Hoofdzekering 1x25A en fornuisgroep aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06:41
Heren,

Ik zit met een vraag over mijn elektrische installatie. Ik heb recentelijk een verbouwing gehad en heb hierin een inductiekookplaat gekregen met een aansluitwaarde van 7400 Watt die zit aangesloten op een fornuisgroep. Dit alles hangt achter een hoofdzekering van 1x25A (aldus liander website) Echter begrijp ik 2 dingen niet.

1. Waarom is mijn hoofdzekering niet eruit gesprongen bij een 1x25A aansluiting en een inductieplaat die echt elke dag voluit staat te blazen met 4 pitten en turboboost + andere apparatuur aan? Of zit er stiekem toch een 1x35A in wat liander niet administratief heeft verwerkt? Want dan zou het net aan kunnen passen.

2. Stel ik neem 3x25A, dan heb ik ermee te maken dat (als ik het goed zie (zie foto hier beneden)) dat de fornuisgroep verdeeld moet worden over 2 fases. Echter wat ik nu zie is dat de fornuisgroep maar op 1 aardlekschakelaar zit aangesloten en dus ook maar op 1 fase ook al zou ik 3x25A nemen? Dient er nog een keer een monteur langs te komen die mijn fornuisgroep na het aansluiten van 3x25A over 2 aardlekschakelaars aan moet sluiten of kan dit eerder? Of is mijn huidige installatie gewoon niet goed aangelegd door de elektricien en dient er meer aan te veranderen?

Bij de verbouwing heb ik ook meteen de meterkast laten aanpassen door een elektrotechnisch buro die het als volgt hebben aangesloten:

Hoofdzekering (volgens liander)
1x25 = 25x230 = 5750 Watt Max

Hoofdschakelaar:
1x 4 polige 40Amp = 3x40x230 = 27600 Watt max

Aardlekschakelaars:
Aardlek 1: 1x 2 polig 40 Amp = 40X230 = 9200 Watt Max
Aardlek 2: 1x 2 polig 40 Amp = 40X230 = 9200 Watt Max
Aardlek 3: 1x 2 polig 40 Amp = 40X230 = 9200 Watt Max
Totaal = 27600 Watt Max

Groepen
Op Aardlek 1: 3x16A = 11040 Waarop nu zit: 5429 Watt
Op Aardlek 2: 3x16A = 11040 Waarop nu zit: 10700 Watt
Op Aardlek 3: 3x16A + Fornuis groep = 18400 waarop nu zit 13415 Watt

De verdeling is dus al scheef, en daar heb ik ze al op gewezen. De optie die ik hun heb gegeven is om de groep met de oven (die naast de fornuisgroep zit) naar aardlek 1 te gooien, maar als de fornuisgroep dus eigenlijk verdeeld moet worden over 2 fases is het wellicht slimmer om de fornuisgroep alleen om te gooien. Maar helaas kom ik nu tegen mijn kunnen aan en weet ik dus niet goed of het allemaal wel goed zit.

Mijn idee is dat ik zonder problemen en overbelasting kan genieten van mijn apparaten. Ik zit nu nog "ok" doordat mijn hoofdzekering groter moet zijn dan aangegeven door Liander, maar als ik het op de "nette" manier aangesloten wil hebben ben ik een beetje radeloos of 3x25A wel gaat werken op de indeling die nu is gemaakt.

Veel vragen dus, maar ik weet te weinig van dit onderwerp om echt antwoord op al deze vragen te krijgen. Kunnen jullie mij adviseren wat nu het slimst is om te doen om alles goed verdeeld te krijgen? Zodat het geschikt wordt voor 3x25A of is het slimmer om het zo te laten?

Ik hoor het graag.

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/tv4zv7shx/20160710_143153.jpg/img%5D%5Bimg%5Dhttps://s32.postimg.org/paitga8sl/20160710_144039.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/paitga8sl/20160710_144039.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Dbm12 op 11-07-2016 21:27 ]

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Beste antwoord (via Dbm12 op 11-07-2016 22:28)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 20:26
1.Een fornuisgroep KUN je verdelen over meerdere fases, maar deze moeten dan over de zelfde aardlek lopen, in de praktijk krijg je een drie fasen aardlek met daarachter een drie fasen automaat. En dat gaat niet in je kastje erbij passen.

2. Zie 1 ;)

Repareren doe je zo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Jij gaat nu uit van maximum vermogen, er is ook nog zoiets als gelijktijdigheidsfactor. Het zal bijna niet gebeuren dat alles tegelijk volop staat stroom te trekken. Zelfde geldt voor je fornuis, die zal waarschijnlijk ook nooit alles tegelijk gebruiken op 100%.

Daarnaast vermoed ik dat jij een zekering als hoofdgroep hebt en geen automaat. Zekeringen kunnen nogal overbelast worden zonder dat ze eruit vliegen. Tot wel 50%. Jij hebt met 1 fase 25A ongeveer 6kw als max. Maar met die overbelastingfactor ruimte tot 9kw.

Verder verdelen heeft bij jou geen zin omdat je maar een 1 fase aansluiting hebt. Wil je het beter / mooier verdelen zul je een 3 fasen aansluiting moeten aanvragen.
Maar geen idee of dat bij jou al is voorbereid of dat ze direct een sleuf voor een nieuwe kabel moeten graven. Daarvoor moet je even bij Liander zijn en ook direct voor wat dat grapje gaat kosten.
Daarnaast zal de installateur nog terug moeten komen om die boel netjes te verdelen over 3 fasen..

[ Voor 5% gewijzigd door arbraxas op 11-07-2016 21:35 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:39
1. Omdat je fornuisgroep op een 2xB16 zit. Die zal eerder gaan dan een smeltzekering 25A. Zeker als je de smeltzekering slechts miniem overbelast. Dat kan hij uren volhouden.
2. Ja dan zal er het een en ander moeten veranderen, allereerst ga je gaat meer betalen. En dan gaat het idee waarschijnlijk al de prullenbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Ik vermoed dat je geen 1x25A hebt maar 1x40A
Mijn ervaring met Liander is dat ze alleen registreren TOT 3x25A ongeacht of je 3x25A,1x63A,1x40A,1x25A (of iets anders )hebt.

Als je een automaat onder in je meterkast hebt kun je hebt (onder de meter) kun je het vermoedelijk wel zien .
Anders kun je het alleen door Liander laten controleren hoe groot de hoofd zekering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
arbraxas schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:33:
Jij gaat nu uit van maximum vermogen, er is ook nog zoiets als gelijktijdigheidsfactor. Het zal bijna niet gebeuren dat alles tegelijk volop staat stroom te trekken. Zelfde geldt voor je fornuis, die zal waarschijnlijk ook nooit alles tegelijk gebruiken op 100%.

Daarnaast vermoed ik dat jij een zekering als hoofdgroep hebt en geen automaat. Zekeringen kunnen nogal overbelast worden zonder dat ze eruit vliegen. Tot wel 50%. Jij hebt met 1 fase 25A ongeveer 6kw als max. Maar met die overbelastingfactor ruimte tot 9kw.

Verder verdelen heeft bij jou geen zin omdat je maar een 1 fase aansluiting hebt. Wil je het beter / mooier verdelen zul je een 3 fasen aansluiting moeten aanvragen.
Maar geen idee of dat bij jou al is voorbereid of dat ze direct een sleuf voor een nieuwe kabel moeten graven. Daarvoor moet je even bij Liander zijn en ook direct voor wat dat grapje gaat kosten.
Daarnaast zal de installateur nog terug moeten komen om die boel netjes te verdelen over 3 fasen..
Eens qua maximum belasting, maar volgens de specificaties gebruikt de boosterfunctie per pit al 3200 Watt. Dit maal 2 (meestal 2 pannen tegelijk op booster stand om snel te laten koken) en dan nog de normale belasting tussen de 1000-2300 voor een 3de en 4de pit per stuk geeft toch al gauw een hogere waarde dan 5750 Watt. Zonder booster stand zal dit tussen de 1000-2300 Watt per pitt zijn, wat neer zal komen op alsnog een behoorlijke belasting. Naast de andere apparaten natuurlijk die dan draaien (denk aan een oven of magnetron, verlichting en andere zaken)

Ik gok dat dit tussen de 6000 tot 8000 watt wel kan verbruiken, wat tot op heden gelukkig nog geen problemen heeft gegeven.
De vraag is echter hoe lang dit dan goed gaat.

Het is zeker nog een zekering die erin zit aangezien het een installatie is uit 1968 :)
Voor de duidelijkheid even een foto van de meter en kastje eronder waar de zekering zit. Daar valt weinig te zien wat er nu precies achter hangt.
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/s548dm0ol/20160711_214814.jpg
jeroen3 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:35:
1. Omdat je fornuisgroep op een 2xB16 zit. Die zal eerder gaan dan een smeltzekering 25A. Zeker als je de smeltzekering slechts miniem overbelast. Dat kan hij uren volhouden.
2. Ja dan zal er het een en ander moeten veranderen, allereerst ga je gaat meer betalen. En dan gaat het idee waarschijnlijk al de prullenbak in.
In principe verwacht ik niet dat de kookplaat de boel laat klappen omdat hij zelf natuurlijk kan reguleren om niet hoger te komen dan de max, de vraag is om de max voor een langere periode niet de hoofdzekering een keer laat klappen.

Aangaande punt 2, een goede installatie met comfort is mij wel iets waard. Het idee dat het nu op enig moment kan klappen vind ik erger dan er wat euro's aan te spenderen.
theuser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:46:
Ik vermoed dat je geen 1x25A hebt maar 1x40A
Mijn ervaring met Liander is dat ze alleen registreren TOT 3x25A ongeacht of je 3x25A,1x63A,1x40A,1x25A (of iets anders )hebt.

Als je een automaat onder in je meterkast hebt kun je hebt (onder de meter) kun je het vermoedelijk wel zien .
Anders kun je het alleen door Liander laten controleren hoe groot de hoofd zekering is.
Zie foto hierboven. Ik heb nog een oudje hangen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dbm12 op 11-07-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 11:14

SA007

Moderator Tweaking
De kans dat je 1x40 hebt en voor 1x25 betaald is redelijk verwaarloosbaar.

Gezien je installatie nog met loodjes verzegeld is en je een 1-fase meter hebt hangen kan je er gewoon vanuit gaan dat het 1x25 is, er werd niet anders aangelegd in die tijd.

Die 25A is een smeltzekering, die gaan niet zo heel erg snel eruit, zeker de oude zekeringen niet.

Wat je kan doen is iets van een sensor op je meter plakken hoe snel hij ronddraait, dat kan je direct omrekenen naar daadwerkelijk vermogen dat je op dat moment trekt, daaruit kan je prima beoordelen of je de 25A over gaat en hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Je kunt een smeltpatroon inderdaad gruwelijk overbelasten (daar zijn ergens curves van) zolang je dat maar niet te lang doet gaat alles prima.

Mocht je naar 3x25 willen met je installatie hoef je eigenlijk niet veel te doen, je groepenkast is daar al op voorbereid, de drie fasige hoofdschakelaar is enkelfasig aangesloten (alle drie de fase aansluitingen zijn doorverbonden onderaan)
Het is een kwestie van die brugjes er uit halen en daar direct de nieuwe fasen op aansluiten en klaar is SA007 Dbm12

Mocht de groepenverdeling niet zo gunstig zijn is het een kwestie van draadjes wisselen tussen groepen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 11-07-2016 22:21 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
SA007 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:58:

Gezien je installatie nog met loodjes verzegeld is en je een 1-fase meter hebt hangen kan je er gewoon vanuit gaan dat het 1x25 is, er werd niet anders aangelegd in die tijd.

Die 25A is een smeltzekering, die gaan niet zo heel erg snel eruit, zeker de oude zekeringen niet.

Wat je kan doen is iets van een sensor op je meter plakken hoe snel hij ronddraait, dat kan je direct omrekenen naar daadwerkelijk vermogen dat je op dat moment trekt, daaruit kan je prima beoordelen of je de 25A over gaat en hoeveel.
Eens, die zet ik op mijn lijstje, maar dan weet ik vermoedelijk al wat ik nu weet, er is officieel teveel belasting wat op de lange termijn natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn, en ik dus altijd moet opletten wat ik aan zet.
Sine schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:10:
Je kunt een smeltpatroon inderdaad gruwelijk overbelasten (daar zijn ergens curves van) zolang je dat maar niet te lang doet gaat alles prima.

Mocht je naar 3x25 willen met je installatie hoef je eigenlijk niet veel te doen, je groepenkast is daar al op voorbereid, de drie fasige hoofdschakelaar is enkelfasig aangesloten (alle drie de fase aansluitingen zijn doorverbonden onderaan)
Het is een kwestie van die brugjes er uit halen en daar direct de nieuwe fasen op aansluiten en klaar is SA007
Mooi, dan zit dat al goed in ieder geval, maar voor mijn fornuisgroep zit ik nog met het volgende.

Stel ik neem 3x25A,
1. Kan dan de fornuisgroep verdeeld worden over 2 aardlekschakelaars om zo verdeeld te zijn over 2 fases en zo nooit boven het maximum te komen van 5750 per fase?
2. Mag dat met de huidige 2 polige Aardlekschakelaars of moet een fornuisgroep dan aangesloten worden op dezelfde aardlekschaklaar die 4 polig is?

Indien het 2 is, vermoede ik dat ik sowieso aan de beurt ben voor een nieuwe meterkast omdat ik dan te weinig aardlekschakelaars heb voor al mijn groepen of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@SA007,
de prijs voor 1x40A ene 1x25A = gelijk vraag het maar na bij je net beheerder!
Veel huishoudens hebben > 1x25A (in deze tijd ook geen overbodige luxe.)
Mijn huis is van 65 en er zit zeker een zekering van >25A meen in oude rekeningen van PGEM 50A gezien te hebben (is ook met loodjes beveiligd dus ik kan het niet zelf controleren).

@Dbm12,
Als je je zorgen maakt probeer een afspraak met Liander te maken dat ze komen laten zien welke hoofd zekering je hebt.

Of 3x25A haalbaar is zullen zij ook wel kunnen bepalen (kan natuurlijk zijn dat de kabel naar de weg hier niet in voorzien is)

Pas op >3x25A gaat per maand direct veel meer netwerk kosten opleveren.!

[ Voor 15% gewijzigd door theuser op 11-07-2016 22:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sine
1.Een fornuisgroep KUN je verdelen over meerdere fases, maar deze moeten dan over de zelfde aardlek lopen, in de praktijk krijg je een drie fasen aardlek met daarachter een drie fasen automaat. En dat gaat niet in je kastje erbij passen.

2. Zie 1 ;)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je mag een fornuisgroep absoluut niet verdelen over 2 aardlekschakelaars.
Je kan een 3-fase aardlek nemen, maar die zijn wel signifikant groter, betwijfel of dat past, zo ruim is je meterkast niet.

Per aardlekschakelaar mag je maximaal 4 groepen hebben (een fornuisgroep telt als 1 groep), dus daar zit je nu al aan het randje.

Edit:
theuser schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:20:
@SA007,
de prijs voor 1x40A ene 1x25A = gelijk vraag het maar na bij je net beheerder!
Veel huishoudens hebben > 1x25A (in deze tijd ook geen overbodige luxe.)
Ik heb eens op de website van liander gekeken, en klopt inderdaad, ik dacht dat 1 fase 35 duurder was dan 25, was wellicht vroeger zo oid.

[ Voor 43% gewijzigd door SA007 op 11-07-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Sine schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:20:

2. Zie 1 ;)
Helder,

zo een vermoeden had ik al ja :) Ik weet nu in ieder geval wel waar ik aan toe ben indien ik het wil aanpassen en het echt heel veilig wil gaan spelen.

Maar om dat te kunnen bepalen moet ik eerst weten wat die plaat echt trekt. Dus daar ga ik eerst achteraan.

Iedereen bedankt voor het meedenken en aandragen van mogelijke oplossingen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je kan er vanuit gaan dat die plaat zijn vermogen trekt als je 'm vol aanzet.

Dat is alleen meestal maar heel erg kort, zou niet weten wanneer je een kookplaat voor urenlang op vol vermogen aan zou willen hebben.

Het zal op 1x25 waarschijnlijk verassend lang goed gaan.

Overigens is verzwaren naar 1x35 gratis volgens de liander website, geen hogere maandkosten en geen eenmalige kosten, klinkt als een optie.
Naar 3x25 kost per maand niks extra, maar wel eenmalig 201,53 (bijna 800 als de kabel ook vervangen moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
SA007 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:33:
Je kan er vanuit gaan dat die plaat zijn vermogen trekt als je 'm vol aanzet.

Dat is alleen meestal maar heel erg kort, zou niet weten wanneer je een kookplaat voor urenlang op vol vermogen aan zou willen hebben.

Het zal op 1x25 waarschijnlijk verassend lang goed gaan.

Overigens is verzwaren naar 1x35 gratis volgens de liander website, geen hogere maandkosten en geen eenmalige kosten, klinkt als een optie.
Naar 3x25 kost per maand niks extra, maar wel eenmalig 201,53 (bijna 800 als de kabel ook vervangen moet worden).
Ja dat had ik ook gelezen ja,
Enige waar je dan wel weer over na moet denken is dat ik nu vermoedelijk een oude 25A hoofzekering heb die blijkbaar aardig mee kan met mijn huidige verbruik en aardig overbelast kan worden (erboven wordt aangegeven dat dit wel goed kan gaan tot 50% overbelasting) = 7187 Watt Max (even puur theoretisch :) )

Verzwaring naar 1x35A = 8050 Watt + welke marge? Neem aan dat dit ook een smeltzekering i, maar van een nieuwe generatie en dus wellicht ook minder marge

Verzwaring naar 3x25A, Neem ik aan dat ze niet met smeltzekeringen gaan werken en dus met automaten gaan werken. De vraag is welke marges daarop zitten, Als ik er dus voor kies om de kookgroep op 1 fase te houden kan het best zo zijn dat dit Teveel is voor de automaat en er dus altijd gaat uitklappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Ze gaan zonder meer met smeltzekeringen werken, van 25 naar 35 is niet meer dan een andere patroon er in schroeven.

http://www.ti-soft.com/en...es/diazed/tripping-curves

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Van 1x25 naar 1x35:
Komt een monteur, die trekt je onderkast open en schroeft er een zwaardere zekering in, done.
Een nieuwe 35A gaat er zeker een stuk later uit dan een oude 25A, maar een nieuwe 25A is waarschijnlijk gevoeliger.

Van 1x25 naar 3x25:
Als de kabel naar je huis het kan:
Komt een monteur, die trekt je onderkast open, schroeft de 1-fase eruit.
Haalt je meter van het meterbord af (en neemt de eindstand op)
Vervangt alle kabels vanaf de zekeringkast naar de hoofdschakelaar en plaatst een 3-fase meter.
Dan heb je de keus tussen digitale en een slimme meter, waarbij de digitale meter geen dingen gaat kunnen als dag/nacht tarief bijv.
En aan het eind schroeft de monteur er 3 25A (gewone smelt) zekeringen in.

Als de kabel naar je huis het niet kan, is het flink meer werk, iets met graven enzo.
Dan krijg je een zekeringkast onder de meter gemonteerd, daarin zitten 3 automaten, classe C of D, die zijn dus heel erg traag en gaan er ook niet zomaar uit, maar die kan je wel lekker snel zelf terug duwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 11:56
Als de kabel ervoor geschikt is en je wilt de zekerheid, dan zou ik lekker naar 3x25A verzwaren.

Het fornuis zou je kunnen aansluiten met een 3 fasen aardlekautomaat, daarmee combineer je een aardlekschakelaar en groepsautomaat in één behuizing. Deze bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3PVmqvI8zOnoc3gglb6H8Xom/full.gif

Als je wat met de huidige componenten in je kast gaat schuiven kun je deze prima kwijt. Ik zou er zoiets van maken qua indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mF2rwSIiriJo4o8F7XkIYLeV/full.png

Kun je zelfs nog een extra 230V groep kwijt (je hebt er nu maar 9).

Natuurlijk wel even kijken hoe je de eindgroepen over de verschillende fasen verdeeld. Nu maakt het qua belasting geen bal uit wat je achter welke aardlekschakelaar hebt zitten, het is toch allemaal dezelfde fase. Nu is het alleen belangrijk om naar andere praktische zaken te kijken (zit je woning niet in het donker als er één aardlekschakelaar uitvalt? Ontdooit je vriezer niet als er een aardfout zit in de tuinverlichting?). Als iedere aardlekschakelaar achter een andere fase zit dan is het natuurlijk wel nodig om er iets kritischer naar te kijken. Maar naar mijn idee kun je daar best een mooie verdeling van maken. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Zou ik niet aan beginnen, dat wordt een ramp met bedraden in dat arme kastje, dan kun je beter een zelfde kast er naast prikken. Dan heb je ruimte zat voor uitbreiding en je hoeft niet alles op een hoop te frotten.

Een alamat is inderdaad een goede optie, zeker als dat je enige 3-fase groep wordt, de kosten van de aanschaf van een alamat of een aardlek en een losse automaat ontlopen elkaar niet zo gek veel.

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 11-07-2016 23:16 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Duidelijk heren,
Bedankt voor jullie input. Ik weet wat mijn opties zijn en zal deze voorleggen aan het installatieburo om het netjes op te lossen. Ze waren namelijk op de hoogte van onze inductieplaat e.d.
Zodra het is afgerond zal ik jullie informeren hoe het is geworden :)

Nogmaal dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb ook de verzwaring gedaan naar 1 x 35 gaat prima.

Dit kost je letterlijk niks en alles blijft zoals het is, maar met extra marge.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:59:
Van 1x25 naar 1x35:
Komt een monteur, die trekt je onderkast open en schroeft er een zwaardere zekering in, done.
Een nieuwe 35A gaat er zeker een stuk later uit dan een oude 25A, maar een nieuwe 25A is waarschijnlijk gevoeliger.

Van 1x25 naar 3x25:
Als de kabel naar je huis het kan:
Komt een monteur, die trekt je onderkast open, schroeft de 1-fase eruit.
Haalt je meter van het meterbord af (en neemt de eindstand op)
Vervangt alle kabels vanaf de zekeringkast naar de hoofdschakelaar en plaatst een 3-fase meter.
Dan heb je de keus tussen digitale en een slimme meter, waarbij de digitale meter geen dingen gaat kunnen als dag/nacht tarief bijv. ....
Is dat zo?
Ik meen begrepen te hebben dat er op dit moment in principe afgezien van modellen of fabricaten maar één type nieuwe digitale meter is en dat het verschil tussen slimme en domme meters alleen maar het al of niet op afstand uitlezen is. Betekent dit dat bij domme meters de complete communicatie-module wel aanwezig is, maar volledig gedeactiveerd? Of eventueel gedemonteerd? Want alleen dan kan ik me voorstellen dat dag- en nachttarief niet meer mogelijk is, omdat de aansluiting van de "ouderwetse" stuurdraad is vervallen. Dat laatste kwam ik achter toen ik bij de verwisseling bij mij even over de schouder toekeek. Ik zou me echter kunnen voorstellen dat die communicatie ook voor een deel kan worden uitgeschakeld. M.a.w. niet uitlezen, maar wel tarief omschakelen. Maar dat zou niet het geval zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-05 14:25
Xander schreef op maandag 11 juli 2016 @ 23:02:
Als de kabel ervoor geschikt is en je wilt de zekerheid, dan zou ik lekker naar 3x25A verzwaren.

Het fornuis zou je kunnen aansluiten met een 3 fasen aardlekautomaat, daarmee combineer je een aardlekschakelaar en groepsautomaat in één behuizing. Deze bijvoorbeeld:
[afbeelding]

Als je wat met de huidige componenten in je kast gaat schuiven kun je deze prima kwijt. Ik zou er zoiets van maken qua indeling:
[afbeelding]

Kun je zelfs nog een extra 230V groep kwijt (je hebt er nu maar 9).

Natuurlijk wel even kijken hoe je de eindgroepen over de verschillende fasen verdeeld. Nu maakt het qua belasting geen bal uit wat je achter welke aardlekschakelaar hebt zitten, het is toch allemaal dezelfde fase. Nu is het alleen belangrijk om naar andere praktische zaken te kijken (zit je woning niet in het donker als er één aardlekschakelaar uitvalt? Ontdooit je vriezer niet als er een aardfout zit in de tuinverlichting?). Als iedere aardlekschakelaar achter een andere fase zit dan is het natuurlijk wel nodig om er iets kritischer naar te kijken. Maar naar mijn idee kun je daar best een mooie verdeling van maken. :)
3 fasen aardlek pas gewoon op de plek waar je 2polige automaat verwijdert.
je moet wel de bruine fase draden onder de automaten doorhalen, zodat je de overige aardlekautomaten tegen elkaar aan kunt schuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 11:56
ruzzel schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:42:
[...]

3 fasen aardlek pas gewoon op de plek waar je 2polige automaat verwijdert.
je moet wel de bruine fase draden onder de automaten doorhalen, zodat je de overige aardlekautomaten tegen elkaar aan kunt schuiven
En dan? Dan heb je een aardlekschakelaar maar nog geen krachtgroep. Die past namelijk niet op de plaats van de fornuisgroep. Een 2p aardlekschakelaar vervangen voor de door mij voorgestelde aardlekautomaat gaat ook niet want dan heb je ineens 9 groepen te verdelen over de twee resterende aardlekschakelaars.
Sine schreef op maandag 11 juli 2016 @ 23:06:
Zou ik niet aan beginnen, dat wordt een ramp met bedraden in dat arme kastje, dan kun je beter een zelfde kast er naast prikken. Dan heb je ruimte zat voor uitbreiding en je hoeft niet alles op een hoop te frotten.
Een kastje erbij kan natuurlijk ook. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54

Tens

let me drink about it

Kan het niet goed zien, maar die hoofdschakelaar rechts onder, daar komen toch gewoon 3 fases binnen?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Tens schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 09:38:
Kan het niet goed zien, maar die hoofdschakelaar rechts onder, daar komen toch gewoon 3 fases binnen?
Nope is maar 2 draden vanuit de buis. En dus ook maar 1 fase op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mbt meters:
Je hebt nu 2 keuzes bij een metervervanging:
- Slimme meter (op afstand uitleesbaar, op afstand bedienbaar)
- Normale meter (Alleen lokaal uit te lezen, niet bedienbaar)
Dat op afstand bedienbaar betekend dat ze de meter berichten kunnen sturen voor bijv dag/nacht tarrief of in de toekomst variabele tarieven of iets dergelijks.

De normale meter heeft geen draadloze communicatiemodule (is ook een compleet andere meter, ander merk/type), in plaats daarvan zit er een infrarood oog op.

De reden dat je op nieuwe aansluitingen zonder slimme meter geen dag/nacht tarrief meer kan krijgen heeft te maken met het uitfaseren van het toonfrequent systeem wat nu gebruikt wordt om dag/nacht en bijv openbare verlichting te schakelen.
Die meuk is nogal oud en wordt door allerlei redenen steeds onbetrouwbaarder, dus worden er geen nieuwe dingen meer op aangesloten en actief oude systemen afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nou maar hopen dat ze de slimmigheid in de meter goed beveiligt hebben...
anders zijn ze straks nog hackable ook.. :+

geen gek idee om tijdens het wassen vast even je dal tarief in te voeren 8)7

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 22:00
Volgens mij is het vaak 1x32A of 3x25A

Het vastrecht is in alle gevallen gelijk (1x25, 1x32 of 3x25)

Zo'n volle kast uitbedraden lukt wel hoor. Je moet er alleen de spullen voor hebben en de tijd er voor nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 26-05 16:01
SA007 schreef op maandag 11 juli 2016 @ 21:58:

Hoeft niet hoor, ik heb exact deze meter en met een loodje en er kwam een 35A Diazed uit, eerste keer sinds installatie in '74. Een 7200W vol aan samen met nog meer verbruikers in huis trekt een 25A er wel uit vermoed ik over een periode van weken. Waarschijnlijk doet die inductie trouwens wel aan throtteling, oftewel op 1 fase zal hij minder snel warmen dan op 3 fase met alle platen gelijk aan. Sensor kan maar ik zou even een stroomtang lenen dat is veel accurater.
jbhc schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:30:
Volgens mij is het vaak 1x32A of 3x25A

Het vastrecht is in alle gevallen gelijk (1x25, 1x32 of 3x25)

Zo'n volle kast uitbedraden lukt wel hoor. Je moet er alleen de spullen voor hebben en de tijd er voor nemen.
Nee. Het is 1x 25A 1x35A of 3x25A. Daarnaast hebben nieuwere woningen een automaat in de vorm van 1x40A of 3x25A. Naar mijn weten worden oude kasten niet omgebouwd naar automaat op verzoek overigens.

Editt: Hij bestaat wel hoor, als automaat (B32/C32) of Neozed :P Maar wordt niet als hoofdzekering doorgaans gebruikt nee.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 13-07-2016 23:19 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Jim423 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:46:

[...]

Nee. Het is 1x 25A 1x35A of 3x25A. Daarnaast hebben nieuwere woningen een automaat in de vorm van 1x40A of 3x25A. Naar mijn weten worden oude kasten niet omgebouwd naar automaat op verzoek overigens.
Je hebt gelijk, 32A bestaat niet als zekering. Mijn fout. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Even een update vanuit mijn zijde,

Het installatiebedrijf was in de veronderstelling dat de fornuisgroep al verdeeld was over meerdere fases. Daardoor hadden ze mij ook verteld dat in principe alles klaar was voor een 3x25A aansluiting, wat uiteraard ook het geval was, mocht dat netjes verdeeld zijn geweest :P

Na het bekijken van mijn foto's en beredenering (met jullie informatie) zijn we tot een compromis gekomen.

Er gaat een kastje naast geplaatst worden waar een nieuwe aardlekschakelaar komt waarop de fornuisgroep wel verdeeld kan worden over 2 fases (Er is namelijk niet genoeg ruimte in de huidige kast om dit in weg te werken)

Daarnaast heb ik ook meteen de verzwaring aangevraagd naar 3x25A bij onze vrienden van Liander.

Als alles volgens planning gaat zal aankomende woensdag de meterkast aangepast worden en de week erop door liander de 3x25A worden geplaatst die zo op de hoofdschakelaar geprikt kan worden en ik dus inderdaad met een nette fase verdeling meer apparaten aan kan hebben (en de hoofdverbruiker (het fornuis, ook netjes verdeeld is over 2 fases en dus nooit voor overbelasting kan zorgen) zoals het ook hoort :)

Ik zal nog een foto maken van de uiteindelijke situatie aankomende woesndag. Dan kunnen jullie ook zien of het werk dat er dan is gebeurd (en dat verwacht ik wel) according to specs is.

Nogmaals dank voor alle informatie en hulp op deze manier zijn we tot de mooiste oplossing gekomen die voor het meeste comfort zorgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dbm12 op 15-07-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Als ik het dus goed begrijp komt er een 3 polige ALS in een los kastje waaruit de 2x16A fornuisgroep gevoed gaat worden? Lijkt me onwenselijk, gewoon 4polige alamat of 4polige ALS+krachtgroep en de inductiekookplaat herbedraden van 2x16A monofasig naar 3fase kracht. Zou je even de handleiding op moeten naslaan maar waarschijnlijk gaat ie dan ook harder. Ik weet niet of zo'n fornuisgroep over 2 fases mag maar ik heb het ook nog nooit gezien eigenlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 20:52:
.... Zou je even de handleiding op moeten naslaan maar waarschijnlijk gaat ie dan ook harder. Ik weet niet of zo'n fornuisgroep over 2 fases mag maar ik heb het ook nog nooit gezien eigenlijk.
Wat bedoel met dat "waarschijnlijk gaat ie dan ook harder" als ik mag vragen? Wat is het verschil met monofase? Verdelen over twee fasen wordt bij fornuizen toch heel veel gedaan, waarom zou dit hier niet kunnen? Het blijven immers twee groepen van elk 230 V, elk met hun eigen nuldraad, het 120° faseverschil en de 400 V spanning tussen de fasen is dan totaal niet relevant. Kortom, ik begrijp deze bedenking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het kan ook wel. Maar het is niet gebruikelijk, ik ken de NEN1010 onvoldoende om een uitspraak te doen over wel of niet mogen, een snelle google search zegt niet de bedoeling (helaas zonder bronvermelding). Een 4polige ALS met een fornuisgroep 2xB16A erachter vind ik een vreemde constructie, de normale manier voor aansluiten is dus zoals in mijn vorig bericht beschreven. Het hangt van de kookplaat af (ik zie hier nergens een type dus het zou zomaar kunnen dat je hier bij deze plaat geen bal aan hebt) maar sommigen detecteren hoe ze zijn aangesloten. Bij het monofasig aansluiten regelen ze hun vermogen terug (bij alle platen tegelijk aanzetten weliswaar) naar 7400W door de elementen minder tijd per minuut te laten branden. Als je hem dan met 3f aansluit en de 2 N aansluitingen 'brugt' gaat hij wel voluit. Een andere tweaker die wat meer in de fornuizen zit heeft hier een stukje over geschreven in een ander topic, volgens mij noemen ze het bij Siemens ''smart induction''. Sommigen kun je dan zelfs op 3.6kW aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Ze gaan 3fasen uitbedraden naar de hoofdschakelaar. Vanaf daar naar de meterkast en naar het aparte kastje.

Je mag trouwens gewoon een 2f kookgroep op een 3f automaat aansluiten.

Zelfs een normale 1f wcd is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 22:31

painkill

Pain(k)(ill)

Waarom niet gewoon 3 fases aansluiten?
Wat ze nu doen is gewoon de kookgroep pakken en in plaats van 2x dezelfde fase aansluiten nu 2 verschillende fases aansluiten. Daar is ook geen extra kastje voor nodig trouwens. Of ik moet het verhaal niet helemaal snappen.

Je hebt met deze manier wel een betere faseverdeling dan eerst, maar dan zou ik het net zo lief over 3 fases willen hebben. Is het helemaal mooi verdeeld :)

Mijn voorkeur zou dus nog steeds een aardlekautomaat zijn voor de kookgroep, desnoods in een apart kastje.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat is dan wel weer verboden, je mag de fornuisgroep niet uit 2 verschillende ALS voeden. (Ok technisch gezien mag je alles maar als we ons even aan de norm houden).
jbhc schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 11:06:
Zelfs een normale 1f wcd is toegestaan.
Hm blijf het een aparte situatie vinden. Stel je hebt een aardlek van 10mA door een brak apparaat op L2/L3 dan schakelt de ALS pas uit bij 40 of 50mA als ik in de fase grijp van een WCD op L1. Binnen 1 apparaat/keten durf ik dat risico wel te nemen maar om je woning zo te bedraden...
painkill schreef op zondag 17 juli 2016 @ 16:47:Je hebt met deze manier wel een betere faseverdeling dan eerst, maar dan zou ik het net zo lief over 3 fases willen hebben. Is het helemaal mooi verdeeld :)

Mijn voorkeur zou dus nog steeds een aardlekautomaat zijn voor de kookgroep, desnoods in een apart kastje.
Mijn idee ook, echter moet de kookplaat dan wel opnieuw gebrugd worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Jim423 op 17-07-2016 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Jim423 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 10:09:
Het kan ook wel. Maar het is niet gebruikelijk, ik ken de NEN1010 onvoldoende om een uitspraak te doen over wel of niet mogen, een snelle google search zegt niet de bedoeling (helaas zonder bronvermelding). Een 4polige ALS met een fornuisgroep 2xB16A erachter vind ik een vreemde constructie, de normale manier voor aansluiten is dus zoals in mijn vorig bericht beschreven. Het hangt van de kookplaat af (ik zie hier nergens een type dus het zou zomaar kunnen dat je hier bij deze plaat geen bal aan hebt) maar sommigen detecteren hoe ze zijn aangesloten. Bij het monofasig aansluiten regelen ze hun vermogen terug (bij alle platen tegelijk aanzetten weliswaar) naar 7400W door de elementen minder tijd per minuut te laten branden. Als je hem dan met 3f aansluit en de 2 N aansluitingen 'brugt' gaat hij wel voluit. Een andere tweaker die wat meer in de fornuizen zit heeft hier een stukje over geschreven in een ander topic, volgens mij noemen ze het bij Siemens ''smart induction''. Sommigen kun je dan zelfs op 3.6kW aansluiten.
Aangaande het type het is een AEG KH874400FB. Aansluitwaarde 7400 Watt, 220-240 V 50-60 Herz
Deze is nu dus aangesloten op:
2x 16A (2x 230V - Perilex)

Als ik het goed heb gezien (even uit geheugen) is de Perilex als volgt aangesloten:
2 x Bruin = De fasen
2 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde

Nu ik even onderzoek doe naar de kookplaat kan ik niet vinden of deze kookplaat uberhaubt aangesloten kan worden op 3 fase?

Sowieso zou deze dan als volgt moeten worden aangesloten wat nu dus niet het geval is.
3 x Bruin = De fasen
1 x Blauw = De nul
1 x Geel-Groen = Aarde

Aankomende woensdag zijn er volgens mij 2 opties die kunnen plaatsvinden, ik weet niet precies wat ze gaan doen, ik heb alleen gezegd dat ze het moeten oplossen dat mijn hoofdzekering eruit kan gaan met mijn kookplaat.

a. Er komt een 4 polige aardlek en de fornuisgroep verhuisd mee, maar wordt verdeeld over 2 fasen
b. Er komt een 4 polige aardlek en een krachtgroep

De vragen zijn nu als volgt:

Indien a:
1. Mag je die kookgroep wel verdelen over 2 fasen op deze manier?
2. Dat dit werkt zolang er nog maar 1 fase is geloof ik wel, maar gaat mijn kookplaat niet in error op het moment dat er echt 2 fases aangesloten worden op 2x bruin, 2x blauw? En een 3de fase niet gebruikt?
3. Kan ik als ze deze aardlek erbij zetten dan alsnog de overige 3x 2 polige aardlekschakelaars houden? Of is dit onmogelijk.

Indien b:
1. Kan dit uberhaubt wel met mijn kookplaat?
2. Gaat mijn kookplaat wel werken indien er nog maar 1 fase op zit?
3. Moet de perilex dan ook niet omgebouwd worden / aansluiting op kookplaat aangepast worden?

Toch weer veel vragen door jullie haha. Ik dacht dat het nu geregeld zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kan vrij weinig informatie vinden betreffende de elektrische installatieschema's. Het lijkt er niet op dat hij geschikt is voor 3fase. Ook niet handig maar wel een trend blijkt maar weer, blijkbaar doet alleen Miele nog 3fase met deze (kleine) platen. Er zit zeker geen schema onderop de kookplaat zelf waar je bij kan?

Dan zal het toch optie a. moeten worden, als ze het netjes doen komt er een kastje bij met 4p ALS en je fornuisgroep gaat ook hierheen. je 3x2P ALS blijven in stand. En tja er staat geen 2x230/400V dus ik durf niet met zekerheid te zeggen of het kan. Anders toch maar 1x35A nemen? :P Draai ik ook al 10 jaar op met een 7400W kooktoestel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Jim423 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 23:22:
Kan vrij weinig informatie vinden betreffende de elektrische installatieschema's. Het lijkt er niet op dat hij geschikt is voor 3fase. Ook niet handig maar wel een trend blijkt maar weer, blijkbaar doet alleen Miele nog 3fase met deze (kleine) platen. Er zit zeker geen schema onderop de kookplaat zelf waar je bij kan?

Dan zal het toch optie a. moeten worden, als ze het netjes doen komt er een kastje bij met 4p ALS en je fornuisgroep gaat ook hierheen. je 3x2P ALS blijven in stand. En tja er staat geen 2x230/400V dus ik durf niet met zekerheid te zeggen of het kan. Anders toch maar 1x35A nemen? :P Draai ik ook al 10 jaar op met een 7400W kooktoestel :)
Ik kan inderdaad nu even niet onder de kookplaat kijken, en heb daarom het Electrolux service centrum gebeld of 3 fase ondersteund wordt door de kookplaat.
Antwoord was duidelijk. Nee. Alleen 2x230V

De vraag of 2x230/400V ondersteund wordt kon niet beantwoord en werd er doorverwezen naar de monteur worden wat mij al aangeeft dat het waarschijnlijk niet ondersteund is.

Morgen komt de installateur langs en dan bespreek ik het nog wel met hem, maar het begint er steeds meer op te lijken dat 3x25A gewoon geen goed idee is, omdat ik daar het probleem niet mee oplos en dat ik inderdaad mijn aanvraag moet veranderen naar 1x35A. Met als extra wijziging om de ovengroep naar de andere aardlek te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik ben zo langzamerhand nieuwsgierig naar waarom je je afvraagt waarom 2x230/400V niet zou kunnen ("niet ondersteund zou worden"). Zonder de vraag te beantwoorden hoe je dit zal laten aansluiten (ik bedoel met welke automaat en aardsluitschakelaar. Laat dat maar over aan de vakman die het installeert, in dit topic is daar al meer dan genoeg over gediscussieerd). Het op twee fasen aansluiten wordt namelijk heel veel gedaan. Als ik die keuze had en het zou bovendien gemakkelijk zijn te realiseren, dan zou ik geen moment aarzelen. Bij de standaard 25 A hoofdzekering (weliswaar traag) blijft je grens 230 x 25 = 5750 VA (plus een speling van ongeveer 10 %). Bij twee fasen zit je meteen op het dubbele. Dat is het kardinale punt waar het om draait!

Zeker, 1-fase met 35 A is ook een optie, stel dat die twee fasen niet mogelijk is of moeilijk wordt. Met die speling van 10 % zit je dan op ongeveer 8855 VA, dat is meestal ook afdoende. Maar waarom zou je, als er geen sprake is van problemen en je toch op het punt staat de klus vakkundig uit te laten voeren? Rekening houdend met de gelijktijdigheidsfactor lijkt de kans me namelijk niet denkbeeldig dat je b.v. wel eens op hetzelfde tijdstip de wasmachine aanzet.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 19-07-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De 400V lijnspanning zou inderdaad in theorie tussen de fases geen problemen mogen opleveren. Echter zit zo'n plaat boordevol met electronica en aangezien het mijn dagelijks werk niet is deze dingen te installeren ga ik niet zeggen ''dit levert zeker weten geen problemen op sluit maar aan''. Wij komen beide namelijk geen vervangende plaat brengen bij Dbm als het toch onverhoopt misgaat ;) Enige optie is dus op verantwoording van de installateur het met 2 fasen aansluiten of toch 1x35A. Voordeel daarvan is dat je eigenlijk niets hoeft aan te passen i/d meterkast. (Ik schat overigens de kans dat het gewoon werkt erg groot in)
Techneut schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:36:
Het op twee fasen aansluiten wordt namelijk heel veel gedaan.
Valt tegen hoor, heb het nog nooit gezien en het aantal meterkasten wat ik open heb gehad ligt toch wel in de 3 digits. Altijd 2 bruggetjes L en N. Al zou ik elke meterkast in NL open moeten maken om een echte statistiek te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Een update van mijn kant :)

De installateur is inmiddels gearriveerd en het is nu naar mijn mening prima aangesloten. Tevens heb ik gekeken welke aansluitschemas er waren voor mijn kookplaat en dat waren maar twee opties.

1 Fase of 2 fase aansluiting. De kookplaat stond reeds aangesloten als een 2 fase aansluiting (dus zonder klemmetje).

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/i2rh2a34r/Aansluitschema.jpg

In de meterkast is het gelukt om een 3 fase aardlekschakelaar naast de hoofdschakelaar te plaatsen. Hierbij is de verdeling (als straks de 3 fase aansluiting aankomende dinsdag daadwerkelijk wordt aangesloten) dat de 3 groene groepen op Fase 3 gaan lopen, en de fornuisgroep verdeeld wordt over fase 1 (blauw) en fase 2 (Oranje).

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/sbjy83r6j/Meterkast.jpg

Mij is verzekerd, omdat ook de kookplaat al aangesloten zit volgens het 2 fase principe dat deze ook netjes werkt als straks op de hoofdschakelaar 3 officiele fases worden aangesloten. _/-\o_

Volgens mij zijn we dan helemaal rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Netjes netjes. Als we dat schema hadden gehad aan het begin van dit topic had het een hoop gediscussieer gescheeld haha. Maar het zit zo keurig inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar dat ik in mijn vorige berichten zo stellig overtuigd was van die twee mogelijkheden kwam voort uit het vrij vaak passeren van dit onderwerp waar dat schema werd vertoond. Zonder uitzondering stonden op die schema's die twee aansluitopties vermeld. Eigenlijk ook vanzelfsprekend, immers bij een dergelijk hoog vermogen moet je het toch al verdelen over twee groepen. Welnu, als je dan de mogelijkheid hebt van een driefasen-aansluiting, waarom zou je die verdeling met alle reeds genoemde voordelen van dien niet verdelen over twee fasen? Het zou me verbaasd hebben als dit fabricaat een uitzondering zou zijn geweest.

Zeker, er zijn nog vrij oude aansluitingen (pak weg ouder dan 50 jaar) die de drie fasen nog niet in het kastje van de hoofdzekering hebben. Daar is de realisering aanmerkelijk ingrijpender, zodat één fase met een zwaardere hoofdzekering bijna de enige keuze is, maar daar ging de vraag niet over. Feit is dat de nu gekozen verstandigste oplossing bij alle moderne fornuizen mogelijk is en dat heeft niets te maken met eventuele slimme software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Jim423 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:56:
Netjes netjes. Als we dat schema hadden gehad aan het begin van dit topic had het een hoop gediscussieer gescheeld haha. Maar het zit zo keurig inderdaad.
hehe,
Jup, en dat vind ik ook nog wel het ergste, het staat NIET in de handleiding of ergens online voor dit type plaat.... Het eruit liften had ik ook meteen uiteraard kunnen doen, maar goed, het is wel een omslachtige manier om een aansluitschema te vinden anno 2016 natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
All,

Laatste update vanuit mij. Inmiddels is de 3 fase aansluiting geplaatst en is mijn meter vervangen met een 3 fase meter. Gasmeter kon helaas niet meteen vervangen worden want de leidingdikte klopte niet aan de liander kant?

Zal wel. In ieder geval hangt er nu een meter waar een p1 op zit dus ik heb ook meteen een raspberry pi gekocht en p1 aansluiting.

Tijd voor een nieuwe hobby voor het uitlezen van de meter en last but not least maar de koopplaat doet het als een zonnetje!

ps. Ik heb ook meteen gekeken wat de plaat trok met slechts 2 pitten op booster stand en dit was 6000 watt. Toch wel flink!

Allemaal bedankt voor jullie hulp en input ik heb weer een hoop bijgeleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mooi dat het klaar is en dat blijkt dat het toch wel een verstandige keuze is geweest.
Merkwaardig dat die monteur voor de gasmeter niet een passend verloopnippeltje bij zich had. Daarmee zou het toch in mijn ogen in een paar minuten klaar zijn geweest. Maar goed, vind je het echt jammer dat de gasmeter nog niet een zogenaamde slimme is? Zou mij niets kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
Techneut schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:04:
Mooi dat het klaar is en dat blijkt dat het toch wel een verstandige keuze is geweest.
Merkwaardig dat die monteur voor de gasmeter niet een passend verloopnippeltje bij zich had. Daarmee zou het toch in mijn ogen in een paar minuten klaar zijn geweest. Maar goed, vind je het echt jammer dat de gasmeter nog niet een zogenaamde slimme is? Zou mij niets kunnen schelen.
Nee hoor. maakt mij niets uit. Hij vroeg het mij ook nog of ze een nieuwe afspraak ervoor moesten maken, maar gaf al aan dat het iets is dat Liander zelf had voorgesteld omdat ze toch al de elektrameter gingen vervangen.
Blijf ik netjes de meterstanden handmatig opschrijven :P

Pagina: 1