sOid schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 21:02:
[...]
[...]
@
Jim423 en @
kabeltjekabel Late reactie heren, sorry. Dank voor de tips. Een vervolgvraag hierop, en nog een ongerelateerde elektravraag.
Het is voor mijn situatie veel handiger om de leidingen ín de cementdekvloer te laten lopen. Dus vanaf meterkast onderaan de vloer in (ik kan ong 3cm in de dekvloer frezen), vanaf daar verdelen over de keuken en dan op de muren weer omhoog. Uiteraard geen lasdozen etc op plekken waar ik niet bij kan. De sleuven vul ik weer met zandcement of flexibele tegellijm (zoals bij vloerverwarming). Ik zou hiervoor, voor de zekerheid, wel slagvaste buizen gebruiken. Of eventueel YMVK-as kabels. Mag dit zo?
Volgens mij mag je tegenwoordig zelfs YMVK rechtstreeks in beton ingieten... echt te gek voor woorden, maar de bereikbaarheid van leidingen is een vereiste wat ook gesneuveld is in de laatste wijzigingen. Wel staat er iets over dat het niet aangeraden is.
Ik zou het houden bij VD in normale (gele) buis. Slagvast maakt de buis dikker, en dan wordt de dekvloer daarboven weer dunner. Dat ingieten mag voor zover ik weet gewoon.
[...]
Badkamer
Nog een paar vragen over het CAP in de badkamer.
1. Wat moet ik precies vereffenen? Ik denk: wapeningsnet waarop vloerverwarming is bevestigd en RVS douchegoot. De waterleidingen niet (slangen), de kraan ook niet (inbouw) en het inbouwreservoir ook niet (staat deels in zandcement dekvloer en verder natuurlijk afgewerkt met platen en tegels).
Waarom denk je dat je de waterleidingen niet hoeft te doen? Meestal zit er in die kunststof leidingen ook gewoon nog een metalen laag. Die worden dan nog steeds beschouwd als metalen leidingen. Idem voor de kraan; inbouw of niet... wel aarden.
Je moet zo'n beetje alle "vreemde geleidende delen" vereffenen, met uitzondering van dingen als deurknoppen, scharnieren (mits geen contact met wapening), ophanghaken. Indien de betonwapening van je vloer doorloopt naar andere ruimten, moet ook die vereffend worden.
Per deel een aparte draad naar het CAP. Indien mechanisch beschermd (=in buis) mag dat 2,5mm
2 zijn, anders 4mm
2
Gebruikelijk is dus; kraan(*) (per stuk), metalen afvoer (per stuk), aardnet, radiatoren(*). Indien je een wasmachine op aparte groep in de badkamer hebt moet je ook vanat de wcd van de wasmachine een draad naar het CAP trekken. Idem voor overige aparte groepen (droger, terrasverwarmer...). Ook elektrische vloerverwarming indien niet op SELV-keten.
(*)indien deugdelijke elektrische verbinding tussen leidingen en kraan/radiator mag de vereffening op de leidingen weggelaten worden en enkel de kraan / radiator vereffend worden.
[...]
2. Mag ik de draden naar het CAP met elkaar verbinden? Dus: klemmetje op douchegoot, 6mm2 aardedraad naar het wapeningsnetje, daar verbinden met een klemmetje en vanaf daar verder naar het CAP.
Nee. Elk apart naar het CAP.
NPR5310:2017 5.5.1;
Breng met afzonderlijke al dan niet geïsoleerde draden een verbinding tot stand tussen het centrale
aardpunt en elk te vereffenen geleidend deel in de badruimte.
[...]
3. Moet de verbinding vanuit het CAP naar de centraaldoos een aparte leiding zijn? Of mag dit ook: aardedraad > CAP > stopcontact daarboven > centraaldoos. Dat zou me namelijk (frees)werk schelen. De aardedraad wordt in deze situatie dus in het CAP verbonden met de aardedraad (VD) die ook voor de stopcontacten is bedoeld.
Wellicht is punt 3 wat cryptisch omschreven. In dat geval maak ik wel even een schetsje.
Als ik het goed begrijp wil je dus vanaf de centraaldoos naar de wcd, daar weer lassen en door naar het CAP? Dan heb je wel een extra verbinding. Mits maximaal twee bochten mag je vier 2,5mm
2 draden in een gladde 16mm buis stoppen, dus kun je eventueel ook die aarddraad lokaal dubbel kunnen uitvoeren. In de NPR staat het zo;
Breng een buis aan tussen de (las)doos met het centrale aardpunt en de centraaldoos in de badruimte.
Breng in deze buis met een groen/gele draad een verbinding tot stand tussen de beschermingsleiding in de
centraaldoos en het centrale aardpunt.