kunststof leidingen ook gewoon nog een metalen laag. Die worden dan nog steeds beschouwd als metalen leidingen. Idem voor de kraan; inbouw of niet... wel aarden.

Je moet zo'n beetje alle "vreemde geleidende delen" vereffenen, met uitzondering van dingen als deurknoppen, scharnieren (mits geen contact met wapening), ophanghaken. Indien de betonwapening van je vloer doorloopt naar andere ruimten, moet ook die vereffend worden.

Per deel een aparte draad naar het CAP. Indien mechanisch beschermd (=in buis) mag dat 2,5mm2 zijn, anders 4mm2

Gebruikelijk is dus; kraan(*) (per stuk), metalen afvoer (per stuk), aardnet, radiatoren(*). Indien je een wasmachine op aparte groep in de badkamer hebt moet je ook vanat de wcd van de wasmachine een draad naar het CAP trekken. Idem voor overige aparte groepen (droger, terrasverwarmer...). Ook elektrische vloerverwarming indien niet op SELV-keten.

(*)indien deugdelijke elektrische verbinding tussen leidingen en kraan/radiator mag de vereffening op de leidingen weggelaten worden en enkel de kraan / radiator vereffend worden.
[...]

2. Mag ik de draden naar het CAP met elkaar verbinden? Dus: klemmetje op douchegoot, 6mm2 aardedraad naar het wapeningsnetje, daar verbinden met een klemmetje en vanaf daar verder naar het CAP.
Nee. Elk apart naar het CAP.

NPR5310:2017 5.5.1;
Breng met afzonderlijke al dan niet geïsoleerde draden een verbinding tot stand tussen het centrale
aardpunt en elk te vereffenen geleidend deel in de badruimte.
[...]
3. Moet de verbinding vanuit het CAP naar de centraaldoos een aparte leiding zijn? Of mag dit ook: aardedraad > CAP > stopcontact daarboven > centraaldoos. Dat zou me namelijk (frees)werk schelen. De aardedraad wordt in deze situatie dus in het CAP verbonden met de aardedraad (VD) die ook voor de stopcontacten is bedoeld.

Wellicht is punt 3 wat cryptisch omschreven. In dat geval maak ik wel even een schetsje.
Als ik het goed begrijp wil je dus vanaf de centraaldoos naar de wcd, daar weer lassen en door naar het CAP? Dan heb je wel een extra verbinding. Mits maximaal twee bochten mag je vier 2,5mm2 draden in een gladde 16mm buis stoppen, dus kun je eventueel ook die aarddraad lokaal dubbel kunnen uitvoeren. In de NPR staat het zo;
Breng een buis aan tussen de (las)doos met het centrale aardpunt en de centraaldoos in de badruimte.
Breng in deze buis met een groen/gele draad een verbinding tot stand tussen de beschermingsleiding in de
centraaldoos en het centrale aardpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 19-06 20:09
Misschien is het wijs om de boel even te laten keuren door een erkend installateur als je klaar bent gezien al deze vragen. En dan voordat je het keukenblok/badkuip/badkamermeubel erin plaatst definitief. Ik zou de vereff. draden overigens gewoon in een eigen buis stoppen, de bedoeling is juist als de buis van de WCD wordt geraakt (bijvoorbeeld) dat je nog een backup buis hebt. Alleen omdat er geen keuringen plaatsvinden in NL zul je er waarschijnlijk nooit achter komen als de buis met de vereff. draad is geraakt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:37:
Misschien is het wijs om de boel even te laten keuren door een erkend installateur als je klaar bent gezien al deze vragen. En dan voordat je het keukenblok/badkuip/badkamermeubel erin plaatst definitief. Ik zou de vereff. draden overigens gewoon in een eigen buis stoppen, de bedoeling is juist als de buis van de WCD wordt geraakt (bijvoorbeeld) dat je nog een backup buis hebt. Alleen omdat er geen keuringen plaatsvinden in NL zul je er waarschijnlijk nooit achter komen als de buis met de vereff. draad is geraakt.
Die laatste aarddraad naar de centraaldoos (=aarding, niet zo zeer vereffening) is er alleen om het CAP zoveel mogelijk op aardpotentiaal te houden. Er gebeurd als alles goed vereffend is niks als dat niet het geval is. Want als er op de kraan en de afvoer allebei dezelfde 230V staat, is er geen verschil daartussen en gaat er dus ook geen stroom lopen daartussen, ongeacht of je lichaam daar tussen zit. Het wordt een probleem als jouw lichaam de uitweg vormt tussen een onder spanning staande kraan en een niet-vereffende afvoer

• Jim423
Volgens mij praten we wat langs elkaar heen maar dat is ook lastig om te voorkomen met zulke complexe schema's. Ik heb het over de vereff. draad van de WCD naar het CAP. De WCD heeft ook nog een eigen aardedraad zoals elke andere WCD. De vereff. draad van de WCD naar CAP zou ik in een eigen buis houden (en dus niet samenvoegen met de aardedraad van CAP naar CD). Ook zou ik de L+N+PE gescheiden houden van die laatste aarddraad (waar jij het over hebt). Ook stukje overzichtelijker, als er uit 1 buis op een gegeven moment tig aardedraden komen weet je niet meer welke waarvoor is. Overigens gebeurd er wel wat als het CAP niet op aardpotentiaal is namelijk een schokkende ervaring als je je voet buiten de badkamer neerzet ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 23:05:
[...]
Gebruikelijk is dus; kraan(*) (per stuk), metalen afvoer (per stuk), aardnet, radiatoren(*).
Bij flexibele leidingen pers je de slang op de muurplaat. Hoe monteert men dan de aarddraad aan de muurplaat, er zit geen oogje oid op voor de draad en een aardklem zal ook niet lukken ivm de ruimte (muurplaat zit immers onder de muurtegels).

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/arsenius/image/cache/full/bfaffa6e33995fc068c290f05167010610177fd9.jpg

• kabeltjekabel
In dat geval op de leidingen

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan hem op de stopkraan zetten bij een enkele muurplaat of op de beugel bij een dubbele

(niet mijn foto's)

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/15996_DSC08975_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/56770_Aarden_badkamerkraan_1.jpg

henco is een nog grotere uitdaging ivm nog meer kunststof

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 14-02-2019 20:05 ]

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 06:54
Een tijd terug heb ik dit ook uitgezocht maar hier is veel onduidelijkheid over. Ik heb de douchekraan niet geaard dit was ook niet erg praktisch om te doen. De rest heb ik wel geaard, wastafelkraan met klem op de flexibele leiding, op het harde begin of eindstuk.

Meer info https://www.klusbeter.nl/...e/aarding-in-de-badkamer/

• twain4me

twain4me

voor de radiator kan je deze gebruiken (Designradiatorklem)

Afbeeldingslocatie: https://bouwentuin.nl/system/files/2600278-2.jpg

[ Voor 197% gewijzigd door twain4me op 14-02-2019 20:28 ]

• Wolly
  • Niet online
De leidingen zijn kunstof aan de buitenkant 8)
twain4me schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:00:
Je kan hem op de stopkraan zetten bij een enkele muurplaat of op de beugel bij een dubbele
Dat is een goeie oplossing!

• kabeltjekabel
Wolly schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:32:
[...]

De leidingen zijn kunstof aan de buitenkant 8)
Dan bij de bevestiging op de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als ik een bepaalde groep uit doe zijn er punten waar bruin en blauw volgens de multimeter (*piep*) verbinding met elkaar hebben. Als de groep aan is, blijft die aan. Kán dit normaal zijn of is het per definitie niet goed?

[ Voor 4% gewijzigd door Saturnus op 15-02-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Saturnus schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:22:
Als ik een bepaalde groep uit doe zijn er punten waar bruin en blauw volgens de multimeter (*piep*) verbinding met elkaar hebben. Als de groep aan is, blijft die aan. Kán dit normaal zijn of is het per definitie niet goed?
Zolang er een apparaat, adapter of lamp (met de schakelaar aan) op die groep zit, zullen bruin en blauw met elkaar verbonden zijn. Weliswaar met een meetbare weerstand (anders noemen we het kortsluiting ;) ), maar wel verbonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Reptile209 op 15-02-2019 12:33 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

grr, edit dus

[ Voor 92% gewijzigd door Reptile209 op 15-02-2019 12:32 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Normaal als je nog ergens iets aangesloten hebt. Heb je wel op beide polen onderbreking op de schakelaar? Of wil je daar niet testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Reptile209 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:30:
[...]

Zolang er een apparaat, adapter of lamp (met de schakelaar aan) op die groep zit, zullen bruin en blauw met elkaar verbonden zijn. Weliswaar met een meetbare weerstand (anders noemen we het kortsluiting ;) ), maar wel verbonden.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:42:
[...]

Normaal als je nog ergens iets aangesloten hebt. Heb je wel op beide polen onderbreking op de schakelaar? Of wil je daar niet testen?
Ah makes sense. (y) Er hangen sowieso nog 2 lampen aan die groep. Ik heb op willekeurige plekken gemeten en vertrouwde het niet omdat deze situatie niet gebeurde bij o.a. de groep waar de wasmachine op hangt...maar met bovenstaande is dat ook makkelijk verklaard: die groep heeft één wandcontactdoos en bij het meten trok ik natuurlijk de wasmachine er af. Een lege groep blijft dan over. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 17:49
Ik zie dat er veel verwezen word naar de nen1010 en de npr5301. Zijn er al ervaringen met de nieuwe nen4010? Is die echt makkelijker te begrijpen dan de 1010?
Heb hem zelf nog niet in bezit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-06 22:45
Ik ben bezig met aanleg van grondkabel (5x6mm² ymvk-as) voor het aansluiten van een laadpaal voor elektrische auto. De laadpaal komt op eigen terrein achterin de achtertuin, waar ook mijn (eigen) parkeerplaats is.

De kabel wil ik vanuit meterkast door kruipruimte naar de tuin leiden en vervolgens naar de parkeerplaats. Mijn idee was om vanaf het punt dat de kabel naar buiten gaat deze in een 50mm flexibele mantelbuis te leggen. Zodat ik in toekomst er makkelijk een kabel bij kan trekken of vervangen.

In de mantelbuis wil ik ook nog 3x utp meetrekken:
  • 1 voor het backoffice van de laadpaal
  • 1 voor mogelijke load balancing als ik dat later wil (nu niet nodig maar ligt kabel er vast)
  • 1 voor Access Point in schuur achter in tuin
In de kruipruimte kwam ik echter een plastic plaatje tegen: het lijkt mij op een doorvoer voor hemelwaterafvoer (die hier niet nodig is), is ook 125mm breed, staat erop. Het klinkt hol erachter. Kan ik hier de mantelbuis doorheen loodsen of zouden jullie dit anders doen?

doorvoerbuis fundering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
The Fatal schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 21:56:
Ik zie dat er veel verwezen word naar de nen1010 en de npr5301. Zijn er al ervaringen met de nieuwe nen4010? Is die echt makkelijker te begrijpen dan de 1010?
Heb hem zelf nog niet in bezit namelijk.
Zal volgende week even kijken. Wat ik er van begrijp is het gewoon hetzelfde, maar dan in Jip en Janneke taal en de 1% regels voor het 99% gebruik. Komt niet in de plaats van ~
Saturnus schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 20:58:
[...]

[...]

Ah makes sense. (y) Er hangen sowieso nog 2 lampen aan die groep. Ik heb op willekeurige plekken gemeten en vertrouwde het niet omdat deze situatie niet gebeurde bij o.a. de groep waar de wasmachine op hangt...maar met bovenstaande is dat ook makkelijk verklaard: die groep heeft één wandcontactdoos en bij het meten trok ik natuurlijk de wasmachine er af. Een lege groep blijft dan over. B)
Daarom is meten op de automaat of schakelaar handiger. Wel eens gezien met zo'n antiek ding dat alleen de nul werd afgeschakeld en de fase bleef hangen. Gaat bijvoorbeeld wel het licht uit... Fluke T110 gaf netjes 0V op een stopcontact, maar wél de 'gevaarlijke spanning' driehoek en bijbehorende piepjes :+

[ Voor 45% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-02-2019 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 17:49
kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 01:19:
[...]

Zal volgende week even kijken. Wat ik er van begrijp is het gewoon hetzelfde, maar dan in Jip en Janneke taal en de 1% regels voor het 99% gebruik. Komt niet in de plaats van ~

[...]

Daarom is meten op de automaat of schakelaar handiger. Wel eens gezien met zo'n antiek ding dat alleen de nul werd afgeschakeld en de fase bleef hangen. Gaat bijvoorbeeld wel het licht uit... Fluke T110 gaf netjes 0V op een stopcontact, maar wél de 'gevaarlijke spanning' driehoek en bijbehorende piepjes :+
Dat klopt, wat er in de 4010 staat is exact gelijk aan de 1010 maar dan veel makkelijker uitgelegd, de verwijzingen naar bijlagen zijn er niet meer, alles staat op de zelfde pagina.
Ik denk zelf dat het een goede vooruitgang is omdat het veel makkelijker te lezen is.
Voor 80% van de installaties zal hij ook dekkend zijn.ik denk zelfs voor bijna alle huis installaties zo goed als volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
TRG550 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:14:

In de kruipruimte kwam ik echter een plastic plaatje tegen: het lijkt mij op een doorvoer voor hemelwaterafvoer (die hier niet nodig is), is ook 125mm breed, staat erop. Het klinkt hol erachter. Kan ik hier de mantelbuis doorheen loodsen of zouden jullie dit anders doen?
Prima te doen, je hebt wel kans dat er een regenpijp achter hangt maar dat zie je wel als je een gat graaft aan de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik heb laatst een info middag gehad, de 4010 kun je voor een woonhuis gebruiken. De 4010 is veel eenvoudiger van opzet wat voor een gewoon woonhuis meer dan voldoende is.

NEN1010 heb je dan meer nodig in grote industrie en bv ziekenhuizen.

Ik ga eens inloggen op onze bedrijfs account of ik er al bij kan.

Kan er dus niet bij, uit de opsomming blijkt wel dat de norm 4010 (nog) niet geldig is voor PV-systemen.

[ Voor 26% gewijzigd door habbekrats op 16-02-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is per definitie niet goed. Je moet de meter namelijk niet op de piep-functie zetten maar op wisselspanning met het juiste bereik.

Met doorpiepen over een 230 installatie ga je niks bereiken, met een beetje mazzel piept dat ding gewoon door een gloeilamp heen.

Spanning meet je met de wisselspanning-stand van je multimeter, nergens anders mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Gebruik liever een 2 polige spannings tester met een beetje belasting, een universeelmeter met Ri > 1 Mohm geeft bijna altijd spanning aan door capactieve lek van overige groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 10:31:
Gebruik liever een 2 polige spannings tester met een beetje belasting, een universeelmeter met Ri > 1 Mohm geeft bijna altijd spanning aan door capactieve lek van overige groepen.
En als je die gebruikt hoef je je ook geen zorgen te maken om instellingen. Test automatisch op doorgang én spanning. Maar niet iedereen wil daar weer krap 100,- aan uitgeven natuurlijk.

Sommige multimeters hebben een aparte stand met verlaagde ingangsimpedantie om die spookvoltages te elimineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:22:
[...]

En als je die gebruikt hoef je je ook geen zorgen te maken om instellingen. Test automatisch op doorgang én spanning. Maar niet iedereen wil daar weer krap 100,- aan uitgeven natuurlijk.

Sommige multimeters hebben een aparte stand met verlaagde ingangsimpedantie om die spookvoltages te elimineren.
Voor 25 euro heb je er een prima geschikt voor thuisgebruik.
https://meetmiddelen.eu/p...e-spanningstester-duspol/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:13
TRG550 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 22:14:
Ik ben bezig met aanleg van grondkabel (5x6mm² ymvk-as) voor het aansluiten van een laadpaal voor elektrische auto. De laadpaal komt op eigen terrein achterin de achtertuin, waar ook mijn (eigen) parkeerplaats is.

De kabel wil ik vanuit meterkast door kruipruimte naar de tuin leiden en vervolgens naar de parkeerplaats. Mijn idee was om vanaf het punt dat de kabel naar buiten deze in een 50mm flexibele mantelbuis te leggen. Zodat ik in toekomst er makkelijk een kabel bij kan trekken of vervangen.
Waarom gebruik je niet een gewone ymvk kabel? Stuk goedkoper. Aangezien je de kabel op privé terrein aanlegd, zal er niemand een gat graven en de kabel raken. Als je documenteerd waar de kabel ligt voor evt. De volgende bewoner mag je deze kabel onder de grond leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
nllight schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:14:
[...]

Waarom gebruik je niet een gewone ymvk kabel? Stuk goedkoper. Aangezien je de kabel op privé terrein aanlegd, zal er niemand een gat graven en de kabel raken. Als je documenteerd waar de kabel ligt voor evt. De volgende bewoner mag je deze kabel onder de grond leggen.
Inderdaad.
Zo heb ik het bij mijn vorige woning ook gedaan.
Bij verkoop de koper duidelijk gewezen op de gebruikte kabel, diepte en waar deze ligt.
Net zoals bij mijn huidige woning dus gewoon goedkope xmvk gebruikt in buis, 30cm diep op de plekken waar deze 30cm gehaald wordt ivm boomwortels.
Leidingloop en type kabel ligt vast, en bij verkoop aan te geven hoe en wat.

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 16-02-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 06:46
[...]

Ik zal aanraden NOOIT ymvk kabel in de grond te leggen zonder een PVC buis eromheen, de aarde verschuift, en de kabel dus ook.
Je wilt jouw zelf en andere nooit het risico laten lopen, om door de kabel heen te graven met alle gevolgen nadien.

[ Voor 13% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 16-02-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
[...]

Als je er utp bij lang gooien gaat zou ik gewoon -as kabel nemen voor de voeding. Zo verschikkelijki veel meer kost dat ook weer niet ~ 1 euro/meter.
UTP welke in de grond zit kun je beter ook iets betere voor nemen, goedkope utp neemt water op.
https://www.sandervunderi...grondkabel-per-meter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:33:
[...]

Ik zal aanraden NOOIT ymvk kabel in de grond te leggen zonder een PVC buis eromheen, de aarde verschuift, en de kabel dus ook.
Je wilt jouw zelf en andere nooit het risico laten lopen, om door de kabel heen te graven met alle gevolgen nadien.
Onzin. Hij heeft aan geven de kabel in een 50mm mantelbuis te trekken. Ten eerste is dat al een extra bescherming ten tweede je kan nooit op de centimeter nauwkeurig aangeven waar de kabel ligt. Dus als je op die plek gaat graven houd je al rekening mee dat in de buurt een kabel in buis ligt. De aarde gaat echt geen meter verschuiven. Alleen misschien als je in Groningen woont :o. Daarnaast is het privé terrein en kan je zelf de groep uitschakelen voordat je gaat graven.

[ Voor 5% gewijzigd door nllight op 16-02-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb een flexibele buis (19mm) met 5x VD draden (2,5mm2) in de kruipruimte liggen van de keuken naar de meterkast. De kabel ligt nu op de grond. Ik wil echter de kabel van de grond af hebben.

Er zijn 2 opties:
1. de flexibele buis aan de tempex/isolatielaag van de vloer vastmaken.
2. de flexibele buis langs de zijkant van de kruipruimte (betonnen muren) vastmaken met 19mm klemzadels (de flexibele buis is lang genoeg daarvoor)

Optie 2 lijkt me het makkelijkst omdat ik al voldoende klemzadels heb. En bij optie 1 moet ik een flexibele buis vastmaken in het tempex en dat lijkt me wat moeilijk. Zijn er bv wel goede schroeven die een 8 meter lange buis (--> zwaar vanwege de 5 vd dragen) in piepschuim kunnen dragen?

Alleen bij optie 2 wordt de kabel dan wel aan de funderingsmuur van de voorgevel bevestigt en daar bevinden zich een aantal ventilatiegaten. Komt door zo'n ventilatiegat wel eens water? Zo ja, mag zo'n flexibele elektra buis daaronder dan wel hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een ventilatiegat komt geen water uit tenzij je hele tuin overstroomt is. Maar dan heb je andere problemen denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
silmaril8 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 22:13:
Ik heb een flexibele buis (19mm) met 5x VD draden (2,5mm2) in de kruipruimte liggen van de keuken naar de meterkast. De kabel ligt nu op de grond. Ik wil echter de kabel van de grond af hebben.

Er zijn 2 opties:
1. de flexibele buis aan de tempex/isolatielaag van de vloer vastmaken.
2. de flexibele buis langs de zijkant van de kruipruimte (betonnen muren) vastmaken met 19mm klemzadels (de flexibele buis is lang genoeg daarvoor)

Optie 2 lijkt me het makkelijkst omdat ik al voldoende klemzadels heb. En bij optie 1 moet ik een flexibele buis vastmaken in het tempex en dat lijkt me wat moeilijk. Zijn er bv wel goede schroeven die een 8 meter lange buis (--> zwaar vanwege de 5 vd dragen) in piepschuim kunnen dragen?

Alleen bij optie 2 wordt de kabel dan wel aan de funderingsmuur van de voorgevel bevestigt en daar bevinden zich een aantal ventilatiegaten. Komt door zo'n ventilatiegat wel eens water? Zo ja, mag zo'n flexibele elektra buis daaronder dan wel hangen?
wokkelplug eens proberen kun je ook wel http://klus-info.nl/klussen/materialen/pluggen
wel voldoende beugels gebruiken, en beter was vaste buis geweest.
In de wokkelplug niet te dikke schroeven gebruiken anders draait je wokkel weer mee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Weet iemand of/hoe je bij een 'ETI KZS-1M' aardlekautomaat kunt zien of hij er op overbelasting is uitgeklapt of vanwege een aardfout?

Bij een kennis klapt soms de PV eruit: ThinkPadd in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" de omvormer is afgezekerd met dit type automaat.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:33:
[...]

Wat een onzin, waarom zitten de ov kabels dan niet in een mantelbuis? Evenals Kpn, ziggo en gewone stroomkabels?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 06:46
pjot1 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:26:
[...]

Wat een onzin, waarom zitten de ov kabels dan niet in een mantelbuis? Evenals Kpn, ziggo en gewone stroomkabels?
Die hebben een buitenmantel die altijd aan aarde wordt verbonden. Hierdoor hoef je er geen mantelbuis omheen leggen.
nllight schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:41:
[...]

Onzin. Hij heeft aan geven de kabel in een 50mm mantelbuis te trekken. Ten eerste is dat al een extra bescherming ten tweede je kan nooit op de centimeter nauwkeurig aangeven waar de kabel ligt. Dus als je op die plek gaat graven houd je al rekening mee dat in de buurt een kabel in buis ligt. De aarde gaat echt geen meter verschuiven. Alleen misschien als je in Groningen woont :o. Daarnaast is het privé terrein en kan je zelf de groep uitschakelen voordat je gaat graven.
Sorry, dat had ik niet gelezen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BladeSlayer1000 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:32:
[...]

Die hebben een buitenmantel die altijd aan aarde wordt verbonden. Hierdoor hoef je er geen mantelbuis omheen leggen.
Een YMVK ook. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:13

Illusion

(the art of)

ThinkPadd schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:19:
Weet iemand of/hoe je bij een 'ETI KZS-1M' aardlekautomaat kunt zien of hij er op overbelasting is uitgeklapt of vanwege een aardfout?

Bij een kennis klapt soms de PV eruit: ThinkPadd in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7" de omvormer is afgezekerd met dit type automaat.
Waarschijnlijk door de hendel niet volledig naar beneden te laten klappen, maar halverwege.
En andere mogelijkheid kan zijn dat het venstertje van kleur verandert.

Gelukkig kan je daar héél makkelijk achterkomen: zet de automaat aan, druk op de testknop.
De automaat klapt er nu uit op lekstroom, dus kijk goed hoe hij er nu uitziet, en je hebt je antwoord.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
YMVK heeft zeker geen buitenmantel die geaard is. Die heeft gewoon een 2,5mm² aardedraad.
YMVK-as heeft wel het gewilde aardnet om de aders. Deze zou ik wel adviseren ook al zit het in een mantelbuis. Daar slaat het kraantje namelijk zo doorheen (ja ook slagvast), nu voorkom je dat het bak onder spanning komt te staan en apparatuur meer schade oploopt, mits uiteraard gebruikt i.c.m. een <300mA aardlekbeveiliging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nllight
Dit is niet waar.
Ymvk 5x6mm2 bijvoorbeeld heeft dan: geel groen, blauw, bruin, zwart, grijs. De aarde ligt dus niet aan de buitenmantel

Een ymvk-as variant met dezelfde kleuren heeft dan: blauw, bruin, zwart en grijs. De aarde ligt dan wel aan de buitenmantel, het metalen netje om de binnenmantel.

Edit: ah Jim je was me net voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door nllight op 17-02-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:48
ThinkPadd schreef op zondag 17 februari 2019 @ 11:19:

Ik meen bij die ETI dat de positie van de schakelaar dat bepaald.
Naar boven = groep aan
Midden = groep uit door overbelasting
Onder = groep uit door aardlekfout

Zit er geen testknop op? Die simuleert namelijk een aardfout

Overigens: Wat voor PV is het? Over het algemeen is een 30mA aardlek op een wat zwaardere PV installatie niet echt wat aangeraden wordt. Dan tript ie soms al onterecht.

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 17-02-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
DJSmiley schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:42:
[...]

Ik meen bij die ETI dat de positie van de schakelaar dat bepaald.
Naar boven = groep aan
Midden = groep uit door overbelasting
Onder = groep uit door aardlekfout

Zit er geen testknop op? Die simuleert namelijk een aardfout

Overigens: Wat voor PV is het? Over het algemeen is een 30mA aardlek op een wat zwaardere PV installatie niet echt wat aangeraden wordt. Dan tript ie soms al onterecht.
Volgens mij niet,midden positie is uit door overbelasting of aardlekfout, onderste positie is manueel uitgezet.

https://www.hkelectric.nl...dule_aardlekautomaten.pdf bladzijde 36 halverwege

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:48
habbekrats schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:52:
[...]

Volgens mij niet,midden positie is uit door overbelasting of aardlekfout, onderste positie is manueel uitgezet.

Ik zie het. Dan is het dus idd niet met de schakelaar te zien.

Misschien de (kleur) van de indicator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
DJSmiley schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:42:
[...]
Ik meen iets van 3300-3500Wp. Enkelfase omvormer op eigen groep.
De tip die hierboven werd gegeven over de testknop indrukken is wel een goede.

Ik vermoed toch dat hij eruit gaat op aardfout, zeker omdat je dat wel eens vaker leest in het DED-subforum.
Heb ze al gezegd om de installateur voor te stellen een ander merk alamat te monteren. Garantiekwestie, installatie ligt er nog geen vol jaar op.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 17-02-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamundo
  • Niet online

Diamundo

Quack.

Hallo Tweakers,

Bij mij(n ouders) in het huis is de wifi een beetje een houtje-touwtje netwerk. I know, elektra-topic - het gaat over bekabeling! Mijn slaapkamer zit op de verste hoek boven de garage en krijgt daardoor geen wifi. We hebben hiervoor wifi-repeaters geprobeerd, maar die is na enige tijd versleten. Toen is er een powerline adapter gekomen, vanuit de meterkast naar mijn slaapkamer. Echter houdt die om de haverklap er mee op, en kan ik of tot een halfuur wachten totdat hij zelf de verbinding weer vindt, of op de reset-knop drukken. Nou word ik daar een klein beetje kriebelig van.

Ik wil dus graag een Cat6 kabel trekken. Dit heb ik ook al gedaan naar de slaapkamer boven de woonkamer, voordeel daarbij was dat er een niet-gebruikte coax-kabel naartoe ging. Deze is vastgemaakt aan, en vervangen door, de nieuwe cat-6 kabel, en werkt prima. Als ik dit trucje wil doen naar mijn slaapkamer is er echter één probleem: er is geen loze leiding of coax-kabel.

Aangezien ik daarnaast ook niet weet wélke leiding ik hebben moet, en hoe 't zit met stroom, interferentie tussen stroomkabels en ethernetkabels, vraag ik mij af wie ik dan moet bellen of mailen.
Qua lengte, zal het op een 15 a 20 meter uitkomen, denk ik. Ik ben bereid om hier wel enkele honderden euro's (bekabeling, afwerking, man-uren, etc) voor neer te leggen.

Wie kan mij helpen?

Ik denk na over de woorden van het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Diamundo schreef op zondag 17 februari 2019 @ 17:52:
Hallo Tweakers,

Bij mij(n ouders) in het huis is de wifi een beetje een houtje-touwtje netwerk. I know, elektra-topic - het gaat over bekabeling! Mijn slaapkamer zit op de verste hoek boven de garage en krijgt daardoor geen wifi. We hebben hiervoor wifi-repeaters geprobeerd, maar die is na enige tijd versleten. Toen is er een powerline adapter gekomen, vanuit de meterkast naar mijn slaapkamer. Echter houdt die om de haverklap er mee op, en kan ik of tot een halfuur wachten totdat hij zelf de verbinding weer vindt, of op de reset-knop drukken. Nou word ik daar een klein beetje kriebelig van.

Ik wil dus graag een Cat6 kabel trekken. Dit heb ik ook al gedaan naar de slaapkamer boven de woonkamer, voordeel daarbij was dat er een niet-gebruikte coax-kabel naartoe ging. Deze is vastgemaakt aan, en vervangen door, de nieuwe cat-6 kabel, en werkt prima. Als ik dit trucje wil doen naar mijn slaapkamer is er echter één probleem: er is geen loze leiding of coax-kabel.

Aangezien ik daarnaast ook niet weet wélke leiding ik hebben moet, en hoe 't zit met stroom, interferentie tussen stroomkabels en ethernetkabels, vraag ik mij af wie ik dan moet bellen of mailen.
Qua lengte, zal het op een 15 a 20 meter uitkomen, denk ik. Ik ben bereid om hier wel enkele honderden euro's (bekabeling, afwerking, man-uren, etc) voor neer te leggen.

Wie kan mij helpen?
Als je gewoon niet te dikke cat 5e neemt is vaak best goed weg te werken achter plinten van laminaat.
Zoek een goed route waar de kabel goed weg te werken is, hoeft niet de kortste te zijn zolang je maar < 100 meter blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

En als je het echt niet zelf wilt doen, maar iemand in wil huren: hier of daar.

[ Voor 24% gewijzigd door burne op 17-02-2019 18:21 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Ik zou graag door de kruipruimte een verlengsnoer met stekkerdoos willen leggen.
Achtergrond is een stekker vanuit de kelder waar de ups naar een kast waar een switch staat (evt ook de modem en router). Ik wil dat deze bij een stroomstoring zolang mogelijk blijven werken.

Mag / kan ik gewoon een snoer neopreen 3 * 1mm leggen met daaraan een stekker en een kabbeldoos zoals bij de gamma zonder snoer.

Evt een opbouw doos daar monteren is ook geen probleem maar ik vroeg mij af of dit wel volgens voorschrift is.

Be fast .... Be furious....

• Jim423
Nee die kabel/snoer zijn niet geschikt daarvoor. Je kan beter YMVK-as door de kruipruimte leggen en deze afmonteren op een opbouwlasdoos met 4 WCD's in het deksel boven de vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Ik zou gewoon ymvk gebruiken, -as is in kruipruimtes niet nodig.

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

En dan door de muur vanaf de UPS naar de lasdoos in de kruipruimte wel een neopreen snoer?

Want ik ga natuurlijk geen dikke grondkabel door mijn kelder muur duwen..

Overigens is de kruipruimte kurkdroog. Er ligt ook al een neopreen snoer vanaf de warmtepomp unit naar de boiler unit en die snoer is.behoorlijk dik.

[ Voor 31% gewijzigd door Bl4ckviper op 21-02-2019 09:02 ]

• habbekrats
Bl4ckviper schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:01:
En dan door de muur vanaf de UPS naar de lasdoos in de kruipruimte wel een neopreen snoer?

Want ik ga natuurlijk geen dikke grondkabel door mijn kelder muur duwen..

Overigens is de kruipruimte kurkdroog. Er ligt ook al een neopreen snoer vanaf de warmtepomp unit naar de boiler unit en die snoer is.behoorlijk dik.
-as kabel is bedoeld voor in de grond de -as is meer bedoeld tegen doorsteken met een schep. In de kelder of kruipruimte kun je de normale ymvk zo leggen dat dit niet gaat gebeuren. Leeg hem gewoon langs de muur in zicht dan zal niemand er per ongeluk in scheppen of steken.

ymvk-as of ymvk heeft niets met vocht te maken, de 2 kunstof lagen zijn nagenoeg gelijk.

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

En aan de zichtkant dan? Ik vind zo een stuge ymvk kabel met een stekker eraan niet echt mooi namelijk.

• Jim423
habbekrats schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 09:25:
[...]

-as kabel is bedoeld voor in de grond de -as is meer bedoeld tegen doorsteken met een schep. In de kelder of kruipruimte kun je de normale ymvk zo leggen dat dit niet gaat gebeuren. Leeg hem gewoon langs de muur in zicht dan zal niemand er per ongeluk in scheppen of steken.
Daar ben ik het niet echt mee eens. Stel er komt water in te staan zie je die kabel niet meer. Vergeet ook de kleine knagers niet. Overigens mag ''normale'' YMVK wel gewoon volgens mij.

@Bl4ckviper Boven de grond kan er gewoon een lasdoosje met Wago waar hij over gaat in een aansluitsnoer met schuko/C13 stekker. Een stekker aan XMVK/YMVK mag niet.

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Jim423 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:05:
[...]

Daar ben ik het niet echt mee eens. Stel er komt water in te staan zie je die kabel niet meer. Vergeet ook de kleine knagers niet. Overigens mag ''normale'' YMVK wel gewoon volgens mij.

@Bl4ckviper Boven de grond kan er gewoon een lasdoosje met Wago waar hij over gaat in een aansluitsnoer met schuko/C13 stekker. Een stekker aan XMVK/YMVK mag niet.
En aansluitsnoer 3*1 mm voldoende? En kan t dan ook de witte zijn? Dat is een stuk goedkoper namelijk.

• Techneut
  • Niet online
Je verhaal is een heel klein beetje verwarrend. Je hebt het over een switch in combinatie met een modem en router. En daarna over een stekkerdoos, dat zijn verschillende dingen, een netwerkverbinding en iets met 230V netspanning. Op zich geen bezwaar als een snoer met stekker en een netwerkkabel door een kruipruimte lopen als dat binnenshuis is (onder de vloer) en droog. Hoewel dat geuite bezwaar tegen kleine knagertjes me wel iets lijkt om rekening mee te houden. Eventueel zou je dan dat advies met toch YMVK kunnen volgen.

Vervolgens 3 x 1mm, bedoel je dat echt, of is het 1mm2 ? Het mag duidelijk zijn dat dit niet hetzelfde is. Je vertelt er ook niet bij hoeveel vermogen de apparatuur hierop verbruikt. Of betreft dat alleen maar die modem, router en switch? In dat geval kan dat in beide gevallen gemakkelijk Natuurlijk maakt die kleur van zo'n snoer niks uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 21-02-2019 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Techneut
Netwerk ligt er al heeft hier niets mee te maken.

Mijn orginele idee was een stekkerdoos in de kast te mikken om de modem van mijn provider, mijn router (usg), en switch via een wit snoer of een zwarte(neopreen) met 3x1 mm² idd of 3x1,5 mm² aan mjjn ups in de kelder aan te sluiten middels een shuko. Dat monde hier uit dat wcds in die kast beter is. Met grijze grondkabel.

Nu is mijn plan dus vanaf de 2 dubbele wcd s. Kabel door de kruipruimte (grijs) lasdoos tegen de keldermuur hoog en droog en dan door de keldermuur met een snoer met een shuko.

Dat laatste wil ik dus nog weten welke maat (dikte) het beste is.

• Jim423
3x1,5mm² is prima, wit mag ook, voor binnenhuis mag je dit gewoon gebruiken. Verlengsnoeren zijn doorgaans ook 3x1,5mm². Gebruik wel adereindhulsjes om het aan te sluiten (in de stekker en Wago). De UPS heeft sowieso een zekering (ik neem aan dat het geen 4000VA modelletje is) maar je moet er natuurlijk rekening mee houden dat het ook veilig blijft als iemand deze stekker (als het een schuko wordt i.p.v. een C13) ''gewoon'' in het stopcontact steekt. Gebruik door het doorvoeren door een muur e.d. wel een 5/8 buis.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 21-02-2019 21:13 ]

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik heb in de trapkast een ander lampje gemonteerd. Gevlochten kabel in adereindhulsjes, in wago klemmen.
Moeten deze wago klemmen nog in een lasdoos ?

[ Voor 6% gewijzigd door DateTime.Now op 21-02-2019 22:14 ]

• Jim423
Als ze niet in het armatuur zitten: ja.

• kabeltjekabel
DateTime.Now schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:14:
Ik heb in de trapkast een ander lampje gemonteerd. Gevlochten kabel in adereindhulsjes, in wago klemmen.
Moeten deze wago klemmen nog in een lasdoos ?
De enige wago klemmen niet in een doos zijn die aan verhuisfittingen als je te lui bent het afdekkapje er weer op te zetten.

Adereindhulzen moet je niet in lasklemmen drukken, zeker niet de normale (zoals WAGO 2273). In de 221 met de heveltjes kun je soepele draad direct invoeren. Met stiftkabelschoen in 2273 zou wel kunnen.

Maar, dat lampje heb je toch gewoon aangesloten op een lichtpunt? Dat is dan dus een doos, en die kun je afdichten.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-02-2019 23:45 ]

• Jim423
Inderdaad nog een goede toevoeging. Wat ook nog belangrijk is is een goede trekontlasting bij het lichtpunt, door bijvoorbeeld een lasdoos met wartel of lichtpunt(centraaldoos)deksel met wartel te gebruiken voor het snoer naar het armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

habbekrats schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:52:
[...]

testknop zit linksonder. staat een grote T op van "test"

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Fish schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 00:05:
[...]

testknop zit linksonder. staat een grote T op van "test"
?,de test knop was de vraag niet.

[ Voor 8% gewijzigd door habbekrats op 22-02-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Jim423 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:12:
3x1,5mm² is prima, wit mag ook, voor binnenhuis mag je dit gewoon gebruiken. Verlengsnoeren zijn doorgaans ook 3x1,5mm². Gebruik wel adereindhulsjes om het aan te sluiten (in de stekker en Wago). De UPS heeft sowieso een zekering (ik neem aan dat het geen 4000VA modelletje is) maar je moet er natuurlijk rekening mee houden dat het ook veilig blijft als iemand deze stekker (als het een schuko wordt i.p.v. een C13) ''gewoon'' in het stopcontact steekt. Gebruik door het doorvoeren door een muur e.d. wel een 5/8 buis.
Sowieso adereindhulsjes. De UPS is 300 Watt 500 VA

Totaal wat er straks opzit (alles afgerond naar boven):
NAS (niet altijd aan zit op een schema): 25W
Switch 24 poorten: 25W
Switch 8 poorten: 12W
USG: 7W
Modem: 7W

is xmvk geschikt voor door de kruipruimte?

[ Voor 10% gewijzigd door Bl4ckviper op 22-02-2019 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Bl4ckviper schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:10:
[...]

Sowieso adereindhulsjes. De UPS is 300 Watt 500 VA

Totaal wat er straks opzit (alles afgerond naar boven):
NAS (niet altijd aan zit op een schema): 25W
Switch 24 poorten: 25W
Switch 8 poorten: 12W
USG: 7W
Modem: 7W

is xmvk geschikt voor door de kruipruimte?
xmvk kan wel maar dan wel in buis leggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
habbekrats schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:54:
[...]

xmvk kan wel maar dan wel in buis leggen
Ik zou het zo onder de vloer lekker uitrollen.
Niet te moeilijk en overdreven, wat mij betreft geen buis.
Gewoon langs de rand, hoef je er ook niet overheen te kruipen.

"XMvK is een lichte installatiekabel voor enkelvoudige verbindingen in de woningbouw en utiliteitsbouw en vergelijkbare installaties zoals aangegeven in de NEN 1010. XMvK is niet geschikt voor toepassing in bundels. (NTA 8012)"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pKPECkO.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
JvdW schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:24:
[...]

Ik zou het zo onder de vloer lekker uitrollen.
Niet te moeilijk en overdreven, wat mij betreft geen buis.
Gewoon langs de rand, hoef je er ook niet overheen te kruipen.

"XMvK is een lichte installatiekabel voor enkelvoudige verbindingen in de woningbouw en utiliteitsbouw en vergelijkbare installaties zoals aangegeven in de NEN 1010. XMvK is niet geschikt voor toepassing in bundels. (NTA 8012)"

[Afbeelding]
Dat is apart, scherm je met de NEN1010, maar gooi je hem los op de grond dat staat niet in de NEN1010 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 10:25
Jongens niet zo mieren**, XMVK kan thuis prima los door de kruipruimte. Eventueel langs de rand zoals voorgesteld (desnoods met een paar zadels).

Het kan altijd 'netter', natuurlijk is een buisje mooi etc, maar hoe vaak zijn jullie in je kruipruimte überhaupt, laat staan aan het scheppen?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
kabeltjekabel schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:51:
Probleem is dat veel verkopers niet vermelden welke variant ze verkopen, dus nare verrassingen alom. Vooral als er door particuliere ingekocht wordt bij partijen die zich op de industrie richten. Winkels voor particulieren zullen eerder helemaal geen 4-aderig hebben maar enkel 3 en 5.
Ik dacht nu dus voor zekerheid te gaan en bij de Hornbach de kabel te halen:
https://www.hornbach.nl/s...aren/5196537/artikel.html

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/495/519/35/DV_8_5103498_01_4c_NL_20150115234238.jpg

Specificaties:
Kleur draadisolering Bruin, Blauw, Geel/groen, Zwart
En wat leveren ze. Grijs i.p.v. blauw :X

Ik dien een klacht in. Vervolgens krijg ik de reactie dat er overleg is gepleegd met de medewerker van de elektra afdeling en dat het wel de juiste kabels is, ondanks dat blauw grijs is.

Waarom adverteer je dan met blauw?!? |:(

De kabel is overigens ook nog van dat klote stugge koper kwaliteit, maar daar is nog wel mee te leven als ze gewoon leveren wat ik bestel.

Wordt vervolgd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
S0epkip schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:59:
Jongens niet zo mieren**, XMVK kan thuis prima los door de kruipruimte. Eventueel langs de rand zoals voorgesteld (desnoods met een paar zadels).

Het kan altijd 'netter', natuurlijk is een buisje mooi etc, maar hoe vaak zijn jullie in je kruipruimte überhaupt, laat staan aan het scheppen?
Je roept nu wel 2 compleet verschillende installatiemethodes. Met zadels langs de wand monteren is iets compleet anders dan de kabel langs de rand in het zand leggen. Wat overigens qua veiligheid totaal geen verschil maakt met diagonaal door de kruipruimte in het zand leggen dus in mijn ogen nutteloos. Bij het vast monteren vervalt wat mij betreft de eis voor een -as. Bij het los leggen kan een VOXMvk-as ook wel gebruikt worden. De reden voor de -as is bijv. een geknaagde kabel waarin je kan grijpen als je in de kruipruimte ligt. Ik heb overigens al 2x lopen scheppen in mijn kruipruimte afgelopen 12 maanden maar als we met die redenering gaan werken kunnen we alle regels wel het ruim uit gooien, immers schep ik ook niet onder de tegels in de tuin dus daar ook maar geen -as toch?

@CurlyMo Kansloos. Terugsturen w.o.a.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
CurlyMo schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]

Specificaties:

[...]

Ik dien een klacht in. Vervolgens krijg ik de reactie dat er overleg is gepleegd met de medewerker van de elektra afdeling en dat het wel de juiste kabels is, ondanks dat blauw grijs is.

De kabel is overigens ook nog van dat klote stugge koper kwaliteit, maar daar is nog wel mee te leven als ze gewoon leveren wat ik bestel.

Wordt vervolgd.
Als ik het mij goed herinner is dat "officieel" kabel voor krachtstroomtoepassingen 3F+Aarde zonder N (motoren aansluiten e.d.).
Deze kabel mag in huis gebruikt worden. (kleurfunctie mag afwijken, zolang niet alles gewisseld wordt. Bruin = Fase, GL/GN = aarde, zwart = schakeldraad en in jouw geval grijs is N. Voor de duidelijkheid zou je de grijze ader kunnen merken met blauwe tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
rdfeij schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:22:
[...]

Als ik het mij goed herinner is dat "officieel" kabel voor krachtstroomtoepassingen 3F+Aarde zonder N (motoren aansluiten e.d.).
Deze kabel mag in huis gebruikt worden. (kleurfunctie mag afwijken, zolang niet alles gewisseld wordt. Bruin = Fase, GL/GN = aarde, zwart = schakeldraad en in jouw geval grijs is N. Voor de duidelijkheid zou je de grijze ader kunnen merken met blauwe tape.
Die discussie hebben we eerder gehad en de conclusie was dat dat dus niet mag. In een vier aderige situatie mag je grijs alleen omkleuren naar zwart.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 23-02-2019 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CurlyMo schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]

Specificaties:

[...]

Wordt vervolgd.
Klote stugge koper kwaliteit? Wat verwacht je anders van een kabel met massieve aders? :P

Maar grijs i.p.v. blauw terwijl ze met blauw adverteren hoort niet nee...

De normen zijn zoals eerder besproken toch duidelijk zat.

Ik zou mooi een paar citaten terugsturen en de koop ontbinden. Niet op basis van de WKOA (dat sluiten ze al uit omdat het op maat geknipt wordt) maar omdat het gewoon niet conform omschrijving is...

Maak wel even wat screenshots ofzo van die webpagina want het is natuurlijk ook snel genoeg aangepast. :+

NEN1010:2015:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8Lx6eHVMR0Yap1ZtugPbQcKW/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1iWRbZ8krvWu1qZdfiE7yOh8/full.png

NPR5310:2017:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g3BeLc9QlaT50XNu5wt4jvRG/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AQY2b9UIAVXakuP36oGeHgco/full.png

Maar los van de normen, als je daar een blauwe toiletbril bestelt en je krijgt een grijze dan beweren ze toch zeker ook niet dat het dezelfde is? Grapjassen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 23-02-2019 12:28 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Xander schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:22:
[...]
Klote stugge koper kwaliteit? Wat verwacht je anders van een kabel met massieve aders? :P
De Donné kabels zijn echt een heel stuk minder stug dan dit bouwmarkt spul.
Ik zou mooi een paar citaten terugsturen en de koop ontbinden. Niet op basis van de WKOA (dat sluiten ze al uit omdat het op maat geknipt wordt) maar omdat het gewoon niet conform omschrijving is...
Maar dan heb ik nog steeds geen 4-aderig XMVK 2.5mm2 kabel gevonden met blauw :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CurlyMo schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:44:
[...]

Maar dan heb ik nog steeds geen 4-aderig XMVK 2.5mm2 kabel gevonden met blauw :(
Moet het XMVK zijn? Waarom geen YMVK? En waarom geen 5x2,5, die extra ader die je nu niet nodig hebt kan altijd nog eens makkelijk zijn als extra schakelader...?

XMVK kan ik zo snel ook niet vinden. YVMK wel maar dan per rol van 100m. Misschien wat overdreven. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Anders toch maar omkleuren? Ik bedoel als het bij een kookgroep wel gedaan wordt/mag moet je misschien niet moeilijk gaan doen. Uiteraard wel omkleuren bij elke las(doos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Xander schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:53:
[...]

Moet het XMVK zijn? Waarom geen YMVK? En waarom geen 5x2,5, die extra ader die je nu niet nodig hebt kan altijd nog eens makkelijk zijn als extra schakelader...?

XMVK kan ik zo snel ook niet vinden. YVMK wel maar dan per rol van 100m. Misschien wat overdreven. :+
Omdat ik hem door een balk van 45mm heen wil leiden wat als raamwerk voor glasvezelplaten dient. Dit was net een lekkere diameter zonder te dikke gaten te hoeven boren. Nu kom ik met 10mm net uit. Als ik dikker ga ben ik bang de stevigheid van het raamwerk teveel aan te tasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
CurlyMo schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:38:
[...]

Omdat ik hem door een balk van 45mm heen wil leiden wat als raamwerk voor glasvezelplaten dient. Dit was net een lekkere diameter zonder te dikke gaten te hoeven boren. Nu kom ik met 10mm net uit. Als ik dikker ga ben ik bang de stevigheid van het raamwerk teveel aan te tasten.
Doe er 0,8 mm bij https://www.tkf.nl/nl/cat...product=185007&open=15054|15055|17684|19728
is wel 5x2,5, 4x2,5 met blauwe ader is bijna niet verkrijgbaar of duurder en dikker als je ymvk neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
habbekrats schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:55:
[...]

Doe er 0,8 mm bij https://www.tkf.nl/nl/cat...product=185007&open=15054|15055|17684|19728
is wel 5x2,5, 4x2,5 met blauwe ader is bijna niet verkrijgbaar of duurder en dikker als je ymvk neemt.
Als het echt niet anders kan, dan moet het maar.

Nu nog een plek waar die te koop is. En gevonden:
https://www.elektrobode.n...rijs-185007-185007r-x-100

Eerst maar eens afwachten waar Hornbach mee komt.

[ Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 23-02-2019 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Enige reactie van Hornbach hoort iets te zijn van; "We ruilen hem om met 4-aderig mét blauw." / "Wilt u 5-aderig voor hetzelfde geld?" aangevuld met excusus en correctie van de website of intern checken van de voorraad.

Vandaag 30 jaar oud huis van randaarde voorzien voor zover dat er nog niet zat. Dus slaapkamers, zolder, hal, badkamer (.....) Bijna helemaal rond. Alleen één lamppunt niet gelukt. Lijkt in een aanbouw een of andere restrictie in de buis te zitten aan beide kanten van de muur. Krijg van geen enkele kant de veer er doorheen, ook niet met meetrekken. Zal mij niks meer verbazen als ze het door een paar 4mm gaatjes door een balk geleid hebben. Alles wat daar na oplevering is veranderd is beunwerk. Lamp van ene slaapkamer werd gevoed via het tracé schakelaar > door muur naar slaapkamer 2 > naar lamppunt slaapkamer 2 > naar lamppunt slaapkamer 1. Ook nog een "verborgen" lasdoos in het plafond van slaapkamer 2 gevonden... grr.

Ondanks toevoegen van groengeel legere centraaldozen door o.a. twee stuks Wago 273 5-voudig te vervangen door één Wago 2273 8-voudig.

En nog even gezondigd qua vulgraad van 16mm flex voor het stopcontact op de overloop :+

Vooraf was ik van plan de lampen achter 2-polige schakelaars te hangen om gloeien van LED lampen voor te zijn, maar dat feest is ook niet doorgegaan vanwege flex en routering van de nuldraad. Dus nu zitten er wat overpriced schakelaars in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Zit hier in een huurwoning waar ik 2 schakelaars heb waar ik niet van weet wat ze doen, vermoedelijk voor een lichtpunt dat afgedekt is. Een ander lichtpunt staat continue aan, zonder schakelaar. Daar kan dus enkel een wandlamp aan die een eigen schakelaar heeft ingebouwd, niet heel handig.
Gelukkig een tijdelijke woning, maar hier heeft de zelfbouw beun goed huisgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kabeltjekabel schreef op zondag 24 februari 2019 @ 02:02:
Ook nog een "verborgen" lasdoos in het plafond van slaapkamer 2 gevonden... grr.
Verborgen lasdozen heb ik hier ook, maar dan op bepaalde plekken onder de vloer / boven plafond. Andere optie was er toen blijkbaar niet in ons jaren '30 huis. Enige wat ik kan doen is goed documenteren en vloer handig leggen.
Enige reactie van Hornbach hoort iets te zijn van; "We ruilen hem om met 4-aderig mét blauw." / "Wilt u 5-aderig voor hetzelfde geld?" aangevuld met excusus en correctie van de website of intern checken van de voorraad.
Punt is wel dat Hornbach nergens buitendiameters vermeld. Die 10.8mm tot daar aan toe, maar ik heb geen behoefte aan een kabel van opeens 12mm.

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 24-02-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CurlyMo schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:58:
[...]

Verborgen lasdozen heb ik hier ook, maar dan op bepaalde plekken onder de vloer / boven plafond. Andere optie was er toen blijkbaar niet in ons jaren '30 huis. Enige wat ik kan doen is goed documenteren en vloer handig leggen.
In een jaren '30 huis is dat redelijk gangbaar. Maar niet in een 30 jaar oud huis. Het was de enige niet bereikbare lasdoos... en die zat dus in een opbouw.
CurlyMo schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:58:[...]

Punt is wel dat Hornbach nergens buitendiameters vermeld. Die 10.8mm tot daar aan toe, maar ik heb geen behoefte aan een kabel van opeens 12mm.
Als ze het niet vermelden kun je ze er moeilijk op afrekenen, maar vanwege die kleuren moeten ze dat 4-aderig ding met grijs gewoon terugnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Zojuist Hornbach aan de telefoon gehad en ze blijven bij hun standpunt. Het maakt voor de functionaliteit geen zak uit welke kleuren je waarvoor gebruikt. Al gebruik je groen/green, bruin en blauw door elkaar. Het blijft allemaal 2.5mm2 koper 8)7 |:( :? :X :F ;w ;( :N

Ja, de NEN1010 zal vast iets anders zeggen, maar die kleuren hebben geen invloed op de functionaliteit.

Dus inderdaad, als ik een blauwe auto koop en ik krijg een grijze geleverd, het maakt voor de functionaliteit niks uit.

Dat ze iets anders adverteren, tsja.

Meneer de vakgenoot blijft bij zijn standpunt. Van omruilen of geld teruggegeven is nog altijd geen sprake.

Voor wie het overigens nog niet doorhad. Ik ben echt flabbergasted....

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 25-02-2019 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:20
@CurlyMo je hebt helemaal geen reden nodig om iets retour te brengen binnen 14 dagen. In het slechtste geval krijg je alleen een waardebon voor het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GeeMoney schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:30:
@CurlyMo je hebt helemaal geen reden nodig om iets retour te brengen binnen 14 dagen. In het slechtste geval krijg je alleen een waardebon voor het bedrag.
Bij het artikel stond al dat het niet te retourneren is omdat het op maat geknipt is. Anders had ik ook niet zo moeilijk gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:13

Illusion

(the art of)

CurlyMo schreef op maandag 25 februari 2019 @ 16:39:
[...]

Bij het artikel stond al dat het niet te retourneren is omdat het op maat geknipt is. Anders had ik ook niet zo moeilijk gedaan.
Die beperking geldt voor wkoa, maar dit produkt is niet conform. Je hebt een kabel met blauw besteld, en deze niet geleverd gekregen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Illusion schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:50:
[...]

Die beperking geldt voor wkoa, maar dit produkt is niet conform. Je hebt een kabel met blauw besteld, en deze niet geleverd gekregen.
Prima, maar Hornbach is niet van plan mijn geld terug te geven, dus welke (lieve) opties heb je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

koop ontbinden en je geld terug eisen
Pagina: 1 ... 57 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.