Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.532 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09 15:59
GoldenSample schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:21:

Heb hier een 4polige B16 Aardlekautomaat (Hager ADM416G) liggen om even in te bouwen. Nu staat in de Hager handleiding de opmerking: 'Bekabeling dient rechtstreeks op de hoofdschakelaar te worden aangesloten' (staat voor de rest bij gewone aardlek automaten niet vermeld). Nu was ik van plan de handel via aansluitklemmen aan te sluiten.

Moet mijn Fase's en de Null natuurlijk splitsen over de aardlekken + deze aardlek automaat. Was van plan dit met aansluitklemmen te doen (6mm2 draad van hoofdschakelaar (40A) naar aansluitklem en van aansluitklem naar aardlekken & aardlekautomaat) maar dit mag dus niet volgens Hager.

Wat is dan de netste oplossing, zegt de NEN nog wat, een Draadbrug met 2 draden in één huls waarvan 1 draad naar de aardlekautomaat gaat en de ander naar de verdeler? Iemand nog een tip waar die vandaan te trekken? kom ze meestal slechts in 4mm tegen.
Dit betekend gewoon dat er in principe kwa "afsluiters" dus aardlekschakelaars/lichtgroepen niets tussen de hoofdschakelaar zit en de alamat.

Kwa aansluiten kan je rechtstreeks vanaf een aansluitblok (onderin de groepenkast) of d.m.v. twin-adereindhulzen gewoon "doorlussen".
Dus d.m.v. zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/o/montagesnoer_met_adereindhulzen_zwart_4mm2.jpeg
Vanaf je HS > Alamat > Aardlek

Of d.m.v. zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/a/eaton_aansluitblok_voeding.jpg
Waarin je dus bv. uiterst rechts (per deel, dit zijn 2 afzonderlijke delen (bv. fase-nul of L1-L2)) en vanaf een dergelijk aansluitblok naar je alamat gaat (de 2 andere gaten zijn b.v. voor je gewone aardlekschakelaars).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Annuk schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:56:
[...]

Dit betekend gewoon dat er in principe kwa "afsluiters" dus aardlekschakelaars/lichtgroepen niets tussen de hoofdschakelaar zit en de alamat.

Kwa aansluiten kan je rechtstreeks vanaf een aansluitblok (onderin de groepenkast) of d.m.v. twin-adereindhulzen gewoon "doorlussen".
Dus d.m.v. zoiets:
[afbeelding]
Vanaf je HS > Alamat > Aardlek

Of d.m.v. zoiets:
[afbeelding]
Waarin je dus bv. uiterst rechts (per deel, dit zijn 2 afzonderlijke delen (bv. fase-nul of L1-L2)) en vanaf een dergelijk aansluitblok naar je alamat gaat (de 2 andere gaten zijn b.v. voor je gewone aardlekschakelaars).
Doelde dus op de onderstaande (hager variant is iets anders) dat wordt dus ook als 'rechtsstreeks' gezien? Thanks :)

Dat er geen andere automaat/aardlek whatever tussen behoord lijkt me evident. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
GoldenSample schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 00:00:
[...]

Doelde dus op de onderstaande (hager variant is iets anders) dat wordt dus ook als 'rechtsstreeks' gezien? Thanks :)

Dat er geen andere automaat/aardlek whatever tussen behoord lijkt me evident. :)
Inderdaad, dat is "rechtstreeks" oftewel wat ik in bovenstaande al zei en jij ook beaamde zonder ALS/automaten ertussen of wat anders ertussen dan aansluitblokken (of vergelijkbaar).

Als je aansluit blok(ken) vol zitten/zouden zitten kan je het bovenstaande "draadje" natuurlijk ook anders ge/mis-bruiken.. dan gaat de twin-huls in de HS, 1 einde in een aansluitblok en het andere uiteinde in de alamat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Vanmiddag door een familielid gebeld dat hij geen stroom had in huis.
Bij aankomst bleek de aardlek uitgeschakeld te zijn.

Kan gebeuren natuurlijk als er een apparaat is wat problemen oplevert.
Echter ik had de stoppen in de kast eruit gehaald zodat ik geen probleem met een apparaat zou hebben bij het inschakelen van de aardlek.

Echter toen ik de aardlek wilde inschakelen wilde deze niet aan.
Althans ik kon het knopje van de aardlek wel bewegen, maar die leek lam.

Je kon hem heen en weer bewegen zonder dat er iets gebeurde.

Ik vermoed dat de aardlek niet helemaal lekker is en zal morgen de woningbouw eens bellen.
Tijdens het bellen met het storingsnummer kreeg ik hem wel weer aan de praat.

Het is ook al een wat oudere installatie.

Klinkt iemand hier bekend mee ?

Bedenk me net dat ik vergeten ben een foto te maken van de kast.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MdO82 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:26:
Vanmiddag door een familielid gebeld dat hij geen stroom had in huis.
Bij aankomst bleek de aardlek uitgeschakeld te zijn.

Kan gebeuren natuurlijk als er een apparaat is wat problemen oplevert.
Echter ik had de stoppen in de kast eruit gehaald zodat ik geen probleem met een apparaat zou hebben bij het inschakelen van de aardlek.

Echter toen ik de aardlek wilde inschakelen wilde deze niet aan.
Althans ik kon het knopje van de aardlek wel bewegen, maar die leek lam.

Je kon hem heen en weer bewegen zonder dat er iets gebeurde.

Ik vermoed dat de aardlek niet helemaal lekker is en zal morgen de woningbouw eens bellen.
Tijdens het bellen met het storingsnummer kreeg ik hem wel weer aan de praat.

Het is ook al een wat oudere installatie.

Klinkt iemand hier bekend mee ?

Bedenk me net dat ik vergeten ben een foto te maken van de kast.
Als hij er net uit gegaan is moet je soms even wachten om hem in te kunnen schakelen, maar ik neem aan dat er al wat tijd tussen zat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:57
Rol-Co schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:48:
[...]

Als hij er net uit gegaan is moet je soms even wachten om hem in te kunnen schakelen, maar ik neem aan dat er al wat tijd tussen zat.
Klopt daar zat even tijd tussen.
Fiets niet zo snel ;)

Maar even zonder gekheid.
Ik kon de schakelaar zonder weerstand heen en weer bewegen.
Dat vond ik wat vreemd.
Als ik hem hier aan en uitzet dan voel je echt een weerstand als je hem weer inschakeld.

Zal morgen contact opnemen met de wbv.
Toen ik vanmiddag belde deed de aardlek het in eens weer.
Maar helemaal lekker lijkt het mij niet :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:29

Illusion

(the art of)

Soms moet je ze eerst extra ver naar beneden duwen, voor hij weer omhoog wil.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MdO82 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:26:
Kan gewoon een mechanisch defect zijn inderdaad.

Bij sommige aardlekschakelaars springt de hendel trouwens niet helemaal naar beneden bij fouten, maar blijft deze halverwege staan. Je kunt de hendel dan niet direct naar boven drukken, deze moet eerst helemaal naar beneden voordat je weer kunt inschakelen.
Rol-Co schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:48:
[...]

Dit gaat op voor installatieautomaten, niet voor aardlekschakelaars.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Xander

Ja bedacht me dat dat bij een alamat is, maar goed, sommigen zien een alamat ook aan voor een ALS.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Illusion schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:22:
Soms moet je ze eerst extra ver naar beneden duwen, voor hij weer omhoog wil.
Dit dus.
Als de aardlek(automaat) uitschakeld komt hij op de "trip" stand, vanuit daar eerst naar de "off" en daarna naar de "on" stand toe.
Dit helpt je om het verschil te zien tussen een aardlek die handmatig uitgezet is of een die is getripped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:35
Afbeeldingslocatie: https://duranetb.nl/duranetb.nl/wp-content/uploads/2017/03/oude-groepenkast-vervangen-in-Almere.jpg

Iemand enige idee waar ik een hoofdschakelaar zoals in deze installatie kan vinden ? En of deze überhaupt nog wel toegestaan zijn ? Scheelt weer 2 modules in de nieuwe meterkast :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Jan-man schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:57:
[afbeelding]

Iemand enige idee waar ik een hoofdschakelaar zoals in deze installatie kan vinden ? En of deze überhaupt nog wel toegestaan zijn ? Scheelt weer 2 modules in de nieuwe meterkast :).
Doel je op zoiets:
Eaton hoofdschakelaar 4-polig
ABB hoofdschakelaar 4-polig

Zijn beide wel 4 polig maar kan je natuurlijk prima als 2-polig aansluiten :)

Maar waarom een losse hoofdschakelaar? Komt je kast zo vol dat het anders (net) niet past? Anders kan je prima een kant en klare kast kopen toch waar een HS in zit?

[ Voor 10% gewijzigd door Annuk op 31-10-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Annuk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:15:
[...]

Doel je op zoiets:
Eaton hoofdschakelaar 4-polig
ABB hoofdschakelaar 4-polig

Zijn beide wel 4 polig maar kan je natuurlijk prima als 2-polig aansluiten :)

Maar waarom een losse hoofdschakelaar? Komt je kast zo vol dat het anders (net) niet past? Anders kan je prima een kant en klare kast kopen toch waar een HS in zit?
Met zo'n schakelaar hou ik net wat meer ruimte over zodat ik eventueel ook naar 3 fase over kan ipv 1 fase zonder dat er weer een uitbreidings module bij moet komen voor extra ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan-man schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:14:
[...]

Met zo'n schakelaar hou ik net wat meer ruimte over zodat ik eventueel ook naar 3 fase over kan ipv 1 fase zonder dat er weer een uitbreidings module bij moet komen voor extra ruimte.
Hoezo houd je meer ruimte over? Je plaatst een complete kast bij waar maar één component van 4 modules in past. Met diezelfde ruimte kun je ook een groepenkast met een extra rail ophangen, dat geeft je 12 modules ruimte. Kun je nog 8 modules voor andere componenten gebruiken...

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 01-11-2017 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Xander schreef op woensdag 1 november 2017 @ 06:58:
[...]

Hoezo houd je meer ruimte over? Je plaatst een complete kast bij waar maar één component van 4 modules in past. Met diezelfde ruimte kun je ook een groepenkast met een extra rail ophangen, dat geeft je 12 modules ruimte. Kun je nog 8 modules voor andere componenten gebruiken...
De kast zit er al hoeft alleen een ander frontje op :). En daarboven komt weer een kast met 36 modules.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 01-11-2017 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 15:20
Mijn huis heeft een 3 x 25A aansluiting waar ik de volgende groepenkast in heb geplaatst https://www.sandervunderi...r-4-p-40a-vkg343l-ft.html

Deze groepenkast heeft een fornuisgroep deze is echter maar op 1 fase aangesloten. Nu heeft de kookplaat die ik wil kopen een aansluitwaarde van 7400 watt. Wat dus een probleem gaat zijn als je die op 1 fase aansluit want dat is meer dan de 25A hoofd(smelt)zekering?

Ik kan de fornuisgroep ook niet op 2 fasen aansluiten in deze groepenkast omdat er dan een 3 fasen aardlek erbij moet komen waar geen plek voor is?

Nu begrijp ik dat in de praktijk zo’n hoofdsmeltzekering er niet snel uitgaat maar het zit me niet lekker. De oude groepenkast zat de kookgroep ook op 1 fase ik weet echter niet wat de aansluitwaarde van die plaat was.

Klopt dit en wat kan ik hier het beste mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:58

Felyrion

goodgoan!

Skidmarks schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:14:
Mijn huis heeft een 3 x 25A aansluiting waar ik de volgende groepenkast in heb geplaatst https://www.sandervunderi...r-4-p-40a-vkg343l-ft.html

Deze groepenkast heeft een fornuisgroep deze is echter maar op 1 fase aangesloten. Nu heeft de kookplaat die ik wil kopen een aansluitwaarde van 7400 watt. Wat dus een probleem gaat zijn als je die op 1 fase aansluit want dat is meer dan de 25A hoofd(smelt)zekering?

Ik kan de fornuisgroep ook niet op 2 fasen aansluiten in deze groepenkast omdat er dan een 3 fasen aardlek erbij moet komen waar geen plek voor is?

Nu begrijp ik dat in de praktijk zo’n hoofdsmeltzekering er niet snel uitgaat maar het zit me niet lekker. De oude groepenkast zat de kookgroep ook op 1 fase ik weet echter niet wat de aansluitwaarde van die plaat was.

Klopt dit en wat kan ik hier het beste mee doen?
Ik zou het persoonlijk gewoon op een enkele fase laten. Dit levert over het algemeen geen problemen op. De kans dat je daadwerkelijk lange tijd 7400 Watt met de kookplaat trekt is volgens mij heel klein.

De grenswaarde (wanneer hij smelt) is bij een 25A smeltzekering normaalgesproken zo'n 1,5 keer zijn nominale waarde.

Dit is een aardig documentje hierover:
http://www.intechei.nl/38...t_d-smeltpatronen.pdf?v=3

En het onderwerp is ook hier op GoT al een paar keer de revue gepasseerd:
Hoofdzekering 1x25A en fornuisgroep aansluiten
Zekering klapt niet

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Skidmarks schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:14:
De oude groepenkast zat de kookgroep ook op 1 fase ik weet echter niet wat de aansluitwaarde van die plaat was.
Dat staat er toch gewoon op of heb je hem al weggegooid?

Alternatieve oplossing: koop losse elementen (zoals bijvoorbeeld deze Siemens, maar je hebt ze ook van andere merken). Die trekken maximaal 3.7kW (= 16A). En omdat het allemaal losse elementen zijn moet je ze los op een aparte groep aansluiten (je krijgt dan dus twee losse groepen). Maar die groepen kan je daarom ook ieder op een aparte fase aansluiten. Je hebt volgens mij ook setjes om ze netjes naast elkaar te monteren maar ik heb er gewoon 5 cm blad tussen zitten.

Maar ja, als je al een bestaand gat hebt omdat je alleen de kookplaat wil vervangen en niet het blad/de hele keuken geeft dat misschien weer andere uitdagingen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 09-09 15:20
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het zo laat inderdaad. De oude plaat ligt in het andere huis wat ik aan het verbouwen ben, als ik daar ben zal ik nog eens kijken wat die aansluitwaarde was.

De keuken moet ik nog plaatsen maar alle verlaagde plafonds zijn al dicht en gefillerd, dus qua elektra kan ik niet veel meer veranderen (de kookgroep loopt nu in 1 buis). Het zal inderdaad zelden zijn dat je vol vermogen op alle pitten trekt. Als twee andere gewone groepen die ook op een zelfde fase zijn aangesloten dat ook doen heb je in theorie ook dit probleem maar in de praktijk is dat blijkbaar ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Beste mede tweakers.

Vraag: mag de draaddikte in de groepenkast van de hoofdzekering (gemeentestop) naar de hoofdschakelaar in de groepenkast 4mm^2 zijn volgens de NEN1010 indien de hoofdzekering (gemeentestop) 25A is.

Situatie: Betreft oud (uit 1954) huis. De bedrading is al eens vervangen, deze is in de "nieuwe" kleuren (blauw, bruin, geel-groen voor aarde en zwart voor schakeldraad) De buisleidingen zijn deels kunstof en deels staal. De centraaldozen zijn nog van staal. Ondanks de nieuwe kleuren is dit wel al een tijd geleden gebeurt.

Er is een redelijk moderne ABB Haf groepenkast (de kleine van 220x220) met een busboard systeem. De installatieautomaten zijn van het type 0025-050 (B karakteristiek, 16A.) Voor zover ik kan achterhalen is deze groepenkast meer dan 10 jaar geleden aangelegd.

De gemeentestop is er recent uitgeklapt. Dit was een 20 A hoofdzekering. Laten vervangen door een lokale zegelrechtbevoegde installateur. Daarna Stedin een schouw laten doen en deze is nu versterkt naar 25A door Stedin. Zwaarder mag er niet in zolang de installatie voor de meter niet is vervangen door Stedin.

Het bussboard is een 2 split (een fase). Er zijn 2 aardlekautomaten waar elk 2 installatieautomaten achter zitten. Ik heb gister getest wat is aangesloten op elke groep. Helaas blijkt dat van de 4 groepen er een is waar alleen een wandcontactdoos voor de beltrafo op zit en een groep waar slechts de CV op zit. De andere twee groepen zijn dus waarschijnlijk tot het maximale belast. Op een groep staat de hele keuken met een WMA, vaatwasser, kofiiezetapparaat, waterkoker, magnetron, een achterkamer, een slaapkamer en een badkamer.

Ik wil de installatie dus uitbreiden en voor zover mogelijk de belasting van de groepen herverdelen. In ieder geval gaat er een aparte leiding en groep naar de keuken om daar de belasting te kunnen verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Ik heb in mijn nieuwbouwwoning een klein tekort aan loze leidingen op zolder. Ik kan een andere opofferen, maar mag het volgende?

Standaard ligt er een PV-installatie van 5 panelen. Die zal wel op een eigen groep zitten, op een bestaande ALS waar ook andere groepen op zitten. Daarbij komt nog een 2e PV-installatie met 13 panelen. Bovendien komt er een wasmachine en een droger te staan. In totaal heb ik dus 4 groepen nodig, maar ik heb er maar 3 beschikbaar.

Mag ik vanaf mijn bestaande meterkast 3-fases laten aftakken (en dan vóór of na de ALS?), deze in een 19mm buis trekken en op zolder een kastje ophangen met 3 alamats, ten behoeve van de droger, wasmachine en de nieuwe PV installatie? Of, de droger, oude PV installatie en de nieuwe PV installatie.

Daarbij nog een puntje, kan een PV op een 30ma installatie, of is een 100ma/300ma beter geschikt?

[ Voor 3% gewijzigd door Mojo op 02-11-2017 22:40 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 12:48

cobo

I’m not make it, I create it

Topicstarter
Als de bestane PV-installatie al op een eigen groep zit. Kan hier wel de nieuwe PV-installatie er gewoon bij elkaar op. Mits ze samen niet meer stroom/ampère leveren dan 16A. Wel die groep voorzien van een eigen aardlekautomaat.

Zo nu heb je dan wel voordoende loze leidingen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Hier ook wat vragen omtrent PV installatie.

Ik heb 2,5mm2 naar de schuur liggen, deze kan ik makkelijk op een eigen groep zetten in de meterkast.
Vervolgens wil ik in de schuur een mini-groepenkast plaatsen, om daar de verbruikers van de PV opwek te scheiden. So far so good.

Maar de PV installatie bestaat uit 2 sets. Een set van 3200W, dat gaat nog wel op een 16A groep. De tweede set is 800W. Die zou ik in de mini-groepenkast wel weer op z'n eigen groep kunnen zetten, maar dat is het probleem niet. Dan zou ik dus drie groepen hebben in het mini-groepenkastje.

Het gaat er om dat ik dus iets van minimaal 20 a 25 meter aan 2,5mm2 heb liggen naar de schuur, in zijn eigen buis door de grond. En de 4000W overschrijdt in principe de 16A. Nou begrijp ik uit de tabellen dat je 20A of zelfs 25A door 2,5mm2 mag trekken?
Dus dan zou ik in de meterkast een 20A groep kunnen plaatsen voor de bekabeling naar de schuur toe. En dan werk ik veilig?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

cobo schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:51:
Als de bestane PV-installatie al op een eigen groep zit. Kan hier wel de nieuwe PV-installatie er gewoon bij elkaar op. Mits ze samen niet meer stroom/ampère leveren dan 16A. Wel die groep voorzien van een eigen aardlekautomaat.

Zo nu heb je dan wel voordoende loze leidingen beschikbaar.
Helaas, 4860Wp totaal, verdeeld over een 1500W omvormer en een 3000W.

Nu kan ik als het moet wel met veel moeite een groep daar krijgen, maar dit is veel makkelijker. Weet alleen niet zeker of het nu mag. :p

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

Topicstarter
Mojo schreef op donderdag 2 november 2017 @ 22:40:

Mag ik vanaf mijn bestaande meterkast 3-fases laten aftakken (en dan vóór of na de ALS?), deze in een 19mm buis trekken en op zolder een kastje ophangen met 3 alamats, ten behoeve van de droger, wasmachine en de nieuwe PV installatie? Of, de droger, oude PV installatie en de nieuwe PV installatie.
Deze oplossing kan wel. De 3-fase kabel vanaf de meterkast moet dan worden. Deze kabel moet dan worden afgezekeerd op 25 ampère i.v.m. dat de zonnepanelen maximaal 22 ampère kunnen leveren als ze samen op een fase zitten. Dan kan op zolder een groepenkast met 16 ampère automaten en aardlek automaten worden gebruikt.

Nu is het nodig dat de hoofdzekering minimaal 35 ampère is.

Als we nu de zonnepanelen verdelen over de fases dan kunnen we de kabel met 20A afzekeren. En dan hoeft de hooft zekering minimaal 25 ampère zijn.

Nu is het wel zo dat de 20A zekering niet selectief is op 16A. Nu dit geen probleem als alle groepen en fases niet volledige worden gebruikt. Wel moet je de wasmachine en de droogtrommel verdelen over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:26
Een mooiere oplossing is imho om een omvormer te combineren met een wasmachine of droger. Je kunt een 1 fasegroep op zolder met 2 automaatjes splitsen in een verbruikersgroep en een teruglevergroep. Er zijn zelfs standaardkastjes voor te koop.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
T-MOB schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:40:
Een mooiere oplossing is imho om een omvormer te combineren met een wasmachine of droger.
Ik zou dat zelf niet doen omdat dan de mogelijkheid bestaat dat je de draden overbelast.

Stel, je PV installatie is lekker 16A aan het invoeren. Je kan dan uit het stopcontact op die groep maximaal 32A trekken en dan nog zal de automaat niet uitslaan (want die ziet maar 16A langs komen).

Maar als je "gewone" kabels hebt liggen dan kunnen die daar niet tegen. Normaal zal niemand een 32A apparaat op een standaard stopcontact aansluiten maar bij een storing kan het natuurlijk wel gebeuren dat er te veel stroom wordt gebruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
JeroenE schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:25:
[...]
Ik zou dat zelf niet doen omdat dan de mogelijkheid bestaat dat je de draden overbelast.
Nee hoor, niet als je op zolder splitst in 2 groepen:
Afbeeldingslocatie: https://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentrum/wp-content/uploads/2013/05/Omvormer-op-eigen-groep.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

cobo schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:06:
[...]

Deze oplossing kan wel. De 3-fase kabel vanaf de meterkast moet dan worden. Deze kabel moet dan worden afgezekeerd op 25 ampère i.v.m. dat de zonnepanelen maximaal 22 ampère kunnen leveren als ze samen op een fase zitten. Dan kan op zolder een groepenkast met 16 ampère automaten en aardlek automaten worden gebruikt.

Nu is het nodig dat de hoofdzekering minimaal 35 ampère is.

Als we nu de zonnepanelen verdelen over de fases dan kunnen we de kabel met 20A afzekeren. En dan hoeft de hooft zekering minimaal 25 ampère zijn.

Nu is het wel zo dat de 20A zekering niet selectief is op 16A. Nu dit geen probleem als alle groepen en fases niet volledige worden gebruikt. Wel moet je de wasmachine en de droogtrommel verdelen over de fases.
De zonnepanelen hoeven niet op dezelfde fase. Die kunnen allebei op een aparte fase. Dus:

L1: Omvormer, 1300WP
L2: Omvormer, 3575WP
L3: Droger

Alles afgezekerd met 16A. Maar wat heb ik dan nodig. Ik sluit dit in de meterkast direct op de voeding van de netbeheerder aan, of achter de ALS? (Er hangen nu 3-fase ALS, dat mag volgens mij niet eens). En dan op zolder dus per fase een eigen Alamat.
T-MOB schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:35:
[...]

[afbeelding]
Dit zou ik eventueel nog kunnen doen, met de droger en de bestaande 1300WP installatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Mojo op 03-11-2017 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
T-MOB schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:35:
Aha, dat had is verkeerd gelezen. Ik dacht dat je wilde combineren in 1 groep. Maar jij wil combineren in 1 "kastje". Maar dat is hetzelfde wat hij zelf al had bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
En een wasmachine met aansluitwaarde 1900W mag samen met een warmtepompdroger van 800W op dezelfde groep. Scheelt ook weer :)
Met een wasmachine van 2300W gaat dat ook makkelijk, maar mag het eigenlijk niet (waarom heb ik nooit begrepen).

[ Voor 31% gewijzigd door Proton_ op 03-11-2017 15:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar kan ik nou een 20A automaat/groep zetten op 2,5mm^2 bedrading van tussen de 20 en 30 meter?
Bedrading ligt dus in de grond, onder huis en door de tuin naar de schuur toe. Gaat om een huis uit 2014.

Het lijkt volgens de NEN tabel wel te kunnen. En aan de andere kant van de bedrading zal het meteen weer in een mini groepenkast komen. Dus geen knooppunten/lasdozen onderweg, die 20A moeten kunnen verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
4kW aan omvormervermogen gaat waarschijnlijk ook best prima op een 16A automaat. Een 10% overbelasting kan meer dan een uur aanhouden voordat een B-karakteristiek uitgaat. Zo lang leveren PV-installaties zelden op piekvermogen.
JeroenE schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:05:
[...]
Aha, dat had is verkeerd gelezen. Ik dacht dat je wilde combineren in 1 groep. Maar jij wil combineren in 1 "kastje". Maar dat is hetzelfde wat hij zelf al had bedacht?
Niet helemaal, want hij wil naar boven gaan met een krachtgroep en die op zolder splitsen in 3 afzonderlijke groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 15:55
Volgens mij heb ik een vrij simpele vraag voor de gemiddelde klusser, maar ik kom er zo snel even niet uit. Ik heb namelijk onderstaande WCD+schakelaar in de garage. Nu wil ik van dit punt naar een ander punt v/d garage ook stopcontacten maken. Dit moet toch wel te doen zijn lijkt me?

Probleem is dat ik niet weet hoe ik moet zoeken. Hoe heet het onderdeel waarmee je van "inbouw" naar opbouw kunt? Want vanaf dan kan ik prima een pvc buisje doortrekken naar de andere kant van de garage.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/4szsufgm9qsa9al/stopcontact-garage-1-klein.jpg?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/85gc957en4vzp5d/stopcontact-garage-2-klein.jpg?dl=1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
Ik denk dat het mooiste is om een opbouwraam over je huidige gaten te plaatsen. Geen idee welk merk / serie je daar hebt, maar dus iets als dit: https://www.hornbach.nl/s...lans/7818473/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

Topicstarter
@Mojo de 16A Alamat komt op zolder zoals je zegt. In de groepenkast wordt de kabel van zolder via een 20A Installatieautomaat afgezekert. Deze Installatieautomaat komt op de aansluiting van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
T-MOB schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:32:
4kW aan omvormervermogen gaat waarschijnlijk ook best prima op een 16A automaat. Een 10% overbelasting kan meer dan een uur aanhouden voordat een B-karakteristiek uitgaat. Zo lang leveren PV-installaties zelden op piekvermogen.
Ok dat is waarschijnlijk waar.

Maar als ik toch groepen ga wijzigen kan ik hem, als dat mag volgens NEN, toch net zo goed op een 20A zetten?

Want ik geloof dat het ook gebruikelijk is om altijd naar lagere waardes toe te werken om fouten te kunnen uitsluiten. Dus als ik een 20A automaat heb die naar een mini groepenkast gaat met 16A automaten, dan knalt een van die twee eerst, mocht er een probleem zijn. Als ik van 16A naar 16A ga, dan kan ook de voorste eruit knallen en weet je niet waar de fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Je zit met selectiviteit, dat is wat jij aanduidt met naar lagere waarden toewerken. Om de selectiviteit te waarborgen moet je ongeveer factor 1.6 omlaag qua zekering. Een 16A zekering is selectief ten opzichte van een 25A zekering. Een 10A zekering is selectief ten opzicht van 16A enzoverder. Plaats je zekeringen met een kleiner verschil dan is niet zeker dat de kleinste van de 2 eerder doorslaat.

Een 20A zekering in je groepenkast is dus niet selectief tegenover een 25A hoofdzekering en wel ten opzichte van een 35A. Heb je een 3X25A hoofdaansluiting dan loop je dus het risico dat je hoofdzekering doorslaat bij een kortsluiting (met bijbehorende kosten).

Dat je met 16A in je hoofdkast en 16A in de verdeelkast in de schuur niet weet waar het probleem zit klopt. Maar dat weet je met de 20A-automaat ook niet. Om selectiviteit te hebben tov de 20A zekering zou je in de schuur op 12A moeten afzekeren. Maar je kunt je afvragen hoe erg het is om een situatie te hebben waarin je een paar keer heen en weer moet lopen om vast te stellen waar het probleem in je huisinstallatie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

cobo schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:32:
@Mojo de 16A Alamat komt op zolder zoals je zegt. In de groepenkast wordt de kabel van zolder via een 20A Installatieautomaat afgezekert. Deze Installatieautomaat komt op de aansluiting van de netbeheerder.
Oké, duidelijk.

En ik mag die 16A alamat niet direct afmonteren achter de hoofdzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24
Daar moet wel een hoofdschakelaar nog tussen. De gehele installatie dient met 1 handeling uitgeschakeld te kunnen worden. Qua waardes mag alles van 16A en minder achter de 25A hoofdzekering geplaatst worden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo

cobo

Topicstarter
Mojo schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:53:
[...]

Oké, duidelijk.

Nee, dat mag niet. Je moet alle fases in een keer uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Mojo schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:53:
[...]

Oké, duidelijk.

Ligt aan de plaats (hoofdgroepenkast of bv. een onderverdeler) maar na de hoofdzekering v/d beheerder, komt eerst je hoofdschakelaar, en daarachter mag je indd een alamat direct plaatsen achter de hoofdschakelaar.

Betreft dit trouwens een enkel-fase alamat of een meerfase alamat?
En waar mag/moet die geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Hoofdzekering in meterkast (=3x25A), daarna een hoofdschakelaar, op 3 fases.

Dan zou ik direct daarop in één 19mm buis een voorziening willen treffen op 3 fases direct naar zolder door te lussen, om deze op zolder te kunnen inzetten als 3 aparte groepen. In die situaties dus 2x een PV-installatie en 1x een wasmachine of droger. Alles individueel >16A uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Daar moet een zekering tussen in je meterkast die zorgt dat de 3 fasen die naar zolder lopen gezekerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Mojo schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:23:
Hoofdzekering in meterkast (=3x25A), daarna een hoofdschakelaar, op 3 fases.

Dan zou ik direct daarop in één 19mm buis een voorziening willen treffen op 3 fases direct naar zolder door te lussen, om deze op zolder te kunnen inzetten als 3 aparte groepen. In die situaties dus 2x een PV-installatie en 1x een wasmachine of droger. Alles individueel >16A uiteraard.
T-MOB schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:12:
Daar moet een zekering tussen in je meterkast die zorgt dat de 3 fasen die naar zolder lopen gezekerd zijn.
Je moet inderdaad zoals @T-MOB al zegt eerst in je hoofdmeterkast deze kabel nog afzekeren, dit i.v.m. de kabel te kunnen afschakelen zonder dat je je volledige installatie hoeft af te schakelen.

En dan quote ik mezelf even:
Annuk schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 19:21:
[...]

Weet zo ook niet zeker of het volgende is toegestaan volgens gewone norm maar is thuisbedrijfssituatie dus mogelijk iets anders: Werkplaats aan huis, hoofdzekering is 3x25A, een alamat C25 300mA in de hoofdmeterkast voor de afgaande kabel, in werkplaats een onderverdeler met netjes 30mA aardleks en B16 voor gewone lichtgroepen, enkele C16 (zowel enkel als meerfase) automaten voor de (zwaardere) apparaten.
Enige wat ik weet installatiebedrijf daar aangelegd en heeft het laten keuren, tot zoverre goedgekeurd omdat de C25 als voorbeveiliging is gebruikt en de rest daarna netjes en selectief is aangelegd.
Als je bv. bovenstaande zou willen, dus een 3 fase B of C 25 in je hoofdmeterkast, en dan een onderverdeler, zoek dit even uit/vraag dit even aan een installateur in de buurt.
Aangezien bovenstaande situatie was bij iemand die een thuisbedrijfje heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Oke, bedankt allemaal voor de input.

In dat geval is het gewoon slimmer om de bestaande PV-installatie samen met de droger op een ZV16 (zo heet dat geloof ik) af te werken. Die stond al eerder vermeld in dit topic. Of toch nagaan of ik alsnog een extra groep daar kan krijgen. Achter de trap zit een leidingkoof. Die kan ik eventueel wel open prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Vreemde keuring dan, maar ik snap hem wel. Een C25 achter een 3x25A aansluiting is niet echt selectief. Echter als je bij de keuring alles voor de meter ''vergeet'' (wat nog wel eens wilt gebeuren) is er idd niets aan de hand.

Als je alles gewoon netjes wilt hebben @Mojo zou ik inderdaad gewoon 1x of 2x 3x2,5mm² ymvk door de schacht trekken en deze een eigen groep geven elk op een eigen fase. Je krijgt dan in de meterkast een 4P HS met 3x 30mA aardlekschakelaar (1 per fase) en dan 12 eindgroepen totaal (4 per aardlekschakelaar). De 3 fase 19mm buis OVK oplossing is wel echt ver in het grijze gebied van de normen, de ZV16 lijkt me dan een nettere oplossing. Een 25A plaatsen als je het vermogen toch niet gaat gebruiken op een enkele afnemer (zoals een laadpaal) puur voor selectiviteit zou ik niet aan beginnen. Netbeheerders worden daar doorgaans niet zo blij van.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Jim423 schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:55:
Vreemde keuring dan, maar ik snap hem wel. Een C25 achter een 3x25A aansluiting is niet echt selectief. Echter als je bij de keuring alles voor de meter ''vergeet'' (wat nog wel eens wilt gebeuren) is er idd niets aan de hand.
Dat stukje voor de meter is/was niet vergeten hoor, stond netjes vermeld (was een keurmeester van enexis ingeschakeld via de installateur).

Het punt is dat je de afgaande kabel moet kunnen afschakelen, in principe dus hetzelfde wat je bij je lichtgroep(en) doet in je hoofdmeterkast, daar zit alleen daarna geen subverdeler meer achter.

Het punt (wat ook vermeld is in de documenten van de keurmeester) is dat je die kabel dus moet kunnen afschakelen en dat de EIND-groepen wel selectief moeten zijn aan de hoofdzekering (of de voorzekering als hoofdzekering nog hoger is). Deze voor-zekering mag niet hoger zijn dan de zekeringen v/d netbeheerder maar wel gelijkwaardig.
Dit voorkomt namelijk ook dat de zekering van hoofdverdeler gelijk zou springen met die in de onderverdeler (als b.v. beide 16A zijn).

Theoretisch zou je ook een 2e HS kunnen plaatsen voor de afgaande kabel naar de subverdeler, maar zo uit m'n hoofd mag dat dan weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Blijf het zeer apart vinden dat die keurmeester dat een dikke prima geeft. Maar zo gaat het wel vaker, bij mij zou die er niet zo makkelijk doorheen fietsen in ieder geval ;) Een C25 achter een C25 plaatsen slaat natuurlijk nergens op. Ook een C25 plaatsen onder het mom van een lastscheider is zeer vreemd. (een verdere functie heeft 'ie namelijk niet). Alle kabels afgaand uit een hoofdverdeler (dus niet achter een hoofdschakelaar) horen gewoon selectief te zijn, dit staat ook zo in de netcode 2.1.4.1:
– De beveiliging van elektrische installaties en onderdelen daarvan is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
staat dus nogal schril in contrast met:
Annuk schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:37:
[...]Deze voor-zekering mag niet hoger zijn dan de zekeringen v/d netbeheerder maar wel gelijkwaardig.
De kabel vanaf je hoofdverdeelkast naar je subverdeler behoort gewoon tot de installatie van de eindafnemer. Kan nergens vinden dat hier voor particuliere installaties een uitzondering voor wordt gemaakt. Het kan de netbeheerder natuurlijk ook niks boeien of er een subverdeler of tuinlamp achter die kabel hangt, die willen gewoon niet hebben dat hun automaten onnodig slijten. Dat het bij die zaak is goedgekeurd is mooi natuurlijk maar ik zou daar geen garanties aan gaan hangen naar anderen.

Van een tijdje terug (over kabels gelijkwaardig zekeren vanuit de hvk) maar nog steeds van toepassing vind ik:
Was vanmiddag op een bijeenkomst van inspectiebedrijven. Even overlegd met een collega van Enexis. Gestelde situatie mag absoluut niet. Bij een kortsluiting dienen eerst de eigen beveiligingen van de gebruiker aan te spreken. (Staat nog steeds boete op behalve als er automaten zijn toegepast door het energiebedrijf die voor de gebruiker bereikbaar zijn) Verder dient men m.b.t. overbelasting er voor te zorgen dat de fasebelasting gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Jim423 schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:39:
Blijf het zeer apart vinden dat die keurmeester dat een dikke prima geeft. Maar zo gaat het wel vaker, bij mij zou die er niet zo makkelijk doorheen fietsen in ieder geval ;) Een C25 achter een C25 plaatsen slaat natuurlijk nergens op. Ook een C25 plaatsen onder het mom van een lastscheider is zeer vreemd. (een verdere functie heeft 'ie namelijk niet). Alle kabels afgaand uit een hoofdverdeler (dus niet achter een hoofdschakelaar) horen gewoon selectief te zijn, dit staat ook zo in de netcode 2.1.4.1:

[...]

staat dus nogal schril in contrast met:

[...]
Niet persoonlijk bedoelt maar is wel een beetje selectief quoten he, want wat staat ervoor ;)

dat je die kabel dus moet kunnen afschakelen en dat de EIND-groepen wel selectief moeten zijn aan de hoofdzekering
De kabel vanaf je hoofdverdeelkast naar je subverdeler behoort gewoon tot de installatie van de eindafnemer. Kan nergens vinden dat hier voor particuliere installaties een uitzondering voor wordt gemaakt. Het kan de netbeheerder natuurlijk ook niks boeien of er een subverdeler of tuinlamp achter die kabel hangt, die willen gewoon niet hebben dat hun automaten onnodig slijten. Dat het bij die zaak is goedgekeurd is mooi natuurlijk maar ik zou daar geen garanties aan gaan hangen naar anderen.

Van een tijdje terug (over kabels gelijkwaardig zekeren vanuit de hvk) maar nog steeds van toepassing vind ik:

[...]
Wat in jou laatste quote staat, dat gebeurt ook in deze situatie.. Het enige is dat de de groepen een stukje verplaatst zijn, hiervoor staat wel een (niet-selectieve)C25 zekeringautomaat als zijnde lastscheider wat je in je vorige bericht ook al aanhaalde.

Als je het theoretisch zou bekijken is er sowieso niets aan de hand, de eindgroepen zijn gewoon netjes selectief aan de hoofdzekering, die C25 zit er puur tussen als lastscheider.
Als je bv. kijkt naar een aanbouwkast naast/boven je hvk waar je HS e.d. in zit gebeurt hetzelfde, deze wordt vanaf HS ook netjes verdeeld over B (en mogelijk C16) groepen.
Het is theoretisch gezien dus puur een verplaatsing van je aanbouwkast zodat je minder ver zou hoeven te lopen als er iets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

De transplantatie is achter de rug, ik heb enkele glaszekeringhouders over... enig idee of ik daar iemand nog een plezier mee doe?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik snap jouw gedachtengang. Technisch/theoretisch gezien is het ook geen ramp om het op deze manier aan te sluiten. Je hebt dubbele beveiliging tegen 250A straatzekering + aardlekbev. Maar waar het mis gaat in de beredenering hierboven is dat de kabel naar en de onderverdeler zelf (dus niet de eindgroepen IN de OVK) niet selectief gezekerd zijn op de hoofdzekering. Daardoor gebeurd dit:
Bij een kortsluiting dienen eerst de eigen beveiligingen van de gebruiker aan te spreken.
dus niet. Namelijk bij een kortsluiting in de klemmen/bedrading OVK/HS OVK/kabel(mof) HVK<>OVK spreekt de hoofdzekering ook aan. En dat is dus niet netjes. Alle afgaande kabels uit de HVK horen namelijk selectief gezekerd te zijn ongeacht wat erachter zit.

Zoals reeds gezegd heb ik nergens een bron kunnen vinden dat een kabel naar een OVK met selectieve eindgroepen erin gelijkwaardig gezekerd mag zijn op de hoofdzekeringen binnen particuliere installaties. Er staat namelijk in de bepaling geen uitzondering daarvoor. En ik snap best dat je die selectiviteit niet altijd voor elkaar kan krijgen in alle situaties, en als je je installatie op die manier gekeurd hebt gekregen prima, maar ik persoonlijk zou het niet adviseren, zeker niet als er ook nog andere mogelijkheden zijn zoals een extra 16A groep. :) Het klopt dat een uitbreidingskast ook niet sel. gezekerd wordt echter is dit toegestaan omdat tegen hetzelfde bord is geschroefd. Dit wordt dus gewoon gezien als 1 groepenkast/verdeler. Maargoed ik denk dat we beiden ons punt wel hebben gemaakt nu :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@Jim423 Het is inderdaad vrij moeilijk om het anders enigszins selectief te maken zonder je hoofdzekering te verzwaren en daarbij dus ineens jackpot te gaan betalen aan je vastrecht ;)

Hoe en wat de keurmeester destijds heeft gekeken kan ik niet exact over oordelen, maar het is goedgekeurd door hem ;)
Maargoed ik denk dat we beiden ons punt wel hebben gemaakt nu :9
Inderdaad :) en wil er ook absoluut geen vete o.i.d. van maken ;) oftewel nu tijd voor bier :9 lekker vroeg op dit moment :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 21:46
Even een vraagje hier. Ik heb een beltrafo in mijn groepenkast, maar zijn er nog voorwaarden hoe ik de output (8V) zo veilig mogelijk de groepenkast uit krijg? Kan me voorstellen dat het niet wenselijk is dat die kabel nog een heel parcours tussen de 230V kabels loopt, of maakt dat niet uit? :).

Even voor de duidelijkheid, ik heb een iets andere groepenkast dan gebruikelijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Er is voor zwakstroom (deurbellen, telefoon etc.), daar valt dit onder, maar één regel. En die is dat zwakstroomdraden NOOIT door buizen getrokken mogen worden waar ook 230V draden in liggen. Verder is dit aan geen enkel voorschrift gebonden. Het is alleen voor je zelf een kwestie (geen plicht) van netjes en overzichtelijk te werk gaan, zodat het een kritische blik kan doorstaan. Dus niet van: "Welke vreeslijke prutser is hier bezig geweest". Je ziet namelijk wel eens toestanden waar over je alleen maar je hoofd schudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik wil een PV verdeler / mini-groepenkast gebruiken. Ik wil hiervoor in de meterkast een 20A automaat plaatsen, zodat dit "selectief" is naar de pv-verdeler met 16A automaten. En 20A mag over de bedrading.

Nou begreep ik dat het de bedoeling is deze PV verderlers / mini groepenkasten in je meterkast niet op een aardlekschakelaar te zetten. En dan uiteraard wel een aardlekschakelaar in de PV verdeler / mini groepenkast.
Dit zal zijn omdat je (bij alles 30mA) de aardlekschakelaars niet selectief achter elkaar kan zetten, ze hebben dezelfde threshold.

Maar het gevolg hiervan is dat ik dan een kabel heb die wel gezekerd is, maar pas een aardlekautomaat heeft bij de mini groepenkast / pv verdeler.
Dat is toch totaal niet wenselijk? Misschien bij een veilige kabel in huis nog wel okee, maar deze kabel gaat door de tuin. Kans is vrij groot dat daar een keer per ongeluk een schep in wordt gezet.

Dan kan ik toch beter twee keer 30mA aardlekschakelaars achter elkaar zetten? Dat is niet ideaal, maar die aardlekschakelaar in de meterkast zal alleen de groep erachter hebben welke de PV verdeler / mini groepenkast erachter heeft. Dan zijn er ook geen misverstanden als deze eruit vliegt.

Mis ik nog iets?
Bovenstaande staat los van aardlekautomaten die nodig zijn voor in de PV verdeler voor een PV groep., dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

!null schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:43:
Ik wil een PV verdeler / mini-groepenkast gebruiken. Ik wil hiervoor in de meterkast een 20A automaat plaatsen, zodat dit "selectief" is naar de pv-verdeler met 16A automaten. En 20A mag over de bedrading.

Nou begreep ik dat het de bedoeling is deze PV verderlers / mini groepenkasten in je meterkast niet op een aardlekschakelaar te zetten. En dan uiteraard wel een aardlekschakelaar in de PV verdeler / mini groepenkast.
Dit zal zijn omdat je (bij alles 30mA) de aardlekschakelaars niet selectief achter elkaar kan zetten, ze hebben dezelfde threshold.

Maar het gevolg hiervan is dat ik dan een kabel heb die wel gezekerd is, maar pas een aardlekautomaat heeft bij de mini groepenkast / pv verdeler.
Dat is toch totaal niet wenselijk? Misschien bij een veilige kabel in huis nog wel okee, maar deze kabel gaat door de tuin. Kans is vrij groot dat daar een keer per ongeluk een schep in wordt gezet.

Dan kan ik toch beter twee keer 30mA aardlekschakelaars achter elkaar zetten? Dat is niet ideaal, maar die aardlekschakelaar in de meterkast zal alleen de groep erachter hebben welke de PV verdeler / mini groepenkast erachter heeft. Dan zijn er ook geen misverstanden als deze eruit vliegt.

Mis ik nog iets?
Bovenstaande staat los van aardlekautomaten die nodig zijn voor in de PV verdeler voor een PV groep., dat is weer een ander verhaal.
Als je alles veilig wilt doen zal je die kabel toch minstens 50 of 60 cm diep in de grond moeten leggen daar komt geen schep bij ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Nog een vraag. :+ Ik had bij de oplevering van mijn woning vandaag een discussie over de afwerking van de groepenkast. Zoals ik het begrijp sinds de NEN1010:2015 is het niet toegestaan om met een 3P aardlekautomaat 4 normale groepen af te zekeren.

Nu kwam hij op de proppen, met een website die quote dat het sinds 2017 wel weer is toegestaan, maar niet wenselijk zou zijn... Nu kan ik alleen zelf de NEN niet openen. Kan iemand hier bevestigen hoe dit nu feitelijk zit.

Komt nog eens bij trouwens dat de bestaande PV-installatie niet achter een aardlek zit, en dat de Perilex is afwerkt met L1, L2 en 2x 0... Ik zou er een kookplaat op hebben aangesloten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:56:
Nog een vraag. :+ Ik had bij de oplevering van mijn woning vandaag een discussie over de afwerking van de groepenkast. Zoals ik het begrijp sinds de NEN1010:2015 is het niet toegestaan om met een 3P aardlekautomaat 4 normale groepen af te zekeren.

Nu kwam hij op de proppen, met een website die quote dat het sinds 2017 wel weer is toegestaan, maar niet wenselijk zou zijn... Nu kan ik alleen zelf de NEN niet openen. Kan iemand hier bevestigen hoe dit nu feitelijk zit.
Precies zoals hij zegt... Het wordt "niet aanbevolen". Het mag wel. Als er niets speciaals over is afgesproken dan mag dit dus gewoon worden opgeleverd.

Tenminste... Ik mag hopen dat het een 4P aardlekschakelaar is ipv 3P. ;)
Komt nog eens bij trouwens dat de bestaande PV-installatie niet achter een aardlek zit,
Dat is mogelijk niet volgens de norm, maar om daar over te oordelen zou je de aardcircuitweerstand moeten weten. Welk stelsel is het? (TT, TN?)
en dat de Perilex is afwerkt met L1, L2 en 2x 0... Ik zou er een kookplaat op hebben aangesloten...
Uh ja, ik zou er ook een kookplaat op aansluiten? :?

Ik mis even wat hier aan mankeert. Het is wellicht niet de meest logische optie als er een driefasenaansluiting beschikbaar is, maar als je een "kookgroep" voor max 7,4kW hebt besteld, dan heb je die toch gekregen? Dit kun je perfect aansluiten op een kookplaat.

Wat is dan precies de toegevoegde waarde van die 2e 30mA aardlekschakelaar in de onderverdeler? Die kun je dan toch net zo goed achterwege laten? :)

Je kunt de boel ook netjes selectief maken met een 300mA aardlekschakelaar in de hoofdverdeler.

[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 06-11-2017 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Xander schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:18:
Precies zoals hij zegt... Het wordt "niet aanbevolen". Het mag wel. Als er niets speciaals over is afgesproken dan mag dit dus gewoon worden opgeleverd.

Tenminste... Ik mag hopen dat het een 4P aardlekschakelaar is ipv 3P. ;)
Dus het is wéér gewijzigd en mag toch wel weer? En 4P idd :P, driefasen.
Dat is mogelijk niet volgens de norm, maar om daar over te oordelen zou je de aardcircuitweerstand moeten weten. Welk stelsel is het? (TT, TN?)
Geen idee. Waar kan ik dat zien?
Uh ja, ik zou er ook een kookplaat op aansluiten? :?

Ik mis even wat hier aan mankeert. Het is wellicht niet de meest logische optie als er een driefasenaansluiting beschikbaar is, maar als je een "kookgroep" voor max 7,4kW hebt besteld, dan heb je die toch gekregen? Dit kun je perfect aansluiten op een kookplaat.
Ik begrijp dat een Perilex ofwel op 2x230v uit dezelfde fase moet zitten, ofwel een echte 3-fase krachtgroep moet zijn. Niet dus? Logisch met een driefasenaansluiting vind ik het in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo schreef op maandag 6 november 2017 @ 22:58:
[...]

Dus het is wéér gewijzigd en mag toch wel weer? En 4P idd :P, driefasen.
Inderdaad...
[...]

Geen idee. Waar kan ik dat zien?
Bij een TN sfelsel krijg je een aardaansluiting geleverd door de netbeheerder, er komt dan een geel/groene draad vanuit het meterbord de verdeelkast binnen of er zit een lipje buiten de hoofdzekeringkast. In het geval van een TN stelsel is de aardcircuitweerstand zeker laag genoeg om die PV groep zonder aardlekschakelaar aan te sluiten.

Bij een TT stelsel ben je afhankelijk van een eigen aardelektrode (maar de aanwezigheid van die elektrode wil niet per sé zeggen dat het een TT stelsel is, het kan een TN stelsel met hulpelektrode zijn). Dan valt er niets zinnigs te zeggen over de aardverspreidingsweerstand die je kunt verwachten, deze zou je moeten meten als je echt aan de installatie twijfelt.
[...]

Ik begrijp dat een Perilex ofwel op 2x230v uit dezelfde fase moet zitten, ofwel een echte 3-fase krachtgroep moet zijn. Niet dus? Logisch met een driefasenaansluiting vind ik het in elk geval niet.
Logisch is het misschien niet, nee.

Maar het gros van de kookplaten gebruikt maar 2 van de 3 fasen, ook wanneer je hem op een krachtgroep aan sluit. Aan 2 van de 3 fasen heb je dus genoeg. Een tweede nul is in dit geval niet nodig, maar je hebt er ook geen last van. Ik zie geen probleem, tenzij je een kookplaat met een aansluitwaarde boven de 7,4kW hebt.

Zal wel een ABB busboard kast zijn? Dan ziet de kookgroep er standaard zo uit in een driefasen kast.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 06-11-2017 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:46
Techneut schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:51:
Er is voor zwakstroom (deurbellen, telefoon etc.), daar valt dit onder, maar één regel. En die is dat zwakstroomdraden NOOIT door buizen getrokken mogen worden waar ook 230V draden in liggen. Verder is dit aan geen enkel voorschrift gebonden. Het is alleen voor je zelf een kwestie (geen plicht) van netjes en overzichtelijk te werk gaan, zodat het een kritische blik kan doorstaan. Dus niet van: "Welke vreeslijke prutser is hier bezig geweest". Je ziet namelijk wel eens toestanden waar over je alleen maar je hoofd schudt.
Dat is helemaal geen regel.
De isolatiewaarde van de zwakstroomkabel moet voldoende zijn.
Een KNX-kabel heeft 4kV isolatie en mag zodoende gecombineerd worden met 220V draden in buis.

In de schakelkast van een domotica installatie lopen de 220V VDS-draden ook gewoon gezamenlijk met zwakstroom VDS-draden van de relais het is namelijk anders niet te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
Zoals ik hier al schreef T-MOB in "Het grote topic voor Elektra huisinstall..." is een combinatie van 20A en 16A zekeringen niet selectief. Nu is dat in je huisinstallatie tot daar aan toe. Maar als je een 25A hoofdzekering hebt is die 20A ook niet selectief. Dat geeft dus naast het formele bezwaar tegen niet-selectieve afekering ook een praktisch bezwaar dat je hoofdzekering eruit kan vliegen bij een sluiting.
Groepen met apparaten die je vast aansluit (dus zonder stekker) hoef je niet met een ALS te beveiligen. Een onderverdeler mag dus zonder ALS worden aangesloten. Maar het mag ook met. Als je kijkt naar de functie van de ALS dan beveligt deze tegen lekstromen naar aarde. Daar zijn twee veiligheidsrisico's aan verbonden. De eerste is het risico dat dit lek door een persoon loopt. Een 30mA aardlek beschermt het gros van de mensen tegen de - anders mogelijk fatale - gevolgen.
Het tweede risico is dat er een grote stroom weglekt naar aarde waardoor mogelijk brand kan ontstaan. Een ALS van 100mA of 300mA sluit dit risico uit.

Daarmee kun je dan zelf een afweging maken. Wat ik zou doen in jouw situatie is (als een extra kabel geen optiei is) een C16 300mA alamat (of 100mA als je die betaalbaar tegenkomt) ophangen in de meterkast. Vanaf daar naar de PV-verdeelkast in de schuur. Daar zou ik dan een B16 30mA alamat toepassen voor de verbruikers. De inverter zou ik met B16 afzekeren, dus zonder verdere aardlekbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
  • Laatst online: 06-03 13:08
Ik woon sinds een jaar in Duitsland, en heb er een huis uit 1954 gekocht. Ik heb de hele huisinstallatie vernieuwd, uiteraard volgens Duitse normen. Onwaarschijnlijk om te zien hoeveel verschil er zit tussen NEN1010 en de Duitse normen.

Een aantal zaken is in IMHO veel beter geregeld in Duitsland dan in Nederland. Ik denk dan bijvoorbeeld aan 1 aardlek voor de hele installatie, en een niet geschakelde nul voor de automaten. Maar er zijn veel meer verschillen. Ik wilde het maar even gezegd hebben :)

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jsaturnus schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:10:
Ik woon sinds een jaar in Duitsland, en heb er een huis uit 1954 gekocht. Ik heb de hele huisinstallatie vernieuwd, uiteraard volgens Duitse normen. Onwaarschijnlijk om te zien hoeveel verschil er zit tussen NEN1010 en de Duitse normen.

Een aantal zaken is in IMHO veel beter geregeld in Duitsland dan in Nederland. Ik denk dan bijvoorbeeld aan 1 aardlek voor de hele installatie, en een niet geschakelde nul voor de automaten. Maar er zijn veel meer verschillen. Ik wilde het maar even gezegd hebben :)
Grappig, dat zijn juist zaken waar de NEN het iets beter doet dan bijv. de Franse norm.
Een automaat zou m.i. altijd dubbelpolig moeten afschakelen, je weet anders nooit zeker dat je nul niet opgetild wordt door een andere groep.
De meerdere aarlekken zijn er juist voor om te garanderen dat je nooit je gehele huis in één keer donker maakt, beetje flauw om het vast te leggen, maar m.i. wel een good practice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:26:
[...]

Grappig, dat zijn juist zaken waar de NEN het iets beter doet dan bijv. de Franse norm.
Een automaat zou m.i. altijd dubbelpolig moeten afschakelen, je weet anders nooit zeker dat je nul niet opgetild wordt door een andere groep.
De meerdere aarlekken zijn er juist voor om te garanderen dat je nooit je gehele huis in één keer donker maakt, beetje flauw om het vast te leggen, maar m.i. wel een good practice.
Ik zie het toch iets anders: door de nul af te schakelen wordt deze zwevend, waardoor je in geval van problemen (bv (gedeeltelijk) sluiting met een andere fase) nooit zeker weet wat het potentiaal ervan is. Door de nul vast te houden blijft hij nul, ongeacht wat er in de installatie niet goed zit. Juist door afschakelen kan de nul gaan zweven.

En omdat er in Duitsland maar 1 aardlek is moet je veel beter je best doen m.b.t. lekstromen. Waar in Nederland de totale lekstroom het aantal aardlekschakelaars x 30 mA is, mag je in Duitsland in totaal niet boven de 30 mA uitkomen.

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok klinkt wel goed, maar het maakt het zoeken van problemen niet makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:42:
[...]

Daarmee kun je dan zelf een afweging maken. Wat ik zou doen in jouw situatie is (als een extra kabel geen optiei is) een C16 300mA alamat (of 100mA als je die betaalbaar tegenkomt) ophangen in de meterkast. Vanaf daar naar de PV-verdeelkast in de schuur. Daar zou ik dan een B16 30mA alamat toepassen voor de verbruikers. De inverter zou ik met B16 afzekeren, dus zonder verdere aardlekbeveiliging.
Maar die C16 300mA aardlekautomaat beschermt dan toch niet het gros van de mensen tegen de - anders mogelijk fatale - gevolgen? Bijvoorbeeld in het geval iemand wel de schep in die grondkabel zet.

Ik heb namelijk een vergelijkbare vraag met een PV-verdeler op zolder. Vanuit de meterkast gaat deze vanaf de hoofdschakelaar naar een B16 automaat die de leiding zekert naar de PV-verdeler. Vanaf daar zit (na een 40A hoofdschakelaar; enkel om de PV-verdeler in een keer te kunnen schakelen) de PV-panelen en de verbruiksgroep elk op een B16 30ma aardlekautomaat. Dat is allemaal zo volgens de instructies van de PV-verdeler. Nu zit deze leiding in het begon gegoten, maar in theorie bestaat hier toch ook gevaar als iemand per ongeluk een boor in de kabels zet? Moet ik daarom de B16 automaat in de meterkast ook niet vervangen door een aardlekautomaat B16 30ma (ondanks dat je dan aardlek na aardlek krijgt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Rebunted schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:56:
[...]
Maar die C16 300mA aardlekautomaat beschermt dan toch niet het gros van de mensen tegen de - anders mogelijk fatale - gevolgen? Bijvoorbeeld in het geval iemand wel de schep in die grondkabel zet.
Dat klopt. In mijn overweging is het risico dat mensen bij die leiding komen te verwaarlozen. En als je er bij komt heeft een grondkabel nog een aardscherm rond de draden ook. De 300mA is om brand te voorkomen door een probleem met de leiding (en vooral de omvormer). Veiliger is inderdaad om op 30mA te zitten, maar omvormers willen nog wel eens problemen geven met 30mA aardlekbeveligingen.
Nu zit deze leiding in het begon gegoten, maar in theorie bestaat hier toch ook gevaar als iemand per ongeluk een boor in de kabels zet? Moet ik daarom de B16 automaat in de meterkast ook niet vervangen door een aardlekautomaat B16 30ma (ondanks dat je dan aardlek na aardlek krijgt)?
Als je er beter van slaapt kun je dat doen, maar ik deel je mening dat het gevaar vooral theoretisch is. De huidige opzet voldoet in elk geval aan de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@T-MOB Ik ga denk ik wel 30mA achter 30mA aardleks doen, omdat het een grond kabel betreft. Daar slaap ik dan inderdaad beter van :P
Als de omvormers problemen gaan geven op 30mA dan verander ik het alsnog. Zal dit ook even checken bij de gene die de omvormer in gebruik had.

Wat betreft de selectiviteit, er moet dus een factor 1.6 gebruikt worden, duidelijk.
Echter ga ik dan toch liever voor de 20A ipv 25A. Het is een lange kabel, valt binnen de NEN nog net binnen de afstand dat ik 25A mag doen. Maar ik verwacht er ook nooit meer dan 20A overheen.
Daarom gebruik ik liever 20A, dan heb ik nog wel selectiviteit maar niet met de marge die de NEN voorschrijft. Dus er zou dan alsnog een kans bestaan dat ze er allebei, of die in de meterkast van 20A eerst uitvliegt.
Ik vind de veiligheid toch belangrijker, dan het gemak tijdens het uitzoeken van problemen.

Bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:24:
[...]

Dat klopt. In mijn overweging is het risico dat mensen bij die leiding komen te verwaarlozen. En als je er bij komt heeft een grondkabel nog een aardscherm rond de draden ook. De 300mA is om brand te voorkomen door een probleem met de leiding (en vooral de omvormer). Veiliger is inderdaad om op 30mA te zitten, maar omvormers willen nog wel eens problemen geven met 30mA aardlekbeveligingen.
!null schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:33:
@T-MOB Ik ga denk ik wel 30mA achter 30mA aardleks doen, omdat het een grond kabel betreft. Daar slaap ik dan inderdaad beter van :P
Als de omvormers problemen gaan geven op 30mA dan verander ik het alsnog. Zal dit ook even checken bij de gene die de omvormer in gebruik had.
Als de 30mA achter 30mA dan problemen lijkt te geven; kun je er dan ook voor kiezen om geen aardlek meer direct voor de zonnepanelen te plaatsen (en dus alleen een aarlekautomaat als leidingzekering te gebruiken)? Of kan dit niet omdat op de PV-verdeler ook nog verbruikers zitten naast de zonnepanelen (en het verplicht is de zonnepanelen een eigen aardlek te geven)?

[ Voor 59% gewijzigd door Rebunted op 07-11-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:35:
[...]

Dat is helemaal geen regel.
De isolatiewaarde van de zwakstroomkabel moet voldoende zijn.
Een KNX-kabel heeft 4kV isolatie en mag zodoende gecombineerd worden met 220V draden in buis.
Tja, ik zit niet in het installatietechniek.
Maar in mijn studietijd, lang geleden, heb ik de voorschriften en vooral de achtergrond wel intensief moeten leren. Naast de voornaamste zaken als veiligheid werd gewezen op logica en vooral op overzichtelijkheid. Eén regel zal vast niet geschrapt zijn in nieuwere edities, namelijk dat je geen draden van verschillende stroomketens in dezelfde buis mag leggen. Letterlijk citaat uit een oude editie van de NEN1010, artikel 231:
Draden of aders die tot verschillende stroomketens behoren, mogen niet in dezelfde buis zijn gelegd of van dezelfde twee- of meeraderige leiding deel uitmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 07-11-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Rebunted schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:42:
Als de 30mA achter 30mA dan problemen lijkt te geven; kun je er dan ook voor kiezen om geen aardlek meer direct voor de zonnepanelen te plaatsen (en dus alleen een aarlekautomaat als leidingzekering te gebruiken)? Of kan dit niet omdat op de PV-verdeler ook nog verbruikers zitten naast de zonnepanelen (en het verplicht is de zonnepanelen een eigen aardlek te geven)?
Dat kan sowieso. Als je een 30mA alamat in de meterkast plaatst kun je met gewone automaten in je verdeler werken. De enige verpllichting die er is is dat verbuikersgroepen met stopcontacten achter een 30mA aardlekbeveliging zitten (en dan max 4 per per ALS).
!null schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:33:
Wat betreft de selectiviteit, er moet dus een factor 1.6 gebruikt worden, duidelijk.
Echter ga ik dan toch liever voor de 20A ipv 25A. Het is een lange kabel, valt binnen de NEN nog net binnen de afstand dat ik 25A mag doen. Maar ik verwacht er ook nooit meer dan 20A overheen.
Heb je een 1X35A hoofdaansluiting dan? Wat ik je probeerde te vertellen is namelijk niet dat je een 25A in je meterkast moet zetten, maar dat je niet beter niet hoger dan 16A kunt gaan als je hoofdzekering (dus die van de netbeheerder) maar 25A is.

[ Voor 9% gewijzigd door T-MOB op 07-11-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
T-MOB schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:52:
[...]

Dat kan sowieso. Als je een 30mA alamat in de meterkast plaatst kun je met gewone automaten in je verdeler werken. De enige verpllichting die er is is dat verbuikersgroepen met stopcontacten achter een 30mA aardlekbeveliging zitten (en dan max 4 per per ALS).
Dat snap ik, maar bij een PV-verdeler ga je dan zowel verbruikersgroepen + zonnepanelen groep achter dezelfde aardlekbeveiliging zetten. Is dat wel toegestaan? Ik meen me te herinneren dat je een zonnepanelen groep altijd een eigen aardlek moet geven (of in ieder geval niet met verbruikersgroepen mag delen). In het laatste geval kom je (als je de leiding ook met een aardlek wil beveiligen) altijd uit op een aardlek na aardlek toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb je een 1X35A hoofdaansluiting dan? Wat ik je probeerde te vertellen is namelijk niet dat je een 25A in je meterkast moet zetten, maar dat je niet beter niet hoger dan 16A kunt gaan als je hoofdzekering (dus die van de netbeheerder) maar 25A is.
Ik ga naar 3x25A. Dus een 25A automaat is niet handig inderdaad.

Je zegt dat 20A ook geen goed idee is, omdat je dan geen selectiviteit behoudt. En daarmee bedoel je dat je de 1.6 factor niet haalt.

Maar ik wil wel meer dan 16A erover sturen (18A), als alle zonnepanelen voluit aan het leveren zijn, verdeelt over twee omvormers, en dus twee 16A groepen in de PV verdeler.
En dus gebruik maken van de kabel die er al ligt, omdat er anders heel veel moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:46:
[...]
Eén regel zal vast niet geschrapt zijn in nieuwere edities, namelijk dat je geen draden van verschillende stroomketens in dezelfde buis mag leggen.
[...]
Maar gaat die regel niet specifiek voor low voltage (waaronder 220V) op? Een extra low voltage (waaronder een KNX bus) is namelijk veilig geacht voor aanraking.

Natuurlijk is het op zijn zachtst gezegd dubieus als een ELV leiding door een buis loopt die op LV gevoed wordt door een andere groep dan waar je ELV voeding zit, maar als je ELV leiding een hoog genoege isolatieweerstand heeft, dan zou het moeten kunnen.

Persoonlijk zou ik tussen de ELV bussen een galvanische scheiding willen die op zijn minst gelijk loopt met de groepen, maar ik denk niet dat het verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dit is een vraag over het veiligheidsaspect ervan, het voornaamste onderdeel van de NEN1010. Maar wat ik daarnaast noemde zijn logica en overzichtelijkheid. Van het genoemde artikel zal het duidelijk zijn dat het met het oog daarop is geplaatst in de voorschriften. Bovendien valt functioneel een deurbel normaliter niet onder stuur- en meetdraden die bij bepaalde apparatuur zouden kunnen behoren. Dat zijn namelijk uitzonderingen op dat artikel. Kortom, het zou m.i. buitengewoon onlogisch zijn om dit zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@Dennis Ik zou proberen die beltrafo aan één v/d buitenranden v/d kast(en) te plaatsen, zodat je z.s.m. naar buiten kunt zonder al-te-veel gekruis tussen de 230v/380v bedrading door.
Als je deze dus vlak bij een uitbreekpoort zou kunnen plaatsen (als die kast die heeft) of anders zoveel mogelijk bovenin de hoek zodat je direct naar buiten kunt.

M.b.t. zwakstroom (8/12/24v (aldanniet AC/DC)) en utp/coax mag dit niet bij in dezelfde buis/leiding liggen bij normale VD-draad.
Het is wel toegestaan om b.v. coax/utp langs YMvK/XMvK kabel enz. te leggen, dit omdat deze kabels beide dan dubbel afgeschermde kabels zijn. Wanneer je een kabel voor b.v. deurbel e.d. gebruikt en hier gebruik je bv. VMvL kabel voor dan is dat ook toegestaan langs een YMvK/XMvK. Als je een simpel 2-aderig snoertje gebruikt met enkelvoudige bescherming mag dit weer niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien niet helemaal het juiste topic, maar ik vraag mij iets af over een stekkerdoos die ik nog niet zo lang geleden heb aangeschaft.

Gisteren viel mij op dat het wel erg naar verbrand plastic rook, dus ik heb even rondgekeken en kwam er achter dat een driedubbele doos met schakelaar (en lamp) dus aan het stinken was. Nadat ik de doos opengemaakt
had zag ik geen brandsporen, maar wat mij wel meteen opviel was dat de massa/bruin dubbel gevouwen zat in de doos. Hier leek de lucht het sterkste te zijn en zat waarschijnlijk het probleem...

Nou had ik er een laptopvoeding van 330 watt aan hangen (1.5 A bij 220 V) dus er zat niets geks aangesloten (zoals wasmachines of zoiets). Dus dit had helemaal niet mogen gebeuren...? Nou weet ik niet hoe goed die stekkerdozen branden, maar als hij de fik in was gegaan hadden we hier brand gehad denk ik zo...

Nou is mijn vraag eigenlijk: als ik hem terugbreng naar de winkel, kan ik er dan vanuit gaan dat ze er iets mee doen? Het kan natuurlijk een productiefout zijn, maar het is wel erg slordig gedaan naar mening. Ik heb altijd geleerd dat je elektriciteitssnoer niet gevouwen mag worden, omdat je anders aders breekt. En dit wordt gewoon verkocht in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik wil graag één of meerdere grondkabels naar de achterkant van het huis leggen ten behoeve van een warmtepomp (11Kw) en een PV omvormer (5500 Wp). De warmtepomp is 3 fase en de omvormer voor de zonnepanelen is 1 fase.

Hoeveel aders en welke dikte heb ik dan nodig? Het gaat om een afstand van ca. 30-40 meter. Ik dacht zelf 6 x 2,5 kwadraat (in total 4 fasedraden, 2 nul adres en aarding op de litze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
@Techneut @Verwijderd @leonbong @Annuk bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga gewoon op de een na bovenste DIN-rail de transformator hangen en hem daarna direct via de Wago-klemmen naar buiten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Dennis
Een beltrafo heeft natuurlijk ook als doel om de spanning zwevend tov aarde te maken, waardoor het aanraakveilig wordt.
Als jij voor bel bedrading VMVL toepast kan er eigenlijk niks mis gaan.

De beltrafo functioneert als veiligheidstrafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
leonbong schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:15:
@Dennis
Een beltrafo heeft natuurlijk ook als doel om de spanning zwevend tov aarde te maken, waardoor het aanraakveilig wordt.
Als jij voor bel bedrading VMVL toepast kan er eigenlijk niks mis gaan.

De beltrafo functioneert als veiligheidstrafo.
Ja, maar wat je niet wilt is dat een 8V lijntje naar de belknop losschiet in de meterkast en in een 230V aansluitklem belandt. En dat dan iemand op jouw belknopje drukt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Hoe veel buizen kunnen er in een centraaldoos over het algemeen ? 1 x voeding uiteraard en dan nog x maal schakelaar of wcd

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 17:46

TF

bla bla

Ik heb hier een streng met kerstverlichting. 180 lampjes led. Er zit een transformatortje (stekker) in die 230v omzet naar 31v gelijkstroom.
De streng geeft erg veel licht. Ik wil hem graag dimmen. Ik wil dit liefst doen aan de kant van het gelijkstroom. Ik hen een led dimmertje maar die verwacht 12-24 volt.
Wat is handig? Ander dimmertje of niet ana beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 23:15
jacovn schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:19:
Hoe veel buizen kunnen er in een centraaldoos over het algemeen ? 1 x voeding uiteraard en dan nog x maal schakelaar of wcd
Dat is afhankelijk van het type centraaldoos, meestal is dat ergens tussen de 8 en de 12. Maar je moet de leidingen er natuurlijk wel naar toe kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Oilman schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:48:
[...]

Dat is afhankelijk van het type centraaldoos, meestal is dat ergens tussen de 8 en de 12. Maar je moet de leidingen er natuurlijk wel naar toe kunnen krijgen.
Instaleur gaf me aan dat er 8 buizen in kunnen. Ze komen dan in breedplaatvloer.
Probleem volgens installeur is dat er in nieuw huis waar wcd , en buizen naar ramen voor Electra screens te veel buizen naar centraaldoos moet.

Dus voorkant huis met 4 ramen vlak bij elkaar, 3 a 4 wcd's en dan schakelaar komt dan boven 8 uit.
En in de keuken waar ook iets van 6+ wcd zitten.

Doos ermaar bij getekend voor naar de bouwer toe dan.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Markprinsen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:57:
Ik wil graag één of meerdere grondkabels naar de achterkant van het huis leggen ten behoeve van een warmtepomp (11Kw) en een PV omvormer (5500 Wp). De warmtepomp is 3 fase en de omvormer voor de zonnepanelen is 1 fase.

Hoeveel aders en welke dikte heb ik dan nodig? Het gaat om een afstand van ca. 30-40 meter. Ik dacht zelf 6 x 2,5 kwadraat (in total 4 fasedraden, 2 nul adres en aarding op de litze).
4 fasedraden? Dat moeten dan meerdere kabels worden.
Zoals ik het zie heb je 2 opties: je legt 4x 2,5mm² voor de WP op 3x16A + 2x4mm² op 1x25A.
Of je legt 4x 4mm² op 3x25A met een onderverdeler bij de omvormer met 3x16A automaat daarin. Tussen de onderverdeler en de WP mag wel weer 4x 2,5mm². Overigens is het met zonnepanelen wel slim om voor 6mm² te gaan als de netspanning overdag vrij hoog is. Dat zou je dan even moeten meten. Ook moet het geheel officieel achter een aardlekschakelaar tenzij je de aarding bij de WP en omvormer na laat meten en voldoende laag is (aardverspreidingsweerstand). Bedenk wel dat je 25A zekeringen wel in de knoei komt met de selectiviteit van je hoofdzekeringen als je een standaard aansluiting hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Markprinsen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:57:

Het is verstandiger (enige juiste) om vanuit de meterkast aparte kabels te leggen per apparaat dan kan je ze ook afzonderlijk afzekeren. Indien je geen onderverdeler toepast.

Warmtepomp 11kW 3 fase = 16A per fase <25m 2,5mm2 >25m 4mm2
Omvormer 5kW 1 fase = 20A <25m 2,5mm2 (YMVK) > 25m 4mm2

Maar gezien de prijzen kan je ook 6mm2 toepassen voor omvormer.

Indicatieve prijzen
Warmtepomp YMVK-MB 4mm2 (3F+N+PE) = 3,28€/m
Omvormer YMVK-MB 4mm2 (F+N+PE) = 2 €/m
Omvormer YMVK-MB 6mm2 (F+N+PE) = 3 €/m

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 07-11-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:50
Ik werd naar dit topic verwezen, dus bij deze:

Zondag eind middag: aardlekschakelaar eruit gevlogen. Beschermde 3 groepen: wasmachine, toevallig nieuwe groep van de vaatwasser en 1 groep met "damn, nooit gedacht dat er zoveel op 1 groep kon zitten".
Na een paar minuten groepen uitgezet, aardlekschakelaar omgezet en 1 voor 1 de groepen weer. Niets aan het handje. Vaatwasser en wasmachine stonden uit overigens.

's Avonds laat: Ik stond mijn tanden te poetsen, vrouw komt binnenlopen: stop weer door. Weer aardlekschakelaar...
Zelfde verhaal. Voor de nacht maar even vaatwas- en wasmachinegroep uit gelaten en andere wel omgezet. Koel/vries combinatie zit daar ook op dus wordt anders wel erg vervelend. 's Ochtends andere 2 groepen ook weer aangezet en vooralsnog geen probleem, maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken.

Zoals gezegd: er zit heel veel op die ene groep. Dat is al zo lang (en nog langer) dan wij er wonen, 8+ jaar dus. Praktisch de hele woonkamer inclusief verlichting, de keukenverlichting (spots), stopcontacten in de slaapkamer, you name it. Allemaal niet geaard overigens, dat was in de jaren '80 niet gebruikelijk.

Kan ik -als het weer gebeurd- alles wat uitgeschakeld is uitsluiten, of werkt dat niet zo gemakkelijk? Simpel wat stopcontactjes aansluiten heb ik vaak genoeg gedaan, maar uitzoeken waar er ergens in een apparaat kortsluiting ontstaat heb ik geen idee van hoe dat aan te pakken. Iemand tips?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tenzij het een combi is, zal een aardlekschakelaar nooit uitschakelen op overbelasting. Dat wil zeggen dat je uitspraak "er zit heel veel op die ene groep" dit niet kan veroorzaken. Er moet dus sprake zijn van een aardfout die op het randje zit van wel of niet aanspreken, of van een sluimerende aardfout. Zo op het oog vaak moeilijk te ontdekken.

Je kan het op oplossen door alles één voor één los te koppelen en dan observeren tot de uitschakeling achterwege blijft, of (gaat wat vlugger) de apparaten door te meten met een megger.
Mocht dat te moeilijk zijn, dan zou ik je adviseren om iemand er bij te vragen die er verstand van heeft. Erg moeilijk lijkt het me dan niet.

Oh ja, vergat ik even.
Alleen maar uitschakelen zal niet altijd volledig afkoppelen zijn. Apparaten met een stekker moet je gewoon helemaal verbreken. Van vaste apparatuur moet je tenminste de fasedraad loshalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 08-11-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Techneut schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:15:
Tenzij het een combi is, zal een aardlekschakelaar nooit uitschakelen op overbelasting. Dat wil zeggen dat je uitspraak "er zit heel veel op die ene groep" dit niet kan veroorzaken. Er moet dus sprake zijn van een aardfout die op het randje zit van wel of niet aanspreken, of van een sluimerende aardfout. Zo op het oog vaak moeilijk te ontdekken.
Mja, ik bedoelde ook meer dat er dus zoveel op zit dat een beetje trial and error waarschijnlijk een jaar gaat duren ofzo :P
Je kan het op oplossen door alles één voor één los te koppelen en dan observeren tot de uitschakeling achterwege blijft, of (gaat wat vlugger) de apparaten door te meten met een megger.
Mocht dat te moeilijk zijn, dan zou ik je adviseren om iemand er bij te vragen die er verstand van heeft. Erg moeilijk lijkt het me dan niet.
Even Google shopping naar Megger (kende het niet): 1e hit € 634,04, 2e hit € 19,89. :P
En ik heb geen flauw idee tussen het verschil in kwaliteit of bruikbaarheid voor de leek...
Oh ja, vergat ik even.
Alleen maar uitschakelen zal niet altijd volledig afkoppelen zijn. Apparaten met een stekker moet je gewoon helemaal verbreken. Van vaste apparatuur moet je tenminste de fasedraad loshalen.
Ja, ik bedacht me al dat er best veel dingen zijn die altijd aan staan. Decoder/televisie/DVD speler sowieso standby, paar lampen met touch schakelaar, buitenlamp met bewegingsensor, 2 wekkers, 2 DECT telefoons... Waarbij er in de televisie bijvoorbeeld ook nog eens een chromecast zit en aan de decoder een harde schijf hangt. Wordt een vrij lastig verhaal zo ben ik bang. En dan de rest nog, zoals lampen met een "gewone" schakelaar, plafonlampen, etc. etc.

Nog even specifiek:
een aardfout die op het randje zit van wel of niet aanspreken, of van een sluimerende aardfout
wat houdt dat precies in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Ger schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:29:
... buitenlamp met bewegingsensor, ....
Ik zou daar ook eens even naar kijken en het ding even van de muur af schroeven.
Misschien zit er wel iets van vocht of viezigheid in de behuizing van die lamp.

Als een aardlekschakelaar er regelmatig spontaan uit klapt, is buitenelektra stiekem nog best vaak de boosdoener.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ger schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:29:

[...]
wat houdt dat precies in?
Met op het randje bedoel ik eenvoudig een vrij hoge lekweerstand die net niet altijd de aardlekschakelaar doet aanspreken. Met een kleine schommeling in spanning en/of luchtvochtigheid kan de grens af en toe wel worden overschreden. Een sluimerende aardfout is daar min of meer aan verwant, maar kan b.v. ook een kleine isolatie beschadiging zijn, beetje verkeerde beweging en ... pets.

Een megger is een isolatietester met een vrij hoge spanning. Bij een goede isolatie moet de weerstand heel hoog zijn, verscheidene mega-ohms (megger is afkorting van mega-ohm meter). Een slechte isolatie pak je er hiermee meestal zo uit. Het is een stukje gereedschap waarover iedere monteur kan beschikken. Met een beetje geluk kan je zo'n ding misschien lenen. Want zelf eentje kopen kan betekenen dat het ding voor de rest van je leven in de kast ligt. En bij even lenen krijg je er meteen ook instructie bij waar je op moet letten. Die instructie krijg je bij zelf kopen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Thanks. Ik zal in ieder geval eens de buitenlamp open schroeven. Ding hangt er al zeker 6 jaar (zoniet langer) dus wellicht is er inmiddels wat open gerot ofzo. En anders maar eens rondvragen naar zo'n megger. Wie weet heeft mijn vader ver weg nog zoiets liggen, die verbaast me wel vaker met zijn verzameling "Historisch" gereedschap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een megger is lastig in gebruik voor leken.
Makkelijker is het dan om een kant een klaar NEN3140 testapparaat te huren.
Zoals http://www.vvelektro.nl/i...5-apparaattesters-nen3140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsaturnus
Ger schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:56:
Thanks. Ik zal in ieder geval eens de buitenlamp open schroeven. Ding hangt er al zeker 6 jaar (zoniet langer) dus wellicht is er inmiddels wat open gerot ofzo. En anders maar eens rondvragen naar zo'n megger. Wie weet heeft mijn vader ver weg nog zoiets liggen, die verbaast me wel vaker met zijn verzameling "Historisch" gereedschap :+
I.p.v. met meetapparatuur aan de gang te gaan waar je niets van begrijpt, kun je ook gewoon de aarddraad van de buitenlamp tijdelijk losmaken. Als de aardlek er dan in blijft heb je het probleem gevonden.

Nu zijn veel buitenlampen van plastic, en zit de aarde er maar voor de show bij. Het zou me dus verbazen als het aan de (plastic) buitenlamp ligt.

Mocht het een metalen lamp zijn dan kun je ook met een universeelmeter op AC wisselstroom de aardstroom tussen het metalen omhulsen en de aarddraad meten. De aarddraad wederom losmaken en de meter op AC wisselstroom en verbinden tussen aarddraad en metalen omhulsel. Let erop dat je de meting doet als vaste aansluiting, dus niet de meetpennen vasthouden, maar vast bedraden met bv krokedillenbekjes. Gemeten waarde moet nagenoeg nul zijn, 1 mA is al veel te veel. bij 30 mA gaat de aardlek eruit.

[ Voor 3% gewijzigd door jsaturnus op 08-11-2017 19:13 ]

4,76 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de helft van de tijd zit in een buiteninstallatie. schoor (hell ik had ooit ook een stekkerdoos op de grond liggen, ja hoor aardlek. domweg te vochtig geworden denk ik)

maar denk ook aan natte apparaten als cv ketels bolers lamp in de badkamer.

maar een lek stroom hoeft niet naar aarde te lopen via de aardaad maar kan ook gewoon via een schroef in de muur gaan. hou dat in de gaten als je gaat meten.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:57:
Een megger is lastig in gebruik voor leken.
Makkelijker is het dan om een kant een klaar NEN3140 testapparaat te huren.
Zoals http://www.vvelektro.nl/i...5-apparaattesters-nen3140
Is dat echt makkelijker? Lijkt me juist dat dit voor iemand met weinig kennis van zaken (zegt hij zelf) veel ingewikkelder is. Ik zie dat op dat apparaat ook de functie isolatiemeting zit en daarmee zou hij kunnen volstaan. Voor een leek hebben de meerdere functies namelijk geen toegevoegde waarde. Niettemin, als TS zo'n ding kan lenen en na een uitgebreide instructie daarmee goed kan omgaan, dan is daar natuurlijk ook niets op tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Niet online
[...]

Rebunted schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:56:
Dat snap ik, maar bij een PV-verdeler ga je dan zowel verbruikersgroepen + zonnepanelen groep achter dezelfde aardlekbeveiliging zetten. Is dat wel toegestaan? Ik meen me te herinneren dat je een zonnepanelen groep altijd een eigen aardlek moet geven (of in ieder geval niet met verbruikersgroepen mag delen). In het laatste geval kom je (als je de leiding ook met een aardlek wil beveiligen) altijd uit op een aardlek na aardlek toch?
Iemand die mij hier duidelijkheid over kan geven? O+ Ik kom hier zelf helaas niet uit.
Pagina: 1 ... 24 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.